ik222 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:20:
Oke natuurlijk is het technisch gezien altijd mogelijk als je maar genoeg kan en wilt aanpassen, maar ik bedoel dat het op dit moment op het WBA netwerk onmogelijk is. Die streams zitten ook simpelweg niet op het WBA netwerk en kunnen dus ook door concepts niet geleverd worden in een WBA gebied.
Daarnaast vind ik het vrij vreemd dat sommige mensen hier beweren dat het aanpassen heel simpel is. Dat is namelijk helemaal niet te zeggen zonder inzicht in de exacte netwerkopbouw en achterliggende redenen.
Vergeef me dat ik je even doorzaag hierover, want een netwerk is een netwerk, en als iemand vanaf zijn FttH aansluiting over dat netwerk zo'n beetje elke IP-adres (via DNS op domeinnaam) op het web kan bereiken, dan is het dus simpel om het IP blok van GHM via één touwtje ook toegankelijk te maken, als hiervoor al een touwtje nodig is, want ik neem aan dat ze op de backbone gewoon aanwezig zijn, en naar zeggen van Lijbrandt is dat een eigen backbone van Glashart.
In onze situatie, de vezels tussen Dordrecht en B&R liggen er, want anders hadden we ook geen analoog/dvb-c vanuit Dordrecht op ons WBA netwerk gehad.
Vreemd genoeg zou dat niet eens nodig moeten zijn want de GHM IP adressen zijn gewoon openbaar uitgegeven adressen die dus kunnen voorkomen op het internet, het is dus geen VLAN adressenreeks.
Als ik deze officieel op het internet voorkomende IP adressen echter probeer te benaderen dan lijkt het alsof ze door een firewall worden geblokkeerd.
Maar heel hard blijven roepen dat het per definitie onmogelijk is gaat er bij mij als netwerkboer niet in, want het blijven gewoon ritsjes bits en bytes die vanaf een streamserver over glas/koper/schoenveters van mij part van punt A naar punt B gerouteerd kunnen worden, mits er maar een transport medium tussen twee segmenten ligt.
Het wil er bij mij niet in dat het GHM spul wat we nu van de headend van Dordrecht af hier krijgen (waarschijnlijk van het WDGO deel) een aparte enkelfiber verbinding heeft, en dat er geen enkel donker vezeltje naast ligt wat het IPTV streams deel van het WGDO deel hierheen kan vervoeren.
Almere lijkt me nog simpeler omdat daar WGDO en WBA zowat tegen elkaar aanliggen en er dus geen dure verbindingen tussen gelegd hoeven te worden over tientallen kilometers...
De enige justificatie die Glashart Media voor torenhoge kosten zou kunnen opvoeren zou het apart leggen van een glasverbinding tussen Dordrecht en B&R zijn omdat er geen enkel fibertje deze kant op meer vrij is... en dat klinkt mij eerlijk gezegd als een broodje poep verhaal... want men legt geen enkel netwerk over grote afstanden aan zonder een percentage spare vezels...
En met een theoretische bandbreedte van 10Gbit en hardware van 1Gbit zou je de IPTV streams zelfs nog kunnen laten meelopen over die analoog/DVB-C vezel, want die is nu nog voor 99,8% vrij qua bandbreedte.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 08-12-2010 21:29
]