[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste
Acties:
  • 150.534 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Op stock is de CPU maximaal 50 graden. Ik heb niets aan de vcore aangepast, zal het moederbord zelf wel doen denk ik. Wellicht moet ik de koeler eens opnieuw plaatsen, kijken of dat helpt. Is alleen wel een hele klus...

OK, vergeten erbij te vertellen...de koeler draait op de laagste snelheid (iets van 1200rpm). Even iets om rekening mee te houden wellicht.

[ Voor 54% gewijzigd door matel op 31-05-2008 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
matel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:57:
Op stock is de CPU maximaal 50 graden. Ik heb niets aan de vcore aangepast, zal het moederbord zelf wel doen denk ik. Wellicht moet ik de koeler eens opnieuw plaatsen, kijken of dat helpt. Is alleen wel een hele klus...
50 graden max op stock is wel redelijk (kan lager, maar is te doen). Waarschijnlijk komt die hoge temp dus door een veel te hoog voltage en een hoger frequentie van de CPU. ;)
Je moet de Vcore ook nooit op AUTO zetten, dan komt er veel te veel op te staan en dat vinden 45nm CPU's niet echt leuk. Er gaan er namelijk nog al veel dood door een te hoge Vcore.
OK, vergeten erbij te vertellen...de koeler draait op de laagste snelheid (iets van 1200rpm). Even iets om rekening mee te houden wellicht.
Als je koeler warm word dan kan die zijn warmte niet kwijt op 1200rpm, blijft de koeler koud/lauw dan zit die er of niet goed op, maar dat is hier niet van toepassing aangezien de CPU op stock snelheid niet warm wordt of de warmte kan goed genoeg worden afgevoerd. Wat hier volgens mij ook het geval is, alleen staat de Vcore iets te hoog. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 10:01:
[...]

Hoeveel hoger zet je hem dan, dit zou namelijk gewoon moeten werken.
Misschien een bios update overwegen, want als je het voltage niet kan aanpassen dan is er toch wat mis. ;)
gewoon 1tje hoger van 1.20 naar 1.25 heb ook 1.31 geprobeerd maar start tie niet op en heb de laatste bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
-The_Mask- schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:53:
[...]

50 graden max op stock is wel redelijk (kan lager, maar is te doen). Waarschijnlijk komt die hoge temp dus door een veel te hoog voltage en een hoger frequentie van de CPU. ;)
Je moet de Vcore ook nooit op AUTO zetten, dan komt er veel te veel op te staan en dat vinden 45nm CPU's niet echt leuk. Er gaan er namelijk nog al veel dood door een te hoge Vcore.

[...]
Als je koeler warm word dan kan die zijn warmte niet kwijt op 1200rpm, blijft de koeler koud/lauw dan zit die er of niet goed op, maar dat is hier niet van toepassing aangezien de CPU op stock snelheid niet warm wordt of de warmte kan goed genoeg worden afgevoerd. Wat hier volgens mij ook het geval is, alleen staat de Vcore iets te hoog. ;)
Ik ben er inmiddels ook achter je hem echt niet op auto moet laten inderdaad.

Nu met deze instellingen:
Vcore: 1.25
NBvoltage: 1.40
FSB 400Mhz
DRAM voltage 2.1 (timings 4-4-4-12)

CPU blijft rond de 55-57 hangen bij full load, en voor zover nu getest is (half uur) perfect stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje aan de ondertussen ervaren club E8x00 overklokkers hier :P

Waarom wordt aangeraden om Orthos zo lang te draaien? Als ik Orthos een uurtje laat draaien klimt de temperatuur al niet meer. Mijn E8400 met Scythe infinity op 3.6Ghz begint @ 32 graden idle. Orthos aan en hij klimt binnen 10 minuten naar 49 graden en niet hoger, na een uur staat ie nog steeds @ 49. Waarom zou ik dan in hemelsnaam nog 7 uur draaien?

Voor de geinteresseerden

P5KC + E8400 @ 3.6Ghz @ 1.2250V @ 400Mhz FSB x 9

Ik heb geen batchnummer, de doos heb ik al weggegooid en als je je Scythe infinity eenmaal geinstalleerd hebt ga je die er echt voor geen goud meer afhalen, wat een ^&YU^#*$(^&#$( ding om te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Zo lang laten draaien is alleen voor de stabiliteit. Maar heeft eigenlijk alleen nut als je de grenzen wil opzoeken.

Ik heb het moederbord maar voorzien van 2 kleine koelertjes. Gewoon erop geplakt met dubbelzijdig plakband :P Nu blijft alles tenminste koel tegen een geringe geluidstoename. De NB blijft nu altijd onder de 45 graden.

[ Voor 48% gewijzigd door matel op 01-06-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matel schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:52:
Zo lang laten draaien is alleen voor de stabiliteit. Maar heeft eigenlijk alleen nut als je de grenzen wil opzoeken.

Ik heb het moederbord maar voorzien van 2 kleine koelertjes. Gewoon erop geplakt met dubbelzijdig plakband :P Nu blijft alles tenminste koel tegen een geringe geluidstoename. De NB blijft nu altijd onder de 45 graden.
Welk mobo heb je en waarmee lees je je NB temps uit?
edit:
oke laat maar, heb asus probe al gevonden. Heb altijd MSI gehad dus was ff zoeken :P

Edit: en ohja, is er een s/w matige manier om achter het batchnummer te komen? Kun je 't misschien afleiden uit de serial/revision/whatever? :P

Edit again: Asus probe meet dus nix :P Temps veranderen totaal nie terwijl ze in coretemp gewoon zo schalen als je verwacht als je Orthos aanzet..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
matel schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:52:
Ben dit niet helemaal met je eens. Ook bij een kleine overclock met een zo laag mogelijke vcore is het aan te raden een stress test doen van een uurtje of 8.
Omdat alles wat boven de specificaties van de fabrikant ligt onstabiliteit kan opleveren.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Ik heb orthos zien crashen na 5 en na 6 uur, dus moet concluderen dat 8 uur testen geen overbodige luxe is. De case temperatuur wil ook nog wel eens langzaam oplopen, dat kan je met een paar uur testen ook mooi zien. Duurt zo wel een eeuwigheid om de goeie settings te vinden natuurlijk, maar dan weet je tenminste zeker dat ie goed stabiel is.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 08:21:
hoi beste tweakers ik heb maar is even een accountje aan gemaakt hiero keek wel vaak etc maar had nog geen account omdat ik gmail gebruik.

maar nu heb ik een vraag ik heb nu een weekje een e8400 samen met een asus rampage formula bord en 2x 1 gb pc 6400 crucial geheugen.

ik ben dus begonnen met hem te overklokken hij draait nu 8.0 mp geheugen 667 en op 475 fsb dus een totaal van 3.8 ghz dit draait hij gewoon met me geheugen op 5-5-5-15 (2.2v) en rest van de voltage standaard cpu 1.2 dus en dit is stable 8 uur orthos met een temp van 55 strested.
dus nu wou ik fsb naar 500 gooien zodat me cpu op 4.0ghz draai alleen dan krijg ik naar 10 sec error bij orthos dus heb ik geprobeerd fsb 500 te laten en mp op 6 zodat me cpu 3.0 draai en dan komt hij wel door orthos heen. overgens als ik me cpu voltage hoger wil zetten start hij niet op.

kan iemand mij helpen of vertellen wat ik kan proberen ik neem aan dat hij de 4.0 makkelijk moet halen ...

heb het nog steeds niet kunnen fixen zodra ik me voltage van cpu van auto af haal start hij niet op andere voltage settings kan ik wel gewoon aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@vonzix: wat voor CPU voltages heb je al geprobeerd? Heb je al eens met 1.225V o.i.d. je CPU @ stock snelheden + multiplier proberen draaien? Dan kan je proberen stapsgewijs je CPU te overklokken + het voltage telkens te verhogen...
Merk op dat voltageverhogingen niet altijd 'linear' zijn t.o.v. FSB/frequentieverhoging. Kan zijn dat je 3.6GHz haalt @ stock voltage, 3.8GHz @ 1.25V, 4.0 @ 1.35V; kan ook dat dit helemaal niet lukt :P Boven de 1.4V zou ik niet aanraden voor 24/7 gebruik van een Wolfdale. Anderen daarentegen raden dit niet af. Genoeg threads hier over te vinden ;)
ik neem aan dat hij de 4.0 makkelijk moet halen ...
Dit kan niemand je garanderen... Sommige E8400's halen makkelijk 4Ghz+, andere hebben daarentegen een belachelijk hoog voltage nodig om zelf tot 3.8GHz te komen. Bij overklokken zijn er nooit garanties, enkel toeval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
probeer eens te google met je moederbord type, misschien is het iets bekends met je mb?
verder plaats ook je andere pc specs, psu etc.
om die 4ghz te halen MOET je wel meer voltage geven dus de enige oplossing die ik kan bedenken is er achter komen hoe dat gewoonlijk gaat met jou MB, misschien de handleiding effe checken?

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bendedit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 14:50
Flythe schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:51:
@ willie

Dat komt omdat de core temps. gemeten worden direct op de core en de cpu temp. sensor ligt er ergens tussenin zodat die temps altijd lager zullen zijn.
Mijn niet overgeclockte e8400 is idle 55 graden (cpu temp) terwijl de core temps 38 graden zijn. In elk programma komen deze getallen naar boven. Hoewel het logisch klinkt gaat je verhaal gaat niet altijd op...

De cooler is een Scythe Mugen "Infinity". Deze is al meerdere malen opnieuw bevestigd zonder beter resultaat. De standaard e8400 cooler presteerd nog slechter. Wat moet je nog geloven :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bendedit schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:39:
[...]

Mijn niet overgeclockte e8400 is idle 55 graden (cpu temp) terwijl de core temps 38 graden zijn. In elk programma komen deze getallen naar boven. Hoewel het logisch klinkt gaat je verhaal gaat niet altijd op...

De cooler is een Scythe Mugen "Infinity". Deze is al meerdere malen opnieuw bevestigd zonder beter resultaat. De standaard e8400 cooler presteerd nog slechter. Wat moet je nog geloven :S
Als je eens Everest Ultimate download en daarmee een Systeem Stabiliteitstest doet gaat de CPU dan ook Throttlen (terug klokken, door te warm)? Wel aangezet in bios?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3phemeral schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:13:
@vonzix: wat voor CPU voltages heb je al geprobeerd? Heb je al eens met 1.225V o.i.d. je CPU @ stock snelheden + multiplier proberen draaien? Dan kan je proberen stapsgewijs je CPU te overklokken + het voltage telkens te verhogen...
Merk op dat voltageverhogingen niet altijd 'linear' zijn t.o.v. FSB/frequentieverhoging. Kan zijn dat je 3.6GHz haalt @ stock voltage, 3.8GHz @ 1.25V, 4.0 @ 1.35V; kan ook dat dit helemaal niet lukt :P Boven de 1.4V zou ik niet aanraden voor 24/7 gebruik van een Wolfdale. Anderen daarentegen raden dit niet af. Genoeg threads hier over te vinden ;)

[...]
Dit kan niemand je garanderen... Sommige E8400's halen makkelijk 4Ghz+, andere hebben daarentegen een belachelijk hoog voltage nodig om zelf tot 3.8GHz te komen. Bij overklokken zijn er nooit garanties, enkel toeval ;)
heb geprobeerd mp 9 en 8 en alle voltages onder de 1.5 maar niks doet het bij alles start hij niet meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het inmiddels opgegeven om te vertrouwen op welk programma dan ook om een goede temperatuur-uitlezing te krijgen voor de E8400.
Idle zou ik nu op zo'n 45 CPU en 48 Core temp zitten in een kamertemperatuur van 25.

Stressed ga ik juist tot de maximum opgegeven veilige temp. van 72

Alleen... ik geloof er helemaal niets van!
Het koelblok voelt niet eens erg warm aan (Thermalright 120 Extreme met Arctic Silver koelpasta) Bovendien heb ik een thermische sensor vastgeplakt op de voet van het koelblok die op die plaats stressed slechts 38 aangeeft.

Hoe dan ook, ik ben stabiel op 4050 MHz bij een CPU-voltage van 1.425 (in de BIOS ingesteld, Orthos/Speedfan geven 1.370 aan) Geheugen-voltage +0,3, FSB-voltage +0,3 en G(MCH)-Voltage ook +0,3
Wel wordt de Northbridge gekoeld door een HR-05 met 7cm Papst-fan en is het geheugen G.Skill 1000MHz (Alleen vreemd dat ik de timings onmogelijk strakker krijg dan 5.6.6.17...) Zal wel aan de Mobo liggen: Gigabyte P35-DS3 rev2

Super-Pi komt net onder de 12 seconden uit.
In combinatie met deze kloksnelheid en een overgeklokte 8800GTX kom ik op 12221 3DMark06 uit.

Ik denk dat ik hiermee maar tevreden moet zijn, want verder lukt écht niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:01:
Ik heb het inmiddels opgegeven om te vertrouwen op welk programma dan ook om een goede temperatuur-uitlezing te krijgen voor de E8400.
Idle zou ik nu op zo'n 45 CPU en 48 Core temp zitten in een kamertemperatuur van 25.

Het koelblok voelt niet eens erg warm aan (Thermalright 120 Extreme met Arctic Silver koelpasta) Bovendien heb ik een thermische sensor vastgeplakt op de voet van het koelblok die op die plaats stressed slechts 38 aangeeft.

Hoe dan ook, ik ben stabiel op 4050 MHz bij een CPU-voltage van 1.425 (in de BIOS ingesteld, Orthos/Speedfan geven 1.370 aan) Geheugen-voltage +0,3, FSB-voltage +0,3 en G(MCH)-Voltage ook +0,3
Wel wordt de Northbridge gekoeld door een HR-05 met 7cm Papst-fan en is het geheugen G.Skill 1000MHz (Alleen vreemd dat ik de timings onmogelijk strakker krijg dan 5.6.6.17...) Zal wel aan de Mobo liggen: Gigabyte P35-DS3 rev2

Super-Pi komt net onder de 12 seconden uit.
In combinatie met deze kloksnelheid en een overgeklokte 8800GTX kom ik op 12221 3DMark06 uit.

Ik denk dat ik hiermee maar tevreden moet zijn, want verder lukt écht niet meer.
Dat voltage is best heftig als je van plan bent 24/7 te draaien, en ook over hoge FSB voltages werd waarschuwend gesproken.

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=428

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bendedit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 14:50
-The_Mask- schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:50:
[...]

Als je eens Everest Ultimate download en daarmee een Systeem Stabiliteitstest doet gaat de CPU dan ook Throttlen (terug klokken, door te warm)? Wel aangezet in bios?
Ik heb het even geprobeerd maar er word niet gethrottled. Met Orthos ernaast liep de CPU temp op tot 74 graden.

Gisteren maar even de bios geflashed (Asus p5n32-e sli plus van rev1002 naar rev1003) waarna de pc niet meer wilde bootten :/ Gelukkig deed het eruit halen van het batterijtje wonderen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 20:21

CdD

Ik heb even snel dit topic door gelezen omdat ik op het punt sta om een E8400 te kopen. Ik wil dit gaan doen i.c.m. 4GB PC2-6400 geheugen (Corsair TWIN2X).

Ik kan het natuurlijk niet laten om te overklokken, dus wil ik het geheugen 1:1 laten lopen. Nu ben ik even vergeten of 800MHz daarvoor genoeg is bij een E8400 (1333MHz dus). Als ik het goed heb was het rekensommetje zo:
PC2-6400 loopt op 800MHz = 400MHz effectief
MP = 9 x
9 x 333MHz = ~3GHz
Bus Speed is standaard dus 333MHz lijkt mij. Als het geheugen daarnaast standaard al op 400MHz draait, heb ik opzich aardig wat speelruimte. Klopt mijn beredenering?

Het enige wat ik graag even wil weten, is of ik aan PC2-6400 genoeg heb om het zooitje standaard 1:1 te laten draaien. Ik weet het bijna zeker, maar ik wil toch even zekerheid. :P

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Berekening klopt. ;)
Je kunt dus tot 3,6GHz komen met de E8400.
Door de multiplier van 9 en de FSB op 400MHz in te stellen.
Maar als je het geheugen overklokt kom je vast nog wel wat verder dan 3,6GHz. ;)

[ Voor 191% gewijzigd door -The_Mask- op 03-06-2008 22:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 20:21

CdD

Snel & helder, thnx! :) Dan word het dus een E8400 met PC2-6400 geheugen :9

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvt

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
Ik ben best wel een overclock-noob, maar dacht toch dat ik wat leuks bedacht had. Ik heb een GA-EX38-DS4 (1600MHz FSB support), 800MHz geheugen en een E8400. Gezien de goede resultaten hier, leek het me dus een goed idee om in mijn BIOS wat settings te gaan tweaken:

FSB handmatig op 400, processor draait dan op 3,6GHz (9x400) en geheugen multiplier op 2.00D (D staat volgens boekje op 400MHz bus.. check!) gezet.
Reboot en even in BIOS kijken of alles gelukt is. Prima.. geen probleem.. dus gaan we eens echt proberen te booten.

Maar tijdens het laden van Vista Ultimate (64bit) geeft hij al een BSOD?
Waar zou dat van kunnen komen? Met BIOS scherm open blijft hij gerust 10 minuten draaien (temps lekker laag, maar wat wil je: idle).. Het lijkt net alsof windows er een probleem mee heeft. Maar zal dit toch een hardware-probleem zijn?

Als ik in kleine stapjes de FSB ga verhogen, moet ik dan de geheugen multiplier op auto zetten?
Of kan ik beter met de huidige settings eens voorzichtig met de voltages gaan spelen?

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Begin eerst eens met kleine stapjes.
Heb je PCI en PCI-e gelockt?
Voltage van je RAM goed ingesteld en de Vcore ook?

Hier nog even een quote van mezelf van een tijdje geleden misschien kun je dit ook eens proberen.
Zet het bios weer eens de standaard instellingen.
Kijk eerst eens of het geheugen de snelheid aan kan dit doe je door een 4.0 divider in te stellen in je bios. Hierdoor loopt het geheugen veel sneller dan de FSB zodat je uit kunt sluiten dat het de CPU is.
Kijk nu als je voorbij de 450 MHz (900MHz effectief) komt met je geheugen eventueel na voltage verhoging. Tot 2,2 Volt moet je wel kunnen gaan als je een beetje airflow hebt.
Is dit geen probleem zet dan de FSB:RAM divider op 2.0 nu loopt de FSB gelijk met de RAM frequentie. Zet nu de multiplier op 6 en kijk als je voorbij de 450MHz komt eventueel na voltage verhoging van de northbridge, MCH op jouw mobo. Ik denk dat het voltage verhogen van de FSB niet zoveel gaat helpen trouwens. ;)
Kom je nu voorbij de 450MHz grens dan wil je CPU gewoon niet verder dan 3,6GHz en zul je het voltage van je CPU moeten opvoeren. Kom je niet verder dan een FSB van 450 MHz met een multiplier van 6 dan ligt het waarschijnlijk aan je mobo die er geen zin in heeft. Je kunt dan nog wat met de voltages gaan proberen. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
PCI en PCI-e heb ik op auto laten staan. Gaat dat mis?
Ik heb geen wijzigingen in Vcore en Vram gedaan. Gezien de reacties overal, dacht ik dat een E8400 gemakkelijk op 3,6GHz moet kunnen lopen. Genoeg knutselwerk voor vanavond dus.

Een 4.0 divider voor het geheugen? Ik heb 800MHz geheugen.. 4.00x333(FSB) = 1333, wat me toch echt teveel van het goede lijkt? Of snap ik het nou niet? Mijn geheugen zou toch prima op 2.00x400 moeten kunnen lopen? Dus ik stress het geheugen imho helemaal niet met de settings die ik geprobeerd had.

Uiteraard ga ik alles nu wel in kleine stapjes proberen vanavond, maar ik begrijp je quote dus niet helemaal.

edit: @hieronder: Oké :D ;)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MindWarp schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:09:
PCI en PCI-e heb ik op auto laten staan. Gaat dat mis?
Ik heb geen wijzigingen in Vcore en Vram gedaan. Gezien de reacties overal, dacht ik dat een E8400 gemakkelijk op 3,6GHz moet kunnen lopen. Genoeg knutselwerk voor vanavond dus.

Een 4.0 divider voor het geheugen? Ik heb 800MHz geheugen.. 4.00x333(FSB) = 1333, wat me toch echt teveel van het goede lijkt? Of snap ik het nou niet? Mijn geheugen zou toch prima op 2.00x400 moeten kunnen lopen? Dus ik stress het geheugen imho helemaal niet met de settings die ik geprobeerd had.

Uiteraard ga ik alles nu wel in kleine stapjes proberen vanavond, maar ik begrijp je quote dus niet helemaal.
Geheugen divider instellen is voor jouw inderdaad niet van toepassing. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ the mask weet jij mischien wrm mij pc niet meer opstart als ik nog maar iets aan me vcore verhoogt of verlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:56:
@ the mask weet jij mischien wrm mij pc niet meer opstart als ik nog maar iets aan me vcore verhoogt of verlaag
Een bios downgrade misschien proberen, als je al de nieuwste hebt.
Als je de bios reset en dan alleen de Vcore op bijvoorbeeld 1,3 insteld en voor de rest niks veranderd in het bios. Werkt dit dan ook niet?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:20:
[...]

Een bios downgrade misschien proberen, als je al de nieuwste hebt.
Als je de bios reset en dan alleen de Vcore op bijvoorbeeld 1,3 insteld en voor de rest niks veranderd in het bios. Werkt dit dan ook niet?
nope bios downgrade kan alleen via windows toch ?

en moet me vcore wel hoger zetten als ik 4.0 of hoger wil aangezien hij niet stable is als ik hoger ga dan 3800 mhz terwijl de fsb/ ram wel hoger kan als ik mp op 6 zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb hier wel een lekkere E8400 geloof ik, batch Q0808A252 :9

Had tot gisteren een E4300 die niet hoger wilde dan 3.2 Ghz en max 360 Mhz FSB stabiel. Vervangen voor bovenstaande E8400 en ik zit met dezelfde instellingen (incl. vCore 1.3750v), maar dan 100 Mhz FSB hoger, dus op 4140 Mhz.

Eens even wat runs draaien de komende dagen en stabiliteit testen, daarna eens kijken wat de max is. Het enige verschil is dat ik geen FSB wall meer heb vooralsnog en dat ik nu dus ook het geheugen en mobo moet gaan testen en tweaken.

360 FSB is voor een Asus P5B-de Luxe en G-Skill Pc6400 (met Micron D9 GMH chips :P ) immers een eitje waar geen enkele voltage verhoging voor nodig is. Met 460 FSB en hoger moet je alweer wat meer gaan meenemen in je OC tweaks qua instellingen ;)

Maar zo te zien is dit wel een lekkere cpu!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu mijn bios 3x gedowngrade naar lagere versie maar nog steeds als ik vcore van auto afhaal start hij niet meer op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:54
Ik heb mn pc (e8400 800mhz geheugen) geclocked op 3.6ghz
Hij draait nu dus 1:1

Kan het kwaad hem door te clocken naar 4ghz? Zo ja, waarom?
of zal ik ander geheugen aan moeten schaffen?
Zo ja, welke?

alvast bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
kleefei schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:30:
Ik heb mn pc (e8400 800mhz geheugen) geclocked op 3.6ghz
Hij draait nu dus 1:1

Kan het kwaad hem door te clocken naar 4ghz? Zo ja, waarom?
of zal ik ander geheugen aan moeten schaffen?
Zo ja, welke?

alvast bedankt d:)b
Waarom zou het kwaad kunnen, behalve dan door het voltage veel te hoog op te schroeven of door een veel te hoge temp. ;)
Je geheugen kun je net zo goed overklokken als je CPU, geheugen gaat er niet kapot van ofzo. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:44:
[...]

Waarom zou het kwaad kunnen, behalve dan door het voltage veel te hoog op te schroeven of door een veel te hoge temp. ;)
Je geheugen kun je net zo goed overklokken als je CPU, geheugen gaat er niet kapot van ofzo. ;)
danku,

Maar gaat het geheugen automatisch mee omhoog? (met dat programma van asus wat bij de p5e zit AIsuite ofzo)

En is een 1:1 verhouding niet gewoon de optimale verhouding?
Wat ik hiermee bedoel is dat het misschien ineffectief zou zijn om verder over te klokken?

[ Voor 5% gewijzigd door kleefei op 06-06-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
kleefei schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:58:
[...]

danku,

Maar gaat het geheugen automatisch mee omhoog? (met dat programma van asus wat bij de p5e zit AIsuite ofzo)

En is een 1:1 verhouding niet gewoon de optimale verhouding?
Wat ik hiermee bedoel is dat het misschien ineffectief zou zijn om verder over te klokken?
Het geheugen gaat inderdaad gewoon mee, omdat een snellere FSB in verhouding met je RAM niet wordt ondersteund door je chipset.
1:1 is niet de meest optimale verhouding aangezien een hogere RAM frequentie gewoon sneller is.
Maar wel de makkelijkste bij overklokken aangezien je niet zo snel tegen de limiet aan komt van je RAM.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
-The_Mask- schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:08:
[...]

Het geheugen gaat inderdaad gewoon mee, omdat een snellere FSB in verhouding met je RAM niet wordt ondersteund door je chipset.
1:1 is niet de meest optimale verhouding aangezien een hogere RAM frequentie gewoon sneller is.
Maar wel de makkelijkste bij overklokken aangezien je niet zo snel tegen de limiet aan komt van je RAM.
Heel erg bedankt voor je snelle duidelijke reactie d:)b Top!

Ik ga de files induiken en als ik thuis ben ga ik meteen aan de slag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:01:

Ik zal het nog maar eens uitleggen, ook al is dat al tig keer gedaan...

Het is niet mogelijk om van een C2D de absolute temperatuur uit te lezen!!! Daarom kun je ook op geen enkel programma vertrouwen en geven ze allemaal wat anders aan ;)

De enige "juiste" indicatie waar je enigzins op kunt vertrouwen is CoreTemp en dan via de optie "Show Delta to tJunction" wat aangeeft hoeveel graden je van throttlen af bent. Hierbij wordt een temp gegokt die afgetrokken wordt van de mogelijke max temp, die voor een E8400 op 105c ingesteld staat.

Dit hoeft echter niet de echte maximale temp te zijn, deze verschilt per processor. Stel dat je een Tjunction to Delta temp hebt van 60c en de tjunction zou 105 zijn, dan is de daadwerkelijke temp dus 45c nietwaar? Maar wat nu als de daadwerkelijke Tjunction 95 graden is, dan is de cpu nog maar 35c warm. En als de daadwer.....

Je zult dus nooit weten hoe warm je processor echt is, maar dat geeft ook niet. Het enige wat je moet weten is hoeveel speelruimte je nog hebt, voordat je cpu gaat throttlen. Throttlen is dat de cpu zijn kloksnelheid (of de IPC) gaat terugbrengen tot de maximale temp weer bereikt is.

Met andere woorden, hou gewoon die delta waarde in de gaten, want dat is het enige wat de sensor in de cpu doorgeeft aan externe tooltjes. En probeer zo'n 25 graden ruimte over te houden als veilige waarde. En hou eens op met het gebruiken van tooltjes die geen Tjunction waardes laten zien 8)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 02:37:
ik heb nu mijn bios 3x gedowngrade naar lagere versie maar nog steeds als ik vcore van auto afhaal start hij niet meer op :(
Zelfs als al de andere instellingen op default staan? Dus eerst reset defaults, dan enkel voltage veranderen naar 1.25V of 1.3V... (Als dit niet werkt [dus geen OC, CPU voltage manueel instellen] kan er wel iets mis zijn met je mobo denk ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3phemeral schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:36:
[...]
Zelfs als al de andere instellingen op default staan? Dus eerst reset defaults, dan enkel voltage veranderen naar 1.25V of 1.3V... (Als dit niet werkt [dus geen OC, CPU voltage manueel instellen] kan er wel iets mis zijn met je mobo denk ik...)
heb nieuwe bios update die pas uit is erop gezet en nu kan ik voltage changen alleen nu is mij cpu stable @ 3800 mhz maar 4000 mhz klapt hij erna 5 sec uit dus had ik voltage naar 2.75 gedaan 1 min orhtos en eruit dus heb hem naar 3.5 gezet 19 min orhtos en 3.75 34 min

kan ik mischien nog iets anders veranderen om hem stable te krijgen heb vcore 1.375 pll 1.50 fsb 1.20 nb 1.33 sb 1.075

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik heb vandaag mijn E8400 geinstalleerd, en deze clocked aardig goed tot nu toe...

Ik heb hem op nu op 4194 Mhz (9 x 466) draaien met 1.4625V in de BIOS (BIOS geeft 1.424V aan)...

Wat ik me afvraag is of er al programma's zijn die de temperatuur van de cores zelf goed uit kan lezen ? Speedfan geeft constant 52 graden aan voor beide cores, zowel idle als onder load...

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
FreeRider schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 22:38:
Ik heb vandaag mijn E8400 geinstalleerd, en deze clocked aardig goed tot nu toe...

Ik heb hem op nu op 4194 Mhz (9 x 466) draaien met 1.4625V in de BIOS (BIOS geeft 1.424V aan)...

Wat ik me afvraag is of er al programma's zijn die de temperatuur van de cores zelf goed uit kan lezen ? Speedfan geeft constant 52 graden aan voor beide cores, zowel idle als onder load...
Jeetje zeg...het staat notabene vlak boven je....
bvk schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:10:
[...]

Ik zal het nog maar eens uitleggen, ook al is dat al tig keer gedaan...

Het is niet mogelijk om van een C2D de absolute temperatuur uit te lezen!!! Daarom kun je ook op geen enkel programma vertrouwen en geven ze allemaal wat anders aan ;)

De enige "juiste" indicatie waar je enigzins op kunt vertrouwen is CoreTemp en dan via de optie "Show Delta to tJunction" wat aangeeft hoeveel graden je van throttlen af bent. Hierbij wordt een temp gegokt die afgetrokken wordt van de mogelijke max temp, die voor een E8400 op 105c ingesteld staat.

Dit hoeft echter niet de echte maximale temp te zijn, deze verschilt per processor. Stel dat je een Tjunction to Delta temp hebt van 60c en de tjunction zou 105 zijn, dan is de daadwerkelijke temp dus 45c nietwaar? Maar wat nu als de daadwerkelijke Tjunction 95 graden is, dan is de cpu nog maar 35c warm. En als de daadwer.....

Je zult dus nooit weten hoe warm je processor echt is, maar dat geeft ook niet. Het enige wat je moet weten is hoeveel speelruimte je nog hebt, voordat je cpu gaat throttlen. Throttlen is dat de cpu zijn kloksnelheid (of de IPC) gaat terugbrengen tot de maximale temp weer bereikt is.

Met andere woorden, hou gewoon die delta waarde in de gaten, want dat is het enige wat de sensor in de cpu doorgeeft aan externe tooltjes. En probeer zo'n 25 graden ruimte over te houden als veilige waarde. En hou eens op met het gebruiken van tooltjes die geen Tjunction waardes laten zien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Niet online
FreeRider schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 22:38:

w00t, behoorlijk hoog voltage voor 45nm. nette clock, dat wel, maar dat zou ik zelf m'n CPU niet 24/7 aandoen :+

-> http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Hmmm, moet ik toch eens beter leren lezen.... |:( Anandtech heeft er ook een interessant artikel over...

Ik heb de techsheets van Intel gelezen en die geven aan dat zowel de vcore als de FSB termination maximaal 1.45 V mogen zijn dus ik denk dat dit nog net safe is.

[ Voor 59% gewijzigd door FreeRider op 08-06-2008 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FreeRider schreef op zondag 08 juni 2008 @ 00:06:
Hmmm, moet ik toch eens beter leren lezen.... |:( Anandtech heeft er ook een interessant artikel over...

Ik heb de techsheets van Intel gelezen en die geven aan dat zowel de vcore als de FSB termination maximaal 1.45 V mogen zijn dus ik denk dat dit nog net safe is.
Volgens mij zegt Intel 1,36 Volt als max, maar als jij zegt van niet laat het dan maar eens zien. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb alle clock + voltages van de E8400 in dit topic in een Excel sheet gezet en er een grafiek van gemaakt. Geeft een aardige indruk van het voltage wat je ongeveer nodig hebt om een bepaalde clock te halen. Aan de stippen kan je zien wat de gerapporteerde Vcores zijn bij een bepaalde clock. De rode lijn is een soort gemiddelde.
Voorbeeld: stel je wilt de 4000 halen, dan zou je kunnen beginnen met 1.35v.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xoTekQtCp4YLj4w5X0CIv173/full.jpg

Disclaimer: overclocken is een samenspel tussen mobo, cpu en geheugen. Grafiek is dus geen garantie voor een goede overclock, slechts een indicatie van de gemiddelde vcore..

[ Voor 44% gewijzigd door Microkid op 08-06-2008 12:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Niet online
_/-\o_ Microkid

ik zou er enkel een disclaimer zetten dat je niets belooft met die grafiek :P

[ Voor 72% gewijzigd door 3phemeral op 08-06-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Ja 1.3625 is inderdaad de max maar er wordt in deze pdf ook over 1.45V als absoluut maximum gesproken (met een verhaal over long-term reliability en functionality). Ik heb persoonlijk niet zo'n probleem met 1,4 V zolang de temperaturen maar niet achterlijk hoog oplopen. Op dit moment zit ik idle op 32 graden en onder load gaat dit naar 55 graden, prima volgens mij. En ja, als ik een chip sloop dan is dat jammer dan, ze kosten nou ook niet zo enorm veel ...

@Microkid : Leuk grafiekje, informatief voor de overclockers hier !

[ Voor 6% gewijzigd door FreeRider op 08-06-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wie heeft er 4500MHz @ 1.38v gehaald? Dat is wel errug weinig voor zo'n mooie OC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Leuk grafiekje inderdaad Microkid, maar ik mis de mijne geloof ik nog: 4140 Mhz @ 1.3750v ;)

Komt in ieder geval aardig overeen met het gemiddelde voor mijn clocks als ik het goed zie. Ik heb nu op idle nog 58c over tot tJunction, dus ik kan nog even door. Maar ik wel eigenlijk ook nog wel duidelijkheid hebben over die max vCore voordat ik mijn nieuwe E8400 frituur...

Had gisteren namelijk een vreemd gevalletje, ik startte mijn pc op en rook vrijwel meteen een (verbrande) plastic geur die even later verdwenen was. Ik denk dat er een fan veels te laat gestart is met draaien, waardoor er kortstondig "iets" geen koeling kreeg...

Alleen weet ik tot op heden niet welk onderdeel dat was, waardoor ik even wat voorzichtiger ben.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

bvk schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:10:
Leuk grafiekje inderdaad Microkid, maar ik mis de mijne geloof ik nog: 4140 Mhz @ 1.3750v ;)
Toegevoegd.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3phemeral
  • Niet online
bvk schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:10:
...
Had gisteren namelijk een vreemd gevalletje, ik startte mijn pc op en rook vrijwel meteen een (verbrande) plastic geur die even later verdwenen was. Ik denk dat er een fan veels te laat gestart is met draaien, waardoor er kortstondig "iets" geen koeling kreeg...
...
Je CPU zal het al vast niet zijn; een plastic geur (?!) + CPU fan die eventjes niet draait zou geen probleem mogen vormen: ik heb m'n E8200 @ 3.6Ghz / 1.248V al eens 2 uur orthos laten met de fan van m'n Zalman CNPS9700 uit + 2 case fans @ 800rpm -> temps gingen niet boven 63 graden.

Lijkt me eerder een probleem met de voeding, heb ik ooit ook eens meegemaakt, maar ging gepaard met een kleine 'plof' en voeding die niet lang meer werkte :D :+. Zelf zou ik de PC meerdere keren opstarten met de case open om het probleem te proberen reproduceren en zo te achterhalen waar het probleem echt ligt... Hopelijk kan je het snel vinden en is het niets ernstig :)

offtopic: je system specs zijn volgens mij niet up-to-date ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 3phemeral op 08-06-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Thanks, ik zit zelfs nog iets onder het gemiddelde zie ik.

Ik heb ook een Cpu-Z validatielinkje natuurlijk: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=372131

Ik moet alleen nog even 8 uur Orthos draaien om in de top 5 te komen... ;)
3phemeral schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:43:
[...]

Je CPU zal het al vast niet zijn; een plastic geur (?!) + CPU fan die eventjes niet draait zou geen probleem mogen vormen: ik heb m'n E8200 @ 3.6Ghz / 1.248V al eens 2 uur orthos laten met de fan van m'n Zalman CNPS9700 uit + 2 case fans @ 800rpm -> temps gingen niet boven 63 graden.

Lijkt me eerder een probleem met de voeding, heb ik ooit ook eens meegemaakt, maar ging gepaard met een kleine 'plof' en voeding die niet lang meer werkte :D :+. Zelf zou ik de PC meerdere keren opstarten met de case open om het probleem te proberen reproduceren en zo te achterhalen waar het probleem echt ligt... Hopelijk kan je het snel vinden en is het niets ernstig :)

offtopic: je system specs zijn volgens mij niet up-to-date ;)
Ik zat inderdaad ook aan de voeding te denken, ik zal voor de zekerheid alvast eens aan een sterkere gaan denken. Is nu de standaard voeding van de Antec Sonata II, een 450 watter die het misschien wat zwaar krijgt.

Klopt, ik moet nog even updaten, het geheugen klopt ook nog niet ;)

Edit, mijn geheugen (G.Skill F2-6400PHU1-1GBHZ met D9-GMH) staat niet in de pricewatch, heb maar de meest "lijkende" gekozen

[ Voor 75% gewijzigd door bvk op 08-06-2008 13:08 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is maximaal aangeraden voor cpu pll en wat doet het voor de rest ?

standard is 1.5 maar als je hem hoger zet kan dat werking hebben op stabielitijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Jejking schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:58:
Wie heeft er 4500MHz @ 1.38v gehaald? Dat is wel errug weinig voor zo'n mooie OC :)
Dafut in "[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Even een vraag voor de duidelijkheid: welke Vcore is nu betrouwbaarder? Die in de Bios of die in CPU-Z?
In m'n bios staat de vcore nu namelijk op 1.3375v, terwijl cpu-z 1.264 aangeeft. Die 1.3375 vind ik al redelijk eng worden, maar 1.264 is natuurlijk zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 08 juni 2008 @ 19:30:
Even een vraag voor de duidelijkheid: welke Vcore is nu betrouwbaarder? Die in de Bios of die in CPU-Z?
In m'n bios staat de vcore nu namelijk op 1.3375v, terwijl cpu-z 1.264 aangeeft. Die 1.3375 vind ik al redelijk eng worden, maar 1.264 is natuurlijk zeer netjes.
In het bios stel je het voltage in, maar doordat er veel stroom wordt gevraagd zakt de spanning wat in onder belasting van je CPU. CPU-z geeft dus het actuele voltage dat op de CPU staat weer, mits het natuurlijk goed wordt uitgelezen. ;)
Zoek maar eens op Vdroop en Vdrop. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Phew :) /me veegt zweet van z'n hoofd. Dan is er dus nog potentieel genoeg hierzo qua vcore voltage :)
Zit nu op 3.8Ghz (9x420 @ 1.264v) and counting.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 08-06-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:53
De nieuwe P5Q Deluxe heeft geen last meer van Vdroop.

1.28 in bios geeft 1.256 idle en 1.28 load. Cool hé en dit zonder mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mn E8400 sinds zaterdag binnen, als vervanging van een E6750 die naar mn HTPC gaat.

Vooralsnog doet deze met gemak 3,2 (8x400), maar probeer m nog met 9x400 aan de praat te krijgen (BSOD's), dus zal 's gaan stoeien met vCore. Aan mn RAM zal het niet liggen, dat is 4 GB OCZ DDR2-800.

/op een Gigabyte P35 DS3L

[ Voor 4% gewijzigd door Exorcist op 08-06-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nilos128 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:00:
De nieuwe P5Q Deluxe heeft geen last meer van Vdroop.

1.28 in bios geeft 1.256 idle en 1.28 load. Cool hé en dit zonder mods.
Als je meer stroom gaat trekken door bijvoorbeeld een 'zwaardere' CPU te nemen of door de CPU ver overteklokken samen met een hoog voltage zal ook jouw mobo het voltage niet stabiel kunnen houden. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
/\/\

Nou dat ben ik niet met je eens, heeft gewoon met de kwaliteit van je mobo te maken.
Had eerst een P5KR met een Q6600 en later een E8400, met allebei zakte de vcore altijd lekker.

Nu een Rampage formula en er is nu geen enkel verschil tussen idle en load.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 09-06-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:09:
/\/\

Nou dat ben ik niet met je eens, heeft gewoon met de kwaliteit van je mobo te maken.
Had eerst een P5KR met een Q6600 en later een E8400, met allebei zakte de vcore altijd lekker.

wat zijn jou voltages met je e8400 en rampage kun je die is posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die staan hier geloof ik 2x op.

1x 4005mhz en 1x4150mhz geloof ik.
4005mhz met 1.38 om 24/7 mee te draaien. Weet dat het vrij hoog is, maar lager is hij niet stabiel, wat ik ook probeer.
Maar goed, ik geloof niet dat ie daar wat van krijgt.

Edit:
Oxellaar in "[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ ..."

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 09-06-2008 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:09:
/\/\

De E8400 trekt niet veel stroom, het is een vrij zuinige CPU. Maar er zit inderdaad veel verschil in mobo's, de 1 zal veel meer verschil in vcore laten zien dan de ander. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daarom noemde ik ook een Q6600 erbij, was overgeclocked naar 3.2ghz.
Dan is hij niet echt zuinig meer. Btw@ stock is hij al een aardige verbruiker.
Ook met mn Q had ik geen vdroop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 09 juni 2008 @ 07:12:
Die staan hier geloof ik 2x op.

1x 4005mhz en 1x4150mhz geloof ik.
4005mhz met 1.38 om 24/7 mee te draaien. Weet dat het vrij hoog is, maar lager is hij niet stabiel, wat ik ook probeer.
Maar goed, ik geloof niet dat ie daar wat van krijgt.

Edit:

bedoelde eigenlijk al je voltages pll fsb nb sb etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Vlottemp.jpg?t=1213045556

Ok, hier zijn ze dan. ;)

Edit: op/aanmerkingen? graag.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 10-06-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn e8400 op 3.8 ghz met 1.20 vcore en rest van de settings ook allemaal standard maar nu wou ik hem naar 4.0 doen maar hij klapt er na 20-30 min uit in orthos elke game / benchmarks wel stable ik heb vcore zelfs tot 1.5 gedaan om te testen maar hij word niet stable door hogere vcore

wat kan ik hier aan doen of is 3.8 gewoon ze top ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:09:
ik heb mijn e8400 op 3.8 ghz met 1.20 vcore en rest van de settings ook allemaal standard maar nu wou ik hem naar 4.0 doen maar hij klapt er na 20-30 min uit in orthos elke game / benchmarks wel stable ik heb vcore zelfs tot 1.5 gedaan om te testen maar hij word niet stable door hogere vcore

wat kan ik hier aan doen of is 3.8 gewoon ze top ...
En heb je ook al los van de cpu getest, dus MP laag en dan synchroon de FSB en geheugen omhoog?
Met andere woorden, je kan wel 100 volt op je cpu zetten, als je geheugen of mobo niet mee wil...

Gebruik a.u.b. ook eens leestekens etc., je zit hier niet op MSN en leest voor ons veel prettiger.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddyd
  • Laatst online: 11-04 15:32
Ik zit dus met hetzelfde als hierboven, haal wel de 3,9 maar hoger wil ie niet...

memory ff apart getest, 2.1V 5-5-5-18 @ 980 trekt ie nog.
Maar 1 Gz niet helaas.

Heb dus ook met lagere MP(7) geprobeerd maar booten doet ie niet ook niet als ik de timings op auto zet. Ook niet op 2,3V. MCH staat ook al op +0.125

Had op een review van een OC-site gekeken, daar hadden ze met dit geheugen 1149 Mhz gehaald (5-5-5-12 2.3V). Helaas dus niet bij mij... Of weet iemand hoe je de 1149 kan halen?

Maargoed, hoe kan ik em boven de 4 Ghz krijgen?... iemand goede tips?
ook hier zit ik al op de Vcore 1.4V

Edit: Zelfs verhogen van de bus van 440 naar 444 geeft direct fouten in orthos....
(en bij een MCH van +0.15 na 5 mins fouten)

[ Voor 29% gewijzigd door eddyd op 11-06-2008 22:37 ]

Nostalgie: Gigabyte DS4, E8400, Asus x1900xt, Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX, 1x Intel X25-M, 2x Maxtor SATAII 250Gb, 1x Seagate 750 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:27:
[...]

En heb je ook al los van de cpu getest, dus MP laag en dan synchroon de FSB en geheugen omhoog?
Met andere woorden, je kan wel 100 volt op je cpu zetten, als je geheugen of mobo niet mee wil...

Gebruik a.u.b. ook eens leestekens etc., je zit hier niet op MSN en leest voor ons veel prettiger.
op mp 6 haal tie gewoon 550 fsb zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem nu 8 uur orthos stable op 500 fsb 8.0 mp 4.0 ghz voltages fsbvt 1.25 nb 1.35 sb 1.050
vcore 1.38

is dit aan te raden om het 24-7 te gebruiken mijn cpu word met dit warme weer 69 graden na 8 uur orthos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:02:
Ik heb hem nu 8 uur orthos stable op 500 fsb 8.0 mp 4.0 ghz voltages fsbvt 1.25 nb 1.35 sb 1.050
vcore 1.38

is dit aan te raden om het 24-7 te gebruiken mijn cpu word met dit warme weer 69 graden na 8 uur orthos
Met RealTemp gemeten, dan is het wel wat warm misschien. Kan de Vcore niet lager?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:14:
[...]

Met RealTemp gemeten, dan is het wel wat warm misschien. Kan de Vcore niet lager?
ja met real temp

zodra ik hoger of lager ga word hij instable ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:14:
[...]

Wat voor een Cooler heb jij dr op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hij quote jou toch, dan weet ik wel wie hij bedoelt ;)

@ Eddyd: Wellicht zit je ongeveer aan de max van je setje. Ik zou dan opteren voor een zo laag mogelijk voltage waarbij die max (3.8GHz) haalbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jejking schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:05:
Maar het gaat over vonzix. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddyd
  • Laatst online: 11-04 15:32
Jejking schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:05:

@ Eddyd: Wellicht zit je ongeveer aan de max van je setje. Ik zou dan opteren voor een zo laag mogelijk voltage waarbij die max (3.8GHz) haalbaar blijft.
Was ik al mee begonnen met het verlagen ;-)
Jammer dat dit de max is... had nog wel ff hoger gewild.... :'(
Maar een 20% snelheidswinst is toch ook niet verkeerd!!

Nostalgie: Gigabyte DS4, E8400, Asus x1900xt, Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX, 1x Intel X25-M, 2x Maxtor SATAII 250Gb, 1x Seagate 750 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nou ik bedoelde Vonzix, maar quote de verkeerde.
Zo vreemd was je vraag dus niet Mask. ;)

Maar goed, volgens mij weet ik nog steeds niet om welke cooler het gaat bij Vonzix.
Lijkt me best belangrijk om te weten als je zulke hoge temps meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blue orb 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 10:47
Ik heb zelf een poosje terug een E8400 aangeschaft met een Abit IP35 moederbord (geen Pro), en hoewel ik niet van plan was extreem over te clocken heb ik toch geprobeerd 'm naar 4.0GHz te krijgen, wat met geen mogelijkheid lijkt te lukken :'(

Gelukkig lijkt 3.6GHz (waar ik eigenlijk wel tevreden mee ben voorlopig) vrij stabiel te werken met een Vcore van 1.265v (standaard 1.225v volgens m'n BIOS). Tenminste, Prime95 heeft 9 uur gedraaid zonder problemen, maar ik heb 1 of 2 keer een verdachte vastloper gehad. Temperatuur is verder lekker laag (cores volgens RealTemp rond de 48°C onder load, 32°C idle), met een Arctic Freezer Pro 7 erop. Hier ben ik dus op zich wel tevreden mee. Alleen de NB lijkt misschien een beetje heet te worden (tenminste, ik denk dat het m'n NB temp is, in SpeedFan heeft het 'AUX' als label), ~42°C idle, ~50°C load.

Hoe dan ook, om de 4GHz te halen heb ik om te beginnen gekeken hoe ver mijn geheugen kon komen, en die kreeg ik tot zo'n 480MHz (met lossere 5-5-5-15 timings en 1.9v, gestresst met Memtest en Prime95). Om mijn CPU uit te sluiten heb ik multiplier steeds zo laag gezet zodat ie op < 3GHz draaide, echter krijg ik de boel niet stabiel op 410MHz FSB (met 420MHz krijg ik 'm niet eens geboot); in Prime95 knalt ie er altijd binnen 50-60 seconden uit. Ik heb ontzettend veel verschillende combinaties voor Vcore / VTT voltage / MCH voltage / GLT Ref % geprobeerd, niks lijkt te helpen (ik heb thuis ergens een vrij lang lijstje met alle combinaties die ik heb geprobeerd.) Omdat ik hier en daar iets had gelezen over een 'FSB gap' (ik weet niet zeker of dat van toepassing is op de P35) heb ik ook een paar keer een wat hogere FSB geprobeerd, helass kon ik 'm daar ook niet mee booten.

Weet iemand of er nog iets is wat ik kan proberen? Heb ik gewoon een brak mobo? Kan de CPU zelf ook een limitierende factor zijn voor de FSB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Hier mijn bevindingen met m'n E8400. Enige info vooraf:

mobo : Gigabyte GA-G33M-DS2R bios F8e
CPU : Intel E8400
Memory : 2 x 2GB Crucial Ballistix Tracer Red PC6400

De volgende snelheden heb ik stabiel weten te krijgen. Stabiel betekend bij mij 90 minuten of meer stabiel met Orthos. Genoemde voltages zijn de voltages zoals ingesteld in de BIOS. CPU-Z geeft meestal 0.05v minder aan.

8 x 450 = 3600 @ 1.2750v
8 x 463 = 3704 @ 1.3250v

9 x 400 = 3600 @ 1.2750v
9 x 410 = 3690 @ 1.3000v
9 x 412 = 3708 @ 1.3250v
9 x 420 = 3780 @ 1.3375v
9 x 423 = 3807 @ 1.3400v
9 x 430 = 3870 @ 1.3625v

Ondanks dat ik er dus ruim 3.8Ghz uit kan persen hou ik het toch maar op 3.6Ghz (9 x 400). Voor dagelijks gebruik is dat voor mij voldoende. En het voordeel is dat ik er amper meer voltage in hoef te stoppen en dat ik een extra speedstep stapje heb. Voor 3.8Ghz moet het voltage toch al snel richting 1.35v en dat vind ik toch wel wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Laatst online: 16-07 13:52

Jabba

Firkan

Microkid schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:35:
Hier mijn bevindingen met m'n E8400. Enige info vooraf:

mobo : Gigabyte GA-G33M-DS2R bios F8e
CPU : Intel E8400
Memory : 2 x 2GB Crucial Ballistix Tracer Red PC6400

De volgende snelheden heb ik stabiel weten te krijgen. Stabiel betekend bij mij 90 minuten of meer stabiel met Orthos. Genoemde voltages zijn de voltages zoals ingesteld in de BIOS. CPU-Z geeft meestal 0.05v minder aan.

8 x 450 = 3600 @ 1.2750v
8 x 463 = 3704 @ 1.3250v

9 x 400 = 3600 @ 1.2750v
9 x 410 = 3690 @ 1.3000v
9 x 412 = 3708 @ 1.3250v
9 x 420 = 3780 @ 1.3375v
9 x 423 = 3807 @ 1.3400v
9 x 430 = 3870 @ 1.3625v

Ondanks dat ik er dus ruim 3.8Ghz uit kan persen hou ik het toch maar op 3.6Ghz (9 x 400). Voor dagelijks gebruik is dat voor mij voldoende. En het voordeel is dat ik er amper meer voltage in hoef te stoppen en dat ik een extra speedstep stapje heb. Voor 3.8Ghz moet het voltage toch al snel richting 1.35v en dat vind ik toch wel wat veel.
wow wat een stap ineens van 3600 naar 3690 inderdaad, ik ben zelf nu op 3600 beland op 1.26 Volt. ben benieuwd hoeveel meer ik erin moet pompen als ik hoger ga. echt ongelofelijke cpu's , 600Mhz extra en max 42 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Aphax schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:25:
Ik heb zelf een poosje terug een E8400 aangeschaft met een Abit IP35 moederbord (geen Pro), en hoewel ik niet van plan was extreem over te clocken heb ik toch geprobeerd 'm naar 4.0GHz te krijgen, wat met geen mogelijkheid lijkt te lukken :'(

Gelukkig lijkt 3.6GHz (waar ik eigenlijk wel tevreden mee ben voorlopig) vrij stabiel te werken met een Vcore van 1.265v (standaard 1.225v volgens m'n BIOS). Tenminste, Prime95 heeft 9 uur gedraaid zonder problemen, maar ik heb 1 of 2 keer een verdachte vastloper gehad. Temperatuur is verder lekker laag (cores volgens RealTemp rond de 48°C onder load, 32°C idle), met een Arctic Freezer Pro 7 erop. Hier ben ik dus op zich wel tevreden mee. Alleen de NB lijkt misschien een beetje heet te worden (tenminste, ik denk dat het m'n NB temp is, in SpeedFan heeft het 'AUX' als label), ~42°C idle, ~50°C load.

Hoe dan ook, om de 4GHz te halen heb ik om te beginnen gekeken hoe ver mijn geheugen kon komen, en die kreeg ik tot zo'n 480MHz (met lossere 5-5-5-15 timings en 1.9v, gestresst met Memtest en Prime95). Om mijn CPU uit te sluiten heb ik multiplier steeds zo laag gezet zodat ie op < 3GHz draaide, echter krijg ik de boel niet stabiel op 410MHz FSB (met 420MHz krijg ik 'm niet eens geboot); in Prime95 knalt ie er altijd binnen 50-60 seconden uit. Ik heb ontzettend veel verschillende combinaties voor Vcore / VTT voltage / MCH voltage / GLT Ref % geprobeerd, niks lijkt te helpen (ik heb thuis ergens een vrij lang lijstje met alle combinaties die ik heb geprobeerd.) Omdat ik hier en daar iets had gelezen over een 'FSB gap' (ik weet niet zeker of dat van toepassing is op de P35) heb ik ook een paar keer een wat hogere FSB geprobeerd, helass kon ik 'm daar ook niet mee booten.

Weet iemand of er nog iets is wat ik kan proberen? Heb ik gewoon een brak mobo? Kan de CPU zelf ook een limitierende factor zijn voor de FSB?
Ik denk toch dat je er wat meer spanning op moet gooien om die 4 Ghz te halen, minimaal 1.3v. Ik had zelf 1.36v nodig voor 4.1Ghz op een P5B-de luxe. Maar misschien heb je inderdaad een brak mobo, ik verwacht niet dat je E8400 al een FSB wall heeft bij de 410 Mhz.

Staan alle verdere settings wel goed en valt dat bord uberhaupt wel goed te klokken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

FYI: de beste batches halen 4GHz @ 1.20v. Maar dan heb je wel een heul erg uitzonderlijk exemplaar te pakken, ze komen amper voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 10:47
bvk schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:02:
[...]

Ik denk toch dat je er wat meer spanning op moet gooien om die 4 Ghz te halen, minimaal 1.3v.
Ik heb 'm vooralsnog nog niet echt op 4GHz geprobeerd, ik wou 'm eerst met 410/420 FSB geboot en stabiel krijgen met een multiplier van 6/7, dit heb ik met een Vcore van 1.225 gedaan (standaard voltage) aangezien mn CPU onder de 3GHz draaide.

EDIT: Overigens stond in mijn originele bericht een fout en was het de 420 FSB waar ik wel mee kon booten maar niet stabiel kreeg, en 445 FSB waar mn PC niet mee wou posten.
Ik had zelf 1.36v nodig voor 4.1Ghz op een P5B-de luxe. Maar misschien heb je inderdaad een brak mobo, ik verwacht niet dat je E8400 al een FSB wall heeft bij de 410 Mhz.

Staan alle verdere settings wel goed en valt dat bord uberhaupt wel goed te klokken?
Denk dat het op zich wel mijn mobo zou kunnen liggen, als ik er een beetje naar google krijg ik eigenlijk alleen maar reviews/overclock resultaten voor de Pro versie.

Verder heb ik alle powersaving-gerelateerde instellingen uit gezet (C1E, EIST) en heb ik alleen met de Vtt, Vmch (north bridge), en GLT ref. % (alleen instelbaar op 61.5, 63, 65 en 67 %, 63 is standaard) gespeeld om het stabiel te krijgen. Over het algemeen heb ik voor elke unieke combinatie van Vtt/Vmch alle 4 de instellingen van GLT ref % geprobeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Aphax op 16-06-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Aphax schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:32:
[...]

Ik heb 'm vooralsnog nog niet echt op 4GHz geprobeerd, ik wou 'm eerst met 410/420 FSB geboot en stabiel krijgen met een multiplier van 6/7, dit heb ik met een Vcore van 1.225 gedaan (standaard voltage) aangezien mn CPU onder de 3GHz draaide.

EDIT: Overigens stond in mijn originele bericht een fout en was het de 420 FSB waar ik wel mee kon booten maar niet stabiel kreeg, en 445 FSB waar mn PC niet mee wou posten.

[...]

Denk dat het op zich wel mijn mobo zou kunnen liggen, als ik er een beetje naar google krijg ik eigenlijk alleen maar reviews/overclock resultaten voor de Pro versie.

Verder heb ik alle powersaving-gerelateerde instellingen uit gezet (C1E, EIST) en heb ik alleen met de Vtt, Vmch (north bridge), en GLT ref. % (alleen instelbaar op 61.5, 63, 65 en 67 %, 63 is standaard) gespeeld om het stabiel te krijgen. Over het algemeen heb ik voor elke unieke combinatie van Vtt/Vmch alle 4 de instellingen van GLT ref % geprobeerd.
Misschien heb je iets aan deze link: http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=2063989

Wat de FSB wall betreft is bovenstaande post ook wel interessant. Hij kwam met een E4300 op een P5B-De luxe niet hoger dan 425 FSB en op de Abit IP35 komt hij tot 488.
Ik kwam met mijn E4300 op de P5B-de luxe niet hoger dan 360 stabiel en nu met een E8400 zonder problemen tot 485...

Ik ben dus heel benieuwd wat die E4300 op mijn bordje gedaan zou hebben en eigenlijk zouden wij van E8400 moeten ruilen om een FSB wall uit te sluiten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog maar een keer m'n onbeantwoorde vraagje.

Is het mogelijk om zonder de koeler eraf te halen (scythe infinity, dus je snapt waarom :+) het batchnummer te achterhalen van een E8400 waar je de doos ook niet meer van hebt? Staat het ergens in de chip en zo ja is er s/w die het kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Volgens mij niet, geen enkel programma kan dat soort gegevens uitlezen dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kan niet staat op de doos en op de CPU en nergens anders. ;)

[ Voor 152% gewijzigd door -The_Mask- op 16-06-2008 19:21 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dan, dan maar geen vermelding in de TS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:27:
Jammer dan, dan maar geen vermelding in de TS :P
Maar in hoge clocks zijn we altijd geinteresseerd hoor! Kom maar op met die screenies :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Alvorens mijn hele PC weer uit elkaar te halen voor een nieuwe cooler (de blue orb II vind ik wel wat), tot hoever is de stock koeler goed genoeg om mijn E8400 wat trapjes te geven? Mijn initiele doel is de 3,6Ghz, om 800mhz synchroon te gaan lopen met mijn geheugen.

Vanuit de lijsten, zie ik dat er maar een minimale Vcore verhoging nodig is. Op dit moment draai ik full load zo'n 54-56graden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:35:
Alvorens mijn hele PC weer uit elkaar te halen voor een nieuwe cooler (de blue orb II vind ik wel wat), tot hoever is de stock koeler goed genoeg om mijn E8400 wat trapjes te geven? Mijn initiele doel is de 3,6Ghz, om 800mhz synchroon te gaan lopen met mijn geheugen.

Vanuit de lijsten, zie ik dat er maar een minimale Vcore verhoging nodig is. Op dit moment draai ik full load zo'n 54-56graden.
Moeilijk te zeggen elke CPU is namelijk anders. ;)
Maar er bestaat een grote kans dat het gaat werken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

1 van de temp sensors in mijn e8400 doet helemaal niets... blijft altijd op 32 graden staan, de sensors resetten met real temp levert ook niets op... dat is einde verhaal denk ik? of is er nog iets wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jabba schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:37:
1 van de temp sensors in mijn e8400 doet helemaal niets... blijft altijd op 32 graden staan, de sensors resetten met real temp levert ook niets op... dat is einde verhaal denk ik? of is er nog iets wat ik kan proberen?
Komt wel vaker voor met de 45nm CPU's van Intel. Intel geeft dit ook toe en zegt dat je beter naar de CPU temp kunt kijken. Deze kun je meestal wel uitlezen met het tooltje van de fabrikant van je mobo. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

ik ga nu af op de totale temp en de temp van de 2e core, en hij loopt stabiel en niet hoger dan 42 graden op 3600 dus denk dat het wel goed zit maar wel jammer natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 10:03
ik heb zelf met mijn E8400 ook het probleem dat 1 core vaak 4 tot 6 graden lager is dan de 2e core. opzich niet zon probleem hoor. Gebruik zelf Realtemp aangezien Coretemp toch nog redelijk foute temps uitleest. Zal binnenkort ook even wat bevinden van mij posten i.c.m een Asus Maximus Formula. Heb nu in ieder geval de 4200Mhz gehaald met 1.370Vcore. Batch is de Q807.... Verificatie volgt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met de stockcooling :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OUJUaXtmUuoVroBUZWEBigfC/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RcWn8Mm6pFJ46S3P6Kh1ghA5/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DBlQFS38Vm2rv3Uf6vJxF7d9/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cd9KKp33brzMcIHcPAv9C6q7/thumb.jpg

Na ruime 10 minuten Orthos (small FFTs) zit ik rond de 71-72 graden beide cores volgens Core Temp. In de bios had ik Vcore op 1,300 gezet, volgens CPU-Z draai ik rond de 1,280.

Alleen de timings van mijn geheugen zijn wat eng 'traag', in de bios nog SPD Auto gezet.
Volgens vele specs van mijn geheugen zou ik:
4-4-4-12 op 2,1v moeten kunnen draaien, SPD van CPU-Z zegt iig 5-5-5-18.

Nu ga ik nog extra setje van hetzelfde geheugen halen (DC werkt toch nog bij 4x1GB?) en een betere cooler. Dan kan ik ook de batch-nummer vermelden :)

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 17-06-2008 22:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1 ... 12 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heren en dames, denken we aan het maken van thumbs ?