[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:
  • 150.535 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
VinnieM schreef op zondag 07 december 2008 @ 15:21:
[...]

Zet je System Memory Multiplier eens op Manual en stel dan het laagst mogelijke in (1:1). Het geheugen moet nu op 1068MHz draaien en dat wil misschien niet. Met de divider zo laag mogelijk is maar 445x2=890MHz nodig.
Ik ga het proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ok, 4,0ghz is haalbaar maar ik moet me echt gaan verdiepen in Vcore / Andere voltages in het bios want wat het is dus niet acceptabel waar het automatisch opgezet word.

Intelburntest wel succesvol afgerond.

http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/vierghzclock.jpg

Wat voor voltages raden jullie me aan voor oa Vcore ? :)

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thijszor schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:03:
Ok, 4,0ghz is haalbaar maar ik moet me echt gaan verdiepen in Vcore / Andere voltages in het bios want wat het is dus niet acceptabel waar het automatisch opgezet word.

bedankt!
Voltages is heel simpel, gewoon per stapje verhogen tot je pc stabiel is, tot een maximum van zo'n 1,35v. En telkens kijken of hij stabiel is en of hij niet te warm word.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 18:40
thijszor schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:03:

bedankt!
Volgens mij staat er nu 1.6V op bij jou. Even naar 1.4v brengen en dan zit je veilig. Op dit moment ben je je cpu alleen maar aan het slopen. Ik draai 4GHz op 1.3v bios (1.26v cpu-z). 1.6v is nergens voor nodig tenzij je een heel slecht exemplaar in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Met 1,36875 boot hij niet eens. ik zit nu op +- 1,38 / 1,39.
Ga even benchen, kijken wat hij ervan vind.

//EDIT

Ik krijg IntelBurnTest errors inclusief 1,40 Vcore.
Dus wellicht heb ik een brakke cpu die (te)veel volt nodig heeft om op 4,0ghz rond te spelen?

Kan dit indirect een probleem zijn door mijn B-merk voeding?

Ik hoor het graag!

//EDIT2

Op 1,418xxx Vcore deed Intelburntest het voor +- 1min voordat hij er de brei aan gaf.
Maar is er wel een ( grote? ) vdrop (? ) gezien er 1,418 ingestelt is en windows 1,408 leest en tijdens load hij 1,392+- volt geeft.

Is dit normaal te noemen? :)

//EDIT3 ( we blijven proberen! )

Nu naar 1,428 ( iig 1,42+- ) maar ik kom ik windows weer op precies de zelfde vcore: windows 1,408 en stressed met intelburntest komt hij weer op 1,392+- Vcore.

http://www.thijskramer.nl.../cpu-4.0ghz-fail-0000.jpg

http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/cpu-4.0ghz-fail.jpg

:'(

[ Voor 102% gewijzigd door thijszor op 08-12-2008 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenacht... :z

Ik heb even een vraagje over overclocken,

ik heb sinds 3 dagen :

asus p5q pro
e8500 3.16ghz boxed
2x 2gb pc8500 1066mhz corsair dominator inc fan
nvidia 9800gtx+
750w corsair
coolermaster 690 (met 3 normale fan's erin)
750 gb samsung 32mb cache
vista hp 64bits

Maar nu wil ik graag mijn processor op 3.8 a 4.0 laten draaien waar moet ik dan in de bios alles op zetten? fsb 400 of hoger? geheugen ook omhoog gooien? en vooral waar ik niks van snap welke voltages moet ik instellen en op hoeveel? Iemand misscien een handig lijstje van wat hij/zij heeft en wat stabiel draait. Ik heb dit nog nooit gedaan ( zullen jullie vast en zeker al uit mijn tekst gehaald hebben) :o
Ik heb wel al everest ultimate die geeft makkelijk links onderin weer hoeveel temp. alles is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 13:33
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 02:10:
Goedenacht... :z

Ik heb even een vraagje over overclocken,

ik heb sinds 3 dagen :

asus p5q pro
e8500 3.16ghz boxed
2x 2gb pc8500 1066mhz corsair dominator inc fan
nvidia 9800gtx+
750w corsair
coolermaster 690 (met 3 normale fan's erin)
750 gb samsung 32mb cache
vista hp 64bits

Maar nu wil ik graag mijn processor op 3.8 a 4.0 laten draaien waar moet ik dan in de bios alles op zetten? fsb 400 of hoger? geheugen ook omhoog gooien? en vooral waar ik niks van snap welke voltages moet ik instellen en op hoeveel? Iemand misscien een handig lijstje van wat hij/zij heeft en wat stabiel draait. Ik heb dit nog nooit gedaan ( zullen jullie vast en zeker al uit mijn tekst gehaald hebben) :o
Ik heb wel al everest ultimate die geeft makkelijk links onderin weer hoeveel temp. alles is.
In je bios zet je CPU voltage op 1.32 en je front side bus zet je op 400 of 420 x 9.5 = 3.8 of hoger.
en dan ga je kijken of het stabiel blijft. dit voltage moet genoeg zijn , en is niet te hoog.
Aangeziet je 1066 geheugen hebt, hoef je denk ik geen extra voltage door de ddr heen te duwen.

Ik heb zelf een e8400 met een MP van 9 op 4.2 lopen. met een cpu voltage van 1.27.

[ Voor 9% gewijzigd door Punkbuster op 08-12-2008 09:07 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Goedemorgen! * thijszor pakt een bakkie leut!

Toch vreemd ( of niet :p ) dat 3dMark06 wel met succes afgerond kan worden,
Is het acceptabel dat intelburntest niet met succes afgerond kan worden of is het echt een indicatie dat als ik verder ga op ( schijnbaar ) een te laag voltage dat ik problemen krijg?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
thijszor schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:34:
Goedemorgen! * thijszor pakt een bakkie leut!

Toch vreemd ( of niet :p ) dat 3dMark06 wel met succes afgerond kan worden,
Is het acceptabel dat intelburntest niet met succes afgerond kan worden of is het echt een indicatie dat als ik verder ga op ( schijnbaar ) een te laag voltage dat ik problemen krijg?

Ik hoor het graag.
Vind je het erg dan Intel Burnintest niet succes vol verloopt?
Ik kan Orthos ook niet draaien, terwijl de PC nog nooit is vast gelopen bij andere dingen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
-The_Mask- schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:46:
[...]

Vind je het erg dan Intel Burnintest niet succes vol verloopt?
Ik kan Orthos ook niet draaien, terwijl de PC nog nooit is vast gelopen bij andere dingen. ;)
Waar het mij omgaat is dat hij een middag gamen vol moet houden,
En of intelburntest dat "simuleert" .
Ben nu even GTA4 aan het proberen, gezien dat de reden is dat ik 3,8 ghz -> 4,0ghz wou pushen.
Het spel is vrij CPU intensief. Speel nog steeds nu met 1,42xxx Vcore. Wat idle 1,408 word en stressed 1,392...
En van wat ik hier gelezen heb is dat die vdrop net iets te veel van het goede is, dus wellicht een nieuwe modulaire voeding kopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
thijszor schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:02:
[...]

Waar het mij omgaat is dat hij een middag gamen vol moet houden,
En of intelburntest dat "simuleert" .
Denk het niet echt.
Soms komt het namelijk voor dat Stress test wel stabiel is maar games niet maar anders om ook. ;)
Ben nu even GTA4 aan het proberen, gezien dat de reden is dat ik 3,8 ghz -> 4,0ghz wou pushen.
Het spel is vrij CPU intensief. Speel nog steeds nu met 1,42xxx Vcore. Wat idle 1,408 word en stressed 1,392...
En van wat ik hier gelezen heb is dat die vdrop net iets te veel van het goede is, dus wellicht een nieuwe modulaire voeding kopen? :)
Ik zou eerder een ander moederbord kopen, voeding maakt niks uit. ;)
Of even Vdroop en/of Vdrop mod uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 08-12-2008 10:10 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
-The_Mask- schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:09:
[...]
Denk het niet echt.
Soms komt het namelijk voor dat Stress test wel stabiel is maar games niet maar anders om ook. ;)
[...]

Ik zou eerder een ander moederbord kopen, voeding maakt niks uit. ;)
Of even Vdroop en/of Vdrop mod uitvoeren.
Ik was onder de veronderstelling dat de GigaByte GA-X48-DQ6 prima was? :)
Ik ga nog even verder benchen, maar twijfel of het momenteel nu echt stabiel is. :/

//EDIT

Ben nu op 1,424 Vcore en heb Intelburntest met succes afgerond ( 500sec , 2 tests, leek me voldoende )
Tijdens load sprint hij op die 1,408. Ik denk dus dat dit bijna het minimum voltage is wat mijn cpu nodig heeft ( wellicht door de grote vdrop, maar dat terzijde ).

http://www.thijskramer.nl...t/cpu-4.0ghz-succes-2.jpg

Ga toch naar een nieuwe voeding en mogelijk kast kijken, die andere voltages met name de +12 lijn klopt voor geen meter en verspringt ook 0,6 volt van tijd tot tijd. :)

[ Voor 33% gewijzigd door thijszor op 08-12-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ga toch naar een nieuwe voeding en mogelijk kast kijken, die andere voltages met name de +12 lijn klopt voor geen meter en verspringt ook 0,6 volt van tijd tot tijd. :)
En dat is gemeten met een multimeter?
Want de voeding mag geen invloed hebben op de Vcore.
Heb je trouwens Loadline Calibration wel aan staan?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je bios zet je CPU voltage op 1.32 en je front side bus zet je op 400 of 420 x 9.5 = 3.8 of hoger.
en dan ga je kijken of het stabiel blijft. dit voltage moet genoeg zijn , en is niet te hoog.
Aangeziet je 1066 geheugen hebt, hoef je denk ik geen extra voltage door de ddr heen te duwen.

Ik heb zelf een e8400 met een MP van 9 op 4.2 lopen. met een cpu voltage van 1.27.
Punkbuster wijzigde dit bericht 08-12-2008 09:07 (9%)

ik heb het cpu v op 1.32 gezet en fsb op 420, en toen een stress test van everest ultimate gedaan en de temp kwam niet boven de 52gr uit. ik heb deze test wel maar 7 min laten lopen is dit goed genoeg? hij geeft wel aan dat hij 1 op 1 loopt met geheugen, maar kan ik de voltage niet beter ook op 1.27 zetten? (ik heb nml. al heel veel forums gelezen afgelopen week en daar komt vaker naar voren dat je beter zo min mogelijk extra voltages kan laten lopen op je cpu. Ik heb er nogmaals geen ervaring. Hij geeft nu wel aan dat hij 3.99 ghz loopt.
Zal ik voor de zekerheid ook maar een extra cooler kopen, want die kosten maar 30 a 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
[quote
ik heb het cpu v op 1.32 gezet en fsb op 420, en toen een stress test van everest ultimate gedaan en de temp kwam niet boven de 52gr uit. ik heb deze test wel maar 7 min laten lopen is dit goed genoeg? hij geeft wel aan dat hij 1 op 1 loopt met geheugen, maar kan ik de voltage niet beter ook op 1.27 zetten? (ik heb nml. al heel veel forums gelezen afgelopen week en daar komt vaker naar voren dat je beter zo min mogelijk extra voltages kan laten lopen op je cpu. Ik heb er nogmaals geen ervaring. Hij geeft nu wel aan dat hij 3.99 ghz loopt.
Zal ik voor de zekerheid ook maar een extra cooler kopen, want die kosten maar 30 a 40 euro.
[/quote]

Slimme zet, maar probeer het voltage maar te verlagen, en van zelf merk je tot waar je kan gaan.
PS: ik heb zelf een Cooler Master z600 koeler met 2 fan's erop. zoek maar eens op :)

Mijn 8400 loopt 1.264v 4.15ghz, dus ja, je kan lager gaan }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Punkbuster op 08-12-2008 11:52 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:44:
Lees eens een tutorial door, want wat je nu doet is gewoon dom bezig zijn. Overclocken doe je door eerst een veilig voltage te kiezen zoals 1,25v. Dan ga je telkens je FSB verhogen met stapjes van 10 en telkens orthos een uur of 2 laten draaien om stabiliteit te testen. Zodra die niet meer 2 uur stabiel is verhoog je het voltage naar bijvoorbeeld 1,275 en ga je weer 2 uur testen.
Je ramt hem niet zomaar op 4ghz met een ramdom hoog voltage en laat hem 7 minuten draaien en noemt hem stabiel, dat is veel te weinig en je draait waarschijnlijk nog op te hoog voltage ook.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:44:

Punkbuster wijzigde dit bericht 08-12-2008 09:07 (9%)

Het is DDR2 800mhz mem, aan wat voor "extra voltage" moet ik denken dan? Multiplier staat op 2, dus 890mhz. zou voldoende moeten zijn met normaal voltage? :)

//EDIT

en ja, load calibration staat aan :)

//EDIT2

In bios 1,328 Vcore ingestelt bij 9x423 ( 3,8ghz ) en hij boot wel, maar orthos / prime95 / Intelburntest stoppen al bijna meteen met werken. Onder de load ging hij naar 1,31xxx.
Ook op 1,36x Vcore bij 3,8ghz wil hij niks doen. :/

Ik weet het niet, op 4,0ghz bij 1,41 / 1,42+- Vcore is dit echt schadelijk? :)

[ Voor 10% gewijzigd door thijszor op 08-12-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 22:49

Iska

In case of fire, use stairs!

1.4V is wel de door Intel ingestelde Limit voor de wolfdale's.. dus vanaf daar kan het wel gevaarlijk worden.
Verder weet ik niet welk geheugen je hebt, maar 90mhz erbij zal die waarschijnlijk niet leuk vinden zonder wat extra prik. Zolang je onder de 2,1V blijft kan je er dus best wat bij gooien

Btw: Is 62 graden bij de Intel BurnTest veel voor een E8400@3,8ghz@1.265V ??

[ Voor 11% gewijzigd door Iska op 08-12-2008 16:44 ]

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 22:37
Dit zal ongetwijfelt een noob vraag zijn maar kon het nergens vinden.

Ik ben beetje aan het overkloken met mijn e 8400 en die draait nu netjes stabiel op 4275.02 MHz voor validatie klik hier

Zoals ook bij de validatie tezien is zie je geen sse4.1 nu heb ik bij gigabyte gekeken en zag dat een nieuwere bios dit wel zo moeten laten zien.

Mijn vraag is nu echter omdat het zaakje nu lekker draait. Werkt sse4.1 nu niet of laat cpu z dit alleen niet zien. Dit omdat ik uit het verleden met andere mobo's weet dat nieuwe biosen niet altijd vooruit gang bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jasper91 schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:41:
1.4V is wel de door Intel ingestelde Limit voor de wolfdale's.. dus vanaf daar kan het wel gevaarlijk worden.
Verder weet ik niet welk geheugen je hebt, maar 90mhz erbij zal die waarschijnlijk niet leuk vinden zonder wat extra prik. Zolang je onder de 2,1V blijft kan je er dus best wat bij gooien

Btw: Is 62 graden bij de Intel BurnTest veel voor een E8400@3,8ghz@1.265V ??
Ligt aan je koeling ;)

Intel BurnTest is wel het progje wat de allerhoogste temp uit je proc weet te peuteren...
Is niet iets wat in real life zal gebeuren, dus dan zit je prima imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Dan blijf ik het toch vreemd vinden waarom ik 1,40+- volt door me Vcore heen moet jagen voor die 4,0ghz.
Heb ik dan gewoon "Bad luck" met me Processor of zijn er toch mogelijke bottlenecks in mijn systeem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Heb er nu een Gemini II met 2 65CFM fans opzitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijszor schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:58:
Dan blijf ik het toch vreemd vinden waarom ik 1,40+- volt door me Vcore heen moet jagen voor die 4,0ghz.
Heb ik dan gewoon "Bad luck" met me Processor of zijn er toch mogelijke bottlenecks in mijn systeem? :)
Mogelijke bottlenecks kun je zelf uitvinden door stap voor stap over te clocken...
Max mem, max FSB en dan pas max MHz CPU!

En je kunt ook gewoon pech hebben met je proc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:13:
[...]

Mogelijke bottlenecks kun je zelf uitvinden door stap voor stap over te clocken...
Max mem, max FSB en dan pas max MHz CPU!

En je kunt ook gewoon pech hebben met je proc...
Probleem is dat ik weinig kennis heb over de limieten van BV het ram, het loopt nu 90mhz hoger op multiplier van 2 en dat werkt prima. Krijgt 0,10 volt extra , om de kleine overclock op te vangen.

De FSB heb ik vrij weinig mee gedaan, maar dat word toch automatisch aangepast eraanliggend hoe jij je mhz / multiplier en de hele mikmak veranderd?

Want dat geloof ik wel :) .

Voorlopig heb ik er vrede mee, zolang het maar stabiel blijft draaien is 4,0ghz duidelijk de max voor moi! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

thijszor schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:33:
[...]

Probleem is dat ik weinig kennis heb over de limieten van BV het ram, het loopt nu 90mhz hoger op multiplier van 2 en dat werkt prima. Krijgt 0,10 volt extra , om de kleine overclock op te vangen.

De FSB heb ik vrij weinig mee gedaan, maar dat word toch automatisch aangepast eraanliggend hoe jij je mhz / multiplier en de hele mikmak veranderd?

Want dat geloof ik wel :) .

Voorlopig heb ik er vrede mee, zolang het maar stabiel blijft draaien is 4,0ghz duidelijk de max voor moi! ;)
Dus voltage inc. bij RAM hielp wel? Verder is FSB natuurlijk wel belangrijk! Bijv. FSB * Multiplier = CPU freq, en FSB * 2 = Ram freq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Jasper91 schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:37:
[...]

Dus voltage inc. bij RAM hielp wel? Verder is FSB natuurlijk wel belangrijk! Bijv. FSB * Multiplier = CPU freq, en FSB * 2 = Ram freq.
Zelfs zonder de voltage aan het RAM werkt het volgens mij prima, maar ik heb het gevoel dat alles nu wel aardig stabiel loopt inderdaad. En de levensduur hoeft ook geen 4 tot 5 jaar te zijn, als ik deze met 1,40 Vcore verkort tot 3jaar heb ik er ook vrede mee ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Levensduur is normaal gesproken veel langer voor zo'n processor. levensduur is onzin met overclocken

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Punkbuster schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 08:16:
Levensduur is normaal gesproken veel langer voor zo'n processor. levensduur is onzin met overclocken
Ik neem aan dat je hem iniedergeval verkort, maar last zal ik er niet van hebben inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Hum, denk toch dat het nog ( steeds ) niet goed zit met die 4,0ghz @ 1,40+- Vcore.
Vandaag heeft hij geen zin om 3d games te draaien, complete reboot als gevolg.

Alles staat nu op stock, zal hem wel ff door intelburntest halen.

Het meest irritante bij het GB mobo ( GigaByte GA-X48-DQ6 ) is dat voor 4,0ghz met voltages op automatisch de Vcore op 1,57+- word gezet. doe ik het op manual hem ik grote rode letters "NOT OPTIMIZED" en op automatisch is het natuurlijk allemaal groen & goed, zucht.

Denk dat ik hem maar op 3,8ghz ga laten, jammer want GTA-IV vond het wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:04

JME

zeg maar Jamie

Melding "not optimized" op Gigabyte borden kun je rustig negeren bij overklokken, mits je weet waar je mee bezig bent.
Voor meer overklok-info in combinatie met Gigabyte borden, zie http://forums.tweaktown.com/f69 (semi-officieel Gigabyte supportforum). Schat aan info!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:37
Luitjes nog even voor de duidelijkheid over GTL Ref voltages.

Ik heb een GA-EP45-UD3P Bord.

Daar staan de volgende settings op:

CPU Reference
MCH Reference
MCH/DRAM Reference

Dit zijn toch de " GTL Reference settings" ?

Zo ja, CPU GTL Reference:

vTT x 0.63/0.65/0.67% = CPU GTL Ref toch ? Dat betekend dus dat: 1.26vTT x 0.63% dan 0.794 ingesteld moet worden?
Ik heb wel wat posts terug gelezen, maar even voor de verduidelijking dit,
Ik krijg de boel namelijk niet echt stabiel op dit bord. Random cold boots, reset's van OC terwijl orthos wel stabiel is.. christ |:( hehe.
En iemand enig idee of Northbridge GTL ref (MCH Ref) met dezelfde formule gaat ?
Of moet ik hierbij de vMCH x 0.63/0.65/0.67% doen in plaats van de vTT? = bijvoorbeeld 1.4vMCH x 0.63% is dan 0.882

[ Voor 28% gewijzigd door Lekiame op 10-12-2008 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vTT x 63/65/67% = CPU GTL Ref toch ? Dat betekend dus dat: 1.26vTT x 63% dan 0.794 ingesteld moet worden?
Heb het net even geprobeerd voor je :9 kijg direct een BSOD als ik mijn vTT (1,45) maal 63% zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 15:29:
[...]

Heb het net even geprobeerd voor je :9 kijg direct een BSOD als ik mijn vTT (1,45) maal 63% zet...
hmmm... op 0.91 stond je Ref dus ?
je vTT van 1.45 us trouwens ook wel best hoog!

[ Voor 19% gewijzigd door Lekiame op 10-12-2008 15:49 ]

Verwijderd

Clock: 3780Mhz | CPU: E8400 | Batch: #828A423 | vCore: 1,16v | Max temp: 51° | Cooling: AIR | Nickname HaMoCiDaL

Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/4949/stabielbij3780mhzze8.th.jpg

Mijn core temps zijn niet horer dan 51 graden geweest. Maar mijn everest temp CPUtin was 113 graden. Nu na een half uur idelen nog steeds :P

• Putyah
  • Laatst online: 08-10 12:44
In de topict start heb ik nog geen link gezien naar de database van Hardforum. Hier staan zowel de oude als de nieuwe C2D in. Zou misschien een goede aanvulling kunnen zijn? klik

Verwijderd

Ik heb nu mijn E8500 lopen op 4.113,5 MHz met een vCore van 1,23 in HW-monitor. Ik ben hem nu aan het testen met Prime95, maar de temp loopt op tot maximaal 74 graden... is dit te warm voor een 24/7 overklok? Misschien wel even handig om hier te vermelden dat de processor altijd 100% loopt in verband met foldng@home...

Er zit een scythe mugen op en het geheel zit in een p182 kast. Het kan zijn dat de koeler niet helemaal 100% lekker zit, maar het bevestigen was een crime dus dat ga ik niet nog eens doen. Dan klok ik hem nog liever weer terug...... vast bedankt voor het advies!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 21:56 ]

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-10 14:46
ik zou toch je koeler opnieuw erop doen want de censors van je processoren gaan kapot bij 74 graden wat dus inhoud dat je eigenlijk niet hoger zou kunnen uitlezen op dat voltage word mijn cpu met een Artic freezer 7 pro idle net 30 graden ik zou hem toch weer eventjes opnieuw erop doen en gooi er wat goede koelpasta tussen :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Nah wat mij betreft is de koeler er opnieuw opzetten echt geen optie... toen ik de PC kreeg ben ik ongeveer twee dagen vol frustratie bezig geweest om dat kreng erop te zetten, heb uiteindelijk een vriend moeten laten komen die hem erop heeft gezet. Ik waag me daar dus niet meer aan...

• MrDucky
of je doet wat moeite en zet hem er opnieuw op en neemt er de tijd voor en doe het rustig er zijn veel mensen die het gewoon lukt ;) of je zorgt dat je processor kapot gaat waardoor je weer een nieuwe moet kopen en alsnog de koeler moet herinstalleren?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:24
Nu dat ik merk dat een spel als GTA4 meer cpu power nodig heeft ga ik ook maar eens denken over het overclocken van mn E8400. Mn E6600 kreeg ik stabiel op 3Ghz, hopelijk mn E8400 wat verder ;)

Jammer alleen dat Asus AI suite niet werkt (vastlopers..). Ik vind het toch altijd makkelijk om dit soort dingen vanuit Windows te doen (wat fora erbij, de rekenmachine e.d.)

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt de topic wel bijgehouden? .... Mijn score hoort in de lijste op de pagina 1 te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:34:
Wordt de topic wel bijgehouden? .... Mijn score hoort in de lijste op de pagina 1 te staan
Hier zal ik een lijstje bij houden met stabiele overclock resutaten van de E8xxx serie :

Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen is het volgende:
Een screen van minimaal 8 uur Orthos of Prime 95 en gegevens over je CPU & settings.
Uiteraard een validatie van Cpu-z erbij zou (lees_moet dus gewoon) ook erg fijn zijn ..
Lees de volgende keer voor je vragen gaat stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Weet iemand toevallig vanaf welke temp je E8400 het niet leuk meer gaat vinden (stressed)? Ik zit nu namelijk met Small FFT's bij Orthos op pieken van 60 graden (Vcore 1.30V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 19:19

KoffieNT

banaan

75+ zou ik er toch echt mee kappen :P.

Voor safe zou ik ergens tussen de 60-65 blijven.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
72.4 knallen de warmte sensoren kapot.
je cpu mag 90 graden worden ofzo (dit is niet aanteraden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje tussendoor....

Wat gebeurt er trouwens met een Core 2 Duo als je hem aanzet (op default) zonder koeler er op? Gaat hij dan automatisch uit of brandt hij dan door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Ben bang dat hij dan door brand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Mwa dan springt er wel een beveiliging op hoor :). Bij 95-105 graden gaat hij cores en uiteindelijk de processor uitschakelen.

Weetniet hoe duur je processor is, maar zou het niet proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoffieNT schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:13:
Mwa dan sprint er wel een beveiliging op hoor :). Bij 95-105 graden gaat hij cores en uiteindelijk de processor uitschakelen.

Weetniet hoe duur je processor is, maar zou het niet proberen :).
Per ongeluk gedaan :(. Hij rook wel raar. Ik ging er vanuit dat hij dan meteen kapot is. Maar dit hoeft dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Per ongeluk doh xD.

Nou, het kan zijn dat hij het nog doet, maar er is inderdaad een kans dat hij kapot is. Ook je moederbordje zal het niet zo fijn hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:48:
Even een vraagje tussendoor....

Wat gebeurt er trouwens met een Core 2 Duo als je hem aanzet (op default) zonder koeler er op? Gaat hij dan automatisch uit of brandt hij dan door?
Lijkt me wel duidelijk: http://www.youtube.com/watch?v=W8lS7KoOEeo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Lijkt me niet, op het filmpje zijn processors uit 2001 gebruikt, beetje kromme vergelijking. Ik meen te weten dat sinds socket 478 er een thermal shutdown of iets dergelijks aanwezig was om oververhitting te voorkomen, (zelf nog getest met een pentium 4 2.4ghz op een asus P4B), werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Laatst online: 26-07 00:33
normaal gebeurd er niets, een vriend van mijn zen cpu koeler ( stock brol ) was er afgevallen, natuurlijk had hij dit niet gezien, maar kreeg netjes een melding over te hoge cpu temp.

misschien was dit geluk, ik ga het allesinds niet testen. ik weet wel vroeger men eerste amd'tje had kapotte koeler en die cpu brande wel op.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Ik heb mijn E8400 stabiel op 3.3GHZ draaien met de stock cooler, 31 graden idle, 43 stressed,
Voorlopig hoeft het nog niet verder, ik stap over van een 3.2GHZ P4 naar dit beestje ;)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

E8400 draait hier al maanden stabiel op 3.92ghz , 1.37vCore. Geen superchip volgens mij, maar volgens mij kan de chip het makkelijk hebben aangezien hij al zolang foutloos 24/7 draait. Verder echt een vette cpu, beste dualcore ooit. Kan bijvoorbeeld GTAIV alle cpu-intensieve settings max draaien zonder slowdowns op deze kloksnelheid, en de temp blijft altijd onder de 60C.

Ik denk dat ik deze cpu nog wel een tijdje blijf gebruiken, ik hoef iig echt geen quadcore in ruil voor mijn e8400. Zelfs een Corei7 vind ik veels te duur in vergelijking als je ziet wat voor een performance een E8400 haalt als je hem lekker overclockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-10 21:02
heb een nieuw moederbord (maximus II formula) dus kan weer spelen :)

ben nu prime aan het draaien op 9.5*433 (4113MHz) op mijn e8500 C0 met 1,3vcore LLC enabled. Volgens mij kan deze cpu nog veel verder, alleen vind ik hem erg warm worden. Tijdens de prime test wordt delta tjmax minimaal 28 graden. Dit onder een xigmatek HDT-S1283 in een antec 300 met 5 case fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nieuw geheugen gehaald van OCZ PC8500 Reaper voor mijn E8400
Max overklok tot in windows is nu 4.3Ghz
Stabiel haal ik 4140Mhz 9* 460 @ 1.35V

Ben enorm tevreden, toch nog de 4Ghz kaap doorboorb met nieuwe ram :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 01:16:
Ik heb nieuw geheugen gehaald van OCZ PC8500 Reaper voor mijn E8400
Max overklok tot in windows is nu 4.3Ghz
Stabiel haal ik 4140Mhz 9* 460 @ 1.35V

Ben enorm tevreden, toch nog de 4Ghz kaap doorboorb met nieuwe ram :D
Erg nice man, hoop ook zo iets te halen deze week als ik m'n spulletjes kan aansluiten. Welk moederbord gebruik je?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLuna schreef op zondag 21 december 2008 @ 08:47:
[...]

Erg nice man, hoop ook zo iets te halen deze week als ik m'n spulletjes kan aansluiten. Welk moederbord gebruik je?
Dom van me :p Hier is de volledige spec !
Ik gebruik de gewonen P5Q mobo van asus, dus geen pro of deluxe versie
Momenteel heb ik hem op 4050Mhz (zie hieronder) ik draai nog altijd met standaard koeling en dat wordt wel heet :p Dus tijdens de dagen nog nieuwe halen :)
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog geen prime heb gedraaid, in 9 * 460 (4140Mhz )maar heb daar uren mee gewerkt en gegamed zonder probs en dan covered mijn pc uiteindelijk al mijn noden en is de doelstelling bereikt.

Intel DUO core 8400 3.0Ghz @ 4.05Ghz 6MB L2 (450*9) - 2 x 2Gb OCZ PC8500 Reaper - Western Digital 320GB // 500GB - Asus P5Q mobo - MSI 9800GTX plus OC 15k+ 3D'06 - OCZ 600W PSU

http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/4050Mhz.jpg
http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/4140.jpg
Op laatste draai ik nu momenteel zonder probs tot nu toe, heb al is orthos gedaan maar word 70+ graden, ik ga dus eerstdaags die stockkoeler vervangen door iets deftigs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 10:37:
[...]
....
http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/4050Mhz.jpg
http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/4140.jpg
Op laatste draai ik nu momenteel zonder probs tot nu toe, heb al is orthos gedaan maar word 70+ graden, ik ga dus eerstdaags die stockkoeler vervangen door iets deftigs.
wellicht een Coolermaster Z600 met 2 fans, een scythe mugen of een TRUE (de TRUE's hebben wel vaak last van een bolle heatspreader dus lappen is aanbevolen) of iets goedkopers Artic freezer 7 pro? (heb ik zelf ook en kom boven de 4ghz met temps van 54 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDucky schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:53:
[...]

wellicht een Coolermaster Z600 met 2 fans, een scythe mugen of een TRUE (de TRUE's hebben wel vaak last van een bolle heatspreader dus lappen is aanbevolen) of iets goedkopers Artic freezer 7 pro? (heb ik zelf ook en kom boven de 4ghz met temps van 54 graden :)
Lol wat ik nu ga vertellen overtrof alles :p
Zeker 2 jaar geleden of zelfs al langer kocht ik voor een vriend deze CPU koeler:
http://www.adpmods.com/ca...phics/7700_Cu/7700_Cu.jpg

Tot overmaat van ramp kocht ik net diegene die NIET op zijn mobo paste ;s
Ik heb er toen +- 50 euro aan gegeven en heb die vriend er nooit een plezier met kunnen doen.
De doos is zelfs nooit opengegaan en bleef tot vandaag ongeopend onder mijn bed liggen !
Nu ruim ik hier alles wat op en kom ik die tegen... ik denk... ooh zal toch wel niet passen...
Toch geprobeerd en het ding zit NET goed ;o
De vinnen tikken juist tegen mijn rams aan maar het PAST !!
Lol van 75-80graden van de stock intel in prime naar 50-55 :D

Ik ben zo happy :p
Check fotootjes
http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/DSC03793.JPG
http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/DSC03794.JPG
Ps pc zit niet in case want die ben ik aan het modden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
deze had ik ook op mijn Pentium 4 3.0GHz Socket 478 :P
lag daarna op de kast toen ik mijn E4500 kreeg omdat ik hier geen retention kit voor had.
helaas issie toen gevallen en waren de koelvinnen verbogen toen heb ik hem weggegeven aan een vriend die paste wel op zijn amd s939 toen heb ik zelf een Artic freezer 7 pro gekocht voor mijn E8400

zo zie je maar weer ze duiken overal nog op :P maar mijn cpu heeft nog last van een bollere IHS mijn broer zen E8400 word met stock koeler ook 30 graden en mijne met stock cooler bijna 45 graden idle .... dus misschien dat er ooit nog een lap beurt aankomt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Mensen, ik heb wat problemen om de 4GHz aan te tikken met mijn nieuwe 8400. Ik ben benieuwd naar tips & truuks van jullie kant. Helaas heb ik geen picas genomen, maar jullie geloven me vast wel ;)
hardware
CPU: E8400 C0 stepping
Mobo: DFI LANparty DK P35 T2RS
RAM: 2x2GB Reaper HPC DDR2-6400
PSU: Antec Phantom 500W
Koeling: Zalman Reserator 1, v2 (zwart). Geen andere componenten in de loop, korte slangen.
Ervaringen
Mijn memory draait zo veel mogelijk 1:1, met CL6 om niet restrictive te zijn. Samen met mijn trouwe E4300 liep hij 24h Orthos stable op 1001 CL5, dus dat zit wel snor :)

Ik ben uiteraard begonnen met 9x400 te testen. Hiervoor had ik al een behoorlijke Vcore van 1,34 nodig om stabiel te zijn. Temps meet ik met Realtemp en zijn dan 31 idle en 43 load.

ik heb beide "standaard overclocks" voor 4GHz geprobeerd (8x500 en 9x444), en allebe hadden ze heel wat voltage nodig (1,39) om in windows te komen. Geen van beide configraties bleef langer dan 10 seconden stabiel onder load. Ik heb bluescreens, FUBARscreens en ook nette exceptions in Orthos gezien. De temperatuur krijgt niet eens de tijd om boven de 50 uit te komen. Idle temps zijn nog steeds 31-33 graden.

Dan maar een stappie terug. 3,8 (9x422) was keurig stabiel op 1,37 vCore. Ik heb Orthos een half uurtje laten lopen, ook op RAM, en temps kwamen niet boven de 57, best netjes toch.

Mijn volgende stap werd 3,9GHz, en dat was ook keurig BIOS stabiel (controleer ik altijd eerst). Bij de volgende rebout stierf mijn harde schijf ineens, deze is nu niet meer bootable of te formatten. Voorlopig eindigd het avontuur voor mij hier dus, misschien dat ik woensdag of donderdag weer wat verder kan gaan klokken.
Vragen
  1. Heb ik een zwakke chip te pakken? Ik weet dat de C0's meer Vcore nodig hebben dan de E0's, maar ik vind hem wel erg hongerig, en ik wil hem liever niet te veel geven, want hij moet een poosje mee. Dat brengt me bij vraag 2:
  2. Hoeveel Vcore kan ik hem nog geven? Zoals gezegd ben ik een beetje huiverig om 'm nog veel meer te geven, 1,39 lijkt me al tamelijk hoog.
  3. Ligt het misschien aan mijn NB? ik heb 'm wel wat extra prik gegeven, ik geloof één of twee stapjes, maar ik heb eigenlijk geen flauw benul wat ik daarmee precies doe en wat de gevolgen zijn.
  4. Ligt het aan mijn RAM? Ik geef 'm de 2,1V die hij volgens specs op de sticker wil hebben, en ik heb CL op 6-6-6-18 staan op 960. Dit ligt toch duidelijk onder de 1001 5-5-5-15 die ik hiervoor altijd draaide.
  5. Verwacht ik te veel? Is 3,8 of 3,9 een mooi gemiddeld resultaat? Ik wil 4Ghz dammit! :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

1. Is idd wel erg veel :S.. ik draaide mijne al 8 uur stabiel op 3,8ghz met een Vcore van 1.2475V! Maar ik merkte dat ik daarna wel over de 1.3V moest om de 4ghz te halen, dus hier ben ik gestopt (niet meer rendabel)
2. Volgens mijn had Intel gezegd van je vanaf rond de 1.425V in de gevarenzone komt
3. Regelt het verkeer vanaf je eerst PCI-e en je southbridge naar je CPU. Wat wel zou kunnen is dat je je PCI-e freq. niet gelockt hebt.. als je dat vergeet gaat je southbridge hoger draaien en kunnen er fouten ontstaan bij het aansturen van SATA-schijven
4. Denk dat je RAM het gewoon goed doet... niks mis mee
5. WTH.. what's the difference in performance?? Ik wilde eerst ook naar de 4ghz voor alleen al het gevoel dat je CPU op 4ghz draait, maar verder heb je er nauwelijks wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
thx Jasper :)

1: heb jij een E0 stepping dan? Van de C0's is het wel bekend dat ze meer stroom pakken, dus dat is niet raar dan, ik denk alleen dat ik iets fout doe omdat er zoveel nodig is...
3: goed punt, ga ik eens onderzoeken.
5: verschil is er natuurlijk niet, maar ik heb geen watergekoelde e8400 op een DFI bord om minder dan 4 gig te accepteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

1. Nope, ook C0 (al las ik het net pas ;))
5. Groot gelijk heb je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelfde cpu en stepping. Ik haal op 1.350V 4.14 stabiel (9*460)
Kheb pas gisternavond de stock koeling veranderd en ga nu verder proberen.
In het officiële document van intel staat 1.45V max voor cpu en zal tot daar proberen. 8)7

5. Totaal akkoord, het oog wil ook wat :p 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:27:
Ik heb zelfde cpu en stepping. Ik haal op 1.350V 4.14 stabiel (9*460)
Kheb pas gisternavond de stock koeling veranderd en ga nu verder proberen.
In het officiële document van intel staat 1.45V max voor cpu en zal tot daar proberen. 8)7

5. Totaal akkoord, het oog wil ook wat :p 8)
Word het dan niet eens tijd om je signature aan te passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
ik heb ook een C0 om hem op 4ghz te krijgen heb ik 1.3 vcore nodig en +0.1 V voor men NB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jasper91 schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:33:
[...]

Word het dan niet eens tijd om je signature aan te passen ;)
Ik zoek er al dagen naar hoe ik dat kan doen en vin het nergens terug !!
Help me dat te vinden aub !! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
kan het zijn dat ik er te veel Vcore door jaag? dattie het op een lager voltage wel doet?

LOL @ signature d:)b
De knop zit hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:04

Dark

who tweaked the light?

Xtrafris schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:06:
kan het zijn dat ik er te veel Vcore door jaag? dattie het op een lager voltage wel doet?

LOL @ signature d:)b
De knop zit hier:
ik heb ook een c0 met v-honger ;) zelfde plankje als jij...
bij mij werkt het als volgt: alles default en dan enkel
- special add op +200mV
- northbridge op 1,50v
- vdimm op 2.0v
- multi op 8x
- fsb 502
- mem 800 (ddr1005)
dat is al een werkend begin... de rest kan je dan later uittweaken ...

draait hier al een jaartje zo :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Ja btw, wat zijn de voordelen/gevolgen van die 'special add op +200mV'.. Die optie heb ik namelijk, maar ik heb er nog niet aangezeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Dark schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:29:
[...]

ik heb ook een c0 met v-honger ;) zelfde plankje als jij...
bij mij werkt het als volgt: alles default en dan enkel
- special add op +200mV
- northbridge op 1,50v
- vdimm op 2.0v
- multi op 8x
- fsb 502
- mem 800 (ddr1005)
dat is al een werkend begin... de rest kan je dan later uittweaken ...

draait hier al een jaartje zo :P...
Thanks, een lotgenoot! Blij dat ik niet alleen ben. Ik ga dit thuis eens proberen.
Ik werd een beetje zenuwachtig van alle mensen die zeggen dat ze 5G halen op 0,85V :+

Special add is toch gewoon je Vcore voltage verhoging, of mis ik nu iets?

Nog even vraag 6: zou het meerwaarde hebben om de NB ook in de loop te zetten? Hij komt dan uiteraard achter de CPU, en de reserator heeft méér dan voldoende capaciteit om beiden te koelen, dus de CPU zal er niet onder lijden. Ik denk hierover na omdat ik gewoon een eitje kan bakken op het ding, hij wordt erg heet.

[ Voor 18% gewijzigd door Xtrafris op 22-12-2008 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:04

Dark

who tweaked the light?

ja zou ik doen, als de garantie zegel op de nb-cooler je niet uitmaakt... hij wordt idd behoorlijk heet, hoewel hij bestwel wat kan hebben is het weghalen van de hitte op die plek ook aantrekkelijk...

ja special add is vcore+ ...

[ Voor 7% gewijzigd door Dark op 22-12-2008 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
Ik heb mijn E8400 op 3.6Ghz lopen met 2gb aan OCZ titanium ram 800mhz. Eerst liep de E8400 op stock en het geheugen gewoon op 400mhz(800mhz), niet 1:1 dus. Dit heb ik in de bios veranderd naar 333mhz (666mhz) = FSB van E8400 = 1:1. Daarna overgeklokt naar 400mhz FSB met MP 9 = 3.6ghz. Het geheugen loopt dan gewoon stock snelheid 800mhz.

Zit een arctic freezer 7 op met stock snelheid. (onhoorbaar tot 50%) nou loopt de fan tot 30graden op 28%. En zelfs op fulload komt de processor op 28% snelheid niet boven de 33 graden. Toch speel ik met de fan op 49% om zekerder te zijn, de processor word dan niet warmer dan 30 graden.

Helaas heb ik half kapotte temp censors denk ik. Coretemp geeft bij Core 1 en 2 de hele tijd dezelfde temp aan (38 graden) onder fulload en idle, soms zit er 2 graden speling in, maar de derde temp geeft wel hetzelfde aan als in de bios, dus die heb ik gebruikt :) .

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yepla, 5.5uur stabiel in orthos @ 60 C°
http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/Orthos4230.jpg
We gaan verder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://users.telenet.be/AsEeL/Computer/4230.jpg

Bios staat hij 1.4V cpuz geeft minder weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 13:27

Airpower

Feel the Power!

Onlangs heb ik mijn E8500 op 3,8 Ghz lopen met een Zalman 7500 Cu erop. Idle loopt hij 44C en load tot wel 65C. Ik had het idee dat de koeler geen goed contact maakt en heb daarom de koeler even van de processor afgehaald en de koelpasta verspreid. Dit heeft echter geen verbeteringen opgeleverd.

Ook vind ik dat bij de stresstesten de temperatuur aardig snel oploopt en dat hierbij het koelblok niet echt heel warm wordt.

Hoe kan ik dit verder aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
ander koelblok?

Misschien heb je er te veel pasta op zitten, je bent geen boterham aan het beleggen natuurlijk ;)
Een paar drupjes zijn normaal gezien genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook al gehoord van bolle oppervlakken.
Zo kan de IHS van je cpu bol staan waardoor er geen optimaal contact is.
Of je heatsink kan bol of hol zijn.

Nuja in welke mate dit allemaal klop weet ik niet, ik heb het zelf nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
wat voor voltage jaag je eigenlijk door de CPU heen? Op zich ook wel belangrijk om te weten :)

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Ik ben aan het overwegen om een betere koelEr aan te schaffen maar had wat vraagtekens of het nuttig zou zijn. Ik heb mijn 8400 nu op 3600 mhz draaien en daar heeft ie 1.26 volt voor nodig, core temps met stock koeler zijn; idle 35 en 60 opload (orthos). Nu heb ik em ook even op 8 x 440 gezet om te zien wat mijn geheugen deed, dit ging prima (3520 mhz). Wil ik nu echter naar 9 x 420 (3780 mhz) dan moet ik al over de 1.3 volt heen, kwa temps scheelt het niet eens zoveel met 63 graden (cores) load maar ben toch maar even gestopt. (kreeg hem ook niet stabiel op 1.3 volt) Idle ging ie wel naar 41 graden maar dit zal ook wel komen omdat ik speedstep aan heb staan.

De vragen die ik heb zijn;

1) Is te verwachten dat ik met betere koeling een betere overklok krijg bij gelijkblijvend voltage?

2) Het verhogen van het voltage van de northbridge is toch alleen van belang bij stijgende fsb of zie ik dat verkeerd? (zie ook 3)

3) Ik mag toch aan nemen dat als het geheugen werkt op 8 x 440 dat het dan hetzelfde werkt onder 9 x 440?

Snap dat er gedacht word, koop gewoon een andere koeler maar dat kan pas over enkele weken en ik wil mijn puter in een andere kast zetten en ik heb geen zin om over een paar weken het spul weer uit te bouwen om de koeler te plaatsen. :) 2de reden is dat ik 3600 mhz ook wel ok vind en het wel een beetje nut moet hebben op een wijze dat het spul ook nog even mee kan. (denk dan aan 9 x 440 dus)

edit > o gut, ik had weer eens een typevoutje gemaakt, woeoeoeoe. (zucht)

tijd voor verandering.

Verwijderd

Nou die koelier wil ik wel eens zien dan. :D

• rickyy
Ik kreeg vandaag ineens een blue screen toen de processor op 3.6ghz liep. Oorzaak is denk ik dat mijn geheugen ineens als de processor op stock liep (3ghz) al stock op 800mhz draaide, dus als ik dan nog is met Easytune de processor op 3.6ghz liet draaien het geheugen boven de 950mhz kwam, wat mijn geheugen niet aankan. Weet iemand hoe ik als de processor op 3ghz loopt ik het 1:1 met het geheugen kan laten lopen? (333mhz dus) ik zie het nergens staan namelijk. Toen ik de PC net in elkaar had gezet en in de bios aan het kloten was is het me gelukt, ik weet alleen niet meer hoe. En waarom is dit zomaar ineens terug gezet :s? Moederbord is niet gereset geweest (niet dat ik weet).

Gigabyte P45 DS3 mobo hier :).

het geheugen is wel mogelijk om op 333mhz gezet te worden zie ik met CPU-Z en Easytune 6. Er staan 3 opties:
-400
-333
-266.

t'is OCZ 800mhz titanium ram btw.

[ Voor 10% gewijzigd door rickyy op 25-12-2008 21:42 ]

• MrDucky
op 400 zetten DDR oftewel Double Data Rate = 800 MHZ ;) dus 2.0 in je bios en dan je FSB op 400 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:09
obme_ief schreef op donderdag 25 december 2008 @ 17:16:
Ik ben aan het overwegen om een betere koelEr aan te schaffen maar had wat vraagtekens of het nuttig zou zijn. Ik heb mijn 8400 nu op 3600 mhz draaien en daar heeft ie 1.26 volt voor nodig, core temps met stock koeler zijn; idle 35 en 60 opload (orthos). Nu heb ik em ook even op 8 x 440 gezet om te zien wat mijn geheugen deed, dit ging prima (3520 mhz). Wil ik nu echter naar 9 x 420 (3780 mhz) dan moet ik al over de 1.3 volt heen, kwa temps scheelt het niet eens zoveel met 63 graden (cores) load maar ben toch maar even gestopt. (kreeg hem ook niet stabiel op 1.3 volt) Idle ging ie wel naar 41 graden maar dit zal ook wel komen omdat ik speedstep aan heb staan.

De vragen die ik heb zijn;

1) Is te verwachten dat ik met betere koeling een betere overklok krijg bij gelijkblijvend voltage?

2) Het verhogen van het voltage van de northbridge is toch alleen van belang bij stijgende fsb of zie ik dat verkeerd? (zie ook 3)

3) Ik mag toch aan nemen dat als het geheugen werkt op 8 x 440 dat het dan hetzelfde werkt onder 9 x 440?

Snap dat er gedacht word, koop gewoon een andere koeler maar dat kan pas over enkele weken en ik wil mijn puter in een andere kast zetten en ik heb geen zin om over een paar weken het spul weer uit te bouwen om de koeler te plaatsen. :) 2de reden is dat ik 3600 mhz ook wel ok vind en het wel een beetje nut moet hebben op een wijze dat het spul ook nog even mee kan. (denk dan aan 9 x 440 dus)

edit > o gut, ik had weer eens een typevoutje gemaakt, woeoeoeoe. (zucht)
Ik heb zelf ook een E8400, en asus P5k moederbordtje, maar ik krijg m maar niet stabiel op 3.6ghz, me geheugen is kingston valueram 800mhz wat ik nu draai op 5-5-5-15, ook al 4-4-4-12 en 5-5-5-18 geprobeerd maar wil allemaal niet lukken, en als ik me Volt verhoog van me CPU dan krijg ik alleen maar sneller errors in orthos..

net CPU voltage op 1.30 gezet, en na 3 minuten stresstest met orthos geeft die al een error..

Wat kan ik nog proberen om hem stabiel te krijgen op 3.6 ghz? aangezien hij dan gewoon 1:1 draait met me geheugen, is dat dus me voornamelijke doel. Gebruik trouwens ook de standaard koeler.

[ Voor 6% gewijzigd door Scrtz op 26-12-2008 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickyy
MrDucky schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:48:
op 400 zetten DDR oftewel Double Data Rate = 800 MHZ ;) dus 2.0 in je bios en dan je FSB op 400 :)
Ik wil m'n processor niet 24/7 op 3.6ghz draaien. Normaal was het makkelijk, als ik opstartte stond de CPU op 3.0ghz en het geheugen op 333mhz (1:1). Zodra ik een zwaar spel ging doen (GTA IV, Crysis, Far cry 2, etc.) zet ik 'm snel ff op 400mhz FSB en klokte het geheigen ook naar 400mhz. (800 effective dus). Maar ineens is dit gewijzigd.

Ik ging net mn bios binnen, en daar stond een melding dat ik boot failures heb gehad (wat waar is, opstarten, en weer uitgaan etc.) omdat er waarschijnlijk iets overpowered is geweest. (neem aan het geheugen). Het heeft dus wss al een tijdje boven de 950mhz gedraaid zonder dat ik 't wist, tot dat ik blue screen kreeg.
Ik blijf er nu ff vanaf, kijk morgen verder. Heb een screen van m'n bios gemaakt. Post ik morgen :).

Thnx voor hulp iig.

Edit:

Het staat namelijk wat vaag en raar aangegeven. Allemaal cijfers met letters.
-System memory multiplier. Kan kiezen uit tientallen verschillende, standaard staat ie op 2.40B ofzo. Rechts daarnaast staat een ranglijst:

(6.MCH stepping
x.xxA -> FSB 266mhz
x.xxB -> FSB 333mhz
x.xxC -> FSB 266mhz
x.xxD -> FSB 400Mhz.

Bij x.xxB hoort dus 333mhz, maar hij staat al op 2.40B :S .

Edit 2:

Ik zie dat er bij Easytune 6 achter de naam van m'n processor ES staat. Naar mijn weten wordt dat engenering sample mee bedoelt? Is dit slecht of beter? :P

[ Voor 21% gewijzigd door rickyy op 26-12-2008 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Scrtz schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 00:20:
[...]

Ik heb zelf ook een E8400, en asus P5k moederbordtje, maar ik krijg m maar niet stabiel op 3.6ghz, me geheugen is kingston valueram 800mhz wat ik nu draai op 5-5-5-15, ook al 4-4-4-12 en 5-5-5-18 geprobeerd maar wil allemaal niet lukken, en als ik me Volt verhoog van me CPU dan krijg ik alleen maar sneller errors in orthos..

net CPU voltage op 1.30 gezet, en na 3 minuten stresstest met orthos geeft die al een error..

Wat kan ik nog proberen om hem stabiel te krijgen op 3.6 ghz? aangezien hij dan gewoon 1:1 draait met me geheugen, is dat dus me voornamelijke doel. Gebruik trouwens ook de standaard koeler.
Test eerst eens ff Orthos zonder OC? Want dit vind ik wel heel erg merkwaardig (denk namelijk dat het niet aan je CPU ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jasper91 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 00:57:
[...]

Test eerst eens ff Orthos zonder OC? Want dit vind ik wel heel erg merkwaardig (denk namelijk dat het niet aan je CPU ligt)
Als je geen errors krijgt op stock snelheid.
Kun je dezelfde FSB weer instellen van de OC en daarna de multiplier op 6.
Als dit niet stabiel is dan licht het waarschijnlijk aan je geheugen of je mobo.
Als het wel stabiel is kun je de multiplier verhogen naar 7.
En ga zo maar door tot het moment dat die instabiel wordt dan moet het voltage van de CPU omhoog.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ik kreeg geen errors tot nu op 400mhz, daarvoor deed ik gewoon met stappen van 5/10mhz verhogen en dan 10 minuutjes testen en dat liep allemaal stabiel

wat ik btw niet snap, als je je CPU voltage dus verhoogt naar 1.30, dan geeft CPU-Z en andere programma's aan dat in idle mode ik een hoger vcore getal zoals 1.25/1.27 gebruik en als ik dan een stress test begin 1.21 ongeveer, hoe zit dat eigenlijk?

[ Voor 45% gewijzigd door Scrtz op 26-12-2008 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Jongens jongens jongens... lees je eens in in de materie. Dit soort vragen lezen we nu pas voor de 289468910234789123478e keer. 1 woord: vDroop. De rest mag je zelf opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
1 woord: vDroop. De rest mag je zelf opzoeken.
2 Woorden vDrop en vDroop. :>

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ah oke ik heb het al ongeveer door, Heb nu me CPU voltage op 1.325 gezet, lager kan ik niet gaan, me E8400 draait nu eindelijk stabiel @ 3.6ghz net 45min stress test gedaan dus zal wel goed zitten, heb me geheugen op CL6 gezet en dit ga ik nu dus weer verlagen naar CL5 ( fabriekstandaard )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Scrtz schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 00:20:
[...]

Ik ben helaas niet zo thuis in je moederbordje en heb verder gedaan wat jij hebt. Als het aan je processor ligt dan zit het er gewoon niet in maar ergens lijkt me dat sterk (?) Je zou nog is kunnen proberen em op 8 x 400 tot 440 te draaien om te zien wat ie dan doet ? (misschien je geheugen voltage niet goed al neem ik aan dat jouw geheugen gewoon 1.8 nodig heeft, heb zelf ook dat ram) En wat zijn je temperaturen? Ik vond 1.26 volt (cpu-z) al veel voor 3600 mhz eik :) En misschien heeft het iets met specifiek de p5k te maken maar dat weet ik verders dus niet.

edit> zie dat ik inmiddels al wat aan de late kant ben :)

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
me temperaturen zijn rond de 62-64 graden met stress test via orthos, dus ongeveer tzelfde als bij jou dus met standaard koeler.

Moet toch eens gaan denken voor een nieuwe, alhoewel je de 100% cpu load zelf amper voor elkaar krijg, weet ik niet of het voldoende zal zijn.

Wat raden jullie mij aan? met deze temperaturen, ben niet van plan om nog verder te gaan overclocken, vind 20% wel aardig vooral omdat het nu met me geheugen 1:1 loopt en me systeem nog niet zo heel erg oud is.
Gaat dat gewoon nog lukken met me standaard koeler? heb speedstep/EIST aan staan btw.

[ Voor 35% gewijzigd door Scrtz op 26-12-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb in februari een nieuw systeem gekocht met een E8400 er in. Die draaide tot aan mei of juni geloof ik met een stock koeler op 3,6GHz @ 1,2250V. Sindsdien zit er een Thermalright Ultima-90 op en heb ik er PC8500 geheugen in gestopt zodat ik verder kon clocken. Tegenwoordig draai ik Orthos-stabiel 4,0GHz (8x500) op 1,2850V. De temperaturen zitten dan (met dit weer) op een maximum van 51 graden.

Ik kan hem in ieder geval nog tot 4,4GHz Orthos stabiel krijgen, maar dan moet het voltage richting de 1,5V en dat vind ik veel te veel. Ik zie trouwens redelijk veel mensen die al een voltage van 1,3+ moeten gebruiken om boven de 3,6GHz te komen. Ligt dit aan latere batches of heb ik gewoon mazzel met mijn chip ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Kan het trouwens geen kwaad met me processor die nu @ 3.6ghz draait met cpu voltage op 1.325? aangezien ik andere zie die met 1.2v standaard vaak al de 3.6ghz kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Scrtz schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:08:
Kan het trouwens geen kwaad met me processor die nu @ 3.6ghz draait met cpu voltage op 1.325? aangezien ik andere zie die met 1.2v standaard vaak al de 3.6ghz kunnen halen?
Kan geen kwaad, maar dat 'hoog' voltage zorgt wel voor die 'hoge' temp. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heren en dames, denken we aan het maken van thumbs ?