Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 26-04 19:03
quote:
_vision schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:55:
Blijkt dat uit je eigen ervaring? Ik kan er namelijk niet echt een consistent beeld van krijgen. Laatst las ik zelfs een rapport waarbij een onderzoek is gedaan onder talloze CxO's en de meerderheid gaf nog steeds interesse te hebben in het offshoren van ICT (zoals testing en beheer, development ook maar iets mindere mate). Men zoekt op dit gebied nog volop mogelijkheden om werk uit te besteden. Het leeft dus kennelijk nog vrij sterk bij grote bedrijven.
CxO types hebben vaak niet direct te maken met hoe vaak offshoring nog mis gaat in de praktijk (denk lage kwaliteit opgeleverd werk bijvoorbeeld.) Die zien alleen de besparing in hun Excel sheet.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07:52
quote:
CMD-Snake schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 06:48:
[...]

CxO types hebben vaak niet direct te maken met hoe vaak offshoring nog mis gaat in de praktijk (denk lage kwaliteit opgeleverd werk bijvoorbeeld.) Die zien alleen de besparing in hun Excel sheet.
Maar dat is natuurlijk nog geen antwoord op de vraag of klanten inderdaad steeds minder offshoring willen. :+ Want als het puntje bij bij paaltje komt hebben de CxO types het wel voor het zeggen.

Maar dan gaan we misschien nogal off topic.

_vision wijzigde deze reactie 30-06-2016 09:20 (4%)

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 16:12
Bijna overal zie je dat mensen op de werkvloer worden genept door het management.
Bovenin zakken vullen, onderin de duimschroeven aandraaien en zielig dan doen dat er geen geld is.

Probleem van de indivialisering is dat we als mensen niet meer of moeilijk een tegenblok kunnen vormen. Degene die tegen werkt, wordt eruit geknikkerd. Dat gaat steeds makkelijker. Los van het feit dat veel mensen vast zitten aan hypotheken etc
Sociaal beleid is schaars

Daarom snap ik ook niet dat mensen VVD stemmen die dit soort dingen in de hand werken.
Einde monoloog, puur denkvoer en vrij offtopic

www.harrofotografie.nl

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:32
quote:
_vision schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:18:
[...]

Maar dat is natuurlijk nog geen antwoord op de vraag of klanten inderdaad steeds minder offshoring willen. :+ Want als het puntje bij bij paaltje komt hebben de CxO types het wel voor het zeggen.

Maar dan gaan we misschien nogal off topic.
Nee geen enkel bedrijf wil offshoring, het gebeurt echter toch want ze willen minder en minder betalen aan de IT. Mooi voorbeeld mijn vorige klus bij Atos was bij een grote halfgeleider producent en daar zit MS dik binnen. Ieder jaar dat er een nieuwe onderhandeling is krijgt de klant het weer voor elkaar om Atos MS het hele handeltje voor MINDER geld uit te laten voeren (wellicht meer centjes in totaal maar ook meer werk veel meer werk). Op dit moment heeft Atos MS het briljante idee om dan ook maar naast infra support 1 en 2e lijn werk naar India en polen te verhuizen ook het 3e lijns werk volledig over te huizen. De klant heeft daar totaal geen baat bij, het omgedraaide zelfs zij zullen dit alles behalve fijn vinden.

Het is oorzaak --> gevolg. Klant wil minder uitgeven dus de winst marges komen onder druk dus moet het werk voor minder centen gedaan worden dus moet het naar een laag loon land. Dat het werk er onder gaat leiden dat maakt niet uit want joh want de klant betaalt nu eenmaal peanuts dus krijgen ze monkies.

Dat Atos daarom de klanten kwijt raakt aan partijen die vanaf moment 1 zeggen we outsourcen alles want ze zijn een partij uit India dat ziet Atos natuurlijk niet want lange termijn kijken tja dat is lastig. Dat de klant deze situatie zelf veroorzaakt heeft is natuurlijk logisch echter heb ik niet het idee dat MS nee mag of kan verkopen aan een klant.

Als jij bij de garage komt en je zegt tegen de monteur dit is er kapot dit kost normaal 1000 euro repareer maar voor 10 euro en plak er een stukje ductape overheen en niet meer. Dan zegt je monteur nee want dat kan ik niet repareren en het is niet verantwoord.
quote:
Harribo schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:28:
Bijna overal zie je dat mensen op de werkvloer worden genept door het management.
Bovenin zakken vullen, onderin de duimschroeven aandraaien en zielig dan doen dat er geen geld is.

Probleem van de indivialisering is dat we als mensen niet meer of moeilijk een tegenblok kunnen vormen. Degene die tegen werkt, wordt eruit geknikkerd. Dat gaat steeds makkelijker. Los van het feit dat veel mensen vast zitten aan hypotheken etc
Sociaal beleid is schaars

Daarom snap ik ook niet dat mensen VVD stemmen die dit soort dingen in de hand werken.
Einde monoloog, puur denkvoer en vrij offtopic
Je weet dat je niet bij een liefdadigheid organisatie zit he?
Bottom line is Atos benlux draait slecht heel slecht. Het onderdeel dat in de afgelopen 10 jaar de steun van Atos benelux was (MS) begint nu jaar na jaar meer geld te verliezen door offshoring. Waar voorheen de detachering tak door MS gedragen wordt lijkt het nu omgedraaid te zijn.

En laten we eerlijk zijn als je als IT'er niet meer aan de bak kunt als je door Atos aan de kant gezet wordt dan heb je zelf ook een stukje schuld naar mijn mening.
Hoeveel collega's ik wel niet gezien heb bij het OSS stuk en het MS stuk die al 10 jaar stil zitten qua techniek. meerdere collega's hadden na NT geen nieuwe certificering meer behaald. En dan komt er zeker het argument dat Atos al jaren niet meer investeert in de mensen dat klopt maar dan had je dat zelf ook in enige mate kunnen doen. Een examen betalen doet Atos nog gerust dat je de training niet krijgt tot daar toe maar een Microsoft of Cisco training is over het algemeen goed et doen zonder een training.

Shunt wijzigde deze reactie 30-06-2016 09:39 (30%)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 26-04 22:31
Breaking news: De kapitein verlaat het schip.

Net heeft Rob Pols (CEO) bekend gemaakt dat hij vertrekt. (vrijwillig zoals hij wil doen geloven)

• Shunt
quote:
Ankona schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:03:
Breaking news: De kapitein verlaat het schip.

Net heeft Rob Pols (CEO) bekend gemaakt dat hij vertrekt. (vrijwillig zoals hij wil doen geloven)
Laat me raden hij gaat plaats maken voor een CEO die extreem gaat snijden in de organisatie?

Game PC

• Ankona
Iemand op C level neemt nooit zomaar afscheid. Dat is of omdat hij het niet meer ziet zitten of omdat hij gewipt wordt.

Aangezien hij naar eigen zeggen tot maart 2017 "aanblijft als adviseur" (C-level terminologie voor gouden handdruk) is de werkelijke reden mij wel duidelijk.
Hij moest voor 1 juli bepaalde resultaten tonen. Mogelijk is het tegenvallende enthousiasme voor het FftF programma hem fataal geworden.

• gauchov6
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 00:09
quote:
Ankona schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:07:
Iemand op C level neemt nooit zomaar afscheid. Dat is of omdat hij het niet meer ziet zitten of omdat hij gewipt wordt.

Aangezien hij naar eigen zeggen tot maart 2017 "aanblijft als adviseur" (C-level terminologie voor gouden handdruk) is de werkelijke reden mij wel duidelijk.
Hij moest voor 1 juli bepaalde resultaten tonen. Mogelijk is het tegenvallende enthousiasme voor het FftF programma hem fataal geworden.
Hij had de functie al 10 jaar en dat is behoorlijk lang in de moeilijke tijd die we hebben/hadden. En de board in Parijs is inderdaad erg resultaat gedreven, zoals elk beurs genoteerd bedrijf!

Maar goed, z'n opvolger is welbekend binnen MS (voorheen baas MS Benelux daarna MS Duitsland en tussendoor COO MS Global), en (@Shunt) ja met een stevige reputatie... }:|

• originrunner
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 25-04 09:13
@shunt we verwachten inderdaad dat er flink gesneden wordt... De coming man is wel iemand van de botte bijlmethode

originrunner wijzigde deze reactie 30-06-2016 22:24 (30%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona

• Koos Werkloos
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06:48
Uitslag van de enquete:

4% wil wel meedoen
24% wil misschien meedoen
72% wil niet meedoen

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:01
Die getallen liggen in de lijn van wat je zou verwachten. Een deelname van een procent of 10 zou als hoogste haalbaar zijn.

• Ankona
Het wordt steeds erger. Net een brief ontvangen in de gebruikelijk Atos communicatie stijl. Eerst beginnen met een min of meer positieve afleidingsmanoeuvre en dan de stront.

Het begint met het positieve, weer geen fatsoenlijke loonronde en dat gelijk vastgelegd tot en met 2018. En omdat dat al zo lang duurt krijgt iedereen er per 1 januari wel 41,67 euro/maand bij. Wow, dank je wel! Ongeacht hoe je functioneert twee jaar lang ongeveer een halve inflatie correctie.

En dan de echte stront. 4 pagina's wazige tekst maar als ik het goed begrijp worden per direct alle bovenwettelijke vakantiedagen (uit het verleden) in een klap afgenomen. Via een berekening wordt daar een waarde voor berekend. Tot zover bizar maar ok. De vraag is wat Atos met dat berekende bedrag gaat doen. Niet zomaar uitkeren zoals je zou verwachten, maar in stukjes uitkeren als het resultaat van Atos dat toestaat. Nu weten we allemaal dat het resultaat beroerd is dus grote kans dat je wel je dagen kwijt bent maar ze niet of slechts gedeeltelijk uitbetaald krijgt.

• Mister P
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 03-04 11:39
@Ankona: Zonder op een forum op de details in te gaan vind ik de regeling meer dan netjes en goed onderbouwd. Trouwens, je kunt ook aangeven om er niet aan mee te doen, mocht je daar overheen gelezen hebben.
Je zult vast een (goede) reden hebben dat je het niet naar je zin hebt bij Atos en een (nog) betere reden om toch te blijven, maar alles aangrijpen om op dit forum negativiteit te spuien is niet de manier om daar iets aan te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
Het is er gewoon dikke stront en dit topic heeft als doel werkervaring bij Atos te delen.

Het gaat heel slecht met Atos en het gaat nu heel hard bergafwaarts. Ja, ik ben zelf ook hard bezig met iets anders, tot die tijd heb ik het ermee te doen en moet ik alert zijn op dit soort stunts.
Dat de regeling redelijk lijkt is omdat ze 125% berekenen. Waar jij overheen leest is dat ze geen enkele garantie bieden dit ook daadwerkelijk uit te betalen.
Het klopt idd dat ze een mogelijkheid zeggen te bieden om de regeling terug te draaien. Daar ga ik ook zeker gebruik van maken en ik zal al mijn collega's dat ook adviseren.

• Shunt
quote:
Ankona schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:32:
Het is er gewoon dikke stront en dit topic heeft als doel werkuervaring bij Atos te delen.

Het gaat heel slecht met Atos en het gaat nu heel hard bergafwaarts. Ja, ik ben zelf ook hard bezig met iets anders, tot die tijd heb ik het ermee te doen en moet ik alert zijn op dit soort stunts.
Dat de regeling redelijk lijkt is omdat ze 125% berekenen. Waar jij overheen leest is dat ze geen enkele garantie bieden dit ook daadwerkelijk uit te betalen.
Het klopt idd dat ze een mogelijkheid zeggen te bieden om de regeling terug te draaien. Daar ga ik ook zeker gebruik van maken en ik zal al mijn collega's dat ook adviseren.
Vanaf hoe veel jaar terug gaan ze de uren afpakken? We kunnen de komende paar dagen niet bij onze post maar zijn wel benieuwd.

Shunt wijzigde deze reactie 02-07-2016 18:46 (74%)

Game PC

• CMD-Snake
quote:
Ankona schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:22:
maar als ik het goed begrijp worden per direct alle bovenwettelijke vakantiedagen (uit het verleden) in een klap afgenomen. Via een berekening wordt daar een waarde voor berekend.
Dit schrijft de Rijksoverheid erover:
quote:
Vakantiedagen laten uitbetalen

Bovenwettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, mag u door uw werkgever laten afkopen. U en uw werkgever kunnen elkaar hier niet toe verplichten.

Wettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, mag u niet laten uitbetalen. Alleen aan het eind van uw contract is dit wel toegestaan.
Bron

Ze kunnen je niet dwingen hier aan mee te werken.

• Ankona
quote:
CMD-Snake schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:18:
[...]

Dit schrijft de Rijksoverheid erover:

[...]

Bron

Ze kunnen je niet dwingen hier aan mee te werken.
Ze dwingen net niet. Ze passen de regeling default toe maar laten net een optie open waarmee je zelf het initiatief moet nemen om de boel terug te draaien.
quote:
Shunt schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:45:
[...]

Vanaf hoe veel jaar terug gaan ze de uren afpakken? We kunnen de komende paar dagen niet bij onze post maar zijn wel benieuwd.
Alle bovenwettelijke uren die je op 31-12-2015 had staan zijn afgeboekt.

• Shunt
Daar gaat het achterlijke management best in de problemen mee komen dan aangezien dat middels de Nederlandse wetgeving helemaal niet mag.

Game PC

• Ankona
Dat heet paniek. Kijk naar de gebeurtenissen de laatste maand en vooral de laatste dagen. Parijs eist betere cijfers. Onder Rob Pols lukte het niet Q2 naar tevredenheid af te rapporteren dus is Rob eruit geknikkerd en mag Peter het proberen in Q3 beter te doen. Het maakt niet uit hoe, de cijfers moeten beter.
De BTN gbu is afhankelijk van geld uit Frankrijk, dus als Parijs niet tevreden is kunnen ze zo de stekker eruit trekken.

• Koos Werkloos
quote:
Shunt schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:45:
Daar gaat het achterlijke management best in de problemen mee komen dan aangezien dat middels de Nederlandse wetgeving helemaal niet mag.
Dat denk ik ook (IANAL). Als werkgever en werknemer elkaar er niet toe kunnen verplichten, dan, lijkt mij, kan de werkgever het NOOIT zonder toestemming van de werkgever doorvoeren, ook niet als die werknemer de mogelijkheid heeft het achteraf terug te draaien. Daar komt dan ook nog eens bij dat -als ik het goed begrijp- de werknemer de vakantiedagen niet gewoon krijgt uitbetaald, maar dat de uitbetaling weer afhankelijk wordt gemaakt van het bedrijfsresultaat, met andere woorden: de werknemer krijgt dus niet de volledige waarde van die vakantiedagen terug. En ook dat kan niet kloppen, zeker niet als dat gedaan wordt zonder expliciete toestemming van de medewerker.

De ratio erachter snap ik ook wel, er is een groot stuwmeer aan vakantiedagen en daartegenover moet Atos geld reserveren terwijl daaraan nou juist een groot gebrek is. Door die vakantiedagen te schrappen, komt dat geld weer vrij (daarom worden bankzitters ook zo dringen verzocht vakantiedagen op te nemen), maar door dat geld niet direct aan de werknemers uit te betalen, krijgt Atos financieel gezien weer wat lucht. Feitelijk leent Atos zo goedkoop geld (of misschien beter gezegd: stelen ze gewoon) van de eigen werknemers.

Tsja, ze moeten wat nu Fit for the Future is mislukt. Het is dan weliswaar niet definitief verwezen naar de prullenbak, maar willen ze het programma ťn goedgekeurd krijgen door de COR ťn er genoeg belangstelling voor krijgen, dan zal er zoveel aan gesleuteld moeten worden ten gunste van de werknemer, dat het voor Atos financieel niet meer interessant is (voor wie het nog niet weet: Fit for the Future is niks anders dan een verkapt loonoffer).

Overigens ben ik zelf ook werknemer van Atos, maar ik heb (nog) geen brief ontvangen over die vakantiedagen, dus ik hoop dat ik er snel achter kan komen hoe ik die afkoop terug kan draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alfredjodocus
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:45
Altijd vreemd gevonden om vakantiedagen te verkopen voor 100% netto salaris waarde, in feite lever je dan vrije tijd in want een vakantiedag wordt ook gewoon 100% betaald als je deze opneemt. Lijkt me alleen handig als je op korte termijn om geld verlegen zit.

Wat Atos nu voorstelt is speculeren met je overtollige vakantiedagen die elk voor 125% waarde meetellen in de inleg. Het rendement ligt tussen 0 en is naar boven gecapped op 200% van die inleg. Het speculeren is op basis van twee financiŽle prestatie indicatoren van Atos Nederland. Uitkering is in 4 kwartalen, waarbij er 4 uitloopkwartalen zijn om in elk geval te proberen 100% inleg uit te keren. Worden de targets 8 kwartalen op rij helemaal niet gehaald dan krijg je helemaal niets.

Persoonlijk heb ik niet zo'n goed buikgevoel bij een dergelijke belegging en de berichtgeving van de afgelopen weken, ook signalen van mijn manager, helpen niet in dat opzicht. De fout in de regeling is om juist nu het zo slecht gaat met Atos Nederland te vragen om beleggersvertrouwen van werknemers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
quote:
alfredjodocus schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:39:
Altijd vreemd gevonden om vakantiedagen te verkopen voor 100% netto salaris waarde, in feite lever je dan vrije tijd in want een vakantiedag wordt ook gewoon 100% betaald als je deze opneemt. Lijkt me alleen handig als je op korte termijn om geld verlegen zit.

Wat Atos nu voorstelt is speculeren met je overtollige vakantiedagen die elk voor 125% waarde meetellen in de inleg. Het rendement ligt tussen 0 en is naar boven gecapped op 200% van die inleg. Het speculeren is op basis van twee financiŽle prestatie indicatoren van Atos Nederland. Uitkering is in 4 kwartalen, waarbij er 4 uitloopkwartalen zijn om in elk geval te proberen 100% inleg uit te keren. Worden de targets 8 kwartalen op rij helemaal niet gehaald dan krijg je helemaal niets.

Persoonlijk heb ik niet zo'n goed buikgevoel bij een dergelijke belegging en de berichtgeving van de afgelopen weken, ook signalen van mijn manager, helpen niet in dat opzicht. De fout in de regeling is om juist nu het zo slecht gaat met Atos Nederland te vragen om beleggersvertrouwen van werknemers.
Zo mooi is het niet eens. Ten eerste vindt de betaling niet per kwartaal maar per semester (half jaar) plaats. Het rendement is 0-125%. Die 200% die vermeld staat heeft betrekking op het percentage dat Atos per semester maximaal aflost. En aangezien het resultaat in Nederland bepalend is voor de aflossing en Nedeland ronduit beroerd draait zou ik me er niet te snel rijk mee rekenen. De tijd die Atos neemt om uit te betalen is een periode van 4 jaar, beginnend in april 2017. Tot die tijd geef je een lening zonder garanties op (volledige) terugbetaling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
Ankona schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:27:
Ze dwingen net niet. Ze passen de regeling default toe maar laten net een optie open waarmee je zelf het initiatief moet nemen om de boel terug te draaien.
Dat mag niet. Je wordt standaard gedwongen om je dagen te verkopen. Zie ook eerdere tekst van de Rijksoverheid. Ik denk dat dit wel echt glad ijs is voor Atos om zich op te begeven. (Alhoewel de maatregel vast door een leger juristen bekeken zal zijn dat het net op het randje is.)

Je moet dus zelf aangeven er niet mee akkoord te gaan, anders wordt de maatregel uitgevoerd.

Als een werkgever dit soort maatregelen moet nemen om het hoofd boven water te houden dan is dat een slecht teken. Het water moet ze dan echt tot aan de lippen staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
CMD-Snake schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:01:
[...]
Als een werkgever dit soort maatregelen moet nemen om het hoofd boven water te houden dan is dat een slecht teken. Het water moet ze dan echt tot aan de lippen staan.
Nog los van het feit dat dit helemaal niks oplost op de lange termijn. Het is enkel om tijd te winnen maar wat is je plan daarna? De kaasschaafmethode loopt ook een keer op zijn einde...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
[...]

Dat mag niet. Je wordt standaard gedwongen om je dagen te verkopen. Zie ook eerdere tekst van de Rijksoverheid. Ik denk dat dit wel echt glad ijs is voor Atos om zich op te begeven. (Alhoewel de maatregel vast door een leger juristen bekeken zal zijn dat het net op het randje is.)
Of management negeert de juristen omdat het geld te hard nodig is.
quote:
Je moet dus zelf aangeven er niet mee akkoord te gaan, anders wordt de maatregel uitgevoerd.

Ik vermoed dat deze werkwijze gekozen is omdat ze van plan zijn om de mensen die bezwaar maken flink onder druk te zetten. Bijvoorbeeld door het zo te regelen dat je alleen na een (hard) gesprek met je manager je uren terug krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
downtime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:50:
Ik vermoed dat deze werkwijze gekozen is omdat ze van plan zijn om de mensen die bezwaar maken flink onder druk te zetten. Bijvoorbeeld door het zo te regelen dat je alleen na een (hard) gesprek met je manager je uren terug krijgt.
Het hele Fit for the Future en nu dit verhaal klinkt enigszins als de beruchte 'optie 3' van CGI.

Het blijft treurig hoe detacheerders de rekening voor hun falend bedrijfsbeleid neerleggen bij de medewerkers. De medewerkers hebben veelal nauwelijks invloed op de gang van zaken, maar mogen na afloop wel ervoor opdraaien.
quote:
_vision schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:30:
Nog los van het feit dat dit helemaal niks oplost op de lange termijn. Het is enkel om tijd te winnen maar wat is je plan daarna? De kaasschaafmethode loopt ook een keer op zijn einde...
Wat blijft er nog over voor opties? Als dit soort wanhoop methodes nodig zijn blijft enkel nog gedwongen ontslagen over. Dat is ook geen goedkope zaak voor een bedrijf. Bedrijven die ontslagrondes houden zijn niet meteen financieel beter af. De extra kosten van de hele ontslagronde moeten ze daarna nog afbetalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
[...]

Als, zoals eerder is gezegd, beide partijen akkoord moeten gaan, dan is Atos in overtreding zodra het die bovenwettelijke vakantie-uren afkoopt, optie voor de werknemer om het terug te draaien of niet.

Bovendien moet Atos de waarde van die vakantie-uren dan gewoon uitbetalen aan de medewerkers. Maar dat doen ze niet of niet helemaal en daarmee is dat dan gewoon diefstal van geld van de medewerkers.
quote:
_vision schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat door de huidige situatie bij Atos de lange termijn al niet eens meer meespeelt en dat het nu puur een kwestie is van de korte termijn overleven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _vision
quote:
Koos Werkloos schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:07:
[...]
Ik denk dat door de huidige situatie bij Atos de lange termijn al niet eens meer meespeelt en dat het nu puur een kwestie is van de korte termijn overleven.
Dat is bitter weinig waard zonder een solide strategie op de lange termijn.

Ik blijf er bij; de grote detacheerders hadden al jaren geleden hun strategie op de schop moeten nemen en transformeren naar hoogwaardige dienstverlening met zoveel mogelijk eigen IP, methodologie en fixed price projecten (zoals Accenture of Deloitte dat doen) i.p.v. handjes wegzetten tegen noodgedwongen bodemtarieven. Je zag de harde klappen al voor Ordina en CGI, nu is Atos dus aan de beurt.

_vision wijzigde deze reactie 03-07-2016 15:56 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
Koos Werkloos schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:07:
Bovendien moet Atos de waarde van die vakantie-uren dan gewoon uitbetalen aan de medewerkers. Maar dat doen ze niet of niet helemaal en daarmee is dat dan gewoon diefstal van geld van de medewerkers.
Fit for the Future lijkt in korte tijd al mislukt te zijn als ik de nieuwsberichten zo lees. Nauwelijks animo om te participeren. Dit kan dan ook mislukken als maar voldoende mensen een tegen stem laten horen door hun vakantiedagen te behouden. Of iemand moet bereid zijn om dit juridisch te gaan testen.

Ze hopen nu dat mensen geen actie ondernemen en daardoor toestemmen. Een opt-out methode lijkt makkelijker om meer resultaat te boeken dan een programma met een opt-in.

Wat gebeurt er als dit mislukt? De nieuwe CEO na een paar weken ook laten opstappen? Of de volgende paniek maatregel verzinnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
CMD-Snake schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:42:
[...]

Of iemand moet bereid zijn om dit juridisch te gaan testen.
Daar heb je vakbonden voor. Maar ja, de organisatiegraad in de IT is bedroevend laag, en dan kan een bond ook alleen iets op individuele basis doen. Dus het zal op het lef van individuele werknemers aankomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
downtime schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:48:
Daar heb je vakbonden voor. Maar ja, de organisatiegraad in de IT is bedroevend laag, en dan kan een bond ook alleen iets op individuele basis doen. Dus het zal op het lef van individuele werknemers aankomen.
De IT detacheringsbranche heeft altijd weinig op gehad met de vakbonden. Er heerst natuurlijk een sterke 'ieder voor zich' mentaliteit. Verbondenheid met de collega's kan ook laag zijn omdat je elkaar weinig ziet. Je kan jaren ergens zitten zonder dagelijks te maken hebben met een van je directe collega's. Er is ook geen CAO om op terug te vallen. Daardoor kan de leiding van dit soort grote bedrijven soms vrij spel hebben om medewerkers iets door hun strot te duwen.

Dan kan je nog hopen dat voldoende Atos medewerkers niet mee willen werken aan dit plan. Niet mee doen vereist nu wel meer inzet dan in de vorige ronde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
CMD-Snake schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:42:
[...]
Wat gebeurt er als dit mislukt? De nieuwe CEO na een paar weken ook laten opstappen? Of de volgende paniek maatregel verzinnen?
Een ander soort/lager (verplicht?) loonoffer, een zware cost freeze, ontslagen, nog meer kantoorruimte afstoten, versobering van de secundaire arbeidsvoorwaarden waar dat maar kan, weer geen kerstpakket, geen nieuwe medewerkers meer aannemen, tijdelijke contracten niet meer verlengen... Eigenlijk kan er nog best veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Nieuwe werknemers (proberen te) werven, dat zal zeker doorgaan. Het liefst jong, goedkoop en naÔef. Alle detacheerders proberen op die manier de spagaat te overbruggen tussen een groeiende markt en achterblijvende resultaten.

Voor de rest vrees ik dat je gelijk hebt. Vanuit de ogen van een manager met een groot ego ziet het er ongeveer zo uit:

Jullie (het personeel) hadden een probleem, wij (de directie) kwamen met een oplossing. Jullie lagen dwars, onze bonussen lopen gevaar. Dus krijg je straf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alfredjodocus
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:45
quote:
Ankona schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:38:
[...]

Zo mooi is het niet eens. Ten eerste vindt de betaling niet per kwartaal maar per semester (half jaar) plaats. Het rendement is 0-125%. Die 200% die vermeld staat heeft betrekking op het percentage dat Atos per semester maximaal aflost. En aangezien het resultaat in Nederland bepalend is voor de aflossing en Nedeland ronduit beroerd draait zou ik me er niet te snel rijk mee rekenen. De tijd die Atos neemt om uit te betalen is een periode van 4 jaar, beginnend in april 2017. Tot die tijd geef je een lening zonder garanties op (volledige) terugbetaling.
Dan lijkt het me nu al helemaal duidelijk, mijn 400 uren stuwmeertje laat ik gewoon staan. Kan altijd van pas komen om een leegloop periode te overbruggen met een lange wel verdiende vakantie! 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
quote:
CMD-Snake schreef op zondag 03 juli 2016 @ 14:55:

Wat blijft er nog over voor opties? Als dit soort wanhoop methodes nodig zijn blijft enkel nog gedwongen ontslagen over. Dat is ook geen goedkope zaak voor een bedrijf. Bedrijven die ontslagrondes houden zijn niet meteen financieel beter af. De extra kosten van de hele ontslagronde moeten ze daarna nog afbetalen.
Daarom is wegpesten ook goedkoper. Je ziet nu ook een enorme uitstroom, helaas voor Atos zijn het juist de beste mensen die vertrekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Ontslaan kost geld, maar eigenlijk steeds minder. De transitievergoeding is een schim van de bedragen die je tien jaar geleden aftikte.

Vaak worden (bij beursgenoteerde bedrijven) de kosten van een reorganisatie aardig opgeblazen, om de last ineens te nemen en daarna de boekhoudkundige vruchten te plukken. Alles voor de "opgaande lijn" in de resultaten, want de trendlijn heeft een enorme invloed op de valuatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
In Leave staan al mijn bovenwettelijke vakantiedagen er nog gewoon.

Ik heb geen mail ontvangen over het afnemen van bovenwettelijke vakantiedagen (maar ja, dat zegt misschien ook niet meer zoveel, want Atos is zero mail).

Ook op BlueKiwi zie ik hier niks over.

Een brief heb ik ook niet ontvangen.

Heel vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
quote:
Koos Werkloos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:51:
In Leave staan al mijn bovenwettelijke vakantiedagen er nog gewoon.

Ik heb geen mail ontvangen over het afnemen van bovenwettelijke vakantiedagen (maar ja, dat zegt misschien ook niet meer zoveel, want Atos is zero mail).

Ook op BlueKiwi zie ik hier niks over.

Een brief heb ik ook niet ontvangen.

Heel vreemd.
De uren blijven voor nu op je leave. (dat staat in de brief) en die brief zul je waarschijnlijk deze week ergens krijgen. Leuk detail de arbeidsgids van vorig jaar er bij gepakt en die van dit jaar (deze maand 1 juli aangemaakt). Daar zijn een aantal veranderingen (met haast) in opgenomen er staan tik fouten in de arbeidsgids en fouten in de opmaak die zeer duidelijk met haast gemaakt zijn.

Ook leuk is de mobility mix card staat trouwens nog gewoon in de gids van 2015 en die van 2016 dus schijnbaar hadden ze daar geen haast mee die weg te halen :D. Op BK heb ik ook nog niets gevonden maar ja daar kan je dan ook niet op zoeken omdat zoekfuncties schijnbaar te complex zijn voor het BK team om fatsoenlijk te implementeren.

Al om al weer een stukje prachtige Atos steil communicatie het viel me alleen op dat ze niet direct begonnen over zielige arme asielzoekers en slechte economie en dat daarom al die extra vakantie dagen echt niet paste in deze tijd.
quote:
Mister P schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:22:
@Ankona: Zonder op een forum op de details in te gaan vind ik de regeling meer dan netjes en goed onderbouwd. Trouwens, je kunt ook aangeven om er niet aan mee te doen, mocht je daar overheen gelezen hebben.
Je zult vast een (goede) reden hebben dat je het niet naar je zin hebt bij Atos en een (nog) betere reden om toch te blijven, maar alles aangrijpen om op dit forum negativiteit te spuien is niet de manier om daar iets aan te doen.
Aangezien jij hier op tweakers alleen maar post in twee topics (CGI en Atos) vind ik het een beetje vreemd om op deze manier te reageren. Of je bent een anoniem clone account of je bent volgens mij een manager die hier een beetje loopt te pijlen naar hoe het werk volk er over denkt. Volgens mij doet Atos op het moment MEER dan genoeg om alle negatieve praat en discussies te verdienen.

Shunt wijzigde deze reactie 04-07-2016 11:20 (25%)

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
Shunt schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:18:
[...]
Op BK heb ik ook nog niets gevonden maar ja daar kan je dan ook niet op zoeken omdat zoekfuncties schijnbaar te complex zijn voor het BK team om fatsoenlijk te implementeren.
Ik ben aangesloten bij alle relevante spaces, dus als er weer eens een discussie uitbreekt omdat men het ergens niet mee eens is (Kerstpakket, afschaffen Mobility-card, Fit for the Future, etc.), dan zie ik dat altijd wel vanzelf. En dit zou toch zeker de nodige discussie moeten doen triggeren.

En waarom horen we niks van de COR hierover?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-04 17:05
Men zal mij wel weer een hopeloze positivo vinden, maar daar gaat 'ie...

De regeling (opt-out) : Bovenwettige vakantieuren worden vertaald naar 125% waarde. Deze waarde wordt ingelegd in een Resultaat Afhankelijk Beloningsschema. Er wordt in minimaal 4 stappen van een half jaar uitbetaald. Rendement van het beloningsschema : 0 - 200%, afhankelijk van ER en OM. Als er minder dan 125% van de bovenwettige uren (de waarde) is uitbetaald na semester 4, wordt het schema elke keer verlengd met ťťn semester. Dit verlengen gaat door tot maximaal 8 semesters (= 4 jaar).

Mijn mening: Het vergrootglas ligt erop. De noodzaak voor betere ER en OM is er. Links- of rechtsom, de ER en OM worden beter. Kan bijna niet anders.

Dus mijn verwachting: We gaan die resultaten halen. Misschien niet maximaal, maar voor een zeer groot deel. Ik ga er dus vanuit dat ik binnen 2 jaar zeker 1,7 x 125% van mijn bovenwettige uren in salaris uitbetaald ga zien. Ik vind dat geen slechte deal.

Mijn alternatief zou zijn: trek een SPRINT plan uit de kast en drop daar mijn 125% in. 5 jaar vast, no-lose, hefboom, klaar. Enfin; er zal vast een reden zijn waarom dat nu niet kan.

Nu is mijn potje bovenwettige vakantieuren niet zo heel groot. Als ik hier lees dat er mensen zijn met 400 bovenwettige uren, dan schrik ik daar wel van. Het kan nooit de bedoeling zijn om zo'n gigantische voorraad op te bouwen. Maar goed, er zijn natuurlijk redenen waarom dat gebeurt. Ik zal daarover niet oordelen. Even rekenen; 400 uur * 1,25 * 2 (als alles prima gaat) ...Dat lijkt me een potje van 17 - 25.000 euro om te laten uitbetalen. Da's een dakkapel, vliegbrevet, wereldreis of klein bootje! Heerlijk!

Als je denkt dat de uitkering gedurende 4 jaar (8 semesters) 0% zal zijn, tja.. ben je dan niet gewoon een hopeloze negativo? ;) Mijn voorzichtige* suggestie zou dan zijn; stap op en ga iets doen waar je wťl in gelooft.

* ieder heeft recht op zijn eigen werkelijkheid, natuurlijk.

Hobby JAVA Android developer - http://www.happyworx.nl/blog

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shunt
quote:
kkoenen schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:33:

De regeling (opt-out) : Bovenwettige vakantieuren worden vertaald naar 125% waarde. Deze waarde wordt ingelegd in een Resultaat Afhankelijk Beloningsschema. Er wordt in minimaal 4 stappen van een half jaar uitbetaald. Rendement van het beloningsschema : 0 - 200%, afhankelijk van ER en OM. Als er minder dan 125% van de bovenwettige uren (de waarde) is uitbetaald na semester 4, wordt het schema elke keer verlengd met ťťn semester. Dit verlengen gaat door tot maximaal 8 semesters (= 4 jaar).

Mijn mening: Het vergrootglas ligt erop. De noodzaak voor betere ER en OM is er. Links- of rechtsom, de ER en OM worden beter. Kan bijna niet anders.
Hoe zijn de resultaten de afgelopen jaren geweest? Het gaat hier om het Atos Nederland resultaat en niet het Atos totaal resultaat (dus totaal niet te vergelijken met hoe het Sprint gegaan is qua resultaten)
Positief? Volgens mij niet echt namelijk.
Het gaat er om dat de dieven aan de top bij Atos WEDEROM de kosten van falend management en gebrek aan visie bij het personeel probeert te leggen. Ongevraagd, met een mededeling waar niet direct instaat dat je het kunt ongedaan maken (enkel een ander alternatief) komt de melding Joh die uren die jij aan het sparen was om dat jij binnnen kort 2 maanden op reis gaat of je huis gaat verbouwen. Die ben je kwijt.

Oh en je kunt ook geen uren meer verkopen want dat hebben we uit de arbeid voorwaarden gehaald.
quote:
Dus mijn verwachting: We gaan die resultaten halen. Misschien niet maximaal, maar voor een zeer groot deel. Ik ga er dus vanuit dat ik binnen 2 jaar zeker 1,7 x 125% van mijn bovenwettige uren in salaris uitbetaald ga zien. Ik vind dat geen slechte deal.
Als er een vogel in mond poept zeg jij dan ook meteen oh wow dankje dan hoef ik niet meer te eten deze middag. Scheelt me toch weer een paar euro?
quote:
Nu is mijn potje bovenwettige vakantieuren niet zo heel groot. Als ik hier lees dat er mensen zijn met 400 bovenwettige uren, dan schrik ik daar wel van. Het kan nooit de bedoeling zijn om zo'n gigantische voorraad op te bouwen. Maar goed, er zijn natuurlijk redenen waarom dat gebeurt. Ik zal daarover niet oordelen. Even rekenen; 400 uur * 1,25 * 2 (als alles prima gaat) ...Dat lijkt me een potje van 17 - 25.000 euro om te laten uitbetalen. Da's een dakkapel, vliegbrevet, wereldreis of klein bootje! Heerlijk!
Die vakantie uren zijn van die mensen die hebben daar heel het jaar hard voor gewerkt en die mogen doen met die uren wat ze willen. Zo staat dit mooi in de wet beschreven want zo leven wij hier in Nederland.
Dat er dan een pruts managertje ergens in een ivoren torentje bedenkt weet je wat dat geld kunnen wij beter gebruiken bij Atos laten we dat maar lekker afnemen en zeggen dat het een goeie investering is!
quote:
Als je denkt dat de uitkering gedurende 4 jaar (8 semesters) 0% zal zijn, tja.. ben je dan niet gewoon een hopeloze negativo? ;) Mijn voorzichtige* suggestie zou dan zijn; stap op en ga iets doen waar je wťl in gelooft.

Een bedrijf waar het zo slecht gaat dat de vakantie uren GESTOLEN moeten worden verwacht jij van dat het in eens super gaat draaien en alles lief leuk en goed gaat zijn?

De bottom line is het Atos management heeft met zijn poten af te blijven van de zuur verdiende vakantie uren van mensen. Ik zie dat "top" management die offers niet brengen. Het gaat er om dat er zonder enige inspraak uren zijn gestolen van de medewerkers. Ja je zult deze uren "waarschijnlijk" terug kunnen krijgen. Alleen het is gewoon te gek voor woorden dat het Łberhaupt gebeurt. Wellicht is het beter als we gewoon direct voor de eind optie gaan. Heel Atos Benelux en Nordics gewoon op doeken. Verkoop de Detacherings tak en schrijf de MS tak af. Dat is pas een flinke besparing.

Shunt wijzigde deze reactie 04-07-2016 16:55 (7%)

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
quote:

tjongejonge, onder welke steen leef jij?

De resultaten zijn op dit moment zo beroerd dat de meest creatieve juridisch discutabele maatregelen genomen moeten worden om het hoofd nog enigszins een kans te geven af en toe boven water te komen. De "fitte" collega's stromen massaal uit en jij verwacht dat het management binnen een paar jaar het tij weet te keren?

Nog een leuk addertje onder het gras met die TRAB. Je uitkering is geheel afhankelijk van de NL resultaten. Wat als over een paar maanden die GBU niet meer bestaat en alleen de interessante collega's overgeheveld zijn naar andere units?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:

Mijn alternatief zou zijn: trek een SPRINT plan uit de kast en drop daar mijn 125% in. 5 jaar vast, no-lose, hefboom, klaar. Enfin; er zal vast een reden zijn waarom dat nu niet kan.

Dus jij gaat akkoord met het inleveren van je bovenwettelijke dagen?

Het is een leuke berekening, maar van alles wat er genoemd wordt loop je nu het risico dat er dus nul uitgekeerd wordt. Geen vakantiedagen en geen bootjes met dakkapel. Je hebt nul garantie. Het ziet er momenteel niet echt rooskleurig uit voor Atos NL.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-04 17:05
En zelf keihard werken om het resultaat mooi te maken?? Sorry hoor, guys, maar aan mij gaat het niet liggen. Meer publiceren, LinkedIn aanhalen, extra klanten bellen, proberen die extra mile te lopen! Waar is de vechtersmentaliteit? .. Inderdaad, de helft van mijn spaargeld zit in het bedrijf. En ik ga er alles aan doen om er een succes van te maken. Met z'n allen moet dat toch kunnen.

Hobby JAVA Android developer - http://www.happyworx.nl/blog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
kkoenen schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:57:
En zelf keihard werken om het resultaat mooi te maken?? Sorry hoor, guys, maar aan mij gaat het niet liggen. Meer publiceren, LinkedIn aanhalen, extra klanten bellen, proberen die extra mile te lopen! Waar is de vechtersmentaliteit? .. Inderdaad, de helft van mijn spaargeld zit in het bedrijf. En ik ga er alles aan doen om er een succes van te maken. Met z'n allen moet dat toch kunnen.
Enig idee waarom dat de laatste jaren niet echt lukt? En waarom nu dat wel zal lukken?

<< geen cynisme, maar oprechte interesse als buitenstaander >>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
quote:
_vision schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:08:
[...]

Enig idee waarom dat de laatste jaren niet echt lukt? En waarom nu dat wel zal lukken?

<< geen cynisme, maar oprechte interesse als buitenstaander >>
Ik denk dat kkoenen dat vrij nauwkeurig beschreven heeft. Er zitten teveel mensen in de organisatie met korte termijn eigen belangen. Of dat nou zoals hij met beleggingsproducten is of managers met kpi's voor bonussen of mensen die hun hachje willen redden omdat ze bij een exit nergens meer aan de bak kunnen komen.

Allemaal mensen die zullen sturen op korte termijn eigenbelang. Net als hierboven beschreven. Aanmoedigen om keihard te werken zonder er zelf beter van te worden of waardering te krijgen, enkel om de centen van een belanghebbende veilig te stellen.
Mensen die niet gevangen zitten omdat ze (veel) eigen vermogen geinvesteerd hebben zijn vrijer om te gaan naar een plek waar goed je werk doen wel gefaciliteerd en beloond wordt. Waarom zouden die bij Atos blijven? En waarom zou het nu dan met Atos zo slecht gaan en in de huidige vorm echt niet meer beter worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
Ankona schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:18:
[...]

Ik denk dat kkoenen dat vrij nauwkeurig beschreven heeft. Er zitten teveel mensen in de organisatie met korte termijn eigen belangen. Of dat nou zoals hij met beleggingsproducten is of managers met kpi's voor bonussen of mensen die hun hachje willen redden omdat ze bij een exit nergens meer aan de bak kunnen komen.

Allemaal mensen die zullen sturen op korte termijn eigenbelang. Net als hierboven beschreven. Aanmoedigen om keihard te werken zonder er zelf beter van te worden of waardering te krijgen, enkel om de centen van een belanghebbende veilig te stellen.
Mensen die niet gevangen zitten omdat ze (veel) eigen vermogen geinvesteerd hebben zijn vrijer om te gaan naar een plek waar goed je werk doen wel gefaciliteerd en beloond wordt. Waarom zouden die bij Atos blijven? En waarom zou het nu dan met Atos zo slecht gaan en in de huidige vorm echt niet meer beter worden?
Helder, maar dan gaat harder werken (zoals in het bericht van kkoenen omschreven) weinig opleveren. Dit is een probleem waarbij je de inrichting en visie van de organisatie op de schop moet nemen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:40
Als je serieus gelooft dat het Atos management uren/geld probeert te stelen van medewerkers en zijn uiterste best doet om het voor jou allemaal zo kut mogelijk te maken, kan ik alleen maar zeggen dat ik medelijden met je heb. Wat voor kutleven heb je als je elke dag met zoveel wantrouwen naar en frustratie over je werkgever je bed uit komt en aan de slag gaat? En als het allemaal zo belachelijk slecht is, waarom ben je dan niet al lang weg?

Hoe dan ook: de waarheid zal ergens in het midden liggen. Ja, Atos BTN staat onder druk van het Franse management. Ja, er wordt van alles gedaan om de cijfers op te poetsen. Maar als je jezelf in zowel Fit for the Future als dit programma verdiept kom je tot de conclusie dat dit zaken zijn waar alle grote werkgevers mee worstelen en die overal op de strategische agenda staan. Het topmanagement wordt door de slechte resultaten gedwongen om hierin een voorlopersrol te spelen en heeft niet de tijd meer om eens rustig af te wachten hoe dit soort dingen in de praktijk in de sector uitpakken. Blijkbaar hebben we daar niet de workforce en de cultuur voor. Atos wordt al jarenlang gegijzeld in zijn strategie door een grote groep mensen met wie je weinig kan naar de toekomst toe. Deels het resultaat van de inshoring en deels van slecht management: in de hoogtijdagen van de IT detachering deed men een raam open en kwamen de opdrachten binnenwaaien. Iedereen die meer kon dan de Any key van zijn computer vinden kon voor een mooi uurtarief bij een klant weggezet worden. Deze mensen zijn niet tijdig bijgeschoold of omgeschoold en blijven hangen doordat ze goede arbeidsvoorwaarden hebben die ze nergens anders meer gaan krijgen. Concullega's hebben dit probleem opgelost de laatste jaren met massa-ontslagen. Toen Atos de enige partij was die dit niet deed, bleef het stil hier in dit topic.

Praat dit alles zomaar goed en moet je het overal maar mee eens zijn? Nee. Tuurlijk niet. Maar een klein beetje nuance is op zijn plaats. Zelf ben ik meer een type als jsiegmund: ik zorg dat ik mijn onvrede uit bij de mensen die het moeten weten en trek mijn conclusies als ik me echt niet meer senang ergens bij voel. Ik probeer intern opbouwend kritisch op de organisatie te zijn en ken de BTN directie door mijn functie goed en spreek regelmatig met mensen uit de directie over de ontwikkelingen. Al deze mensen hebben het beste met Atos en de werknemers van ons bedrijf voor. Nogmaals: als je dat vertrouwen niet meer hebt, neem dan lekker ontslag en ga wat positiefs van je leven maken.

donleone83 wijzigde deze reactie 04-07-2016 19:43 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
quote:
donleone83 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:38:
Als je serieus gelooft dat het Atos management uren/geld probeert te stelen van medewerkers en zijn uiterste best doet om het voor jou allemaal zo kut mogelijk te maken, kan ik alleen maar zeggen dat ik medelijden met je heb. Wat voor kutleven heb je als je elke dag met zoveel wantrouwen naar en frustratie over je werkgever je bed uit komt en aan de slag gaat? En als het allemaal zo belachelijk slecht is, waarom ben je dan niet al lang weg?
Zijn de uren afgenomen zonder enige inspraak? JA dat zijn ze en dat is gewoon een feit.
Het is of zeer dicht tegen onwettig of gewoon totaal onwettig wat ze hier gedaan hebben en dat is in mijn mening dus gewoon diefstal. De werkgever / Atos probeert gewoon met zo kortzichtig mogelijk management een probleem op te lossen dat je alleen kunt op lossen door meer te investeren en innoveren.
quote:
Hoe dan ook: de waarheid zal ergens in het midden liggen. Ja, Atos BTN staat onder druk van het Franse management. Ja, er wordt van alles gedaan om de cijfers op te poetsen. Maar als je jezelf in zowel Fit for the Future als dit programma verdiept kom je tot de conclusie dat dit zaken zijn waar alle grote werkgevers mee worstelen en die overal op de strategische agenda staan. Het topmanagement wordt door de slechte resultaten gedwongen om hierin een voorlopersrol te spelen en heeft niet de tijd meer om eens rustig af te wachten hoe dit soort dingen in de praktijk in de sector uitpakken.
Dat meerder bedrijven er mee bezig zijn mag je mij dan wel eens wat van laten zien want dit hele fit for bullshit verhaal komt mij toch echt over als een stukje kortzichtig management eerste klasse.
quote:
Blijkbaar hebben we daar niet de workforce en de cultuur voor. Atos wordt al jarenlang gegijzeld in zijn strategie door een grote groep mensen met wie je weinig kan naar de toekomst toe. Deels het resultaat van de inshoring en deels van slecht management: in de hoogtijdagen van de IT detachering deed men een raam open en kwamen de opdrachten binnenwaaien. Iedereen die meer kon dan de Any key van zijn computer vinden kon voor een mooi uurtarief bij een klant weggezet worden. Concullega's hebben dit probleem opgelost de laatste jaren met massa-ontslagen.
Met dit stuk ben ik het honderd procent eens en deze hele groep had of omgeschoold moeten worden of er direct uit gegooid moeten worden. Maar dit is niet gebeurd en nu zit Atos met ongeschoolde ongemotiveerde mensen die niet mee willen of kunnen naar de nieuwe visie van Atos.
quote:
Toen Atos de enige partij was die dit niet deed, bleef het stil hier in dit topic.
Atos heeft in die periode geen "massa" ontslagen gehad omdat er op hele grote langlopende contracten geleund kon worden van MS. Heel de de detachering kant heeft in die periode op MS geleund qua geld.
quote:
Praat dit alles zomaar goed en moet je het overal maar mee eens zijn? Nee. Tuurlijk niet. Maar een klein beetje nuance is op zijn plaats. Zelf ben ik meer een type als jsiegmund: ik zorg dat ik mijn onvrede uit bij de mensen die het moeten weten en trek mijn conclusies als ik me echt niet meer senang ergens bij voel. Ik probeer intern opbouwend kritisch op de organisatie te zijn en ken de BTN directie door mijn functie goed en spreek regelmatig met mensen uit de directie over de ontwikkelingen. Al deze mensen hebben het beste met Atos en de werknemers van ons bedrijf voor. Nogmaals: als je dat vertrouwen niet meer hebt, neem dan lekker ontslag en ga wat positiefs van je leven maken.
Waarom ga je er toch vanuit dat mensen die iets te zeiken hebben een treurig leven hebben?
Als ik of iemand anders klaagt is hij aan het ventileren en niet iedereen durft / kan dit binnen de organisatie.
Verder geloof ik er geen donder van dat de BTN directie het beste voor heeft voor de mensen maar voor het bedrijf. Dat dit "meestal" ongeveer op het zelfde neer komt is soms leuk maar vaak ook niet.

Voor veel mensen zit ontslag nemen er niet in want zie bovenstaande redenen. Dat zijn mensen die al 10 / 20 jaar op de zelfde functie zitten een leven hebben opgebouwd op de levens standaard die ze hebben dankzij Atos. Veel van die mensen komen niet snel of gewoon totaal niet meer aan het werk als ze weg zouden gaan bij Atos.

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mister P
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 03-04 11:39
quote:
Shunt schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:18:
[...]
Aangezien jij hier op tweakers alleen maar post in twee topics (CGI en Atos) vind ik het een beetje vreemd om op deze manier te reageren. Of je bent een anoniem clone account of je bent volgens mij een manager die hier een beetje loopt te pijlen naar hoe het werk volk er over denkt. Volgens mij doet Atos op het moment MEER dan genoeg om alle negatieve praat en discussies te verdienen.
Zoals ik in een van die eerdere posts ook al zei: Mijn account is aangemaakt om een recensie te schrijven over een niet al te beste electronicazaak en toen zag ik het Atos forum. Verder geen actieve tweaker.
Maargoed, waarom ruk je trouwens de voorraden azijn open als je al bij Atos weg bent? :?

Verder vind ik dat donleone83 de spijker op zijn kop slaat.
...en kkoenen een hopeloze positivo is. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
quote:
Mister P schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:16:
[...]

Zoals ik in een van die eerdere posts ook al zei: Mijn account is aangemaakt om een recensie te schrijven over een niet al te beste electronicazaak en toen zag ik het Atos forum. Verder geen actieve tweaker.
Dan ben ik dat of weer vergeten of heb ik dat niet gelezen.
quote:
Maargoed, waarom ruk je trouwens de voorraden azijn open als je al bij Atos weg bent? :?

Verder vind ik dat donleone83 de spijker op zijn kop slaat.
...en kkoenen een hopeloze positivo is. ;)
Omdat ik pas een paar maanden weg ben en het extreem jammer vind dat Atos zo ontzettend achteruit gaat. Zoals ik al zeg eerder ik heb het altijd heel erg naar mijn zin gehad binnen de Atos organisatie en het doet me wel een beetje pijn om het te zien veranderen in een organisatie die dit soort achterlijkheden uithaalt. Ik ben dan ook niet direct weg gegaan bij Atos omdat het bedrijf mij niet meer aan sprak of omdat ik zuur was geworden op Atos. Maar als ik nu nog bij Atos had gezeten had ik honderd procent zeker een andere baan gezocht voordat het schip ten onder gaat. Ik heb een soort gelijke mentaliteit en handelingen al eerder gezien bij de buren (Logica nu CGI)

En omdat ik hier naast iemand zit die nog wel binnen Atos werkzaam is maar geen tweaker is. Dus alles wat Atos doet heeft alsnog direct effect op mij. Niet dat voor wie dan ook verantwoording hoef af te leggen (en dat geld voor iedereen natuurlijk)

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donleone83
quote:
Shunt schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:07:
[...]

Zijn de uren afgenomen zonder enige inspraak? JA dat zijn ze en dat is gewoon een feit.
Het is of zeer dicht tegen onwettig of gewoon totaal onwettig wat ze hier gedaan hebben en dat is in mijn mening dus gewoon diefstal. De werkgever / Atos probeert gewoon met zo kortzichtig mogelijk management een probleem op te lossen dat je alleen kunt op lossen door meer te investeren en innoveren.

[...]

Dat meerder bedrijven er mee bezig zijn mag je mij dan wel eens wat van laten zien want dit hele fit for bullshit verhaal komt mij toch echt over als een stukje kortzichtig management eerste klasse.

[...]

Met dit stuk ben ik het honderd procent eens en deze hele groep had of omgeschoold moeten worden of er direct uit gegooid moeten worden. Maar dit is niet gebeurd en nu zit Atos met ongeschoolde ongemotiveerde mensen die niet mee willen of kunnen naar de nieuwe visie van Atos.

[...]

Atos heeft in die periode geen "massa" ontslagen gehad omdat er op hele grote langlopende contracten geleund kon worden van MS. Heel de de detachering kant heeft in die periode op MS geleund qua geld.

[...]

Waarom ga je er toch vanuit dat mensen die iets te zeiken hebben een treurig leven hebben?
Als ik of iemand anders klaagt is hij aan het ventileren en niet iedereen durft / kan dit binnen de organisatie.
Verder geloof ik er geen donder van dat de BTN directie het beste voor heeft voor de mensen maar voor het bedrijf. Dat dit "meestal" ongeveer op het zelfde neer komt is soms leuk maar vaak ook niet.

Voor veel mensen zit ontslag nemen er niet in want zie bovenstaande redenen. Dat zijn mensen die al 10 / 20 jaar op de zelfde functie zitten een leven hebben opgebouwd op de levens standaard die ze hebben dankzij Atos. Veel van die mensen komen niet snel of gewoon totaal niet meer aan het werk als ze weg zouden gaan bij Atos.
Om even met je laatste punt te beginnen: dat teveel mensen niet voldoende geÔnvesteerd hebben in zichzelf en dat nu het probleem van Atos maken is net zo verwerpelijk als hoe jij het andersom schetst. Ik ben in dit soort situaties dan ook voor massa-ontslagen, hoe hard ook. Het nadeel is dat je dan een afspiegeling van de organisatie moet maken en je dus ook een grote groep treft die je wel wilt behouden. Atos hoopt met de Fit for the Future actie deze groep te behouden (je kan namelijk ook gewoon niet meedoen) maar wťl de probleemgroep te bewegen mee te doen en in zichzelf te investeren. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken, maar in essentie zou je het als een nobel streven kunnen zien om weer een massa-ontslag te vermijden.

En mensen die zeiken en ventileren hebben helemaal geen treurig leven. Doe ik zelf ook wel eens. Maar als de nuance ontbreekt verhardt ook automagisch de discussie. Zie ik intern ook gebeuren. En niets is besmettelijker dan negativiteit. En als je (in het algemeen, niet persoonlijk) in het echt net zo negatief bent als hier kan ik me niet voorstellen dat je met plezier wakker wordt om naar je werk te gaan. Aangezien werk pakweg 40% van je dag is vind ik dat je een treurig leven hebt als je op je werk alles maar klote vindt.

Over oudere werknemers die niet bijscholen, zie bijvoorbeeld deze link: http://fd.nl/ondernemen/1...worstelen-met-vergrijzing

Over vakantiedagen, zie bijvoorbeeld dit artikel: http://m.telegraaf.nl/dft...-dagen-voor-hoger-salaris

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
quote:
donleone83 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:32:
[...]

Om even met je laatste punt te beginnen: dat teveel mensen niet voldoende geÔnvesteerd hebben in zichzelf en dat nu het probleem van Atos maken is net zo verwerpelijk als hoe jij het andersom schetst. Ik ben in dit soort situaties dan ook voor massa-ontslagen, hoe hard ook. Het nadeel is dat je dan een afspiegeling van de organisatie moet maken en je dus ook een grote groep treft die je wel wilt behouden. Atos hoopt met de Fit for the Future actie deze groep te behouden (je kan namelijk ook gewoon niet meedoen) maar wťl de probleemgroep te bewegen mee te doen en in zichzelf te investeren. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken, maar in essentie zou je het als een nobel streven kunnen zien om weer een massa-ontslag te vermijden.
Het hoeven geen massa ontslagen te zijn Atos is al jaren bezig net onder die grens te blijven met hun ontslagen. Kijk maar eens hoe het aantal medewerkers gedaald is in Nederland sinds de top dagen.
Maar heel eerlijk het is inderdaad aan zowel de werkgever als de werknemer om bij te scholen. Echter is Atos in het verleden wel heel goed geweest in het niet betalen voor scholing geweest. Zo zijn er zelfs collega's geweest die geen geld kregen om een certificaat te behalen tijdens eigen tijd met eigen tijd studie.
quote:
En mensen die zeiken en ventileren hebben helemaal geen treurig leven. Doe ik zelf ook wel eens. Maar als de nuance ontbreekt verhardt ook automagisch de discussie. Zie ik intern ook gebeuren. En niets is besmettelijker dan negativiteit. En als je (in het algemeen, niet persoonlijk) in het echt net zo negatief bent als hier kan ik me niet voorstellen dat je met plezier wakker wordt om naar je werk te gaan. Aangezien werk pakweg 40% van je dag is vind ik dat je een treurig leven hebt als je op je werk alles maar klote vindt.
Ik zie niet in wat de feiten opsommen met wat kracht termen er tussen mij zuurder maakt dan een ander. En natuurlijk is het lekker ongenuanceerd want het voelt als een steek in de rug een actie als dit. Een opeen stapeling van vervelend nieuws uit de kant van Atos. Maar je hebt een punt dat het niet fijn is om zuur te zijn over je werk want dat kost meer energie dan dat het waard is. (een belangrijk leerpunt voor mijzelf geweest)
Buiten het moment dat ik hier reageer ben ik er ook niet mee bezig. Mijn partner wel die zit nu al weer met een hoop stress en onzekerheden. Zij was haar uren aan het sparen om op te maken om ons huisje als we het gekocht hebben op te knappen en in te richten en om daarna nog een weekje of wat op vakantie te kunnen gaan.
quote:
Over oudere werknemers die niet bijscholen, zie bijvoorbeeld deze link: http://fd.nl/ondernemen/1...worstelen-met-vergrijzing
Tja dit is natuurlijk extra lastig in het bovenstaande voorbeeld. Voor een IT'er is het vrij gemakkelijk om bij te scholen je doet een online traininkje leert wat oefen vragen en je hebt een Microsoft/Cisco/Linux Certificaat daarom kan je dat in de IT ook gemakkelijker bij zowel de medewerker als de werkgever neer leggen.

Bij banken is er gewoon altijd geld genoeg geweest en viel je functie weg oh dan kwam er toch gewoon een nieuwe functie. Functies die alleen bestaan om systemen te controleren die helemaal niet gecontroleerd hoeven worden bijvoorbeeld.
quote:
Over vakantiedagen, zie bijvoorbeeld dit artikel: http://m.telegraaf.nl/dft...-dagen-voor-hoger-salaris
Hahaha wij zien het dat mensen gewoon te veel vakantie dagen krijgen!!
Die is helemaal mooi, uiteindelijk maakt het helemaal niet uit of je de dagen nu in jaar een of in jaar twee of in drie vier of vijf op maakt aan de eind streep zijn ze op. Anders vervallen ze. Het hele geneuzel rondom die vakantie uren is gewoon gelul links om of rechts om moet de werkgever ze toch betalen of ze nu opgenomen worden of niet in dat jaar.

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
Atos heeft veel mensen via inshoring binnengehaald die nooit voor een dynamische dienstverlening gekozen hebben. Natuurlijk kun je ook die mensen verwijten dat ze geen helder beeld hadden van de ontwikkelingen in het vakgebied en hun toekomst. Maar het zijn it' ers die vooral hun job goed willen doen. Geen HR mensen of coaches die juist tot taak hebben wel naar de toekomst te kijken.

In die zin is het Atos meer te verwijten dat die mensen achtergebleven zijn dan die mensen zelf. En nu krijgen ze als dank voor jarenlang zorgenloos geld maken zelf de rekening gepresenteerd en speelt het management de vermoorde onschuld.

Je zag de bui eigenlijk 10 jaar geleden al aankomen en zeker 5 jaar geleden is het al begonnen te regenen. Maar altijd heeft het management de andere kant op gekeken en geweigerd te investeren. (beter gezegd, altijd alles gedaan om overal en altijd de kosten te drukken en dat tot hoofd ambitie verheven)
Dat Atos nooit in het nieuws is geweest met grote ontslagrondes is knap, maar dat komt niet omdat er geen mensen ontslagen zijn. Er is een constante uitstroom van kleine groepjes collega's. Maar daarnaast, waarschijnlijk was het beter geweest als Atos 5 jaar geleden juist wel grote schoonmaak gehouden had. Nu moeten de "fitte" medewerkers zich uit de naad werken om de lasten van een zwaar overhead en veel niet declarabele collega's dragen waardoor er voor deze rendabele collega's onvoldoende overblijft om hun werk te waarderen en leuk te houden.

En voor de duidelijkheid. Ik werk voor Atos. Doe dat al jaren met plezier, maar ook met steeds meer onvrede en onbegrip voor het management. Voor mij is dus de tijd gekomen om iets anders te zoeken. Gelukkig behoor ik tot de mensen die makkelijk ingezet kan worden dus ook buiten Atos om kan ik kiezen uit een aantal mogelijkheden. Voor mij zal het mijn tijd wel duren, einde van het jaar ben ik waarschijnlijk wel weg. Maar net als Shunt voel ik wel de pijn van hoe het bedrijf waar ik jaren met plezier voor gewerkt heb en trots op ben geweest nu heel hard in elkaar stort en gedwongen is de meest vreemde capriolen uit te halen om de laatste centen uit de arbeidsvoorwaarden te persen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pdrp
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11-07-2016
quote:
Shunt schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:07:
[...]

...

Zelf schrijf ik me uit bij dit topic aangezien ik per 2 mei in dienst ga bij een nieuwe werkgever. Na weer een flinke periode op de bank te hebben gezeten zonder enige reden of nut. Ik zie op het moment vrij veel mailtjes voorbij komen van collega's die hun auto proberen te slijten dus ik heb het idee dat ik niet de enige ben.
Gefeliciteerd met de nieuwe job. Zo te zien heb je ook je idee over Atos moeten bijstellen. Ik ben blij dat ik dit Atos van de laatste weken ook niet meer hoef mee te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
Het is geen geheim dat het slecht gaat met Atos BTN, dat blijkt wel uit alle wanhopige plannen waar ze mee komen, dat Rob Pols ineens aftreedt en wat er nog meer is gebeurd de afgelopen jaren. Een bedrijf dat uitstekend draait vraagt het personeel niet om 10% salaris in te leveren. En zelfs het management geeft het af en toe ook zelf expliciet toe in hun communicatie. Dus waar haal je die 1,7 over 125% vandaan? Denk je nou echt dat Atos een rendement kan maken op de waarde van je vakantie-uren van 1,7 * 125% - 100% = 112,5% of dat ze je geld cadeau gaan geven?
quote:
kkoenen schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:57:
Natuurlijk, het ligt weer aan de medewerkers. Aan de medewerkers die elke dag weer grote afstanden afleggen om 8 uur facturabel te zijn bij de klant. Die daarnaast ook nog in hun eigen vrije tijd 's avonds na een lange dag werken practice en competence meetings bezoeken. Of ligt het aan de medewerkers die tegen hun zin in op de bank zitten en die elke dag weer hun manager in hun nek horen hijgen? Die juist heel graag een opdracht willen en dat ook beslist aankunnen, maar gewoon niet worden uitgenodigd voor een gesprek? Die graag opleidingen wilde volgen, maar dat steeds maar niet mocht van het management?

(Bovenstaande neemt overigens niet weg dat ik bij Atos ook enkele types voorbij heb zien komen die duidelijk niet de juiste mentaliteit hadden en beter konden vertrekken)
quote:
donleone83 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:38:
Als je serieus gelooft dat het Atos management uren/geld probeert te stelen van medewerkers
Dat is het in feite wel aangezien Atos zonder de toestemming van de medewerker vakantie-uren afboekt en de medewerker de waarde van die uren zeer waarschijnlijk niet volledig gaat uitbetalen. Even los van hoe dat juridisch zit, noem ik dat zonder meer stelen. Met een werkgever die overgaat tot zoiets gaat het echt niet goed.
quote:
Wat voor kutleven heb je als je elke dag met zoveel wantrouwen naar en frustratie over je werkgever je bed uit komt en aan de slag gaat?
Wat mij (en veel anderen) vooral irriteert is de manier van communiceren van het management. Ze zijn vaak gewoon niet eerlijk en dat doet het erg slecht bij de medewerkers en dat leidt tot wantrouwen en frustratie. Zoals bij dat Kerstpakket, dat zogenaamd niet meer van deze tijd was vanwege de vluchtelingencrisis en waarvan al vrij snel bleek dat dat toch vooral een bezuinigingsactie was. Je merkte aan de reacties op BlueKiwi dat men niet zozeer boos was vanwege het niet krijgen van een Kerstpakket, maar vanwege de manier van communiceren. Heel begrijpelijk dat het management het personeel om financiele redenen geen Kerstpakket kon geven, maar dan moeten ze dat ook eerlijk zeggen en zich niet verschuilen achter Syirische vluchtelingen.
quote:
donleone83 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:32:
[...]
Om even met je laatste punt te beginnen: dat teveel mensen niet voldoende geÔnvesteerd hebben in zichzelf en dat nu het probleem van Atos maken is net zo verwerpelijk als hoe jij het andersom schetst.
Dat vind ik de wereld op zijn kop. Heel veel medewerkers willen wel graag een opleiding volgen, maar helaas... geen toestemming, budget is op, cost freeze, mag niet ten koste van facturabele uren, etc. En dan geef jij de medewerkers de schuld? Kan jij je er echt niks bij voorstellen dat die mederwerkers er dan ook niet op staan te springen om dan nu 10% van hun salaris in te leveren in ruil voor een opleiding? Is het echt zo vreemd dat mensen niet zomaar een tiende deel van hun salaris willen afstaan?

Overigens denk ik dat Fit for the Future helemaal niet draait om "investeren in de toekomst", maar is het volgens mij gewoon een loonoffer. Als een opleiding uiteindelijk geld oplevert voor Atos, waarom investeren ze daar dan niet in? Dat betaalt zich toch terug? En waarom dan niet het echte bedrag inhouden op het salaris van de medewerker in plaats van een vaste 10%? Waarom wordt iedereen opgeroepen mee te doen in plaats van alleen de probleemgevallen? Is Fit for the Future niet gewoon een vorm van chantage? Want als je niet meedoet is het je eigen schuld als straks je skills niet meer up to date zijn. Waarom een vast opleidingsbudget in plaats van wat nodig is voor de betreffende medewerker (voor de een is 4000 euro per jaar misschien veel te veel en voor de ander weer wat te weinig), met daarbij het risico dat er een restant over blijft? Waarom wordt het dan ook voor andere doeleinden gebruikt dan alleen opleiding? Nee sorry hoor, Fit for the Future is gewoon een mislukte poging om een salarisverlaging erdoor te drukken. En daar hebben we het weer: het personeel wordt weer voorgelogen, net als bij het Kerstpakket en met die vakantie-uren wat ons zogenaamd geld zou gaan opleveren. Vervelende maatregelen doorvoeren en daar ook nog eens niet eerlijk over zijn... ja, dan krijg je dat medewerkers zich negatief uit laten over hun werkgever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donleone83
Ik snap echt een aantaal van je punten wel en ben ook zeker niet zo hopeloos positief (😜) als kkoenen, maar ook dit ligt veel genuanceerder. Fit for the Future is geen verkapte loonkorting. Wel een manier om op korte termijn de financiŽle positie van het bedrijf te verbeteren en op lange termijn er voor te zorgen dat een groep mensen opleidingen kan doen. Er zijn ook heel veel aspecten van FftF waar ik het hartstikke mee oneens ben, maar het idee en de gedachte er achter zijn wel degelijk eerlijk gebracht. Ik vind het oprecht kwalijk dat er zoveel mensen hier blijken te zijn die er oprecht in geloven dat het management alleen maar over de rug van de medewerkers heen dingen oneerlijk wil doen.

Overigens deel ik zeker je mening over zaken die niet handig gecommuniceerd zijn, zoals het Kerstpakket. Misser eerste klas.

Ik snap ook dat mensen niet mee willen doen aan FftF en neem dat mensen ook echt niet kwalijk. Maar als je last hebt van het feit dat je jezelf niet hebt kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf en dat wel gewild had, kan je alleen jezelf als schuldige aanwijzen. Dan had je namelijk zelf al weg moeten gaan. Eigen regie over je carriŤre nemen. Maar toen de markt voor IT-ers minder goed was dan nu durfde niemand die stap te zetten. En nu ze gewild zijn klaagt iedereen steen en been en keert zich tegen hetzelfde management dat zich in een slechte markt jarenlang redelijk staande wist te houden in vergelijking met bijvoorbeeld Logica of zelfs CapGemini. Het gras zal wel altijd groener zijn aan de andere kant, maar blijkbaar met name als het goed gaat.

Anyways, het enige wat ik hier probeer is de nuance in de discussie aan brengen. Ben ik het eens met alle acties die ondernomen worden? Nee. Zeker niet. Twijfel ik daarom aan mijn toekomst binnen Atos? Zeker wel. Maakt dat Atos per definitie een zooitje dieven zonder visie die er op uit zijn om mij een oor aan te naaien? Absoluut niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
donleone83 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:29:
Fit for the Future is geen verkapte loonkorting.
Natuurlijk is dat het wel, een verlaging van je salaris met 10% is zonder meer een loonoffer/korting, en de hoogte daarvan is echt ongehoord.

En ja, het is verkapt, daar heb ik in mijn vorige post al meerdere argumenten voor gegeven en waarschijnlijk zijn er nog wel meer redenen. Opleiding is iets wat de werkgever moet betalen en ik vind het zwak om de rekening voortaan bij de medewerker neer te leggen en al helemaal in een constructie waarbij je de medewerker ook voor andere zaken laat betalen.

Alhoewel, zo verkapt is het misschien ook weer niet aangezien Rob Pols zelf in zijn brief al zegt dat we te duur zijn en zo kosten kunnen besparen.

Op zich denk ik niet dat hier hele kwade bedoelingen achter zitten, het is gewoon een wanhoopspoging om het zinkende schip te redden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
quote:
donleone83 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:29:
...

Anyways, het enige wat ik hier probeer is de nuance in de discussie aan brengen. Ben ik het eens met alle acties die ondernomen worden? Nee. Zeker niet. Twijfel ik daarom aan mijn toekomst binnen Atos? Zeker wel. Maakt dat Atos per definitie een zooitje dieven zonder visie die er op uit zijn om mij een oor aan te naaien? Absoluut niet.
Respect voor de nuances die je aan probeert te brengen. Maar ik denk dat je wel een beetje zwart-wit gaat in je mening over de mening van anderen.
Voor mij geldt dat ik zeker niet denk dat de mensen achter het management opzettelijk aan het "werkvolk pesten" zijn. Zeker bij een grote beursgenoteerde organisatie als Atos kan ook niet alles transparant zijn.

Maar, feit is wel dat al jaren de arbeidsomstandigheden slecht zijn en bij een sterk aantrekkende markt het management de markt volledig mist en de rekening hiervan (noodgedwongen) bij de medewerkers legt. Dan mag je wel je twijfels hebben over de visie en capaciteiten van die managers.
En dat jij door jouw positie toevallig wat dichter bij het BTN management zit wil ook nog niet zeggen dat iedereen ze dagelijks bij de koffie automaat spreekt. De meesten krijgen hun informatie via mailings (die vaak communicatief zeer onhandig zijn en blijk geven van een minachting van het personeel) en van wat ze via hun eigen unit manager horen. Nou weet iedereen dat die unit managers niet altijd de helderste lichten zijn en slechts marionetten zonder eigen mandaat. De zwakkeren lopen met een plaat voor de kop de boel te verdedigen, de sterkeren durven nog net hun twijfels over het hogere management te uiten.

Dus ja, dat frustreert. En frustraties worden geuit. (en dat ongenuanceerde klagen is dan ook best wel een lekkere uitlaatklep)
En of ik een kut-leven heb? Zeker niet. Maar plezier in mijn werk heb ik ook niet echt meer. Wel in mijn vak, maar niet in mijn werk. Daarom ben ik ook actief bezig met het zoeken naar een nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donleone83
quote:
Ankona schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:52:
[...]

Respect voor de nuances die je aan probeert te brengen. Maar ik denk dat je wel een beetje zwart-wit gaat in je mening over de mening van anderen.
Voor mij geldt dat ik zeker niet denk dat de mensen achter het management opzettelijk aan het "werkvolk pesten" zijn. Zeker bij een grote beursgenoteerde organisatie als Atos kan ook niet alles transparant zijn.

Maar, feit is wel dat al jaren de arbeidsomstandigheden slecht zijn en bij een sterk aantrekkende markt het management de markt volledig mist en de rekening hiervan (noodgedwongen) bij de medewerkers legt. Dan mag je wel je twijfels hebben over de visie en capaciteiten van die managers.
En dat jij door jouw positie toevallig wat dichter bij het BTN management zit wil ook nog niet zeggen dat iedereen ze dagelijks bij de koffie automaat spreekt. De meesten krijgen hun informatie via mailings (die vaak communicatief zeer onhandig zijn en blijk geven van een minachting van het personeel) en van wat ze via hun eigen unit manager horen. Nou weet iedereen dat die unit managers niet altijd de helderste lichten zijn en slechts marionetten zonder eigen mandaat. De zwakkeren lopen met een plaat voor de kop de boel te verdedigen, de sterkeren durven nog net hun twijfels over het hogere management te uiten.

Dus ja, dat frustreert. En frustraties worden geuit. (en dat ongenuanceerde klagen is dan ook best wel een lekkere uitlaatklep)
En of ik een kut-leven heb? Zeker niet. Maar plezier in mijn werk heb ik ook niet echt meer. Wel in mijn vak, maar niet in mijn werk. Daarom ben ik ook actief bezig met het zoeken naar een nieuwe werkgever.
Fijn dat je jouw visie en eigen situatie uiteenzet. Op veel punten liggen onze meningen zeer dichtbij elkaar. Ik vind jou bijvoorbeeld een goed genuanceerd verhaal neerzetten zonder al te veel negativiteit.

En ja, ik sla soms wellicht wat door. Ik ben volledig allergisch voor negativiteit en scapegoating van anderen die zeker wel hun uiterste best doen om Atos beter te laten draaien. Dat dit nu niet lukt is een gegeven. Maar dat die groep hier afgefakkeld wordt en beschuldigd wordt van allerlei zaken door sommige mensen vind ik echt niet kies. De genuanceerde discussie volg ik met zeer veel interesse!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
quote:
donleone83 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:07:
[...]

Fijn dat je jouw visie en eigen situatie uiteenzet. Op veel punten liggen onze meningen zeer dichtbij elkaar. Ik vind jou bijvoorbeeld een goed genuanceerd verhaal neerzetten zonder al te veel negativiteit.

En ja, ik sla soms wellicht wat door. Ik ben volledig allergisch voor negativiteit en scapegoating van anderen die zeker wel hun uiterste best doen om Atos beter te laten draaien. Dat dit nu niet lukt is een gegeven. Maar dat die groep hier afgefakkeld wordt en beschuldigd wordt van allerlei zaken door sommige mensen vind ik echt niet kies. De genuanceerde discussie volg ik met zeer veel interesse!
Andere mensen hebben dan weer een hekel aan het de schuld schuiven in de schoenen van de mensen waar juist het hele bedrijf de afgelopen jaren op geleund heeft. En volgens mij heeft Atos de laatste paar jaar wel wat negativiteit verdiend. Jij mag mij best uit leggen wie er naast het falen van het bestuur van Atos voor zorgen dat Atos Nordics + benelux zo slecht draait?
Want volgens mij komt dat niet door de medewerkers maar door beleid. Dus wie moeten we dan de schuld geven van de laatste twee pareltjes van Atos management ? Ik wil best wat schuld bij mezelf neer leggen maar ik heb mijn tijd bij Atos constant inkomen gegenereerd. Ik heb pogingen gedaan om mee te doen met uitbreiding van omzet door een flink aantal collega's aan te melden binnen Atos. Er zijn mensen mede door mij door gestroomd van slechte betaalde klussen naar goed betaalde klussen. Er zijn mensen ingezet voor lange duur door mijn inzet. Volgens mij heb mijn best gedaan een steentje bij te dragen?

Ik gok dat over een groot deel van de medewerkers binnen Atos het zelfde gezegd kan worden, wie moeten zij de schuld geven dan van de huidige situatie waar Atos je vakantie uren afneemt en je het liefste een loon offer ziet geven om een opleiding te laten volgen die je beter zelf kunt betalen en zo een heel stuk goedkoper uit bent?

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
Koos Werkloos schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:36:
[...]
Alhoewel, zo verkapt is het misschien ook weer niet aangezien Rob Pols zelf in zijn brief al zegt dat we te duur zijn en zo kosten kunnen besparen.
Interessant opmerking. Atos is volgens mij niet heel duur en qua tarief vergelijkbaar met andere partijen als Capgemini, Ordina, CGI, Accenture etc.

Volgens mij kan dit, grofweg, op twee manieren geÔnterpreteerd worden:
1) Mensen zijn niet absoluut maar relatief te duur omdat er een gat is tussen hun personeelskosten en verouderde competenties. Dit ontstaat echter niet zo maar, maar duurt wel enkele jaartjes. Oftewel, Atos heeft jarenlang niet willen (of kunnen) zien dat een deel van de populatie omgeschoold moet worden (of desnoods eruit).
2) Mensen hebben de juiste compensaties gegeven hun personeelskosten, maar brengen te weinig op (te lage utilisatie / tarief). De vraag is in hoeverre een medewerker hieraan schuldig is, want het belangrijkste hierin is je sales / accountapparaat. Als die geen fatsoenlijke opdrachten met marge kan verkopen dan worden mensen ook snel te duur (zeker i.c.m. een behoorlijke overhead wat menig multinational niet vreemd is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donleone83
quote:
Shunt schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:10:
[...]

Andere mensen hebben dan weer een hekel aan het de schuld schuiven in de schoenen van de mensen waar juist het hele bedrijf de afgelopen jaren op geleund heeft. En volgens mij heeft Atos de laatste paar jaar wel wat negativiteit verdiend. Jij mag mij best uit leggen wie er naast het falen van het bestuur van Atos voor zorgen dat Atos Nordics + benelux zo slecht draait?
Want volgens mij komt dat niet door de medewerkers maar door beleid. Dus wie moeten we dan de schuld geven van de laatste twee pareltjes van Atos management ? Ik wil best wat schuld bij mezelf neer leggen maar ik heb mijn tijd bij Atos constant inkomen gegenereerd. Ik heb pogingen gedaan om mee te doen met uitbreiding van omzet door een flink aantal collega's aan te melden binnen Atos. Er zijn mensen mede door mij door gestroomd van slechte betaalde klussen naar goed betaalde klussen. Er zijn mensen ingezet voor lange duur door mijn inzet. Volgens mij heb mijn best gedaan een steentje bij te dragen?

Ik gok dat over een groot deel van de medewerkers binnen Atos het zelfde gezegd kan worden, wie moeten zij de schuld geven dan van de huidige situatie waar Atos je vakantie uren afneemt en je het liefste een loon offer ziet geven om een opleiding te laten volgen die je beter zelf kunt betalen en zo een heel stuk goedkoper uit bent?
Ik vraag je niet om schuld bij jezelf neer te leggen. Tuurlijk niet. Ik schuif ook de schuld niet in de schoenen van de medewerkers. Ik kan je best uitleggen waar het volgens mij mis is gegaan, maar dat is mijns inziens een dusdanig complex verhaal met zoveel verschillende verantwoordelijken dat het dan een te grote lap tekst wordt. Bottomline is natuurlijk dat de schuld met name bij Atos ligt en dus ook zeker bij het management. Onderschat alleen ook niet de krachtvelden vanuit Frankrijk: we zijn voor en tijdens de crisis een aantal jaar de best presterende GBU geweest, die gebruikt werd om de cijfers van de groep op te krikken. In die tijd strategisch actie ondernemen en investeren in de toekomst op basis van ontwikkelingen die in de BTN markt begonnen te spelen, was op groepsniveau onbespreekbaar omdat we de cash cow van de organisatie waren. Dat er al jarenlang gesneden wordt in operationele kosten heeft lang geleid tot in ieder geval een hoge Operating Margin. Voor de groepscijfers heel belangrijk (in 2013 stond BTN op een OM van 11 a 12% iirc, Frankrijk op 4%).

Ik snap ook dat de individuele werknemer daar geen boodschap aan heeft hoor en deel voor een deel je frustraties over hoe het nu loopt. Ik blijf alleen vinden dat het te makkelijk is om de directie als zondebok neer te zetten, maar snap ook dat we allemaal op onze eigen manier onze frustraties uiten.

• gauchov6
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 00:09
In de Computable vandaag:

Atos: Disruptieve aanpak opleidingen noodzaak
HR-directeur Hans Blom: Wij willen ontslagrondes vermijden

https://www.computable.nl...opleidingen-noodzaak.html

• Koos Werkloos
Interessant artikel, de volgende quotes vielen mij daarin op:
quote:
Kort en goed: ze zijn in die functies te duur geworden voor wat ze kunnen en dat probleem wordt nijpender doordat de pensioenleeftijd is verhoogd. De arbeidskosten worden te hoog en dat verzwakt onze concurrentiepositie.
Het verlagen van de salarissen is dus toch duidelijk (een van) de doelstelling(en) van Fit for the Future.
quote:
(...) of wordt er hard ingegrepen op arbeidsvoorwaarden. Maar dat is niet onze keuze.
Nou, dat is wťl hun keuze aangezien ze de salarissen met 10% willen verlagen. Een salarisverlaging van 10% is zonder meer hard ingrijpen op de arbeidsvoorwaarden.
quote:
Medewerkers vinden het een interessant plan. Ze voelen zich serieus aangesproken.
Waarom geeft dan slechts 4% te kennen mee te willen doen en 24% misschien?
quote:
Tot eind augustus hebben mensen de tijd om er over na te denken.
Waarom zo tijdelijk? Gaan de ontwikkelingen niet continu door? Of moet Atos niet voor een bepaalde tijd gewoon weten hoeveel mensen mee willen doen om daarmee te bepalen of een massa-ontslag nog nodig is?

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 02:19

defiant

Moderator General Chat
quote:
quote:
Heeft Atos de snelle ontwikkelingen in de ict-markt onderschat?

Nee, dat denk ik niet. Wij zagen de veranderingen aankomen, maar net als andere grote dienstverleners hebben na de krimp op de ict-markt even de adem ingehouden
Het is dus erger dan onderschatting geweest, ze hebben het aan zien komen en niets gedaan.

Climate dashboard

• _vision
quote:
gauchov6 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:36:
In de Computable vandaag:

Atos: Disruptieve aanpak opleidingen noodzaak
HR-directeur Hans Blom: Wij willen ontslagrondes vermijden

https://www.computable.nl...opleidingen-noodzaak.html
Toch knap hoe dit plan - uit pure financiŽle noodzaak geboren omdat Atos Benelux slecht draait - wordt uitgelegd als een visionair staaltje strategie gegoten in een optimistisch jasje. :+

• Ankona
Wat een lulhannes. De enige twee redenen om niet over te gaan zijn:
- massa ontslag komt breed in de pers
- bij ontslagrondes gaat het uwv de mensen uitkiezen waardoor je wel krimpt in zijn geheel maar niet gericht van de zwakke plekken afkomt.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 18:39

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Ankona schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:31:
- bij ontslagrondes gaat het uwv de mensen uitkiezen waardoor je wel krimpt in zijn geheel maar niet gericht van de zwakke plekken afkomt.
En de onzekerheid gaat mogelijk de gewenste medewerkers wegjagen, blijf je alsnog met de "niet fit for the future" zitten :+

[Oo[:::|:::]oO]

• CMD-Snake
quote:
Ankona schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:31:
bij ontslagrondes gaat het uwv de mensen uitkiezen waardoor je wel krimpt in zijn geheel maar niet gericht van de zwakke plekken afkomt.
Het UWV gaat niet in het personeelsbestand uitkiezen wie ontslagen moet worden. Er wordt enkel toegezien dat bij een ontslagronde het afspiegelingsbeginsel wordt toegepast. Ook zal bij 20 of meer ontslagen extra regels toegepast worden.

Je hebt wel gelijk dat dit Atos (of elke andere detacheerder die grote opruiming houdt) niet zint. De prioriteit ligt op de bankzitters, verliesgevende onderdelen en oudere (dure) of lastige medewerkers eruit gooien.

Overigens vraag ik me af of de sector een loonoffer wel zo innovatief vindt als in het artikel staat. Capgemini heeft dit geintje al eerder gedaan. De schuld van alle problemen wordt wel vol in de schoenen geschoven van de werkvloer. Erg jammer.

• t_captain
Ik ken de laatste regels niet, maar detacheerders waren uitgesloten van het LIFO of afspiegelingsprincipe. Aan het begin van de eeuw heeft CMG in een rechtzaak die vrijheid geclaimd door zich als uitzendbureau voor te doen.

#te duur: een werknemer netjes betalen plus een overhead van 100% op de loonkosten leidt tot een tarief dat een tikje te hoog is. Dan kun je twee kanten op: de werknemer uitknijpen of de overheadkosten verlagen. Dat laatste is in een krimpend bedrijf tegen de wind in fietsen: heb je de overhead 20% gereduceerd en dan is je bedrijf 20% gekrompen en heb je niets gewonnen.

• _vision
quote:
CMD-Snake schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:47:
[...]
Overigens vraag ik me af of de sector een loonoffer wel zo innovatief vindt als in het artikel staat. Capgemini heeft dit geintje al eerder gedaan. De schuld van alle problemen wordt wel vol in de schoenen geschoven van de werkvloer. Erg jammer.
Nou ja, Capgemini legde dit voorstel neer bij zo'n 150 mensen (op een personeelsbestand van 4500), terwijl Atos dit bij iedereen doet. Lijkt me toch behoorlijk innovatief...

• Koos Werkloos
quote:
t_captain schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:36:
Ik ken de laatste regels niet, maar detacheerders waren uitgesloten van het LIFO of afspiegelingsprincipe. Aan het begin van de eeuw heeft CMG in een rechtzaak die vrijheid geclaimd door zich als uitzendbureau voor te doen.
Maar in de Q&A staat weer heel duidelijk dat die tweejarige werkgarantie je niet beschermt tegen collectief ontslag.

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:52
Ik zou wel graag dat lijstje zien van de concullega bedrijven die interesse hebben in de regeling, weet ik in ieder geval dat ik daar niet naar toe moet gaan :+

• Ankona
quote:
Napo schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:09:
[...]

En de onzekerheid gaat mogelijk de gewenste medewerkers wegjagen, blijf je alsnog met de "niet fit for the future" zitten :+
Dat is zeker en dat is al een paar jaar gaande. Maar dat is ook een gegeven dat niet in de kpi's naar voren komt en naar Frankrijk gerapporteerd moet worden.

• t_captain
Als je de ellende bui de Atos, CGI, Cap en Ordina topics optelt, dan vraag ik me oprecht af of deze sector over 5 a 10 jaar nog bestaat. Sowieso is het een ernstige alarmbel als een bedrijf moeite heeft in een goede markt; hoe moet het dan in een slechte markt?

De problemen zijn ook best groot. Detachering is een sector met een lage entry barrier. Dat betekent veel concurrentie, lage marges en weinig veiligheid voor de huidige aanbieders. Daar komt een stukje disruptie bovenop vanuit ZZP-ers en contract brokers. Die laatste dingen steeds meer naar dezelfde omzet, met een meer basale en minder dure dienstverlening. En tenslotte heeft de veranderde wetgeving in het arbeidsrecht ook het prijsverschil tussen vaste en flexibele arbeid (het prijsverschil waarvan detacheerderd bestaan) verkleind.

• _vision
quote:
t_captain schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:56:
Als je de ellende bui de Atos, CGI, Cap en Ordina topics optelt, dan vraag ik me oprecht af of deze sector over 5 a 10 jaar nog bestaat. Sowieso is het een ernstige alarmbel als een bedrijf moeite heeft in een goede markt; hoe moet het dan in een slechte markt?

De problemen zijn ook best groot. Detachering is een sector met een lage entry barrier. Dat betekent veel concurrentie, lage marges en weinig veiligheid voor de huidige aanbieders. Daar komt een stukje disruptie bovenop vanuit ZZP-ers en contract brokers. Die laatste dingen steeds meer naar dezelfde omzet, met een meer basale en minder dure dienstverlening. En tenslotte heeft de veranderde wetgeving in het arbeidsrecht ook het prijsverschil tussen vaste en flexibele arbeid (het prijsverschil waarvan detacheerderd bestaan) verkleind.
Ja, die blijft bestaan, maar de vraag is wat er overblijft in Nederland. Het bijzondere is namelijk dat partijen als Atos en Capgemini het wereldwijd erg goed doen. Kijk maar eens naar hun jaarverslagen van 2015. BeNeLux lijkt echter maar niet te vlotten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
quote:
_vision schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:05:
[...]

Ja, die blijft bestaan, maar de vraag is wat er overblijft in Nederland. Het bijzondere is namelijk dat partijen als Atos en Capgemini het wereldwijd erg goed doen. Kijk maar eens naar hun jaarverslagen van 2015. BeNeLux lijkt echter maar niet te vlotten.
Interessante vraag. Ik denk ook dat die blijft bestaan, maar wel een andere vorm zal krijgen. Waar IT vroeger nog een kwestie was van veel handjes (1 beheerder op een server of 10?) is het inmiddels duidelijk dat de cloud daar radicaal verandering in heeft gebracht (Microsoft zit op 1 beheerder op 2000 machines dacht ik). Qua detachering is de tijd van handjes leveren dus duidelijk voorbij, ook omdat in de gevallen dat er toch handjes nodig zijn ze al snel van offshore komen.

Waar nog wel behoefte aan zal blijven is het leveren van competentie gerichte experts. Mensen die ergens hťťl goed in zijn. Die zijn over het algemeen duur, je hebt ze meestal maar eventjes nodig en dus wil je die liever niet in loondienst. Daar is het detacheringsmodel nog steeds prima voor geschikt. Verder zullen IT bedrijven zich steeds meer moeten richten op het leveren van (verticale) diensten en/of producten, zoals Frankrijk dat al jaren veel meer doet dan NL. Het is niet voor niets dat bedrijven als Bull en Unify worden gekocht; die hebben weinig tot niks met detachering te maken.

Daar hoort een ander soort organisatie bij. Eentje die gericht is op het leveren van diensten en eentje (misschien los van elkaar, misschien niet) die gericht is op de experts van deze wereld. Voor beide onderdelen zijn innovatie en investering belangrijk. In de markt waar ik in zit zijn er best wel wat kleinere spelers de afgelopen jaren goed gegroeid waar Atos en competitie alleen maar kleiner werden. Naar mijn bescheiden mening is dat omdat die bedrijfjes het bovenstaande goed begrepen hebben en de grotere spelers zich geforceerd proberen aan te passen binnen hun bestaande bedrijfsmodel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Ik ben het eens met je observatie over de veranderende markt. Maar ook in de nieuwe markt van hooggekwalificeerde specialisten vraag ik me af of een partij als Atos mee kan komen.

Een detacheerder doet feitelijk niets anders dan het herverpakken van vaste naar flexibele arbeid, en leeft dus van het prijsverchil tussen de twee. Die factor is echter sterk gedaald, van pakweg 2.3 naar 1.6 deze eeuw. Er is geen ruimte meer voor dikke tussenpartijen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
Mee eens, daarom zou de nadruk dus ook niet op detachering moeten liggen, maar juist op het leveren van diensten en/of producten. De experts die je daar voor nodig hebt kun je vervolgens flexibel inzetten in de markt waardoor je daarnaast ook nog detachering kunt aanbieden. Maar ik ben het helemaal met je eens dat dat niet de hoofdmoot moet zijn. Daarom snapte ik de beweging ook niet zo goed om iedereen naar PS te verhuizen, daarmee verschuif je m.i. alleen het probleem. Tenzij je andere dingen van plan bent (zoals het verkopen van die tak, zoals Ciber laatst door manpower is gekocht).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
Met alle hordes aan bedrijven die nu nog naar India verhuizen met de IT komen er ook weer hordes terug.
Met name de IT waar contact met mensen nodig is zie je dat daar graag Nederlands IT man ingezet moet worden.

En natuurlijk is het niet meer dat er per 1 FTE maar 10 servertjes beheerd worden maar dat heeft niet veel met cloud te maken. Die trend zag je al jaren voordat we Datacenters en diensten in datacenters cloud zijn gaan noemen. Er zal altijd vraag blijven naar IT backend support en die vraag blijft er omdat er nog steeds hele hordes aan spul geautomatiseerd dient te worden. Meer automatisering is meer IT meer IT is uit eindelijk alsnog meer mensen / handjes.

Er blijft een schreeuw om goed sociaal en skilled IT personeel en waarom is dat? Niet omdat het werk binnen kort weg is maar juist omdat de schakel tussen IT / management tegenwoordig liever niet door 10 managers / consultants gedaan moet worden maar juist directer je zet 1 / 2 man communicatief IT personeel neer in Nederland en die zijn verantwoordelijk voor de IT en sturen dan het team aan India aan om het hele zooitje simpelweg a masse te onderhouden. Dan kan het Nederlandse IT personeel zich bezig houden met projecten en verbetering trajecten. De vraag naar de soort IT'er veranderd.

De standaard bang voor water licht en vrouwen IT'er die in zijn metalica tshirt rondloopt op sandalen met sokken tijd is voorbij. Daarom gaat het zo zwaar bij Atos Nederland daar lopen zo veel handjes rond die zo gemakkelijk door India vervangen kunnen worden dat het ook gewoon gedaan is.

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
Bij detachering heb je eigenlijk twee smaken. Laat ik het de consultancy en uitzend smaak noemen.

Vanuit een klant gezien kun je mensen inhuren om jouw werk te doen omdat je handen tekort komt of omdat het jouw werkgebied niet is.

In mijn ogen moet je als it-dienstverlener op de detacheringsmarkt vooral expertise willen brengen bij je klanten. Op ons vakgebied moeten we de klant dus bij de hand kunnen nemen en verder helpen. Met die insteek geloof ik dat er nog wel even werk in detachering zal blijven zitten. Misschien dat de projecten kleiner worden omdat het meer configureren en adviseren wordt .
Het idee om als een uitzendbureau handjes te leveren voor it werkzaamheden volledig onder regie van de klant zal niet veel toekomst hebben. Helaas zie ik de sales van Atos (en dan in iedergeval die van TS) zich volledig op die uitzendbureau markt focussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
quote:
Shunt schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:54:
En natuurlijk is het niet meer dat er per 1 FTE maar 10 servertjes beheerd worden maar dat heeft niet veel met cloud te maken. Die trend zag je al jaren voordat we Datacenters en diensten in datacenters cloud zijn gaan noemen.
Natuurlijk, maar als je het "de cloud" noemt weet iedereen in ieder geval waar het om gaat. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
quote:
jsiegmund schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:06:
[...]

Natuurlijk, maar als je het "de cloud" noemt weet iedereen in ieder geval waar het om gaat. :)
daar ben ik het 100% niet mee eens, als je tegen het management zegt we zetten het in een datacenter dan weten ze exact wat ze er van kunnen verwachten. Zeg je tegen het zelfde management we zetten het in de cloud dan is het of pure angst of pure blijdschap want cloud is hip of cloud is eng eng eng. Nee hou het gewoon maar bij het naampje wat het is. Een datacenter waar jij infrastructuur afneemt als een service, klaar. :P

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
Ik bedoelde het in het licht van deze discussie (beheer handjes nu vs verleden), maar laten we daar verder geen discussie over hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
Zou een verplicht loonoffer voor iedereen van bijvoorbeeld 1% niet een beter idee zijn dan Fit for the Future?

Ik denk dat 1% salaris inleveren en er niks voor terugkrijgen beter geaccepteerd zal worden door het personeel dan 10% salaris inleveren en daar dan een opleiding voor terugkrijgen. En al helemaal als dat loonoffer -in tegenstelling tot Fit for the Future- op een eerlijke manier gecommuniceerd wordt.

En het is ook nog eens beter uitvoerbaar en een stuk transparanter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
Dan gaan er andere krachten spelen. In feite doen ze dat al jaren door geen (of zeer minimale) loonrondes te houden. Echter, de salarissen beginnen aardig uit de pas te lopen bij wat goed presterende bedrijven kunnen bieden. Hierdoor krijg je dat juist de mensen die je wil behouden makkelijk weg kunnen dat voor hun ook wel erg aantrekkelijk wordt. Daarmee verzwakt je workforce dus juist.
Met het FftF programma hoopten ze juist de zwakkeren weg te jagen of daarop te bezuinigen. Maar zoals zo vaak verkeek het management zich weer eens op hoe hun mooie praatjes ontvangen zouden worden waardoor de sfeer onder de collega's (ook degenen die niets van het programma te vrezen hebben) verder verzuurd is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uberhoogy
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-04 14:12
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment 2 jaarwerkzaam binnen de financiŽle sector. Ik hou mij bezig met financiŽlinnovaties zoals blockchain, gevolgen van PSD2 etc. Ik zit te twijfelen om de overstap te maken naar een echt IT bedrijf omdat ik bij mijn huidige werkgever naar mijn mening te weinig ruimte en resources krijg. Wat is jullie ervaringen met Atos? En hoe ziet een dag van een Business Consultant eruit? Ik twijfel heel erg of ik dit weekend mijn sollicitatie zal opsturen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
quote:
uberhoogy schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 18:46:
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment 2 jaarwerkzaam binnen de financiŽle sector. Ik hou mij bezig met financiŽlinnovaties zoals blockchain, gevolgen van PSD2 etc. Ik zit te twijfelen om de overstap te maken naar een echt IT bedrijf omdat ik bij mijn huidige werkgever naar mijn mening te weinig ruimte en resources krijg. Wat is jullie ervaringen met Atos? En hoe ziet een dag van een Business Consultant eruit? Ik twijfel heel erg of ik dit weekend mijn sollicitatie zal opsturen
Atos is een mooi bedrijf ondanks de negativiteit die je hier ongetwijfeld voorbij hebt zien komen.
Zoals ieder groot IT bedrijf op het moment gaat het niet geweldig en worden er offers gemaakt en daar zie je mensen over klagen.

Laat je dat vooral niet tegen houden ga op gesprek kijk of de cultuur bij je past. Van het werk van een consultant binnen Atos weet ik niets dus daar kan ik je niet mee helpen.

Game PC

• t_captain
@uberhoogy: als je veel training en ontwikkeling wilt, zonder dat dat direct bijdraagt aan de bottom line, dan is de It services sector misschien niet je beste keuze.

Welke functie ga je doen, voor welke klant ga je inzetbaar zijn en is het tarief interessant genoeg om een paar duizend euro trainingskosten te rechtvaardigen?

Ik zou kijken naar een bank of verzekeraar die flink inzet op digitale transformatie. ING voorop. Of naar een hooggesecialiseerd bedrijf.

• pdrp
Het hangt er van af wat je zelf wilt.
Als je een tijdje een boel bedrijfspolitieke toestanden wil zien dan zul je bij die club niet snel vervelen. Dat kan best interessant zijn om eens mee te maken en van te leren.
Als je voor een relatie met je werkgever wil gaan en over in weer in investeren en je wil ontwikkelen kun je het beter ergens anders proberen. Om die reden werk ik er nu niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 12:28

avotar

P0werd by Black Coffee

quote:
Hallo iedereen,

Met een vraag als de jouwe zijn dit soort topics goud.
Als je de laatste pagina's doorleest en ziet welke rare kronkels het hoogste management momenteel aan het doorzetten is, kun je je afvragen in hoeverre de bedrijfsvoering momenteel stabiel is.
Ondanks alle mogelijkheden en fijne collega's die er bij Atos vast zullen zitten (zelf volg ik dit topic ook meer uit interesse dan daadwerkelijke first hand ervaring), zou ik niet graag de overstap durven maken naar Atos.

Eigenlijk een beetje hetzelfde schuitje waar CGI (ookal kwam dit door andere redenen) zich in bevond een paar jaar terug. Buiten dat zijn er, buiten wat cultuurverschillen en verschillen in schaalgrootte, niet overdreven veel verschillen tussen alle grote IT-detacheerders.

Succes met je keuze.

"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
Wat is jullie ervaringen met Atos?
Je hebt misschien wat negatieve berichten van mij over Atos gelezen hier in dit topic. Toch werk ik al enkele jaren bij dit bedrijf en is dat altijd overwegend positief geweest. Leuke sfeer, leuke collega's, interessante opdrachten. Dat mag ook weleens gezegd worden.

Wel hangt een en ander af van wie je manager is, of je veel op de bank zit en van hoe het gaat met Atos. Om met dat laatste te beginnen: momenteel gaat het niet goed met Atos. Als je, zoals ik, fulltime op een opdracht bij een externe klant zit, merk je dat niet heel erg, maar ik weet wel dat het momenteel voor veel onrust op de werkvloer zorgt.

De crisis zorgt er ook voor dat je soms voor langere tijd op de bank zit en dat kan je soms echt slopen. Het is vaak moeilijk om je dan ergens mee bezig te houden, cursussen en interne opdrachten zijn vaak niet mogelijk. Met een beetje pech heb je dan ook een vervelende manager. De meeste unit managers zijn ok, maar een aantal zijn ronduit vervelende types.

Qua sfeer vind ik Atos een fijn bedrijf, een beetje aan de informele kant en - naar mijn idee - minder "hard" dan bedrijven als Accenture en Capgemini.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Als ik je mag samenvatten, is het momenteel zaak om 100% ingezet te zijn bij een klant. Dat lijkt niet te stroken met de leerdoelen van @uberhoogy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donleone83
En niet alles over een kam scheren. Atos Consulting opereert wel echt apart van de rest van het bedrijf en heeft vaak minder last van de crisis. Het is zeker niet immuun voor wat er in de rest van het bedrijf gebeurt, maar weet zich er goed van af te sluiten. Het hele Fit for the Future programma bijvoorbeeld wordt binnen Consulting grotendeels als een non-issue gezien. Of dat terecht is of niet laat ik even in het midden.

Dan nog, als je echt ergens diep in wilt duiken (zoals blockchain) en daarmee ergens impact wil hebben zou ik inderdaad bij een bank als de ING gaan werken of bij een nieuwe club als BUNQ solliciteren. Atos Consulting doet in de Financial Services hoek leuke opdrachten, maar een groot deel daarvan heeft volgens mij te maken met security (maar ik werk al een tijdje niet meer voor Consulting).

De sfeer is bij Consulting doorgaans wel goed. Veel leuke jonge mensen die hard werken en veel willen leren. Soms voelen ze zich onterecht wat verheven boven de rest van de organisatie (een beetje de standaard ziekte van consultants), maar als je voor ze werkt heb je daar zelf weinig last van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pdrp
quote:
Koos Werkloos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:45:

Dat vind ik de wereld op zijn kop. Heel veel medewerkers willen wel graag een opleiding volgen, maar helaas... geen toestemming, budget is op, cost freeze, mag niet ten koste van facturabele uren, etc.
Dat is wel een bekend geluid. Er moeten ook eerst ... nieuwe preferred suppliers worden vastgelegd, kennisniveaus moeten worden geherevalueerd, je aanvraag is niet ontvangen, er moet eerst overleg met frankrijk zijn, je moet eerst opschrijven wat je wilt bereiken en waarom (!), het kennisproject bleek eigendom van een andere afdeling die niet op interne concurrentie zit te wachten....

Ik heb een boel projecten zien optuigen voor kennisonderhoud, groot en klein, en ze liepen allemaal stuk. Er was tevaak een smoes om nog geen opleidingen te kunnen doen (behalve in stilte voor de kleine kring om de manager). Ik was het beloven en niet doen beu en heb zonder Atos mijn HBO upgrade gedaan en betaald. Geen spijt en als je het in het grote geheel bekijkt vallen de kosten mee. Ik zit daardoor nu ergens anders prima. Pak je eigen toekomst :)

• t_captain
Meestal is dat ook je beste optie. Betaal de opleiding zelf en doe hem in je eigen tijd / vakantiedagen.

Daarmee schep je leverage t.o.v. je collega's bij je volgende salarisonderhandelingen, geef je je manager een concrete reden op jou voor te trekken, maak je jezelf aantrekkelijker voor andere werkgevers (om
de opleiding, maar ook om de getoonde discipline), en tot slot vermijd je de lock-in van een amortisatieregeling.

• Ankona
De werkgever toont zich weer van zijn betrouwbare kant.... Een nieuw addertje onder het gras bij de TRAB regeling. Eerst worden je verlofdagen omgezet in een TRAB regeling, neem je daarna ontslag dan ben je alles kwijt.....

• Koos Werkloos
quote:
Ankona schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:45:
De werkgever toont zich weer van zijn betrouwbare kant.... Een nieuw addertje onder het gras bij de TRAB regeling. Eerst worden je verlofdagen omgezet in een TRAB regeling, neem je daarna ontslag dan ben je alles kwijt.....
Je kan die TRAB-regeling gelukkig nog stop zetten. Daar heb je nog 5 maanden de tijd voor. Ik raad je sowieso al aan dat te doen en al helemaal als je gedurende die TRAB-regeling misschien wel ontslag wil nemen.
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*