[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 25 Laatste
Acties:
  • 150.510 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31

Kingpinda

Citizenship is earned.

Prosje schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:03:
Hoi :D

Jullie maken je geen zorgen over de huidige temps ?

[afbeelding]
Als ik op jouw onderste afbeelding kijk mag jouw cpu core nog 40 graden warmer worden... Niks meer aan doen toch? genoeg ruimte dus nog... bij de e8400 mag de cpu 72.4 graden worden en de cores maximaal 105... mooi toch??? Ik kijk alleen naar de ambient readings en niet eens meer naar de cores.

Ik weet niet of dit ook opgaat voor de e8200 maar zo te zien voor de tjunction wel.. Kijk eens op de intel site hoe heet die van jou mag worden.

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 15:40
Bedankt voor de geruststelling ;) Kijken naar de Tjunction dus en daar zit inderdaad nog behoorlijk wat ruimte in.

Nu begin ik ook een beetje te begrijpen dat men zelfs met die flimsy stock-cooler nog behoorlijke clocks kan halen. Ik ben nu op 3,8 (8x475, met nog steeds 1,2 vcore) aan het Orthossen en het lijkt erop dat hij ook op deze speed orthos-stabiel is (maar hij loopt pas een kwartiertje ofsow). Tjunction is nu @ 39c dus ook nog ruimte zat. Ben benieuwd wat de temps doen met de Scythe Infinity !

Misschien misschien nog wel 4Ghz met stock-koeler en 1,2 vcore, maar we zullen zien ;)

edit:

Ok, dat was misschien een beetje teveel van het goede. Tijdens de small FFT tests van orthos spontane reboot na ongeveer 5 minuten. De large fft's liepen wel helemaal goed door, dus lijkt het me een goed idee om de vcore van de cpu een klein beetje te raisen. Hij staat nu op 1.225v en dat lijkt nu goed te lopen.

Voltage verlaagd naar 1.21v en ook nu blijft ie lopen. Das mooi, kunnen we nog een stukje verder stijgen, maar ik wacht eerst op de Infinity ;) Tjunction is nu 35c en dat is voor nu even zover als ik wil gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Prosje op 28-02-2008 00:53 ]

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

MXL schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:01:
Even een vraagje mbt temps uit bios, asus probe en coretemp.

Voordat ik verder wil gaan met overclocken zou ik graag willen weten welke ik nou ongeveer moet geloven. Asus probe geeft idle 28 graden aan en onder load circa 33, de idle temp is daarmee vergelijkbaar met de waarde uit de bios. Coretemp geeft idle 44 graden en onder load 60 graden.

Mobo is een P5K premium, processor de E8400, koeler de 120 extreme

Huidige waardes 1,2v 9x445 = 3600
Denk ik reageert even hierop. Voor de zekerheid eerste 5 pagina's doorgenomen of hier al op was gereageerd maar was niet zo.

Dude! Volgens mij mag je al die waardes geloven. Asus probe leest waarschijnlijk ambient cpu temp uit en coretemp.. duh de kernen :)

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Clock: 4000Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A479 | vCore: 1,368 | Max temp: 47° | Cooling: Air | Kingpinda

Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/4024/screenocpf8.jpg

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=321630

/edit ff kloten met fotootjes...

[ Voor 80% gewijzigd door Kingpinda op 28-02-2008 09:40 ]

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 01:33
Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #746A553 | vCore: 1,184 | Max temp: 50° | Cooling: Air Scythe Infinity | Kami124

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=321966

Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/3973/asdik4.jpg

Blijkbaar was mijn cpustabieler dan het programma Orthos :P. Maarja hij heeft 8,5 uur stabiel gedraaid zoals je ziet en daarna liep Orthos vast (dus niet omdat die CPU een fout maakte, tenminste zo ver ik zie) daarna heb ik het nog ff een half uurtje gedraaid om de juiste temperaturen omhoog te toveren ;).

Alleen mijn cpu wil op de een of andere vage reden niet hoger :S:S. Weet iemand why? (vcore verhogen heeft geen effect en mijn werkgeheugen kan een hogere snelheid makkelijk aan :S:S).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Als het verhogen van de Vcore geen oplossing biedt (en je geheugen kan ook hoger, dan moet je het 'probleem' bij je moederbord zoeken...

Misschien heb je tot op heden ergens een bepaalde FSB strap aangehouden [in BIOS] --> in dat geval kan je manueel (in kleinere stappen) de FSB verhogen...

En vooral in het BIOS de opties m.b.t. PERFORMANCE ENHANCE op standaard zetten !
Gigabyte moederborden hebben een paar instellingen die je best afzet als je zelf overclocked (in plaats van het systeem te laten "overclocken")...
Waaronder: C.I.A.2 --> Standard ; Performance Enhanced ... --> Uitzetten (of op de laagste stand)
En verder kan je eens je geheugen multiplier (SPD) veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 18:55

watercoolertje

Untertitel

Grappig, gisteren me E8400 binnen gekregen + moederbordje + geheugen, stond ei nog op 4,1Ghz van de vorige eigenaar :P 1,45Volt onder een stock koeler.... gek genoeg idle 49/50 graden en windows gewoon geinstalled+aantal programma's heb de temp neit boven de 55 zien komen... nu zal ik maar geen Orthos draaien maar niet normaal hoe kooeedie blijft.. Ik wil er zo snel mogelijk me watercooling op want dan kan ik wel wat vder gaan denk ik.

Ow en stock met 1,225V werd de cpu idle maar 2 graden koeler..., stressed durf ik neit aan onder de stock koeler...

En me Geheugen mag 2,4V als me meoderbord EPP ondersteund... Ook als die het niet ondersteund? En kan ik dan alsnog strakke timings instellen? (3-4-4-15 @ 800Mhz volgens specs).

Heb het zooitje gister gehad, maar morgen begint lan dus wil niks stukmaken voor die tijd (ookal heb ik wel een boel 'spare' parts liggen :P)

[ Voor 17% gewijzigd door watercoolertje op 29-02-2008 08:49 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 11:04

fly

Live Is Just.........

Mijn specs:
gigabyte p35-ds4
e8400 @ 3.825, 1.3v
9x425
ram timings 5-5-5-15, 2.1v (ocz gold xtc 2x2gb)

Godver, de hele nacht lopen te draaien krijg ik op 7 uur 55 minuten en 22 seconde een error in orthos :(
Mag ik dat ook als stabiel verklaren?

Ik krijg mijn systeem sowieso niet stabiel boven de 425 als fsb, nou weet ik dus niet of dat aan de memory ligt want ik krijg hem wel geboot met 9x445 maar na 2 minuten orthos krijg ik een error en voltage had ik al in stappen verhoogt tot 1,375v
timings van mijn ram heb ik ook een keer verlaagd naar 6-6-6-18 maar dat mocht ook niet baten.. iemand een oplossing hoe ik wel naar de 4ghz stabiel kan gaan?

Ik heb even een screenshot toegevoegd met mijn settings, als iemand aanbevelingen hebt hoor ik het graag. zelf snap ik nog weinig van de de andere settings van de ram

http://img149.imageshack.us/my.php?image=stresstestlz1.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door fly op 29-02-2008 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Ik zie hier al een aantal mensen die met geheugen van 4gb of het nou 2x2gb of 4x1gb dezelfde problemen hebben.
Ik heb zelf met 4x1gb PC6400 ook moeite op boven de 3,6ghz te komen.
Misschien proberen met 2x1gb oid.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

fly schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 08:55:
Mijn specs:
gigabyte p35-ds4
e8400 @ 3.825, 1.3v
9x425
ram timings 5-5-5-15, 2.1v (ocz gold xtc 2x2gb)

Godver, de hele nacht lopen te draaien krijg ik op 7 uur 55 minuten en 22 seconde een error in orthos :(
Mag ik dat ook als stabiel verklaren?
Wat mij betreft niet. Maar ik heb dan ook behoorlijk strenge opvattingen over wat stabiel is. Sommige mensen houden 2 uur Orthos aan, maar dat is veel te weinig.
Een systeem moet niet alleen in staat zijn om snel even wat benchmarks te draaien of om wat te kunnen gamen. Ook onder andere, zwaardere omstandigheden moet alles blijven draaien zonder errors. Maar goed, daar mag iedereen anders over denken :)
Ik krijg mijn systeem sowieso niet stabiel boven de 425 als fsb, nou weet ik dus niet of dat aan de memory ligt want ik krijg hem wel geboot met 9x445 maar na 2 minuten orthos krijg ik een error en voltage had ik al in stappen verhoogt tot 1,375v
timings van mijn ram heb ik ook een keer verlaagd naar 6-6-6-18 maar dat mocht ook niet baten.. iemand een oplossing hoe ik wel naar de 4ghz stabiel kan gaan?
Je moet sowieso eerst vaststellen waar de grens van je geheugen/FSB ligt voordat je kunt bepalen wat de CPU aankan. Dat doe ik meestal gewoon door de multiplier naar beneden te doen, zodat de CPU altijd een stuk lager draait dan hij aankan. Dan kun je pas je mem en FSB testen en zeker weten dat het niet aan je CPU ligt.
Ik heb even een screenshot toegevoegd met mijn settings, als iemand aanbevelingen hebt hoor ik het graag. zelf snap ik nog weinig van de de andere settings van de ram
Je draait je geheugen op 510MHz (5:6). Begin er eerst eens mee om dat op 1:1 te draaien :? Anders kom je er nooit achter waar de grens ligt en wat nou de bottleneck is...

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
/edit3 enne reg-edit kerel.. wat voor een uber lucht koeling gebruik jij dat je 46 graden draait op 1.5volt?
Tuniq Power 120, gelapt, en 3x 120mm Fans. 1 ervoor, 1 erin en 1 erachter .. :+

Heb de ts bewerkt met overclock results, iemand vergeten ?

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

kami124 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:19:

Alleen mijn cpu wil op de een of andere vage reden niet hoger :S:S. Weet iemand why? (vcore verhogen heeft geen effect en mijn werkgeheugen kan een hogere snelheid makkelijk aan :S:S).
Je draait nu op minder dan 1.2 volt. Hoe hoog heb je hem gehad om de 4 gig te bereiken? Mijn moederbord heeft hele kleine stapjes in de bios en zelfs 4 stapjes had ook niet het gewenste effect dus meteen maar 5 stapjes omhoog gedaan en daarna backtracking. 3.6g liep bij mij default, 3.7nogwat rond de 1.3 en 4g op 1.4 maar die laatste heb ik naar beneden gekregen naar 1.368. In de bios dan heh? everest leest hogere voltages uit.

Handig om te weten hoe hoog je de vcore hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
Kingpinda schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:31:
[...]

Je draait nu op minder dan 1.2 volt. Hoe hoog heb je hem gehad om de 4 gig te bereiken? Mijn moederbord heeft hele kleine stapjes in de bios en zelfs 4 stapjes had ook niet het gewenste effect dus meteen maar 5 stapjes omhoog gedaan en daarna backtracking. 3.6g liep bij mij default, 3.7nogwat rond de 1.3 en 4g op 1.4 maar die laatste heb ik naar beneden gekregen naar 1.368. In de bios dan heh? everest leest hogere voltages uit.

Handig om te weten hoe hoog je de vcore hebt gehad.
ja ik had een pagina terug/ paar posts terug al gevraagd waarom ik niet boven de 3,6 Ghz kon. Want ik had elke stand zowat tussen de 1,20 v en 1,325 v al geprobeerd zonder resultaat.

Heb jij het met die 1.3 v en 1.4 v over cpu-z waardes of over bios waardes? (ik het het hierboven over bios waardes). Ik zal nog eens proberen te verhogen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly

fly

Live Is Just.........

Tachyon schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:50:
[...]

Wat mij betreft niet. Maar ik heb dan ook behoorlijk strenge opvattingen over wat stabiel is. Sommige mensen houden 2 uur Orthos aan, maar dat is veel te weinig.
Een systeem moet niet alleen in staat zijn om snel even wat benchmarks te draaien of om wat te kunnen gamen. Ook onder andere, zwaardere omstandigheden moet alles blijven draaien zonder errors. Maar goed, daar mag iedereen anders over denken :)

[...]

Je moet sowieso eerst vaststellen waar de grens van je geheugen/FSB ligt voordat je kunt bepalen wat de CPU aankan. Dat doe ik meestal gewoon door de multiplier naar beneden te doen, zodat de CPU altijd een stuk lager draait dan hij aankan. Dan kun je pas je mem en FSB testen en zeker weten dat het niet aan je CPU ligt.

[...]

Je draait je geheugen op 510MHz (5:6). Begin er eerst eens mee om dat op 1:1 te draaien :? Anders kom je er nooit achter waar de grens ligt en wat nou de bottleneck is...
Tnx voor de aanbevelingen, ik had vervolgens de multiplier op 8 gezet en mijn ram multiplier op x 2 (stond eerst op auto) waardoor hij dus 1:1 loopt. vervolgens telkens met testen van 7,5 minuten in orthos de max fsb opgezocht, ik kwam uit op 515.
Alleen het volgende, ik had ook mijn ram op auto settings laten staan in de bios. Dit resulteerde in timings van 6-7-7-20 waar ik uiteraard niet blij mee ben. Alleen snap ik zelf weinig van de ram timings (met name de other timings in memset/bios) Momenteel heb ik de timing in de bios op 6-6-6-18 gezet en de rest op auto. Daar haalde ik fsb op 515 niet met orthos, dus nu een poging om 510 x 8 stabiel te krijgen. (hij draait al een kwartier goed) Doel is ergens boven de 4 ghz mijn ram op CL5 stabiel te krijgen, alleen snap ik niet veel van de andere timings, kan iemand me een (linkje geven met) heldere uitleg over hoe ik die settings het beste kan tweaken _/-\o_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

kami124 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:04:
[...]

Heb jij het met die 1.3 v en 1.4 v over cpu-z waardes of over bios waardes? (ik het het hierboven over bios waardes). Ik zal nog eens proberen te verhogen dan.
Ik ook ja. Bios waardes. Als je vdroop control hebt in je bios zet die op disabled. Dan zorg je ervoor dat de voltage niet zakt onder load.

Thermal Management Control
PPM (EIST) Mode
Limit CPUID MaxVal
CIE Function

Deze moeten in de bios ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
mijn specs:

Asus P5K,Retail
Intel Core 2 Duo,Boxed, E8400, Socket 775
Corsair TWIN2X2048-6400C4DHX,2048MB
Asus EN8800GT,512MB, GDDR3, PCI Express x16
zalman 460WATT

Mijn max oc is tot nu toe 3737.5mhz, als ik hoger ga, dan gaat mijn pc rebooten tijdens het orthossen. ik heb ook vaker mijn vcore verhoogd, maar geen resultaat.

kan het zijn dat mijn voeding niet krachtig is?

Mijn timing voor geheugen is 4-4-4-12 @ 2.10v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Alleen Vcore verhogen is niet de oplossing he.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Als je het hiermee zou uitrekenen, zou dit het geval kunnen zijn. Ik weet niet wat je exacte specs zijn. Probeer het ff uit. Geen garantie dat het klopt, maar het zou een goede schatting kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

MexxT schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:32:
Alleen Vcore verhogen is niet de oplossing he.
Ik snap de toegevoegde waarde van deze opmerking niet... Misschien is het handig voor deze mensen, die in jouw ogen wat over het hoofd zien, wat nuttige tips te plaatsen zodat ze wat dichter bij de 'oplossing' komen...

/edit sorry kom de laatste tijd te veel op support sites :p

[ Voor 7% gewijzigd door Kingpinda op 29-02-2008 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
Kingpinda schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:25:
[...]

Ik ook ja. Bios waardes. Als je vdroop control hebt in je bios zet die op disabled. Dan zorg je ervoor dat de voltage niet zakt onder load.

Thermal Management Control
PPM (EIST) Mode
Limit CPUID MaxVal
CIE Function

Deze moeten in de bios ook uit.
mmh die laatste functie's waar jij het over hebt zegt me helaas niet zoveel. Ik ben best een grote noob in het overklokken dusja. Maar zal eens kijken zo als ik thuiskom.

btw m'n specs:

Gigabyte DS3L v.2
E8400
Scyth Nine of mUgen ofzo :P.

edit: het enigste wat ik van jouw rijtje heb kunnen vinden is Limit CPUID Max. to 3. (deze stond al uit dusja)

hier staat mijn bios online http://www.jzelectronic.de/jz2/html/bios-help-p35-dq6.htm
dit zijn mijn settings:

PCI Express Frequency(Mhz)= 100
CPU Host Frequency(Mhz) (FSB dus) = 400 maar wil ik dus hoger krijgen
Performance Enhance = Standard (misschien dat hier het probleem zit want die kan ook op turbo)
CAS Latency Time = 4
DRAM RAS# to CAS# Delay = 4
DRAM RAS# Precharge = 4
Precharge delay (tRAS) = 12
CPU Voltage Control = nu automatisch maar deze kan ik dus veranderen maar heeft niet zoveel zin.
Limit CPUID Max. to 3 [Disabled]

de rest staat gewoon standaard.

[ Voor 35% gewijzigd door kami124 op 01-03-2008 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

kami124 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 21:24:
[...]

mmh die laatste functie's waar jij het over hebt zegt me helaas niet zoveel. Ik ben best een grote noob in het overklokken dusja. Maar zal eens kijken zo als ik thuiskom.
CIE en EIST staan dus onder advanced als ik jouw linkje volg. hebben te maken met zuiniger lopen van je cpu door stepping en dergelijken. 1 van deze zorgt er voor dat je je multiplier omlaag gaat als je cpu idle is.

/edit typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Kingpinda schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 20:05:
[...]

Ik snap de toegevoegde waarde van deze opmerking niet... Misschien is het handig voor deze mensen, die in jouw ogen wat over het hoofd zien, wat nuttige tips te plaatsen zodat ze wat dichter bij de 'oplossing' komen...

/edit sorry kom de laatste tijd te veel op support sites :p
het is een info topic, dus geen vragen blokje..

Het was een stille hint om hem zelf eens op onderzoek uit te laten gaan, als ik hem alles voorkouw dan snapt hij het niet, en zal die het ook nooit gaan snappen. maargoed...

Nb voltage, PLL voltage enz.. ,
Kan het mem de snelheid wel aan?

Corsair is nouwelijks D9, dus 4-4-4-12 @ 468MHz met 2,1v is waarschijnlijk veel teveel van het goede! timings omhoog! bandbreedte doet meer dan timings.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xant0r
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08 09:00
xces schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:11:
[...]

- Ik heb nu nog een stock cooler op mijn CPU.
- In mijn case zit de voeding (Zalman 1000w) onder.
- In het zijpaneel zit een 120mm fan die op mijn SLI videokaarten blaast
- Voor zit onderin een 120mm fan die over mijn HD's gaat
- Achter zit boven in een 120mm fan die lucht eruit blaast

Mijn CPU heb ik teruggezet naar 3.4Ghz (AI overclock). beetje lame maar goed.. Ik heb besloten om even niets meer te doen aan mijn CPU totdat ik de nieuwe koeler binnen heb. Ik zit te denken aan de "Scythe Infinity", is dat een goede keuze?
Ik ben niet echt op de hoogte wat betreft de wat nieuwere coolers doen.
Heb zelf een Scythe infinity (dualfan opstelling), en heeft altijd voldaan bij mijn E6600 overclocks :).

Temps op zolder ~21-27 graden, idle zat ik dan ook temperatuur van mijn kamer op dat moment. Op 3,6Ghz werd ie onder load zo'n 51 a 53 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Even een vraagje wat zijdelings gerelateerd is:
Ik ben dus van plan een E8200 te kopen voor een mediacenter, dit lijkt mij de beste keus omdat dit de goedloopste 45nm CPU is (toch?)
Of weet iemand een zuinigere socket775 cpu? (mag ook solo-core zijn)

Deze wil deze under-clocken/volten om zo zuinig mogelijk te zijn, pc staat immers 24/7 aan en in een huiskamer kast waar die zijn warmte niet kwijt kan.

Is het mogelijk het voltage of de clocks te verlagen met behoud van EIST?

[ Voor 18% gewijzigd door Lennart_1337 op 01-03-2008 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35
Lennart_1337 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 01:26:
Ik ben dus van plan een E8200 te kopen voor een mediacenter, dit lijkt mij de beste keus omdat dit de goedloopste 45nm CPU is (toch?)

Deze wil deze under-clocken/volten om zo zuinig mogelijk te zijn, pc staat immers 24/7 aan en in een huiskamer kast waar die zijn warmte niet kwijt kan.

De E1000-serie (Dual Core Celeron) zijn volgens mij zuiniger. Voor een Mediacenter heb je niet die power van de E8200 nodig denk ik.

EIST neemt gewoon de laagst mogelijke multiplier x ingestelde FSB. Dus als jij een FSB insteld van 200 bijvoorbeeld, dan pakt die 6x200 in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 01:26:

De Intel Celeron 420 is nog een stuk zuiniger O-)
Ook voor je bankrekening ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly

fly

Live Is Just.........

Clock:4000Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A556 | vCore: 1,375 | Max temp: 52° | Cooling: Air | Fly

Mijn specs:
gigabyte p35-ds4, rev 2.0
e8400 @ 4ghz met 8x500, 1.375v
ram timings: 5-5-5-15, 2.1v (ocz gold xtc 2x2gb)
cooling: Scyte Infinity

screenshotje http://img150.imageshack.us/my.php?image=stresstest1qm9.jpg

Kon ook nog wel naar de 4,1ghz, maar vond 4 ghz. genoeg. spijtig krijg ik het systeem niet stabiel op 9x445, maarja 8x500 is ook goed :) alleen jammer dat vista en 3dmark mijn pc nu herkent als een 4,5 ghz :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
Kingpinda schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 00:54:
[...]

CIE en EIST staan dus onder advanced als ik jouw linkje volg. hebben te maken met zuiniger lopen van je cpu door stepping en dergelijken. 1 van deze zorgt er voor dat je je multiplier omlaag gaat als je cpu idle is.

/edit typo
MMh ik begin steeds meer door te krijgen dat ik gewoon noobvragen aan het vragen ben. Enja aangezien ik zulke mensen normaal haat ga ik daar maar een beetje mee stoppen.

Ik dacht dat cpu overklokken was een paar instellingen veranderen en kijken hoe hoog je komt en verhogen van vcore en je temp. in de gaten houden. (oohja en mss je timings omhoog gooien). Maar er zijn dus nog een boel settings waar ik niks van weet 8)7

Btw als je je cpu zuiniger kan laten lopen door hem als de cpu idle is je multiplier omlaag te laten doen is dit toch een leuke functie's maar beetje raar dat je die dan uit wilt zetten maarja :P @ noob eej :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
fly schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 10:56:
Clock:4000Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A556 | vCore: 1,375 | Max temp: 52° | Cooling: Air | Fly

Mijn specs:
gigabyte p35-ds4, rev 2.0
e8400 @ 4ghz met 8x500, 1.375v
ram timings: 5-5-5-15, 2.1v (ocz gold xtc 2x2gb)
cooling: Scyte Infinity

screenshotje http://img150.imageshack.us/my.php?image=stresstest1qm9.jpg

Kon ook nog wel naar de 4,1ghz, maar vond 4 ghz. genoeg. spijtig krijg ik het systeem niet stabiel op 9x445, maarja 8x500 is ook goed :) alleen jammer dat vista en 3dmark mijn pc nu herkent als een 4,5 ghz :')
Waarom lukt 9x445 niet en 8x500 wel? Voor de CPU lijkt het mij hetzelfde. In fact, je gehele systeem heeft het minder zwaar zelfs met 9x445 lijkt mij.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly

fly

Live Is Just.........

morpheus schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:28:
[...]

Waarom lukt 9x445 niet en 8x500 wel? Voor de CPU lijkt het mij hetzelfde. In fact, je gehele systeem heeft het minder zwaar zelfs met 9x445 lijkt mij.
Hmm ik kreeg een keer een BSOD, maar ik ben er dus achter gekomen dat dat kwam bij het opstarten van NMonitor/Ntune, scheen een bekend probleem te zijn |:( Anyway Ik ga maar weer eens verder testen op 9x445 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Ben zelf ook mijn nieuwe systeem met e8400 aan het uittesten overigens.

cpu: e8400, batch: Q747A406
mem: ocz reaper 800MHz
mb: gigabyte p35 ds4

Wat me so far opvalt. 3800GHz, zonder probleem met 1,275 volt. 4GHz is het iedere keer rustig booten in windows, maar cpu0, geeft dan al na 5sec een fout in orthos. cpu voltage nu op 1,325 en het draait rustig op 4GHz. (ok, dacht ik... cpu0 loopt nu toch ook weer vast na 5min).

Hoop niet dat ik dus 1 "mindere" core heb. Nog even uitzoeken wat ik verder nog kan aanpassen om te kijken hoever het wil gaan.

Wil sowieso niet hoger dan 4GHz, voor mij is het nu zaak om met zo laag mogelijk voltage alles aan de praat te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door morpheus op 01-03-2008 14:51 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly

fly

Live Is Just.........

morpheus schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:49:
Ben zelf ook mijn nieuwe systeem met e8400 aan het uittesten overigens.

cpu: e8400, batch: Q747A406
mem: ocz reaper 800MHz
mb: gigabyte p35 ds4

Wat me so far opvalt. 3800GHz, zonder probleem met 1,275 volt. 4GHz is het iedere keer rustig booten in windows, maar cpu0, geeft dan al na 5sec een fout in orthos. cpu voltage nu op 1,325 en het draait rustig op 4GHz. (ok, dacht ik... cpu0 loopt nu toch ook weer vast na 5min).

Hoop niet dat ik dus 1 "mindere" core heb. Nog even uitzoeken wat ik verder nog kan aanpassen om te kijken hoever het wil gaan.

Wil sowieso niet hoger dan 4GHz, voor mij is het nu zaak om met zo laag mogelijk voltage alles aan de praat te krijgen.
Ohh apart, ik heb hem net op 1,3v 9x445 en 7 minuten orthos, geen problemen
ik zit nu te testen voor 9x460 op 1,375v. als die die stabiel houdt denk ik dat ik hem daarop hou. Max temp is dan als het goed is 52 graden, dat vind ik goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

kami124 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 11:20:
[...]

Btw als je je cpu zuiniger kan laten lopen door hem als de cpu idle is je multiplier omlaag te laten doen is dit toch een leuke functie's maar beetje raar dat je die dan uit wilt zetten maarja :P @ noob eej :P
Tja ... als je zuinigheid voorop stelt kun je beter stoppen met OC'en. Je wilt juist een zo'n kaal mogelijk systeem met steady voltages en dergelijken zodat je kunt pinpointen waar de problemen zich bevinden. zodra je een stabiel systeem hebt op een voor jouw leuke clocksnelheid/strakke timings etc, kun je bepaalde settings weer terug zetten. Waarschijnlijk zal die setting inderdaad niet zoveel uitmaken.. Vdroop daarentegen weer wel... Ik ben liever save than sorry. Net zoals dat ik een hardware matig probleem heb in mijn pc... dan begin ik met alleen cpu, 1 mem stick en vga kaart... met harde schijf starte hij bijvoorbeeld niet op... achteraf bleek sata kabel van harde schijf kapot te zijn.. als ik alles had aangesloten was het moeilijker geweest om te bedenken wat het nou precies was geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Hangt er vanaf. als je je cpu underclocked door hem op 6x MP te zetten werkt EIST niet meer. als je hem underclockt door je FSB omlaag te gooien, dan werkt het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
Kingpinda schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:30:
[...]

Tja ... als je zuinigheid voorop stelt kun je beter stoppen met OC'en. Je wilt juist een zo'n kaal mogelijk systeem met steady voltages en dergelijken zodat je kunt pinpointen waar de problemen zich bevinden. zodra je een stabiel systeem hebt op een voor jouw leuke clocksnelheid/strakke timings etc, kun je bepaalde settings weer terug zetten. Waarschijnlijk zal die setting inderdaad niet zoveel uitmaken.. Vdroop daarentegen weer wel... Ik ben liever save than sorry. Net zoals dat ik een hardware matig probleem heb in mijn pc... dan begin ik met alleen cpu, 1 mem stick en vga kaart... met harde schijf starte hij bijvoorbeeld niet op... achteraf bleek sata kabel van harde schijf kapot te zijn.. als ik alles had aangesloten was het moeilijker geweest om te bedenken wat het nou precies was geweest...
Zuinigheid stel ik zeker niet voorop. Maar als het kan is het altijd leuk toch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Clock: 4200Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A556 | vCore: 1,340 | Max temp: 61° | Cooling: Water | Demon_Eyez

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/7228/42ghz134v8h300hv6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/7228/42ghz134v8h300hv6.jpg

CPU-Z validation:http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=322949

Specs:
E8400 8.5x495 (5:6)
DFI Lanparty DK P35 T2RS beta 2/13
Crucial Tracers PC8500 @ 594MHz 5-5-5-12
D-Tek White Water op de CPU en Swiftech MCW30 op de P35 chipset

Gister nog aan het klooien geweest, nieuw beta bios naar m'n DK P35 geflasht en GTL's op .61x gezet. Resultaat: 4.2GHz met 1.34v Orthos stabiel :)

Het tunen van de CPU GTL REF maakt hier een wereld van verschil. Met GTL op 63x of 67x maar alle andere settings hetzelfde als hierboven kreeg ik Orthos niet stabiel voor 1 uur. Door dus alleen de GTL op 61 te zetten draai Orthos nu gewoon zonder errors :)

Op Xtreme zijn ze met een nieuw temp progsel gekomen, Real Temp.

Afbeeldingslocatie: http://img126.imageshack.us/img126/2350/realtempjv5.png

Deze zou een veel betere temp reading moeten geven van de nieuwe 45nm series

In het kort: De huidige programma berekenen de temp als volgt:

Absolute Temperature = TjMax - DTS

Nu blijkt DTS zich niet linear te gedragen, vandaar de afwijkende temp readings die mensen krijgen.
De maker van dit pogramma is aan de slag gegaan met een Fluke IR Thermometer en heeft het gedrag van DTS in kaart gebracht zodat nu met zijn programma een betere temp reading kan worden gedaan

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179044
Link naar de thread en het programma

[ Voor 74% gewijzigd door Demon_Eyez op 02-03-2008 13:22 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Dark

who tweaked the light?

Damn! nice ... mooie vcore... geinig progje ook.

213 bios had ik al draaien ;) werkt goed hier... heb me ram 12h blend stabiel op perflevel 7 en 3x more agressive, 602.5MHz c5-5-5-10, 30trfc met 2.20v ... dus wellicht kan die bij jou strakker/lager?... maare verders erg mooi :P dat moet ik ook ff gaan testen op mijne...

ps had je met deze bios ook dat cpu_by_mobo practisch coretemp benaderd @ load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Laat maar, hou het wel bij HWmonitor. :9

[ Voor 89% gewijzigd door BTS op 02-03-2008 23:12 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Demon_Eyez schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:37:

Het tunen van de CPU GTL REF maakt hier een wereld van verschil. Met GTL op 63x of 67x maar alle andere settings hetzelfde als hierboven kreeg ik Orthos niet stabiel voor 1 uur. Door dus alleen de GTL op 61 te zetten draai Orthos nu gewoon zonder errors :)
Nice, ga van het weekend ook ff voor GTL zitten. Waar heb je de cpu VTT voltage op staan? Heb je toevallig die schema's gebruikt van anandtech? dat je met je gtl op (uit mijn hoofd) op 67 tot 70 procent gaat zitten van de VTT voltage?

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3129&p=12

ik schrijf dit net en bedenk dat natuurlijk niet iedereen een dfi lp ut p35-2tr zoals mij heeft... hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Dark schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:41:
Damn! nice ... mooie vcore... geinig progje ook.

213 bios had ik al draaien ;) werkt goed hier... heb me ram 12h blend stabiel op perflevel 7 en 3x more agressive, 602.5MHz c5-5-5-10, 30trfc met 2.20v ... dus wellicht kan die bij jou strakker/lager?... maare verders erg mooi :P dat moet ik ook ff gaan testen op mijne...

ps had je met deze bios ook dat cpu_by_mobo practisch coretemp benaderd @ load?
Heb wat zitten testen met Sandra en Everest, maar ik merk hier geen verschil in bandbreedte en latency tussen 600MHz 5-5-5-12 tRFC 35 en 600MHz 5-5-5-10 tRFC 30, verder draai ik ook op More Agressive en P Level 7. Hoe groot is het verschil bij jou? Ik heb dus het idee dat het nagenoeg geen fluit uitmaakt, maar dat je wel stabiliteit wint.

Wat Real temp betreft.
Als ik hem op calibratie 0 laat staan dan is m'n idle temp op 9x333 en vid 1.04v maar 10 graden! :o
Calibratie + geeft me 15 graden en calibratie ++ geeft een idle temp van 21 graden.
SG en Core Temp geven beiden zo'n idle 17 a 18 graden
Ik draai waterkoeling en de kamertemperatuur is 22 graden.
Dus ik ben sterk geneigt om de ++ calibratie te nemen. Want volgens mij kan je met gewone waterkoeling nooit onder de kamertemperatuur komen.
Onder full load op 4.2GHz en 1.34v zit ik met Real Temp op 56 graden, dat komt in de buurt van Core Temp (58-59) maar zit onder die van SG (61-64)
Kingpinda schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:53:
[...]

Nice, ga van het weekend ook ff voor GTL zitten. Waar heb je de cpu VTT voltage op staan? Heb je toevallig die schema's gebruikt van anandtech? dat je met je gtl op (uit mijn hoofd) op 67 tot 70 procent gaat zitten van de VTT voltage?

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3129&p=12

ik schrijf dit net en bedenk dat natuurlijk niet iedereen een dfi lp ut p35-2tr zoals mij heeft... hehe
Ik heb inderdaad die mooie schema's op Anandtech gezien, maar helaas heeft de T2RS minder settings voor GTL, dus ik heb er niet zo veel aan. Was echt een kwestie van uitproberen. Maar met een niet al te hoge fsb en clocksnelheid hoeft VTT en GTL dus niet zo heel hoog te staan, belangrijker voor een hoge fsb is dat je ook het MCH voltage verhoogt, althans in mijn geval.
Het verschilt echt per proc ook al heb je beide hetzelfde bord en bijvoorbeeld een E8400.
Zodra je vcore of VTT gaat veranderen kan het heel goed zijn dat je dus ook weer opzoek moet naar een andere GTL.
Je kan inderdaad die 67 tot 70% als richtlijn nemen.

Als je nog wat leesvoer wil over de precieze werking en ander droog technisch geleuter dan zijn deze links wel een paar aanraders ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.edgeofstability.com/images/p35/gtl/image002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.edgeofstability.com/images/p35/gtl/image016.jpg
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=87
http://www.edgeofstabilit...les/dfi_p35/gtl/gtl1.html
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=195

Mijn settings zijn als volgt voor 4.2GHz:

8.5 x 495 ratio 5:6 1190DDR 5-5-5-12

vcore 1.34v
VTT 1.167v
MCH 1.45v
vdimm 2.25v
61/61/61

[ Voor 43% gewijzigd door Demon_Eyez op 03-03-2008 11:23 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Demon_Eyez schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:25:
[...]
Heb wat zitten testen met Sandra en Everest, maar ik merk hier geen verschil in bandbreedte en latency tussen 600MHz 5-5-5-12 tRFC 35 en 600MHz 5-5-5-10 tRFC 30, verder draai ik ook op More Agressive en P Level 7. Hoe groot is het verschil bij jou? Ik heb dus het idee dat het nagenoeg geen fluit uitmaakt, maar dat je wel stabiliteit wint.
nee maakt weinig uit idd, een paar 1/10e ns in everest cachmem... 46.9ns ~10700MB/s
Afbeeldingslocatie: http://xs225.xs.to/xs225/08101/cachemem-weer-1ns-eraf196.png.xs.jpg

bij mij werkt het voor geen meter de GTL's omlaag doen, op .61 wil de pc niet eens meer booten, dus kennelijk verschilt het nogal per proc?

Heb wel een GTL voltage tabelletje gemaakt:
	P35-DK GTL %		
VTT	67	63	61	57		
1,100	0,737	0,693	0,671	0,627
1,130	0,7571	0,7119	0,6893	0,6441
1,167	0,78189	0,73521	0,71187	0,66519
1,200	0,804	0,756	0,732	0,684
1,230	0,8241	0,7749	0,7503	0,7011
1,267	0,84889	0,79821	0,77287	0,72219
1,300	0,871	0,819	0,793	0,741
1,330	0,8911	0,8379	0,8113	0,7581
1,367	0,91589	0,86121	0,83387	0,77919
1,400	0,938	0,882	0,854	0,798
1,430	0,9581	0,9009	0,8723	0,8151
1,467	0,98289	0,92421	0,89487	0,83619
1,500	1,005	0,945	0,915	0,855
1,530	1,0251	0,9639	0,9333	0,8721
1,567	1,04989	0,98721	0,95587	0,89319
1,600	1,072	1,008	0,976	0,912

zoals je ziet maakt het bij lagere VTT's echt heel weinig verschil maar kennelijk is het een erg gevoelige parameter...
ik zal er eens wat meer mee testen wellicht kom ik verder op andere percentages, klakkeloos overnemen vindt mijn setje niet leuk ...

[ Voor 4% gewijzigd door Dark op 03-03-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Laatst online: 12-09 07:55
Clock: 3878Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A553 | vCore: 1,3875 | Max temp: 52° | Cooling: Water | Furian88

Na eindeloze uren geprobeerd te hebben heb ik dan eindelijk mijn cpu stabiel..
zou verdorie ook eens tijd worden ook :S nu nog hoger geklokt krijgen zonder restarts en al die shit..

ik dacht altijd dat het mijn geheugen was dat de bottleneck is.. maar bij lage mp krijg ik hem zelfs stabiel tot over de 1040(verder ben ik niet gegaan)

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=323911

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/3713/3878gj5.th.jpg

edit: screenshot erbij gezet van orthos.. alleen is hij hierbij nog maar 1.5 uur bezig geweest.. vannacht was hij 8.5 uur bezig zonder crash.

[ Voor 45% gewijzigd door furian88 op 03-03-2008 12:47 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

@Demon_Eyez

Thanks! Ja ik heb de meeste van die artikelen ook beetje geskimmed. Beetje over mijn head maar ik krijg er wel een idee van globaal dan wat gtl tuning doet. Ga er van de week mee aan de slag!

@Furian88
furian88 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:35:
Na eindeloze uren geprobeerd te hebben heb ik dan eindelijk mijn cpu stabiel..
zou verdorie ook eens tijd worden ook :S nu nog hoger geklokt krijgen zonder restarts en al die shit..
Ik zie dat je MP 8 gebruikt. Heb je ook MP 9 geprobeerd? Ik heb mijn 8400 lopen op MP 9 x 444 FSB door alleen VCORE beetje op te schroeven. Hoge FSB zorgt er waarschijnlijk voor dat je ook de andere voltages moet tweaken. Ook al even getest met 7.5 x 533 maar dat loopt uiteraard nog niet stabiel.

Succes ermee!

[ Voor 21% gewijzigd door Kingpinda op 03-03-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
ik heb sown beetje alle mp's al gehad haha.. neej gekte.. ik had hem eerst op 9 staan en zag toen dat iemand anders 8 gebruikte.. en dacht dat dat misschien ook wel voor mij zou werken... :) en ik denk dat mp 9 idd ook gewoon werkt.. zal straks eens proberen met minder voltage bij mp 9..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Clock: 3500Mhz | CPU: E8200 | Batch: #Q748A304 | vCore: 1,300 | Max temp: 60° | Cooling: Air | MRCL

Met al die 8400'ers hier vond ik het hoog tijd om er ook is een 8200 tussen te zetten ;)

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=323958

Screenshotje met orthos:

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6935/overclockeb5cq2.jpg

Als ik nieuwe resultaten behaal die de moeite waard zijn, komen die hier natuurlijk weer te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
MRCL schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:15:
Clock: 3500Mhz | CPU: E8200 | Batch: #Q748A304 | vCore: 1,300 | Max temp: 60° | Cooling: Air | MRCL

Met al die 8400'ers hier vond ik het hoog tijd om er ook is een 8200 tussen te zetten ;)

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=323958

Screenshotje met orthos:

[afbeelding]

Als ik nieuwe resultaten behaal die de moeite waard zijn, komen die hier natuurlijk weer te staan. :)
Je vCore is volgens mij lager hoor. In de bios heb je het wellicht op 1.3V ingesteld, maar je screenshot laat zien dat het idle 1.28V is en onder load zelfs 1.248. Kwa voltage zou je dus makkelijk wel wat hoger kunnen. Alleen je temp is wat aan de hoge kant als je het zo vergelijkt hier.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

morpheus schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:25:
[...]

Je vCore is volgens mij lager hoor. In de bios heb je het wellicht op 1.3V ingesteld, maar je screenshot laat zien dat het idle 1.28V is en onder load zelfs 1.248. Kwa voltage zou je dus makkelijk wel wat hoger kunnen. Alleen je temp is wat aan de hoge kant als je het zo vergelijkt hier.
Ik neem aan dat de VCORE waarde van de BIOS de gene is die hij moet opgeven, aangezien software nogal eens een verkeerde waarde kan geven en niet iedereen heeft een multimeter.

Dat verschil in voltage tijdens idle en load komt waarschijnlijk doordat hij de VDROOP enabled heeft. Die zet ik persoonlijk liever uit.. Aangezien je stressed vaak meer voltage kan gebruiken tijdens stabiliteits testen :)

/edit voltmeter verbeterd in multimeter...

@hieronder: Kan verschillen per moederbord. In mijn ervaring met redelijk up to date bioses komen de bios voltage waarden er het dichtsbij. Maarja ik heb geen multimeter dus zeker weten doe ik het niet. Bios temp en software temp op idle komen bij mij overeen.. dus zou het niet weten over de temp.

[ Voor 17% gewijzigd door Kingpinda op 03-03-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Kingpinda schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:18:
[...]

Ik neem aan dat de VCORE waarde van de BIOS de gene is die hij moet opgeven, aangezien software nogal eens een verkeerde waarde kan geven. Niet iedereen heeft een voltmeter.
Ik dacht ergens hier gelezen te hebben dat de bios waarde bij voltages juist onwaar zou zijn. Maar kan het mis hebben :) Betreffende temps heb je gelijk.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Voltage is gewoon 1.3 hoor, heb HWM pas opgestart toen orthos al liep. Heb net nog even wat lopen testen en voltage kan iig nog wel omlaag. 1,275V deed het ook nog, misschien dat het nog wel wat lager kan.
De temperatuur van de cores is 60 graden, CPU is max. 42. Heb volgens mij geen optie wat betreft VDROOP (asus p5n-e sli), maar mijn proc wil toch niet veel sneller dan 3600Mhz. Dan post die niet eens en het ligt niet aan het geheugen. Dus ik denk dat het bij de 3500Mhz blijft, alleen wat minder voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 10:22
ik zit nog steeds te wachten op mijn E8400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
MRCL schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:43:
De temperatuur van de cores is 60 graden, CPU is max. 42.
Ik ben al van plan om wat aan mijn CPU koeling te doen. Heb een scythe ninja rev B, die duidelijk een thermal right bloc-thru backplate nodig heeft om meer druk te geven. Verder mogelijk nog CPU lappen. Buiten de case werd de CPU op 3600MHz en amper extra volt volgens HWM al 54graden, de cores zouden dan 66graden zijn. In de case loopt het iets op tot 56 a 57 graden met de cores op 70graden.

Op zich niet te warm voor de CPU, maar in vergelijking wel erg veel verschil. De heatpipes van de ninja voelen licht warm aan, maar niet heet. Maar het verbaast me hoe hoog mijn temperaturen zijn so far in vergelijking met bijv jouw temperaturen en die ik lees van anderen die 4GHz met 51graden core hebben.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron_stultiens
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-09 19:32
Heb ook een E8400 mogen ontvangen. Eindelijk kon het nieuwe systeem worden geïnstalleerd... :P
Scynthe Infinity verricht het koel werk. Met deze megacooler werd de proc. idle al over de 45 graden en onder load zelfs over de 70. Dacht eerst dat 't aan de koeler lag dus ff de boxed intel cooler eropgezet.

Binnen enkele seconden load schoten de temperaturen hiermee over de 80 graden heen! De boxed er weer af gehaald en toen zag ik dat de koelpasta zich niet mooi egaal had verspreid, maar dat er zich een soort van bolling had gevormt. Dit duidt dus op een niet egale heatspreader...
Kan 'm wel vlak maken maar dan verknal ik de garantie.. eerst dus maar een RMA'tje :)

Batchnr van de betreffende processor is #Q474 477 met packing date van 13/02/08.
Nu ben ik dus benieuwd of meer mensen met dit batchnr hier last van hebben!

Baal er flink van want nu duurt 't weer weken voordat mn nieuwe systeem compleet is :/

Mijn Systeem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 21:35
Ik heb een E8500 waarbij de ene core continue 10 graden warmer wordt dan de andere core. Gevolg is dan ook dat wanneer ik ga klokken, steeds dezelfde core eruit zie klappen na een x-periode, terwijl de andere core dan nog uren door draait.

Kortom, ik verdenk dat ook mijn heatsink/IHS niet vlak is.
Nu heb ik beide links gelezen die bovenaan staan, en een daarvan vermeld ook het gebruik van isopropyl alcohol om de CPU netjes schoon te maken na het nodige schuurwerk. Lijkt me inderdaad verstandig met al dat metaalgruis, maar ik merk dat dit spul (ook wel isopropanol, of kort IPA/200) niet zo makkelijk te krijgen is.

Kortom mijn vraag is. Wat hebben de andere 'lappers' gedaan om de CPU schoon van slijpsel te krijgen na het nodige lapwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
itsRay schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:42:
Lijkt me inderdaad verstandig met al dat metaalgruis, maar ik merk dat dit spul niet zo makkelijk te krijgen is.
Okaphone heeft het: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ik heb een E8500 waarbij de ene core continue 10 graden warmer wordt dan de andere core. Gevolg is dan ook dat wanneer ik ga klokken, steeds dezelfde core eruit zie klappen na een x-periode, terwijl de andere core dan nog uren door draait.

Nu heb ik beide links gelezen die bovenaan staan, en een daarvan vermeld ook het gebruik van isopropyl alcohol om de CPU netjes schoon te maken na het nodige schuurwerk. Lijkt me inderdaad verstandig met al dat metaalgruis, maar ik merk dat dit spul (ook wel isopropanol, of kort IPA/200) niet zo makkelijk te krijgen is.

Kortom mijn vraag is. Wat hebben de andere 'lappers' gedaan om de CPU schoon van slijpsel te krijgen na het nodige lapwerk?
Gewoon schoonvegen met een papiertje en daarna met wat spiritus/alcohol schoonmaken. Werkt prima, het is echt geen rocket-science ;) M'n celeron's heb ik alleen maar schoongeveegd en daarna weer gemonteerd. Gewoon een beetje creatief zijn, je kan het zelfs met gedestileerd water schoonvegen, dat is overal te koop.

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

morpheus schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:37:
[...]

Op zich niet te warm voor de CPU, maar in vergelijking wel erg veel verschil. De heatpipes van de ninja voelen licht warm aan, maar niet heet. Maar het verbaast me hoe hoog mijn temperaturen zijn so far in vergelijking met bijv jouw temperaturen en die ik lees van anderen die 4GHz met 51graden core hebben.
Die max temp van mij is cpu ambient. 47 graden. Cores zitten waarschijnlijk ook boven de 60. Volgens intel moet ik niet eens naar de cores kijken. Nieuwe technology nieuwe temperaturen. ambient mag maximaal 72.4 graden worden en als ik het goed heb de cores tot 105 graden.

Rechtsreeks contact gehad met intel. kan de mails wel posten maar die horen in een andere topic denk ik. Er zijn op internet al genoeg topics geweest over de vreemde temp van de e8xxx series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Ambient is je omgevings/kamertemperatuur, neem aan dat jij idle temp bedoelt... Bij 95 graden zou Wolfdale gaan throttlen a.g.v. te hoge temperaturen. Probeer dit programma eens. Gemaakt voor Wolfdale. Die driver instaleren is bij deze versie nog nodig om programma te laten werken maar als het goed is binnen een paar dagen een nieuwere versie waarbij dat niet meer hoeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 13-09 22:32
Heb net ook een e8400 gehaald, wilde eigenlijk de e8200, maar gezien het prijsverschil heb ik toch maar de e8400 genomen.
Ik heb hem op 4 ghz gezet (standaard voltage), heb Orthos laten draaien, en na een half uur werkte alles nog, dus dat beloofde al wat.
Toen gaan gamen, maar helaas na 5 minuten een blauw scherm. Toch niet slecht, misschien met een voltage verhoging dat er meer in zit.
CPU is een Q748A120, of dit een goede is weet ik niet, maar we zullen zien. ;)
Ik ben niet echt een overklokker, dus ga er niet als te veel moeite in steken, maar wie weet...

Hij zit nu in een P5N32-SLI Plus geprikt met 2x 1 GB Crucial Ballistix Tracer, dus op zich zou er qua overklokbaarheid behoorlijk wat in moeten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 10-09 22:01

Ben erg benieuwd of het je lukt. Ik heb precies hetzelfde probleem, ook precies 10 graden verschil tussen beide cores. Dacht eerst dat de koeler er niet goed/scheef opzat, maar andere koeler + betere pasta bracht het wel omlaag de temps maar het verschil van 10 bleef. Kortom, als je het doet, dan lees ik het graag :)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Verschil in temp tussen cores is vrij normaal. Een core wordt echt niet (veel) warmer dan de andere doordat HSF/IHS niet geheel recht is. Daarbij komt dat coretemp het vaak niet bij het juiste eind heeft met de Wolves. Al veel processors gezien waarbij 1 core altijd zelfde waarde had in coretemp ongeacht vcore/idle/load. Niet te druk over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Viss schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:52:
Ambient is je omgevings/kamertemperatuur, neem aan dat jij idle temp bedoelt... Bij 95 graden zou Wolfdale gaan throttlen a.g.v. te hoge temperaturen. Probeer dit programma eens. Gemaakt voor Wolfdale. Die driver instaleren is bij deze versie nog nodig om programma te laten werken maar als het goed is binnen een paar dagen een nieuwere versie waarbij dat niet meer hoeft :)
Verkeerd woord gebruik van mijn kant. Bedoel dus de gewone cpu temp. Everest leest bij mij alle 3 de temps uit. Cpu temp, core1temp en core2temp. 47 max temp bedoel ik dus mee: De Cpu temp op load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Mijn score tot nu toe, 10 uur Orthos stabiel. Gewoon ingesteld op 3600 mhz, verder niks gedaan qua voltage of andere dingen.

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q748A120 | vCore: 1,125 (standaard) | Max temp: 65° | Cooling: Scythe Ninja | ex0dus

Ik heb op dit voltage ook de 4 ghz gehaald, ik heb Orthos een half uur laten draaien, ik dacht dat hij stabiel was, dus ben om te testen even gaan gamen, maar hier liep ie helaas na 5 minuten vast.

/edit, ik zie dat het voltage 1,4v is, terwijl het op mijn moederbord op AUTO staat... Maar ja hij is in elk geval wel stabiel.

[ Voor 61% gewijzigd door eX0duS op 05-03-2008 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Kingpinda schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:22:
[...]

Verkeerd woord gebruik van mijn kant. Bedoel dus de gewone cpu temp. Everest leest bij mij alle 3 de temps uit. Cpu temp, core1temp en core2temp. 47 max temp bedoel ik dus mee: De Cpu temp op load.
Dat bedoel ik. Ik vind 47graden voor de cpu temp, zeer laag met mijn ervaring. Welke koeling heb je erop zitten? Is dat de standaard intel montage? Nog andere stappen?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Viss schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:57:
Verschil in temp tussen cores is vrij normaal. Een core wordt echt niet (veel) warmer dan de andere doordat HSF/IHS niet geheel recht is. Daarbij komt dat coretemp het vaak niet bij het juiste eind heeft met de Wolves. Al veel processors gezien waarbij 1 core altijd zelfde waarde had in coretemp ongeacht vcore/idle/load. Niet te druk over maken ;)
Volgens Uncleweb van Xtreme, die ook dat programma Real Temp heeft gemaakt , komt dat door defecte temp sensors die als het ware 'blijven plakken', ze blijven op een bepaalde waarde staan en zullen nooit meer veranderen. Ook kan het zijn dat de ene sensor het wel goed doet en de ander nagenoeg niet meer. Dat verklaart waarom de ene core wel veel warmer/koeler wordt dan de ander. Die laatste sensor zit dan tegen het 'plakken' aan.
In Real Temp heeft hij een functie ingebouwd waarmee je het kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Die 'plakkende' sensors heb ik ook last van:

Tachyon in "[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ ..."

Bijna 30 graden verschill tussen de 2 cores. Overigens zit bij mij ook de temp van de CPU-die vast op 53 graden. Pas wanneer ik een (veel) hoger voltage door de CPU stuur, komen alle sensors weer 'los'. Ik maak me er niet vreselijk druk over, maar vind het wel jammer.

Ik zou Real Temp wel willen gebruiken, maar volgens mij werkt dat niet onder een x64 OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman2oo6
  • Laatst online: 24-08 18:44
Ik wil jullie even wijzen op een nieuwe bios(en)
http://www.jzelectronic.de/jz2/index.php

05.03.08
GA-P35-DQ6 - BIOS F7
GA-P35-DS4 - BIOS F12
GA-P35-DS3 - BetaBIOS F13f

1. Improve CPU FSB overclocking performance
2. Fix S3 Bug bei LLC Auto/Enabled und manueller VCore

04.03.08
GA-EX38T-DQ6 - BIOS F2
GA-EX38-DQ6 - BIOS F2
GA-EX38-DS5 - BIOS F2

03.03.08
GA-965P-DS3 - BetaBIOS F13r
1. Features Fine CPU Clock Ratio for 45nm [+0.0][+0.5]
Beta BIOS for latest 45nm strap333 processor
Update Hinweise bitte in der Info Liste schauen (siehe oben) !!!

gaan we die voor de P35 DS4 ( F12 ) meteen uit proberen

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/bcpuz.php?id=315580

[ Voor 3% gewijzigd door Gman2oo6 op 05-03-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
  • Laatst online: 11-07 21:35
Viss schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:57:
Het kan zijn, maar het is wel mijn eerste C2D (na een E6600, E6700 en E6850 te hebben gehad) die dit fenomeen heeft. Gisteravond wat schuurpapiertjes besteld (400, 600, 800 en 1000 want de lokale DIY boeren hebben dat niet) om toch maar eens te gaan vlakken. Het is gewoon zeer opvallend dat bij mij altijd dezelfde core (diegene die 10graden of meer heeter wordt) eruit vliegt na Prime95/Orthos een tijdje te draaien.

En ach, ik vind een koelere proc ook wel fijner eigenlijk. Ben gewoon benieuwd of het 'echt' werkt, dat vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

morpheus schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:16:
[...]

Dat bedoel ik. Ik vind 47graden voor de cpu temp, zeer laag met mijn ervaring. Welke koeling heb je erop zitten? Is dat de standaard intel montage? Nog andere stappen?
Zeer zeker geen stock koeler. Die van mij was trouwens bagger. Liep aan als de ziekte dat ding. Stock alleen er even op gehad voor een andere cpu om moederbord te flashen wat nagenoeg niet nodig bleek te zijn. Thermalright 120 ULTRA extreme er nu op met scythe 120mm 1600 rpm fannetje die er door heen blaast. Wil binnenkort nog een fannetje aan de andere kant plaatsen die zuigt. Enne arctic silver 5 ertussen. Niks gelapped of iets dergelijks. Wel een rubberen ringetje tussen bevestigings bracket en koeler geplaatst voor meer druk en stabiliteit. In het begin zonder overclocken was de cpu temp idle 18 graden en na een week of 2 16 graden. Nu @ 4gigaherz idle 23 graden.

/edit: koeler naam aangepast. is een ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Kingpinda schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:14:
[...]

Zeer zeker geen stock koeler. Die van mij was trouwens bagger. Liep aan als de ziekte dat ding. Stock alleen er even op gehad voor een andere cpu om moederbord te flashen wat nagenoeg niet nodig bleek te zijn. Thermalright 120 extreme er nu op met scythe 120mm 1600 rpm fannetje die er door heen blaast. Wil binnenkort nog een fannetje aan de andere kant plaatsen die zuigt. Enne arctic silver 5 ertussen. Niks gelapped of iets dergelijks. Wel een rubberen ringetje tussen bevestigings bracket en koeler geplaatst voor meer druk en stabiliteit. In het begin zonder overclocken was de cpu temp idle 18 graden en na een week of 2 16 graden. Nu @ 4gigaherz idle 23 graden.
Thanks voor de toelichting. Dat verklaard sowieso al iets.

De scythe ninja rev. B in mijn geval is slechter bevestigd, wat al snel 5+ graden verschil kan zijn. Hetzelfde geldt voor de 120mm fan die op 1600 toeren draait. Mijn fan draait max 1100 toeren (noctua nf-p12). Mijn doel is een stille pc. Zo koel zal ik dus niet snel halen. Maar ik zie wel mogelijkheden om de temperatuur te verlagen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q745A357 | vCore: 1,2500 | Max temp: 49° | Cooling: Zalmann CNPS 9500AT AIR | Tomaswm

Heb orthos bijna 10 uur laten lopen

Temps gemeten met intel TAT, coretemp enz. heb hoogste waarde genomen

ga nog verder, is nog wat ruimte over
arctic silver zit nog in break in dus scheelt ook nog paar graden

op naar de 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 20:22
Gman2oo6 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:13:
Ik wil jullie even wijzen op een nieuwe bios(en)
http://www.jzelectronic.de/jz2/index.php

05.03.08
GA-P35-DQ6 - BIOS F7
GA-P35-DS4 - BIOS F12
GA-P35-DS3 - BetaBIOS F13f

04.03.08
GA-EX38T-DQ6 - BIOS F2
GA-EX38-DQ6 - BIOS F2
GA-EX38-DS5 - BIOS F2

03.03.08
GA-965P-DS3 - BetaBIOS F13r
1. Features Fine CPU Clock Ratio for 45nm [+0.0][+0.5]
Beta BIOS for latest 45nm strap333 processor
Update Hinweise bitte in der Info Liste schauen (siehe oben) !!!

gaan we die voor de P35 DS4 ( F12 ) meteen uit proberen

[afbeelding]
De beta bios GA-P35-DS3 - Beta BIOS F13f werkt hier niet lekker, moest het voltage van 1.31 naar 1.35 verhogen om op 3600 Mhz geen BSOD te krijgen, dus terug naar bios F12.

De veranderingen die zo snel ff gezien heb: onder de MP een regel met CPU fine enable geeft MP 0.5 meer (dus MP van 5.5- 6.5- 7.5 ? niet uitgeprobeerd)
Standaard v-core wordt hoger aangegeven in de bios zeg maar de referentie op de laatste regel in MIT
1.225 ipv 1.115 volt, dit veranderd verder niks aan de waarde.

Het memory performance level wordt slapper gezet, cpu9x400Mhz mem 4=5 dus 1000 Mhz met Bios F12 performance level 7, met Bios F13f level 9 dus slechtere prestatie, dit is met geheugen op turbo in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn E8400 ook gelapt, die van mij was verschrikkelijk hol.

Misschien een tip, Contact Cleaner van CRC om alles schoon te maken. Laat geen residu achter is volkomen veilig en droogt terwijl je er naar kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 07:36
Clock: 3600Mhz | CPU: E8200 | Batch: #Q748A389 | vCore: 1,4250 | Max temp: 70° | Cooling: Air EKL V8 | Redskillz

scr: Hier

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/banner/325142.png

Orthos 11 uur stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dat noem ik nou niet echt briljant. Vrij hoge vCore, hoge temps, 3.6GHz ''only''. Werkt lager voltage niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

lol indeed de rest zit wel lager als kwa voltage, ik kan vanavond nog ff proberen alsnog wat te spelen met de voltage..

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Mijn Asus moederbord die gooit zelf de voltages omhoog als ik de snelheid omhoog zet, ik weet niet of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
eX0duS schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:14:
Mijn Asus moederbord die gooit zelf de voltages omhoog als ik de snelheid omhoog zet, ik weet niet of dit normaal is?
Staat vCore op "auto" ingesteld?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ja dat wel, logisch dan dat hij dat aanpast, maar ik dacht dat ie dan gewoon de vcore van de standaard snelheid nam, maar dat is blijkbaar dus niet zo. 3,6 ghz op 1,4v is niet echt goed, maar hij is wel stabiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A503 | vCore: 1,224 | Max temp: 68° | Cooling: @stock | Phantom87

cpu-z validatie
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=325378

9 uur en 37 min onder orthos zonder fouten.

weet niet hoe ik een screenshot plaats :X :+

hoger dan dit wil die niet wie weet hoe dat komt...
en me temp is erg hoog als ik het vergelijk met de anderen.... :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

eX0duS schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:01:
Ja dat wel, logisch dan dat hij dat aanpast, maar ik dacht dat ie dan gewoon de vcore van de standaard snelheid nam, maar dat is blijkbaar dus niet zo. 3,6 ghz op 1,4v is niet echt goed, maar hij is wel stabiel...
ja... misschien niet zo vreemd.. omdat 4GHZ bij mij ook stabiel draait op 1.4v... MAAR 4 GHZ draait ook stabiel bij mij op 1.365volt...
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:41:
Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q746A503 | vCore: 1,224 | Max temp: 68° | Cooling: @stock | Phantom87

cpu-z validatie

Je zegt het zelf eigenlijk al... als die temp je cpu temp is. (niet je core temp dus) dan kan wellicht een betere koeling je naar nieuwe overclock mogelijkheden helpen.

[ Voor 42% gewijzigd door Kingpinda op 06-03-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:41:

cpu-z validatie

Volgens mij had ik met stock CPU koeler nog veel lagere temps op 3600MHz en ik zit zelf ook veel te hoog naar mijn mening. Ik zou in jouw geval eerder denken dat de koeler niet goed zit of dat de processor/koeler niet goed op elkaar sluiten omdat ze niet vlak zijn.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
omg mensen.. mijn broer zijn cpu binnen.. ik zijn pc installeren ensow... zie ik via realtemp dat beide core's van hem het prima doen.. :(:((:( wat een kut crap zooi van intel.. a ze kunnen ze amper leveren.. b de helft ervan heeft crap heatsinks en c die kut temparatuur sensor werkt niet eens goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

furian88 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 18:46:
omg mensen.. mijn broer zijn cpu binnen.. ik zijn pc installeren ensow... zie ik via realtemp dat beide core's van hem het prima doen.. :(:((:( wat een kut crap zooi van intel.. a ze kunnen ze amper leveren.. b de helft ervan heeft crap heatsinks en c die kut temparatuur sensor werkt niet eens goed..
Ik heb een E8500 besteld en bij de bestelling heb ik geschreven dat bij een holle IHS gewoon retour word. Heb nu een Q6600 een beetje hol. Ik vind dat Intel toch beter zijn best moet doen om een goed product te leveren. Als ik nu lees hebben toch veel mensen een probleem met zijn IHS E8000/ E/Q6000 serie

[ Voor 73% gewijzigd door MrJames op 06-03-2008 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
waarom quote je me zonder er iets bij te voegen :P :X EDIT: je hebt al erbij geschreven :D _/-\o_

heeft iemand dit trouwens al us gezien...

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/8299/uhhhhhxm2.th.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door furian88 op 06-03-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

everest eens updaten helpt wel... in het lavalys forum kan je wel een beta vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Laatst online: 25-03-2017
Ben vanavond mijn E8400 aan het testen, vandaag binnen gekregen. De eerste ingestelde waarde: 3.8GHz (9x 425MHz) met 1.248V onder load (temp = 56 graden met Scythe Mugen). Dat is tot nu toe een half uur prime stable. Zo de 4.0GHz proberen ;)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 07:36
PD2JK schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 09:56:
lol indeed de rest zit wel lager als kwa voltage, ik kan vanavond nog ff proberen alsnog wat te spelen met de voltage..
Ok dit was ik, hij was nog ingelogd op een andere account.. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morpheus schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:24:
[...]

Volgens mij had ik met stock CPU koeler nog veel lagere temps op 3600MHz en ik zit zelf ook veel te hoog naar mijn mening. Ik zou in jouw geval eerder denken dat de koeler niet goed zit of dat de processor/koeler niet goed op elkaar sluiten omdat ze niet vlak zijn.
heb de koeler gecontroleerd en zit nu goed vast. de temp die ik erbij vermelde was de core temp. de cpu temp was ongeveer 58 graden en op iddle 38 graden.

denk toch maar dat ik een andere koeler erop zet.

maar ik krijg het niet hoger dan dit en met orthos ligt het er net aan welke test ik doe wil die blijven lopen. en alles boven de 3,6 dan start windows niet eens meer op..... ik snap er echt helemaal niks meer van :X

wie o wie kan me hiermee helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:42:
[...]

heb de koeler gecontroleerd en zit nu goed vast. de temp die ik erbij vermelde was de core temp. de cpu temp was ongeveer 58 graden en op iddle 38 graden.

denk toch maar dat ik een andere koeler erop zet.

maar ik krijg het niet hoger dan dit en met orthos ligt het er net aan welke test ik doe wil die blijven lopen. en alles boven de 3,6 dan start windows niet eens meer op..... ik snap er echt helemaal niks meer van :X

wie o wie kan me hiermee helpen....
Wel makkelijk als je eens wat meer beschrijft van wat je hebt gedaan... Hoeveel vcore heb je opgehoogd en weet ik wat nog meer.. Mijn ervaring met de e8400 is dat 3600 goed loopt op die voltages die jij beschrijft maar daarboven vertoond ie een non-linear patroon. Ik heb een beetje grof getest en 3800 megaherz liep stabiel op 1.3nogwat en 4000ghz op 1.4. die heb ik inmiddels alweer op 1.365 gekregen.

Heb je er ook aan gedacht te zorgen dat je geheugen niet meegeklokt word? Ik kan wel van alles gaan vragen wat je hebt gedaan.. maar begin eerst maar eens te vertellen wat je hebt gedaan. Dan blijft deze thread ook een beetje korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Toen ik gisteravond ook maar eens een poging wilde wagen om mijn E8400 icm met een MSI P7N Platinum een klein stukje the OC'en (FSB 1333 -> 1450) zag ik dat CPU-Z in Vista Ultimate x64 gewoon de normale kloksnelheid van 3 Ghz rapporteerde. Als ik daarna weer naar het BIOS ga, staat de FSB gewoon nog/weer op 1450. Vista staat al op 'maximale prestaties', en EIST staat uit. Waar kan dit aan liggen? Volgens mij zie ik iets over het hoofd hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Niet alleen EIST, maar ook C1 kan je multiplier verlagen, tenminste wel in mijn Asus-mobo. Kijk eens of die ook uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Het vreemde is dat mijn multiplier wel gewoon op 9 is blijven staan, en het geheugen ook nog gewoon op 333 draait. De FSB is dus gewoon weer terug gezet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

AnandTech heeft nog een interessant artikel over waarom een hoge FSB niet altijd per definitie beter is:

Intel X38 Tango - Is High FSB Overclocking Worth It?

Misschien wat voor de startpost?

En nog een recent artikel over het overklokken van de E8500:

Intel's 45nm Dual-Core E8500: The Best Just Got Better

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
4.0Ghz gehaald! 24/7 setup :D

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/E8400op40GHzmet1312V.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

een half uurtje prime? da's niet veel ... een leuke beginstand om het iets beter te gaan testen voor je 24/7 settings roept :9 ... 8+h orthos, paar uur 3d spul, large filetransfers, hd-filmpjes, enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Dark schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:30:
een half uurtje prime? da's niet veel ... een leuke beginstand om het iets beter te gaan testen voor je 24/7 settings roept :9 ... 8+h orthos, paar uur 3d spul, large filetransfers, hd-filmpjes, enz. enz.
Geen Orthos voor mij, Prime95 is en blijft nog altijd het beste programma for the job ;) heb m hierna nog door laten draaien tot een uur, dat is voor mij persoonlijk stabiel genoeg. Bijna geen programma die de processor zo zwaar belast als prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Rosetta@Home? Dát is een pc-killer hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Als orthos niet lukt maar prime wel dan is er toch iets niet stabiel heh ;) ... maar prime mag ook hoor... of occt ... Maar dan nog is 1 uurtje naar mijn idee wel erg mager om het 24/7 stabiel te noemen, maar ieder zijn eigen idee van stabiel heh ;) als het voor jou maar genoeg is ...
Pagina: 1 ... 5 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heren en dames, denken we aan het maken van thumbs ?