[Almeernet] Glasvezel in heel Almere

Pagina: 1 ... 9 ... 47 Laatste
Acties:
  • 341.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:33:
De homeplug is bijna noodzaak (daarom krijg je deze gratis bij extra tuners) daar je anders per kamer 2 x bekabeling moet aanleggen of de truuk moet uithalen om met een splitter de lijn te delen. IPTV en Internet
de homeplug gratis??
ik had geinformeerd hoe de extra kastjes aangesloten konden worden,toen kreeg ik te horen via de homeplug die aangeschaft kan worden voor iets van 85 euro per stuk.
of bekabeling tegen betaling
alleen eerste 2 kastjes worden aangesloten en 1 pc en telefoon
ik wacht voorlopig wel tot er meer aanbieders komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
eymey schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:04:
Ik weet dat je voor IPTV en Internet 2 aparte UTP's hebt (heb zelf ITV, dus hetzelfde pakket als glasvezel maar dan over ADSL en zonder de telefonie). Als je op iedere kamer ook internet wil afleveren zul je dus idd 2 utp's naar iedere kamer moeten regelen.

Maar formeel gezien als je alleen naar IPTV kijkt heb je dus gewoon alleen een UTP per ITV tuner extra nodig ;). Maar ben het met je eens. Homeplug zou goed moeten kunnen werken, maar wat ik ervan heb gelezen is het inderdaad zo dat je echt mazzel moet hebben met je bekabeling.

In het ene huis werkt het perfect, zelfs achter verdeeldozen en door groepen heen en in het andere huis werkt het alleen zowat op dezelfde wandcontactdoos.
Het is alleen niet te hopen dat je 3 fase in je huis hebt en de groepen in de slaapkamers verdeeld over verschillende fases,dan gaat het moeilijk worden met de homeplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de KPN krijg je bij iedere extra tuner een homeplug gratis i.v.m. het vervallen van de analoge televisie.

Persoonlijk ga ik waarschijnlijk de glasvezel opzeggen (heel jammer), daar ik niet zit te wachten op allemaal extra kastjes in mijn huis en bedieningsproblemen bij de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:57:
Volgens de KPN krijg je bij iedere extra tuner een homeplug gratis i.v.m. het vervallen van de analoge televisie.

Persoonlijk ga ik waarschijnlijk de glasvezel opzeggen (heel jammer), daar ik niet zit te wachten op allemaal extra kastjes in mijn huis en bedieningsproblemen bij de kinderen.
Hoe vervelend het ook is maar de kastjes zijn (in ieder geval voorlopig) de toekomst bij alles en iedereen die TV aanbiedt.
Het is slechts een kwestie van tijd voor ook UPC alleen nog maar digitaal aanbiedt en je dus geconfronteerd wordt met extra kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Of de consument wordt zich eindelijk eens massaal bewust door de steeds hoger wordende energieprijzen en gaat massaal eens klagen over het extra stroomverbruik wat zulks wel niet oplevert.

Want alleen voor glasvezel van KPN ben je met de ' standaard' uitrusting (genexis, experiabox, settopbox) dus al snel 30 watt aan continu vermogen kwijt, plus nog extra verbruik als je het ook echt actief gebruikt. Tel daar nog eens wat switches, develo's, etc. bij op en dus nog meer extra settopboxen.

Nee, dank je KPN, UPC en andere fijne zogenaamd 'innovatieve' amateurtjes.

Ik weet zelf dat ik komend jaar nog eens erg goed ga heroverwegen of ik uberhaupt bij iTV via ADSL wil blijven of gewoon weer dvb-t ga nemen (met een tuner in nieuw aan te schaffen TV zelf, dus). Maar ik ga zeker niet meer over op glas bij hen, of ze moeten hun aanbod echt drastisch aantrekkelijker maken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
eymey schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:10:
Of de consument wordt zich eindelijk eens massaal bewust door de steeds hoger wordende energieprijzen en gaat massaal eens klagen over het extra stroomverbruik wat zulks wel niet oplevert.

Want alleen voor glasvezel van KPN ben je met de ' standaard' uitrusting (genexis, experiabox, settopbox) dus al snel 30 watt aan continu vermogen kwijt, plus nog extra verbruik als je het ook echt actief gebruikt. Tel daar nog eens wat switches, develo's, etc. bij op en dus nog meer extra settopboxen.

Nee, dank je KPN, UPC en andere fijne zogenaamd 'innovatieve' amateurtjes.

Ik weet zelf dat ik komend jaar nog eens erg goed ga heroverwegen of ik uberhaupt bij iTV via ADSL wil blijven of gewoon weer dvb-t ga nemen (met een tuner in nieuw aan te schaffen TV zelf, dus). Maar ik ga zeker niet meer over op glas bij hen, of ze moeten hun aanbod echt drastisch aantrekkelijker maken.
Zo maar wat IDtjes,

Je kan ook zorgen dat je meer gaat verdienen, kan je toch genieten van al die mooie producten en diensten zonder te zeuren.

Of je kan zo'n hometrainer fiets dinges kopen met een dynamo (en luchtverfrisser), doe je ook eens wat aan je lijf als je voor de buis wil hangen.

• eymey
Ik verdien ruim voldoende om van die ' mooie' producten en diensten te genieten en zo'n hometrainer met dynamo.... waar kan je die kopen? :D.

Nee, buis hangen valt eigenlijk ook nog wel mee (zo belangrijk vind ik TV nou ook weer niet.... als er nu een glas provider zou opstaan die snel internet biedt icm analoge tv zou ik dat nemen, want digitaal hoeft van mij helemaal niet per se... wil alleen geen 16 euro p/mnd uitgeven aan UPC, uit principe).

Maar alle gekheid op een stokje: Ik vind het gewoon belachelijk dat, terwijl het technisch perfect anders kan, fabrikanten zo onnadenkend maar wat hardware in elkaar flansen zonder over het stroomverbruik na te denken. Niet omdat ik voor mezelf een kleine 25 euro per jaar extra voor een settopbox plus nog eens 40 euro per jaar voor een Experiabox nou zo onbetaalbaar vind, maar puur uit het principe dat het gewoon totaal onnodig is en we op deze manier met z'n allen (al die kastjes van iedereen bij elkaar) nooit op een wat duurzamere manier energie gaan consumeren.

Ik hooud wel van comfort in m'n huis (makkelijk apparatuur gebruiksklaar hebben zonder ' harde' knoppen of lange opstarttijden) maar bv. een Fritzbox (6 watt voor het HELE apparaat) of een goed ontworpen TV (minder dan 1 watt standby) of homecinema receiver (idem) bewijzen bv. ook prima dat je dat comfort prima kan hebben terwijl de aarde het ook nog leuk blijft vinden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05
Ik heb gisteren een brief van KPN ontvangen om extra itv tuners te bestellen (tot 1-10 mogelijk met het eerste jaar gratis) ondanks het feit dat mijn bestelling de status "ontvangen" heeft en nog niet in behandeling is.

Ondanks dat en ondanks het feit dat ik mijn netwerk zonder aanpassingen kan splitsen in een itv en internet deel ben ik niet echt blij met deze actie, hiermee ga je toch serieus UPC overwegen.

Ik kan me de overwegingen van kpn wel voorstellen en misschien was dit over drie jaar wel helemaal geen issue geweest maar nu is het dat wel.

[ Voor 43% gewijzigd door joop99 op 20-08-2009 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen m'n vader de brief kreeg dat analoog niet meer ondersteund zou worden heeft hij gelijk de bestelling geannuleerd. Dit hadden we specifiek gevraagd bij het aanvragen! gemiste kans van KPN..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 14:50
Eindelijk, het werkt!!
Internet en Tv lopen niet meer via de Thomson ExperiaBox, maar via een Linksys WRT54GS met DD-WRT v24-pre sp2 (07/21/09) mega (SVN revision 12533). Letop, de mega firmware kan standaard maar op enkele WRT routers die 8 MB (of meer na zelf solderen van flashchip met meer MB) Flash ROM hebben. Ook is pas vanaf de pre-SP2 firmware de WAN port vlan assign probleem opgelost. Voorheen kon WAN port enkel aan VLAN 1 assigned worden, ook al trachtte je hem op een ander VLAN te assignen zette hij hem toch terug naar VLAN 1. Kennelijk was dit mijn probleem waarom ik internet niet aan de praat kreeg op de WRT54GS.

De SLM2008 heb ik er tussenuit kunnen houden vwb scheiden van de VLAN's. De Linksys WRT54GS doet nu het meeste werk zelf. Dus, STB voorzien van juiste VLAN, internet tunnel opzetten met al het andere dat ik graag wil. Alleen kan ik nog niet de telefoon scheiden daar ik ook een SIP box moet hebben voor conversie naar POTS.

Enkel heb ik ietswat in snelheid moeten inleveren, de Linksys trekt het net niet om de 30 Mbit door te zetten. Ipv 30 Mbit krijg ik er 22 Mbit doorheen. Kortom, eens kijken of de Linksys 610N iets kan betekenen.

Mijn opstelling is dus nu:

Genaxis --> Linksys WRT54GS (met DD-WRT firmware pre-SP2 revision 12533) WAN port

WRT54GS port 1 --> STB (tv) VLAN 4 untagged
WRT54GS port 2 --> EB (telefoon) VLAN 7 tagged
WRT54GS port 3 + 4 --> intern netwerk

WAN port is assigned aan VLAN 6, tagged en trunked mede VLAN 4 + 7.
Thanks Rido78 voor al het uitzoek werk!

Nu nog WRT54GS vervangen door een WRT610N met DD-WRT en een SIP box vinden.
hvandrie schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:10:
[...]

Zelf heb ik sinds een paar weken ook glasvezel van KPN hier in Almere. Nu heb ik getracht de door jou uitgevonden opstelling na te bootsen, ipv de D-Link heb ik Linksys WRT54G's (1 met DD-WRT en 1 zonder), om eea werkend te krijgen.
IPTV werkt, telefoon werkt via de EB, maar ik krijg internet niet aan de gang via Linksys WRT54G's.
Wanneer ik de EB voor test aan de SLM2008 hang om te zien of ik de poort juist heb geconfigureerd (VLAN 6 untagged) dan wordt terstond de internet verbinding keurig opgezet.
Nu heb ik dus middels een port mirror op de SLM met wireshark gemonitoord wat er zoal verstuurt word. Dus, een keer met de EB op VLAN 6 enkel, erna met de WRT54G (zowel met/zonder DD-WRT). Als ik met wireshark monitoor, zie ik wel dat de Linksys een PPPoE discovery doet, maar het krijgt nimmer een antwoord. Als ik beide snifs naast elkaar leg, zie ik dat in het discovery pakket wel een verschil zit mbt PPPoE Tags en payload length.
Just in case heb ik voor PPPoE login het mac adres van de EB gebruikt, ook Mac Address Clone op de WRT54G aangezet met EB Mac Adress... helaas zonder resultaat.

Enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De SIP box kan je, ben ik bang, vergeten :(. Je zal hier altijd de Experiabox voor moeten blijven gebruiken, aangezien KPN weigert om je SIP gegevens vrij te geven. Die zitten dus verstopt (zelfs als je bij de configuratie van de experiabox weet te komen kun je er nog niet achter komen).

Dit is voor mij ook de hoofdreden om GEEN glasvezel bij KPN te nemen. Bij m'n huidige ADSL+iTV combi bel ik ook al niet via KPN, puur en alleen om deze reden!

En helaas, KPN is zo stom geweest om het glasvezel pakket (zoals bij bijna iedere zichzelf respecterende provider) niet modulair te maken. Je moet dus alles afnemen... of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ben overigens wel benieuwd hoeveel meer mensen er nu af zullen zien van glasvezel. Stiekem hoop ik een heleboel.... zodat de gemeente misschien eindelijk eens ingrijpt en Reggefiber op het contract wijst en ze dwingt om voortvarender te werk te gaan bij het toelaten van andere providers op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn mening ben je echt een dief van je eigen portemonnee als je nu een pakket bij KPN gaat nemen. Ik wacht wel op de concurrentie, als die ooit komt... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
eymey schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:50:
De SIP box kan je, ben ik bang, vergeten :(. Je zal hier altijd de Experiabox voor moeten blijven gebruiken, aangezien KPN weigert om je SIP gegevens vrij te geven. Die zitten dus verstopt (zelfs als je bij de configuratie van de experiabox weet te komen kun je er nog niet achter komen).

Dit is voor mij ook de hoofdreden om GEEN glasvezel bij KPN te nemen. Bij m'n huidige ADSL+iTV combi bel ik ook al niet via KPN, puur en alleen om deze reden!

En helaas, KPN is zo stom geweest om het glasvezel pakket (zoals bij bijna iedere zichzelf respecterende provider) niet modulair te maken. Je moet dus alles afnemen... of niets.
Nee, je kunt ook alleen internet + bellen nemen (zonder tv)>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 15:56
eymey schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:52:
Ben overigens wel benieuwd hoeveel meer mensen er nu af zullen zien van glasvezel. Stiekem hoop ik een heleboel.... zodat de gemeente misschien eindelijk eens ingrijpt en Reggefiber op het contract wijst en ze dwingt om voortvarender te werk te gaan bij het toelaten van andere providers op het netwerk.
Ik stond op het punt! Nu niet meer... Toch nog maar langer afwachten hoe het Almeerse glas zich ontwikkelt qua techniek en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijp ik het goed dat als je meerdere TVs wilt aansluiten elke TV een "eigen" UTP kabel nodig heeft? En dat internet dan ook weer een eigen kabel nodig heeft?

/grinn hopelijk heb ik het verkeerd begrepen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 08:28:
Begrijp ik het goed dat als je meerdere TVs wilt aansluiten elke TV een "eigen" UTP kabel nodig heeft? En dat internet dan ook weer een eigen kabel nodig heeft?

/grinn hopelijk heb ik het verkeerd begrepen ;-)
klopt of je moet alles draadloos laten aansluiten maar daar zit ook weer een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-09 21:53

nielsj

ondertitel

eymey schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:52:
Ook voor mij zijn de experia box en het verplichte nemen van telefoon (en tv als je sneller wilt) redenen om maar te wachten op wat concurentie. :(

blup blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:15:
[...]

klopt of je moet alles draadloos laten aansluiten maar daar zit ook weer een prijskaartje aan.
Thnx,

Ik heb een broertje dood aan draadloos, zeker wat betreft HD-contentstreamen. Ik had gehoopt dat ik alles over UTP kon laten lopen, heb immers in elke kamer een UTP aansluiting maar ik ga er zeker niet nog eens kabels heen trekken, past waarschijnlijk ook niet. Toch misschien maar geen glas nemen dan, hoewel ik ook helemaal klaar ben met CanalDigitaal, die schotel is ook geen optie meer. UPC is wat mij betreft al helemaal geen optie, heb daar gewerkt en het zijn echt ratten.

Boehoe :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Adlermann schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:26:
[...]

Nee, je kunt ook alleen internet + bellen nemen (zonder tv)>
Bron? Ik zie dat nergens staan op hun site hoor. Als ik nou alleen internet + TV kon nemen, dan had ik het nog serieus overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
eymey schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:37:
[...]

Bron? Ik zie dat nergens staan op hun site hoor. Als ik nou alleen internet + TV kon nemen, dan had ik het nog serieus overwogen.
staat gewoon op de site. 30 mbit internet + bellen voor 55 euro per maand. Doe de postcode check en dan onderaan in het klein staat internet + bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 24-08-2009 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Adlermann schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:00:
[...]

staat gewoon op de site. 30 mbit internet + bellen voor 55 euro per maand. Doe de postcode check en dan onderaan in het klein staat internet + bellen.
maar hij wil internet + tv

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
RoRoo schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:08:
[...]

maar hij wil internet + tv
Lees de discussie nog eens goed. Hij vroeg om een bron voor het internet + bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
thanks voor het aanwijzen :)

Maar goed, nog steeds 55 euro. Dat is dus nauwelijks interessant, aangezien je voor dat prijsverschil nergens goedkoper TV kan krijgen (tenzij je gewoon echt geen tv wil of alleen ned. 1, 2 en 3 genoeg vindt).

En nog steeds asymmetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:52
Ik heb 1 UTP kabel van de meterkast naar mijn TV meubel liggen, daarover stream ik films van mijn NAS (aan het netwerk dus) naar mijn mediabox.
Moet ik nu voor digitale TV een aparte UTP kabel aanleggen of kan ik het digitale TV signaal op mijn switch in de meterkast aansluiten en bij mijn TV van het netwerk plukken en de ontvanger in stoppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ASS-Ware schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:18:
Ik heb 1 UTP kabel van de meterkast naar mijn TV meubel liggen, daarover stream ik films van mijn NAS (aan het netwerk dus) naar mijn mediabox.
Moet ik nu voor digitale TV een aparte UTP kabel aanleggen of kan ik het digitale TV signaal op mijn switch in de meterkast aansluiten en bij mijn TV van het netwerk plukken en de ontvanger in stoppen ?
Nee, dat kan dus niet. Maar dat is inmiddels nou zo ongeveer wel 100x vermeld in dit topic!!! Zelfs nog op dezelfde pagina :S.

LAN en TV gaan over -- aparte -- kabels! Je kan hoogstens twee v-lan capable switches neerzetten (1 aan beide einden van de kabels) maar denk dat een extra kabeltje leggen goedkoper is :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je ook een aparte UTPkabel (dus alleen voor TV) naar boven kunnen trekken en daar dan een (normale)switch tussen kunnen zetten naar de andere TVs op de slaapkamers?

kpn kastje UTP TV >====>switch>====>slaapkamer1
..................................................>====>slaapkamer2

enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, dat kan prima.

Ik heb gezien dat KPN normaal gesproken zelf, als ze bij installatie al meerdere STB's opleveren, dat ook op die manier doet.

edit:

De switch moet dan wel zo dom mogelijk zijn, dus gewoon zo simpel mogelijk

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 24-08-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
eymey schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:21:
[...]

Nee, dat kan dus niet. Maar dat is inmiddels nou zo ongeveer wel 100x vermeld in dit topic!!! Zelfs nog op dezelfde pagina :S.
Sorry, ik las iets anders in dat andere onderwerp, was niet hetzelfde als mijn vraag.
LAN en TV gaan over -- aparte -- kabels! Je kan hoogstens twee v-lan capable switches neerzetten (1 aan beide einden van de kabels) maar denk dat een extra kabeltje leggen goedkoper is :D.
Die extra kabel past niet door de pijp, waar nu 1 x UTP en 1 maal Coax kabel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op andere sites gehoord dat KPN stopt met het analoge tv signaal in 2010.
En dat men een extra digitale ontvanger bij krijgt.
Er zijn veel mensen zoals ik die alleen maar een coax kabel naar diverse kamers hebben lopen.
Ik heb een half jaar geleden nog een HDD-recorder gekocht die werkt alleen maar met het analoge signaal
En met de werving van klanten heeft men gezegd dat al alles blijft werken ook het analoge tv signaal.
Ik begrijp KPN niet.
Nu moet toch nog mijn oude kabelaansluiting blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is heel vervelend Fibertester maar waarom 6 maanden geleden nog investeren in analoog (HDD-recorder). Een aantal jaar geleden was al duidelijk dat analoog op zn eindje liep. Ik ben zelfs verbaast dat als je glas neemt van KPN er ook nog "analoog" STBs worden aangesloten. En verder verbaast het mij dat iemand die Fibertester heet klaagt over het beeindigen van een analoog signaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de naam fibertester betreft ik moest maar wat verzinnen.
Ik ben op de informatie avonden geweest en toen was KPN daar ook bij en die zeiden dat het analoog signaal ook word doorgestuuurd via glasvezel en die word in de FTU omgezet naar analoog signaal en komt uit de F conector die op de FTU zit.
En omdat ik en diverse meerder tvs hebben staan was ik wel blij met het analoge signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:36:
[...]

Thnx,

Ik heb een broertje dood aan draadloos, zeker wat betreft HD-contentstreamen. Ik had gehoopt dat ik alles over UTP kon laten lopen, heb immers in elke kamer een UTP aansluiting maar ik ga er zeker niet nog eens kabels heen trekken, past waarschijnlijk ook niet. Toch misschien maar geen glas nemen dan, hoewel ik ook helemaal klaar ben met CanalDigitaal, die schotel is ook geen optie meer. UPC is wat mij betreft al helemaal geen optie, heb daar gewerkt en het zijn echt ratten.

Boehoe :-(
Vergeet die PLC's niet (ethernet over het lichtnet). Die dingen gaan tegenwoordig al tot iets van 200Mb/s als ik het goed heb. Zelf heb ik de 85Mb/s van Netgear voor naar zolder (geen bereik) en die hebben nog nooit problemen gegeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.fr/images/powerline/photos/xavb101.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, om de een of andere reden vergeet ik die mogelijkheid steeds. Geen idee waarom maar dat zou idd ook een optie kunnen zijn. Thnx voor het (opnieuw onder de aandacht brengen :) ) Als ik het goed begrijp ben jij er tevrede over. Keuzes, keuzes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Ass-ware: Die coax kan je er straks uit halen ;-).

En anders toch homeplug gaan proberen, of dan toch een V-LAN switch. Maar dat laatste, geldt overigens ook voor de homeplugs, is wel weer extra stroomverbruik.

Het zou zo leuk zijn als die hele tv-bende nou ook eens ging standaardiseren. In kabelland begint het eindelijk een beetje te komen met generieke CI+ ondersteuning (behalve bij UPC :r dan).... begint hetzelfde gedoe weer opnieuw met IPTV :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:12:
Zou je ook een aparte UTPkabel (dus alleen voor TV) naar boven kunnen trekken en daar dan een (normale)switch tussen kunnen zetten naar de andere TVs op de slaapkamers?

kpn kastje UTP TV >====>switch>====>slaapkamer1
..................................................>====>slaapkamer2

enz?
Dit kan inderdaad, met als enige probleem dat Slaapkamer 1 en 2 beide naar dezelfde content moeten kijken. Mocht je meer willen weten, moet je eens gaan zoeken bij deze topic, want bij XMS hebben ze al wat langer IPTV over glas.

[ Voor 5% gewijzigd door chocka op 25-08-2009 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
eymey schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:17:
@Ass-ware: Die coax kan je er straks uit halen ;-).
Niet als je analoog of een schotel wilt blijven gebruiken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dan niet nee :D. Maar komt je schotel binnen via de meterkast dan? En analoog gaat er, zoals je weet, straks dus uit met glas. Of je moet glasvezel voor alleen internet + telefonie willen nemen en dan nog bij UPC blijven (want dat is de enige die hier in Almere nog analoog aanbiedt, dus :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dan niet nee :D. Maar komt je schotel binnen via de meterkast dan?
Dat wordt misschien de bedoeling ja.
En analoog gaat er, zoals je weet, straks dus uit met glas. Of je moet glasvezel voor alleen internet + telefonie willen nemen en dan nog bij UPC blijven (want dat is de enige die hier in Almere nog analoog aanbiedt, dus :) )
Ik wil in principe glas alleen voor internet, als je er maar een web- en mailserver achter mag draaien.
Zo niet, laat dan maar.

TV doen we dan misschien met schotel en telefonie doen we al over VOIP (met een VOIP centrale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik wil eigenlijk ook glas alleen voor internet.... en waarschijnlijk dus ook voor TV omdat m'n huidige iTV abbo over ADSL van kpn ook aardig bevalt (op de nukken van de settopbox na dan).

Voip gaat hier ook lekker via een Siemens C450 IP, direct op het SIP account bij Callvoip geregistreerd. En dat vind ik het grote manco aan bellen van KPN: Je kan niet je eigen apparatuur direct op de SIP server laten registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
http://www.echo.nl/al-bu/...g.glasvezelnet.op.schema/

Shoot them :-) (figuurlijk dan, laat de stranden van Almere maar WEL veilig blijven :D )

[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 25-08-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
LAN en TV gaan over -- aparte -- kabels!
Hieruit maak ik op dat ik helemaal geen switches e.d. mag gebruiken.

Dus, kabel van glasvezel boxje in de switch, kabel van switch naar andere switch, kabel van die laatste switch naar tuner.

Ik begrijp niet waarom dat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

eymey schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:44:
En dat vind ik het grote manco aan bellen van KPN: Je kan niet je eigen apparatuur direct op de SIP server laten registreren.
KPN ziet het dan ook niet als 'jouw' spullen; maar als spullen die jij in bruikleen hebt van KPN (behalve het Genexis CPE dingetje na dan, dat zou je wellicht als 'jouw' CPE kunnen interpreteren).

Ik vind het trouwens nog steeds belachelijk dat Online (en anderen) zo worden tegengewerkt door Reggefiber/KPN, deze situatie zorgt er alleen maar voor dat het hele fiber project mislukt puur omdat mensen vanwege de 'horror verhalen' m.b.t. KPN glasvezel (en wellicht slechte ervaringen met het bedrijf KPN in het algemeen) óf afwachten óf overstappen van DSL naar een Fiberpower abo van UPC (al heb ik gehoord dat je daar ook niet echt blij van wordt als je meer dingen doet behalve websurfen en email ophalen).

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:51:
[...]

Hieruit maak ik op dat ik helemaal geen switches e.d. mag gebruiken.

Dus, kabel van glasvezel boxje in de switch, kabel van switch naar andere switch, kabel van die laatste switch naar tuner.

Ik begrijp niet waarom dat niet werkt.
Dat zou gewoon moeten werken, MITS de switch aan de kant van de experiabox in de speciaal voor TV aangewezen ethernetpoort zit! Maar in hetzelfde fysieke netwerk segment mag dus niet een kabel zitten die ook op je LAN zit aangesloten. Oftewel, je LAN subnet en IPTV subnet mgen niet hetzelfde fysieke Ethernet segment delen. Waarschijnlijk omdat KPN geen LAN verkeer van abonnees per ongeluk op het IPTV netwerk wil hebben, maar meer praktisch gezien omdat er op het IPTV netwerk ook een DHCP server actief is voor de settopboxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
mindcrash schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:06:
[...]

KPN ziet het dan ook niet als 'jouw' spullen; maar als spullen die jij in bruikleen hebt van KPN (behalve het Genexis CPE dingetje na dan, dat zou je wellicht als 'jouw' CPE kunnen interpreteren).

Ik vind het trouwens nog steeds belachelijk dat Online (en anderen) zo worden tegengewerkt door Reggefiber/KPN, deze situatie zorgt er alleen maar voor dat het hele fiber project mislukt puur omdat mensen vanwege de 'horror verhalen' m.b.t. KPN glasvezel (en wellicht slechte ervaringen met het bedrijf KPN in het algemeen) óf afwachten óf overstappen van DSL naar een Fiberpower abo van UPC (al heb ik gehoord dat je daar ook niet echt blij van wordt als je meer dingen doet behalve websurfen en email ophalen).
Ik wil ook niet dat KPN het ziet als "mijn" spullen, maar dat ik "mijn"spullen mag gebruiken ipv. "hun " spullen!

En tsja... er is dus genoeg keus voor de 'gewone' consument: Of je neemt ADSL (ruime keuze in providers), OF je neemt UPC, OF je neemt KPN glasvezel. Maar strict genomen kies je bij KPN glasvezel en UPC dus uit twee partijen waar verschillende mensen om hun moverende reden liever niets meer mee te maken zouden willen hebben en die beiden je keuzevrijheid in te gebruiken apparatuur en indeling van eigen LAN drastisch inperken.

Eigenlijk biedt alleen XS4ALL je bij alles maximale keuzevrijheid maar ja, zij innoveren al jaaaaaren niet meer. Het zou geweldig zijn als zij actief zouden worden op de IPTV markt (glasvezel en ADSL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Waarschijnlijk omdat KPN geen LAN verkeer van abonnees per ongeluk op het IPTV netwerk wil hebben, maar meer praktisch gezien omdat er op het IPTV netwerk ook een DHCP server actief is voor de settopboxen.
Ah, ik heb een eigen DHCP server, nee, dat gaat dan niet werken ... sniff.
Enfin, voor mij dus geen glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
óf overstappen van DSL naar een Fiberpower abo van UPC (al heb ik gehoord dat je daar ook niet echt blij van wordt als je meer dingen doet behalve websurfen en email ophalen).
UPC blijft een netwerk, dus als je buurman heftig zit te downen, kan jij daar hinder van ondervinden. Daarnaast is het algemeen bekend dat ze 100% laten betalen, terwijl er 's avonds en in het weekend flink geknepen wordt op torrents en usenet downloads. Collega had probleem dat HDTV zich continue aan het updaten is, maar als dit gebeurd kan je geen TV kijken. Om vervelend van te worden. Ze liet een monteur komen en moest aan de deur eerst 75 euro ophoesten alvorens meneer binnen wilde komen. Dit had UPC niet van te voren gemeld. Vervolgens is die onverrichte zaken weer weg gegaan, want hij kon het probleem niet vinden. En die 75 euro dan? UPC moet eerst uitzoeken wat het probleem wel is en zodra dat bekend is, krijgt ze haar geld pas terug indien het probleem bij UPC heeft gelegen. Daar is nu alweer drie maanden mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
chocka schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:33:
[...]

UPC blijft een netwerk, dus als je buurman heftig zit te downen, kan jij daar hinder van ondervinden.
Dit hoeft in principe niet meer voor te komen. COM 21 had daar wel last van, maar het DOCSIS platform nauwelijks. In principe heb je dat zelfde probleem ook bij adsl,glas etc. Zodra het op de gemeenschappelijke kabel komt is het gewoon netjes delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

Ah, ik heb een eigen DHCP server, nee, dat gaat dan niet werken ... sniff.
Enfin, voor mij dus geen glas.
Deze dhcp server is alleen voor de set-top boxen, niet voor je pc's. De set top boxen zitten op een compleet ander netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat klopt, maar in ASS-Ware z'n beoogde opstelling zou dat dus niet meer het geval zijn. Dan zou de dhcp-server in de Experiabox conflicteren met de DHCP server op het IPTV netwerk van KPN.

Voor je PC's zou dat nog niet zo uitmaken... die worden niet geaccepteerd door de IPTV dhcp server en dus krijgen ze alsnog een IP adres van de experiabox op het LAN subnet, maar andersom kan het wel gebeuren dat de settopbox een IP adres krijgt van de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Adlermann schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:26:
[...]

Dit hoeft in principe niet meer voor te komen. COM 21 had daar wel last van, maar het DOCSIS platform nauwelijks. In principe heb je dat zelfde probleem ook bij adsl,glas etc. Zodra het op de gemeenschappelijke kabel komt is het gewoon netjes delen.
Het klopt op zich wel dat het docsis platform erg goed bestand is tegen het probleem dat je met al je buren op 1 ' bus' zit. Echter, het blijft als je het aan de basis bekijkt een probleem.

Men rept nu bijvoorbeeld hard over concurrentie op de kabel, maar hoe ga je dat technisch realiseren? In het geval van ADSL en Glasvezel is het nog vrij simpel. Tot aan de "POP" / wijkcentrale loopt jouw eigen "prive-fiberpaar" danwel "prive-koperkern" vanuit jouw huis. De beoogde provider die op dit netwerk diensten wil aanleggen kan in principe zijn eigen infra aanleggen tussen de POPs en dus de 'last mile' compleet bedienen. Plus dat de capaciteit van een fiber tussen POP's zo hoog kan zijn dat meerdere providers prima dezelfde backbone kunnen gebruiken om een interessant pakket diensten naar abonnees toe te krijgen.

Bij Coax zul je vanwege de busstructuur altijd de beschikbare frequentieruimte tussen die providers moeten verdelen: Hoe meer providers, hoe minder slots per provider, des te minder bandbreedte vretende toepassingen deze bij de abonnees kan krijgen.

Correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dat klopt, maar in ASS-Ware z'n beoogde opstelling zou dat dus niet meer het geval zijn. Dan zou de dhcp-server in de Experiabox conflicteren met de DHCP server op het IPTV netwerk van KPN.
Experiabox ?
Mijn Windows Server 2003 DHCP bakkie dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Yep, maar die zou je mogen gaan opgeven als je glas bij KPN neemt.... helaas voor jou :S.

Tenzij je dus de eerder in dit topic aangehaalde oplossing met V-LAN Switch aan de genexis kiest, maar als je de door KPN voorgeschreven apparatuur gebruikt ben je verplicht de DHCP server daarvan te gebruiken aan je LAN zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nu opgelost d.m.v. een poortverdubbelaar om 1 utp kabel te gebruiken voor iptv en internet, dit werkt perfect zonder enig verlies in prestatie.

Poortverdubbelaars zijn bedoeld om de capiciteit van uw bestaande netwerk-infrastructuur te verdubbelen. Een kabelverbinding bestaat uit 8 aders, echter veel toepassingen gebruiken slechts 4 adres. Door middel van de poortverdubbelaar wordt het signaal van poort1 op de eerste 4 aders van de kabel gezet en het signaal van poort2 op de laatste 4 aders van de kabel gezet.

Door een tweede poortverdubbelaar aan de andere zijde van de kabel te plaatsen worden beide signalen weer afgesplitst naar twee poorten.

https://www.netwerkwinkel...bel-K5126-015-p_1624.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zolang je geen Gigabit snelheden op je LAN nodig hebt werkt dat inderdaad perfect! Goed gevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
eymey schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:21:
Yep, maar die zou je mogen gaan opgeven als je glas bij KPN neemt.... helaas voor jou :S.

Tenzij je dus de eerder in dit topic aangehaalde oplossing met V-LAN Switch aan de genexis kiest, maar als je de door KPN voorgeschreven apparatuur gebruikt ben je verplicht de DHCP server daarvan te gebruiken aan je LAN zijde.
Dan heb ik een heel ander probleem, nee, mijn DHCP server blijft lekker draaien en een andere DHCP server komt mijn netwerk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-02-2024
Goedemiddag

Ik woon in Almere Buiten en wij stonden gepland voor november 2009 nu had ik vandaag de brief in huis dat het september gaat worden.
Persoonlijk vind ik dat wel positief wat mij betreft hoe eerder hoe beter.
Ik lees iedere keer hier negatieve verhalen over de wachttijden maar nu schijnt men toch op schema te zitten,dit stond overigens ook in de krant van de 60.000 huishoudens zijn er volgens Glashart 35.000 al aangesloten.

Er staat ook duidelijk in de brochure dat na de aansluiting de montage en afwerking nog geruime tijd kan duren meer dan 4 weken.
Ik wacht het maar rustig af en wil het graag hebben zodat ik mijn huidige ISP UPC op kan zeggen.

mvg
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Thijs1 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:34:
.....
Er staat ook duidelijk in de brochure dat na de aansluiting de montage en afwerking nog geruime tijd kan duren meer dan 4 weken.
Ik wacht het maar rustig af en wil het graag hebben zodat ik mijn huidige ISP UPC op kan zeggen.

mvg
:)
En daarna kan het nog een hele tijd duren voor KPN (of hopelijk dan ook andere providers) überhaupt een eventuele aanvraag in behandeling kunnen nemen (KPN geeft aan geen internetplusbellen taferelen te willen en daar kan ik me iets bij voorstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn inderdaad veel negatieve reacties. Maar vergeet niet dat het bij iedereen wel is hoor over elke provider.

Ik moet zeggen, ik ben heeeeel tevreden over KPN. Altijd goed geholpen. En tot heden nog steeds. Ik denk dat het maar net is wie je aan de lijn hebt daar En hoe je zelf bent.

Eerlijk is eerlijk. Ik wacht ook dat de lijnen open gaan met meer aanbiedingen. Maar als ik weg kan blijven bij UPC dan doe ik dat.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 21:24
[...]
Ik vind het trouwens nog steeds belachelijk dat Online (en anderen) zo worden tegengewerkt door Reggefiber/KPN,
[...]
Is er al meer bekend over Online?

Volgens mij stond hier ergens in het forum dat ze eind juli met info zouden komen, maar ik heb nog niets voorbij zien komen. Lijkt mij dat zij de enige echte optie op het Almeerse glasvezelnetwerk zijn (zodra ze echt meedoen 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 10:15
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:42:
Zijn inderdaad veel negatieve reacties. Maar vergeet niet dat het bij iedereen wel is hoor over elke provider.

Ik moet zeggen, ik ben heeeeel tevreden over KPN. Altijd goed geholpen. En tot heden nog steeds. Ik denk dat het maar net is wie je aan de lijn hebt daar En hoe je zelf bent.

Eerlijk is eerlijk. Ik wacht ook dat de lijnen open gaan met meer aanbiedingen. Maar als ik weg kan blijven bij UPC dan doe ik dat.
Wanneer een provider als KPN met zo'n bagger oplossing komt met een extra Thomson modem achter de glasvezel kast, dan maakt het niet uit wat het resultaat erna is, het blijft een bagger oplossing. Een collega van mij woont in een andere plaats waar ze ook glasvezel hebben van XMS en daar hebben ze gewoon een ander kastje, namelijk met 4 poorten voor Internet en TV en daarnaast een aparte poort voor VOIP en analoge TV (Coax aansluiting) (http://www.genexis.eu/products.php?id=ethernet_voip). Niks van een Thomson modem ertussen. Veel betere oplossing. Ik hoop dat Online ook moet die oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
pendragon1 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:57:
[...]

Wanneer een provider als KPN met zo'n bagger oplossing komt met een extra Thomson modem achter de glasvezel kast, dan maakt het niet uit wat het resultaat erna is, het blijft een bagger oplossing. Een collega van mij woont in een andere plaats waar ze ook glasvezel hebben van XMS en daar hebben ze gewoon een ander kastje, namelijk met 4 poorten voor Internet en TV en daarnaast een aparte poort voor VOIP en analoge TV (Coax aansluiting) (http://www.genexis.eu/products.php?id=ethernet_voip). Niks van een Thomson modem ertussen. Veel betere oplossing. Ik hoop dat Online ook moet die oplossing komt.
beheertechnisch gezien is het een zeer goede oplossing van kpn. Het modemgedeelte staat ook gewoon uit bij het THOMSOM (je kan in principe zelf ook er iets tussenhangen, maar dan verlies je wel je voip). Ze hoeven nu maar 1 product uit te rollen en te ondersteunen. En om eerlijk te zijn, deze oplossing is prima voor 95% van de afnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pendragon1 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:57:
[...]

Kan zo wezen. Maar waar het omgaat. Ik heb internet top en snel. Ik heb tv met top beeld. Mijn foon werkt goed. En dat voor 65 euro.

Dat is wat ik bedoel. bij upc kom ik er niet aan hoor. Dan ben ik meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ALS kpn het in 1 keer goed aansluit en de levertijden weet te verkorten is het voor het gros van de gebruikers ook helemaal niet zo'n slechte oplossing (behalve voor hun stroomrekening dan). Maar het zal voor een hele grote groep ook gewoon nooit interessant zijn juist omdat je dus een heleboel opties verliest (je zit vast aan het verplichte LAN subnet, geen controle over je lokale DNS, dynamische door het modem bepaalde IP's in bijna je hele subnet, geen eigen SIP client, etc. )

Wat dat laatste betreft: Als Online echt met een Genexis komt met gewoon je publieke IP gerouteerd op een Ethernetpoort ben ik al heel blij.... maar als ze VOIP alleen zouden aanbieden op de manier met boven-gelinkte Genexis, zou ik nog steeds alleen voor internet of alleen internet + TV kiezen, want ik wil gewoon m'n eigen SIP client (Siemens C450IP en uiteindelijk weer een fritzbox) gebruiken.

Dat laatste zal echter wel niet, want op dit moment is de VOIP oplossing van Online ook gewoon verplicht via het door hun aangeboden modem dacht ik, en geven ze geen wachtwoorden en sip server weg... net als KPN dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Overigens, mocht KPN ooit nog komen met een modulair pakket, met de optie om bv. bellen eruit te laten en met een switch in de UI van de Experiabox om het publieke IP gewoon routed te maken op een ethernetpoort (dus modem alleen nog als IPTV- en Internet bridge), dan zou ik ook niet aarzelen om bij hen te tekenen voor een abbo'tje.

Over het alemeen ben ik de laatste jaren ook prima behandeld bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Afgelopen week meerdere malen contact gezocht met Glashart over toekomstige aanbeiders etc. Echter daar wordt je niet veel wijzer van. Ze lezen je mail half, geven geen antwoord op de vragen die je stelt. Het lijkt wel of het niet glashart is, maar gewoon KPN (ik ben nooit fan geweest van de informatie voorziening vanuit KPN naar consumenten).
Uiteindelijk heb ik dit antwoord gekregen:

"De aanbieders op het glasvezel netwerk zijn inderdaad KPN en Online.

Kpn is op dit moment al actief op het netwerk. Online zal dat in het laatste kwartaal van dit jaar nog zijn of begin volgend jaar."

Hierop reageerde ik dat ik hier niet veel vertrouwen in heb, omdat Online al vanaf Februari 2009 op zijn website heeft staan dat er dit voorjaar prijzen komen en dat dit nog niet gebeurd is. Vervolgens werd het weer heeeeeel stil bij Glashart.

Wat ik hier mee wil zeggen?
KPN WAKE UP, laat andere aanbieders op het glasnetwerk en loop niet zo te klooien en moeilijk te doen. Het is een open netwerk, betaald door de burgers van Almere (de gemeente geeft subsidie aan reggefiber voor dit project), dus ik (wij) willen zelf kiezen met wie we zaken doen. Ik word onder geen beding klant van KPN. Heeft me lang genoeg gekost om hun producten uit mijn huis te krijgen....

I play my enemies like a game of chess...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
Ga je niet heel erg kort door de bocht door te suggereren dat het zowieso de schuld is van KPN dat het niet duidelijk is/wordt wanneer Online daadwerkelijk beschikbaar is ?
Wie weet hebben ze daar de boel nog niet goed voor elkaar waardoor ze op dit moment gewoon niets kunnen aanbieden.

PS
In het verleden is XS4ALL ook genoemd als aanbieder in Almere op het glasvezel netwerk maar die informatie is stilletjes verdwenen en nergens meer terug te vinden.
Navraag bij XS4ALL levert overigens ook helemaal niets op, men weet van niks of laat het achterste van de tong niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
XS4ALL zou ontzettend veel goodwil terug krijgen vanuit hun oude "fanclub" (waaronder mijzelf) als ze de markt weer eens op z'n kop zouden zetten met nieuwe, leuke producten. Alleen als ik al hoor dat veel van de oude garde aan "technology driven" medewerkers en dito management inmiddels weg is en KPN een behoorlijke vinger in de pap heeft, dan ben ik bang dat dit nooit meer zal gebeuren.

Ik weet wel dat de eerste aanbieder die mij voor een leuk bedrag (bv. 65 euro p/mnd) snel internet met hoge upload, vrije keus in voip apparatuur en free to air/cable DVB-C of gestandaardiseerd IPTV wil aanbieden op mijn geld kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

ninjazx9r98 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:01:
Ga je niet heel erg kort door de bocht door te suggereren dat het zowieso de schuld is van KPN dat het niet duidelijk is/wordt wanneer Online daadwerkelijk beschikbaar is ?
Wellicht wel een klein beetje, echter ik heb ook met meerdere internet providers gesproken (iets wat bij Online nogal moeilijk gaat omdat je niet verder komt dan een call center) en uit diverse hoeken krijg ik te horen dat ze worden tegengewerkt door KPN/Reggefiber.
Dit gecombineerd met het feit dat KPN verkopers (ook al zijn ze al meerdere malen teruggefloten) nog steeds langs de deur komen met het "argument" dat KPN het alleenrecht heeft op het glasvezel netwerk, doet bij mij mijn nekharen wel rechtovereind staan.

Maar laten we duidelijk zijn, ik ben zeer enthousiast over het feit dat er glasvezel naar de huizen wordt gebracht, het duurt alleen allemaal erg lang. 5 jaar geleden waren ze hier al mee bezig. 1 van de vele redenen om naar Almere te verhuizen, echter tot de dag van vandaag kan ik nog niet internetten via glasvezel, laat staan kiezen wie ik als provider wil. Voor een project wat al vele jaren loopt, is het (in mijn optiek) een beetje van de zotte dat nu nog steeds niet duidelijk is wie de aanbieders worden, wat de kosten en mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
eymey schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 09:41:
...
Wat dat laatste betreft: Als Online echt met een Genexis komt met gewoon je publieke IP gerouteerd op een Ethernetpoort ben ik al heel blij.... maar als ze VOIP alleen zouden aanbieden op de manier met boven-gelinkte Genexis, zou ik nog steeds alleen voor internet of alleen internet + TV kiezen, want ik wil gewoon m'n eigen SIP client (Siemens C450IP en uiteindelijk weer een fritzbox) gebruiken.
...
Als ik me goed herinner dan zit er in de experia box een sip proxy, in principe zou je daar je Siemens C450IP als sip client tegenaan moeten kunnen installeren. Dat is niet helemaal de open variant die je graag zou willen denk ik maar het gaat wel een eind de goede richting uit. Bij KPN heb je met hun voip oplossing zelfs als je de gegevens zou hebben nog steeds het punt dat je er een switch met vlan ondersteuning tegenaan moet zetten omdat je anders niet op het juiste vlan zit om met de sipserver van kpn kunt communiceren. De oplossing van KPN is veiliger maar niet handig voor mensen met een eigen sip client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Klopt, de KPN variant zal zeker veiliger en dat van de VLAN's zou overheen te komen zijn, maar in dat geval heb je het weer over een KPN-omzeilende manier. Ik bedoelde meer iets wat door KPN gewoon mogelijk gemaakt zou kunnen worden.

Overigens, ik hoor tegenstrijdige verhalen over die KPN sip-proxy oplossing. De een zegt inderdaad dat je dus indirect via de sip-proxy bereikbaar bent maar de ander zegt dat je dan niet bereikbaar bent, alleen maar kan uit bellen ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Angelfire: Helemaal mee eens! In principe vind ik het best dat KPN zelf bepaalt welke pakketten ze aanbieden, tegen welke tarieven en op welke manier.

Wat echter stuitend is, is de geheimzinnigheid over het toetreden van concurrenten. Tuurlijk, het kan heel goed zijn dat Online het zelf gewoon nog niet voor elkaar heeft maar dit in combinatie met de liegverhalen van KPN (alleenrecht), het stilzwijgen (ontbreken van een statement) van de gemeente en de verhalen van providers als XMS die in feite gewoon niet 'durven' vanwege KPN, allemaal tekens wat mij betreft dat er geen zuivere spelletjes gespeeld worden.

Anders kan ik me niet voorstellen dat providers als XMSnet en Solcon, die elders wel aan de bak gaan, hier niet ook aan de bak zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
eymey schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:14:
@Angelfire: Helemaal mee eens! In principe vind ik het best dat KPN zelf bepaalt welke pakketten ze aanbieden, tegen welke tarieven en op welke manier.

Wat echter stuitend is, is de geheimzinnigheid over het toetreden van concurrenten. Tuurlijk, het kan heel goed zijn dat Online het zelf gewoon nog niet voor elkaar heeft maar dit in combinatie met de liegverhalen van KPN (alleenrecht), het stilzwijgen (ontbreken van een statement) van de gemeente en de verhalen van providers als XMS die in feite gewoon niet 'durven' vanwege KPN, allemaal tekens wat mij betreft dat er geen zuivere spelletjes gespeeld worden.

Anders kan ik me niet voorstellen dat providers als XMSnet en Solcon, die elders wel aan de bak gaan, hier niet ook aan de bak zouden kunnen.
Hoe het echt zullen we wel in de komende jaren te horen krijgen, punt is natuurlijk wel het volgende:
  • Reggefiber heeft er belang bij zoveel mogelijk aansluitingen te verhuren (dat is in wezen hun core business en anders ligt de glasvezel ook maar in de grond weg te rotten), ook KPN als grootaandeelhouder heeft daar belang bij op corporate niveau (dat zijn niet de verkopers van KPN) al was het alleen maar vanwege het gevecht met de kabelaars.
  • KPN heeft als belang om een zo groot mogelijk deel daarvan van KPN abbonementen te voorzien (dat is de retail tak van KPN)
In het halfjaar verslag van KPN stond een kopje "taking sufficient time to fine-tune delivery proccesses and IT" bij de huidige status rond FttC en FttH met daaronder "some operational issues relating to scalability of fiber operator(slide 22 anlisten verslag). Achter deze fiber operator kunnen we een naam plakken, volgens mij staat hier eigenlijk dat ze roepen dat reggefiber het niet aan kan (waarbij het voor KPN aantrekkelijk wordt om zoveel mogelijk van de capaciteit die er wel is voor KPN (retail) te claimen (waarbij reggefiber als ze inderdaad problemen hebben deze minder groot zullen zijn met 1 provider als met meerdere)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
je zit vast aan het verplichte LAN subnet
Dat los je op met een routertje er tussen.
geen controle over je lokale DNS
Tuurlijk wel, knappe jongen die aan mijn DNS server komt, dat blijft wel werken hoor.
dynamische door het modem bepaalde IP's in bijna je hele subnet
Idem met een router op te lossen.
geen eigen SIP client, etc. )
Dat vraag ik me nog steeds af.
Ik heb een Siems S450 IP en die babbelt met voipbuster, geen idee of dat blijft werken ... misschien wordt SIP volledig opgegeten door het glas apparaat, dan gaat het niet werken ... sniff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
ASS-Ware schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:06:
...
Ik heb een Siems S450 IP en die babbelt met voipbuster, geen idee of dat blijft werken ... misschien wordt SIP volledig opgegeten door het glas apparaat, dan gaat het niet werken ... sniff.
...
Omdat kpn sip op een apart vlan zit zou dat in principe goed moeten gaan. Ik weet in ieder geval uit het verleden met een Siemens experia box dat dit gewoon goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
joop99 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:02:
[...]

Omdat kpn sip op een apart vlan zit zou dat in principe goed moeten gaan. Ik weet in ieder geval uit het verleden met een Siemens experia box dat dit gewoon goed ging.
Ja, maar met bijvoorbeeld de XS4ALL settings op een Thomson 780 modem gaat het niet, bellen wel, gebeld worden niet, omdat SIP volledig door het modem wordt afgevangen.
Met een UNBIND commando kun je het alsnog goed zetten, maar met de glasvezel spullen kun je nagenoeg niets zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ASS-Ware schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:06:
[...]

Dat los je op met een routertje er tussen.

[...]

Tuurlijk wel, knappe jongen die aan mijn DNS server komt, dat blijft wel werken hoor.

[...]

Idem met een router op te lossen.

[...]

Sorry Ass-Ware, maar een extra routertje ertussen is dus GEEN optie! Aangezien de Experiabox al een router is (eentje die NAT doet) ga je je allemaal problemen op de hals halen als je er vervolgens je eigen NAT routertje ook nog een keer tussen hangt met daarachter je zelf-gereguleerde subnet. Dubbel NAT worden een heleboel protocollen niet vrolijk van, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ASS-Ware schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:30:
[...]

Ja, maar met bijvoorbeeld de XS4ALL settings op een Thomson 780 modem gaat het niet, bellen wel, gebeld worden niet, omdat SIP volledig door het modem wordt afgevangen.
Met een UNBIND commando kun je het alsnog goed zetten, maar met de glasvezel spullen kun je nagenoeg niets zelf regelen.
Dat het met XS4ALL settings op een Thomson 780 modem zonder unbind niet goed gaat komt omdat in dat geval SIP door het modem aan de internet-kant wordt 'opgeslokt' , zoals jij het noemt :). Maar wat joop99 bedoelt is dat in het geval van een Experiabox, zoals je bij glasvezel (en ADSL) gaat krijgen. de SIP client van de Thomson modem op een apart VLAN (dus niet op je internet interface) de poorten gebonden houdt.

Als KPN de experiabox ook maar enigszins netjes heeft geconfigureerd zal het modem dus alleen op het ' bellen-VLAN' de poorten bezet houden en niet op de interface met je publieke IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Als het zo makkelijk is, om die experiabox te omzeilen door er een routertje tussen te zetten, dan loopt je netwerk toch vanaf de router en waartoe moet je dan alsnog via die experiabox werken?

En als Online echt gaat werken als XMS, is dat idd super. Ik ben zelf ruim drie jaar bij XMS geweest in Arnhem en die hebben alleen een DRG waar alles uitkomt en daarna is het aan jezelf om aansluiten wat je wilt.

En waarom moet KPN bepalen wat veilig is voor mij met hun VLAN systeem. Daarom dat zij waarschijnlijk ook niet modulair werken en ben zodoende verplicht om VOIP via de experiabox van hun af te nemen.

En zeg nu zelf, hoeveel kost voip via voipbuster. Ik zit gemiddeld op 25 euro/jaar over de laatste drie jaar, tja en wordt 10 euro per maand voor gevraagd. Dus pist zo'n provider toch voor ruim 300 euro naast de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Sorry Ass-Ware, maar een extra routertje ertussen is dus GEEN optie! Aangezien de Experiabox al een router is (eentje die NAT doet) ga je je allemaal problemen op de hals halen als je er vervolgens je eigen NAT routertje ook nog een keer tussen hangt met daarachter je zelf-gereguleerde subnet. Dubbel NAT worden een heleboel protocollen niet vrolijk van, helaas.
Wie heeft het over dubbel NAT ?
Wie heeft het over een extra NAT router ?
Ik heb het over een router, die hoeft niet per definitie NAT te doen, een gewone router levert niet de problemen waar jij aan refereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Als het zo makkelijk is, om die experiabox te omzeilen door er een routertje tussen te zetten, dan loopt je netwerk toch vanaf de router en waartoe moet je dan alsnog via die experiabox werken?
Ik geef aleen maar aan dat je eigen spullen in een eigen subnet een eigen DHCP server kunnen gebruiken door een router te plaatsen.
Ik heb het niet over omzeilen gehad.
En zeg nu zelf, hoeveel kost voip via voipbuster. Ik zit gemiddeld op 25 euro/jaar over de laatste drie jaar, tja en wordt 10 euro per maand voor gevraagd. Dus pist zo'n provider toch voor ruim 300 euro naast de bak.
Ik ben idd ook goedkoop via voipbuster en wil dat gewoon blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ass-ware, leg mij dan eens uit (met een simpel plaatje of puntsgewijs, uitgaande van het subnet van 192.168.1.0/24 waar je met een experiabox automatisch op komt te zitten) hoe jij het voor elkaar wil krijgen om achter een experiabox (die WEL nat doet en die je verplicht nodig hebt om bij internet te komen, er vanuit gaande dat je verder niks gaat omzeilen) een normale niet-NAT doende router te hangen? Hoe gaan je routing tabellen op die router eruit zien? Als je bv. ook een webservertje op pc's achte rje eigen router wil draaien of poorten voor games of bittorrent of MSN wil forwarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
eymey schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:46:
Ass-ware, leg mij dan eens uit (met een simpel plaatje of puntsgewijs, uitgaande van het subnet van 192.168.1.0/24 waar je met een experiabox automatisch op komt te zitten) hoe jij het voor elkaar wil krijgen om achter een experiabox (die WEL nat doet en die je verplicht nodig hebt om bij internet te komen, er vanuit gaande dat je verder niks gaat omzeilen) een normale niet-NAT doende router te hangen? Hoe gaan je routing tabellen op die router eruit zien? Als je bv. ook een webservertje op pc's achte rje eigen router wil draaien of poorten voor games of bittorrent of MSN wil forwarden?
Wat volgens mij sowieso werkt is: een ander modem aansluiten voor de experiabox, vlan 6 untaggen en dan de restdoorsturen naar de experiabox. Gebruik je de experiabox alleen nog voor bellen/tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Wel ja, ik heb weer antwoord van Glashart gekregen. Niet echt iets waar ik vrolijk van wordt, want ze spreken elkaar (bij glashart) weer goed tegen.
In mijn eerdere bericht werd gesproken over Q4 van 2009 of begin 2010. Nu krijg ik weer een mailtje met dit:

"Er is geen sprake van het dwarsliggen van KPN bij het toelaten van andere providers op een glashart netwerk.

Het is de bedoeling dat Online volgend jaar diensten aan gaat bieden."

Vooral het stukje "volgend jaar" is een erg ruim begrip. 28 december 2010 is nl. ook nog volgend jaar.
Tegen dit tijd is corporate glas zo goedkoop dat ik beter dat kan nemen (niet geheel serieus bedoeld)

Ach, ik stuur dit mailtje wel door naar mijn huidige Internet Provider, dan hebben ze zwart op wit dat er niet dwars gelegen wordt.
We wachten wel verder af. Ik wacht al 4 jaar op glas, dus een half jaartje extra kan er nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 13:24
Je kan bijvoorbeeld een MS ISA2006 server tussen zetten..... kan je gewoon servertjes opzetten en je eigen DHCP gebruiken....

Zoals nu mijn thuis situatie is......weliswaar heb ik geen Almeernet glasvezel, maar ADSL, echter de opzet zoals bij mij thuis is zoals beschreven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Adlermann schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:12:
[...]

Wat volgens mij sowieso werkt is: een ander modem aansluiten voor de experiabox, vlan 6 untaggen en dan de restdoorsturen naar de experiabox. Gebruik je de experiabox alleen nog voor bellen/tv.
Dat werkt sowieso, maar dat is dan toch weer 'omzeilen' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Makaveli09 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:15:
[...]

Je kan bijvoorbeeld een MS ISA2006 server tussen zetten..... kan je gewoon servertjes opzetten en je eigen DHCP gebruiken....

Zoals nu mijn thuis situatie is......weliswaar heb ik geen Almeernet glasvezel, maar ADSL, echter de opzet zoals bij mij thuis is zoals beschreven....
Maar hoe maak je de Experiabox wijs om ALLES (incl. wat getriggerd of dynamisch werkt) naar die ISA2006 server of Router door te zetten? Nogmaals, je dient niet alleen die router of ISA server te configureren, maar je hebt nog altijd te maken met een erg restrictieve experiabox! En het zal dus nog steeds altijd NAT blijven wat je aan het uitvoeren bent, op z'n minst op de Experiabox, maar dus ook op je eigen router of ISA server.... want aan de internet-kant zal die server of router gewoon een 192.168.1.x adres van je Experiabox krijgen, trust me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 13:24
Het buiten IPadres van mijn ISA is ook een 192.168.x.x adres, dat is helemaal geen ramp, het enige wat je moet kunnen doen in die Experia (ik heb er geen dus ik weet het niet) is de mogelijkheid te hebben om NAT regels erin te zetten (bijvoorbeeld SMTP, poort 25, routeren naar de ISA vanaf het internet...)
Technisch gezien gebruik ik ook dubbelnat, en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn....Er zijn veel bedrijven die dat doen. Ik zie redelijk wat setups, waarbij bijvoorbeeld een Cisco PIX vooraan staat en vandaaruit via een DMZ naar een ISA server het interne LAN ingaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Technisch werkt dubbel NAT op zich ook wel, maar je moet overal om iets te wijzigen dus wel dubbel NAT regels aanpassen en er zijn ook protocollen denkbaar (FTP?) waarbij je heel erg goed moet gaan nadenken hoe je alles moet forwarden, om over bv. MSN maar te zwijgen. Allemaal aan de praat te krijgen, maar het is meer werk dan je feitelijk wil doen, en dat puur en alleen omdat KPN niet in staat is om gewoon een modem te configureren dat bv. simpel het internet VLAN kan bridgen naar een ethernetpoort, zodat je zelf gewoon die PPP tunnel kan bouwen.

1 vinkje in de UI zodat advanced users ook tevreden zijn en waar simpele gebruikers gewoon van af kunnen blijven. Trouwens, NAT regels in de experiabox configgen is een hel.... als hij ze uberhaupt opvolgt daarna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mijn machines in 1 subnet, 10.0.0.x.
In dat netwerk zit ook mijn DHCP server.
Mijn eigen (niet NAT) router is de default gateway, die router weet dat aan zijn "andere" kant de experiabox zit en routeert verkeer dus van mijn subnet naar buiten.
De routing tabellen worden door de routers zelf opgebouwd en in de NAT tabel van de experiabox kun je poorten forwarden naar je eigen interne IP adressen.
Ik zie niet wat hier zo raar aan is.

[ Voor 7% gewijzigd door ASS-Ware op 02-09-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zoals Makaveli al omschreef doe je in die constructie dus wel degelijk "dubbel NAT". Het ging mij er zojuist alleen maar om dat jij beweerde dat je met die andere router geen NAT deed, terwijl dat dus wel zo is ;-).

Het "rare" hieraan is dus dat Dubbel NAT eigenlijk gewoon niet hoort en helemaal niet nodig zou moeten zijn. Het werkt allemaal wel, maar wees voorbereid op het onverwachts niet werken van bepaalde protocollen e.d., zeker in combinatie met die Experiabox.

Ik was zelf dat ding uiteindelijk zo zat dat ik met een oude Thomson speedtouch 546 ook experiabox-ontwijkende dingen op m'n ADSL lijn heb moeten doen.

Je relaas nog eens gelezen hebbende vermoed ik ook nog dat je zou kunnen bedoelen, dat je van plan bent op je interne router helemaal geen NAT te doen en dat je in die router gewoon een statische route zet om alles naar de Experiabox te gooien, en dan de NAT Tabel van je experiabox zo te configureren dat poorten gewoon direct ge-mapped worden aan je 10.x.x.x adressen die achter je router zitten.

Echter heb ik dan (ben ik bang) slecht nieuws voor je. Je Experiabox kan wel alle pakketjes naar buiten (en naar binnen) van/naar je 10.x.x.x subnet zien komen op deze manier, maar het is maar helemaal de vraag of hij wel oppikt dat alles met destination 10.x.x.x dan ook weer via je routertje moet gaan. Dat kon nog wel eens vies tegenvallen.....

Op zich wil ik het best een keer voor je proberen hoor. Is niet zo'n moeite om die Experiabox weer even tijdelijkaan de adsl-lijn te hangen :).

[ Voor 42% gewijzigd door eymey op 02-09-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Dus even kort door de bocht is het dus lastig om de experiabox uit te sluiten van je netwerk en met je eigen router aan de slag te gaan. Oftewel zonder experiabox geen internet. Of is het toch anders.....?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nou ja, de optie van Ass-ware en Makaveli kan dus op zich wel werken, maar elegant is het niet....

Verder heb je natuurlijk nog de optie om met een VLAN-capable switch aan de gang te gaan (het internet-vlan is gewoon voor iedere huis tuin en keuken router die een PPP over Ethernet tunnel op kan zetten bruikbaar). En op ADSL is er dus een soortgelijke oplossing (zolang je weet wat je doet en hoe je ATM kanalen moet bridgen met een ethernet poort voor de TV).

Maar wat, kort door de bocht, echt dus niet mogelijk is, dat is bellen bij KPN zonder Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey

• ASS-Ware
Zoals Makaveli al omschreef doe je in die constructie dus wel degelijk "dubbel NAT". Het ging mij er zojuist alleen maar om dat jij beweerde dat je met die andere router geen NAT deed, terwijl dat dus wel zo is ;-).
Ik denk dat je geen idee hebt wat NAT is.
Ik heb het over een gewone router die geen NAT doet of kan, simpele netwerk router.
Precies wat al die andere routers op het internet ook doen, routeren.

• ASS-Ware
Dus op 2 september 2009 durven ze het volgende te posten :
Online, een dochtermaatschappij van T-Mobile, zal vanaf het voorjaar tot het glasvezelnetwerk toetreden.

Jaja ... welk jaar ?

• eymey
ASS-Ware schreef op donderdag 03 september 2009 @ 02:40:
[...]

Ik denk dat je geen idee hebt wat NAT is.
Ik heb het over een gewone router die geen NAT doet of kan, simpele netwerk router.
Precies wat al die andere routers op het internet ook doen, routeren.
Ik weet ontzettend goed wat NAT is... en ook wat NIET-NAT is (beheer zelf ook routers). En ik kan je vertellen dat, om een niet-nat router dingen door te laten sturen naar een Experiabox, je vanuit die Experiabox ook weer dingen moet kunnen configureren (routing tabellen aanpassen).

En dat dat bij Experiaboxen dus juist niet kan als je pech hebt en die Experiabox erg restrictief geconfigureerd is door KPN. Om twee 'gewone' routers verkeer via elkaar te laten routeren moeten ze allebei weet hebben van de netwerken achter zich. En jij gaat de Experiabox op geen enkele normale manier wijs kunnen maken dat er ook een 10.x.x.x subnet is.

Als jij met je gewone router geen NAT doet, houdt dat in dat je Experiabox dus geregeld pakketjes met src 10.x.x.x (of whatever subnet achter je eigen router) ziet en door moet routeren naar internet. 'Heen' gaat misschien nog wel (als z'n firewall dit accepteert), maar terug moet ook weer gaan. Hij zal dan in z'n NAT tabel misschien hebben staan dat terugkomende pakketjes weer naar 10.x.x.x moeten, maar je mag hopen dat hij een mechanisme heeft ingebouwd om ook zo slim te zijn dat hij weet dat hij het weer terug moet sturen via je router. Of je wil alle tienduizenden hoge poortnummers ook in de NAT tabel van je Experiabox moeten configureren (als dat al kan).

• ASS-Ware
Ik weet ontzettend goed wat NAT is... en ook wat NIET-NAT is (beheer zelf ook routers).
Dan heb ik je verkeerd ingeschat, sorry.
En ik kan je vertellen dat, om een niet-nat router dingen door te laten sturen naar een Experiabox, je vanuit die Experiabox ook weer dingen moet kunnen configureren (routing tabellen aanpassen).
Toch heb ik het elders werken met een simpele router achter een experiabox van KPN plus bellen.
Klant wilde zijn subnet niet aanpassen en ik ook niet.
Ik zie ook echt niet waarom het niet zou kunnen, een router routeert.

• eymey
Weet je nog ongeveer wat je in de routing tabellen van die router hebt gezet dan en wat in de Experia? (en was dat een Siemens-grijze Experia of al een Thomson?). In de huidige experiabox kan je namelijk echt niks anders meer veranderen dan of upnp aan staat, of wireless aan staat (en welke key) en wat NA(P)T voor servers en gaming.

Ik snap je punt: een router routeert, maar dat kan ie niet vanzelf zonder enige configuratie ;)

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 21:16

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Óf je doet gewoon niet zo moeilijk en gebruikt de experiabox :)

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Pagina: 1 ... 9 ... 47 Laatste