Ok, de glas->glas overstappen.
Let op, dit is een statement van mij persoonlijk. Je kan hier verder geen rechten aan ontlenen.
Mijn doel is een stukje infrmatie verschaffen ter verduidelijking.
Voor ik van wal steek wil ik even aangeven dat ik nu een omschrijving maak van hoe het nu is. Dit zal echter op kort termijn sterk kunnen veranderen. De verandering zal niet zo zeer op technisch gebied veranderen maar voornamelijk op proces niveau wat de totalle proces tijd sterk verkort.
Zoals de meeste weten heb je 2 soorten netwerken. (soort is geen goede beschrijving maar is wel duidelijk denk ik)
Daarnaast bekijk ik dit proces vanuit overstappen van een glas ISP naar Lijbrandt.
WBA en WGDO, WBA is wat jullie kennen als KPN en WGDO als Reggefiber.
Je kan dus op 4 manieren overstappen tussen glas providers.
In Almere heb je maar 2 mogelijkheden.
WBA->WBA en WGDO->WBA (die laatste alleen in een deel van Almere)
Ik kan zoals je misschien zult begrijpen niet alles in detail gaan uitleggen en zal het redelijk basic houden.
Maar jer zijn een aantal zaken die moetne gebeuren bij een overstap. In basis zijn de 2 varianten bijna hetzelfde.
Na opzegging van de latende ISP kan het oplever proces voor Lijbrandt starten.
De lijn dient eerst 'vrijgegeven' te worden. (duurt ongeveer een dag)
De lijn moet 'geclaimed' worden door Lijbrandt en basis config moet ingesteld worden. (1-2 dagen)
Patchings in de AP moet gedaan worden. (er is of geen catv fiber of de ipfiber moet omgepatched worden)
Uitvoering hiervan gebeurt op 1 dag. ecter zit er een deel aansturing aan vast.
Als dit alles gedaan is word de leverstraat van Lijbrandt aangestuurd op de NT (bovenste deel van de genexis) te plaatsen.
Dit is eigenlijk hetzelfde als bij een gewone oplevering hoor ik je nu denken. Ja dit klopt. Het grote verschil is dat tijdens al deze werkzaamheden een persoon GEEN diensten heeft van de latende ISP omdat deze opgezegd is. Als je van Ziggo/UPC komt kunnen ze parralel actief bijven en heb je geen loss of service.
Momenteel is het nog zo dat al deze bovenstaande processen opvolgend aangestuurd worden omdat dit nog niet geoptimaliseerd is. (vergeet niet dat we eigenlijk pas net begonnen zijn met WBA opleveringen)
Elke actie kan pas worden aangestuurd op het moment dat de voorgaande succesvol is afgemeld.
In de optimale situatie nu heb je het dan over:
Vrijmaken->claimen/config->patching->ntoplevering
als elke actie meteen uitgevoerd word heb je het dan over 4-6 dagen zonder diensten.
Echter zit er tijd tussen aansturing vanpatching en uitvoering hiervan en hetzelfde voor aansturing van nt oplevering en de daadwerkelijke plaatsing hiervan.
Het gaat dan snel al om 10-20 dagen afhankelijk van de snelheid van de patching/plaatsing. Werkdagen dus.
-------
even speciaal voor eymey:
Vandaar dat mensen je momenteel nog adviseren om een glas-glas nog even uit te stellen. Dit niet omdat we je niet als klant willen hebben maar omdat we vermoeden dat 10-20dagen zonder diensten verre van wenselijk is. En Ja met handmatig achter de broek zitten kunnen we zorgen dat het geen 20 dagen is maar 6-12, maar dit blijft lang. Overigens is de CSD natuurlijk niet in een positie dat ze hierover een toezegging kunnen doen omdat ze zelf deze 'belofte'' niet kunnen nakomen.
-------
Op zich is de oplossing natuurlijk 'makkelijk'.
Zorgen dat de processen sneller verlopen. Zoals vrijgeven , claimen+config en aanstuuring van patching en NT levering op 1 dag. Theoretisch mogelijk maar een stuk moeilijker te realiseren dan we zouden willen.
Als we daarna een glas-glas prio kunnen geven voor de patching en levering van NT dan kun je dit hele proces in 2-5 dagen doen zonder problemen.
neem als richtlijn 3 dagen en met wat issues/drukte word het 4-5.
Ok het blijft 3 dagen maar dat lijkt me opzich nog wel te doen.
Ik hoop dat jullie op deze manier een beetje begrijpen waarom de CSD over het algemeen nog adviseerd om een glas-glas overstap uit te stellen.
IK zie de eventuele vragen tegemoet.
Ik weet natuurlijk niet of ik elke vraag kan beantwoorden.
ps. excuses voor eventuele typo's maar ik lig met een laptop op de bank en heb om 21:25 even geen zin om alles te spellchecken