Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zerokill schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:39:
Ik zit te twijfellen of ik een M1330 zou gaan kopen maar ik zit met de volgende vraag:

De M1330 is ondertussen al een tijdje op de markt dus komt de end of life datum er ondertussen niet aan? met andere woorden: als ik nu een m1330 koop is de kans dan groot dat er over 1-2 maanden een "nieuwe" m1330 in de winkel ligt die mss goedkoper/beter/lichter is.

Heeft het nog zin om op dit moment een m1330 te kopen?
Ja er komt binnen nu en 2 maanden een nieuwe uit. Google eens op XPS STUDIO 1330. De nieuwe lijn gaat dus waarschijnlijk zo heten. Er is zelfs een plaatje uit.
De gok is begin november in Amerika, dus een weekje later in Nederland verkrijgbaar?

En nee COD4 draait er heel schokkerig op. Ik heb een vriend met een 9300 GS en die kan COD4 amper draaien op low settings.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op maandag 15 september 2008 @ 08:43:
[...]

De XPS M1330 is werkelijk een super laptopje of de G8400 snel genoeg is voor COD4 weet ik niet. Het grote probleem is alleen dat op dit moment de Nvidia chips niet betrouwbaar zijn. Mede doordat zowel Nvidia als de OEM fabrikanten geheel geen informatie vrijgeven of het probleem nu reeds verholpen is.

Lees ook even de twee recentste reacties van mij in het XPS M1530 topic:

1. _Dune_ in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"
2. _Dune_ in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"
Oke gelezen.
Conclusie komt dus eigenlijk wel op neer om beter niet de gok te nemen om de XPS 1330 aan te schaffen met Nvidia chipset?
Heel erg jammer! Want de overige specs en formaat van notebook spreken mij erg aan...
Moet ik misschien toch maar naar een alternatief gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:43:
[...]

En nee COD4 draait er heel schokkerig op. Ik heb een vriend met een 9300 GS en die kan COD4 amper draaien op low settings.
Oke op youtube had ik anders wel een filmpje gezien dat cod4 er prima op draaide, op moet fake zijn geweest ofzo..?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:48:
[...]
Oke gelezen.
Conclusie komt dus eigenlijk wel op neer om beter niet de gok te nemen om de XPS 1330 aan te schaffen met Nvidia chipset?
Heel erg jammer! Want de overige specs en formaat van notebook spreken mij erg aan...
Moet ik misschien toch maar naar een alternatief gaan zoeken.
Het probleem is dat het alternatief niet erg veel voor handen is. Je moet dan algauw opzoek gaan naar laptops met een Ati/AMD GPU en deze zijn er helaas eens stuk minder. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk voor de Dell heb gekozen, zelf had ik liever iets met ATi/AMD GPU gehad. (ik was al niet gecharmeerd van Nvidia en nu dus al helemaal niet meer) Als ik eerder had geweten van deze Nvidia bug dan was had ik nog even langer gewacht of misschien genoegen genomen met wat andere spec's met betrekking tot de rest van de laptop.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:13:
[...]

Het probleem is dat het alternatief niet erg veel voor handen is. Je moet dan algauw opzoek gaan naar laptops met een Ati/AMD GPU en deze zijn er helaas eens stuk minder. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk voor de Dell heb gekozen, zelf had ik liever iets met ATi/AMD GPU gehad. (ik was al niet gecharmeerd van Nvidia en nu dus al helemaal niet meer) Als ik eerder had geweten van deze Nvidia bug dan was had ik nog even langer gewacht of misschien genoegen genomen met wat andere spec's met betrekking tot de rest van de laptop.
Dan vind ik het toch vreemd dat Dell deze laptops blijft verkopen als er zoveel problemen zijn met de Nvidia chipset.
Baal ook eigenlijk wel een beetje, want had graag deze laptop willen kopen. Groter dan 14 inch wil ik namelijk niet hebben.
Maak ik een domme fout als ik toch deze laptop (m1330) bestel?

Misschien dat de Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650 een alternatief ervoor is?
Alleen geen idee of deze al uit is en waar je deze met gewenste specificaties kan bestellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:17:
[...]
Dan vind ik het toch vreemd dat Dell deze laptops blijft verkopen als er zoveel problemen zijn met de Nvidia chipset.
Baal ook eigenlijk wel een beetje, want had graag deze laptop willen kopen. Groter dan 14 inch wil ik namelijk niet hebben.
Maak ik een domme fout als ik toch deze laptop (m1330) bestel?

Misschien dat de Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650 een alternatief ervoor is?
Alleen geen idee of deze al uit is en waar je deze met gewenste specificaties kan bestellen.
Ik weet niet of je een domme fout maakt wanneer je een XPS M1330 bestelt, het is en blijft een heel mooi laptopje, daarbij zijn inderdaad hier op GoT nog maar weinig problemen gemeld met betrekking tot de Nvidia GPU's. Ik ben er persoonlijk op gewezen door een nieuwsposting op de frontpage en ben vervolgens verder opzoek gegaan waarop ik de Dell blogsite gevonden heb. Op deze site worden heel schrijnende gevallen getoond.

Natuurlijk heeft Dell honderden zo niet duizende van deze laptops gemaakt en verkocht, terwijl er op deze blogsite tientallen gemeld worden inplaats van de grote getallen. Het probleem is alleen nogmaals de onzekerheid, zowel Dell als Nvidia geven toe dat er iets aan de hand is, maar verstrekken verder geheel geen informatie. Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn M1330 het is echt een super laptopje en ik zou hem normaalgesproken een ieder aanraden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 11:28
Die Siemens is wel een stukje zwaarder als de XPS! Dat is juist het fijne van de Dell denk ik, verder lijkt ie qua specs wel aardig. Ik heb ook gekeken naar de X300 van Lenovo (http://www.pc.ibm.com/eur...ndex.html?epi=web_express) alleen die kun je nog niet kopen hier in NL. Ook de Samsung Q210 (http://www.mediamarkt.nl/...msungnotebooks/index.html) lijkt mij ook wel een aardig alternatief.

Verder heeft HP een tablet voor een mooie prijs (TX2550ED) http://www.laptopshop.nl/...hp-pavilion-tx2550ed.html

Lastig lastig lastig, ben er zelf ook nog niet over uit. Vraag me af of de HD functie van de XPS voldoende heeft aan de Intel vga kaart want de XPS blijft in de mogelijkheden voor aanschaf.

Collega heeft trouwens 3 jaar geleden een Inspiron laptop gekocht en is nu niet echt meer een Dell voorstander gezien deze nogal wat kuren gaat vertonen nu. Nu slijt het natuurlijk bij gebruik maar mn huidige Compaq lapje, 5,5 jaar oud ziet er nog niet zo slecht uit... Oke hij heeft issues maar hij is al hoogbejaard :P

Overigens begreep ik dat er een Studio 13 aankomt en/of de opvolger, de XPS 1340?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

marccom schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 12:38:
Die Siemens is wel een stukje zwaarder als de XPS! Dat is juist het fijne van de Dell denk ik, verder lijkt ie qua specs wel aardig. Ik heb ook gekeken naar de X300 van Lenovo (http://www.pc.ibm.com/eur...ndex.html?epi=web_express) alleen die kun je nog niet kopen hier in NL. Ook de Samsung Q210 (http://www.mediamarkt.nl/...msungnotebooks/index.html) lijkt mij ook wel een aardig alternatief.

Verder heeft HP een tablet voor een mooie prijs (TX2550ED) http://www.laptopshop.nl/...hp-pavilion-tx2550ed.html

Lastig lastig lastig, ben er zelf ook nog niet over uit. Vraag me af of de HD functie van de XPS voldoende heeft aan de Intel vga kaart want de XPS blijft in de mogelijkheden voor aanschaf.

Collega heeft trouwens 3 jaar geleden een Inspiron laptop gekocht en is nu niet echt meer een Dell voorstander gezien deze nogal wat kuren gaat vertonen nu. Nu slijt het natuurlijk bij gebruik maar mn huidige Compaq lapje, 5,5 jaar oud ziet er nog niet zo slecht uit... Oke hij heeft issues maar hij is al hoogbejaard :P

Overigens begreep ik dat er een Studio 13 aankomt en/of de opvolger, de XPS 1340?
Zelf heb ik een Inspiron 4150 vervangen voor de XPS M1330, de Inspiron was ook zo'n 5 jaar oud. Ik heb alleen eenmaal een nieuwe cover gekregen via de garantie. Er waren kleine scheurtjes onstaan ter hoogte van de scharnierpunten. Daar dit een bekend probleem was (scharnierpunten welke verkerd waren bevestigd) werd er niet moeilijk gedaan en zijn de scharnierpunten ook aangepast.

De Inspriron heb ik nog weer kunnen doorverkopen voor een net bedrag. Het betrof nog een Pentium 4m 2.0 Ghz met 1GB geheugen en 60GB HDD en werkt nog uitstekend, zonder grote gebruiksporen/krassen. Opzich heb ik geen klagen over Dell, maar ik vind dat men ons nu wel in de steek laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 20:28
Vraagje: Zit er op deze laptop ook Wireless USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

manman schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 15:21:
Vraagje: Zit er op deze laptop ook Wireless USB?
Nee, maar wireless usb staat volgens mij nog erg in de kinderschoenen. Persoonlijk heb ik het nog niet in een device, laptop of computer zien zitten. Ik meende zelfs dat het nog niet eens produktie klaar is, maar daar kan ik mij in vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:53
Is die 8400GS beetje voldoende om op te wowen? Ik lees hier veel dat hij nogal warm word tijdens het wowen. Hoeveel fps heeft diegen dan en wat voor settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Wireless USB is in USA een optie (geweest?) voor de XPS M1330, in Nederland hebben ze er nog niet van gehoord lijkt wel. Mijn account manager wist, ondanks meerdere malen uitleg, niet waar ik het over had. In de handleiding van de XPS staat het geloof ik ook vermeld.

Verwijderd

Is het eigenlijk mogelijk om de Nvidia 8400M GS te vervangen met een 8600M GT?
Of is de laptop hiervoor niet gemaakt?

Weet iemand of het misschien mogelijk is om telefonisch de bestelling door te geven met een aanpassing zoals dus 8400m GS te vervangen een 8400m GT of een 8600M GT

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
xileS schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:52:
[...]

Hmm ik heb net NHC geïnstalleerd en de HDD op Max. Performance gezet. Maar hij blijft maar constant doortikken. Dus NHC heeft geen verbeteringen opgeleverd. Zijn er nog andere oplossingen? Ik zal zo wel even het geluid opnemen.

/edit
Hier het geluid van het getik, opgenomen met de microfoon van de laptop zelf. Mijn laptop maakt dus contant dit geluid, best storend als het stil is.
Dan word het tijd dat je customer care belt en een nieuwe hd vraagt....

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
Doogie schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 11:24:
Heeft iemand van jullie de M1330 eigenlijk in zijn handen gehad voordat hij/zij tot aanschaf is overgegaan? Ik zou graag zelf de verschillen tussen normaal / LED zien en ook de bouwkwaliteit beoordelen. Zijn er punten in NL waar ze Dell apparatuur fysiek in de winkel hebben staan? Ik heb geprobeerd resellers o.i.d. te vinden maar ben hier niet in geslaagd.
Dell Nederland zit bij Sloterdijk Amsterdam
Daar hebben ze een demo ruimte....

• Doogie
  • Niet online
Check, bedankt voor je reactie. Maar heb hem nu besteld en binnen dus kan er vaak genoeg naar kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:27:
Is het eigenlijk mogelijk om de Nvidia 8400M GS te vervangen met een 8600M GT?
Of is de laptop hiervoor niet gemaakt?

Weet iemand of het misschien mogelijk is om telefonisch de bestelling door te geven met een aanpassing zoals dus 8400m GS te vervangen een 8400m GT of een 8600M GT
Voor zover ik begrepen heb, wordt bij een defecte videokaart het hele moederbord vervangen. Dat zou dus betekenen dat je de videokaart niet apart kan vervangen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Er kan geen 8600M GT in een M1330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn M1330 (met BIOS A11), echt een stuk stiller en koeler is sinds de zomer voorbij is. Ik zit hele dagen te werken zonder dat de fan ook maar hoorbaar is. Bij films etc hoor ik hem natuurlijk nog wel eens aanspringen, maar dan stoort het minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar dagen geleden mijn XPS M1330 besteld. Nu lees ik verschillende verhalen over Windows 64 bit. Soms lees ik dat je die bij de tech support kan bestellen, maar ik lees ook dat ze dit alleen voor zakelijke klanten doen?

Kan iemand hier wat meer duidelijkheid over verschaffen? En gaat het dan om een zakelijke naam op de factuur of dien je Vista Business hebben besteld om de 64 bit versie te krijgen? Heb het nog nagevraagd bij de telefonische bestelling, maar de vrouw die ik aan de lijn had kon mij het niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
mij hebben ze ooit verteld dat je gewoon een 64 bit versie kan downloaden en installeren met je key(die op de licentiesticker zit)

omdat microsoft geen 32 of 64 bit keys heeft...

dus probeert dat is..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
  • Laatst online: 28-03 14:30
Roamor schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:48:
Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn M1330 (met BIOS A11), echt een stuk stiller en koeler is sinds de zomer voorbij is. Ik zit hele dagen te werken zonder dat de fan ook maar hoorbaar is. Bij films etc hoor ik hem natuurlijk nog wel eens aanspringen, maar dan stoort het minder.
Op de site van dell staat een nieuwe versie van het Bios A12,
ter info... ;)

Voor van 32bit OEM naar 64bit OEM heb je ook een 64bit OEM versie nodig denk ik?
Zelf had ik geprobeerd zonder 64bit OEM, kreeg wel geinstalleerd, maar niet geactiveerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
patrieckske schreef op maandag 22 september 2008 @ 09:12:
[...]

Op de site van dell staat een nieuwe versie van het Bios A12,
ter info... ;)

Voor van 32bit OEM naar 64bit OEM heb je ook een 64bit OEM versie nodig denk ik?
Zelf had ik geprobeerd zonder 64bit OEM, kreeg wel geinstalleerd, maar niet geactiveerd...
lees anders het topic van de m1530 is door of zoek want er zijn mensen die dit zo voor elkaar hebben gekregen. Alleen telefonische activatie was er wel voor nodig meen ik ergens gelezen te hebben.
suc6 ermee

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:59:
Ik heb een paar dagen geleden mijn XPS M1330 besteld. Nu lees ik verschillende verhalen over Windows 64 bit. Soms lees ik dat je die bij de tech support kan bestellen, maar ik lees ook dat ze dit alleen voor zakelijke klanten doen?

Kan iemand hier wat meer duidelijkheid over verschaffen? En gaat het dan om een zakelijke naam op de factuur of dien je Vista Business hebben besteld om de 64 bit versie te krijgen? Heb het nog nagevraagd bij de telefonische bestelling, maar de vrouw die ik aan de lijn had kon mij het niet vertellen.
Voor de 64-bit Windows Vista raad ik aan om dit topic even door te lezen: Vista en ICH8.
De ICH8 controller van de M1330 heeft namelijk een (oplosbaar) probleem icm Windows Vista.

Verder is de key uitwisselbaar. Wat hierboven staat, dat er geen verschil is tussen een 32- of 64-bit key, is niet waar. Er is wel degelijk verschil, maar je kunt een 32-bit key gewoon gebruiken voor een 64-bit installatie en vice versa. Alleen is dan telefonische activatie via het voice-response systeem vereist.

Een key van Windows XP i386 kun je niet gebruiken op Windows XP x64. Dit omdat de eerste NT 5.1 is en de tweede NT 5.2 is. Maar ook tussen de NT 5.2 versies onderling kunnen keys niet worden uitgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanzutven
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-01 00:01
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:33:
[...]

Voor de 64-bit Windows Vista raad ik aan om dit topic even door te lezen: Vista en ICH8.
De ICH8 controller van de M1330 heeft namelijk een (oplosbaar) probleem icm Windows Vista.

Verder is de key uitwisselbaar. Wat hierboven staat, dat er geen verschil is tussen een 32- of 64-bit key, is niet waar. Er is wel degelijk verschil, maar je kunt een 32-bit key gewoon gebruiken voor een 64-bit installatie en vice versa. Alleen is dan telefonische activatie via het voice-response systeem vereist.

Een key van Windows XP i386 kun je niet gebruiken op Windows XP x64. Dit omdat de eerste NT 5.1 is en de tweede NT 5.2 is. Maar ook tussen de NT 5.2 versies onderling kunnen keys niet worden uitgewisseld.
Nog een handige site om even door te lezen is deze: notebookreview.
Toevallig heb ik het dit weekend gedaan en alles is perfect gegaan. Je kunt overigens gewoon ergens een retail versie van internet downloaden (ik heb een torrent gebruikt) en dan de license die onderop je laptop staat gebruiken. Na de installatie moet je windows nog activeren, maar de online activatie werkt ook. Telefonische activatie is dus niet vereist, wel mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:52:
[...]

Oke op youtube had ik anders wel een filmpje gezien dat cod4 er prima op draaide, op moet fake zijn geweest ofzo..?!
hoef niet fake te zijn geweest, kan met rivatuner overgeklokt zijn. maar dat risico heeft mijn maat niet genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rBleek
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-03 16:18
Ik heb deze laptop nu twee weken in bezit en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden overben! hij is klein makkelijk mee te nemen naar school en hij past ook nog eens in mijn tas. Ik heb nog geen problemen ondervonden in verband met hitte (en laten we hopen dat die niet komen ook). Het toetsenbord is groot genoeg om comfortabel mee te typen. De vingerafdruk scanner is even leuk maar gaat na een dag al vervelen wel werkt het goed maar ja waar heb je het voor nodig behalve voor inloggen waar je ook gewoon een normaal wachtwoord voor kan gebruiken.

Verder had ik er nog een "bijpassende" tas bij besteld. Helaas bleek dit een tas te zijn waar ik mijn desktop, een klein beeldscherm, muis en een toetsenbord in kwijt zou kunnen, dus als je van plan ben een tas bij te bestellen even uitkijken welke je neemt. overigens kon ik deze tas doorverkopen aan iemand die een 18.* inch laptop heeft dus dat was een meevallertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pietervanzutven schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:53:
[...]

Nog een handige site om even door te lezen is deze: notebookreview.
Toevallig heb ik het dit weekend gedaan en alles is perfect gegaan. Je kunt overigens gewoon ergens een retail versie van internet downloaden (ik heb een torrent gebruikt) en dan de license die onderop je laptop staat gebruiken. Na de installatie moet je windows nog activeren, maar de online activatie werkt ook. Telefonische activatie is dus niet vereist, wel mogelijk natuurlijk.
When installing Vista, even though the installer already sees the partitions and looks like it will work (if you are installing using the default BIOS configuration with AHCI enabled), you'll get continuous BSOD after the install reboots! To fix this before it even begins, click the "Load Driver" button on the partition selection screen. Use the floppy you created above (I used 7-zip to unpack the driver disk image and copy the files to a USB flash drive, the Vista installer will see USB flash drives for drivers so if you don't have a USB floppy disk drive you are still golden). Once you load the driver you downloaded, Vista install will load it and re-scan the available volumes. At that point, you can select the disk to install Vista on and continue the installation without the dreaded BSOD!
Dit werkt bij mij dus niet. Originele Dell x64 Vista CD. De workaround werkt wel, dus om de driver tijdens de installatie zelf te installeren.

Verwijderd

Wat een klootviolen daar bij Dell. Ik ben zelf nog op onderzoek gegaan en de policy dat ze 64 bit's DVD's geven is weer actief voor ALLE versies. Maar niet in Nederland ondanks dat de policy "Global" is :S Alleen als je ultimate of business hebt zou je er recht op hebben want de Premium 64 bit versie zou niet bestaan....

Ik die vrolijke vriend er op gewezen dat ze wel bestaan maar hij kon hem niet leveren en ging hem ook nooit krijgen. Dat wist hij zeker. Nou zitten er op de dellcommunity site nog wat aardige gasten die overzee werken maar bereid zijn zich voor je in te zetten. Eens kijken of hun iets voor mij kunnen betekenen... En anders op een andere manier aan die 64 bit versie komen, maar doe liever alles legaal etc dan dat ik iets ga downloaden of kopieëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:08:
Wat een klootviolen daar bij Dell. Ik ben zelf nog op onderzoek gegaan en de policy dat ze 64 bit's DVD's geven is weer actief voor ALLE versies. Maar niet in Nederland ondanks dat de policy "Global" is :S Alleen als je ultimate of business hebt zou je er recht op hebben want de Premium 64 bit versie zou niet bestaan....

Ik die vrolijke vriend er op gewezen dat ze wel bestaan maar hij kon hem niet leveren en ging hem ook nooit krijgen. Dat wist hij zeker. Nou zitten er op de dellcommunity site nog wat aardige gasten die overzee werken maar bereid zijn zich voor je in te zetten. Eens kijken of hun iets voor mij kunnen betekenen... En anders op een andere manier aan die 64 bit versie komen, maar doe liever alles legaal etc dan dat ik iets ga downloaden of kopieëren.
Laat hem dan een Ultimate versie leveren. Je Premium Key zal toch alleen 64bit Premium activeren als het goed is. Ultimate wordt daardoor niet geinstalleerd. (als je je key tenminste tijdens installatie al opgeeft).

Wat ik zelf trouwens niet begrijp; Waarom hebben mensen zoveel moeite met het installeren van Vista op de XPS? Ik heb zelf nooit een driver via USB of hoe dan ook tijdens het installeren moeten gebruiken. Toch staat bij mij dat AHCI gewoon aan. Vista lijkt hier zelf mee te kunnen werken. (Vista Ultimate SP1 64Bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag Dell aan de telefoon gehad.. Morgen komt er een monteur met een nieuwe videokaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:12:
[...]

Vandaag Dell aan de telefoon gehad.. Morgen komt er een monteur met een nieuwe videokaart!
Ja nieuw moederbord dus,
tip, let wel even op of de monteur niet alleen het moederbord vervangt maar ook de koeler.

Nadat bij mijn de video chip was overleden is ook het moederbord vervangen,
echter werd de laptop altijd nog zo warm als een paar dagen van te voren.
Ik heb toen weer een monteur langs laten komen met een nieuw moederbord en dit keer werd WEL de koeler vervangen. Dit was echt een heel verschil als met de oude koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 09:56

mindcre8r

Tradepedia

ik heb zelfde issues.

na unlocken machine BOEM! gele strepen op mn scherm of scherm blijft zwart, winamp speelt vrolijk door maar je kan er niks meer mee.

Vandaag gebeld met Dell, bios update gedaan en nieuwe video drivers geinstalleerd, nu vraag ik je! ik game er niet eens mee maar ik doe er enkel VM's mee draaien en office.

Maargoed als problemen weer terugkwamen dan gaan ze mn mobo vervangen en dan krijg ik een nieuwe met een andere chipset volgens de Dell medewerker... een geupdate 8400? ben dat vergeten te vragen.

er waren idd veel problemen met de 8400 chipset, deze was niet goed genoeg getest door Nvidia.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:08:

Zojuist zonder problemen een 64bit CD besteld,
OS maakte niet uit, ik had alleen geen ondersteuning op de 64 bit installatie :)

Ik heb trouwens Business, hij dacht dat ik Home Premium had.

Aardige gast trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

patrieckske schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:06:
[...]
Zojuist zonder problemen een 64bit CD besteld,
OS maakte niet uit, ik had alleen geen ondersteuning op de 64 bit installatie :)

Ik heb trouwens Business, hij dacht dat ik Home Premium had.

Aardige gast trouwens!
Wat zijn de kosten als ik vragen mag om een 64bit CD te bestellen? Kun je de key die je bij je 32bit variant hebt verkregen ook gebruiken wanneer deze reeds is geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
_Dune_ schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:24:
[...]

Wat zijn de kosten als ik vragen mag om een 64bit CD te bestellen? Kun je de key die je bij je 32bit variant hebt verkregen ook gebruiken wanneer deze reeds is geactiveerd?
Kosten waren gratis,
en wat ik van dit forum heb begrepen is de key voor installatie te hanteren,
wel zou je telefonisch moeten activeren als je de 32bits al geactiveerd hebt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32
ik heb zojuist ook mijn laptop mogen ontvangen

heeft 10dagen geduurd na een gewone overboeking die 2dagen duurde.

ik bestelde een laptop met een 400gb harddisk en wat krijg ik 500gb :)
nu gelijk maar alle troep die dell instaleerd deinstalleren en de harddiskmaar even gaan partitioneren wat heb ik aan 1 partitie van 500gb :(

wat ik me wel afvraag wat kregen jullie allemaal voor extra's bij je laptop.
hoor mensen die er een schoonmaakdoekje cd opbergmapje enzo bijkregen ik moet het doen met oordopjes en een laptop sleeve is dit normaal of zijn ze in polen vergeten wat dingen in te pakken ?

[ Voor 29% gewijzigd door RenaldoN op 02-10-2008 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanzutven
RenaldoNiels schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:53:

wat ik me wel afvraag wat kregen jullie allemaal voor extra's bij je laptop.
hoor mensen die er een schoonmaakdoekje cd opbergmapje enzo bijkregen ik moet het doen met oordopjes en een laptop sleeve is dit normaal of zijn ze in polen vergeten wat dingen in te pakken ?
Bij mij zat er bij: een schoonmaakdoekje, laptop sleeve, opbergmapje voor cd's en handleidingen, afstandsbediening, oordopjes en een aantal onderdelen voor een USB modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:57
Vergeten ja, of ze zijn er mee gestopt. Ik kreeg gewoon alles voor zover ik weet. CD mapje, sleeve, oordopjes, the works. ;)

Na 4 maanden nog steeds zeer tevreden met m'n 1330 trouwens. Geen enkele klacht, al denk ik wel dat er een SSD in komt zodra deze betaalbaar worden. Groot hoeft niet, heb er nu ook maar een 160GB schijf in zitten die voor 1/4 gevuld is. Kreeg overigens kostenloos een upgrade van 120 naar 160 toen ik em bestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
De pakketten zullen wel kleiner zijn geworden, want ik kreeg ook alleen een sleeve en de oordopjes, en natuurlijk de afstandsbediening. Naast de gebruikelijke hoeveelheid handleidingen en installatie-CD's vanzelfsprekend. Dus het zal wel kloppen, en laten we eerlijk zijn, zo belangrijk is zo'n CD-hoesje en dat schoonmaakdoekje ook niet..

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
Gullie007 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:23:
De pakketten zullen wel kleiner zijn geworden, want ik kreeg ook alleen een sleeve en de oordopjes, en natuurlijk de afstandsbediening. Naast de gebruikelijke hoeveelheid handleidingen en installatie-CD's vanzelfsprekend. Dus het zal wel kloppen, en laten we eerlijk zijn, zo belangrijk is zo'n CD-hoesje en dat schoonmaakdoekje ook niet..
nee maar is wel altijd leuk meegenomen. daarin tegen met de polen weet je het maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
-

[ Voor 99% gewijzigd door RenaldoN op 06-10-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:04
Ik heb mijn M1330 nu een paar maanden, en sinds A12 uit was, gelijk het Bios naar A12 geflasht.

Ik bemerk echter veel meer lawaai van de fan, ik vond dat die voordien veel stiller was.

Is het bij anderen gelukt om de bios terug te flashen naar A11? Ik hoor graag ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
ScanWeb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:14:
Ik heb mijn M1330 nu een paar maanden, en sinds A12 uit was, gelijk het Bios naar A12 geflasht.

Ik bemerk echter veel meer lawaai van de fan, ik vond dat die voordien veel stiller was.

Is het bij anderen gelukt om de bios terug te flashen naar A11? Ik hoor graag ervaringen.
mocht je de nvidia chipset hebben zou ik je adviseren om de a12 bios aan te houden,
gezien de problemen met warmte afvoer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
ScanWeb schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 14:14:

ik heb zelf ook de A12 bios stond er zelf op maar kan toch niet zeggen dat die luidructig is. mijn asus laptop uit februari 2008 maakt toch veel meer herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ongelooflijk, Heb vorige week ineens een vage zwarte lijn rechts boven in de hoek van het scherm gekregen (lijkt wel op een schaduw ofzo). Dell support stuurt een mannetje langs.

Deze vervangt het scherm. Schaduw is weg, maar nu is er een erg lichte vlek in beeld + een stukje lak van de behuizing af.

Komt weer een mannetje langs, met een nieuw scherm en een nieuwe rand om de lakschade op te lossen.

Ondanks foto en meerdere malen uitleg heeft Dell de verkeerde rand meegestuurd EN het nieuwe scherm heeft ook een schaduwlijn, maar ipv rechtsboven zit deze links onder. Gelukkig valt dit vele malen minder op dan wat het eerst was, maar blij ben ik er niet mee.

Morgen belt support mij om te vragen hoe het is gegaan.. Ben benieuwd wat ze nu zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ga me deze week ook bij jullie voegen...

Heb een m1330 met ledscherm besteld, met de intel x3100 chip. Ga er toch niet op gamen, en vind dus accuduur wat belangrijker.

Overigens wel vreemd; ik vroeg aan de dell-medewerker of er een sleeve beschikbaar is voor de m1330, heeft ie nieteens verteld dat ie erbij zat. Had dit topic ook nog niet gevonden (goed; gezocht ;) ) dus dat is een meevaller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
Malandro schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:11:
Ongelooflijk, Heb vorige week ineens een vage zwarte lijn rechts boven in de hoek van het scherm gekregen (lijkt wel op een schaduw ofzo). Dell support stuurt een mannetje langs.

Deze vervangt het scherm. Schaduw is weg, maar nu is er een erg lichte vlek in beeld + een stukje lak van de behuizing af.

Komt weer een mannetje langs, met een nieuw scherm en een nieuwe rand om de lakschade op te lossen.

Ondanks foto en meerdere malen uitleg heeft Dell de verkeerde rand meegestuurd EN het nieuwe scherm heeft ook een schaduwlijn, maar ipv rechtsboven zit deze links onder. Gelukkig valt dit vele malen minder op dan wat het eerst was, maar blij ben ik er niet mee.

Morgen belt support mij om te vragen hoe het is gegaan.. Ben benieuwd wat ze nu zullen doen.
Hey malandro,

hoe is dit nog voor je afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Laatst online: 01-10 15:15
Mischien is het ook wel handig om ook even de TS te updaten?

"tot 2.40 GHz Intel® Core™2 Duo T7700 800MHz"
Momenteel: tot Intel® Core™2 Duo Processor T9500

"tot 160GB 5400rpm/ 200GB 7200rpm HD/ 32GB SSD - HD"
momenteel: tot 250/320/400/500-GB 5400rpm/64GB SSD

het zijn natuurlijk details ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Helaas was het bij mijn laptop vorige week ook zover. Laptop gaf verticale strepen bij het opstarten en deed verder weinig. Woensdag met dell gebeld, videokaart stuk. Afgesproken dat ze vrijdag langs zouden komen. Keurig op tijd stonden ze vrijdag op de stoep. In een uurtje was het moederbord vervangen en ging de laptop weer aan. Een stuk stiller en koeler op dit moment :)
Er bleek op het vorige moederbord een aardige hoeveel koelpasta gebruikt te zijn, waardoor die waarschijnlijk heet is geworden.
Maar petje af voor Dell. Keurig gereageerd snel afgehandeld en daarna gebeld of alles naar tevredenheid werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Erg late update van mijn kant..

Medewerker heeft gebeld. Ik moet het zelf even aankijken, is het irriterend.. Wat nu eigenlijk toch wel is, dan wordt het weer vervangen (zei hij).

Vandaag stond de betreffende medewerker op mijn voicemail, hij wilde weten of het nog vervangen moest worden. Nu moet ik er zelf even achteraan bellen.

Post nog hoe dat is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eerste indruk van het apparaat: Helemaal toppie!

Enige wat ik mis is een beetje een fatsoenlijk power management en wat meer fn-combinaties...

Overigens ook vreemd dat ze via de bios de schermhelderheid verlagen. Dat kun je toch gewoon in windows doen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Laatst online: 03-10 11:28
Woei, vandaag voor het eerst irl een M1330 kunnen bekijken. Heel eventjes maar maar heb iig een eerste indruk. Hij is groter dan ik dacht maar das opzich wel fijn met het toetsenbord. Het LED scherm is zeker een optie die ik wil, erg mooi en helder beeld. Dacht dat het spiegeleffect waardeloos zou zijn onder TL verlichting maar dit valt ook mee!

De nadelen die de eigenaar ervaarde waren het "bolle" toetsenbord waardoor deze met dichtgeklapt scherm afdrukken achterlaat op het scherm en de korte batterijduur. Dat laatste vind ik niet zo heel boeiend, ik heb bijna altijd een stopcontact in de buurt. Helaas heb ik de acculader niet gezien, iemand daar wat specs van (formaat, gewicht enzo)? Is het schermprobleem iets van het LED scherm of is dat tegenwoordig verholpen, deze XPS was een half jaar oud ong.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
marccom schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:13:
Helaas heb ik de acculader niet gezien, iemand daar wat specs van (formaat, gewicht enzo)?
Handvol, ongeveer een lompe telefoon groot. Ik denk dat hij 100-200 gram weegt, niet erg zwaar in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:10:
Overigens ook vreemd dat ze via de bios de schermhelderheid verlagen. Dat kun je toch gewoon in windows doen...?
Ja, via FN en dan volgens mij de pijltjes. Ik zit helaas nu niet bij de M1330, maar het kan zeker wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30
Ik heb hier een bedrijf waar iemand een M1330 heeft met Vista Home. Deze moet vervangen worden door Business maar liever nog XP Pro. Weet iemand of dit officieel door Dell wordt ondersteund? Kan wel verhalen van drivers vinden op Google, maar geen officiele drivers van Dell. Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook in de business-afdeling van de dell site kun je geen downgrade naar xp krijgen op de xps.
Denk dus dat het kwa drivers lastig wordt misschien...
Roamor schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:17:
[...]

Ja, via FN en dan volgens mij de pijltjes. Ik zit helaas nu niet bij de M1330, maar het kan zeker wel. :)
Daarom vind ik het ook vreemd dat het uit de doos is beperkt... Schrok me een hoedje toen ik het ding aanzette :P

[ Voor 53% gewijzigd door MikeyMan op 15-10-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30
MikeyMan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:27:
Ook in de business-afdeling van de dell site kun je geen downgrade naar xp krijgen op de xps.
Denk dus dat het kwa drivers lastig wordt misschien...
Dacht ik dus al. Wordt dus upgraden naar business vista. Altijd nog beter als home in een bedrijfs omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Drivers zijn uiteraard nog wel te krijgen (ik heb een dikke week terug XP er weer op gezet ipv Vista) maar de oficiele ondersteuning door Dell is volgens mij afgelopen. Voor een bedrijf lijkt me het dan ook raadzamer om te kiezen voor officiele ondersteuning.

Hoewel XP heerlijk snel draait op een M1330. Wat dat betreft een aanrader voor mensen die ook zat van Vista zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
Waar ik trouwens nieuwsgierig naar ben,
zijn er al tweakers die een versie van MAC OS goed draaiend hebben gekregen op deze laptop.
Ik heb ook al gezocht op internet het schijnt mogelijk te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

patrieckske schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:11:
zijn er al tweakers die een versie van MAC OS goed draaiend hebben gekregen op deze laptop.
Denk niet dat dat binnen de policy valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ok, daarnet dan Alweer een monteur langs geweest om het scherm (+ top cover wegens lakschade) te vervangen.

Het scherm is nu weer helemaal goed!

Wel jammer dat de monteur een pinnetje heeft afgebroken van de nieuwe top cover, maar als ik daar verder geen last van ga krijgen is het niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 12:48
patrieckske schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:11:
Ik heb wel een poging gewaagd maar vooralsnog zonder succes.

Heb iAtkos 2.0 & 4.0 en Kalyway 10.5.1 & 10.5.2 geprobeerd. Weet even niet meer precies welk resultaat ik met welke versie had, maar ik dacht dat beide iAtkos crashten tijdens booten en Kalyway 10.5.1 bleef hangen in een grijs scherm met apple logo. Met kalyway 10.5.2 kreeg ik volgens mij wel de installer maar kwam ik niet verder bij het installeren van het Mac Intel package oid..
Eventueel kan ik dit weekend nog even dubbel checken welke versie nou echt het beste resultaat gaf... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JitzeB
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01-2021
hm, dat komt goed uit. Ik gebruik inmiddels zo'n 10 maanden mijn XPS M1330 naar volle tevredenheid. Hij presteert nog steeds erg goed, en ik zie dat ik niet teveel betaald heb (zelfde config nu kost praktisch hetzelfde).

Toch wilde ik eens wat gaan experimenteren en proberen of ik er een MAC OS op kon krijgen. Ik ben dus erg benieuwd naar je ervaringen, en die van anderen die het proberen / geprobeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 11:58
Ik zit te twijfelen tussen de XPS 1330 en de nieuwe Macbook (alu). Wat ik een groot nadeel vind is dat als je bij de XPS kiest voor een wled-scherm (wat ik dus dan zoiezo wil hebben), dat je dan maar een 0,3 megapixel webcam hebt. En dat vind ik wel erg weinig en mager. Aan de andere kant is hij wel (momenteel) een paar honderd euro goedkoper dan de Macbook, en das ook wel een fijne gedachte... Ook het feit dat hij lichter is dan de Macbook spreekt me wel aan (al scheelt dat maar iets van 200 gram). Maar ja ik ben er nog niet helemaal uit, al neig ik wel naar de XPS.

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De webcam geeft een prima beeld. VGA resolutie is ook genoeg voor webcam-gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jongens, ik wil graag jullie mening hebben over mijn 'probleem':

Heb vorig jaar rond deze dagen de XPS M1330 besteld bij Dell. In het begin niets dan lof over de laptop, echter viel het daarna op dat het toetsenbord bol was (toendertijd een bekend probleem) en dat is toen vervangen. Echter kwam de monteur er ook achter dat de toetsen in het scherm drukten (was mij nog niet opgevallen) en zodoende is de daaropvolgende dag ook gelijk het scherm vervangen.

Alles goed en wel, totdat er significante beschadigingen op begonnen te treden bij de rand rondom de webcam. Deze leken te komen van de randen bij het touchpad en de mousebuttons. Tevens zat er toendertijd nog iets los linksboven bij de rand van het scherm (links van het XPS logo op de touch sensitive strip). Dit is toen ook vervangen door een monteur.

Een tijd later kwam precies hetzelfde probleem weer terug bij de rand van het scherm, ik heb toen alweer contact opgenomen met de helpdesk en er is toen een paar keer heen en weer gebeld, ik was het zat om om de maand te moeten bellen en er is toen besloten een vervangend exemplaar te sturen die vers uit de fabriek kwam.
Alles goed en wel zou je denken, maar nu is het probleem weer terug alsmede dat de toetsen wéér in het scherm drukken (nu wel significant minder als toen, maar het is te zien, en het hoort er in elk geval niet te zitten). Nu wil ik eigenlijk dus weer een monteur bellen, maar ik weet zeker dat het probleem er over een maand wéér is.

Nu is de vraag dus eigenlijk, hoe ga ik het het beste aanpakken bij Dell om een nieuwe laptop te krijgen (het liefste een ander model, als het moet met bijbetalen, dat is allemaal het punt niet) of een refund zodat ik een nieuwe Studio kan aanschaffen. Heeft iemand meer ervaring met dit soort kwesties, hoe speel ik dit het beste bij de klantenservice?

Ik zal later nog een foto posten van het probleem bij de rand van het scherm, ik weet niet of ik de indrukken op het scherm op de foto kan krijgen.

P.S: Ik benadruk hier dat ik geen spelletje wil spelen met Dell of iets anders, en dat gemaakte kosten e.d. allemaal niet echt het probleem zijn (als in een upgrade naar een nieuw model). Het is puur de bouwfout die me irriteert en er niet hoort te zitten. Het kan miereneukerig over komen, maar bij een laptop van toendertijd €1300,- hoort het probleem er niet te zijn!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ook ik merk dat de bovenste rand van het scherm snel beschadigt, en dat de toetsen in het beeld afdrukken achterlaten...
Beetje matig wel, zeker omdat het verder echt een onwijs fijn apparaat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Het is gewoon heel erg jammer, en omdat het geen laptop is van Acer die me toendertijd wellicht €500,- kost maak ik d'r ook zo'n 'probleem' van (alhoewel ik dan al zeg ik het zelf nog coelant ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mag ik vragen hoe jullie de laptop vervoeren? Hoe vol zit de tas en gebruiken jullie het vilt, dat bij de laptop werd geleverd niet tussen het scherm en toestenbord tijdens vervoer? Veel mensen gooien het inderdaad weg denkende dat het verpakingsmateriaal is. Zelf leg ik het tijdens vervoer altijd weer tussen het scherm en het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen vilt heb gezien...?

Ik heb alle plasticjes enzo nog die bijgeleverd zijn, maar geen vilt...
Ik heb hem overigens altijd in de bijgeleverde sleeve. Zonder andere dingen erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Ik gebruik dat stuk vilt inderdaad wel onderweg, neem hem veel mee naar de universiteit. Gebruik voor de rest ook de sleeve die erbij geleverd werd, is een perfect ding voor de rest met de mooie magnetische sluiting.

Maar goed, iemand nog een visie op mijn probleem ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MikeyMan schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:08:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen vilt heb gezien...?

Ik heb alle plasticjes enzo nog die bijgeleverd zijn, maar geen vilt...
Ik heb hem overigens altijd in de bijgeleverde sleeve. Zonder andere dingen erin...
Echt vilt is het ook niet het is gewoon kunststof, maar het beschermt het scherm wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik gebruik meestal dat XPS doekje dat je meegeleverd krijgt voor tussen mijn scherm. Wel een stuk van afgeknipt, was iets te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Om even aan te sluiten op de discussie hierboven. Zeker de eerste leveringen hebben niet het complete pakket gekregen. Zo'n beschermingsdoek o.i.d. heb ik nooit in de doos gezien en bijvoorbeeld het cd opbergmapje waar ik mensen over gehoord heb zat er bij mij niet bij!

Ik heb laatst (ik heb een M1330 van augustus vorig jaar) ook de toetsafdrukken opgemerkt, maar op een later tijdstip waren deze weer weg. Verder vind ik ook dat het apparaat bij ongeveer gelijke belasting heel verschillend qua warmte kan aanvoelen. De ene keer geen enkel probleem, de volgende is de onderkant best warm.

Alles doet het hier nog prima, dus mij hoor je (nog) niet klagen!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 weken geleden heeft Dell in mijn laptop een nieuw moederbord geplaatst (het bekende nVidia 8400M probleem). Mijn laptop was 9 maanden oud.

Als ik nu mijn temperatuur monitor met behulp van CPUID Hardware Monitor, laat die een idle temperatuur van mijn GPU zien van 65°, wat nog redelijk aanvaardbaar is. Wanneer ik echter een spel start (bijvoorbeeld Guild Wars, zelfs niet eens extreem zwaar), stijgt die temperatuur vliegensvlug en na 5 minuten spelen schommelt ze tussen de 95 en de 100 graden.

Dus heb ik wat schrik dat het probleem zich binnen een half jaartje gewoon opnieuw gaat voordoen en heb ik zonet contact opgenomen met Dell.

Resultaat: aanstaande donderdag sturen ze opnieuw een technieker langs met een nieuw moederbord én ditmaal ook met een nieuwe koeler (die vorige keer niet vervangen werd).

De persoon aan de andere kant van de lijn was bovendien heel goed ingelicht over het probleem en heeft me verzekerd dat de garantieperiode daadwerkelijk met een jaar verlengd is (alle lokale afdelingen van Dell zijn ondertussen dus goed op de hoogte).

Hij vertelde me ook dat het moederbord dat nu gemonteerd zou worden een nieuw ontwerp is en gegarandeerd vrij is van GPU-problemen. (Ik vraag met dan toch af waarom ze dat twee weken geleden niet meteen geplaatst hebben).

Bovendien liet hij me ook weten dat dit mijn tweede reparatie is en mocht er ooit een derde reparatie van doen zijn voor hetzelfde probleem, ik in aanmerking zou komen voor een nieuw systeem.

Iedereen kan hier zeggen wat hij wil, maar mijns inziens doet Dell wel zijn best om mijn problemen op te lossen.

P.S.: Ik wil hier helemaal niet met de voeten van Dell spelen. Integendeel, ik ben enorm tevreden. Ik wou enkel bellen om het probleem te melden zodat ik iets zou hebben om op terug te vallen wanneer mijn GPU het nog eens zou begeven (want mijn standaardgarantie vervalt in januari). Ze hebben zelf voorgesteld om nog eens een nieuw mobo te steken, wat ik nogal verrassend vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ppaddo schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:44:
Om even aan te sluiten op de discussie hierboven. Zeker de eerste leveringen hebben niet het complete pakket gekregen. Zo'n beschermingsdoek o.i.d. heb ik nooit in de doos gezien en bijvoorbeeld het cd opbergmapje waar ik mensen over gehoord heb zat er bij mij niet bij!

Ik heb laatst (ik heb een M1330 van augustus vorig jaar) ook de toetsafdrukken opgemerkt, maar op een later tijdstip waren deze weer weg. Verder vind ik ook dat het apparaat bij ongeveer gelijke belasting heel verschillend qua warmte kan aanvoelen. De ene keer geen enkel probleem, de volgende is de onderkant best warm.

Alles doet het hier nog prima, dus mij hoor je (nog) niet klagen!
ik heb de mijne net een week... Zat alleen de creative oordoppen bij, that's it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
Bovendien liet hij me ook weten dat dit mijn tweede reparatie is en mocht er ooit een derde reparatie van doen zijn voor hetzelfde probleem, ik in aanmerking zou komen voor een nieuw systeem.
Goed om te weten, mijn mobo is pas geleden ook 2 keer in een week vervangen,
eerste keer zonder koeling vervanging, 2e keer MET koeling vervanging...

Lijkt nu trouwens goed te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er blijkt idd geen regelmaat in te zitten wat ze erbij doen. Ik heb meerdere malen die van mij omgeruild. De ene keer zat er wel zo'n doekje bij, de andere keer niet, maar dan wel een mapje. Iedere keer anders dus.

Ik zit nog steeds met een te lawaaierge harde schijf. Dacht in het begin dat het niet zo erg was, maar als je in een stille ruimte zit begint het toch echt te irriteren. Hij tikt echt constant. Ik heb nog geen contact met Dell opgenomen.
Heeft iemand ervaringen met omruilen van HD's? Gaat denk ik te veel moeite kosten, want wil natuurlijk wel al me data wat op deze HDD zit behouden. Ik weet niet of de monteurs hiervoor een methode hebben, maar ik moet waarschijnlijk eerst zelf voor backup zorgen en als de nieuwe HDD erin zit opnieuw formateren en bestanden terug zetten? En welke afdeling/nummer kan ik hiervoor eigenlijk het beste bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

xileS schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:04:
Er blijkt idd geen regelmaat in te zitten wat ze erbij doen. Ik heb meerdere malen die van mij omgeruild. De ene keer zat er wel zo'n doekje bij, de andere keer niet, maar dan wel een mapje. Iedere keer anders dus.

Ik zit nog steeds met een te lawaaierge harde schijf. Dacht in het begin dat het niet zo erg was, maar als je in een stille ruimte zit begint het toch echt te irriteren. Hij tikt echt constant. Ik heb nog geen contact met Dell opgenomen.
Heeft iemand ervaringen met omruilen van HD's? Gaat denk ik te veel moeite kosten, want wil natuurlijk wel al me data wat op deze HDD zit behouden. Ik weet niet of de monteurs hiervoor een methode hebben, maar ik moet waarschijnlijk eerst zelf voor backup zorgen en als de nieuwe HDD erin zit opnieuw formateren en bestanden terug zetten? En welke afdeling/nummer kan ik hiervoor eigenlijk het beste bellen?
Altijd gebeld met de speciale XPS support lijn die in je boekjes vermeld saat (en ook wel te googelen is). Die zijn zelfs in het weekend bereikbaar maar dan krijg je wel ieren aan de lijn. Ik heb begrepen dat door de weeks een nederlandstalige helpdesk beschikbaar is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb ondertussen een ShaggyMac protection besteld voor tussen scherm en toetsenbord...
Zal binnenkort ook Dell eens bellen ivm de beschadiging aan de bovenste rand van het scherm. Nogal slordig voor een nieuwe laptop, en ik ben echt heel erg zuinig op m'n spullen...

Overigens; ik zie dat de laptop wordt uitgerust met 667mhz geheugen, terwijl de processor een 800mhz fsb heeft...
Is dat tegenwoordig geen probleem meer, of zou ik snelheidswinst kunnen boeken door er 800mhz geheugen in te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:39:
2 weken geleden heeft Dell in mijn laptop een nieuw moederbord geplaatst (het bekende nVidia 8400M probleem). Mijn laptop was 9 maanden oud.

Als ik nu mijn temperatuur monitor met behulp van CPUID Hardware Monitor, laat die een idle temperatuur van mijn GPU zien van 65°, wat nog redelijk aanvaardbaar is. Wanneer ik echter een spel start (bijvoorbeeld Guild Wars, zelfs niet eens extreem zwaar), stijgt die temperatuur vliegensvlug en na 5 minuten spelen schommelt ze tussen de 95 en de 100 graden.

Dus heb ik wat schrik dat het probleem zich binnen een half jaartje gewoon opnieuw gaat voordoen en heb ik zonet contact opgenomen met Dell.

Resultaat: aanstaande donderdag sturen ze opnieuw een technieker langs met een nieuw moederbord én ditmaal ook met een nieuwe koeler (die vorige keer niet vervangen werd).

De persoon aan de andere kant van de lijn was bovendien heel goed ingelicht over het probleem en heeft me verzekerd dat de garantieperiode daadwerkelijk met een jaar verlengd is (alle lokale afdelingen van Dell zijn ondertussen dus goed op de hoogte).

Hij vertelde me ook dat het moederbord dat nu gemonteerd zou worden een nieuw ontwerp is en gegarandeerd vrij is van GPU-problemen. (Ik vraag met dan toch af waarom ze dat twee weken geleden niet meteen geplaatst hebben).

Iedereen kan hier zeggen wat hij wil, maar mijns inziens doet Dell wel zijn best om mijn problemen op te lossen.

P.S.: Ik wil hier helemaal niet met de voeten van Dell spelen. Integendeel, ik ben enorm tevreden. Ik wou enkel bellen om het probleem te melden zodat ik iets zou hebben om op terug te vallen wanneer mijn GPU het nog eens zou begeven (want mijn standaardgarantie vervalt in januari). Ze hebben zelf voorgesteld om nog eens een nieuw mobo te steken, wat ik nogal verrassend vond.
Opzich werkt de XPS support netjes, ik heb reeds een paar maal contact met ze gehad zo ook vorige week nog. In dit telefoongesprek werd bevestigd dat er (maar) 1 jaar extended garantie extra wordt gegeven en dat onder deze garantie alleen problemen vallen met de GPU. Dell probeerdt de problemen inderdaad op te lossen wanneer ze er zijn of liever gezegd wanneer de laptop dood is.

De keerzijde is en dat blijf ik herhalen, ook in het topic over de XPS 1530, je hebt een dure laptop gekocht waarvan de bedrijfszekerheid drastisch is afgenomen, ik weet dat iets altijd stuk kan gaan, maar in dit geval kun je bijna zeggen dat je niet weet of het stuk gaat, maar de vraag moet stellen wanneer het stuk gaat.

Dell geeft nu aan dat er aangepaste moederborden zijn met betere koeling, dit bracht de BIOS update van juli jl. ook met zich mee, met enige nadelige bij effecten.

- meer geluidsoverlast
- meer slijtage van de fan
- meer impact op de levens duur van de accu per sessie en totale levensduur.

Daarbij is 1 jaar extra garantie leuk, dat betekend dat wanneer de laptop om deze reden dood gaat na twee jaar plus hij bij het afval kan en dat mag in deze niet het geval zijn, omdat het hier om een produktie fout gaat, waar de fabrikant ten alle tijden verantwoordelijk voor is.

Verder gebruikt Dell voor vervanging, zover ik gelezen heb in meerdere reacties op Direct2Dell.com, regelmatig refurbished moederborden. Dit betekend dat de kans bestaat dat je een ouder moederbod terug krijgt dan het orgineel, op de vervangen onderdelen na natuurlijk. De niet vervangen onderdelen hebben alleen al dienst gedaan in een andere laptop en zijn dus al aan slijtage onderhevig geweest.

Om verder te gaan op de vervangen onderdelen, de GPU van Nvidia. Ik volg de ontwikkelingen rondom dit Nvidia probleem sinds half juli. Tot op heden heb ik nergens een bevestiging gezien dat Nvidia het daadwerkelijke probleem heeft verholpen. Ik ben dan ook bang dat dit niet het geval is en ook niet zal gebeuren. Waarom niet? Ik leg het uit. :)

HP is het eerste bedrijf geweest die met dit probleem naar buiten is gekomen, dit s reeds in November 2007 gebeurd. Dell komt met dezelfde berichtgeving naar buiten begin juli 2008, dit is 9 maanden later. Het lijkt er dus op dat Nvidia gewoon stil gezeten heeft en het probleem niet heeft aangepakt.

Weer 3 maanden later, Oktober 2008, komt Apple naar buiten met het bericht dezelfde problemen te kennen in hun Macbooks. Kort daar op komt HP weer met berichtgeving dat niet alleen de G84 en G86 mobile GPU's problemen hebben, maar ook de 8800 desktop serie. Wat horen wij van Nvidia zelf, NIETS.

Waarom zou Nvidia nu nog deze serie GPU's gaan aanpakken terwijl zij dit bijna een jaar lang niet hebben gedaan? De opvolger is inmiddels verkijgbaar. Ik persoonlijk geloof niet dat Nvidia de produktie van de G84, G86 en 8800 desktop serie heeft of gaat aanpassen. De oem fabrikanten mogen het probleem verhelpen (lees uitstellen) door betere koel methoden toe te passen, zodat het minder waarschijnlijk wordt dat het probleem zich weer voordoet, maar oplossen doen ze het niet.

Waar blijven wij nu als consument? Wij zitten met dure laptops (mijn XPS M1330 heeft 1150 euro gekost samen met die van mijn vriendin 2300 euro) die niet meer bedrijfszeker zijn. Persoonlijk hoef ik mij niet te druk maken, aangezien ik 4 jaar garantie heb genomen samen met de extende maakt dat 5 jaar. De persoon die voor de standaard garantie heeft gekozen heeft alleen een probleem, als na twee jaar dit probleem zich voor doet kun je fluiten naar je laptop en centen. Ik weet wel dat een defect altijd kan gebeuren, maar nogmaals dit is een bekende produktie fout, waar de consument niet de duppe van zou mogen zijn.

Zover ik weet is HP de enige die het wel netjes oplost, door de persoon welke dit probleem ondervindt de mogelijkheid geeft te kiezen voor een ATi/AMD vergelijkbare GPU. (veel HP laptops kunnen geleverd worden met Intel IGP, Nvidia en ATi/AMD GPU. Inmiddels heeft Dell ook ATi/AMD GPU's in bepaalde laptop series zitten, laat zij de moederborden van de XPS series maar aanpassen, zodat er ATi/AMD GPU's gebruikt kunnen worden.

Mijn advies zou zijn (wat ik inmiddels naar vrienden, kennisen en zaken relaties dan ook doe) laat de laptops met Nvidia componenten voorlopig maar links liggen en ga voor ATi/AMD oplossingen wanneer je meer grafische kracht nodig bent en anders neem een Intel IGP. Totdat Nvidia niet met duidelijkheid en een fatsoenlijke oplossing komt.

P.s. Op het bittere Nvidia randje na is de XPS M1330 een super laptopje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na het lezen van jullie topic toch ook wel ff schrik gekregen van die graka en het mobo in de xps m1330.

Toch heb ik er me eentje besteld en ohja in minder dan een week morgen word hij geleverd.
Ik ben alvast dolenthousiast en zal nog eens wat recente foto's uploaden.
Hopelijk zit er zo'n sleeve bij die van mij en start hij op.

Ik bezit ook een macbook pro met de 8600M GT. Tot op heden nog geen problemen gehad en hopelijk mag ik hetzelfde zeggen van de XPS (mijn 2de ondertussen, had eerst een een m1710)

Gts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

Ik ben eigenlijk op zoek naar een tweede lader, zodat ik mijn lader op het werk kan laten liggen en er thuis ook een heb.
Weten jullie wellicht of ik er specifiek een bij Dell moet gaan bestellen of dat er misschien een universele lader is die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, punt is dat het geen ronde connector is... Das denk ik wel wat lastig met de universele typen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:57
jvdb1975 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:35:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een tweede lader, zodat ik mijn lader op het werk kan laten liggen en er thuis ook een heb.
Weten jullie wellicht of ik er specifiek een bij Dell moet gaan bestellen of dat er misschien een universele lader is die ik kan gebruiken?
eBay bijvoorbeeld? Heb daar niet al te lang geleden een 9-cell accu gekocht voor mijn 1330. Vele malen goedkoper dan bij Dell (iets van 80 euro geloof ik, inclusief verzenden), een paar dagen later binnen, werkt perfect en het is een gloednieuwe originele accu. Laptop gaat er ruim 5 uur op mee.

Ik gebruik trouwens alle de sleeve bij het vervoeren, dat stukje kunstof heb ik weggegooid. Vond het niet echt nuttig en ik zou het toch niet consequent gebruiken. Ding gaat elke dag mijn tas in naar school. De sleeve past zelfs redelijk als de 9-cell accu erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay, ik heb mijn xps m1330 ontvangen er zat helemaal nix bij buiten de creative oortjes :)
het WLED scherm is echt verbazing wekkend okay zeer klaar nu hoef ik niet 's morgens en 's avonds hem aan een externe monitor te hangen.

De toetsen zijn luid maar tikken heel gemakkelijk.

Jammer dat ze er geen sleeve meer bijleveren en/of mapje voor de cd'kes ahja, alles ligt nu al mooi op zolder voor als ik het ooit nodig heb.

Hier zit een tevreden m1330 gebruiker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:39:

Naar aanleiding van de post van diesel64 was ik ook nieuwsgierig geworden naar de temperaturen van mijn M1330. Toch wel een beetje geschrokken: idle 76 graden, na paar minuten gamen (TrackmaniaNations) een max temp van 104 graden... |:(

Ik moet maar even gaan bedenken wat ik hiermee wil doen, vind het toch wel zorgelijk. Maar vooralsnog geen problemen gehad. Zijn er nog meer mensen die met CPUID Hardware Monitor gegevens over temperatuur hebben? Ben wel benieuwd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 07:43:
okay, ik heb mijn xps m1330 ontvangen er zat helemaal nix bij buiten de creative oortjes :)
het WLED scherm is echt verbazing wekkend okay zeer klaar nu hoef ik niet 's morgens en 's avonds hem aan een externe monitor te hangen.

De toetsen zijn luid maar tikken heel gemakkelijk.

Jammer dat ze er geen sleeve meer bijleveren en/of mapje voor de cd'kes ahja, alles ligt nu al mooi op zolder voor als ik het ooit nodig heb.

Hier zit een tevreden m1330 gebruiker :D
Zelfs geen sleeve?
Dat zou wel erg zuur zijn...
Hoewel de bijgeleverde sleeve naar mijn mening wel iets strakker om het apparaat had gemogen was het een fijne verrassing dat ie erbij zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da BJ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-07-2024

Da BJ

huh?

Ook ik was nieuwsgierig, 51 idle, 92 max tijdens crysis demo.
Ik draai nog met de vorige bios versie (2.11 geloof ik?)
Jannibal23 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:34:
[...]

Naar aanleiding van de post van diesel64 was ik ook nieuwsgierig geworden naar de temperaturen van mijn M1330. Toch wel een beetje geschrokken: idle 76 graden, na paar minuten gamen (TrackmaniaNations) een max temp van 104 graden... |:(

Ik moet maar even gaan bedenken wat ik hiermee wil doen, vind het toch wel zorgelijk. Maar vooralsnog geen problemen gehad. Zijn er nog meer mensen die met CPUID Hardware Monitor gegevens over temperatuur hebben? Ben wel benieuwd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 15:33

pim

Ik heb nu 2 22" monitoren aan mijn laptop hangen, met een resolutie van 1680x1050..
Dus een totaal van 3360 bij 1050..

Is dit het maximale, of kun je er ook 2 monitoren aanhangen van 1920 x 1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jannibal23 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:34:
[...]

GPU temp:
idle: 55°C
stressed (3dmark loops): 92°C

ik maak gebruik van de 9-cell batterij, zodat de laptop een betere koeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Ik heb een onorthodoxe test gedaan om eens te kijken of ik ook verticale strepen op mijn scherm kon toveren (maw heb ik ook een defect NVIDIA GPU). Heb gedurende een uur de ventilatieschachten volledig afgedekt met doeken, zodat de luchtaanvoer quasi afgesneden was. Vervolgens liet ik de laptop 3dmark uitvoeren. Zoals te verwachten schoot de temperatuur van de GPU tot 106°C, dit dus gedurende een uur. Vervolgens heb ik de laptop uitgezet en hem een uurtje laten bekomen. Deze test heb ik gisteren uitgevoerd. Mijn m1330 werkt op dit moment even goed als daarvoor. Ik ga er dus vanuitdat mijn 8400M GS geen last heeft van de bug (mocht ie toch ineens raar beginnen doen, ik heb 3 jaar garantie genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FezzFest schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:32:
Ik heb een onorthodoxe test gedaan om eens te kijken of ik ook verticale strepen op mijn scherm kon toveren (maw heb ik ook een defect NVIDIA GPU). Heb gedurende een uur de ventilatieschachten volledig afgedekt met doeken, zodat de luchtaanvoer quasi afgesneden was. Vervolgens liet ik de laptop 3dmark uitvoeren. Zoals te verwachten schoot de temperatuur van de GPU tot 106°C, dit dus gedurende een uur. Vervolgens heb ik de laptop uitgezet en hem een uurtje laten bekomen. Deze test heb ik gisteren uitgevoerd. Mijn m1330 werkt op dit moment even goed als daarvoor. Ik ga er dus vanuitdat mijn 8400M GS geen last heeft van de bug (mocht ie toch ineens raar beginnen doen, ik heb 3 jaar garantie genomen).
En dan natuurlijk niet vreemd opkijken als je hem hiermee over het randje geholpen hebt he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanzutven
Het probleem trad volgens mij ook meer op bij temperatuur schommelingen, niet per definitie bij een hele hoge temperatuur voor lange tijd. De oorzaak dat de apparatuur dan kapot gaat is dat de onderdelen van je laptop bij temperatuur schommelingen een klein beetje uitzetten en inkrimpen (en niet alle onderdelen even ver) wat natuurlijk voor frictie zorgt en een defect veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
Lijkt me ook dat 1 keer stresstesten op die manier niet kan uitwijzen of je een nvidia versie hebt die de bug heeft...

Is het meer het gevolg van constante oververhitting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Enige suggestie hoe ik die temperatuurschommeling kan simuleren. Liefst iets handigers dan een hele dag 3dmark liggen aan en te afzetten. Ik wil gewoon weten of mijn GPU de bug heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je moet wel goed lezen waar het probleem over gaat, overigens doen meer mensen dit niet. Het probleem is NIET oververhitting, maar juist temperatuur schommelingen. Om een extreem voobeeld te geven het is beter om de GPU contineu op bijvoorbeeld een temperatuur van 75 garden te laten werken, dan steeds wisselend tussen de 30 en 50 graden.

Wat jij hier nu hebt gedaan is moetwillig proberen je GPU te oververhitten, in het vervolg dus eerst beter lezen. :/
FezzFest schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 08:26:
Enige suggestie hoe ik die temperatuurschommeling kan simuleren. Liefst iets handigers dan een hele dag 3dmark liggen aan en te afzetten. Ik wil gewoon weten of mijn GPU de bug heeft of niet.
Ga er maar vanuit dat de GPU de bug bevat, wanneer je er in verdiept kom je er achter dat het enige wat er aan gedaan wordt, is aanpassingen maken op de koeling in de laptops. Bij problemen vervangt Dell namelijk tegenwoordig niet alleen het moederbord, maar ook de koeling/heatsink.

Overigens als je de symptomen weet op te roepen, dan is het te laat en is de GPU defect en kun je Dell gaan bellen voor replacement, wat mogelijk met refurbished moederborden gebeurd.

Als je dit interview van de CEO (Nvidia) bekijkt geeft hij ook aan dat de problemen zich voordoen in bepaalde type laptops. Dit zit in het design en met name warmte management van de betreffende laptops.

link naar interview: http://www.uberpulse.com/...cable_but_messy_video.php

De blog geschiedenis over dit onder werp op www.direct2dell.com (de laatste is de meest recentste):

- http://direct2dell.com/on...r-dell-laptop-owners.aspx
- http://direct2dell.com/on...ell-laptop-customers.aspx
- http://direct2dell.com/on...ent-details.aspx#comments

[ Voor 39% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Pfff, dat is wel balen! Eigenlijk gebruik ik mijn m1330 nooit voor GPU intensieve taken. In feite ben ik er zeer tevreden over. Alleen het idee dat deze laptop met een manke GPU geleverd werd, verpest voor mij de hele boel (naast het feit dat de m1330 nu ook weer niet zo goedkoop is, en bovendien uit zogenaamde high quality / premium / pro componenten bestaat). Nuja ik ben ingedekt met 3+1 jaar garantie, maar toch...
Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Dit is vaak uitzoekwerk en met een beetje nazoeken is het meeste snel genoeg gevonden; uiteindelijk moet je de keuze dus zélf maken.