Voor de mensen die gek werden van de kleurverschillen tussen wat LR liet zien en wat je achterop je camera of in de preview van de raw zag: het lijkt erop dat Adobe de goede kant op gaat.
De standaard profielen in LR2 zijn nog hetzelfde, maar er wordt aan nieuwe profielen gewerkt. De beta-profielen die met ACR4.5 en LR2 werken kan je vinden op:
http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles
Heb ze net zelf even snel geprobeerd op een paar zonsondergangen en het verschil is vrij duidelijk. De afhandeling van highlights gebeurt veel netter, geel is weer geel inplaats van zalmroze en de kleuren hebben zowaar iets weg van die in Canons DPP

(iig bij mijn zonsondergangen).
Er is onder andere een nieuw standaard LR profiel, dat aardig in de buurt komt van Canons Faithful profiel en ook alle profielen die aanwezig zijn in DPP zijn nu terug te vinden in LR. De profielen lijken in LR nog iets te verzadigd, maar dat is kan gefixed worden. De kleur lijkt iig al een heel stuk beter dan voorheen.
Paar proefplaatjes:
Alles is op de standaard instelling per applicatie, enkel de profielen zijn aangepast (de standaard blacks +5 van LR zorgt voor wat donkerdere platen en is misschien ook verantwoordelijk voor de iets hogere verzadiging). Resizen, kleurprofiel toepassen (allemaal sRGB volgens mij) en opslaan als jpg is in de applicaties zelf gedaan (Het kan zijn dat het bekijken in een programma dat kleurprofielen ondersteunt helpt...).
Standaard ACR 4.4 (vrijwel geheel gebrek aan geel, alleen oranje en laf roze, ranzige afwikkeling van highlights rond zon):
Nieuwe standaard ACR Beta profiel (oranje en geel, highlight gaat al veel beter):
mmm, de verschillen zijn duidelijker als er direct tussen de platen geswitched kan worden in een viewer: Zipje (dpp: Canon digital photo pro, lr: Lightroom 2, lzn: Lightzone 3.5)
Deze nieuwe profielen zijn voor deze serie zonsondergangfotos echt een redding

. Heb nog niet echt naar huidjes gekeken, maar daar was rood/oranje/geel ook altijd een probleem, dus vermoed dat het daar ook beter gaat. Ook nog geen idee hoe het voor Nikonians uitpakt...
Dit is wat mij betreft de beste verbetering van LR2 en dan zit hij er standaard niet eens bij

.
[
Voor 19% gewijzigd door
Kheldar op 06-08-2008 21:51
]