Mijn antwoord was bedoeld om je aan het denken te zetten. Nou weet ik wel ...Boudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:33:
Jeetje ]eep, lekker antwoord. Het was een vraag aan bronco, ik denk niet dat een discussie met jou op dit gebied echt zinvol is (zoals weer gebleken is).

Als jouw idee van een discussie is: jij stelt een korte vraag en wij mogen 3 uur op zoek naar een goed antwoord wat jou logisch klinkt, dan komt dat niet helemaal overeen met mijn idee daarvan. Ga eens zelf op zoek en laat je wijsheid over ons allen schijnen in plaats van het aan iemand te vragen waarvan je weet dat hem moeite kost om daar een voor jou tevredenstellend antwoord op te geven (net zo min als ik daar zin in heb).
Wat heeft het nu voor nut om het hoe en waarom te weten van elektronenmigratie in een capacitor als je gewoon weet dat de ervaring met caps leert dat ze soms kort, soms wat langer on gebruik moeten zijn (dus onder stroom staan) om te stabiliseren. De meeste elektro-chemische processen zijn niet lineair maar volgen een bepaald verloop over de tijd. Dit gebeurt bij alle niet edele metalen en biochemische (kunst)stoffen. Je hoeft dat toch niet te gaan bewijzen om de effecten ervan te kunnen waarnemen?
Waarom accepteer je dit dan blindelings bij een elektronenbuis? Dat is een stuk metaal in een vacuum. Wat zou daar nu aan kunnen veranderen door er stroom op te zetten? En als dit proces (bij een paar 100V) optreed, waarom zou het dan niet kunnen gebeuren tussen een metaalfilm door een kunststof of in olie gedrenkt papier?Dit accepteer ik zo bij valves en mechanische onderdelen, maar jij zegt dat een cap verloopt.
En als je dit om wetenschappelijk herleidbare redenen accepteert (die ik je niet heb horen vertellen) probeer dan eens een vergelijkbaar model op te stellen voor caps.
Ik vind het vervelend dat jij (weer) met zo'n vraag komt terwijl bronco.b alleen puur zijn bevinding weergeeft. Dit forum is bedoeld om elkaar ervaringen door te geven, niet voor diepzinnig wetenschappelijk gefilosofeer. Stop daar AUB mee en probeer zinnige on-topic informatie bij te dragen in plaats van telkens maar weer onze motieven en intelligentie in twijfel te trekken. Zo vat ik dat in ieder geval op.
En dergelijke uitspraak is zo solide als een loden deur. Kijk eens om je heen in de natuur. 2e wet van de thermodynamica: alles valt uit elkaar. Zet je nieuwe fiets 10 jaar buiten in de regen en dan moet je eens kijken hoe groot je opstartproblemen zijn. Waarschijnlijk doet ie het nooit. Met condensatoren; PiO zijn niet voor niets (de betere iig) afgesloten met glas. Om te voorkomen dat de olie gaat oxideren of verdampen en daardoor anders geleiden (=1/isoleren). Als PiO lang gelegen hebben kan ik me voorstellen dat de olie door de zwaartekracht meer naar 1 kant zakken met gevolgen voor de geleiding aan de onder en bovenkant. Hetzelfde geld voor caps met kunsstoffolie. Kunststof verouderd ook (oxidatie), metaal oxideert (zelfs zilver) en een laagje oxide op een metaal isoleert ook weer. Als je iets onder stroom zet gaan er elektronen doorheen en zorgt ervoor dat de oxidatie optreed aan het minst edele metaal. Oxide op een zilver- of koperfolie zou daardoor terug veranderen in metaal en weer beter gaan geleiden. Dit kun je een beetje vergelijken met als je een geoxideerde cent op een stukje alufolie kookt in zout water. Alles is chemie, en elektronen zijn een klein onderdeel daarvan.voodooless schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 23:35:
Het tegendeel bewijzen van: "alles wat lang stil staat en/of het wel/niet gebruikt is heeft altijd 'opstartproblemen'"Volgens mij hoef ik daar niet eens aan te beginnen, want een dergelijk uitspraak is natuurlijk zo lek als een mandje
En dan hoef ik al helemaal niet te beginnen over "Waarom zou dat bij een cap anders zijn?" natuurlijk..
Ik ben ook altijd heeeel voorzichtig met onderduikgevoelensMaar even serieus: Dit zijn nu precies de gedachtengangen waar ik wel de kriebels van krijg: "Als dit hier waar is, zal dat daar ook wel zo zijn". Dat lijkt misschien logisch, maar vaak is het meer onderduikgevoel, en daar moet je voorzichtig voor zijn.
Onderbuik gevoelens? Heeft er iemand last van gasophoping ofzo? Of moeten we politiek correct in de tegenaanval tegen Pim Fortuin ofzo?
Intuitie is vaak een door intelligentie ingegeven nog niet redeneerbaar idee dat ergens een verband tussen bestaat. Het is vaak het voorstadium van een goede these.
Dit had ik nog niet gelezen maar het antwoord staat hierboven (mijn poging tot...). Dus ik hoop dat ik Boudewijn dan ook zijn vraag beantwoord heb. Natuurlijk heeft hij het 'recht' te vragen, maar graag in combinatie met de 'plicht' om eerst zelf naar het antwoord te zoeken (zie ook FAQ GoT).Met goed recht dus dat Boudewijn daarnaar vraagt, temeer omdat er over dit onderwerp zeer weinig goede informatie beschikbaar is. Helaas kan ik het spul wat ik er ooit over gelezen heb niet meer vinden. Maar ook ik heb het idee dat sommige condensatoren moeten inspelen. Een condensator heeft veel meer specs dan voltage en capaciteit, en als een of meerdere van die dingen significant anders wordt (misschien door chemische verandering? ), dan kan dat best een hoorbaar zijn (en natuurlijk ook meetbaar). Op de zelfde wijze kun je ook klankverschillen verklaren,
Ik zie dat hij zelf ook al een antwoord gevonden had over veroudering. Boudewijn, je had van mij ook best een stukje mogen quoten hier hoor.
FYI: ik ben geen 'tech-boy' als het op elektronica aankomt. Alleen vwb (bouwkundige) construkties, sterkteberekeningen, akoestiek, natuurkunde, (bio)chemie en computers.
[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 02:25 ]