Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

Foto even gedownload en bij mij doet hij het ook (LR2.5 64-bits @ OS X10.5.8). Lightroom laat in eerste instantie de foto correct zien maar bij het aanmaken van de preview sloopt hij als het ware het beeld. Het is ook geen overlay ofzo: het histogram in de Develop module laat ook een hele hoop wit zien, LR ziet het witte vlak dus echt als wit.

Preview laat de foto niet goed zien, alleen wordt het witte vlak in allerlei kleurtjes weergegeven. En mijn DPP (3.4.1.1) laat hem ook niet zien. Ik denk dat het raw-bestand toch ergens corrupt is?

[ Voor 25% gewijzigd door breinonline op 18-10-2009 10:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn DPP (3.6.2) laat ook alleen 2 blokken links zien, verder is alles wit. preview maakt er ook een puinhoop van (snow leopard).

De reden dat zoombrowser hem wel laat zien, is omdat deze gebruik maakt van een (lagere resolutie) JPG die ingesloten is in het raw bestand. Ik vermoed dat de camera wel goed is, aangezien de preview wel goed is.

Op welke manier lees je je kaartje uit? Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met een oude camera met smartmedia kaatjes, waarbij het probleem bij de kaartlezer lag.

Heb je ook je kaartje wel geformatteerd in de camera zelf?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:04
Magic schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 10:38:
Mijn DPP (3.6.2) laat ook alleen 2 blokken links zien, verder is alles wit. preview maakt er ook een puinhoop van (snow leopard).

De reden dat zoombrowser hem wel laat zien, is omdat deze gebruik maakt van een (lagere resolutie) JPG die ingesloten is in het raw bestand. Ik vermoed dat de camera wel goed is, aangezien de preview wel goed is.

Op welke manier lees je je kaartje uit? Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met een oude camera met smartmedia kaatjes, waarbij het probleem bij de kaartlezer lag.

Heb je ook je kaartje wel geformatteerd in de camera zelf?
@Magic & @breinonline Dank voor het testen namens mijn vrouw.

Het sd-kaartje (a-data) is geformateerd in de camera en de foto's worden rechtstreeks overgezet van de camera naar de pc met miniusb. Tijdens de vakantie direct naar de laptop (moeten we nog eff controleren of het hier ook optreedt) en bij thuiskomst naar de pc.

Het vreemde is dat het niet met alle foto's het geval is maar een paar die dit vertonen. Het is zowel met de foto's van de vakantie als de geposte foto van KLM 90 Jaar.

Het vreemde is dat ze dit ook altijd (inlezen via camera met usb) ook met haar 350D heeft gedaan en nooit een probleem heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Probeer de foto's nog eens van de camera te halen dan, maakt dat niks uit dan is de foto dus niet goed opgeslagen op het kaartje.

Je kaartje zou dan corrupt kunnen zijn, een euvel wat in bepaalde sectors van de kaart kan optreden en dus niet bij alle foto's een probleem hoeft te geven. Met een ander/nieuw kaartje testen lijkt me een simpele oplossing om uit te sluiten dat het aan de camera ligt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:54
Cool! Even de what's new in LR3 beta videos bekijken van Julieanne Kost bekijken.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 20:30
Wat nu als je foto's omzet naar die nieuwe process-dinges, en daarna ga je terug naar LR 2.x?
Kan die dan nog met je foto overweg? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Je kunt sowieso niet je oude catalog naar een LR3beta catalog converteren (wel als de final uit is LR2 -> LR3 en LR3B -> LR3 trouwens), en wat jij wil lijkt zelfs LR3B -> LR2; dat soort backwards-compatibility lijkt me een wat onrealistische eis.

(Of verkijk je je op het feit dat LR helemaal nooit aan de originele foto's iets verandert? Dus je JPGs/RAWs/whatevers worden nooit aangetast. Je importeert ze, bewerkt ze in Lightroom, en exporteert ze dan weer, bijv naar nieuwe JPGs. Die 'process engine' waar ze het over hebben is vziw gewoon de manier waarop het in-lightroom bewerkt wordt... toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
Inderdaad, je catalog wordt aangepast, de raw (en jpg net zo lijkt me) bestanden zelf gebeurt niks mee. Dus die zul je gewoon weer kunnen gebruiken mocht je teruggaan, alleen de bewerken die je in LR3 maakt zul je dan niet kunnen importeren...

Ik ben wel benieuwd naar de flickr-integratie; vanavond maar eens uitproberen.

[ Voor 14% gewijzigd door WhiskyPhreak op 22-10-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dannr schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:55:
Je kunt sowieso niet je oude catalog naar een LR3beta catalog converteren (wel als de final uit is LR2 -> LR3 en LR3B -> LR3 trouwens), en wat jij wil lijkt zelfs LR3B -> LR2; dat soort backwards-compatibility lijkt me een wat onrealistische eis.

(Of verkijk je je op het feit dat LR helemaal nooit aan de originele foto's iets verandert? Dus je JPGs/RAWs/whatevers worden nooit aangetast. Je importeert ze, bewerkt ze in Lightroom, en exporteert ze dan weer, bijv naar nieuwe JPGs. Die 'process engine' waar ze het over hebben is vziw gewoon de manier waarop het in-lightroom bewerkt wordt... toch?)
Dat LR niet aan mijn raw's komt, weet ik wel hoor :P

Ik bedoelde meer, wat nu als je de beta niet stabiel/goed vind werken, en je gaat terug naar 2.X.
Maar een beta testen op je echte catalog is sowieso geen al te best idee, dus eigenlijk was het een domme vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
je kunt niet eens je lr2 catalogus importeren in de beta. En ik las net ergens dat het niet eens zeker is of je de bewerkingen die je in de beta doet mee kunt nemen naar de uiteindelijke release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ah, dat heeft dat Jullieanne-mens niet vernoemd in haar eerste filmpje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vooral benieuwd of er nu eindelijk smart collections mogelijk zijn in je library. Zag zo in de release notes niets hierover staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

WhiskyPhreak schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:57:
Inderdaad, je catalog wordt aangepast, de raw (en jpg net zo lijkt me) bestanden zelf gebeurt niks mee. Dus die zul je gewoon weer kunnen gebruiken mocht je teruggaan, alleen de bewerken die je in LR3 maakt zul je dan niet kunnen importeren...
Ah, okay, dus het is niet zo dat de _DNG_ convertor nu ineens ZOMGWTFBBQ beter is geworden, maar juist de Lightroom engine die daaroverheen ligt. Was namelijk al bang dat ik mijn RAW's opnieuw moest gaan converteren naar DNG om van die nieuwe engine gebruik te maken.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:35:
Ik ben vooral benieuwd of er nu eindelijk smart collections mogelijk zijn in je library. Zag zo in de release notes niets hierover staan. :)
He? Smart Collections konden toch in LR2 ook al prima? (e.g. hier)

Je collections zijn nu trouwens wel visible in de Develop module (en niet meer alleen in de Library module) -- dat is wel nieuw :) (en handig!)

[ Voor 14% gewijzigd door Dannr op 22-10-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adobe heeft zojuist een publieke beta van LR 3.0 vrijgegeven, hier te downloaden: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/

Mac OS versie is 64bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Beetje laat iKremers ^^ Helaas totaal niet combineerbaar met LR2.5, maargoed het is ook maar om te testen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:48
Hmm sommige nieuwe features zijn best interessant. Ben ook benieuwd of ze de performance echt hebben kunnen verbeteren, want dit vond ik toch soms wat minder aan LR.

Helaas nog steeds geen manier ingebouwd om perspectief en vertekening te kunnen corrigeren. Ik hoop echt stellig dat ze die optie er in gaan bouwen. Het gedoe met exporteren naar externe progjes wordt ik niet heel vrolijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Ik werk al enige tijd met lightroom 2.x (4 dacht ik?) en ik blijf me altijd maar 1 ding afvragen;
Zodra ik nieuwe foto's heb geimporteerd en ze voor het eerst bekijk zijn ze heel even anders van kleur dan een seconden later. Soms vind ik echter de eerst zichtbare kleuren mooier. Hoe vallen die terug te halen? Welke bewerking gooit hij er automatisch over?
Ik schiet in raw+jpeg.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:24
Isniedood schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:26:
Ik werk al enige tijd met lightroom 2.x (4 dacht ik?) en ik blijf me altijd maar 1 ding afvragen;
Zodra ik nieuwe foto's heb geimporteerd en ze voor het eerst bekijk zijn ze heel even anders van kleur dan een seconden later. Soms vind ik echter de eerst zichtbare kleuren mooier. Hoe vallen die terug te halen? Welke bewerking gooit hij er automatisch over?
Ik schiet in raw+jpeg.
Eigenlijk moet dit in een GoT FAQ... maar anyway...
Hij laat eerst de JPG-preview in je RAW zien en daarna de RAW zelf. Die preview lijkt mooier omdat dat een foto is waar je camera van alles mee heeft gedaan (contrast, kleur, scherpte etc etc). Een JPG direct uit je camera lijkt bijna altijd "beter" dan de RAW versie......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TranceSetter schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:18:
Beetje laat iKremers ^^ Helaas totaal niet combineerbaar met LR2.5, maargoed het is ook maar om te testen natuurlijk :)
Oops :P

Bij de system requirements staat dat voor Mac OS X een Intel processor vereist is. LR3 zal dan het eerste product van Adobe worden dat intel only is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

GerardHenninger schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:28:
[...]

Eigenlijk moet dit in een GoT FAQ... maar anyway...
Hij laat eerst de JPG-preview in je RAW zien en daarna de RAW zelf. Die preview lijkt mooier omdat dat een foto is waar je camera van alles mee heeft gedaan (contrast, kleur, scherpte etc etc). Een JPG direct uit je camera lijkt bijna altijd "beter" dan de RAW versie......
Oke duidelijk! Mijn dank is groot:)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
WhiskyPhreak schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:23:
je kunt niet eens je lr2 catalogus importeren in de beta. En ik las net ergens dat het niet eens zeker is of je de bewerkingen die je in de beta doet mee kunt nemen naar de uiteindelijke release.
Het is dan ook een vroege beta waar nog van alles aan kan veranderen. Bij de eerste beta van LR2 kon een LR1 library ook niet geimporteerd worden. Dit om te voorkomen dat iedereen de beta al als productieversie ging gebruiken, waardoor Adobe al te vroeg vast zou zitten aan de structuur van de beta. Ook zaten er nog de nodige bugs in die een library mogelijk konden slopen. Er werd ook meteen aangegeven dat de beta libraries waarschijnlijk ook niet meegenomen konden worden naar de final. Aangezien de structuur en werking van bijvoorbeeld de adjustment brush nog flink aangepast is in de tussen tijd, geeft aan dat deze waarschuwing niet voor niets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Laatst online: 15:37
Morrar schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:21:
Helaas nog steeds geen manier ingebouwd om perspectief en vertekening te kunnen corrigeren. Ik hoop echt stellig dat ze die optie er in gaan bouwen. Het gedoe met exporteren naar externe progjes wordt ik niet heel vrolijk van...
Het viel mij wel op dat het onderdeel Vignettes nu een andere naam heeft, namelijk Lens Corrections. Helaas zit hieronder alleen nog de oude vignette functie, maar hopelijk komt daar inderdaad nog een echte lens correctie functie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11
Ik weet dat dit topic over Lightroom gaat en mijn vraag heeft betrekking tot CS3 en Camera Raw. Maar volgens mij werkt Camera Raw ongeveer gelijk in CS als in Lightroom dus daarom stel ik mijn vraag even hier.

Ik heb iets geks in Camera Raw 4, de nieuwste voor CS3 (uit mijn hoofd). Ik maak met mijn D80 foto's op een vaste witbalans K waarde van 5000. Echter zodra ik mijn Nef-bestanden inlees geeft Camera Raw overal 4700 aan bij temperatuur, de witbalans preset staat dan op: 'als opname'. Gebruikt Camera Raw soms niet een K waarde maar een andere eenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 07:50
Een vraag over de ,'view-kwaliteit' van Windows-Photo-Viewer.
Als ik een JPEG daarin open lijkt hij opgeslagen met een behoorlijke compressie. Dat is echter niet zo. Als ik dezelfde file in PS of LR open dan ziet het er prima uit.

Is er een instelling binnen export in LR waardoor ik kan zorgen dat Windows-Photo-Viewer mooiere resultaten geeft?
Ik sla meestal op in sRGB (weet eigenlijk niet waarom). Moet dat anders?

Ik wil graag dat m'n klanten de kwaliteit zien die ze krijgen en geen slap aftreksel.
Overigens heb ik dit probleem nooit bij Vista gezien (misschien was het er wel hoor) maar nu bij Win7 is het erg duidelijk.

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op welk formaat kijk je in die windows viever? Als hij de foto niet 1:1 weergeeft kan het misschien niet mooi zijn omdat hij niet netjes anti-aliased?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
breinonline schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:34:
Op welk formaat kijk je in die windows viever? Als hij de foto niet 1:1 weergeeft kan het misschien niet mooi zijn omdat hij niet netjes anti-aliased?
Heb ik inderdaad ook aan gedacht maar daarom exporteer ik op max 1000 breed en max 700 hoog zodat je de foto's juist op 100% terugziet en je geen last hebt van de anti-aliasing.
Windows-Photo-Viewer geeft ze dus op 1:1 weer, dus de 'fout' ligt ergens anders.

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Windows Photo Viewer heeft een bagger codec. Probeer dit: http://www.fastpictureviewer.com/codecs/ Hiermee kun je namelijk ook RAW bestanden in explorer, WPV, WMC en etc bekijken. Best handig dus. En het is gratis. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Volgens mij gaat het om de klanten...je kan moeilijk iedereen verplichten een andere viewer te gebruiken :P

Ik gok dat het een bug is in windows 7, want ik heb in vista en xp nooit problemen...

Kan iemand mij nog iets meer vertellen over mijn K waarde probleem van de vorige pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
gelukkie schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:15:
Kan iemand mij nog iets meer vertellen over mijn K waarde probleem van de vorige pagina?
Lijkt me een bug te zijn. Dubbel-check nog even de waarden zou ik zeggen zowel op de camera als in Lightroom. En kun je zien of het een weergaveprobleem is van de kleurtemperatuur of is de foto ook daadwerkelijk anders van kleur? Wat gebeurd er als je de witbalans in Lightroom even op een andere waarde zet (bijvoorbeeld op automatisch) en dan weer terug naar "Als opname"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Heb even gecheckt:
Foto in Camera Raw: 'als opname' 4700K (ook na switch van 'auto' terug naar 'als opname'
Zelfde foto nog op mijn camera (via camera menu's) 5000K

Heb ook nog even de jpg gekeken (fotografeer nef+jpg fine), maar hier vind ik nergens witbalans info..echter komt de jpg qua kleur vrijwel overeen met de NEF in Camera Raw op de 'als opname' witbalans (4700 in CR dus)..

Toch gek..helemaal aangezien er geen nieuwe Camera Raw voor cs3 te krijgen is :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Lijkt me dus een bug in Camera Raw. Heb zelf ook de D80 dus zal eens kijken of het hier ook misgaat als ik weer eens foto's ga maken. Eventueel zou je nog even ViewNX kunnen installeren en kijken wat die er van bakt en eventueel even een bug report maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
@ wolver1ne: bedankt voor de tip hoewel het me inderdaad vooral te doen is om ándere mensen die de foto's bekijken.
@Gelukkie: misschien inderdaad een win 7 bug want het is mij ook nooit opgevallen in Vista of XP. Heb wel wat gegoogled maar kon er niets specifieks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben er hier mensen ervaring met het gebruiken van ptlens als externe editor in Lightroom? Ik krijg namelijk de melding dat .tiff niet ondersteund wordt door ptlens als ik een bestand in dat formaat doorstuur vanuit Lightroom. Tiff wordt gewoon ondersteunt, en als ik een tiff exporteer en ptlens open vanuit Finder dan wordt het tiff bestand gewoon keurig geladen?

Lijkt wel of er iets misgaat met de communicatie tussen Lightroom en ptlens.....

Lightroom 2.5 op Mac OS X 10.6.1

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Is het een 8 of 16-bit TIFF? En welke colorspace wordt er gebruikt? Gebruik je compressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een geinige workflow movie online gezet. hoe ik samenwerk met aperture en lightroom. misschien leuk!

http://vimeo.com/7150319

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik vind m nogal langdradig, het initiatief is leuk. De kijker ziet eerst 3 a 4 minuten dat je alle foto's gaat importeren en allemaal bekijken (selectie maken?) Vervolgens ga je alles croppen en bewerken ook 4 minuten en dan ga je alles finetunen. Is nogal lang voor de kijker, was al snel afgeleid. Wat me wel opvalt is dat je verder niet echt met presets werkt naar je lichtomstandigheden maar alles per foto gaat bewerken met de sliders. Verder komt de workflow wel aardig overeen.

edit: leuk die 101 pdf! Jammer dat je niet verder ingaat op instellingen, spotmeting, AF etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Deef_K op 30-10-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Klein vraagje:
Weet iemand of je in LightRoom ook op EXIF data kan zoeken?
Ik heb het nog niet kunnen ontdekken, maar zou het wel handig vinden als ik bijv. foto's kan opzoeken die met een bepaalde focal lenght of ISO genomen zijn.
Weet iemand hoe en of dat kan in lightroom? of zijn er andere programmas voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Meeste dingen (zoals ISO) zijn gewoon via het library filter te vinden:

In je library ctrl+f -> metadata

en dan staat er bij default columns al ISO speed bij, kan je zelf ook columns aanpassen / toevoegen en als eigen view opslaan.

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Hmm ligt het aan mij of is in de LR3 Beta weer de bug geslopen dat hij opstart zodra een USB stick aan de computer gehangen wordt? Hier op Win7 doet hij dat in ieder geval net als voorheen, heel irritant...

Verder moet ik zeggen dat ik -na een paar daagjes ermee prutsen- de verbetering qua snelheid wel een beetje tegen vind vallen. Maar goed misschien moet je daar ook geen wonderen verwachten en het is nog beta... Het ruis toevoegen vind ik overigens wel erg netjes, zeker ook voor z/w platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
ppx17 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:58:
Meeste dingen (zoals ISO) zijn gewoon via het library filter te vinden:

In je library ctrl+f -> metadata

en dan staat er bij default columns al ISO speed bij, kan je zelf ook columns aanpassen / toevoegen en als eigen view opslaan.
Als ik op default columns klik, zie ik geen ISO staan :o
alleen filters off, flaged, rated, unrated en location columns, maar geen ISO speed

Moet ik dan wat anders instellen zodat het er bij komt? Het is gewoon LR 2.5...
Of moet ik net als sommige presets, iets downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdbruin schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:38:
Is het een 8 of 16-bit TIFF? En welke colorspace wordt er gebruikt? Gebruik je compressie?
16 bit, AdobeRGB en geen compressie. Deze instelling gebruik ik ook als losse export, en dan werkt het wel... Ik gebruik het nu maar als plugin voor Photoshop. Dan werkt het bestand ook gewoon.

Lijkt dus op een LR > PTLens probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Morrar schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:51:
Hmm ligt het aan mij of is in de LR3 Beta weer de bug geslopen dat hij opstart zodra een USB stick aan de computer gehangen wordt? Hier op Win7 doet hij dat in ieder geval net als voorheen, heel irritant...
Staat standaard aan, maar kan je zo uitzetten in de preferences (op de Mac in ieder geval wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Scirocco schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:29:
[...]

Als ik op default columns klik, zie ik geen ISO staan :o
alleen filters off, flaged, rated, unrated en location columns, maar geen ISO speed

Moet ik dan wat anders instellen zodat het er bij komt? Het is gewoon LR 2.5...
Of moet ik net als sommige presets, iets downloaden?
In dat geval, probeer location columns eens, dan krijg je 4 filter kolommen, links boven elk van die kolommen kan je dan selecteren wat voor filter het moet zijn, met het menutje rechts boven elke kolom kan je die kolom verwijderen / extra kolommen toevoegen.

In de dropdown waar je dan 'location columns' geselecteerd heb kan je vervolgens 'Save Current Settings as New Preset..' doen. Rest moet je zelf uit kunnen komen. :)

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ik wilde vandaag in LR2.5 foto's filteren op Exposure Bias, maar dat kan blijkbaar ook niet. Jammer wel, want zo kan ik heel snel de 'gemiddelde' foto van een reeks Exposure Bracketing foto's opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
ppx17 schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:14:
[...]

In dat geval, probeer location columns eens, dan krijg je 4 filter kolommen, links boven elk van die kolommen kan je dan selecteren wat voor filter het moet zijn, met het menutje rechts boven elke kolom kan je die kolom verwijderen / extra kolommen toevoegen.

In de dropdown waar je dan 'location columns' geselecteerd heb kan je vervolgens 'Save Current Settings as New Preset..' doen. Rest moet je zelf uit kunnen komen. :)
Lekker dan!
Het werkt en ik kan alles filteren op ISO, sluitertijd, diafragma etc, super!

Thanks ppx17!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Als ik in lightroom crop in originele formaat is dit dan gelijk goed voor een print van 10x15cm of 15x10cm? Ik wil verder niet dat profotonet gaat schalen aan de foto, icm oypo lever ik ze dan gewoon op groot formaat 300dpi aan. Maar heb al 1 misdruk gehad, twee witte randen aan de zijkanten. Vandaar deze vraag.

[ Voor 49% gewijzigd door Deef_K op 06-11-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Als je fototoestel foto's in 3:2-formaat maakt, zou dat inderdaad goed moeten zijn voor een 15x10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
breinonline schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:52:
[...]
Staat standaard aan, maar kan je zo uitzetten in de preferences (op de Mac in ieder geval wel).
Ah stom van me :) Ik dacht dat het weer die bug was, maar het was inderdaad gewoon even een setting aanpassen in de preferences. Werkt weer prima nu, wel raar dat LR zich niet gewoon aan de standaard Windows 7 methode houdt (autorun popup) maar zelf een setting inbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:02
Ik wil graag mijn foto verplaatsen van een interne schijf naar een externe schijf maar wil mijn aanpassingen in Lightroom uiteraard niet kwijtraken. Hoe kan ik dat bewerkstelligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Als je alle foto's in 1 hoofdmap hebt staan (met submappen natuurlijk) dan kun je gewoon die hele map verplaatsen naar je externe schijf. Lightroom vervolgens opstarten en dan gaat hij zeuren dat je foto's niet meer te vinden zijn. Dan in Lightroom>Librarymode>Folders die map selecteren (waar een vraagtekentje bij is gekomen), rechtermuisknop>"Find Missing Folder..."
Dan moet je Lightroom cataloog wel in een andere map staan, anders vind Lightroom die niet meer natuurlijk, of je moet die gewoon op de nieuwe locatie openen door erop te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:02
Gelukt :D Bedankt _O_

Voor eenieder die het gaat proberen: Backup! Want de eerste keer ging het fout en maakte lightroom gewoon een eigen config bestand aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
wat je ook kunt doen (had kunnen doen) is: nieuw mapje maken op je nieuwe harddisk. Klik in lightroom onder library op het plusje naast folders. Voeg de map toe die je net aangemaakt hebt.

Nu kun je in lightroom zelf door te slepen de mappen verplaatsen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 11-11-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
Ik gebruik al bijna een jaar lightroom op mijn Vista machine maar wil nu overstappen naar Win7 (clean install)

Ik lees hierboven wel dat je de mappen eventueel kan kopieren maar waar staan die mappen waar Lightroom zijn foto's opslaat want ik kan ze niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dat ligt eraan waar je ze hebt neergezet :)

Als ik rechtsklik op een foto in LR op de Mac kan ik kiezen voor Show in Finder. Dat zal ook wel in Windows kunnen (Show in Explorer)? Dan zie je vanzelf de fotolocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
breinonline schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 19:41:
Dat ligt eraan waar je ze hebt neergezet :)

Als ik rechtsklik op een foto in LR op de Mac kan ik kiezen voor Show in Finder. Dat zal ook wel in Windows kunnen (Show in Explorer)? Dan zie je vanzelf de fotolocatie.
Oke thanks, ze staan dus gewoon in afbeeldingen > 2009 > tientallen submapjes.

Dus als ik straks win7 installeer en dan Lightroom ook installeer en al die mappen bij de andere lightroom mappen gooi zie ik ze dan in Lightroom? (sorry voor de slordige zinopbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Als ik jou was zou ik zelfs de catalog van Lightroom backuppen, en deze in Windows 7 weer terugzetten. Zo behoud je ook alle instellingen van de catalog, en de bewerkingen op foto's (als je al niet met xmp's werkt).
De catalog staat onder pictures/lightroom als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Lightroom 2.6 voor de 7D

Release Notes

* Newly supported camera models include:
o Canon EOS 7D
o Canon PowerShot G11
o Canon PowerShot S90
o Leaf Aptus II 5
o Mamiya DM22, DM28, DM33, DM56, M18, M22, M31
o Nikon D3s
o Olympus E-P2
o Pentax K-x
o Panasonic FZ38
o Sigma DP1s
o Sony A500
o Sony A550
o Sony A850
* Lightroom 2.6 also provides a a fix for an issue affecting PowerPC customers using the final Lightroom 2.5 update on the Mac. The issue, introduced in the demosaic change to address sensors with unequal green response, has the potential to create artifacts in highlight areas when processing raw files from Sony, Olympus, Panasonic and various medium format digital camera backs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hier om een RC die via labs.adobe.com te downloaden is. Ik wacht wel op de officiële release gezien ik toch geen van de de genoemde camera's heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Inderdaad, een RC. Misschien is een downloadlinkje toch handig: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Lightroom_2.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ten einde raad want ik kan er zelf niet achter komen hoe dit komt.
Wat is mijn probleem:

Mijn fotos zijn in photshop een stuk donkerder dan wanneer ik ze in Lightroom of in Windows fotoviewer bekijk. Google heeft voor mij niets opgeleverd dus als iemand met hetzelfde bijltje heeft gehakt dan hoor ik het graag. Het maakt in principe niet uit hoe ik de fotos in photoshop bekijk. Export en dan openen in photoshop geeft hetzelfde resultaat dan wanneer ik vanuit Lightroom naar photoshop ga.

Ik upload gelijk even een voorbeeldje. Het zijn uiteraard printscreens anders kunnen jullie het niet beoordelen.
De eerste foto is geopend in Lightroom, de tweede in fotoviewer en de derde in photoshop.
Zoals jullie kunnen zien zijn de eerste 2 identiek en de derde is donkerder. Het is wel een 100% crop maar het is goed te zien.

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/7338/70138413.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Het lijkt er op dat je in photoshop een verkeerd referentie kleurprofiel hebt aangegeven. Zet die eens op standaard sRGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt de instellingen het menu color settings?

Zo staat het nu:

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/5066/51138472.jpg

Zit hier soms de fout in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Heb je "proofing" aanstaan in photoshop toevallig? (cmd-y even zo uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is proofing? Ik ben er nog steeds niet uit waar het aan ligt. Ik zal het morgen eens aan 2 docenten vragen die veel met Lightroom en Photoshop te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:31:
Wat is proofing? Ik ben er nog steeds niet uit waar het aan ligt. Ik zal het morgen eens aan 2 docenten vragen die veel met Lightroom en Photoshop te maken hebben.
Kijk eens in het menu View > Proof Setup. Dikke kans dat dit profiel niet goed staat. Hoe hij moet staan weet ik overigens niet, maar daar kom je wel uit (als je hetzelfde plaatje ziet als in LR is hij immers goed).

[ Voor 14% gewijzigd door breinonline op 22-11-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nog even met een docent doorgesproken en breinonline heeft gelijk.
Het profiel in proof setup stond niet goed. Deze moet namelijk op hetzelfde profiel ingesteld worden als het calibratieprofiel van mijn monitor. Daar ging het dus de mist in.

Much obliged voor het meedenken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Voor het nabewerken van mijn foto's gebruik ik Photoshop Elements 7. Nu lees ik her en der dat Lightroom ook erg goede software is. Nu vroeg ik mij af: is het de moeite waard om over te gaan stappen? Of is het bijna de moeite niet?

(wellicht is de vraag al gesteld in het topic, maar 39 pagina's doorlezen vind ik net iets te veel van het goede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marceltuit schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:42:
Voor het nabewerken van mijn foto's gebruik ik Photoshop Elements 7. Nu lees ik her en der dat Lightroom ook erg goede software is. Nu vroeg ik mij af: is het de moeite waard om over te gaan stappen? Of is het bijna de moeite niet?

(wellicht is de vraag al gesteld in het topic, maar 39 pagina's doorlezen vind ik net iets te veel van het goede)
Lightroom is geen photoshop!

Als je wilt upgraden van Elements dan is de standaard versie van Photoshop een logischere stap. Lightroom is het beste te omschrijven als een kruising tussen Adobe Camera RAW (plugin voor Photoshop) en Adobe bridge. Daarnaast biedt Lightroom uitgebreide export functies die RAW en Bridge niet hebben.

Veel functies die Photoshop heeft, heeft Lightroom niet. Dit omdat Lightroom een RAW fotoworkflow app is, en Photoshop een image editor.

Schiet je niet in RAW, dan heb je niets aan Lightroom.

Persoonlijk gebruik ik bijna nooit Photoshop. Lightroom gebruik ik voor standaard RAW post-processing en z/w conversie doe ik via Silver Efex Pro van nik software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:18
Iemand al aan de slag geweest met LR3 beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 15:37:
[...]
Dat is wel heel zwart/wit. Het is nog steeds perfect voor kleine bewerkingen (ja, wel met kwaliteitsverlies) en zeker als library programma waar je foto's in kan labellen, sorteren, exporteren, printen, publiceren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaguit
  • Laatst online: 03-09 21:25

Haaguit

HBZNPLT!

[...]

Als je wilt upgraden van Elements dan is de standaard versie van Photoshop een logischere stap. Lightroom is het beste te omschrijven als een kruising tussen Adobe Camera RAW (plugin voor Photoshop) en Adobe bridge. Daarnaast biedt Lightroom uitgebreide export functies die RAW en Bridge niet hebben.
Ik denk dat je de tab 'develop' nu heeeel erg onderschat.
Veel functies die Photoshop heeft, heeft Lightroom niet. Dit omdat Lightroom een RAW fotoworkflow app is, en Photoshop een image editor.
En heel veel functies die Lightroom heeft, heeft PS weer niet.
Dit is in mijn ogen echt onzin. Ik doe als fotograaf 80% van mijn werk in Lightroom, en dat is niet alleen omdat ik met raw werk. LR kan heel veel bewerkingen ook prima uitvoeren, en met de brush functie, is een heel grote stap gemaakt in het overbodig maken van PS en in lagen/maskers gaan werken. Het hangt heel erg af van wat je doet. Voor bewerkingen waar geen lagen of uitgebreide functies bij nodig zijn, is LR prima te gebruiken. OK, bij jpg kan je wat minder, maar het is ook zeker nog prima bruikbaar hoor.
Persoonlijk gebruik ik bijna nooit Photoshop. Lightroom gebruik ik voor standaard RAW post-processing en z/w conversie doe ik via Silver Efex Pro van nik software.
Hmm, hier ben ik echt benieuwd! Ik ben zelf erg happy met z/w werken in LR. Ga even dat silver efex bekijken!

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haaguit schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:56:
[...]
Ik denk dat je de tab 'develop' nu heeeel erg onderschat.

[...]
En heel veel functies die Lightroom heeft, heeft PS weer niet.

[...]
Dit is in mijn ogen echt onzin. Ik doe als fotograaf 80% van mijn werk in Lightroom, en dat is niet alleen omdat ik met raw werk. LR kan heel veel bewerkingen ook prima uitvoeren, en met de brush functie, is een heel grote stap gemaakt in het overbodig maken van PS en in lagen/maskers gaan werken. Het hangt heel erg af van wat je doet. Voor bewerkingen waar geen lagen of uitgebreide functies bij nodig zijn, is LR prima te gebruiken. OK, bij jpg kan je wat minder, maar het is ook zeker nog prima bruikbaar hoor.

[...]
Hmm, hier ben ik echt benieuwd! Ik ben zelf erg happy met z/w werken in LR. Ga even dat silver efex bekijken!
Ik hoop dat LR3.0 dan wat beter omgaat met de resources, want als ik de brush in LR2.5 gebruik dan gaat na 2min mijn macbook vliegen :P

Silver Efex pro is wat handiger omdat je ook lokaal kunt dodgen/burnen zonder te hoeven tekenen. Iets wat ik vervelend vind om te doen in PS/LR. Ik maak met gemak 10 lokale aanpassingen in SEP terwijl mijn macbook er relatief rustig onder blijft. Daarnaast is de filmemulatie geniaal :)
Noxa schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:48:
Iemand al aan de slag geweest met LR3 beta?
Ik heel even om het te testen. De beta bevat niet echt super veel nieuwe dingen, en de dingen die hij wel nieuw bevat doe ik in Silver efex pro :) (90% van mijn foto's zet ik om naar z/w)

Grootste probleem is dat hij een nieuwe bilbiotheek aanmaakt, en de bestaande niet kan overnemen. Dat kan pas vanaf de final. Logisch ook, je wilt natuurlijk niet dat een beta je bilbiotheek verkloot.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
[...]

...

Lightroom is WEL photoshop, zie ook hier: http://www.adobe.com/products/photoshop/family/ ;)

Effe kort door de bocht de verschillen:
  • Photoshop en Photoshop Extended: image editing tool met vele mogelijkheden voor de "profi's".
  • Photoshop Elements: een "uitgeklede" Photoshop met op veel vlakken minder (complexe) features voor de "thuisgebruiker"
  • Photoshop Lightroom: een beheerprogramma voor je foto's, het wijzigen ("develop") al dan niet destructief, eenvoudige publicatie naar web en eenvoudig afdrukken
Lightroom leent zich ook prima voor JPEGs, hoewel de develop acties destructief zullen zijn, is het grootste voordeel gewoon het beheer van je collectie.

Welke je moet nemen? Edit je heel erg veel en vooral complexe dingen? Kies dan Photoshop [Extended]. Wil je vooral fotograferen en relatief weinig tijd doorbrengen achter je beeldscherm? Kies dan Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
PageFault schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:58:
Lightroom leent zich ook prima voor JPEGs, hoewel de develop acties destructief zullen zijn, is het grootste voordeel gewoon het beheer van je collectie.
Ook met JPEG bestanden zijn de bewerkingen non-destructive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PageFault schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:58:
[...]

Lightroom is WEL photoshop, zie ook hier: http://www.adobe.com/products/photoshop/family/ ;)

Effe kort door de bocht de verschillen:
  • Photoshop en Photoshop Extended: image editing tool met vele mogelijkheden voor de "profi's".
  • Photoshop Elements: een "uitgeklede" Photoshop met op veel vlakken minder (complexe) features voor de "thuisgebruiker"
  • Photoshop Lightroom: een beheerprogramma voor je foto's, het wijzigen ("develop") al dan niet destructief, eenvoudige publicatie naar web en eenvoudig afdrukken

Welke je moet nemen? Edit je heel erg veel en vooral complexe dingen? Kies dan Photoshop [Extended]. Wil je vooral fotograferen en relatief weinig tijd doorbrengen achter je beeldscherm? Kies dan Lightroom.
Daar ontstaat dus de verwarring door. Eigenlijk zijn Lightroom en Photoshop complementair aan elkaar. Ik gebruik liever alleen Lightroom vanwege het feit dat aanpassingen in Photoshop maken veel tijd kost en ik mijn tijd liever besteed aan het fotograferen zelf :P Gezien het ook niet iets is wat ik full-time doe, voor mij is het een hobby (wel een hele dure trouwens... :P)

Heel af en toe ga ik naar Photoshop als er een storend element in de foto staat dat makkelijk weg te klonen is. Als het lastig weg te klonen is gebruik ik de foto gewoon niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Lightroom is praktisch voor werk wat seriematig is, snel overzicht, snel bewerken. Als je heel precies dingen wil doen is PS handiger.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dank mensen voor de toelichtingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:26:
Heel af en toe ga ik naar Photoshop als er een storend element in de foto staat dat makkelijk weg te klonen is.
Ik vertel toch niets nieuws als ik zeg dat je met Lightroom ook zeer goed kan klonen en plaatselijke bewerkingen kan uitvoeren? Ik merk dat ik achter steeds meer mogelijkheden van Lightroom kom en daardoor steeds minder teruggrijp naar Photoshop Elements.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
antonboonstra schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:21:
[...]

Ik vertel toch niets nieuws als ik zeg dat je met Lightroom ook zeer goed kan klonen en plaatselijke bewerkingen kan uitvoeren?
LR heeft niet eens een clone brush. Je kunt alleen stipjes zetten met de clone/heal tool.
Hij werkt erg goed voor om kleine dingen weg te werken maar als je dan wat grotere/langere dingen weg moet clonen ben je lang bezig en krijg je niet altijd een goed resultaat (vergeleken met wat de clone/heal brush of patch functie in PS kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:56:
[...]

LR heeft niet eens een clone brush. Je kunt alleen stipjes zetten met de clone/heal tool.
Hij werkt erg goed voor om kleine dingen weg te werken maar als je dan wat grotere/langere dingen weg moet clonen ben je lang bezig en krijg je niet altijd een goed resultaat (vergeleken met wat de clone/heal brush of patch functie in PS kan).
Precies. De Clone/Heal tool in LR gebruik ik alleen om stof op de sensor weg te werken. Heb je grote delen weg te klonen dan is LR niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Iets raars in LR2.5. Ik bewaar alle bewerkingen in de XMP bestanden en gooi dan alle foto's uit de database.

Als ik de XMP van de 20D of 30D oppak en in de library van LR gooi, dan pakt hij automatisch de CRW die in dezelfde folder staat. Doe ik dit met een XMP van de 1Dmk3, dan geeft LR de melding: "No photos were found to import." Als ik de CR2 in de library gooi, dan pakt LR wel automatisch de XMP mee (ik zie 2 imports onder snapshots, de onbewerkte foto en de bewerkte).

Verwijderen van de lrcat en opnieuw laten aanmaken lost het niet op. Op zich heb ik er geen last van (en ontdek het dus nu ook pas), maar het is wel raar.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Er zijn meer rare zaken met betrekking tot CRW/CR2 bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02
2.6 bevat zo te zien niet veel wijzigingen. Alleen deze bug-fix is wel handig (snap nu dat het toch niet aan mij lag, en dat ik dat slotje wel vast had gezet).
The crop tool would unlock a locked aspect ratio after a rotation adjustment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Aha, dat probleem had ik ook al. :P
Toch maar even upgraden dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
umm, het kan aan mij liggen, maar bijna elke manier om iets op te slaan of om te openen krijg ik keurig een open venstertje ( Windows 7 hier ) maar kan ik alleen op mijn profiel bladeren (c:\users\trickster\) en niet daarbuiten op andere schijven, dat is erg irritant.

ook een Reinstall en update naar 2.6 heeft nog niet geholpen....

iemand bekend mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

_trickster_ schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:16:
umm, het kan aan mij liggen, maar bijna elke manier om iets op te slaan of om te openen krijg ik keurig een open venstertje ( Windows 7 hier ) maar kan ik alleen op mijn profiel bladeren (c:\users\trickster\) en niet daarbuiten op andere schijven, dat is erg irritant.
ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt? Je bedoeld dat LR de rechten van het OS gewoon respecteert en je dus alleen in je eigen mappen mag schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Lijkt me niet dat een OS je zo beperkt dat je enkel je eigen profiel-mappen kan bereiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Fire69 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 08:32:
Lijkt me niet dat een OS je zo beperkt dat je enkel je eigen profiel-mappen kan bereiken. ;)
Waarom niet? Microsoft weet toch wat goed voor je is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik speel met de verscherpingen in Lightroom zie ik dit effect alleen als ik in de 1:1 weergave kijk.
Bij een minder ingezoomd beeld zie ik totaal niets veranderen, hoeveel ik ook schuif. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Volgens mij wordt dat expliciet vermeld in LR, dus ja, het is normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Klopt, daarnaast wordt dit in de Lighroom 3 aangepast. Daar kun je wel op elk zoom niveau de sharpening zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

Hoe doen mensen met een NAS icm lightroom het importeren? Auto import werkt ook in LR3 niet, gebeurd dit dan handmatig? :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Weet iemand ook iets over het scrollen in LR3? Verandert daar nog wat in?
Nu moet je telkens die verticale slider verslepen om naar beneden/boven te gaan en dat kan erg vervelend zijn als je heel veel foto's in je selectie hebt. Je kan dus niet nauwkeurig scrollen naar je foto die je wilt zien.
Of is dat gewoon een instelling die ik kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
In LR2.6 op Windows Vista heb ik geen problemen met scrollen.

Je bedoelt toch in de grid view?
Als ik daar een een verticale slider heb, en ik scroll, gaat hij netjes omhoog en naar beneden. Qua instelling zou ik alleen de scroll-instelling van Windows kunnen bedenken (hoeveel regels je tegelijk wilt scrollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Royz schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:47:
Hoe doen mensen met een NAS icm lightroom het importeren? Auto import werkt ook in LR3 niet, gebeurd dit dan handmatig? :)
Huh? Ik heb mijn foto's allemaal op mijn NAS staan, en als ik nieuwe foto's heb, dan duw ik mijn geheugenkaartje in de cardreader, druk in LR op Import en dan gooit ie ze automatisch naar de NAS toe. Dan staan ze in het juiste mapje op de NAS en in de LR Catalog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

TranceSetter schreef op maandag 28 december 2009 @ 01:25:
[...]

Huh? Ik heb mijn foto's allemaal op mijn NAS staan, en als ik nieuwe foto's heb, dan duw ik mijn geheugenkaartje in de cardreader, druk in LR op Import en dan gooit ie ze automatisch naar de NAS toe. Dan staan ze in het juiste mapje op de NAS en in de LR Catalog.
Ja dit bedoel ik ja. Bij Picasa, start je alleen Picasa op en hij gaat zelf checken op nieuwe foto's. Bij Lightroom zit hier dus nog een handeling aan vast helaas.

Ik importeer trouwens met de Canon tool, misschien moet ik dat anders met Lightroom doen idd

[ Voor 7% gewijzigd door Royz op 28-12-2009 10:15 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
--Niels-- schreef op maandag 28 december 2009 @ 00:37:
In LR2.6 op Windows Vista heb ik geen problemen met scrollen.

Je bedoelt toch in de grid view?
Als ik daar een een verticale slider heb, en ik scroll, gaat hij netjes omhoog en naar beneden. Qua instelling zou ik alleen de scroll-instelling van Windows kunnen bedenken (hoeveel regels je tegelijk wilt scrollen).
In LR 2.6 kan ik ook niet scrollen :(
Weet iemand welke instelling ik moet veranderen?
Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste