Ik heb zelf een poosje terug een E8400 aangeschaft met een Abit IP35 moederbord (geen Pro), en hoewel ik niet van plan was extreem over te clocken heb ik toch geprobeerd 'm naar 4.0GHz te krijgen, wat met geen mogelijkheid lijkt te lukken
Gelukkig lijkt 3.6GHz (waar ik eigenlijk wel tevreden mee ben voorlopig) vrij stabiel te werken met een Vcore van 1.265v (standaard 1.225v volgens m'n BIOS). Tenminste, Prime95 heeft 9 uur gedraaid zonder problemen, maar ik heb 1 of 2 keer een verdachte vastloper gehad. Temperatuur is verder lekker laag (cores volgens RealTemp rond de 48°C onder load, 32°C idle), met een Arctic Freezer Pro 7 erop. Hier ben ik dus op zich wel tevreden mee. Alleen de NB lijkt misschien een beetje heet te worden (tenminste, ik denk dat het m'n NB temp is, in SpeedFan heeft het 'AUX' als label), ~42°C idle, ~50°C load.
Hoe dan ook, om de 4GHz te halen heb ik om te beginnen gekeken hoe ver mijn geheugen kon komen, en die kreeg ik tot zo'n 480MHz (met lossere 5-5-5-15 timings en 1.9v, gestresst met Memtest en Prime95). Om mijn CPU uit te sluiten heb ik multiplier steeds zo laag gezet zodat ie op < 3GHz draaide, echter krijg ik de boel niet stabiel op 410MHz FSB (met 420MHz krijg ik 'm niet eens geboot); in Prime95 knalt ie er altijd binnen 50-60 seconden uit. Ik heb ontzettend veel verschillende combinaties voor Vcore / VTT voltage / MCH voltage / GLT Ref % geprobeerd, niks lijkt te helpen (ik heb thuis ergens een vrij lang lijstje met alle combinaties die ik heb geprobeerd.) Omdat ik hier en daar iets had gelezen over een 'FSB gap' (ik weet niet zeker of dat van toepassing is op de P35) heb ik ook een paar keer een wat hogere FSB geprobeerd, helass kon ik 'm daar ook niet mee booten.
Weet iemand of er nog iets is wat ik kan proberen? Heb ik gewoon een brak mobo? Kan de CPU zelf ook een limitierende factor zijn voor de FSB?