Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:39:
2 weken geleden heeft Dell in mijn laptop een nieuw moederbord geplaatst (het bekende nVidia 8400M probleem). Mijn laptop was 9 maanden oud.
Als ik nu mijn temperatuur monitor met behulp van CPUID Hardware Monitor, laat die een idle temperatuur van mijn GPU zien van 65°, wat nog redelijk aanvaardbaar is. Wanneer ik echter een spel start (bijvoorbeeld Guild Wars, zelfs niet eens extreem zwaar), stijgt die temperatuur vliegensvlug en na 5 minuten spelen schommelt ze tussen de 95 en de 100 graden.
Dus heb ik wat schrik dat het probleem zich binnen een half jaartje gewoon opnieuw gaat voordoen en heb ik zonet contact opgenomen met Dell.
Resultaat: aanstaande donderdag sturen ze opnieuw een technieker langs met een nieuw moederbord én ditmaal ook met een nieuwe koeler (die vorige keer niet vervangen werd).
De persoon aan de andere kant van de lijn was bovendien heel goed ingelicht over het probleem en heeft me verzekerd dat de garantieperiode daadwerkelijk met een jaar verlengd is (alle lokale afdelingen van Dell zijn ondertussen dus goed op de hoogte).
Hij vertelde me ook dat het moederbord dat nu gemonteerd zou worden een nieuw ontwerp is en
gegarandeerd vrij is van GPU-problemen. (Ik vraag met dan toch af waarom ze dat twee weken geleden niet meteen geplaatst hebben).
Bovendien liet hij me ook weten dat dit mijn tweede reparatie is en mocht er ooit een derde reparatie van doen zijn voor hetzelfde probleem, ik in aanmerking zou komen voor een nieuw systeem.
Iedereen kan hier zeggen wat hij wil, maar mijns inziens doet Dell wel zijn best om mijn problemen op te lossen.
P.S.: Ik wil hier helemaal niet met de voeten van Dell spelen. Integendeel, ik ben enorm tevreden. Ik wou enkel bellen om het probleem te melden zodat ik iets zou hebben om op terug te vallen wanneer mijn GPU het nog eens zou begeven (want mijn standaardgarantie vervalt in januari). Ze hebben zelf voorgesteld om nog eens een nieuw mobo te steken, wat ik nogal verrassend vond.
Opzich werkt de XPS support netjes, ik heb reeds een paar maal contact met ze gehad zo ook vorige week nog. In dit telefoongesprek werd bevestigd dat er (maar) 1 jaar extended garantie extra wordt gegeven en dat onder deze garantie alleen problemen vallen met de GPU. Dell probeerdt de problemen inderdaad op te lossen wanneer ze er zijn of liever gezegd wanneer de laptop dood is.
De keerzijde is en dat blijf ik herhalen, ook in het topic over de XPS 1530, je hebt een dure laptop gekocht waarvan de bedrijfszekerheid drastisch is afgenomen, ik weet dat iets altijd stuk kan gaan, maar in dit geval kun je bijna zeggen dat je niet weet of het stuk gaat, maar de vraag moet stellen wanneer het stuk gaat.
Dell geeft nu aan dat er aangepaste moederborden zijn met betere koeling, dit bracht de BIOS update van juli jl. ook met zich mee, met enige nadelige bij effecten.
- meer geluidsoverlast
- meer slijtage van de fan
- meer impact op de levens duur van de accu per sessie en totale levensduur.
Daarbij is 1 jaar extra garantie leuk, dat betekend dat wanneer de laptop om deze reden dood gaat na twee jaar plus hij bij het afval kan en dat mag in deze niet het geval zijn, omdat het hier om een produktie fout gaat, waar de fabrikant ten alle tijden verantwoordelijk voor is.
Verder gebruikt Dell voor vervanging, zover ik gelezen heb in meerdere reacties op Direct2Dell.com, regelmatig refurbished moederborden. Dit betekend dat de kans bestaat dat je een ouder moederbod terug krijgt dan het orgineel, op de vervangen onderdelen na natuurlijk. De niet vervangen onderdelen hebben alleen al dienst gedaan in een andere laptop en zijn dus al aan slijtage onderhevig geweest.
Om verder te gaan op de vervangen onderdelen, de GPU van Nvidia. Ik volg de ontwikkelingen rondom dit Nvidia probleem sinds half juli. Tot op heden heb ik nergens een bevestiging gezien dat Nvidia het daadwerkelijke probleem heeft verholpen. Ik ben dan ook bang dat dit niet het geval is en ook niet zal gebeuren. Waarom niet? Ik leg het uit.
HP is het eerste bedrijf geweest die met dit probleem naar buiten is gekomen, dit s reeds in November 2007 gebeurd. Dell komt met dezelfde berichtgeving naar buiten begin juli 2008, dit is
9 maanden later. Het lijkt er dus op dat Nvidia gewoon stil gezeten heeft en het probleem niet heeft aangepakt.
Weer 3 maanden later, Oktober 2008, komt Apple naar buiten met het bericht dezelfde problemen te kennen in hun Macbooks. Kort daar op komt HP weer met berichtgeving dat niet alleen de G84 en G86 mobile GPU's problemen hebben, maar ook de 8800 desktop serie. Wat horen wij van Nvidia zelf, NIETS.
Waarom zou Nvidia nu nog deze serie GPU's gaan aanpakken terwijl zij dit bijna een jaar lang niet hebben gedaan? De opvolger is inmiddels verkijgbaar. Ik persoonlijk geloof niet dat Nvidia de produktie van de G84, G86 en 8800 desktop serie heeft of gaat aanpassen. De oem fabrikanten mogen het probleem verhelpen (lees uitstellen) door betere koel methoden toe te passen, zodat het minder waarschijnlijk wordt dat het probleem zich weer voordoet, maar oplossen doen ze het niet.
Waar blijven wij nu als consument? Wij zitten met dure laptops (mijn XPS M1330 heeft 1150 euro gekost samen met die van mijn vriendin 2300 euro) die niet meer bedrijfszeker zijn. Persoonlijk hoef ik mij niet te druk maken, aangezien ik 4 jaar garantie heb genomen samen met de extende maakt dat 5 jaar. De persoon die voor de standaard garantie heeft gekozen heeft alleen een probleem, als na twee jaar dit probleem zich voor doet kun je fluiten naar je laptop en centen. Ik weet wel dat een defect altijd kan gebeuren, maar nogmaals dit is een bekende produktie fout, waar de consument niet de duppe van zou mogen zijn.
Zover ik weet is HP de enige die het wel netjes oplost, door de persoon welke dit probleem ondervindt de mogelijkheid geeft te kiezen voor een ATi/AMD vergelijkbare GPU. (veel HP laptops kunnen geleverd worden met Intel IGP, Nvidia en ATi/AMD GPU. Inmiddels heeft Dell ook ATi/AMD GPU's in bepaalde laptop series zitten, laat zij de moederborden van de XPS series maar aanpassen, zodat er ATi/AMD GPU's gebruikt kunnen worden.
Mijn advies zou zijn (wat ik inmiddels naar vrienden, kennisen en zaken relaties dan ook doe) laat de laptops met Nvidia componenten voorlopig maar links liggen en ga voor ATi/AMD oplossingen wanneer je meer grafische kracht nodig bent en anders neem een Intel IGP. Totdat Nvidia niet met duidelijkheid en een fatsoenlijke oplossing komt.
P.s. Op het bittere Nvidia randje na is de XPS M1330 een super laptopje.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/