De eerste mod-sessie bij Koifarm is geweest en was, wat mij betreft een succes!
Overigens. Koifarm dien je te lezen als koi-farm en niet zoals ik dacht koif-arm. Want koifarm slaat namelijk op zijn vijver met koikarpers en zich kennelijk nogal goed reproduceren. Net zoals op een boerderij
Door te carpoolen met Basher (als ik me niet vergis is dat zijn GoTnaam) waren we om 11.00 bij Koifarm waar we verwelkomd werden met koffie en koek. Koifarm is een zeer geschikte kerel die zich ook gedurende de gehele dag zich niet de kop gek liet maken door de bezoekende audio-malloten zoals mijzelf, hermankora, basher en nog een soort van 'stille vennoot' die wel dit forum leest maar er zich niet verder mee bemoeid (mocht je het lezen. Welkom!).
First thing first. Koifarm gaf eerst even een gedegen introductie voor de leken onder ons hoe we het ombouwschema van de MHZS cd33 moesten lezen. Daarna heeft hij ons wegwijs gemaakt in de vele condensatoren die er bestaan en voor ons, naar aanleiding van o.a. zijn eigen bevindingen, grofweg ingedeeld in meerdere 'goede soorten' zoals de clarity cap polypropyleen condensatoren en jensen papier in olie condensatoren, enz.
Ik en 'de stille vennoot' wilden graag onze MHZS CD33 ombouwen terwijl Basher en Herman problemen hadden met hun versterker. Met name de versterker van Basher, een Yaqin 5881 amp, bleek namelijk na enkele minuten al zo heet te worden dat je er een ei op kunt bakken. Terwijl bij herman de versterker (een music angel KT88) nogal plopte over zijn speakers als die hem aanzette en de bekende brom was weer's aanwezig.
In het geval van herman, bleek het redelijk eenvoudig verholpen te kunnen worden de nodige weerstanden erin te bouwen en te zorgen voor betere aarding. Zoals bekend zorgt music angel amp niet voor goede aarding.
Ook het geval van basher bleek uiteindelijk en fluitje van een cent. Per uitgang zaten er namelijk twee weerstanden op..Door simpelweg 1 weerstand bij ieder kanaal weg te halen was het probleem opgelost. Geen oververhitte transformatoren meer. Basher heeft daarnaast de hemd van koifarm zijn lijf gevraagd over diverse kleinere problemen met zijn amp. Die hij waarschijnlijk in de toekomst aan gaat pakken.
In de tussentijd waren ik en 'stille vennoot' druk doende met het ombouwen. Een ding is zeker..de opamp is zijn geheel omzeilt en er is ook geen filtering meer toepast. De dac zit nu in feite rechtstreeks op de buizentrap aangesloten. Omdat ik voor de polypropyleen condensator koos en stille vennoot voor papier in olie konden we nadien mooi het resultaat beluisteren.
De clarity cap polypropyleen condensator klonk ietswat minder vol en het laag kwam wat minder gedefinieerd over. Koifarm vond het zelfs wat wollig klinken. Plaatsing en detail klonk fraai en diepte dik in orde
De papier in olie condensator klonk dynamisch, het laag liep verder door en goed gedefinieerd. Het hoog en midden was duidelijk aanwezig en klonk gekleurd..wat vol en rond....plaatsing en detail klonken eveneens goed en diepte is dik in orde.
Om 16.00 zijn Basher en ik helaas weer op pad gegaan omdat Basher nog afspraken had staan die avond..Dus met een volle buik van de heerlijk spaghetti die Mw. Koifarm (en daar we eigenlijk best wel aan toe) had gemaakt
Al met al was het een zeer leerzame dag geweest en wil dus Koifarm van harte bedanken voor zijn heldere uitleg, kennis en hulp bij het solderen!!!!
Eenmaal thuis..het geheel meteen aangesloten alwaar ik merkte dat ik de volumeknop van de amp behoorlijk wat verder open moest trekken (eerst tot een kwart en nu tot de helft). Dus de opamp had in die zin wel zeker een functie.
Daarna is behoorlijk wat experimenteer geweest met buizen want in de huidige opstelling met 5670 JAN GE in de CD-P en de siemens ECC83 in de amp klonk het geheel niet goed. Het hoog raakte weg (' vervloog' als het ware en miste diepte) en het laag klonk niet diep meer..
Dus de 5670 RCA's in de CD-P gedaan en EH ecc83 in de amp. Ja..stukken beter...Het hoog is weer strak, midden duidelijk maar het laag blijft wat licht en heeft minder doortekening...
Dus de ecc803 van JJ in de amp..levert geen verbetering in het laag maar het midden klinkt wat voller en het hoog..sprankelijker....mmmhhh...als je bedenkt dat JJ typisch een wat warme 'buizengeluid' geven....
Maar goed wat merk in nu aan verbetering/verslechtering:
Verbetering zit het met name in de plaatsing en de doortekening van het geluid. Deze neemt behoorlijk toe..en de details en doortekening in het middengebied neemt verder toe...je kunt in de gitaaraanslag horen dat gitarist over diverse snaren gaat. Het was daarvoor meer een 'blur'. Hetgeen ik frappant vond..is dat waar ik dacht dat het bijv. in een nummer 1 gitaar betrof met feedback het toch bleek te gaan om 2 gitaren. Dus diepte en plaatsing nemen beduidend toe. Da's zijn de grootste voordelen.
Nadelen. De volumepotmeter moet bij mij, in ieder geval, een stuk verder opgetrokken worden wil ik hetzelfde volume halen als voorheen..en tja...verder merk ik op het moment geen nadelen...Enkel dat ik wel denk..dat de papier in olie condensatoren beter passen in het totaalplaatje i.p.v. de clarity cap..De papier in olie versie klonk frisser, voller en het laag is een stuk dieper en gedefinieerder dan de clarity cap..Maar dat betekend wel dat de cd-p wel een ' warme gloed' krijgt in zijn klankbeeld..maar uh..eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg..
De clarity cap klinkt wat tammer en verder kan ik niets meer over zeggen omdat ik verdere referentiepunten inmiddels ben vergeten door het luisteren thuis.
Ik heb in ieder geval van koifarm nog een set papier in olie condensatoren overgekocht..en ga die op termijn wel's proberen..Maar eerst wil ik dit in zijn geheel 's inspelen!! Maar voor degene die a.s. zaterdag gaan...bedenk vooraf goed wat je nu aan klankbeeld hebt en wat voor klankbeeld je nastreeft want met slechts 2 condensatoren kun je het beeld al behoorlijk beïnvloeden.