Frustrerend om te zien dat ondanks alle voorlichting er nog STEEDS mensen van overtuigd zijn dat er een fantoom-kans van 0.01% is om gecrit / crushed te worden wanneer je je 490 Defcap als warrior / paladin heb gehaald
Even wat fabeltjes uit de wereld helpen:
*
Alleen je base defense skill (lvl * 5) van 350 werkt tegen Crushings. Extra defense (rating) van talents en op gear werkt enkel tegen crits én geeft je parry/block/dodge/miss
* Dankzij het 1-roll systeem van de combat table wordt er in één keer gekeken wat voor klap de boss aan jou uitdeelt. Gaat ie missen, ga ik blocken, of wordt ik gecrit (en meer mogelijkheden). Het is dus niet zo dat je een crit krijgt en die gedeeltelijk blocked.
* Mobs kunnen
alleen crushen als zij 15 weapon skill boven jouw base defense hebben. Hierdoor kunnen lvl 72 mobs (heroic bosses bijvoorbeeld) niet crushen.
* Elemental damage kun je NIET blocken, en kan daarom ook niet crushen. Er is namelijk geen weapon skill in het spel. Het kan echter WEL critten. Dit zie je vaak op Hydross, waar tanks onder de defcap komen om hun resistance te halen.
* Defense zorgt zelf al voor parry/dodge/block/miss. Het moet dus niet 2x worden meegenomen in de 102,4% formule, wat ik een aantal mensen boven mij al zag doen.
* Er is een onhaalbaar hypothetisch maximum van iets in de richting van 670 defense (skill, niet rating). Waarbij dodge/block/parry/miss dusdanig hoog worden dat zij crush (en hit) van de attack table afduwen. Dit is geen geldig argument om te zeggen dat defense tegen crushings helpt.
Is één van de bovenstaande beweringen niet waar, dan kan dat de volgende oorzaken hebben:
* Je bent net 70 geworden en je base defense is nog niet maxed. Hierdoor kun je tóch gecrusht worden door mobs van lvl 71 / 72.
* De mob, of zijn vriend, heeft een feral druid gemindcontrolled en krijgt hierdoor +5% critchance, waardoor 490 Defense niet meer afdoende is
* De mob heeft zélf al een vaste hogere critchance of een ability die zijn critchance verhoogd (DW rogue achtige mobs willen dit nog wel eens doen)
* Je drukte op X en je bent gaan zitten. 100% critchance tegen je, domme lul!
Daarnaast als je er over nadenkt, stél dat er een 0.01% kans was dat je ondanks al je defense en avoidance gecrit en gecrusht wordt. Dan hebben we het over 2 in de 10.000 klappen. 1 in de 5000 klappen zou dan dus een anomalie zijn. Ga nu eens na hoeveel klappen alle mobs in heel WoW over alle realms op een avond uitdelen. Laten we alleen kijken naar de lvl 73 / lvl ?? boss mobs. Dat zou betekenen dat op een avond, verschillende tanks van raiding guilds tegen alle bekende wetenschap in gecrusht of gecrit zouden worden. Ik denk dat we er dan een stuk meer van zouden horen