Tubes....It's what make music music!
Wat ons wat lijkt is nog het moeilijkst.Je hoeft niet perse via Ebay te kopen hoor. Er zijn nog andere adressen over. De betrouwbaarste is nog wel Timaudio. Die zit trouwens ook op Ebay maar daar staat niet alles bij wat hij kan leveren.
De 'echte' spullen zie je trouwens toch niet op Ebay, of tegen belachelijke prijzen.
Anders moet je maar eens zeggen wat je wel wat leek of waar je aan zit te denken, dan kijk ik wel ff waar je het kunt kopen.
1st leek dat "buizengedoe" mijn vrouw helemaal niets.
Toen was de keuze ongeveer:
de Classic 8.0b met de 9.0 of 10.0 of
de G&W TW-A8SE met de T-6S
Geef toe dat er in de 9.0 en de T6S buizen zitten, maar die zitten verborgen.
Laatst heeft mijn vrouw aangegeven dat buizen wel mogen als ze maar niet op maar lager worden geplaatst in het meubel, dus een beetje uit zicht.
Dan komen bovenstaande in aanmerking met:
De Classic 16.0 of 16.2
of zelfs de Meixing MC3008A blokken met een nog te bepalen pre-amp.
De Meixing is nu nog boven budget, maar als die nu werkelijk beter klinkt, sparen we gewoon wat langer door.
Heb nu staan:
Sony DA50ES versterker (die willen we vervangen)
Esound CD-speler, geweldig apparaat.
BnS Elevation EL-T8 luidsprekers, 6Ohm, 89dB, 150 watt nominaal vermogen.
Huiskamer 50 m2, denk vrij zacht bekleedt, Novylon op de vloer.
Muziekstijl Nederlandstalig tot klassiek.
Zelf technisch een behoorlijke nitwit.
Probeer, tzt een aantal van deze versterkers nog te beluisteren.
Hou me ook aanbevolen voor aanbevelingen.
Verwijderd
Verwijderd
Nee en daarom koop jij gelukkig niets op ebayVerwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:08:
[...]
Je hoeft niet perse via Ebay te kopen hoor. Er zijn nog andere adressen over. De betrouwbaarste is nog wel Timaudio. Die zit trouwens ook op Ebay maar daar staat niet alles bij wat hij kan leveren.
De 'echte' spullen zie je trouwens toch niet op Ebay, of tegen belachelijke prijzen.
Anders moet je maar eens zeggen wat je wel wat leek of waar je aan zit te denken, dan kijk ik wel ff waar je het kunt kopen.
een beam tetrodeVerwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:21:
Het is gewoon niet hetzelfde. Een penthode heeft 3 screens, een tetrode 2 een triode 1. Je kunt wel gelijk willen hebben maar je krijgt het gewoon niet.![]()
offtopic:
gaan we weer schelden?
Ik weet niet alles, ik zeg ook nooit dat ik alles weet en een audiofiel op de manier waarop jij dat foutief interpreteert ben ik ook niet.

Analogmetric (Orginele japanse buizen)
Casque HiFi (Verzending vanuit Frankrijk, dat scheelt!) Op dit moment erg duur.
ECBuy365
S4Sawyer
[ Voor 15% gewijzigd door Killer op 13-02-2008 00:31 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Aurum cantus, boekenplank speakers.Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:08:
En dan niet die lelijke beuken(?) fineer of die rode (bordeeelaux rood) modelletjes @ebay.
Gewoon pianolak zwart bij voorkeur.
Verwijderd
ze hebben ze wel op Ebay, je moet dan gewoon de verkoper even vragen welke kleur. Ik denk dat Appeltje wel wat kan.Listening china zegt meeerdere kleuren te kunnen leveren.
Ik kwam op audiogon laatst nog een paar zwarte 2SE tegen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 02:23 ]
Voor mensen die om "esthetische" (lees vrouw) geen buizenbak in de woonkamer willen: misschien is dit de gulden middenweg?, Ziet er erg mooi uit
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Verwijderd
yepVerwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:11:
hoe zit het nou precies met een pre-amp...ik begrijp dat niet helemaal. je kan dus een pre-amp bij de 100b aan de voorkant aansluiten?
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 11:20 ]
Ik heb deze blokken nu een maandje in huis met de MC-2A3 als pre-amp en ik moet zeggen dat ik nog steeds elke keer verbluft ben als ik er naar luister. Heb wel wat buizen vervangen dus hou ook rekening met deze extra kosten. Een andere set 300b's loont echt de moeite maar kost wel 150 tot 300 euro...Bergenfietsen schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:31:
[...]
of zelfs de Meixing MC3008A blokken met een nog te bepalen pre-amp.
De Meixing is nu nog boven budget, maar als die nu werkelijk beter klinkt, sparen we gewoon wat langer door.
Nog één ding: Deze set verstop je alleen niet zomaar in een hoekje
Ik snap die mensen die zitten te zeuren over magic eye buisjes in de Yaqin MC-5881 niet. Als je ze niet mooi vindt dan koop je de versterker toch gewoon niet, of zit ik er nu naast?silitek schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:48:
Voor de Yaqin 5881a bezitters die een mod op de versterker wilt uitvoeren...Met name de "hum" hier een uitleg:
http://www.slickpepper.dyndns.org/valve-tube-amps..
Ook kun je de 6n6 magic eye buisjes verwijderen...
schema's voor de Yaqin MC-84L en Yaqin MC-10L
Daarnaast zijn de "ground" problemen in deze versterker bij de laatste leveringen volgens mij opgelost. Als ik in de mijne kijk, dan zijn alle verbindingen naar ground via één punt. Je ziet wel aansluitingen waar de oude aansluitingen gezeten zouden kunnen hebben. In de mijne heb ik dus ook geen last van brom (Silitek had volgens mij ook geen last van brom). Alleen heb ik wel last van microfonie in twee van de voortrapbuizen (vervangen zou dat moeten oplossen maar ben daar nog niet aan toe gekomen).
Hiermee wil ik dus alleen zeggen dat mijn ervaring héél anders is en dat er via een aantal pagina's op het net men elkaar flink napraat. Pas daarmee dus op! (geldt ook voor de klank van bepaalde buizen; als een iemand ze mooi vindt, vindt iedereen ze opeens mooi....)
Moest even mijn kritische noot kwijt
Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!
IDD..volgens mij zijn de laatste leveringen prima in orde. Maar er benaderen mij nog steeds mensen met de vraag ofdat mijn versterker ook een 'brom"bezit. Nou. niet dus.Bazer schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:41:
[...]
Ik snap die mensen die zitten te zeuren over magic eye buisjes in de Yaqin MC-5881 niet. Als je ze niet mooi vindt dan koop je de versterker toch gewoon niet, of zit ik er nu naast?
Daarnaast zijn de "ground" problemen in deze versterker bij de laatste leveringen volgens mij opgelost. Als ik in de mijne kijk, dan zijn alle verbindingen naar ground via één punt. Je ziet wel aansluitingen waar de oude aansluitingen gezeten zouden kunnen hebben. In de mijne heb ik dus ook geen last van brom (Silitek had volgens mij ook geen last van brom). Alleen heb ik wel last van microfonie in twee van de voortrapbuizen (vervangen zou dat moeten oplossen maar ben daar nog niet aan toe gekomen).
Hiermee wil ik dus alleen zeggen dat mijn ervaring héél anders is en dat er via een aantal pagina's op het net men elkaar flink napraat. Pas daarmee dus op! (geldt ook voor de klank van bepaalde buizen; als een iemand ze mooi vindt, vindt iedereen ze opeens mooi....)
Moest even mijn kritische noot kwijt
Verwijs personen altijd naar dit forum..vandaar m'n post
Ook vind in de 6L6CG buis prachtige klank hebben...En de magic eye natuurlijk
en nou weer lief zijn voor elkaar...veel of weinig kennis wat maakt het uit
En een buizenbak mag gezien worden...onder in een kastje omdat vrouwtje lief dat wilt..daar gaan m'n haren recht overeind staan

Tubes....It's what make music music!
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...eName=STRK:MEWA:IT&ih=015
Verwijderd
Maar ik heb dus nu mijn oog laten vallen op de Shuguang S8...wel eeennnn heel stuk duurder maar deze vind ik en mijn vriendin ook mooi.
Heeft iemand deze toevallig?
Het front van de S8 is wel lekker strak/modern maar die plexiglas bovenkant met blauwe led verlichting eronder... dat ziet er erg cheap uit

persoonlijk vind ik de SG-502B en SG-302B dan mooiere amps om te zien.
[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 13-02-2008 19:56 ]
Verwijderd
s avonds is het denk ik wel mooi...link doet het niet..Chaoss schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:55:
de MC-100b ziet er toch wel aardig uit? ok je moet van dat koper houden maar ik ken lelijkere buizenamps... bv de zwat gouden Meixing MingDa's
Het front van de S8 is wel lekker strak/modern maar die plexiglas bovenkant met blauwe led verlichting eronder... dat ziet er erg cheap uit
persoonlijk vind ik de SG-502B en SG-302B dan mooiere amps om te zien.
Ik vind zwart toch wel mooier dan zilver hoor...oke de cayin 88at is heelllll mooi..maar ik begon met 400,- en zit nu toch al behoorlijk hoger! Heb wel een beetje zoiets van dat je zoiets moois 1x koopt en als je dan toch al een behoorlijk bedrag uitgeeft kan je net zo goed iets meer uitgegven....zo praat ik het altijd voor mezelf goed
Als ik zo'n model voor mezelf zou kopen (DIY vind ik gewoon meer fun), zou ik wss. de kast eraf slaan en een nieuwe bouwen.
Heeft er hier iemand btw al zijn buizen (uit .cn amp) aan een buizentester gehad?
@eep: je zegt: kijk hierboven, maar ik zie het niet echt

tjah zwart of zilver... tis allemaal een kwestie van smaak... ik ga iig voor zilver
Chaoss schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:55:
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 20:13:
s avonds is het denk ik wel mooi...link doet het niet.
[ Voor 111% gewijzigd door Chaoss op 13-02-2008 22:11 ]
Aaaahh puur als link bedoeld. Dan heb ik niets gezegd.
Verwijderd
Bij het merendeel van de CD's had ik écht het gevoel dat ik naar 'live' muziek zat te luisteren. Het is voor het eerst dat ik een buizenversterker heb.Het klinkt éch wezenlijk anders. Het kan ook erg hard spelen zonder dat het irriteert. Meest opvallend vind ik nog de natuurlijkheid en helderheid van de stemmen. Ook de stemmenscheiding in koren of tweede stemmen doen het erg goed. Vanavond verdwenen bij goede opnames de speakers meerdere malen volledig. Je ziet als het ware alleen nog een podium met muzikanten voor je neus, en dat is toch wel fraai hoor...
Kortom de eerste muzikale kennismaking is positief!
Toch nog iets van kritiek? Ja, ik hoor als er geen muziek aan staat een lichte trafobrom. Nu staan er drie van enome 'sjonnies' achterop elke buizenbak dus vraag ik mij hier af of dat normaal is. (het is een heel lichte brom maar toch
Verwijderd
ik ben ook steeds meer aan het lezen over de classic. Vooral het stellen spreekt mij aan. Heb je ook overwogen om de 16.2 te nemen?Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:52:
Vanavond mijn Classic 16.6 voor het eerst kritisch kunnen beluisteren... Alle bananen!! Wat klinkt dat ding goed zeg![]()
Bij het merendeel van de CD's had ik écht het gevoel dat ik naar 'life' muziek zat te luisteren. Het is voor het eerst dat ik een buizenversterker heb.Het klinkt éch wezenlijk anders. Het kan ook erg hard spelen zonder dat het irriteert. Meest opvallend vind ik nog de natuurlijkheid en helderheid van de stemmen. Ook de stemmenscheiding in koren of tweede stemmen doen het erg goed. Vanavond verdwenen bij goede opnames de speakers meerdere malen volledig. Je ziet als het ware alleen nog een podium met muzikanten voor je neus, en dat is toch wel fraai hoor...
Kortom de eerste muzikale kennismaking is positief!
Toch nog iets van kritiek? Ja, ik hoor als er geen muziek aan staat een lichte trafobrom. Nu staan er drie van enome 'sjonnies' achterop elke buizenbak dus vraag ik mij hier af of dat normaal is. (het is een heel lichte brom maar toch)
Waar heb je de versterker gekocht?
Is een nederlands bedrijf, prijzen liggen daardoor hoger dan in China, prijzen zijn wel incl belasting en bezorging aan huis. En uiteraard heb je garantie. (maar dat heb je ook als je bij timaudio.com koopt)
Maar top dat je zo tevreden over je amp bent pavlof
[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 14-02-2008 09:17 ]
Verwijderd
zoo de 16.2 is daar nog een heel stuk duurder dan de 16.6...Wat zijn eigenlijk de major verschillen?Chaoss schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:13:
hij heeft hem bij http://www.pacificaudio.nl gekocht.
Is een nederlands bedrijf, prijzen liggen daardoor hoger dan in China, prijzen zijn wel incl belasting en bezorging aan huis. En uiteraard heb je garantie. (maar dat heb je ook als je bij timaudio.com koopt)
Maar top daje zo tevreden over je amo bent pavlof
Ik las ergens dat de 16.2 drie trafo's heeft...das dus maar 1tje minder...
Ecbuy twee dagen geleden gemailt..tot nu toe nog steeds geen reactie.
Verwijderd
1. Vooral vanwege de overal op internet opgegeven geringe hoogte. Die opgeven maat klopt alleen niet. Overal op internet en zelffs in de handleiding staat dat de versterker 116 hoog zou zijn... Hij is dus 161. Blijkbaar is ergens een getal omgedraaid en wordt consequent doorgezet wereldwijd
2. Het feit dat er een afstandsbediening bij zit. (geluid en mute)
3. De de prijs. De 16.2 en 16.0 zijn toch weer een behoorlijk stukje duurder. Qua uiterlijk vind ik de 16.0 en 16.2 wel een stuk mooier moet ik zeggen.
4. Flink wat muzikaal vermogen, deze versterker heeft 4x KT88 aan boord. (De Classic 16.0 4x EL34) De 16.2 is natuurlijk een heel ander verhaal (300B single-end) maar ja zoals ik zei is die flink duurder.
Wat een leuke handigheid is bij alle Classic buizenversterkers is dat de bias inderdaad eenvoudig is in te stellen. Zelfs ik kan het doen
Er zullen uiteraard altijd beter klinkende versterkers zijn. Want in onze hobby kan het altijd beter. Maar na de luistersessie van gisteravond heb ik geen seconde spijt van deze keus. Deze 'machine' blijft hier lekker staan
Verwijderd
Wat betreft de lichte trafobrom, het vreemde is dat veel (zo niet alle) chinese versterker een lichte trafobrom hebben terwijl bijv. de union research buizenamps dat totaal niet hebben. Bij deze stel ik dan ook de vraag 'zou dat te maken kunnen hebben dat de chinese amps voor 220V geschikt zijn
@tolner..ik heb meerdere malen zaken gedaan met ECbuy en hemaworst ook..moet goed komen. Vergeet niet dat ze nu vakantie hebben en daarom misschien minder snel reageert.
@jeep..misverstand via email rechtgezet..soms communiceer je uhh..onhandig
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 11:21 ]
Verwijderd
Ik hoop het!!@tolner..ik heb meerdere malen zaken gedaan met ECbuy en hemaworst ook..moet goed komen. Vergeet niet dat ze nu vakantie hebben en daarom misschien minder snel reageren.
Dat is wel te onderzoeken toch? Kan je er niet zo omvormer tussen zetten? Als ik nu iets doms zeg moet je het maar zeggenWat betreft de lichte trafobrom, het vreemde is dat veel (zo niet alle) chinese versterker een lichte trafobrom hebben terwijl bijv. de union research buizenamps dat totaal niet hebben. Bij deze stel ik dan ook de vraag 'zou dat te maken kunnen hebben dat de chinese amps voor 220V geschikt zijn'
Yarland pro 200SE is er ook in een 230v uitvoering..misschien oud nieuws maar kwam het tegen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 10:33 ]
BTW heeft bij jullie dat mailtracking systeem van HK post gewerkt? als ik het nr wat ik heb gekregen invul bij item number, dan vraagt de site vervolgens om een "Enquiry Reference Number (if available)", die heb ik niet, als ik op enter druk krijg ik geen info.... vroeg het me af want het pakket is meer dan een dag geleden verstuurd.
[ Voor 41% gewijzigd door Chaoss op 14-02-2008 11:29 ]
Verwijderd
@chaoss..de ene keer wel en de andere keer niet. Bij de tweede keer vroeg die inderdaad om een soort van tweede code of nummer die ik niet had..Vraag het na bij de verkoper zou ik zeggen
Verwijderd
Ik kom op internet veel 110 v naar 230 omvormers tegen maar neit 220 naar 230..De classics zijn ook in de 110v versie te krijgen...dat is dan ook nog een optie....
Verwijderd
Shuguang S8 USD.1010 including shipping cost
(cayin) Spark A88T USD.1387 including shipping cost
Classic 16.2 USD.1787 including shipping cost
Classic 16.6 USD.1098 including shipping cost
fivepack schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:31:
[...]
Ja je hebt gelijk, bij deze:
Cayin A88T = € 930
Xiangshang = € 475
SG-502b = € 630
S8 = € 690
Prijzen zijn een paartienjes omhoog gegaan.
Ik heb ook gelijk gevraagd of hij ook de classic 16.2 kan leveren.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 14:50 ]
Verwijderd
Klopt ik heb de amp toen gelijk uit gezet en, hoe moeilijk dat ook was..., de amp niet meer beluisterd voor ik andere buizen had en die heb ik inmiddels. Ik heb een set Shuguang KT88-98 die écht lekker klinkt (vooral helder en briljant op stemmen) Sinds vandaag heb ik ook een set JJ KT-88Chaoss schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:42:
@ Pavlof jij had toch ook een buis die niet helemaal lekker is? is die al vervangen? wellicht dat het geluid dan nog beter wordt (en de brom minder)... en de buizen moeten eerst ook een aantal uren inspelen... hebje de amp al veel aan gehad?
Zoals ik zei...Het kan inderdaad altijd beter....
Nu die brom nog iets minder.. dat is een lastiger probleem denk. (ik heb eigenlijk nog geen zin om de amp nu al op te sturen (garantie)
Verwijderd
Trouwens zou je de JJ's als gekleurd willen aanmerken? Ik bedoel hiermee dat ze een wat meer gekleurde klank geven en minder neutraal zijn dan de Shuagang KT88 buizen. En hoe klinkt het hoog van de JJ's?
Verwijderd
Kijk maar eens op gitaristen forums
De brom hoor je niet als je muziek draait maar wel als je zit te lezen in een stille kamer.
Verwijderd
lijken me wel moie speakers die scan peak transmissielijn, stond laatst een setje op martkplaats voor 450,- helaas waren die wit gespoten en mijn vrouw wil persee zwarte speakers.
wat hebje overigens voor die set JJ buizen betaald?
[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 14-02-2008 15:18 ]
als deze prijs klopt: http://www.cattylink.com/page24.html dan is de Classic 16.0 daar wel erg goedkoop. 753USD is omgerekend 518 euro... incl shipping?Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:11:
Bij Cattylink kan je trouwens aangeven welke versie je wil van de classic 110, 220,230 volt!
[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 14-02-2008 15:26 ]
Verwijderd
Grappig, ik lees toch vaak op dit forum dat vrouwen buizenbakjes niet mooi vinden, of sterker nog reacties als: 'zon ding' komt er echt niet in' zie je ook regelmatig langskomen.
Gelukkig was het eerste wat mijn vrouw zei: 'wat een gezellige lampjes'

En ze vond het ook gelijk veel beter klinken, kijk, wat wil een mens dan nog meer... y
Verwijderd
16.6 bedoel je denk ik. Zebben nog een 16.6 staan maar dan export version, zit zo rond de 960,-Chaoss schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:21:
[...]
als deze prijs klopt: http://www.cattylink.com/page24.html dan is de Classic 16.0 daar wel erg goedkoop. 753USD is omgerekend 518 euro... incl shipping?

Ik twijfel wel een beetje hoor....of ik zo'n bedrag wel in goed vertrouwen wil overmaken..
Verwijderd
88 DB dacht ik. Mijn Event heeft trouwens een forse upgrade ondergaan op het filter. Gedaan door Speaker&Co. Dat kunnen die speakers wel hebben hoor.Chaoss schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:17:
@pavlof, hoe hoog is de gevoeligheid van je speakers? hoe gevoeliger hoe duidelijker ruis en brom wordt.
lijken me wel moie speakers die scan peak transmissielijn, stond laatst een setje op martkplaats voor 450,- helaas waren die wit gespoten en mijn vrouw wil persee zwarte speakers.
Wat die witte Event betreft: dan maak je die toch lekker zwart. Moet vast niet moeilijk zijn. Kijk wel uit met de Event. In te kleine ruimtes dender je helemaal weg door de bas. Ik heb dat gehoord toen ik mijn speakers kocht via marktplaats. Het klonk bij de vorige eigenaar echt dramatisch slecht. Ik kende speaker goed en heb gegokt dat het in mijn ruimte wel goed zou gaan. Gelukkig was dat ook zo. Mijn ruimte is iets van 4x7 mtr maar heeft vooral ook een erg hoog plafond.
bedoelde de 16.6 jah, maar die site is een beetje misleidend... als je bij het bestellen Netherlands selecteerd dan stijgt de prijs ineens richting de 11ooUSD is zon 750 Euro, is nog steeds goedkoop want bij PA kost hij 1050Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:34:
[...]
16.6 bedoel je denk ik. Zebben nog een 16.6 staan maar dan export version, zit zo rond de 960,-![]()
Ik twijfel wel een beetje hoor....of ik zo'n bedrag wel in goed vertrouwen wil overmaken..
ze zijn al verkocht..Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:38:
Wat die witte Event betreft: dan maak je die toch lekker zwart.
[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 14-02-2008 16:04 ]
Verwijderd
Ze hebben wel erg leuke nieuwe dingen.

Amari cd-speler
En deze

Acoustic Energy AE1 Classic ($698, nu helaas uitverkocht maar komt weer)
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 16:33 ]
Verwijderd
Zou je dan voor 16.2 gaan of is het extra geld het niet waard voor wat je krijgt....ik vind dat toch wel een moeilijke afweging hoor..en daar komt nog is bij...dat ik een bangerik ben om een bedrag van 1500 zo maar even over te maken...
He waarom koop je niet de Yaqin 300B? Of is die te hoog? Ziet er ook modern uit, heeft een afstandbediening. Hij kost ook veeeeeeeel minder dat die classic 16.2.
Ik heb hem ook en hij klinkt echt fantastisch!
Mijn vrouw vond hem op de plaatjes ook erg lelijk, maar nu vind ze het wel een stoer apparaat. En toen ze het verschil hoorde met de Cambridge 640A was ze helemaal om
Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"
Vraagjerhodes54 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:03:
[...]
Ik heb deze blokken nu een maandje in huis met de MC-2A3 als pre-amp en ik moet zeggen dat ik nog steeds elke keer verbluft ben als ik er naar luister. Heb wel wat buizen vervangen dus hou ook rekening met deze extra kosten. Een andere set 300b's loont echt de moeite maar kost wel 150 tot 300 euro...
Nog één ding: Deze set verstop je alleen niet zomaar in een hoekje
Volgens Ornec zijn de blokken 36.5x44.5 x23 en wegen 30 kg per stuk?
Moet dit niet per paar zijn?
Anders haal je in totaal 80 kg aan versterker in huis
Heb je misschien foto's van je set?
Je voedingstrafo (de mijne weegt 12kg (!!!) ) heb je namelijk dubbel.
Wss wel lichter \ minder overkill, maar toch.
Hoi, ik heb ook een 16.6, maar dan met chinese 6550 buizen. Hij klinkt erg goed en vooral... krachtig. Daar was het mij vooral om te doen vanwege mijn type speakers en muzieksmaak (rock)Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:16:
Ik heb de Classic bij Pacific Audio gekocht en ben erg tevreden over de service. Als ik weer iets wil kopen zou ik dat zo weer bij hen doen. Nadeel was wel dat ik erg lang op deze versterker moest wachten want PA houd geen voorraad aan. (bijna drie maanden) Voordeel daarvan is wel dat de prijzen echt laag zijn en dat vind ik toch het belangrijkst. Waarom de 16.6?
1. Vooral vanwege de overal op internet opgegeven geringe hoogte. Die opgeven maat klopt alleen niet. Overal op internet en zelffs in de handleiding staat dat de versterker 116 hoog zou zijn... Hij is dus 161. Blijkbaar is ergens een getal omgedraaid en wordt consequent doorgezet wereldwijd![]()
2. Het feit dat er een afstandsbediening bij zit. (geluid en mute)
3. De de prijs. De 16.2 en 16.0 zijn toch weer een behoorlijk stukje duurder. Qua uiterlijk vind ik de 16.0 en 16.2 wel een stuk mooier moet ik zeggen.
4. Flink wat muzikaal vermogen, deze versterker heeft 4x KT88 aan boord. (De Classic 16.0 4x EL34) De 16.2 is natuurlijk een heel ander verhaal (300B single-end) maar ja zoals ik zei is die flink duurder.
Wat een leuke handigheid is bij alle Classic buizenversterkers is dat de bias inderdaad eenvoudig is in te stellen. Zelfs ik kan het doen![]()
Er zullen uiteraard altijd beter klinkende versterkers zijn. Want in onze hobby kan het altijd beter. Maar na de luistersessie van gisteravond heb ik geen seconde spijt van deze keus. Deze 'machine' blijft hier lekker staan
Ik heb er na wat sjoppen 715 euro voor betaald bij wederom Timaudio en nog steeds geen btw aanslag gekregen. Ziet er naar uit dat ik mazzel heb.
Vraagje: Kan iemand mij uitleggen hoe het afstellen van de bias werkt (gewoon het schroefje verdraaien?) De handleiding is namelijk in het chinees
Verwijderd
Anders mis je de dynamiek en 300B laat zich het beste combineren met bijv. klassiek, vocalisten, akoestische en de meer milde popmuziek.
En als je het in één keer goed wil doen neem Cayin, melody, jadis, Yarland of union research via een van de nederlandse verkooppunten. Dan kun je bij eventuele problemen op hun service terugvallen.
En de speakers/amp combi is belangrijk. Als je een amp koopt van 1500 euro en je sluit daar de plastic-speakertjes van je home-cinema setje op aan klinkt het nog steeds ruk. Maar that's my point of view en je stelde de vraag aan jeep..
Da's inderdaad wel vroeg ja..maar van de meeste hoor je na het inspelen van de buizen nooit meer iets van...maar je antwoord geeft wel het een en ander aan waar ik wat mee kan.Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:09:
ze zitten er nu net 2 uurtjes in dus het is nog wat vroeg voor een echte review hoor ;-) Het totaal beeld van de JJ bevalt me iets beter. Zeker in mijn set. Mijn speakers kunnen vrij 'upfront' klinken. Met de JJ is er meer balans over het hele spectrum. Sowieso is de bas dus een stuk sneller/strakker. Het hoog wat milder. (dit zou kleuring kunnen zijn) Maar ik denk dat een buis per definitie 'kleurt'. Dat is ook het leuke van al die verschillende merken buizen want dan kan je op zoek gaan naar je eigen sound!
Kijk maar eens op gitaristen forums![]()
De brom hoor je niet als je muziek draait maar wel als je zit te lezen in een stille kamer.
En tja..als het in de kamer stil is hoor ik m'n amp ook heel zachtjes brommen en hoor dan ook de pomp van de vloerverwarming in de gang en dat de telefoon gaat bij de buren..
[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 09:06 ]
Verwijderd
Ohh nee ik ben alleen maar blij dat je ook je mening geeft. Uiteindelijk ben ik ook van plan om mooie speakers te kopen. Wat mij aanspreekt bij de classic serie is autobiasing, het metertje..De versterker is ook in 230v te krijgen. Dat zie je weinig...Wat ik over de mooie cayin kt88 lees is dat je die open moet maken om te stellen...nou dat is iets wat ik niet zie zitten....En ik begrijp dat stellen uberhaupt niet zo...doe je dat op gevoel of gebruik je daar een metertje voor...zoals die standaard op de classic zit. En waarom moet je de classic nog stellen terwijl die autobiasing is...Jullie horen het al ik heb er weinig kaas van gegeten..Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:39:
@tolner..300B amps zijn een optie maar houdt er rekening mee dat ze weinig aantal watts leveren (en da's op zich geen probleem) maar de amp heeft wel gevoelige speakers nodig, vanaf 90dB sensitivity.
Anders mis je de dynamiek en 300B laat zich het beste combineren met bijv. klassiek, vocalisten, akoestische en de meer milde popmuziek.
En als je het in één keer goed wil doen neem Cayin, melody, jadis, Yarland of union research via een van de nederlandse verkooppunten. Dan kun je bij eventuele problemen op hun service terugvallen.
En de speakers/amp combi is belangrijk. Als je een amp koopt van 1500 euro en je sluit daar de plastic-speakertjes van je home-cinema setje op aan klinkt het nog steeds ruk. Maar that's my point of view en je stelde de vraag aan jeep..
Ik ga van het weekend een winkel opzoeken waar ik de verschillende buizen kan horen. Ik woon in Haarlem...weet iemand nog iets in de buurt? Of heeft iemand trek in taart?
Verwijderd
http://www.qualityhifi.nl...rap_varianten_Deel_4.html
Daarom..
Het instellen kan op de classic eenvoudiger. Daarnaast, zoals de MC100-B, zijn er amps die een bias-check-point openingen hebben in de amp waar de punten van een multimeter in kunnen en dan kun je middels een stelschroef (veelal te bereiken met de bijgeleverde speciale schroevendraaier) de bias instellen van de eindbuizen. Wat de waarde moet zijn van de bias wordt meestal aangegeven door de amp-bouwer of buizen-fabrikant. Ook als je een matched pair buizen koopt via bijv. internet, enz.. geeft de verkoper aan wat de gewenste waarde is van de biasinstelling.
Bias instellen in een vrij eenvoudig..als de amp beschikt over zo'n bias-check-point. Anders moet je inderdaad de kast openschroeven..vind ik zelf ook geen optie. Teveel gedoe.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 10:22 ]
Nee, dit is per stuk. Je haalt inderdaad voor 80 Kilo aan versterker in huis. Vandaar dat ik er ook bij vertelde dat je ze niet zomaar in een hoekje verstopt hahaBergenfietsen schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:25:
Vraagje
Volgens Ornec zijn de blokken 36.5x44.5 x23 en wegen 30 kg per stuk?
Moet dit niet per paar zijn?
Anders haal je in totaal 80 kg aan versterker in huis![]()
Heb je misschien foto's van je set?
Ik heb ze al ergens eerder gepost in dit topic maar hier zijn de links nogmaals:

Het is altijd moeilijk om het formaat van iets in te schatten maar om je een idee te geven: de afmetingen van het meubel zijn 50x60x125 (LxBxH)
[ Voor 5% gewijzigd door rhodes54 op 15-02-2008 10:19 ]
Verwijderd
Nog immer tevreden neem ik aan!!!!
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 10:24 ]
Verwijderd
mijn godrhodes54 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:16:
[...]
Nee, dit is per stuk. Je haalt inderdaad voor 80 Kilo aan versterker in huis. Vandaar dat ik er ook bij vertelde dat je ze niet zomaar in een hoekje verstopt haha![]()
Ik heb ze al ergens eerder gepost in dit topic maar hier zijn de links nogmaals:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Het is altijd moeilijk om het formaat van iets in te schatten maar om je een idee te geven: de afmetingen van het meubel zijn 50x60x125 (LxBxH)
dat is natuurlijk ook nog een optie...Ik zie het gezicht van mijn vriendin al...
Mooi hoor!!
Verwijderd
Mooi!rhodes54 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:16:
[...]
Nee, dit is per stuk. Je haalt inderdaad voor 80 Kilo aan versterker in huis. Vandaar dat ik er ook bij vertelde dat je ze niet zomaar in een hoekje verstopt haha![]()
Ik zie een PS Audio en een Benchmark DAC, kun je wat vertellen over de verschillen?
@Tolner: Ik was bang voor hetzelfde en toen ze de dozen in de huiskamer zag staan kreeg ze bijna een zenuwinzinking maar, eenmaal uit de doos bekende ze dat ze er erg stoer uitzagen en goed pasten in onze half retro, half moderne interieur. Ik heb dus mazzel gehad.
Misschien moet je haar eens meenemen naar een winkel en zo'n ding in het echt laten zien? Misschien kijkt ze er dan wel heel anders tegenaan. Aan de andere kant: Maak geen slapende honden wakker...

Verwijderd
Een AB vergelijking van cd-spelers is altijd erg lastig. De speler is nu vergeleken met een Denon 3930, niet de meest lullige cd-speler. Klankmatig gezien is de Denon een echte transistor (geen idee of dit de goede benamings is) speler. Het geluid is direct, strak, hard en soms wat rauw. De MHZS daarintegen is veel ronder en liever qua klank. Het laag is iets rommeliger, maar zeker niet storend. De buizenklank is wel duidelijk aanwezig. Bij de Denon is er iets meer lucht rond de stemmen (lekker vaag maar wel hoorbaar). Dit weekend gaan de Russische PIO condensatoren erin en dan ben ik benieuwd wat dat met het laag doet. Even ter vergelijking de Denon cd-speler heeft een adviesprijs van ruim € 1500,-
De reactie van mijn kennis was, als de Denon een 8 krijgt voor prijs/kwaliteit op een schaal van 1 tot 10 dan krijgt de MHZS een 20.
Ik heb weer leuke muziek gehoord en aangestoken door mijn china hifi virus gaat de kennis binnenkort naar een grote audio beurs in china om zelf speakers te laten produceren en die hier in het zuiden in een eigen winkel te verkopen. Het motto is dan kwalitatief goede speakers voor een normale prijs en er gaat dan ook de mogelijkheid geboden worden tot het meenemen van eigen apparatuur om alles te testen. Waarschijnlijk zullen het 6 speakers worden variërent van pak em beet 400 tot 2000 euro. Wordt vervolgd...
De PS Audio die je ziet is geen DA converter maar een netfilter. Meer hierover op (vanaf) pagina 11 van dit topic.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:55:
Mooi!
Ik zie een PS Audio en een Benchmark DAC, kun je wat vertellen over de verschillen?
Over de Benchmark: Deze converter is zo uit de doos al onverslaanbaar op een aantal punten. De plaatsing, diepte het strakke laag is ongehoord voor een DAC in deze prijsklasse. Echter vinden sommige mensen hem wat hard en te analytisch. Dit komt omdat hij in eerste instantie is ontworpen voor studio gebruik en daar wil je alles kunnen horen.
Inmiddels heb ik een door sound evolution gemodificeerde Benchmark DAC1 gehoord. Dit verschil is echt erg groot. Het laag is nog stakker, plaatsing en diepte gaan nog meer vooruit en het harde is er helemaal af. Dit zal zeker in de smaak vallen bij de hifi liefhebbers.
Ik zou deze gemodificeerde DAC absoluut in mijn huiskamer willen hebben maar in mijn studio hou ik het liever bij de standaard versie omdat deze toch analytischer is.

maar wat voor multimeter heb ik daar voor nodig? en dan is het gewoon een kwestie van "bijdraaien" tot hij de juiste waarde aangeeft?
Verwijderd
Hoe stel je bij deze de bias? Ook eenvoudig met een metertje of moet je ze open maken?rhodes54 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:56:
@bronco.b: Ja, ik ben echt nog erg tevreden. Ik zat een beetje met hetzelfde in mijn hoofd als Tolner en Bergenfietsen: Ga ik voor een instapmodel of spaar ik even door? Uiteindenlijk voor het laatste gekozen en denk dat dit de juiste keuze is geweest want ik heb er zoveel moois voor terug gekregen!
@Tolner: Ik was bang voor hetzelfde en toen ze de dozen in de huiskamer zag staan kreeg ze bijna een zenuwinzinking maar, eenmaal uit de doos bekende ze dat ze er erg stoer uitzagen en goed pasten in onze half retro, half moderne interieur. Ik heb dus mazzel gehad.
Misschien moet je haar eens meenemen naar een winkel en zo'n ding in het echt laten zien? Misschien kijkt ze er dan wel heel anders tegenaan. Aan de andere kant: Maak geen slapende honden wakker...
Ja ik wil inderdaad is naar een winkel maar dan wel alleen ;-)
Waar heb je ze gekocht?
[ Voor 8% gewijzigd door rhodes54 op 15-02-2008 11:45 ]
Dat wist ik niet. Netjes hoor!Chaoss schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:00:
niet helemaal waar, producten besteld bij timaudio.com kun je ter reparatie aanbieden bij pacific audio.
Verwijderd
De doge en shuguang hebben inderdaad bias-check-points (BCP). Middels een standaard multimeter op DCV (gelijkspanning) zetten (bijv. 2000m) waarbij de zwarte pin geldt als 0 en rood voor de spanning en dan kun je de bias gaan regelen.Chaoss schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:15:
er zijn idd wel meerdere amps met BIAS meet en instel punten aan de buitenkant, bv Doge en Shuguang
[afbeelding]
maar wat voor multimeter heb ik daar voor nodig? en dan is het gewoon een kwestie van "bijdraaien" tot hij de juiste waarde aangeeft?
Bijv. er wordt bij de MC100-B gezegd dat de spanning tussen de 0,55 en 0,60 moet liggen (ik lees in het scherm dan 555 tot 600. iets nauwkeuriger). En dan draai dus gewoon bij..en omdat je twee kanten op kunt draaien zie je vanzelf dat de spanning op of terugloopt. Supereenvoudig.
Trouwens dat 'draaien' is zeer miniem hoor. Eerder zeer kleine 'bijstellingenjes'. Het is niet zo dat je een complete schroef in of uit draait. Een kwartslag draaien is al veel te veel..Het bijstellen doe je als de buizen goed zijn opgewarmd en met de volumeknop dicht (in rust). Als je wil kun je dan ieder half jaar de routine herhalen ivm het slijten van de buizen.
En ik blijf erbij dat de shuguang een mooie amp is om te zien. Als ik de MC100-B niet had, had ik deze gekocht.
ps. een spanning van tussen 0,55 en 0,60 is trouwens voor de KT88 buizen veel te hoog. De chinezen houden ervan de buizen op te krikken zodat ze klasse A werken. Wat niet nodig is en er voor zorgt dat de buis snel opbrand (<1000 uur).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 13:20 ]
Verwijderd
Ik denk dat het wel veel geld scheelt met Tim...maar begrijp je keuze absoluut!!rhodes54 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:44:
Je moet de bias afstellen aan de binnenkant van de blokken maar dat vind ik zelf geen probleem. Ik heb ze bij Pacific Audio vandaan. Mede vanwege de goede service, garantie, etc. Dat vind ik erg belangrijk en geeft mij een goed gevoel wanneer je zo'n bedrag uitgeeft. Er zijn wat problemen met de blokken en dat werd gelijk keurig afgehandeld, iets wat je kunt shaken wanneer je ze uit Hong Kong haalt...
Maar is het bij het stellen zo...dat je dan niks verkeerds moet aanraken...of is het veilig te doen?
Verwijderd
Verwijderd
nou echt heh hahahaVerwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:25:
@tolner..de meeste leveren een geïsoleerde schroevendraaier erbij en dat is het enige dat je nodig hebt en multimeter en die zijn ook allemaal geïsoleerd. En verder kun je niets verprutsen want er valt met BCP verder niets aan te raken of stuk te maken. Misschien moet iemand op youtube maar's een BCP filmpje maken
Wil niet de boeken in gaan als de jongen die het allemaal goed voor elkaar had totdat hij een buizenversterker kocht
Heel leuk, die zeer precieze afstelling, maar als je alsnog 200mV ernaast zit door een slechte meter heb je er weinig aan. Ik heb alleen een fluke, mijn gamma mm is dood, dus ik kan niet vergelijken
ik wil wel een multimeter aanschaffen, maar geen ding van een klein kapitaal om 2x per jaar de buizenamp af te stellen.
Verwijderd
De Gamma of Action multimeter( € 3,99 ) zal max. 5% afwijken. Dit is op een ruststroom van 40 mA maar +/- 2 mA dit is geen probleem. Het is belangrijk dat elke buis de zelfde ruststroom heeft( zelfde werkgebied). Ruststroom instellen met een multimeter blijft grof werk. Want eigenlijk moet je de vervorming aan de uitgang controleren met een osciliscoop tijdens het ruststroom instellen. Maar voor het controleren thuis is een multimeter voldoende. Ik heb vaak uitgebreid ruststroom ingesteld met de osciliscoop maar kon het verschil niet horen t.o.v. normaal met de multimeter instellen.Boudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:50:
Even een vraag (niet cynisch bedoeld): in hoeverre doet een gamma multimeter (die sommigen hier vermoed ik hebben) het goed in het mV bereik?
Heel leuk, die zeer precieze afstelling, maar als je alsnog 200mV ernaast zit door een slechte meter heb je er weinig aan. Ik heb alleen een fluke, mijn gamma mm is dood, dus ik kan niet vergelijken.
Verwijderd
Da's inderdaad wel vroeg ja..maar van de meeste hoor je na het inspelen van de buizen nooit meer iets van...
O nee? , oke hier zijn mijn "bevindingen" dan van de afgelopen 4 maanden zo'n beetje wat betreft het vervangen van de voorbuisjes van mijn Music Angel KT 88 .Ik heb in die tijd heel wat euro's uitgegeven aan deze buisjes en ben er nu maar mee gestopt want op een gegeven moment ga je steeds meer twijfelen welke nu beter of "slechter" klinken .Het leuke van dit uitproberen is wel dat iedere buis een eigen klank heeft ten opzichte van de andere .Als je van een sprankelijk hoog houdt dan zou ik zeggen dat met name de Siemens en Telefunken buizen erg geschikt zijn hiervoor maar het blijft toch nog steeds een kwestie van persoonlijke smaak .Het enige wat ik in de toekomst nog ga vervangen zijn de KT 88 buizen want er zitten nu nog steeds de standaard buizen van Shuguang in die ik persoonlijk nog niet eens zo gek vind klinken maar het kan natuurlijk nog altijd beter , ik twijfel tussen die van JJ of van Svetlana .
Waar wij (Pacific Audio) gewoon kosten voor rekenen. Dit is dus geen garantie maar alleen een reparatie service.Chaoss schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:00:
niet helemaal waar, producten besteld bij timaudio.com kun je ter reparatie aanbieden bij pacific audio.
Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas
Eigenlijk nooit stil gestaan bij het feit of er grote verschillen waren (boeit niet bij de auto). Maar uit nieuwsgierigheid door he bovenstaande post eens even getest. Bij een instelling van 65 mV gemeten op de testlab, geeft de prutmeter 61 mV aan. Bij 60 mV op de testlab zit de prut op 59 mV. De afwijkingen zijn groter als je in het echte Volt bereik komt. Als ik mijn acculader meet met de Testlab kom ik uit op 13.8V, terwijl de prutsmeter daar 14.1V aangeeft.
Dus de pruts meter heeft een grotere afwijking\tolerantie t.o.v. de werkelijke waarde, maar die is klein genoeg om je daar niet echt druk over te maken. Tenzij je natuurlijk pietje precies wilt zijn. Maar ik vraag me werkelijk af of je verschillen in mV rond het ideale instelpunt kunt horen. Voor de levensduur van de buis zal het i.i.g. niets uitmaken.
Hoezo is dit niet nodig? Er zijn meetbare en hoorbare verschillen tussen een klasse A schakeling en een klasse AB schakeling. Als je de buizen echt in een andere klasse instelt, gaan ze inderdaad langer mee, maar verander je ook iets aan de klank van je apparatuur.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:10:
....[
ps. een spanning van tussen 0,55 en 0,60 is trouwens voor de KT88 buizen veel te hoog. De chinezen houden ervan de buizen op te krikken zodat ze klasse A werken. Wat niet nodig is en er voor zorgt dat de buis snel opbrand (<1000 uur).
Het ligt aan de gebruiker waar hij\zij zijn prioriteiten legt..Of mis ik iets en is het verschil tussen klasse A en klasse A\B bij buizen anders dan bij transistoren?
(no flame - just curious)
[ Voor 30% gewijzigd door Killer op 15-02-2008 15:03 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Okay, accoord.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:03:
[...]
De Gamma of Action multimeter( € 3,99 ) zal max. 5% afwijken. Dit is op een ruststroom van 40 mA maar +/- 2 mA dit is geen probleem. Het is belangrijk dat elke buis de zelfde ruststroom heeft( zelfde werkgebied). Ruststroom instellen met een multimeter blijft grof werk. Want eigenlijk moet je de vervorming aan de uitgang controleren met een osciliscoop tijdens het ruststroom instellen. Maar voor het controleren thuis is een multimeter voldoende. Ik heb vaak uitgebreid ruststroom ingesteld met de osciliscoop maar kon het verschil niet horen t.o.v. normaal met de multimeter instellen.
Feit is wel dat die 555-600mV lastig is. Gemiddeld zit je dan op 575 (ongeveer!) en dat is dan een afwijking van 1/20 maximaal (25 volt tot je grenzen) hetgeen die 5% is.
Bij de 5%-max afwijking van gamma ed spul heb ik vraagtekens (heb hier een goedkope verbruiksmeter die 3% afwijking heeft, en voltage scheelt al zo'n 12% :x, vermogen is dus kwadraat van die marge gok ik).
Nee maar wel een andere tip: Baco@ijmuidenVerwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:22:
Ik ga van het weekend een winkel opzoeken waar ik de verschillende buizen kan horen. Ik woon in Haarlem...weet iemand nog iets in de buurt? Of heeft iemand trek in taart?
Kun je niet horen, maar wel shoppen.
Verwijderd
Bedankt!
@killer..zie het niet als flame..terechte opmerking maar uhh..een quad set buizen a 200 dollar binnen minder dan 1000 uur opbranden is ook zonde

Plus en dat is misschien wel grappig. Ik heb de buizen, aan de hand van een schema dat koifarm had teruggeschroefd naar 0,45 (ja boudewijn! kan ook 0,50 zijn ivm met mijn crappy skytronic-multimeter

@de tech-boys..Vertel ons dan ff wat een goede en betaalbare multimeter is
@tolner..was niet lullig bedoelt. De vraag is rijst namelijk wel's vaker op en als bijv. Boudewijn nou eens leuk filmpje in elkaar draait kunnen we daar mooi naar toe verwijzen
Hoe groot is gemiddeld zo'n werkgebied?Of verschilt dat sterk per type buis?Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:03:
De Gamma of Action multimeter( € 3,99 ) zal max. 5% afwijken. Dit is op een ruststroom van 40 mA maar +/- 2 mA dit is geen probleem. Het is belangrijk dat elke buis de zelfde ruststroom heeft( zelfde werkgebied). Ruststroom instellen met een multimeter blijft grof werk.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 15:56 ]
Gossen is wel aardig, dynatek, voltcrapft. Met name gossen is ok voor 100E spul.@de tech-boys..Vertel ons dan ff wat een goede en betaalbare multimeter is! Dus welke merken en de quanta costa ervan!
Ik ben de techboy?
Verder fluke natuurlijk, maar dat valt niet onder de goedkope meuk.
Probleem met gamma mm's is dat vooral het mV bereik gewoon slecht is. Die dingen worden vaak voor grotere spanningen gebruikt
Verwijderd
ik volg je nietBoudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:47:
[...]
Nee maar wel een andere tip: Baco@ijmuiden![]()
Kun je niet horen, maar wel shoppen.
100E voor een multimeter is voor mij anders al absurd teveelBoudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:13:
[...]
Gossen is wel aardig, dynatek, voltcrapft. Met name gossen is ok voor 100E spul.
[ Voor 62% gewijzigd door Chaoss op 15-02-2008 16:22 ]
Bekende dump met *veel* buizen en andere geniale meuk. Ik kom er wel eens naartoe vanuit omgeving den bosch(!) ; dat zegt wat. Heerlijk wazig, maar ook erg goedkoop en vaak mooi spul.
ok dan beje het geld ook kwijt, maar als een geodkoepre MM niet heel nauwkeurig is, maar nauwkeurig genoeg om het acceptabel af te stellen...?Boudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:30:
Mja wat kost het als je 2 buizen weg kunt pleuren erdooor?
Verwijderd
Gebruik het onderstaande rekenblad voor de ruststroom bepaling van jouw gewenste eindbuis.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:54:
Hoe groot is gemiddeld zo'n werkgebied?Of verschilt dat sterk per type buis?
De volgende dingen moet je weten van je eindbuis. Max.Vermogen te halen uit de spec. van de fabrikant van de buis en de anode spanning in je versterker( Moet je dus meten of uit een schema halen ). Het rekenblad laat dan een groen gebied zien waarbinnen je de buis kunt instellen. Lagere stroom is langere levensduur. Het geluid kan wel veranderen afhankelijk van de ruststroom instelling, Dus experimenteren hiermee heeft wel zin maar blijf wel binnen het groene gebied.
http://www.ict-net.net/load.xls
Om de anode spanning te meten moet je multimeter een bereik tot 1000V DC of meer hebben. Verder is voor de ruststroom bepaling over een weerstand( meestal 10 Ohm ) een bereik van 2000mV DC handig. Let hierop bij aanschaf van een multimeter. Alle moderne multimeters zijn nauwkeurig genoeg voor de ruststroom instellingen. Want zolang een meter niet regelmatig geijkt wordt( doen hobbyisten bijna nooit) maakt het niet zoveel uit om een dure meter te kopen.
Goed en goedkope multimeters kijk hier http://www.conrad.nl naar voltcraft VC-220
Prijs € 29,95
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 16:57 ]
Verwijderd
Ik vind dit dus echt super heh!! maar wat ik mij wel afvraag...gaan de buizen van de voorsterker langer mee? Of moet je in de toekomst alles in 1x vervangen met als gevolg dat je geen eten meer hebt?rhodes54 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:16:
[...]
Verwijderd
Of wel eten maar geen geluid.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:53:
[...]
Ik vind dit dus echt super heh!! maar wat ik mij wel afvraag...gaan de buizen van de voorsterker langer mee? Of moet je in de toekomst alles in 1x vervangen met als gevolg dat je geen eten meer hebt?
Ja , voorversterkerbuizen gaan 5000 tot 10000 uur mee, Eindversterker buizen gaan 1000 tot 3000 uur mee, er zijn uitzonderingen bij de eindbuizen bijvoorbeeld de 300B types gaan tot 10000 uur mee.
Het is wel raadzaam om rekening te houden met dat je iedere 2 jaar een set nieuwe eindbuizen nodig hebt. En dan heb je nog wel eens kans op een uitvaller tussendoor, maar ja dat zijn de charme's( nadelen ) van buizen.
Je zult zeker niet alles in één hoeven te vervangen aangezien er zoveel verschillende types buizen inzitten die allemaal een andere levensduur hebben, maar je kunt in mijn ogen wel het best de buizen van hetzelfde type tegelijkertijd vervangen. En zeker de eindbuizen zijn prijzig...Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:53:
[...]
Ik vind dit dus echt super heh!! maar wat ik mij wel afvraag...gaan de buizen van de voorsterker langer mee? Of moet je in de toekomst alles in 1x vervangen met als gevolg dat je geen eten meer hebt?
Je kunt het beste regelmatig gaan eBay-en en proberen leuke deals te scoren voor weinig. Zo kun je een voorraadje aanleggen.
Als je serieus geïnteresseert bent en in de buurt van Haarlem woont mag je gerust een keertje komen kijken/luisteren hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door rhodes54 op 15-02-2008 17:22 ]
Nou ja ik probeer net aan te geven dat die 25mV tolerantie heel weinig is.Chaoss schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:45:
[...]
ok dan beje het geld ook kwijt, maar als een geodkoepre MM niet heel nauwkeurig is, maar nauwkeurig genoeg om het acceptabel af te stellen...?
En ik heb geen gamma mm om het te testen, dus ik kan het ook niet staven.
Feit is wel dat als je ook wat meer serieuze dingen gaat doen, een MM altijd van pas komt.
Btw : een mm van 100E kun je vaak voor 30E krijgen 2e hands.
Verwijderd
Ik heb inmiddels de PIO al in de MHZS-speler gezet (was wel ff puzzelen. Zijn nogal groot hé). Ik merk in het middengebied iets meer levendigheid, het hoog werd ietswat scherp maar dat begint af te nemen door het inspelen en het laag blijft wat achter met de rest.
Mogelijk toch de manko van het ontbreken van de opamp? Mogelijk dat andere buizen (russische 6N3P-EV, mil specs. zijn onderweg) het iets leuks kunnen opleveren.
Anyway..ik vind het verschil uiteindelijk in vergelijking tot de clarity cap niet groot..te weinig in ieder geval om ze zeggen 'je moet een PIO nemen!' en om de MHZS-speler een 20 te geven gaat ver....te ver..een 8 haalt die zeker wel..
@koifarm...Thanks voor het excelbestand..wat is overigens de anodespanning van de MC100-B?..die weet vast zo uit je hoofd
@boudewijn..Yep..you're one of the tech-boys!!..tezamen met Jeep, Koifarm en voodooless..maar die is al langere tijd niet langs geweest..E
n uh..een tweedehands MM is mogelijk maar die moet dan, neem ik aan, wel gekalibreerd/gecontroleerd worden! ..Waar laat je zoiets doen
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 17:52 ]
Flukes verlopen gewoon amper, ik zou het zonder doen... en ja ik weet dat het niet perfect is. Iig wel beter dan de 10E gamma dingen.
Kun je me vertellen wat er aan een cap ingespeeld moet worden?
[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 15-02-2008 17:58 ]
Verwijderd
Kijk als je even wacht is de vraag ook beantwoordVerwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:39:
@tolner..300B amps zijn een optie maar houdt er rekening mee dat ze weinig aantal watts leveren (en da's op zich geen probleem) maar de amp heeft wel gevoelige speakers nodig, vanaf 90dB sensitivity.
Ik zit aan precies hetzelfde te denken. En als aanvulling zou ik eens bij Crafty vragen naar de Yarland Pro200SE. Hij heeft hem onder handen genomen (laten nemen) en is er nu wel tevreden over waar hij dat eerst niet was.
Kun jij mij vertellen waarom de zon opkomt? Fysiek gezien dan?Boudewijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:57:
Kun je me vertellen wat er aan een cap ingespeeld moet worden?. Fysiek gezien dan.
als wij dit al eeuwenlang weten waarom hebben we het dan nog steeds over een zon die 'opkomt'? Als je weet dat caps ingespeeld moeten worden waarom moet je dat eerst weten hoe het werkt voordat je het geloofd?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 01:10 ]
Verwijderd
De zon komt niet op.... De aarde draait...Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:57:
[...]
Kun jij mij vertellen waarom de zon opkomt? Fysiek gezien dan?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Voodoless: inspelen impliceert dat je door te spelen de eigenschappen kunt aanpassen.
Dit accepteer ik zo bij valves en mechanische onderdelen, maar jij zegt dat een cap verloopt.
Klopt, maar dan zou je hem ook gewoon 3 jaar in je bureaula kunnen laten liggen; is hij dan ook ingespeeld? Een niet gebruikte cap verloopt ook (zie maar eens een 35 jaar lang niet gebruikte radio).
Verwijderd
Ja zou ik graag willen...woon je ook in haarlem?Als je serieus geïnteresseert bent en in de buurt van Haarlem woont mag je gerust een keertje komen kijken/luisteren hoor.
Verwijderd
De POI's hebben zo'n 30 jaar ergens in magazijn gestaan... Ik weet niet alles... maar alles wat lang stil staat en/of het wel/niet gebruikt is heeft altijd 'opstartproblemen'. Waarom zou dat bij een cap anders zijn??? Verklaar me dat dan!! Als ik weer uit mijn nek l*l (en dat is wat je zeg..). Bewijs me dan het tegendeel..
Dus ik zeg dat onderdelen zoals een cap onderhevig zijn aan verandering als ze pas, voor het eerst, gebruikt worden na 30 jaar..En kunnen de negatieve punten zoals een een scherp hoog later meer op hun plek vallen (en deels is het psyscho-akoestiek
Het tegendeel bewijzen van: "alles wat lang stil staat en/of het wel/niet gebruikt is heeft altijd 'opstartproblemen'"Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:56:
De POI's hebben zo'n 30 jaar ergens in magazijn gestaan... Ik weet niet alles... maar alles wat lang stil staat en/of het wel/niet gebruikt is heeft altijd 'opstartproblemen'. Waarom zou dat bij een cap anders zijn??? Verklaar me dat dan!! Als ik weer uit mijn nek l*l (en dat is wat je zeg..). Bewijs me dan het tegendeel..
Maar even serieus: Dit zijn nu precies de gedachtengangen waar ik wel de kriebels van krijg: "Als dit hier waar is, zal dat daar ook wel zo zijn". Dat lijkt misschien logisch, maar vaak is het meer onderduikgevoel, en daar moet je voorzichtig voor zijn.
Met goed recht dus dat Boudewijn daarnaar vraagt, temeer omdat er over dit onderwerp zeer weinig goede informatie beschikbaar is. Helaas kan ik het spul wat ik er ooit over gelezen heb niet meer vinden. Maar ook ik heb het idee dat sommige condensatoren moeten inspelen. Een condensator heeft veel meer specs dan voltage en capaciteit, en als een of meerdere van die dingen significant anders wordt (misschien door chemische verandering? ), dan kan dat best een hoorbaar zijn (en natuurlijk ook meetbaar). Op de zelfde wijze kun je ook klankverschillen verklaren, specifiek voor dit soort toepassingen heb ik hier een interessant stukje gevonden:
Als ik nog wat zinvols vind over inspelen meldt ik het wel weerD. Self for example has reported some THD measurements of electrolytics, LF distortion of cap can be 10 times worse than good quality power amplifier. Key to make it neglible is to ensure that there is no AC signal voltage across cap. This makes their use for filters impossible, but use for dc decoupling is possible if you choose enough big value so that LP -3db freq is something like below 2 hz. IF you want to limit your freq response to 20 or 16hz, DONT use electrolytics for that. Same applies to big value ceramics, their cap value is hugely voltage dependant (NP0 ceramics are ok but not availlable in big values).
Edit: misschien is dit wel leuk...
[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 15-02-2008 23:39 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Voila. Daar ging het mij om.Maar ook ik heb het idee dat sommige condensatoren moeten inspelen. Een condensator heeft veel meer specs dan voltage en capaciteit, en als een of meerdere van die dingen significant anders wordt (misschien door chemische verandering? ), dan kan dat best een hoorbaar zijn (en natuurlijk ook meetbaar). Op de zelfde wijze kun je ook klankverschillen verklaren, specifiek voor dit soort toepassingen heb ik hier een interessant stukje gevonden:
Ik ben Computer Scientist dus weet van dat soort dingen heel weinig. Mijn electro-kennis komt uit boeken en van internet. Sommige dingen vraag ik me gewoon af, en vraag ik zonder daarmee een flame te willen ontketenen.
Ook al was het alleen al jouw visie op dat geheel, dan had ik dat opgenomen en opgeslagen.
ESR loopt ook opbij caps trouwens, itt capaciteit (tot complete kortsluiting aan toe bij oude radios zoals ik zei),
http://www.circuitsonline.net/forum/view/58200
Dit topic is gesloten.