Arjen8 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 01:20:
[...]
Ja goed artikel en dit machtsmisbruik van KPN maakt mij eigenlijk heel erg boos. Mijn oud-collega van gemeente Almere heeft nog geantwoord en gezegd dat Glashart Almere nu een zelfstandig bedrijf is waar de gemeente niet meer mee te maken heeft.
...
Voor mij betekent dit dat Glashart Almere als bedrijf er voor verantwoordelijk moet worden gehouden dat ik nu geen goed alternatief voor UPC heb en dat jullie bij Lijbrandt die shit streams van KPN doorgegeven krijgen.
Je trekt en paar conclusies die niet helemaal kloppen vrees ik. Glashart is de consumentennaam voor Reggefiber, en dat is wel een apart bedrijf maar hangend onder de Reggefiber Group, waarin Reggefiber en KPN met 59%/41% een joint venture zijn, het is dus hooguit een aparte, maar niet onafhankelijke fiscale eenheid in een gebruikelijke holding structuur.
Reggefiber legt het liefst alleen glas in de grond en wil liever niet beheren, en KPN legt liever geen glas in de grond en is meer dan dol op beheren, en samen hebben ze de OPTA er zelfs van weten te overtuigen dat dit geen oneerlijke concurrentie is toen UPC en Ziggo gingen klagen.
Je hebt gelijk dat de gemeente geen partij van invloed is als het gaat om het beheren van het netwerk, ze zijn echter wel betrokken geweest bij het aanvraag en vergunningen proces, waar bij ik van onze burgemeester persoonlijk inmiddels weet dat Glashart en KPN (specifiek beiden genoemd door hem) het de absolute openheid van het netwerk wel als overtuigingsargument gebruiken richting gemeenten.
[...]
Ik denk er hard over om hierover een klacht in te dienen bij de Opta. Ik accepteer niet dat het zo blijft. Het is kennelijk technisch ook mogelijk dat twee operators in een gebied actief zijn. Dat wordt mij beloofd door Tweak maar dat riepen ze in oktober/november 2010 ook. Mijn geduld is op.
Het is uiteraard je goed recht om te klagen over de kwaliteit van de diensten, dat heb ik ook luidkeels gedaan bij Lijbrandt, want dat is mijn leverancier, maar ik denk dat de OPTA daar niet zoveel aan kan veranderen. Wel zal de OPTA zeer geinteresseerd zijn in de openheid van een netwerk, of daar nu één of twee operators op zitten, want dat is deel van de spelregels. Operators moeten diensten van providers vrij doorgeven en niet slechts een deel en de rest van hun winkelzusje. Overigens zit ik op een echt wba netwerk en is Reggefiber bij ons alleen de glaslegger geweest, maar dat levert hetzelfde probleem.
Ik kan je ook al verklappen wat het antwoord is wat KPN/GHM gaan geven mocht de OPTA zich er tegenaan gaan bemoeien, namelijk dat het technisch niet mogelijk is of onbetaalbaar duur.
Gek genoeg bouwen KPN en Reggefiber Data hun netwerken qua structuur dus compleet anders op, waardoor het volgens de heren bijna niet mogelijk is om een Reggefiber dienst op een WBA netwerk te leveren.
Ik denk dat het techniekverhaal een bak warme poep is, en dat het eerder een wba-all-in contract is wat KPN bij kleine providers als Lijbrandt en ik vermoed straks ook Edutel in onze stad door de strot duwt, en waarin met kiest voor goedkope rommel inkopen op papier door GHM maar leveren door KPN part of the deal is.

[...]
Graag hoor ik van jullie die eigenlijk nog veel meer gedupeerd zijn - jullie kijken immers op een HD TV naar het slechte wba beeld - of jullie hier ook voor voelen. Hoe meer mensen een klacht over deze onacceptabele situatie indienen des te meer kans is er dat de klachten serieus worden genomen en het bedrijf hier iets aan moet doen.
Het probleem van veel wba (niet KPN en reseller) klanten die nu actief zijn is dat ze het niet eens weten, want niet iedere wba klant krijgt van Lijbrandt of andere wba providers die Glashart Media leveren een briefje met hierop een linkje naar dit soort discussies.
Ook ik kwam er pas na twee maanden achter dat ik KPN troep kreeg, en uiteraard had ik wel mijn bedenkingen over de beeldkwaliteit, zeker omdat Lijbrandt dit als superieur ten opzichte van UPC en KPN heel overtuigend gebruikt in al haar verkoopactiviteiten, maar je gaat niet standaard na oplevering even je IPTV stream rippen en analyseren, omdat je daar wel technisch de kennis en de mogelijkheden voor moet hebben. Bovendien heeft niemand een echt referentiekader hoe supererieure HD kwaliteit er dan daadwerkelijk uitziet, want voor zover ik weet draait in de meeste glashartwinkels de KPN ITV setup, omdat er nog geen glas ligt en KPN deze meuk dus ook over ADSL een winkel in kan halen.
Men heeft TV en dat ziet er op sommige momenten heel erg HD uit, vergeleken met waar veel mensen vanaf kwamen, gewoon analoog SD, maar dat het misleidende reclame is en dat je hierover bij de diverse consumentenorganisaties zou kunnen klagen is terecht. Men levert niet wat men verkoopt, ondanks dat (door het inkopen van GHM bij KPN van de streams) het juridisch waarschijnlijk gewoon een GHM product is. Het is alleen inferieur ten opzichte van de verwachting, want echte specs zijn er ook niet op papier, anders dan de analyse van die stream en de kwaliteitsuitingen van WGDO klanten die wel het echte spul krijgen.
Je moet het dus gooien op ongelijke behandeling van klanten die hetzelfde betalen voor op papier hetzelfde product, namelijk Glashart Media IPTV, en dat deze leverancier onder dezelfde naam twee verschillende producten van verschillende kwaliteit aflevert, afhankelijk van het netwerk. Alleen dat laatste blijft mogelijk bij een rechter overeind, de rest zal juridisch moeilijk onderuit te halen zijn.
Daarbij zal KPN en wellicht ook de provider zich beroepen op de aantallen klagers, want het aantal KPN klanten is bij ons geloof ik 95% van alle gebruikers. Logisch, want KPN begint op wba netwerken een jaar eerder met de oplevering en exploitatie dan Lijbrandt en Tweak, dus heeft een voorsprong die niet snel in te halen is.
Mijn glasvezel heeft bijna een jaar werkeloos in de meterkast gehangen omdat KPN de enige aanbieder was op dat moment, maar ik val nog liever van de trap dan dat ik KPN mijn klandizie gun.
Realiteit van twee weken geleden was in B&R dat er 50 Lijbrandt klanten draaien nu (die dus kunnen klagen als ze het al zouden weten) tegenover tussen de 500 en 1500 KPN klanten (dat aantal varieert zo sterk afhankelijk van welke KPN glasvezelverkoper je het vraagt. Hoe groter de bluffer des te hoger het getal).
Maar je praat dus over in het beste geval 10% en in het slechtste geval 3% van de wba klanten met een probleem, want alle KPN klanten hebben uiteraard bewust gekozen om zich voor meer geld dan bij Lijbrandt te laten afschepen met ADSL light rommel op een glasvezelnetwerk
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 03-12-2010 09:03
]