Eindelijk, het werkt!!
Internet en Tv lopen niet meer via de Thomson ExperiaBox, maar via een Linksys WRT54GS met DD-WRT v24-pre sp2 (07/21/09) mega (SVN revision 12533). Letop, de mega firmware kan standaard maar op enkele WRT routers die 8 MB (of meer na zelf solderen van flashchip met meer MB) Flash ROM hebben. Ook is pas vanaf de pre-SP2 firmware de WAN port vlan assign probleem opgelost. Voorheen kon WAN port enkel aan VLAN 1 assigned worden, ook al trachtte je hem op een ander VLAN te assignen zette hij hem toch terug naar VLAN 1. Kennelijk was dit mijn probleem waarom ik internet niet aan de praat kreeg op de WRT54GS.
De SLM2008 heb ik er tussenuit kunnen houden vwb scheiden van de VLAN's. De Linksys WRT54GS doet nu het meeste werk zelf. Dus, STB voorzien van juiste VLAN, internet tunnel opzetten met al het andere dat ik graag wil. Alleen kan ik nog niet de telefoon scheiden daar ik ook een SIP box moet hebben voor conversie naar POTS.
Enkel heb ik ietswat in snelheid moeten inleveren, de Linksys trekt het net niet om de 30 Mbit door te zetten. Ipv 30 Mbit krijg ik er 22 Mbit doorheen. Kortom, eens kijken of de Linksys 610N iets kan betekenen.
Mijn opstelling is dus nu:
Genaxis --> Linksys WRT54GS (met DD-WRT firmware pre-SP2 revision 12533) WAN port
WRT54GS port 1 --> STB (tv) VLAN 4 untagged
WRT54GS port 2 --> EB (telefoon) VLAN 7 tagged
WRT54GS port 3 + 4 --> intern netwerk
WAN port is assigned aan VLAN 6, tagged en trunked mede VLAN 4 + 7.
Thanks Rido78 voor al het uitzoek werk!
Nu nog WRT54GS vervangen door een WRT610N met DD-WRT en een SIP box vinden.
hvandrie schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:10:
[...]
Zelf heb ik sinds een paar weken ook glasvezel van KPN hier in Almere. Nu heb ik getracht de door jou uitgevonden opstelling na te bootsen, ipv de D-Link heb ik Linksys WRT54G's (1 met DD-WRT en 1 zonder), om eea werkend te krijgen.
IPTV werkt, telefoon werkt via de EB, maar ik krijg internet niet aan de gang via Linksys WRT54G's.
Wanneer ik de EB voor test aan de SLM2008 hang om te zien of ik de poort juist heb geconfigureerd (VLAN 6 untagged) dan wordt terstond de internet verbinding keurig opgezet.
Nu heb ik dus middels een port mirror op de SLM met wireshark gemonitoord wat er zoal verstuurt word. Dus, een keer met de EB op VLAN 6 enkel, erna met de WRT54G (zowel met/zonder DD-WRT). Als ik met wireshark monitoor, zie ik wel dat de Linksys een PPPoE discovery doet, maar het krijgt nimmer een antwoord. Als ik beide snifs naast elkaar leg, zie ik dat in het discovery pakket wel een verschil zit mbt PPPoE Tags en payload length.
Just in case heb ik voor PPPoE login het mac adres van de EB gebruikt, ook Mac Address Clone op de WRT54G aangezet met EB Mac Adress... helaas zonder resultaat.
Enig idee wat ik verkeerd doe?