Hey, ik zit al een tijdje te proberen mijn E7200 op een Asus P5Q Pro met Scythe Infinity cooler over te clocken. Vergeleken met mijn vorige setup (E2160 op een Gigabyte GA-G33m-DS2R) is dit echt stukken lastiger gebleken! Waar ik bij de vorige setup alleen maar de fsb, cpu vcore, cpu multi, en ddr2 vcore hoefde aan te passen om het ding van 1.8 naar 3.2Ghz te krijgen, moet ik nu blijkbaar veel meer veranderen in het bios.
Vandaar mijn vraag of iemand nog wat tips heeft voor mijn overclock-sessies. Ik zal precies beschrijven wat ik heb, en wat ik al gedaan heb:
Hardware:
-Intel e7200 (2.53Ghz 45nm CPU) op een Asus P5Q Pro moederbord
-Scythe Infinity CPU cooler met 2x12cm fan (eentje die lucht de kast uit blaast, eentje aan andere kant die lucht door koelribben jaagt)
-Custom mounting bracket voor de CPU cooler met een backplate en M4 boutjes, moeren, en veren (durven mensen die cooler echt verticaal te monteren *ZONDER* backplate? Ik niet! Bovendien zuigen die standaard mounting brackets verschrikkelijk hard)
-2 * 1GB Crucial Ballistix DDR2-667 stickjes met D9GMH chips.
Wat ik tot nu toe gedaan heb om de FSB stabiel op 400Mhz te krijgen:
De stabiele settings waarbij geheugen op DDR2-667Mhz draait:
CPU multiplier: 9.5 (max)
CPU vCore op 1.25V
Load line calibration: enabled
FSB op 333Mhz
FSB NB Strap op 333Mhz
Rest: alles default/auto
Resultaat: een 3172Mhz systeem dat 20 uur stabiel draait in orthos, max cpu temp volgens realtemp: 57 graden (piekjes)
Nu dit bewezen stabiel is, een poging om de FSB op 400Mhz te krijgen met dezelfde CPU-snelheid:
Dingen die ik aangepast heb van default settings:
CPU vCore wederom op 1.25V
CPU multiplier op 8
Load Line Calibration: enabled
FSB op 400Mhz
FSB NB Strap op 333Mhz
Geheugensnelheid op DDR2-801Mhz ingesteld
Geheugentimings alles automatisch
Transaction Booster alles automatisch
DDR2 voltage op 2.0V
Resultaat: memtest klapt er in test 3 of 4 meestal uit met een aantal fouten
Aangepast t.o.v. vorige config:
FSB NB Strap op 400Mhz
Resultaat: idem, memtest fouten
Aangepast:
3 opties waarbij help meldt 'improve memory overclocking' de optie op de aanbevolen waarde gezet:
-dram static read control: disabled
-dram read training: disabled
-mem oc charger: enabled
Geheugentimings van auto afgehaald, ingesteld:
timings: 5-3-3-15 (rest met rust gelaten)
Aangepast:
timings: 5-5-5-17 (wederom, rest met rust gelaten)
Aangepast:
Transaction booster op manual gezet:
Alles met rust gelaten, behalve de "common performance level". Die stond op 5, 9 van gemaakt.
Nu performance level op 13 gezet.
Resultaat: geen memtest fouten meer! 1 * volle testreeks doorlopen, 11 * test 4. Nu orthos aan het draaien onder windows. Ben benieuwd..
[edit]: Damn, orthos gaat binnen het uur alsnog dood! Waar moet ik dit toch in zoeken?
Aangepast:
Timings naar 5-5-5-19
common performance level: 15
Resultaat: Orthos binnen 2 uur stuk
Aangepast (n.a.v. wat random forumtopics her en der bij elkaar gegoogled):
NS FSB Strap van 400 naar 333Mhz (schijnt het beste te werken)
common performance level: 10 (schijnt goed te moeten werken bij 400Mhz FSB)
NB voltage: van auto naar 1.24V
Resultaat: 10 loops memtest test 4: 0 errors (PL10 werkt inderdaad bij deze NB strap). Orthos: na 1 uur al weer stuk!
Aangepast:
NB voltage: 1.24V -> 1.3V
FSB termination voltage: auto -> 1.3
*zucht* hoe moeilijk kan het zijn?
Ik vind het maar raar dat de "auto" instellingen voor het geheugen niet eens werken op een FSB van 400Mhz.. De geheugenstickjes bleken in het gigabyte moederbord al erg 'forgiving' te zijn, en daar heb ik met 2.3V iets boven de 600Mhz FSB mee gehaald, stabiel. Is de P45 chipset zoveel lastiger te tunen? Of zijn de gigabyte bordjes beter ingericht voor de casual overclocker?
[
Voor 12% gewijzigd door
brama op 27-09-2008 19:44
. Reden: En nog een test scenario toegevoegd.. ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.