Ik denk dat de situatie net even anders ligt.
PostNL de mensen letterlijk heeft ontslagen / niet verlengd en vervolgens wel als ZZP-er ingehuurd met voorwaarden die niets te maken hebben met ondernemerschap.
De relevante uitspraak:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2016:152(beoordeling)
19. Op het “Straatcontrole formulier” zijn vragen vermeld betreffende de aanwezigheid van alcohol en/of drugs in de bus.
Maar het formulier vermeldt ook de volgende vragen:
“Is de chauffeur de persoon die volgens het dcp/depot de rit moet rijden?
Draagt de chauffeur representatieve PostNL kleding?
Is het herkenbaar dat dit voertuig in opdracht van PostNL rijdt?
Behoren alle zendingen in de auto tot deze rit? (steekproef van ca 10 stuks)”
"is de persoon ..." --> persoonlijke arbeid.
"draagt de chauffeur representatieve PostNL kleding" --> werkgeversgezag.
"behoren alle zendingen ..." --> uitsluiting van concurrentie
Als je een schilder inhuurt om je huis te schilderen, dan verstrek je hem geen werkkleding (en ga je al helemaal niet controleren dat hij jouw werkkleding draagt). Bovendien heb je er niets over te zeggen of hij na afloop van een werkdag nog een klusje voor een andere klant gaat doen.
Ik neem aan dat Atos het niet zo bont zou maken
Maar zo'n move van een IT dienstverlener blijft bijzonder. Een ZZP-er inhuren en doorzetten naar een klant, daarmee haal je een risico-arm een brutomarge van een procent op 15. Iemand in dienst nemen en op een klantproject inzetten, levert een veel hogere brutomarge op. Overal zie ik ICT bedrijfjes beginnen met ZZP-ers als subco en vervolgens proberen om mensen in dienst te nemen om de winst te boosten (dat aannemen van mensen is overigens een hele moeilijke drempel zo lijkt het). Wat Atos schijnbaar heeft willen doen, is volledig contrair.