[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:
  • 150.535 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Ali_van_G schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 00:29:
[...]

kan aan heel veel dingen liggen.

je geheugen kan niet stabiel zijn (wat voor geheugen heb je)
je moederbord kan niet stabiel zijn op een hogere fsb verhoog de nb voltage eens
je cpu kan die fsb niet aan op dat voltage dat je draait
Bedankt voor je reply,
zal ter informatie dan ook direct de andere ( overige ) specs weergeven.

Mem: G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ,4096MB, 800MHz, ( 2 x 2 gig )
Mobo: Gigabyte GA-X48-DQ6

Vcore voltage staat automatisch, al lees ik hier voltages met vergelijkbare clocks die toch een stukje lager zijn alsdat me mobo ze doet.

Momenteel probeer ik dus 9x423 en heb ik 1.375 Vcore.

NB voltage heb ik nog niet aangezeten, met wat voor stapjes raad je aan dit te doen?
Meeste staat op automatisch, dus ging er automatisch vanuit dat de rest dus ook wel goed zat! :)

//EDIT
ff in bios rond aan het neuzen geweest, nv voltage word niet aangegeven. of wellicht aangegeven met een naam waar ik niet bekent mee ben. Ben met 3dmark06 met 3,6ghz -> 3,8ghz toch weer 800/900 puntjes omhoog gegaan, jammer dat ik me "1" keer met vantage al gebruikt heb :)!

Na 20min ORTHOS blijven beide cores op 59/60graden hangen, dus neem aan dat hier voor de rest ook weinig meer bij komt, ook vind ik deze temperatuur nog respectabel ( in mijn inzien ) te noemen

Ook geheugensettings correct zetten heb ik me nog totaal niet op gericht, is dit echt interessant voor performancewinst of is het beter het op stock / automatisch te laten.

thanks!

[ Voor 26% gewijzigd door thijszor op 22-11-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miser
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

miser

always learning

Bij mij is het zo dat mijn werkgeheugen automatisch meeklokt.
Als ik de klok op 8x475 zet, doorgetrokken naar jouw situatie, betekent dat het geheugen op 950 Mhz zou gaan werken.
Dit is voor 800 Mhz geheugen iets te veel om zo maar even op te zetten; lijkt mij.

Bij 9x422 is de snelheid van het werkgeheugen naar 844 Mhz geklokt wat wel te doen zie ook de link naar de tutorial van de topicstarter in de topicstart.
Mijn RAM klokt max door naar ±507 Mhz; maar naar ik vermoed zonder te CPU te overklokken (link)

edit: wil je het RAM ver overklokken dan moet het voltage daar ook verhoogt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door miser op 22-11-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:45
nedernakker schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 21:07:
[...]

je kan hem ook overklokken en dan speedstep aanzetten, dan verlaagt hij je multiplier als je hem niet belast
Prima tip! Idle staat the multiplier nu op 6 wat voor 2 ghz zorgt, en onder load op 9; want voor 3 ghz zorgt.
Nu het overklokken: Ik gebruik een p5b (niet deluxe). Op de doos staat een ondesteunde fsb van 1066. Een sticker op de doos vermeld 1333 (vermoedelijk werd 1333 gerealiseerd met een bios update).
Dat stelt met niet gerust omdat ik het idee heb dat ik daardoor standaard op het randje zit van wat het board aankan.

Ik heb de tutorial van reg-edit gevolgd en heb het volgende aangepast:

FSB: 366
RAM: 732 (2x fsb) -- Ram is corsair 2x2gb DDR2 800 mhz
Pcie: 100
PCI: 33.33

Mijn computer start hiermee goed op en de bios geeft 3.30 ghz aan. Zodra windows was opgestart heb ik hem echter direct uitgezet vanwege de pieptoon die uit mn computer kwam (vanaf het moment dat ik em aanzette).

Die toon is sowieso te irritant om mee te werken; en lijkt me niet veilig. Moet ik het opgeven of is er nog een manier om de boel stabiel te krijgen.

PS: De FSB kan in het moederbord tot 650 ingesteld worden; beetje vreemd voor een goedkoop bord niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 15:03
Weet je wel zeker dat je je ram goed insgesteld hebt? sommige borden moet je het als DDR instellen en sommige niet, ik heb b.v. een bord gehad; stel je hem in als 800, draait hij op 1600.als dit bij jou zo is is het niet zo raar dat er een piep uitkomt

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Chef_v_leeuwen schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 10:52:
Weet je wel zeker dat je je ram goed insgesteld hebt? sommige borden moet je het als DDR instellen en sommige niet, ik heb b.v. een bord gehad; stel je hem in als 800, draait hij op 1600.als dit bij jou zo is is het niet zo raar dat er een piep uitkomt
maar hij zegt wel dat hij tot windows boot, dat zou natuurlijk nooit gaan als je je geheugen 100% overklokt, dan komt ie nooit voorbij de bios..

wat voor piep praten we over, is het een piep uit de pc speaker of een mechanische piep, kun je precies horen wara het geluid vandaan komt? misschien is het een signaal van je mobo dat de FSB te hoog is, dit zou je kunnen nalezen in de manual van je mobo, is het mechanisch, zou het misschien je voeding zijn die teveel moet leveren? post anders even je specs hier, misschien krijgen we dan meer duidelijkheid

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Goedenmorgen :)!,

Bedankt voor de reply's.

Het is zo dat met 8x475 hij totaal niet piept.
Daarmee doel ik op de piep, eenmalig die je gebruikelijk bij een boot krijgt welke zegt dat het mechanisch wel in orde zit.

met de 8x475 heb ik dus zwart scherm voor 20sec, zonder bliep, restart hij nog een keer, en bliep'd ( lol :p ) dus wel en heeft automatisch ( niet de multiplier ) maar het "clock" geheugen plaatst hij terug naar 333 ( 2,6 ghz ) of iets dergelijks.

Ik vond het voornamelijk intressant door de post een paar pages geleden, dat hij ondervonden heeft dat 8x475 sneller is ( mem etc. ) dan 9x422/423.

* thijszor gaat even kijken hoe het geheugen zich clockt, brb!

//EDIT

Het bios wist mij het volgende ( logische? ) te vertellen:

timings:

- Cas 5
- Ras to Cas delay 5
- Ras precharge 5
- Precharge delay 15

En bij memory frequency stond eerst 800mhz op de zelfde rij, daarna 1015mhz erachter.

Ga er dus vanuit stock -> huidig.

Dat zit dus wel snor? :9

[ Voor 19% gewijzigd door thijszor op 22-11-2008 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Ik had niet gelezen dat hij tot windows kwam sorry,
Maar over je probleem: probeer de timings van je geheugen even lossen te zetten, en het voltage hiervan ook.
Je vraagt immers om 950 memspeed aan 800 reepjes, dus het zou heel goed kunnen dat hij daarmee plat gaat,

edit:
: nee dat zit niet snor :P je mem kan officieël 800Mhz aan, en je krikt hem een stuk hoger, probeer bovenstaande eens

Ik zie dat je trouwens je northbridge niet kan vinden in je bios, zoek eens op MCH voltage ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 22-11-2008 12:08 ]

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Chef_v_leeuwen schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:04:
Ik had niet gelezen dat hij tot windows kwam sorry,
Maar over je probleem: probeer de timings van je geheugen even lossen te zetten, en het voltage hiervan ook.
Je vraagt immers om 950 memspeed aan 800 reepjes, dus het zou heel goed kunnen dat hij daarmee plat gaat,

edit:
: nee dat zit niet snor :P je mem kan officieël 800Mhz aan, en je krikt hem een stuk hoger, probeer bovenstaande eens

Ik zie dat je trouwens je northbridge niet kan vinden in je bios, zoek eens op MCH voltage ;)
Bedankt voor je reply! :)

MCH voltage/iets staat er inderdaad,

en ( excuseer me voor de mogelijke noob vraag ;) ) het "losser" zetten van het mem houd in ( volgens mij ) dat je de Cas / Ras / precharge / delay blabla een stukje hoger zet.

Maar om nou overal +1 erbij te doen klinkt wel heel erg op de gok, of zijn er specifieke dingen in het mem die ik ietswat losser mag zetten?

Wel vreemd dan dat Gigabyte bios hem automatisch op 1015mhz zet,
al met al 100mhz hoger dan wat jij me aanraadt.

Ik ga der ff over lezen en kijken in het bios!

//EDIT woei!

Hij vind het inderdaad niet leuk, ik wou hem ff simpel restarten en toen ( met 9x423 (3,8ghz) wat ik paar uurtjes met ORTHOS gedaan heb ) ging hij dus ook vreemd doen, en heeft hij automatisch de core clock zo verlaagt dat ik uitkwam op me stock 3,0ghz.

Nu is hij wel weer op 3,8ghz geboot maar geeft inderdaad duidelijk aan dat hij het niet naar zijn zin heeft!

eventjes in het bios gekeken,

onder System Memory Multiplier ( die nu op auto -> 1015 mhz staat )

geeft hij het volgende aan:

- Auto
- 2.00 B
- 2.40 B
- 3.20 B
- 2.66 C
- 3.33 C

En volgens mij met auto gaat kiest hij de 2.40B.
2.00B brengt mij op een 840-850+- mhz.

Ik ga even me haartjes laten knipperen, check dit weer in een paar uurtjes! :>

[ Voor 24% gewijzigd door thijszor op 22-11-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
de geheugenmulti moet je dus op 2 zetten (laagst mogelijk) en zet je geheugen eens op b.v. 7-7-7-21, 8-8-8-24 etc, om uit te sluiten dat het niet aan je mem ligt, dit kan je beter testen door de Multiplier van je CPU (Ratio) omlaag te stellen, zodat je uit kunt sluiten dat het met je CPU te maken hebt.
En zowiezo wat meer prik op de MCH, en op je geheugen zetten.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:45
Chef_v_leeuwen; blijkbaar hebben bleedstar en ik allebei een probleem met een piep. Zou je willen aangeven op wie je reageert?

Mijn specs:
- p5b mobo
- c2d e8400 met hypermaster TX-2 koeler
- corsair 2x 2gb xms2 800mhz
- Xpertvision 8800GT 1GB
- 500 of 550 watt voeding...

De piep was geen systeem piep; maar ik doe het niet graag nog een keer om erachter te komen waar het wel vandaan komt.
Mijn overklokresultaten; Geheugen altijd op 2x FSB, pcie altijd 100, pci altijd 33,33
- 345: geen probleem
- 366 komt in windows; met piep
- 382: POST; daarna melding: NTLD corrupt; please reboot
- 400: geen boot; moest voedingsschakelaar uit en aan zetten voordat het mobo doorhad dat "failed overclock; enter setup"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan FSB gat zijn...
Daar heeft de P5B namelijk last van.. P65 chipset toch?

Weet je max FSB en je max mem mhz?
Zo niet, eerst dat uitvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Ik reageerd op bleedstar,

Maar het is precies zoals Ramius23 zegt, zoek eerst uit hoever de FSB en je Mem komt zonder je CPU te belasten (dus laagste Multiplier) en dan weet je wat meer.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Chef_v_leeuwen schreef op zondag 23 november 2008 @ 11:49:
Ik reageerd op bleedstar,

Maar het is precies zoals Ramius23 zegt, zoek eerst uit hoever de FSB en je Mem komt zonder je CPU te belasten (dus laagste Multiplier) en dan weet je wat meer.
Vandaag heb ik tijd inderdaad,
dus zal zeker proberen wat je verteld hebt over het geheugen.

bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

E8400 draait zonder problemen op 9 x 400 MHz. Het geheugen is Kingston Valueram PC-5300 333 MHz.

Ten eerste geven CPU-Z en de bios andere voltages van de CPU.

Ten tweede wilde ik net 9 x 444 MHz proberen, maar dan start mijn PC niet op. Heeft dit te maken met het geheugen? Standaard draait het op 333 MHz neem ik aan en als ik die dan op 444 zet moet ik dan ook voltaasj van het geheugen ook verhogen? Of moet ik andere combo van multiplier en FSB proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leer eerst dan normaal ocen...
Stapje voor stapje!

Lees ff de FAQ en dan kom je al veel verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 22:49

Iska

In case of fire, use stairs!

Net Artic Silver 5 op mijn CPU gedaan.. temp meteen met 4 graden naar beneden! Stressed nu 46 :D

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-10 14:46
Jasper91 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:21:
Net Artic Silver 5 op mijn CPU gedaan.. temp meteen met 4 graden naar beneden! Stressed nu 46 :D
who told u so :P? ik ga mij morgen is verdiepen in het overclocken van mijn pc om nog wat extra 3dmarkjes er uit te persen :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Vraagje waar ik mee zit,

Heb me processor van 3,80ghz ( 9x423 ) naar 4,00ghz geclocked.
gewoon om te kijken hoe stabiel het is en of het verstandig is.

Maar met 9,5x422 ( 4,0ghz ) start hij allemaal prima op,
maar waarneer ik via Windows experience index / 3dmark / speedfan of een dergelijk programma mijn clock speed wil bekijken geeft deze nog steeds 3,80ghz aan.

Ik draai vista ultimate 64bit,

bedankt!

//EDIT

Ga ervan uit dat het de schuld is van de "9,5" multiplier.
Is dit normaal dat dit zich voordoet of? :)

[ Voor 12% gewijzigd door thijszor op 29-11-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ga ervan uit dat het de schuld is van de "9,5" multiplier.
Is dit normaal dat dit zich voordoet of? :)
Wat zegt CPU-z en het bios?
Als je reboot na het instellen krijg je in de P.O.S.T meestal iets te zien als Intel Core 2 Duo E8400 @ 4GHz. Of 3,8GHz als het toch niet helemaal goed ingesteld is. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
-The_Mask- schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:32:
[...]

Wat zegt CPU-z en het bios?
Als je reboot na het instellen krijg je in de P.O.S.T meestal iets te zien als Intel Core 2 Duo E8400 @ 4GHz. Of 3,8GHz als het toch niet helemaal goed ingesteld is. ;)
Snapt er niks van, in het Bios geeft het keurig 4,00ghz ( 9,5x422) aan.
Maar cpuz dus 9x422... Ben toch vrij zeker dat het met de multiplier is inderdaad, gezien de "422" wel aangepast is! zal toch nog even in het bios rondkijken, maar ben vrij zeker dat ik het correct gedaan heb!
Afbeeldingslocatie: http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/cpuz.jpg

//EDIT
en de p.o.s.t , na het mobo opstart scherm plaatje w/e gaat binnen 0,0000001 sec naar het volgende dus daar kan ik niks van zien :)

//EDIT2
Pic van het bios,

Afbeeldingslocatie: http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0082.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door thijszor op 29-11-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
thijszor schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:46:
[...]

Snapt er niks van, in het Bios geeft het keurig 4,00ghz ( 9,5x422) aan.
Maar cpuz dus 9x422... Ben toch vrij zeker dat het met de multiplier is inderdaad, gezien de "422" wel aangepast is! zal toch nog even in het bios rondkijken, maar ben vrij zeker dat ik het correct gedaan heb!
[afbeelding]

//EDIT
en de p.o.s.t , na het mobo opstart scherm plaatje w/e gaat binnen 0,0000001 sec naar het volgende dus daar kan ik niks van zien :)
Weet je waar je de pauze knop voor gebruikt op je toetsenbord?
:P
//EDIT2
Pic van het bios,

[afbeelding]
Bios update?
Was het zonder overklok trouwens wel goed?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
-The_Mask- schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:02:
[...]
Weet je waar je de pauze knop voor gebruikt op je toetsenbord?
:P

[...]

Bios update?
Was het zonder overklok trouwens wel goed?
Bios is nog nooit geupdated :)
Zonder overclock werkt het prima, 3,6ghz werkt het prima, 3,8ghz werkt het prima en nu probleempjes.
Denk nog steeds die 0,5 door multiplier maar het is niet logisch :/

//EDIT

Ok leuk, 9x445 ( 4.00ghz ) werkt dus wel en word wel correct weergegeven.
Máár het geheugen word wel van 1016 -> 50mhz ofzo meer geclocked, dus ik weet niet of het allemaal wel zo veilig is ;)!

Ik ga eventjes stresstesten, kijken wat miep ervan vind!

[ Voor 22% gewijzigd door thijszor op 29-11-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

maakt niks uit hoor! Desnoods het ram voltage iets omhoog of de latencies aanpassen als je error's begint te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Jasper91 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 23:35:
maakt niks uit hoor! Desnoods het ram voltage iets omhoog of de latencies aanpassen als je error's begint te krijgen..
Na 10min ORTHOS lijkt het alsof de temperatuur niet meer stijgt, maar ik ben er niet zeker van.
Dus wou graag jullie feedback horen,

Afbeeldingslocatie: http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/cpu-4.0ghz.jpg

Moet ik me enigszins zorgen maken? Huidige cooler is een Artic Cooler Pro, zijkant van de kast er wel uitgehaalt voor wat meer (koude) luchttoevoer.

Heb 1 fout gehad tijdens prim95, maar weet niet goed wat ik er mee aan moet:
[Sat Nov 29 23:20:38 2008]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
//EDIT

Niet leuk! 3dmark 06 gaat hij na 20/30seconden blokken beneden in het scherm vertonen en na een esc ziet het er als volgende uit ;

Afbeeldingslocatie: http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/errorfoutmelding.jpg

Ik ben eventjes los!

[ Voor 11% gewijzigd door thijszor op 30-11-2008 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sow :)

Ik heb ook mn nieuwe spullen binnen en ben begonnen met overclocken.

Gigabyte GA-EP45-DS4
E8500
Corsair XMS2 Dominator 1066 mhz
Scythe Mugen “Infinity”.

4 ghz was een koekie maar daarna wordt het toch al meer een probleem.....

Ik zit nu op 4.15 Ghz met 9x461 met het geheugen 1:1 (rated FSB is dan 1840 of zo)...met een temp van max. 55 C en een Vcore van 1.39 onder load. Op Prime95 is het iig stabiel voor een paar uur :)

nu wilde ik hoger dus probeerde ik 9,5 x 461 = 4379 Mhz .. kom wel in windows maar kan dan weer niet prime95 of orthos draaien.. als ik 9x470 doe of hoger dan start windows niet ...

Nu wilde ik de Mch wat verhogen zodat ik wat meer FSB kan krijgen maar heb eigenlijk geen idee tot hoe hoog ik dit mag doen ??

Anyone? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

@thijszor
Nee hoor, helemaal niet zelfs! Speedfan gebruikt namelijk een Tjunc. van 105 graden terwijl die gemiddeld bij de Wolfdale's rond de 95 ligt! Je kan dus gewoon 10 graden van die temp aftrekken om de goede temp te krijgen

@De mosselman
WTF, Vcore 1.39V bij 4.15ghz! Ik haal met mijn E8400 makkelijk de 3.9ghz met een Vcore van 1.275V!
Maar over jou probleem.. probeer misschien de NB iets meer prik te geven.. die moet namelijk ook extra zweten door die FSB verhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jasper91 schreef op zondag 30 november 2008 @ 00:09:
@thijszor
Nee hoor, helemaal niet zelfs! Speedfan gebruikt namelijk een Tjunc. van 105 graden terwijl die gemiddeld bij de Wolfdale's rond de 95 ligt! Je kan dus gewoon 10 graden van die temp aftrekken om de goede temp te krijgen

@De mosselman
WTF, Vcore 1.39V bij 4.15ghz! Ik haal met mijn E8400 makkelijk de 3.9ghz met een Vcore van 1.275V!
Maar over jou probleem.. probeer misschien de NB iets meer prik te geven.. die moet namelijk ook extra zweten door die FSB verhoging
Ik heb mijn E8400 op 4275Mhz lopen en die draait op een vcore van 1.30v :9 Daar zit dus nog rek in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Doe je goed ;), misschien dat ik nog maar eens moeten kijken wat ik er nog uit kan halen als mijn nieuwe Mobo binnen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Jasper91 schreef op zondag 30 november 2008 @ 00:09:
@thijszor

@De mosselman
Dus jij denkt dat het probleem niet zozeer bij de extra 200mhz zit, maar iets anders de strepen / pica van hierboven veroorzaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:54
Sinds vorige week ben ik in het bezit van mijn Gigabyte EP45-DS3P mobo (bios F8)
Dit draait i.c.m. een E8400 (C0). Zonder problemen naar de 3,6 door alleen de FSB te verhogen.

Ik zit alleen heel erg in mijn maag met de temperaturen. Na het doorlezen van dit topic ben ik goed in de war
geraakt over het lezen van de temperaturen.

* Coretemp geeft IDLE 38 Graden aan, en LOAD wil deze naar 40/41 schieten
* Speedfan geeft de temperatuur 5 graden hoger aan.

Een ander programma geeft helemaal niets aan en geef tbij het testen aan dat mijn sensoren stuck zitten.

Wat moet ik nu geloven? Het zou fijn zijn als ik mijn temperaturen normaal uit kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lumics schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:15:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van mijn Gigabyte EP45-DS3P mobo (bios F8)
Dit draait i.c.m. een E8400 (C0). Zonder problemen naar de 3,6 door alleen de FSB te verhogen.

Ik zit alleen heel erg in mijn maag met de temperaturen. Na het doorlezen van dit topic ben ik goed in de war
geraakt over het lezen van de temperaturen.

* Coretemp geeft IDLE 38 Graden aan, en LOAD wil deze naar 40/41 schieten
* Speedfan geeft de temperatuur 5 graden hoger aan.

Een ander programma geeft helemaal niets aan en geef tbij het testen aan dat mijn sensoren stuck zitten.

Wat moet ik nu geloven? Het zou fijn zijn als ik mijn temperaturen normaal uit kan lezen.
Dat de sensors stuk zijn natuurlijk een verschil van 2/3 graden onder load en idle is onmogelijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Voor de 20 keer dit in dit forum: De Tjunction moet op 95~100 staan (kan 1 of 2 verschillen).. CoreTemp heeft standaard 100 als Tjunction en Speedfan 105 -> Zie daar! 5 graden verschil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jasper91 schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:42:
Voor de 20 keer dit in dit forum: De Tjunction moet op 95~100 staan (kan 1 of 2 verschillen).. CoreTemp heeft standaard 100 als Tjunction en Speedfan 105 -> Zie daar! 5 graden verschil :+
Verschil van 2/3 graden tussen idle en load heeft hier natuurlijk niks mee te maken.
En dan nog is de Tjunction onbekend, want dit is namelijk voor elke CPU anders.
Het kan wel berekend worden, maar dan moet met veel factoren zoals o.a. VID rekening gehouden worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
thijszor: die 0,5x komt door de oude bios van je bord. ik heb net precies het zelfde bord gekocht en ik heb dat ook maar met de nieuwe bios die echte ondersteuning bied voor de E0 revision kan je het niet meer instellen en kan je ook EIST enzo aan en uit zetten.

verder heb ik hem nu stabiel met 434 mhz (3,9 Ghz dus) met Kingston value ram xD

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
mijn oc van 4 ghz

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=454627

:D met specs van onderschrift :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
GoTman schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:01:
thijszor: die 0,5x komt door de oude bios van je bord. ik heb net precies het zelfde bord gekocht en ik heb dat ook maar met de nieuwe bios die echte ondersteuning bied voor de E0 revision kan je het niet meer instellen en kan je ook EIST enzo aan en uit zetten.

verder heb ik hem nu stabiel met 434 mhz (3,9 Ghz dus) met Kingston value ram xD
Bedankt voor je reply! ik heb hem zojuist naar die "7" versie geflashed met @BIOS.
maar er staat een "x" om die "0,5" aan de multiplier toe te voegen, en kan niet vinden waar ik die x weg kan halen, bijna alles staat op enabled etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:54
-The_Mask- schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:57:
[...]

Verschil van 2/3 graden tussen idle en load heeft hier natuurlijk niks mee te maken.
En dan nog is de Tjunction onbekend, want dit is namelijk voor elke CPU anders.
Het kan wel berekend worden, maar dan moet met veel factoren zoals o.a. VID rekening gehouden worden.
Nou, probleem lijkt opgelost. Ik heb mijn oude e6400 op het mobo geprikt. deze gaf keurig verschuivingen
aan in de temperatuur. Dit betekende dus dat mijn mobo sensor functioneerde. Vervolgens heb ik de 8400 erin gezet en ander koelprut gebruikt. (in plaats mijn mijn 2 jaar oude AC mx-2 heb ik maar cheap-ass nieuwe spire eropgesmeerd)

Nu geven de divers programma's opeens wel een temperatuurverschuiving aan onder load. Deze stijgt nu richting de 60 (speedfan/realtemp/HWmonitor). Dus of ik heb iets getriggerd zodat de temps nu wel worden gemeten, of mij ' oude' MX-2 pasta koelt als een pinguin?!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
zo na een dagje spelen heb ik hem nu goed stabiel op 4ghz. heeft iemand nog tips om het nog verder te verbeteren?
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/noa92e.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door GoTman op 02-12-2008 17:52 ]

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/23tqbdg.jpg

mijn snelste SuperPi :D.

Helaas is hij niet Stable met Orthos.
Voltages van NB en CPU al flink verhoogt maar dit levert niks op.
kan dit aan mijn P35 chipset liggen dat dit teveel van het goede word ???
3.8 ghz krijg ik wel stable op 1.215 vcore in bios en 1.78 ofzo in CPU-Z

//Edit

ik zat te denken om een MSI P45 Platinum te kopen om verder te OC'en

[ Voor 9% gewijzigd door MrDucky op 02-12-2008 18:03 . Reden: Regel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ook gewoon je proc zelf zijn die niet harder wil...
Niet alle proc's gaan even hard ;)

Wat is het max voor je proc wat je getest hebt?
Je zou als max kunnen testen 1.35v in windows...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
ik ben tot 1.275v in bios gegaan wat uit kwam op ongv 1.250 best grote vdrop dus.
ik dacht eerder dat het aan mijn Rated FSB Lag aangezien die op 1780 mhz terwijl hij 1333 mhz ondersteunt volgens de gigabyte website.

vandaar dat ik dacht aan een MSI P45 Platinum dan heb ik ook weer wat extra sata poortjes en PCI-E 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolutionz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 22:27
Er werd mij geadviseerd niet te hoog te gaan met de fsb, gezien je daar bij dagelijks gebruik niet zoveel winst mee zal boeken. Je zou met een lagere fsb verder kunnen spelen met de performance level en timings van je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Evolutionz schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:17:
Er werd mij geadviseerd niet te hoog te gaan met de fsb, gezien je daar bij dagelijks gebruik niet zoveel winst mee zal boeken. Je zou met een lagere fsb verder kunnen spelen met de performance level en timings van je geheugen.
Mijn FSB is al zo laagmogelijk 445 met een multieplier van 9 dat is mijn max multiplier

ik krijg hem nu al 5 min stable maar ik ga nu eerst even game op 3.8 ghz die was ruim 2 uur stable ik post morge een nieuw verslag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolutionz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 22:27
Je zou even memset kunnen downloaden en met je geheugen kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
ik heb alleen de Cas timings veranderd van die sub timings blijf ik maar af op 3.8 ghz en men geheuge op 1058 mhz krijg ik als snelste timing 5-5-5-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDucky schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:00:
ik ben tot 1.275v in bios gegaan wat uit kwam op ongv 1.250 best grote vdrop dus.
ik dacht eerder dat het aan mijn Rated FSB Lag aangezien die op 1780 mhz terwijl hij 1333 mhz ondersteunt volgens de gigabyte website.

vandaar dat ik dacht aan een MSI P45 Platinum dan heb ik ook weer wat extra sata poortjes en PCI-E 2.0
Ow dat mag hoger mits je natuurlijk fatsoenlijke koeling hebt ;)

Rated FSB gaat nergens over... Je bent tenslotte aan het overclocken...
Met de meeste P35 mobo's kan de 500 wel gehaald worden :)
Dus verder ocen met die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 12:39
Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q820A650 | vCore: 1,104 | Max temp: 43° | Cooling: boxed cooler | joker-nl

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/I7E30231.jpg

Ehm vraagje betreft de Max temp. In everest ultimate heb ik 3 temperaturen. Moet ik hierbij dan de CPU temperatuur nemen of de temperatuur van Core 1 of Core 2? Zie screenshot voor de temperaturen.
;)
Systeemspecs:
Antec Nine Hundred
Gigabyte EP45-DS3R
Intel E8400 3600Mhz @ 1.104 Volt (Golden batch??)
Corsair Dominator TWIN2X 4 x 1 GB @ 1066 mhz 5-5-5-15
Samsung Spinpoint F1 640GB
GAINWARD HD4850 Golden Sample

[ Voor 19% gewijzigd door thijssie op 03-12-2008 20:05 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Mooi gedaan joker-nl maar 11 min krijg ik nog wel 3.8 ghz op 1.1 v stable hoor minimaal 8 uur orthos voor je in de lijst komt ;) suc 6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 12:39
MrDucky schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:05:
Mooi gedaan joker-nl maar 11 min krijg ik nog wel 3.8 ghz op 1.1 v stable hoor minimaal 8 uur orthos voor je in de lijst komt ;) suc 6 ;)
Ik zal wanneer ik er de tijd voor heb hem wel is 8 uur draaien ;)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 13:33
joker-nl schreef op woensdag 03 december 2008 @ 19:57:
Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q820A650 | vCore: 1,104 | Max temp: 43° | Cooling: boxed cooler | joker-nl

Ehm vraagje betreft de Max temp. In everest ultimate heb ik 3 temperaturen. Moet ik hierbij dan de CPU temperatuur nemen of de temperatuur van Core 1 of Core 2? Zie screenshot voor de temperaturen.
;)
Systeemspecs:
Antec Nine Hundred
Gigabyte EP45-DS3R
Intel E8400 3600Mhz @ 1.104 Volt (Golden batch??)
Corsair Dominator TWIN2X 4 x 1 GB @ 1066 mhz 5-5-5-15
Samsung Spinpoint F1 640GB
GAINWARD HD4850 Golden Sample
netjes met dat voltage.

Ik krijg zelf met de ( auto voltage ) geen stabiele pc boven de 400FSB,
systeem specs:
e8400
P5K/EPU ( FSB 1600 )
Corsair 800 DDR2 2 x 2GB

Wat ik heb geprobeerd, is de MP even naar 6 & FSB 450, Mijn DDR2 voltage op 1.92 (6-6-6-18) en dat draaide, maar als ik de MP dan op 9 zet start die niet eens op.
moet ik dan meer voltage door de Processor pompen? of ligt het ergens anders aan?
beginnende overclocker 8)7

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
kijk wat je cpu standaard hoort te lopen bij een e8400 kan het tussen de 1.2 en de 1.25 volt liggen .
klok vanaf daar omhoog tot hij niet meer stabiel is gooi dan het vcore voltage iets omhoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
bedankt voor de reactie, maar tot hoever kan ik zonder problemen gaan met het voltage? 1.38 hoor ik vaak?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-10 16:15
Clock: 4350Mhz, 544 x 8 | CPU: E8500 E0 | Batch: even niet bij de hand| vCore: 1,408v | Max temp: 60° | Cooling: TRUE 120

screens komen er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nou, ik had me geheugen gewoon op 800mhz gezet en toen overklokt, dat ging dag goed ongeveer en kreeg nu weer gewoon bsod's. Kingston werkt gewoon niet goed met dit moederbord daar komt het wel beetje op neer. Volgende maand maar eens nieuwe geheugen kopen. Al draait het op 800mhz ook prima zou toch graag wel willen overkloken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
WeAreLegion schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:08:
Nou, ik had me geheugen gewoon op 800mhz gezet en toen overklokt, dat ging dag goed ongeveer en kreeg nu weer gewoon bsod's. Kingston werkt gewoon niet goed met dit moederbord daar komt het wel beetje op neer. Volgende maand maar eens nieuwe geheugen kopen. Al draait het op 800mhz ook prima zou toch graag wel willen overkloken.
Gast je hebt toch geheugen dat rated is voor 1066mhz??? Hoe kan 800Mhz dan een BSOD geven.. ?

Trouwens, mijn E8500 E0 bijna stabiel @ 550 x 8 (4400Mhz) met 1.42 vcore. Moet me geheugen nog even stabiel krijgen op 1100Mhz. Maar dat komt wel in orde gewoon beetje meer volt op de vNB . Heb nu 1.4 even op 1.46~1.5v ofzo zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Lekiame op 04-12-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

thijszor schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor je reply! ik heb hem zojuist naar die "7" versie geflashed met @BIOS.
maar er staat een "x" om die "0,5" aan de multiplier toe te voegen, en kan niet vinden waar ik die x weg kan halen, bijna alles staat op enabled etc :)
Zucht... anders lees je eens wat topics ofzo...

Je E8400 heeft een maximale multiplier van 9. Die kún je dus niet verhogen, al zou je de aller- aller- aller-nieuwste mega-super-duper versie 2009 BIOS erop gooien...

Als je dus nog verder wilt clocken, zul je je FSB moeten verhogen, of een CPU halen met een andere multiplier (een E8500 bijv. heeft max. 9,5 multiplier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
msmeenge schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:12:
[...]

Gast je hebt toch geheugen dat rated is voor 1066mhz??? Hoe kan 800Mhz dan een BSOD geven.. ?

Trouwens, mijn E8500 E0 bijna stabiel @ 550 x 8 (4400Mhz) met 1.42 vcore. Moet me geheugen nog even stabiel krijgen op 1100Mhz. Maar dat komt wel in orde gewoon beetje meer volt op de vNB . Heb nu 1.4 even op 1.46~1.5v ofzo zetten.
Volgende keer gewoon eerst even lezen want er staat dat 800Mhz prima werkt. Als ik hetop 1066Mhz zet (niet overclocked) of op 888Mhz (das dan op 4,2Ghz) dan begint hij te crashen. Maar het komt wel vaker voor dat reepjes gewoon niet goed werken met een moederbord. Moet gewoon keer ander geheugen kopen.

En dan nog even over je volt. Ik zal hem niet te lang op 1,5volt laten staan daar kennen ze niet zo goed tegen namelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-09 19:49
Zo sinds 2 dagen een E8300 erin hangen en ben niet ontevreden tot nu toe.

Snelste pi run : 11.731 op 4.04 ghz zie link:

Klikkerdeklik

E8300 @ 475x8,5 vcore 1,30 onder load
Asus P5K
2x2gb Apacer pc6400 5-5-5-18 2T(doen het best goed voor standaard latjes) @ 2,05v

[ Voor 0% gewijzigd door TTTuck op 04-12-2008 15:31 . Reden: Typo ]

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Is het overigens juist om te zeggen dat eigenlijk alle E8x00's hetzelfde zijn, maar dat alleen de multipliers anders gelockt worden? Want als een E8400 (in mijn geval) al zonder problemen 3,6GHz klokt op standaard instellingen en de meeste zelfs relatief eenvoudig boven de 4,0GHz, dan lijkt me dat alle geproduceerde E8300's ook wel op stock speeds van de E8600 moeten kunnen draaien...

Met andere woorden, als dit klopt, waarom kopen we dan niet allemaal E8300's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
woelders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:21:
[...]

Zucht... anders lees je eens wat topics ofzo...

Je E8400 heeft een maximale multiplier van 9. Die kún je dus niet verhogen, al zou je de aller- aller- aller-nieuwste mega-super-duper versie 2009 BIOS erop gooien...

Als je dus nog verder wilt clocken, zul je je FSB moeten verhogen, of een CPU halen met een andere multiplier (een E8500 bijv. heeft max. 9,5 multiplier).
Mijn excuses, nam aan dat de 0,5 toegevoegde multiplier gebaseerd was op de E8400, niet dat het een standaard optie was die wellicht met je processor werkt.

Toch bedankt voor de opheldering! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
woelders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:55:
Is het overigens juist om te zeggen dat eigenlijk alle E8x00's hetzelfde zijn, maar dat alleen de multipliers anders gelockt worden? Want als een E8400 (in mijn geval) al zonder problemen 3,6GHz klokt op standaard instellingen en de meeste zelfs relatief eenvoudig boven de 4,0GHz, dan lijkt me dat alle geproduceerde E8300's ook wel op stock speeds van de E8600 moeten kunnen draaien...

Met andere woorden, als dit klopt, waarom kopen we dan niet allemaal E8300's?
Nee ze zijn niet allemaal het zelfde :) je heb bijvoorbeeld zoiezo een verschil in stepping en er zijn verder nog wel meer wijzigingen je kan het al wel zien aan de tjmax bijvoorbeeld. Die is van een e8400 95 graden en van een 8500/8600 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
WeAreLegion schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:55:
[...]

Volgende keer gewoon eerst even lezen want er staat dat 800Mhz prima werkt. Als ik hetop 1066Mhz zet (niet overclocked) of op 888Mhz (das dan op 4,2Ghz) dan begint hij te crashen. Maar het komt wel vaker voor dat reepjes gewoon niet goed werken met een moederbord. Moet gewoon keer ander geheugen kopen.

En dan nog even over je volt. Ik zal hem niet te lang op 1,5volt laten staan daar kennen ze niet zo goed tegen namelijk :).
heb een EP45-UD3P he NB is 50% koeler bij deze bordjes. vNB op 1.5v maakt niet zo veel uit hoor ;)
En btw, heb jij ooit een kapotte NB gehad? ;) vast niet

[ Voor 4% gewijzigd door Lekiame op 04-12-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Punkbuster schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:10:
bedankt voor de reactie, maar tot hoever kan ik zonder problemen gaan met het voltage? 1.38 hoor ik vaak?
Volgens intel tot 1.38 volt idd is het veilig maar wat je in je bios in stelt komt meestal niet werkelijk zo uit kijk even met CPU-Z als je hem bvb op 1.3 volt zet bij mij valtie dan uit op 1.25

je kan wel hoger gaan dan 1.38 volt hoor 1.45 ofzo kan ook nog wel zie je best vaak bij OC's

success ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

WeAreLegion schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:07:
[...]

Nee ze zijn niet allemaal het zelfde :) je heb bijvoorbeeld zoiezo een verschil in stepping en er zijn verder nog wel meer wijzigingen je kan het al wel zien aan de tjmax bijvoorbeeld. Die is van een e8400 95 graden en van een 8500/8600 100 graden.
Tja de stepping... volgens mij is nog steeds niet precies duidelijk wat de verschillen zijn tussen verschillende steppings... en die verschillende steppings heb je ook weer bij alle types: E8400 C6, E8400 E0 maar ook E8500 E0 en C6 dus dat zit 'm meer in het proces dan in de processor denk ik.

En de TJmax van alle 45nm processoren fluctueren tussen de 95 en 100 graden dacht ik... dat kan zelfs binnen hetzelfde type afwijken.

Dus zou ik graag weten wat de 'nog wel meer wijzigingen' zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Staat wel genoeg op verschillende sites hier over. Weet helaas ook niet alles uit het hoofd maar heb er wel dingen over gelezen :) maar weet wel dat het niet allemaal precies het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik ben er een tijdje uit geweest, en wil nu een deze dagen een E8400 of E8500 aanschaffen en lekker OC'en.

Maar ik zie echt superveel verschillende bordjes voorbij komen? Het schijnt dat de Gigabyte EP35/EP45 wel ok zijn, maar ook de Asus P5E en P5Q serie enzovoort.

Helaas zie ik maar bij weinig mensen in hun signature of posts het gebruikte moederbord staan.. Dus wat is een beetje een bekend en goed bord wat veel gebruikt wordt lately? Bedankt :)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Ik zelf ben erg fan van de Gigabyte mobo's aangezien ze vaak de nieuwste technieken hebbe kijk bvb is naar de EP45-DS4 en anders DFI Lanparty ut P45 T2RS dat zijn ook flink stevige overklok boardjes een P5Q zo ook goed kunne maar dan wel eentje met heatpipe cooling anders heb je dat je chipset snel te warm word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:04

JME

zeg maar Jamie

WeAreLegion schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:55:
[...]
Volgende keer gewoon eerst even lezen want er staat dat 800Mhz prima werkt.
Volgende keer dan ook goed schrijven wat je wilt zeggen. Wat dat staat er niet. Uit jouw zin "ik had me geheugen gewoon op 800mhz gezet en toen overklokt, dat ging dag goed ongeveer en kreeg nu weer gewoon bsod's" kun je namelijk niet lezen wát je hebt overgeklokt. Het wekt zelfs de suggestie dat dat niet je geheugen is, omdat je met jouw geheugen prima hoger dan 800MHz moet kunnen, dus dan heb je het de eerste stappen nog niet eens over overklokken. Ik snap de spraakverwarring dus wel, en die ligt volgens mij niet aan gebrekkig lezen maar meer aan gebrekkig schrijven... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 07:43:
[...]

Volgende keer dan ook goed schrijven wat je wilt zeggen. Wat dat staat er niet. Uit jouw zin "ik had me geheugen gewoon op 800mhz gezet en toen overklokt, dat ging dag goed ongeveer en kreeg nu weer gewoon bsod's" kun je namelijk niet lezen wát je hebt overgeklokt. Het wekt zelfs de suggestie dat dat niet je geheugen is, omdat je met jouw geheugen prima hoger dan 800MHz moet kunnen, dus dan heb je het de eerste stappen nog niet eens over overklokken. Ik snap de spraakverwarring dus wel, en die ligt volgens mij niet aan gebrekkig lezen maar meer aan gebrekkig schrijven... :X
Ok nog keer dan. Ik had mijn geheugen eerst op 800Mhz gezet en toen overklokt als in van 800Mhz naar 888Mhz en toen kreeg ik nog steeds crashen. Verder op in de zin staat "Al draait het op 800mhz ook prima zou toch graag wel willen overkloken."

Ik lees gewoon in de eerste zin dat ik me geheugen op 800Mhz gezet heb en toen overklokt. Snap niet echt wat daar verkeerd aan is maar goed voor de duidelijk heid het was dus van 800Mhz naar 888 :). Maar goed zoals ik al aangaf het komt helaas wel vaker voor dat het niet goed werkt. Vriend van mij heeft precies het zelfde probleem die moest het zelfs nog verder terugklokken om zijn system stabiel te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door WeAreLegion op 05-12-2008 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

thijszor schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:58:
[...]

Mijn excuses, nam aan dat de 0,5 toegevoegde multiplier gebaseerd was op de E8400, niet dat het een standaard optie was die wellicht met je processor werkt.

Toch bedankt voor de opheldering! :)
Geen idéé wat je hiermee bedoelt... maar om het misschien toch nog even te verduidelijken: Iedere CPU (tenminste de meeste Core2Duo's) hebben een vaste maximale multiplier hardwarematig 'ingebakken'. Hier kun je dus niet overheen. Je kunt wél lager (vandaar dat sommige mensen bijv. 8x500MHz draaien i.p.v. de standaard 9x333MHz van een E8400) maar dus nooit hoger.
Dit is dus onafhankelijk van je moederbord, je BIOS, je voltages, je Windows-versie of weet-ik-wat allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
hey ik ben ook lekker aan het spelen met een E8400.
ik ben (eindelijk ) overgeschakeld naar Intel, als AMD fan ( maar geen DIE HARD ofzo :) )
amd had vroeger zen charmes.
AAngezien ik SLI heb, heb ik dus gekozen voor EVGA mobo met 780i chipset.

nu concreet:
Ik kan goed tot 3.6, 3.8 gaan met redelijk lage voltage van cpu.
maar vanaf 4 is hebbik precies meer nodig.

Na veel prullen en testen en lezen heb ik de FBS van 500 bereikt met multi 9.
men geheugen ( OCS 9400) heb ik op 800 laten staan, las ergens dat het lastig is voor hoge FBS 800+ geheugen stabiel te krijgen )

maar het probleem is dat op 4.5 gig ik met een voltage van maar liefst 1.5 niet toe kom, als ik hoger wil kiezen ,zit ik ( volgens mobo) in de rode voltages en dit doe ik liever niet.

Vanaf het moment dat ik het systeem licht belast dan knalt ie eruit en komt er reboot. ( ik geloof dat hij meer voltage nodig heeft )
of werkt dit zo helemaal niet?

Alle andere voltages staan volgens mij wel redelijk goed, ze staan in het groen, maar niet in het rood.(ik kan exacte geven als ik thuis ben )

ik zie dat sommige mensen hier wel lagere voltages kunnen hanteren, dat zal een betere chip zijn dan ofzo?
of zijn er nog andere zaken die je kan tweaken om zo uw voltages te verminderen.

koeling is er genoeg en cpu word niet te warm ( ik had met een stockkoeler een temp van 50 graden idle , nu is ie maar 34 graden).

op 4.3 gig ( iets van 475 fbs ) kan ik wel een 3d mark draaien, (mss nog niet 100% stabiel dus,maar toch al iets :p )

enige dingen waar ik nu moet op letten of wat ik nog moet uitvissen.
het laatste wat ik wil is de boel om zeep helpen natuurlijk ( mja toch niet bewust :p )

kwa 3d mark 06 lijkt men oc toch heel wat effect te hebben.
op 3.0 ( standaard dus )had ik een 14000 punten op 4.3 haal ik net de 19000 niet ( 18921)

Is er een voordeel of nadeel om met linked of unlinked memory te werken.
of kan ik zonder probleem 1150 intypen voor mem mhz.
( heb eens linked gedaan met 5:4 ratio en FBS geupped tot ik 1200 mhz haalde ( dus mem 50mhz overclocked ) en dat lukte)

groetjes :)

( ik snap trouwens de ballen van prime 95 :p )

[ Voor 12% gewijzigd door BitchCrew op 05-12-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 19:19

KoffieNT

banaan

Als je hoger dan 1,3625v aan je e8400 gaat geven kan er schade optreden, als je dit al doet, doe dit dan alleen bij benchmarks :). 1,5v is echt randje vind ik.

Wat is er moeilijk aan prime :)?, groen=goed, rood=fout

3dmark score is netjes hoor :)

Mijn e8400 heeft 1,3600v nodig voor 8x500=4000mhz, als ik hoger wil moet ik ook echt flink wat stapjes omhoog gaan en dat doe ik gewoon niet :).

[ Voor 27% gewijzigd door KoffieNT op 05-12-2008 14:41 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
KoffieNT1.5 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:39:
Als je hoger dan 1,3625v aan je e8400 gaat geven kan er schade optreden, als je het al doet dit dan alleen bij benchmarks :). 1,5v is echt randje vind ik.

Wat is er moeilijk aan prime :)?, groen=goed, rood=fout

3dmark score is netjes hoor :)
Meen je dat mbt de voltages?
Mijn GigaByte GA-X48-DQ6 zet het voltage van de Vcore op een 1.37 / 1.38 bij een clockspeed van 3,8ghz :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

http://processorfinder.in...ProcFam=0&SearchKey=e8400

Jup, is gewoon op te zoeken. Hoop wel dat elke overclocker eerst effe wat research doet voordat hij maar wat voltages in gaat stellen.

In jouw geval heb je OF een ERG slechte processor, of ernstig last van vdrop.

vdrop=het verschil tussen het ingestelde voltage en het idle voltage, en het verschil tussen het idle voltage en het stressed voltage.

Op mijn moederbordje had ik een vdrop (tussen idle en stressed) van maarliefst 0,08v, dat is erg veel. Dit heb ik opgelost met een pencilmod, nu heb ik 0,0 vdrop...Klinkt misschien moeilijk, maar google er maar eens op.
Maybe dat het voor jou ook werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door KoffieNT op 05-12-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
had wel opgezocht wat standaard voltages waren, maar die vdrop had ik ook al wel gelezen, en hoe deze op te lossen ook, maar zou dit eens even net iets beter moeten uitzoeken hoe dit te doen.

maar als je bv 1.5 in bios insteld, en met CPU -Z lees je maar 1.45 is dat de vdrop, of hoe achterhaal je deze dan.

deze hoge voltage is eigenlijk voor korte tijd. en de mobo's staan wel klein beetje bekend omwille van die vdrop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Dat is de vdrop tussen de instelling en idle (1 en 2), dat is niet belangrijk. Bij mij moet ik dit instellen.

1 biosinstelling: 1,3750v
2 cpu z idle: 1,3600v
3 cpu z stressed: 1,3600v

Het gaat om het verschil tussen idle en stressed (2 en 3).

Voor korte tijd kan het niet zo'n kwaad, maar je moet natuurlijk ook niet 10minuten 1,8v erop knallen want dat zal ook niet echt fijn zijn :P. Maar voor 24/7 settings moet je eigenlijk niet boven de 1,3625v komen :)

Dus, zet cpu-z aan, en stresstest met Orthos/Prime95/intel Burnintest, let op het verschil tussen idle en stressed, als het meer dan 0,02v is, dan is een eventuele mod misschien aantrekkelijk, anders gewoon effe friemelen met de biosinstellingen :D.

[ Voor 21% gewijzigd door KoffieNT op 05-12-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
intel Burnintest werkt bij mij niet ( nvidia voor iets zeker ) Orthos ook niet maar dat zal ik proberen te regelen.

hartelijk dank zal dit eens testen.
en dan hier de results posten.

Ik zag ne kerel die cpu volt van bijna 1.7 had met mijn setup.
haald bijna 20k ( alles max oc'ed, en op 4.5 gig )

maar ik vond 1.7 te hoog ( had met amd altijd al 1.5 als max daarmee)
Kan zijn dat het voor amd ook totaal nie gezond is :p ( zal dat eens checken :) )

er zijn zoveel bios instellingen dat ik niet goed weet wat exact wat doet. ( veel mensen weten het nie denkik, veel guides doen maar wat op eigelijk )

[ Voor 14% gewijzigd door BitchCrew op 05-12-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Allemachtig man, je bent bijna níet te volgen. Ik zou eerst eens willen aanraden iets aan je taalgebruik te doen...

Daarnaast is geen enkele OC gegarandeerd, dus als je niet meer kun halen van 450MHz FSB, dan is dat helaas zo. Beperking kan liggen bij CPU, moederbord of geheugen.

Verder krijg ik een beetje het idee dat je nog niet zo ervaren bent in overclocken, je geeft aan dat je CPU temp 34 graden is. Is dit idle of stressed? Als het idle is, zou het goed kunnen kloppen maar je hebt niks aan je idle temperatuur, want dat zegt je niks over het resultaat van je overclock. Is het de stressed temperatuur zou ik even nagaan of je wel de goede waardes leest want 34 graden is veel te laag hiervoor. Dit haal je enkel met fikse watercooling en zeker niet op 1,5V! Je moet dus de Core-temps uitlezen en niet de CPU-temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

BitchCrew schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:24:
intel Burnintest werkt ... ... maar wat op eigelijk )
Ok, 1,7 is veeel te veel, niet doen :).
Ga dit weekend flink aandacht besteden aan het opzoeken van bios en overclock-termen :P, probeer wat uit, maar niet zomaar wat instellen :D.
Doorzoek dit topic wat andere mensen met een e8400 en dat moederbord hebben gedaan :).

Zo heb ik het ook gedaan en dan weet je na een tijdje wel wat wel en niet kan.

[ Voor 3% gewijzigd door KoffieNT op 05-12-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
woelders schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:24:
[...]

Allemachtig man, je bent bijna níet te volgen. Ik zou eerst eens willen aanraden iets aan je taalgebruik te doen...

Daarnaast is geen enkele OC gegarandeerd, dus als je niet meer kun halen van 450MHz FSB, dan is dat helaas zo. Beperking kan liggen bij CPU, moederbord of geheugen.

Verder krijg ik een beetje het idee dat je nog niet zo ervaren bent in overclocken, je geeft aan dat je CPU temp 34 graden is. Is dit idle of stressed? Als het idle is, zou het goed kunnen kloppen maar je hebt niks aan je idle temperatuur, want dat zegt je niks over het resultaat van je overclock. Is het de stressed temperatuur zou ik even nagaan of je wel de goede waardes leest want 34 graden is veel te laag hiervoor. Dit haal je enkel met fikse watercooling en zeker niet op 1,5V! Je moet dus de Core-temps uitlezen en niet de CPU-temp.
ja je hebt gelijk, heb iets te snel geschreven en de antwerpse tinten uit de tekst gehaald. hopelijk is het nu wel duidelijker.

Voor de temps doelde ik op ilde temps, dus de stock koeler tov de nieuwe koeler.
Stressed is het een 50- 60 ° (ik denk dat het de core temps zijn, daar het er 2 zijn :p )
Ok, 1,7 is veeel te veel, niet doen .
Ga dit weekend flink aandacht besteden aan het opzoeken van bios en overclock-termen , probeer wat uit, en niet zomaar wat instellen .
Doorzoek dit topic wat andere mensen met een e8400 en dat moederbord hebben gedaan .

Zo heb ik het ook gedaan en dan weet je na een tijdje wel wat wel en niet kan.
Heb al redelijk wat topics specifiek over 780i en E8400 oc gelezen.
Zal je raad zeker opvolgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
Ok mensen.

Ik zit heel erg te twijfelen welk geheugen ik nou bij mijn P5Q en E8400 moet kopen.

Mijn oog is zelf gevallen op de OCZ Reaper serie, maar ik zie daar bijna niemand mee?

En boeien geheugen timings veel met een Core2Duo @ P45 Chipset of is bussnelheid belangrijker?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bussnelheid...
CAS4 vs CAS5 zal je bv geen eens procenten opleveren...
Soms kan het natuurlijk wel zijn dat bv een CAS4 module verder clockt dan een CAS5 module.
Is trouwens geen garanties natuurlijk, het kan zo zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
de timings schelen heel veel bij mij bij bijvbeeld super pi maar als je aan het gamen bent zul je echt niet 1 FPS meer krijgen ofzo.
welke P5Q ga je precies kopen want de standaard P5Q wil redelijk vaak niet ver overclocken omdat de NB erg warm word je kan beter een P5Q-Deluxe ofzo kopen die heeft wat betere koeling. OCZ Reaper is geweldig overclock geheugen. ik zou uit een van de volgende modules kiezen Crosair Dominator, OCZ Reaper,G.SKILL of Crucial Balistix met MD9 Chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDucky schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:28:
de timings schelen heel veel bij mij bij bijvbeeld super pi maar als je aan het gamen bent zul je echt niet 1 FPS meer krijgen ofzo.
welke P5Q ga je precies kopen want de standaard P5Q wil redelijk vaak niet ver overclocken omdat de NB erg warm word je kan beter een P5Q-Deluxe ofzo kopen die heeft wat betere koeling. OCZ Reaper is geweldig overclock geheugen. ik zou uit een van de volgende modules kiezen Crosair Dominator, OCZ Reaper,G.SKILL of Crucial Balistix met MD9 Chips.
Idd superpi is gevoelig daarvoor, maar voor dagelijks gebruik + gaming maakt het niks :)
MD9 chippies zitten trouwens alleen op de 1Gb latjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:52:
[...]

Idd superpi is gevoelig daarvoor, maar voor dagelijks gebruik + gaming maakt het niks :)
MD9 chippies zitten trouwens alleen op de 1Gb latjes ;)
Micron D9GMH bedoelen jullie? Die worden al bijna een jaar niet meer gemaakt. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
@ Ramius23
de grote had ze niet om gevraagd toch :P?

@-THE_Mask-
Moesten ze nieuw zijn dan ;)

ik geef alleen maar een voorbeeld van redelijk tot goed overklokbare geheugen reepjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
MrDucky schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:28:
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:17:
Bussnelheid...
CAS4 vs CAS5 zal je bv geen eens procenten opleveren...
Soms kan het natuurlijk wel zijn dat bv een CAS4 module verder clockt dan een CAS5 module.
Is trouwens geen garanties natuurlijk, het kan zo zijn ;)
Thnx beide, zo ben ik gelijk weer helemaal bij!

Wordt het volgende nu :

Asus P5Q-E
Intel Core 2 Duo E8400
Scythe Mugen
2XGB DDR2-1066 Corsair Dominator EPP Kit (4096 MB)
Ati HD4870 1024Mb

Lekker systeempje, hopelijk gaat het ook een beetje hard lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:59:
[...]

Micron D9GMH bedoelen jullie? Die worden al bijna een jaar niet meer gemaakt. ;)
Mmm was lekker bezig... D9GMH idd...
I know dat ze niet meer nieuw gemaakt worden.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Blergh, krijg me rig maar niet op 4,0ghz
Met 8x500 boot het niet en krijg ik een bsod en 9x445 kan ik wel booten maar kom ik windows niet in.
Gebruik de "System Voltage Control op Auto" waarnaar er een groene text boven komt met System Voltage Optimized.

Specs:

- GigaByte GA-X48-DQ6
- Intel C2D E8400 Socket 775 @ Artic Cooler Pro
- Sapphire Radeon HD4850 @ Crossfire @ Thermaltake DuOrb + VF1000@LED
- Samsung Spinpoint F1, 7200RPM, SATA II, 32MB, 1TB
- G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ, 4096MB, 800MHZ DDR2
- Helaas vooralsnog simpele Voeding, Eminent EM3900 PRO 550WATT

http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0083.jpg
http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0085.jpg
http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0086.jpg

Gezien ik weinig kennis heb van het voltage gedeelte heb ik dat op automatisch gelaten, vertrouwend dat me mobo het wel weet :).

Heeft iemand wellicht nog een idee? ik hoor het maar al te graag! :)

//EDIT

nu loopt het op 9x423 ( 3,80ghz ) :) die 4,0ghz in me bios pic is enkel te laten zien hoe ik het opgezet heb, maar booten wil hij nog niet!

[ Voor 9% gewijzigd door thijszor op 06-12-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 15:24
@thijszor

Niet alle E8400 willen op 4.0GHz, de mijne bijv ook niet (stabiel, op een voor mij acceptabel voltage)
Maar wat je dus kunt proberen je CPU meer prik geven, 1.4V

Hou er ook rekening mee dat je geheugen buiten de specs draaien, dit kan dus ook je bottleneck zijn. Om dit uit te sluiten moet je de dividers gebruiken.

Van al je specs mis ik het belangrijkste, je cooling en temperaturen!
Als deze goed is kun je de 1.4 wel proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door mdcobra op 06-12-2008 14:40 . Reden: Moet leren lezen :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
mdcobra schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:29:
@thijszor

Niet alle E8400 willen op 4.0GHz, de mijne bijv ook niet (stabiel, op een voor mij acceptabel voltage)
Maar wat je dus kunt proberen je CPU meer prik geven, 1.4V

Hou er ook rekening mee dat je geheugen buiten de specs draaien, dit kan dus ook je bottleneck zijn. Om dit uit te sluiten moet je de dividers gebruiken.

Van al je specs mis ik het belangrijkste, je cooling en temperaturen!
Als deze goed is kun je de 1.4 wel proberen.
In een 22,5graden omgeving ( lekker warm hierboven! ) met 1300rmp na 3uur house kijken is hij op Core0 38 graden en Core1 42graden dus ik denk niet dat temperatuur de limiter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
thijszor schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:05:
[...]

In een 22,5graden omgeving ( lekker warm hierboven! ) met 1300rmp na 3uur house kijken is hij op Core0 38 graden en Core1 42graden dus ik denk niet dat temperatuur de limiter is.
Ok, probeer intelburntest eens (en kijk dan een naar de temp >:) ), en kijk eens of je nu @3.8GHz al stabilitet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
mdcobra schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:11:
[...]

Ok, probeer intelburntest eens (en kijk dan een naar de temp >:) ), en kijk eens of je nu @3.8GHz al stabilitet hebt?
Woei, de naam van het progseltje does indeed live up to it's name >:)

http://www.thijskramer.nl...telburntest-1-success.jpg
http://www.thijskramer.nl...t/cpu-intelburntest-1.jpg

Dit met 2500+- rmp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Yes.. Ik heb mijn 8400 stabiel op 4.0 ghz
CPU-Z geeft als Vcore:1.248 aan, is dit te hoog? ik heb geen vdrop. dus dat is lekker

Systeem specs: E8400 - P5K/EPU - corsair Twins 800mhz. Processor koeler: Z600 met 2 fans.
tempratuur bij 2 uur orthos: 44 graden/45 graden - idle 29/30 graden.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
Idd ;)
Met 1 test test je dus helemaal niks, doe er 5 of meer!
Ik hoop dat de uitlezing van de VCore van speedfan niet klopt! 1.55v is veel te veel! Gooi er ook eens een cpuz screenshot bij.

[ Voor 3% gewijzigd door mdcobra op 06-12-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Punkbuster schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:31:
Yes.. Ik heb mijn 8400 stabiel op 4.0 ghz
CPU-Z geeft als Vcore:1.248 aan, is dit te hoog?
Gebruik de search eens in dit topic, want voltages zijn hier al _zo_ ontzettend vaak besproken...

offtopic:
Thijszor, het is rpm (revolutions per minute), niet rmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Kan je problemen hebben met je audio drivers als je overclockt? sinds dat ik 'm stabiel heb draaien op 4.0ghz heb ik elke keer problemen, dat die me audio drivers niet vindt.
Na een restart werkt het dan wel weer, ik had de .9 versie van realtek nu de .10 versie maar precies het zelfde.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
mdcobra schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:38:
[...]

Idd ;)
Met 1 test test je dus helemaal niks, doe er 5 of meer!
Ik hoop dat de uitlezing van de VCore van speedfan niet klopt! 1.55v is veel te veel! Gooi er ook eens een cpuz screenshot bij.
Zal ik doen, en het ( irritante ) van het mobo wat ik heb is dat het allemaal rood knipperend gaat als je het op manual doet, en op automatic zijn dat de voltages / dingen waarop het gezet word.

En rpm / rmp, was typo! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
thijszor schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:09:
Blergh, krijg me rig maar niet op 4,0ghz
Met 8x500 boot het niet en krijg ik een bsod en 9x445 kan ik wel booten maar kom ik windows niet in.
Gebruik de "System Voltage Control op Auto" waarnaar er een groene text boven komt met System Voltage Optimized.

Specs:

- GigaByte GA-X48-DQ6
- Intel C2D E8400 Socket 775 @ Artic Cooler Pro
- Sapphire Radeon HD4850 @ Crossfire @ Thermaltake DuOrb + VF1000@LED
- Samsung Spinpoint F1, 7200RPM, SATA II, 32MB, 1TB
- G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ, 4096MB, 800MHZ DDR2
- Helaas vooralsnog simpele Voeding, Eminent EM3900 PRO 550WATT

http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0083.jpg
http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0085.jpg
http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/IMG_0086.jpg

Gezien ik weinig kennis heb van het voltage gedeelte heb ik dat op automatisch gelaten, vertrouwend dat me mobo het wel weet :).

Heeft iemand wellicht nog een idee? ik hoor het maar al te graag! :)

//EDIT

nu loopt het op 9x423 ( 3,80ghz ) :) die 4,0ghz in me bios pic is enkel te laten zien hoe ik het opgezet heb, maar booten wil hij nog niet!
Zet je System Memory Multiplier eens op Manual en stel dan het laagst mogelijke in (1:1). Het geheugen moet nu op 1068MHz draaien en dat wil misschien niet. Met de divider zo laag mogelijk is maar 445x2=890MHz nodig.
Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heren en dames, denken we aan het maken van thumbs ?