[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 78 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 11.810 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 10:49:
Wat ik me ook af vraag. Die X2 kan nu 32x AF maar dat doet hij dan als de sider op 16x staat eindelijk moet hij dan op 8x staan ? Athans dat is wat ik me herinner van de X1900 die kon ik niet op 32x zetten. Want nu vergelijk je dus 32x AF met 16x AF op een singel kaart. ( of ik het het verhaal van CJ een tijdje terug weer eens verkeerd begrepen :) )
Ja dat heb je verkeerd begrepen. ;)

32xAF wordt alleen gedaan wanneer je gebruik maakt van de SuperAA waar Supersampling gebruikt wordt. Vroeger (t/m de X1900) waren dat dus 10xAA en 14xAA, want dit was resp. (2x 4xMSAA) + 2x SSAA (=10xSuperAA) en (2x 6xMSAA) + 2x SSAA (=14x SuperAA). Aangezien de R6x0 generatie geen 6xMSAA ondersteunt, maar wel 8xMSAA lijkt het logisch dat er ook ondersteuning gaat komen/komt voor 18x SuperAA ((2x 8xMSAA) + (2x SSAA)). In deze gevallen worden de textures twee ook twee keer gefilterd vanwege de 2x SSAA, waardoor 16xAF eigenlijk 32xAF wordt.

Trouwens, volgens Fudzilla zal MSI met een OC versie komen van de HD3870 X2 met beide cores op 850Mhz. :)

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 22-01-2008 12:05 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Leuk die benchmarks. Heeft ATI/AMD eindelijk weer eens een keer de snelste 'graphics card on the planet', sinds de X1900 serie was het namelijk vrij rustig.

Maar ik denk dat de doelgroep voor deze R680 inmiddels allang twee 8800GT's of twee HD3870's heeft. En vanuit dat punt ga je er eigenlijk maar heel weinig op vooruit. Als ik de 3DMark06 scores op default vergelijk mijn mijn twee R600's, dan scoren ze daar maar een paar honderd punten meer in de SM2.0 en SM3.0 benchmark. Dat is een verschil dat zelfs weg te verklaren is door de quadcore CPU die ze gebruiken, want ook de SM3.0 score schaalt verschrikkelijk hard mee met de CPU speed. In de test gebruiken ze een quadcore, ik heb een dualcore.

Met een E6600 op 2.4GHz haalde ik 6850 punten in SM3.0, zet ik hem op 3,51GHz dan wordt diezelfde score 8150 punten. Trek ik dit door naar de quadcore en de HD3870X2 uit de review, dan kan ik wel concluderen dat het eigenlijk niks sneller is. Misschien dat AA iets beter draait op de RV670 based kaarten, maar verder... En op hoge resoluties is ook de HD2900XT al ijzersterk.

Er moet dus echt snel een quad crossfire driver komen, want dan wordt het wél lucratief om deze kaarten te kopen.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Dan is je videokaart wel degelijk de bottleneck bij die SM3 test. Ik haal met een CPu op 2.13GHz of op 3,6GHz geen verschil in die scores. Omdat een quadcore wel snel genoeg is voor een 1900GT. Mijn CPU score is ook hoger dan m'n eindscore bij 3dmark. Cpuscore is 5700 en eindscore is 5400. Het is niet zo zwartwit als het lijkt hoor ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:45:
[...]
Trouwens, volgens Fudzilla zal MSI met een OC versie komen van de HD3870 X2 met beide cores op 850Mhz. :)
Dat zijn we gewoon van MSI, doen ze met zowat elke kaart, en ze kosten niet meer.
Leuk die benchmarks. Heeft ATI/AMD eindelijk weer eens een keer de snelste 'graphics card on the planet', sinds de X1900 serie was het namelijk vrij rustig.
Nou, niet echt, want straks is die GX2 hier.

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 22-01-2008 12:19 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankknopers schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:09:
Maar ik denk dat de doelgroep voor deze R680 inmiddels allang twee 8800GT's of twee HD3870's heeft.
De doelgroep is breder dan je denkt. Ook bezitters van moederborden met maar een enkele 16x PCIe slot wordt hiermee getarget. Er zijn genoeg mensen die meer performance willen hebben, maar geen ruimte hebben om een tweede videokaart te plaatsen. Zelfs mensen met 2x een PCIe 16x slot hebben soms niet eens ruimte over vanwge bv hun X-Fi. Voor die mensen is een X2 of GX2 natuurlijk een uitkomst (mits de drivers goed werken).

Dat terzijde, is het wel grappig als je nu eens heel simpel kijkt naar de basis.

De R600 en RV670 hadden beide eigenlijk 64 shaderunits vs 128 shaderunits van de G80 die ook nog eens op meer dan dubbele kloksnelheid geklokt werden. De shaderunits van de R600/RV670 zijn breder dan de G80 (5x vs 1x). Deze kunnen in het meest optimale geval (bij veel complexe lange shaderinstructies) 5x zo veel berekeningen uitvoeren, maar door de langzamere shadersnelheid zal dit zich hoogstens uiten in een 2x zo snelle uitvoering vs G80.... In het ergste geval (veel simpele korte shaderinstructies) is de R600/RV670 architectuur 2x zo langzaam. Veel recente games zijn geoptimaliseerd voor de G80 architectuur en dus is AMD afhankelijk van de kwaliteit van de drivers of gamepatches. Nu is de situatie echter weer gelijk aan het trekken.

De R680 heeft nu ook 128 shaderunits net zoals de G80. Je ziet dus dat wanneer ATI vanaf het begin voor 128 shaderunits had gekozen, deze wat meer weerstand had kunnen geven aan de G80. En wanneer er veel complexe lange shaders gebruikt worden (en CrossFire ook goed werkt) dan zal het verschil nog groter worden.

Aangezien er geen grote GPUs meer komen lijkt een toekomstige single GPU met 128x5=640 streamprocessors (of meer) uitgesloten. RV770 als basis voor R700 lijkt dan heel erg logisch.
Hacku schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:17:
Nou, niet echt, want straks is die GX2 hier.
Straks != nu. ;) En nog maar eens zien of NV de €399 haalt met een lager stroomverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 22-01-2008 12:28 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:27:
[...]
Straks != nu. ;) En nog maar eens zien of NV de €399 haalt met een lager stroomverbruik.
Niet echt de moeite om twee weken de snelste chip in handen te hebben ;) Daarnaast hadden we het over de snelste chip, niet over de prijs over stroomverbruik ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh zeker wel de moeite lijkt me. En de IHVs zijn zich dat ook bewust. Waarom denk je dat NV de GX2 naar voren heeft gehaald alsook de GT200? Hoe meer tijd er tussen twee launches in zit, des te dodelijker kan het gevolg zijn. AMD krijgt nu positieve media-aandacht en dat wil NV niet. Zeker niet als je conclusies hebt als dit:
Whatever you call it, it most definitely has earned AMD the graphics performance crown that it has been craving for well over a year now. This is a pretty significant feat considering the cadence with which the crown has changed hands recently. The Radeon HD 3870 X2 is an exciting product, not only because it provides incredible performance, but also because it marks the first time that a dual-GPU solution has been implemented successfully to the point where people will actually consider buying this card for reasons other than novelty. It marks the first time that two graphics cores can actually be married onto one PCB without bringing forth all kinds of scary (and material) heat and power concerns.
Daarnaast is gebleken naar aanleiding van de vele discussies hier op dit forum dat prijs en stroomverbruik zeker ook belangrijk zijn, net zoals zaken als featureset en geluid (waar de HD3870X2 niet echt goed in scoort moet ik zeggen). Misschien zijn die zaken wel belangrijker dan uiteindelijk de snelste chip hebben aangezien maar een klein percentage mensen direct voor het allersnelste gaan. De HD3800 serie verkoopt toch ook goed ondanks dat NV de snelste single GPU in handen heeft?

En zelfs al hebben ze de titel 'snelste GPU' maar voor twee weken... dit hebben ze toch in de pocket. Het is beter dan half om half reviews te krijgen. En de prijs en stroomverbruik doen straks de rest in vergelijking met de GF9800GX2.

Overigens is dit een interessant stukje in de review hierboven:
Something you won’t find in the specs is that this video card will work on any PCI-Express X16 capable motherboard. It was widely assumed in the early-going that the card would only work on motherboards that support CrossFire technology. In reality, however, the CrossFire option does not even become available in the Catalyst driver when using this card. All CrossFire connectivity appears to be handled internally, and the computer recognizes the X2 as a single video card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 10:01
Okee je hoeft het dus niet aan te zetten en werkt dus ook op nVidia planken :) kijk dat is een groot voordeel want de meeste mensen die AMD hebben hebben nforce dus konden geen CF.

Enige nadeel is als je probs met CF hebt wil je het echt uit zeggen. Of AMD moet gewoon zorgen dat de performance altijd meer is dan met eens kaart want heel soms hielp het om CF uit te zetten en kreeg je een hogere frame rate.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:07
nog een review: ATI HD 3870 X2 :)

http://www.pconline.com.c...reviews/0801/1210234.html

Afbeeldingslocatie: http://www.expreview.com/img/news/2008/01/22/1210234_080120_R680_3dmark06noaa128_thumb.jpg

Engelse samenvatting:
http://en.expreview.com/?p=219

[ Voor 15% gewijzigd door BasNation op 22-01-2008 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die hadden we vanochtend ook al. Ik vind de CF scaling toch wat tegen vallen. Wordt steeds nieuwsgieriger naar HD3870 CF vs de X2.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:51:
Oh zeker wel de moeite lijkt me. En de IHVs zijn zich dat ook bewust. Waarom denk je dat NV de GX2 naar voren heeft gehaald alsook de GT200? Hoe meer tijd er tussen twee launches in zit, des te dodelijker kan het gevolg zijn. AMD krijgt nu positieve media-aandacht en dat wil NV niet. Zeker niet als je conclusies hebt als dit:

[...]

Daarnaast is gebleken naar aanleiding van de vele discussies hier op dit forum dat prijs en stroomverbruik zeker ook belangrijk zijn, net zoals zaken als featureset en geluid (waar de HD3870X2 niet echt goed in scoort moet ik zeggen). Misschien zijn die zaken wel belangrijker dan uiteindelijk de snelste chip hebben aangezien maar een klein percentage mensen direct voor het allersnelste gaan. De HD3800 serie verkoopt toch ook goed ondanks dat NV de snelste single GPU in handen heeft?

En zelfs al hebben ze de titel 'snelste GPU' maar voor twee weken... dit hebben ze toch in de pocket. Het is beter dan half om half reviews te krijgen. En de prijs en stroomverbruik doen straks de rest in vergelijking met de GF9800GX2.
Akkoord, maar Frank bedoelde dat het leuk zou zijn als AMD gewoon eens een jaar lang de snelste (niet kijkend naar prijs) chip in handen had.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Laatst online: 08-06 23:07
oh wacht, had niet door dat het dezelfde review was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

hmm dit is toch weer jammer mensen een uitstel helaas :/

AMD HD 3870 X2 launch now Jan 28 Published: 22nd January 2008 @ 12:35 AM
http://www.tweaktown.com/news/8837/index.html

ipv de 23ste, hier hadden we niet op gehoopt, maar je ziet het maar weer. :/

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 22-01-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Het is maar 5 dagen, dat is toch niks op de tijd die je die videokaart houd :z :>

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R-O-Y schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:28:
Het is maar 5 dagen, dat is toch niks op de tijd die je die videokaart houd :z :>
Sja dat kan maar het is wel weer een uitstel waar de meeste niet op zitten te wachten.

Ik heb die review gelezen die van CJ en ja sneller dan twee HD 3870's zal die niet wezen. laat staan twee HD 2900 XT's, toch vraag ik me af of ook hoe de HD 3870 X2 het doet tegen over twee HD 2900 XT's en twee HD 3870's als twee HD 3850's :)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 22-01-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wat is dit nu weer voor een BS |:( 8)7

Grr had zin om lekker reviews te lezen vanaaf moet ik weer een week wachten :(

Deze vind ik trouwens wel gaaf:

Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/news_gec3870x2_04s_full.JPG

Echt jammer dat deze kaart niet in het bovenste slot gaat passen van mijn kast die HD2900 XT ging er maar net in. Dus hij moet in het onderste slot dus moet ik ook de stock cooler hebben anders zit hij te dicht op mijn Audio kaart :(

[ Voor 58% gewijzigd door Astennu op 22-01-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 18:00
Jejking schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:10:
Ook HH is lekker bezig

High-End Workstation Graphics Shootout - AMD FireGL V8650 Vs. NVIDIA QuadroFX 5600
http://www.hothardware.co...n_Graphics_Card_Shootout/

[...]
Ik vraag me af waar ze die GPGPU testen gehaald hebben... GPGPU heeft trouwens geen plaats in de context van workstation CAD kaarten.
Het verschil is zo klein zonder de gpgpu testen dat de prijs/kwaliteit van de 8650 zeker beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 23009 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:26:
hmm dit is toch weer jammer mensen een uitstel helaas :/

AMD HD 3870 X2 launch now Jan 28 Published: 22nd January 2008 @ 12:35 AM
http://www.tweaktown.com/news/8837/index.html

ipv de 23ste, hier hadden we niet op gehoopt, maar je ziet het maar weer. :/
De 28ste was altijd de originele launch datum geweest. Nog niet zo lang geleden werd bij AMD besloten om het toch maar op de 23ste te doen tegelijk met de HD3400 en HD3600. Als ze het weer op 28 hebben gezet, dan is men gewoon weer op het oorspronkelijke plan overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:32:
Wat is dit nu weer voor een BS |:( 8)7

Grr had zin om lekker reviews te lezen vanaaf moet ik weer een week wachten :(

Deze vind ik trouwens wel gaaf:

[afbeelding]

Echt jammer dat deze kaart niet in het bovenste slot gaat passen van mijn kast die HD2900 XT ging er maar net in. Dus hij moet in het onderste slot dus moet ik ook de stock cooler hebben anders zit hij te dicht op mijn Audio kaart :(
hmm het kan wel, dan maar de onboard Audio gebruiken of de HD audio van je HD 2900XT of HD 3870 X2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja tuurlijk :D als je een Auzentech kaart hebt ga je terug naar onboard :D echt niet. Dat is hetzelfde als van een HD3870 overstappen naar een HD2600XT.

Trouwens ATi maakt het nV nu wel makkelijker om de HD3870 X2 launch te verpesten met een GX2 kaart niet echt slim als je het mij vraagt. Maar Hard Launch is natuurlijk wel veel prettiger.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 22-01-2008 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:48:
Ja tuurlijk :D als je een Auzentech kaart hebt ga je terug naar onboard :D echt niet. Dat is hetzelfde als van een HD3870 overstappen naar een HD2600XT.

Trouwens ATi maakt het nV nu wel makkelijker om de HD3870 X2 launch te verpesten met een GX2 kaart niet echt slim als je het mij vraagt. Maar Hard Launch is natuurlijk wel veel prettiger.
Sja dat kan ik nie ruuken ej ;) Maar idd een hard Launch is idd de beste manier van.

@ CJ

Ah oke maargoed dat wist ik niet het kwam een beetje vaag over als voor anderen ook hehe, maar als dat de oorspronkelijk release date is dan hoop ik dat het ook zo blijft ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 22-01-2008 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
tis nu ineens wel heel rustig in dit topic.... zucht.... dit is wel balen denken dat je vandaag reviews krijgt en ineens 2 uur van tevoren te horen krijgen dat je nog een week moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag reviews? Morgen hoor.... en anders is het nog maar 5 dagen wachten. Ik snap alle ophef niet echt. AMD heeft nooit officieel een datum bekend gemaakt, dus voor hetzelfde geld brengen ze de kaart pas met kerst uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:35:
Vandaag reviews? Morgen hoor.... en anders is het nog maar 5 dagen wachten. Ik snap alle ophef niet echt. AMD heeft nooit officieel een datum bekend gemaakt, dus voor hetzelfde geld brengen ze de kaart pas met kerst uit. :+
met kerst heh yeah riiight :z nee maare met de HD 2900 XT hebben we gezien dat de beloftes van ATi als AMD niet echt te vertrouwen waren laten we hopen dat het met R680 dit niet zich herhaalt, daar werd het ook eerst een week wachten daarna werd het een paar weken dan een maand the lijst gaat door.

Ik neem aan dat de R680 niet zo veel pros zal hebben als R600 dat wel had, maar als die uitgesteld wordt vanwegen een driver probleem iets wat R600 ook last van had dan twijfel ik me gauw, dit is iets wat AMD juist niet effe kan hebben ze hebben al zo veel verlies gemaakt ze hebbn dit jaar echter nodig om winst te maken en ja het is te begrijpen dat mensen daarover schrikken ik zelfs ook eerlijk gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 22-01-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Misschien maken ze nog even snel de CFX drivers in orde zodat we Quad CF kunnen draaien. :D

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik merk in die reviews wel een hele harde cpu bottleneck :)
Hopen dat een QX9650 @ 4,2 snel genoeg is voor QCF :)

Edit: ben wel erg blij dat er Samsung ram op zit, dat word dus klokken >:)

[ Voor 25% gewijzigd door zzzzz op 22-01-2008 16:40 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 14:15

edward2

Schieten op de beesten

Pff, dit is wel typish ATI hoor, net zoals "wachten" met quad CF totdat de 9800GX2 er is.
Je gaat niet op het laatste moment je lauchdate weizigen...
1 X2 is leuk maar, ze hadden natuurlijk een enorme tik uit kunnen delen met quad CF...maar daar hoor ik maar niets over...?

[ Voor 21% gewijzigd door edward2 op 22-01-2008 17:08 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:35:
Er zijn mensen die het datumverschuif van AMD spuugzat zijn, kan me niet inbeelden dat partners dit leuk vinden. Met Phenom hebben ze dit genoeg gelapt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:02
Astennu schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:24:
tis nu ineens wel heel rustig in dit topic.... zucht.... dit is wel balen denken dat je vandaag reviews krijgt en ineens 2 uur van tevoren te horen krijgen dat je nog een week moet wachten.
ATI heeft nooit de release date naar voren geschoven, enkel de dag dat mensen reviews/benchmarks over de kaart mogen publiceren is naar voren geschoven en wel naar 23 januari.

Het is enkel miscommunicatie dat het ook over de daadwerkelijke release zou gaan.

Maar ik verwacht morgenavond toch wel een x aantal reviews verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Outlandos schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:46:
[...]

ATI heeft nooit de release date naar voren geschoven, enkel de dag dat mensen reviews/benchmarks over de kaart mogen publiceren is naar voren geschoven en wel naar 23 januari.

Het is enkel miscommunicatie dat het ook over de daadwerkelijke release zou gaan.

Maar ik verwacht morgenavond toch wel een x aantal reviews verschijnen.
Is er nu al wat over de datum bekend over CF-X?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edward2 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:07:
Pff, dit is wel typish ATI hoor, net zoals "wachten" met quad CF totdat de 9800GX2 er is.
Je gaat niet op het laatste moment je lauchdate weizigen...
1 X2 is leuk maar, ze hadden natuurlijk een enorme tik uit kunnen delen met quad CF...maar daar hoor ik maar niets over...?
Inderdaad en ik denk dat ze met de drivers voor CFX lastige problemen hebben anders hadden ze die X2 gewoon op de 23ste op de markt gezet met de drivers voor CFX, mijn speculatie daarvan.

Wat die 9800 GX2 gaat worden sja kan leuk worden of een 3rd GX2 sysndroom net als me 7900 GX2 [Dual G70] en 7950 GX2 [Dual G71m] Die twee aren ook flops van hun tijd het kan zijn dat 9800 GX2 dat ook wordt maar dat hoeft niet, aangezien de meeste leren wel van hun foutjes hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik ben er helemaal klaar mee met dit soort releases. Mja, het is wel leuk, maar over 3 of 4 maanden hebben we weer iets nieuws. :| Hopen dat dát de echte nieuwe high end is. ;)

Dual dit, dual dat, oude tech in een nieuw jasje... Laten ze maar zsm met die R700 komen, en laat die eindelijk een keer weer verschrikkelijk ownen om de grafische oorlog en druk bij nVidia weer eens wat op te voeren. Ik vond de 6800Ultra en X800 tijd en de 7800GTX en X1800 tijd leuker. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 22-01-2008 20:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RappieRappie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:59:
Ik ben er helemaal klaar mee met dit soort releases. Mja, het is wel leuk, maar over 3 of 4 maanden hebben we weer iets nieuws. :| Hopen dat dát de echte nieuwe high end is. ;)

Dual dit, dual dat, oude tech in een nieuw jasje... Laten ze maar zsm met die R700 komen, en laat die eindelijk een keer weer verschrikkelijk ownen om de grafische oorlog en druk bij nVidia weer eens wat op te voeren. Ik vond de 6800Ultra en X800 tijd en de 7800GTX en X1800 tijd leuker. :)
heh idd die tijden waren ook cooler de Ti-4600 Ultra / 9700 Pro / FX 5800 Ultra tijd was ook geweldig daarna kwam ATi met de 9800 Pro en XT om de top aan te houden en die 9700 Pro beelf het goed doen zelfss tegen de FX 5900 Ultra en FX 5950 Ultra heh dat was de mooiste tijd ooit, en dat hebben tot nu toe nog niet meegemaakt met het rode kamp, dit soort dingen wil ik met R700 zien hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
offtopic:
Apart dat RappieRappie van een overenthousiaste stemming over zijn nieuwe HD 3780 in een tamelijk korte tijd (~3 dagen) omgeslagen is in een pessimistische stemming en deze kaart waarschijnlijk toch overslaat...

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

RappieRappie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:59:

offtopic:
:D :D Nog ongeduldiger dan ik ;) ? Maar ik ben het met je eens. Had liever een zeer snelle single GPU gezien waarop Crysis in dx10 op very high in high res en aa met 60+ te spelen zou zijn.

Met de HD3870 haal ik 20 fps (met dips naar 5) met CF (1600x1200 x16AF zonder AA) dus ook quad CF gaat dat waarschijnlijk niet leveren, maar misschien dat 2 X'2 2 gig een steady 35-40 fps halen met goede drivers.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:15
Wat wordt trouwens de exacte lengte van de 3870X2?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 12:10
Bull schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:42:
Wat wordt trouwens de exacte lengte van de 3870X2?
Als het goed is net zo lang als de 8800GTX-u : 275mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
XenoMorpH schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:14:
[...]

Als het goed is net zo lang als de 8800GTX-u : 275mm :)
Hmm, zou misschien nu wel passen omdat er haakse stroomaansluitingen opzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12
Mhhmm AMD werkt ook 's avonds zo te zien. Ach ja.. ik ook :) Zojuist in mijn mailbox
Dear Partners,

To ensure more parts will arrive in the regions and to try to get the best possible reviews with the latest drivers – the launch date is changed from 23rd January to the 28 January. Please kindly ensure that you Launch-Partners are informed!

HD3450/HD3470 and HD3650 will be launched still at 23rd – only R680 is now backing to the older schedule the 28th January.
Dat stock blah blah is onzin (ik had ze vorige week al) en dat zal AMD ook boeien. Dus driverissue.

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 22-01-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219510

Sorry als het een al gepost is
http://www.fpslabs.com/re...-radeon-hd-3870-x2-review
http://www.insidehw.com/R...adeon-HD-3870X2-1-GB.html

fps @ CoJ gogo ATi _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 219510 op 22-01-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:14
Astennu schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:18:
[...]

Tja is geen eerlijke vergelijking jij hebt een totaal andere setup met een zwaar overgeclockte cpu. Dus even wachten op sites die HD3870 CF vs X2 testen ik gok dat die X2 toch wel iets van 10% sneller moet kunnen zijn.

Maar ik denk ook niet dat het de moeite waard voor je is om alles daar voor te verkopen :).

Over die HH review. Het valt me wel op dat Die ATi kaarten niet echt snel zijn in GGPU nVidia kaarten zijn daar veel sneller. Heb het idee dat de X1900 hier in verhouding ook beter in was.
Die Chinese site maakte gebruik van een Quad Core met dezelfde snelheid ;)
Ik weet alleen niet of ze Vista hadden of niet... maar vooralsnog geloof ik niet dat het 10% zal gaan uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 17-06 13:42

Apoca

Array Technology Industry

Ik wil eigenlijk maar 1 review zien:

HD2900 XT CrossFire
HD3870 CrossFire
HD3870 X2

Alle kaartjes met de zelfde drivers getest met een Quad op min op 3600MHz ( omdat je anders mega snel tegen de CPU limiet aanloopt als je fatsoenlijk wilt testen). En dan wil ik wel eens kijken wat de winst op FPS onder aan de streep is.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Apoca schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:58:

HD2900 XT CrossFire
HD3870 CrossFire
HD3870 X2

Alle kaartjes met de zelfde drivers getest met een Quad op min op 3600MHz ( omdat je anders mega snel tegen de CPU limiet aanloopt als je fatsoenlijk wilt testen). En dan wil ik wel eens kijken wat de winst op FPS onder aan de streep is.
Zoiets wil ik inderdaad ook wel zien met een QX9650 @ 4,2Ghz ofzo.
Dan zie je pas de kracht van de R680.

@Talez die review laat veel rooskleuriger resultaten zien (vooral door de hogere cpu clock).

[ Voor 8% gewijzigd door zzzzz op 22-01-2008 23:01 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Apoca schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:58:

HD2900 XT CrossFire
HD3870 CrossFire
HD3870 X2

Lijkt me vreemd dat geen enkele reviewer dat niet zou testen dus komt vast nog wel een dezer dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120552

hier een review gevonden van de 3870 X2 :) link:

http://en.expreview.com/?p=219#more-219

het ziet er naar uit dat de 3870 X2 de 8800 Ultra in meerdere games gaat verslaan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Bull schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:01:
Lijkt me vreemd dat geen enkele reviewer dat niet zou testen dus komt vast nog wel een dezer dagen :)
Denk dat je het aantal dergelijke reviews op 1 hand zult kunnen tellen. Niet iedereen heeft die kaartjes in huis, veel reviews worden gedaan met de kaarten die ze van de fabrikant krijgen en daarna moet alles terug.

De tests die ik tot nu toe heb gezien zijn in mijn ogen geen reden om de vlag al buiten te hangen bij het groen / rood getinte kamp, ergens had ik het ook wel verwacht al was en ben ik wel getemperd optimistisch voor deze kaart. Maar goed wie weet komen ze nog met een leuke release driver, maar als we eerlijk zijn zal die nooit echt mega veel % gaan uitmaken.

En is de NDA nu ook terug geplaatst naar de 28ste? Ik zie echt niet dat iedereen ff zijn testen weer opnieuw gaan doen die ze volgens mij al lang en breed klaar hebben. Ohhh man je zou zeggen ze hebben het licht toch wel ondertussen gezien daar, hoe kun je dat nu weer zo klungelig aanpakken bij een release van een product dat voor AMD/ATi ergens toch best belangrijk is.

[ Voor 46% gewijzigd door Apoca op 22-01-2008 23:38 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even opletten of je het volgende terug ziet in de reviews...

Bij voorgaande incarnaties van Gemini zoals de X1650XT Gemini of X1950Pro Gemini of HD2600XT Dual/Gemini, moest je in de Catalyst drivers onder het CrossFire tabje "CrossFire" aan zetten. Je kon dan je videokaart in single als in dual GPU mode laten draaien.

Als het goed is zou de HD3870X2 echter als 1 GPU gezien moeten worden door de drivers. CrossFire activeren hoeft dus niet meer. Dit gebeurt allemaal door onboard logica. Pas wanneer je een tweede HD3870X2 installeert zou je de CrossFire checkmark moeten kunnen activeren.

Ben benieuwd of ze dit "CrossFire out-of-the-box" ook goed werkend hebben gekregen. Het idee er achter is namelijk dat de R680 zonder al te veel gedoe door iedereen geinstalleerd moet kunnen worden alsof het een single GPU solution is. Hiermee wordt de basis gelegd voor alle toekomstige GPUs.

Het is nu echt vaarwel single high-end GPU. Welkom multi (midrange) GPU. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:37:

Het is nu echt vaarwel single high-end GPU. Welkom multi (midrange) GPU. :)
Voor ATi misschien wel ja. Zou nVidia er ook zo over denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:37:.

Als het goed is zou de HD3870X2 echter als 1 GPU gezien moeten worden door de drivers. CrossFire activeren hoeft dus niet meer. Dit gebeurt allemaal door onboard logica. Pas wanneer je een tweede HD3870X2 installeert zou je de CrossFire checkmark moeten kunnen activeren.
Check, dit heb ik op sommige forums reeds gelezen dat er geen checkmark meer zou zijn. En dat de drivers de kaart als 1 GPU zouden zien.
CJ schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:37:

Ben benieuwd of ze dit "CrossFire out-of-the-box" ook goed werkend hebben gekregen.
Ja ik wil wel eens weten hoe ze het met de non-CF games hebben opgelost, of met games die soms met CrossFire aan nog slechter lopen dan op een Single GPU. De volgende optie lijkt me erg mooi als ze die in de drivers inbouwen om dat te voorkomen..

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/1117/settingszh1.gif

Destijds wisten ze het in te bouwen, lijkt me deze keer dan ook geen probleem :)

[ Voor 40% gewijzigd door Apoca op 23-01-2008 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RappieRappie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:38:
[...]

Ja. :)

Het is ook niet vreemd hoor. Zie ook de CPU fabrikanten.

De chips worden steeds complexer. Er moeten steeds meer transistoren in worden gepropt. Daarnaast moeten ze ook steeds sneller zijn en daarvoor worden ze vaak hoger geklokt, wat weer meer hotspots op levert.

Op een gegeven moment is het gemakkelijker en goedkoper om meer performance te winnen door meerdere kleinere chips bij elkaar te stoppen die goedkoper zijn om te produceren/ontwikkelen, dan om een super grote chip met snelle performance te ontwikkelen.

Waarom denk je dat we nu de Core 2 Duo/Quad en Athlon X2/Phenoms hebben? Als het echt gemakkelijker was om meer performance te winnen met een single CPU, dan hadden Intel en AMD dat echt wel gedaan. Ze botsen echter tegen limieten op van bv de productie. Dus in plaats daarvan zie je dat ze kleinere CPUs bij elkaar stoppen om meer performance te winnen. Voor graphicsfabrikanten is dit niet veel anders.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 22-01-2008 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23
Sapphire heeft een nieuwe versie uitgebracht van de 3870:
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/j/jbxsm0_2.jpg
Deze heeft een single slot koeler i.p.v. de oude bekende dual slot koeler die op alle referencekaarten gebruikt wordt.

Ik vraag me af of dit eigenlijk wel een verbetering is.

Van de dual slot koeler is bekend dat hij zeer stil is en het grote voordeel ervan is dat hij de warme lucht direkt de kast uit blaast. De nieuwe koeler (en de referencekoeler van de 3850) gooit het gewoon weer de kast in.
Dit weerhoudt me er ook van een 3850 te kopen al dan niet met passieve koeling, omdat de warme lucht in de kast blijft.. Ondanks de kleinere chiptechnologie, zouden ze toch behoorlijk wat warmte genereren. Daarom vind ik het dual slot principe helemaal niet zo verkeerd.

Dilemma, dilemma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het goed heb begrepen dan willen ze zo'n optie juist voorkomen. ;)

Multi-GPU moet straks gewoon out-of-the-box werken. Weg latencies. Weg rare performancedrops. Weg onvoorspelbaar gedrag. Gewoon meeschalen... of in ieder geval niet slechter presteren dan single GPU, zonder dat je iets aan of uit moet zetten.

Als ze wel zo'n optie zouden inbouwen dan zou dit het hele idee achter R7x0 en toekomstige kaarten onderuit halen. Multi-GPU moet gewoon direct werken. Dat R680 als 1 enkele GPU gezien wordt in de drivers en niet als een CF opstelling, is al een hele vooruitgang.

@ Hierboven. Het enige voordeel van de single slot HD3870 is dat je er straks 4 naast elkaar kan prikken voor Quad CrossFire. Dat wil met de dualslot versie alleen op een select (en duur) groepje moederborden.

[ Voor 15% gewijzigd door CJ op 23-01-2008 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 02:24:

Multi-GPU moet straks gewoon out-of-the-box werken. Weg latencies. Weg rare performancedrops. Weg onvoorspelbaar gedrag. Gewoon meeschalen... of in ieder geval niet slechter presteren dan single GPU, zonder dat je iets aan of uit moet zetten.

Als ze wel zo'n optie zouden inbouwen dan zou dit het hele idee achter R7x0 en toekomstige kaarten onderuit halen. Multi-GPU moet gewoon direct werken. Dat R680 als 1 enkele GPU gezien wordt in de drivers en niet als een CF opstelling, is al een hele vooruitgang.
heh dit had 3dfx allang met de Voodoo5 serie, die hadden ook 2 chips en dat was 100% puur hardware matig geen gedoe van drivers, het enige waar men de drivers voor nodig hadden is het uit zetten van SLI om de Single Chip optie aan te clicken, deze optie uit dan is SLI weer aangezet en men heeft de FSAA opties. Er zijn ook wat andere tweaks op een andere tab die men aan of uit konden zetten, zoals geometry assist T&L Emulation, Z-buffering de lijst gaat door.
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/6945-2/Voodoo5_5000_AGP_FSAA_x4_setting.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/28066-2/V6K+sys+info+b.jpg

Wat wel vaag is, is waarom heeft ATi een chip nodig die multi chip appart moet regelen via een benodigde driver?

De Voodoo5 6000 had wel de HiNT HB1-SE66 PCI-PCI Bridge chip, die zorgde alleen dat de PCI bus van 66Mhz werd behouden, maar wat voor functie meer heeft die bridge chip van die ATi HD 3870 X2, ook net als die HiNT van de V6K?

HiNT HB1-SE66 PCI-PCI bridge chip op V6K:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/6724-2/DSC00855.jpg

PLX PCI-E-PCI-E bridge chip van de HD 3870 X2:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29006-1/PLX+a.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/29009-1/PLX+b.jpg

Voodoo5 5000 AGP & 5500 AGP / PCI / PCI Macintosh zonder een Bridge chip:

Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/6874-2/DSC00912.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/14731-2/3dfx+Voodoo+5+5500+AGP+64MB+Rev_A+2500.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/14680-2/3dfx+Voodoo+5+5500+PCI+64MB+Rev_A1+2900.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/d/15612-2/3dfx+VoodooMAC+5500+PCI+64MB+Rev_A1+3100+top.JPG

het chipje onder de VESA connector is de bios chip, dus als het out of the box moet gaan werken als worden dan wordt het net als die 5000/5500's neem ik aan qua vorm als zonder bridge chip en als werking qua drivers?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-01-2008 04:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom dat moet? Simpel.

Kijk eens naar de Rage Fury Maxx. Zit daar een bridge chip op? Nee.

PCI is geen AGP is geen PCI Express.

Toen 3dFX van PCI op AGP overstapte maakten ze bv ook geen gebruik meer van Scan Line Interleave-techniek, maar waren ze (geloof ik) ook overgestapt op AFR, want Scan Line Interleave (GPU1 rendert lijn 1/3/5/7/etc, GPU2 rendert lijn 2/4/6/8/etc) werkt voor zover ik weet niet goed op AGP.

PCI Express zit weer helemaal anders in elkaar. Dus is er een apart iets nodig om de communicatiekanalen te verdelen.

Dat is het simpelgezegd. Nu effe weinig tijd om er verder op in te gaan. Misschien later op m'n werk meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wel grappig dat nog geen een review geprobeerd heeft het de X2 te overclocken. Ik zag ook een review waar ze nog 775 core hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RappieRappie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:38:
[...]

Uiteraard, multi-gpu is de toekomst, net zoals in cpu land. Nu is het allemaal testen en ervaring opdoen, de kinderziektes moeten eruit. Bedoeling is dat het later allemaal out of the box werkt :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een wat uitgebreider antwoord op Obi-Wan-Kenobi.

Je denkt ten onrechte dat CrossFire volledig in de drivers gebeurt. De videokaarten van nu hebben dedicated hardware aan boord om er voor te zorgen dat ze met elkaar kunnen samenwerken wanneer ze aan elkaar gekoppeld worden. Ik zou zelfs durven stellen dat er nu meer in de hardware gebeurt dan vroeger met de originele SLI.

Het is echter wel mogelijk om multi-rendering in de drivers te doen (zie bv X1300, HD2400Pro). Dan wordt de communicatie wel via de drivers geregeld, maar is natuurlijk lang niet zo efficient als wanneer de hardware het zelf doet.

Het enige dat nu geregeld wordt in de drivers is welke methode van multi-rendering er gebruikt moet worden. Ten tijde van de eerste SLI op PCI werd er maar 1 modus gebruikt, en dat was Scan Line Interleave. De drivers hoefden dus niks te regelen, want er viel simpelweg niks te regelen.

Ten tijde van AGP zals bij de Rage Fury Maxx deden de multi-GPU opstellingen alleen maar AFR, dus ook hier hoefden de drivers weinig te regelen. Het verdelen van het beeld over frame 1 en 2 gebeurde volledig hardwarematig.

Nu, in het PCI Express tijdperk, kunnen GPUs gebruik maken van meerdere vormen van multi-rendering. AFR, SFR/Scissors en Supertiling zijn een aantal populaire technieken van dit moment. Alle technieken worden hardwarematig ondersteunt (de drivers hoeven dit niet te regelen) .
Het is echter zeer afhankelijk van de game-engine welke techniek er toegepast kan worden. Soms werkt AFR niet correct en is SFR de enige methode. Soms werken beiden, maar geeft de een meer performance boost dan de andere.

De GPUs zijn echter (nog) niet slim genoeg om te zien welke renderingmethode het beste gebruikt kan worden. Het kan zelfs zo zijn dat een patch van een developer er voor kan zorgen dat een renderingmethode veel efficienter gebruikt kan worden (zie Crysis patch 1.1) of dat multi-GPU opeens niet meer goed werkt. Daarom zitten er in de drivers profielen om aan te geven welke renderingmodus er hardwarematig gebruikt moet worden.

Zowel AMD als NV pushen al een tijdje AFR als 'standaard' multi-rendering methode bij de developers. Als developers hun engine zo programmeren dat alles mogelijk is met AFR zonder artifacts op te leveren, dan zou het voor zowel AMD als NV gemakkelijker zijn omdat ze minder profielen hoeven aan te maken in hun drivers. Alles werkt dan out-of-the-box.

De PCI Express Splitter chip op de X2 kaarten van AMD zorgt er alleen voor dat een 16x PCIe-bus verdeeld wordt in twee 8x PCIe lanen, voor elke GPU 8x.

Waarom zowel NV als AMD niet de oude Scan Line Interleave techniek gebruiken? In de tijd dat 3dfx met de originele SLI kwam hoefden ze zich bv geen zorgen te maken over vertex processing en fragment programs. Elke GPU zou z'n eigen triangle setup moeten regelen, wat enorm inefficient is. Daarnaast werd de framebuffer niet efficient gebruikt. Zat er bv 64MB op dan werd er effectief misschien maar zo'n 48MB gebruikt. Daar staat tegenover dat de fillrate wel volledig verdubbeld werd.

Overigens een leuk feitje... Ten tijde van de Voodoo3, zat de grote PR man van ATI, Richard Huddy, bij nVidia. Hij was toen hoofd van de developer relations van nVidia in Europa en was toen al net zo 'agressief' als nu bij AMD. Een quote uit 1999:
Rival 3D chipset manufacturer nVidia -- maker of the Riva TNT -- said the days of the 3D-only boards were long gone. "We agree with 3Dfx, combined 3D/2D boards are the way the industry is going. With Voodoo 1 and 2, 3Dfx had good entry point to the gaming market but it's now time to change," said nVidia's European development relations manager Richard Huddy.

Huddy claimed that vendors had to broaden out from the gaming market into the corporate desktop space. "3D is becoming more influential throughout the enterprise market. For instance, in business PowerPoint presentations will go 3D. We want to enable this."

nVidia is due to launch its own new chipset that spans the gaming and corporate market by mid-1999, according to Huddy.
Ongeveer 2 jaar later verliet Huddy NV samen met zijn team omdat ze het FX fiasco al aan zagen komen, en ze het niet eens waren met bepaalde beslissingen die er toendertijd gemaakt werden en NV wilde niet naar ze luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kwam net deze review tegen van de 780G vs MCP78:

http://www.pconline.com.c...reviews/0801/1210239.html

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_2_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_3_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_4_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_5_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/21/1210239_080119780GMCP78_26_thumb.jpg

En nu wat echte games:

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_6_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_7_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_8_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_9_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210239_080119780GMCP78_10_thumb.jpg

Wat me opvalt is dat de 780G slomer is dan de MCP78 (8200). Tenzij de losse geheugen module wordt gebruikt. Je begint haast te denken dat hyper memory niet werkt. Het is duidelijk dat de chip niet genoeg memory bandwith heeft om te presteren want met losse memory module is de chip veel sneller. Nu vraag ik me ook af of AMD die 780G + 64mb voor dezelfde prijs kan maken als nVidia de MCP78 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

CJ; hoe zat het ook alweer met Quad SLi of CF in Vista vs XP?

In XP kon dit niet maar in Vista wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Asus EAH3870 X2:

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Jan08/23/E840U-C_2D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Jan08/23/EAH3870X2_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Jan08/23/EAH3870X2_2.jpg

Kaart heeft 4 DVI poorten dus neem aan dat je er dus 4 monitoren aan kan hangen en dat het nu ook werkt sinds de 8.1 drivers.
Kaart heeft de volgende specs:
-825 MHz Core
-1GB VRAM (Ik gok dus 2x512)
-0.8 NS GDDR3 @ 1800 MHz (1250 MHz erg snel als je het mij vraagt :P Volgens mij zit dit spul ook op die Ultra kaarten)

Leuk kaartje als hij echt 0.8 ns heeft lijkt me dat wel wat. Cooler is ook beter echter gaat de lucht wel de kast in. Maar de cores worden wel allebei even goed gecooled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RappieRappie schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:23:
CJ; hoe zat het ook alweer met Quad SLi of CF in Vista vs XP?

In XP kon dit niet maar in Vista wel?
XP heeft een pre-render limiet die beperkt was tot 3 frames vooruit renderen. Hierdoor kon Quad SLI niet optimaal gebruikt worden zoals het bedoeld was. Quad SLI (en ook Quad CrossFire) zou eigenlijk zo moeten werken:

- GPU 1: frame 1
- GPU 2: frame 2
- GPU 3: frame 3
- GPU 4: frame 4

Maar aangezien er maar 3 frames vooruit gerenderd kon worden, werd de 4de GPU dus in dit geval niet gebruikt. Dit is ook de reden waarom ATI toendertijd zei dat Quad SLI op dat moment niets meer was dan een gimmick.

Om toch de vierde GPU te gebruiken en Quad SLI als marketingkreet (het klinkt immers stoer) te kunnen gebruiken, maakte nVidia gebruik van Alternate Frame Rendering op Split Frame Rendering, oftewel "AFR of SFR". Dit werkte als volgt:

- GPU1: bovenste helft frame 1
- GPU2: onderste helft frame 1
- GPU3: bovenste helft frame 2
- GPU4: onderste helft frame 2

Zoals je ziet hoeven er hier maar 2 frames vooruitgerenderd te worden, dus wordt de limiet van 3 frames in XP omzeilt. Dit is echter niet echt efficient. Vista heeft de pre-render limiet van 3 niet, dus kunnen alle 4 de GPUs optimaal gebruikt worden in pure AFR modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kijk is er toch nog een voordeel in vista tov XP :P Misschien over een tijdje maar eens een keer gaan kijken hoe de performance in vista momenteel is. Moet ook nog steeds die whiteout demo een keer in realtime gedenderd zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

CJ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:56:
De PCI Express Splitter chip op de X2 kaarten van AMD zorgt er alleen voor dat een 16x PCIe-bus verdeeld wordt in twee 8x PCIe lanen, voor elke GPU 8x.
Verklaar je nader, zou ik zeggen. Die PLX chip (PEX 8547) heeft 16*3=48 lanes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:14
Jullie hebben het allemaal over het feit dat de hd3870x2 als één kaart/gpu door de pc/ccc word gezien.
Betekent dit ook dat deze kaart het beter zal doen dan crossfire hd3870 in games waar crossfire niet of slecht is ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
CJ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 02:24:

Als al deze beloften waargemaakt worden dan lijkt de 3870X2 me een heel mooi kaartje. Ben nooit heel erg pro CF/SLI geweest juist vanwege deze nadelen.
Wel vind ik het jammer dat hij niet PCIe 2.0 is. Niet dat het echt uitmaakt, maar toch. 8)

Ook vraag ik me af of 1gb geheugen genoeg is voor de hogere resoluties met AA en AF aan. Ben dus benieuwd naar de test tussen de 1 en 2gb versies.... :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
HugoBoss1985 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:57:
Jullie hebben het allemaal over het feit dat de hd3870x2 als één kaart/gpu door de pc/ccc word gezien.
Betekent dit ook dat deze kaart het beter zal doen dan crossfire hd3870 in games waar crossfire niet of slecht is ondersteund?
Kan maar hoeft niet. Volgens mij heeft het niet goed werken in games vaak ook wat te maken met de games en de support voor AFR en andere render methodes.
Help!!!! schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:01:
[...]

Als al deze beloften waargemaakt worden dan lijkt de 3870X2 me een heel mooi kaartje. Ben nooit heel erg pro CF/SLI geweest juist vanwege deze nadelen.
Wel vind ik het jammer dat hij niet PCIe 2.0 is. Niet dat het echt uitmaakt, maar toch. 8)

Ook vraag ik me af of 1gb geheugen genoeg is voor de hogere resoluties met AA en AF aan. Ben dus benieuwd naar de test tussen de 1 en 2gb versies.... :)
Nja ik weet het niet. CF op 2x 8x heeft in ieder geval vertraging tov 2x 16x. Misschien worden de overige 48 lanes gebruikt tussen de GPU's zelf ?

Dus 2x 8x van het slot zeg maar naar de kaarten en de rest voor communicatie tussen de gpu's. Waardoor je geen prestatie verlies hebt tov 2x HD3870 op 2x 16x slots. (maar dit is een wilde gok)

[ Voor 46% gewijzigd door Astennu op 23-01-2008 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

srry

[ Voor 94% gewijzigd door ormagon op 23-01-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

Heel simpel, ja.

Doordat het als 1 grafische kaart werkt krijg je geen rare sprongen en drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ormagon schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:06:
[...]

Heel simpel, ja.

Doordat het als 1 grafische kaart werkt krijg je geen rare sprongen en drops.
Ga hier maar niet van uit. Volgens mij is het principe namelijk nog hetzelfde. Het zou met niets verbazen als HD3870 CF maar iets van 10% trager is of even snel op gelijke clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

@ CJ: bedankt voor die uitleg.

-Die ASUS ziet er een stuk beter uit dan de standaard kaart zeg!!! Ik overweeg om die van Dollarshops te annuleren en die ASUS te nemen... :9~

Edit; nee; je hebt het goed gezien Astennu; hete lucht in de kast... Dat moet ik niet hebben... Draait de standaard versie nou op 825 ofop 775? En zit daar ook van dat 0.8ns RAM op??? :?

[ Voor 36% gewijzigd door Format-C op 23-01-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
RappieRappie schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:17:
@ CJ: bedankt voor die uitleg.

-Die ASUS ziet er een stuk beter uit dan de standaard kaart zeg!!! Ik overweeg om die van Dollarshops te annuleren en die ASUS te nemen... :9~

Edit; nee; je hebt het goed gezien Astennu; hete lucht in de kast... Dat moet ik niet hebben... Draait de standaard versie nou op 825 ofop 775? En zit daar ook van dat 0.8ns RAM op??? :?
Zou me niets verbazen als de eerste Asus kaarten gewoon stock coolers hebben :)

Als het goed is lopen alle kaarten 825. Ik dacht gister bij een foto te zien dat er daar 1 ns samsung opzat. Maar ja dat zegt niet alles die ook die Micron D9 chips. Je hebt 3 versie's de 2.0 2.5 en 3.7 en worden allemaal door elkaar gebruik omdat ze ongeveer even hard gaan 0.8 ns is gewoon gegarandeerd die snelheid net als jou Q6600 gegarandeerd 2.4 doet. Die 0.8 gaan misschien meer ietsjes harder dan de 1.0ns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 107626 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:50:
[...]

Verklaar je nader, zou ik zeggen. Die PLX chip (PEX 8547) heeft 16*3=48 lanes. ;)
Misschien om de simpele reden dat het PCIe slot waar je de videokaart in steekt maar 16 PCIe lanen ter beschikking heeft en er dus maar 16 PCIe lanen te verdelen zijn? ;)

Intern tussen de twee GPUs kan de verbinding misschien wel hoger liggen, maar extern zijn er toch echt maar 16 lanen te verdelen. En voor zover ik weet is zijn er weinig (of zelfs geen) mobos die een fysiek 16xPCIe slot hebben die 32 lanen kan verdelen.
[...]
Het is wel een PCIe 2.0 videokaart. De RV670 is native PCIe 2.0. En het maakt inderdaad niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Laatst online: 16-06 17:27

Krizzie

Progressive Music \o/

[...]

Het is leuke marketing, maar het is eigenlijk 512MB en 1024MB. Optellen werkt niet. ;)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PowerColor Unveils Radeon HD 3650 & 3540 Cards

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Jan08/23/Tul-3600.jpg

Asus Launch Radeon HD 3650 OC

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Jan08/23/asus3650.jpg
ASUS introduced the world’s first overclocking version of the latest generation of AMD GPUs – the ATI Radeon™ HD 3650 chipset, with the ASUS EAH3650 TOP. With the EAH3650 TOP, gamers can expect core and memory clock performance boosts from 725MHz up to 800MHz, and from 800MHz up to 900MHz respectively. The ASUS EAH3650 Series utilizes the new specially designed Glaciator Fansink that effectively dissipates heat away from the graphics card. Much like a glacial storm, the Glaciator Fansink can quickly transfer heat away from the GPU and lower the temperature by a whopping 12ºC in comparison to reference design fansinks.
GeCube released HD3400 and HD3600 series

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Jan08/23/RX365XTG3-E3.jpg
GECUBE is releasing the HD3600 and HD3400 graphics cards to offer gamers a whole new level of performance and set the market alight once more. The GECUBE exclusive design HD3600 card that together with PCI-Express® 2.0 and DirectX™ 10.1 support allows the core and memory frequencies to be easily overclocked to 800MHz/1.0*2GHz. In addition to versions equipped with 512MB or 1.0GB of high-speed DDR2 memory, GECUBE is also offering a special edition equipped with 256MB or 512MB of high-speed GDDR3 memory.
Bron: http://vr-zone.com/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zo ziet de Jetway eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.dollarshops.eu/mec/images/Jetway/X38X2-EN-1GQ_main.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Die ziet er gaaf uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's gewoon het reference design met de Ruby sticker er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 16:18

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

CJ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:03:
Misschien om de simpele reden dat het PCIe slot waar je de videokaart in steekt maar 16 PCIe lanen ter beschikking heeft en er dus maar 16 PCIe lanen te verdelen zijn? ;)

Intern tussen de twee GPUs kan de verbinding misschien wel hoger liggen, maar extern zijn er toch echt maar 16 lanen te verdelen. En voor zover ik weet is zijn er weinig (of zelfs geen) mobos die een fysiek 16xPCIe slot hebben die 32 lanen kan verdelen.
Fair enough. Het leek me alleen zo'n zonde aangezien een groot deel van de data naar beide GPU's moet. Als een scene door twee GPU's word gerenderd, lijkt me dat in t locale geheugen van de GPUs ongeveer dezelfde info zit.
Het is wel een PCIe 2.0 videokaart. De RV670 is native PCIe 2.0. En het maakt inderdaad niet veel uit.
Als je er een PCIe 1.1 switch tussen zet, dan loopt de graka-communicatie niet meer op PCIe 2.0 snelheid, lijkt me... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb dollarshops ook nog eens gebeld om de clocks na te checken. Zij zeggen ook dat de officiele spec van Jetway af 775MHz core is.

Ik heb Jetway maar ff gemaild. Eens kijken wat ze zelf zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Maar 2 schermpoorten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanochtend alle reviews die nu uit zijn in de first post gestopt. Je kan ze hier vinden:
klik

Alleen de Toms Hardware review is teruggetrokken van het web. :+

[ Voor 51% gewijzigd door CJ op 23-01-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Net ff die review gekeken; hij schaalt aardig lijkt het. :) 100% snellere gemiddelde framerate dan 1 3870.. :)@ hierboven; tnx. Even lekker lezen op me werk. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 23-01-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 13:51:
Vanochtend alle reviews die nu uit zijn in de first post gestopt. Je kan ze hier vinden:
klik

Alleen de Toms Hardware review is teruggetrokken van het web. :+
Ben benieuwd of toms dan nog met de nieuwe driver gaat testen. Ik denk het niet dan dat je de 28e dezelfde review te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Astennu schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:25:
Asus EAH3870 X2:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Kaart heeft 4 DVI poorten dus neem aan dat je er dus 4 monitoren aan kan hangen en dat het nu ook werkt sinds de 8.1 drivers.
Kaart heeft de volgende specs:
-825 MHz Core
-1GB VRAM (Ik gok dus 2x512)
-0.8 NS GDDR3 @ 1800 MHz (1250 MHz erg snel als je het mij vraagt :P Volgens mij zit dit spul ook op die Ultra kaarten)

Leuk kaartje als hij echt 0.8 ns heeft lijkt me dat wel wat. Cooler is ook beter echter gaat de lucht wel de kast in. Maar de cores worden wel allebei even goed gecooled.
Waarom is een van de DVI's oranje?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
bartgrefte schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:14:
[...]

Waarom is een van de DVI's oranje?
Misschien de primary DVI poort om je eerste monitor op aan te sluiten.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ CJ

Bedankt voor je gedetalieerde uitleg man maare 3dfx heeft nooit AFR gebruikt het is altijd Scan Line Interleave geweest ;) zelfs met dee Voodoo5 serie werd SLI toegpast waarbij het heel erg nuttig was met FSAA.

SLI

"The Voodoo2 introduced Scan-Line Interleave (SLI) to the gaming market. In SLI mode, two Voodoo2 boards were connected together, each drawing half the scan lines of the screen. For the price of a second Voodoo2 board, users could essentially double their 3D throughput. A welcome result of SLI mode was an increase in the maximum resolution supported, now up to 1024×768. Despite the high cost and inconvenience of using three separate graphics cards (two Voodoo 2 SLI plus the general purpose 2D graphics adapter), the Voodoo2 SLI scheme was clearly the pinnacle of gaming performance at the time.

SLI capability was not offered in subsequent 3dfx board designs, although the technology would be later used to link the VSA-100 chips on the Voodoo 5.

Having since acquired 3dfx, NVIDIA in 2004 reintroduced the SLI brand (now for Scalable Link Interface) in their GeForce 6 Series. ATI Technologies has also since introduced its own multi-chip implementation, dubbed "CrossFire". Although Scalable Link Interface and Crossfire operate on the original SLI principle, the algorithms used are now totally different."

In deze test kan men zien hoe nuttig SLI kan zijn de Voodoo5 6000 met 4 VSA-100's en de 5500 met 2 en de 4500 met 1 :)
http://www.3dcenter.org/artikel/voodoo5-6000/index9.php

Dat is ook de meest recente review van de 6000 hehe, het is duits maar de benchmarks zeggen genoeg, op pagina 2 wordt er erg netjes uitgelegt hoe 3dfx zijn VSA-100 in elkaar zit:
http://www.3dcenter.org/artikel/voodoo5-6000/index2.php

Met Scan Line Interleave doen effen chips doen de effen lijnen en de oneffen chips de oneffen lijnen wat 1 beeld vormt. Het lijkt ook meer op CrossFire wat met tegels werkt op de zelfde soort manier, ATi was de gene die met AFR voor het eerst te voet ging 3dfx had zijn SLI wat veel voordeliger als nuttiger was in de meeste games van die tijd vooral met het gebruik van FSAA in vele games.

nVidia gebruike geen SLI maar SFR aka Split Frame Rendering, letterlijk kaart A doet bovenste helft van het beeld en kaart B doet het onderste helft van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Afbeeldingslocatie: http://pic.xfastest.com/sxs112/ASUS/363437S/3870X2-3D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/8227/1210234080120r680hd3870ie5.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die van ASUS is lief :D Maare klopt dat het stroom van de HD 3870 X2 zo achterlijk hoog is wat tussen de 319 a 333 Watt Ligt, damn man, meer als een HD 2900 XT Rev.A3 heh zelfs meer als die 8800 Ultra, wat me toch sterk lijkt. :X wat ze hier lekker beschijven arghhh :X
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=228355
Ze zeggen dat men het uit kan rekenen met dit tabel, of het nu allemaal klopt heh hoop ik van niet:
Afbeeldingslocatie: http://img3.pconline.com.cn/pconline/0801/20/1210234_080120_R680_temp.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-01-2008 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jammer dat de BTX standaard er nooit doorgekomen is :+
Maare klopt dat het stroom van de HD 3870 X2 zo achterlijk hoog is aka 334 Watt
Is dat verbruik niet van het complete systeem?

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 23-01-2008 14:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik vermoed vrij sterk van niet.
In de representatie naar de gebruiker toe wordt de 3870X2 wellicht als 'single' card getoond, maar intern zal het naar alle waarschijnlijkheid nog gewoon Crossfire zijn... de hele technische implementatie wijst hierop: 2 3870 boards met eigen geheugen en logica, incl een PCI-e splitter (1x16 -> 2x8) op 1 PCB. Dat is gewoon Crossfire op 1 PCB :)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mja, ik moet toch zeggen dat ik meer gecharmeerd ben van een single board dual GPU oplossing dan die dual board solution van nV. Als ze er nog voor kunnen zorgen dat er een single PCB oplossing zonder eventuele CF (of SLi) implementatie zou komen dat helemaal mooi zijn imho.Wat het mooist zou zijn is dat je een board hebt waar je naar behoefte GPU's in kan drukken/ pluggen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 23-01-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
CJ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 13:31:
Da's gewoon het reference design met de Ruby sticker er op.
Ja? Dat zie ik ook wel, maar ik vind deze gewoon mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog even geduld hebben ;) Na deze uitmelkerij komen nieuwe kaarten (R700 / GT200). AMD heeft nog niet echt de mogelijkheid gehad om direct een nieuwe gpu neer te zetten. nVidia waarschijnlijk wel, maar die wachten gewoon af en stoppen eerst de G80 in een 65nm jasje.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

RappieRappie schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:10:
Wat het mooist zou zijn is dat je een board hebt waar je naar behoefte GPU's in kan drukken/ pluggen. :)
En dan zeker ook nog geheugenbankjes en uitbreidingsloten voor een geluidskaart (over HDMI) ;)
Je krijgt dan gewoon 2 moederborden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RappieRappie schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:10:
Wat het mooist zou zijn is dat je een board hebt waar je naar behoefte GPU's in kan drukken/ pluggen. :)
Misschien komt dat, als torrenza ooit een standaard wordt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 23009 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:43:
@ CJ

Bedankt voor je gedetalieerde uitleg man maare 3dfx heeft nooit AFR gebruikt het is altijd Scan Line Interleave geweest ;) zelfs met dee Voodoo5 serie werd SLI toegpast waarbij het heel erg nuttig was met FSAA.
Ah ok... ik hoorde namelijk van een AMD medewerker die ook het een en ander van 3dfx af weet dat 3dfx op een gegeven moment ook af was gestapt van de originele Scan-Line Interleave omdat er te veel nadelen aan vast zaten. Zeker in de tijd dat hardware T&L in opkomst was als ook pixelshaders.

Scan-Line Interleave werkte goed in een tijd dat rendering gewoon heel simpel en recht door zee was. Rendering was gewoon een kwestie van het ontvangen van texture data en triangles, waarna de textures op de triangles gemapped werden en in de framebuffer geplaatst werden om uiteindelijk op je scherm getoverd te worden. We hadden toen nog niet te maken met pixel shading, geometry processing, T&L (zeer punt van 3dfx vanwege het volledig ontbreken van hardwarematige T&L), wat zeer moeilijk is om te verdelen over meerdere GPUs. Elke GPU moest dus hetzelfde doen, wat zeer inefficient was. Dit zag je ook bij inefficient gebruik van het geheugen.

Scan-Line Interleave is ideaal voor simpel renderen omdat de taken gemakkelijk te verdelen zijn. Door elke videokaart om de beurten een lijn te laten renderen was een 100% increase niet vreemd. Maar dit kan je gewoonweg niet behalen met de moderne renderingtechnieken. Er gebeurt nu veel meer bij het renderen zoals dat er bijvoorbeeld data nodig is van aangrenzende pixels of voorgaande frames, waardoor de performancewinst bijna nooit 100% kan zijn.

Dus hoe nuttig Scan-Line Interleave ook was geweest, dat is het nu gewoonweg niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm 3dfx SLI zal altijd zijn boostjes laten zien we hebben zelfs tests gedaan met Doom3, HalfLife2 en Painkiller met een Voodoo5 5500 AGP/PCI als de 6000 en de 6000 deed zo'n 80% fps meer ;) Alleen worden vele dingen van het spel niet ondersteund maar daar hebben we MesaFX 6.2.0.2 OpenGL32.dll's voor, het leuke er aan SLI werk altijd en het is altijd merkbaar vergeleken met 2 tegenover 1 VSA-100 als 4 tegenover 2 VSA-100's.

Hoewel 3dfx heeft altijd SLI gehad en niets anders, Quantum3D ging wat op het diepere pad zij gebruikte 3dfx SLI met hun Parallel Rendering techniek tesamen :)

Maare qua de manier van komt CrossFire het meeste overheen zelfs toen NV 3dfx kochte gingen de meeste 3dfx medewerkers bij ATi werken ;) ook de meeste 3dfx'ers die ik ken gebruiken een ATi kaart gewoon weg van de betere manier van Multi chip technologie die ze bezitten wat qua schaalbaar heid ook zuiniger inelkaar zit dan het andere oplossing die NV aanbied :)

de R700 gaat heel erg interessant worden aangezien het de eerste echte single VPU multi core wordt in de VPU/GPU markt.

ik vraag me af of dat NV ook voor een single GPU multi core oplossing gaat? Lijkt em ook wel interessant hoe zij daar op in gaan hehe, het blijft modder heen en weer gooien van de ene naar de ander, heh :D

Beste mensen hier wat meer HD 3870 X2 nieuws :D Dit keer van Tweaktown met hun review van het MSI model van dit prachtige rode monster :)
http://www.tweaktown.com/..._graphics_card/index.html

Hier de nette doos met goede uitleg wat in het pakket zit en nog meer goed nieuws hij is wel PCI-Express 2.0 ;) _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870gx2_04s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870gx2_03s.JPG

De dual VPU setup wordt als R680 XT gezien door GPU-Z btw
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870x2.JPG

Wat wel opvalt is dat de GDDR3 hoeveelheid als de bandbreedte daarvan als het antal rops maar voor 1 VPU gelden, die specs van die tweede VPU worden niet bijgerekend als 1 geheel maar als een CF setup wat het ook idd is :) heh! :o Lache dit. }:O

En natuurlijk MSI zijn model van de ATi Radeon HD 3870 X2 1024MB [2x 512MB]
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870gx2_12s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870gx2_13s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870gx2_11s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/msi3870gx2_07s.JPG

Heeh Zoependoedewi-jwa Tapp'ndadoedie!!!! *O* *O* *O*

Van Fudzilla ook nog wat nieuws qua de prijzen indicaties in euro's van de X2's
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5300&Itemid=1

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-01-2008 16:34 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.