[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste
Acties:
  • 150.533 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ondanks dat ik nog geen goede behuizing heb, heb ik wel alvast de pc (bijna compleet) in elkaar gezet. De E8400 een beetje overgeklokt naar 3.33 Ghz (FSB van 370Mhz). Idle temperatuur blijft rond de 41 graden met de Tuniq Tower 120 (gemeten in het bios). Dat is volgens mij wel normaal. Met een niet overgeklokte 8800GTS 512 haal ik 12917 punten in 3Dmarks2006. Verder kan ik nog niet echt overklokken aangezien ik 0 casefans heb op moment. De chipset zit op 52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die van mij loopt nu ook al op 4,15Ghz en wordt met blending in P95 niet warmer dan 48 graden (cputemp) op mn TRU120E

is het nu veilig als de cputemp niet over de 62 gaat?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:12:
die van mij loopt nu ook al op 4,15Ghz en wordt met blending in P95 niet warmer dan 48 graden (cputemp) op mn TRU120E

is het nu veilig als de cputemp niet over de 62 gaat?
Ik ga ervan uit dat je een E8400 hebt, deze mogen niet warmer worden dan 71 graden. (Volgens Intel) Ik zou er dus voor zorgen dat je CPU zeker niet boven die waarde uit komt. Denk dat je het beste nog iets onder de max. temp blijft, soms wordt hij toch nét even warmer (denk aan zomerse dagen :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ga straks even kijken wat mijn E8200 met een MSI P7N Platinum met 4 GB OCZ Reaper HPC PC6400 gaat halen. Ik draai wel met passieve koeling (Thermaltake Sonic tower) maar ik denk dat ik toch dit geheugen ga omwisselen voor 1000 mhz dus PC8000 ipv 800 mhz PC6400. Dat gaat waarschijnlijk al schelen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:42
Ik ben van plan binnenkort ook een E8400 aan te schaffen. Dit zal in combinatie zijn met een MSI P35 Neo2-FIR moederbord. Echt veel ervaring heb ik niet met overclocken, maar ik wil er zeker wel aan beginnen. Nu zit ik alleen nog een beetje met de koeler. Ik las 2 pagina's terug een paar posts dat een dure koeler als een Scythe Mugen niet nodig is en dat een goedkopere koeler als een Arctic Freezer Pro 7 ook volstaat. Ik wil wel proberen de 4GHz te halen, en als dat wat te ambitieus is lijkt me de 3,6GHz toch ook zeker wel haalbaar (en dan het liefst blijvend, dus niet om alleen even die snelheid te kunnen halen).
Ik lees alleen wel dat een Arctic Freezer 7 Pro nogal lawaaierig is. Wat zou een stuk stillere maar nog altijd vrij goedkoop alternatief zijn? Overclocken zal ik dus niet extreem gaan doen, maar wel zodanig dat de stock-koeler waarschijnlijk niet meer zal volstaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zalman koelers zijn ook erg goed en stil.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Brasher schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:53:
Ik lees alleen wel dat een Arctic Freezer 7 Pro nogal lawaaierig is. Wat zou een stuk stillere maar nog altijd vrij goedkoop alternatief zijn? Overclocken zal ik dus niet extreem gaan doen, maar wel zodanig dat de stock-koeler waarschijnlijk niet meer zal volstaan :P
Voor zo'n kleine overclock is een AFP7 ideaal. Goedkoop en koelt goed. Hij is op volle snelheid wat lawaaierig. Maar je kunt hem zo zachter zetten. Geen lawaai en nog steeds een goed koelvermogen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Microkid schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:31:
Zalman koelers zijn ook erg goed en stil.
Momenteel heb ik een Zalman CNPS7000B AlCu (met LED :9~ ). Heeft altijd prima gewerkt. Desondanks is m'n Athlon 64 3700+ op stock speeds wel 64 graden op Load. Daarom dat ik er ook nooit mee heb durven overclocken. En ook wel vervelend dat die koeler bij mij wel erg snel stof tussen de koelribben krijgt.
Jammer alleen dat de CNPS7000B niet op een 775 socket past. Het kan wel als ik een speciale beugel bestel, maar dan betaal ik 5 euro en dan nog verzendkosten voor een simpel beugeltje.
ExPlanE schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:01:
[...]

Voor zo'n kleine overclock is een AFP7 ideaal. Goedkoop en koelt goed. Hij is op volle snelheid wat lawaaierig. Maar je kunt hem zo zachter zetten. Geen lawaai en nog steeds een goed koelvermogen. :*)
Maar als ik hem zachter zet, koelt hij dan nog wel goed genoeg om een E8400 op zo'n 4GHz te koelen? Of blijven die dingen zelfs bij zo'n overclock nog altijd heel koel en dus makkelijk te koelen?
Als ik zo'n AFP7 lekker rustig kan laten draaien maar wel m'n E8400 voldoende kan koelen zou dat wel een heel interessante koeler zijn omdat hij echt verschrikkelijk goedkoop is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Brasher schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:40:

Maar als ik hem zachter zet, koelt hij dan nog wel goed genoeg om een E8400 op zo'n 4GHz te koelen? Of blijven die dingen zelfs bij zo'n overclock nog altijd heel koel en dus makkelijk te koelen?
Als ik zo'n AFP7 lekker rustig kan laten draaien maar wel m'n E8400 voldoende kan koelen zou dat wel een heel interessante koeler zijn omdat hij echt verschrikkelijk goedkoop is :P
Ligt eraan als je een goede E8400 treft. Dan hoeft het voltage namelijk niet al te hoog en kan de Artic Freezer 7 Pro het makkelijk aan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Brasher schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:40:
[...]
Als je hem zachter zet dan hoor je hem niet/nauwelijks. Gewoon zoals een normale koeler. Hij zal dan qua geluid zeker niet onder doen voor je vorige koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met The_Mask (nog steeds dezelfde avatar trouwens? Ik vind hem nog steeds mooi ;) ).

De Wolfdales zijn vooral gevoelig voor voltageverhogingen, zodra je daarmee begint de rommelen gaat de temperatuur hard omhoog. Kloksnelheden hebben wat dat betreft minder invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jejking schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:52:
Met The_Mask (nog steeds dezelfde avatar trouwens? Ik vind hem nog steeds mooi ;) ).
offtopic:
Is dat een stille hint dat ik een andere moet nemen, zodat jij die van mij kunt overnemen :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Ok, ik ben overtuigd, het wordt de Arctic. Scheelt me ook weer een paar euro's :P
Alleen wel jammer dat bijna alleen Zalman LED's in hun koelers stopt. Geen vereiste natuurlijk, wel een leuk detail :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:53
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nils-marleen/E8300.jpg

Kon het niet laten om eens een E8300 te testen. Cooling is water en batch van de proc is Q812A147. Tis geen super cpu maar alleszins niet slecht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

@ Nilos128: ah joh, het is geen slecht resultaat vind ik. Sowieso al goed dat je de 4GHz haalt zonder achterlijke voltages. Heb je al verder geprobeerd? Of is dit de limit?

@ The_Mask: als jij dat als een stille hint ziet, doe je ding zou ik zeggen. Ik houd je niet tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
Smarron schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 12:07:
[...]
Welk mobo gebruik je ?

Helaas wil die van mij voor geen meter stabiel worden op 500x8. op 485x8 draait hij vlekkeloos met 1.280v (idle) en 1.264v (stressed). Zelfs op 1.35v is hij niet stabiel met 500x8. Het geheugen is het probleem niet, wellicht toch de max. van mijn mobo? (Gigabute P35C-DS3R)
Ik gebruik een P5K dlx, laatste bios..
4.0Ghz, 1.280V load, 500*8, 8GB ram, zie screenshot :)

Clock: 4000Mhz | CPU: E8200 | Batch: #q752a585| vCore: 1.280V| Max temp: 62° | Cooling: AIR TRUE | lucas81

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/7206/ocsszf8.th.gif

Heb trouwens niet verder geprobeerd. Ik had dit bij eerste boot ingevoerd in bios ingevoerd, met iets lagere vcore, maar occt crashte na 5 uurtjes ofzo. Toen een stapje verhoogd en het bleef draaien. Ben wel tevreden zo...dit houd ik een jaartje, tot CS4 (nee, geen counterstrike :P, adobe creative suite4 64bits! kan ik tenminste echt gebruik maken van mn ram.. Yay!), en dan ff kijken of het een quad wordt, of dat er een heel nieuwe computer gebouwd wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door lucas81 op 19-05-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Clock: 4000Mhz | CPU: E8200 | Batch: #q752a585| vCore: 1.280V| Max temp: 62° | Cooling: AIR TRUE | lucas81
Nice :)
Wat voor Vcore heb je in BIOS ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 07:13
Ik heb nu een E8400 gehaald met batch Q805A695. Kan em waarschijnlijk eind deze week testen, in een EVGA 750i FTW bordje. Ik zie hier overigens niemand met een CPU van deze batch, dus ik ben benieuwd wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 15:03
Ik heb er eentje gehad van deze batch, klokte lekker, 4ghz op 1,25vcore.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:21
Clock: 4200Mhz | CPU: E8400 | Batch: #??????? | vCore: 1.425 | Max temp: 57° | Cooling: Air Scythe Ninja | NeaX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
msmeenge schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:57:
Clock: 4200Mhz | CPU: E8400 | Batch: #??????? | vCore: 1.425 | Max temp: 57° | Cooling: Air Scythe Ninja | NeaX
Heb je de doos niet meer? Daar staat nl het batch nr op. Ik zou wel beetje uitkijken met die vCore is wat aan de hoge kant, temp is niet slecht voor zo'n vCore. Heb je ook nog screenshots van 8 uur orthos btw?

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Tweakers!

Na jaren enkel jullie site en forum lezen heb ik eindelijk besloten om me te registeren. Ik heb sinds een paar weken een nieuw systeem aangeschaft, waarbij ik een BBG als leidraad heb gebruikt. Ik heb echter wel een aantal veranderingen doorgevoerd. Ik heb nu een E8400 met een Arctic Freezer Pro 7, een Asus P5K-EPU, 2x1GB Kingston PC6400 Valueram en een Asus EN9600GT. Hij draait op Vista 64bit.

Wel, ik ga mijn vragen goed formuleren want ik wil niet uitgemaakt worden voor een geen inzet tonende noob die op zoek is naar een kant en klaar stappenplan zodat hij zelf geen reet hoeft te doen. Ik ben serieus welwillend om te leren en ben mij al geruime tijd aan het verdiepen in het OC-wereldje. Ik heb al heel veel gelezen (o.a. de docs op dit forum) en geleerd, maar er zijn nog steeds een paar zaken die ik niet goed begrijp.

Volgens CPU-Z is mijn FSB-DRAM verhouding 5:6. Dit kan dus beter. 1:1 zou de ideale verhouding zijn. Nu snap ik inmiddels ook dat ik dus mijn busspeed van 333.9Mhz gelijdelijk zou moeten verhogen naar 400Mhz (daar mijn 800Mhz geheugen gedeeld door 2 -omdat het dual channel is- op 400Mhz draait) om op die verhouding van 1:1 te komen.

Mijn FSB staat op 1333Mhz. Als je dit deelt door 4 kom je op de busspeed uit, dus ik zou mijn FSB naar 1666Mhz moeten verhogen. Maar ik lees op veel plaatsen dat je met een verhoging van de FSB je hele systeem sneller maakt, en dus ook mijn geheugen, waardoor ik nog steeds niet op die 1:1 uitkom. Het schijnt dat ik mijn geheugen in de bios uit deze verhoging kan trekken, waardoor hij strak op die 400Mhz blijft lopen. Klopt het zover nog?

Dan kom ik bij de twee vragen uit waar ik mee zit. De eerste is dat ik op dit forum veel reacties zie met uitleg over bepaalde handelingen (zoals het verhogen van een FSB), maar er staat zelden hoe dit is gebeurt. Ik wil heel graag leren overklokken, maar ik kan bijna nergens achterhalen hoe bepaalde veranderingen worden voltrokken. Ik ben er bijvoorbeeld achter hoe ik mijn bios mijn busspeed kan verhogen (in stappen van 50Mhz :/ ), maar volgens mij is dit niet alles wat ik moet doen. Ik lees namelijk ook in een aaltal posts dat er dan ook aan de timing van het geheugen wordt gesleuteld. En daar kan ik dan weer geen uitleg over vinden. Ik durf hierdoor niet te beginnen omdat ik het gevoel blijf houden dat ik niet goed kan overzien waar ik nu precies mee bezig ben.

Mijn tweede vraag is van een heel andere aard, maar wel bepalend voor mijn voortgang. Volgens CPU-Z is mijn core speed maar 2000Mhz met een multiplier van 6. Zie hier.
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/5619/naamloosjz9.jpg

Heel soms schiet hij heel even naar 3000Mhz met een multiplier van 7, maar dit zijn meestal maar tienden van seconden. Ik word hier ernstig door in de war gebracht en twijfel soms aan mijn processor. In alle screenshots die ik hier zie lijken de computers idle en toch staat er 3000Mhz, 3600Mhz of 4000Mhz afhankelijk van de mate van overklokken. Nu is de vraag: mis ik hier iets of is mijn processor niet goed?

Nou, een heel verhaal! Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken en dat er iemand is die bereid is om mij antwoorden te bieden. Nogmaals, ik ben dan wel een noob, maar wel een noob die er wat voor wil doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:17

_Apache_

For life.

@ Treslong :

Pak, Orthos, laat je CPU wat werk doen en kijk dan is naar CPUz, dan zou de waarde op zijn maximale moeten staan :)..

In je bios mem ratio op 2.00x (2xMEM Mhz = FSB) zetten, zo heet het bij GigaByte tenminste, moet je even zoeken hoe het bij Asus heet.

[ Voor 34% gewijzigd door _Apache_ op 21-05-2008 22:09 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-10 16:33

Lifestyle71

De Jos

En hoever kom je met de "OEM-koeler" ?

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Als je je even verdiept had in dit topic en andere topics in PMG had je geweten dat die multiplier van 6 komt door Intel's Speedstep. Daarbij schakelt de CPU de multiplier traploos terug van 9 naar 6 als ie idle is. Naar gelang de belasting kan ie dus op 6,7,8 of 9 staan.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:08:
Als je je even verdiept had in dit topic en andere topics in PMG had je geweten dat die multiplier van 6 komt door Intel's Speedstep. Daarbij schakelt de CPU de multiplier traploos terug van 9 naar 6 als ie idle is. Naar gelang de belasting kan ie dus op 6,7,8 of 9 staan.
En hier was ik dus al bang voor. Ik heb me wel degelijk verdiept in de materie en ik ben inmiddels ook een beetje bekend met de speedstep, ik wist alleen nog niet precies wat hij deed. Ik ben ook meerdere posts (op verschillende fora) tegengekomen die elkaar tegenspreken. Dan staat de multiplier weer vast omdat het intel is, dan weer niet. Ik begrijp het soms allemaal nog niet helemaal. Er staat hier zo verschikkelijk veel informatie dat het moeilijk is om te bepalen wat nu bruikbaar is en wat niet, in hoeverre alles klopt wat er geschreven staat en hoe ik dit allemaal in mijn hoofd een plekje moet gaan geven. Ik doe echt mijn best hoor. Een uitspraak als "even verdiept" is dus verre van correct.

@ de rest: bedankt voor de tips tot nu toe, ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 00:00
Joepie, mijn nieuwe PC is binnen en werkt zowaar meteen _/-\o_
Processor is een E8400, batch Q809A348 en er zit een scythe mugen koeler op
Ik heb hem even uitgeprobeerd, 3600mhz pakt ie met standaard settings en laat zich orthossen voor korte tijd (geen tijd voor uitgebreide tests), bij 4000 klapt ie eruit met een bluescreen bij het starten van Windows :P

morgen verder proberen, ondertussen vraag ik mij af wat beter is, coretemp of realtemp. De temperatuur scheelt 10 graden tussen die 2. Ik weet dat er meer over gezegd is in dit topic, het probleem is vind dat maar eens terug :P

[ Voor 3% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 22-05-2008 03:43 ]

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:27:
[...]
En hier was ik dus al bang voor. Ik heb me wel degelijk verdiept in de materie en ik ben inmiddels ook een beetje bekend met de speedstep, ik wist alleen nog niet precies wat hij deed. Ik ben ook meerdere posts (op verschillende fora) tegengekomen die elkaar tegenspreken. Dan staat de multiplier weer vast omdat het intel is, dan weer niet. Ik begrijp het soms allemaal nog niet helemaal. Er staat hier zo verschikkelijk veel informatie dat het moeilijk is om te bepalen wat nu bruikbaar is en wat niet, in hoeverre alles klopt wat er geschreven staat en hoe ik dit allemaal in mijn hoofd een plekje moet gaan geven. Ik doe echt mijn best hoor. Een uitspraak als "even verdiept" is dus verre van correct.

@ de rest: bedankt voor de tips tot nu toe, ik ga er mee aan de slag!
Als je iets post, geef dan duidelijk aan wat je zelf al gedaan hebt enz. Dan weten wij dat ook, we kunnen namelijk niet in onze glazen bol kijken. Uit je post blijkt namelijk niet dat je je hierin verdiept had. Als je bovenstaand stukje tekst in je post had opgenomen was het voor ons in elk geval een stuk duidelijker wat je wel en niet over Speedstep weet. De multiplier staat vast op 9, dat klopt. Dat houdt in dat je hem zelf niet kan wijzigen. Maar de CPU kan dat intern wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 06:14:
[...]

Als je iets post, geef dan duidelijk aan wat je zelf al gedaan hebt enz. Dan weten wij dat ook, we kunnen namelijk niet in onze glazen bol kijken. Uit je post blijkt namelijk niet dat je je hierin verdiept had. Als je bovenstaand stukje tekst in je post had opgenomen was het voor ons in elk geval een stuk duidelijker wat je wel en niet over Speedstep weet. De multiplier staat vast op 9, dat klopt. Dat houdt in dat je hem zelf niet kan wijzigen. Maar de CPU kan dat intern wel dus.
Ok. Dit had ik inderdaad kunnen en moeten vermelden. Bedankt voor je opbouwende kritiek.

@ Apache

Inderdaad, als ik Orthos gebruik laat hij inderdaad zien dat er niets aan de hand is. Mijn speedstep werkt dus! :P

Ik heb even gekeken naar mem ratio. Volgens mij werkt dit bij Asus net even iets anders.
Mijn bios geeft me de volgende opties. Ik zal ze even weergeven en zeggen wat ik er van denk. Alles staat nu op auto trouwens.

AI Overclocking [manual/Auto/Standard] Voor mij dan op manual

CPU ratio control [Auto/6/7/8/9] multiplier? dus op auto laten staan?

FSB Strap to North Bridge [Auto/200/266/333/400] deze op 400?

FSB Frequency [instelbaar via key value, nu op 333] Dit is mijn FSB, verhogen met stappen van 5Mhz

PCIE Frequency [Auto/100/101-149/150] Ok, deze op 100 zetten om mijn videokaart niet mee te overklokken, geloof ik?

DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] Deze op DDR2-800MHZ

DRAM Command Rate [Auto/1T/2T] Ik heb geen flauw idee wat dit is

DRAM Timing Control [Auto/Manual] Hier moet ik denk ik lekker vanaf blijven

DRAM Static Read Control [Auto/Disabled/Enabled] Ook op auto laten staan

Transaction Booster [Auto/disabled/enabled] ook op auto laten staan

Volgens mij zijn er dus vier dingen waar ik mee aan de gang moet. Mijn overklokking op manual, mijn FSB Strap to North Bridge op 400, mijn DRAM Frequency op 800 en dan langzaam zijn FSB Frequency gaan verhogen. Heb ik het dan een beetje begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 21:00
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:00:
[...]

Ok. Dit had ik inderdaad kunnen en moeten vermelden. Bedankt voor je opbouwende kritiek.

@ Apache

Inderdaad, als ik Orthos gebruik laat hij inderdaad zien dat er niets aan de hand is. Mijn speedstep werkt dus! :P

Ik heb even gekeken naar mem ratio. Volgens mij werkt dit bij Asus net even iets anders.
Mijn bios geeft me de volgende opties. Ik zal ze even weergeven en zeggen wat ik er van denk. Alles staat nu op auto trouwens.

Volgens mij zijn er dus vier dingen waar ik mee aan de gang moet. Mijn overklokking op manual, mijn FSB Strap to North Bridge op 400, mijn DRAM Frequency op 800 en dan langzaam zijn FSB Frequency gaan verhogen. Heb ik het dan een beetje begrepen?
Ik heb zelf ook een Asus (P5E) met E8400 en heb ze als volgt staan voor een 3.6Ghz. Heb gisteren een nieuwe koeler geinstalleerd (had stock) om verder te klokken maar nog niet gedaan.

AI Overclocking [manual/Auto/Standard] Voor mij dan op manual
Manual, anders kun je niet overclocken in de BIOS.

CPU ratio control [Auto/6/7/8/9] multiplier? dus op auto laten staan?
Deze kun je aanpassen als je de CPU los over wil klokken. Soms kan de CPU verder geklokt worden als je hem onafhankelijk van de FSB/RAM overclocked.

FSB Strap to North Bridge [Auto/200/266/333/400] deze op 400?
Weet ik niet. Aangezien ik een FSB van 400 draai nu heb ik die ook op 400 gezet.

FSB Frequency [instelbaar via key value, nu op 333] Dit is mijn FSB, verhogen met stappen van 5Mhz
Staat bij mij nu op 400, hoop die met mijn Tuniq Tower verder te klokken vanavond.

PCIE Frequency [Auto/100/101-149/150] Ok, deze op 100 zetten om mijn videokaart niet mee te overklokken, geloof ik?
Ja, heb ik ook op 100 staan. De videokaart klok ik liever over door de clocksnelheden van de kaart zelf te verhogen (Core/Shader/Ram clocks). Vooral als je bezig bent met je CPU/FSB/RAM overclocking is het verstanding om die even stabiel op 100 te houden.

DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] Deze op DDR2-800MHZ
Heb die ook op 800 staan. 1:1 met mijn FSB dus.

DRAM Command Rate [Auto/1T/2T] Ik heb geen flauw idee wat dit is
Heb die op T2 staan, dat is een relaxte timing. Dan is RAM geen bottleneck voor mij nu.

DRAM Timing Control [Auto/Manual] Hier moet ik denk ik lekker vanaf blijven
Deze heb ik op 4-4-4-15 staan. Dat zijn verschillende timings voor verschillende onderdelen. Komt omdat ik OCZ ram heb wat op die timings op 800mhz zou moeten kunnen werken officieel. Timings bepalen hoe snel RAM chips onderling communiceren. 5-5-5-16 zijn relaxtere timings als je geen snel RAM hebt.

DRAM Static Read Control [Auto/Disabled/Enabled] Ook op auto laten staan
Weet ik niet.

Transaction Booster [Auto/disabled/enabled] ook op auto laten staan
Weet ik niet.

Hopelijk heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er zeker wat aan! Ik begrijp nu redelijk wat ik moet gaan doen. Ik ben nu op mijn werk dus ik kan nu niets doen, maar ik ga vanavond lekker aan de slag. Ik zal ook eens kijken op welke timing mijn geheugen nu staat. Ik denk dat ik daar nog niets aan ga veranderen omdat ik me daar nog niet genoeg in verdiept heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:20:
Ik heb er zeker wat aan! Ik begrijp nu redelijk wat ik moet gaan doen. Ik ben nu op mijn werk dus ik kan nu niets doen, maar ik ga vanavond lekker aan de slag. Ik zal ook eens kijken op welke timing mijn geheugen nu staat. Ik denk dat ik daar nog niets aan ga veranderen omdat ik me daar nog niet genoeg in verdiept heb!
DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] moet op de laagste stand anders staat het niet 1:1.

DRAM Timing Control [Auto/Manual] dit zijn de timings van je geheugen. De fabrikant van je geheugen heeft wel opgegeven op welke timings ze moeten staan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:38:
[...]

DRAM Frequency [Auto/DDR2-667Mhz-DDR2-1335Mhz] moet op de laagste stand anders staat het niet 1:1.

DRAM Timing Control [Auto/Manual] dit zijn de timings van je geheugen. De fabrikant van je geheugen heeft wel opgegeven op welke timings ze moeten staan.
Met de laagste stand bedoel je 667Mhz, omdat mijn FSB nog op 333 staat. Dit zou 1:1 maken. Als ik ga overklokken moet hij wel naar 800, omdat ik mijn FSB tot 400Mh wil overklokken. Toch?

En ik heb even gekeken wat mijn geheugen hoort te doen: 5-5-5-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:41:
[...]

Met de laagste stand bedoel je 667Mhz, omdat mijn FSB nog op 333 staat. Dit zou 1:1 maken. Als ik ga overklokken moet hij wel naar 800, omdat mijn FSB dan op 400 gaat eindigen. Toch?

En ik heb even gekeken wat mijn geheugen hoort te doen: 5 5 5 12
667MHz ja. Als je gaat overklokken hoef je het niet aan te passen dat doet je mobo zelf wel, omdat het niet op 667MHz kan blijven staan. Omdat je FSB dan sneller is dan je RAM en dat ondersteund het chipset niet, dus zal die zelf wel de laagst mogelijke snelheid houden en dus 1:1 blijven staan. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, dat is heldere uitleg! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou heren,

Het is me gelukt!

Mijn E8400 (Batch Q809A209) draait nu op 3600Mhz, mijn FSB staat op 1600Mhz en de busspeed op 400. Hij loopt nu 1:1 met mijn geheugen. De timing van mijn geheugen staat nog op originele setting: 5-5-5-18. Mijn Vcore bedraagt 1.280V.

Ik heb drie programma's gebruikt om de temperatuur te meten. AI Suite, Asus Probe 2 en Speedfan.

CPU Idle: 29
Core Idle: 38
CPU Load: 52
Core Load: 58

Ik heb Orthos twee uur laten stressen en alles was prima!

Is mijn overklokavontuur volgens jullie een beetje geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Ik zou Orthos eigenlijk zo'n acht uur laten stressen. Twee uur is wel een beetje weinig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernd
  • Laatst online: 15-08-2022
Je kan ook nog proberen je vCore wat te verlagen voor wat lagere temperaturen, mijn E8400 deed 3.6 Ghz op 1,2500V in BIOS. Daarna natuurlijk weer testen of ie stabiel is door met Orthos te stressen (en zoals Brasher zegt wat langer dan 2 uur).

Frogstar#2151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok thanx. Ik ga met RealTemp uitlezen, mijn vCore proberen te verlagen en dan zet ik vanavond voor het slapen gaan orthos aan. (is dat te doen trouwens? Wat nu als het niet goed gaat....?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:29:
Ok thanx. Ik ga met RealTemp uitlezen, mijn vCore proberen te verlagen en dan zet ik vanavond voor het slapen gaan orthos aan. (is dat te doen trouwens? Wat nu als het niet goed gaat....?)
Dan kan de PC uitvallen of BSOD, maar hoogst waarschijnlijk geeft Orthos gewoon een foutmelding. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ok, dat merken we dan morgen wel. Ik heb goede hoop! De BROD (K850i) is me gelukkig altijd gespaard gebleven dus ik hoop dat voor de BSOD hetzelfde mag gelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Deze link staat in het algemene core 2 duo topic:
http://www.tomshardware.c...re-quad-temperature-guide (die mag hier ook wel in de startpost)

Daar haal ik uit dat de idle temperatuur van de cores een graad of 7 meer is dan de omgevingstemperatuur. Dan lijkt RealTemp beter in de buurt te komen van de realiteit: 29 graden bij idle met open kast. 39 in gestresste toestand. Dit op 3 ghz met 1.2250 volt

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dan gelijk maar officiëel!

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A209 | vCore: 1.2250 | Max temp: 53° | Cooling: Air Freezer 7 Pro | Treslong

Cpu-z validation: 365001

Sceenshot Orthos
Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/7507/screenorthosgj8.th.jpg

Zeg het maar!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Laatst online: 11:59
Dat kan hoger/sneller :+

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:20:
Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A209 | vCore: 1.2250 | Max temp: 53° | Cooling: Air Freezer 7 Pro | Treslong
...
Sceenshot Orthos
[afbeelding]
w00t, 15GiB geheugen! Volgens mij klopt daar iets niet ;)

Volgens mij kan die ook sneller; heb zelf een E8200 @ 3.6GHz draaien met een iets hogere Vcore (~1.24V, 1.25625V in bios). Succes alvast moest je verder OCen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apart he! 15GB hehe

Is een foutje idd. Tenzij vannacht een goede fee er zo`n 13GB bij heeft geprikt! En voorlopig ben ik even klaar met OCen. Het was mijn allereerste poging en het betreft ook mijn enige computer. Ik ga dus eerst eens flink genieten van mijn succes en misschien over een tijdje weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWish1978
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 03:20
Hoi beste medetweakers
Ik heb nu mijn systeem asus rampage icm e8400 op 3,91 Ghz ongeveer 10 uur stabiel met orthos.
temperaturen die gemeten worden met asus probe zijn voor de cpu49 graden.
Maar nou heb ik als ik crysis speel dat hij tijdens het spel de pc zelf uitschakelt en start daarna weer op het gebeurt de ene keer na 10 minuten spelen en soms ook dan zit ik net paar secondes in het spel is iemand die me hier mee kan helpen.
Overigens zonder overklok doet hij dit ook
Heb zowel nieuwe als oude drivers geprobeert heb trouwens een 3870 x2

Greetz Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

NightWish1978 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:48:
Hoi beste medetweakers
Ik heb nu mijn systeem asus rampage icm e8400 op 3,91 Ghz ongeveer 10 uur stabiel met orthos.
temperaturen die gemeten worden met asus probe zijn voor de cpu49 graden.
Maar nou heb ik als ik crysis speel dat hij tijdens het spel de pc zelf uitschakelt en start daarna weer op het gebeurt de ene keer na 10 minuten spelen en soms ook dan zit ik net paar secondes in het spel is iemand die me hier mee kan helpen.
Overigens zonder overklok doet hij dit ook
Heb zowel nieuwe als oude drivers geprobeert heb trouwens een 3870 x2

Greetz Maurice
Misschien ook wel even handig als je vermeld hoe je hem overgeklockt hebt? Leren wij er ook weer van van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWish1978
Microkid schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:49:
[...]

Misschien ook wel even handig als je vermeld hoe je hem overgeklockt hebt? Leren wij er ook weer van van :)
Ik heb de multiplier op 9 staan met een FSB van 433 wil nog verder gaan maar heb nu ff niet de tijd om dit uitgebreid te gaan testen

Greetz Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

NightWish1978 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:52:
[...]

Ik heb de multiplier op 9 staan met een FSB van 433 wil nog verder gaan maar heb nu ff niet de tijd om dit uitgebreid te gaan testen

Greetz Maurice
Standaard voltages? Want bij mij crasht ie dan in Orthos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWish1978
Microkid schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:19:
[...]

Standaard voltages? Want bij mij crasht ie dan in Orthos :(
nee mijn voltages zijn als volgt
cpu 1.37
nb 1.34
sb 1.09
fsbt 1.3
ram 1.95
dit zijn overigens de voltages zoals uitgelezen met asus probe2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 20:28
Zou je ff kunnen posten wat de specs van je systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWish1978
markiew schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 00:09:
Zou je ff kunnen posten wat de specs van je systeem zijn.
E8400 met Zalman 9700 NT koeler,
Asus Rampage Formula,
4x 1Gb Crucial Ballistix DDR2 PC6400,
3870X2 OC van msi,
750 watt Thermal Take Toughpower voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
E8300 op 4.0GHz, niet slecht vind ik!

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/E8300op40GHzmet1304V.jpg

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Waarom staat die CPU eigenlijk weer te koop? Jij verkoopt echt elke keer je cpu's weer? :?

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een E8400 binnen gekregen en deze OC'ed naar 3.6Ghz. Ik maak gebruik van PC6400 geheugen en ik hb de FSB van de CPU op 400 gezet. Dit loopt dus 1 op 1 met mijn geheugen. Ik ben zeer tevreden over de overclock en het werkt prima. Echter zit ik met een paar vraagjes:

- Er zit 10 graden verschil per core. Idle is core 1 50 graden en core 2 40 graden. Bij het stressen is core 1 60 graden en core 2 50 graden. Ik zie overal op het net toch dezelfde waardes per core?

- Het hoogte wat de CPU is gekomen is 64 graden. Is hiermee 24/7 te gamen?

- Ik heb alleen de FSB verhoogt naar 400 en het geheugen op unlinked gezet. De OC werkte gelijk naar de 1e reboot op 3.6Ghz en draaid nu een uur of 4 Prime95. Is het dan goed zo? Voltages staan allemaal op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:51:
- Er zit 10 graden verschil per core. Idle is core 1 50 graden en core 2 40 graden. Bij het stressen is core 1 60 graden en core 2 50 graden. Ik zie overal op het net toch dezelfde waardes per core?

- Het hoogte wat de CPU is gekomen is 64 graden. Is hiermee 24/7 te gamen?

- Ik heb alleen de FSB verhoogt naar 400 en het geheugen op unlinked gezet. De OC werkte gelijk naar de 1e reboot op 3.6Ghz en draaid nu een uur of 4 Prime95. Is het dan goed zo? Voltages staan allemaal op standaard.
- Er kan best verschil zijn per core misschien zit je koeler er scheef op gemount of alle koelpasta is één kant op gegaan.

- 64 graden is ruim onder de kritieke waarde.

- Als alles stabiel is met een paar uur Prime zal het vast wel goed zijn, als je je temperatuur nog omlaag wil krijgen kan je kijken wat het minimale voltage is voor een stabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flythe schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:01:
[...]

- Er kan best verschil zijn per core misschien zit je koeler er scheef op gemount of alle koelpasta is één kant op gegaan.
Moet ik dit nakijken? Of kan het zo zijn dat dit in de CPU zelf zit? Ik heb de koelpaste wel verdeeld met een kwarstje ( zat bij de Zalman koeler het potje met kwarstje ). De koeler is een Asus Silent Square. Ik heb nog een Zalman 9700 liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
R-O-Y schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:30:
Waarom staat die CPU eigenlijk weer te koop? Jij verkoopt echt elke keer je cpu's weer? :?
Kan de volgende getest worden..ben nooit tevreden ;)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Ik loop tegen een vreemd probleem aan..:
E8200
P35C-DS3R
4x 1024mv Corsair (XMS2) 800mhz

Deze processor gisteren in mijn pc gedaan. Hiervoor had ik een E6300 (totdat ik geld genoeg had voor een e8x00 :p) De E6300 had ik bescheiden lopen op 400 x 7, 2800 dus. Dit liep als een trein zonder voltages of wat dan ook aan te passen. En ook mooi 1:1 met het geheugen.

Nadat ik mijn nieuwe E8200 goed en wel in het moederbord vrijwel gelijk ook even 400 FSB ingesteld. Rest auto (behalve PCI-E). Dit gaf in Orthos en memtest vrijwel direct een error.

Veel geprobeerd, en krijg hem maar stabiel tot 350 fsb. (niet langer dan 10 min. orthos geprob)

Nou vind ik dit vreemd omdat hij faalt aangezien ieders e8200 400 fsb aan schijnt te kunnen, en getuige mijn vorige klok op de E6300 mijn mobo dit ook prima trok.

Zojuist, geinspireerd door alle hoge fsb's alhier even 420 geprobeerd, en dit leek al zeer mooi te worden. Echter zie ik nu net dat ie na 18 min. eruit vliegt.

Edit:
Ik bedacht me zojuist dat ik ten tijde van de E6300 2GB (matched pair) geheugen had. Tijdje geleden, toen ik vista installeerde, 2 gb erbij genomen. Dit er maar even uitgehaald. Ben nu even aan het testen met Orthos, 10 minuutjes bezig met 425 mhz FSB 1,216 Vcore (CPU-Z, in bios ingesteld op 1,26x) geheugen +0,2 gegeven. FSB en MCH ongewijzigd.

@ hieronder

Mijn test met 400,
voltages op auto gehad, ook handmatig waarbij vcore op 1,2 (effectief in CPU-Z), FSB en MCH op +0,1 geheugen divider (multplier in mijn, gigabyte, geval) op 2 (1:1 bedoel ik dus)

400 is wellicht wat enthousiast, maar dit ook gedaan omdat ik tot nu toe nergens heb kunnen lezen dat de E8x00 dit niet trok. 350 fsb wel geprobeerd, en door geheugencontrole die in dualbootscherm wordt aangeboden laten lopen, ging foutloos.) 375 ook geprobeerd echter struikelde al na paar seconden.

op dit moment loopt 425 mhz FSB al 17 minuten Vcore in CPU-Z zoals gezegd op 1,216)

edit2: houd het al 35 minuten vol ( mijn tweede set reepjes lijkt wel het probleem te vormen..)

[ Voor 34% gewijzigd door lredev op 25-05-2008 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
lredev schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:20:
Ik loop tegen een vreemd probleem aan..:
E8200
P35C-DS3R
4x 1024mv Corsair (XMS2) 800mhz

Deze processor gisteren in mijn pc gedaan. Hiervoor had ik een E6300 (totdat ik geld genoeg had voor een e8x00 :p) De E6300 had ik bescheiden lopen op 400 x 7, 2800 dus. Dit liep als een trein zonder voltages of wat dan ook aan te passen. En ook mooi 1:1 met het geheugen.

Nadat ik mijn nieuwe E8200 goed en wel in het moederbord vrijwel gelijk ook even 400 FSB ingesteld. Rest auto (behalve PCI-E). Dit gaf in Orthos en memtest vrijwel direct een error.

Veel geprobeerd, en krijg hem maar stabiel tot 350 fsb. (niet langer dan 10 min. orthos geprob)

Nou vind ik dit vreemd omdat hij faalt aangezien ieders e8200 400 fsb aan schijnt te kunnen, en getuige mijn vorige klok op de E6300 mijn mobo dit ook prima trok.

Zojuist, geinspireerd door alle hoge fsb's alhier even 420 geprobeerd, en dit leek al zeer mooi te worden. Echter zie ik nu net dat ie na 18 min. eruit vliegt.

Any ideas?
Begin eerst rustig met overklokken niet eerst FSB op 400.
Heb je de voltages goed ingesteld AUTO is namelijk niet echt goed te noemen ;)
FSB:RAM ook nog steeds 1:1?
Test je met Orthos ook je RAM of alleen de CPU, als je het RAM ook mee test dan ligt het waarschijnlijk hieraan aangezien Memtest ook fouten geeft zet dus wat meer voltage op je RAM of test eens met lossere timings.
Heb je al getest met een multiplier van 6 om te zien als je CPU het wel aankan.
En heb je al eens een geheugen divider anders dan 1:1 ingesteld om te zien als het aan je geheugen ligt. Genoeg om uit te zoeken zou ik zeggen. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
-vals alarm-

[ Voor 102% gewijzigd door lredev op 25-05-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:04:

[......]

Volgens CPU-Z is mijn FSB-DRAM verhouding 5:6. Dit kan dus beter. 1:1 zou de ideale verhouding zijn. Nu snap ik inmiddels ook dat ik dus mijn busspeed van 333.9Mhz gelijdelijk zou moeten verhogen naar 400Mhz (daar mijn 800Mhz geheugen gedeeld door 2 -omdat het dual channel is- op 400Mhz draait) om op die verhouding van 1:1 te komen.
Die 800Mhz moet je niet door 2 delen omdat het dual channel is, maar omdat het DDR2 is.
Want als je 1 reepje gebruikt blijft het gewoon 800Mhz.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Flythe schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:01:
[...]
- 64 graden is ruim onder de kritieke waarde.
64 graden is opzich niets mis mee. Kan je prima gebruiken voor 24/7 settings. Maar het is niet zo ruim als jij doet voorkomen. Een E8400 mag max. 70 graden worden. Met 64 heb je echter wel genoeg marge lijkt me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Ik heb mijn E8400 ook overgeklokt. Heb de min of meer standaard besparende features in het bios uitgezet voor hogere prestaties. Heb de FSB op 400MHz gezet en Ram vast op 800MHz (4-4-4-12) en 2.1 volt.

Alleen Asus PC Probe geeft nu een aantal waarschuwingen over voltages en temperatuur. Vooral de Northbridge is erg heet (52 graden) terwijl ik nog niet eens aan het stressen ben. Daarnaast vind PC probe het voltage voor DRAM (2.16v), DRAM Ref (1.09v) en NB (1.63v) te hoog.

Moet ik deze waarschuwingen serieus nemen of valt dit binnen normaal als je gaat overklokken op dit board (Asus Maximus Formula).

edit: Inmiddels is de Southbridge op 45 graden gekomen, nog een warning erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door matel op 25-05-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
matel schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:25:
Ik heb mijn E8400 ook overgeklokt. Heb de min of meer standaard besparende features in het bios uitgezet voor hogere prestaties. Heb de FSB op 400MHz gezet en Ram vast op 800MHz (4-4-4-12) en 2.1 volt.

Alleen Asus PC Probe geeft nu een aantal waarschuwingen over voltages en temperatuur. Vooral de Northbridge is erg heet (52 graden) terwijl ik nog niet eens aan het stressen ben. Daarnaast vind PC probe het voltage voor DRAM (2.16v), DRAM Ref (1.09v) en NB (1.63v) te hoog.

Moet ik deze waarschuwingen serieus nemen of valt dit binnen normaal als je gaat overklokken op dit board (Asus Maximus Formula).

edit: Inmiddels is de Southbridge op 45 graden gekomen, nog een warning erbij.
52 graden is niet echt heel warm voor de NB, als die maar niet veel warmer wordt onder stress dan is het wel goed. Maar heb je wel een airflow in je case kan het me bijna niet voorstellen aangezien de SB ook al zo warm is terwijl die nooit echt warm wordt normaal. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
De airflow zou toch goed moeten zijn aangezien er een 23cm fan rechtstreeks op blaast en 2x 12CM fan voor in- en outake... Kan wel zijn dat de enorm grote processorkoeler (Tuniq Tower 120) verantwoordelijk is voor tegenvallende airflow aan 1 kant. CPU cores gaan richting de 83 graden onder stress met Orthos (gemeten met coretemp). Lijkt mij alleen wel heel erg hoog. Zodra Orthos stopt zakt de temp binnen een paar seconden naar 50 graden.

De Temperatuur van de Northbridge gaat omhoog naar 59 graden onder stress. De Southbridge blijft stabiel op 47 graden.

Geen idee waarom alles zo warm lijkt te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door matel op 25-05-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik heb mijn E8200 nu 8 uurtjes stabiel in Orthos. 1,216 vcore FSB 425 x 8, een bescheiden overclock van 3400 MHz dus. Mem 1:1, 5-6-6-20 dit moet wellicht wat strakker kunnen. Core temps in Real temp idle 33oC stressed 51oC

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/banner/366111.png

Waarschijnlijk is mijn tweede setje 2 gb brak. ( zie post ). Of zou er iets kunnen spelen dat het voor de NB lastiger is communiceren met 4 reepjes ipv 2?

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 25-05-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Ik heb eens gekeken met Realtemp naar de temperatuur. Dat ligt zeker 10 graden lager dan wat Coretemp aangeeft. Ik zal om de temperatuur op de NB omlaag te krijgen eens de extra koeler installeren op het moederbord.

@ lredev: Het is bekend dat de chipset met 4 reepjes idd lastiger kan communiceren dan met 2 reepjes. Komt weleens naar voren in sommige reviews.

edit: OK, die extra koeler past dus niet vanwege de grote Tuniq tower. Gebrek aan airflow voor de chipset dus aangezien die Tuniq tower ook niet de omgeving van een koel briesje voorziet terwijl de boxed koeler dat wel doet. Dan moet ik er toch wat anders op gaan verzinnen want iets zegt me dat 61 graden voor de NB en 47 graden voor de SB zeker 10 graden aan de hoge kant is.

[ Voor 34% gewijzigd door matel op 25-05-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dat vermoedde ik al, ben nu ook naarstig opzoek naar 2 reepjes van 2gb ;)

Nieuw probleem... ik start de pc opnieuw op, ga de bios in om timings wat te verstrakken en Vcore stapje omlaag te doen. Saven, booten, inloggen windows, CPU-Z starten.. blijkt mijn proc gewoon op standaard klok te lopen. Opnieuw starten, staat in bios gewoon mijn OC nog ingesteld, timings weer veruimd (op auto gezet), Vcore weer terug gezet naar waarde van succesvolle OC, saven booten windows, loopt mijn proc nog steeds op standaard klok.. Erg vreemd allemaal...

edit: na flink wat gereboot en settings geheugen op auto en vcore op 1.232 (eff. in CPUZ) heb ik mijn clock weer terug. Ik vemoed... er valt nog veel voor mij te leren wat betreft oc'en :9

[ Voor 15% gewijzigd door lredev op 25-05-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hattorihanzo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05-2024
Vraagje; Omdat ik de laatste tijd niet meer die-hard de ontwikkelingen in de gaten houd, vanweg de tijd dat het kost, koop ik de meest bezochte items in de pricewatch ipv. grondig te vergelijken.

Nu wil ik misschien weer voor het eerst in jaren een nieuw moederbord kopen met proc (e8400) en ik zie dat de ASUS P5E het populairst is. Waarom? Wat is het belangrijke verschil met P5B/P5K dat jullie tweakers er zoveel meer voor willen betalen? En hoe groot is het verschil?

...Ik gok dat het met overclocken te maken heeft, en daarom post ik het in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
hattorihanzo schreef op zondag 25 mei 2008 @ 14:30:
Vraagje; Omdat ik de laatste tijd niet meer die-hard de ontwikkelingen in de gaten houd, vanweg de tijd dat het kost, koop ik de meest bezochte items in de pricewatch ipv. grondig te vergelijken.

Nu wil ik misschien weer voor het eerst in jaren een nieuw moederbord kopen met proc (e8400) en ik zie dat de ASUS P5E het populairst is. Waarom? Wat is het belangrijke verschil met P5B/P5K dat jullie tweakers er zoveel meer voor willen betalen? En hoe groot is het verschil?

...Ik gok dat het met overclocken te maken heeft, en daarom post ik het in dit topic.
Chipset, de P5B serie heeft een P965 chipset, de P5K een P35 chipset en P5E een X38 chipset. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:35:
[...]

Die 800Mhz moet je niet door 2 delen omdat het dual channel is, maar omdat het DDR2 is.
Want als je 1 reepje gebruikt blijft het gewoon 800Mhz.
Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Nou, dat is in elk geval een werkende overclock op 3.6Ghz

Mammaplank MSI P35 NEO2, Geheugen Kingston Hyper X PC8500. Alles op standaard behalve FSB (400) en geheugen multiplier 1.25 (1000mhz). Vcore in bios 1.225.

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A348 | vCore: 1,192 | Max temp: 46° | Cooling: Scythe Mugen/Antec nine hundred | Schaapje Blaat

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/7546/3600mhz2wb7.th.jpg

4GHz met FSB 444 heeft hij vooralsnog weinig zin in. Met 1.3V Vcore boot hij probleemloos maar klapt Orthos er binnen een minuut uit. 1.3125 Vcore en orthos draait een half uur. Met 1.3250 Vcore draait orthos ongeveer 4 uur. Vcore op 1.3375 hield het 5 uur en 10 minuten vol. Aangezien de laatste ophoging van de Vcore weinig verbetering opleverde dacht ik andere settings te gaan proberen

Ik geprobeerd VTT FSB te verhogen van 1.175 naar 1.250, Northbridge van 1.250 naar 1.4 en SB I/O van 1.5 naar 1.6 en geheugen van 1.8 naar 1.9 (het geheugen kan 1000Mhz draaien op 1.8 volgens de specificaties). dit mocht echter ook niet baten. Geheugen had ik 1:1 draaien, settings op auto

Iemand een goeie suggestie om 4Hz te draaien afgezien van nog meer Vcore?
Het enige dat ik op dit moment kan bedenken is dat op automatisch de timing settings van het geheugen voor 400mhz worden gepakt terwijl hij 444 draait, maar dat zou mijn geheugen volgens mij prima moeten trekken, zeker op 1.9 volt.

[ Voor 0% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 26-05-2008 16:45 . Reden: Nieuw plaatje met 8 uur Orthos ipv 6 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 14:11
Schaapje_BlaaT schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:21:
Nou, dat is in elk geval een werkende overclock op 3.6Ghz

Mammaplank MSI P35 NEO2, Geheugen Kingston Hyper X PC8500. Alles op standaard behalve FSB (400) en geheugen multiplier 1.25 (1000mhz). Vcore in bios 1.225.

Clock: 3600Mhz | CPU: E8400 | Batch: #Q809A348 | vCore: 1,192 | Max temp: 46° | Cooling: Scythe Mugen/Antec nine hundred | Schaapje Blaat

[afbeelding]

4GHz met FSB 444 heeft hij vooralsnog weinig zin in. Met 1.3V Vcore boot hij probleemloos maar klapt Orthos er binnen een minuut uit. 1.3125 Vcore en orthos draait een half uur. Met 1.3250 Vcore draait orthos ongeveer 4 uur. Vcore op 1.3375 hield het 5 uur en 10 minuten vol. Aangezien de laatste ophoging van de Vcore weinig verbetering opleverde dacht ik andere settings te gaan proberen

Ik geprobeerd VTT FSB te verhogen van 1.175 naar 1.250, Northbridge van 1.250 naar 1.4 en SB I/O van 1.5 naar 1.6 en geheugen van 1.8 naar 1.9 (het geheugen kan 1000Mhz draaien op 1.8 volgens de specificaties). dit mocht echter ook niet baten. Geheugen had ik 1:1 draaien, settings op auto

Iemand een goeie suggestie om 4Hz te draaien afgezien van nog meer Vcore?
Het enige dat ik op dit moment kan bedenken is dat op automatisch de timing settings van het geheugen voor 400mhz worden gepakt terwijl hij 444 draait, maar dat zou mijn geheugen volgens mij prima moeten trekken, zeker op 1.9 volt.
Northbridge verhogen naar 1,5-155 volt.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Ik heb even zitten prutsen met de Vcore op 1.3V in bios en 4GHZ
Dit omdat deze er snel uitklapt, waardoor ik snel kan zien of verbetering optreedt.
Verhogen van het NB voltage mocht hier niet baten, met andere voltage settings kon ook ik weinig verbetering krijgen. De FSB jumper van het mobo van 200 naar 333 verzetten hielp al een beetje, nu kon orthos het 1.5 minuut volhouden. Toen zette ik hem op 471x8.5 zonder de ander settings aan te raken, en dan draait orthos ineens 5 minuten. Nog een paar keer geprobeerd en het blijft toch echt 5-10 minuten voor 471x8.5, terwijl 444x9 de 2 minuten nooit gehaald heeft.

500x8 met 1.3V Vcore had ik ook nog geprobeerd, maar dat wilde niet eens booten. Mogelijk stond het voltage daar toch niet goed, na de gefaalde boot stond die op 2.5. Probeer ik morgen nog wel eens

3.7 Ghz met multi op 9 trok trouwens 5 uur orthos small FFT's op default voltage. Morgen verder tweaken om te zien of 4Ghz stabiel met een acceptabel voltage te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Ik krijg volgens mij geen betrouwbare informatie terug van de temperatuursensors. In Real Temp bekeken zie ik dat er soms meer dan 10 graden per core temperatuurverschil is waar te nemen (core 1: 39 graden, core 2: 52 graden. Dan vraag ik mij af wat nou de juiste temperatuur is..
(E8400 op Asus Maximus Formula, alles stock, Tuniq Tower 120 koeler).

[ Voor 10% gewijzigd door matel op 28-05-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Laatst online: 06-10 20:16

DefLite

Why so serious?

Ik heb de 8400(als koeler Cooler Master Hyper TX 2) icm
Moederbord: P5k Pro
Geheugen: 2x 1024 DDR II
Behuizing: Coolermaster Centurion 5
Ik wou verder gaan overclocken maar besloot eerst even de temps met CoreTemp te meten.
Toen viel mij op dat core 1 altijd 48 graden is ook onder 100% load, hij(zij?) word dus nooit warmer.
Toen in Vista gechecked maar die zei het zelfde, realtemp geeft aan dat core 0, 38 graden idle is en core 1 ook.
Maar realtemp zegt dat core 1 altijd 38 graden is ook onder 100% load.
(De loads gecreerd dmv Orthos en ook Super-PI geprobeerd)

Iemand nog ideen of heb ik een brakke sensor in core 1 of maar wachten tot er nieuwere/betere versies van biossen/software uitkomen?

/edit
Een bios flash hielp ook niks.
Hardware monitor geeft ook 48 graden aan.
Deze temps zijn ook zo als de CPU en videokaart niet worden OCed.
Er zit zalman koelpasta op.

[ Voor 16% gewijzigd door DefLite op 28-05-2008 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
matel schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:21:
Ik krijg volgens mij geen betrouwbare informatie terug van de temperatuursensors. In Real Temp bekeken zie ik dat er soms meer dan 10 graden per core temperatuurverschil is waar te nemen (core 1: 39 graden, core 2: 52 graden. Dan vraag ik mij af wat nou de juiste temperatuur is..
(E8400 op Asus Maximus Formula, alles stock, Tuniq Tower 120 koeler).
Is dit idle of load?
Intel heeft ook toegegeven dat de core temps soms wat buggie kunnen zijn.
Daarom zegt intel dat je naar de CPU temp moet kijken, deze is uit te lezen met Asus Probe. :)

@ Little_captain ook jij kunt beter naar de CPU temp kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2008 18:38 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Is onder load, ik ga maar uit van het gemiddelde ongeveer 45 graden. Zal Asus Probe er eens naastleggen.

Dan nog een manier vinden om de northbridge en southbridge actief te koelen. Die extra koeler die bij het moederbord zat past niet omdat de Tuniq Tower te groot is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Little_captain schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:03:
Ik heb de 8400(als koeler Cooler Master Hyper TX 2) icm
Moederbord: P5k Pro
Geheugen: 2x 1024 DDR II
Behuizing: Coolermaster Centurion 5
Ik wou verder gaan overclocken maar besloot eerst even de temps met CoreTemp te meten.
Toen viel mij op dat core 1 altijd 48 graden is ook onder 100% load, hij(zij?) word dus nooit warmer.
Toen in Vista gechecked maar die zei het zelfde, realtemp geeft aan dat core 0, 38 graden idle is en core 1 ook.
Maar realtemp zegt dat core 1 altijd 38 graden is ook onder 100% load.
(De loads gecreerd dmv Orthos en ook Super-PI geprobeerd)

Iemand nog ideen of heb ik een brakke sensor in core 1 of maar wachten tot er nieuwere/betere versies van biossen/software uitkomen?

/edit
Een bios flash hielp ook niks.
Hardware monitor geeft ook 48 graden aan.
Deze temps zijn ook zo als de CPU en videokaart niet worden OCed.
Er zit zalman koelpasta op.
Komt volgens mij gewoon door een brakke temperatuur sensor in je cpu.
Is weinig aan te doen, ook niet door bios update.
Je bent niet de enige, is hier al vaker voorbij gekomen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Laatst online: 06-10 20:16

DefLite

Why so serious?

-The_Mask- schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:32:
[...]
@ Little_captain ook jij kunt beter naar de CPU temp kijken.
Hmm ok, me CPU word Idle zo'n 41 volgens zowel Everest als de Bios dus dat zit wel snor : )nog eens gechecked en de CPU word 50 graden idle in de bios :S(non OC)
Wat mij eigenlijk te warm is 8)7
Oxellaar schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:30:
[...]

Komt volgens mij gewoon door een brakke temperatuur sensor in je cpu.
Is weinig aan te doen, ook niet door bios update.
Je bent niet de enige, is hier al vaker voorbij gekomen.
Ik zat zo net nog wat te zoeken en ik ben idd niet de enige :X

[ Voor 49% gewijzigd door DefLite op 28-05-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Eindelijk 4Ghz stabiel op een voor mij acceptabel voltage voor 24/7 :). 471x8.5

http://www.screenshots.cc/show.php/22344_4000Mhz.jpg.html

Clock: 4000Mhz | CPU: E8400 | Batch: #809A348 | vCore: 1.288 | Max temp: 56° | Cooling: Air Scythe Mugen/Antec nine hundred| Schaapje Blaat

Andere settings: VTT FSB 1.250, NB 1.350, SB I/O 1.7, Mem 1.9 en Vcore 1.325 in bios (1.288-1.304 load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNuiTJe2002
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ben een beginneling met overklokken, maar na alle berichten over E8400 die op 4Ghz draaien ben ik ook wat gaan proberen om mijn E8500 wat over te klokken, maar ik loop nu tegen een vreemd probleem aan met mijn motherboard een Asus P5E3. Ik gebruik de stock cooler dus ik wil niet te extreem overklokken.

Ik heb in de bios in de PCI-e BUS op 100MHz gezet. En ben gestart met het verhogen van de FSB van 333MHz naar 350MHz. Vcore op 1,225V (standaard ingesteld), rest op auto.. Na het verlaten van de bios (save & exit) start het syteem zonder problemen op met de nieuwe instelling, en na een orthos stress test van een uur of zo geen problemen.

Hierop heb ik de FSB op 370MHz gezet, Vcore ook iets verhoogt. Na het verlaten van de bios wil het systeem niet opstarten. Geen post, geen beeld, geen bios beep, fan’s en HD draaien wel, het is niet mogelijk om in het bios te komen.
Na het indrukken van de reset knop start het systeem op @ stock en komt er een melding “overclocking failed, press F1 for setup”. Op F1 gedrukt, in de bios niks veranderd (FSB staat nog op 370) en windows start op @ stock. Als ik nu in windows een restart geef, start het systeem op met de ingestelde overclock waardes. Na een stress test van een uur is er geen probleem met deze overclock instelling.
Zet ik de PC uit en dan weer aan, dan wil het systeem niet meer opstarten, (geen beeld, post en beep fans en HD draaien) en moet ik de reset knop weer gebruiken, en dan via een ctrl-alt-del of een restart in windows het systeem de overklok waardes laten overnemen.

Dus zo ver als ik het nu begrijp wil het systeem niet opstarten bij een koude start (aan/uit knop), maar wel bij warme start (ctrl-alt-del of restart)?

Ik heb de BIOS al geupdate naar de laatste versie 1002. maar het probleem blijft hetzelfde. En doet zich ook voor bij de auto overclock functie van het motherboard.

Ik gebruik het board al een maand of 2 met de processor @ stock en heb geen problemen met dit board gehad. Dit is wel mijn tweede P5E3 de eerste was RMA (na 1 dag), Deze had ongeveer het zelfde probleem @ stock, na het installeren van windows startte het systeem niet meer op bij een koude start, en werkte het reset knop trucje niet.

Is er iemand in geslaagd om een P5E3 over te klokken met een E8x00 processor en een FSB >350MHz, zijn er mensen met dezelfde problemen? Ben ik wat vergeten aan te passen in de bios?

Tips zijn altijd welkom…

Systeem:
Asus P5E3 (1002 bios)
Intel E8500
4x1GB DDR3-1066 (merk weet ik niet uit mijn hoofd in ieder geval uit de QVL lijst)
2x WD 500GB raid0
Asus HD3870X2
A-Merk 850W voeding (zit op mijn werk en het merk weet ik niet uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Staat je geheugen 1/1 (dus ook 333mhz danwel 370 gelijk aan FSB) ? Met 4 dimms kan het zijn dat NB tikkie meer volt nodig heeft maar klinkt als geheugen. 1.35v CPU vcore vanuit bios is goede waarde om mee te beginnen, daar zou je processor naar alle waarschijnlijkheid de 4ghz mee moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNuiTJe2002
Viss schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:18:
Staat je geheugen 1/1 (dus ook 333mhz danwel 370 gelijk aan FSB) ? Met 4 dimms kan het zijn dat NB tikkie meer volt nodig heeft maar klinkt als geheugen. 1.35v CPU vcore vanuit bios is goede waarde om mee te beginnen, daar zou je processor naar alle waarschijnlijkheid de 4ghz mee moeten kunnen halen.
Tnx voor de reply

Mijn geheugen draait @ stock 533Mhz, deze gaat automatisch mee met de FSB, dat wordt bij een FSB van 370 zo'n 580Mhz oid. verhouding is niet 1:1 maar meer iets van 5:8
CPU-Z geeft aan dat dit geheugen bij 533MHz 1,5V nodig heeft en bij 610MHz ook 1,5V.

Wat ik helemaal vreemd vind in dit geval is dat bij een cold boot het niet werkt, en bij een warm boot, voor zover ik dat getest heb, stabiel draait.
Het kan zijn dat ik de geheugen timing handmatig moet aanpassen, ik heb op verschillende andere forums gelezen dat de P5E3 de geheugen timings nog wel eens wil verzieken (te laag), maar of dit tot gevolg heeft dat het systeem niet meer wil opstarten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Het is handig om, als je begint met nieuwe spullen, de onderdelen 1 voor 1 te testen, zo kun je zaken uitsluiten. Het niet booten en geen beeld maar wel draaiende fans etc duid vaak op een te lage vdimm voor de ingestelde geheugensnelheid.

Probeer eens met divider 1/1 (dus geheugen 333) te kijken hoe ver je komt met het clocken van de processor. Op die manier is geheugen in ieder geval geen bottleneck. Als je weet wat processor kan op bepaald voltage kun je vervolgens geheugen wat hoger gaan doen d.m.v. een andere divider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
@schaapje blaat, wat zegt jou cpu temps bij die max coretemp van 56C? hier ben ik ergt benieuwd naar omdat ik het idee heb dat mijn core sensors gaar zijn (altijd 51 en stressed altijd 61) dit terwijl de cpu temp zeer lage temps aangeeft +-36 idle en 50 stressed
3.6ghz 400*9 1.29v met scythe infinity

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ willie

Dat komt omdat de core temps. gemeten worden direct op de core en de cpu temp. sensor ligt er ergens tussenin zodat die temps altijd lager zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNuiTJe2002
@ Viss

De snelheid van het geheugen naar beneden schroeven was de oplossing, hij start nu op zonder problemen... ik was een beetje misleid door dat CPU-Z, de waarde 610MHz in 1 van die tabbladen laat zien...Nu nog een knappe koeler op de processor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Willie Billie schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:58:
@schaapje blaat, wat zegt jou cpu temps bij die max coretemp van 56C? hier ben ik ergt benieuwd naar omdat ik het idee heb dat mijn core sensors gaar zijn (altijd 51 en stressed altijd 61) dit terwijl de cpu temp zeer lage temps aangeeft +-36 idle en 50 stressed
3.6ghz 400*9 1.29v met scythe infinity
Geen idee wat mijn CPU temp is eigenlijk. Core temp en Real temp laten dat niet zien, TAT wil niet starten omdat ik een 'invalid processor' heb en Speedfan laat allerlei temperaturen zien maar ik weet niet welke dat zijn

In speedfan is er temp1, temp2, temp3, HD0 HD1, core0, core1, core en Ambient
welke daarvan is CPU temp?

Hmm, zo te zien is temp1 in speedfan de CPU temp, die is meestal een graad of 3 lager dan de core temps die ik zie in real temp. De core temps in speedfan zitten er denk ik 5 graden naast. Ik kijk gewoon naar distance to TJ max, zolang daar een riante marge in zit ben ik tevreden over de temperaturen.

[ Voor 16% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 29-05-2008 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi beste tweakers ik heb maar is even een accountje aan gemaakt hiero keek wel vaak etc maar had nog geen account omdat ik gmail gebruik.

maar nu heb ik een vraag ik heb nu een weekje een e8400 samen met een asus rampage formula bord en 2x 1 gb pc 6400 crucial geheugen.

ik ben dus begonnen met hem te overklokken hij draait nu 8.0 mp geheugen 667 en op 475 fsb dus een totaal van 3.8 ghz dit draait hij gewoon met me geheugen op 5-5-5-15 (2.2v) en rest van de voltage standaard cpu 1.2 dus en dit is stable 8 uur orthos met een temp van 55 strested.
dus nu wou ik fsb naar 500 gooien zodat me cpu op 4.0ghz draai alleen dan krijg ik naar 10 sec error bij orthos dus heb ik geprobeerd fsb 500 te laten en mp op 6 zodat me cpu 3.0 draai en dan komt hij wel door orthos heen. overgens als ik me cpu voltage hoger wil zetten start hij niet op.

kan iemand mij helpen of vertellen wat ik kan proberen ik neem aan dat hij de 4.0 makkelijk moet halen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
@vonzix
ik ben bang dat je toch de voltage omhoog moet schroeven om eventueel die 4ghz te kunnen halen.

@schaapie
Ja ik nam aan dat die temp1 ook de cpu was :| :
Idle
Stressed
Zoals is te zien zijn de idle temps:
temp1(cpu?) 35C
Core1-2 51C
en stressed zijn de temps:
temp1(cpu?) 52C +17
Core1-2 60C +9

dit met de vcore op 1.275 in de bios en cpu-z geeft 1.304v idle en 1.296v stressed aan.
Is het onverstandig om voor de 4ghz te gaan?
Dit aangezien me temps nu al 60graden (cores) zijn en dan nog hoger zouden worden.
of kan ik de cpu temp aanhouden (52C) en dan voor de 4Ghz gaan? >:)

bij voorbaat dank :)

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ willie billie bedoel je cpu voltage ? als ik die hoger zet start hij niet op ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:46:
@ willie billie bedoel je cpu voltage ? als ik die hoger zet start hij niet op ..
Hoeveel hoger zet je hem dan, dit zou namelijk gewoon moeten werken.
Misschien een bios update overwegen, want als je het voltage niet kan aanpassen dan is er toch wat mis. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Is een temperatuur van 70 met uitschieters naar wel 78 graden normaal voor een E8400 op 3.6GHz onder full load met Orthos (koeling door een Tuniq Tower 120). Dat is gemeten met Asus PC Probe II. Lijkt mij eigenlijk extreem hoog als ik zo de reviews over deze koeler bekijk. Wellicht had ik andere koelpasta moeten gebruiken dan wat er standaard bij zit.

De NB blijft nu maximaal 58 graden met actieve koeling en de SB op 46 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
matel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:23:
Is een temperatuur van 70 met uitschieters naar wel 78 graden normaal voor een E8400 op 3.6GHz onder full load met Orthos (koeling door een Tuniq Tower 120). Dat is gemeten met Asus PC Probe II. Lijkt mij eigenlijk extreem hoog als ik zo de reviews over deze koeler bekijk. Wellicht had ik andere koelpasta moeten gebruiken dan wat er standaard bij zit.

De NB blijft nu maximaal 58 graden met actieve koeling en de SB op 46 graden.
Wat is het voltage? Zit de koeler er goed op? Wat voor temp lees je uit, Tcase of Tjunction?
Gebruik eens RealTemp voor het uitlezen? Wordt je CPU echt zo warm, dan is er iets mis. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Vcore is 1.37 volt. NB is 1.63 volt.
Koeler zit er volgens mij wel goed op, maar was een vrij lastige installatie. Ik lees de CPU temperatuur uit zoals deze door Asus PC probe wordt weergegeven. Realtemp zegt dat beide cores maximaal 75 graden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
matel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:35:
Vcore is 1.37 volt. NB is 1.63 volt.
Koeler zit er volgens mij wel goed op, maar was een vrij lastige installatie. Ik lees de CPU temperatuur uit zoals deze door Asus PC probe wordt weergegeven. Realtemp zegt dat beide cores maximaal 75 graden worden.
Het is in iedergeval veel te warm, en kun je het voltage niet verminderen met 1,3 Volt of minder moet je ook wel 3,6GHz halen.
Wat is trouwens je temp op stock snelheid en stock Vcore ook zo heet?

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heren en dames, denken we aan het maken van thumbs ?