eymey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 21:59:
Idd. Ondanks dat het hier in het topic wel meer is te vinden ff globaal de verschillen:
KPN-manier:
* Glasvezel 'modem' (eigenlijk niet juiste term) met slechts 1 netwerkpoort
* Experiabox (bekend van de ADSL verbindingen internetplusbellen) die, beleefd gezegd, K***** is
* Experiabox routeert alles (IPTV, Telefonie op rj11 poorten, internet)
* GEEN coax, dus geen analoog signaal
Regge-manier:
* Glasvezel module met meerdere poorten, waaronder coax, rj11, meerdere UTP poorten
* Je kan je eigen router aansluiten, internet komt gerouteerd (IP via DHCP) op 1 UTP poort
* Analoog signaal en (in steeds meer plaatsen, waaronder Almere) DVB-C, en ook FM
* Telefoon sluit je op rj11 poort op de Glasvezel module aan.
Goedemiddag
Even iets rechtzetten op de eerste plaats:begrijp niet zo goed waarom een aantal forumleden er een sport van schijnen te maken om de ISP KPN zwart te maken !
Ik vind dit een beetje jammer en zeker onnodig.
Probeer je bij de juiste feiten te houden bovendien welke ISP je ook neemt Tweak,Plinq,KPN .XMS en wat al niet meer tegenwoordig ze hebben allemaal wel eens klanten waar het ea niet goed of correct verlopen is als het over het aansluiten van Fiber gaat.
Trouwens voor de mensen die niet op de hoogte zijn Reggefiber is een dochteronderneming van KPN.
Ik zit al enige tijd met mijn Zilver pakket bij KPN en zowel het aansluiten als de periode tot nu toe nooit problemen gehad (tot nu toe hopelijk blijft dit zo (:") dik tevreden dus !!
Overigens zit de hele buurt hier op de Fiber met KPN abb en hoor ik nooit iemand klagen maar dat even terzijde !
Maar even over bovenstaande vergelijk hier wordt een vergelijking gemaakt met de apparatuur van KPN en Reggefiber wat omschreven wordt is
niet correct.
De meeste providers maken gebruik van de infrastructuur van KPN dat wil zeggen dat ook de meeste providers gebruik maken van de apparatuur bij de klant thuis dus de Expirabox.
Het genoemde glasvezelmodem is zowel bij KPN als bij andere ISP's gelijk het gaat hier namelijk om het ISRA punt oftewel de hoofdader.
Het ISRA punt heeft niets met KPN of een andere provider te maken dit is voor iedereen gelijk.
Dan de Eperiabox dit is dus het meest gebruikte modem voor de meeste providers dit modem staat dus rechtstreeks aangesloten op het ISRA punt (eigenlijk is de juiste benaming voor het ISRA punt Genexis Ethernet Gateway.
De Experiabox is dus een modem wat AAN de gateway gekoppeld zal moeten worden.Dit is dus nodig voor Radio en TV ,internet en telefoon.
Dan de specs de Experiabox heeft niet zoals bovenvermeld 1 ethernetaansluiting maar heeft er 5 waarvan poort 3 bestemd is voor IPTV meestal wordt voor deze poort een TV switch gebruikt.
Dan de telefoon ook deze vergelijking die bovenstaat is niet correct voor telefoon is niet 1 maar zijn meerdere poorten.
De opmerking over het analoge signaal is correct echter iedere provider kan analoog alsnog toepassen mits de AREAPOP hier voor wordt aangepast, in een eerder stadium is KPN hier mee gestopt( Almere Haven ) zij hebben de keus gemaakt om door de gaan met alleen digitaal IPTV.
Het medium wat hier voor zorgt is een zg Genexis CAT Reciever zie link
http://www.genexis.nl/products.php?id=catv_receiver
Deze mediconverter zorgt ervoor dat digitale signalen omgezet worden naar analoog en andersom.
kortom als men deze signalen door wil geven moeten centrales aangepast worden en zal op de Experiabox of Genexis deze CAT Reciever moeten worden aangesloten dat is dus het enige verschil.
Verder kan ik nog melden dat men prima kan gamen of een router aan kan sluiten op een Eperiabox geen enkel probleem.
Dus wel graag de juisten feiten doorgeven.
vriendelijke groeten