orbit_ph schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:05:
[...]
Even een opmerking met betrekking tot het replacement verhaal en gebruik van refurbished hardware.
Dit is in de computerwereld een gebruikelijk fenomeen, afhankelijk van de situatie waardoor apparatuur vervangen moet worden gaat de apparatuur terug naar de fabrikant (zeker met onderdelen die 100+ euro kosten)
Ik noem een aantal voorbeelden:
- harddisk
- mainboard
- grafische kaart
- sommige typen geheugen
- monitoren
Ten alle tijden heb je op deze onderdelen gewoon garantie!
Ik ben bekend met dit fenomeen, ik werk zelf in de IT support/beheer aan werkstations, laptops en servers, van zowel HP als Dell. In dit geval wil ik ermee zeggen dat je niet accoord moet gaan met een refurbished moederbord, simpel weg omdat je er dan niet zeker bent dat de aanpassingen in de laatste revisie ook zijn toegepast op het refurbished moederbord.
In dit geval zal het wel moeten, ook het vervangen van de heatsink/koeling zal noodzakelijk zijn. Waarom? Omdat dit de enige dingen zijn die Dell op het moment kan doen om het probleem enigszins te elimineren, aangezien nergens terug valt te vinden dat Nvidia het probleem met de chips zelf heeft opgelost.
Overigens verwacht ik niet dat dit ooit gaat gebeuren, simpel weg omdat de G84 en G86 GPU's op het einde van hun leven zijn en reeds vervangen worden door de G9x series.
of...
Bij Dell worden zulke stappen pas ondernomen wanneer het systeem in zijn geheel met ATi GPU vrijgegeven is door R&D, alle componenten bij een XPS zijn zorgvuldig uitgekozen (vandaar dat er vaak niet moment 0 hardware inzit maar moment 1)
Dell kan het gehele probleem elimineren door een redesign van het moederbord en daarmee de Nvidia GPU vervangen voor een gelijkwaardige ATi/AMD GPU. HP heeft het hierin iets makkelijker, omdat zij veel modellen al leveren met Nvidia of ATi/AMD GPU's.
Tuurlijk kost Dell dit klauwen met geld, maar een BIOS update en een extended garantie van "maar" 1 jaar is naar mijn idee niet afdoende, laat Nvidia maar voor deze kosten opdraaien zij hebben een jaar niets zitten doen. (De eerste melding van dit hele probleem is reeds in November 2007 door HP gedaan) Dit is een fabriekage/design fout waar de fabrikant/leverancier ten alle tijden verantwoordelijk blijven.
Ik weet niet of ik het hier reeds opmerkte, zelf heb ik twee M1330's staan, ik zit redelijk goed beide M1330's zijn voor zien van 4 jaar onsite garantie + nu 1 jaar extended. Over het algemeen zou een laptop na 5 jaar aan vervanging kunnen toe zijn. Al hoe wel ik mijn bijna 5 jaar oude Dell Inspiron 4150 afgelopen zomer nog voor een leuke prijs heb kunnen doorverkopen.
Ook weet ik goed dat een laptop of ander apparaat altijd stuk kan gaan, maar in dit geval is de bedrijfszekerheid drastisch achteruit gegaan, terwijl je voor een high-end laptop serie bent gegaan. Daar ook het geld voor hebt willen neerleggen, maar nu niet geleverd krijgt waar je voor betaald hebt.
Overigens heb ik ander halve week geleden dit nog besproken met Dell technical support en men gaf mij in principe gelijk. Al hoe wel ik het verder een super laptopje vindt heb ik wel gekeken of Dell geen alternatief heeft zelfde performance met 13" scherm maar dan met ATi/AMD GPU, maar dit is zoals verwacht niet het geval. Anders had ik mogelijk verzocht beide laptps preventief om te ruilen.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/