[Ervaringen] Deel 2 - Waterkoeling en onderdelen/setjes Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 47.558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tiswat schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor je reactie, ga het meteen lezen. ;) Ik begin eerst gewoon met wat simpels, daarna ga ik mij er veel verder in verdiepen zo is het eigenlijk ook gegaan met pc's bij mij. Gaande weg leer ik steeds meer, en wat is nou 80 euro? Dat heb ik er dan wel voor over. :)
80 euro valt idd wel mee ja, maar voor 20 tot 50 euro extra heb je iets dat vele malen beter is. De pomp van de Bigwater is niet echt sterk en de blokjes zijn ook niet geweldig. Geef je iets meer uit en neem je gelijk een 2x120mm rad kan je later zonder problemen de GPU mee koelen en hoef je daar alleen een blokje voor te kopen. Als je bijvoorbeeld een Eheim 1048 neemt heb je een pomp van erg goede kwaliteit. Ik heb 4 jaar gedraait met een Eheim 1046 wat op zich de zelfde pomp is als een 1048 en die doet het nu bij iemand anders nog steeds goed. Ding doet het dus al zo'n 6 jaar zonder enige problemen. De pomp is toch zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van de waterkoeling en een Eheim is veel betrouwbaarder dan de pomp van een Bigwater setje.

Veel mensen beginnen met een Bigwater setje en dat bevalt vaak best goed. Maar zodra ze naar een zelf samengestelde set gaan zien ze pas het verschil in kwaliteit en willen dan nooit meer terug.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 22-04-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:20
PilatuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:58:
[...]
Veel mensen beginnen met een Bigwater setje en dat bevalt vaak best goed. Maar zodra ze naar een zelf samengestelde set gaan zien ze pas het verschil in kwaliteit en willen dan nooit meer terug.
Inderdaad, en dit is voor mij ook mijn beginnetje. Daarna ga ik mij er echt in verdiepen omdat ik dan weet hoe alles precies werkt. Dan word het allemaal makkelijker. ;) En dan wil ik inderdaad ook nooit meer terug, als ik het dan al een beetje kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:32:
Wat te opportunistisch misschien, maar jeu een verschil tussen idle en load van 31 graden noem ik toch wel veel.

Idle: 32c
load:61c uurtje Prime95

Ik stress met prime95 en al de 4 cores worden daarmee 100% belast. Gelukkig dan maar dat m'n 790fx van dfi niet moeilijk doet en voldoende kracht levert.

Toch maar aan de slag met de tdc..
Das idd teveel!
Alleen denk ik niet dat dit alleen door je CPU block zelf komt, mis ook een stukkie koel capaciteit?
Weet ff niet wat voor rad je hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
[...]

Das idd teveel!
Alleen denk ik niet dat dit alleen door je CPU block zelf komt, mis ook een stukkie koel capaciteit?
Als het water en de lucht uit de rad na dat uurtje prime erg heet is geeft het zelfs aan dat het CPU blok prima zijn werk doet. Als het water niet heet is en de CPU wel dan is het blok het probleem. Is het water heet en de CPU ook dan zit het niet in het blok maar ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
[...]

Das idd teveel!
Heb een Thermochill 120.3 rad met 3 noctua's 800. Ik moest deze nu dan maar eens ter discussie stellen. Ik zat nl. net wat te lezen over een shroud oplossing. Als ik nou eens een shroud ga monteren en de drie ventilatoren op het rad. laat blazen kan het tij misschien wat keren. Situatie nu: De drie ventilatoren zuigen de warmte van het rad. af naar beneden. Bovenop het rad. zitten 3 stoffilters die naar nu ik denk wat lucht toevoer door het rad.belemmeren doet.
PilatuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:10:
[...]

Als het water en de lucht uit de rad na dat uurtje prime erg heet is geeft het zelfs aan dat het CPU blok prima zijn werk doet. Als het water niet heet is en de CPU wel dan is het blok het probleem. Is het water heet en de CPU ook dan zit het niet in het blok maar ergens anders.
Na dat uurtje stressen met prime is het water heet en voelt het rad. heet aan. Zoals boven geschreven ga ik het eens met een shroud met blazende ventilatoren proberen. Misschien is dit het gehele probleem wel van het niet goed afvoeren van de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Laatst online: 23-07 00:46
Zonder shroud > blazen, met shroud > zuigen...

Zorgen dat het water bij de Fuzion op de inlet binnenkomt...

Is je pomp wel in orde?

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pomp heb ik goed bekeken,wat me tijdens vullen opviel was dat er weinig kracht uit de pomp kwam.Het water stroomde langzaampjes de loop binnen terwijl ik met een vorige pomp, een ddc, volle kracht zag tijdens vullen. Nu met de potentiometer op 5 lijkt me dat de flow nog te langzaam gaat.

Op de inlet van de Fuzion komt het water binnen. Scheelt een shroud veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Het lijkt mij dat de pomp niet goed werkt, want een D5 op standje 5 pompt bijna 2,5x zo hard als een DDC.. Op standje 5 is mijn loop in 4-5 seconden helemaal gevuld (ongeveer 3 meter 1/2").

Ik dacht dat de shroud 2-3% scheelt. Ik weet iig dat als je geen shroud hebt dat je je fans moet laten blazen, want zuigen kunnen ze nl niet door de openingen tussen de fans. Mét shroud kun je je fans weer perfect laten zuigen - mits je met ducktape de kiertjes aan de uiteinden afplakt..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:47:
[...]

Heb een Thermochill 120.3 rad met 3 noctua's 800. Ik moest deze nu dan maar eens ter discussie stellen. Ik zat nl. net wat te lezen over een shroud oplossing. Als ik nou eens een shroud ga monteren en de drie ventilatoren op het rad. laat blazen kan het tij misschien wat keren. Situatie nu: De drie ventilatoren zuigen de warmte van het rad. af naar beneden. Bovenop het rad. zitten 3 stoffilters die naar nu ik denk wat lucht toevoer door het rad.belemmeren doet.

[...]

Na dat uurtje stressen met prime is het water heet en voelt het rad. heet aan. Zoals boven geschreven ga ik het eens met een shroud met blazende ventilatoren proberen. Misschien is dit het gehele probleem wel van het niet goed afvoeren van de warmte.
Je rad is iig niet de beperkende factor!

Wat je wel mis is airflow...
Want deze noctua's leveren niet zo heel veel druk. Zeker niet met zon stof filter ervoor.
Ze hebben nu niet genoeg kracht om de lucht door je stoffilter en je rad heen te trekken/duwen.
Dus hou je geen flow over en kan de warmte alsnog niet weg van je rad!
Daarom is je rad dus ook heet!!! Dit is niet normaal!!!
Dit ligt niet aan je pomp anders zou je rad ook niet heet zijn, want de warmte wordt wel rond gepompt!!!
Haal eerst de stoffilters eraf en draai ff zonder en kijk dan eens naar je temps. Daarna zou ik andere fans proberen mocht het nog niks zijn.
Zelf heb ik precies dezelfde fans gehad op hetzelfde rad. Vond het niet zon super combi...
Koop een paar cheap ones gewoon om te proberen, kun je iig geen buil aan vallen ;)
bv xilence red wings ofzo.
Zelf heb ik scythe S-flex, top fans! Alleen wel wat duurder ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de eventualiteit van een lopen der pomp op misschien wel 7 volt weggeschoven. Ik zat nl. wat naar de molex-stekker te kijken of misschien de zwarte en rode draad verkeert zat gesetteld, was dus niet het geval.

Wel zie ik een trillend bijna schokken van de slang staan op stand 5, maar geeft me desondanks niet een goed beeld van de flowsterkte in de loop.

Inmiddels een tdc blok binnen gekregen, waarmee ik ga zijn. Inmiddels een shroud bestelt en hoop toch wel dat de hoge temps gereduceerd gaan worden.

@Ramius

Je kon wel eens helemaal gelijk hebben dat de lucht niet krachtig door de filters gestuwd word. Is eigenlijks best wel een goede beredenering van je :| ,heb ik niet eens naar gekeken..

Bij deze even een plaatje waarmee ik de situatie even duidelijk wil maken.

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/xfrx47.gif

Edit: Heb even zonder filters gekeken en gestressed..6 graden minder :*)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis zo fijn om gelijk te hebben :P
Als het goed is is je rad nu ook veel minder warm!
Mis is het nog iets beter om je fans bovenop te monteren en dan te laten blazen naar boven, zo gaat de warmte echt weg!
Want nu staan ze op blazen naar boven door het rad heen toch?

Wel zonde dat je die schroud gehaald hebt, deze zal namelijk niet zo heel veel doen.
Zeker niet met deze fans... Had je beter andere fans voor kunnen halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 21:06
Ik zo het een tikkie rigoureuzer aanpakken. Neem een paar fans met meer luchtverplaatsing >:)

Zoiets als de Sunon. Dik 38mm :P in plaats van de gebruikelijke 25mm.Afbeeldingslocatie: http://images1.chiefvalue.com/productimage/11-999-030-01.jpg Met een fancontroler erop zodat ie alleen hard blaast (of zuigt) als dat nodig is. Ze schijnen wel iets luidruchtiger te zijn, maar de fancontroler moet dat wel kunnen opvangen. Voluit met het geluid van een vliegtuig heeft ook wel wat.

Ik was van plan om ze in mijn eigen kast te zetten, maar ruimtegebrek was de spelbreker. :'(

Natuurlijk is 't maar een idee. Iets makkelijker is te kijken of alle fans wel goed aansluiten op het rad en misschien tussen rad en fan een afdichtingstrip te gebruiken. "t zal weinig zijn, maar valse lucht kan schelen.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ik heb zo'n fan die 3000 RPM draait :X Een keer m'n vinger er tegen aan getikt, gelijk een stuk van m'n topje af |:( Die krengen zijn echt moordmachines. Als je dat gebruikt zou ik er zeker zo'n chromen fanguard voor zetten. Degene die ik heb doen 225cfm. Je radiator wordt gewoon kamertemp.

De keerzijde is dat als je bvb belt met iemand ze gelijk vragen wat ze op de achtergrond horen. "oh dat is mijn straaljager, die staat warm te draaien :+ " Ze koelen zeer goed, maar neem geen 3000 RPM variant :P

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb hier nog een 120mm fan liggen op 230V. Ooit eens gebruikt in mijn vorige PC met een 1x120mm rad. Super koeling em temps maar bijna net zo veel herrie als een stofzuiger. Was wel grappig om eens te gebruiken. Ding is ook volledig van metaal, de fan zelf dus ook. Kan denk ik wel prima een stuk van je vinger afhakken :P

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 24-04-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wat ik hieruit begrijp is dat ik mijn fans ook beter mijn kast in kan laten blazen??

Ik heb mijn rad nu op de bodem liggen en den fans zitten aan de onderkant. Die zuigen de lucht naar beneden... niet goed dus?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:05:
Wat ik hieruit begrijp is dat ik mijn fans ook beter mijn kast in kan laten blazen??

Ik heb mijn rad nu op de bodem liggen en den fans zitten aan de onderkant. Die zuigen de lucht naar beneden... niet goed dus?
Lucht door de rad heen zuigen is beter dan het er doorheen te laten blazen dus ze zitten nu goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, je moet ook voorstellen dat warmte altijd opstijgt...
Dus warmte omhoog blazen is meestal makkelijker, zeker met wat minder sterkere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ik zou ze bovenop het rad zetten in pull. De lucht naar binnen dus. Dat heeft wel weer een voor en nadeel. Voordeel dat hij koudere lucht aanzuigt van buiten de kast ipv de de warmere lucht van in de kast. Nadeel is dat hij meer stof aanzuigt op grond niveau en dat dus weer de kast in blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, dan moet je iets vaker naar het stof in je pc kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

OK ik weet genoeg, thanks voor de snelle reacties :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Dat valt bij mij nogal mee, ik heb inderdaad de fans boven op mijn rad in pull, met het rad onderin mijn kast. Eerst had ik van die 38mm stofzuiger fans (wel aan een fancontroller :p) en de stof in mijn kast viel wel mee. Ik had echter wel zo'n lap stof aan de onderkant van mijn radiator zitten welke ik er als een doek af kon trekken xD

Die fans zijn ondertussen wel vervangen door S-flex fans ivm de herrie. Andere optie zou zijn om een pwm fancontroller te nemen zodat ze veel langzamer kunnen draaien. Met een PWM fancontroller kun je veel fans veel langzamer laten draaien dan je met een conventionele controller zou kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Aapenootjes op 24-04-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehe, of gewoon net zoals jij en ik S-flex fans kopen ;)
Ik vind het hele fijne fans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Een vraagje aan de liang kenners/gebruikers:

Ik heb al een hele tijd een liang dcc 1RT plus (18w) versie nu ben ik iets of wat bezig met men pc zo stil als mogelijk te maken. Dit lukt me goed alleen hoor ik men pomp nog een irritant zoemend geluid maken, weet iemand of dit normaal is bij deze type's pompen ? ( Ik heb er al een dikke 12mm dempingsmat ondergestoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit schemaatje gemaakt van mijn wc setup alleen nou wil ik weten of dit wel een mooi plan is. De flow is rad->pomp-> cpu dit kan onder geen beding anders dus stop daar alvast maar over.

Maarja plaatjes zeggen meer dan woorden
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/219669phpHy83p7.JPG

Dus laat me maar weten wat jullie ervan vinden oja en de koppelingen zijn knel koppelingen ik wil dit allemaal bestellen bij norgen daar heb ik zo mijn redenen voor. Maar het is dus wel allemaal industrieel spul behalve de pvc slang (tygon of whatever)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@Apologieser.

Als ik het goed zie wil je boven in de kast water er in doen. Alleen zoals het nu zit komt dat water nooit bij de pomp en kan ie dus niet gaan pompen. Verder zou ik voor een 1048 gaan ipv een 1046, een 1046 is wel voldoende maar voor iets meer geld heb je een betere 1048.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OKee maar deze had ik al van me oude aquarium maar waar stel jij dan voor dat ik het zooitje vul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:51:
OKee maar deze had ik al van me oude aquarium maar waar stel jij dan voor dat ik het zooitje vul?
Helemaal onder in voor de ingang van de pomp. De pomp kan alleen vloeistof pompen en geen lucht. Als het water niet direct in contact komt met de pomp doet ie het gewoon niet. Zelfs als er 1cm lucht voor de pomp zit en daar achter water kan ie nog niet gaan pompen. Zeker als je gebruik maakt van koperen buizen moet je goed oplettten dat de pomp bij het water komt. Met PVC of Tygon kan je lucht nog uit de slang duwen maar met koper gaat dat natuurlijk niet. Als je het water boven in zou gaan vullen kan je setup nooit draaien.

Het zou misschien wel kunnen om boven in te vullen maar dan moet je de slang bij de uitgang van de pomp los laten en daar het water helemaal tot aan de pomp zuigen met je mond.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 25-04-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee hmm maar het moet toch ontlucht worden het hele systeem moet ik anders 2 van de T punten erin zetten een voor bijvullen en een voor ontluchting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nicklazzz schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:53:
Een vraagje aan de liang kenners/gebruikers:

Ik heb al een hele tijd een liang dcc 1RT plus (18w) versie nu ben ik iets of wat bezig met men pc zo stil als mogelijk te maken. Dit lukt me goed alleen hoor ik men pomp nog een irritant zoemend geluid maken, weet iemand of dit normaal is bij deze type's pompen ? ( Ik heb er al een dikke 12mm dempingsmat ondergestoken).
Dat is gewoon het normale geluid wat die pomp maakt... (helaas)
Daarom heb ik zelf de "gewone" die maakt veel minder geluid!
Beide in bezit gehad en zelf heb ik nu de gewone ivm geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:57:
Okee hmm maar het moet toch ontlucht worden het hele systeem moet ik anders 2 van de T punten erin zetten een voor bijvullen en een voor ontluchting?
Ontluchten gebeurd ook via je je vulpunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ontluchting is toch al tijd op het hoogste niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:00:
Maar ontluchting is toch al tijd op het hoogste niveau?
Dat hoeft op zich niet. Als de lucht maar goed weg kan. Een T-stuk helemaal onder in de kast werkt net zo goed. Mijn reservoir is niet het hoogste punt maar ik heb geen enkele luchtbubbel in mijn setup.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 25-04-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee nou alleen nog wachten op de spullen en waarom ik voor koper met knelkoppelingen heb gekozen de kans dat ze gaan lekken (omdat ze ook gas dicht zijn) is suuuuuppppeeeerrr minimaal ik ben niet bepaald rijk dus kan kapotte hardware niet veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:11:
Okee nou alleen nog wachten op de spullen en waarom ik voor koper met knelkoppelingen heb gekozen de kans dat ze gaan lekken (omdat ze ook gas dicht zijn) is suuuuuppppeeeerrr minimaal ik ben niet bepaald rijk dus kan kapotte hardware niet veroorloven.
Slangen van PVC of Tygon kunnen ook niet lekken. Als er ergens iets gaat lekken is het bij de koppelingen of in een blok. Het is onmogelijk dat Tygon ergens in het midden gaat lekken. Normale slangen werken zoveel fijner dan buizen van koper. Waarom perse voor buizen gaan ipv slangen ? Je maakt het jezelf erg moeilijk met buizen van koper. Als de buis 1cm te lang of te kort is past het voor geen meter.

In mijn mening zijn schroefkoppelingen trouwens het beste. Als ze goed vast zitten kan je met veel kracht aan de slangen gaan trekken en nog krijg je ze niet los. Het zit echt muurvast. Ik gebruik al jaren schroefkoppelingen en dat blijft ook zo.

Ik heb ook pas 1x een lek gehad in de 6 jaar dat ik waterkoeling heb en dat was door een waterblok met plexiglas waar het plexi kapot van was gegaan. Heb verder nog nooit een lek gehad bij een koppeling of slang.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 25-04-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik heb het ook over de koppelingen want knel koppelingen zijn toch wel de sterkste die erzijn als je degene voor je hebt die ik voor me hebt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:18:
ja ik heb het ook over de koppelingen want knel koppelingen zijn toch wel de sterkste die erzijn als je degene voor je hebt die ik voor me hebt:P
Alleen zijn ze enorm onhandig denk ik. Ze zijn vast erg goed voor andere toepassingen maar voor PC waterkoeling zou ik ze niet gebruiken. Als je naar een site gaat waar watergekoelde PC's staan zal je ze bijna niet of zelfs nooit tegenkomen. Er is natuurlijk een reden voor dat ze bijna niet gebruikt worden en een hoop andere dingen wel. Tygon of PVC met schroefkoppelingen zijn prima en dat gaat echt bijna nooit mis. Als je er goed te tijd voor neemt gaan ze echt niet lekken.

De setup zoals jij em op dat plaatje hebt staan zit ingewikkeld in elkaar en dat maakt de kans op fouten en lekken alleen maar groter. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou het nooit op die manier zo maken.

Een simpele setup met 1x120mm rad en verder schroefkoppelingen met Tygon of PVC is denk ik veel minder gevoelig voor lekken. Je probeerd met de onderdelen die wilt gebruiken een setup te maken die niet gaat lekken maar ik denk dat het de kans op lekken alleen maar groter maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 25-04-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm misschien heb je wel gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon schroefkoppelingen + tygon en het lekt nooit!
En altijd, vast is vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee het zijn klemring koppelingen de zwaardere uitvoering van opschroef koppelingen maar dan ga ik wel voor nylon aangezien tygon te duur is en pvc niet stug genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tering! Dat is wel heel erg op het geld :S
3 meter tygon heb je genoeg! En geloof me, je hebt er echt profijt van dat je fatsoenlijke slang neemt!
Ik heb PUR, PVC en tygon gehad en geloof me achteraf had ik gelijk voor tygon moeten gaan!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaa maar kijk ik wou het beetje alternatiev en low budget doen. Kijk had ookwel voor tygon en al die koppelingen van freezing hardware kunnen halen samen met nog wat dingen zoals de rad pomp etc. Maar nu heb ik een groot deel tweede hands gekocht en probeer ik het lekker alto te doen niet al dat standaard spul dat is zo saai:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Even een vraagje.

Mijn systeem heeft G1/4 aansluitingen met 11mm slangen, maar ik wil eerdaags overgaan op 1/2. vandaar dat ik een beetje aan het rondneuzen ben wat er allemaal aangeschaft moet worden. Maar één ding begrijp ik niet. Alles is te vinden met de 1/2 aansluitingen, maar een reservoir met die aansluitingen is niet te vinden.

Mis ik iets of zie ik iets over het hoofd. Lijkt mij toch wel zo als het is dat het reservoir 1/4 aansluitingen heeft dat het hele voordeel van de 1/2 aansluitingen wegvalt. Ik heb ooit wel eens gehoord dat het met stroom niet zo veel uitmaakt of er een vernauwing is, maar met water(flow) wel.

Een van de weinige die geleverd wordt met 1/2 slangaansluitingen is de Swiftech MCRES-Micro, maar ook die heeft gewoon 1/4 schroefdraad (doorgang) :? Als ik een tube kan vinden met 1/2 aansluitingen (of iets anders) ga ik er voor, zo niet dan ...... :'( zie ik weinig nut om het wel te doen.

Een fillport zie ik ook niet echt zitten. Heb ik een keer gehad en was me zwaar tegengevallen.

Ik zoek dus een reservoir met (echte) 1/2 aansluitingen. Bestaan ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
Bijna elke slangpilaar heeft ook G1/4 schroefdraad maar gewoon een 1/2" aansluiting, dus je haalt wat door elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ja die bestaan. :)

o.a DangerDen maakt ze. Dualbays o.a. XSPC volgens mij ook, maar daar ben ik niet zeker van :).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ik vraag me af of twee reservoirs die beide de aansluiting 1/4 hebben misschien een gelijke (of zelfs betere) doorflow hebben als de andere 1/2 aansluitingen in het getekende systeem.

Heb even snel een tekeningetje gemaakt als voorbeeld samen met m'n zoontje van 7 :*)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/Paula88/set-uptekeningCustom2.jpg

De twee reservoirs heb ik nu al namelijk in mijn systeem zitten. De ronde zit in het front, vooral voor de looks. Nu staan ze nog in serie, maar dan zouden ze parallel kunnen komen.

't is maar een idee, want de 1/2 reservoirs is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
de gaten hoeven niet 1/2" te zijn, wat jij leest als 1/4" is een maat voor schroefdraad wat dus G1/4 is, dat heeft niets te maken met de grootte van de openingen.
ja er zijn ook andere schroefdraad maten maar dat maakt dus niets uit :)
deze pilaar bijvoorbeeld heeft een 1/2" opening en G1/4 schroefdraad.

[ Voor 31% gewijzigd door Flythe op 25-04-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Speciaal voor Flythe.
Ik wil dus de flow van een 13mm slang (G1/2) niet laten killen door een doorgang van een 11mm (G1/4) slang. Voor het gemak sprak ik maar over 1/4 en 1/2 maten.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/154df0o.jpg

Ik weet dat je allerhande verloopstukken kan krijgen waarmee je ook de grotere slangen op G1/4 kan aansluiten, maar een feit blijft dat die doorgang een stuk kleiner is dan de doorgang van de normale 1/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik vraag me af of dat nuttig is. De 1/2" slangfittingen die ik heb voor G1/4 (ook wel 1/4 BSP) kunnen volgens mij wat binnendiameter betreft niet veel groter zijn. Je kunt wel lekker fittingen proberen te krijgen voor G1/2 schroefdraad (wat toch ook nooit op je reservoirs past? :S) maar dan zal de binnendiameter van de pilaar echt niet veel groter zijn. De slang moet er wel nog overheen passen. Ik heb wel redelijk wat 1/2" slangpilaren voor G1/4 in mijn systeem zitten, maar ik denk niet dat die echt voor flowrestrictie zorgen.

Als je het persé wilt zou ik zelf een reservoir bouwen, ik denk niet dat je snel een reservoir met G1/2 aansluitingen vind. Wellicht is G3/8 nog wel te doen. Tappers voor BSP(P) schroefdraad kun je vinden op Ebay, of via sommige industriële groothandels.

Maar mijn advies: bespaar je de moeite en blijf bij G1/4, verschil ga je niet merken denk ik.

Edit: ik bedenk me net dat ik op mijn thermochill wel speciale slangpilaren heb die direct van G3/8 naar 1/2" slang, de binnendiameter van die slangpilaren was nagenoeg gelijk aan die van de G1/4 slangpilaren.

[ Voor 34% gewijzigd door Aapenootjes op 26-04-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Fittingen voor 11mm, 3/8" of 1/2" slangen, maar met G1/4" schroefdraad kan wel wat verschil uitmaken.

De schroefdraad G1/4" is iig "groot genoeg" voor de verschillen.

Ik heb even een fotootje gemaakt en bewerkt met paint :P

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2cnfm6h.jpg

Beide fittingen hebben dus G1/4" schroefdraad.

De linker is een fitting voor 3/8" slangen, dus heeft een binnendiameter van 8 millimeter.
De rechter is een fitting voor 1/2" slangen, en heeft een binnendiameter van 10 millimeter.

Je ziet dus dat de rechter veel "dunner" is aan de zijkanten, omdat die optimaal gebruik maakt van de ruimte die die heeft.
2 millimeter dus, alle beetjes zijn mooi meegenomen toch :D

[ Voor 43% gewijzigd door Akuma2000 op 26-04-2008 12:08 ]

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Dus kort samengevat betekend het dat de aansluitingen gewoon G1/4 schroefdraad kunnen blijven i.c.m 1/2 slangen en nieuwe aansluitingen. Het rad heeft 3/8 schroefdraad en het CPU blok en pomp met 1/2 slangaansluiting dat is dan mooi meegenomen.

Ga dan maar toch de 2 reservoirs parallel zetten. 1 is dan wel overbodig, maar ik heb ze nu toch al. Maar misschien omdat ze parallel komen te staan staan is de weerstand dan wel minder. Van de componenten in mijn systeem zijn dat dan de enige met de G1/4 schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
De schroefdraad formaat maakt eigenlijk niet veel uit.

De Thermochill radiator heeft bijvoorbeeld G3/8" schroefdraad, maar als je 8mm slangen gebruikt, zal die binnendiameter van de fitting ook 6-8 millimeter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degoe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06-2022
aapenootjes schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:33:
Het ziet er nog veel beter uit dan op de foto's. Het enige waar ik niet tevreden over ben is de UV dye van Feser. Zoals je ziet heeft het erg weinig effect.
Hey, mooi systeempje.
Ik denk dat de UV dye niet oplicht omdat deze UV reactive is, dat houdt dus in dat het alleen oplicht onder UV licht.
Aangezien de paarse CCFL's die jij hebt alleen paars licht en geen UV licht uitzenden zal je er niet veel van zien.

Als ik jouw was zou ik één ccfl bv. de verticale vervangen door een UV licht. Hierdoor licht alleen je vloeistof op waardoor je een mooi effect krijgt.

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=1202&c=49

Afbeeldingslocatie: http://blufiles.storage.live.com/y1p6Jam5lf7I0wsrIEm_n4roxhTe8gx_z1iQOjPo-WuwCuOdUQiLvG-FYGlqC9YmWi71EwXOhbuLf4

Blog E6600@4ghz, 8800GTS 320MB@631/927mhz, 2gb xms2 C4, 3D mark 06= 10.458

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Ik heb laatst ook die Feser UV Dye genomen, maar het licht nauwelijks op, en dat terwijl ik drie UV lampen in m'n kast heb zitten. Ik neem nooit meer die Feser crap.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 10:25
Hmm, ik vind de feser koelvloeistoef juist best goed, ik heb dan wel de premixed. Maar deze licht wel goed op in uv licht en mn slangen worden er gelukkig ook niet dof van (tygon)

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik had ook eerst UV dye (clear), dat spul werkte inderdaad slecht. Nu heb ik pre mixed UV blue, en dat spul werkt wel erg goed moet ik zeggen. Wel alleen in het donker, maar dat vind ik niet zo vreemd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de groene variant van Feser, werkt uitstekend! :)
Vind de kleur best wel knallen eigenlijk! Ook zonder UV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 10:04
Heeft iemand al de nieuwe watergekoelde powersupplies van Koolance gezien? Klik Ziet er goed uit, geen externe fans nodig, misschien de eerste kans om een systeem te maken zonder fans behalve op radiator. De prijs is alleen een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
The_Ownman schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:21:
Heeft iemand al de nieuwe watergekoelde powersupplies van Koolance gezien? Klik Ziet er goed uit, geen externe fans nodig, misschien de eerste kans om een systeem te maken zonder fans behalve op radiator. De prijs is alleen een ander verhaal.
Dan heb je wel een serieuze radiator nodig wil je al die warmte goed afvoeren :X Ik zou eerder een leuk 500 watt gevalletje nemen, die op een 360 rad, aansluiten en gewoon passief draaien :) Scheelt je ook nog de helft van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
TEAMIKKE schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:45:
[...]

Dan heb je wel een serieuze radiator nodig wil je al die warmte goed afvoeren :X Ik zou eerder een leuk 500 watt gevalletje nemen, die op een 360 rad, aansluiten en gewoon passief draaien :) Scheelt je ook nog de helft van het geld.
Ja zoiets zou ik ook zeggen maar ze hebben alleen maar die dikke dingen, en die van andere merken zijn echt troep (vooral Silentmaxxx).

Ik was van plan om hem bij mijn oom te gaan installeren, hij neemt een waterchiller die tot 4 graden gaat, dan stellen we hem in op 20 en dan moet het wel lukken. Anders denk ik dat je bij je 3x120mm rad nog wel eentje bij mag nemen, daarentegen hebben ze ook een versie met aangekoppelde radiator en die is maar 120mm dus volgens mij valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Ik vind mijn Eheim 1048 nog steeds een beetje luidruchtig, ook al staat hij op sponzen en rubber. Dit komt ook omdat het snoer van de pomp tegen de zijkant van mijn kast aankomt (zit er een beetje tegenaan gedrukt.

Nu zag ik eerst op V&A iemand met een Eheim 1046 en een Silence Mod. Ik dus even googlen en kwam ik op een Duitse site terecht klik. Ik heb het een beetje doorgelezen maar begrijp het nog niet helemaal, ook weet ik niet wat dit voor een risico met zich meebrengt en wat voor een invloed het heeft op de levensduur van de pomp.

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen/werken van deze mod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mod is tegen het ratelen van de pomp...
Weet niet of je pomp ratelt? Niet, dan hoef je die mod niet uit te voeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
The_Ownman schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:19:
Ik vind mijn Eheim 1048 nog steeds een beetje luidruchtig, ook al staat hij op sponzen en rubber. Dit komt ook omdat het snoer van de pomp tegen de zijkant van mijn kast aankomt (zit er een beetje tegenaan gedrukt.

Nu zag ik eerst op V&A iemand met een Eheim 1046 en een Silence Mod. Ik dus even googlen en kwam ik op een Duitse site terecht klik. Ik heb het een beetje doorgelezen maar begrijp het nog niet helemaal, ook weet ik niet wat dit voor een risico met zich meebrengt en wat voor een invloed het heeft op de levensduur van de pomp.

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen/werken van deze mod?
Je hebt zelf een tijdje terug gezegt dat als je de pomp op tilt het geluid weg is. Dan is het gewoon duidelijk dat het geluid door resonatie komt.

Die mod is alleen tegen het ratelen van de pomp. Ik heb die mod zelf wel gedaan maar als ie bij jou niet ratelt heeft het geen nut. Die mod heeft verder geen risico. De levensduur blijft gewoon gelijk. Enige wat anders kan zijn is dat de pomp iets moeilijker aan de gang gaat. Bij mij duurt het 2 of 3 seconden voordat ie gaat lopen met die mod en zonder is dat vrijwel direct.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 08-05-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Waarschijnlijk voor de pro's met water koeling een simpele vraag maar ik kan er geen antwoord over vinden bij google e.d. Ik ben van plan binnenkort een nieuw systeem te gaan bouwen en water koeling lijkt mij erg interesant. Met name de Thermaltake Big Water 760i set. Hier zit een cpu koelblok e.d bij en verder het benodigde maar als ik later mijn gfx kaart ook wil gaan koelen. Hoe ga ik dat aansluiten? Ik zie op de meeste betaalbare setjes gewoon 2 aansluitingen voor slangen zitten. Een Ingang en uitgang uiteraard maar dan lijkt het mij als noob dat er geen andere 'koeling' zoals vga koeling op aan gesloten kan worden.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
The_Ownman schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:51:
[...]

Ja zoiets zou ik ook zeggen maar ze hebben alleen maar die dikke dingen, en die van andere merken zijn echt troep (vooral Silentmaxxx).
Heb je daar een bron/ervaring mee? Als ik zo kijk naar bijrvoorbeeld de 500 watter van Silentmaxx dan ziet die er op papier toch wel goed uit:

* Totaal 500 Watt
* +3,3 Volt: 28A
* +5 Volt: 30A
* +12 Volt: 2x22A
* -12 Volt: 0,6A

Qua afwerking vind ik em er ook goed uitzien. Kost alsnog zo'n €220 maar ja.
Wackoz schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:03:
Waarschijnlijk voor de pro's met water koeling een simpele vraag maar ik kan er geen antwoord over vinden bij google e.d. Ik ben van plan binnenkort een nieuw systeem te gaan bouwen en water koeling lijkt mij erg interesant. Met name de Thermaltake Big Water 760i set. Hier zit een cpu koelblok e.d bij en verder het benodigde maar als ik later mijn gfx kaart ook wil gaan koelen. Hoe ga ik dat aansluiten? Ik zie op de meeste betaalbare setjes gewoon 2 aansluitingen voor slangen zitten. Een Ingang en uitgang uiteraard maar dan lijkt het mij als noob dat er geen andere 'koeling' zoals vga koeling op aan gesloten kan worden.
Maak een mooi custom setje. Vele malen makkelijker, mooier en uitbreidbaar. Voor een euro of 150 heb je al een leuke set met een 240 rad., Leuk alphacoolblokje, een goede pomp en stille fans.

[ Voor 43% gewijzigd door TEAMIKKE op 09-05-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Bespaar jezelf wat geld & frustraties en neem een Sunbeamtech Core-Contact Freezer of Xigmatek HDT-S1283 & later een goeie heatsink voor je gfx.. Meer dan 1 component kan dat ding nl niet koelen, dus vergeet de gfx. Daarnaast kan ik me niet eens voorstellen dat dat ding in de zomer een quad kan koelen met die mini in- en outtake luchtgaten & de pomp + rad zo dicht op elkaar.

Waterkoeling wat beter koelt dan de beste luchtkoelers zoals de Sunbeamtech of Xigmatek kost je gewoon minimaal 175 euro..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
De airflow zal niet geweldig zijn op de plek waar hij komt te staan (makelijke oplossing zou zijn andere plek enz maar dat gaat gewoon niet werken), ik wil het liefst een stil systeem en dan vallen er veel lucht koelers af. Als ik goede luchtkoelers neem zoals rabor er al 2 noemt, denk ik dat de slechte airflow roet in het eten gooit, en de Q6600 welke erin komt dan ook veel te warm word. Liefst blijf ik met waterkoel setjes onder de €200,- omdat dit m'n eerste set is. Ben iemand die niet zo gauw iets zelf maakt (zeker niet met waterkoeling (ziet het mobo al vol water lopen)) Het is dus eigenlijk al een must om een kant-en-klaar setje te hebben. Ik ben op de site van Thermaltake aan het kijken maar weten jullie misschien nog een beetje betrouwbare merken/ webshop oid?

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
TEAMIKKE schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:17:
[...]

Heb je daar een bron/ervaring mee? Als ik zo kijk naar bijrvoorbeeld de 500 watter van Silentmaxx dan ziet die er op papier toch wel goed uit:

* Totaal 500 Watt
* +3,3 Volt: 28A
* +5 Volt: 30A
* +12 Volt: 2x22A
* -12 Volt: 0,6A

Qua afwerking vind ik em er ook goed uitzien. Kost alsnog zo'n €220 maar ja.
Ja ik heb ervaring met toevallig de Silentmaxxx 500 watter het stomme aan dat ding is dat hij eigenlijk niet watergekoeld is, het is een passieve voeding met een waterblok er tegenaangeplakt (er gaat dus GEEN koperere of andere metale leiding door de voeding het stroomt er eigenlijk langs), het idee is dat je aan de achterkant (buitenkant) een fan zet waardoor de hitte van je voeding door het water wordt afgevoerd.

Het is een prima voeding, ziet er kwalitatief erg goed uit, dacht ik ook, maar hij is verre van watergekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Op die manier. Maar als hij werkt lijkt het me genoeg toch? Wist niet dat het zo zat, had ook eerder verwacht dat ie erdoor zou lopen maar het is niet altijd zo als je verwacht :P Weer wat geleerd iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
TEAMIKKE schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 15:06:
Op die manier. Maar als hij werkt lijkt het me genoeg toch? Wist niet dat het zo zat, had ook eerder verwacht dat ie erdoor zou lopen maar het is niet altijd zo als je verwacht :P Weer wat geleerd iig.
Ik denk dat als je hem als passief gebruikt zonder het waterkoelblok ongeveer voor 98% koelt van wat hij nu doet, de passieve versie is 100 euro en dan 100 euro bijbetalen voor een waterblok wat niet werkt is ook een beetje stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Wackoz schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:03:
Ik denk dat als je wilt beginnen met waterkoeling de Thermaltake set wel okee is maar het is een tryout, geen begin.

Ik zag in de pricewatch zonet deze set van XSPC lijkt een stuk meer op een echte waterkoel set en ik denk dat je daar een beetje mee kan uit breiden (de pomp is al wat beter denk ik, CPU blok nog te doen).

Ik zou eerst zoiets nemen of eventueel een Thermaltake set en dan objectief kijken wat jouw ervaring met waterkoeling heeft gemaakt (goed/slecht) en vervolgens kijken naar een echte set of toch van waterkoeling afzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
The_Ownman schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 23:24:
[...]

Ik denk dat als je wilt beginnen met waterkoeling de Thermaltake set wel okee is maar het is een tryout, geen begin.

Ik zag in de pricewatch zonet deze set van XSPC lijkt een stuk meer op een echte waterkoel set en ik denk dat je daar een beetje mee kan uit breiden (de pomp is al wat beter denk ik, CPU blok nog te doen).

Ik zou eerst zoiets nemen of eventueel een Thermaltake set en dan objectief kijken wat jouw ervaring met waterkoeling heeft gemaakt (goed/slecht) en vervolgens kijken naar een echte set of toch van waterkoeling afzien.
Het is alleen wel jammer als er eerst een €100 uitgeeft en het je dan niet bevalt omdat het TT is. Dan kun je beter €150 uitgeven zodat je zeker weet dat je iig een goede set hebt. Anders kun mss eens kijken naar een 2e hands Bigwater oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
Nu kwam ik bij azerty een aantal mooie kastjes tegen waar zelfs een waterkoeling set ingebouwd zat. http://www.thermaltake.co...er/XaserVI/vg400lbws.asp#
Het thermaltake setje wat ik eerst koos is idd niet zo krachtig, ik heb nog naar de resarators gekeken alleen komen daar volgens xbit ook niet zulke goede performance uit. Misschien verwacht ik dan teveel voor een €230 setje :S

In die kast die ik tegenkwam zit een krachtigere versie van mijn eerste keus.
Linkje naar de waterkoeling set los: http://www.thermaltake.co...DIY/cl-w0169/feature.html

Ben van plan om Azerty daarover te mailen met de vraag of dat setje afdoende zal zijn om een Q6600 te koelen. Eerste stap is om alleen mijn cpu redelijk te koelen. Mocht het waterkoeling bevallen blijf ik uiteraard niet bij zo'n standaard setje. Ik vind de case mooi en dat er een (simpele) waterkoeling set inzit is perfect meegenomen, als ik het dan toch verneuk of het bevalt niet dan is er egen 250 euro weggegooid :)

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Is dit niks?

Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/7026/bgcomputersnc1.jpg
(BG-computers)

Zitten alleen geen fans & vloeistof bij..

Maar mocht waterkoeling je niet bevallen dan zijn deze onderdelen behoorlijk waardevast, zeker als je het spul maar een paar weekjes zou hebben gebruikt dan verlies je er misschien 20% op & dat is een hoop minder dan op een Tt-setje want die raak je volgens mij aan de straatstenen nog niet kwijt..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
rabor schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 11:25:
Is dit niks?

[afbeelding]
(BG-computers)

Maar mocht waterkoeling je niet bevallen dan zijn deze onderdelen behoorlijk waardevast, zeker als je het spul maar een paar weekjes zou hebben gebruikt dan verlies je er misschien 20% op & dat is een hoop minder dan op een Tt-setje want die raak je volgens mij aan de straatstenen nog niet kwijt..
Veel beter idd. De pomp zou zelfs nog iets minder kunnen maar met deze kun je sowieso jaren vooruit, ook als je gaat uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

rabor schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 11:25:
Is dit niks?

[afbeelding]
(BG-computers)

Maar mocht waterkoeling je niet bevallen dan zijn deze onderdele :P n behoorlijk waardevast, zeker als je het spul maar een paar weekjes zou hebben gebruikt dan verlies je er misschien 20% op & dat is een hoop minder dan op een Tt-setje want die raak je volgens mij aan de straatstenen nog niet kwijt..
Is mooi, alleen ik zou alles 1/2 doen ;) Met wat masterkleer 1/2 slang. Is ook goed spul, iets minder buigzaam als Tygon maar voor de rest lekker. Heb zelf nu Masterkleer gecombineerd met Tygon, tygon voor moelijke hoekjes. Masterkleer voor lange makkelijke stukken. Heb nu zelf mijn setup afgelopen week ook aangepast
van Swiftech Storm naar D-Tek FuZion.
en op mobo Swiftech MCW30 gezet. Want die NB van mijn p35 werdt wel bijhoorlijk heet vond ik.
Nu is mijn 9800GX2 ook weer blij want die werdt wat heter door de NB. :> En slangklemmen vind ik zoiezo zelf nooit zo handig. Gebruik liever een tiewraps,goedkoper,kleiner kan op elke slang. En kan je lekker strak doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 10-05-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
1/2'' heeft niet veel toegevoegde waarde voor zo'n set. Het ziet er wat leuker uit (persoonlijke smaak though) maar je moet er wel de ruimte en het geld voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
En niet eens zo duur. Ben wel iemand met anderhalf linkerhand :) maar zou dat een probleem kunnen vormen voor het in elkaar zetten van zo'n set? Neem aan dat er wel gewoon een handleiding bij zal zitten. Hmz, die radiator komt buiten de kast? Dan zal ik nog een I/O bracket nodig hebben lijkt me...

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:28:
[...]

Is mooi, alleen ik zou alles 1/2 doen ;) Met wat masterkleer 1/2 slang. Is ook goed spul, iets minder buigzaam als Tygon maar voor de rest lekker. Heb zelf nu Masterkleer gecombineerd met Tygon, tygon voor moelijke hoekjes. Masterkleer voor lange makkelijke stukken. Heb nu zelf mijn setup afgelopen week ook aangepast
van Swiftech Storm naar D-Tek FuZion.
en op mobo Swiftech MCW30 gezet. Want die NB van mijn p35 werdt wel bijhoorlijk heet vond ik.
Nu is mijn 9800GX2 ook weer blij want die werdt wat heter door de NB. :> En slangklemmen vind ik zoiezo zelf nooit zo handig. Gebruik liever een tiewraps,goedkoper,kleiner kan op elke slang. En kan je lekker strak doen :)
Mmm heeft niet veel meerwaarde IMHO...
Zeker niet voor temps.
Heb persoonlijk liever gewoon overal dezelfde type slang dat wel lekker buigzaam is!
Zweer zelf bij 11/8 tygon O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wackoz schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:31:
En niet eens zo duur. Ben wel iemand met anderhalf linkerhand :) maar zou dat een probleem kunnen vormen voor het in elkaar zetten van zo'n set? Neem aan dat er wel gewoon een handleiding bij zal zitten. Hmz, die radiator komt buiten de kast? Dan zal ik nog een I/O bracket nodig hebben lijkt me...
Zo'n set in elkaar zetten is met een beetje gezond verstand geen enkel probleem. Eigenlijk is het gewoon alle onderdelen met elkaar verbinden met de slangen. Goed kijken naar plaatjes van een andere setup geeft goed aan hoe het moet komen te zitten. Anders kan je altijd nog op Youtube zoeken naar installatie filmpjes. Er zijn er genoeg te vinden die precies uitleggen hoe je een set in elkaar moet zetten, oa van 3dGameMan.

Ik raad je wel aan de setup goed uit te denken voordat je uberhaupt iets koopt. Denk eens goed na over waar je alle onderdelen wilt gaan plaatsen en of je misschien problemen tegen komt. Je kan bijvoorbeeld wel een 4x120mm rad bestellen maar als je die nergens kwijt kan heb je er natuurlijk niets aan. Beetje extreem voorbeeld maar het gaat om het idee :)

Als je ergens echt niet uit komt kan je het altijd hier vragen, er zitten hier genoeg mensen met een boel waterkoeling ervaring.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 10-05-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

TEAMIKKE schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:00:
1/2'' heeft niet veel toegevoegde waarde voor zo'n set. Het ziet er wat leuker uit (persoonlijke smaak though) maar je moet er wel de ruimte en het geld voor over hebben.
1/2 is niet duurder. Bij die set niet, want bij meeste onderdelen zitten gewoon 1/2 fittingen dus je hoeft geen aparte fittingen te kopen enzo. En zoals je al zegt ziet het er leuker uit.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 16:11:
[...]

Mmm heeft niet veel meerwaarde IMHO...
Zeker niet voor temps.
Heb persoonlijk liever gewoon overal dezelfde type slang dat wel lekker buigzaam is!
Zweer zelf bij 11/8 tygon O-)
Tygon is idd beste spul. Kwa buigzaamheid. Maar die masterkleer is net zo goed voor de rest, en het is veel goedkoper je hebt 3 meter masterkleer voor 1 meter tygon. En 2 soorten slangen combineren gaat prima. Ze hebben dezelfde doorvoer kwa mm dus maakt niks uit. En de temps tussen swiftech storm en d-tek fuzion zit ook niet echt verschil tussen. Maarja mijn broer gebruikte de fuzion niet meer dus vond ik keuze makkelijk ;) Want ik merk wel dat de Fuzion minder restrictief is dan de Storm. Hier nog pic van mijn wc, pomp zit rechtonder en res zit boven. http://www.freewebs.com/rezta/edpc/wc.JPG kabelmangement was toen nog niet gedaan zoals wel duidelijk te zien is :P Enigste stukje Tygon is die van de MCW30 naar de Fuzion, want de masterkleer had daar moeite mee.

[ Voor 76% gewijzigd door Zenix op 10-05-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
wat mensen ook vaak vergeten is een punt, waar je de boel kan laten leeglopen :)

Ben er zelf een van.

Als ik nu mijn waterkoeling setup wil gaan vernieuwen moet ik nog bedenken hoe ik het water het beste kan laten uitlopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
YPSUN schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:02:
wat mensen ook vaak vergeten is een punt, waar je de boel kan laten leeglopen :)

Ben er zelf een van.

Als ik nu mijn waterkoeling setup wil gaan vernieuwen moet ik nog bedenken hoe ik het water het beste kan laten uitlopen :(
Gewoon ergens op een laag punt een slang los maken vind ik prima werken. Haal bij mij meestal bij de ingang van de pomp of anders bij de videokaart een slang los. Het beste is natuurlijk iets van een T-stuk helemaal onderaan voor het leeg laten lopen maar echt nodig is dat in mijn mening niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook maar weer eens klaar met een totale omezwaai van m'n setup. Alles nu 1/2 met Tygon en een tdx van DangerDen gemonteerd. Een Laing D5 Vario als waterstuwer plus een shroud op m'n tc pa 120.3 waardoor nu een terrechte Pjoew mag klinken!!

Alles begon nadat ik dermate hoge temperaturen had in m'n setup en daardoor eens op inspectieronde ben gegaan.Ter sprake kwam het cpu D-tek fuzion-block wier ik als vervanger zag. Eigenlijks ook maar doordat ik eens wat anders wou proberen en omdat het een hoge flows blok is leek het een bevordering tav de Fuzion. Vervolgens ben ik de drie noctua's 800
ventilatoren wier ik als zuigerts op m'n tc 120.3 had zitten gaan bekijken en kwam tot de ontdekking dat het geheel met stoffilters te weinig was om voldoende warmte weg te voeren. Tijdens een stressronde met Prime95 q4 steeg de temp met de noctua's van m'n Phenom 9850@3200 naar een hoogte van 62C en was teveel naar mijner wens. Ik ging op onderzoek uit en kwam ook dankzij Ramius uit bij Scythe S-FLEX ventilatoren en nadat ik ze van FH vlotjes geleverd kreeg enze deedt installeren kan ik nu met recht zeggen dat het inclusief een shroud pure plempdingen zijn. Onhoorbaar op vol vermogen en koelen als den beste moet gezegd worden.

Situatie toen:

cpu idle: 31
cpu load: 61

Situatie nu:

cpu idle:29
cpu load:48

Ben dus wel weer wat voor uit gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:03:
[...]

Gewoon ergens op een laag punt een slang los maken vind ik prima werken. Haal bij mij meestal bij de ingang van de pomp of anders bij de videokaart een slang los. Het beste is natuurlijk iets van een T-stuk helemaal onderaan voor het leeg laten lopen maar echt nodig is dat in mijn mening niet.
FH heeft mooie kogelkraantjes. Wel een beetje duur vind ik zelf maar werkt echt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
TEAMIKKE schreef op zondag 11 mei 2008 @ 08:10:
[...]

FH heeft mooie kogelkraantjes. Wel een beetje duur vind ik zelf maar werkt echt perfect :)
Kraantjes idd oplossing.
Y-stuk en dan 2 stukken slang daarmee verbinden om loop te sluiten.
Aan 3e aansluiting van Y-stuk een stukje slang en dan het kraantje eraan :)

Kraantjes zijn niet zo heeel duur gelukkig. Op de FH site kon ik die niet vinden.

Waar ik werk kosten ze iig 7,99 voor 1/2" slangen :)

@ Trenner:
Afgezien van de stille fans, merk jij merkbaar minder lawaai van luchtverschuiving door de Shroud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YPSUN schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:44:
[...]

@ Trenner:
Afgezien van de stille fans, merk jij merkbaar minder lawaai van luchtverschuiving door de Shroud?
Tis eigenlijks heel nihil, maar een klein fluit toontje wat wat door resonantie kan zijn gekomen, maar duidelijk te verwaarlozen.

Ik moet onder de tafel kruipen om het te horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
YPSUN schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:44:
[...]

Kraantjes idd oplossing.
Y-stuk en dan 2 stukken slang daarmee verbinden om loop te sluiten.
Aan 3e aansluiting van Y-stuk een stukje slang en dan het kraantje eraan :)

Kraantjes zijn niet zo heeel duur gelukkig. Op de FH site kon ik die niet vinden.

Waar ik werk kosten ze iig 7,99 voor 1/2" slangen :)
klik Zelfde prijs maar nu moet je nog twee koppelingen voor eraan. Werkt wel heel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Hey thnx!

Ik vind die er ook mooi uit zien en zeker handig dat je jouw eigen fittingen op kan draaien.
Die gaat ook toegevoegd worden bij ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik vind het zelf wel fijn dat het metaal is. Altijd een beter gevoel bij dan bij plastic. En het is een behoorlijk ding :P Komt niet zomaar water langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

offtopic:
YPSUN, kan je aub stoppen met die verkapte reclame. Dat kan je via de PW doen.

Trenner, zeer mooi dat je temperaturen zo gedaald zijn zeg ! Ik zelf ben nu van plan om mijn mediacenter ook te gaan waterkoelen, kan jij mij de 'nieuwe' TDX aanraden ? Ik heb nu de oude, maar dan zou ik dus de oude naar mn mediacenter kunnen doen en de nieuwe naar mn Werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb tijdens de demontage de Fuzion en de TDX naast elkaar gehouden.Wat me op de 1 of andere manier opviel was dat de TDX qua bouw me beter leek te gaan presteren. Het blok ziet er kwalitatief wat beter uit en nu het draait zie ik 2 graden verschil in vergelijking met de Fuzion staan. Let wel dat dit vernieuwde blok een am2 blok is en niet zomaar op een andere package gemonteerd kan worden.

Ik kan het blok terdege aanbevelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga denk ik maar een triplecore kopen.
Nu wordt het toch echt te warm met mn 125watter :/
Orthos rond de 50 graden stressed.
En dat met 2 nieuwe casefans die warme lucht naar buiten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Trenner, het vernieuwde blok is er ook voor S775. Ik heb nog het blok met de wat grotere "pinnen". En jij met het nieuwe design die blijkbaar veel beter werkt.

Maar bedankt, ik zal binnenkort kijken of het allemaal goed gaat passen in mn kleine kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:39:
Ik ga denk ik maar een triplecore kopen.
Nu wordt het toch echt te warm met mn 125watter :/
Orthos rond de 50 graden stressed.
En dat met 2 nieuwe casefans die warme lucht naar buiten blazen.
Waat bestaat je waterkoeling uit?

Mijn stock Q6600 sukkelt wat door op 35gr. 100% belast :D Maar mijn rad. zal dan ook niet echt vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een asus striker II formula en ik ben van plan om zelf waterblokjes te maken voor op de NB, SLI chip, SB en de mosfets. Aangezien deze blokjes kopen nogal duur is en ik op school de beschikking heb over een CNC freesmachine zie ik hier zeker wel wat in.

Ik ben nu op zoek naar een sheet met de mounting holes rond de chipsets/mosfets erop. Ik heb deze echt nog nergens kunnen vinden met google of op de site van asus. Ik heb me echt helemaal rot gezocht. Ook heb ik asus gemaild maar daar krijg ik ook geen fatsoenlijk antwoord van.

Om te toetsen of mijn blokjes een goede performance hebben maak ik gebruik van COSMOS floworks 2008. (H) Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het maken van eigen blokjes? Ik ga ze uit koper vervaardigen. Wat wordt meestal aangehouden voor de dikte van de plaat tussen de chip en het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
Sinds een paar maanden draai ik mijn nieuwe systeem met WC. Intussentijd is er een wat snellere CPU in gekomen, DirectX10 graka etc. Al een tijd lang heb ik de temperaturen niet meer bekeken. Nu viel mij de volgende (idle) temperaturen op (Everest):

CPU: 48C (CPU1: 48C / CPU2: 49C)
NB: 34C
GPU: 52C
Graka geheugen: 48C
Graka vrm: 47

Koeling:
CPU: CPU Water Block (uit een Thermaltake BigWater 735 set)
GPU: Aqua-Computer AquagratiX R600
Radiator: Alphacool NexXxos Xtreme Pro II (Rev.2) (2x 1200RPM fan)
Pomp: Eheim 1048

Zijn deze temperaturen normaal en niet aan de hoge kant (voor WC)?

Oke, het CPU blokje van Thermaltake is nou ook niet super, maar de videokaart is ook niet extreem koel. Wel minder warm dan de stock air koeler, maar dan nog verwacht ik betere resultaten...

Doe ik iets fout? Of hoort dit zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Me_Again op 15-05-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang heb je al hetzelfde water in je watercooling setup zitten? Is alles luchtvrij? Het kan zijn dat je rad het gewoon niet trekt, je hebt neem ik aan je NB, CPU en je VGA opgenomen in je watercooling setup. Dat zou best wel eens teveel kunnen zijn. Een rad er bij helpt dan.

Het water moet de tijd kunnen krijgen om zijn warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@djdajean. Als je het echt niet kan vinden zou ik de blokjes van je moederbord afhalen en zelf gaan meten. Qua dikte is volgens mij 3 tot 5mm wel prima.

@Me_Again. Voel eens aan de rad of die heet is en voel eens aan een slang of het water heet is. Als beide niet echt warm/heet zijn ligt het niet aan je rad maar ergens anders aan. Dat TT blokje is nou niet bepaald super dus daar zou het ook door kunnen komen.

Als die temp van je NB klopt is het water helemaal niet zo heet. Met een NB temp van 34 zit je watertemp daar sowieso onder mits de temp echt klopt. En een watertemp van zeg 32 graden is helemaal niet heet dus dan doet de rad prima zijn werk.

Als de rad en het water wel heet is kan je rad het niet aan en is een upgrade aan te raden.
Het water moet de tijd kunnen krijgen om zijn warmte af te geven.
Dat is niet echt waar. Omdat het een gesloten loop is maakt het niet uit hoe lang het water in de rad is. Stroomt het 2x zo snel is het er ook 2x vaker. Of het water nou langzaam of snel stroomt het is altijd even lang in de rad omdat het een loop is.

Meer radiator oppervlakte in de loop zorgt er wel voor dat het water meer in een rad is dan ergens anders waardoor de warmte beter kan worden afgegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 15-05-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
De NB is niet watergekoeld en dus alleen de CPU en VGA.

Het probleem is, dat juist de slangen, radiator en waterreservoir niet heet zijn. Het voelt lauw aan... ik gok op een graadje of 25C. De radiator kan het dan prima aan toch?

EDIT,
Maar is het verschil tussen een TT blokje, en een goede nou echt zo groot?

[ Voor 15% gewijzigd door Me_Again op 15-05-2008 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Me_Again schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:02:
Het probleem is, dat juist de slangen, radiator en waterreservoir niet heet zijn. Het voelt lauw aan... ik gok op een graadje of 25C. De radiator kan het dan prima aan toch?

EDIT,
Maar is het verschil tussen een TT blokje, en een goede nou echt zo groot?
Als dat allemaal niet heet is heeft een grotere of extra rad ook geen zin. En ja er zit een erg groot verschil in een TT blokje of een High-End blok van bijvoorbeeld D-Tek.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste