Hoe zit dat trouwens met Zack & Wiki. Is het een beetje in de Monkey Island stijl? Dus ook veel praten, personages ontmoeten en een leuk verhaal? Ik krijg het idee dat het alleen een soort van puzzelspel is en je gewoon de ene na de andere puzzel voorgeschoteld krijt.
Ik heb 'm gisteren gehaald en een uur gespeeld, maar mijn eerste indruk is dat het zeker plezierig speelt. Het piratenthema en het puzzel aspect zijn te vergelijken met Monkey Island, maar het verhaal en de sfeer zijn totaal anders.
Veel dingen komen op mij wat "Japans" over (de tekenstijl, de tongval van de kreten van Wiki) maar dat geeft het spel ook wel een eigen sfeer.
De tekst is niet ingesproken, maar net als in Zelda mis ik het niet.
Het (eerste?) doel van het spel wordt vrij snel duidelijk gemaakt: verzamel de "lichaamsdelen" van de piraat Barbaros die in schatkisten over verschillende "levels" zijn verspreid. Qua opbouw lijkt het meer op Super Mario Galaxy (overworld met toegang tot de verschillende gebieden/levels) dan op een ouderwetse adventure.
Zo'n level bestaat dan uit een beperkte omgeving waarin je puzzels kan oplossen.
De puzzels beperken zich ook tot voorwerpen die je in zo'n level tegenkomt. Je hebt ook geen inventory, dus hoeft ook geen 100 voorwerpen af te lopen om te kijken met welke je een puzzel oplost.
Aangezien het doel in ieder level het bereiken van de schatkist is denk ik niet dat er veel verhaal-ontwikkelingen binnen zo'n level plaats gaan vinden.
Veel elementen kunnen worden gemanipuleerd met de wiimote. Dit wordt met pop-ups met daarin wiimote vasthoud-instructies duidelijk gemaakt wat op mij een beetje storend overkwam.
Overigens ziet het spel er prima uit, en belangrijker: het is (tot dusver) echt leuk om de puzzels uit te zoeken. Verwacht alleen geen Monkey Island voor de Wii.