Je kunt het wel gewoon uitrekenen: 10logP + rendement speaker +3dB (2 speakers) -10log(8/impedantie)- 6dB per verdubbeling 1 meter luisterafstand + (3dB voor elke wand die dichtbij staat x reflektie vd wand). Dat geldt voor een puntbron zoals een monitorluidspreker.
In feite zoeken we alleen maar naar de oppervlakte over welke de akoestische energie zich verspreid, die we dan logaritmisch vertalen.
Uitleg: stel je voor: een bol met een straal van een meter om de luidspreker. Als de straal 2m wordt wordt hetzelfde vermogen uitgesmeerd over een 4x zo groot oppervlak (10log4=6dB). Staat de speaker tegen een muur is het een halve bol en krijg je er dus vermogen bij. Bij bv een betonnen muur met 99% reflektie is dat dus 2x (3dB). Dit geld natuurlijk vooral voor de lage tonen. Bij de steeds sterker bundelende hoge tonen wordt dat effect steeds minder. Met de afstanden tot de wanden tune je dus het geluid. En die reflekties verstoren natuurlijk ook de fasejuistheid van de weergave.
Is de sterkte van het gereflekteerd geluid 10x zoveel als het direct uitgestraalde geluid kun je het geluid niet meer plaatsen. De galmstraal (uit te rekenen adhv de nagalmtijd en volume vd ruimte) is het punt waar bijde even luid zijn.
De impedantie: voor een 4 Ohm Ls heb je 2x zoveel vermogen nodig, oftewel je verliest 3dB.
Even s-i-m-p-e-l:
voor een 2x10W versterker met speakers van 89dB @6Ohm op 2,5m luisterafstand wordt het:
10+89+3-1-8+(3plaf+1.5zijw+1.5vl)=99dB op je luisterplek. Voor jou om te bepalen hoe hard je nodig hebt. 99dB is niet heel zacht.
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 00:47:
@koifarm..ik heb een setje 6N3P-EV verkocht via marktplaats aan iemand en die de volgende reactie gaf:
'Ik heb de buizen ontvangen maar deze buis is niet gelijkwaardig aan de 6N3 buis, de gloeidraden van de 6N3 buis zitten tussen pen 4 en 5 terwijl de gloeidraad van de buisjes welke ik van jou heb mogen ontvangen tussen pen 1 en 9 zitten volgens de datasheet.
En bij het meten in de versterker zit inderdaad de gloeispanning op 4 en 5
Dus jammer, want ik zocht eigenlijk een gelijkwaardige buis voor de 6N3'.
Ik snap hier geen moer van

Als dat zo is, wat de koper zegt, dan zou de buis toch ook niet kunnen functioneren in mijn speler of wel? Snap jij hier iets van???
en bedankt voor je reactie..passen de 6N3P ook in de MHZS speler?
6H3p(cyrillisch) =! 6N3

6N3P(EB)=5670=2C51=396A dubbeltriode die in de MHZS CD33 zit

6N3=EY82 diode rectifier tube
Nu nog even een stukje persoonlijk drama
Appeltje had me ivm verkeerde levering een kabel beloofd bij te voegen bij de MHZS. Die zat er dus niet bij. Nadat ik hem even fijntjes had uitgelegd dat wij hier in het westen niet zo geweldig reageren op niet nagekomen beloftes (=gezichtsverlies) en je dan beter niets kunt beloven, heeft hij per direct een mooie inbrekerdoodknuppelaar (powerchord) opgestuurd.
Was ik gisteren toevallig niet thuis (ben net bij healthcity begonnen) is de postbode met het pakje langsgeweest. Dus een briefje gekregen dat ik m vandaag bij het postkantoor op kan halen.
Ik vandaag geweest om mijn gratis pakketje op te halen... zegt die juffrouw/

achter de balie: ik kan hem u niet meegeven want uw id-kaart is verlopen!
Nu kan ik dus met geen mogelijkheid mijn pakketje ophalen.
[
Voor 36% gewijzigd door
Verwijderd op 06-03-2008 01:50
]