Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Wordt een beetje bang van die verhalen hier...
Je moet niet zozeer naar de poort snelheden kijken, maar meer naar de doorvoer snelheden. Een router met een Gige aansluiting maar met een doorvoer snelheid van 1Mbps heb je niets aan...KarlMarX schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:57:
Beetje off-topic, maar ik heb de D-link DIR-655. Die gaat m'n glasvezel straks toch wel bijhouden mag ik hopen (heeft officieel zelfs ene gigabit wan poort)...
Wordt een beetje bang van die verhalen hier...
Hier staat meer info: http://nl.hardware.info/p...router#tab:testresultaten
Lijkt me ruim voldoende.Doorvoersnelheid WAN -> LAN 253 Mbit/s
Doorvoersnelheid WAN -> LAN (zonder Firewall) 255 Mbit/s
[ Voor 4% gewijzigd door Websurfer01 op 02-11-2010 12:22 ]
Anyone?MeltedForest schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:19:
Post hier ook even aangezien het om Almere gaat:
Is de tijd tussen bestellen en daadwerkelijk aangesloten zijn echt 3-4 weken of gaat het in de praktijk sneller? (Of nog langzamer?)
Het gaat hier om een Tweak 30 abonnement.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik hoop dat ik over 2 weken kan zeggen dat ik een telefoontje van de monteur heb gehad

Yogoi: Al iets gebeurd in Almere? Het is hier een beetje te stil.
In het geval van dat laatste, ben ik wel benieuwd.
En inderdaad: Wanneer volgt er nou EINDELIJK eens nieuws???
Vooralsnog horen we helemaal niets over die zogenaamde eerste batch waarvoor orders zijn ingeschoten. Laat staan over wanneer een volgende lichting klanten aan de beurt is. Op dit tempo duurt het tot St. Juttemis

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 04-11-2010 14:32 ]
Volgende week zijn het er al een stuk meer dacht ik.
Overigens abc279, dat mailtje krijg je alleen als er een order naar de aannemer is voor jouw adres. (en je aangegeven hebt gebruik te willen maken van de overstapservice natuurlijk)
Dus in dat opzicht een goed teken voor jouw aansluiting.
DUIM, DUIM, DUIM..... Krijg al kramp!Yogoi schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:45:
Aannemer is volgens mij deze week een aantal mensen aan het aansluiten.
Volgende week zijn het er al een stuk meer dacht ik.
Overigens abc279, dat mailtje krijg je alleen als er een order naar de aannemer is voor jouw adres. (en je aangegeven hebt gebruik te willen maken van de overstapservice natuurlijk)
Dus in dat opzicht een goed teken voor jouw aansluiting.

De meeste AP's zijn gewoon helemaal gereed, niet allemaal maar de meeste wel. (en nee ik weet niet precies welke wel/niet)
Die 5/10/etc is trouwens wel wat hoger dan die aantallen. (de eerst planning was zo laag maar we hebben het redelijk omhoog gehaald)
En hoe zit het nou met mijn overstappen? Kom ik (worst case) over 2 maanden een keer aan de beurt en moet men DAN nog het wiel gaan uitvinden hoe het zit met mijn technische/administratieve overstap van KPNGlasvezel naar KPN-WBA/Lijbrandt?
Denk dat ik van af nu hier maar over ga lopen zeuren
Ondanks div. mails aan info en support @ Lijbrandt hierover heb ik nog GEEN antwoord gehad, nog nieteens een vaag antwoord. Had dan niet van die kansloze beloftes gedaan op die info avond.....
[ Voor 57% gewijzigd door eymey op 04-11-2010 16:45 ]
Uit betrouwbare bron begrepen dat Lijbrandt zeg maar teruggefloten is door reggefiber op alle marketing uitlatingen van de infoavond. Vooralsnog vind er een mondjesmaat een uitrol plaatst, waarmee het telefonie probleem waarmee ze kampen, hopen te kunnen oplossen. Maar mocht dit probleem blijven, zal het per saldo alleen maar langer gaan duren (veronderstel ik) Zeker gezien het feit dat de mode is pas te communiceren als er daadwerkelijk iets te zeggen valt, dus tot die tijd is er radiostilte. En ondanks alle reactie alhier en elders verwacht ik niet eens dat daarin iets zal gaan veranderen. Dus gewoon rustig afwachten!!!eymey schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:36:
Ondanks div. mails aan info en support @ Lijbrandt hierover heb ik nog GEEN antwoord gehad, nog nieteens een vaag antwoord. Had dan niet van die kansloze beloftes gedaan op die info avond.....
Of is dit een ander probleem?We hadden nog een "klein" probleempje gevonden met de telefonie waardoor uitbellen niet mogelijk was.
Dit hebben we met z'n 3en vanochtend opgelost en de bug gecorrigeerd.
vandaar dat we nog even moesten wachten.
Ben sinds vorige week ook aangesloten op KPN Glasvezel (Zilver pakket 50/50) maar heb ook last van dit probleem (muziekwijk).das_phantom schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:50:
Ik heb sinds een maand of twee een probleem. Ongeveer twee keer per uur laden websites niet. Na ongeveer 30 seconden weer wel. Ik zit bij KPN, hebben meer mensen hier last van?
Op zich is de verbinding prima (Speednet toont dat ik 43/40 haal met een connectietijd van 8ms) maar om de X aantal uren valt de verbinding heel even weg (misschien 10+ seconden).
Vooral vervelend als je verbonden bent met een gameserver of op IRC zit (lekker vaak disconnecten). Ik dacht in eerste instantie dat het m'n Belkin's N+ Wireless Router was die de problemen aan 't veroorzaken was maar die draait gewoon prima.
Overigens vond ik 't wel frappant dat de KPN monteur mij niet had verteld dat er in de Thomson TG789vn een wireless router zat... vond 't al zo vreemd dat er een ander sterk wifi signaal (gelijk aan m'n Belkin) in 't huis beschikbaar was. Op de betere instelbaarheid van de Belkin na lijkt 't mij een beetje redundant als ik de Belkin router er nog achter schakel toch?
Ik vind dit nogal schokkend om te lezen. Als dit echt zo is, dan vind ik het uitermate onbeschoft van Lijbrandt dat ze dit niet al veel eerder (of op tenminste nu) eerlijk communiceren.pendragon1 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:08:... Hij zei dat ik moest rekenen op zeker nog 1,5 tot 2 maanden voor we aangesloten zijn.
Als je een brief krijg waarin staat dat er vanaf oktober geleverd gaat worden, dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je dan in november toch wel een opgeleverde verbinding hebt. Niet pas eind januari of zo...
Waarschijnlijk zijn we met te weinig gevallen, om er een zaak van te maken bij Kassa of Radar, maar schandalig is deze hele gang van zaken wel.
Ik sluit me hier helemaal bij aan.......... het is een schandalige manier van omgaan met je klanten.KarlMarX schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:41:
[...]
Ik vind dit nogal schokkend om te lezen. Als dit echt zo is, dan vind ik het uitermate onbeschoft van Lijbrandt dat ze dit niet al veel eerder (of op tenminste nu) eerlijk communiceren.
Als je een brief krijg waarin staat dat er vanaf oktober geleverd gaat worden, dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je dan in november toch wel een opgeleverde verbinding hebt. Niet pas eind januari of zo...
Waarschijnlijk zijn we met te weinig gevallen, om er een zaak van te maken bij Kassa of Radar, maar schandalig is deze hele gang van zaken wel.
Eigenlijk lijken we wel gek om met dit bedrijf in zee te gaan, Lijbrand is dus niet anders dan T-mobile, KPN, UPC enz. enz.
Verwijderd
Hier stond upnp aan en was er een portforward voor emule en waren er met enige regelmaat soortgelijke problemen.
Bij controle van het gebeurtenislogboek stond deze op het moment van de problemen volledig vol met beveligings meldingen.
Heb toen als probeersel upnp en de port forward uitgeschakeld en het probleem is voorbij.
Zie nog steeds veel meldingen in het logboek maar heb er geen last meer van.
Paar voorbeelden :
FIREWALL icmp check (1 of 3): Protocol: ICMP Src ip: xxx.xxx.xxx.xxx Dst ip: xxx.xxx.xxx.xxx Type: Time Exceeded Code: Time to Live exceeded in Transit
FIREWALL icmp check (1 of 1): Protocol: ICMP Src ip: xxx.xxx.xxx.xxx Dst ip: xxx.xxx.xxx.xxx Type: Destination Unreachable Code: Host Unreacheable
FIREWALL replay check (1 of 1): Protocol: ICMP Src ip: xxx.xxx.xxx.xxx Dst ip: xxx.xxx.xxx.xxx Type: Destination Unreachable Code: Host Unreacheable
IDS proto parser : tcp data on syn segment (1 of 1) : xxx.xxx.xxx.xxx xxx.xxx.xxx.xxx 1405 TCP 17001->17184 [S.A...] seq 3062207330 ack 467337026 win 57032
Destination ip was bij de problemen het interne ip van de pc waar de port forward naartoe wees, na het uitschakelen van upnp en de portforward is het ons externe ip.
Dit lijkt mij inderdaad erg gerelateerd aan de Experiabox. Dat ding is gewoon zo instabiel als wanneer je in Almere een huis zou bouwen zonder heipalen eronder. In de tijd dat ik nog ADSL + TV van KPN had, heb ik al eens geconstateerd dat de uPNP van de Experiabox compleet NIET werkt en er de boel alleen maar instabieler op maakt.
Ik weet niet wie allemaal aangevraagd hebben, maar ben gewoon nieuwsgierig
abc279 (oostvaardersbuurt) - mail van Lijbrandt over overstap service (is volgens mij de eerste die vanuit Lijbrandt per mail spontaal iets ontvangt)
eymey - Wil overstappen, laatste contact was excuses brief.
Websurfer01 (Muziekwijk) - laatste contact was excuses brief
pendragon1 (filmwijk) - laatste contact was excuses brief
KarlMarx (Eilandenbuurt) - laatste contact was excuses brief
maccor (Muziekwijk) - laatste contact was excuses brief
Gurupat (Almere Haven) - brief over aansluiting met gegevens
badnews.nl (oostvaardersbuurt) - brief over aansluiting met gegevens (schijnt bijna niemand te hebben ontvangen), maar nu al 2 weken stilte.
Dus mogelijk is de AP van oostvaardersbuurt (was volgens de kabeltrekker ook maar een kleintje) reeds geschikt.
[ Voor 15% gewijzigd door badnews.nl op 08-11-2010 11:01 . Reden: added maccor & KarlMarx, added location websurfer01; added Gurupat; changed status Gurupat ]

Correctie op mijn regel:
Wil overstappen, laatste contact was excuses brief.
Weet niet of het toeval is, maar bij mij staat rond dezelfde tijd dat ik even niet kan surfen:ninjazx9r98 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 08:42:
Voor mensen met KPN die afentoe problemen hebben met het niet kunnen surfen en dergelijke, maken jullie gebruik van een ingeschakelde upnp en/of port forwarding ?
Hier stond upnp aan en was er een portforward voor emule en waren er met enige regelmaat soortgelijke problemen.
Bij controle van het gebeurtenislogboek stond deze op het moment van de problemen volledig vol met beveligings meldingen.
Heb toen als probeersel upnp en de port forward uitgeschakeld en het probleem is voorbij.
Zie nog steeds veel meldingen in het logboek maar heb er geen last meer van.
Paar voorbeelden :
FIREWALL icmp check (1 of 3): Protocol: ICMP Src ip: xxx.xxx.xxx.xxx Dst ip: xxx.xxx.xxx.xxx Type: Time Exceeded Code: Time to Live exceeded in Transit
FIREWALL icmp check (1 of 1): Protocol: ICMP Src ip: xxx.xxx.xxx.xxx Dst ip: xxx.xxx.xxx.xxx Type: Destination Unreachable Code: Host Unreacheable
FIREWALL replay check (1 of 1): Protocol: ICMP Src ip: xxx.xxx.xxx.xxx Dst ip: xxx.xxx.xxx.xxx Type: Destination Unreachable Code: Host Unreacheable
IDS proto parser : tcp data on syn segment (1 of 1) : xxx.xxx.xxx.xxx xxx.xxx.xxx.xxx 1405 TCP 17001->17184 [S.A...] seq 3062207330 ack 467337026 win 57032
Destination ip was bij de problemen het interne ip van de pc waar de port forward naartoe wees, na het uitschakelen van upnp en de portforward is het ons externe ip.
FIREWALL icmp check (1 of 1): Protocol: ICMP Src ip:*** Dst ip: *** Type: Destination Unreachable Code: Host Unreacheable
Bij mij staat upnp uit.
- laatste contact was excuses brief
Een pagina grote advertentie met daarin de tekst;
"Bij Lijbrandt bent u dankzij de glasvezel verzekerd van haarscherpe televisie, telefoonkosten en supersnel internet. Wat u ook wenst, het kan nu EINDELIJK met Lijbrandt.
Het kan nu eindelijk....... wie van ons geloofd dat?
BlaBlaBla

Oja en onderin de advertentie kun je bon invullen met een aantal mogelijkheden..... een is er al ingevuld n.l.:
"Ik accepteer de algemene voorwaarden."
[ Voor 16% gewijzigd door maccor op 07-11-2010 16:50 ]
Als Lijbrandt en liefst Tweakers R+ maar beschikbaar komt in heel Almere. Ik heb op dit moment zo'n problemen met UPC dat ik ze graag een schop geef.
Goed dat iedereen hier de stand van zaken post want anders tast je niet zo in het duister. Bedankt daarvoor.
Eerlijk gezegd vond ik het maar een heel zwak excuus en een stuk minachting naar iedereen die al maanden afgescheept wordt met vage antwoorden en uiteindelijk het volkomen negeren van klachten of vragen per e-mail.Arjen8 schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:15:
Ja het duurt kennelijk wat langer dan men heeft gepland en nieuwe klanten heeft voorgespiegeld, maar dat interesseert mij uiteindelijk niet. Het is netjes dat daar toch ook een excuus brief over wordt gestuurd.
Maar goed, de tijd dat de klant koning was is allang voorbij, de klant is nu alleen nog een vervelend bijverschijnsel van het zakendoen.
Helaas voor hen, zonder klanten ook geen inkomsten.
Daarbij was de brief zo vaag dat we nog niets weten, je haalt er niet uit of het nog een maand duurt, of een half jaar.
Dat ik toch nog wacht is net als waarom jij nog wacht, voor het produkt, maar niet voor het bedrijf, dat heeft voor mij eventjes afgedaan.
Bovendien was die brief ook weer een soort verkapte uiting van "kijk eens hoe gewild wij zijn! Het aantal aanmeldingen bij ons is een succes!".
Welke editie van de Almere Vandaag is dat?maccor schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:59:
Het is toch een gotspe......... Lijbrandt heeft de euvele moed om te adverteren in de krant Almere vandaag!
Een pagina grote advertentie met daarin de tekst;
"Bij Lijbrandt bent u dankzij de glasvezel verzekerd van haarscherpe televisie, telefoonkosten en supersnel internet. Wat u ook wenst, het kan nu EINDELIJK met Lijbrandt.
Het kan nu eindelijk....... wie van ons geloofd dat?
BlaBlaBla
Oja en onderin de advertentie kun je bon invullen met een aantal mogelijkheden..... een is er al ingevuld n.l.:
"Ik accepteer de algemene voorwaarden."
Misschien moeten we massaal een scan daarvan mailen naar ze met daarbij een opmerking in de geest van "wanneer worden mensen die op deze advertentie reageren aangesloten?"
[ Voor 60% gewijzigd door eymey op 08-11-2010 09:23 ]
Blijkbaar heeft lijbrandt afgelopen week toch een brief gestuurd.
Mijn vrouw had die in de stapel post verstopt.

- Gedateerd 4 november.
- betreft: welkom bij Lijbrandt.
- inloggegegeves
- een aannemer neemt contact op om de modem in de meterkast te zetten.
Almere Haven lijkt binnenkort ook te worden aangesloten.
Deze brief ontvangt iedereen de mijne is van 22 september.......Gurupat schreef op maandag 08 november 2010 @ 09:51:
@badnews: Ik heb mij vergist.
Blijkbaar heeft lijbrandt afgelopen week toch een brief gestuurd.
Mijn vrouw had die in de stapel post verstopt.
![]()
- Gedateerd 4 november.
- betreft: welkom bij Lijbrandt.
- inloggegegeves
- een aannemer neemt contact op om de modem in de meterkast te zetten.
Almere Haven lijkt binnenkort ook te worden aangesloten.
Maar er gebeurd verder niets.
Dat was de Almere Vandaag van afgelopen zaterdag.........eymey schreef op maandag 08 november 2010 @ 09:21:
Welke editie van de Almere Vandaag is dat?
Misschien moeten we massaal een scan daarvan mailen naar ze met daarbij een opmerking in de geest van "wanneer worden mensen die op deze advertentie reageren aangesloten?"
De ad was pagina groot, dus moeilijk te scannen.
ik heb mij op 25 mei ingeschreven, daarna per mail gegevens ontvangen.
Maar de werkelijke papieren welkomsbrief kwam echt pas 5 maanden later (22oktober 2010).
Dus als jij deze op 22 september ontvangen hebt, loop jij ongeveer 1 maand voor op mij.
Ik heb mij in juni ingeschreven.Deze brief ontvangt iedereen de mijne is van 22 september.......
Maar er gebeurd verder niets.
Toen heb ik inderdaad ook al zo'n soort email gekregen.
Ik heb net gebeld met Lijbrandt.
De aannemer gaat mij komende week bellen.
Eigenlijk wil ik de aannemer zelf bellen maar dat kan niet.
Ze hebben daar blijkbaar alleen uitgaande lijnen.
(Beetje vreemd, stel je toch eens voor, een callcenter dat de telefoon opneemt...)
Wordt vervolgd.
[ Voor 24% gewijzigd door Gurupat op 08-11-2010 12:17 . Reden: "brief" verwijderd, meer details over telefoongesprek met Lijbrandt ]
Misschien is het wel oud nieuws, maar er is hoop
Lees het volgende eens
http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/viewtopic.php?f=32&t=3687
[ Voor 9% gewijzigd door Alfastorr op 08-11-2010 13:11 ]
Komt wel goedmaccor schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:17:
[...]
Dat was de Almere Vandaag van afgelopen zaterdag.........
De ad was pagina groot, dus moeilijk te scannen.
[ Voor 56% gewijzigd door eymey op 08-11-2010 13:24 ]
Ik vroeg naar de geruchten dat het aansluiten nog 2 maanden kon duren, maar dat werd met klem ontkracht voor wat betreft Almere.
Ik heb vaak 's avonds last van traag internet. Wij hebben KPN Glasvezel Goud, en zit normaal rond de 85/85 down/up. Maar vaak 's avonds, maar ook af en toe overdag, zit ik nog maar op de 5-10 up/down. En pings (ingame) van 100. Heb al gecontroleerd of er iemand hier op het netwerk zit die grootverbruiker is van internet, maar dan heb ik alle andere PC's uit en ook TV's uit. Modem gereset, niks werkt.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn? Of is dit normaal bij KPN?
Zie ook Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1 "We" dachten dat het een tweak only probleem is, blijkbaar een generiek probleemKiwitje schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:24:
Het is misschien wel een keer in de afgelopen 110 pagina's gevraagd.. Maar, nog een keer.
Ik heb vaak 's avonds last van traag internet. Wij hebben KPN Glasvezel Goud, en zit normaal rond de 85/85 down/up. Maar vaak 's avonds, maar ook af en toe overdag, zit ik nog maar op de 5-10 up/down. En pings (ingame) van 100. Heb al gecontroleerd of er iemand hier op het netwerk zit die grootverbruiker is van internet, maar dan heb ik alle andere PC's uit en ook TV's uit. Modem gereset, niks werkt.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn? Of is dit normaal bij KPN?
Het komt er op neer dat er momenteel een beta-update van KPN draait bij mij. (was uitgekozen voor een pilot)eymey schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:23:
Helaas, dat forum kan ik niet meer bij komen (permanente BAN omdat ik té kritisch was zogenaamd).Wat staat er?
softwareversie 8.4.2.U.
Op het moment mag ik niet klagen
Portforwarding werkt gewoon.
upnp/dlna werkt ook keurig.
Van anderen hoor ik dat voor de PS3 ook gewoon NAT2 te gebruiken is.
Zijn nog wel wat kleine schoonheidsfoutjes, maar gaat de goede kant op.
Hebben ze 'by any chance' nu ook een voorziening ingebouwd om bv. 1 apparaat als "DMZ" of "Exposed Host" in te stellen? In het voorjaar (toen ik nog niet ge-banned was) wist de Webcare namelijk stellig te vertellen dat ook aan zoiets gewerkt werd

Verwijderd
Op het ipbforum staat geen DMZ functie Kun je ook niet van KPN timmerman verwachten.eymey schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:19:
@Alfastorr: Kijjk eens aan. Thanks voor de update
Hebben ze 'by any chance' nu ook een voorziening ingebouwd om bv. 1 apparaat als "DMZ" of "Exposed Host" in te stellen? In het voorjaar (toen ik nog niet ge-banned was) wist de Webcare namelijk stellig te vertellen dat ook aan zoiets gewerkt werd
Het gaat allemaal heel erg vreemd bij Lijbrandt.........badnews.nl schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:42:
Dus als jij deze op 22 september ontvangen hebt, loop jij ongeveer 1 maand voor op mij.
MAAR EERDAAGS WORDEN WE ALLEMAAL AANGESLOTEN LAS IK NET UIT MEERDERE POSTS
Eerst "zien" en dan geloven.
Ik hoop dat ze het nu eindelijk gaan waar maken.......KarlMarX schreef op maandag 08 november 2010 @ 15:44:
Ik heb ook maar eens gebeld en er zouden deze week en volgende week brieven worden verstuurd met de aansluitdata naar iedereen in Almere.
Ik vroeg naar de geruchten dat het aansluiten nog 2 maanden kon duren, maar dat werd met klem ontkracht voor wat betreft Almere.
En op korte termijn, ben n.l. de hele maand december en begin januari in Zuid Amerika.
Ben benieuwd wie van ons de eerste is............, wel melden a.u.b.

In het voorjaar, in een inventarisatie topic van problemen met de EB, werd wel degelijk meerdere keren bevestigend gereageerd als mensen (including me) naar een dergelijke/soortgelijke functionaliteit reageerden.Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:44:
[...]
Op het ipbforum staat geen DMZ functie Kun je ook niet van KPN timmerman verwachten.
Niet dat het me eigenlijk nog iets boeit dat KPN z'n klanten blijft negeren of zelfs monddood maakt.... hoop nooit meer met die club zaken te hoeven doen op ADSL / glasvezel gebied, nu er ISP's als Tweak en Lijbrandt bestaan.
Nee. Maar las ook dat KPN er niet zo veel aan kan doen. Zal volgende keer eens bellen
Verwijderd
mop van wie is dat netwerk dan.Kiwitje schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 07:02:
[...]
Nee. Maar las ook dat KPN er niet zo veel aan kan doen. Zal volgende keer eens bellen
Verwijderd
Dat is niet vreemd dat ook KPN gebruikers van dezelfde eerste router gebruik maakt als Tweak klantenHans_18T schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:38:
[...]
Zie ook Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1 "We" dachten dat het een tweak only probleem is, blijkbaar een generiek probleem
In Haaksbergen gaat het via 195.190.241.2 vergelijk dat maar eens met de trace van een Tweak gebruikers uit bijv Enschede
tracert google.nl
1 69 ms 99 ms 99 ms 192.168.2.254
2 7 ms 6 ms 7 ms 195.190.241.2
3 6 ms 6 ms 6 ms nl-asd-dc2-isp-bb21-ge-5-3-0.73.wxs.nl [213.75.1
Ik heb geen ping problemen maak hier is het modem de afgelopen weken helemaal de weg kwijt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 08:59 ]
Ga eens in de gaten houden of ik lagere snelheden haal op drukke tijden zoals de Tweak wholesale klanten. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niks gemerkt heb. Haal altijd de volle 30Mbit,
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-11-2010 13:30 ]
hier in Enschede Oost gaan kpn glas klanten via een andere router dan de tweak fiber gebruikers.Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:54:
[...]
Dat is niet vreemd dat ook KPN gebruikers van dezelfde eerste router gebruik maakt als Tweak klanten
In Haaksbergen gaat het via 195.190.241.2 vergelijk dat maar eens met de trace van een Tweak gebruikers uit bijv Enschede
tracert google.nl
1 69 ms 99 ms 99 ms 192.168.2.254
2 7 ms 6 ms 7 ms 195.190.241.2
3 6 ms 6 ms 6 ms nl-asd-dc2-isp-bb21-ge-5-3-0.73.wxs.nl [213.75.1
Ik heb geen ping problemen maak hier is het modem de afgelopen weken helemaal de weg kwijt.
dat heb ik gepost in het tweak glasvezel topic.

(waardoor deze gebruikers er geen last van hebben. misschien is het niet overal zo)
[ Voor 5% gewijzigd door Killerbert op 10-11-2010 01:29 ]
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
En vandaag weer zo'n advertentie in de Almere Deze Week........eymey schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:49:
Bij deze. Nog best wel moeilijk, een krant scannen
. Zeker als de advertentie met zo'n slecht contrast in staat als bij Almere Vandaag.
Snif....Dj-sannieboy schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:29:
Ook ik heb firmware 8.4.2.U. (zit in de testgroep) en kan vertellen dat de PS3 netjes NAT type 2 krijgt en je eindelijk goed online kan gamen. Bijvoorbeeld MW2, Fifa11 en Black Ops geven netjes NAT type OPEN aan. Dit zonder poorten te forwarden, enkel UPnP aan.
Ga eens in de gaten houden of ik lagere snelheden haal op drukke tijden zoals de Tweak wholesale klanten. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niks gemerkt heb. Haal altijd de volle 30Mbit,
Helaas het bericht gekregen dat er complicaties zijn opgetreden in de nieuwe firmware.
Deze zal dus niet worden verspreidt.
Dat zou niets nieuws zijn, dat doen ze inmiddels al 6 maanden.KarlMarX schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:41:
Als niemand hier tot nu toe een brief over de daadwerkelijke aansluiting heeft ontvangen, dan ben ik bang dat ik weer eens wat op mijn mouw gespeld heb gekregen over de telefoon...
Inmiddels begin ik er heel hard over te denken lekker bij XS4all en UPC te blijven en de hele glasvezel shit maar te vergeten. In ieder geval tot er een fatsoenlijke NIET KPN provider komt.Scheelt een hoop ergernis.
Aan Lijbrandt heb ik zelfs voor echt klant te zijn al behoorlijk de pest gekregen.
[ Voor 4% gewijzigd door Websurfer01 op 13-11-2010 19:54 ]
Het iritante is waarschijnlijk dat zij dat ook weten....
En dat is nou juist wat aan me vreet, alles in me roept er om ze een brief te sturen dat ze hun hele handeltje op een bepaalde plaats kunnen steken. Als er ook maar 1 andere optie was had ik dit allang gedaan.eymey schreef op zondag 14 november 2010 @ 02:06:
Zal vast kunnen, maar wil ik ondanks alles niet. Want alle andere alternatieven zijn geen optie (meer) voor mij op het moment dat dit daadwerkelijk geleverd wordt.
Het iritante is waarschijnlijk dat zij dat ook weten....
Maar ja, dan heb ik voor niets de kruipruimte letterlijk door gekropen om dubbele netwerkkabels te trekken naar pc en tv. En een extra stopcontact in de meterkast geplaatst.
Deze ergernis was veel minder geweest als ze maar één keertje een open en eerlijk antwoord hadden gegeven, zelfs al zou dit betekenen dat de aansluiting volgend jaar wordt (wat er nu waarschijnlijk wel inzit), die grenzeloze arrogantie van het negeren steekt het meest.
Dus Lijbrandt, als je meeleest: met negeren los je niets op, je zet jezelf alleen maar op hetzelfde bedenkelijke niveau als KPN en UPC, wees eens flink en kom hier eens met een reactie
Iemand trouwens ervaring met netwerk kabels (cat6 FTP) in kruipruimtes, blijven deze goed als de kruipruimte droog is?
Wel met cat5 in een wat vochtige kruipruimte...Iemand trouwens ervaring met netwerk kabels (cat6 FTP) in kruipruimtes, blijven deze goed als de kruipruimte droog is?
Object reference not set to an instance of an object
Wat mij vooral steekt in het Lijbrandt verhaal, is dat ze wel het gore lef hebben om gewoon hard verder te adverteren in de lokale krant. En dan ook nog meg paginagrote advertenties.
Soms denk ik wel eens: "zal ik me eens flink kwaad maken en in een ingezonden stukje aan de Almare en Almere Vandaag de mensen hiervoor waarschuwen?" . Aan de andere kant vraag ik me dan weer af wat ik hier mee bereik.
Tsja, andere opties zijn er ook niet.... Stel dat Tweak ook al vanaf het begin had mogen mee doen aan deze nieuwe manier van het leveren van Glashart-diensten via het KPN netwerk, dan hadden we daar waarschijnlijk precies hetzelfde probleem gehad. In Enschede speelt er rond Tweak bv. ook een groot leveringsprobleem omdat a-pop's nog niet klaar zijn en sommige klanten al een half jaar wachten. Het enige verschil tussen Tweak en Lijbrandt is in deze dat die mensen in Enschede van Tweak nog een doos "Merci" kregen als excuses. En wij alleen een brief. Die het konijn hier overigens wel om te eten vindt maar ik niet
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 14-11-2010 11:39 ]
Ben het helemaal mee eens, ook met Websurfer01 en vele anderen.eymey schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:39:
Wat mij vooral steekt in het Lijbrandt verhaal, is dat ze wel het gore lef hebben om gewoon hard verder te adverteren in de lokale krant. En dan ook nog meg paginagrote advertenties.
Soms denk ik wel eens: "zal ik me eens flink kwaad maken en in een ingezonden stukje aan de Almare en Almere Vandaag de mensen hiervoor waarschuwen?" . Aan de andere kant vraag ik me dan weer af wat ik hier mee bereik.
Ook ik overweeg de heleboel maar voorbij te laten gaan en bij Telfort voor internet (max 12mb) en Digitenne (TV en radio) te blijven, tot er alternatieven zijn.
Want ook die lui van Lijbrandt behoren tot de schoften die nergens op reageren, net als als die anderen telco's........ ook niet op onze discussie hier
Ook ik ben dan helaas voor niets in de kruipruimte geweest, UTP kabels getrokken, nieuwe plank in de meterkast, elektra etc. etc..
Inderdaad de arrogantie...... om helemaal niets te laten horen.
Wat een idioten, als ze het slim gespeelt hadden was het niet nodig geweest.
Maar als je de schoenen van de grote bedrijven kust en je klant op de 3rde rang zet.
Zeg maar dag.....!

Trouwens ook van Yogoi niets meer gehoord......... Schaamte?
Hij was nog onze enigste link
[ Voor 7% gewijzigd door maccor op 15-11-2010 11:37 ]
Nog niet heel veel maar vanaf nu gaat het tempo per week omhoog.
Momenteel zijn ze bij Badnews de NT aan het plaatsen volgens mij.
Ik word NU aangesloten.
Zonder bericht, zonder communicatie, zitten nu 2 mensen te wachten op een IP address!
Ze hadden geen planning ontvangen van Lijbrandt, maar wel ingeplanned.
Dus zijn ze WILLEKEURIG mensen langs gegaan in de hoop dat er iemand thuis zou zijn!
(en toevallig was mijn partner thuis)
Er is vanmorgen ook iemand in de straat achter ons (Francois Valentijnstraat) in de Oostvaarders aangesloten. dus als ik thuis kom, heb ik mogelijk mijn 50/50 internet met telefoon liggen!
Dus ja, er worden NU mensen aangesloten!
* badnews.nl is happy!
Wel mooi dat er nu in ieders geval iemand van dit forum aangesloten wordt. Voor veel mensen is de aansluiting van badnews waarschijnlijk minder spannend, want hij neemt (net als ik) geen TV af van Lijbrandt (vanwege schotel). Maar ben wel benieuwd naar de snelheid en betrouwbaarheid.
Toch zou dat bij mij niet zo makkelijk gaan.... aangezien ik dat direct zou merken aan het verlies van m'n huidige Tweak/KPNGlasvezel signaal.
Ben benieuwd wanneer ik nou eens iets hoor over de overstap perikelen
Yogoi? Is er dan helemaal niemand bij julli ein de orgnisatie die hier al IETS zinnigs over kan zeggen?
Tja in zoverre was 't bezoek aan de kruipruimte (de altijd o zo gezellige, krappe, benauwde, van kruipende beesies voorziene krochten van het huis ) inderdaad voor niks. Maar positief blijven, tenminste ligt de meuk er nu voor als het er echt van komt.maccor schreef op maandag 15 november 2010 @ 11:19:
[...]
Ben het helemaal mee eens, ook met Websurfer01 en vele anderen.
Ook ik overweeg de heleboel maar voorbij te laten gaan en bij Telfort voor internet (max 12mb) en Digitenne (TV en radio) te blijven, tot er alternatieven zijn.
Want ook die lui van Lijbrandt behoren tot de schoften die nergens op reageren, net als als die anderen telco's........ ook niet op onze discussie hier![]()
Ook ik ben dan helaas voor niets in de kruipruimte geweest, UTP kabels getrokken, nieuwe plank in de meterkast, elektra etc. etc..
Inderdaad de arrogantie...... om helemaal niets te laten horen.
Wat een idioten, als ze het slim gespeelt hadden was het niet nodig geweest.
Maar als je de schoenen van de grote bedrijven kust en je klant op de 3rde rang zet.
Zeg maar dag.....!![]()
Trouwens ook van Yogoi niets meer gehoord......... Schaamte?
Hij was nog onze enigste link
Wat dat betreft kan iker, zoals vele anderen hier, weinig meer van zeggen dan ZUCHT

De glasvezel ligt al weer geruime tijd, dik jaar denk ik, tot in de meterkast (Almere Muziekwijk).
- KPN was van meet af aan geen optie (destijds te duur en te lange levertijd), vorige week nog even in de demo keet geweest nabij de MM in Almere en wederom was daar de bevestiging dat een daadwerkelijk werkende aansluiting wel even kon duren.
- Lijbrandt leek een mooi alternatief, maar heb ik inmiddels maar afgezegd, half bakken beloftes en geen duidelijkheid. Info en communicatie niveau vergelijkbaar met dat van de NS (te weinig, te laat, vul maar aan).
Blijft Tweak over, maar als ik dit topic door scan dan zal het een ander laken van hetzelfde pak zijn
Misschien dat de goed heiligman

Groots met tromgeroffel gebracht en nu stilletjes door de achterdeur het pand uit, het kon zo mooi zijn die glasvezel.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Trouwens @badnews.nl, we krijgen neem ik aan wel een mooie review he
moet je nog even wachten.. het werkt nog niet (hardware/software probleem ofzo ergens).
Maar hopelijk is het snel opgelost en kan ik volgend weekend mijn firewall enzo ertussen hangen.
Ze hebben het voor vandaag opgegeven, morgen een nieuwe kans.
Dit soort problemen is op zich (nu) niet erg.. hebben andere er hopelijk geen last meer van.
Het feit is dat er ineens iets gaande is, en dat mensen worden aangesloten.
Bij andere werkte het wel en hebben internet, bij mij dan nog niet....
[ Voor 32% gewijzigd door badnews.nl op 15-11-2010 15:30 ]
Kaartje in de bus dat ze langs zijn geweest zonder afspraak. Of ik nu een afspraak wil maken.....Yogoi schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:15:
Even kijken of ik zo tijd heb om de rest door te lezen, maar ja er zijn al mensen actief in Almere.
Had je al wel een brief gekregen dat je binnenkort aangesloten zou worden, of was het helemaal een verrassing?abc279 schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:09:
[...]
Kaartje in de bus dat ze langs zijn geweest zonder afspraak. Of ik nu een afspraak wil maken.....
Oke, vraag al beantwoord nu ik even een paar pagina's teruglees, je had een mailtje gehad i.v.m. met de overstapservice.
[ Voor 15% gewijzigd door Websurfer01 op 15-11-2010 20:01 ]
Brief had ik ook al gehad.Websurfer01 schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:31:
[...]
Had je al wel een brief gekregen dat je binnenkort aangesloten zou worden, of was het helemaal een verrassing?
Oke, vraag al beantwoord nu ik even een paar pagina's teruglees, je had een mailtje gehad i.v.m. met de overstapservice.
@Yogoi: Ik weet dat je het (wrs) druk hebt, maar zou je toch eens iemand kunnen porren om nou eindelijk eens naar mijn mails te kijken of op z'n minst de telefoon te beantwoorden?Yogoi schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:15:
Even kijken of ik zo tijd heb om de rest door te lezen, maar ja er zijn al mensen actief in Almere.
Het kan toch niet zo zijn dat er geen ENKELE ingang meer is en dat men nog steeds niets weet over een eventuele overstap?
Nou ik werk thuis, dus ben er bijna altijd overdag. Laat ze maar komen! Eilandenbuurt is naast de Oostvaardersbuurt...Websurfer01 schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:31:
[...]
Had je al wel een brief gekregen dat je binnenkort aangesloten zou worden, of was het helemaal een verrassing?
(soms kan je niet thuiswerken)
Volgens mij hoeven ze alleen nog in te loggen door (met hun oude laptopje) naar een site te gaan om te reggen.
Dit werkte niet, want ze kregen geen IP van de server.
De andere kant zag het modem wel, maar verder konden ze ook niets doen.
Later op de dag zijn ze nog even langs gekomen om het nogmaals te proberen (op verzoek van de andere kant, Yogoi misschien, maar volgens mij een collega die Jeroen heet?) maar toen werkte ook helaas niet.
Er was toch meer aan de hand.
Hopen dat ze van de week nogmaals tijd hebben, of misschien kan ik zelf de laatste stap doen.
Install duurt normaal iets van 15 tot 20 minuten, inclusief vervangen van het kastje. Deze is nu netjes aangesloten in mijn meterkast en staat al aan.
(even uit mijn hoofd:)
Er zitten 4 UTP aansluitingen op, 2 telefoon aansluitingen en een coax aansluiting voor TV (die ik toch niet heb, al brand mijn TV lampje wel).
Dus je krijgt geen irritante experia box erachter en ik heb ga lekker mijn Cisco bestellen deze week (zit te twijfelen tussen een ASA5505 (wat meer die-hard ding) of een SA520 die alleen een webinterface heeft en geen CLI. (Beide halen een firewall throughput van ruim 100mbit (de ASA5505 150, de SA520 200mbit. De ASA heeft wel 100mbit VPN throughput tov de 50mbit 3des van de AS520, die dan weer gbit porten heeft die de ASA niet heeft)
mijn vriendin is video-editor, en wil soms previews online zetten voor klanten.
Deze zetten we nu op een server in een datacenter, omdat de upstream van adsl natuurlijk zwaar onvoldoende is.
Dus omdat dit soort dingen goed moeten draaien, wil ik gewoon meer dan een goede firewall/router.
Ikzelf als IT (ex-telematica) gast, heb veel met Cisco te maken, en zie de meerwaarde van dit spul.
Dus dan maar iets meer geld uitgeven en goed spul aanschaffen.
En thuis wil ik alles juist zo low profile/low power mogelijk houden
Lijkt me overigens wel een leuk en interessant vak wat je vriendin heeft
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 16-11-2010 09:46 ]
Verwijderd
al in de mailbox gekeken? (mailadres van profiel)
Zo moeilijk is dat overstappen nu ook weer niet t.o.v klanten met nog een glasvezel, de eventuele downtime even niet mee gerekend. Lijbrandt moet alleen zorgen dat er direct een monteur beschikbaar komt op het moment dat de lijn vrij komt. Natuurlijk eerst even bellen voor die tijd.eymey schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:23:
[...]
@Yogoi: Ik weet dat je het (wrs) druk hebt, maar zou je toch eens iemand kunnen porren om nou eindelijk eens naar mijn mails te kijken of op z'n minst de telefoon te beantwoorden?
De eventuele lange downtime kan wel eens het echte probleem zijn omdat een provider normaal een nieuwe klant wel moet wijzen op dit probleem.
[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 10:52 ]
Heb je een tip voor een bepaald merk/type waar je de OpenWRT op hebt draaien voor je glasvezel? Ik heb hier nog een LinkSys wrt54g. Hier staat al OpenWRT op. Denk je dat die geschikt zou zijn?eymey schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:44:
En thuis wil ik alles juist zo low profile/low power mogelijk houden. Dus met gewone consumenten routertjes die echter wel zo krachtig zijn dat ze de bandbreedte van glasvezel ruimschoots kunnen managen, en met OpenWRT (Linux)
.
Het is hoe veel je ermee wilt doen. De V5 (je zal wel een gl versie hebben, die is iets beter) is niet echt super snel:
http://www.tomsguide.com/...-router,review-731-3.html
@spaceone:
Gezien (even snel in de auto op de telefoon), vroeg me gelijk af wie je was
Sinds ik van mijn siemens naar een Thomson moest van KPN, vind ik dit merk afschuwelijk. Kan ook aan de kpn (in mijn geval kpn plusbellen) logica en invloed liggen op dat ding, maar ik moet regelmatig mijn oude setup terug kopieren, na elke update stond wifi weer aan (typisch kpn). Maar ook gewoon zonder update dat instellingen anders stonden. DMZ werkt niet 100%, dus moest gaan natten op het device, die hierin beperkt is.
Dus geen Thomson meer voor mij
Die Linksys zal het als router op glasvezel zeker niet gaan trekken. M'n Fritz!box 7270 overigens ook niet, dus ook ik moet nog naar een oplossing gaan zoeken. De TP-Link trekt het zeker wel als router, iig. Dus waarschijnlijk wordt dat toch wle weer m'n hoofd router zodra Lijbrandt aangesloten is. M'n enige dilemma is dan dat de Fritz!box een bug heeft waardoor hij geen goede keep alive doet voor VOIP verbindingen (waardoor m'n VOIP provider dus op den duur onbereikbaar wordt).
Anyway... check ook ff de weblog van http://www.hermanvandrie.nl. Daar staat ook meer over de TP-Link met OpenWRT. Hoewel het VLAN verhaal icm. Lijbrandt niet echt relevant is
@Badnews.nl: Als je een Thomson van KPN met DMZ optie had, dat heb je uberhaupt nog mazzel. Sinds de TG787 en 789VN zit er helemaal geen DMZ optie meer in. Nee... met Thomson is op zich niet veel mis, maar wel met de KPN-timmerman die het ding onder handen heeft gehad.
Dat is dus het hele probleem. In het ergste geval moet Lijbrandt eerst mijn opzegging bij Tweak in gang zetten en duur het na beeindiging van het abonnement nog weken voordat KPN een keer in hun administratie de lijn vrij geeft. En kan ik vanaf dat moment pas aangesloten worden. Voor het geval dat.. .heb ik wel wat alternatieven achter de hand ter overbrugging.Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 10:35:
Zo moeilijk is dat overstappen nu ook weer niet t.o.v klanten met nog een glasvezel, de eventuele downtime even niet mee gerekend. Lijbrandt moet alleen zorgen dat er direct een monteur beschikbaar komt op het moment dat de lijn vrij komt. Natuurlijk eerst even bellen voor die tijd.
De eventuele lange downtime kan wel eens het echte probleem zijn omdat een provider normaal een nieuwe klant wel moet wijzen op dit probleem.
Mijn hoofd probleem is echter gewoon dat Lijbrandt me div. keren heeft VERZEKERD dat het soepel zal gaan maar er zelf vervolgens nog geen details van weet. En nog erger: Waarschijnlijk gaan ze er pas een keer over nadenken op het moment dat mijn order wordt ingeschoten

[ Voor 31% gewijzigd door eymey op 16-11-2010 11:44 ]
Heb ik gewoon alles goed, hoef ik zelf niet klooien met linux enzo (wat me wel zou lukken, maar een alles in een device is gewoon onderhouds vriendelijker).
Nu nog me glas verbinden afronden... en ik kan leuk mijn bevindingen hier op het forum noteren...
Ondertussen al andere aangesloten?
Fritz!box blijft vanwege z'n DECT functionaliteit toch een mooi en veelzijdig apparaat en dan is m'n router tenminste ook hetzelfde apparaat als de VOIP client. Bovendien, als ik de OpenWRT doos als router ga gebruiken, dan kom ik in de meterkast gigabit poorten te kort en zou ik alsnog een losse switch erbij moeten hebben. Komt bij dat de 7390 ook gigabit poorten heeft
edit: Hmmm..... en de fritzbox, die ik al ontzettend duur vind, is ook nog eens goedkoper dan de cisco
Linux is overigens idd wel leuk en bij m'n vorige werk (voor we werden overgenomen) had ik alle Firewalls en routers op Linux met iptables draaien (met OpenVPN als VPN oplossing) maar inmiddels doe ik daar al zo lang niets meer mee dat bv. de standaard iptables configuratie van OpenWRT echt een draak is naar m'n gevoel
[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 16-11-2010 15:59 ]
Verwijderd
Op dit weblog: is heel veel informatie te vinden over glasvezel en providers. Ook wordt er ingegaan op de problemen en ontevredenheid die met name in Almere en Leeuwarden wordt vermeld rond het niet nakomen van beloftes door Lijbrandt en de woede van sommige schrijvers over het niet voldoende of helemaal niet communiceren door Lijbrandt.
Naast heel veel uitleg over de aanleg en werking van glasvezel, welke producten er over glasvezel worden geleverd gaat de schrijver van het weblog ook regelmatig in op problemen rond de marketing van Glashart en de vaak onoverzichtelijke en soms zelfs misleidende aanbiedingen van providers. Interessant om te lezen
Vrijdag....badnews.nl schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:27:
Toch maar besloten welke router.. het is voor mij een Cisco SA520 geworden, dus de meer GUI based ding.
Heb ik gewoon alles goed, hoef ik zelf niet klooien met linux enzo (wat me wel zou lukken, maar een alles in een device is gewoon onderhouds vriendelijker).
Nu nog me glas verbinden afronden... en ik kan leuk mijn bevindingen hier op het forum noteren...
Ondertussen al andere aangesloten?
Is mijn probleem met mijn aansluiting al gevonden?
Volgens mij is het een dan nog een kwestie van registreren?
Ik heb geen idee wie ik hierover een vraag kan stellen
Ik wil graag mijn router gaan inrichten zodat ik kan testen!
ps: je hebt mijn mail adres (rob(at))
[ Voor 7% gewijzigd door badnews.nl op 17-11-2010 09:52 ]