Naja, ff in het topic gezocht, maar niet iets concreets gevonden. Waar ik dus net achter kwam is dat in mijn Smart Collections voor de aparte lenzen die ik heb niet alle foto's geteld werden. Na een check zie ik dat mijn 70-200 bijvoorbeeld als "EF 70-200mm f/4L USM" en als "70.0-200.0mm" opgeslagen zijn. God mag weten waarom, want ze zijn met dezelfde camera gemaakt. Naja, nu kan ik dus in die smart collection een tweede lijn toevoegen, maar ik zou graag die paar foto's die die afwijkende lensinfo hebben aanpassen zodat ze allemaal gelijk zijn. Is dit op een of andere manier mogelijk?
Wil je dit gewoon in LR aanpassen of wil je je RAWs aanpassen?
In de RAW kan je het misschien wel aanpassen met exiftool (or makkelijker met exiftool GUI).
In de RAW kan je het misschien wel aanpassen met exiftool (or makkelijker met exiftool GUI).
Volgens mij ligt dat aan de versie van camera raw die gebruikt is. Ik merkte van de week dat na het updaten ook ineens de focusafstand in bij de metadata stond. Maar heb geen idee hoe je zo snel dit voor alle lenzen gelijktrekt.
Net mn WD Elemetns 1TB externe hdd binnen. Heb m maar besteld omdat ik sinds juni al 80GB aan foto's heb en mn pc nog maar 50gb over heeft.
Maar ik loop tegen een probleem:
Ik wil dus alle foto's die op mn pc staan overzetten op mn hdd, maar als ik dat doe kan Lightroom mn foto's niet meer terug vinden omdat ze in een andere folder staan.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat LR mn foto's weer vind (op de hdd)?
Hoe verander ik de folder waarin hij moet zoeken?
EDIT:
Gewoon "New Folder" en dan de map met geimporteerde foto's selecteren?
Weet LR dan nog elke edit die ik gedaan heb?
EDIT2:
Danku ajhaverkamp! Gaat ik zo even proberen, eerst mn 80gb aan foto's overzetten
Maar ik loop tegen een probleem:
Ik wil dus alle foto's die op mn pc staan overzetten op mn hdd, maar als ik dat doe kan Lightroom mn foto's niet meer terug vinden omdat ze in een andere folder staan.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat LR mn foto's weer vind (op de hdd)?
Hoe verander ik de folder waarin hij moet zoeken?
EDIT:
Gewoon "New Folder" en dan de map met geimporteerde foto's selecteren?
Weet LR dan nog elke edit die ik gedaan heb?
EDIT2:
Danku ajhaverkamp! Gaat ik zo even proberen, eerst mn 80gb aan foto's overzetten
[ Voor 19% gewijzigd door Scirocco op 15-01-2010 13:38 ]
This footer is intentionally left blank
Gelukt, nog bedankt voor de link!
Alleen staan al mn bewerkingen er nu niet meer in. Alle foto´s zijn gewoon 'as taken'.
Kan ik dat nog veranderen, dat hij mn edits weer herkend?
Ook zou ik graag snel een grotere groep foto's kunnen selecteren om bijv. tags te kunnen geven.
filteren op datum ofso kan natuurlijk ook maar het moet toch ook gewoon kunnen?
Je moet je instellingen in de oude catalogus naar XMP's weg laten schrijven. Naast elke foto komt dan een bestand waar de instellingen instaan. De nieuwe catalogus zal die herkennen waardoor je bewerkingen zichtbaar zijn.
Druk op \ in de Library om een zoekbalk te krijgen waar je kan zoeken op wat je wilt.
Druk op \ in de Library om een zoekbalk te krijgen waar je kan zoeken op wat je wilt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik in het bezit van LR2 voor de Mac. Nu ben ik alleen opzoek naar een boek hoe LR te gebruiken (stappenplan + voorbeelden). Zelf ben ik nog een leek qua fotobewerking. Het liefst wil ik wel een Nederlandstalig boek. Weten jullie een goed boek?
Alvast bedankt!
Sinds kort ben ik in het bezit van LR2 voor de Mac. Nu ben ik alleen opzoek naar een boek hoe LR te gebruiken (stappenplan + voorbeelden). Zelf ben ik nog een leek qua fotobewerking. Het liefst wil ik wel een Nederlandstalig boek. Weten jullie een goed boek?
Alvast bedankt!
Oe, dat lijkt me ook een goede ja. DPP kan ik wel beetje met de schuifjes spelen. Maar LR2 is dan toch net 'ietsjes' uitgebreider.StefanG85 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:07:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
m
, heerlijk te lezen. Duidelijk en goede voorbeelden.
Zeker een aanrader!
http://www.bol.com/nl/p/n...01004006192043/index.html
Ik heb het Lightroom 2 boek van Scott KelbyStefanG85 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:07:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Zeker een aanrader!
http://www.bol.com/nl/p/n...01004006192043/index.html
He jongens,
Heb laatst mn hele Library vern*, alle edits en flags etc heb ik niet meer. zomaar 5500 foto's waar veel edit, flag en uitzoek werk in heeft gezeten is dus pleite. *snik*snik*
Was gewoon heel dom tijdens het foto's overzetten van pc naar hdd. Heb alle foto's dus nog wel, maar zonder edits.
*einde beschaamend bericht*
Anyhow, ik had nog een paar vraagjes over LR
- Ik kan nog steeds niet scrollen, en kom er maar niet uit waar dat aan ligt aangezien anderen dat wel kunnen.
- hoe selecteer je in 1 keer een grotere groep foto's? (niet select all, maar gewoon 100 van de 300 foto's van 1 dag?)
- Is het mogelijk om de foto's in de library als lijst te kunnen weergeven met hele kleine preview zoals in windows kan in je mappen? Het zijn nu allemaal thumbnails, maar kleiner kan niet?
Zou fijn zijn als iemand dit weet!
Als LR 3 uit is zal ik dat misschien kopen icm een boek er over
Heb laatst mn hele Library vern*, alle edits en flags etc heb ik niet meer. zomaar 5500 foto's waar veel edit, flag en uitzoek werk in heeft gezeten is dus pleite. *snik*snik*
Was gewoon heel dom tijdens het foto's overzetten van pc naar hdd. Heb alle foto's dus nog wel, maar zonder edits.
*einde beschaamend bericht*
- Ik kan nog steeds niet scrollen, en kom er maar niet uit waar dat aan ligt aangezien anderen dat wel kunnen.
- hoe selecteer je in 1 keer een grotere groep foto's? (niet select all, maar gewoon 100 van de 300 foto's van 1 dag?)
- Is het mogelijk om de foto's in de library als lijst te kunnen weergeven met hele kleine preview zoals in windows kan in je mappen? Het zijn nu allemaal thumbnails, maar kleiner kan niet?
Zou fijn zijn als iemand dit weet!
Verwijderd
Je bibliotheek bestand verwijst nog naar de oude plek van de foto's? Wijs naar de nieuwe plek vanuit Lightroom en de veranderingen zouden gewoon weer terug moeten komen.
En uh, zet "automatically write changes into XMP" even aan
En uh, zet "automatically write changes into XMP" even aan
Thanks voor je tip.
Ik ben alleen veel dommer geweest door alles opnieuw in LR te zetten ipv het overzetten en weer met elkaar te laten overeenkomen wat betrefd edits enz.
Dus alles staat gewoon opnieuw erin en niet meer in verbinding met de oude edits....
ja echt uber stom van me, maargoed, ik fotografeer pas sinds juli ofso, dus zoveel is het niet 5500 foto's.
Heb wel al mn vakantie fotos getagged. Zodat ik die in iedergeval snel terug kan vinden if I need to. Foto's die ik zelf erg mooi vond en geflagged waren? ja indd, daar kan ik wel weer ff naar zoeken..grrr
Maargoeee, mijn visie is nu..."Ach ja, dat was 2009, dat is nu verleden tijd :)" Nu is 2010 aan de beurt, laat ik dat dan goed doen.
Maar weet jij misschien hoe mn scroll functie het gaat doen, of hoe ik grotere groepen foto's kan selecteren?
Ik ben alleen veel dommer geweest door alles opnieuw in LR te zetten ipv het overzetten en weer met elkaar te laten overeenkomen wat betrefd edits enz.
Dus alles staat gewoon opnieuw erin en niet meer in verbinding met de oude edits....
ja echt uber stom van me, maargoed, ik fotografeer pas sinds juli ofso, dus zoveel is het niet 5500 foto's.
Heb wel al mn vakantie fotos getagged. Zodat ik die in iedergeval snel terug kan vinden if I need to. Foto's die ik zelf erg mooi vond en geflagged waren? ja indd, daar kan ik wel weer ff naar zoeken..grrr
Maargoeee, mijn visie is nu..."Ach ja, dat was 2009, dat is nu verleden tijd :)" Nu is 2010 aan de beurt, laat ik dat dan goed doen.
Maar weet jij misschien hoe mn scroll functie het gaat doen, of hoe ik grotere groepen foto's kan selecteren?
Lightroom vraagt bij mij elke keer dat ik start of ik een backup wil maken. Als je daar af en toe op klikt kan je toch gewoon je meeste bewerkingen wel weer terughalen?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
hmm tjah, daar zit wat in.... nee wacht toch niet, ik heb gister ook zo´n backup gedaan..*slaat zich zelf voor zn hoofd*Ethirty schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:53:
Lightroom vraagt bij mij elke keer dat ik start of ik een backup wil maken. Als je daar af en toe op klikt kan je toch gewoon je meeste bewerkingen wel weer terughalen?
Blijven de backups staan en niet overwrited?
EDIT:
laatmaar, ik zie het al staan.
hmm maar eens ff proberen
[ Voor 6% gewijzigd door Scirocco op 20-01-2010 23:05 ]
edit - catalog settings en dan backup instelling aanpassen naar 'next time LR starts'
Na je backup wel weer je oude setting kiezen, want ik dacht dat ie daarop bleef staan.
Of gewoon 'every time' en dan even sluiten en openen
Na je backup wel weer je oude setting kiezen, want ik dacht dat ie daarop bleef staan.
Of gewoon 'every time' en dan even sluiten en openen
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je zou dit programma kunnen proberen. Het zou mooier zijn om het eigenlijke probleem te verhelpen, maar dit is beter dan niks.Scirocco schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:51:
Werkt op dezelfde manier als in andere programma's (bijv. bestanden in Windows verkenner). Houd CTRL ingedrukt om verschillende bestanden te selecteren. Houd SHIFT ingedrukt om een groep bestanden te selecteren. En houd CTRL en SHIFT tegelijk ingedrukt om selectief groepen bestanden te selecteren.- hoe selecteer je in 1 keer een grotere groep foto's? (niet select all, maar gewoon 100 van de 300 foto's van 1 dag?)
Je weet dat je de grote van je thumbnails kunt veranderen? Maar kleiner dan dat kun je ze niet krijgen (of je moet je resolutie van je monitor in Windows verhogen- Is het mogelijk om de foto's in de library als lijst te kunnen weergeven met hele kleine preview zoals in windows kan in je mappen? Het zijn nu allemaal thumbnails, maar kleiner kan niet?
De grote van je tumbnails verander je door CTRL in te drukken en te scrollen, als dat bij jouw niet werkt vanwege je scrollprobleem, kun je de grote ook d.m.v. de slider op de onderste balk veranderen (Die balk die tevoorschijn komt en verdwijnt als je op de letter "t" drukt). Als je de slider niet op die balk hebt zitten moet je hem even toevoegen door rechts op die balk op het pijltje te klikken en het vinkje voor tumbnail size aanzetten.
Graag gedaanZou fijn zijn als iemand dit weet!
dat werkte indd!!
Hij heeft alle edits, flags, keywords enz weer, maar alle files are missing or offline en zijn niet te zien.
Hoe verbind ik de backup aan de foto's?
Hij heeft alle edits, flags, keywords enz weer, maar alle files are missing or offline en zijn niet te zien.
Hoe verbind ik de backup aan de foto's?
[ Voor 7% gewijzigd door Scirocco op 20-01-2010 23:53 ]
Thanks!--Niels-- schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:45:
[...]
Je zou dit programma kunnen proberen. Het zou mooier zijn om het eigenlijke probleem te verhelpen, maar dit is beter dan niks.
[...]
Werkt op dezelfde manier als in andere programma's (bijv. bestanden in Windows verkenner). Houd CTRL ingedrukt om verschillende bestanden te selecteren. Houd SHIFT ingedrukt om een groep bestanden te selecteren. En houd CTRL en SHIFT tegelijk ingedrukt om selectief groepen bestanden te selecteren.
[...]
Je weet dat je de grote van je thumbnails kunt veranderen? Maar kleiner dan dat kun je ze niet krijgen (of je moet je resolutie van je monitor in Windows verhogen). Kleiner kun je ze niet krijgen.
De grote van je tumbnails verander je door CTRL in te drukken en te scrollen, als dat bij jouw niet werkt vanwege je scrollprobleem, kun je de grote ook d.m.v. de slider op de onderste balk veranderen (Die balk die tevoorschijn komt en verdwijnt als je op de letter "t" drukt). Als je de slider niet op die balk hebt zitten moet je hem even toevoegen door rechts op die balk op het pijltje te klikken en het vinkje voor tumbnail size aanzetten.
[...]
Graag gedaan
Ik ga dat programma maar eens proberen!
ja van het selecteren met Ctrl wist ik, alleen word ik helemaal wous als ik 100 foto's zo moet selecteren. ik kan dus niet mn linker muisknop ingedrukt houden en verslepen, zodat ik meerdere foto's kan selecteren?
Mn thumbnails heb ik al op de kleinste stand indd, maar wil ze liever kleiner.(of groter scherm
Sorry dat ik hier zoveel post. *spuit 11 dat ik ben*
Maar ik moet jullie hartstikke bedanken, ik heb t door jullie weten uit te vogelen en alles komt weer op zn plaats! Top!
Alleen het scrollen moet ik nog even bekijken met dat progammaatje, maar dat was niet het grootste probleem, dus dat komt nog.
Heel erg bedankt!
Maar ik moet jullie hartstikke bedanken, ik heb t door jullie weten uit te vogelen en alles komt weer op zn plaats! Top!
Alleen het scrollen moet ik nog even bekijken met dat progammaatje, maar dat was niet het grootste probleem, dus dat komt nog.
Heel erg bedankt!
Verwijderd
een vraagje,
als ik een map importeer in lightroom met fotos, en hierin zit ook een submap met foto's dan import hij netjes beide mappen. Als ik binnen lightroom op de hoofdmap klik en verschijnt er netjes een plusje met daaronder de submap.
Wat ik jammer vind is dat hij zodra ik op de hoofdmap klik, ook de fotos laat zien onderin van de submap.
Klik ik vervolgens op de submap aan de linkerkant, dan zie ik ALLEEN de fotos uit deze map.
Hoe kan ik instellen dat hij op de hoofdmap ook echt alleen de fotos uit de hoofdmap laat zien en niet de inhoud van sub mappen?
als ik een map importeer in lightroom met fotos, en hierin zit ook een submap met foto's dan import hij netjes beide mappen. Als ik binnen lightroom op de hoofdmap klik en verschijnt er netjes een plusje met daaronder de submap.
Wat ik jammer vind is dat hij zodra ik op de hoofdmap klik, ook de fotos laat zien onderin van de submap.
Klik ik vervolgens op de submap aan de linkerkant, dan zie ik ALLEEN de fotos uit deze map.
Hoe kan ik instellen dat hij op de hoofdmap ook echt alleen de fotos uit de hoofdmap laat zien en niet de inhoud van sub mappen?
uit mijn hoofd: onder de menuoptie "library" heb je de optie "show photos in subfolders". Die kan je uitvinken.
[ Voor 11% gewijzigd door Magic op 21-01-2010 09:30 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Is het ook mogelijk om de volgende structuur te maken?
2009
- Sportsphotography
- Partyphotography
- etc...
2010
- Sportsphotography
- Partyphotography
2009
- Sportsphotography
- Partyphotography
- etc...
2010
- Sportsphotography
- Partyphotography
Op harde schijf heb ik gewoon het volgende:
2010
- Mapnaam (in deze map alle exports ivm thuisnetwerk)
Dat zou betekenen dat ik bijvoorbeeld voor de foto's van the level het volgende moet maken.
Create collection set: 2010
-- Create collection set Partyphotography
---- Bruut Level Arnhem (keyword Bruut)
En dat dan voor alle mappen, vind ik een beetje omslachtig.
2010
- Mapnaam (in deze map alle exports ivm thuisnetwerk)
- - Mapnaam RAW
- - Mapnaam Bestellingen
- - Mapnaam Site
Dat zou betekenen dat ik bijvoorbeeld voor de foto's van the level het volgende moet maken.
[ Voor 44% gewijzigd door Deef_K op 21-01-2010 10:40 ]
Verwijderd
Collecties zijn handiger, ook omdat Lightroom 3 je collecties kunt browsen in de develop module.
Ik plaats al mijn foto's in één map, en gooi ze dan in een verzamelcollectie. Daarna kies ik de beste foto's uit van de shoot die ik dan plaats in een subcolectie genaamd beste. Zo heb je in één oogopslag je beste foto's voor je neus staan en hoef je niet steeds alle mappen te doorzoeken.
Moet je alleen wel even de tijd nemen om je beste foto's uit te zoeken
Het ziet er dan zo uit:
-Verzamelcollectie
----Alles (collectie)
----Beste (collectie)
Slimme collecties gebruik ik om al mijn z/w foto's in één keer te kunnen zien.
Ik plaats al mijn foto's in één map, en gooi ze dan in een verzamelcollectie. Daarna kies ik de beste foto's uit van de shoot die ik dan plaats in een subcolectie genaamd beste. Zo heb je in één oogopslag je beste foto's voor je neus staan en hoef je niet steeds alle mappen te doorzoeken.
Moet je alleen wel even de tijd nemen om je beste foto's uit te zoeken
Het ziet er dan zo uit:
-Verzamelcollectie
----Alles (collectie)
----Beste (collectie)
Slimme collecties gebruik ik om al mijn z/w foto's in één keer te kunnen zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 11:55 ]
De beta van LR3 is er!
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/
Die beta is er al een paar maand hoor 
edit: 24 oktober 2009
edit: 24 oktober 2009
[ Voor 25% gewijzigd door Magic op 21-01-2010 12:20 ]
was dat geen pre-beta?
Ik kreeg dit iig net in de mail van adobe...
//kennelijk was dat hem idd al, toch raar dat ik dan vandaag iets in de mail krijg...
Ik kreeg dit iig net in de mail van adobe...
//kennelijk was dat hem idd al, toch raar dat ik dan vandaag iets in de mail krijg...
[ Voor 39% gewijzigd door WhiskyPhreak op 21-01-2010 13:37 ]
Verwijderd
het leven is zo simpelMagic schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:29:
uit mijn hoofd: onder de menuoptie "library" heb je de optie "show photos in subfolders". Die kan je uitvinken.
thanks
Verwijderd
ff nog een backup vraagje,
Ik werk vaak op mijn laptop en op mijn pc in lightroom..
Op beide locaties wil ik dus met mijn recente catalogus werken..
De fotos op beide locaties worden met syncback altijd recent heen en weer gesynct
Als ik dit doe:
Ik laat syncback de fotos synchroniseren zoals ik al deed
Vervolgens laat ik syncback de map lightroom waar de catalogus instaat ook heen en weer synchroniseren telkens.
Zal dit werken met steeds de meest recente aanpassingen?
Ik werk vaak op mijn laptop en op mijn pc in lightroom..
Op beide locaties wil ik dus met mijn recente catalogus werken..
De fotos op beide locaties worden met syncback altijd recent heen en weer gesynct
Als ik dit doe:
Ik laat syncback de fotos synchroniseren zoals ik al deed
Vervolgens laat ik syncback de map lightroom waar de catalogus instaat ook heen en weer synchroniseren telkens.
Zal dit werken met steeds de meest recente aanpassingen?
Ik ben bang dat lightroom dan gaat zeuren als de padnamen van de foto's niet het zelfde zijn. Ook kan je conflicten krijgen als aan beide kanten een aanpassing is gedaan en dan pas de sync wordt uitgevoerd.
Mocht je de foto's op de zelfde locatie hebben staan en je doet je update's op 1 pc welke je vervolgens eerst synct voor je op de andere verder gaat, dan zou het moeten werken lijkt mij.
Mocht je de foto's op de zelfde locatie hebben staan en je doet je update's op 1 pc welke je vervolgens eerst synct voor je op de andere verder gaat, dan zou het moeten werken lijkt mij.
40D | 8 | 50 | 100 | 300
iKremers, zelf vind ik het niet echt handig om alle foto's in 1 grote map te gooien. Ik heb sowieso mijn foto's op een netwerkschijf staan, en als je daar dan via explorer naar die folder gaat, dan duurt het heel lang om hem te laden. Daarbij hoef je niet alle foto's in 1 map te hebben staan om ze in Lightroom in 1 overzicht te krijgen.
Mijn structuur ziet er zo uit:
Als ik dan alle foto's wil zien kan ik dus op de schijf gaan staan om ze allemaal te zien (in Lightroom), als ik alles van 2009 wil zien hoef ik niet een filter aan te maken, maar kan ik gewoon op 2009 gaan staan, etc.
Verder gebruik ik smart collections voor mijn lenzen. Dan kan ik ze heel snel gegroepeerd zien, en eventueel dit als keywords toevoegen aan de al die foto's in die collections. Hetzelfde voor Wallpapers, Flickr, Facebook, etc.
Die collection zijn zeer zeker handig, maar meer een toevoeging op de folderstructuur ipv een vervanging (vind ik dan).
Mijn structuur ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| -Uitzoeken -Series -2009 -2010 -2010-01-01 - Brussel -2010-01-02 - Antwerpen |
Als ik dan alle foto's wil zien kan ik dus op de schijf gaan staan om ze allemaal te zien (in Lightroom), als ik alles van 2009 wil zien hoef ik niet een filter aan te maken, maar kan ik gewoon op 2009 gaan staan, etc.
Verder gebruik ik smart collections voor mijn lenzen. Dan kan ik ze heel snel gegroepeerd zien, en eventueel dit als keywords toevoegen aan de al die foto's in die collections. Hetzelfde voor Wallpapers, Flickr, Facebook, etc.
Die collection zijn zeer zeker handig, maar meer een toevoeging op de folderstructuur ipv een vervanging (vind ik dan).
Verwijderd
Mwh, dan zou ik eerder een map aanmaken voor alle shoots die ik gedaan heb
Vanuit Lightroom 2 hoef je dan alleen maar metadata > year > 2009 en je hebt alles uit 2009 
Ik werk niet met folders, alleen om ze in te plaatsen. In Lightroom 3 heb je de collectie optie ook beschikbaar vanuit de develop module zodat je niet steeds terug hoeft te gaan naar naar de library module, maar de HDD slider ontbreekt daar.
Collecties zijn gewoon handig om meerdere overzichten te maken voor 1 shoot. Zoals beste, panorama's, zwart/wit etc.
En foto's hernoemen met Lightroom is ook erg handig. img_00550 is een nogal nietszeggende naam
Ik werk niet met folders, alleen om ze in te plaatsen. In Lightroom 3 heb je de collectie optie ook beschikbaar vanuit de develop module zodat je niet steeds terug hoeft te gaan naar naar de library module, maar de HDD slider ontbreekt daar.
Collecties zijn gewoon handig om meerdere overzichten te maken voor 1 shoot. Zoals beste, panorama's, zwart/wit etc.
En foto's hernoemen met Lightroom is ook erg handig. img_00550 is een nogal nietszeggende naam
Ik heb nog niet met lightroom 3 gewerkt, dus dat moet ik nog ff uitvinden, maar niet als hij niet zeker compatibel is met de uiteindelijke versie.
Ik ben het zeker met je eens dat collecties handig zijn om meerdere overzichten te maken voor een shoot. Maar ik zie dat als aanvulling op de folderstructuur, niet als vervanging.
Enne foto's hernoemen is inderdaad handig. Mijn 40D begint na 9999 weer lekker bij 0001.... grrrrrr. Dus dat wordt _MG_0001 -> _MG_10001...
Ik ben het zeker met je eens dat collecties handig zijn om meerdere overzichten te maken voor een shoot. Maar ik zie dat als aanvulling op de folderstructuur, niet als vervanging.
Enne foto's hernoemen is inderdaad handig. Mijn 40D begint na 9999 weer lekker bij 0001.... grrrrrr. Dus dat wordt _MG_0001 -> _MG_10001...
Mja, persoonlijk maak ik na import een collection aan (al dan niet binnen een bestaande set) en zet daar de geïmporteerde foto's in. Daarna gooi ik alle slechte foto's uit de collectie en ga ik met de rest door naar develop mode. De import plaatst de foto's gewoon in een mapje op datum onder een mapje per jaar.Neefdave schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:29:
Op harde schijf heb ik gewoon het volgende:
2010
- Mapnaam (in deze map alle exports ivm thuisnetwerk)Smart collections vind ik nogal vervelend werken omdat het dubbelop is t.o.v. je import.
- - Mapnaam RAW
- - Mapnaam Bestellingen
- - Mapnaam Site
Als je nu achteraf voor een heleboel shoots dat alsnog moet gaan doen is dat een boel werk ja. Evt. kan je dus gebruik maken van smart collections, waar je een keyword kan toewijzen aan een smart collection, waardoor foto's met dat keyword daar automatisch in komen. Maar dat is alleen nuttig als je nu al keywords gebruikt en dan nog enkel voor de hogere niveaus, per shoot is dat niet heel nuttig omdat je dan voor elke shoot een keyword moet instellen en daar een smart collection bij moet aanmaken.
Mooie van bijvoorbeeld een smart collection Partyphotography gekoppeld aan het keyword partyphotography is dat als je bij import een serie dat keyword meegeeft, dat al die foto's vanzelf in die collection terecht komen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Heeft helaas niet gewerkt.--Niels-- schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:45:
[...]
Je zou dit programma kunnen proberen. Het zou mooier zijn om het eigenlijke probleem te verhelpen, maar dit is beter dan niks.
Weet iemand nog een oplossing om mn scroll functie in LR te fixen?
Damen und Herren,
Ik wil graag upgraden naar windows 7 64bits. (Ligt al klaar op mn bureau). En daarna gelijk ook Lightroom weer installeren. Nou is mijn vraag: Wat gebeurt er met al mijn fotobewerkingen en hoe kan ik het beste mijn foto's opnieuw importeren? Ik neem aan dat alle bewerking informatie in het "Lightroom 2 Catalog" bestand staan, maar als ik die dalijk importeer lijkt het me sterk dat in lightroom al mn bewerkingen weer zichtbaar zijn omdat de foto's op een andere locatie staan.
Betekent dit nou dat ik al mn bewerkingen opnieuw moet doen of moet ik alles nog even halsoverkop naar DNG converteren?
Ik kon hierover niks in het boek van Scott Kelby vinden.
alvast bedankt!
Ik wil graag upgraden naar windows 7 64bits. (Ligt al klaar op mn bureau). En daarna gelijk ook Lightroom weer installeren. Nou is mijn vraag: Wat gebeurt er met al mijn fotobewerkingen en hoe kan ik het beste mijn foto's opnieuw importeren? Ik neem aan dat alle bewerking informatie in het "Lightroom 2 Catalog" bestand staan, maar als ik die dalijk importeer lijkt het me sterk dat in lightroom al mn bewerkingen weer zichtbaar zijn omdat de foto's op een andere locatie staan.
Betekent dit nou dat ik al mn bewerkingen opnieuw moet doen of moet ik alles nog even halsoverkop naar DNG converteren?
Ik kon hierover niks in het boek van Scott Kelby vinden.
alvast bedankt!
tampert, kriminalpolizei
Wat je sowieso moet doen (vind ik dan) is de bewerkingen weg laten schrijven naar XMP sidecar files. Deze optie staat ergens bij je catalog preferences. Zo gaan je bewerkingen niet verloren, ook niet als je die bestanden bijvoorbeeld met photoshop opent.
ja true, maar als ik de boel opnieuw installeer zijn al de paths van betanden verandert en heb ik er alsnog niks aan in dit geval.TranceSetter schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 12:28:
Wat je sowieso moet doen (vind ik dan) is de bewerkingen weg laten schrijven naar XMP sidecar files. Deze optie staat ergens bij je catalog preferences. Zo gaan je bewerkingen niet verloren, ook niet als je die bestanden bijvoorbeeld met photoshop opent.
tampert, kriminalpolizei
Je zal, zoals al talloze keren vermeld in dit topic, als je op je nieuwe installatie de oude catalog (dus "Lightroom 2 Catalog" bestand) opent een melding van Lightroom krijgen dat hij de foto's niet kan vinden. Je kunt dan, zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig naar het schijnt, aanklikken waar je foto's dan wel te vinden zijn, en dan worden volautomatisch je bestaande bewerkingen aan je bestaande foto's gekoppeld.
..of een backup maken in je huidige besturingsysteem en dan je backup er weer inzetten.
Dat hielp bij mij in iedergeval ^^
Dat hielp bij mij in iedergeval ^^
Zeker wel, de xmp-bestanden komen in dezelfde directory te staan als je foto's. Zolang die twee in dezelfde map staan wordt de bewerking zo weer toegepast op de foto bij het importeren. Hoef je niet eens je catalogus te backuppen!Evilernie933 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 13:37:
[...]
ja true, maar als ik de boel opnieuw installeer zijn al de paths van betanden verandert en heb ik er alsnog niks aan in dit geval.
Gewoon de data terugzetten in dezelfde mappen. Daarna lightroom installeren en bij de installatie aangeven dat ie NIET moet opstarten na de installatie.
Daarna de catalog file aanklikken en Lightroom start netjes op. Je registratie afronden en hij gaat verder waar ie was gebleven. Het enige wat je daarna wel even moet doen is het importscherm weer instellen. Die moet je vertellen dat ie de foto's naar de door jouw gewenste map verplaatst volgens een gelijk datumnotatiesysteem zoals je nu ook hebt ingesteld (screenshotje maken van je importscherm eventueel?).
Daarna de catalog file aanklikken en Lightroom start netjes op. Je registratie afronden en hij gaat verder waar ie was gebleven. Het enige wat je daarna wel even moet doen is het importscherm weer instellen. Die moet je vertellen dat ie de foto's naar de door jouw gewenste map verplaatst volgens een gelijk datumnotatiesysteem zoals je nu ook hebt ingesteld (screenshotje maken van je importscherm eventueel?).
Maar zonder backup van je catalogus ben je wel je History en zo kwijt.WhiskyPhreak schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:23:
[...]
Zeker wel, de xmp-bestanden komen in dezelfde directory te staan als je foto's. Zolang die twee in dezelfde map staan wordt de bewerking zo weer toegepast op de foto bij het importeren. Hoef je niet eens je catalogus te backuppen!
Dat heb ik zelf mogen ondervinden.
[ Voor 62% gewijzigd door Fire69 op 26-01-2010 16:22 ]
Ten eerste moet je je catalog niet opnieuw importeren. Je maakt een backup van je huidige catalogus, foto's en alle instellingen. Dit zou niet nodig hoeven te zijn, want dat heb je natuurlijk allang gedaanEvilernie933 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:55:
Damen und Herren,
Na installatie van W7 en LR2 zet je de backup terug en kun je gewoon weer verder werken. Eventueel even de juiste locaties instellen voor je folders en dan ben je klaar.
Voor de leica-fotografen onder ons, er is een update uit van lightroom die problemen met de m9 oplost:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4647
Verder is er niks veranderd, dus als je geen m9 hebt kun je gewoon bij 2.6 blijven.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4647
Verder is er niks veranderd, dus als je geen m9 hebt kun je gewoon bij 2.6 blijven.
Ik heb een vraagje over Lightroom. Ik heb een desktop en laptop en wil op beide apparaten gewoon dezelfde foto's hebben. Nu zou het gewoon zo enorm makkelijk zijn als Lightroom een opsla functie had ipv dat systeem met catalog waar alle wijzigingen in staan. Ik gebruik namelijk een tool om de mappen op mijn desktop, laptop en server te synchroniseren waarbij de server ook de backup voor rekening neemt. Nu kan ik dus niet op laptop en desktop foto's bewerken omdat alle informatie in de catalog staat opgeslagen. Ook kan ik niet de foto's met een ander programma bekijken omdat die het origineel ziet en niet bewerkte versie.
Nu kan je de data naar een XMP schrijven en met DNG zit dat gewoon in het bestand zelf als ik goed begrijp. Dan kan ik wel gewoon de foto's bewerken op zowel m'n laptop als op m'n desktop en hoef ik niks meer met de catalog te doen?
Werkt dat dan ook met andere applicaties? Dat wanneer ik een ander programma gebruik ik niet het gezeik krijg dat hij die bestanden dan weer niet kent?
Het zou gewoon zo enorm fijn zijn als dat gezeik met de catalog en non destructive editing gewoon optioneel zou zijn en ik gewoon m'n save knop zou hebben. Dit is namelijk zo enorm frustrerend. Ik wil gewoon foto's bewerken en dan klaar, niks gezeik met catalog en dat ik het niet mee kan nemen en altijd moet exporteren als jpeg om hem op te sturen. Kan ik dan beter gewoon Lightroom dumpen en een ander programma zoeken?
Nu kan je de data naar een XMP schrijven en met DNG zit dat gewoon in het bestand zelf als ik goed begrijp. Dan kan ik wel gewoon de foto's bewerken op zowel m'n laptop als op m'n desktop en hoef ik niks meer met de catalog te doen?
Werkt dat dan ook met andere applicaties? Dat wanneer ik een ander programma gebruik ik niet het gezeik krijg dat hij die bestanden dan weer niet kent?
Het zou gewoon zo enorm fijn zijn als dat gezeik met de catalog en non destructive editing gewoon optioneel zou zijn en ik gewoon m'n save knop zou hebben. Dit is namelijk zo enorm frustrerend. Ik wil gewoon foto's bewerken en dan klaar, niks gezeik met catalog en dat ik het niet mee kan nemen en altijd moet exporteren als jpeg om hem op te sturen. Kan ik dan beter gewoon Lightroom dumpen en een ander programma zoeken?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja.Tsurany schreef op maandag 01 februari 2010 @ 22:30:Kan ik dan beter gewoon Lightroom dumpen en een ander programma zoeken?
Als je het voordeel van niet-destructief werken niet ziet of wil zien, dan kan je beter niet een dergelijk programma gebruiken. Beter nog: geen RAW meer schieten, dan kan je alleen destructief saven en dat is precies wat jij blijkbaar wilt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Waarom synchroniseer je die catalog dan niet ook? Dan kun je die vervolgens openen op je laptop in Lightroom en heb je ook al je bewerkingen en selecties e.d.
Welk programma gebruik je eigenlijk om te synchroniseren?
Welk programma gebruik je eigenlijk om te synchroniseren?
Omdat ik wel de grote vrijheid wil qua bewerken. Enkel zodra ik klaar ben met bewerken wil ik gewoon de foto kunnen opslaan. Dat ik in elk programma de foto kan bekijken zoals ik hem gemaakt hebt en niet met twee kopieën zit. Als ik nu nog iets wil aanpassen zoals iets lichter of iets donkerder maken dan moet ik hem weer apart exporteren omdat ik hem anders enkel in lightroom kan bekijken.breinonline schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 07:15:
[...]
Ja.
Als je het voordeel van niet-destructief werken niet ziet of wil zien, dan kan je beter niet een dergelijk programma gebruiken. Beter nog: geen RAW meer schieten, dan kan je alleen destructief saven en dat is precies wat jij blijkbaar wilt.
Dat is wel een idee maar dan blijf je zitten met het feit dat de foto's in een ander programma niet te bekijken zijn en je dus vast zit aan lightroom.-DG- schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:14:
Waarom synchroniseer je die catalog dan niet ook? Dan kun je die vervolgens openen op je laptop in Lightroom en heb je ook al je bewerkingen en selecties e.d.
Windows Live Sync.Welk programma gebruik je eigenlijk om te synchroniseren?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat blijft het hele idee van Lightroom ja. Maar er zit wel een "save" knop. Foto's selecteren die je op je laptop wil hebben en dan CTRL+SHIFT+E. Als je dat goed instelt komen ze automatisch in een mapje waar je ze allemaal wil hebben die je dan weer kunt synchroniseren.Tsurany schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:12:
[...]
Dat is wel een idee maar dan blijf je zitten met het feit dat de foto's in een ander programma niet te bekijken zijn en je dus vast zit aan lightroom.
Maar dan exporteer je ze toch? Dus dan heb je zelf de originelen en de geëxporteerde synchroniseer je. Pas je ze dan op de laptop aan dan moet je ze daar weer exporteren toch?
Nouja kijk wat ik dus gewoon wil is bij m'n vriendin foto's maken, deze zet ik dan op mijn laptop zodat ik ze alvast wat kan bewerken. En dan thuis gewoon nog wat dingen aanpassen ofzo of op mijn desktop de foto's bekijken. Ga nu experimenteren met de XMP file, dan moet ik het aardig voor elkaar krijgen toch? Enkel voor andere programma's moet ik dan denk ik de foto exporteren.
Toch kun je beter met een Catalog werken. Is maar 1 bestand extra, maar dan heb je tenminste ook je selecties/filters erbij en die kun je gewoon meteen openen met Lightroom op je andere pc. Ik zie het probleem niet zo. Juist Lightroom werkt redelijk makkelijk om op meerdere pc's te gebruiken vind ik.
Het hele idee van Catalog spreekt me niet zo aan. Dat al je wijzigingen en dergelijken maar op 1 plek staan en niet bij de foto zelf.
Verwijderd
Lightroom > Catalog settings > Meta data > Autom. write changes into XMP file.
Andere programma's lezen je aanpasingen dan gewoon uit. Zo niet dan zit er iets fout in dat andere programma.
Echt handig is dit overigens niet, want dan ben je al je collecties, flaggen etc kwijt.... In het Lightroom 2 boek van S. Kelby staat beschreven hoe je foto's die je op een laptop bewerkt op een desktop krijgt met behoud van de catalogus.
Andere programma's lezen je aanpasingen dan gewoon uit. Zo niet dan zit er iets fout in dat andere programma.
Echt handig is dit overigens niet, want dan ben je al je collecties, flaggen etc kwijt.... In het Lightroom 2 boek van S. Kelby staat beschreven hoe je foto's die je op een laptop bewerkt op een desktop krijgt met behoud van de catalogus.
[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2010 13:46 ]
Maar met collecties en flaggen werk ik toch niet, sla alles gewoon netjes in de juiste mappen op. Ik vind Lightroom erg fijn om mee te werken, ik wil gewoon geen gebruik maken van het catalog systeem.
[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 02-02-2010 13:58 ]
Verwijderd
Your loss...
Maar zoals ik al zei, XMP opslaan en alle wijzigingen wordt netjes in het bestand opgeslagen.
Maar zoals ik al zei, XMP opslaan en alle wijzigingen wordt netjes in het bestand opgeslagen.
Oplossing die ik heb: Catalog + foto's op externe harde schijf. Deze op elke computer dezelfde driveletter geven en lightroom kan er prima mee overweg op verschillende computers. Ik gebruik de harde schijf nu op meerdere computers met Lightroom en nog nooit problemen gehad (behalve dat je bij importeren even moet opletten naar de foldernames en andere instellingen. Ik hoop dat ik nog eens uitvind waar LR zijn instellingen wegschrijft.
Dit kun je analoog trekken aan een gebackupte netwerk situatie. Trek je backup naar een andere computer op dezelfde locatie (drive/folders/etc) en werk daar rustig verder met je LR. Alles centraal opgeslagen en toch op meerdere omgevingen bij je foto's kunnen.
Wil je je foto's destructief opslaan: exporteer dan alle foto's die je in een bepaalde folder hebt (al dan niet bewerk) naar dezelfde folder als je RAW of originele JPG en overschrijf je jpg of gooi de originelen weg (niet dat je dat zou moeten willen, maar toch). Als je die vervolgens in LR importeert vanuit dezelfde folder (via functie Sync Folder) dan heb je je destructieve versies alsnog in LR en kun je ze ook vanuit dezelfde folder openen in elk fotoprogramma dat je wil.
Dit kun je analoog trekken aan een gebackupte netwerk situatie. Trek je backup naar een andere computer op dezelfde locatie (drive/folders/etc) en werk daar rustig verder met je LR. Alles centraal opgeslagen en toch op meerdere omgevingen bij je foto's kunnen.
Wil je je foto's destructief opslaan: exporteer dan alle foto's die je in een bepaalde folder hebt (al dan niet bewerk) naar dezelfde folder als je RAW of originele JPG en overschrijf je jpg of gooi de originelen weg (niet dat je dat zou moeten willen, maar toch). Als je die vervolgens in LR importeert vanuit dezelfde folder (via functie Sync Folder) dan heb je je destructieve versies alsnog in LR en kun je ze ook vanuit dezelfde folder openen in elk fotoprogramma dat je wil.
Anders een combinatie van XMP en catalog? Dan staat de informatie wel in de foto's zelf maar kan ik alle voordelen van de catalog wel gebruiken?
Dat is dus volgens mij al een paar keer gezegd: dat is dus een kwestie van: Lightroom > Catalog settings > Meta data > Autom. write changes into XMP file.
De catalog verdwijnt daar niet mee. Die XMP files zijn extra in feite.
De catalog verdwijnt daar niet mee. Die XMP files zijn extra in feite.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Welke soft werkt al met die XMP's eigenlijk?Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:40:
[...]
[...]
Dan kan ik dat misschien op de laptop van mijn vrouw zetten. Dan ziet ze tenminste de goeie versies van mijn foto's.
Vraagje over het backuppen van je foto's.
Standaard worden bij mij bij het importeren de foto's in mappen op opnamedatum gezet.
Tegelijkertijd vraag ik om bij importeren ook een backup op te slaan op een externe HD.
Op de externe HD worden ze automatisch geplaatst onder bijvoorbeeld 'Imported on dinsdag 12 januari 2010' Een andere opbouw dus dan de mappen van mijn originelen.
Een keer per week maak ik ook een backup van de catalogus.
Stel nu dat al mijn originele foto's verloren gaan. Lightroom zal dan melden dat de foto's niet aanwezig zijn (d.m.v. van een vraagtekentje en een melding) en vragen om eventueel de nieuwe locatie aan te wijzen. Ik kan het vinkje bij 'Find nearby missing photos' nog aanzetten om de koppeling naar andere bestanden te herstellen.
In Lightroom krijgen je folders de nieuwe locatienaam en je zal een hele tijd bezig zijn om al je koppelingen weer te herstellen.
Is er een andere methode? Is het misschien verstandiger om een af en toe een complete kopie te maken van je originelen naar je externe HD en zo alle structuren in stand te laten?
Standaard worden bij mij bij het importeren de foto's in mappen op opnamedatum gezet.
Tegelijkertijd vraag ik om bij importeren ook een backup op te slaan op een externe HD.
Op de externe HD worden ze automatisch geplaatst onder bijvoorbeeld 'Imported on dinsdag 12 januari 2010' Een andere opbouw dus dan de mappen van mijn originelen.
Een keer per week maak ik ook een backup van de catalogus.
Stel nu dat al mijn originele foto's verloren gaan. Lightroom zal dan melden dat de foto's niet aanwezig zijn (d.m.v. van een vraagtekentje en een melding) en vragen om eventueel de nieuwe locatie aan te wijzen. Ik kan het vinkje bij 'Find nearby missing photos' nog aanzetten om de koppeling naar andere bestanden te herstellen.
In Lightroom krijgen je folders de nieuwe locatienaam en je zal een hele tijd bezig zijn om al je koppelingen weer te herstellen.
Is er een andere methode? Is het misschien verstandiger om een af en toe een complete kopie te maken van je originelen naar je externe HD en zo alle structuren in stand te laten?
Neem aan dat de foto's uiteindelijk allemaal onder 1 map zitten? Gewoon met een tooltje die map naar de externe HD laten backuppen. Zou dat niet vanuit Lightroom doen. Backup altijd met een ander programma.
lieve lightroom-mensen, ik gebruik sinds kort de lightroom 3 beta en ben verkocht. het is écht fijne software voor je fotoworkflow.. ik heb echter één vraag, betreffende het exporteren. standaard is er een methode om naar flicker te exporteren. bestaat er ook een dergelijke functie om naar hyves te dumpen? ik heb deze functie niet kunnen vinden, maar is hier misschien toevallig een plugin voor? en if not, weet iemand toevallig of het redelijk te doen is om zo'n plugin zelf te schrijven? ik heb wel enige programmeer-ervaringen, maar ben niet bekend met het schrijven van plugins voor adobe-software, noch met de hyves-api..
er zijn vast wel andere manieren te bedenken, maar het liefst zou ik dit exporteren gewoon vanuit lightroom zelf doen.
er zijn vast wel andere manieren te bedenken, maar het liefst zou ik dit exporteren gewoon vanuit lightroom zelf doen.
Ja, alle originelen (de hele structuur) backuppen is verstandiger. Met de lightroom cat backup heb je enkel de database, maar verder niets.johtem schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 22:18:
Vraagje over het backuppen van je foto's.
Ik heb er ooit een script voor geschreven, wat ik nog steeds gebruik, welke met md5 checksums de hele boel backupt naar een willekeurig medium. De checksums zijn er omdat ik ooit een stervende raid set had (met corrupte data) en keurige backups van diezelfde corrupte data. Dat gaat me niet nog eens gebeuren. Daarnaast staat er inmiddels 198gb in een online backup voor € 3,75 per maand
Met een volledige backup zet je de boel terug en start je lightroom alsof er niets gebeurt is en da's wel zo prettig.
Verwijderd
Alle programma's die RAW bewerking ondersteunen. RAW en XMP zijn namelijk industriestandaarden.Fire69 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:38:
[...]
Welke soft werkt al met die XMP's eigenlijk?
Dan kan ik dat misschien op de laptop van mijn vrouw zetten. Dan ziet ze tenminste de goeie versies van mijn foto's.
Onzin, Apple Aperture ondersteund het bijvoorbeeld niet. Maar ook Canon's DPP ondersteund het niet en Nikon's Capture NX geloof ik pas vanaf versie 2. Alle Adobe programma's wel, want dat is de fabrikant die het oorspronkelijk ontwikkeld heeft.Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:49:
[...]
Alle programma's die RAW bewerking ondersteunen. RAW en XMP zijn namelijk industriestandaarden.
[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 13-02-2010 11:22 ]
Volgens mij kun je dan het best Adobe Bridge installeren. Dan kun je je foto's tenminste makkelijk laten zien en het is ook niet zo heel groot.
Ik heb een probleem met de resize/crop tool in Lightroom. Het grid was al een tijdje geleden van de 1/3e lijnen verschoven maar nu ineens zijn de lijnen 45º gedraaid (klik voor groter screenshot):

Iemand enig idee hoe ik het grid kan aanpassen?

Verrek! Nooit geweten. ik dacht dat ik alle sneltoetsen nu zo ongeveer uit mijn hoofd zou weten, maar nog lang niet dus. Bedankt!
k had ook nog een vraagje over LR2
als ik in een bepaalde beeldstijl schiet, bijv een die ik zelf heb samengesteld met contrast ofso.. dan word hij bij het importeren altijd als neutraal geimporteerd en niet zoals ik m geschoten heb.
Zelfde als ik eens op monochroom (zwartwit) schiet, dan wordt hij ook weer in kleur geimporteerd.
Hoe verander ik dat? ik stel die beeldstijl niet voor niets in..
als ik in een bepaalde beeldstijl schiet, bijv een die ik zelf heb samengesteld met contrast ofso.. dan word hij bij het importeren altijd als neutraal geimporteerd en niet zoals ik m geschoten heb.
Zelfde als ik eens op monochroom (zwartwit) schiet, dan wordt hij ook weer in kleur geimporteerd.
Verwijderd
De beeldstijl wordt alleen toegepast wanneer je in JPG schiet. Wat je ziet op je scherm is een JPG thumbnail die aangemaakt wordt door de camera en embed wordt in het RAW bestand. Lightroom en andere RAW tools lezen het RAW bestand uit en daar worden deze stijlen niet op toegepast. Het hele idee van RAW is namelijk dat je dat zelf doet via post-processing software.Scirocco schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:32:
k had ook nog een vraagje over LR2
aha, thnx!
Ja ik snap dat je bij raw eigenlijk juist zelf aan de slag moet, maar ik dacht dat mij wat tijd kon besparen aangezien ik meestal alleen contrast en kleur verander. (croppen kan altijd nog).
Maargoed dan word het dus of JPG schieten...of gewoon RAW schieten en wat vrijer zijn in de editing...
Raw dan toch maar, alleen jammer dat de beeldstijlen dan niet werken.
Ja ik snap dat je bij raw eigenlijk juist zelf aan de slag moet, maar ik dacht dat mij wat tijd kon besparen aangezien ik meestal alleen contrast en kleur verander. (croppen kan altijd nog).
Maargoed dan word het dus of JPG schieten...of gewoon RAW schieten en wat vrijer zijn in de editing...
Je camera instellen op raw+jpg, dan maakt hij dus beide bestanden aan, lijkt me een mooie oplossing.
De raw kan je dan later mooi gebruiken als je het toch anders wilt.
De raw kan je dan later mooi gebruiken als je het toch anders wilt.
Verwijderd
Das ook een oplossing
Alleen zit je dan wel met veel dezelfde foto's
Kleine correcties aanmaken vind ik zelf erg snel gaan in Lightroom. Je pakt gewoon één foto, past die wat aan, selecteert de andere foto's (genomen op dezelfde locatie met hetzelfde licht) en je klikt op Sync settings.
Kleine correcties aanmaken vind ik zelf erg snel gaan in Lightroom. Je pakt gewoon één foto, past die wat aan, selecteert de andere foto's (genomen op dezelfde locatie met hetzelfde licht) en je klikt op Sync settings.
Of je moet DPP gebruiken, die reageert wel op de picturestyles die je ingesteld hebt (die je vervolgens wel weer kunt veranderen als je RAW schiet).Scirocco schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:52:
aha, thnx!
Als ik Raw+JPEG schiet, krijg ik dan telkens 2 dezelfde foto's achter elkaar in LR (de een raw de andere jpg?)
Opzich wel handig dat ik dan de daadwerkelijke beeldstijl heb maar ook de raw if I need to, maar vreet wel geheugen....
ach 16gb sd en 1TB HD....kan opzich ook weer wel.
Dan ga ik maar eens wat foto's knallen met mn beeldstijl om te kijken of het me ook echt bevalt.
Thanks iedereen!
Opzich wel handig dat ik dan de daadwerkelijke beeldstijl heb maar ook de raw if I need to, maar vreet wel geheugen....
ach 16gb sd en 1TB HD....kan opzich ook weer wel.
Dan ga ik maar eens wat foto's knallen met mn beeldstijl om te kijken of het me ook echt bevalt.
Thanks iedereen!
Dat kan je in Lightroom instellen. Dus wat jij wilt, of alleen de raw, of de raw met de jpeg ernaast.Scirocco schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:46:
Als ik Raw+JPEG schiet, krijg ik dan telkens 2 dezelfde foto's achter elkaar in LR (de een raw de andere jpg?)
@Scirocco: Je hebt in Lightroom wel een aantal beeldstijlen (Neutral, Faithful, Standard, Landscape, Portrait) die je in DPP ook hebt. Dat is instelbaar bij Calibration en dan Camera Profile geloof ik. De resultaten komen redelijk dichtbij die van DPP maar niet 100%.
Aperture 3 ondersteunt het vanaf versie 3 welbreinonline schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:22:
[...]
Onzin, Apple Aperture ondersteund het bijvoorbeeld niet. Maar ook Canon's DPP ondersteund het niet en Nikon's Capture NX geloof ik pas vanaf versie 2. Alle Adobe programma's wel, want dat is de fabrikant die het oorspronkelijk ontwikkeld heeft.
Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro
Of je maakt gewoon een standaard import preset aan die hij toepast zodra je ja raw files importeert..
Die diagonale lijnen zijn trouwens 'verzonnen' door een Nederlandse fotograaf: Edwin Westhoff (geeft ook cursussen aan de Universiteit Utrecht en de VolksUniversiteit)breinonline schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:43:
Ik heb een probleem met de resize/crop tool in Lightroom. Het grid was al een tijdje geleden van de 1/3e lijnen verschoven maar nu ineens zijn de lijnen 45º gedraaid (klik voor groter screenshot):
[afbeelding]
Wordt ook wel de Diagonal Method genoemd en is een andere manier om composities te maken dan de beroemde 'regel van derden', aka 'Rule Of Thirds' en 'Gulden Snede'
Leesvoer: http://www.diagonalmethod.info/
Mijn Flickr; Sony A7iii
kom ik weer hoor met een vraag
Ik gebruik nu Irfanview voor het verkleinen van mn foto's, maar als je verkleind naar ongeveer een derde van de orginele grootte word het een softe boel. (van +- 3888 breed naar 1280 breed bijv.)
Ik weet dat je bij het exporten de foto´s kan verkleinen, maar ik weet eigenlijk niet heel goed hoe het moet.
Dus mn eerste vraag is eigenlijk, hoe verklein je het makkelijkst de foto´s?
Maar mn belangrijkste vraag is eigenlijk: Wat is nou het beste verklein programma? waar de foto niet soft of blokkerig word.
k hoor het graag

Ik gebruik nu Irfanview voor het verkleinen van mn foto's, maar als je verkleind naar ongeveer een derde van de orginele grootte word het een softe boel. (van +- 3888 breed naar 1280 breed bijv.)
Ik weet dat je bij het exporten de foto´s kan verkleinen, maar ik weet eigenlijk niet heel goed hoe het moet.
Dus mn eerste vraag is eigenlijk, hoe verklein je het makkelijkst de foto´s?
Maar mn belangrijkste vraag is eigenlijk: Wat is nou het beste verklein programma? waar de foto niet soft of blokkerig word.
k hoor het graag
Je moet in irfanview wel Resample kiezen en niet Resize natuurlijk. 
En alsje dan lanczos kiest als methode, zou je hele nette foto's moeten krijgen eigenlijk.
En alsje dan lanczos kiest als methode, zou je hele nette foto's moeten krijgen eigenlijk.
Doe ik altijd.Fire69 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:52:
Je moet in irfanview wel Resample kiezen en niet Resize natuurlijk.
Moet wel zeggen dat het lijkt alsof het de ene keer slechter lijkt dan de andere keer
Maar is irfanview (met die instellingen) gewoon een goed programma en verwacht ik er gewoon te veel van?
Of zijn er betere resize programma's?
Je kan ook nog bij de opties aangeven dat Irfanview de verkleinde foto's moet verscherpen.Scirocco schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 23:40:
[...]
Doe ik altijd.
Moet wel zeggen dat het lijkt alsof het de ene keer slechter lijkt dan de andere keer![]()
Maar is irfanview (met die instellingen) gewoon een goed programma en verwacht ik er gewoon te veel van?
Of zijn er betere resize programma's?
In Lightroom kan het ook gewoon: selecteer de foto's die je wilt verkleinen, kies Export... Vul vervolgens de rechterkolom in; welke map de bestanden moeten komen te staan; eventueel hernoemen van bestandsnaam, de grootte die je wenst (hier kies je je verkleining), bestandstype, wel of niet verscherpen (voor scherm of papier en in welke mate). Als je alles hebt ingevuld kan je aan de linkerzijde van het venster de instellingen toevoegen aan de linkerkolom zodat je die de volgende keer in één keer kan bereiken.
Daarna is het op de Export knop klikken en hij maakt je verkleinde foto's aan.
EDIT:
oeps verkeerde topic...verwijder deze maar
oeps verkeerde topic...verwijder deze maar
[ Voor 88% gewijzigd door Scirocco op 21-02-2010 23:44 ]
Verwijderd
Een vraagje..
Ik gebruik in lightroom 2 de plugin LR2/Mogrify om borders toe te voegen op een jpg die ik exporteer.
Nu wil ik een foto exporteren die een 2px zwarte buiten lijn krijgt,
dan een 20breed wit vlak en dan nog 2px zwarte buiten lijn.
Dus met andere woorden een 20px breed vlak om de foto heen waar buitenom nog een zwarte rand is, en om de foto ook.
Nu heb ik dit ingesteld:

Nu krijg ik bijna wat ik wil..
Alleen nu ontbreekt nog de rand buiten van 2px breed die zwart moet zijn.
Als ik nu een 3e border toevoeg van 26px breed in de kleur zwart dan krijg ik heel wat anders..
Wat moet ik instellen wil ik krijgen wat ik wil?
Bedankt
Ik gebruik in lightroom 2 de plugin LR2/Mogrify om borders toe te voegen op een jpg die ik exporteer.
Nu wil ik een foto exporteren die een 2px zwarte buiten lijn krijgt,
dan een 20breed wit vlak en dan nog 2px zwarte buiten lijn.
Dus met andere woorden een 20px breed vlak om de foto heen waar buitenom nog een zwarte rand is, en om de foto ook.
Nu heb ik dit ingesteld:

Nu krijg ik bijna wat ik wil..
Alleen nu ontbreekt nog de rand buiten van 2px breed die zwart moet zijn.
Als ik nu een 3e border toevoeg van 26px breed in de kleur zwart dan krijg ik heel wat anders..
Wat moet ik instellen wil ik krijgen wat ik wil?
Bedankt
Worden die borders niet gewoon "na elkaar" toegevoegd? Oftewel, kan je niet gewoon een 2px zwart, 20px wit, 2px zwart gebruiken?
Kan je anders eens voorbeeldjes plaatsen van de resultaten die je bij bepaalde instellingen krijgt? Want aan "heel wat anders" hebben we natuurlijk niet zo veel
Kan je anders eens voorbeeldjes plaatsen van de resultaten die je bij bepaalde instellingen krijgt? Want aan "heel wat anders" hebben we natuurlijk niet zo veel
[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 24-02-2010 14:06 ]
Verwijderd
Yep worden na elkaar geplaatst dus nog een rond van 2px zwart toevoegen en het zou moeten werken (tenminste als ik denk dat ik begrijp wat jij bedoeldOrion84 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:05:
Worden die borders niet gewoon "na elkaar" toegevoegd? Oftewel, kan je niet gewoon een 2px zwart, 20px wit, 2px zwart gebruiken?
Klein vraagje:
Kan je meerdere bewerkingen opslaan voor 1 foto?
Of moet je dan gewoon de ene bewerking maken ->exporten. En dan een nieuwe bewerking en die weer exporten?
Of moet je dan gewoon de ene bewerking maken ->exporten. En dan een nieuwe bewerking en die weer exporten?
Volgens mij is de way to go dan om de desbetreffende foto eerst te dupliceren en dan beide exemplaren van de foto als gewenst te bewerken.
Je kan een virtuele kopie van een foto maken. Lightroom maakt dan een kopie van de foto in de database die hetzelfde bronbestand gebruikt zodat je dat niet hoeft te verdubbelen. Op die kopie kan je nieuwe bewerkingen loslatenScirocco schreef op zondag 28 februari 2010 @ 11:51:
Klein vraagje:
Verwijderd
Uh, wat dacht je van snapshot en virtual copy?Scirocco schreef op zondag 28 februari 2010 @ 11:51:
Klein vraagje:
Ok top! ik heb t gevonden indd.
Thnx for posting!
Thnx for posting!