Adobe Lightroom, workflow software

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 22.557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Nope, dat kan niet. In LR 2 (beta) kan je wel crop onafhankelijke vignetting toevoegen, LR 1 kan het niet.

Je zal dus met (bijvoorbeeld) Photoshop aan de slag moeten om dit voor elkaar te krijgen. Niet zo lastig hoor. Maak een (adjustment) layer waarin je de levels wat omlaag schuift zodat de foto donkerder word. Vervolgens een layer mask toevoegen en met je brush deze vanuit het midden weer inkleuren zodat je alleen nog donkere randen aan de hoeken overhoud :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 15:33

Spotter

Lichtnicht

Of wachten op de full version van LR2, daar zit het volgens mij wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Zei ik dat niet ook al? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:24
ikmattie schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:01:
[...]

Ideetje is misschien de foto gecropped te exporten en daarna weer te importeren?
Of wachten op LR 2.0, die heeft pre/post vignetting :).

edit:
Oh, anders kijk ik ook even op de volgende pagina voor ik dit post 8)7.

Toch een nuttige toevoeging:
Zoefff schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:03:
Je zal dus met (bijvoorbeeld) Photoshop aan de slag moeten om dit voor elkaar te krijgen. Niet zo lastig hoor. Maak een (adjustment) layer waarin je de levels wat omlaag schuift zodat de foto donkerder word. Vervolgens een layer mask toevoegen en met je brush deze vanuit het midden weer inkleuren zodat je alleen nog donkere randen aan de hoeken overhoud :)
In PS kan je hiervoor erg goed Lens Correction gebruiken (Filters -> Distortion -> Lens Correction). Nomaal gebruik je dit om vignetting weg te halen, maar door de amount slider naar links te schuiven krijg je juist extra vignetting.

Mocht je het toch met levels of curves doen, zet de blending mode dan even op luminosity, dat voorkomt oververzadigde kleuren in de hoeken.

[ Voor 71% gewijzigd door Kheldar op 07-07-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 15:33

Spotter

Lichtnicht

Kheldar schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:20:

edit:
Oh, anders kijk ik ook even op de volgende pagina voor ik dit post 8)7.
schuldig :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Vandaag viel het me ineens op dat in de Metadata Browser onder het kopje Aperture een aantal diafragmawaarden dubbel voorkomen. Het verschil tussen beide is dat de eerste een komma gebruikt voor de decimaal en de tweede een punt. Een foto bevindt zich altijd in een van beide groepen, maar nooit in beide tegelijk. Voor de rest, de metadata in de kolom rechts; info onder het histogram, gebruikt LR overal de waarde met een komma (ook al staat de foto in de groep met de punt).

Camera's en lenzen lijken geen invloed te hebben. Het gebeurt at random bij compacts en SLR's van Canon of Fuji. Ook binnen shoots valt ongeveer 1/3 onder de puntgroep en de rest onder de kommagroep.

Het lijkt erop dat er rond 18 oktober 2007 iets veranderd is, want sinds die datum zijn er geen fotos meer toegevoegd aan de groepen met een punt. Op 29 oktober 2007 is MacOS 10.5 uitgekomen en op 15 november 2007 LR 1.3. Vermoed dus dat een van deze twee het opgelost hebben.

Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem (Windows/Mac) en belangrijker: heeft er iemand een eenvoudige oplossing (heb niet zo'n zin om in de DB te gaan zitten poeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 11:24

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

wellicht dat iemand me iets over dit kan vertellen: heeft LR 1 of andere mogelijkheid om curves (of levels voor mijn part) apart per kanaal aan te passen?

Ik heb soms foto's met een wat rode tint die ik er maar lastig uitkrijg; Aperture heeft bijv. een tool waarbij je de levels voor de kanalen afzonderlijk kan instellen en zoiets zou in LR toch ook wel mooi zijn. Spelen met witbalans/tint is aardig maar bij lange na niet zo gedetailleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 17:49
gratis_vodka schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:04:
wellicht dat iemand me iets over dit kan vertellen: heeft LR 1 of andere mogelijkheid om curves (of levels voor mijn part) apart per kanaal aan te passen?

Ik heb soms foto's met een wat rode tint die ik er maar lastig uitkrijg; Aperture heeft bijv. een tool waarbij je de levels voor de kanalen afzonderlijk kan instellen en zoiets zou in LR toch ook wel mooi zijn. Spelen met witbalans/tint is aardig maar bij lange na niet zo gedetailleerd.
In develop mode onder HSL kun je dingen met kleur kanalen doen. Waaronder saturation en luminance. Misschien is dat iets. Of anders kan je nog bij Camera Calibration kijken, daar kan je de 3 primaire kleuren aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

yep, HSL ken ik en de camera calibration ben ik sinds gisteren een beetje mee aan het klooien, maar 't is nog niet zo goed als individuele curves of levels. Op zich is het geen heel groot punt, we hebben PS nog altijd maar ik vinnem bij Aperture wel erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

gratis_vodka schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:36:
yep, HSL ken ik en de camera calibration ben ik sinds gisteren een beetje mee aan het klooien, maar 't is nog niet zo goed als individuele curves of levels. Op zich is het geen heel groot punt, we hebben PS nog altijd maar ik vinnem bij Aperture wel erg handig :)
ik denk eerder dat je bedoeld dat je het nog niet onder de knie hebt ipv dat het niet zo goed is. Het werkt fantastisch namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01
Mag ik nog even een vraagje stellen over de catalog op het netwerk?

Ik werk bij een laboratorium waar ook veel met foto's gedaan wordt. Nou willen wij graag ook een fotobeheerpakket gaan gebruiken en als ik zo de functionaliteiten zie is Lightroom een goede keuze. Maar wij willen graag een pakket waar meerdere gebruikers tegelijkertijd in kunnen werken, dus bij voorkeur met een catalogus op een server. Zijn er überhaupt pakketten die niet webbased zijn en waar dit mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
In foto archief met netwerk ondersteuning worden een aantal suggesties genoemd voor je probleem (van opensource gratis webbased tot applicaties van €10k). Lightroom is hier (nog) niet echt bruikbaar voor, het levert potentieel gigantische drama's op als je met meerdere mensen tegelijkertijd in een catalogus gaat zitten harken. Hoe het met LR2 en netwerkondersteuning zit weet ik eigenlijk niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

Anoniem: 34095 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 07:44:
[...]

ik denk eerder dat je bedoeld dat je het nog niet onder de knie hebt ipv dat het niet zo goed is. Het werkt fantastisch namelijk.
even een vraagje in dat geval aangezien jij er goed mee overweg kan, is het mogelijk de kleuren voor afzonderlijk donkere, midden en hoge tonen te beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
gratis_vodka schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:23:
[...]

even een vraagje in dat geval aangezien jij er goed mee overweg kan, is het mogelijk de kleuren voor afzonderlijk donkere, midden en hoge tonen te beïnvloeden?
Voor zover ik weet kan dat alleen met de Split Toning optie. Je kan dan een bepaalde kleur sterker naar voren laten komen (hue en saturation) in de donkere of juist lichtere stukken. Waar het omslagpunt tussen deze twee ligt kan ook aangepast worden. De middentonen kan je vervolgens aanpassen met de standaard tools.

Weet niet of dit even krachtig is als Apertures opties? Zelf kan ik er altijd wel aardig mee uit de voeten. Gebruik het vooral om op zonnige dagen de blauwige waas uit schaduwpartijen te halen, zonder de lucht meteen helemaal bruin/groen te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

ik ga er gewoon eens mee pielen, dank allen voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01
Zoefff schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:19:
In foto archief met netwerk ondersteuning worden een aantal suggesties genoemd voor je probleem (van opensource gratis webbased tot applicaties van €10k). Lightroom is hier (nog) niet echt bruikbaar voor, het levert potentieel gigantische drama's op als je met meerdere mensen tegelijkertijd in een catalogus gaat zitten harken. Hoe het met LR2 en netwerkondersteuning zit weet ik eigenlijk niet? :)
Dank je voor je tip Zoefff. Ik had wel even gezocht naar topics tot 3 maanden oud, maar niets gevonden. Ik heb inmiddels een afspraak met een accountmanager van Photobase gemaakt en ik ga eens kijken of Adobe meer weet over die toekomstige versie van Lightroom.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Ik heb een trial gedownload van Capture One en Lightroom om te kijken welke software prettiger is. Mijn eerste indruk is dat Capture One overzichtelijker is.

Ik ben bij een workshop geweest van Capture One. Deze software zou betere kwaliteit bieden, dit moet ik zelf nog ervaren in ieder geval...

Lightroom heeft meer mogelijkheden om te selecteren op de informatie binnen de foto's (exif?) naar mijn idee.

Afgezien wat ik prettiger vind werken en welk verschil ik zelf ik kwaliteit moet ervaren, wat zijn de grote verschillen? Aperture wil ik buiten beschouwing laten omdat deze alleen voor de Mac is, en ik wil op beide kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

Na een schone installiet van XP en al nijn software, waaronder Lightroom, inmiddels v. 1.4.1, worden mijn NEF bestanden niet m eer herkend.

Ik heb mijn foto's van mijn CF kaart overgezet naar mijn CompactDrive PD7x. ALs ik in Lightroom kies voor Import from Device -> CompactDrive, zijn er schijnbaar geen beelden/ bestanden die geimporteerd...

Hoe krijg ik mijn bestanden in Lightroom????

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 19:03
Zelf naar de juiste plaats kopieren ipv te importeren en dan in Lightroom Synchronize doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47

YellowCube

Wait...what?

ik ben mijzelf vrij lam aan het zoeken naar een plugin o.i.d. om foto's en GPS data te exporteren naar een KMZ/KML bestand t.b.v. Google Earth.

Ik vind er eerlijk gezegd niets over.
Er is genoeg software die het allemaal wel kan, maar dan moet je na het bewerken weer een apart pakket gebruiken om de GE bestanden te maken.

Ik vind het wat onlogisch dat het er niet in zit en dat er kennelijk niemand is die er iets voor bedacht heeft. Er zit namelijk wel een optie in zodat je foto's met GPS data direct in Google maps kunt tonen. Dan zouden wat meer opties t.b.v. GE toch voor de hand moeten liggen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226968

Kent er iemand eigenlijk een defitg alternatief voor Lightroom om fotos degelijk te bewerken, taggen, exporteren, etc? (dit omdat Lightroom niet deftig wil draaien op men laptop - 2Gb RAM, T7700, 120Gb 7200RPM, XP Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 21:58

djkooij

voorheen Facemodder

Anoniem: 226968 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:22:
Kent er iemand eigenlijk een defitg alternatief voor Lightroom om fotos degelijk te bewerken, taggen, exporteren, etc? (dit omdat Lightroom niet deftig wil draaien op men laptop - 2Gb RAM, T7700, 120Gb 7200RPM, XP Pro)
Je zou eens kunnen kijken naar Lightzone.
Draait op Win / Mac en Linux.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Anoniem: 226968 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:22:
Wel merkwaardig dat LR niet goed draait? Specs-wise zou het toch gewoon normaal moeten werken? Wat is er precies traag, of op wat voor manier is het traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Zoefff schreef op zondag 27 juli 2008 @ 19:29:
[...]

Wel merkwaardig dat LR niet goed draait? Specs-wise zou het toch gewoon normaal moeten werken? Wat is er precies traag, of op wat voor manier is het traag?
Apart ja ... ik draai Lightroom bijna vloeiend ( behalve foto's op 1:1 bekijken) op mijn laptopje:

12" scherm, 1,6ghz Pentium Mobile , 1 gb ram, 40 gb 4200rpm harddisk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Hier identiek zelfde laptop als bartjeh01 met identiek zelfde specs en identiek zelfde probleem met lightroom, het is helemaal niet te doen om ermee te werken!

zie hier al een volledig topic met dit probleem met een hele hoop voorstellen om het te verbeteren, maar niets werkt, hopelijk hebben jullie nog een idee! (http://www.lightroomforums.net/showthread.php?t=2303)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Euhm, twee tips. 1tje voor de poster hierboven:

Al eens gekeken of de database gepartitioneerd is op je schijf? Even een defrag programma draaien. Wilde bij mij werken. Heb ook niet de nieuwste computer meer (4 jaar oud), maar kan lightroom toch redelijk vlot draaien. 100% view is traag, maar ok, dat verwacht ik ook niet anders, tenzij ik ze pre-render tijdens importeren.

tip 2 is een probleem waarvan de oplossing bijna niet te vinden is op internet: Bij een Camera als de Canon 350D en 30D zal het niet lukken om RAW's en sommige jpegs te importeren direct vanaf de camera onder bepaalde omstandigheden. De meeste jpegs worden gezien, maar niet alle.

Oplossing: zet je camera-computer communicatie op: Print/P2P in plaats van File. Heeft een tijdje geduurd voordat ik de oplossing had gevonden (ooit in het begin van dit topic de vraag gesteld hierover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
Of je gebruikt gewoon een cardreader ipv je camera :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
@get!em: harde schijf is volledig gedefragged, zelf al format geprobeerd, lightroom en fotos waren het eerste (na drivers) dat ik op pc gezet heb, en toen ging het al niet vooruit...

Ik gebruik geen raw bestanden in lightroom, enkel jpg's (camera: powershot A650 IS, 3-5mb/foto). zelf bij kleine catalog gaat het niet vooruit (70fotos ofzo).
De fotos worden dus pas geimporteerd als ze al op de HD staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
En op het moment dat je er mee aan de slag gaat is je computer niet nog iets anders aan het doen? As in, hij is bijvoorbeeld niet nog previews aan het renderen of XMP's aan het wegschrijven, en je CPU is dus min of meer idle?

Je zou eens kunnen kijken naar de grootte van je pagefile, Windows is imho erg slecht in het beheer daarvan, waarbij je vaak behoorlijke winst kan behalen door de grootte vast te zetten en te zorgen dat je pagefile ongefragmenteerd (!) op je schijf staat. Dat laatste kan je doen door de pagefile eerst fixed op 0 mb te zetten, dan opnieuw op te starten en vervolgens je pagefile een vaste grootte te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tevens is het dan handig om even een record te maken van het cpu gebruik/geheugen gebruik tijdens het starten en draaien van LR. Misschien kun je daar enkele aanwijzingen uit halen waarom het zo traag is.
Staat bijvoorbeeld de processor op volle kracht LR te verwerken of is er juist nog een ander process aan de gang.
Ik merk bij mezelf, dat bij het scrollen door de foto's en bij het bewerken de processor wel aardig aan het werk moet (ventilator gaat vrij snel in hoogste stand), dus het kan zijn dat daar gewoon de limiterende factor zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 28-07-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
en... zijn er mensen die de afgelopen tijd lightroom 2 beta hebben gebruikt?
zoja, hoe bevalt ie tov 1?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226968

djkooij schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:40:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar Lightzone.
Draait op Win / Mac en Linux.
Lightroom zelf heb ik al lang opgegeven, LightZone heeft ook nt zoveel opties als Lightroom. BlueMarine hebk zelf ook al eens geprobeerd, net zoals BibblePro etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Met pagefile heb ik al zitten experimenteren. Processor is goed belast als lightroom aan het werken is, en enkel het proces van lightroom. Toch wil het maar niet vlotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe hoog zijn je kerneltijden als hij aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 15:02

DeFeCt

je wéét toch

Even een heel ander lightroom vraagje..

Als ik de RAW bestanden van mijn D200 importeer dan zie ik in de thumbnails mooie rijke verzadigde kleuren, als ik een thumbnail aanklik zie ik deze ook nog even, ondertussen is lightroom een beetje aan het reutelen en plots zie ik een redelijk fletse, vrij neutrale foto voor me... Is dit een proces dat ik kan onderbreken? Wat gebeurt er dat er voor zorgt dat mijn rijk verzadigde foto wordt vervangen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is wat vaker langsgekomen :P De eerste is de jpeg-preview van de camera, de laatste versie is die van LR zelf. Deze is vaak een stuk neutraler en soms behoorlijk anders qua WB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

neographikal schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:58:
Dat is wat vaker langsgekomen :P De eerste is de jpeg-preview van de camera, de laatste versie is die van LR zelf. Deze is vaak een stuk neutraler en soms behoorlijk anders qua WB :)
Ik was nog vergeten te vermelden dat het gebeurt tijdens het "rendering preview" thingy... ok, maar duidelijk, tnx! Is er ook wat aan te doen, dat mijn jpeg preview zeg maar de kleuren blijven? Ik heb namelijk het idee dat die ook beter overeenkomen met de instellingen van mijn camera.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Afraid not, tenzij je JPEG gaat schieten of de Nikon software gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
neographikal schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:56:
Hoe hoog zijn je kerneltijden als hij aan het werk is?
als ik tussen images scroll of in de develop module dingen aanpas, dan schommelt cpu-load tussen 40 en 90%

@magic: $99 = €63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Zo te zien had ik je verkeerd verstaan, sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Berichten over LR 2 afgesplitst naar een nieuw topic, Adobe Lightroom 2 :)

mngm's reactie @ magic valt nu dus in het niets, excuus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

neographikal schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:53:
Afraid not, tenzij je JPEG gaat schieten of de Nikon software gebruikt :)
n Lightroom 2, Adobe added Camera Profiles (available from the Adobe Labs site [link], that you do just that. This will make a lot of people very happy.
Dat zou een oplossing kunnen zijn...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191435

weet iemand hoe het komt dat al mijn jpeg files die ik exporteer na bewerking nog maar een paar kbs zijn terwijl de jpeg files die ik importeer wel een paar mb's zijn? Ze zijn nog steeds de zelfde grote na bewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Op welke kwaliteitinstelling exporteer je ze?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:39
Anoniem: 191435 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:05:
weet iemand hoe het komt dat al mijn jpeg files die ik exporteer na bewerking nog maar een paar kbs zijn terwijl de jpeg files die ik importeer wel een paar mb's zijn? Ze zijn nog steeds de zelfde grote na bewerking.
Je kunt even in het export venster kijken wat er bij "Image Sizing" staat. Worden daar je foto's niet verkleind? En/of staat de quatity bij "File settings" niet heel laag, op 60 bijv.? Deze kan je dan beter op 90 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191435

quality staat op 60 en resolution 240 pixels per inch, maar ze worden niet verkleind want de resolutie is na exporteren nog steeds 1920 * 1280, zoals ik ze heb geinporteerd.

edit: heb quality op 100 gezet en ze zijn nu inderdaad weer de 'normale' grote, bedankt
Pagina: 1 2 3 Laatste