Adobe Lightroom, workflow software

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 22.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

Adobe Lightroom 1.x

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/lightroom/lightroom-box.jpgLR is een zeer divers en krachtig programma waarin je een groot deel van je workflow kan opnemen. In de vijf verschillende modules (Library / Develop / Slideshow / Print / Web) kan je vrijwel alles doen wat je met een foto wilt doen nadat je deze geschoten hebt.

Naast de opdeling in verschillende modules biedt LR ook een aantal globaal aanwezige functies die het werken met je foto's en fotoshoots eenvoudig en snel maakt. Zo staat er onderin je scherm bijvoorbeeld altijd een scrollbalk met foto's "links" en "rechts" van de foto waar je op dit moment mee bezig bent, kan je met de shortcut "F" eenvoudig fullscreen werken, verberg je alle panelen met "SHIFT + TAB" en dim je het licht met de shortcut "L". Dit is uiteraard een kleine greep uit de lijst aanwezige shortcuts die absoluut de moeite waard is om uit je hoofd te leren ;)

Hieronder een korte uitleg wat de verschillende modules inhouden. Klik op de screenshots voor een vergroting.

Library
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/lightroom/library-small.png

In de Library module kan je alle foto's beheren. LR biedt onder andere functies om automatisch je foto's te importeren vanaf de camera, HDD of andere LR-catalogus. Je krijgt hierbij de mogelijkheid om je eigen mappenstructuur aan te houden, maar je kan dit ook door LR laten doen.

LR biedt vervolgens een aantal simpele maar krachtige mogelijkheden om je foto's te beheren. Zo kan je onder andere (ook al tijdens het importeren) tags toevoegen, collecties aanmaken, ratings (1 t/m 5 sterren) toevoegen, flaggen als 'pick' of 'reject' of een kleur-rating toevoegen. Persoonlijk vind ik het te veel om allemaal te gebruiken, maar van een aantal van mogelijkheden maak ik dankbaar gebruik.

Al met al komt het er op neer dat dit een krachtige manier is om je foto's te beheren, sorteren, filteren en -niet geheel onbelangrijk- terug te vinden :)

Develop
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/lightroom/develop-small.png

De Develop module gebruik je, zoals de naam al zegt, om je foto's te "ontwikkelen". Je kan hier alle basis correcties (zoals witbalans, belichting, contrast, etc.) uitvoeren, maar ook alle uitgebreidere dingen zoals kleurcorrecties, curves, verzadiging, luminance, calibratie, lenscorrecties, split toning, ruisonderdrukking, noem maar op. Alles wat je aan een foto wilt doen zoals vroeger in de doka, kan je in deze module doen.

Alle bewerkingen die je doet worden als meta-data in een xml-achtig formaat of in de LR-database opgeslagen. Dit betekent dus dat alle bewerkingen "non-destructive" zijn, en dat je altijd naar een willekeurige stap in je bewerkingsproces terug kan (of uiteraard terug naar het origineel). Zie ook het "history" gedeelte links onderaan op bovenstaand screenshot.

De uitgevoerde bewerkingen kan je daarom ook eenvoudig opslaan als preset, welke je vervolgens op alle foto's uit een serie kan loslaten. Dit neemt je enorm veel werk uit handen omdat je op deze manier maar 1 foto uit een serie de door jou gewenste look & feel hoeft te geven. De rest is vaak een kwestie van finetunen nadat je er de al ontwikkelde preset op hebt losgelaten.

Slideshow
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/lightroom/slideshow-small.png

De slideshow module is simpel maar doeltreffend. Handig om snel een vloeiende presentatie van je foto's te geven :)

Print
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/lightroom/print-small.png

Wat je in deze module kan doen zal ook redelijk voor zich spreken :Y)

Web
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/lightroom/web-small.png

Met de web module kan je een shoot eenvoudig publiceren op het net. Je kan kiezen uit een aantal templates en hebt uiteraard de mogelijkheid om titels / beschrijving op te geven, het aantal foto's per pagina, grootte van de foto's, etc. Je kan een gallery exporteren en zelf ergens uploaden, maar LR kan een gallery ook direct uploaden naar een FTP locatie.

Een voorbeeld van zo'n webgallery kan je vinden op mijn site. Het is tevens een leuke illustratie van de uitleg bij de develop module. Voor deze shoot heb ik een enkele preset gemaakt, en de individuele foto's alleen her en der nog wat aangepast. Hoewel ik in dit geval redelijk quick 'n dirty geselecteerd en bewerkt heb, is het hierdoor wel een consistente serie :)

Zelf uitproberen?
Meer informatie vind je op de website van Adobe. LR is beschikbaar voor zowel Mac als PC. Je kan een volledig werkende versie downloaden en 30 dagen uitproberen en daarna aanschaffen voor €296,31.

Dit topic
Dit topic is een vervolg van Adobe Lightroom, final. Je kan er opmerkingen alsmede vragen en tips over LR kwijt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:54
Het blijft een erg mooi programma, waar je zelfs als beginnend fotoliefhebber goed mee kan werken. Ik hoop dat Adobe wel in de toekomst iets toevoegd zodat je GPS gegevens aan je foto's kan toevoegen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 19:03
Ik heb het nog niet heel veel gebruikt, maar wat ik erg jammer vind, is dat de catalog (nog) niet op een netwerk-drive kan/mag staan.
Verder top programma! _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:06:
Ik heb het nog niet heel veel gebruikt, maar wat ik erg jammer vind, is dat de catalog (nog) niet op een netwerk-drive kan/mag staan.
Volgens mij moet dit gewoon werken, zolang je er maar een driveletter aan koppelt. Een UNC pad zal hij inderdaad niet ondersteunen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nope, het werkt niet, zelfs niet als je het met Subst onder Dos doet. Hij ziet het steeds, de zeikerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Gebruik dit programma sinds enkele tijd regelmatig, ook voor het tonen van foto's, maar ook voor het afdrukken en uiteraard bewerken. Het ziet er alleen al mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Fire69 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:33:
Nope, het werkt niet, zelfs niet als je het met Subst onder Dos doet. Hij ziet het steeds, de zeikerd :P
Misschien omdat er dan de mogelijkheid is dat meerdere computers met LR dezelfde catalogus bewerken, misschien zelfs op hetzelfde moment.
Maar zou inderdaad handig zijn als het wel kon!
LR 1.3 crasht bij mij trouwens net voor het eerst spontaan :/ heel vervelend, start ik hem opnieuw op gaat 'ie een dik kwartier de integriteit van de catalogus controleren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 15:44
Fire69 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:06:
De vraag is of je dat moet willen. Het lijkt me namelijk sterk dat een catalog door meerdere gebruikers tegelijk gebruikt kan worden, sterker nog, dat lijkt me de hele reden van het disablen van die functie. Tenzij je zelf achter een 4,2k rpm-schijf laptopje zit en je een GBIT uplink hebt naar een server met een of andere bizarre SCSI RAID-config, zie ik niet in waarom je je catalog niet gewoon lokaal zou kunnen/willen draaien. Misschien handig als je zelf alleen met meerdere computers werkt, maar aan de andere kant waarschijnlijk des te gevoeliger voor een corrupte catalog. Áls je met meerdere pc's werkt zou ik eerder met een externe HDD werken en daar mijn foto's/cat op zetten. Scheelt waarschijnlijk ook in snelheid, en zeker als die externe HDD een firewire beestje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:14

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ben net begonnen met het werken met Lightroom. Een optie die ik nog niet heb kunnen vinden is het draaien van foto's (enkele graden), om bijvoorbeeld een horizon recht te zetten (incl. of excl. automatisch croppen). Zit dit ergens verstopt, of is het gewoon niet aanwezig?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205924

die zit onder crop, dan kan je een waterpasje gebruiken of arbitrair draaien met een schuivertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:14

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Anoniem: 205924 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:17:
die zit onder crop, dan kan je een waterpasje gebruiken of arbitrair draaien met een schuivertje :)
Ik moet toch wel echt stekeblind zijn geweest dat ik dat niet gezien heb. Ik heb namelijk wel met de croptool gewerkt 8)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Henk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:07:
[...]
Misschien handig als je zelf alleen met meerdere computers werkt
[...]
Ik werk het liefste op mijn laptop, maar als mijn vrouw weer eens een lijstje foto's wil klaar zetten om te laten ontwikkelen, zou ze dat op haar laptop doen (aangezien ik overdag niet thuis ben en mijn laptop dus ook niet).
Dat gaat nu dus niet, tenzij we idd met een externe schijf gaan beginnen over en weer gooien, maar dat vind ik maar vervelend werken. Zeker als je gezellig in de woonkamer in je zetel hangt :P
En een externe HD waar enkel die catalog opstaat... beetje idioot. De foto's komen al vanaf de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:26:
[...]

Ik werk het liefste op mijn laptop, maar als mijn vrouw weer eens een lijstje foto's wil klaar zetten om te laten ontwikkelen, zou ze dat op haar laptop doen (aangezien ik overdag niet thuis ben en mijn laptop dus ook niet).
Dat gaat nu dus niet, tenzij we idd met een externe schijf gaan beginnen over en weer gooien, maar dat vind ik maar vervelend werken. Zeker als je gezellig in de woonkamer in je zetel hangt :P
En een externe HD waar enkel die catalog opstaat... beetje idioot. De foto's komen al vanaf de server.
Totdat per ongeluk je vrouw besluit dat fotolijstje voor het afdrukken samen te gaan stellen op het moment dat jij (elders in het huis) aan het editten bent. Corrupte catalog en je laatste backup is natuurlijk minstens een maand oud.

En dan zijn er in jouw situatie nog afspraken te maken over wie wanneer welke catalog opent. Ga je in een situatie zitten waar meer gebruikers een netwerkshare delen, dan wordt het risico nog een stuk groter.

Neuh, ik snap de keuze wel, het heeft echt zo zijn redenen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 21-01-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Je kunt de catalog ook automatisch laten backuppen ;) Beetje jammer dat dit altijd tijdens het opstarten van het programma gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
thijz schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:51:
Je kunt de catalog ook automatisch laten backuppen ;) Beetje jammer dat dit altijd tijdens het opstarten van het programma gebeurt..
I know, bij mij vraagt hij ook tijdens het starten wat de bedoeling is. Het is alleen nog steeds niet zo dat het de bedoeling is dat je je backups nodig hebt imho, en daarom zit die niet-netwerkschijf-functionaliteit in je .cat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Henk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:02:
[...]

Totdat per ongeluk je vrouw besluit dat fotolijstje voor het afdrukken samen te gaan stellen op het moment dat jij (elders in het huis) aan het editten bent. Corrupte catalog en je laatste backup is natuurlijk minstens een maand oud.

En dan zijn er in jouw situatie nog afspraken te maken over wie wanneer welke catalog opent. Ga je in een situatie zitten waar meer gebruikers een netwerkshare delen, dan wordt het risico nog een stuk groter.

Neuh, ik snap de keuze wel, het heeft echt zo zijn redenen :P
Het is idd te riskant in een situatie waar er een reële kans is dat meerdere mensen de catalog willen openen. Dat is bij ons niet zo :)
In een bedrijf of zo, zou de admin toch moeten kunnen beslissen hoe het geïmplementeerd wordt, vind ik dan.

Backup staat ingesteld op wekelijks, en server wordt ook gebackupped, dus da's wel ok ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Fire69 op 21-01-2008 12:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Henk schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:02:
Das natuurlijk lastig als het zo zou gaan :) Toch vervelend als je iedere keer met een corrupte catalog zit als er twee mensen wat doen in de catalog, maar... je zou zeggen een catalog is een (soort van) database. En het locking principe van records in databases is natuurlijk net zou oud als de weg naar Rome. Zolang niet twee partijen schrijven gaat et goed, dus het zou me niets verbazen dat er (ooit) wat functionaliteit in zou komen die het mogelijk maakt om met meerdere mensen in 1 catalog te werken. Misschien heel triviaal, als alleen lees rechten voor alle gebruikers (behalve 1), maar misschien ook wel meer richting CVS / Subversion achtige functionaliteit waar de aanpassingen worden gemerged :)

Maar uit overwegingen van het niet al te complex maken van de software EN het feit dat de ontwikkelaars misschien helemaal niet het doel hebben om een multi user omgeving te maken kan ik de keuze ook begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben nu helemaal overgeschakeld op lightroom voor het bewerken van mn foto's. Ik gebruik Photoshop nauwelijks meer. Maar ik heb nog wel wat wensen voor lightroom 2.0

- het kunnen toevoegen van tekst (in diverse kleuren) bij het exporteren van de foto's, dit doe ik nu nog via bordermaker.
- een optie om de ictp data ook echt in de orginele foto te kunnen zetten, zodat je bij een eventuele overgang naar een andere fotomanager dat kan laten uitlezen (al zullen ze die optie natuurlijk nooit om die reden erin doen)
- optie om alleen bestanden te kunnen uploaden naar een webpage, dus geen gehele html/flash gallery.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Backpacker schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:15:
[...]
- een optie om de ictp data ook echt in de orginele foto te kunnen zetten, zodat je bij een eventuele overgang naar een andere fotomanager dat kan laten uitlezen (al zullen ze die optie natuurlijk nooit om die reden erin doen)
[...]
Als er een programma komt dat de xmp-files van Lightroom kan lezen, is dit helemaal niet nodig natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:22:
[...]

Als er een programma komt dat de xmp-files van Lightroom kan lezen, is dit helemaal niet nodig natuurlijk :)
Nu je het zegt.....die zijn er al.

Wikipedia: Extensible Metadata Platform - Wikipedia, the free encyclopedia

Binnenkort maar eens onderzoeken wat ze kunnen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Kijk, zelfs Vista kan al XMP-files lezen, wat wil je nog meer! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-04 11:07
Ik gebruik Lightroom zeer vaak in mijn workflow. Toch moet ik opmerken dat de bewerkingstools niet echt alles zijn. Ik moet vaak nog overschakelen naar Lightzone en Photoshop CS3 met alle extra filters van dien.

Erg spijtig vind ik dat Lightroom geen 32bit bestandsstructuur kan lezen. Als ik een HDR maak met Photoshop of Photomatix is dat nodig. Ook vind ik het spijtig dat als ik een RAW foto in een externe editor als Lightzone, die niet via rechterklik/Edit in... Raw of DNG kan laten exporteren naar Lightzone. Enkel Tiff is mogelijk.

Weliswaar zijn dit echt wel maar kleine opmerkingen voor een prima programma.

[ Voor 27% gewijzigd door ottovds op 27-01-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb een raar probleem. In de Library bij Missing Files staat dat ik 114 missing files heb.
Maar dat klopt dus niet.
Als ik Missing Files aanklik, toont hij me ook die 114 files, ik kan deze gewoon bewerken en zo. Er staat helemaal niks in het rood aangeduid.
Eerst stond er wel bij al die files een vraagteken rechtsboven, maar nadat ik 1 geopend had, gingen ze allemaal weg (alsof hij ze plots terug gevonden had). Die Missing Files blijven echter gewoon staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:27:
Ik heb een raar probleem. In de Library bij Missing Files staat dat ik 114 missing files heb.
Maar dat klopt dus niet.
Als ik Missing Files aanklik, toont hij me ook die 114 files, ik kan deze gewoon bewerken en zo. Er staat helemaal niks in het rood aangeduid.
Eerst stond er wel bij al die files een vraagteken rechtsboven, maar nadat ik 1 geopend had, gingen ze allemaal weg (alsof hij ze plots terug gevonden had). Die Missing Files blijven echter gewoon staan? :?
Heb je al een keer de integriteit van de catalogus laten testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Yep...
Heb zelfs al eens een nieuwe catalogus van mijn 400D-folder laten maken, en dan geeft hij even veel foto's in de catalogus, alleen geen 114 missing files natuurlijk.
Als ik 1 van de missing files remove, wordt hij ook effectief uit mijn catalogus verwijderd.
Zo even die 114 files verwijderen en weer toevoegen zie ik niet direct zitten eigenlijk... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Synchronisatie van de betreffende folder al geprobeerd? Dit kan wel eens helpen bij dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Yep, ook al gedaan, maakt allemaal niks uit... Denk dat ik er gewoon maar zal moeten mee leven.
Heb wat gegoogled en nog mensen gevonden met het probleem sinds v1.3.1 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 08:59
Hoe is het nou de bedoeling dat je foto's gaat importeren. Maak je eerst een folder of collectie aan?! Of druk je simpelweg op de grote import knop en selecteer je een folder!? Beetje onduidelijk imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Neefdave schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 09:57:
Hoe is het nou de bedoeling dat je foto's gaat importeren. Maak je eerst een folder of collectie aan?! Of druk je simpelweg op de grote import knop en selecteer je een folder!? Beetje onduidelijk imho
Ik doe het laatste. Ik selecteer daarna mijn geheugenkaart, en dan komt er een menu waar mijn foto's naartoe gekopieerd moeten worden, met welke settings en hoe de import-mappen moeten heten. Simple as that :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 08:59
Als ik het zo even snel uit mijn eigen geheugen haal dan krijg ik alleen een scherm met alle "meta" gegevens laat maar zeggen, van plaats tot copyright enz. Maar dat menu zegt me niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:17
Ik was al een tijdje bezig met foto's verzamelen voordat ik het licht van Lightroom had gezien. Dus ik kopieer eerst alle foto's naar een folder, zodat ik de controle heb over mijn eigen folder structuur. Dan in Lightroom importeren vanaf disk, de nieuwe folder selecteren en een poosje wachten terwijl alle foto's geïmporteerd en gerenderd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb op mijn kaartje meestal vanalles door elkaar staan.
Dus kopieer manueel alles naar verschillende (bestaande) folders en synchroniseer die dan apart.
Als het er teveel zijn (meer dan 2 verschillende kan ik niet onthouden :P ), synchroniseer ik gewoon de root. Als er een nieuwe folder gemaakt is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 12:22
ik word helemaal GEK van de auto-adjust van Lightroom! Ondanks dat ik deze helemaal niet aan heb staan in de opties, gaat lightroom al mijn foto's automatisch aanpassen. Word er echt helemaal gek van. Hoe kan dit!?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Kwartjuh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 17:37:
ik word helemaal GEK van de auto-adjust van Lightroom! Ondanks dat ik deze helemaal niet aan heb staan in de opties, gaat lightroom al mijn foto's automatisch aanpassen. Word er echt helemaal gek van. Hoe kan dit!?
Dat is geen auto-adjust van Lightroom, het is een andere interpretatie van de RAW-data dan dat er in de embedded-jpeg van je raw bestand staat.

Als je het niet fijn vind dat de kleuren verspringen bij het selecteren, kun je bij het importeren de "create standard size previews" optie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 06-05 12:22
Ja, idd, nu je het zegt is dat idd wel logisch. Desondanks wel beetje irri.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
Even een vraagje:

Heb 2 maanden geleden windows op een nieuwe harde schijf geinstalleerd, maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik mijn oude bestanden en settings weer in Lightroom kan invoeren. Moet ik iets met de back-up file doen, en dan de bestanden aanwijzen?? En kan ik dit met een geupdate versie doen, of moet ik eerst terug naar het zelfde versie nummer?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
In principe moet je gewoon dubbelklikken op de .lrcat-file en Lightroom opent de cataloog.
Als je bestanden terug op dezelfde plaats staan, ben je klaar.
Anders moet je even 1 foto openen en aanwijzen waar hij staat, normaal vind LR dan automatisch alle andere foto's ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik blijf bizarre problemen houden met de croptool: ookal heb ik hem niet geselecteerd, soms gaat hij lukraak foto's croppen. Ctrl-Z helpt niks, hij gaat dan naar de bewerking vóórdat de croptoolbug optreedt. Foto's die zomaar alle kanten op draaien: grof irritant als je door moet werken en ik kan er maar niet achter komen waar het hem in zit. Ik heb het nl. al op drie systemen gehad... 8)7

Voorbeelden:
http://www.flickr.com/photos/neographikal/2269748961/
http://www.flickr.com/photos/neographikal/2268930894/
http://www.flickr.com/photos/neographikal/2268914802/

Echt extreem irritant. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
wat is zo'n beetje de minimale resolutie om lightroom te gebruiken? 1680x1050, werkt dat een beetje prettig bijvoorbeeld?

(1280x800 is nogal krap namelijk :) )

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
abrakadaver schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:06:
wat is zo'n beetje de minimale resolutie om lightroom te gebruiken? 1680x1050, werkt dat een beetje prettig bijvoorbeeld?

ik vind lightroom prima te doen op 1680x1050. 1280x800 is behelpen, net als 1280x1024. (breedbeeld vind ik wel een heel stuk fijner, vooral voor de landscape foto's.)

1920x1080 brengt niet zoveel voordeel, aangezien je maar 30 pixels in de hoogte wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
ik werk met 1920x1200, en je wint in breedte best wat, daar kunnen je tools, wel handig..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
ok, lightroom bevalt wel goed eigelijk. (zit nu door 1500 safarifoto's te werken, zucht) Maar heb niet zo'n zin om erg veel geld aan een monitor uit te geven, denk dat ik zometeen maar eens zo'n dell 2007 wfp ofzo ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

abrakadaver schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:06:

Jah, ik had het ook even op mijn laptop gezet, zodat ik op vakantie alvast de foto's kon bekijken enzo, die had ook 1280x800, toen schrok ik wel van wat ik uiteindelijk overhield aan foto :X

Thuis 1440x900, maar ook dat vind ik eigenlijk nog niet groot genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Simon schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:32:
ik werk met 1920x1200, en je wint in breedte best wat, daar kunnen je tools, wel handig..
Juist, probleem is dat veel schermen tegenwoordig breedbeeld zijn en dat je daardoor erg weinig verticale ruimte overhoudt. Mijn laptop is een 1280x800 en dat houdt bij verticale foto's absoluut niet over. Als je een breedbeeld-scherm neemt, dan zou ik toch echt serieus voor een 24" 1920x1200 scherm gaan.

Voor foto's gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar gewone 4:3 schermen, maar als je voor een breedbeeld gaat, doe het goed en zorg dat je ruimte hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 17-02-2008 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 09-05 11:55

Floor-is

5.2

neographikal schreef op zondag 17 februari 2008 @ 04:28:
Ik blijf bizarre problemen houden met de croptool: ookal heb ik hem niet geselecteerd, soms gaat hij lukraak foto's croppen. Ctrl-Z helpt niks, hij gaat dan naar de bewerking vóórdat de croptoolbug optreedt. Foto's die zomaar alle kanten op draaien: grof irritant als je door moet werken en ik kan er maar niet achter komen waar het hem in zit. Ik heb het nl. al op drie systemen gehad... 8)7

Voorbeelden:
http://www.flickr.com/photos/neographikal/2269748961/
http://www.flickr.com/photos/neographikal/2268930894/
http://www.flickr.com/photos/neographikal/2268914802/

Echt extreem irritant. Hebben meer mensen hier last van?
Lijkt me inderdaad extreem irritant, heb er echter zelf geen last van... Dus euhm succes :Y) ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Zelf gebruik ik Lightroom op een 1280 x 800 scherm en dat is inderdaad een beetje krap, maar het gaat. Voor de Mac gebruikers: Aperture 2 is nu ook wel een erg interessant programma geworden die qua performance LR misschien wel naar de kroon steekt.

MacBookLast.fmfacebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 09-05 15:33

Spotter

Lichtnicht

neographikal schreef op zondag 17 februari 2008 @ 13:10:
[...]

Juist, probleem is dat veel schermen tegenwoordig breedbeeld zijn en dat je daardoor erg weinig verticale ruimte overhoudt. Mijn laptop is een 1280x800 en dat houdt bij verticale foto's absoluut niet over. Als je een breedbeeld-scherm neemt, dan zou ik toch echt serieus voor een 24" 1920x1200 scherm gaan.

Voor foto's gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar gewone 4:3 schermen, maar als je voor een breedbeeld gaat, doe het goed en zorg dat je ruimte hebt.
Voordeel van een breedbeeld scherm in LR is dat je de met een sidebar open de foto zo maximaal mogelijk in beeld hebt. Ook vind ik het erg fijn in de Compare mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Klopt, maar toch, je houdt wel gruwelijk veel ruimte over door die 3:2 vs 16:10 verhoudingen. Ik vind het niet verkeerd werken, zeker niet met lekker brede sliders, maar om met portretfoto's een fatsoenlijk bruikbaar oppervlakte te behouden zit je dan toch wel aan 24" bij 1920x1200 imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Wat ik irritant vind aan die croptool is dat je niet verder dan 45 graden kunt draaien.
Ik kom nog wel eens foto's tegen die ik achteraf beter op portretstand had kunnen maken (dus het cropgebied 90 graden draaien, niet de foto zelf). Geen idee hoe ik dat achteraf crop binnen Lightroom.
Zie dit voorbeeld, hoe zou ik alleen het rode vlak kunnen croppen ZONDER de aspect ratio aan te passen?

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/9923/cropgr2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Tom op 17-02-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
Je kunt toch gewoon bij het croppen de verhouding aangeven? Dan doe je 'original' en kun je gewoon croppen zoals jij wilt, voor zover ik weet.

Op je toetsenbord A (constrain Aspect ratio) en S (crop to SAME aspect ratio)?

[ Voor 22% gewijzigd door RobertJ op 17-02-2008 21:02 ]

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-04 01:21
Heeft iemand ervaring met lightroom icm mac en een externe server waar de foto's opstaan? Ik wil een fileserver inrichten hier en daar al mijn foto's opplaatsen, als ik de server als locatie aangeef van de foto's gaat lightroom hier dan geen problemen mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

RobertJ schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:58:
Je kunt toch gewoon bij het croppen de verhouding aangeven? Dan doe je 'original' en kun je gewoon croppen zoals jij wilt, voor zover ik weet.

Op je toetsenbord A (constrain Aspect ratio) en S (crop to SAME aspect ratio)?
Oeps, you're right!
Ik pakte altijd gelijk de hoeken en wilde dat draaien, maar dan blijft het hangen bij 45 graden. Blijkbaar kan het alleen met die crop frame tool (wist niet dat die zich aan de verhoudingen hield :$).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Hoe zet je bij Lightroom uit dat die automatisch start als er een geheugenkaart of usb-schijf in je pc wordt gestopt? Ik kan het nergens tussen de preferences vinden. :?
En hij vindt die Photoshop CS3 niet. Bij preferences>external editing staat "Edit in Adobe Photoshop (not found)". Is dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
TomR schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:06:
Heeft iemand ervaring met lightroom icm mac en een externe server waar de foto's opstaan? Ik wil een fileserver inrichten hier en daar al mijn foto's opplaatsen, als ik de server als locatie aangeef van de foto's gaat lightroom hier dan geen problemen mee hebben?
Werkt perfect, enkel je catalog moet lokaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Tom schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:54:
Wat ik irritant vind aan die croptool is dat je niet verder dan 45 graden kunt draaien.
Ik kom nog wel eens foto's tegen die ik achteraf beter op portretstand had kunnen maken (dus het cropgebied 90 graden draaien, niet de foto zelf). Geen idee hoe ik dat achteraf crop binnen Lightroom.
Dit kan heel eenvoudig. Je begint met je crop waar je ongeveer de linker bovenhoek wilt hebben en dan drag je net zolang naar de rechter onderhoek totdat de cursor buiten de foto valt (je zult zien dat het cropgebied 90 graden draait wanneer je in "portret stand" komt.) Als je dan de muisknop los laat zal hij een crop overlay in portret over de gehele hoogte van de foto leggen. Deze kun je dan nog wat verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
-DG- schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:14:
Hoe zet je bij Lightroom uit dat die automatisch start als er een geheugenkaart of usb-schijf in je pc wordt gestopt? Ik kan het nergens tussen de preferences vinden. :?
Ik heb LR niet bij de hand, maar het staat wel degelijk bij de instellingen. Zoek eens met Google.
En hij vindt die Photoshop CS3 niet. Bij preferences>external editing staat "Edit in Adobe Photoshop (not found)". Is dat op te lossen?
Zoek eens in Google en je vindt een oplossing. Ook een "repair installation" van CS3 doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
TomR schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:06:
Lightroom kan prima overweg met foto's die op een externe server staat. Zoals vaker is beschreven in dit topic moet je catalog wel op een lokale schijf staan. Ik heb zelf een catalog met daarin een lokale laptopschijf en een server disk. De recente foto's staan op mijn lokale schijf (lekker snel en altijd beschikbaar) en het archief op de server. Als ik ruimte nodig heb of niet verwacht aan de foto's te werken dan verplaats ik ze naar de netwerk schijf. Doe dit wel vanuit Lightroom anders raakt de catalog van slag (is wel weer te fiksen, maar is meer werk). Deze flow werkt perfect. Als ik niet aan het netwerk zit, dan is de folder rood, maar Lightroom kan er prima mee omgaan.

Rest me alleen nog even te zeggen dat je moet zorgen dat je moet zorgen voor een goede back-up van je foto's en lightroom catalog.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Fire69 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:27:
Maar dat klopt dus niet.
Even mezelf quoten, met een work-around voor moesten anderen dit probleem ook krijgen.

Aangezien ik vandaag plots weer 28 extra missing files had, toch maar eens verder naar een oplossing gezocht.
Een echte oplossing om het probleem te voorkomen, heb ik niet gevonden, wel een work-around om het op te lossen.

- Ga naar de Missing Files in je Library, selecteer alle foto's die daar instaan.
- In het menu Metadata kies je 'Save Metadata to File' (Ctrl-S)
- Alle foto's krijgen een bijhorende xmp
- Verwijderd de foto's in de Missing Files uit je Library (gewoon delete en Remove dus)
- Synchronizeer je folder

Handig is het niet, maar beter dan 145 foto's manueel terug keywords toevoegen en developpen en zo... :/

Nu heb ik nog 1 vraagje...
Als al die files terug in de Library staan, mag ik de xmp-files dan gewoon deleten? :?

• Magic
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:21:
[...]
Nu heb ik nog 1 vraagje...
Als al die files terug in de Library staan, mag ik de xmp-files dan gewoon deleten? :?
Ja, al je metadata staat in de lightroom catalog.

Ikzelf laat ze altijd lekker staan, 't kost bijna niks aan harddiskruimte en het is handig als eventuele backup.

• Fire69
Als ze er staan, doet hij dus steeds een update van de catalog EN de xmp?
En wat als de xmp verandert buiten Lightroom om?

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 16:15
In een ander topic heb ik het ook gemeld en gevraagd, maar het leek mij hier ook wel op zijn plek:
Op de Lightroom SDK pagina zag ik net dat iemand een Geotag plugin heeft gemaakt voor Lightroom.
Aangezien ikzelf nog niet geotag (ik hou wel dit topic in de gaten omdat ik het zeer zeker snel wil gaan doen) is mijn vraag of het werkt.

hier is het topic te vinden op het Adobe forum en hier is de plugin zelf te vinden.
Two new items are added to the File menu:

Geotag Photos
Select the photos you want to tag in the main Lightroom interface then choose this menu item. A dialog is presented that allows you to choose the GPX file for location information and the destination settings.
Sync Photo to GPS
This item allows you to match the timestamp of your GPS unit with the timestamp recorded by your camera. First select a picture of you GPS showing the time in the main Lightroom interface.

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Fire69
Net even snel kunstmatig getest (gewoon screenshot gemaakt, en een gpx-file die ik hier nog had datum/tijd in aangepast :) ).
Het werkt, maar ik vind wel dat hij even een melding zou mogen geven of alles geluk is of niet.

Volgens mij zit er toch wel nog een klein bugje in. Als ik de plugin voor de 2de keer start, krijg ik een foutmelding (internal error blabla). Ik moet wel zeggen dat ik de plugin niet op de plaats heb staan, waar het volgens de maker moet. Vind het vreemd dat je die plugin in je profile moet zetten, dus heb hem in de plugin-dir onder program files staan. Werkt perfect voor de flickr-plugin zo...

[edit]
Om de test te doen, heb ik wel LR opgestart zonder access tot mijn foto's (zit op mijn werk), nu heb ik dus terug +200 missing files. :)
Hoop dat hij deze vanavond thuis gewoon terugvind! :/

[ Voor 13% gewijzigd door Fire69 op 21-02-2008 09:45 ]

• Magic
  • Niet online
Fire69 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:13:
Als ze er staan, doet hij dus steeds een update van de catalog EN de xmp?
En wat als de xmp verandert buiten Lightroom om?
het automatisch updaten van XMP bestanden doet hij alleen als je dat aan hebt staan. Als je XMP veranderd buiten lightroom om dan ziet lightroom die verandering en vraagt hij welke "ruled".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 20:28
Hoe kan het dat Lightroom mijn foto's beroerder resized dan de freeware widget Image Shackle? Doet die tweede het gewoon supergoed of de eerste slecht?

Here's the deal. Ik heb een RAW in LR. Deze exporteer ik naar 800x533 als 100% JPG, én als fullsize 100% JPG, waarna ik 'm met Image Shackle resize naar 800x533. Zie onderstaande crops (100% JPG, Photoshop) ter verduidelijking.

Resized by Lightroom
Resized by Shackle

Vooral als je naar de twee rechtse verticale witte strepen en het raampje kijkt, zie je toch duidelijk verschil. Ik vind het beroerd, omdat ik direct vanuit LR mijn foto's wil uploaden naar m'n photoblog. Maar de kwaliteit is dan dusdanig, dat ik nu eerst fullsize moet gaan exporteren, en die fullsize dan door Shackle moet halen + apart uploaden. Iemand suggesties (hoe dit kan)?

[ Voor 16% gewijzigd door Melkbus op 01-03-2008 18:10 . Reden: image update ]

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
zo te zien geeft image shackle nog een laagje USM over de foto, dit kun je in lightroom ook doen, in het blokje "sharpening". eventueel maak je er een preset voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Magic op 29-02-2008 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Je kan de sharpening in LR op vrijwel dezelfde manier controleren als USM in Photoshop (amount, radius, detail en masking). Wellicht eens kijken hoe de instellingen in LR zijn, en of ze niet veel te hoog staan?

Of gebruik je wellicht nog een oudere versie van LR (< 1.3)? In eerdere versies was de sharpening namelijk vrij grof, en niet uitgebreid instelbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Hmm, effe over dat sharpenen van lightroom, hoe kan ik dit voorkomen?
ik heb deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/dpz/_MG_5365.jpg

Maar check die randen:
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/dpz/_MG_5365_crop.jpg

Was geloof ik wel een bekend probleem, maar kan er zo geen oplossing voor vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 23:49
abrakadaver schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:36:
Hmm, effe over dat sharpenen van lightroom, hoe kan ik dit voorkomen?
ik heb deze foto:
[afbeelding]

Maar check die randen:
[afbeelding]

Was geloof ik wel een bekend probleem, maar kan er zo geen oplossing voor vinden :(
Heb ik vooral bij veel gebruik van bvb fill light.. Dus ik betwijfel of dit een sharpeningprobleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 20:28
Zoefff schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:08:
Je kan de sharpening in LR op vrijwel dezelfde manier controleren als USM in Photoshop (amount, radius, detail en masking). Wellicht eens kijken hoe de instellingen in LR zijn, en of ze niet veel te hoog staan?

Of gebruik je wellicht nog een oudere versie van LR (< 1.3)? In eerdere versies was de sharpening namelijk vrij grof, en niet uitgebreid instelbaar :)
Hmm, als ik de sharpening uitzet krijg ik precies hetzelfde effect. Ik heb LR 1.3.1. Zou LR eerst resizen en dan de sharpening doen? Of andersom (dit laatste lijkt me logischer)? De enige plek waar ik de sharpening aan kan passen is toch gewoon in de Develop module onder 'Sharpening'?

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
Wat zijn trouwens de meest gebruikte presets? Gebruiken jullie bijvoorbeeld zelfgemaakte presets? Of zijn er ook goede (gratis) pakketjes met presets verkrijgbaar?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
fill light en recovery koen, die zorgen voor die gare randjes

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
ok tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Teveel Clarity kan het ook veroorzaken trouwens, vaak zijn dan de halo's wel iets groter, maar ik heb dit wel vaker gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
http://www.adobeforums.com/webx/.3c0647a0

Hopelijk leest Adobe mee, want het is werkelijk grof irritant als je flink wat werk moet verzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 11:22

qless

...vraag maar...

RobertJ schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:04:
Wat zijn trouwens de meest gebruikte presets? Gebruiken jullie bijvoorbeeld zelfgemaakte presets? Of zijn er ook goede (gratis) pakketjes met presets verkrijgbaar?
http://www.lightroomkillertips.com/ staan paar mooie tussen en:
http://inside-lightroom.com/index.php staan er ook erg veel.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
de mooiste presets maak je lekker zelf :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik zit nog steeds te sukkelen met die XMP-files (een goeie 100) die ik heb moeten aanmaken omdat ik plots Missing Files had.
Ik wil dus echt van die XMP's af, maar het lukt me maar niet op de metadata gewoon in de catalog te krijgen en die XMP te deleten.
Als ik ze delete krijg ik onmiddelijk weer die Missing Files. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Het lukt Lightroom 1.3 op OSX niet om de ISO snelheid van mijn IXUS 65 uit te lezen; er komt simpelweg een streepje te staan. Bij de foto's van m'n 20D gaat het zonder problemen.
Iemand een idee waaraan dit kan liggen en of er eventueel wat aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vrees dat ACR niet helemaal heilig is wat dat betreft: ook mijn sig15 wordt amper tot niet herkend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:24
Korakal schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:34:
Het lukt Lightroom 1.3 op OSX niet om de ISO snelheid van mijn IXUS 65 uit te lezen; er komt simpelweg een streepje te staan. Bij de foto's van m'n 20D gaat het zonder problemen.
Iemand een idee waaraan dit kan liggen en of er eventueel wat aan te doen is?
Dit probleem ken ik. De compactcameras van Canon slaan de ISO-waarde op een rare plek in de EXIF op. Als je met EXIFtool de informatie uit de jpeg trekt, zul je zien dat de ISO-waarde van de foto onder het kopje 'Composite' staat en laat dit nu net een sectie zijn die LR niet gebruikt (is volgens mij sowieso geen concrete groep binnen de EXIF-data, maar iets dat door EXIFtool wordt samengesteld uit andere tags).

In de originele EXIF-data is onder de noemer 'Camera ISO' in de sectie 'MakerNotes', wel een waarde terug te vinden, maar LR negeert deze waarde. Deze zal een nummer bevatten als de ISO-waarde met de hand is ingesteld en 'Auto' als de camera op automatisch stond (het feit dat er 'Auto' in kan staan is ook de reden dat de waarde niet onder de officiele ISO EXIF-waarde staat, aangezien deze alleen nummers kan bevatten). De waarde van de automatische stand zou je verwachten onder de tag 'Auto ISO', maar deze komt bij mij vaak niet overeen met de waarde in de 'Composite' sectie. Ook is de 'Auto'-waarde bij een aantal camera's geen mooie ISO-waarde als 50, 100, enz, maar iets als 141.

Mijn 20D heeft in de normale EXIF-data gewoon een tag 'ISO', in de sectie EXIF,met daarin de concrete waarde en dat snapt LR prima.

Nu is het met EXIFtool ook mogelijk om EXIF-data in een bestand te proppen. Het volgende commando schrijft de ISO-waarde uit het Composite deel naar het officiele EXIF ISO-veld:

exiftool -P -'Composite:ISO>EXIF:ISO' file.jpg
(-P zorgt ervoor dat het bestand zijn originele datum en tijd behoudt en standaard maakt EXIFtool een backup van je originele bestand)

Als je veel op Auto hebt geschoten is het misschien een idee om eerst te kijken wat voor een waarde daar uitrolt, voordat je je LR vol hebt zitten met dubieuze ISO-waarden ;).

PS. voor losse files werkt het, maar heb dit commando nog niet in een batch over al mijn oude JPEGs gedraaid, omdat ik ook nog bepaalde EXIF-info uit de JPEG in de bijbehorende PSD wil proppen. ISO- en lensinformatie is ooit verloren gegaan bij het direct openen van de JPEG in PS :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
simon schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:14:
de mooiste presets maak je lekker zelf :)
En deel je daarna in Deel je zelfgemaakte Lightroom presets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Kheldar schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 02:29:
[...]

Dit probleem ken ik. De compactcameras van Canon slaan de ISO-waarde op een rare plek in de EXIF op. Als je met EXIFtool de informatie uit de jpeg trekt, zul je zien dat de ISO-waarde van de foto onder het kopje 'Composite' staat en laat dit nu net een sectie zijn die LR niet gebruikt (is volgens mij sowieso geen concrete groep binnen de EXIF-data, maar iets dat door EXIFtool wordt samengesteld uit andere tags).
Dat had ik inderdaad al opgemerkt! Ook het verschil met de 20D qua locatie was mij opgevallen; en volgens jouw (overigens hele duidelijke uitleg _o_) is dat dus gelijk de verklaring! Ik had er niet bij stilgestaan dat dat composiet gedeelte niet zo generiek was...
Nu is het met EXIFtool ook mogelijk om EXIF-data in een bestand te proppen. Het volgende commando schrijft de ISO-waarde uit het Composite deel naar het officiele EXIF ISO-veld:

exiftool -P -'Composite:ISO>EXIF:ISO' file.jpg
(-P zorgt ervoor dat het bestand zijn originele datum en tijd behoudt en standaard maakt EXIFtool een backup van je originele bestand)
Kijk, nou gaan we ergens komen! Dat ga ik eens even proberen!
Als je veel op Auto hebt geschoten is het misschien een idee om eerst te kijken wat voor een waarde daar uitrolt, voordat je je LR vol hebt zitten met dubieuze ISO-waarden ;).
Schiet gelukkig altijd op een preset waarde omdat ik niet wil dat de Ixus van ISO's boven de 400 gebruik gaat maken, dat is namelijk compleet waardeloos vanwege de ruis.

Thanks man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Versie 1.4 is uit!
UPDATE FOR LIGHTROOM 1.4:
Lightroom 1.4 includes corrections for the following issues:
• Compatibility with legacy printer drivers on OS X 10.5 (Leopard) has been updated.
• Previous camera profiles identified in the Calibrate panel of the Develop module may
have displayed poor results at extreme ends of the temperature and tint ranges. A new
camera profile identified as Camera Raw 4.4 is now available and will be applied by
default to all images without existing Camera Raw or Lightroom settings. The creation of
new default profiles will also include the updated Camera Raw 4.4 profile. Images edited
in Camera Raw or Lightroom with earlier profiles will retain the earlier profile value and
visual appearance.
• In previous grayscale conversions the Color Noise setting was disabled and this could
result in an image with excessive noise when grayscale channel mixing is applied. Both
the tool and effect have been enabled in Lightroom 1.4 providing the ability to reduce
noise in grayscale conversions. In order to return to the prior visual appearance, Color
Noise reduction can be set to zero.
Lightroom 1.4 includes the following known issues:
• In the print module, deselecting the Identity Plate option when the option to render on
every image is already applied will result in no change and the Identity Plate will be
applied to every image. To remove the Identity plates, deselect the option to render the
Identity Plates on every image then deselect the Identity Plate option.
Windows: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3892
Mac: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3891

Nog altijd niet de croptoolbug of de identity plate draaibug opgelost... Ik heb het gevoel dat de development wat stil begint te liggen, weinig bugfixes en/of nieuwe dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 09-05 15:33

Spotter

Lichtnicht

neographikal schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 08:54:
Ik heb het gevoel dat de development wat stil begint te liggen, weinig bugfixes en/of nieuwe dingen.
Of dat bewaren ze voor 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipperJR
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 15:27
Ik gebruik nu sinds een paar dagen Lightroom alleen zit ik met een probleempje waar ik niet helemaal zelf uitkom.,..
Ik bewerk mijn foto's in de develop sectie en sla ze dan op in de catalog. maar wanneer ik de foto's export om ze op het internet te zetten, lijkt de export een stuk fletser, lichter en de kleuren komen totaal niet overeen met het beeld wat ik zie in de cataloge van Lightroom (die bewerkte foto)..

Wat doe ik nu verkeerd of is dit altijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Welk kleurprofiel gebruik je voor je export en waarin bekijk je ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipperJR
Waar kan ik dat kleurenprofiel zien?? Ik bekijk ze in Lightroom,Photoshop CS2, en Windows image viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bij je export moet je een kleurprofiel opgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipperJR
Mmm wtf! ik ben iets op het spoor denk ik... hij geeft bij het opstarten van Photshop ineens de volgende melding:

"The montior Profile "Samsung- Natural Color Pro 1.0 ICM" appears to be defective. Please rerun your monitor calibration software.

Wat doe ik hieraan,, en kan dit mischien het probleem zijn??

Overigens staat de import in LR op dng (bij kopje import) en export op sRGB

[ Voor 3% gewijzigd door ZipperJR op 16-03-2008 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
ik zou van de site van samsung even nieuwe drivers ophalen, daar zitten ook meteen kleurprofielen in.

of je kunt er misschien een zelf maken met bijvoorbeeld een spider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Let wel op dat er nog een paar vervelende bugs in zitten (evenals in ACR 4.4). Zie de diverse forums voor meer informatie. Zelf ben ik tegen het probleem van incorrecte DNG conversie bij een import aangelopen en ben weer terug naar 1.3.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 11:22

qless

...vraag maar...

kdbruin schreef op maandag 17 maart 2008 @ 07:54:
[...]

Let wel op dat er nog een paar vervelende bugs in zitten (evenals in ACR 4.4). Zie de diverse forums voor meer informatie. Zelf ben ik tegen het probleem van incorrecte DNG conversie bij een import aangelopen en ben weer terug naar 1.3.1.
En immidels is de download link naar 1.4 vervangen door link naar 1.3.1....veel problemen gemeld kennelijk

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
wat is die bug in de crop tool dan?

Ik gebruik lightroom nu steeds meer, met name bij grote series en hij bevalt me best goed.
Enige wat ik graag zou zien is multimonitor support, maargoed als dat pas in 2.0 zit vind ik 't ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
abrakadaver schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:41:
wat is die bug in de crop tool dan?
Bij het croppen roteert LR de foto schijnbaar willekeurig.

Ikzelf ben het nog niet tegengekomen. Het schijnt ook niet gek vaak voor te komen, daarom vraag ik me af of het echt een bug in lightroom zelf is, of misschien een bug in bijvoorbeeld de toetsenbord-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Magic schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:29:
[...]

Bij het croppen roteert LR de foto schijnbaar willekeurig.

Ikzelf ben het nog niet tegengekomen. Het schijnt ook niet gek vaak voor te komen, daarom vraag ik me af of het echt een bug in lightroom zelf is, of misschien een bug in bijvoorbeeld de toetsenbord-software.
Ik kan het op verschillende systemen reproduceren en meer mensen hebben er last van. 't Zit hem helaas toch echt in LR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
neographikal schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:38:
[...]

Ik kan het op verschillende systemen reproduceren en meer mensen hebben er last van. 't Zit hem helaas toch echt in LR :)
in het topic dat je noemt is er maar 1 die hetzelfde probleem heeft ;)

Ik kijk verkeerd, ik zag alleen de laatste pagina kennelijk.

Maar dat je het kan reproduceren op verschillende machines zegt wel weer heel veel. Ik ben toch wel benieuwd wat dan het verschil maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 17-03-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het *lijkt* op wat Lee Jay daar zegt: wanneer de foto nog niet helemaal geladen is aan het werk gaan levert vaker problemen op. Hoe het komt is mij echter een raadsel en ik kan het ook niet 100% uitlokken. Het gebeurt me gewoon en als het me te vaak in een uur gebeurt terwijl ik 200 foto's moet leveren, dan gaat er geregeld een scheldkannonade overheen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
qless schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:30:
[...]

En immidels is de download link naar 1.4 vervangen door link naar 1.3.1....veel problemen gemeld kennelijk
Op de Adobe blogs kan je daar ook meer informatie over vinden.

[list]• Problemen met EXIF timestamp updates waardoor LR denkt dat de foto's out of sync zijn.
• DNG conversie errors (Windows only, ha-ha-haa :P )
• Olympus conversie errors

Ze raden inmiddels ook aan om tijdelijk weer terug te gaan naar 1.3.1 mocht je al geupgrade zijn naar 1.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 17:27
Gebruiken jullie nog aparte RAW verwerkingssoftware eigenlijk? Of is de LR RAW verwerking gewoon prima?

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
ACR (de RAW-engine) heeft zo zijn beperkingen en quircks, maar in het kader van de vlotte workflow neem ik er genoegen mee. Hij is niet slecht, maar met name met kunstlicht en overbelichte subkanalen is ACR niet sterk. Het ding levert wel een bak detail waar je eng van wordt :)
Pagina: 1 2 3 Laatste