@ rabor
Bedankt voor je uitgebreide analyse, ik denk wat jij en Masimo zeggen wel het probleem is, met 54g trek je het gewoon net niet. Wel ga ik met de laptop en Netstumbler aan de gang om te kijken wat op dit moment het beste WIFI kanaal is om te pakken. Anders gaat de ZyXel op marktplaats en ga ik toch een andere oplossing zoeken

De reden dat je met "super-g" (108 mbit?) dus niet meer haalt komt denk ik omdat de verbinding niet daadwerkelijk meer doorvoersnelheid heeft dan "normaal-g" maar dat er een soort compressie wordt toegepast op de data, wat blijkbaar niet goed werkt
Over de rare toename van de afstand tot de centrale:
De attenuation downstream (hier wordt het aan gemeten) kan ook compleet anders uitvallen als het een en ander slecht aangesloten is of een stuk koper onderweg verrot is. Verder kan er gewoon gemanipuleerd worden op de HVD, en kan je signaal dus over een "slechte" ader gaan als je pech hebt (binnen dezelfde bundel) Wat ook nog wel eens gebeurt is dat er dus inderdaad een verhuizing van de wijkcentrale heeft plaatsgevonden, maar dan zit de hele wijk op een andere afstand natuurlijk.
Overigens zal KPN je niet even van die "slechte" ader afhalen omdat (het klinkt stom maar) de volgende klant dan op jouw oude paar komt en dan begint het gezeik dus opnieuw.
Ga er dus maar vanuit dat je dikke pech hebt
Maargoed klagen mag je zoiezo niet, je haalt een lekkere snelheid