Dark Blue schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:24:
Killzone:
• Een major punt aangaande je dummytekst. Hoe persoonlijk je portfolio ook is, houd je dummytekst altijd serieus! Dit slaat op die laatste regel. Je hebt serieus aan dat ontwerp zitten werken, dan doet die tekst dat zo teniet. Nog veel belangrijker dan dat is waar het teruggevonden wordt en door wie. Misschien wel door je toekomstige werkgever! Het is veel netter om even op
http://www.lipsum.com een tekstje te laten genereren.
Haha, dat is meer iets wat ver terug gaat. Een vriend van mij bouwt ook websites, en samen doen we af en toe wat projectjes. Vaak als we wat aan elkaar laten zien, dan staat er als titel ook reet. Niet aan gedacht dat ik dit plaatje online zou gooien

.
Ga ik inderdaad wel even aanpassen.
• De manier waarop je JORICK boven het blok hebt gezet vind ik stijlvol. Waarom staat de naam eigenlijk rechts? Bewuste keuze?
Wanneer die rechts staat vind ik het zo standaard. Kan aan mij liggen, maar ik vind tekst op een website dan heel erg tegen de linkerkant aanleunen. Als ik hem links zet, maakt het de website in mijn ogen wat meer dynamisch en wat meer gebalanceerd. Ook heb ik de titel niet boven het plaatje gezet. Het plaatje links, de titel rechts. Het plaatje links zetten, ziet er naar mijn idee niet echt mooi uit...
• De tekst in de menubalk vind ik te groot. Ik heb het idee dat hij telkens naar de randjes toevloeit. Of dat de websitemaker denkt, dat ik blind ben

Hier heb ik lang mee zitten prutsen. Het is nu inderdaad vrij groot, dat ga ik even aanpassen.
• Voor een kop, zoals boven je broodtekst, vind ik hem dan weer heel geschikt, die grootte.
• Plaatje links: als je niet weet wat erin moet komen, had je hem niet in je ontwerp moeten zetten.
Even nuanceren. Zo'n toekomstig plaatje kun je best vantevoren erin zetten, maar weet dan ook waarom je het doet. Je zou er bijvoorbeeld een prachtig initiaal van de letter J in kunnen zetten, of een nette pasfoto in zwart/wit (geen webcamshots of rare hoek kiezen). Maar als je echt niets kunt bedenken, vraag je dan af waar het idee vandaan kwam dat daar een plaatje hoorde.
Sowieso wil ik er een plaatje in, zodat de tekst wat afgewisseld word. Ik heb voor een opdracht op school nog wel een J. Ik ga voor m'n volgende versie wel een echt plaatje erin zetten.
• Plaatje onderaan idem dito. Wat wil je de lezer na het lezen van jouw boodschap nog duidelijk maken? Dat de pagina afgelopen is? Dat jij een fanatiek pianospeler bent?
Daar wou ik m'n laatste werk neerzetten. Zo word de lezer gelijk getrokken door wat interessants (hoop ik), zonder dat hij naar een andere pagina hoeft.
• Verder is je uitlijning erg veilig, netjes overal 10 px paddings omheen. Maar de rechter padding springt uit de band! Dat zie je gelijk, dat zou ik niet doen. Ook netjes 10 px!
Klopt, heb ik inderdaad weinig aandacht aan besteed.
Nu even algeheel over je ontwerp. Ik vind het niet echt wat. Dat is voornamelijk omdat ik er niet uit kan halen wat jij nu met je website wil overbrengen op een bezoeker. Verplaats je in die bezoeker en stap even van het idee af dat je krampachtig iets moet neerzetten op het web dat er stylish uit moet zien. Doe na het lezen van deze reply even je ogen dicht en stel je het volgende voor: iemand loopt midden in de nacht door een pikkedonkere woestijn en opeens staat daar voor hem aan de hemel jouw website. Wat zal zijn eerste indruk zijn?
Zelf weet ik het ook nog niet heel goed, maar het is op dit moment vooral om te kijken of ik zo'n website kan maken (zeker omdat ik nog maar 2/3 maanden om kan gaan met HTML en CSS). Ik vond de kleuren wel wat hebben, maar ik ga eens kijken wat voor effect het heeft wanneer ik andere kleuren gebruik. Ik heb een spectrum gebruikt omdat dat het zwart witte een beetje kleur gaf. Vaak zie je pagina's zwart wit, blauw grijs. Ik wou eens kijken hoe je alle kleuren erin kon stoppen, maar toch nog een stijlvol design kon hebben.
Mijn eerste indruk zou zijn: jee, ik ben in Las Vegas beland! Wat zouden die kleurtjes te maken hebben met Jorick? Misschien hou je wel erg van lichttechniek, of van regenbogen, of hou je meer van jongens dan van meisjes. Daar associeer ik 'regenboogkleurtjes' mee. Nou zijn er een hoop associaties te maken, maar ik zou de bezoeker niet eens het voordeel van de twijfel geven. Kies een paar kleuren, maar niet allemaal.
Anders gezien; websites met regenboogkleuren worden vaak van die web 1.0 glitterdingen, dat heb je op zich wel goed opgelost. Maar voor een wat minder 'Vegas neonbord' effect zou ik zeggen, kijk eens naar foto's van het Noorderlicht, van die sluiers die in de lucht hangen. Daarmee hebben mensen ook al gauw de associatie 'ooohh, kleurig effect, dat zou ik nooit kunnen maken'. Ik denk dat je die fascinatie over wil brengen, of niet?
Misschien zou je je hele pianohobby er anders in kunnen verwerken. Je zou van een foto de 'interface' van een piano kunnen overnemen. Onderkant van je website worden dan de toetsen, en de content komt mooi op de plek van de bladmuziek, voor je neus. Maak je er een vleugel van, dan kun je de menu-items laten dansen bovenop de piano door ze elk wat scheef te zetten. Zo verwerk je de piano niet krampachtig in je website en heb je gelijk een goede onderlegger voor waar je al je content moet laten. Een foto van jezelf neerzetten zou je bijvoorbeeld dan in een strak lijstje kunnen, naast de menu-items, bovenop de piano (niet dansend!). Dat geeft je wat houvast over hoe je je interface moet indelen en geeft de bezoeker gelijk een idee van: hey, hij houdt van piano's, dat is gemakkelijk, ik ga als het ware aan zijn piano zitten en navigeer door zijn site.
Mwoah, ik hou niet zoveel van piano's, het is meer dat ik heel veel van muziek hou, en ik de piano een mooi instrument vind. Ik wil het zeker niet de boventoon laten voeren

.
Ik heb er weer 'n veel te lang verhaal van gemaakt hè?
Yup!
Ik ga iig een versie 2 maken, en een beetje experimenteren met kleuren aan de zijkant. Bedankt iig voor je feedback, want hier heb ik zeker wat aan!
@Boven: Wat bedoel je met te klein en niet in verhouding??