Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:58:
Ik heb zo mijn bedenkingen bij de startpost, voor wie kritiek kan verdragen, lees verder. Voor alle duidelijkheid ik bedoel dit niet tegen de TS, wil enkel opbouwende kritiek kwijt aan al wie teksten voor TS kan/wil leveren.
De TS is een hybride geval dat door meerdere mensen is geschreven, herschreven, aangevuld, gecorrigeerd en aangepast is. Probleem hierbij is dat alleen een moderator of de topicstarter zelf de TS kan aanpassen. Maar de starter van een specifiek deel is niet per sé degene die een deel van de tekst gedaan heeft.
Maar goed, dat is een
reden voor hoe de TS er nu, ietwat inconsequent, uitziet. Het is geen excuses ervoor.
[...]
Hier zeg je x aantal keer dat beginners het elders moeten zoeken. Lijkt me aangenamer om bv een link neer te poten naar topics waar beginners terecht kunnen.
Daar ben ik het niet mee eens. Bepaalde soorten fotografie zijn nou eenmaal niet geschikt voor beginnende fotografen. Het zij zo. Dan moet je, binnen zo'n specifiek topic aangeven dat ervaring een vereiste is. Je bent niet verplicht om specifiek aan te geven waar je dan de benodigde kennis op kan doen. (Nog los van het feit dat je aan ervaring hoe-dan-ook zelf moet werken.)
[...]
Je spreekt van DE techniek. Is eerder EEN techniek. Een van de mogelijkheden om sfeerbeelden te maken in dergelijke situaties. Is het niet veel interessanter om ook alternatieven te bespreken ipv naar google te verwijzen? Anders kun je mss evengoed niet meer posten, zie google voor al uw vragen en antwoorden

Er zijn drie manieren om in weinig-licht situaties te fotograferen: Puur
available light aan de ene kant van het spectrum (maar dat is geen flitsen), en alles doodflitsen aan het andere eind van het spectrum. Daartussenin zit mild flitsen. En dat doe je dus door de de techniek van Dragging the Shutter toe te passen: je gaat voor een langere sluitertijd, open diafragma en hogere ISO (zodat je omgevingslicht meepikt) en laat de flitser beperkt afgaan. Er is maar 1 middenweg, en dat noemt men dus Dragging the Shutter. Het principe is vervolgens op verschillende manieren te benaderen.
[...]
Dat is gesproken. Uiteindelijk leer je veel door te proberen en van feedback te leren. Sinds digitaal is feedback direct mogelijk wat een groot pluspunt is.
[...]
Een aantal veelgebruikte/betaalbare lenzen lijkt me hier ook op zijn plaats? De leden kunnen hier mss kwijt wat ze zoal graag gebruiken van lezen?
En lichtsterke zoomlenzen (f2.8) heb je al voor < 400 EUR. Is dit niet geschikt of wordt dit ook als enorm duur beschouwd?
Inhakend op de eerdere opmerking over niveau, kan iemand die voldoende kennis en ervaring heeft met fotografie prima zelf bepalen wat geschikte eigenschappen zijn voor een lens voor deze vorm van fotografie. Op het moment dat je een TS maakt die ook de beginners moet voorzien, dan is een lijstje met aan te raden objectieven wel op z'n plaats.
En duur is relatief. Voor iemand die trots meldt dat hij/zij tweedehands een 350D met kitlens heeft aangeschaft is ook €400 duur. Laat staan een EF16-35/2,8L.
[...]
Goed dat dit aan bod komt!
Voor de info over gehoorbescherming mag ik dan wel expliciet krediet opstrijken. Bij deze

Kort samengevat interesseert mij vooral de technieken, materiaal (in de praktijk dan en specifiek voor dergelijke omstandigheden) en komt het nu allemaal nogal dikke nekkerig over. Zeker het begin.
Ik zet dit topic overigens bij m'n bookmarks dus ik probeer verder te volgen. Al veel mooie beelden zien passeren.
Zoals ik dus al aangaf: Je hebt in feite twee opties,
available light (als de belichting dat toelaat tenminste) en flitsen. Keihard de boel doodflitsen is geen optie (uitgezonderd een speficieke variant waarbij je meerdere zware radio-triggered studio flitsers gebruikt en
exclusief op flitslicht vastlegt) dus blijft er mild flitsen over, zodat je ook omgevingslicht meepakt. Daarbij kan je nog spelen met de rolverdeling tussen sluitertijd, diafragma, ISO en flitsvermogen, maar het blijft nog steeds onder de "Dragging the shutter" noemer vallen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE