Ach iedereen heeft het recht om kritisch te zijn tegenover beweringen van anderen. Het steekt alleen stiekem toch wel een beetje dat SizLorr zelfs de optie open stelt dat ik aan het Trollen zou zijn, terwijl ik me probeer in te houden niet bot te worden. But no offense taken

. Ik ben ook maar een mens, die er bovendien slecht tegen kan als die het gevoel heeft even niet goed begrepen te worden.
En ik ben soms ook niet de meest heldere als het aan komt op het uitleggen van iets wat in m'n hoofd zit. Daarom nog ff resumé Overflakkee zoals ik op dit moment de situatie zie:
* Reggefiber legt middels onderneming "Glashart" consumenten glasvezelnetwerk aan:
http://www.reggefiber.nl/consumenten.html en
www.glashart.nl
* KPN is voor 41% eigenaar van Reggefiber, en wel het deel dat de ondernemingen "Glashart" en "Glashart Media" onder zich heeft. XMS valt onder het andere gedeelte van Reggefiber, maar KPN schijnt wel bezig te zijn of ze XMS ook helemaal over kunnen nemen. Waar Lijbrandt staat weet ik niet, maar zij noemen zichzelf "Een Glashart company"
* Glashart legt de FttH netwerken aan (als mensen post krijgen voor bv. een montage afspraak of toestemming om glasvezel naar hun huis te schieten krijgen ze namelijk ook post van Glashart) . Dit is dus anders dan vroegah, toen onder de naam Glashart netwerken in bv. Uden, Veghel, en wat veluwse steden werden aangekondigd waar het er in praktijk op neer kwam dat KPN de (enige) operator zou worden
* Tot nu toe is er veelal een onderscheid in Glashart netwerken waar Reggefiber Wholesale de partij is die licht op de fibers zet (XMS, Lijbrandt) met Glashart Media als aanbieder van het analoge RTV signaal en het IPTV signaal. En dit is feitelijk juist (Heb het nog even gecheckt: Onderaan alle folders die Almeerders van Lijbrandt in huis hebben gehad staat ook "Powered by Glashart" en zijn de plaatjes van de Genexis en aansluitingen daarop overeenkomstig de situatie bij XMS met 0.0 Experiabox en 0.0 Motorola).
* Een andere grote speler is KPNGlasvezel als partij die licht op de kabel zet, met KPN zelf, Tweak en Plinq als dienstaanbieders. Waarbij Tweak slechts de backbone van KPN gebruikt als opstapje naar hun eigen netwerk en voor de IPTV diensten van KPN (met een Experiabox en Motorola box).
* Glashart Media is een samensmelting van Hertzinger (dat voorheen het televisiesignaal van bv. OnsBrabantNet verzorgde) en de TV-tak van Lijbrandt (ja, die hadden ze, stond vroeger naast Hertzinger ook aangegeven als partner van XMSnet). Volgens een discussie in het XMS topic omdat het met Hertzinger op een gegeven moment niet zo lekker liep, bv. veel klachten van OnsBrabantNet abonnees over het slechte analoge beeld sinds Hertzinger DVB-C introduceerde.
* Sinds vorige week begint Tweak ook met het aanbieden van R+ diensten, op de Glashart netwerken waar Reggefiber Wholesale het signaal levert. Tot nu toe alleen o.a. in Zeewolde en Almere Buiten, maar volgens hen zelf wel met de bedoeling dit uit te breiden naar andere Reggefiber netwerken.
* Het feit dat je in Almere Stad en Almere Haven straks zowel KPNglasvezel als Tweak, als Plinq, als Lijbrandt kan bestellen houdt in dat in de Almeerse area-pops straks apparatuur van zowel Reggefiber Wholesale/glashart staat als van KPN.
* Pas op: -mijn mening- Wat SizzLorr van Tweak vraagt (of andere ISP's in het algemeen), dat men alleen de "eind lijn" huurt van KPN/Glashart, zal in theorie misschien mogelijk kunnen zijn, maar hier zal geen enkele (kleinere) ISP aan beginnen. Om zelf licht op een fiber naar een abonnee te zetten zou die partij namelijk in iedere Area-pop (alleen in Almere al 32 stuks) zelf apparatuur moeten plaatsen EN ook moeten zorgen voor een backbone netwerk van die Area-pops naar z'n eigen infrastructuur.
Juist daarom zijn er partijen zoals KPNGlasvezel en Reggefiber Wholesale die zorgen voor het licht op de fibers en die via hun netwerken de consument op het netwerk van de betreffende ISP aansluiten, waarbij voor TV in praktijk bijna altijd gebruik gemaakt wordt van de dienst die KPN of Glashart Media aanbiedt.
Er verschillen nog een aantal dingen wezenlijk tussen KPNGlasvezel en Reggefiber Wholesale gebasseerde abonnementen:
* Bij KPNGlasvezel wordt slechts 1 poort op de Genexis fiber module gebruikt. Middels ge-tagde VLAN's worden de internet, televisie en telefonie diensten van elkaar gescheiden. Dit is voor hun beheertechnisch het handigst omdat hun 3 belangrijkste infrastructuren: glasvezel, FttC en FttH dan uiteindelijk alledrie middels de Experiabox te verbinden zijn. (op ADSL netwerken wordt voor internet, voip en video gebruik gemaakt van verschillende VPI/VCI kanalen).
Ondersteunde 'router' is netals bij A/VDSL diensten dus de Experiabox, met de Motorola VIP1960 (en z'n harddiskloze broertje) als Settopbox
* Bij Reggefiber Wholesale aansluitingen is de Genexis fiber unit uitgerust met een CATV (coax) module voor het analoge signaal, een ethernet poort voor internet, een ethernet poort voor IPTV en een RJ11 poort voor telefonie. Dit is bij XMS zo, en ook bij lijbrandt (volgens de illustraties in het folder materiaal). IP(r)TV settopbox zijn de Amino 110 en 130, waarbij er nog geen mogelijkheid is om op te nemen.
Eerdere speculaties van mij dat Tweak ook vast snel genoeg R+ verder zal uitrollen zijn puur gebaseerd op antwoorden van hun zelf op vragen van mij hieromtrent en de aanname dat, wanneer Lijbrandt (en dus Glashart) straks in heel Almere in de area-pops aanwezig is, Tweak haar bestaande klanten die KPN voor Reggefiber willen verruilen vast niet in de armen van Lijbrandt zal willen drijven.
Zo is de situatie in mijn ogen nu (en dit komt overeen met de gelaagde structuur die in het webWereld artikel wordt omschreven). Volgens mij zijn hier nu geen tegenstrijdigheden meer in te bekennen.
Kom maar op Tweak (ik heb hen zelf ook ff ge-DM'd met het verzoek ff wat aandacht te besteden aan de vraagstelling in dit topic). Schiet maar op dit verhaal

. Of iemand anders die Reggefiber insider is natuurlijk.
Ik hoop dat ik m'n gedachten nu wel gestructureerd heb weten over te brengen.
Nog een edit:
Deze pagina (
http://www.tweak.nl/consument/fiber/televisie.html) geeft een mooi overzicht van de verschillen tussen televisie van KPN en televisie van Glashart Media.
[
Voor 12% gewijzigd door
eymey op 19-06-2010 00:30
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk