Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• originrunner
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11:25
quote:
Ankona schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:24:
[...]

Ja, daarom post ik ook niet meer op BK. In het verleden een paar keer kritisch gereageerd. (niet negatief, alleen kritisch). Op BK veel bijval van collega's, maar per mail een reprimande van mijn manager. Het hogere management had bij hem geklaagd over mijn bijdrage aan de discussies.
Vorige week iets soortgelijks gehoord: Collega kreeg 'n reprimande voor zijn reacties op BK, weliswaar via een tussenstation maar het kwam van de ceo

• originrunner
quote:
[b][message=45447195,noline]Ankona schreef op woensdag 16 december 2015 @

Dus eigen fout dat ik er niet van gehoord heb? De collega's om mij heen hebben dan dezelfde fout gemaakt.
Ik ken heel veel mensen binnen ons bedrijf en mijn schatting is dat 60-80% nauwelijks op BK kijkt, maar het is al vaak aangekondigd dat BK het primaire communicatiemedium wordt/is. Voor berichten van de ceo en HRM e.d. hoef je je echt niet op allerlei exotische spaces te abonneren ;-)

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-02 20:11
quote:
originrunner schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:17:
[...]

Vorige week iets soortgelijks gehoord: Collega kreeg 'n reprimande voor zijn reacties op BK, weliswaar via een tussenstation maar het kwam van de ceo
Hmmm. Valt voor mij toch een beetje in de categorie roddel & achterklap. Wat hield die reprimande dan in en over welke reactie hebben we het? Er is in dit land vrijheid van meningsuiting, maar ik moet ook zeggen dat sommige reacties wel erg ver gaan en wat mij betreft kant noch wal slaan. Dus als je manager daar dan een opmerking over maakt (in opdracht van of niet), dat kan ik best begrijpen.

• Barre12
  • Laatst online: 27-07-2016
Pikant artikel over de situatie in BelgiŽ:

http://trends.knack.be/ec...NBTRKZ&M_BT=9308337479103

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:32

Tarkin

Fe Fan

Ik heb er in 2011 gezeten en toen was het al duidelijk hoe het daar zat. Komt ook voor een groot deel door het Management

• willem9503
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01-04-2016
Dit is niet echt nieuws, gebeurt idd overal binnen Atos. Artikel geeft wel aardige analyse van het verdienmodel.

• originrunner
Heeft iemand info over de management call van vanmiddag?

originrunner wijzigde deze reactie 23-03-2016 23:38 (32%)

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik volg nu nog een opleiding, maar ga binnenkort afstuderen. Ik vraag me af of er mensen zijn die een (HBO) afstudeerstage gelopen hebben bij Atos en of dit als prettig/onprettig werd ervaren? Ik ben ook wel benieuwd naar een stagevergoeding die Atos biedt. Ik volg een HBO opleiding (bedrijfskundige informatica).

Verder ben ik benieuwd wat het startsalaris zou zijn bij Atos voor een 23 jarige (zonder werkervaring).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
quote:
miicker schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:43:
Ik volg nu nog een opleiding, maar ga binnenkort afstuderen. Ik vraag me af of er mensen zijn die een (HBO) afstudeerstage gelopen hebben bij Atos en of dit als prettig/onprettig werd ervaren? Ik ben ook wel benieuwd naar een stagevergoeding die Atos biedt. Ik volg een HBO opleiding (bedrijfskundige informatica).

Verder ben ik benieuwd wat het startsalaris zou zijn bij Atos voor een 23 jarige (zonder werkervaring).
Dat is natuurlijk allemaal heel erg afhankelijk wat je wilt gaan doen. Bedrijfskundige informatica is zo'n lekker niets zeggende titel natuurlijk. Verder weet ik dat er een vrij groot aantal stagiaires zitten op het moment bij Atos Eindhoven, vergoedingen durf ik niets over te zeggen.

Zelf schrijf ik me uit bij dit topic aangezien ik per 2 mei in dienst ga bij een nieuwe werkgever. Na weer een flinke periode op de bank te hebben gezeten zonder enige reden of nut. Ik zie op het moment vrij veel mailtjes voorbij komen van collega's die hun auto proberen te slijten dus ik heb het idee dat ik niet de enige ben.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Mister P
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-02 10:05
@miicker: Ik ben in 2009 bij Atos afgestudeerd en de vergoeding destijds was heel goed, namelijk 500 euro per maand. Het afstuderen is erg fijn gegaan en ik werk trouwens nog steeds bij Atos. Het zal echter sterk afhangen van de afdeling waarbij je gaat afstuderen, idem voor eventueel startsalaris. Het beste is om zo vroeg mogelijk een kennismakingsgesprek te hebben met de desbetreffende unitmanager en (waarschijnlijk) een recruiter om te kijken of er een wederzijdse klik is qua opdracht, verwachtingen etc. Ook uiteraard belangrijk is dat je afstudeerbegeleider van de hogeschool akkoord is met de opdracht. Een hoge vergoeding kan erg fijn zijn als student, maar een leuke en interessante tijd is uiteindelijk veel belangrijker en vergeet de werk- en reistijden niet.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 13:37
quote:

Geef even aan in welke richting je wil werken en waar je woont of waar je bereid bent te gaan wonen. Voor je persoonlijke ontwikkeling kan het best veel verschil maken in welke practice / unit je landt.

Wat betreft start salaris, volgens mij is dat voor junioren/schoolverlaters bij Atos nog best redelijk (in tegenstelling tot wanneer je meer ervaring hebt. Er wordt al jaren hard bezuinigd en salarisrondes zitten er meestal niet in.) Maar staar je hier vooral niet blind op, zeker niet bij een eerste baan. Jezelf leren kennen en een goede start maken met het leren van het vak en opbouwen van je netwerk is veel waardevoller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• recar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-02 22:43
quote:
Mister P schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:24:
@miicker: Ik ben in 2009 bij Atos afgestudeerd en de vergoeding destijds was heel goed, namelijk 500 euro per maand. Het afstuderen is erg fijn gegaan en ik werk trouwens nog steeds bij Atos. Het zal echter sterk afhangen van de afdeling waarbij je gaat afstuderen, idem voor eventueel startsalaris. Het beste is om zo vroeg mogelijk een kennismakingsgesprek te hebben met de desbetreffende unitmanager en (waarschijnlijk) een recruiter om te kijken of er een wederzijdse klik is qua opdracht, verwachtingen etc. Ook uiteraard belangrijk is dat je afstudeerbegeleider van de hogeschool akkoord is met de opdracht. Een hoge vergoeding kan erg fijn zijn als student, maar een leuke en interessante tijd is uiteindelijk veel belangrijker en vergeet de werk- en reistijden niet.
Tegelijkertijd met Mister P (en BC) heb ik ook in 2009 mijn afstudeerstage bij Atos volbracht. Stagevergoeding was goed, 500 euro per maand, echter kan men het niet vaak genoeg benadrukken: een leuke, uitdagende opdracht en goede begeleiding is meer dan 1000 euro per maand waard. Hier kun je namelijk (zeker het begin van je) carriŤre op verder bouwen.

PL, leuk om hier te lezen dat je er nog werkt! Doe BC de groeten als je hem nog ziet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mister P
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-02 10:05
Hey HV :), ik ben 'm niet meer tegengekomen, maar ik zal 't doen als dat 't geval mocht zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barre12
  • Laatst online: 27-07-2016
Ik hoorde vandaag via via een collega in NL dat er bij MS (of PS) momenteel een "tijdelijke loonafslankregeling" loopt. Het betreft een geleide vrije keuze hoe je dit wilt doen. Is er iemand vanuit NL die dit wat meer wilt toelichten voor zijn belgische collega?..

Barre12 wijzigde deze reactie 31-05-2016 14:53 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
Was net een mailing over. Details stonden er niet in maar het komt er op neer dat je "vrijwillig" gevraagd wordt loon in te leveren voor wat training en werkgelegenheidsgarantie.

Kortom, wie er niet voor kiest om nog meer in te leveren kan er straks uitgetrapt worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06:15
quote:
Ankona schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:44:
Was net een mailing over. Details stonden er niet in maar het komt er op neer dat je "vrijwillig" gevraagd wordt loon in te leveren voor wat training
Is training niet iets waar de werkgever in moet investeren (uiteraard wel met een fraaie studiekostenregeling voor de werknemer ;) ). Als een training de productiviteit en opbrengsten van een werknemer verhoogt, dan heeft de werkgever die investering er toch wel voor over omdat het terugverdiend kan worden? En trainingen geven, deden ze toch al? Waarom moet daar dan nu opeens een vrijwillige loonsverlaging tegenover staan? Een werkgever moet zijn werknemers toch juist aanmoedigen om een training te volgen in plaats van te ontmoedigen?

Of zie ik iets over het hoofd?
quote:
en werkgelegenheidsgarantie.
Het is vrijwillig, maar als je er niet voor kiest, zet je je baan op het spel. 8)7 Dus hoe vrijwillig is het dan echt?

Volgens mij is dit gewoon een verkapte loonsverlaging!

Koos Werkloos wijzigde deze reactie 31-05-2016 16:12 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
quote:
Koos Werkloos schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:11:
[...]

Is training niet iets waar de werkgever in moet investeren (uiteraard wel met een fraaie studiekostenregeling voor de werknemer ;) ). Als een training de productiviteit en opbrengsten van een werknemer verhoogt, dan heeft de werkgever die investering er toch wel voor over omdat het terugverdiend kan worden? En trainingen geven, deden ze toch al? Waarom moet daar dan nu opeens een vrijwillige loonsverlaging tegenover staan? Een werkgever moet zijn werknemers toch juist aanmoedigen om een training te volgen in plaats van te ontmoedigen?

Of zie ik iets over het hoofd?

[...]

Het is vrijwillig, maar als je er niet voor kiest, zet je je baan op het spel. 8)7 Dus hoe vrijwillig is het dan echt?

Volgens mij is dit gewoon een verkapte loonsverlaging!
Als je als werkgever volledig op kosten gefocust bent en nu inziet dat het structureel niet opleiden van je personeel je juist heel veel extra kosten op gaat leveren dan zoek je hier natuurlijk een goedkopere oplossing voor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• donkko
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 29-01 22:47
Meer info over het "Fit for the future" programma staat op: http://www.unie.nl/actuee...or-duurzame-inzetbaarheid
Weer een treurig verhaal... Op basis waarvan moeten wij denken dat de zogenaamde nieuwe marktbenadering van Atos ook maar enige kans heeft op succes. Het huidige management heeft de afgelopen jaren niet kunnen zorgen voor een betere positionering van Atos. Daarnaast voelt men totaal niet aan hoe het beste gecommuniceerd kan worden met klanten en medewerkers. Denk maar eens aan de klucht met de verplichte vrije dagen. (Doen wij vooral omdat het zo goed is voor jou om op tijd uit te rusten!) Grote klanten vinden dat Atos niet genoeg meedenkt en vaak te veel handelt naar de letter van het contract. Als je de basis al niet goed doet, dan is de kans op meer opdrachten en projecten ook minimaal. Dus in deze situatie geld inleveren om het bedrijf te "redden" lijkt mij zinloos. Inkomen inleveren in ruil voor opleidingen is ook niet heel zinvol. Voor 10 procent van mijn salaris kan ik zelf heel veel opleidingen volgen, zonder pensioenrechten etc. kwijt te raken. Hoe zit het dan met de werkgarantie van 2 jaar..... Ook een lachertje. Als je wat dienstjaren hebt en nog niet op de bank zit, dan kom je die twee jaar ook zonder de werkgarantie wel door. En na twee jaar wordt je er toch uitgegooid omdat de opleiding "hoe wordt ik weer 25 jaar en een modaal inkomen is wel genoeg" nog niet in het aangeboden pakket zit. Kortom... misschien wordt het tijd voor ander management, dan maken wij nog een kans.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-02 22:05
Je kunt het van twee kanten bekijken: principiŽel of naar je persoonlijke impact.

PrincipiŽel vind ik het niet deugen. De werkgever lijkt van plan om de gevolgen van zijn eigen (bezuinigings-) keuzes bij de werknemers neer te leggen. Bezuinigen op opleidingen levert op de korte termijn geld op (voor Atos), maar kost op de langere termijn geld (en dat proberen ze bij de werknemer neer te leggen). Ik mis de symetrie.

Zakelijk zou ik ook niet onder de indruk zijn van het aanbod. Een werkgelegenheidsgarantie van 2 jaar in een zeer goede markt, voor een tecent bijgeschoolde IT consultant. Tegen een niet te hoog (en recent naar beneden bijgesteld) loon. Wat voegt dat ook alweer toe?

t_captain wijzigde deze reactie 01-06-2016 08:30 (24%)

• Shunt
  • Nu online
Tja het is dan ook meer voor de afvloei van de mensen op hogere leeftijd (met name MS) die skills hebben op dingen die niet meer of minder relevant zijn. Mensen die al in geen 15 jaar geen certificaat hebben gehaald. En dat kan je niet alleen bij atos neer leggen dat is ook je eigen verantwoording. Dat is gemakkelijk in de mainstream spullen als Microsoft, cisco en linux en dat soort spul.

Maar de hele instelling blijft gewoon verwerpelijk.

Game PC

• t_captain
quote:
Shunt schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:01:
Tja het is dan ook meer voor de afvloei van de mensen op hogere leeftijd (met name MS) die skills hebben op dingen die niet meer of minder relevant zijn. Mensen die al in geen 15 jaar geen certificaat hebben gehaald. [...]
Het grappige is, deze maatregel heeft precies het omgekeerde effect.

De propositie "loon inleveren in ruil voor werkzekerheid" is vooral interessant als je werkzekerheid een punt van zorg is en je financieel goed genoeg zit om wat te missen.

Dus wie gaan zo'n voorstel tekenen: de oudere werknemers, en dan vooral diegenen die qua plaatsbaarheid niet zo goed zitten.

Wie gaan dit weigeren (en uiteindelijk hun heil elders zoeken): jongere en goed inzetbare werknemers.

• Ankona
Net de brief met de details bekeken. Waar je bij de aankondiging al verbaast kon zijn over het lef van Atos om dit voor te durven stellen valt je bek helemaal open als je de inhoud van het "voorstel" bekijkt.

Heel simpel komt het erop neer dat je gevraagd wordt om 10% loon of 10-20% uren in te leveren gedurende 2 jaar. Hiervoor in de plaats krijg je dan een opleidingsbudget van maar liefst 4000 euro per jaar.

Reken even na, veel mensen wordt dus gevraagd meer loon in te leveren dan ze aan opleidingsbudget terug krijgen. (ja, betaal je zelf je opleidingen dan kun je dit voor een groot deel als aftrekpost opvoeren)
4000 euro/jaar is toch bij normale werkgevers een minimaal opleidingsbudget wat voor iedereen al beschikbaar is. Bij Atos moet je daar als werknemer voor bloeden omdat Atos al jaren verzuimt in zijn mensen te investeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Als je niet uitkijkt, heb je misschien ook nog te maken met:

1. een amortisatieregeling?
2. een werkgever die inspraak wil op je opleidingskeuze?
3. beperkte keuze aan leveranciers van opleidingen?

Zowel op zakelijk vlak als principiŽel lijkt dit nergens op.

Voor de werknemers de volgende vragen:

* Wat zijn de consequenties als je niet tekent? Krijg je dan de komende twee jaar (weer) geen cursussen? Gaat Atos je als "lastig geval" beschouwen; merk je het op je beoordeling?

* Wil je op deze ongelijke basis zaken doen met een werkgever?

• Ankona
Beoordeling is enkel gebaseerd op het aantal gerealiseerde declarabele uren. (formeel zijn er meer zaken, maar de managers hebben daar geen oog voor en nemen meestal niet de moeite zich meer in je te verdiepen dan uit de financiele rapportages naar voren komt)
Bovendien maakt het resultaat van je beoordeling niet uit zolang het maar niet (ver) onder de maat is. Salarisrondes zijn er toch al jaren niet.

• t_captain
Persoonlijk zou ik het zwaarst aan het principiŽle aspect tillen.

Atos wil de werknemer opzadelen met de kosten van zelf gemaakte beslissingen, terwijl Atos eerder de baten van dezelfde beslissingen genoot. Besparing op cursusbudget, voor Atos. Schade door achterblijvende training, voor de werknemers.

Voor mij zou dit reden zijn om me ernstig af te vragen of ik er nog zou willen werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12:27

avotar

P0werd by Black Coffee

Toen ik dit las, bedacht ik me dat Atos het antwoord op dit raadsel had gevonden:

"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Big M.
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Het zal zo maar eens weer wat drukker worden in dit topic de komende tijd.

Ben trouwens wel benieuwd wat Rob Pols en companen zelf gaan kiezen.

No bigger M. than Big M.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
als die 10% inleveren gaat het wel hout snijden natuurlijk

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 22:54
quote:
Ankona schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:08:
als die 10% inleveren gaat het wel hout snijden natuurlijk
Het idee is niet helemaal origineel. Capgemini heeft dit een paar jaar geleden ook geprobeerd.

Overigens kan een loonoffer niet zomaar gevraagd worden. Ten tijde dat Cap dit deed was er ook een gerechtelijke uitspraak tegen dergelijke praktijken.

• Ankona
Atos doet het daarom ook anders. Daar lever je niet gewoon loon in, maar investeer je in jezelf door door een aanzienlijk deel van je salaris in te leveren een bescheiden opleidingsbudgetje te kopen.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
quote:
CMD-Snake schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:58:
[...]

Het idee is niet helemaal origineel. Capgemini heeft dit een paar jaar geleden ook geprobeerd.

Overigens kan een loonoffer niet zomaar gevraagd worden. Ten tijde dat Cap dit deed was er ook een gerechtelijke uitspraak tegen dergelijke praktijken.
Wat ook cruciaal is om hoeveel werknemers dit gaat. Ten tijde van Capgemini ging dat om ongeveer 150 mensen (op een personeelsbestand van 4500). Niet dat zo'n actie dan netjes is, maar plaatst e.e.a. wel in perspectief. Ben benieuwd om hoeveel mensen het bij Atos gaat.

• t_captain
Het verschil lijkt te zijn dat Cap indertijd had besloten dat die mensen te duur waren en ze gedwongen wou terugzetten in loon.

Wat ik hier lees suggereert dat Atos het als een vrijwillig aanbod doet.

Naar alle waarschijnlijkheid kun je wel wat druk verwachten. Het aanbod ziet er weinig aantrekkelijk uit. Grosso modo koop je je eigen cursusbudget. Dan is het aantrekkelijker om de opleidingen op persoonlijke titel te doen:

- geen last van beperkingen in aanbod van cursussen en opleiders;
- cursus gaat niet via werkgever, deze kan ook geen aanspraak maken (studiekostenregeling etc)
- als je buiten je werkgever om een opleiding doet en dus waarde aan je cv toevoegt, is dat een aankeiding om je loon te bespreken. bij een opleiding via de werkgever is dat veel minder het geval.
- je werknemersverzekeringen en pensioenopbouw blijven op peil.

Verwacht geen hoge respons, Als Atos dan toch zijn target wil halen, wat gaan ze dan doen? Wordt het een punt in de beoordelingen?

Mijn advies: pak die 4k, of een deel daarvan naar wat nodig is. Doe op eigen gelegenheid enkele goede cursussen. Poets je CV op. Ga ergens anders werken.

• CMD-Snake
quote:
t_captain schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:02:
Het verschil lijkt te zijn dat Cap indertijd had besloten dat die mensen te duur waren en ze gedwongen wou terugzetten in loon.
Cap presenteerde het destijds ook als vrijwillig. De mensen die in aanmerking kwamen voor loonsverlaging mochten nee zeggen. Echter was er wel een vage belofte (of dreigement) rondom je behoud van werk.

Het is een storende trend hoe detacheerders de kosten afwentelen op hun medewerkers. Er wordt al jaren gesnoeid in arbeidsvoorwaarden en een paar jaar stilstaan in loon is niet vreemd bij de grote detacheerders. Als je kijkt naar hoe de kosten van levensonderhoud stijgen en zaken als inflatie dan hebben de medewerkers al flink staan inleveren.

• t_captain
Hun hele business model is aan het sterven, vooral voor de bedrijven met de meer generieke profielen en ouderwets hoge overheadkosten.

Een ervaren engineer o.i.d. die na een aantal jaar bij een bedrijf als Atos weg komt, pakt vaak een euro of 5.000 a 10.000 erbij in een nieue baan, en na correctie voor de arbeidsvoorwaarden.

Met andere woorden, je wordt al onderbetaald, en daar komt dit rare plan overheen. Investeer die paar duizend zelf en pak die return in je volgende baan.

• _vision
quote:
CMD-Snake schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:15:
[...]

Cap presenteerde het destijds ook als vrijwillig. De mensen die in aanmerking kwamen voor loonsverlaging mochten nee zeggen. Echter was er wel een vage belofte (of dreigement) rondom je behoud van werk.
Je mocht inderdaad "nee" zeggen, maar daar stond een soort herscholingsprogramma tegenover. Hoe dat in praktijk uitpakte...geen idee.

• Koos Werkloos
En zijn de medewerkers die niet aan Fit for the Future meedoen dan geen "luie profiteurs"? (in de ogen van het management en medewerkers die er wel aan meedoen) Want ze behouden hun volledige salaris terwijl ze zelf geen cursussen volgen terwijl degenen die wel cursussen volgen vrijwillig salaris inleveren.

Koos Werkloos wijzigde deze reactie 03-06-2016 06:19 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poecillia
  • Laatst online: 30-12-2016
Atos had al veel eerder moeten reorganiseren en serieus snijden in het personeelsbestand. Maar ja, het is een Frans bedrijf dus die hebben geen lef als het om personeel gaat. Voor de mensen die hun tijd uitzitten en geen initiatief nemen prima, maar voor het bedrijf en de medewerkers die wel vooruit willen een loden last. Salaris inleveren werkt niet, dat hebben we bij V&D gezien. En hoe lees je deze brief als je Java-developer bent en kunt kiezen uit drie klussen? Er is leiderschap nodig, daar gaan we heen en met jou gaan we het doen, geen management die de kerk in het midden houdt en lange brieven stuurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Als je (als Java developer of in een andere gewilde functie) kunt kiezen uit drie klussen, dan zit je in een prima positie.

Ik zie een aanbod zoals Atos doet als een slechte deal.

Ik zie voor mensen in zo'n positie geen enkele reden om een slechte deal te tekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
quote:
t_captain schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 06:57:
Als je (als Java developer of in een andere gewilde functie) kunt kiezen uit drie klussen, dan zit je in een prima positie.

Ik zie een aanbod zoals Atos doet als een slechte deal.

Ik zie voor mensen in zo'n positie geen enkele reden om een slechte deal te tekenen.
De angst tussen de mensen die binnen MS zitten op de servicedesks is anders best groot dat zij er uit vliegen bij het minste geringste. Er zijn vaak verhalen zoals (als je certificaat x niet haalt dan krijg je een twee en als je twee of drie keer een twee krijgt vlieg je er uit) binnen die groep heerst er echt een cultuur van angst. Want waar ga je heen als je 40+ bent enkel first en second line support ervaring hebt? Het zelfde voor kobalt programmeurs of vb scripters. Die mensen tekenen voor dat beetje veiligheid dat atos ze hier geeft.

Ga dit afdwingen binnen de consulting / detachering tak en iedereen loopt weg.

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
quote:
Shunt schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:27:
[...]

Want waar ga je heen als je 40+ bent enkel first en second line support ervaring hebt?
[...] Die mensen tekenen voor dat beetje veiligheid dat atos ze hier geeft.

Daarom vind ik dit ook een domme actie. Als werkgever moet je bovenal regie houden over wie er voor je werken. Je hele business staat of valt immers bij je werknemers.

In de ICT dienstverlening is het centrale kenmerk van werknemers hoe goed hun skills in de markt liggen. Dat geldt heel duidelijk voor detachering, maar eveneens voor andere business models. In mijn ogen moet je lef tonen. Lef met je hire & fire beleid. Lef met je training & ontwikkeling.

Atos doet het tegenovergestelde van lef tonen en regie voeren. Ze kondigen een maatregel aan die (voor slechts een paar duizend euro per werknemer) de meest gewilde mensen wegjaagt en de mensen met achtergebleven skills binnenhoudt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
t_captain schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:34:
[...]
Atos doet het tegenovergestelde van lef tonen en regie voeren. Ze kondigen een maatregel aan die (voor slechts een paar duizend euro per werknemer) de meest gewilde mensen wegjaagt en de mensen met achtergebleven skills binnenhoudt.
Volgens mij juist niet als ik de post van Shunt goed begrijp. Het gaat het met name om mensen op service desk, niet de consulting / detachering tak. Bij de laastgenoemde zitten de meest gewilde mensen, maar die worden niet geraakt. Degene die dit raakt zijn kennelijk een verzameling 40 plussers met 1e en 2e lijns helpdeskervaring. Niet lullig bedoeld, maar dat profiel is verre van gewild.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

quote:
Shunt schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:27:
[...]

De angst tussen de mensen die binnen MS zitten op de servicedesks is anders best groot dat zij er uit vliegen bij het minste geringste. Er zijn vaak verhalen zoals (als je certificaat x niet haalt dan krijg je een twee en als je twee of drie keer een twee krijgt vlieg je er uit) binnen die groep heerst er echt een cultuur van angst. Want waar ga je heen als je 40+ bent enkel first en second line support ervaring hebt? Het zelfde voor kobalt programmeurs of vb scripters. Die mensen tekenen voor dat beetje veiligheid dat atos ze hier geeft.

Ik denk dat je een goed punt hebt.
Bij alle reorganisaties die ik heb meegemaakt, en ik zat bij PinkRoccade in de tijd van 9/11 dus heb er een hoop gezien, was dit steeds de groep waar ze het eerste in gingen snoeien.

Toen ik nog bij Logica / CGI zat, kwam er ook steeds meer druk op mij (ben zelf een erg bekwame pl/sql man) om een kunstje erbij te leren om mijn inzetbaarheid te verhogen. En kwamen er langzaam consequenties als ik dat niet deed / wilde / kon.

Dit is gewoon de volgende stap.

"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
quote:
_vision schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Volgens mij juist niet als ik de post van Shunt goed begrijp. Het gaat het met name om mensen op service desk, niet de consulting / detachering tak. Bij de laastgenoemde zitten de meest gewilde mensen, maar die worden niet geraakt. Degene die dit raakt zijn kennelijk een verzameling 40 plussers met 1e en 2e lijns helpdeskervaring. Niet lullig bedoeld, maar dat profiel is verre van gewild.
De aanbieding is voor iedereen. Echter zal het mangement er met name op gaan aandringen bij mensen die slecht scoren op de inzetbaarheid (en hoe heet dat overzichtje ook al weer waar op staat hoe je in de markt zit met je technologie). Mijn vriendin heeft de melding van haar manager gekregen dat zij zich daar niet echt druk over hoeft te gaan maken iets met C# en .NET dus genoeg vraag.

Je zult in de praktijk zien dat mensen die bij MS zitten en zich nooit druk hebben hoeven maken of gewoonweg geen cursisen hebben mogen volgen, druk gaan voelen vanuit het management om dit aanbod te gaan accepteren.

De mensen die bij consulting zitten en PS zullen gok ik alleen met deze regeling te maken krijgen als ze gewoon super slecht inzetbaar zijn.
Tenzij atos dit ook aan gaat grijpen bij iedereen die graag een training wil gaan volgen voor bvb een update van zijn huidige kennis gebied als Lync, Exchange, CISSP of een andere random training die best wat knaakjes kost. Maar dan vermoed ik dat geen van deze mensen dat accepteert en gewoon lekker opzoek gaat naar een nieuwe werkgever.

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
Shunt schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:05:
[...]

De aanbieding is voor iedereen. Echter zal het mangement er met name op gaan aandringen bij mensen die slecht scoren op de inzetbaarheid (en hoe heet dat overzichtje ook al weer waar op staat hoe je in de markt zit met je technologie). Mijn vriendin heeft de melding van haar manager gekregen dat zij zich daar niet echt druk over hoeft te gaan maken iets met C# en .NET dus genoeg vraag.

Je zult in de praktijk zien dat mensen die bij MS zitten en zich nooit druk hebben hoeven maken of gewoonweg geen cursisen hebben mogen volgen, druk gaan voelen vanuit het management om dit aanbod te gaan accepteren.

De mensen die bij consulting zitten en PS zullen gok ik alleen met deze regeling te maken krijgen als ze gewoon super slecht inzetbaar zijn.
Tenzij atos dit ook aan gaat grijpen bij iedereen die graag een training wil gaan volgen voor bvb een update van zijn huidige kennis gebied als Lync, Exchange, CISSP of een andere random training die best wat knaakjes kost. Maar dan vermoed ik dat geen van deze mensen dat accepteert en gewoon lekker opzoek gaat naar een nieuwe werkgever.
Ah okť, helder!

Toch vind ik een actie als deze nogal eenzijdig. Inzetbaarheid zegt maar voor een gedeelte iets over je eigen inbreng en vaardigheid. Bedrijven als Atos hebben een heel leger aan sales en accountmanagers. Misschien moet je als organisatie daar eens kritisch naar kijken. Je kan wel goede skills hebben maar als er op jouw gebied weinig verkocht wordt, dan kun je daar als IT-er ook weinig aan doen lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona
quote:
_vision schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:41:
[...]

Ah okť, helder!

Toch vind ik een actie als deze nogal eenzijdig. Inzetbaarheid zegt maar voor een gedeelte iets over je eigen inbreng en vaardigheid. Bedrijven als Atos hebben een heel leger aan sales en accountmanagers. Misschien moet je als organisatie daar eens kritisch naar kijken. Je kan wel goede skills hebben maar als er op jouw gebied weinig verkocht wordt, dan kun je daar als IT-er ook weinig aan doen lijkt me.
Daar gaat het dus al jaren mis. Accountmanagement kennen ze amper en sales.... zwaar betaalde gasten zonder it kennis die enkel het werkvolk opjagen om maar vooral zelf zo commercieel mogelijk actief te zijn en jezelf en je collega's te verkopen.
Het business development bestaat bijna volledig uit het reageren op marktplaatsen van brokers en daar met je profielen achteraan aansluiten in de rij in de hoop dat je uiteindelijk eens uitgenodigd wordt. (En dan klagen dat de tarieven zo onder druk staan. Zelf laag aanbieden is het enige waarmee ze onderscheidend proberen te zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _vision
quote:
Ankona schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:03:
[...]

Daar gaat het dus al jaren mis. Accountmanagement kennen ze amper en sales.... zwaar betaalde gasten zonder it kennis die enkel het werkvolk opjagen om maar vooral zelf zo commercieel mogelijk actief te zijn en jezelf en je collega's te verkopen.
Het business development bestaat bijna volledig uit het reageren op marktplaatsen van brokers en daar met je profielen achteraan aansluiten in de rij in de hoop dat je uiteindelijk eens uitgenodigd wordt. (En dan klagen dat de tarieven zo onder druk staan. Zelf laag aanbieden is het enige waarmee ze onderscheidend proberen te zijn)
Dat is pijnlijk om te horen,

En wat ik eigenlijk ook vermoedde: generiek cv schuiven met een dikke overhead zonder zelf heldere en specialistische value toe te voegen bij klanten in de vorm van solutions, IP of best-practices is een race naar de bottom.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ankona
Die was er wel. Ooit werkten er echt veel hele goede mensen bij Atos in overzichtelijke redelijk autonoom opererende business units. Maar heel geleidelijk is de organisatie omgevormd naar zware management kolossen waar de techneuten zelf maar ondergeschikten in werden. Daardoor zie je dat de technische spirit en het aanstekelijke enthousiasme onder de collega's afneemt en plaatsmaakt voor frustraties en een grote uitstroom van goede mensen.

Heel zonde, zeker als je je verdiept in de roots van Atos (BSO)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
_vision schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:32:
Je mocht inderdaad "nee" zeggen, maar daar stond een soort herscholingsprogramma tegenover. Hoe dat in praktijk uitpakte...geen idee.
Ik vrees een enkeltje naar de WW toe. :/
quote:
Ankona schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:03:
Dit gaat op voor elke grote detacheerder. De verkoop afdeling kan alleen opdrachten binnenhalen als ze uit hun mailbox komen vallen. En dan wordt de druk om een nieuwe klus te vinden doorgeschoven naar de medewerker. Als je dan het commerciŽle deel ook beheerst kan je net zo goed ZZP'er worden. Dan is de winst tenminste ook voor jezelf.
quote:
_vision schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:41:
Degene die dit raakt zijn kennelijk een verzameling 40 plussers met 1e en 2e lijns helpdeskervaring. Niet lullig bedoeld, maar dat profiel is verre van gewild.
Tja, dit zijn vaak ook mensen die verkocht zijn aan een detacheerder. Die neemt dan de infra over ergens en is gedwongen om het personeel mee te nemen. Die zijn dan te duur of hebben geen gewild profiel meer voor de detacheringsmarkt. De goede medewerkers zijn bij zo'n outsourcing deal vaak meteen al vertrokken.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
_vision schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:10:
En wat ik eigenlijk ook vermoedde: generiek cv schuiven met een dikke overhead zonder zelf heldere en specialistische value toe te voegen bij klanten in de vorm van solutions, IP of best-practices is een race naar de bottom.
Disclaimer: Ik werk niet bij ATOS maar bij een klant van ATOS.

Deze opmerking sluit aan bij het beeld wat ik van ATOS heb gekregen. Ze zijn ooit binnen gehaald om ons te helpen innoveren en voor toegang tot die "solutions, IP of best practices" die je daar noemt. Maar in werkelijkheid zijn ze een blok aan het been, een rem op de innovatie, en hebben wij het gevoel dat wij ATOS op sleeptouw nemen.

Op die manier voegt zo'n partij alleen overhead toe en hebben ze geen enkele toegevoegde waarde. Dan kan je het werk beter naar India verplaatsen, de regie zelf houden, en een stel IndiŽrs voor een fractie van de prijs het uitvoerende werk laten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jsiegmund
Ik begreep van horen zeggen dat vriend Rob in Groningen heeft gemeld dat hij verwacht dat toch wel 50% (VIJFTIG procent) van de mensen vrijwillig gaat mee doen aan "Fit for the Future". Als dat niet aangeeft wat voor enorme disconnect er is tussen het management en de rest van de organisatie, dan weet ik het ook niet meer. Ik zou het al veel vinden als 15% zich bereid voelt om in te leveren.

Verder kan ik het alleen maar eens zijn met bovenstaande reacties. In een wereld waar detachering steeds minder van deze tijd lijkt te worden (voor hetzelfde geld heb je immers 4 Indiers), besluit Atos om al haal overtallig personeel naar de PS organisatie te verhuizen. Waar vervolgens blijkt dat ze toch wel lastig inzetbaar zijn, goh... Nu gaan we mensen opleiden, op zich niks mis mee, maar dan? Dan hebben we straks al die geweldige data scientists en security experts aan boord, maar nog altijd een management en sales apparaat wat geen idee heeft wat ze daar mee moeten.

Als ik zou moeten voorspellen wat er nu gaat gebeuren: alle talentvolle mensen die al de juiste skills hebben zullen vertrekken als ze jaar aan jaar te horen krijgen dat ze er niets bij krijgen. Vraag me ook af of je nog een opleiding kunt krijgen wanneer je besluit niet mee te doen, zo niet dan sta je dus 2 jaar stil in ontwikkeling. Van de mensen die opgeleid worden zal misschien een deel ingezet kunnen worden, maar het overgrote deel is alsnog kansloos. Te oud, niet snel genoeg, het is een harde waarheid maar zo zit de wereld van vandaag in elkaar. Wat overblijft is de grote grijze middenmoot die alleen uitblinkt in commodity; precies hetgeen wat alle bedrijven keihard aan het afstoten zijn en waar je gewoonweg niet kunt concurreren met Amazon, Microsoft of Google.

Het ontbreekt aan visie. "We moeten meer met big data gaan doen", daar houdt het wel zo'n beetje op blijkbaar. Wat we dan gaan doen, hoe we dat gaan doen, geen idee. En onze data scientists misschien betrekken en in staat stellen om die vragen te beantwoorden? Hoe kom je er bij.

Nope, ik ben niet echt positief meer over een toekomst bij Atos.

• Ankona
Ik geloof niet dat vriend Rob echt zo naÔef is om dat echt te verwachten. Het valt wel op dat hij steeds de plank communicatief flink mis weet te slaan. Maar onderschat nooit de wijsheid van iemand die zich mogelijk bewust van de domme houdt.

Ik heb al een tijdje het vermoeden dat het hogere management een andere agenda heeft, al dan niet in opdracht van Frankrijk. Dat de mensen wegrennen lijken ze eigenlijk helemaal niet erg te vinden en klanten bedienen zoals we dat in Nederland doen is mondiaal geen core business.
Dus hoe sneller de GBU krimpt, hoe goedkoper het straks is om de stekker eruit te trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
Daar heb je ook weer een punt, het zou natuurlijk ook raar zijn als ze zouden zeggen dat ze verwachtten dat 10% vrijwillig zou mee doen. Dat ze de stekker uit de hele GBU zouden trekken geloof ik trouwens niks van, Atos wil een global tier 1 speler zijn en dan heb je overal presence nodig. Maar dat ze dingen op een hele andere manier willen gaan doen is wel duidelijk.

Ik zou het ernstig waarderen als ze nu eens open en eerlijk zouden zijn. Bepaal wat de probleem gevallen zijn, geef die mensen nog een laatste kans en mocht het dan nog niet werken, gooi ze er uit. Wees duidelijk over de toekomst visie en eventuele plannen om de organisatie een flink stuk slanker te maken. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is en kunnen we richting die toekomst gaan werken, in plaats van dat eeuwige gediscussieer. Maar goed, dat zit er met het huidige management niet in zo lijkt het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jsiegmund

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-01 13:26

wvdburgt

Mac OS X all the way baby!

quote:

Hallo Miccker,

Ik ben zelf 4 jaar geleden begonnen als jumpstarter bij Atos. Ook heb ik stage gelopen voordat ik officieel begon. Ik heb zelf erg fijne ervaringen. Ik heb wel mijn eigen stage plek gecreŽerd bij de afdeling waar ik nu werk. Het was dus geen officiŽle track. Simpel gezegd had ik gesolliciteerd voor de baan mits ze me een stage plek aanboden. Mijn ervaring bij Atos is dat het afhangt van de afdeling. Sommige afdelingen binnen Atos gaan behoorlijk slecht en dan lijkt het me geen fijne ervaring. Als je bij bijvoorbeeld cloud zit of TS dan denk ik dat je de betere afdelingen te pakken hebt. De rest durf ik niet zo goed te zeggen. Betreft de vergoeding: ik had 450 euro tijdens mijn stage. Mijn startsalaris was 2050 bruto met wat extra's. Dit is overigens alweer een 4 jaar geleden dus misschien zijn ze wat meer gaan betalen :P Hopelijk heb je hier wat aan.

wvdburgt wijzigde deze reactie 07-06-2016 09:48 (7%)

Apple Macbook pro 15" | Core i7 2,66ghz | 4 GB ram | Geforce 330 GT 512 MB & iMac 24" | C2D 2.93 ghz | 4GB ram | geforce 120 GT | http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankona

Acties:
  • 0Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13:17
Ik ben zelf een korte tijd werkzaam geweest binnen Atos,
Als ik verhalen lees over mensen op de servicedesk van 40+jaar heb ik zelf toch een ander beeld.
Toen ik hier werkzaam was waren alle dames en heren op de Servicedesk 16+ tot ongeveer 25 jaar oud
en 99% extern ingehuurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online
quote:
runner83 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:02:
Ik ben zelf een korte tijd werkzaam geweest binnen Atos,
Als ik verhalen lees over mensen op de servicedesk van 40+jaar heb ik zelf toch een ander beeld.
Toen ik hier werkzaam was waren alle dames en heren op de Servicedesk 16+ tot ongeveer 25 jaar oud
en 99% extern ingehuurd.
Ik weet niet waar jij ergens zat. Maar inderdaad alle gaten die nu vallen worden door externe inhuur ingevuld.
Echter all het oude spul (MS en dan met name op de kantoren in Eindhoven) dat komt toch allemaal in de richting van die leeftijd. Let ook op dat de gemiddelde leeftijd tegen of over de 50 is binnen Atos.

Er is een tijd terug een deel van Atos nederland verkocht het oude OSS onderdeel die bediende bedrijven vaak lokaal met een service desk en werkplek uitrol werk. Daar zijn dus al een grote hap mensen weg gegaan bij Atos.

Game PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13:17
quote:
Shunt schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:08:
[...]

Ik weet niet waar jij ergens zat. Maar inderdaad alle gaten die nu vallen worden door externe inhuur ingevuld.
Echter all het oude spul (MS en dan met name op de kantoren in Eindhoven) dat komt toch allemaal in de richting van die leeftijd. Let ook op dat de gemiddelde leeftijd tegen of over de 50 is binnen Atos.

Er is een tijd terug een deel van Atos nederland verkocht het oude OSS onderdeel die bediende bedrijven vaak lokaal met een service desk en werkplek uitrol werk. Daar zijn dus al een grote hap mensen weg gegaan bij Atos.
Klopt helemaal! was werkzaam in Eindhoven.
het gedeelte van OSS heb ik nog meegemaakt, daarnaast zag je ook echt de in en uitloop op deze afdelingen waar externe werden geplaats.

• originrunner
De geheime agenda van het MT betreft volgens mij het dumpen van zoveel mogelijk oudere werknemers, men wil verjonging en op zich is dit wel begrijpelijk. Het opleidingsplan is wat mij betreft een afleidingsmanouvre. Ik ga nog intensiever dan ik al deed de externe markt in de gaten houden, ben namelijk ook te oud voor FFtF ;-)

• t_captain
Ik vind dat niet begrijpelijk.

• originrunner
@ t_captain : Het enige dat ik begrijpelijk vind is het streven naar verjonging, een gemiddelde leeftijd van 50 (Atos Nederland) is gewoon aan de hoge kant. Ik schrik wel van het aantal werknemers, 4000, dat in de kranten genoemd wordt, het laatste cijfer dat ik gezien heb was ongeveer 4500

• Ankona
... en voordat the Nordics erbij kwamen zat Benelux op ca 8000....

• Shunt
  • Nu online
Hoe veel man zijn ze kwijtgeraakt met de verkoop van OSS?
En hoeveel mensen zijn ze al met de reorganisaties kwijt geraakt op de overhead?
Volgens mij zijn er ook nog een hoop mensen die lange tijd niet inzetbaar zijn geweest uit gegooid.
Atos Nederland heeft heel veel dood vlees. (waar ook een groot stuk in de overhead en management laag zit)
Maar ook zeker heel veel onverkoopbaar personeel wat door reorganisaties en outsourcing overbodig aan het raken is. Mensen die sinds de gouden tijd van de IT al werken bij Atos en waarschijnlijk redelijk overbetaald worden voor de functie die ze uitvoeren.
Dat er rigoureus gesneden moet / moest worden bij Atos dat was al jaren overduidelijk. Als je zelf hoort bij het gedeelte waarin gesneden moet worden kun je afvragen wat jij zelf er aan hebt gedaan om bij te blijven en om relevant te blijven. En ja Atos had meer moeten investeren in de trainingen en opleidingen maar je bent er zelf ook bij en je hebt zelf ook verantwoordelijkheden om bij te blijven.

Game PC

• originrunner
quote:
Ankona schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:34:
... en voordat the Nordics erbij kwamen zat Benelux op ca 8000....
Ik heb ooit begrepen van collega's die inzicht hadden in Atlas dat er op het hoogtepunt, plm. 2006, ongeveer 9500 NL accounts waren. Daar zaten destijds nog wel een hoop contractors bij. In de laatste 10 jaar zijn er dus ongeveer 45 collega's per maand verdwenen, waarbij ik wel moet aantekenen dat er een hoop vrijwillig gaan de laatste jaren. In de wijk waar ik woon ken ik drie mensen die zelf weggingen en twee mensen die boventallig verklaard werden, daarnaast nog 3-4 mensen die nog bij Atos werken

originrunner wijzigde deze reactie 09-06-2016 17:41 (32%)

• Ankona
Via via hoor je meer details over de FftF regeling en blijkt steeds duidelijker wat de werkelijke agenda is. De regeling is alleen toegankelijk voor collega's met een goede beoordeling, mensen met een 1 komen niet in aanmerking en mensen met een 2 alleen na toestemming van de manager.
Vreemd, gezien de communicatie zich er juist op richt dat juist deze doelgroep in kennis achterloopt op wat de markt vraagt. Maar de werkgarantie die bij het programma hoort mag blijkbaar voorgenomen exit trajecten niet dwarsbomen.
Kortom, eigenlijk is het de bedoeling dat mensen die goed functioneren geld komen inleveren. De rest wordt er toch wel uitgetrapt.

Ankona wijzigde deze reactie 17-06-2016 09:47 (3%)

• _vision
quote:
Ankona schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:46:
Via via hoor je meer details over de FftF regeling en blijkt steeds duidelijker wat de werkelijke agenda is. De regeling is alleen toegankelijk voor collega's met een goede beoordeling, mensen met een 1 komen niet in aanmerking en mensen met een 2 alleen na toestemming van de manager.
Vreemd, gezien de communicatie zich er juist op richt dat juist deze doelgroep in kennis achterloopt op wat de markt vraagt. Maar de werkgarantie die bij het programma hoort mag blijkbaar voorgenomen exit trajecten niet dwarsbomen.
Kortom, eigenlijk is het de bedoeling dat mensen die goed functioneren geld komen inleveren. De rest wordt er toch wel uitgetrapt.
Als buitenstaander klinkt dit als een merkwaardige strategie, zeker op lange termijn.

Mensen die goed functioneren zijn de kern van je bedrijf. Die wil je behouden en leveren als het goed is de meeste inkomsten op. Om juist deze groep salaris in te laten leveren voor training en baangarantie lijkt me onzinnig. Mensen die goed functioneren hebben die baangarantie juist niet echt nodig denk ik, die kunnen over het algemeen zo ergens anders aan de bak.

• t_captain
Het wordt steeds mooier.

Je vraagt mensen om (met alle beperkingen van dien) hun eigen opleiding te betalen. In ruil daarvoor geef je ze een vrijwel waardeloze werkgelegenheidsgarantie.

En dat is hoe je omgaat met de mensen die je wel wilt houden

8)7

• Ankona
quote:
t_captain schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:37:

En dat is hoe je omgaat met de mensen die je wel wilt houden

8)7
trek je conclusies. Ik vermoed dat er een agenda is waarbij ze die mensen helemaal niet willen houden (enkelingen daargelaten die persoonlijk aangesproken zullen worden om een plek te krijgen in een van de global sevice lines.)

De BTN organisatie wordt helemaal omgevormd en er is geen toekomst voor detacheren/dienstverlening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:35
In september ga ik afstuderen bij Atos Eindhoven, en de kans is vrij groot dat ik daarna daar ook blijf werken. Ik heb het na 6 jaar best wel gehad met overal heenrijden met de brommer, en vroeg mij af wat voor opties er zijn wat betreft een auto leasen? Is dit uberhaupt mogelijk voor starters bij Atos? Is het wellicht wat interessanter om te kijken naar 2e hands lease/pool?

• jsiegmund
quote:
Ankona schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:46:
Ik zou wel oppassen met wat je "via via" hoort. Ik ken jouw bronnen uiteraard niet, maar ik heb ook indianen verhalen gehoord die echt nergens op gebaseerd zijn. Dit verhaal kende ik nog niet en klinkt ook alsof het wellicht een beetje aangedikt is.
quote:
Arcastin schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:39:
In september ga ik afstuderen bij Atos Eindhoven, en de kans is vrij groot dat ik daarna daar ook blijf werken. Ik heb het na 6 jaar best wel gehad met overal heenrijden met de brommer, en vroeg mij af wat voor opties er zijn wat betreft een auto leasen? Is dit uberhaupt mogelijk voor starters bij Atos? Is het wellicht wat interessanter om te kijken naar 2e hands lease/pool?
Dat hangt maar net af van de functie waar je in terecht komt. Als het gaat om een "mobiele" functie, dan hoort daar een lease (vervoers-) budget bij. Heb je geen mobiele functie, dan moet je het zelf regelen. Ik neem aan dat je nu toegang tot het netwerk hebt? Check dan even de HR portal, daar kun je de arbeidsvoorwaarden op terugvinden.

• Ankona
quote:
jsiegmund schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:40:
[...]

Ik zou wel oppassen met wat je "via via" hoort. Ik ken jouw bronnen uiteraard niet, maar ik heb ook indianen verhalen gehoord die echt nergens op gebaseerd zijn. Dit verhaal kende ik nog niet en klinkt ook alsof het wellicht een beetje aangedikt is.
Eens. Ik heb dit gevonden in (Q&A) info die van HR komt. Dus volgens mij vrij dicht bij de bron.

• Shunt
  • Nu online
quote:
Arcastin schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:39:
Als jij gaat werken bij de detachering tak dan is de kans zeer groot dat je een lease auto'tje onder je kont krijgt. Ga je bij MS werken of een van de andere onderdelen daar is het extreem afhankelijk van waar je zit en wat je gaat doen of je een auto krijgt.

Game PC

• originrunner
Ik heb de survey ingevuld en ben nu zeer benieuwd wat de rest van de 4500 collega's in NL doet...
Mijn gok is dat het niet doorgaat vanwege te weinig belangstelling en dat er vervolgens een massa-ontslag volgt omdat niemand van deze riante opleidingsmogelijkheden gebruik heeft willen maken

• Shunt
  • Nu online
Ik hoor zojuist dat er een cost freeze is binnen Atos.
Geen uitgaven meer die "nodeloos zijn" dus geen eten meer bij evenementen van Atos en geen eten meer bij unitmeetings. Man man man ik ben blij dat ik zelf op tijd weg ben.

Game PC

• Ankona
Ik hoorde dat net ook al, normaal zijn de budgetten pas in november uitgeput en hebben ze tot die tijd nog wel simpele broodjes beschikbaar voor mensen die in hun eigen tijd op kantoor willen komen voor een meeting met collega's.

bij iedereen staan inmiddels alle alarmbellen op scherp en het werk begint eronder te lijden.

• _vision
quote:
Shunt schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:46:
Ik hoor zojuist dat er een cost freeze is binnen Atos.
Geen uitgaven meer die "nodeloos zijn" dus geen eten meer bij evenementen van Atos en geen eten meer bij unitmeetings. Man man man ik ben blij dat ik zelf op tijd weg ben.
Onder nodeloze uitgaven zou ik uitjes, relatiegeschenken of (externe) trainingen onder werktijd scharen, maar eten bij een avondmeeting...er is geen betere manier om het moraal van je medewerkers te vernietigen met dit soort spreadsheet praktijken. :F

Ik was zelfs een paar maanden geleden nog benaderd door Atos Consulting. Ik had ze al afgewezen omdat ik op langere termijn minder toekomst in Atos zag, maar dit zegt wel veel vind ik.

• Koos Werkloos
Zou er een verband kunnen zijn tussen de cost freeze en Fit for the Future?

• Shunt
  • Nu online
quote:
Koos Werkloos schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:28:
Zou er een verband kunnen zijn tussen de cost freeze en Fit for the Future?
Ja ze willen geld besparen.

Game PC

• t_captain
Met _vision. Catering op een avond-meeting kost pakweg 15 euro per persoon, volledig aftrekbaar van de winst en zonder consequenties voor de loonbelasting (mits op kantoor).

Dan heb je het over minder dan 100 euro per jaar, op een werknemer die totaal 60 a 90k kost. FinanciŽel verwaarloosbaar.

Het kan dat men een signaal wil afgeven, maar dit signaal komt duidelijker bij de consultants uit dan bij de budget-verantwoordelijken. Ik denk dat het onverstandig is. Een afdelingsmanager die financiŽle druk voelt, kan zich extra inspannen om te bezuinigen. Een consultant zal eerder reageren door zijn LinkedIn profiel op te poetsen.

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Poeh, veel succes iedereen bij Atos daar. Klinkt als de laatste jaren van Logica.
Penny wise, pound foolish.

• kkoenen
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-02 12:03
Door al die commotie zou je bijna vergeten even te vermelden dat SPRINT2011 heeft uitbetaald. Medewerkers die 5 jaar geleden 1.500 euro bruto hebben ingelegd, zagen dat hun salaris in juni een kleine 10.000 euro hoger was dan gewoonlijk.

Sprint12 keert volgend jaar uit. Zelfde tijd.

:9~

PS. Ik bagatelliseer geenszins de ontstane consternatie nav FfTF, maar anderen praten daar al genoeg over. :F

Hobby JAVA Android developer - http://www.happyworx.nl/blog

• Koos Werkloos
quote:
kkoenen schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:47:
Door al die commotie zou je bijna vergeten even te vermelden dat SPRINT2011 heeft uitbetaald. Medewerkers die 5 jaar geleden 1.500 euro bruto hebben ingelegd, zagen dat hun salaris in juni een kleine 10.000 euro hoger was dan gewoonlijk.

Als dat zo is, dan begrijp ik de noodzaak van Fit for the Future helemaal niet meer...

• Ankona
quote:

:9~

PS. Ik bagatelliseer geenszins de ontstane consternatie nav FfTF, maar anderen praten daar al genoeg over. :F
Leuk voor wie daar ooit aan meegedaan heeft. Maar eigenlijk bevestigt het alleen maar hoe krom het management ons als kleine kinderen uitbuit. Hoe is bij een dergelijke uitkering het standaard management verhaal over beroerde bedrijfsresultaten (in een goede markt) anders uit te leggen?

• originrunner
De COR heeft vandaag een negatief advies uitgebracht over het fftf programma, wat wordt de volgende actie van het management??

• kkoenen
quote:
Maar eigenlijk bevestigt het alleen maar hoe krom...
Hohoho!.. klinkt alsof je niet weet hoe SPRINT werkt... Het was een deal met een bank die jouw inleg vertienvoudigde. Vervolgens werd de koers van het aandeel gevolgd, met een bescherming ter hoogte van de inlegkoers. Je kreeg een 20% korting op de beurskoers bij inleg. Dus het was een medewerkers-benefit die Atos weinig gekost heeft.

Best als je hier commentaar levert, maar wel eerst fact-checken ;) . Zoek maar eens op "SPRINT deck" in bK. Daarnaast zou het chique zijn als je commentaar onder je eigen naam plaatst, conform het Social Media Handboek. Jouw keuze, uiteraard.

Ik zou met alle liefde nog een keer meedoen met SPRINT, zelfs met de afspraak dat ik alles boven de 500% terug zou laten vloeien in het bedrijf (of omzetten in aandelen). Dan hebben we (Atos) er ook nog wat aan.

Onder de streep blijft het denk ik eenvoudig. Maarja, ik heb dan ook al 10 jaar geen klagen bij Atos. Prima werkgever, genoeg mogelijkheden om te groeien, leuke opdrachten. Er zijn altijd dingen die knellen, natuurlijk.. maar als het gras groener is bij de buren, dan is het eerst zaak om meer aandacht te besteden aan je eigen tuin. (imho, my 2 cts, ieder recht op z'n eigen mening).

• originrunner
quote:
kkoenen schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:08:
[...]
Hohoho!.. klinkt alsof je niet weet hoe SPRINT werkt...
Ik geloof niet dat Ankona geinteresseerd is hoe SPRINT werkt, maar eerder hoe het management met het personeel omgaat en welke argumenten ze gebruiken ;-) en voor mij geldt hetzelfde...

originrunner wijzigde deze reactie 25-06-2016 00:19 (9%)

• kkoenen
quote:
originrunner schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:17:
[...]
Ik geloof niet dat Ankona geinteresseerd is hoe SPRINT werkt, maar eerder hoe het management met het personeel omgaat en welke argumenten ze gebruiken ;-) en voor mij geldt hetzelfde...
Tja, dat vind ik een moeilijke.. Zelf ben ik een tijd Field Manager geweest bij Centric. Misschien weet ik daardoor in wat voor schuitje mijn manager zit en begrijp ik zijn / haar positie beter? De samenwerking tussen jou en je manager zou je beiden in staat moeten stellen te schitteren en datgene te doen wat goed is voor je persoon, zowel in werk als qua mens.

Ben het helemaal met je eens als je stelt dat we managers moeten aannemen die personeel helpen om te excelleren. Ten bate van de medewerker zelf en ten bate van Atos. Dat is natuurlijk ook het leukste voor een manager; een heel team met toppers. In de praktijk is het anders; 10% toppers, 10% klagers en 80% middenmoot. Ik vraag mezelf af welke groep hier is vertegenwoordigd en tot welke groep je zelf wilt behoren.

Ik ben zelf best tevreden; veel leuke dingen, veel kansen en mogelijkheden.. De opdrachten bij de klant maak je zelf, samen met je teammies. En als je echt niet tevreden bent: test 'gewoon' je marktwaarde door een paar sollicitaties te doen. Als dat goed uitvalt, heb je terecht een pittig gesprek met je manager. Eerlijk is eerlijk, toch?

kkoenen wijzigde deze reactie 25-06-2016 00:36 (3%)

• t_captain
Ik kan daar twee kanttekeningen bij plaatsen:

- die 10/80/10% is een bekend getal uit de literatuur, maar is "klagers" synoniem voor underperformers? Ik kan me voorstellen dat ook mensen die gemiddeld of goed presteren bij een IT dienstverlenet het een en ander te klagen hebben. Of zijn die mensen dan reeds vertrokken naar groener gras?

- als mensen gedetacheerd zitten, is de drijfveer om een team met top performers te bouwen aanzienlijk minder. Er is (in tegenstelling tot een intern project) nauwelijks verschil tussen iemand in je team die goed presteert en iemand die top presteert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
Ik bagatelliseer geenszins de ontstane consternatie nav FfTF, maar anderen praten daar al genoeg over. :F
Aangezien jij regelmatig positieve berichten over Atos in dit topic post, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar jouw mening over Fit for the Future. Ga jij daar bijvoorbeeld zelf aan meedoen? Of moeten vooral anderen dat doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
kkoenen schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:30:
Dat is natuurlijk ook het leukste voor een manager; een heel team met toppers.
Wat zijn toppers? Dat ligt aan je perspectief namelijk. Vanuit een detacheerder gezien ben je al een topper als je veel facturabele uren maakt en er een goede marge op je uurtarief zit. Als je dan geen ellende bij de klant maakt zijn ze helemaal tevreden. Of je echt goed bent in je werk is secundair haast.
quote:
kkoenen schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:30:
En als je echt niet tevreden bent: test 'gewoon' je marktwaarde door een paar sollicitaties te doen. Als dat goed uitvalt, heb je terecht een pittig gesprek met je manager. Eerlijk is eerlijk, toch?
Dat grapje werkt maar een keer, als het al de eerste keer werkt. Het is geen strategie die je kan herhalen. Als het werkt krijg je er wat bij, maar daarna kan je klaarstaan voor jaren aan stilstand. Als je bot vangt bij die strategie moet je eigenlijk ook opstappen anders ben je elke geloofwaardigheid wel kwijt.

Je leeft in een ideale wereld. Het gebeurt nu al een paar jaar dat detacheerders de rekening voor hun eigen mislukkingen neerleggen bij het personeel, dat is ronduit oneerlijk. Per saldo zullen de meeste de afgelopen jaren erop achteruit gegaan zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kkoenen
quote:
Ga jij daar bijvoorbeeld zelf aan meedoen? Of moeten vooral anderen dat doen?
Dat kan ik nog niet beoordelen. Er zijn voorstellen voor trainingsprogramma's om in een bepaalde rol te komen. Ik heb daar tot nu toe alleen een titel (rolnaam) van gezien. Op dit moment ben ik bezig met een vrij heftig opleidingsprogramma, dus ik vraag me af hoe dat naast FfTF kan bestaan. En natuurlijk, je hebt gelijk.. als je midden 30 bent en je rolt van de ene leuke klus in de andere, is het best lastig om je in te leven in een eind 50er die al 1,5 jaar op de bank zit. Lijkt me geen fijne situatie. Daarnaast kun je niet in mensen hun financiŽle situatie kijken. Voor de ťťn kan die 10% makkelijk misbaar zijn, terwijl het voor de ander het verschil is tussen wel of niet naar een pretpark met de kids.

Mijn punt was slechts, dat goede dingen (zoals een sprint die 6x je inleg uitbetaalt) hier ook best genoemd mogen worden. Ik zie sinds de introductie van bK een plattere organisatie, waarin mensen die zelf dingen regelen echt voet aan de grond krijgen. Je kunt binnen Atos makkelijk voorbij je eigen unit of practice dingen regelen. Ook dat is vroeger anders geweest. Tot slot ben ik zelf erg van de school: "Ontevreden? Vertel het ons. Tevreden? Vertel het een ander". Vandaar ook mijn positieve berichten hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
kkoenen schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:45:
[...]

Dat kan ik nog niet beoordelen. Er zijn voorstellen voor trainingsprogramma's om in een bepaalde rol te komen. Ik heb daar tot nu toe alleen een titel (rolnaam) van gezien. (...) En natuurlijk, je hebt gelijk.. als je midden 30 bent en je rolt van de ene leuke klus in de andere, is het best lastig om je in te leven in een eind 50er die al 1,5 jaar op de bank zit. Lijkt me geen fijne situatie. Daarnaast kun je niet in mensen hun financiŽle situatie kijken. Voor de ťťn kan die 10% makkelijk misbaar zijn, terwijl het voor de ander het verschil is tussen wel of niet naar een pretpark met de kids.
Okay, duidelijk antwoord. Ik kan me ook voorstellen dat als je steeds snel een nieuwe opdracht vindt (en je financiŽle resultaten goed zijn), dat deelname aan Fit for the Future niet zo voor de hand ligt.
quote:
Op dit moment ben ik bezig met een vrij heftig opleidingsprogramma, dus ik vraag me af hoe dat naast FfTF kan bestaan.
Dat opleidingsprogramma is dan al gestart voordat Fit for the Future werd gelanceerd. Maar misschien vindt Atos dat niet genoeg en willen ze dat je daarnaast nog een opleidingsprogramma volgt tegen 10% van je salaris. Bovendien is dat Fit for the Future op iedereen gericht en kan iedereen zelf uitmaken of die wel of niet meedoet.

Overigens, als de reguliere opleidingsbudgetten blijven bestaan, dan loop je het risico op scheve gezichten, want de een volgt een opleiding binnen het reguliere opleidingsbudget en levert niks in, de ander volgt (misschien wel net zo'n) opleidingsprogramma binnen Fit for the Future en moet 10% van zijn/haar salaris missen.
quote:
Mijn punt was slechts, dat goede dingen (zoals een sprint die 6x je inleg uitbetaalt) hier ook best genoemd mogen worden. Ik zie sinds de introductie van bK een plattere organisatie, waarin mensen die zelf dingen regelen echt voet aan de grond krijgen. Je kunt binnen Atos makkelijk voorbij je eigen unit of practice dingen regelen. Ook dat is vroeger anders geweest. Tot slot ben ik zelf erg van de school: "Ontevreden? Vertel het ons. Tevreden? Vertel het een ander". Vandaar ook mijn positieve berichten hier.
Dat is ook helemaal prima en juist ook omdat je zo positief bent over Atos, was ik benieuwd of jij ook de positieve kanten van Fit for the Future zou kunnen belichten (want veel mensen hier zijn daar niet echt positief over). Achteraf gezien was de toon in mijn vorige bericht misschien iets te negatief.

Overigens blijf ik het wel vreemd vinden dat je inleg wordt verzesvoudigd. Wat is er met je inleg gebeurd en waar komt dat geld vandaan?

Koos Werkloos wijzigde deze reactie 26-06-2016 15:11 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kkoenen
Ik snap je post, volgens mij zitten daar ook geen punten in om verder uit te werken. Mogelijk je opmerking over de 'scheve gezichten'.. Tijdens de Town Hall meetings is verzekerd dat de reguliere opleidingsbudgetten blijven bestaan (!). In die zin verwacht ik dus ook echt heel veel van een FfTF traject; Dat moet een bizar goed opleidingstraject worden. Dat kan natuurlijk ook wel, als je scherp kan inkopen door schaalvoordeel. Spannend, nieuwsgierig waarmee we verrast gaan worden... :) Ik verwacht ook dat de opleidingstrajecten zijn gecheckt met de kopende markt. Zijn wij zometeen in FfTF een soort custom-opgeleide professionals, die precies passen bij wat de markt wil hebben? Vol vertrouwen en excitement zie ik het tegemoet! Nee zeggen kan altijd nog.
quote:
Overigens blijf ik het wel vreemd vinden dat je inleg wordt verzesvoudigd. Wat is er met je inleg gebeurd en waar komt dat geld vandaan?
Oei.. de exacte werking van een SPRINT Secure Plan is erg moeilijk en staat bol van de fiscale regels, balansen, verzekeringen, rentes en wat dies meer zij.. Voor een exact antwoord moet je contact opnemen met de SPRINT officer. Met een grote slag om de arm en in potlood geschetst : Jij legt 1 euro in, de bank leent jou 9 euro daarbij (dat is de vertienvoudiging van je inleg). Voor dat bedrag gaat de bank beleggen. Deels in Atos, maar ook andere dingen (weet ik niet zeker, again: sprint Officer). De koers waarvoor jij 'koopt' (tussen aanhalingstekens, want je koopt niet echt, de bank belegt immers met jouw inleg) is 80% van de beurskoers (dat is de 20% korting). Dan wordt elke maand gekeken of de koers boven die referentiekoers ligt. Zo niet, dan wordt 'ie erop vastgeklikt. (dat is je verlies-bescherming). Uiteindelijk krijg je na 5 jaar de "verkoop" tegen de gemiddelde maandkoersen in die 5 jaar. Maar je verkoopt dus voor het hele bedrag, inclusief die 9 geleende euro's. (daar zit je hefboom) Als je bedenkt dat we in 2011 kochten voor iets van 38 euro (zoiets, weet niet precies) aandeel staat nu op het dubbele. Al die hogere maandkoersen + de hefboom zijn dus je uitkering. In de praktijk krijg je voor elke ingelegde bruto euro ongeveer 6 bruto euro's terug (situatie '11-'17). De bank heeft dus 5 jaar de tijd gehad om met slimme beleggingen minimaal die 6 euro te verdienen. Alles wat ze het beter deden dan de koers van het aandeel Atos, hebben ze winst (als bank). //edit; oh nee, die 9 euro was een lening, dus die is dan weer terug. Ze hoeven alleen maar de rente terug te verdienen met beleggingen, dan zijn ze er al uit. ehh, nee dat klopt ook niet helemaal... //edit ja toch wel, ze hebben dus 10 euro om 6 euro mee te verdienen. Ze moeten 60% maken in 5 jaar om jou 600% uit te kunnen keren. Dat lijkt goed te doen. (De bank mag 9 euro 'bijdrukken' voor elke euro die ze gestort krijgen. Meer info Google op Understanding the Fractional Reserve Banking System).

... Het sprint slide deck legt het goed uit van werknemersperspectief. Ik denk dat je opgeleid actuaris moet zijn om de andere kant goed te begrijpen ;)

Zo zit het ongeveer. Nogmaals; wil je van de hoed en de rand en de naad van de kous, dan moet je contact opnemen met de SPRINT officer.

kkoenen wijzigde deze reactie 26-06-2016 21:34 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koos Werkloos
quote:
kkoenen schreef op zondag 26 juni 2016 @ 20:57:
//edit ja toch wel, ze hebben dus 10 euro om 6 euro mee te verdienen. Ze moeten 60% maken in 5 jaar om jou 600% uit te kunnen keren. Dat lijkt goed te doen. (De bank mag 9 euro 'bijdrukken' voor elke euro die ze gestort krijgen. Meer info Google op Understanding the Fractional Reserve Banking System).
Ja, ik weet wat fractioneel bankieren is... Maar juist dan vind ik het vreemd dat ik op mijn spaarrekening nog geen 1% rente per jaar krijg, laat staan dat mijn spaarsaldo wordt verzesvoudigd in vijf jaar tijd.

Je kan Sprint nog zo ingewikkeld maken, uiteindelijk moet dat geld ergens vandaan komen. Nou komt geld natuurlijk sinds de koppeling met goud is losgelaten uit het niets, maar of de bank betaalt die verzesvoudiging, of Atos. De bank vind ik al niet waarschijnlijk vanwege mijn vorig genoemde punt en als Atos betaalt vind ik dat nog vreemder, want hoe kan een bedrijf aan de ene kant de inleg van investeerders verzesvoudigen en aan de andere kant het personeel vragen om 10% in te leveren?

En dan bedenk ik nu ineens nog een derde mogelijkheid, de fiscus, oftewel de belastingbetaler (wij allemaal dus), maar dat zou ik ook heel vreemd en oneerlijk vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Houd er gewoon over op. Het is een duidelijk geval van klok en klepel. Dat hele plan wordt hier verder niet besproken zolang er niet gelinkt wordt naar de officiele uitwerking van het plan.

Tevens gaan we elkaar niet wijzen op interne bedrijfsreglementen. Deze zullen hier opgevat worden als flame.

Rukapul wijzigde deze reactie 26-06-2016 23:04 (3%)

• jsiegmund
Ik houd mijn reactie kort omdat ik vind dat al te inhoudelijke discussies niet hier zouden moeten plaats vinden, maar binnen de "stadsmuren".

Maar wat ik toch kwijt wil n.a.v. Kees zijn reacties: op zich snap ik je punt en ben ik het daar ook mee eens. Ik beschouw mezelf als fit, zit in een fitte unit en heb een fitte manager. Leuke opdrachten, ik verdien prima. So far, so good. Dan is het automatisch veel makkelijker om te denken "ach, niet op mij van toepassing" en weer door te gaan met je dagelijkse (leuke!) werk. Zo denken best een aantal mensen.

Voor mij voelt dat een beetje als het zien van een goede doelen actie op TV, niet te hoeven doneren maar te denken "ach, niet op mij van toepassing". Misschien een beetje een rare vergelijking, maar die omschrijft wel het gevoel wat ik er bij heb. Namelijk: wat nu als het wťl op mij van toepassing was? Zou ik dan willen dat het bedrijf waar ik werk op zo'n manier met me om gaat?

Buiten de feiten en zakelijke kant van het verhaal (natuurlijk hebben we een hoop mensen die ernstig op de realiteit achter lopen) vind ik de menselijke / gevoelsmatige kant even zo belangrijk. En dat is waar het wat mij betreft (weer) mis gaat.

• originrunner
Ik weet niet of we een hoop mensen hebben die op de realiteit achterlopen, er zijn in de afgelopen jaren (vanaf 2006 ongeveer) duizenden mensen op straat gezet waarvan een groot deel gewoon aan het werk was. Ik hoor van buiten atos dat bedrijven allemaal ophouden met offshoring, maar bij ons lijkt het niet meer te stoppen. Klanten lopen weg omdat de kwaliteit van de dienstverlening abominabel is maar het lijkt ons (NL) management niet te interesseren. Ik heb heel weinig vertrouwen in het BTN MT, ze zijn vooral bezig met hun bonus volgens mij

• CMD-Snake
quote:
originrunner schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:10:
Ik hoor van buiten atos dat bedrijven allemaal ophouden met offshoring, maar bij ons lijkt het niet meer te stoppen.
Dit gaat op voor alle grote detacheerders in Nederland. De klanten willen geen offshoring na de vele slechte ervaringen, maar de detacheerders blijven het aanbieden. Dat komt omdat het voor hun veel goedkoper is. Die slechte ervaringen (die op termijn klanten kost) weegt voor het management dan niet op tegen een geldbesparing op de korte termijn.

• Ankona
quote:
originrunner schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:10:
Ik weet niet of we een hoop mensen hebben die op de realiteit achterlopen, er zijn in de afgelopen jaren (vanaf 2006 ongeveer) duizenden mensen op straat gezet waarvan een groot deel gewoon aan het werk was. Ik hoor van buiten atos dat bedrijven allemaal ophouden met offshoring, maar bij ons lijkt het niet meer te stoppen. Klanten lopen weg omdat de kwaliteit van de dienstverlening abominabel is maar het lijkt ons (NL) management niet te interesseren. Ik heb heel weinig vertrouwen in het BTN MT, ze zijn vooral bezig met hun bonus volgens mij
Wat ik zie is dat we wel degelijk veel mensen hebben met een verouderd/zwakker profiel.
Over het algemeen zijn de meesten wel gemotiveerd, serieus en loyaal met hun werk bezig. Maar de populatie is ook flink vergrijst.
Een groot deel van de oudere collega's is meer managementachtig bezig. Prima mensen, alleen met manager demp je de sloot en de moderne professional wil zelfsturend werken zonder directieve manager als baas.
Daarnaast heb je nog een flinke groep die hard en goed werkt, maar tijd (motivatie) tekort komt om zich te blijven ontwikkelen. Die groep techneuten blijft teveel hangen deels in werk met verouderde technieken maar vooral in werk dat in zijn geheel gaat verdwijnen (serverbeheer, infra etc zonder kennis van cloud oplossingen. Applicatie ontwikkeling zonder kennis van platformen als Sharepoint/office365)

En dan heb je nog de mensen die wel hun kennis bijhouden en de nieuwste trends volgen etc. Die mensen zijn hun geld meer dan waard. Alleen hebben we management dat dat niet op waarde weet te waarderen en dus vertrekken die mensen uit zichzelf bij bosjes.

Waar het goed fout gaat binnen Atos is bij de vele management lagen. Naast dat al die overhead zelf al klauwen met geld kost. (het zijn niet de goedkoopste medewerkers) hebben de meesten ook geen benul van hoe ons vak zich ontwikkeld en wat het inhoudt. Daarnaast hebben ze ook geen bal in te brengen omdat ze alleen mee mogen buigen met de manager boven hun. Wil je Atos gezond maken dan denk ik dat je bijna de volledige sales/management laag bij de business units moet vervangen en de units weer veel meer autonomie moet geven. Ik vrees echter dat dit politiek niet haalbaar is en de naam van Atos in Nederland dusdanig is beschadigd (bij klanten, maar vooral ook bij (potentiele) medewerkers) dat het veel tijd/investeringen zal kosten om weer gezond te worden.

Kortom, ik kijk het nog even aan maar heb er weinig vertrouwen in. Als iets leuks op mijn pad komt ben ik ook weg.

• _vision
quote:
CMD-Snake schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 07:03:
[...]

Dit gaat op voor alle grote detacheerders in Nederland. De klanten willen geen offshoring na de vele slechte ervaringen, maar de detacheerders blijven het aanbieden. Dat komt omdat het voor hun veel goedkoper is. Die slechte ervaringen (die op termijn klanten kost) weegt voor het management dan niet op tegen een geldbesparing op de korte termijn.
Blijkt dat uit je eigen ervaring? Ik kan er namelijk niet echt een consistent beeld van krijgen. Laatst las ik zelfs een rapport waarbij een onderzoek is gedaan onder talloze CxO's en de meerderheid gaf nog steeds interesse te hebben in het offshoren van ICT (zoals testing en beheer, development ook maar iets mindere mate). Men zoekt op dit gebied nog volop mogelijkheden om werk uit te besteden. Het leeft dus kennelijk nog vrij sterk bij grote bedrijven.

_vision wijzigde deze reactie 29-06-2016 09:59 (6%)

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*