Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vista installeert niet op mijn laptop met ICH8 chipset.
Het probleem heb ik al herleid naar de SATA controller. Na de installatie verschijnt doodleuk het bekende 0000007B BSOD.

Het vreemde is dat dit niet tijdens de Windows PE fase van Vista gebeurt. Pas na de Windows PE fase, dus wanneer de Vista fase voor de eerste keer boot, verschijnt de 0000007B.

Op Google is hierover veel terug te vinden, behalve mijn specifiek geval. Het heeft te maken met een bug in de SATA driver die Microsoft met Vista meelevert. De driver moet handmatig worden geactiveerd in het register. Helaas helpt de registeractivatie niet bij mij. Als ik de MSAHCI.SYS driver activeer dan blijft de 0000007B verschijnen.

Tijdens de setup de meest recente driver voor de ICH8 van de Intel site laden werkt niet. De driver laadt en vervolgens zegt Vista dat het geen schijven kan vinden. Installatie stopt.

Nu heb ik een workaround. Tijdens de eerste fase van Windows PE kopieer ik snel de Intel AHCI driver naar de bootschijf. Dan laat ik Windows PE de eerste fase afronden. Na de reboot, in de tweede fase van Windows PE, start ik de Management Console door middel van Shift-F10 en ik laad de device manager. De driver die op dat moment is geladen is de "Standard AHCI driver." Blijkbaar ziet Vista wel het apparaat en het tracht een defaultdriver te installeren, echter deze defaultdriver werkt niet op mijn moederbord. Dan vervang ik snel (voordat de tweede fase van Windows PE afgerond is) de Microsoft AHCI driver door de Intel AHCI driver die ik tijdens fase 1 van Windows PE op de bootschijf heb geplaatst. Dan laat ik Windows PE netjes z'n ding afmaken en als Vista wil booten dan verschijnt er geen 0000007B meer.

Dit is erg omslachtig en dit zou makkelijker moeten kunnen.

In Windows XP i386 en x64 kon je met notepad een aantal regeltjes aan de txtsetup.sif toevoegen en de driver naar de i386 of amd64 folder kopieren en je was klaar. Ik hoef niet perse de txtsetup.sif van Vista aan te passen, ik vind het al prima als ik vanaf een USB stick de Intel AHCI driver kan selecteren. Overigens kan ik heel die txtsetup.sif niet eens vinden.

Hoe doe ik dit makkelijker?

Het gaat btw om Vista Business x64 en een Dell XPS M1330 laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:29
Laat ik nou precies hetzelfde probleem hebben op mijn Dell Studio 15, ook met Vista business x64.
Mijn oplossing tot nu was in de bios de hd op ATA mode zetten ipv AHCI, maar dat is natuurlijk ook niet de beste oplossing.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ATA is in bepaalde situaties trager dan AHCI, dus daar begin ik niet aan. Als je een herinstallatie doet, zou je mijn workaround willen proberen? Wellicht werkt de workaround op meer computers.

Niemand een legacy oplossing?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Laat ik nou net nog (vannacht) mijn XPS M1330 opnieuw geinstalleerd hebben ;)

Was bij mij ook wat gedonder, maar simpelweg de AHCI drivers inladen tijdens de setup was bij mij uiteindelijk voldoende. Windows selecteerde zelf de juiste drivers uit het lijstje met compatible drivers. Heeft me idd ook een aantal keren gekost voor het wilde lukken. Ook de methode met eerst op ATA, later (na de installatie) drivers updaten en op AHCI zetten heb ik geprobeerd, dit leverde bij mij ook een BSOD op. Enkel terug zetten naar ATA hielp weer, naderhand installeren van AHCI leek hier dus niet goed te gaan.

Uiteindelijk met AHCI aan in de bios, een nieuwe install ronde, is het windows toch gelukt. Eerder kreeg ik ook de melding dat er geen schijf gevonden was. Later heb ik deze melding niet meer terug gezien.

Deze x86 drivers van dell zijn gebruikt, hierop installeerde vista de 'Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller' en verliep de setup verder naar behoren.

Uiteindelijk is de boel dus 'native' bij mij geinstalleerd. Echter praten we hier over x86. Via de dell site kon ikzelf de x64 drivers niet vinden, wel kwam ik deze link tegen. (Mijn orginele plan was ook x64, hier toch vanaf gezien vanwege deze perikelen).

Edit: Mocht je nou toch een werkende install procedure uitvogelen voor x64, ben ik hoe dan ook benieuwd. (x64 schijnt beter te draaien op de XPS M1330).

Edit2: Blijft toch vreemd, dat de drivers ook via de dell site voor x64 niet beschikbaar zijn. Anders toch maar even een belletje naar de XPS helpdesk?

Edit3: Ja, ik blijf bezig ;)

Lenovo heeft wel een x64 Vista driver die compatible is met de 'Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller', eventueel kan je die proberen?

[ Voor 36% gewijzigd door wasted247 op 07-09-2008 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wasted247 schreef op zondag 07 september 2008 @ 07:24:
Laat ik nou net nog (vannacht) mijn XPS M1330 opnieuw geinstalleerd hebben ;)

Was bij mij ook wat gedonder, maar simpelweg de AHCI drivers inladen tijdens de setup was bij mij uiteindelijk voldoende. Windows selecteerde zelf de juiste drivers uit het lijstje met compatible drivers. Heeft me idd ook een aantal keren gekost voor het wilde lukken. Ook de methode met eerst op ATA, later (na de installatie) drivers updaten en op AHCI zetten heb ik geprobeerd, dit leverde bij mij ook een BSOD op. Enkel terug zetten naar ATA hielp weer, naderhand installeren van AHCI leek hier dus niet goed te gaan.
Naderhand installeren van AHCI kan volgens mij niet mits het de running disk betreft. Wellicht is het wel mogelijk om Vista te ghosten naar een USB disk, BIOS naar AHCI schakelen, booten van USB disk, driver installeren en alles terugghosten.
Uiteindelijk met AHCI aan in de bios, een nieuwe install ronde, is het windows toch gelukt. Eerder kreeg ik ook de melding dat er geen schijf gevonden was. Later heb ik deze melding niet meer terug gezien.

Deze x86 drivers van dell zijn gebruikt, hierop installeerde vista de 'Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller' en verliep de setup verder naar behoren.
Deze driver is al verouderd. Intel is al bij versie 8.

Maar bij de volgende installatieronde zal ik deze driver eens proberen. Wellicht is er een incompatibiliteit met de nieuwste Intel driver i.c.m. de ICH8. Zo weet ik dat de nieuwste Intel driver een aanpassing nodig heeft in de .inf file om op bijvoorbeeld de ICH6 te functioneren.
Uiteindelijk is de boel dus 'native' bij mij geinstalleerd. Echter praten we hier over x86. Via de dell site kon ikzelf de x64 drivers niet vinden, wel kwam ik deze link tegen. (Mijn orginele plan was ook x64, hier toch vanaf gezien vanwege deze perikelen).
Windows XP x64 draait probleemloos. Volledig in AHCI mode. Alle drivers zijn wel op de Dell site te vinden, behalve de nVidia driver. Die moet je downloaden van de nVidia site, daarna moet je de 8400M aan de .inf file toevoegen en dan werkt het. Althans, zo deed ik dat vroeger, tegenwoordig is er een site die het voor je doet: www.laptopvideo2go.com.
Edit: Mocht je nou toch een werkende install procedure uitvogelen voor x64, ben ik hoe dan ook benieuwd. (x64 schijnt beter te draaien op de XPS M1330).
x86 begin ik per definitie niet aan. Het herkent niet m'n volledige geheugen en ik heb sowieso de install CD niet eens.

x64 Draait wel beter (Windows XP i386 tegenover Windows XP x64). Velen zullen mij tegenspreken, maar als je twee XPS M1330en naast elkaar zet met de verschillende Windows versies dan heeft bijvoorbeeld Farcry op de x64 een veel hogere framerate. Maar, dat was bij Service Pack 2. Inmiddels is SP3 voor Windows XP i386 uit.
Edit2: Blijft toch vreemd, dat de drivers ook via de dell site voor x64 niet beschikbaar zijn. Anders toch maar even een belletje naar de XPS helpdesk?
Ze zijn er wel, maar je moet dan de zoekfunctie op de Dell site gebruiken. Veel drivers zijn wel beschikbaar voor andere laptops (met gelijke hardware) die wel met Vista x64 zijn geleverd. Ook zijn veel (alle op de videokaart na geloof ik) drivers die bij het Vista i386 gedeelte staan gewoon dualmode. Zowel i386 als x64 dus.

Ik heb in zowel Vista x64 als XP x64 alle drivers werkend.
Edit3: Ja, ik blijf bezig ;)

Lenovo heeft wel een x64 Vista driver die compatible is met de 'Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller', eventueel kan je die proberen?
http://downloadcenter.int...ilter.aspx?ProductID=2101
De meest recente driver.

Maakt overigens niet uit welke Windows versie je kiest, de meest recente driver werkt op Windows XP i386 en x64 en Windows Vista i386 en x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is erg omslachtig en dit zou makkelijker moeten kunnen.
Schopje?
Pagina: 1