Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:25
Heeft iemand enig idee hoe je een banner onder een foto moet maken. Ik heb dus een foto van 500x333 en daar moet een banner van 41 pixels hoog onder komen. De afmetingen worden totaal dus 500x374. Ik heb mogrify maar krijg het met geen enkele manier voor elkaar. Hij plaatst de banner telkens op de foto ipv er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:58

Royz

Kleurenblind!!

Ik gebruik Mogrify plugin om dat te doen

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Als je het gelezen gebruik ik die ook maar hoe heb je het voor elkaar gekregen? Dus niet dat die banner op de foto komt waardoor je informatie verliest maar er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Laatst online: 01:58

Royz

Kleurenblind!!

de optie add text after ipv before? en als je het hebt over kaders... outline gebruiken

[ Voor 42% gewijzigd door Royz op 07-03-2010 17:09 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Misschien interessant voor anderen. Lightroom 3 beta maakt echt goed gebruik van meerdere cpu's, itt Lightroom 2. Er zitten nog wel wat nare bugs in de versie, maar al met al is het prima te gebruiken.

In onderstaande afbeelding is hij 1:1 previews aan het renderen, en alle cpu's worden gelijkmatig belast.

Lightroom 3 beta

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 21-03-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe hebben jullie mogrify ingesteld? Het werkt op zich super, echter de kwaliteit van de output vind ik zwaar beneden peil, duidelijke jpeg artifacts en overdreven sharpening. (het lijkt zelfs of de sharpening ook op de artifacts worden toegepast :? )

Nu export ik naar een map en daar haal ik dan bordermaker overheen, die kwaliteit is een stuk beter.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 18:12
Zijn er al mensen overgestapt o p3?

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

LR3 is beta, dus dat is niet echt verstandig. Ik heb het gebruikt om te kijken hoe en wat er veranderd is, maar stap pas over als de final vrijgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 20:33

Zoefff

❤ 

Daarnaast kan je de oude library nog niet importeren in de LR 3 beta, dus van overstappen is sowieso geen sprake. Dat zullen ze pas in de final of misschien RC's openstellen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor echt produktiewerk zitten er nog wat lastige dingen in. De moviestrip loopt niet synchroon met de preview, bij verwijderen op netwerklokaties werkt ea niet, en in de develop mode zijn een aantal zaken uitgeschakeld. :)

Maar voor de amateur/hobbyist prima mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
ikmattie schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:30:
[...]

Die diagonale lijnen zijn trouwens 'verzonnen' door een Nederlandse fotograaf: Edwin Westhoff (geeft ook cursussen aan de Universiteit Utrecht en de VolksUniversiteit)
Wordt ook wel de Diagonal Method genoemd en is een andere manier om composities te maken dan de beroemde 'regel van derden', aka 'Rule Of Thirds' en 'Gulden Snede'

Leesvoer: http://www.diagonalmethod.info/
Je post is alweer van een tijdje terug, maar wow, goed leesvoer! Ik heb het gevoel dat ik misschien zelf ook onbewust de DM methode gebruik bij compositioneren/croppen. Eens een keer wat van mijn foto's gaan analyseren dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
En LR3 beta2 is nu beschikbaar. Zie http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/ voor mee info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Video functie zit er in zo te lezen :D

En praktisch precies zoals ik het voorgesteld heb. wel indexeren, maar verder lekker niets mee doen, premiere zet ik wel handmatig als editor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb beta 2 ook draaien, soepel en snel :) De curves optie vind ik ook erg goed, heb daar nooit aan kunnen wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben vooral impressed door de snelheid en de noise reduction functies. Van veel noise, naar ehm... geen noise :)

Donders wat goed. Nu alleen even kijken of het delete van network shares gefixed is. Dat werkte in b1 niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 23-03-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ben ook zeer te spreken over de noise reduction functie, toch vind ik het raar dat ik bij het importeren van raw bestanden een aanzienlijk verschil zie in ruis. In beta 2 is dit dus veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier ook net even de noise reductie functie getest: ziet er goed uit :Y Ook het nieuwe verscherpingsmechanisme is duidelijk verbeterd.

Niet meer naar photoshop hoeven gaan om dit uit te voeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 16:28
Ik heb een vraagje;

Ik heb nu clean install gedaan op mn pc maar ik heb de fotos op een externe HDD gezet (ook de CR2 bestanden)
Die staan allemaal in mappen (via data)
Hoe kan ik die allemaal tegelijk importeren in Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 02:40
Gewoon via de Import button (en de hoofdmappen pakken. De submappen pakt ie dan ook mee)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Ola Tweakers ik zit met een klein probleempje in LR2 waar ik geen oplossing voor kan vinden. Ik had een folder die missing was om een of andere reden (ik heb de folder niet verplaatst buiten LR om). Om het probleem te verhelpen heb ik rechter muis -> Locate missing foto's optie gebruikt. De foto's werden gevonden zoals verwacht alleen heb ik een rare bijwerking.

In de foler pane (aan de linkerkant van de library module staat je lokale HD en eventuele externe HD's. Ik heb na de relocate hier tweemaal mijn externe HD staan (zelfde naam en capaciteit ed). Onder het eerste blokje staan al mijn foto's (minus de foto's die ik gerelocate heb) zoals die er vroeger ook al stonden in het tweede blokje staan alleen de relocated foto's. Beide lijken naar dezelfde directory op mijn externe HD te wijzen waardoor het niet meer mogelijk is om ze nog te verplaatsten oid.

Heeft iemand dit probleem eerder gezien, en hopelijk daarbij een oplossingen? Ik heb al redelijk wat LR sites en fora afgezocht maar niet echt veel gevonden. Ik zat er zelf aan te denken om maar exports naar een andere library te draaien en die weer opnieuw te importeren... maar op deze manier maak ol het misschien erger dat het is dus toch maar ff vragen of iemand hier nog ideeen heeft?

Alvast bedankt.

=== edit ===
Misschien nog wat nuttige info, ik zie per foto in ieder geval 2 XMP file staan, eenmaal met hoofdletters en eenmaal met kleine letters.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 137471 op 05-04-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat gebeurd er als je de foto's gewoon uit deze library verwijderd, LR2 herstart en dan de bewuste foto's weer importeert?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

breinonline schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:26:
Wat gebeurd er als je de foto's gewoon uit deze library verwijderd, LR2 herstart en dan de bewuste foto's weer importeert?
Als ik de foto's verwijder zie ik meer 1 versie van mijn externe HD, als ik ze weer importeer komen ze weer op dezelfde (foute) plek. Dus ik zie weer een tweede versie van mijn HD met daar in alleen de net geimporteerde foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 23:12
Vandaag foto's wezen maken van de zonsondergang, alle foto's in Lightroom gezet.
Maar als ik nu foto's exporteer zijn ze veel fletser als in LR2.
Ik heb ook nog eens terug gekeken naar foto's die ik eerder geexporteerd heb en ik heb het idee dat de preview niet meer klopt. Veel foto's zien er in Lightroom veel te donker uit en de kleuren veel te verzadigd en de geexporteerde foto's zijn zoals ik me kan herinneren dat ik ze aangepast heb.

Ik heb dus het vermoeden dat op een of andere manier de manier waarop lightroom de previews maakt veranderd is. Kan dit? En zo ja hoe verander ik dit weer terug?

edit:
Nog wat beter gekeken en vergeleken.
De exports van de vandaag gemaakte foto's komen overeen met de foto's zoals de op het display van de camera staan. In Lightroom zien ze er dus veel te donker en verzadigd uit.

[ Voor 15% gewijzigd door MewBie op 16-04-2010 23:09 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:43
Volgens mij zit er in Lightroom geen optie om je foto's anders weer te geven, qua kleurprofiel, automatische correctie, of wat dan ook. Dus ik denk dat het ergens tussen export en weergaven van je export mis gaat.

Kun je wat info geven m.b.t. wat voor kleurprofiel je gebruik om jouw foto's te exporteren? sRGB? Heb je dit misschien gewijzigd t.o.v. eerdere exports?
En met wat voor programma bekijk jij je geëxporteerde foto's? Niet alle programma's ondersteunen kleurprofielen. Als je Photoshop hebt, zien de foto's er daar anders uit dan in Lightroom? Als het goed is gebruiken zij beide hetzelfde kleurprofiel om je foto's weer te geven.
(Alleen zou het wel raar zijn als deze verandering van de ene op de andere dag heeft plaatsgevonden zonder dat je andere programma's gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ik gebruik in LR en CS3 de standaard instellingen. Kleurprofiel waar ik mee exporteer is sRGB.
In LR en CS3 zien de foto's er hetzelfde uit en als ik vanuit CS3 als jpeg opsla worden ze ook net zo "flets" als als een LR export. Dan hebben ze dus min of meer dezelfde verzadiging als op het scherm van m'n camera.

Voor zover ik weet heb ik geen instellingen gewijzigd, ik heb wel gezien dat bij mijn eerdere foto's de camera calibration instelling in LR op ACR 3.7 staat en bij mijn latere foto's ACR 4.4, maar deze instelling veranderen en dan opnieuw exporteren heeft geen effect, behalve dat bij 1 van de instellingen de windows thumbnails er net zo verzadigd uitzien als in LR/CS3 maar als je de grote foto bekijkt is deze weer hetzelfde als op het scherm van de camera.

Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.

edit:
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Zs7UmrtNMA5F76OZmcRT2pVk/full.jpg
Het scherm van de camera heeft een reflectie van het plafond en lijtk daardoor veel lichter, maar irl komen de foto in de windows viewer en op het camera scherm nagenoeg overeen. Zoals te zien is LR dus veel donkerder.

Sterker nog, toen ik deze jpeg in CS3 opende was deze ook veel donkerder. Het wit van de muur achter de monitor wordt een beetje groenig/donker grijs in CS3.

[ Voor 22% gewijzigd door MewBie op 17-04-2010 14:40 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wanneer heb je je scherm voor het laatst gecalibreerd met een Spyder of soortgelijk apparaat?

Lightroom is color managed en de faxviewer van Windows niet, die plempt het gewoon op het scherm neer in sRGB. Het kan daar misschien in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Fairy schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 15:13:
Wanneer heb je je scherm voor het laatst gecalibreerd met een Spyder of soortgelijk apparaat?

Lightroom is color managed en de faxviewer van Windows niet, die plempt het gewoon op het scherm neer in sRGB. Het kan daar misschien in zitten.
Ik heb mijn scherm nog nooit gecalibreerd, ik gebruik de standaard "Text" MagicBright instelling op de monitor omdat die het rustigst is, bij de rest knalt het wit er uit wat resluteerd in hoofdpijn. En ik heb nooit de moeite genomen om een custom instelling aan te maken.

Calibratie ding ga ik naar opzoek, al betwijfel ik of het helpt.

Het is me trouwens nooit opgevallen dat de foto's in Lightroom en de geexporteerde jpeg's zoveel verschillen.
Dat is gewoon iets wat me eerder had moeten opvallen..

[ Voor 10% gewijzigd door MewBie op 17-04-2010 16:49 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Ik zou trouwens niet te veel waarden hechten aan de weergaven op het schermpje van je camera, deze zijn meestal niet erg nauwkeurig (qua kleur).
Voor het kalibreren van je scherm zou je eerst eens deze site door kunnen nemen: http://www.lagom.nl/lcd-test/
Het is niet net zo goed als hardwarematige kalibratie met bijv. een Spyder, maar het helpt wel om een stuk dichter in de buurt van de juiste kleuren te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

MewBie schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:48:
[...]
Het is me trouwens nooit opgevallen dat de foto's in Lightroom en de geexporteerde jpeg's zoveel verschillen.
Dat is gewoon iets wat me eerder had moeten opvallen..
Nee dat bedoelt Fairy dus ;)
Als je je scherm wel gecalibreerd had dan had het verschil daar in kunnen zitten omdat lightroom die calibratie wel meepakt en windows picture viewer niet ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Dat kun je wel controleren door die JPG die je nu in je faxviewer hebt te openen met gewone Photoshop. Als die er daar hetzelfde uitziet als die viewer dan gebruik je geen kleurenprofiel voor je monitor en is er iets vreemds met Lightroom aan de hand. Als de kleuren in Photoshop anders zijn uit dezelfde JPG dan is er toch ergens een kleurenprofiel ingesteld voor je beeldscherm.
Ergens bij het configuratiescherm kun je dat instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb.

Het kleurenprofiel van de monitor (display properties -> settings -> advanced -> color management) stond op sm172x wat vrij logisch is aangezien ik een Samsung SyncMaster 172X heb. Deze heb ik op sRGB gezet en nu lijkt alles te kloppen. Ik denk dat deze instelling een keer is meegekomen met een windows update (die zegt regelmatig een nieuwe driver voor mijn monitor gevonden te hebben) of een driver update.

Kan ik eindelijk m'n zonsondergang foto's uit gaan zoeken, een groene lucht/zon slaat namelijk helemaal nergens op 8)7

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ok, opgelost. Maar echt, er gaat een wereld voor je open als je een keer met een spider 3 pro je scherm even hebt gecalibreerd.

En zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer. De spider 3 pro kost rond de 125 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MewBie schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:59:
Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb.

Het kleurenprofiel van de monitor (display properties -> settings -> advanced -> color management) stond op sm172x wat vrij logisch is aangezien ik een Samsung SyncMaster 172X heb. Deze heb ik op sRGB gezet en nu lijkt alles te kloppen. Ik denk dat deze instelling een keer is meegekomen met een windows update (die zegt regelmatig een nieuwe driver voor mijn monitor gevonden te hebben) of een driver update.

Kan ik eindelijk m'n zonsondergang foto's uit gaan zoeken, een groene lucht/zon slaat namelijk helemaal nergens op 8)7
Een kleurenprofiel voor je monitor is wat anders dan een ICC profiel voor je foto's he. Zelf heb ik ook een Spyder 3 pro en deze maakt netjes een profiel voor mijn monitor aan, maar mijn foto's hebben dat profiel uiteraard niet. Die zijn gewoon in sRGB, aRGB of proRGB. Foto's zien er gewoon goed uit. Welk kleurenprofiel hebben je foto's? Windows gaat slecht om met alles wat niet sRGB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Anoniem: 50624 schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:07:
[...]

Een kleurenprofiel voor je monitor is wat anders dan een ICC profiel voor je foto's he. Zelf heb ik ook een Spyder 3 pro en deze maakt netjes een profiel voor mijn monitor aan, maar mijn foto's hebben dat profiel uiteraard niet. Die zijn gewoon in sRGB, aRGB of proRGB. Foto's zien er gewoon goed uit. Welk kleurenprofiel hebben je foto's? Windows gaat slecht om met alles wat niet sRGB is.
Foto's uit m'n camera zijn RAW, export naar jpeg is met sRGB.
Maar kennelijk doen Photoshop en Lightroom iets met het monitor profiel wat windows niet doet.
Nu ik daar een sRGB profiel ingezet heb geven Lightroom en Photoshop wel de juiste kleuren weer t.o.v. de export. (redenatie de verkeerde kant op maar je begrijpt neem ik aan wat ik bedoel.)

Hoe dat verder allemaal met die kleuren profielen werkt weet ik niet, mijn probleem is iig opgelost door een sRGB monitor profiel in de stellen. Waarom kunnen ze nou niet gewoon met z'n allen 1 kleurenprofiel gebruiken... scheelt een boel gehobby.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

MewBie schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:46:
[...]
Waarom kunnen ze nou niet gewoon met z'n allen 1 kleurenprofiel gebruiken... scheelt een boel gehobby.
Omdat je dan niet alles op elkaar kan afstemmen, klinkt misschien gek, maar juist door de verschillende profielen kan je een afdruk op je printer maken die er exact zo uitziet als op je scherm.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MewBie schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:46:
[...]

Waarom kunnen ze nou niet gewoon met z'n allen 1 kleurenprofiel gebruiken... scheelt een boel gehobby.
Elke monitor heeft een ander "mechanische" karakteristiek, afhankelijk van het type paneel, tot de temperatuur, slijtage, backlight.

Met een calibratie maak je een profiel aan die er voor zorg dat je scherm er zo uit ziet als het hoort te zijn (of in ieder geval zeer dichtbij).

Daarnaast heeft elk soort papier waarop je afdrukt een andere karakteristiek. Juist een profiel zorgt er voor dat je die resultaten kunt 'linken' aan hetgeen wat je op je scherm ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Is het mogelijk om in Lightroom een soort van automatische actie te maken die onder al je foto's je naam oid zet..?
Normaal doe ik dit in Photoshop, maar om honderden foto's langs te gaan wordt je ook gek van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Lightroom 3 kun je dat doen via watermarking, maar dat gebeurt pas bij het exporteren. Totdat LR3 uitkomt blijft photoshop de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 15:08
Nismod schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:49:
Is het mogelijk om in Lightroom een soort van automatische actie te maken die onder al je foto's je naam oid zet..?
Normaal doe ik dit in Photoshop, maar om honderden foto's langs te gaan wordt je ook gek van...
Je kan in Photoshop ook een action maken die dit voor je doet. Dit als een batch aanmaken en een droplet in een folder gooien. Elke foto die je dan op je droplet gooit krijgt je watermerk erin te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik gebruik onder Lr 2.6 een plugin...mogrify oid.
Werkt prima, koste 3 euro ofzo, hoef je het ook niet voor te laten :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
sapphire schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:14:
Ik gebruik onder Lr 2.6 een plugin...mogrify oid.
Werkt prima, koste 3 euro ofzo, hoef je het ook niet voor te laten :)
Ah bedankt hiervoor, dit is precies wat ik zocht! Heb het ook even gekocht en ga er nu mee spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337854

1 ding in lightroom kom ik maar niet uit..
als ik de "blacks" aanpas op een foto, dan kijk ik elke keer automatisch een blauw invul licht op de plaats van het zwart.... hoe kan ik dan zien of het goed gelukt is? hoe schakel ik dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 02:40
Op het driehoekje linksboven in het histogram klikken

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Of op J drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 00:07
Je krijgt trouwens geen blauw op de plaats van het zwart. Je krijgt blauw op de plaatsen waar je zwart is dichtgelopen, dus in principe ben je dan doorgeschoten met je Blacks-schuivertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fire69 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:30:
Je krijgt trouwens geen blauw op de plaats van het zwart. Je krijgt blauw op de plaatsen waar je zwart is dichtgelopen, dus in principe ben je dan doorgeschoten met je Blacks-schuivertje ;)
Exact, oftewel Blavk Clipping (hoewel dit geen nadeel hoeft te zijn, in een zwart/wit foto plaats ik altijd wat dichtgelopen zwart).

LR 2.7 is zojuist vrijgegeven door Adobe. Als je LR2 start wordt je automatisch op de update gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24

Apoca

Array Technology Industry

De update naar 2.7.666138 met Camera RAW 5.7 is uit :)

En niet goed naar de posting boven me gekeken.... B) Nou gaat weer lekker.

[ Voor 38% gewijzigd door Apoca op 22-04-2010 19:39 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is er nog een beetje een changelog behalve nieuwe camera's die ondersteund worden? Ik zie niet veel bijzonders verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Staat gewoon op de website van Adobe:
New Supported Cameras:
Support for the following cameras has been added in this update.
Canon Kodak Leaf Mamiya Olympus
EOS 550D (Digital Rebel T2i/EOS Kiss X4 Digital) Z981 Aptus-II 8 DM40
E-PL1
Panasonic G2 Panasonic G10 Sony A450
Important File Format Support Exceptions (Formats not supported):
• CMYK Files
• PSD files saved without a composite image. (Saved without “Maximize Compatibility” setting)
• Files with dimensions greater than 65,000 pixels per side (512 Megapixel Total)
• All video files, including those acquired by digital still cameras

New in Lightroom 2.7
The goal of this release is to address bugs that were introduced in previous releases of Lightroom 2 and provide additional camera raw support. A comprehensive list of issues fixed in this release is included below:
Lightroom 2 Bugs - Fixed
• Slideshow playback on Windows could cause Lightroom and/or the computer to crash.
• The camera raw cache limit was increased to 200GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is toch wel erg goed nieuws:

http://blogs.adobe.com/li..._lens_correction_sol.html

Non-destructive lens correctie in Lightroom 3 :Y (en ook in RAW plugin voor CS5). Vooral de gratis profiler zodat je je eigen profielen kunt maken is erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Laat LR3 maar snel komen dan! Dat ziet er inderdaad erg mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ja inderdaad, ik zit er eigenlijk ook wel wat op te wachten :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een vraagje tussendoor: Is er hier iemand die ervaring heeft met het kopen van een educatieve versie via de webshop van Adobe? Ging dat een beetje snel?

Wil hem wel legaal hebben, en dit is mijn laatste studiejaar. Hopelijk komt hij dus voor eind juni nog uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik gebruik momenteel nog Lightroom 1.4, maar ga binnenkort een Canon 7D aanschaffen. Moet ik voor 7D ondersteuning echt naar 2.0 upgraden? Op zich niet zo vervelend, maar hoop er eigenlijk ook op dat je van 1.4 direct naar 3 kan upgraden als die straks uitkomt, en wil in de tussentijd toch wel foto's kunnen bewerken ;)

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 13:52
Anoniem: 50624 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:28:
Even een vraagje tussendoor: Is er hier iemand die ervaring heeft met het kopen van een educatieve versie via de webshop van Adobe? Ging dat een beetje snel?

Wil hem wel legaal hebben, en dit is mijn laatste studiejaar. Hopelijk komt hij dus voor eind juni nog uit :P
Je beseft dat een educatieve versie die voor non-educatieve doeleinden gebruikt wordt net zo legaal is als de gemiddelde scene-release? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

nose schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 16:14:
Ik gebruik momenteel nog Lightroom 1.4, maar ga binnenkort een Canon 7D aanschaffen. Moet ik voor 7D ondersteuning echt naar 2.0 upgraden? Op zich niet zo vervelend, maar hoop er eigenlijk ook op dat je van 1.4 direct naar 3 kan upgraden als die straks uitkomt, en wil in de tussentijd toch wel foto's kunnen bewerken ;)
De ondersteuning voor een ander toestel zit volgens mijn in Adobe Camera RAW. Als je de nieuwste versie daarvan installeert, zou het dan niet werken? Of werkt die niet meer samen met de ouder LR1.x versies?
Henk schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 16:29:
[...]

Je beseft dat een educatieve versie die voor non-educatieve doeleinden gebruikt wordt net zo legaal is als de gemiddelde scene-release? :)
Met dat verschil dat Adobe er tenminste wel wat geld voor krijgt :)

[ Voor 20% gewijzigd door breinonline op 15-05-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

breinonline schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:47:
[...]

De ondersteuning voor een ander toestel zit volgens mijn in Adobe Camera RAW. Als je de nieuwste versie daarvan installeert, zou het dan niet werken? Of werkt die niet meer samen met de ouder LR1.x versies?
Voor Photoshop is dat inderdaad het geval, maar Lightroom gebruikt volgens mij een eigen engine. Op de CameraRAW pagina bij Adobe wordt Lightroom ook niet vermeld.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ACR (Adobe Camera RAW) is een plug-in voor phootshop en werkt dus niet met Lightroom samen. De 7D vereist inderdaad minimaal LR2, want 1.0 krijgt geen updates meer en dus ook geen ondersteuning voor nieuwe camera's.

Dat geldt overigens ook voor ACR 6.0, deze werkt alleen met Photoshop CS5 samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 13:52
breinonline schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:47:
Met dat verschil dat Adobe er tenminste wel wat geld voor krijgt :)
En je alsnog het product niet mag gebruiken voor datgene waarvoor je het wílt gebruiken :P én adobe sponsoren, én niet krijgen wat je wilt... daar gaat wat mis ;-)

En natuurlijk is het netter dan gewoon downloaden, en zal het nooit een probleem vormen, maar op deze manier is iig wel de illusie verdwenen dat je met een studentenlicentie 100% legaal bezig bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49

RHE123

Edubits

Henk schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:17:
[...]

En je alsnog het product niet mag gebruiken voor datgene waarvoor je het wílt gebruiken :P én adobe sponsoren, én niet krijgen wat je wilt... daar gaat wat mis ;-)

En natuurlijk is het netter dan gewoon downloaden, en zal het nooit een probleem vormen, maar op deze manier is iig wel de illusie verdwenen dat je met een studentenlicentie 100% legaal bezig bent ;)
Let wel dat Adobe twee soorten licenties heeft, de goedkope studentenlicentie en de iets duurdere educatieve versies. De laatste mag ook voor andere doeleinden gebruikt worden :*)

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 50624 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:57:
ACR (Adobe Camera RAW) is een plug-in voor phootshop en werkt dus niet met Lightroom samen. De 7D vereist inderdaad minimaal LR2, want 1.0 krijgt geen updates meer en dus ook geen ondersteuning voor nieuwe camera's.

Dat geldt overigens ook voor ACR 6.0, deze werkt alleen met Photoshop CS5 samen.
Lightroom gebruikt ACR als RAW-engine, maar deze zit in LR gebakken. Meestal lopen ACR updates en LR updates redelijk samen. Of je ACR apart kunt updaten voor gebruik in LR weet ik niet, maar ik gok van niet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik wil een 100%crop van een foto laten zien maar weet niet precies hoe ik dat vanuit lightroom moet doen.
Je zal een crop moeten maken, maar hoe weet ik dat het 100% crop is ipv 90 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Je zoom-level instellen als 1:1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
In principe is een 100% crop niet meer dan een stukje van de foto op volledige resolutie. Als je dus een stukje van de foto zonder verkleinen weergeeft heb je een 100% crop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
ik heb nu gewoon de zoom op 1:1 gezet en gekeken welk beeld dat gaf. Toen heb ik gewoon iets meer gecropt dan dat beeld zodat ik zeker weet dat het 100% is. niet verkleind met exporteren.
Ik snap m al ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
Henk schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 16:29:
[...]

onzin. Citaat Adobe.com:

Is er een tijdslimiet voor het gebruik van de Adobe Student & Teacher Edition?

Er is geen tijdslimiet. In aanmerking komende gebruikers die een Adobe Student & Teacher Edition aanschaffen, ontvangen een licentie van onbeperkte duur en zonder enige andere tijdsbeperking.

Kan een student of docent de Adobe Student & Teacher Edition-software aanwenden voor commercieel gebruik?

Ja. Personen die dit product aanschaffen, kunnen het voor zowel persoonlijk als commercieel gebruik aanwenden

http://www.adobe.com/nl/e...ntteacheredition/faq.html

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360864

ik zit hier met een klein probleempje, Mijn C schijf zit nu vol en daarom probeer ik nu mijn foto's te importeren bij mijn D schijf. Dus bij importeren/ copy/ D/map maar steeds zegt hij dat mijn C schijf vol is, terwijl ik de foto's in mijn D schijf wil hebben.

>_>

EDIT: Laat maar is al gefixed :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 360864 op 02-06-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pff ik blijf een hekel hebben aan die catalog en al die kut previews die erbij komen, neemt gigantisch veel ruimte in en maakt synchroniseren een bitch waardoor ik niet fijn kan switchen tussen laptop en desktop. Is het mogelijk om al die previews uit te schakelen zodat ik enkel nog het catalog bestand heb?
Of de previews anders op een andere plek op slaan dan de catalog?

En kan dat niet, als ik dan de catalog niet synchroniseer tussen laptop en pc maar wel de veranderingen in de bestanden laat opslaan, dan hoef ik toch enkel elke keer de mappen te synchroniseren in lightroom? Of krijg ik dan ander gezeur?

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 04-06-2010 19:08 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Ik geloof dat ik niet helemaal je probleem snap. Die previews die in je "<catalog naam> v0.2 Previews.lrdata" map staan, zijn voor zover ik weet tijdelijke bestanden die alleen worden gebruikt om je foto's sneller te laten weergeven. Deze hoef je niet te synchroniseren. Lightroom maakt ze gewoon opnieuw aan als ze er niet zijn.

Als je hem te groot vind worden kun je hem ook gewoon in zijn geheel weggooien. Maar aan de andere kant, bij mij is hij iets minder dan 5 GB, dat is toch niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die previews staan in de catalog map die ik synchroniseer waardoor de previews ook gesynchroniseerd worden omdat ze een submap zijn. Zouden die previews ergens anders staan of niet bestaan dan zou dat heel veel schelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik weet niet welke synchronisatie tool je gebruikt, maar kan je de preview folder niet gewoon excluden uit de synchronisatie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 20:33

Zoefff

❤ 

Je kan in ieder geval instellen wat de kwaliteit van de previews moet zijn, en hoeveel ruimte ze in mogen nemen door aan te geven wanneer previews weggegooid mogen worden. Zie de online handleiding, http://help.adobe.com/en_...db-9B3E-2B7D45DCD418.html .

Of het ook mogelijk is om previews ergens anders te zetten weet ik niet zo goed. Je complete library verplaatsen kan wel omdat Lightroom je zal vragen waar 'ie gebleven is (of dat je een nieuwe wilt maken). Een deel verplaatsen.. dunnow. Als je op een Mac werkt zou je het wellicht kunnen proberen met een symlink, of onder windows met een snelkoppeling. Maar of je daarmee rechtentechnisch ook uit de voeten komt durf ik je niet te zeggen.

Maar betreft het synchroniseren, je zou toch ook gewoon alleen de library kunnen syncen en de previews daarbij overslaan? Dat doe ik in ieder geval wel bij m'n backups. De library files worden keurig gebackupped, de previews negeer ik omdat ze toch opnieuw gegenereerd kunnen worden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik gebruik Live Sync en die kan helaas niet de previews overslaan. Ga binnenkort wel naar een nieuw systeem kijken maar daar ben ik nu nog te druk voor helaasch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Lightroom 3 is officieel uit.Voor wie het nog niet wist, de nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Hier zat ik al op te wachten, ik had al een high iso serietje laten liggen omdat ik die noise reduction van lr3 wou proberen :)

Vanavond meteen de upgrade maar aanschaffen :D

Edit: ik neem aan dat ik gewoon de engelse versie kan aanschaffen, en zodra de nederlandse uitkomt deze weer gewoon kan downloaden?

Edit2: ik kom via adobe.nl binnen, maar zodra ik op kopen druk, ga ik naar de US store, daar zegt ie dat ik niet met mijn account kan inloggen omdat het een NL account is :S
Vanavond nog maar eens proberen...

[ Voor 52% gewijzigd door Magic op 08-06-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Jammer genoeg lees ik niks over het importeren van je lightroom 2 collectie / catalogus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Neefdave schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 08:42:
Jammer genoeg lees ik niks over het importeren van je lightroom 2 collectie / catalogus.
Dat zou geen enkel probleem moeten geven. Dit was bij de overstap van 1.x naar 2.x ook gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kosten: €99 upgrade, €299 full, €69 studenten-versie.

Ik heb even snel een 2003/2010 processing verschil gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1295/4681782904_feaf170f82_b.jpg

Het gaat hier om een Long Exposure foto van enkele minuten. Krijg hem niet groter omdat GoT nog in 1990 leeft :P

En uiteraard kun je je LR2 bibliotheek importeren.....

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-06-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik vind de 2010 versie in die foto aanzienlijk minder, het is alsof je er een gaussian blur overheen gegooit hebt.

de instellingen zullen ook niet 1 op 1 over te nemen zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Je bent ergens onderweg alle details in de rechter foto verloren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik al zei: Ik heb verder niets veranderd :) Natuurlijk moet je de instellingen aanpassen aangezien het anders werkt. Het is alleen maar om het verschil te laten zien met exact dezelfde instellingen.

Overzetten gaat dus veel tijd kosten, want ook het verscherpingsmechanisme is aangepast. Maar het verschil in ruis in duidelijk te zien :)

Let dus even niet op het verlies aan detail ;) Nieuw algoritme betekent in feite dat je een nieuwe work-flow moet opzetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-06-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:06:
Ik kom op 96,80 uit voor een upgrade :)

[ Voor 43% gewijzigd door Magic op 08-06-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Laatst online: 14-05 11:39

Korakal

Up up up!

Ik zit nog op Lightroom 1 en wil graag naar 3. Heeft iemand iets kunnen vinden over de upgrademogelijkheid van m'n libraries (let op: gaat dus niet om de licentie, want dat staat duidelijk dat dat mag)? Ik lees wel overal van 2 naar 3, maar de grote sprong kan ik niet terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Magic schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:07:
[...]

Ik kom op 96,80 uit voor een upgrade :)
Prijzen zijn zonder btw en verzendkosten, maar dat is bij Adobe store altijd al zo geweest :) Ik kom overigesn uit op €91,36

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-06-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Korakal schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:16:
Ik zit nog op Lightroom 1 en wil graag naar 3. Heeft iemand iets kunnen vinden over de upgrademogelijkheid van m'n libraries (let op: gaat dus niet om de licentie, want dat staat duidelijk dat dat mag)? Ik lees wel overal van 2 naar 3, maar de grote sprong kan ik niet terugvinden...
anders installeer je eerst een 30 dagen trial van LR2, dan converteer je je DB daarmee, en dan ga je naar 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Laatst online: 14-05 11:39

Korakal

Up up up!

Ik heb zojuist LR3 gekocht en in de readme staat:
Upgrade Notes
• To update your Lightroom 1 or Lightroom 2 catalog simply launch Lightroom 3 and you will be able to select and upgrade your previous Lightroom catalog.

gaat goedkomen dus :) gelukt :)

nog wel wat anders dat mij opvalt. Ik heb een Nederlandse instelling van OSX. Kan helaas niet zonder trucje LR3 in het Engels krijgen (wat ik bij LR1 wel kon, gewoon de Engels setup draaien). Nu maar gewoon de 'NL.LPROJ' map uit het package gesloopt, nu is 'ie tenminste weer herkenbaar (dat is waarom ik LR juist in het Engels wil).

[ Voor 41% gewijzigd door Korakal op 08-06-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 00:32
Zo net LR3 maar eens geinstallerd. Erg fijn programma. Vooral de mogelijkheden tot lens correctie zijn echt prima in orde. Er zijn helaas nog weinig lenzen die hersteld kunnen worden. Zelf schiet ik vrij veel met de 18-55 IS kitlens van Canon, die geeft nogal wat vervorming op 18mm. Dat is prima te herstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:06:

Ik heb even snel een 2003/2010 processing verschil gemaakt:
[afbeelding]

Het gaat hier om een Long Exposure foto van enkele minuten. Krijg hem niet groter omdat GoT nog in 1990 leeft :P

En uiteraard kun je je LR2 bibliotheek importeren.....
Als ik dus mijn Lr2 library in Lr3 zou laden dan kun je dus bij een export van "oude" foto's zulke geintjes kunnen verwachten omdat hij gewoon de instellingen van Lr2 overneemt maar deze anders zijn in 3 ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 22:26
Nee, LR3 kent 2 verschillende processingpijplijnen. Diegene die tot nu toe in gebruik was en een nieuwe. Alle oude foto's zullen hun oude instellingen behouden en met de oude processing verwerkt worden en er exact hetzelfde uitzien.
Foto's die je nu toevoegt krijgen de nieuwe instelling en worden gerenderd met de nieuwe algoritmen. Als je deze gaat bewerken geniet je dus ook meteen van de verbeteringen in LR3 :)

Kleine sidenote: ik ben niet zeker dat LR3 de 2010 processing als default instelt voor nieuwe foto's, ik herinner me vaag iets dat het in de beta nog expliciet zo ingesteld moest worden. Iemand met LR3 final die dat even kan bevestigen/ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het begint lekker, wil een sync doen, vervolgens blijft het import scherm hangen en reageert de cancel button nergens meer op. Sluit je de applicatie af, dan komt er opeens een unexpected error. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Arrigi schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:47:
Kleine sidenote: ik ben niet zeker dat LR3 de 2010 processing als default instelt voor nieuwe foto's, ik herinner me vaag iets dat het in de beta nog expliciet zo ingesteld moest worden. Iemand met LR3 final die dat even kan bevestigen/ontkrachten?
Jep, is default, (in ieder geval bij tethered schieten, ik neem aan dat dat ook zo is bij gewone imports). Ik zie echter nergens een optie staan om 2003 default te gebruiken, als je dat standaard zou willen gebruiken zou je een import preset moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Warom zou je dat in vredesnaam willen? Het nieuwe ruis-reductiesysteem werkt dan niet evenmin als het verscherpingsmechanisme.

Nogmaals: Nieuwe work-flow opzetten en alles werkt gewoon goed. Mijn voorbeeld was alleen om aan te geven wat er gebeurt als je niets doet dan alleen de processingversie aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Anoniem: 50624 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 09:52:
Warom zou je dat in vredesnaam willen? Het nieuwe ruis-reductiesysteem werkt dan niet evenmin als het verscherpingsmechanisme.

Nogmaals: Nieuwe work-flow opzetten en alles werkt gewoon goed. Mijn voorbeeld was alleen om aan te geven wat er gebeurt als je niets doet dan alleen de processingversie aan te passen.
Je zou het kunnen willen om foto's te kunnen delen met lightroom 2 door middel van Raw + XMP, of foto's bewerken met een oudere versie van photoshop (die geen camera raw 6.1 ondersteund).

Ik ben overigens erg tevreden met LR3, ik merk wel dat hij soms bezig is maar waarmee weet ik niet, maar zoals bij elke versie zal hij wel bij versie .2 pas echt goed zijn :P

Al mijn image-editing wensen zitten er ondertussen in, ik zou alleen nog wat features in de metadata mogelijkheden willen. Ik gebruik mijn lightroom catalogus ook als prive-fotoboek, en dan vind ik features als geotaggen en gezichtsherkenning wel erg handig (als in picasa bijvoorbeeld). Ook zou het fijn zijn als het watermerken ook mogelijk zou zijn in de web galleries.

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 09-06-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik merk nu wel dat LR3 kwalitatief dermate goed begint te worden dat ik sterk begin te overwegen om DNG te gaan toepassen (dus geen weg terug naar Canon software).

De LR2 versie had nog het probleem dat licht fluoriserende kleuren nog wel eens als kleurruis werden gezien, waardoor met name roodtinten door het ruisfilter werden opgeslokt. Dit gebeurd met de nieuwe 2010 engine niet meer. Daarnaast geeft LR3 minder stairstepping randjes bij schuine gekleurde lijnen (m.n. rood).

Is er al een groot LR3 topique :?

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 09-06-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topic title change "Het grote Adobe Lightroom topic" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334041

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste