• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:09

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

kkoenen schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:07:
... stil hier ...

Na 14 jaren Atos ben ik weggegaan om iets anders te gaan doen. Op heel veel manieren was Atos een geweldige werkgever voor me.
Ik ben vorig jaar, na 20 jaar Atos en voorgangers, overgestapt naar een toenmalig dochterbedrijf (ga geen namen noemen ;) ) en heb daar ook geen spijt van. Atos Global (niet GBU BNL&N) was een prima bedrijf en heb er ook veel geleerd, en kijk er met plezier op terug.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
linkje: https://www.computable.nl...utsourcingsplan-door.html

Het lijkt dan toch echt door te gaan.

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 19:54
En nu gaat Atos, na een eerdere aanvraag ingetrokken te hebben, alsnog gebruik maken van de NOW-regeling.

Wat zou dat kunnen betekenen?

• NotWise
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-03 15:46
Koos Werkloos schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:50:
En nu gaat Atos, na een eerdere aanvraag ingetrokken te hebben, alsnog gebruik maken van de NOW-regeling.

Wat zou dat kunnen betekenen?
Wat denk je zelf ;)

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-03 11:28
Denk je dat ze mensen gaan ontslaan?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
BMS080 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:54:
[...]

In de tijd dat ik er werkte gebeurde dat al structureel. Elke maand vlogen er een paar projectmanagers uit. Niet te veel zodat het individuele vaststellingsovereenkomsten waren die onder de radar van het uwv bleven.

alles kan off-topic

• tomvdlee
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 20:50
Ankona schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:19:
[...]

In de tijd dat ik er werkte gebeurde dat al structureel. Elke maand vlogen er een paar projectmanagers uit. Niet te veel zodat het individuele vaststellingsovereenkomsten waren die onder de radar van het uwv bleven.
Inderdaad gebeurde dat al structureel. Ongeveer 15 jaar geleden had Atos bijna 10.000 medewerkers in NL. Toen ik ongeveer 3 jaar geleden weg ging had Atos 3.200 medewerkers in NL. Weet niet hoeveel het er nu nog zijn. Heb heel wat kleine reorganisaties en ontslagen gezien, zo veel mogelijk werd naar India geoutsourced. Focus ligt heel sterk op besparen en snijden in kosten.

• NotWise
BMS080 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:54:
[...]

Als je bedoelt dat er wellicht een massaontslag gaat plaatsvinden? Nee, dat denk ik niet.

Een NOW regeling vraag je aan als je een omzetverlies van minstens 20% hebt. Atos NL draaide al niet lekker voor de Corona crisis. Ze maakten net weer een beetje winst na een aantal jaren verlies.
Wat anderen hier ook al melden is dat Atos duizenden mensen heeft laten 'gaan'. Dat doet Atos op slinkse wijze zodat ze weinig last hebben van het UWV/vakbonden.

De cijfers van tomvdlee kloppen niet precies maar ze komen wel dicht in de buurt. Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

• NotWise
De laatste stand van zaken rond het 'IBS' outsource plan van Atos.

https://www.computable.nl...uitbestedingsplan-af.html

• Koos Werkloos
Zoals @Ankona zegt en ik zelf ook via informele weg gehoord heb, IBS is gewoon een sterfhuisconstructie!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 12:34

t_captain

Moderator General Chat
Ik schreef het al op 15-4. De rechtspositie van werknemers in dit soort zaken is ondermaats. In principe heeft een werkgever de mogelijkheid om een bedrijf(-sonderdeel) te verkopen en gaan de werknemers over zonder dat zij hier iets over kunnen zeggen. Okee, de OR geeft een adviesrecht. Niet dat dat iets waard is; een negatief advies van de OR is slechts een advies en de bestuurder kan dat naast zich neer leggen.

In deze zaak is inmiddels 1/3e deel van het personeel weggelopen en van de resterende werknemers heeft maar liefst 90% een petitie ondertekend tegen de overgang naar IBS. Dat geeft aan hoe enthousiast men is, ongeveer 0 op een schaal van 0 tot 10 dus :)

Het zou mij zeer positief verrassen als de petitie iets zou opleveren, ik verwacht dat deze evenals het OR advies zal worden genegeerd. Naar mijn mening hebben de 53 vertrokken werknemers de juiste keuze gemaakt. Het is wel wrang als weggaan zonder enige compensatie je beste optie is.

Rechtsopvolging bij bedrijfsovername lijkt vanzelfsprekend, maar is het wel zo? Probeer eens om de betalingsverplichtingen en aansprakelijkheid van je hypotheek over te dragen naar een BV. Stel het voor aan je bank. Ze zullen enorme eisen stellen aan de solvabiliteit van nieuwe partij en/of eisen dat je zelf hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de betalingsverplichtingen. Waarom kan een bank dat wel en een werknemer niet?

• NotWise
Nieuwe update rond de IBS Oustourcing soap:

https://www.computable.nl...-outsourcingsplan-af.html

Dus Atos moet terug naar de tekentafel. :+

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:14

Stufferdt

Oe ist?

Mooie aankoop denk ik (tot zover ik Motiv ken). Ik ken de (cyber)securitytak van Atos niet, maar toch een forse uitbreiding lijkt me.

Atos lijft Motiv in.

p.s. werk bij geen van beide bedrijven, dus verder niks mee te maken :)

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 15:50

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Motiv medewerkers lezen met veel genoegen dit topic :)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

bord4kop

maximaal 100KB!

[Edit]

8)

[Voor 255% gewijzigd door bord4kop op 16-12-2020 15:42]

| Security Management |

• Mandera
  • Laatst online: 20-03 10:24
Arme Motiv medewerkers.....

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

En nog steeds hebben ze grote plannen daar in Parijs:
https://www.computable.nl...voor-amerikaanse-dxc.html

"De Franse it-reus Atos heeft een bod uitgebracht op het Amerikaanse DXC, een eerdere fusie van CSC en de services-spin-off van Hewlett Packard Enterprise. Dat meldt Reuters. De Fransen hebben tien miljard dollar over voor het bedrijf.

Als het bod succesvol is, krijgt Atos een stevige voet op Amerikaanse bodem, met een brede rooster aan klanten en producten voor de zakelijke markt, waaronder cloud- en analytics-toepassingen, alsook outsourcingdiensten. Atos hoopt ook dat een overname synergie-mogelijkheden en kostenbesparingen met zich meebrengt, vertellen anonieme bronnen aan Reuters."

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 16:31
Hoe veel mensen zouden er nu nog werken bij Atos Nederland?
Ik hoor/zie eigenlijk alleen maar mensen weg gaan.
De markt slokt ze allemaal maar al te graag op.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Koos Werkloos
De outsourcing naar IBS gaat definitief niet door.

Overigens zijn de zorgen van de bestuurder over de betreffende sub-practice niet van de baan. Daarom wordt een samenwerking met IBS in de toekomst niet uitgesloten.

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-03 20:22
Hier een ex Atosser. Ik ben in 2008 in vaste dienst gekomen en heb voor vele klanten gewerkt. Uiteindelijk in 2015 vertrokken en ik mis het totaal niet. Wel hele leuke momenten gehad en, wat velen ook hebben ervaren, minder leuke momenten. Het enige wat ik een grote pluspunt vond is dat ik opleidingen kon volgen zonder dat ik een terugbetalingsregeling moest tekenen.

In de loop van de jaren heb ik de grote klanten (KPN, ING, DELTA en meer) een voor een zien vertrekken en sindsdien is het bergafwaarts gegaan met Atos. Ook had ik geen goede ervaring met het management. Je levert jarenlang geld voor ze op en zodra je een week op de bank zit lijkt het alsof je vijand nummer 1 bent en je moest maar zelf op zoek gaan naar een nieuwe klus (ik dacht dat je daar accountmanagers voor had). Lukt dat niet dan kreeg je nog meer gezeik tijdens de vele nutteloze VIP-meetings (VrijInzetbaarPersoon). Arbeidsvoorwaarden werden uitgekleed en mensen werden eruit gezet alsof zij niks waard waren. Maar wel een enorme managementlaag in stand houden. Ook heb ik goede collega's weg zien gaan en dat waren dan ook goede techneuten die elders tussen de €800,- en €1000,- op vooruit gingen. Op het laatst zag ik veel YP maar iedereen weet dat ze hooguit 2 jaar blijven.

Mijn standplaats was Groningen en daar hadden ze ooit vier panden. Nu nog maar een kwart van een pand op de Eemsgolaan.

Nu zit ik, nadat ik nog voor een aantal andere bedrijven had gewerkt, heerlijk op mijn plek in vaste dienst bij mijn huidige werkgever (rijksoverheid) dat nota bene een klant van Atos is (veel inhuur dat via Atos binnen komt). Bij deze werkgever ben ik op alle fronten op vooruit gegaan.

Kan iemand mij vertellen wat TRAB en RAB is?

• tomvdlee
TRAB is tijdelijk resultaat afhankelijke beloning en RAB is resultaat afhankelijke beloning

TRAB is in het leven geroepen om het stuwmeer aan verlofdagen in te korten. Je kon (met wat dwang) je verlofdagen omzetten in een resultaatafhankelijke beloning. Dus afhankelijk van het resultaat kreeg je een bedrag uitgekeerd. Ik heb uiteindelijk maar 67% van die waarde terug gezien. Dus leuk truukje van Atos om het resultaat op te krikken toen dit van start ging (ergens in 2016) want dit saldo hebben ze toen als resultaat geboekt (liep dik in de miljoenen).

Ik ben als sinds 2018 weg daar maar kreeg afgelopen jaar nog een brief van Atos dat ze geen uitkering hierop deden omdat de resultaten niet goed waren.
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:38:
Kan iemand mij vertellen wat TRAB en RAB is?

• HSG
tomvdlee schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:47:
TRAB is tijdelijk resultaat afhankelijke beloning en RAB is resultaat afhankelijke beloning

TRAB is in het leven geroepen om het stuwmeer aan verlofdagen in te korten. Je kon (met wat dwang) je verlofdagen omzetten in een resultaatafhankelijke beloning. Dus afhankelijk van het resultaat kreeg je een bedrag uitgekeerd. Ik heb uiteindelijk maar 67% van die waarde terug gezien. Dus leuk truukje van Atos om het resultaat op te krikken toen dit van start ging want dit saldo hebben ze toen als resultaat geboekt (liep dik in de miljoenen).

Ik ben als sinds 2018 weg daar maar kreeg afgelopen jaar nog een brief van Atos dat ze geen uitkering hierop deden omdat de resultaten niet goed waren.

[...]
Onder dwang? Kan dat wel?

Maar over dat TRAB...dat meen je niet! Ik kon mij herinneren dat toen ik van 2010 tot 2013 bij de club van Achmea werkte dat ik veel heb moeten overwerken. Dus naast je 40 uur werkweek ook nog in het weekend werken en/of standby moest draaien. Ik heb daar geld zitten harken en omdat ik nog jong was en elk cent kon gebruiken om in mijn nieuwe huis te steken. Totdat, ik dacht, in 2012 een nieuwe regel kwam dat alle overuren niet meer uitbetaald mocht worden maar in een overurenpotje gestopt moest worden dat voor extra verlofdagen gebruikt mocht worden. Daar waren een aantal mensen niet blij mee omdat zij een gezin hadden, Atos geen grote betaler was en elk cent kon gebruiken. Die gingen daar aardig op achteruit.

• tomvdlee
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:54:
[...]
Onder dwang? Kan dat wel?
Het was niet verplicht maar je manager probeerde wel met enige druk te zorgen dat je wel meedeed aan deze regeling. Ik werk daar al niet meer sinds 2018 maar heb nog wel een paar keer een uitkering gekregen vanuit deze regeling. Maar in totaal dus maar 67% uitgekeerd gekregen.

• HSG
tomvdlee schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Het was niet verplicht maar je manager probeerde wel met enige druk te zorgen dat je wel meedeed aan deze regeling. Ik werk daar al niet meer sinds 2018 maar heb nog wel een paar keer een uitkering gekregen vanuit deze regeling. Maar in totaal dus maar 67% uitgekeerd gekregen.
Inderdaad wat je al zei...weer zo'n rare regel om geld te besparen.

Maar hoe zette hij jou dan onder druk?

[Voor 4% gewijzigd door HSG op 07-02-2021 16:33]

• Ankona
tomvdlee schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:47:

TRAB is in het leven geroepen om het stuwmeer aan verlofdagen in te korten. Je kon (met wat dwang) je verlofdagen omzetten in een resultaatafhankelijke beloning. Dus afhankelijk van het resultaat kreeg je een bedrag uitgekeerd. Ik heb uiteindelijk maar 67% van die waarde terug gezien. Dus leuk truukje van Atos om het resultaat op te krikken toen dit van start ging (ergens in 2016) want dit saldo hebben ze toen als resultaat geboekt (liep dik in de miljoenen).

[...]
TRAB was nog smeriger, er werd niet zozeer druk uitgevoerd om mee te doen. Iedereen werd ermee geconfronteerd dat zijn verlofrechten geconverteerd waren in een vage belofte die TRAB heet. Daar werd enorme promotie op gezet, fantastische kans op veel geld etc. Feitelijk was het gewoon een ongedekte check en dat was ook het doel want zo konden die verlofrechten van de balans.
Je moest zelf opletten en actie ondernemen om deze conversie ongedaan te maken. Die mogelijkheid was een juridische vereiste om de constructie nog enigszins legaal te maken.

alles kan off-topic

• HSG
Ankona schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:31:
[...]

TRAB was nog smeriger, er werd niet zozeer druk uitgevoerd om mee te doen. Iedereen werd ermee geconfronteerd dat zijn verlofrechten geconverteerd waren in een vage belofte die TRAB heet. Daar werd enorme promotie op gezet, fantastische kans op veel geld etc. Feitelijk was het gewoon een ongedekte check en dat was ook het doel want zo konden die verlofrechten van de balans.
Je moest zelf opletten en actie ondernemen om deze conversie ongedaan te maken. Die mogelijkheid was een juridische vereiste om de constructie nog enigszins legaal te maken.
Dus zij zette de verlofdagen gewoon om in TRAB en jij moest het maar in de gaten houden en anders was het te laat?

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-02 08:56
Ja en het "mooie" was ook nog dat als je het 1 gedaan had dat het niet voldoende was. Want na de eerste ronde dat je kon aangeven dat je niet mee deed (want een opt-out) ging het langs de OR en was er wat veranderd en toen moest je het dus nog een keer aan geven. Echt dat TRAB was heel smerig.

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 15% gewijzigd door doogster op 07-02-2021 20:38]

• HSG
AnnaAnjo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:19:
Ja en het "mooie" was ook nog dat als je het 1 gedaan had dat het niet voldoende was. Want na de eerste ronde dat je kon aangeven dat je niet mee deed (want een opt-out) ging het langs de OR en was er wat veranderd en toen moest je het dus nog een keer aan geven. Echt dat TRAB was heel smerig.
En hoe reageerde de werknemer hierop? Ik mag aannemen dat de goede techneuten inmiddels de biezen hebben gepakt.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-02 08:56
Ik ben zelf vertrokken en met mij meer collega's. Dat is alweer een poos terug dus geen idee hoe het nu is.

Ik ben begonnen als young professional en een prima tijd gehad toen. Maar geen bedrijf om er lang te blijven hangen.

• Ankona
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:17:
[...]

En hoe reageerde de werknemer hierop? Ik mag aannemen dat de goede techneuten inmiddels de biezen hebben gepakt.
Ere was al een grote uitstroom gaande. Ik ben zelf in 2016 vertrokken en heb nog een paar pareltjes van slecht management meegepakt. Kwam er steeds op neer dat het (hogere) management verraste met fantastische nieuwe ideeen en dat in no-time iedereen doorhad dat het grove bezuinigingen over de hoofden van de medewerkers waren. Of het nu om het schrappen van het kerstpakket ging (stelden de medewerkers toch geen prijs op dus was zouden de medewerkers een ruime gift aan een goed doel meer waarderen..- omgerekend ca 80 cent/medewerker) Of een fantastisch opleidingsprogramma waarvoor je ca 20% salaris in moest leveren voor 4000 euro opleidingsbudget over 2 jaar. En dan ook nog die TRAB.

Ik zat zelf niet slecht bij Atos, ok, mijn salaris was niet best maar ik zat prima op een klus en stond er bij mijn unit managers goed op. Echter toen de kansen zich aandienden ben ik wel vertrokken. Ik was niet meer trots op mijn werkgever en als bonus ging mijn salaris ook ruim 20% omhoog. Geen dag spijt van gehad. Maar aan de andere kant, ik heb er ook geen spijt van dat ik voor Atos gewerkt heb. Heb daar ook een hoop goede herinneringen aan.

alles kan off-topic

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:24
Ik heb 9 jaar lang bij Atos gewerkt en er een ontzettend goede tijd gehad met veel carrière mogelijkheden, opties om door te groeien, kundige mensen om mij heen en een ontzettend goede werksfeer. Nu scheelt het dat ik nooit bij het oude Professional Services of Technology Services heb gezeten en dus niet in de detacheringskant heb rondgelopen. Zelf ben ik ooit bij Consulting gestart en ben ik daarna meerdere programmamanagement en management rollen gaan doen, veelal in de hoek van innovatie, analytics & AI.

Ik wil hier toch een keertje wat tegenwicht bieden aan de negatieve tendens die heerst hier, want er is een hoop veranderd, in ieder geval als je bij Atos op de plekken instroomt waar ik ervaring heb. Bij bijvoorbeeld Digital en Consulting heerst een ontzettend leuke werksfeer en groei je snel en goed (elk half jaar gegarandeerd een verhoging gekoppeld aan je beoordeling tot en met een bepaald skill level of leeftijdsgrens - SL5 en 35 als ik het mij goed herinner). Tuurlijk is en blijft er bij een IT dienstverlener altijd een bepaalde druk op uren en inzet, maar die is bij Atos echt niet heel anders dan bij Cap, Ordina, Accenture of andere partijen. Atos lijkt soms wat gestresster dan andere partijen - de druk ligt hoog als wereldwijde, beursgenoteerde organisatie die al jaren suboptimaal draait en met een enorm probleem uit het verleden te maken heeft. Wegens de snelle groei door overnames en insourcing zijn er veel mensen binnen gehaald die specifiek voor 1 klant werkten of een systeem beheerden. Als zo’n klant dan weggaat en de medewerker blijft wordt de uitdaging groot om die weer ingezet te krijgen. Daarnaast is Atos een “vriendelijk” bedrijf waar de druk op ontwikkelen en presteren historisch gezien misschien net te laag heeft gelegen. Er was weinig druk op slecht presterende mensen om weg te gaan, waardoor er een relatief oude populatie zit met relatief goede salarissen die zwaar op de overhead drukken en waarvan een deel nog maar moeilijk inzetbaar is. Vergeet ook niet dat Atos aan het begin van de vorige crisis de enige IT dienstverlener was waar geen massa-ontslagen plaatsgevonden hebben.

Nu gebeuren er natuurlijk ook mindere dingen. Ik vond zelf ook wat van de TRAB (maar heb nooit ook maar enige druk ervaren om mee te doen en dus vriendelijk bedankt) en was ook vanaf het begin sceptisch over de plannen met IBS, maar feit blijft wel dat Atos al jarenlang probeert om zichzelf opnieuw uit te vinden en de problemen uit het verleden op te lossen en achter zich te laten. Het management (waar je overigens met een mening of idee tot elk niveau gewoon bij binnen kan stappen) doet haar best om de resultaten en interne problematiek te verbeteren en is daarin benaderbaar en bereid om te luisteren.

Wat mij betreft is Atos op veel plekken nog steeds een prima plek om jezelf goed te ontwikkelen en veel te leren. Je krijgt kansen in binnen- en buitenland, kan een netwerk bouwen tot in de top van de organisatie en veel collega’s gaan hecht vriendschappelijk met elkaar om.

Zelf ben ik weggegaan omdat ik een andere hele mooie kans zag die ik op dit moment niet wilde laten lopen om mijn vakgebied te gaan combineren met het werkveld waar al 20 jaar mijn interesse ligt. Met veel moeite en pijn in het hart heb ik Atos achter mij gelaten.

Nogmaals: het is niet alleen maar koek en ei, maar ik zie hier wel een discrepantie tussen wat hier gemeld wordt vanuit het verleden en de huidige structuur en ontwikkelingen in de organisatie, waarbij het bij een enorme organisatie dus ook een onwijs verschil kan maken waar in de organisatie je precies zit.

• HSG
Ankona schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Ere was al een grote uitstroom gaande. Ik ben zelf in 2016 vertrokken en heb nog een paar pareltjes van slecht management meegepakt. Kwam er steeds op neer dat het (hogere) management verraste met fantastische nieuwe ideeen en dat in no-time iedereen doorhad dat het grove bezuinigingen over de hoofden van de medewerkers waren. Of het nu om het schrappen van het kerstpakket ging (stelden de medewerkers toch geen prijs op dus was zouden de medewerkers een ruime gift aan een goed doel meer waarderen..- omgerekend ca 80 cent/medewerker) Of een fantastisch opleidingsprogramma waarvoor je ca 20% salaris in moest leveren voor 4000 euro opleidingsbudget over 2 jaar. En dan ook nog die TRAB.

Ik zat zelf niet slecht bij Atos, ok, mijn salaris was niet best maar ik zat prima op een klus en stond er bij mijn unit managers goed op. Echter toen de kansen zich aandienden ben ik wel vertrokken. Ik was niet meer trots op mijn werkgever en als bonus ging mijn salaris ook ruim 20% omhoog. Geen dag spijt van gehad. Maar aan de andere kant, ik heb er ook geen spijt van dat ik voor Atos gewerkt heb. Heb daar ook een hoop goede herinneringen aan.
Vooral over dat kerstpakket. Toen ik in 2015 wegging kregen wij ook geen kerstpakket en op bluekiwi (hoe dat ook mag heten) stond een verhaal van dhr. Pols over dat het misschien niet meer van deze tijd was blablabla en vervolgens een heel excuus waarbij de vluchtelingencrisis erbij werd gehaald en dat zij het geld gingen besteden aan een goed doel.

Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw en ging het uiteindelijk om bezuinigingen en hebben zij de vluchtelingencrisis gebruikt om dat te verdoezelen. |:(

• HSG
donleone83 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:15:
Ik heb 9 jaar lang bij Atos gewerkt en er een ontzettend goede tijd gehad met veel carrière mogelijkheden, opties om door te groeien, kundige mensen om mij heen en een ontzettend goede werksfeer. Nu scheelt het dat ik nooit bij het oude Professional Services of Technology Services heb gezeten en dus niet in de detacheringskant heb rondgelopen. Zelf ben ik ooit bij Consulting gestart en ben ik daarna meerdere programmamanagement en management rollen gaan doen, veelal in de hoek van innovatie, analytics & AI.

Ik wil hier toch een keertje wat tegenwicht bieden aan de negatieve tendens die heerst hier, want er is een hoop veranderd, in ieder geval als je bij Atos op de plekken instroomt waar ik ervaring heb. Bij bijvoorbeeld Digital en Consulting heerst een ontzettend leuke werksfeer en groei je snel en goed (elk half jaar gegarandeerd een verhoging gekoppeld aan je beoordeling tot en met een bepaald skill level of leeftijdsgrens - SL5 en 35 als ik het mij goed herinner). Tuurlijk is en blijft er bij een IT dienstverlener altijd een bepaalde druk op uren en inzet, maar die is bij Atos echt niet heel anders dan bij Cap, Ordina, Accenture of andere partijen. Atos lijkt soms wat gestresster dan andere partijen - de druk ligt hoog als wereldwijde, beursgenoteerde organisatie die al jaren suboptimaal draait en met een enorm probleem uit het verleden te maken heeft. Wegens de snelle groei door overnames en insourcing zijn er veel mensen binnen gehaald die specifiek voor 1 klant werkten of een systeem beheerden. Als zo’n klant dan weggaat en de medewerker blijft wordt de uitdaging groot om die weer ingezet te krijgen. Daarnaast is Atos een “vriendelijk” bedrijf waar de druk op ontwikkelen en presteren historisch gezien misschien net te laag heeft gelegen. Er was weinig druk op slecht presterende mensen om weg te gaan, waardoor er een relatief oude populatie zit met relatief goede salarissen die zwaar op de overhead drukken en waarvan een deel nog maar moeilijk inzetbaar is. Vergeet ook niet dat Atos aan het begin van de vorige crisis de enige IT dienstverlener was waar geen massa-ontslagen plaatsgevonden hebben.

Nu gebeuren er natuurlijk ook mindere dingen. Ik vond zelf ook wat van de TRAB (maar heb nooit ook maar enige druk ervaren om mee te doen en dus vriendelijk bedankt) en was ook vanaf het begin sceptisch over de plannen met IBS, maar feit blijft wel dat Atos al jarenlang probeert om zichzelf opnieuw uit te vinden en de problemen uit het verleden op te lossen en achter zich te laten. Het management (waar je overigens met een mening of idee tot elk niveau gewoon bij binnen kan stappen) doet haar best om de resultaten en interne problematiek te verbeteren en is daarin benaderbaar en bereid om te luisteren.

Wat mij betreft is Atos op veel plekken nog steeds een prima plek om jezelf goed te ontwikkelen en veel te leren. Je krijgt kansen in binnen- en buitenland, kan een netwerk bouwen tot in de top van de organisatie en veel collega’s gaan hecht vriendschappelijk met elkaar om.

Zelf ben ik weggegaan omdat ik een andere hele mooie kans zag die ik op dit moment niet wilde laten lopen om mijn vakgebied te gaan combineren met het werkveld waar al 20 jaar mijn interesse ligt. Met veel moeite en pijn in het hart heb ik Atos achter mij gelaten.

Nogmaals: het is niet alleen maar koek en ei, maar ik zie hier wel een discrepantie tussen wat hier gemeld wordt vanuit het verleden en de huidige structuur en ontwikkelingen in de organisatie, waarbij het bij een enorme organisatie dus ook een onwijs verschil kan maken waar in de organisatie je precies zit.
Ik heb ook wel goede dingen ervaren bij Atos, dat geef ik eerlijk toe. Positief was dat ik een sloot opleidingen kon volgen zonder dat ik daar iets voor hoefden te tekenen. Die staan weer goed op je cv. Ook had ik een manager die in zag dat ik bijvoorbeeld veel te weinig verdiende. Was prima gecertificeerd, had goede werkervaring maar verdiende €250 - €300,- minder dan een nieuwkomer. Dat was het enige moment dat mijn salaris de lucht in schoot maar vergeleken met het gemiddelde in het land zat ik nog te laag.

En mijn mening over dat insourcen...ik denk dat zij dat hebben onderschat dat als je de IT overneemt van een bedrijf ING-bank dat je ook het personeel overneemt. Prachtig om te zien hoe zij voor €5000,- per maand wat autorisaties aan accounts koppelden wat een afgestudeerd mbo'er ook prima kan doen gezien het gewoon lopendebandwerk was. Daar hadden ze niet een van maar er zaten 7 van die lui op de afdeling.

Atos is een prima bedrijf voor YP's maar het is geen bedrijf waar je 20 jaar wil blijven zitten. Ik zit nu bij de rijksoverheid en dat is een plek waar ik echt tot mijn pensioen wil blijven.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 19:00
HSG schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb ook wel goede dingen ervaren bij Atos, dat geef ik eerlijk toe. Positief was dat ik een sloot opleidingen kon volgen zonder dat ik daar iets voor hoefden te tekenen. Die staan weer goed op je cv. Ook had ik een manager die in zag dat ik bijvoorbeeld veel te weinig verdiende. Was prima gecertificeerd, had goede werkervaring maar verdiende €250 - €300,- minder dan een nieuwkomer. Dat was het enige moment dat mijn salaris de lucht in schoot maar vergeleken met het gemiddelde in het land zat ik nog te laag.
Ik heb juist een tegenovergestelde ervaring. Ik werk niet meer bij Atos, maar in de periode 2013-2016 heb ik toch echt wel meegemaakt dat ik geen langdurige opleiding mocht volgen omdat ik ingezet was bij een klant en ze de omzet niet wilden missen. Slechtste beslissing ever en dan had ik nog een prima manager. Een cursusje van een middag kon er nog af, maar daar schiet je niet zoveel mee op.

Wat mij vooral stoorde waren de beslissingen van het hogere management. Of beter gezegd, de manier waarop ze dat brachten. De TRAB was daarvan een prachtig voorbeeld, maar er zijn er veel meer geweest. Kerstpakket, opleidingsbudget in ruil voor salaris. De manier van brengen was telkens dat we er als werknemer maar wat blij mee moesten zijn.

Ik vond dat werkelijk een schandalige manier van omspringen met werknemers. Denken ze soms dat we achterlijk zijn? Dat we niet door zouden hebben dat het gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel is? Waarom zeggen ze niet gewoon: het gaat slecht dus we moeten bezuinigen? Ik heb vooral de manier van brengen als enorm beledigend ervaren.

En die jubileumuitkering, die maatregel heb ik nooit begrepen. Hoeveel mensen blijven nu zo lang bij uberhaupt een werkgever, laat staan bij Atos? Dus hoeveel dachten ze daar nu precies mee te besparen? Maar ondertussen wel een enorm negatief imago opbouwen want dit soort dingen doen het lekker in de krant. Wat zijn ze daar nu mee opgeschoten, behalve heel groot in het nieuws brengen "wij zijn een kl#tewerkgever, kom vooral niet bij ons werken"? Onbegrijpelijk...

• Ankona
PhilipsFan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:53:
[...]

En die jubileumuitkering, die maatregel heb ik nooit begrepen. Hoeveel mensen blijven nu zo lang bij uberhaupt een werkgever, laat staan bij Atos? Dus hoeveel dachten ze daar nu precies mee te besparen? Maar ondertussen wel een enorm negatief imago opbouwen want dit soort dingen doen het lekker in de krant. Wat zijn ze daar nu mee opgeschoten, behalve heel groot in het nieuws brengen "wij zijn een kl#tewerkgever, kom vooral niet bij ons werken"? Onbegrijpelijk...
Niet iedereen heeft de luxe weg te kunnen. Daar zit eigenlijk het probleem bij Atos.

Atos is een geweldige werkgever voor mensen die wat minder hun best doen zich te ontwikkelen. Ik heb door de jaren heen diverse senior bankzitters meegemaakt die hun baan niet verloren. Ook zwakkeren die steeds na een paar maanden inzet weer terug kwamen omdat de klant niet tevreden was (terecht) bleven hun baan houden.
Dat kost geld, geld wat er dan niet meer is om voor ambitieuze professionals een inspirerend bedrijf op te tuigen. Dan krijg je dus dat wie weg kan weg gaat en Atos overblijft met mensen die niet de boel kunnen dragen maar onderhand door hun dienstjaren ook te duur zijn om te ontslaan. En die zwakkere mensen zitten ook in het (unit)management.
Dure Unit/sales managers die eigenlijk niets toevoegen alleen maar belangrijk doen. (en daarmee medewerkers demotiveren). Wat ik meegemaakt heb is dat bijna alle inzetten via marktplaatsen en brokers ging waar je als professional zelf zonder enige steun van sales op moest solliciteren. Eigen klanten waren er amper en als je ingezet was werd er niets aan accountmanagement gedaan om die klant te binden.

alles kan off-topic

• HSG
Ankona schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Niet iedereen heeft de luxe weg te kunnen. Daar zit eigenlijk het probleem bij Atos.

Atos is een geweldige werkgever voor mensen die wat minder hun best doen zich te ontwikkelen. Ik heb door de jaren heen diverse senior bankzitters meegemaakt die hun baan niet verloren. Ook zwakkeren die steeds na een paar maanden inzet weer terug kwamen omdat de klant niet tevreden was (terecht) bleven hun baan houden.
Dat kost geld, geld wat er dan niet meer is om voor ambitieuze professionals een inspirerend bedrijf op te tuigen. Dan krijg je dus dat wie weg kan weg gaat en Atos overblijft met mensen die niet de boel kunnen dragen maar onderhand door hun dienstjaren ook te duur zijn om te ontslaan. En die zwakkere mensen zitten ook in het (unit)management.
Dure Unit/sales managers die eigenlijk niets toevoegen alleen maar belangrijk doen. (en daarmee medewerkers demotiveren). Wat ik meegemaakt heb is dat bijna alle inzetten via marktplaatsen en brokers ging waar je als professional zelf zonder enige steun van sales op moest solliciteren. Eigen klanten waren er amper en als je ingezet was werd er niets aan accountmanagement gedaan om die klant te binden.
Vooral toen ik op de bank zat was het een en al ergernis. Ik moest zelf maar op zoek gaan naar een nieuwe klus wat mijn taak niet is en waar je moest zeken mag Joos weten. Daar heb je inderdaad accountmanagers voor waar je verder niks van hoorde. Af en toe kwam er een mailtje bij van de vacaturebank met de vraag "is dit iets voor jou?" waarvan elk Jan Doedel al zag het totaal niet matcht met mijn profiel. En als er wel iets was hoorde je daar niks meer over.

En maar afschuiven op jou dat jij niet pro-actief genoeg bent, genoeg inspanning leverde, onvoldoende communiceerde, blablabla.

Mijn druppel was in 2015 toen ze grote verhalen hadden dat ik bij een klant ingezet kon worden, dat mijn profiel meegenomen werd en deze aardig matchte op wat zij zochten. Daarna bleef het stil....en stiller...en stil. Toen ik uiteindelijk had nagevraagd hoe het zat kreeg ik als antwoord "vonden wij niet nodig want wij hadden al een aantal profielen daar liggen dus was dat nergens goed voor". Toen brak ik, heb gezocht naar ander werk, deze vond ik en 1.5 week later had ik mijn contract getekend waar ik in januari kon beginnen.

Het mooie was dat mijn leidinggevende wou dat ik alle verlofdagen ging opmaken. Die waren al op. Vervolgens zei hij ook dat ik al vanaf 1 december weg mocht gaan als ik dat wilde. Dat kon niet want mijn nieuwe werk was in januari zodat ik nog even de 13de maand mee kon pakken bovenop mijn salaris. Ik heb de hele maand december thuis gezeten en kon doen wat ik wilde. Het enige wat ik nog moest doen is elke maandag een aantal mensen bellen om ervoor te zorgen dat zij hun uren gingen sluiten. Bij een aantal wist je gewoon dat je soms moest oppassen wat je zei en dat boeide mij niet meer. De felle discussies die daaruit kwamen waren een en al genot. "ik heb er geen tijd voor!", "boeit mij niks en anders geef het bij je manager aan!". 8) Uiteraard op een normalere toon maar wel een toon van "Jeetje wat erg maar ga je nu je uren sluiten?".

Blij dat ik daar weg ben.

[Voor 26% gewijzigd door HSG op 08-02-2021 13:41]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 19:00
HSG schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:35:
[...]
Vooral toen ik op de bank zat was het een en al ergernis. Ik moest zelf maar op zoek gaan naar een nieuwe klus wat mijn taak niet is en waar je moest zeken mag Joos weten. Daar heb je inderdaad accountmanagers voor waar je verder niks van hoorde. Af en toe kwam er een mailtje bij van de vacaturebank met de vraag "is dit iets voor jou?" waarvan elk Jan Doedel al zag het totaal niet matcht met mijn profiel. En als er wel iets was hoorde je daar niks meer over.

En maar afschuiven op jou dat jij niet pro-actief genoeg bent, genoeg inspanning leverde, onvoldoende communiceerde, blablabla.
Die ervaring heb ik ook, al heb ik gelukkig niet veel op de bank hoeven zitten. Maar als je er zit word je als een paria behandeld door de echte paria's (managers). Ik heb me erover verbaasd hoeveel (account)managers er zitten en hoe druk die het hebben (met niksdoen) en vooral, hoe ongeinteresseerd ze waren (een enkeling uitgezonderd). Moest ik gesprekjes inplannen met de verschillende accountmanagers om mezelf te laten zien en te vertellen wat ik allemaal kon.

Leek me een prima plan, maar de accountmanagers dachten daar anders over. Te druk, geen tijd, het regende smoesjes. En als ik dan een keer zo'n gesprek had was de accountmanager totaal ongeinteresseerd. Blijkbaar worden ze niet betaald naar hoeveel mensen ze inzetten bij klanten, want dat stond wel zo ongeveer onderaan hun lijst met prioriteiten. Uiteindelijk heb ik bijna al mijn klussen zelf gevonden en geregeld. En me vervolgens afgevraagd waarvoor zo'n accountmanager dan eigenlijk betaald wordt. Van mijn opbrengst.

• Ankona
En het erge was, je kwam ook niet in hun cirkel. Zij zaten als management bij elkaar over koetjes en kalfjes te praten maar je kon niet even met een bak koffie erbij meedoen. Jij was voetvolk en dat moest je weten ook.

Een op een waren de meeste managers prima te pruimen, alleen moesten ze niet in hun managementrol zitten en zeker niet met andere managers in de buurt.

alles kan off-topic

• HSG
PhilipsFan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:30:
[...]
Die ervaring heb ik ook, al heb ik gelukkig niet veel op de bank hoeven zitten. Maar als je er zit word je als een paria behandeld door de echte paria's (managers). Ik heb me erover verbaasd hoeveel (account)managers er zitten en hoe druk die het hebben (met niksdoen) en vooral, hoe ongeinteresseerd ze waren (een enkeling uitgezonderd). Moest ik gesprekjes inplannen met de verschillende accountmanagers om mezelf te laten zien en te vertellen wat ik allemaal kon.

Leek me een prima plan, maar de accountmanagers dachten daar anders over. Te druk, geen tijd, het regende smoesjes. En als ik dan een keer zo'n gesprek had was de accountmanager totaal ongeinteresseerd. Blijkbaar worden ze niet betaald naar hoeveel mensen ze inzetten bij klanten, want dat stond wel zo ongeveer onderaan hun lijst met prioriteiten. Uiteindelijk heb ik bijna al mijn klussen zelf gevonden en geregeld. En me vervolgens afgevraagd waarvoor zo'n accountmanager dan eigenlijk betaald wordt. Van mijn opbrengst.
Om nog maar niet hebben over de enorme arrogantie dat managers hadden naar hele afdelingen en zich niet meer aan de afspraken hielden die tussen hun en hen waren gemaakt na de insourcing. Mooie was dat er een opstand uitbrak en dan heb ik het niet over de staking. SLA's werden niet gehaald, werk werd neergelegd, koffieautomaten werden op de kof gezet en wc's smerig achtergelaten.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
HSG schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:04:
[...]
koffieautomaten werden op de kof gezet en wc's smerig achtergelaten.
Ik ken het hele bedrijf niet maar.. hier heb je toch alleen jezelf en je directe collega's mee?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• HSG
Wijnands schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Ik ken het hele bedrijf niet maar.. hier heb je toch alleen jezelf en je directe collega's mee?
Ik was er niet bij toen de automaten op de kop gingen. Ik zat op een afdeling waar mensen de SLA's niet meer haalden. Normaliter zaten wij tussen de 98% en 100% maar het daalde op den duur naar 70%. De klant ging vragen stellen wat er bij ons aan de hand was en uiteindelijk kwam het management tot inkeer om toch een andere houding aan te nemen.

Je kan wel zeggen dat wij daar ons zelf mee hebben maar als een hele afdeling klaar met de manager vanwege zijn gedrag (door b.v. niet aan de afspraken te houden) dan heeft die manager toch een probleem.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Uiteraard. Maar je wil zelf toch ook koffie? En een potje kunnen poepen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• HSG
Wijnands schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:49:
Uiteraard. Maar je wil zelf toch ook koffie? En een potje kunnen poepen?
Gelukkig speelde het in het pand naast waar ik zat. wij hadden daar geen last van. ;) Maar het was wel effectief.

Anoniem: 474132

Toch ook even vastleggen hier, komt mij als ex-medewerker -zo- bekend voor (aandeelhouder über alles, en Atos NL is het slaafje van Atos frankrijk).

Was Atos het enige grote IT bedrijf in Nederland dat deze steun ontving? Gaat het zo slecht met Atos NL?

Grootontvangers van loonsteun in Nederland keren in het buitenland winst uit

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

Anoniem: 474132 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:57:
Toch ook even vastleggen hier, komt mij als ex-medewerker -zo- bekend voor (aandeelhouder über alles, en Atos NL is het slaafje van Atos frankrijk).

Was Atos het enige grote IT bedrijf in Nederland dat deze steun ontving? Gaat het zo slecht met Atos NL?
Denk dat Peter 't J het gewoon zag als optie om de (personeels-) kosten in Nederland te drukken, een woordvoerder melde gisteren dat het "ontslagen had voorkomen". Tja...

Het gaat volgens mij niet slechter nu (relatief) in NL dan in andere landen, maar de druk vanuit Parijs is hoog als altijd om mooie cijfers te halen.

• Ankona
Bizar dat een it-bedrijf loonsteun nodig heeft. Er is wel wat druk op de markt (met name door klanten in getroffen sectoren) maar over het algemeen draait de it gewoon door.

Lijkt erop dat Atos corona steun misbruikt om onderliggende problemen op te vangen.

alles kan off-topic

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-03 18:34
Ankona schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:38:
Bizar dat een it-bedrijf loonsteun nodig heeft. Er is wel wat druk op de markt (met name door klanten in getroffen sectoren) maar over het algemeen draait de it gewoon door.

Lijkt erop dat Atos corona steun misbruikt om onderliggende problemen op te vangen.
Welk onderliggend probleem? Volgens mij is dit gewoon een mooie bonus, minder verlies/meer marge..

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
mkrmr schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Denk dat Peter 't J het gewoon zag als optie om de (personeels-) kosten in Nederland te drukken, een woordvoerder melde gisteren dat het "ontslagen had voorkomen". Tja...

Het gaat volgens mij niet slechter nu (relatief) in NL dan in andere landen, maar de druk vanuit Parijs is hoog als altijd om mooie cijfers te halen.
Zal Atos nog steeds met stokoude personeel zitten wat hun per capita vele malen meer kost dan standaard?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

HSG schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Zal Atos nog steeds met stokoude personeel zitten wat hun per capita vele malen meer kost dan standaard?
Afgelopen jaren is veel werk verhuisd naar Oost Europa en India, en zijn ook veel mensen in Nederland afgevloeid (al dan niet vrijwillig) door bijvoorbeeld vroege pensionering en andere regelingen.

Ik ben er uit eigen beweging weggegaan, maar dat zal niet heel veel invloed hebben gehad op de gemiddelde leeftijd... :X

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ankona schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:38:

Precies dat! Ik las het nos artikel ook en vond het bijzonder vreemd dat een IT bedrijf loonsteun heeft aangevraagd EN gekregen. IT bedrijven hebben typisch gezien al een hoge marge, waardoor ze slechtere tijden makkelijker door kunnen komen. En ze hebben maar 1 type resource en dat is mensen. Dus recruitment stoppen, eventueel een afvloeingsregeling en ze kunnen weer doorgaan.

Ergens bij het ministerie heeft er iemand lopen slapen. Ik hoop dat Atos achteraf gezien niet aan de voorwaarden van de loonsteun voldeed en vervolgens terug kan betalen. Zal een mooi gesprek op het hoofdkantoor opleveren.

Ook mooie PR voor het bedrijf. Het gaat slecht -> wil ik niet voor werken. Of: het zijn boefjes -> wil ik niet voor werken.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• HSG
mkrmr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:20:
[...]

Afgelopen jaren is veel werk verhuisd naar Oost Europa en India, en zijn ook veel mensen in Nederland afgevloeid (al dan niet vrijwillig) door bijvoorbeeld vroege pensionering en andere regelingen.

Ik ben er uit eigen beweging weggegaan, maar dat zal niet heel veel invloed hebben gehad op de gemiddelde leeftijd... :X
Is dat tegenwoordig nog steeds een ding bij Atos dat er werk naar Oost-Europa en India wordt verplaatst? Ondertussen hoor je steeds meer dat bedrijven zelf hun IT weer (gaan) doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

HSG schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:20:
[...]
Is dat tegenwoordig nog steeds een ding bij Atos dat er werk naar Oost-Europa en India wordt verplaatst? Ondertussen hoor je steeds meer dat bedrijven zelf hun IT weer (gaan) doen.
Atos doet IT werk voor andere bedrijven, dat is hun dienstverlening. En daar is kostenbesparing door gebruik maken van lage lonen landen nog steeds normaal.

Je wilt als bedrijf, maar ook als dienstverlener, standaard werk liever (weg-)automatiseren, maar dat is een ander verhaal...

• HSG
mkrmr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Atos doet IT werk voor andere bedrijven, dat is hun dienstverlening. En daar is kostenbesparing door gebruik maken van lage lonen landen nog steeds normaal.

Je wilt als bedrijf, maar ook als dienstverlener, standaard werk liever (weg-)automatiseren, maar dat is een ander verhaal...
Dat is inderdaad vaak een ander verhaal en dat is politiek gevoelig. Bij automatiseren betekend ook dat een hoop mensen hun baan gaan verliezen.

Doet mij denken aan een broodbakfabriek. Voor 99% geautomatiseerd en alleen bij het inladen van de vrachtwagens komen nog mensenhanden te pas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotWise
Dit gaat auw doen :X

https://www.computable.nl...r-gestopt-gt-connect.html

De tent zit al niet zo goed in de centjes ...

• HSG
Verbaast mijn niks. ;) Wat een prutsbedrijf is Atos.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:07
Ondertussen ook weg bij Atos. Ik was die ene die hier in 2018 poste of het nog wel een goede plek was voor een starter. Het advies was toen redelijk positief en ja, ik ben na mijn masterscriptie bij Atos in dienst getreden. Niet helemaal open geweest over mijn ervaring toen want ik wilde destijds anoniem blijven; ik had al redelijk wat ontwikkelaarservaring en was 29.

Ik heb er een beetje spijt van, maar ik heb in alle eerlijkheid wel veel geleerd - vooral op de vlakken waar je doorgaans niet zoveel bagage van hebt in de IT. Soft skills, bids doen, certificeringen, initiatief leren nemen, internationale teams en omgaan met klanten en teams die in andere culturen opereren. Ook mijn collega's waren jong en over het algemeen gasten waar ik het goed mee kon vinden. Ik denk ook dat het een uitstekende voet in de deur is voor mensen die uit niet-IT richtingen komen; het leeuwendeel van mijn collega's kwam uit andere richtingen. En je kan enorm snel groeien in verantwoordelijkheden, vooral als je managementambities hebt.

Maar goed.

Ik kwam eigenlijk al op een te laag salaris bij Atos binnen. Ik had zoals gezegd al wat werkervaring, een bak aan stages maar kreeg het starterspakket van ~2700 p.m. Er was meer salaris beloofd, maar daar werd deels op teruggekomen. Ook de salarisverhoging van 250 per half jaar bleek in de praktijk steeds de helft te zijn. Uiteindelijk zat ik begin dit jaar met m'n 32 jaar op 3140, met een extern tarief van 110 / 130 en was ik weggezet bij twee klanten als respectievelijk senior en lead.

Ik had laten doorschemeren dat ik al eens een aanbieding van circa 4500 had gekregen en gevraagd om een herindexering. Op die externe aanbieding was ik verder niet ingegaan omdat het niet in een richting was waar ik zelf heen wilde. Niks meer gehoord van die herindexering. Toen ik weggezet werd bij een nieuwe klant in precies dezelfde rol die ik net afgewezen had kreeg ik een open mind voor nieuwe opties. Speelde ook wel mee dat er ondanks de 100% inzet verwacht werd dat ik meer nieuwe dingen aanboorde en deed. Ik maakte doorgaans meer dan 40 uren want dat was normaal, iedereen deed dat.

Een paar weken daarna iets wat wel in mijn richting was en ook zo'n soortgelijke salarisstap bood. Sollicitatieprocedure daar ging snel; ik werd uitgenodigd, kreeg een gesprek, en binnen no time (een week?) had ik drie rondes gehad en een voorstel voor een rol met significant minder verantwoordelijkheden, maar veel betere arbeidsvoorwaarden.

Atos weet donders goed in welke markt ze opereert, en weet wat haar personeel waard is. Waarom dan zo moeilijk?

Edit voor de volledigheid: Ja, daar komt nog een auto(of vergoeding), 13e maand, vakantiebonus en wat random kleine potjes bovenop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
Ikbenmeereendje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:27:

Atos weet donders goed in welke markt ze opereert, en weet wat haar personeel waard is. Waarom dan zo moeilijk?
Het gaat allemaal om zoveel mogelijk geld in het laadje te brengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:27

3DDude

I void warranty's

Ikbenmeereendje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:27:
Ik kwam eigenlijk al op een te laag salaris bij Atos binnen. Ik had zoals gezegd al wat werkervaring, een bak aan stages maar kreeg het starterspakket van ~2700 p.m. Er was meer salaris beloofd, maar daar werd deels op teruggekomen. Ook de salarisverhoging van 250 per half jaar bleek in de praktijk steeds de helft te zijn. Uiteindelijk zat ik begin dit jaar met m'n 32 jaar op 3140, met een extern tarief van 110 / 130 en was ik weggezet bij twee klanten als respectievelijk senior en lead.

Jouw marge was gigantisch.

120 p uur (gemiddeld) * fulltime (laten we 160 uur per maand doen) = elke maand 19.2K omzet.
hiervan kreeg jij iets boven 3k bruto + wat pensioen + een lease wagentje. laten we zeggen ~ 4.2K
(- werkgeverslasten ongeveer 2.5K extra ballpark it somehwere.).
Bleef er elke maand 12.5K profit over :P (zelfs als je nog wat kosten zou maken kon dat lachend uit dus
Als je dr 3 jaar bent gebleven hebben ze lachend geld aan je verdiend ;).
Hoe minder jij krijgt, hoe hoger hun marge word he :)

@Paprika
ja ok, je moet ongeveer keer 1.6 het salaris doen i.v.m. de werkgeverslasten fair enough.. (dan nog kan het lachend uit.... :) )

[Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 27-06-2021 01:02]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 18:01
3DDude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:47:
[...]

120 p uur (gemiddeld) * fulltime (laten we 160 uur per maand doen) = elke maand 19.2K omzet.
hiervan kreeg jij iets boven 3k bruto + wat pensioen + een lease wagentje. laten we zeggen ~ 4.2K
Bleef er elke maand 15K profit over :P (zelfs als je nog wat kosten zou maken kon dat lachend uit dus).

Als je dr 3 jaar bent gebleven hebben ze lachend geld aan je verdiend ;).
Hoe minder jij krijgt, hoe hoger hun marge word he :)
3140 bruto per maand betekent €48.265 per jaar aan werkgeverslasten en dan hebben we 't puur over loon, vakantiegeld en belastingen die de werkgever moet betalen die je niet op je loonstrook ziet. Iedere secundaire voorwaarde (ik lees nu auto en pensioen) komt daar nog bij. Daarnaast apparatuur, andere verzekeringen (100% of 70% salaris uitbetalen bij ziekte etc), pand. Er blijft dus zeker geen 15.000 aan winst over. Wel "ruim voldoende" overigens, maar bovenop je brutoloon speelt er bij deze bedragen sowieso nog 28% aan werkgeverslasten die je als werknemer nooit te zien krijgt.

[Voor 6% gewijzigd door Paprika op 27-06-2021 00:57]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-03 16:58

PcDealer

HP ftw \o/

En brutowinst(marge) is geen winst.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 16:41
Paprika schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:56:
[...]

3140 bruto per maand betekent €48.265 per jaar aan werkgeverslasten en dan hebben we 't puur over loon, vakantiegeld en belastingen die de werkgever moet betalen die je niet op je loonstrook ziet. Iedere secundaire voorwaarde (ik lees nu auto en pensioen) komt daar nog bij. Daarnaast apparatuur, andere verzekeringen (100% of 70% salaris uitbetalen bij ziekte etc), pand. Er blijft dus zeker geen 15.000 aan winst over. Wel "ruim voldoende" overigens, maar bovenop je brutoloon speelt er bij deze bedragen sowieso nog 28% aan werkgeverslasten die je als werknemer nooit te zien krijgt.
Van die "winst" moeten ook nog alle niet-billable mensen betaald worden. Sales, secretariaat, HR, trainingen, facility, lijnmanagement, en nog veel meer. Uiteindelijk is de nettowinst van Atos ca. 5%.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:27

3DDude

I void warranty's

Tjsah als je allemaal dure managers hebt die alle winst opeten dan schiet het niet op nee.

Denk dat de kern van het verhaal is: die persoon hierboven is je werk kapitaal die levert daadwerkelijk het geld op. Die moet je dan ook daar naar belonen ipv hem een fooienpot idee als opslag geven.

Maar dat is mijn mening ;)

[Voor 56% gewijzigd door 3DDude op 29-06-2021 11:48]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
3DDude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:47:
[...]

Dat denk ik ook.

Ik schat de totale werkgeverslasten inclusief premies werknemersverzekeringen, pensioen, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en secundaire arbeidsvoorwaarden (met name mobiliteit) op zo'n 65k per jaar.

Bij 1600 uur billable (dat is een redelijke schatting voor hetgeen je moet kunnen halen tijdens je dienstverband; inclusief vrije dagen en reserveringen voor leegloop en ziekte) zou je 190k aan omzet genereren. De payout lijkt dus tussen 32 en 35% te liggen.

Dat is zelfs in termen van grote IT bedrijven ondermaats. Vaak is de payout rond de 50 a 55%.
3DDude schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:47:
Tjsah als je allemaal dure managers hebt die alle winst opeten dan schiet het niet op nee.

[...]
Atos opereert in dit geval in de uur-factuur markt (ik lees over uurtarieven). Dat is een markt die sterk kostengedreven is.

Je moet in zo'n markt nooit richten op de kostenstructuur van 1 bedrijf, maar die van de "best in class" aanbieders. Ik denk dat op dit moment de ZZP-keten het meest kostengunstig is.

* HRM: onnodig
* Legal: grotendeels onnodig
* kantoorgebouwen: onnodig
* Sales: 10%
* Verloning: compleet flexibel. Bijvoorbeeld de keuze om prive of zakeljk te rijden, benzine of elctrisch, nieuw of tweedehands, youngtimer, motor, e-bike van de zaak etc. Net naar wat in de persoonlijke situatie van de consultant het best uitkomt. Pensioen in box 1 of 3, wel of geen arbeidsongeschiktheid of overlijdensrisico's dekken etc.

Grote bedrijven met vestomlijnde arbeidsvoorwaarden verliezen op dit punt ook nog wat efficiency omdat het pakket niet altijd het meest passend is. Zo is een nabestaandenpensioen voor een vrijgezel in feite een lek. Evenals een leaseauto voor iemand die liever fietst of met de trein gaat.

[Voor 46% gewijzigd door t_captain op 29-06-2021 12:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
Je hebt er ook senior bankzitters met 25+ jaar dienstverband. Die toucheren 5 a 6 k en mogen blij zijn als ze 100 declarabele uren halen per jaar.

alles kan off-topic

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Ankona schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:09:
Je hebt er ook senior bankzitters met 25+ jaar dienstverband. Die toucheren 5 a 6 k en mogen blij zijn als ze 100 declarabele uren halen per jaar.
Ik denk dat de huidige markt geen ruimte laat daarvoor.

Overigens vind ik het zowel aan de kant van deze werknemers als ook aan de kant van de werkgever verwijtbaar dat een zeer ervaren ICT specialist op de bank zit. Er is genoeg werk. Kennelijk zijn er in het verleden verkeerde strategische keuzes gemaakt over de richting van ontwikkeling. Misschien is er wel te weinig aan opleiding gedaan.

• Ankona
t_captain schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Overigens vind ik het zowel aan de kant van deze werknemers als ook aan de kant van de werkgever verwijtbaar dat een zeer ervaren ICT specialist op de bank zit. Er is genoeg werk. Kennelijk zijn er in het verleden verkeerde strategische keuzes gemaakt over de richting van ontwikkeling. Misschien is er wel te weinig aan opleiding gedaan.
Al dan niet via insourcing binnengekomen maar "opgeklommen" naar project manager. En dan kom je in een tijd dat klanten amper nog project managers vragen, zeker niet zonder actuele technische expertise.

alles kan off-topic

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Tja, outsourcing.

Mijn advies in het kort: je moet geen afdelingen overnemen als je binnen je bestaande organisatie geen plek hebt voor de mensen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Herkenbaar verhaal ... Jumpstarters binne Atos krijgen wat voordelen. En daarna kom je in een soort van zwart gat terecht. En ga je dus weg.
Hierdoor heb je een deel jonkies, een groot gat, en een enorm blik oude medewerkers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
t_captain schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Er is inderdaad genoeg werk alleen Atos vraagt een hoop van de klant die op zijn beurt weer een hoop vraagt van de ingehuurde medewerker.
Blasterxp schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:01:
Herkenbaar verhaal ... Jumpstarters binne Atos krijgen wat voordelen. En daarna kom je in een soort van zwart gat terecht. En ga je dus weg.
Hierdoor heb je een deel jonkies, een groot gat, en een enorm blik oude medewerkers.
Klopt. Een blik hele dure oude medewerkers.

• NotWise
Grote klappen bij Atos (en dat zal voor de concurrenten niet veel beter zijn)

https://www.computable.nl...r-cloud-concurrentie.html

Dit verhaal is (voor mij) geen verrassing. Als je bijna alle traditionele IT naar de cloud verhuisd, dan ben je in feite bezig je zelf overbodig te maken (w.b.t. beheer) Dit zag je jaren geleden al aankomen. Daarbovenop komt dat de grote cloud providers steeds meer werk uit handen nemen van de ITer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 21:29

Arfman

Drome!

Bijzonder. Ook in de cloud moet je nog steeds zaken beheren. Mijn ervaring is dat, omdat er in de cloud ineens veel meer mogelijk is, ook veel meer gedaan moet worden. Sterker nog, ik heb er alleen maar werk bijgekregen omdat ik maar heel weinig tijd kwijt was aan de lokale omgeving.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotWise
Arfman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:43:
Bijzonder. Ook in de cloud moet je nog steeds zaken beheren. Mijn ervaring is dat, omdat er in de cloud ineens veel meer mogelijk is, ook veel meer gedaan moet worden. Sterker nog, ik heb er alleen maar werk bijgekregen omdat ik maar heel weinig tijd kwijt was aan de lokale omgeving.
De cijfers liegen niet. Ook IBM voelt het nu.

Even ter illustratie (en uit eigen ervaring) Voorheen was de IT afdeling van een doorsnee middelgroot bedrijf vele malen groter dan tegenwoordig. Er zaten zo 2/3 man dedicated op de Exchange omgeving, 2/3 op server beheer, 4 op de helpdesk en ga maar door. Zoveel mensen zijn niet meer nodig.

Let wel ik heb hier specifiek over beheer en in de context van Atos. Cloud levert ook weer nieuwe/andere banen op.

[Voor 7% gewijzigd door NotWise op 13-07-2021 19:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
Arfman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:43:
Klopt alleen jij hoeft het dan niet te doen. Het wordt dan ergens centraal geregeld.

Wat je dan krijgt is een bedrijf dat van "product" naar "oplossing" gaat. M.a.w. de klant wil iets, legt het bij jou neer en jij gaat het regelen met een cloudpartner.

Grof gezegd...je wordt een organisatie dat veel roept en iemand anders gaat het werk doen.
NotWise schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:07:
[...]

De cijfers liegen niet. Ook IBM voelt het nu.

Even ter illustratie (en uit eigen ervaring) Voorheen was de IT afdeling van een doorsnee middelgroot bedrijf vele malen groter dan tegenwoordig. Er zaten zo 2/3 man dedicated op de Exchange omgeving, 2/3 op server beheer, 4 op de helpdesk en ga maar door. Zoveel mensen zijn niet meer nodig.

Let wel ik heb hier specifiek over beheer en in de context van Atos. Cloud levert ook weer nieuwe/andere banen op.
Dat levert zeker nieuwe functies op. Zoals een orkestreerder. Iemand die d.m.v. scripts en bouwblokken allerlei componenten met elkaar verbind dat volgens een bepaalde plan stap voor stap verloopt.

B.v. iemand vraagt een afdelingspostbus aan, doet een verzoek via een portaal en op de achtergrond wordt letterlijk alles geregeld zodat hij binnen 5 minuten zijn afdelingspostbus heeft.

[Voor 39% gewijzigd door HSG op 13-07-2021 22:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Ik blijf me verbazen hoe lang het detacheringsmodel overleeft. Ik heb ook bij Atos Origin gewerkt, ben er van junior naar senior developer en architect doorgegroeid in een jaar of 8. Maar toen liep ik tegen een glazen plafond. Ze konden/wilden me niet meer betalen, terwijl ik elders gewoon 1000 euro bruto meer kreeg, betere pensioensvoorwaarden en een stuk gunstigere leasedeal. Wat op dat moment een grote vooruitgang was.

Dus dat ze me redelijk makkelijk lieten gaan begreep ik wel vanuit het bedrijfsmodel van Atos. Want het gaat gewoon puur om geld. Het gaat niet om mensen en om mooie en goede oplossingen voor klanten bouwen. Nee, zorg dat je zoveel mogelijk winst maakt voor Atos. En als werken met nieuwe technologie, tools of werkwijzen die winst omhoog kan krijgen is het goed. Maar het is niet zomaar andersom.

Ben ik er zuur over. Nee. Heb er heel veel geleerd, heb bij grote bedrijven opdrachten gehad die ik anders niet had gehad. Maar het was achteraf allemaal wel “hol”.

En tegelijkertijd vind ik ook dat klanten van Atos er ook aan meedoen. Bedrijven laten zich echt makkelijk voor de gek houden, blijf ik me nog steeds over verbazen. Ik hoop echt dat de “tech native” bedrijven de overhand krijgen. Die IT dus niet alleen als kostenpost en lastig zien, maar een middel waarmee ze iets kunnen bereiken wat anders lukt en waar ze zich mee kunnen onderscheiden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• NotWise
Dus dat ze me redelijk makkelijk lieten gaan begreep ik wel vanuit het bedrijfsmodel van Atos. Want het gaat gewoon puur om geld. Het gaat niet om mensen en om mooie en goede oplossingen voor klanten bouwen. Nee, zorg dat je zoveel mogelijk winst maakt voor Atos. En als werken met nieuwe technologie, tools of werkwijzen die winst omhoog kan krijgen is het goed. Maar het is niet zomaar andersom.
Uiteraard gaat het puur om geld want dat is nu eenmaal het doel van een business. Het vervelende is ook dat Atos een Frans bedrijf is en er grote culturele verschillen zijn tussen de Franse en Nederlandse manier van bedrijfsvoering. Je ziet dit ook terug in het gesteggel bij AirFrance/KLM. Daar speelt in wezen een soortgelijke situatie. De Fransen zetten de boel onder druk, het gevolg is de situatie die jij beschrijft. De medewerkers bij Atos worden gewoon niet meer gemotiveerd. Dat krijg je ook door een bevroren CAO, geen beloningen en allerlei 'performance metrics' waar je aan moet voldoen.
De meerwaarde van goed gemotiveerde/betrokken medewerkers wordt vaak onderschat, ze leveren namelijk geld op.

• HSG
NotWise schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Uiteraard gaat het puur om geld want dat is nu eenmaal het doel van een business. Het vervelende is ook dat Atos een Frans bedrijf is en er grote culturele verschillen zijn tussen de Franse en Nederlandse manier van bedrijfsvoering. Je ziet dit ook terug in het gesteggel bij AirFrance/KLM. Daar speelt in wezen een soortgelijke situatie. De Fransen zetten de boel onder druk, het gevolg is de situatie die jij beschrijft. De medewerkers bij Atos worden gewoon niet meer gemotiveerd. Dat krijg je ook door een bevroren CAO, geen beloningen en allerlei 'performance metrics' waar je aan moet voldoen.
De meerwaarde van goed gemotiveerde/betrokken medewerkers wordt vaak onderschat, ze leveren namelijk geld op.
Dat niet alleen. Wat ook vooral de winst drukt zijn de dure krachten die ze meekrijgen bij een outsourcing.

Hoewel dat inmiddels een stuk minder is was het vaak onvoorstelbaar wat voor salarissen die lui kregen omdat ze eerst bij b.v. een ING hebben gezeten.

• NotWise
HSG schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:01:
[...]

Dat niet alleen. Wat ook vooral de winst drukt zijn de dure krachten die ze meekrijgen bij een outsourcing.

Hoewel dat inmiddels een stuk minder is was het vaak onvoorstelbaar wat voor salarissen die lui kregen omdat ze eerst bij b.v. een ING hebben gezeten.
Eens. Maar zo veel oudere werknemers zijn er inmiddels niet meer.

https://www.ed.nl/eindhov...1-300-banen-weg~a8a6168f/

• Shunt
NotWise schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:52:
[...]

Eens. Maar zo veel oudere werknemers zijn er inmiddels niet meer.

https://www.ed.nl/eindhov...1-300-banen-weg~a8a6168f/
Toen ik er werkte was de gemiddelde leeftijd tegen de 50.
Dan hebben ze volgens mij nog ruim voldoende oudere werknemers om te ontslaan!
Atos moet gewoon doen waar ze al jaren mee bezig zijn heel hun detachering afstoten, inzetten op consulting en heel beheer afstoten zodat ze mooi het MKB kunnen bedienen die daar nog echt behoefte naar hebben.
De klanten waar Atos traditioneel zit zetten steeds minder in op beheer en meer op cloud maar aan de andere kant richt Atos zich niet op de klanten die daadwerkelijk nog graag dat soort mensen hebben want dat past niet binnen het profiel. |:(

Game PC

• Ankona
Detachering afstoten waren ze in mijn tijd al mee bezig terwijl detachering en consultancy heel dicht tegen elkaar ligt. (je kunt detacheren als een uitzendbureau, handjes leveren aan klanten die onder eigen regie werken of door expertise te leveren die de klant niet in eigen huis heeft en zo klanten te helpen mee te groeien naar nieuwe oplossingen)
In mijn tijd was Atos bezig vooral in te zetten op eigen cloud diensten. Ja, Atos is best een groot bedrijf, maar om nou direct de concurrentie met AWS, Azure en Google aan te gaan.... Ik denk dat het daar mis is gegaan, de detachering/consultancy verwaarloost en een vage eigen cloud propositie.

alles kan off-topic

• HSG
Ankona schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:56:
Detachering afstoten waren ze in mijn tijd al mee bezig terwijl detachering en consultancy heel dicht tegen elkaar ligt. (je kunt detacheren als een uitzendbureau, handjes leveren aan klanten die onder eigen regie werken of door expertise te leveren die de klant niet in eigen huis heeft en zo klanten te helpen mee te groeien naar nieuwe oplossingen)
In mijn tijd was Atos bezig vooral in te zetten op eigen cloud diensten. Ja, Atos is best een groot bedrijf, maar om nou direct de concurrentie met AWS, Azure en Google aan te gaan.... Ik denk dat het daar mis is gegaan, de detachering/consultancy verwaarloost en een vage eigen cloud propositie.
Atos moest er nog even achteraan kachelen waar AWS, Microsoft en Google het allang voor elkaar hadden. Dan ga je het niet redden.

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@HSG , Atos is een system integrator en dat is een hele andere tak van sport dan die van Google, Microsoft en Amazon. Je vergelijking begrijp ik daarom niet zo goed.

Atos is een bedrijf dat o.a. oplossingen ontwikkelt op basis van o.a. de producten en diensten van deze drie Amerikaanse bedrijven. Naast system integration, werkplek- en serverbeheer doet Atos nog veel meer.

Ik heb er gewerkt, achteraf iets te lang blijven hangen. Gewerkt met kundige, sympathieke mensen. Ik heb de bloei en het begin van het verval van onze unit en practice meegemaakt.

• NotWise
Shunt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Toen ik er werkte was de gemiddelde leeftijd tegen de 50.
Dan hebben ze volgens mij nog ruim voldoende oudere werknemers om te ontslaan!
Atos moet gewoon doen waar ze al jaren mee bezig zijn heel hun detachering afstoten, inzetten op consulting en heel beheer afstoten zodat ze mooi het MKB kunnen bedienen die daar nog echt behoefte naar hebben.
De klanten waar Atos traditioneel zit zetten steeds minder in op beheer en meer op cloud maar aan de andere kant richt Atos zich niet op de klanten die daadwerkelijk nog graag dat soort mensen hebben want dat past niet binnen het profiel. |:(
Oudere medewerkers zijn niet per definitie geen slechte of veel te dure medewerkers. Er zitten bij Atos genoeg oudere medewerkers die zeer kundig en up-to-date zijn. Atos NL krimpt overigens sneller dan je denkt en is nog maar een schim van wat het ooit was.

Wat betreft het afstoten van het traditionele beheer; het zou mij niet verbazen wanneer Atos hetzelfde gaat doen als IBM. IBM gaat zich namelijk opsplitsen en dumpt (even kort door de bocht) de traditionele IT in een nieuwe business genaamd Kyndryl. IBM zelf is een met grote transformatie bezig en stort zich volledig op Hybrid Cloud oplossingen. Dit zal Atos Parijs ook niet ontgaan zijn.

• HSG
doogster schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:47:
@HSG , Atos is een system integrator en dat is een hele andere tak van sport dan die van Google, Microsoft en Amazon. Je vergelijking begrijp ik daarom niet zo goed.

Atos is een bedrijf dat o.a. oplossingen ontwikkelt op basis van o.a. de producten en diensten van deze drie Amerikaanse bedrijven. Naast system integration, werkplek- en serverbeheer doet Atos nog veel meer.

Ik heb er gewerkt, achteraf iets te lang blijven hangen. Gewerkt met kundige, sympathieke mensen. Ik heb de bloei en het begin van het verval van onze unit en practice meegemaakt.
Bij welke practice zat jij dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotWise
Zoals verwacht wil ook Atos van haar legacy activiteiten af.

https://www.computable.nl...-legacy-activiteiten.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

Dat kan best een groot stuk worden dan, dus server-, storage-, netwerk-, database-, en werkplekbeheer allemaal afstoten? Mainframe en AS400 zijn "echte" legacy maar het hele midrange en werkplek stuk, zover dat niet in de Cloud draait, afstoten zal een hele forse inkrimping zijn, het hele "oude MS"/IDM zo'n beetje...

• NotWise
mkrmr schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Dat kan best een groot stuk worden dan, dus server-, storage-, netwerk-, database-, en werkplekbeheer allemaal afstoten? Mainframe en AS400 zijn "echte" legacy maar het hele midrange en werkplek stuk, zover dat niet in de Cloud draait, afstoten zal een hele forse inkrimping zijn, het hele "oude MS"/IDM zo'n beetje...
Het zal mij benieuwen welke tent dit wil overnemen. Er is ook altijd nog de mogelijkheid om dit legacy deel af te splitsen in een apart bedrijf zoals IBM heeft gedaan.

• HSG
Maar ze zullen wel 1% meer brutowinst behalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
mkrmr schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Het mooie is er zijn alleen maar bedrijven blij mee want al dat personeel komt vrij, systeembeheerders zijn nog steeds niet aan te slepen. Ja cloud is hip en happening maar midden groot tot groot zit nog lekker veel on prem en zal daar een groot deel gewoon blijven. Daarom is het ook zo apart om te zien hoe zwaar Atos faalt op dit gebied. Bedrijven als Centric kunnen de groei van hun klanten bijna niet bijbenen. Alle kleine partijen die ik ken stoten hun detachering af om meer op hosting / beheer te kunnen richten.

Maar ja die bedrijven behoren niet tot de doelgroep van Atos.

Game PC

• HSG
Shunt schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:50:
[...]

Het mooie is er zijn alleen maar bedrijven blij mee want al dat personeel komt vrij, systeembeheerders zijn nog steeds niet aan te slepen. Ja cloud is hip en happening maar midden groot tot groot zit nog lekker veel on prem en zal daar een groot deel gewoon blijven. Daarom is het ook zo apart om te zien hoe zwaar Atos faalt op dit gebied. Bedrijven als Centric kunnen de groei van hun klanten bijna niet bijbenen. Alle kleine partijen die ik ken stoten hun detachering af om meer op hosting / beheer te kunnen richten.

Maar ja die bedrijven behoren niet tot de doelgroep van Atos.
En wat wil Atos verder bereiken dat zij zich gaan richten op de cloud? Het enige wat er gebeurd is dat zij het oorspronkelijke werk neerleggen bij "een datacenter" en Atos functioneert als tussenpartij. Maar je vraagt je af of een grote klant Atos dan wel nodig heeft. Zij kunnen dan ook rechtstreeks bij de Cloud-partij aankloppen. Zij kunnen ook gewoon bij Microsoft, AWS of Google een contact afsluiten die zelf een prima Cloud-oplossing hebben staan en die schuiven Atos zo aan de kant.

Alsof Atos van "product" naar "oplossing" gaat en dus met andere woorden "een klant wil wat, Atos gaat wat roepen en iemand anders gaat het werk doen wat Atos in eerste instantie deed".

• NotWise
Atos houdt alle opties open aangaande haar legacy activiteiten.

https://www.computable.nl...pen-voor-zijn-legacy.html

Atos heeft niets zoveel opties als het lijkt. Ik denk de IBM optie (opsplitsen)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HSG schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:47:
[...]

En wat wil Atos verder bereiken dat zij zich gaan richten op de cloud? Het enige wat er gebeurd is dat zij het oorspronkelijke werk neerleggen bij "een datacenter" en Atos functioneert als tussenpartij. Maar je vraagt je af of een grote klant Atos dan wel nodig heeft. Zij kunnen dan ook rechtstreeks bij de Cloud-partij aankloppen. Zij kunnen ook gewoon bij Microsoft, AWS of Google een contact afsluiten die zelf een prima Cloud-oplossing hebben staan en die schuiven Atos zo aan de kant.
Er zijn natuurlijk bedrijven die “ontzorgd” willen worden door 1 partij die alles regelt: Datacenter, helpdesk, development, applicatiebeheer, de hele mikmak. En zelf hebben ze alleen nog wat mensen in dienst om de facturen te controleren. Zulke partijen stappen niet zelf naar een Cloud-partij want daar hebben ze de expertise niet meer voor. Dat laten ze aan de IT-leverancier over.

• HSG
downtime schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Er zijn natuurlijk bedrijven die “ontzorgd” willen worden door 1 partij die alles regelt: Datacenter, helpdesk, development, applicatiebeheer, de hele mikmak. En zelf hebben ze alleen nog wat mensen in dienst om de facturen te controleren. Zulke partijen stappen niet zelf naar een Cloud-partij want daar hebben ze de expertise niet meer voor. Dat laten ze aan de IT-leverancier over.
Snap ik maar er zal toch ook iemand bij de klant in dienst zijn die de uiteindelijke beslissing maakt. Als klant moet je weten waar je je geld aan uitgeeft lijkt mij?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HSG schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Snap ik maar er zal toch ook iemand bij de klant in dienst zijn die de uiteindelijke beslissing maakt. Als klant moet je weten waar je je geld aan uitgeeft lijkt mij?
Welke beslissing? De klant stelt gewoon functionele en financiele eisen aan de leverancier. Of die leverancier het dan levert uit een eigen datacenter of andermans cloud zal de klant niet uitmaken. Die vraagt gewoon: Hoe ga je dit doen en wat kost het?

• HSG
downtime schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:26:
[...]

Welke beslissing? De klant stelt gewoon functionele en financiele eisen aan de leverancier. Of die leverancier het dan levert uit een eigen datacenter of andermans cloud zal de klant niet uitmaken. Die vraagt gewoon: Hoe ga je dit doen en wat kost het?
Daar heb je geen Atos voor nodig. Een Google, AWS of Microsoft heeft ook mensen in dienst die deze vragen kan beantwoorden.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HSG schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Daar heb je geen Atos voor nodig. Een Google, AWS of Microsoft heeft ook mensen in dienst die deze vragen kan beantwoorden.
En die leveren ook een helpdesk? Developers? Applicatiebeheerders? Da's nieuw voor me.

• Shunt
Tja ik blijf het herhalen, iedere IT leverancier die ik ken is of stabiel of aan het groeien.
Alleen Atos krijgt het voor elkaar staatsteun nodig te hebben om "overeind" te blijven.
Ik denk dat ze het beste gewoon heel die toko in nederland kunnen ontslaan en dan opnieuw opbouwen.

Game PC

• Ankona
Shunt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:23:
Tja ik blijf het herhalen, iedere IT leverancier die ik ken is of stabiel of aan het groeien.
Alleen Atos krijgt het voor elkaar staatsteun nodig te hebben om "overeind" te blijven.
Ik denk dat ze het beste gewoon heel die toko in nederland kunnen ontslaan en dan opnieuw opbouwen.
Dat is ook wat Frankrijk wil. Die willen van de consultancy/detachering af maar ja, daar is het bedrijf in NL mee ontstaan.

alles kan off-topic

• Shunt
Ankona schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is ook wat Frankrijk wil. Die willen van de consultancy/detachering af maar ja, daar is het bedrijf in NL mee ontstaan.
Dat het ontstaan van Atos Nederland hier zit wil niet zeggen dat het nog bestaansrecht heeft.
Op dit moment zoals ik het lees en hoor van mensen die er werken heb je twee lagen in de organisatie.
De laag die geld verdient en de laag die geld kost, zonder die laag af te stoten kun je nooit zwarte cijfers schrijven. En die laag kwijt raken daar zijn ze bij Atos al jaren mee bezig, mensen bang maken met certificaten koppelen aan negatieve beoordeling gesprekken. Angst cultuur kweken onder de beheer tak om mensen weg te pesten. Mensen verplaatsen van de beheer tak naar de detachering tak om ze daar maar af te laten sterven.

Game PC

• Phyrozi
  • Laatst online: 09:24
Binnenkort heb ik een selectiedag voor DTC traineeship dat bestaat uit twee gesprekken, een casus en een schrijfopdracht. Ik heb er erg veel zin in en zou me graag zo goed mogelijk willen voorbereiden.

Heeft iemand ervaring met deze dag bij Atos vanuit het perspectief van de kandidaat of de andere kant van de tafel en zou diegene mij meer kunnen vertellen? Via PM mag ook als je dat fijner vindt.
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Let op:
Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee