Deel je zelfgemaakte Lightroom presets

Pagina: 1
Acties:
  • 6.636 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 18:07
Ik geloof dat er wel redelijk wat Lightroom gebruikers op GoT zitten, dus vandaar dit topic.

Gisteren heb ik op Sander zijn MacBookje de 'PaecKE's old skool toning'-preset gemaakt.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/DSC_2942.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/DSC_2942-2.jpg
*met dank aan sander voor de foto*

Ik heb geprobeerd er een lekkere oude

Download 'PaecKE's old skool toning'-preset

Ik ben benieuwd naar andere creatieve uitspattingen. Let erop dat jouw preset grotendeels hetzelfde resultaat geeft op verschillende foto's!

[ Voor 3% gewijzigd door Jasper op 17-07-2007 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41

Zoefff

❤ 

PaecKE's oldskool toning is de wombat :P

Je kan hem op enorm veel foto's loslaten die dan (soms met nog kleine wijzigingen hier en daar) een lekkere uitstraling krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/dump/DSC_0006_600_original.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kraagjes.nl/dump/DSC_0006_600.jpg

Lightroom presets zijn sowieso erg leuk om mee te spelen. Zodra je er 1 gemaakt hebt voor een bepaalde shoot ga je oude foto's opzoeken om hem daar op los te laten, soms met geweldige resultaten :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Laatst online: 13:34
Leuk initiatief! Vooral ook leuk omdat andere mensen wel eens ideeën kunnen hebben waar je zelf niet zo snel op komt. Zo kan je mooi van elkaar leren :)

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 22:09
Hoe gebruik ik hem ??

edit:
Laat maar, gevonden :P

[ Voor 48% gewijzigd door Massiefje op 17-07-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Als het goed is kan je, onder windows, je presets vinden onder \Documents and Settings\$username\Application Data\Adobe\Lightroom\Develop Presets. Hier kan je presets neerzetten. En natuurlijk ook weghalen om hier te posten :)

Volgende preset. Deze preset heeft Sander geknutseld, maar toch post ik hem ;) Hij geeft mij een lekker analoog gevoel.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/sander-toning-2.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/sander-toning-1.jpg

Download deze preset

[ Voor 45% gewijzigd door Jasper op 17-07-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Beetje slow dit topic..
Nog een voorbeeld van de eerste preset die gepost is:

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/IMG_2200-01-2.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://photo.shoq.com/images/private/IMG_2200-01-3.jpg

De na variant is er ook met nog net iets meer ouderwetse bewerking.

[ Voor 23% gewijzigd door Jasper op 18-07-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Jasper schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:52:
Als het goed is kan je, onder windows, je presets vinden onder \Documents and Settings\$username\Application Data\Adobe\Lightroom\Develop Presets. Hier kan je presets neerzetten. En natuurlijk ook weghalen om hier te posten :)
En voor de volledigheid op Mac in ~/Library/Application Support/Adobe/Lightroom/Develop Presents/User Presents/

Als je nou de volgende keer ook een professionelere naam kiest, iets minder chinezen geel staat niet zo :p

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ach, dat geeft alleen maar wat historie aan de preset. De skintones waren eerst namelijk veel te geel, hence 'iets minder chinezengeel' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159

Hoe maak je en bewaar je deze presets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Anoniem: 50159 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:50:
Hoe maak je en bewaar je deze presets?
Plusje indrukken bij je presets

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Eerst dus de foto aanpassen zoals je hem wilt hebben, en dan op het plusje drukken. LR geeft je dan een venster waarin je kan aangeven welke bewerkingen je allemaal wilt meenemen in de preset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camiels
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Heel gaaf deze preset, dank voor het delen! Heb 'm zelf ook even toegepast op een winter kiekje van afgelopen weekend:

Origineel:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2338/2128929347_274dac8277.jpg

Bewerkt met Old School:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2233/2132195397_29788f96cc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camiels
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik had zelf ook nog een preset welke hier vandaan gedownload kan worden:

http://www.schoonens.nl/c...Monitor/download.php?id=2

Deze preset doet het volgende met de foto:

Origineel:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2338/2128929347_274dac8277.jpg

Antique:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2102/2132232529_6fa8cca687.jpg

Ik heb ook een blogpost geschreven over deze en jullie presets, en ben zo vrij geweest om jullie presets daarbij te demonstreren, inclusief originele credits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229664

Zijn deze presets ook te gebruiken in Photoshop? Of te converteren in actions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Anoniem: 229664 schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:48:
Zijn deze presets ook te gebruiken in Photoshop? Of te converteren in actions?
Nee. Je zal eenzelfde effect vast ook kunnen benaderen met een action in Photoshop, maar je kan niet zomaar de Lightroom presets omzetten naar een Photoshop action omdat de LR-presets compleet anders werken. Het is misschien wel mogelijk om zo'n preset te gebruiken in de Photoshop RAW-converter omdat die afaik van dezelfde plugins gebruik maakt, maar of daar ook een interface voor is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23881

Hoi,
is mij toch nog niet helemaal duidelijk, hoe krijg ik dat irtemplate bestand als preset in lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Jasper schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:52:
Als het goed is kan je, onder windows, je presets vinden onder \Documents and Settings\$username\Application Data\Adobe\Lightroom\Develop Presets. Hier kan je presets neerzetten.
Of
breinonline schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 09:39:
[...]

En voor de volledigheid op Mac in ~/Library/Application Support/Adobe/Lightroom/Develop Presents/User Presents/
Dus zoek die map op en kopieer daar de present in.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Lekker Casema_Sucks!

nicknaam: Zie Jasper in "Deel je zelfgemaakte Lightroom presets" :) te laat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jasper op 24-12-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je , maar ik was te snel met mijn vraag.
in windows r-muisknop op bv userpresets en import......et voila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat dachten jullie hiervan?
Wel niet van mijzelf.....maar toch
http://inside-lightroom.co.uk/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Daar zitten ook best fijne tussen. Met name in de zwart/wit hoek wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229664

Ik heb geprobeerd om de waardes uit die files in Photoshop te gebruiken bij HSL. Maar waarom zit er een oranje en paarswaarde in, die kom ik niet tegen in Photoshop... is er een workaround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Niet zelf gemaakt, wel gewoon te delen met de rest van de wereld: 300 presets van inside lightroom

Nog 1 hiervandaan klik

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAdmin
  • Laatst online: 30-07-2024
Die laatste is geen verzameling van 300 presets, maar 2 versies van de "300-preset".

Is niet erg, zijn best mooie, maar is dus geen enorme lijst....

Toch dank voor de post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Anoniem: 229664 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:26:
Ik heb geprobeerd om de waardes uit die files in Photoshop te gebruiken bij HSL. Maar waarom zit er een oranje en paarswaarde in, die kom ik niet tegen in Photoshop... is er een workaround?
Welke versie van Photoshop? Er zit namelijk verschil in de mogelijkheden van de RAW converter in Photoshop CSx en Elements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdeurloo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12-2023
Tijd voor een beetje leven op dit forum.

Ik ben sinds kort begonnen met een beetje hobby fotograferen, iets waar ik nog niet goed in ben is het nabewerken, wanneer ik aan al die schuifjes ga zitten krijg ik nooit het sfeertje wat ik in gedachten had.

Hebben jullie nog leuke presetjes die ik kan gebruiken?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:18
Dan is het misschien eerst eens handig om te leren wat al die schuifjes precies doen en betekenen.

Presetjes zijn leuk, maar dan nog..... het blijft een preset en zal dan nog steeds aangepast moeten worden naar het sfeertje wat jij in gedachten had. Als je echter niet weet welk schuifje waar verantwoordelijk voor is, heb je er nog niet veel aan.

Ik kan je alleen maar adviseren om eens op youtube te kijken naar het kanaal van bijvoorbeeld Anthony Morganti. Hij heeft korte basis filmpjes over Lightroom, maar legt wel heel goed uit wat de gevolgen van zo'n schuifje zijn.

Ook het YouTube kanaal van Adobe Lightroom zelf is heel leerzaam!

[ Voor 16% gewijzigd door PdeBie op 21-05-2015 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kan het hooguit als basis gebruiken maar ik heb een beetje een hekel aan mensen die denken dat het instagram is :+ In dat geval, schiet lekker in jpg, knal de foto's op je mobiel en knal ze op instagram.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Niets mis met de huidige tools van Instagram. Als je dat kan, dan kan je de vertaling naar Lightroom ook maken en vervolgens steeds meer leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdeurloo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12-2023
PdeBie schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:53:
Dan is het misschien eerst eens handig om te leren wat al die schuifjes precies doen en betekenen.
Ik kan je alleen maar adviseren om eens op youtube te kijken naar het kanaal van bijvoorbeeld Anthony Morganti. Hij heeft korte basis filmpjes over Lightroom, maar legt wel heel goed uit wat de gevolgen van zo'n schuifje zijn.

Ook het YouTube kanaal van Adobe Lightroom zelf is heel leerzaam!
Daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt voor de tip, ik ga ze'n YouTube kanaal eens checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jasper schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:13:
Niets mis met de huidige tools van Instagram. Als je dat kan, dan kan je de vertaling naar Lightroom ook maken en vervolgens steeds meer leren.
Precies.. instagram -> lightroom en niet een DLSR kopen, lightroom gaan gebruiken en alleen maar zoeken naar filters. Nou is dat niet direct van toepassing op de mensen hier hoor ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:18
Rdeurloo schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 19:10:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt voor de tip, ik ga ze'n YouTube kanaal eens checken!
Nog een kanaal waar ik veel van heb geleerd is die van Serge Ramelli

Hij is wel wat irritant met het aanbevelen van zijn eigen pakketten die hij verkoopt. In de oudere filmpjes was dat veel minder, maar tegenwoordig begint hij er mee.....

Het kanaal PhLearn vind ik ook leuk om te volgen, maar dat is voornamelijk Photoshop gericht. Al komen er de laatste tijd soms wat Lightroom filmpjes bij.

Dit is trouwens een prima introductie video voor Lightroom door Julieanne Kost.
Pagina: 1