Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 12:22
Lightroom 2.0 is gereleased.
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

edit: goed, ik heb dus niet de 1e post in dit topic. blijkbaar hebben de modjes het topic aangepast om beta- en pre-talk eruit te filteren. Ik heb geen in en tijd om een goeie topicstart te maken. mocht iemand dat wel graag willen dan zou ik zeggen: Doe je ding, en stuur mij de code. dan zet ik em in deze post :)

[ Voor 66% gewijzigd door Kwartjuh op 30-07-2008 19:48 ]

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-05 08:38
Is de 1.0 licentie geldig op de nieuwe release?
Lightroom 1.x customers: Upgrade to Lightroom 2 for $US99. To be eligible for the special upgrade price and to install the upgrade software successfully, you must own a previous licensed version of Adobe Photoshop Lightroom.

[ Voor 71% gewijzigd door Jasper op 29-07-2008 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Super, vanavond maar eens even downloaden en proberen, en waarschijnlijk meteen maar even aanschaffen :)

Jammer dat $99,- zich dan weer vertaald naar 117,81 euro

Raar trouwens dat de boxed versie (shipped) 2 euro goedkoper is dan de download versie :S

[ Voor 44% gewijzigd door Magic op 29-07-2008 09:03 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dat klopt, alleen heb je in de nederlandse store geen optie om in dollars te betalen. :)

Kan ik ongestraft upgraden in de amerikaanse store? Ik heb een (boxed) licentie van LR1 gekocht in nederland. Ik hoef niet opnieuw een boxed versie te hebben, download versie is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Magic schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:14:
[...]

Dat klopt, alleen heb je in de nederlandse store geen optie om in dollars te betalen. :)

Kan ik ongestraft upgraden in de amerikaanse store? Ik heb een (boxed) licentie van LR1 gekocht in nederland. Ik hoef niet opnieuw een boxed versie te hebben, download versie is prima.
Geprobeerd, je moet een adres in US/Canada/Mexico hebben :(

[ Voor 3% gewijzigd door Dannr op 29-07-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dannr schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:05:
[...]

Geprobeerd, je moet een adres in US/Canada/Mexico hebben :(
Damn, dat is jammer, naja, die 120 euro heb ik er alsnog wel voor over.

Net even geprobeert, wat mij wel enorm tegenvalt is dat je bij de print opties bij de layout engine "picture package" niet meerdere verschillende foto's op 1 pagina kan afdrukken (wel logisch, hence "picture package".

Wat ik graag wil is 3 10x15 foto's op 1 a4tje plaatsen (of 2 10x15 en 1 13x18).

Lijkt me toch minder moeite om zoiets erin te coden, de hele engine is er mijn inziens al klaar voor.

Voorheen had ik hiervoor 2 templates, 1 met 2 10x15 in portrait, en 1tje met enkel eentje in landscape en dan draaide ik het papier om in de printer. Maar dit moet toch makkelijker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

nieuws: Adobe geeft Photoshop Lightroom 2 vrij

Ik ben heel benieuwd of met deze versie de nare gele huidkleuren weg zijn. Ik ben van Lightroom afgestapt en overgegaan op DPP van Canon, maar ik mis wel de fotomanagement faciliteiten van Lightroom.

Is er iemand die dit toevallig al heeft vergeleken?

Ikzelf ben nog aan het werk en kan pas op zijn vroegst morgenavond ermee aan de slag, maar ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Beter topic voor je vraag :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je ik weet het, ik had al een TR gedaan maar nog geen respons gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Inderdaad, zogauw je de foto iets lichter of donkerder maakt worden de huidjes zo nasty oranje.... kost altijd een hoop tijd/werk om dat weer recht te trekken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 11-05 08:00

Zoefff

❤ 

Berichten uit LR1 draadje afgesplitst naar dit topic en gemerged met Fairy's topic in FGA.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:54
Ben blij met deze release. Zat sinds de beta van versie 2 een beetje tussen versie 1 en 2 in, aangezien je de database van versie 1 niet kon importeren in versie 2. Ik hoop dat dit nu wel kan, zodat ik gewoon compleet kan overschakelen naar versie 2.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:16:
nieuws: Adobe geeft Photoshop Lightroom 2 vrij
Ik ben heel benieuwd of met deze versie de nare gele huidkleuren weg zijn.
Klopt het dat "oude foto's" geimporteerd uit lr1 dan nog de "oude" engine gebruiken om afbeeldingen te renderen? En evt nieuwe afbeeldingen de nieuwe engine gebruiken?

Zoja, hoe kan ik oude afbeeldingen dan de nieuwe engine laten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Magic schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:00:
Super, vanavond maar eens even downloaden en proberen, en waarschijnlijk meteen maar even aanschaffen :)

Jammer dat $99,- zich dan weer vertaald naar 117,81 euro

Raar trouwens dat de boxed versie (shipped) 2 euro goedkoper is dan de download versie :S
Dat heeft met het BTW verschil te maken. Als je hem als download aanschaft wordt er 21% BTW gerekend, het Ierse hoge BTW tarief. Koop je hem boxed dan wordt er 19% BTW gerekend, het NL hoge BTW tarief.

Dat heeft met EU regels te maken.

Maar goed, weer verder over LR 2.0: Ik heb zelf een Apple MacBook en LR2.0 draait tot nu toe erg goed. De interface heeft een behoorlijke update gekregen dus dat is even wennen. Het eerste wat mij opviel was de aanwezigheid van een gradueel filter onder de Development module. Ik heb er even mee lopen spelen maar het komt tamelijk ingewikkeld over, dat zal dus wel even tijd gaan kosten om door te krijgen.

Aan de andere kant was ik eigenlijk al van plan om het boek van Scott Kelby te gaan kopen, nu dus nog maar even wachten op het boek over LR2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Magic schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:04:
[...]

Klopt het dat "oude foto's" geimporteerd uit lr1 dan nog de "oude" engine gebruiken om afbeeldingen te renderen? En evt nieuwe afbeeldingen de nieuwe engine gebruiken?

Zoja, hoe kan ik oude afbeeldingen dan de nieuwe engine laten gebruiken?
Ik weet niet of je doelt op de ACR, maar die kun je inderdaad per foto instellen. De oude foto's (van voor 1.4.1) staan nog op ACR3.3, maar die daarna op 4.4. Kun je zo omzetten door ze allemaal te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een goede blogpost over 2.0 op Scott Kelby's Blog

Gradient filter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet of je doelt op de ACR, maar die kun je inderdaad per foto instellen. De oude foto's (van voor 1.4.1) staan nog op ACR3.3, maar die daarna op 4.4. Kun je zo omzetten door ze allemaal te selecteren.
Ik reageerde op het commentaar dat Fairy gaf, dat dus de kleuren in LR2 anders geinterpreteerd worden. Uiteindelijk komt dat wel op ACR uit, maar aangezien LR 141 idd dezelfde ACR versie gebruikt, zou dit dus niet mogen.

edit: nu ik me wat meer erop inlees gaat het denk ik om de camera profiles.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 29-07-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:24
Voor de mensen die gek werden van de kleurverschillen tussen wat LR liet zien en wat je achterop je camera of in de preview van de raw zag: het lijkt erop dat Adobe de goede kant op gaat.

De standaard profielen in LR2 zijn nog hetzelfde, maar er wordt aan nieuwe profielen gewerkt. De beta-profielen die met ACR4.5 en LR2 werken kan je vinden op: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Heb ze net zelf even snel geprobeerd op een paar zonsondergangen en het verschil is vrij duidelijk. De afhandeling van highlights gebeurt veel netter, geel is weer geel inplaats van zalmroze en de kleuren hebben zowaar iets weg van die in Canons DPP :) (iig bij mijn zonsondergangen).

Er is onder andere een nieuw standaard LR profiel, dat aardig in de buurt komt van Canons Faithful profiel en ook alle profielen die aanwezig zijn in DPP zijn nu terug te vinden in LR. De profielen lijken in LR nog iets te verzadigd, maar dat is kan gefixed worden. De kleur lijkt iig al een heel stuk beter dan voorheen.

Paar proefplaatjes:

Alles is op de standaard instelling per applicatie, enkel de profielen zijn aangepast (de standaard blacks +5 van LR zorgt voor wat donkerdere platen en is misschien ook verantwoordelijk voor de iets hogere verzadiging). Resizen, kleurprofiel toepassen (allemaal sRGB volgens mij) en opslaan als jpg is in de applicaties zelf gedaan (Het kan zijn dat het bekijken in een programma dat kleurprofielen ondersteunt helpt...).

Standaard ACR 4.4 (vrijwel geheel gebrek aan geel, alleen oranje en laf roze, ranzige afwikkeling van highlights rond zon):
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/lightroom/IMG_7787-lr-00-acr4.4.jpg

Nieuwe standaard ACR Beta profiel (oranje en geel, highlight gaat al veel beter):
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/lightroom/IMG_7787-lr-01-adobe-standard.jpg
mmm, de verschillen zijn duidelijker als er direct tussen de platen geswitched kan worden in een viewer: Zipje (dpp: Canon digital photo pro, lr: Lightroom 2, lzn: Lightzone 3.5)

Deze nieuwe profielen zijn voor deze serie zonsondergangfotos echt een redding :). Heb nog niet echt naar huidjes gekeken, maar daar was rood/oranje/geel ook altijd een probleem, dus vermoed dat het daar ook beter gaat. Ook nog geen idee hoe het voor Nikonians uitpakt...

Dit is wat mij betreft de beste verbetering van LR2 en dan zit hij er standaard niet eens bij 8)7.

[ Voor 19% gewijzigd door Kheldar op 06-08-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 10:27

Schonhose

Retro Icoon

Weet iemand of Adobe Store iDeal accepteert of willen ze alleen CC?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schonhose schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:20:
Weet iemand of Adobe Store iDeal accepteert of willen ze alleen CC?
Alleen CC, ze versturen namelijk vanuit Ierland voor o.a. Nederland, gezien wij geen aparte shop hebben.

Ik zit er sterk over na te denken hem aan te schaffen. Ik val nu nog onder het kopje student en kan hem dan voor 99 excl. BTW en verzending krijgen. Incl. beide zou het neerkomen op ~ €128.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 29-07-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 10:27

Schonhose

Retro Icoon

Ik wil ook upgraden, hoe ik het ga doen is even afhankelijk van een aantal factoren, bijv. wat doet Surfspot?

Ik geef liever geen CC nummer over het internet, dus ik wacht totdat er iets in de shops komt waar ik wel met iDeal kan betalen.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kopen met je CC over het Internet is veilig hoor. Daarnaast zijn de bedrijven die de betalingen afhandelen verkekert tegen hackers e.d., dus geld gejat door hackers krijg je terug.

Ik betaal al meer dan 5j met CC via het Internet en be nog nooit een probleem tegen gekomen.

Daarnaast, SurfSpot is erg duur... De studentenversie van Design CS3 kost bij SurfSpot ook een stuk meer dan bij de onderwijsstore van Adobe zelf. En daarnaast krijgen ze software soms pas maanden later.

edit: Een paar links, wellicht handig voor de OP? Die nogal kaal is :P

http://www.photoshopuser.com/lightroom2/
http://www.lightroomkillertips.com/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 29-07-2008 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als we met links gaan smijten, hier nog een paar leuke:

http://www.lightroomgalleries.com/

http://theturninggate.net/lightroom/

http://timothyarmes.com/metoyou.php?lang=en-gb&sec=tools

Nog niet alles met LR2 getest, maar dat zal vast wel lukken.
De enfuse is vooral leuk en werkt goed als alternatief op de HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:10
Heb hem gisteravond geinstalleerd en mijn 1.4 catalog geconverteerd. Dit ging zonder problemen waarbij LR zelf al een 2 achter de naam van het bestand plakt mocht er iets mis gaan dat je dan niet je originele catalog kwijt bent.

Ziet er goed uit en lijkt sneller op mijn systeem te reageren (Core2duo 6600 4GB). Heb nog een tweetal vragen (tenminste op dit moment ;-) )

1) Als ik door mijn foto's loop in de library mode krijg ik soms de melding "Rendering settings changed" te zien, terwijl ik nog niks aangepast heb? Daarnaast zag ik ook dat de metadata geupdate was (aan de rechtkant krijg je dan zo'n melding)

Weet iemand waarom hij deze melding geeft en wat er precies veranderd wordt ten goede/slechte?

2) In LR 1.x kon je aan de linkerkant/linkerpanel via de keywords ook je foto's selecteren dan vindt ik zelf handiger dan via de folders. Als ik bijv. alle zandsculpturen wil zien klik ik op dat keyword en walla. In LR2 kan ik dit niet zo terug vinden de keywords zijn naar rechts verhuist maar het lijkt er op dat je ze nu alleen aan een foto kunt toevoegen en niet meer foto's op basis van keywords kan selecteren.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14
wat betreft je 2e vraag: bovenaan je library zit een grijze balk 'Library filter' klik daar eens op een van de keuzes ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door WhiskyPhreak op 30-07-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 09:17
Die filter balk kan je showen (of verbergen) met de backslash toets. Dus als je hem niet zit, even die \ toets indrukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

OK Ik ben helemaal happy :) Heb de profielen file van de site van adobe gedownload. Nu heb ik eindelijk de kleuren zoals ze horen te zijn! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Na de post van fairy ook maar even de profiles gedownload. Ik heb eigenlijk zelden problemen gehad met de kleuren van lightroom, maar het is wel fijn om de mogelijkheid te hebben om de kleuren richting de DPP te trekken :)

Toen ik toch ingelogd was bij adobe meteen maar ff afgerekend via creditcard, ik ben echt superblij met LR2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, ik heb hier foto's gemaakt van een knalrode vrachtwagen van het bedrijf, die komen er in LR met ACR 4.4 dus gewoon gewoon bijna roze uit, en met die profielen is de output practisch identiek aan DPP :)

Ik ben helemaal superblij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-05 08:38
Mh, die kleur profielen heb ik nog nooit geprobeerd. Waar kan je die vinden online?

Verder werkt het wel zeer cool zeg. De gradient filter en adjustment brush zijn echt briljant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Jasper schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:10:
Mh, die kleur profielen heb ik nog nooit geprobeerd. Waar kan je die vinden online?

Verder werkt het wel zeer cool zeg. De gradient filter en adjustment brush zijn echt briljant!
http://labs.adobe.com
2) In LR 1.x kon je aan de linkerkant/linkerpanel via de keywords ook je foto's selecteren dan vindt ik zelf handiger dan via de folders. Als ik bijv. alle zandsculpturen wil zien klik ik op dat keyword en walla. In LR2 kan ik dit niet zo terug vinden de keywords zijn naar rechts verhuist maar het lijkt er op dat je ze nu alleen aan een foto kunt toevoegen en niet meer foto's op basis van keywords kan selecteren.

Wat zie ik over het hoofd?
Deze zitten nu aan de rechterkant, bij je exif data, als je op het pijltje erachter klikt filter je ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 15:02

DeFeCt

je wéét toch

Fairy schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:41:
is de output practisch identiek aan DPP :)
Wat is DPP? :D

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Digital Photo Professional van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:54
Die profielen werken blijkbaar alleen bij RAW foto's.. Dit is een goede reden voor mij om nu toch eens compleet over te stappen naar RAW.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wow, wat een verschil zeg :D Met name in het rood is het verschil tussen ACR4.4 en Adobe Standard Beta goed te zien :)

Ik zal straks even een voorbeeld posten hier :)

edit: Voorbeeld (ik heb geen ftp voorhanden, dus het moet even zo)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 30-07-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Anoniem: 50624 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:26:
Wow, wat een verschil zeg :D Met name in het rood is het verschil tussen ACR4.4 en Adobe Standard Beta goed te zien :)

Ik zal straks even een voorbeeld posten hier :)

edit: Voorbeeld (ik heb geen ftp voorhanden, dus het moet even zo)
Het rood is beter, maar de blauwkleuren --> lucht vind ik juist mooier bij 4.4. Dat wordt dus evne kijken welke het beste past.

Volgens mij kun je met profile editor uiteindelijk je eigen beste maken. Voor de creatievelingen zal je dan zeker ook alle kleuren juist extremer of minder extreem kunnen maken (zwart wit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het blauw bij de linker ook mooier, maar ik vind een goede representatie van de kleuren belangrijker.

En de lucht kun je altijd nog aanpassen met verzadiging of de burn/dodge tool. De foto heb ik trouwens ook genomen met een Cokin P Cromo Blauw B-2 filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 12:22
Ongeloofelijk! ik ben echt zwaar onder de indruk van zowel 2.0 als de nieuwe beta-drivers. sick verschil zeg! ga em denk ik wel kopen :P

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb LR2 net geinstalleerd en er voor gekozen om mijn Catalog van LR1 niet te upgraden, wil het graag eerst uitproberen en weet niet of ik nog terug kan naar een LR1 catalog versie... maar het zette me wel even aan het denken...

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met folders en catalogs. Persoonlijk zie ik het extra nut van catalogs en collections nog niet zo in, maar wellicht komt dat door mijn manier van opslaan. Ik sla namelijk elke shoot op in een folder met de conventie [jaar][maand][dag] titel shoot. Deze folder laat ik vervolgens in als folder in Lightroom en ga er daar mee aan de slag. Voor mij werkt dit best ok, maar door het niet gebruiken van collections en de catalog heb ik het idee dat ik misschien iets mis...

kortom: hoe doen jullie dat?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:53

djkooij

voorheen Facemodder

@defect

Ja, dan mis je nogal wat.
Ik deed het eerst ook, wat ik bij mezelf aan mijn generatie hang ;)
Zie het maar zoals email in outlook v.s. gmail. Het is niet meer "van deze tijd" om zelf je data catalogus bij te houden. Je gooit het allemaal op 1 grote hoop, hangt er wat verschillende criteria aan vast en voila... je kunt op (werkelijk) tig manieren tegen je data aankijken en/of deze terugzoeken.
Je kunt zoeken op datum, focal length, resolutie, onderwerp (wel zelf keywords toevoegen), etc. etc. Je kunt zelfs je "ouderwetse" werkwijze ten dele handhaven door de fysieke bestanden op te slaan zoals je gewent bent (doe ik ook), zolang je binnen LR maar gewoon werkt vanuit de grote hoop en met de LR tools en methodes gaat bepalen wat je wilt zien.

En het duurt wellicht even, maar het is een openbaring.

Sowieso gaan we met data in het algemeen deze werkzijze steeds meer zien, ik noem maar gmail, Sharepoint Portal etc. Het gaat er steeds meer om dat je data kunt vinden, niet meer dat je "weet waar het hoort te staan". Ik juig het van harte toe!

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Volgens mij moet je daar gewoon mee doen wat je zelf handig lijkt, en als je het nut er niet van in ziet, niet gebruiken. LR biedt een flink aantal mogelijkheden om je foto's te ordenen, volgens mij met de filosofie dat iedereen op die manier zijn eigen favoriete workflow kan ontwikkelen. Zo heb je natuurlijk de folders, catalogs, collections, quick collections, pick / unpicks, kleuren, ratings, keywords, etc.

Ik gebruik er zelf maar een aantal van. Uiteraard de folders, volgens dezelfde methode als jij. De ratings (1 tot 5 sterren) gebruik ik voor mijn eigen selectie. De kleuren gebruik ik om selecties van klanten aan te geven. Daarnaast heb ik ook nog een paar collecties waarin ik, per jaar, de foto's die ik op m'n blog zet te groeperen. Die foto's komen namelijk uit al m'n verschillende shoots, maar zijn op die manier toch eenvoudig centraal te vinden.

Maar zoals ik al zei, denk ik dat het gewoon heel persoonlijk is wat je makkelijk vind werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeFeCt schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:05:
Ik heb LR2 net geinstalleerd en er voor gekozen om mijn Catalog van LR1 niet te upgraden, wil het graag eerst uitproberen en weet niet of ik nog terug kan naar een LR1 catalog versie... maar het zette me wel even aan het denken...

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met folders en catalogs. Persoonlijk zie ik het extra nut van catalogs en collections nog niet zo in, maar wellicht komt dat door mijn manier van opslaan. Ik sla namelijk elke shoot op in een folder met de conventie [jaar][maand][dag] titel shoot. Deze folder laat ik vervolgens in als folder in Lightroom en ga er daar mee aan de slag. Voor mij werkt dit best ok, maar door het niet gebruiken van collections en de catalog heb ik het idee dat ik misschien iets mis...

kortom: hoe doen jullie dat?
De LR1 catalagus blijft uiteraard gewoon bewaard :) Er wordt een nieuwe aangemaakt voor LR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Anoniem: 50624 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:54:
[...]

De LR1 catalagus blijft uiteraard gewoon bewaard :) Er wordt een nieuwe aangemaakt voor LR2.
Hm grappig, dat had ik inderdaad nog niet gezien. Ook geinig dat mijn gegenereerde LR2 database kleiner is dan de LR1 database :)

De previews file wordt overigens wel weggegooid. Maar het hergeneren daarvan is hoogstens een ongemak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Zoefff schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:00:
[...]

Hm grappig, dat had ik inderdaad nog niet gezien. Ook geinig dat mijn gegenereerde LR2 database kleiner is dan de LR1 database :)

De previews file wordt overigens wel weggegooid. Maar het hergeneren daarvan is hoogstens een ongemak :)
Mijn LR2 database was inderdaad ook kleiner dan mijn lr1 db, maar dit is volgens mij meer te wijten aan het feit dat de lr2 database dedefragmenteerd is. Ik heb uit nieuwschierigheid de LR1 catalog opnieuw geopend in LR1 en optimize gekozen, daarna was het verschil nog maar een halve MB in plaats van de 30mb die het eerst was.

De previews file wordt inderdaad hernoemd om te matchen aan de bestandsnaam van de nieuwe LR2 catalog. Eventueel zou je hem terug kunnen hernoemen mocht je besluiten om toch LR1 te blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djkooij schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:31:
@defect

Ik deed het eerst ook, wat ik bij mezelf aan mijn generatie hang ;)
Zie het maar zoals email in outlook v.s. gmail. Het is niet meer "van deze tijd" om zelf je data catalogus bij te houden. Je gooit het allemaal op 1 grote hoop, hangt er wat verschillende criteria aan vast en voila... je kunt op (werkelijk) tig manieren tegen je data aankijken en/of deze terugzoeken.
Je kunt zoeken op datum, focal length, resolutie, onderwerp (wel zelf keywords toevoegen), etc. etc. Je kunt zelfs je "ouderwetse" werkwijze ten dele handhaven door de fysieke bestanden op te slaan zoals je gewent bent (doe ik ook), zolang je binnen LR maar gewoon werkt vanuit de grote hoop en met de LR tools en methodes gaat bepalen wat je wilt zien.

En het duurt wellicht even, maar het is een openbaring.

Sowieso gaan we met data in het algemeen deze werkzijze steeds meer zien, ik noem maar gmail, Sharepoint Portal etc. Het gaat er steeds meer om dat je data kunt vinden, niet meer dat je "weet waar het hoort te staan". Ik juig het van harte toe!
Hmmm, wellicht moet ik dat ook maar eens doen dan :) Ik heb ook allerlei mappen eengemaakt en als ik foto's neem dan moet ik steeds de map waar ze inhoren aanwijzen in de import dialoog. Misschien zijn keywords e.d. wel handiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

djkooij schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:31:
@defect

*knip*

SharePoint is mijn dagelijkse brood dus wat dat betreft ben ik wel bekend met metadata en the likes, maar wat ik mis is hoe jij begint.. Gooi je al je foto's ook in 1 grote folder op je harde schijf? En hoe importeer je je foto's in Lightroom? Ik kies nu in Library -> New Folder en daar blijft het bij, maar zijn er andere "beginpunten" ?

Gezien het feit dat iTunes al 2x mijn hele mp3 collectie heeft vernaggeld ben ik misschien wat huiverig om alles in 1 database te gooien en er op te vertrouwen dat het goed komt..

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
Wolfensteijn schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:36:
Die filter balk kan je showen (of verbergen) met de backslash toets. Dus als je hem niet zit, even die \ toets indrukken ;)
Dank je voor het snelle antwoord heb er zojuist even naar kunnen kijken, overdag is het hierop zolder net een sudderruimte "U wordt gaar terwijl u wacht ;-) ".

Maar dit is niet wat ik bedoel, tenminste of wellicht wel maar dan vindt ik het erg omslachtig want nu moet ik eerst allerlei filters gaan zetten met "text" en dan "keywords" en dan welke keywords ik wil hebben. Ik snap dat je uiteindelijk hier veel krachtigere zaken kunt doen.

In LR1.x kreeg je aan de linkerkant (voor diegene die hem nog niet verwijderd hebben je oude cat. staat er gewoon nog net zoals die van Beta 2.0 start hem 1.x aub eens op en zie wat ik bedoel.) alle keywords te zien incl. subkeywords (+ openklkken) en zodra ik op 1tje klik wordt mijn library in het midden direct gevuld met alle foto's die dat keyword hebben. Ideaal zeker bij het selecteren van foto's voor een catalog.
[b]Magic schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:16:
Deze zitten nu aan de rechterkant, bij je exif data, als je op het pijltje erachter klikt filter je ze
Als je het metadata stuk bedoelt die staat open bij mij maar daar zie ik geen pijltje erachter staan wel er boven waar je keyword suggestion hebt en keyword list en je nieuwe keywords kunt toevoegen. Of zie ik iets over het hoofd (en dat is natuurlijk goed mogelijk.

BTW: Niemand anders de melding "Rendering settings changed" voorbij zien komen terwijl men door hun catalog aan het bladeren was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

DeFeCt schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 22:57:
[...]

SharePoint is mijn dagelijkse brood dus wat dat betreft ben ik wel bekend met metadata en the likes, maar wat ik mis is hoe jij begint.. Gooi je al je foto's ook in 1 grote folder op je harde schijf? En hoe importeer je je foto's in Lightroom? Ik kies nu in Library -> New Folder en daar blijft het bij, maar zijn er andere "beginpunten" ?

Gezien het feit dat iTunes al 2x mijn hele mp3 collectie heeft vernaggeld ben ik misschien wat huiverig om alles in 1 database te gooien en er op te vertrouwen dat het goed komt..
Natuurlijk zijn er ook andere beginpunten :P

Wat ik bijvoorbeeld een bijzonder eenvoudige manier van werken vind is het direct importeren vanaf de camera of cardreader. Dus niet de foto's eerst naar je HDD kopiëren en dan importeren in LR, maar dit ook lekker door LR af laten handelen. Bij het openen van de "Import from device" dialoog kan je kiezen voor "Copy photos to new location and import". Als locatie heb ik standaard mijn /Pictures map geselecteerd, en organiseren doe ik "Into one folder", waarbij ik dus alleen de foldertitel hoef aan te passen. LR doet vervolgens alles voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 22:53

djkooij

voorheen Facemodder

Ik importeer op een voor mij vertrouwde wijze; jaar\maand\dag-onderwerp\files.
Binnen LR importeer ik deze folder en kies ervoor om de bestanden te laten staan.
De file structuur op mijn HD is dus niet gewijzigd sinds ik LR gebruik. De foto's staan wel in 1 LR database. Je kunt dan binnen LR gewoon met je folderstructuur blijven werken en daarnaast andere opties gaan gebruiken zoals eerder vermeld.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

djkooij schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:23:
Ik importeer op een voor mij vertrouwde wijze; jaar\maand\dag-onderwerp\files.
Binnen LR importeer ik deze folder en kies ervoor om de bestanden te laten staan.
De file structuur op mijn HD is dus niet gewijzigd sinds ik LR gebruik. De foto's staan wel in 1 LR database. Je kunt dan binnen LR gewoon met je folderstructuur blijven werken en daarnaast andere opties gaan gebruiken zoals eerder vermeld.
Dan verschillen onze werkwijzen niet zoveel denk ik...

@Zoefff
Dank voor de tip, die ga ik zeker eens proberen!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:55
Wingie schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:00:
[...]

Maar dit is niet wat ik bedoel, tenminste of wellicht wel maar dan vindt ik het erg omslachtig want nu moet ik eerst allerlei filters gaan zetten met "text" en dan "keywords" en dan welke keywords ik wil hebben. Ik snap dat je uiteindelijk hier veel krachtigere zaken kunt doen.
Als je daar (in je library filter) niet voor "text", maar voor "metadata" kiest, dan krijg je standaard 4 kolommetjes te zien, maar deze kun je aanpassen. Als je er een wijzigt in keyword, dan krijg je weer keurig je lijst met keywords en kun je klikken op de keywords waarvan je de foto's wilt zien :).
Je kunt ook kolommen toevoegen en verwijderen en deze weer opslaan als een template.

Weet iemand ook of het mogelijk is om in te zomen op een foto tijdens een slideshow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
--Niels-- schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 01:37:
[...]

Als je daar (in je library filter) niet voor "text", maar voor "metadata" kiest, dan krijg je standaard 4 kolommetjes te zien, maar deze kun je aanpassen. Als je er een wijzigt in keyword, dan krijg je weer keurig je lijst met keywords en kun je klikken op de keywords waarvan je de foto's wilt zien :).
Je kunt ook kolommen toevoegen en verwijderen en deze weer opslaan als een template.

Weet iemand ook of het mogelijk is om in te zomen op een foto tijdens een slideshow?
Dank je Niels we zijn weer een klein stapje verder maar nu krijg ik alleen de keywords te zien die aan de op dat moment geselecteerde foto hangen. Ik ben op zoek naar de totale lijst waarin dan de keywords van de geselecteerde foto('s) gehighlight zijn en ik door op een ander keyword te klikken een ander filter krijg. (net zoals in LR 1.x)

Heb ook geprobeerd door aan de linkerkant bij folders de hoofdfolder te selecteren (in mijn geval L drive en dan de map foto´s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Wingie schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:00:
[...]
Als je het metadata stuk bedoelt die staat open bij mij maar daar zie ik geen pijltje erachter staan wel er boven waar je keyword suggestion hebt en keyword list en je nieuwe keywords kunt toevoegen. Of zie ik iets over het hoofd (en dat is natuurlijk goed mogelijk.

BTW: Niemand anders de melding "Rendering settings changed" voorbij zien komen terwijl men door hun catalog aan het bladeren was?
Als je je muiscursor over een keyword in het lijstje hovert dan zie je achterin een pijltje verschijnen, als je daarop klikt dan filter je daarop.

Even snel een testcatalogje aangemaakt met een paar foto's, hier is het pijltje op te zien:
Afbeeldingslocatie: http://stuff.diender.eu/lrmetadata.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vandaag de burn/dodge tool even aan de tand gevoeld. Werkt goed, maar vraagt behoorlijk wat van de processor. Ik draai LR2.0 op een MacBook 2Ghz Core 2Duo met 2GB RAM geheugen en af en toe krijg ik de befaamde "strandbal" te zien tijdens het gebruiken van de brush.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Krijgen jullie ook lijnen over je hele scherm te zien als je het ND filter toepast? Dit lijkt me wat veel van het goede eerlijk gezegd?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Anoniem: 50624 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:44:
Ik heb vandaag de burn/dodge tool even aan de tand gevoeld. Werkt goed, maar vraagt behoorlijk wat van de processor. Ik draai LR2.0 op een MacBook 2Ghz Core 2Duo met 2GB RAM geheugen en af en toe krijg ik de befaamde "strandbal" te zien tijdens het gebruiken van de brush.
Hier een vergelijkbaar systeem en zodra ik een gradient en 2 a 3 brushes aan heb staan, wordt het allemaal heel erg traag en mist hij erg veel van de bewegingen die ik maak met de kwast. Hoop dat ze dat weten te verbeteren of anders een optie inbouwen dat je de gradient of het masker kan tekenen zonder dat LR meteen alle grafische aanpassingen gaat bijwerken. Denk dat dat al een heleboel scheelt. Maar we zijn pas bij versie 2.0 en heb al verschillende reviews gelezen die het ook als erg traag ervaren, dus dat komt met de tijd wel goed gok ik.
DeFeCt schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 18:10:
Krijgen jullie ook lijnen over je hele scherm te zien als je het ND filter toepast? Dit lijkt me wat veel van het goede eerlijk gezegd?
Als het goed is krijg je drie lijnen in beeld: 1 het begin van de gradient, 2 het midden van de gradient met daarop het kantelpunt en 3 het einde van de gradient. Deze zijn natuurlijk uitermate irritant bij het finetunen van de bewerkingen en na het aanbrengen ook eigenlijk niet meer nodig. Door dan op H te drukken worden deze lijnen (en ook de stippen die het begin van de gradient of het masker aangeven) verborgen. Werkt ideaal :).

Als je met de Adjustment Brush iets te fanatiek bezig bent geweest, dan kan je met de Alt/Option toets eenvoudig naar de Erase brush switchen. Ook erg handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Kheldar op 31-07-2008 19:08 . Reden: Erase brush toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kheldar schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 18:41:

Hier een vergelijkbaar systeem en zodra ik een gradient en 2 a 3 brushes aan heb staan, wordt het allemaal heel erg traag en mist hij erg veel van de bewegingen die ik maak met de kwast. Hoop dat ze dat weten te verbeteren of anders een optie inbouwen dat je de gradient of het masker kan tekenen zonder dat LR meteen alle grafische aanpassingen gaat bijwerken. Denk dat dat al een heleboel scheelt. Maar we zijn pas bij versie 2.0 en heb al verschillende reviews gelezen die het ook als erg traag ervaren, dus dat komt met de tijd wel goed gok ik.
Het probleem zit hem vooral in de Ato Mask functie heb ik gemerkt. Als je deze uit zet dan gaat het vrij vlot, zet je hem aan dan wordt het trage zooi. Deze functie vereist dus veel processor kracht, wat op zich ook wel logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Anoniem: 50624 schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:07:
[...]

Het probleem zit hem vooral in de Ato Mask functie heb ik gemerkt. Als je deze uit zet dan gaat het vrij vlot, zet je hem aan dan wordt het trage zooi. Deze functie vereist dus veel processor kracht, wat op zich ook wel logisch is.
Auto mask lijkt idd meer CPU te kosten, maar zodra ik hier de nodige Adjustment Brush operaties open heb staan, maakt auto mask on of off eigenlijk niet meer uit: allebei poepie traag (heb je net mooi langs de contouren getekend, maakt hij er, na de nodige seconden pruttelen, alsnog een rechte lijn van :P ).

Eigenlijk is het ook niet gek dat de Brush zo traag is. Voor elk gebied dat getekend wordt, worden de instellingen (exposure, brightness, etc) opgeslagen. Vervolgens worden in dit gebied voor elke kwastbeweging (muisknop neer tot muisknop weer los) de instellingen (size, feather, erase, etc) van de kwast opgeslagen. Ook wordt voor elke kwastbeweging een serie coordinaten opgeslagen die het pad beschrijven en voor elk punt wordt ook vastgelegd of dit gemaakt is met of zonder auto mask aan. Deze verzameling van instellingen en coordinaten is de enige informatie die van een gebied wordt opgeslagen in de database (en xmp-bestanden).

Dit zorgt voor serieus veel data. Een beetje kwasten in 1 foto zorgt voor 60KB aan data in het xmp-bestand, en bijna 1 MB in de database aan develop history in de database (vond het al zo raar dat mijn LR2 testdatabase na een beetje prutsen ineens 2x zo groot was). Hoop dat ze dat nog wat kleiner kunnen krijgen, er worden nu namelijk per stap enorme hoeveelheden extra xmp data opgeslagen en dat tikt aan.

Ook zorgt het voor serieus veel CPU-gebruik. Om het masker te bepalen moeten alle kwastbewegingen (zowel normaal, als erase, als automasking) weer herhaald worden. Waarschijnlijk gebruikt LR wel een soort van caching om de toestand van het gebied tussentijds op te slaan, zodat niet steeds alle coordinaten van alle kwastbewegingen weer verwerkt hoeven te worden als er iets bijgetekend of weggegumd wordt. Maar ik vermoed dat hier in de loop van de tijd nog wel de nodige optimalisaties in doorgevoerd zullen worden, want dit lijkt sneller te moeten kunnen.

Om te voorkomen dat je database binnen notime uit zijn voegen barst en LR zo traag wordt als dikke poep door een trechter, lijkt het handig om je masker met zo min mogelijk streken/coordinaten goed te krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
Magic schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:48:
[...]

Als je je muiscursor over een keyword in het lijstje hovert dan zie je achterin een pijltje verschijnen, als je daarop klikt dan filter je daarop.

Even snel een testcatalogje aangemaakt met een paar foto's, hier is het pijltje op te zien:
[afbeelding]
@Magic you are the man, thanks dit is exact wat ik zocht zojuist ook nog even mijn monitor gecalibreerd met de spyder2pro software (werkt met de spyder2express lezer) zodat ik morgen mijn tweede monitor tenminste ook kan calibreren en gebruiken met Lightroom lekker luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Die gradient functie is wel mooi, maar mijn computer trekt het wel erg slecht (niet verwonderlijk met een AMD 2400+ met 1GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

1 GB is dan ook wel erg weinig ja. Waarom steek je er niet nog wat extra bij? Dat kost je maar een paar tientjes en levert echt een hoop gemak op. Niet alleen met het werken in Lightroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Zoefff schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:08:
1 GB is dan ook wel erg weinig ja. Waarom steek je er niet nog wat extra bij? Dat kost je maar een paar tientjes en levert echt een hoop gemak op. Niet alleen met het werken in Lightroom :)
Er komt binnenkort een volledige upgrade aan. Na 7 jaar trouwe dienst mag deze computer wat anders gaan doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 13:29

ppFreddy

gewoon Frederik

binnenkort ook eens de tryout installeren, zitten een paar leuke vernieuwingen in, maar om er nu direct geld voor neer te leggen zonder proberen...

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik mijn comp opnieuw wil installeren, is het dan voldoende om het catalogus bestand te backuppen om hem dan vervolgens na de herinstallatie te opnenen via file>open catalogue? Ik neem aan dat alle wijzigingen in mijn foto's etc. bewaard blijven? Ik plaats de foto's in dezelfde mappenstructuur terug zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je moet uiteraard ook je foto's backuppen, maar dat had je wel begrepen. Het is in principe voldoende om je catalogus bestand te backuppen, maar je kan het jezelf makkelijk maken door ook de gegenereerde previews te backuppen. Doe je dat niet, dan moet LR weer alle previews gaan genereren. In zoverre geen probleem omdat er geen data verloren gaat, maar het kost wel even tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. LR2 is sneller, nog gemakkelijker in gebruik en met de beta profieltjes nog goed qua kleurtjes ook! Nu is Aperture ineens een stuk minder interessant.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Hmm, mijn eerste indruk is dat het wat nogal wat trager is t.o.v. versie 1. Ik krijg vrij vaak de zandloper, waarbij LR2 even niet reageert. (Maar misschien moet ik even opnieuw opstarten...)

Die brush is een leuke en essentiële toevoeging, maar wel jammer dat niet alle bewerkingen (bijv. recovery en fill light) ervoor beschikbaar zijn. Auto mask is ook niet bepaald perfect en zorgt voor lelijke pixelrandjes. Erg jammer dat ze niet de technologie van Nik software gebruiken (zit dacht ik al een tijdje in Nikon's Capture NX?), want daarmee ben je stukken preciezer en productiever. Beter kan bijna niet. :)

Die beta color match profiles zijn idd geniaal. Ik gebruik nu altijd Camera Neutral, maar daarbij zet ik (o.a.) Red Primary Saturation nog op -20. Huidtinten worden met Neutral zonder verdere aanpassingen te rood (met de RAW's van mijn 40D). In ieder geval vele malen beter dan de gele huidtinten van het ACR 4.4 profiel. Blauwe luchten zijn ook veel natuurlijker (niet meer cyaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04
Hier ook een liefhebber van de nieuwe cameraprofielen :)
edit: Net even zitten vergelijken, gelijkt erg met de kleuren van Capture NX.. Enkel het Vivid profiel geeft opeens meer dan een stop extra licht..

Voor zij die LR2 wat traag vinden, delete de previews eens .. Net elders gelezen en het zelf uitgeprobeerd, heeft inderdaad geholpen. Of dat blijft duren weet ik niet, misschien dat het probleem weer terugkeert als het aantal previews weer wat groter is..Maar LR2 had gewoon de previews van LR1.4 gekopieerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Arrigi op 03-08-2008 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Aham brahmasmi schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 03:14:
Die brush is een leuke en essentiële toevoeging, maar wel jammer dat niet alle bewerkingen (bijv. recovery en fill light) ervoor beschikbaar zijn. Auto mask is ook niet bepaald perfect en zorgt voor lelijke pixelrandjes. Erg jammer dat ze niet de technologie van Nik software gebruiken (zit dacht ik al een tijdje in Nikon's Capture NX?), want daarmee ben je stukken preciezer en productiever. Beter kan bijna niet. :)
Dat de recovery en fill light niet beschikbaar zijn voor mask bewerkingen is ook niet geheel onlogisch. Die twee schuiven zijn bedoeld om delen van de foto aan te passen, resp. de overbelichte delen donkerder maken en de donkere delen lichter maken. Maar als je al een selectie hebt gemaakt (met de brush dus) doet de exposure schuif natuurlijk precies hetzelfde :P

De automask vind ik inderdaad ook wel wat tegenvallen. Misschien heb ik hem nog niet goed onder controle, maar de magic wand of quick selection tool in Photoshop doen het volgen mij toch echt beter. En ik zou wel verwachten dat ze die technologie gewoon hergebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Zoefff op 03-08-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Vind ik niet logisch. Recovery past heel vaak meer aan dan ik wil; het contrast (en daarmee verzadiging) en de helderheid gaan ook naar beneden van delen die ik onaangetast wil laten, ipv alleen de gebieden waar clipping plaatsvindt. Ik weet dat Recovery en Fill light mask based zijn, misschien dat het wat te rekenintensief zou worden om dat dubbel te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 04-08-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 26-04 00:10
Zit er in de nieuwe LR ook de mogelijkheid om met LAB color te werken? Ik ben het nog niet tegen gekomen dus vrees van niet maar ik kan er ook overheen hebben gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dagg schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:02:
Zit er in de nieuwe LR ook de mogelijkheid om met LAB color te werken? Ik ben het nog niet tegen gekomen dus vrees van niet maar ik kan er ook overheen hebben gekeken.
Nee, lightroom doet alleen SRGB, Adobe RGB en Profoto RGB

Alleen RGB kleurprofielen dus, ook CMYK snapt lightroom niet. LAB is bij sommige bewerkingen wel handig, maar vaak ben je dan toch al wat heftiger bezig en dan zit je toch al in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Laatst online: 06-05 21:51
Hoe gaan jullie om met photoshop/lightroom interactie? Ik heb vaak foto's die ik nog een klein beetje verder wil bewerken met Photoshop (vlekjes weghalen e.d.). Maar dat gaat dan buiten Lightroom om. Terwijl ik mijn foto's in Lightroom beheer en alleen RAW's bewaar. RAW's zijn niet editable (in photoshop dan) dus dat werkt niet echt handig. Zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je kan het op meerdere manieren doen. Als je zorgt dat LR de XMP's (waarin jouw bewerkingen staan) met de foto's wegschrijft, dan pakt Photoshop dit automatisch op als je een RAW opent die zo'n corresponderende XMP heeft.

Een andere manier is door in LR met je rechtermuisknop te klikken op een foto en te kiezen voor 'Edit in PS' (oid). LR maakt dan een kopie als PSD en stackt die automatisch met de originele RAW zodat je wat overzicht behoud.

Maargoed, je RAW's editen in PS en dat vervolgens weer terugzien in LR is dus niet mogelijk. De wijzigingen die je maakt in een corresponerende PSD zijn uiteraard wel zichtbaar in LR.

[ Voor 17% gewijzigd door Zoefff op 04-08-2008 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wekko schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:29:
Hoe gaan jullie om met photoshop/lightroom interactie? Ik heb vaak foto's die ik nog een klein beetje verder wil bewerken met Photoshop (vlekjes weghalen e.d.). Maar dat gaat dan buiten Lightroom om. Terwijl ik mijn foto's in Lightroom beheer en alleen RAW's bewaar. RAW's zijn niet editable (in photoshop dan) dus dat werkt niet echt handig. Zie ik wat over het hoofd?
Ik maak altijd eerst aanpassingen in LR, en dan doe ik "edit in PS CS3" of ik exporteer hem naar .PSD. Soms wil ik niet dat de PSD gestacked wordt in LR omdat ik de foto toch alleen maar naar flickr exporteer en de wijzigen minimaal zijn, bijvoorbeeld verkleinen en verscherpen.

Dit heeft te maken met de wijze waarop de wijzigingen aangebracht worden. LR is een zgn. non-destructieve workflow applicatie, m.a.w.: Je kunt altijd terug naar het origineel. LR edit op metadataniveau en PS op pixelniveau. Pixelniveau editing doe ik altijd als laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Ah ok, dat klinkt wel het handigste. Ik ga er vanavond nog eens in duiken. Het blijft een beetje onhandig. Het verschil tussen PS CS3/LR is mij uiteraard duidelijk, ik snap dat het technisch onmogelijk is. Maar het blijft onhandig werken zo. Dank iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206663

Kan je in Lightroom 2, photoshop actions gebruiken als presets in LR of is er een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Wekko schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:01:
Ah ok, dat klinkt wel het handigste. Ik ga er vanavond nog eens in duiken. Het blijft een beetje onhandig. Het verschil tussen PS CS3/LR is mij uiteraard duidelijk, ik snap dat het technisch onmogelijk is. Maar het blijft onhandig werken zo. Dank iig.
LR2 heeft ook de optie om je RAW als Smart Object te openen in PS. De originele RAW-data wordt dan gekopieerd naar PS en blijft aanwezig als je je foto gaat bewerken (zolang de foto een Smart Object blijft uiteraard). Omdat de data gekopieerd wordt, worden wijzigingen in LR niet automatisch overgenomen door PS. Het is echter wel mogelijk om de development settings uit LR te kopieren en ze toe te passen op het smart object in PS.

Ook kan je het smart object met de RAW later nog met ACR aanpassen binnen PS (dus vrijwel alle opties die ook beschikbaar zijn in LR). Het Smart Object kan echter niet alle bewerkingen aan, zo is het niet mogelijk om er direct op te werken met brushes, maar filters (via Smart Filters) en layers (pixel, vector en adjustment layers) zijn geen enkel probleem.

Als je vervolgens de PSD met de RAW op een stack gooit, hoef je daarna ook nog maar een van de twee terug te zien in LR.

Zelf probeer ik echter zoveel mogelijk in LR te doen, aangezien de PSD-bestanden altijd zo enorm groot worden vergeleken met de RAW's :P. Met de nieuwe Adjustment Brush en Gradient unit wordt dit ook net weer even een stukje makkelijker gemaakt.
Anoniem: 206663 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:14:
Kan je in Lightroom 2, photoshop actions gebruiken als presets in LR of is er een andere manier?
Dit is niet heel eenvoudig 1-op-1 mogelijk door het verschil in architectuur tussen PS en LR (pixel based vs een soort van non-destructable-vector-based).

Met de nieuwe opties die steeds worden toegevoegd, is het effect van je actions misschien wel met de hand na te maken in LR, waar je dan weer presets van kan maken. Zolang het gaat om adjustment layer-achtige effecten is het waarschijnlijk wel te doen in LR, ook USM kan middels sharpening en clarity wel aardig. Geavanceerde multilayer kunstwerken met ingewikkelde blendingopties of filters worden echter lastiger. Vandaar dat de optie Edit in PS nog steeds aanwezig is in LR ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik dacht een bug gevonden te hebben. Ik schoot met JPEG & RAW, en probeerde ze van mijn camera te importeren. Lightroom vond alleen de JPEG's. Na de JPEG's verwijderd te hebben, vond hij helemaal niets meer.

Adobe Lightroom blijk niet compatible te zijn met de Alpha 200/300/350 :? De Alpha 100 en Alpha 700 vallen wel onder support.

Het hele domme is:

Als ik i.p.v. via Import Pictures from Device, de Pictures from Storage gebruik, en vervolgens het kaartje in mijn Alpha 300 selecteer, doet hij het wel 8)7
ppFreddy schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:41:
binnenkort ook eens de tryout installeren, zitten een paar leuke vernieuwingen in, maar om er nu direct geld voor neer te leggen zonder proberen...
Daar zijn ze voor he ;)

Voordeel is dat je als je het koopt, je gewoon de serial in kan voeren.

[ Voor 25% gewijzigd door PWM op 04-08-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:14

Arfman

Drome!

Daarom gebruik ik altijd een cardreader. Sneller en werkt gewoon altijd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Kheldar schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:41:
[...]

LR2 heeft ook de optie om je RAW als Smart Object te openen in PS. De originele RAW-data wordt dan gekopieerd naar PS en blijft aanwezig als je je foto gaat bewerken (zolang de foto een Smart Object blijft uiteraard). Omdat de data gekopieerd wordt, worden wijzigingen in LR niet automatisch overgenomen door PS. Het is echter wel mogelijk om de development settings uit LR te kopieren en ze toe te passen op het smart object in PS.

Ook kan je het smart object met de RAW later nog met ACR aanpassen binnen PS (dus vrijwel alle opties die ook beschikbaar zijn in LR). Het Smart Object kan echter niet alle bewerkingen aan, zo is het niet mogelijk om er direct op te werken met brushes, maar filters (via Smart Filters) en layers (pixel, vector en adjustment layers) zijn geen enkel probleem.

Als je vervolgens de PSD met de RAW op een stack gooit, hoef je daarna ook nog maar een van de twee terug te zien in LR.

Zelf probeer ik echter zoveel mogelijk in LR te doen, aangezien de PSD-bestanden altijd zo enorm groot worden vergeleken met de RAW's :P. Met de nieuwe Adjustment Brush en Gradient unit wordt dit ook net weer even een stukje makkelijker gemaakt.
Ik moet LR2 nog installeren, maar dat ga ik zeker doen. Wat is van bovenstaande nu het voordeel ten opzichte van de methode die Zoeff beschrijft? De PSD wordt nog steeds apart 'gestacked'.

Ik ben het overigens met je eens, ikzelf probeer ook zo veel mogelijk alleen in LR te doen. Sommige dingen gaan alleen helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Wekko schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:44:
[...]

Ik moet LR2 nog installeren, maar dat ga ik zeker doen. Wat is van bovenstaande nu het voordeel ten opzichte van de methode die Zoeff beschrijft? De PSD wordt nog steeds apart 'gestacked'.

[...]
Je hebt idd nogsteeds twee bestanden, maar ik vermoed dat dat altijd zo gaat blijven (of je moet al je RAWs omzetten naar DNG en Adobe moet ooit de optie inbouwen om alle layers uit PS ook in DNG's te proppen waarna je in LR alsnog de RAW-data onder de layers kan bewerken, wat technisch goed mogelijk is, maar op dit moment vrij onrealistisch lijkt ;)).

Het mooie van dit systeem is echter wel dat je de controle over de RAW-data houdt in beide bestanden. Dus mocht je na het openen in PS toch de witbalans nog wat willen bijwerken (wat in PS zelf een ramp is), gebruik willen maken van de nieuwe kleurprofielen voor ACR en LR, of een willekeurige andere nieuwe optie in een toekomstige versie van ACR/LR willen gebruiken, dan is dat in beide nog heel eenvoudig mogelijk.

Ik weet niet hoe vaak je daarna nog aan de originele raw zit, maar aangezien deze ook in de PSD zit, zou je hem uit de LR library kunnen knikkeren als je bang bent dat hij in de weg gaat zitten. (Het probleem van stacks is namelijk dat ze alleen bestaan in de collection of folder waarin ze gemaakt zijn, bij een zoekopdracht oid zul je dus al snel beide bestanden weer los tegenkomen. Dit kan idd irritant zijn.) Het is dan niet verstandig om nog de developmodule van LR te gebruiken, maar als je al een PS gemaakt hebt, lijkt me dat sowieso minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Ah ok op die manier. Dank voor de toelichting. Ik ga eens wat dingen proberen, dan kom ik er zelf wel achter wat ik fijner vindt werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Laatst online: 08-05 13:17
Je kunt natuurlijk ook nog je RAW-file markeren als 'rejected' en je filter instellen op 'unflagged and picks' (of zoiets). Dan krijg je de RAW-file als het goed is niet meer te zien, maar is ie toch niet echt verwijderd.

Is het trouwens mogelijk om te exporteren met behoud van de folderstructuur? Ik heb al mijn foto's in Lightroom zitten, maar wil ze graag kunnen bekijken op mijn MediaCenter.
Wanneer ik (in LR1.1) bij export kies voor 'Burn full-sized JPEGs', gaat ie alles in 1 map gooien. Op zich is dat logisch, wanneer je per fotosessie werkt maar niet meer wanneer je alle/meerdere sessies foto's wilt exporteren.

Vanavond zelf maar eens gaan vogelen met Lightroom 2.

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 05-08-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een klein probleempje,
ik heb mijn foto's geteotagged, GPS gegevens komen mooi in Lightroom, echter als ik ze upload naar flickr komen deze gegevens niet mee. Het zou wel moeten kunnen, ook heb ik geen vinkje aanstaan bij ' minimize metadata'
Iemand anders hier problemen mee?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

maikel schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:15:
Je kunt natuurlijk ook nog je RAW-file markeren als 'rejected' en je filter instellen op 'unflagged and picks' (of zoiets). Dan krijg je de RAW-file als het goed is niet meer te zien, maar is ie toch niet echt verwijderd.

Is het trouwens mogelijk om te exporteren met behoud van de folderstructuur? Ik heb al mijn foto's in Lightroom zitten, maar wil ze graag kunnen bekijken op mijn MediaCenter.
Wanneer ik (in LR1.1) bij export kies voor 'Burn full-sized JPEGs', gaat ie alles in 1 map gooien. Op zich is dat logisch, wanneer je per fotosessie werkt maar niet meer wanneer je alle/meerdere sessies foto's wilt exporteren.

Vanavond zelf maar eens gaan vogelen met Lightroom 2.
Dat is iets wat ik ook wel een beetje mis. Dat je een folder structuur kunt exporteren, bijvoorbeeld op basis van collecties ofzo. Dat als je tien collecties tegelijk export dat ie ze allemaal automatisch in een eigen mapje, met de collectienaam zet. Maargoed, antwoord op je vraag: nee, volgens mij kan dat dus niet, tenzij dat in LR2 is toegevoegd en ik het nog niet ontdekt heb.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
maikel schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:15:

[...]
Maar heb je dan niet een gelijk soort probleem als bij stacken, namelijk dat je iedere keer in je filter aan moet zetten dat je geen 'rejected' platen wil zien? Filters zijn volgens mij ook per folder/collection/zoekopdracht... Geloof dat er geen manier is om twee files echt aan elkaar te knopen (zoals je bijvoorbeeld hebt als je raw+jpeg import).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
ikmattie schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:28:
ik heb mijn foto's geteotagged, GPS gegevens komen mooi in Lightroom, echter als ik ze upload naar flickr komen deze gegevens niet mee. Het zou wel moeten kunnen, ook heb ik geen vinkje aanstaan bij ' minimize metadata'
Je moet in flickr bij je privacy options aanzetten dat je geodata wilt meenemen.
Kheldar schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:00:
[...]

Maar heb je dan niet een gelijk soort probleem als bij stacken, namelijk dat je iedere keer in je filter aan moet zetten dat je geen 'rejected' platen wil zien? Filters zijn volgens mij ook per folder/collection/zoekopdracht... Geloof dat er geen manier is om twee files echt aan elkaar te knopen (zoals je bijvoorbeeld hebt als je raw+jpeg import).
staat de optie "treat JPEG files next to raw files as seperate photos" misschien aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Orion84 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:59:
[...]

Dat is iets wat ik ook wel een beetje mis. Dat je een folder structuur kunt exporteren, bijvoorbeeld op basis van collecties ofzo. Dat als je tien collecties tegelijk export dat ie ze allemaal automatisch in een eigen mapje, met de collectienaam zet. Maargoed, antwoord op je vraag: nee, volgens mij kan dat dus niet, tenzij dat in LR2 is toegevoegd en ik het nog niet ontdekt heb.
Ik heb gisteren LR2 ook geinstalleerd en kon het inderdaad ook niet vinden. Misschien toch eens tijd om Visual Studio aan te slingeren en kijken of er zelf een plugin voor te bouwen is.
Een andere optie is natuurlijk ervoor zorgen dat andere applicaties (in mijn geval MediaCenter) ook afstappen van de folderstructuur en ook (meer) gaan werken met de exif/keywords.
Afbeeldingslocatie: http://static.zooomr.com/images/105453_fc62f52a2a.jpg

Toch eens beter m'n ogen open houden als ik MediaCenter gebruik. :)

[ Voor 7% gewijzigd door maikel op 06-08-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Magic schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:23:
[...]

Je moet in flickr bij je privacy options aanzetten dat je geodata wilt meenemen.
Thanks!
Dat vinkje stond idd niet aan! Vanavond maar eens kijken of het nu wel lukt.
Raar trouwens, want voorheen kon het wel gewoon .
Is die optie een nieuwe feature in Flickr?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
ikmattie schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:28:
Heb je voor dat GeoTaggen een LR-plugin gebruikt of een aparte tool?
Welke plugin is hiervoor het best geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Magic schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:23:
[...]

staat de optie "treat JPEG files next to raw files as seperate photos" misschien aangevinkt?
Het was slechts een voorbeeldje, zelf schiet ik eigenlijk nooit jpegs naast mijn raws :).

Je ziet echter wel dat er in dat geval een speciale optie in LR aanwezig is om twee bestanden onder alle omstandigheden aan elkaar te knopen. Misschien dat ze die constructie iets opener zouden kunnen maken, zodat je het ook voor andere sidecar files (raw naast psd bijv.) kan gebruiken. Vervolgens is een manier om vanuit LR bij die sidecar file te kunnen ook wel praktisch, want volgens mij is het op dit moment niet mogelijk om nog bij de jpeg te komen, die bij een raw hoort, nadat ze samengenomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
maikel schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:07:
[...]

Heb je voor dat GeoTaggen een LR-plugin gebruikt of een aparte tool?
Welke plugin is hiervoor het best geschikt?
Ik gebruik lightroom niet voor het geotaggen zelf, dat doe ik met de software van Gisteq zelf.
Vanavond eens even proberen of het met LR zelf lukt

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 09:37
Ik gebruik lightroom 1.x en ik ben momenteel mijn catalogus aan het bijwerken.

Nu wil ik op een nieuwe hardeschijf met een ander besturingssysteem (Vista 64) LR2 zetten.

Nu is mijn vraag, als ik mijn huidige catalog exporteer naar de andere schijf met Vista 64, moet ik dan ook de *** previews.lrdata handmatig copieren naar de locatie waar ik de catalog neerzet? Het bestand ***previews.lrdata is 31,7 GB groot en bevat alle 12.800 fotot's 1:1 preview.

Wat is wijsheid, om mijn catalogus eerst bij te werken in LR1.4.1 en dan vervolgens als dat klaar is hem in zijn geheel naar LR2 over te zetten, of kan ik het beste nu al overschakelen om in LR2 verder te gaan? En dan komt bovenstaande vraag weer aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee die hoef je niet mee te nemen, LR maakt deze opnieuw aan als je weer door de foto's gaat browsen, of als je LR verzoekt om weer 1:1 previews aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 09:37
Zoiets dacht ik ook al, maar is 31Gb niet een beetje veel om weer aan te maken? Bestaat de mogelijkheid om de previews mee te kopieren op is het toch aan te bevelen deze opnieuw te laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Je kan inderdaad ook gewoon de previews file meekopieren en op dezelfde plek neerzetten. Dat bespaart je de moeite van het hergenereren van alle previews. Zie ook eerdere berichten in dit topic, volgens mij is het inmiddels al meermaals langs gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ligt er alleen wel aan, als je nu de GOEDE kleurprofielen gaat gebruiken (dus niet de ACR profielen maar die nieuwe cameraprofielen), dan kun je beter de previews verwijderen en meteen de goede profielen koppelen.

Dit heb ik wel gedaan, want ik had toch geen enkele foto in Lightroom nabewerkt omdat de kleuren zo slecht waren dat ik een export altijd in DPP deed.

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 06-08-2008 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Nou, LR2 loopt bij mij continu vast. Vooral bij importeren van een CF-kaartje. Hij importeert niet alles en het het programma reageert gewoon niet meer na het importeren. Vista 32bit systeem. 1.4.1 liep perfect bij mij, dus daar ga ik maar weer naar terug totdat ik dit opgelost heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Ethirty

Who...me?

Weet iemand hoe je makkelijk kan zien hoeveel foto's je met welke brandpuntsafstand heb gemaakt? Ik dacht dat dit in 1 wel zat? In de smart collections is het ongeveer het enige attribuut dat je niet kan selecteren :|

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste