There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Ik in december had ik geklokt op 2,8 vcore 1,264
Het is nou zou dat als ik de CPU stress de CPU zelf 65 word en de cores max 80. Als ik stop zakt de de CPU temp meteen. Bij de cores duurd het veel langer. Volgens mij is er teveel ruimte tussen die twee?
De Q6600(b3) mag max 62 graden worden, geld dit ook voor de cores?
De koeler effe aangeraakt en het is echt niet warm, niet koud maar lauw
[ Voor 17% gewijzigd door MrJames op 23-02-2008 19:26 ]
Vcore op 1,375 . het spul draaid nu een uurtje orthos. 4 cores op 100% en de temps zitten tussen de 57 en 63 graden.
idle zijn de temps rond de 38.
temps moeten nog een graadje of 2 zakken want de koelprut is nog vers
edit : helaas . core 3 viel uit.. na 1,5 uur morgen maar weer verder
[ Voor 10% gewijzigd door murky123 op 23-02-2008 23:19 ]
3400MHz @ 1,384V in CPU-Z @ 1,450 in de BIOS.
1700MHz FSB @ 8x425 @ 5-5-5-18. (Brakke latjes OCZ 2x2GB)
Dit met stock koeling. Binnenkort komt er toch een GeminII aan, tenzij iets anders beter zou zijn? Op moment moment is de temp 50 idle. Moet ie toch wel aankunnen? Ik game niet. Het enige veeleisende waarvoor ik de PC gebruik is Quickpar & WinRAR.
Opzich heeft deze G0 wel potentie, maar gezien de koeling is het niet verstandig. Misschien de CPU lappen?
Kan toch geen kwaad voor 24/7 met de huidige instellingen?
[ Voor 4% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 24-02-2008 01:49 ]
Ici kann uw Werbung staan
CPU tem in idle 17 graden. cores 36/30/26/28

tijdens stressen: cpu 41 cores 58/55/49/50
Best wel goeie temps!
[ Voor 26% gewijzigd door MrJames op 24-02-2008 12:43 ]
Lappen is zowiezo geen slecht plan, leuk om te doen en geeft altijd wel een verbetering in de warmte afgifte. Bij de 1 wat meer als bij de ander, net hoe hol je heatspreader is.DaViDoViTsCh schreef op zondag 24 februari 2008 @ 01:48:
Ah lekker!![]()
[.....]
Misschien de CPU lappen?
Vergeet niet ook je koeler te lappen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Anoniem: 149075
Heb je het ding gestrest voor enige tijd met die Vcore ?DaViDoViTsCh schreef op zondag 24 februari 2008 @ 01:48:
Ah lekker!![]()
Dit met stock koeling. Binnenkort komt er toch een GeminII aan, tenzij iets anders beter zou zijn? Op moment moment is de temp 50 idle. Moet ie toch wel aankunnen? Ik game niet. Het enige veeleisende waarvoor ik de PC gebruik is Quickpar & WinRAR.
Opzich heeft deze G0 wel potentie, maar gezien de koeling is het niet verstandig. Misschien de CPU lappen?
Kan toch geen kwaad voor 24/7 met de huidige instellingen?
Die gemini doet het hier prima, ik kom niet eens aan de 70 graden, niet echt in de buurt ook op 3,4 Ghz
Hoger klokken wil ik nog niet voor ik een andere koeler heb. 75 graden om te testen vind ik meer dan zat...
Ik las wel iets over een betere koeler dan de geminII, maar kan zo niet terugvinden welke dat is...
Edit:
Gevonden: de Thermalright Ultra 120 Extreme (athans, ik las 10 graden verschil met een GeminII bij iemand)
[ Voor 10% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 24-02-2008 20:24 ]
Ici kann uw Werbung staan
dit staat nu al een uurtje of 9 te stressen en de temps zitten rond de 55 graden.
wat me op valt dat met precies de zelfde Vcore de temps gelijk blijven bij verschillende kloks, zoals 2.7Ghz 2.8Ghz en 3.0Ghz
(dit is mijn eertse quad na een jaartje een e6600) (koeler is scythe infinty)
Hij zou beter moeten koelen, heeft meer heatpipes, maar kijk maar eens in het GeminiII koeler topic, dan doet een Ultra Extreme hetzelfde als die Gemini II hier bij mij doet op 3,4 Ghz in plaats van 3,2 Ghz in de test.DaViDoViTsCh schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:19:
Edit:
Gevonden: de Thermalright Ultra 120 Extreme (athans, ik las 10 graden verschil met een GeminII bij iemand)
Het is volgens mij echt maar wie die test heeft uitgevoerd.
Rest van mijn case is ook lekker cool, en voor het geld... super goede koeler !
http://images.anandtech.c...0ii_04290750452/14549.png
gedoe altijd met die koelers.
ik zou een ultra 120 extreme of tuniq tower kopen
mijn tuniq bevalt uitstekend!
IDLE temps @ 3,2 GHz met 1100 RPM (dat wil zeggen; meegeleverde fan controlleren op de laagste stand, fan is bijna niet te horen, lijkt wel passief gekoelt!):
http://members.home.nl/ma...Hz%20-idle-1100%20RPM.JPG
Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB
Moet zeggen beide erg goede koelers, hoewel de Ultra120 Extreme wel iets beter koelt. Maar daartegenover bied de GeminII weer dat je moederbord, chipset en geheugen ook profijt hebben van de lucht die uit de GeminII komt!
Het is dus maar net wat je wil. Uiteindelijk heb ik nu een U120e op mijn G0 en daarbij extra fans voor chipset en geheugen geplaatst wat resulteert in een koelere processor en chipset, maar wel iets meer geluid.
Een nadeel van de GeminII is dat de warme lucht moeilijk af te voeren is (hierdoor wordt het rendement van de koeler ook beïnvloed) en de intake enorm groot moet zijn (2x 12cm fan naast elkaar).
Je komt er bij de GeminII bijna niet onderuit om een lucht-intake te hebben in je sidepanel of je kast zonder sidepanel te gebruiken.
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
Oet schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:35:
Je komt er bij de GeminII bijna niet onderuit om je kast zonder sidepanel te gebruiken.

Werkt goed hoor
Anoniem: 252828
Ben de gij glad van de pot gerukt ? 75 Vind je genoeg ? Ik vind 65 echt al de top, zelfs dat vind ik niet kunnen, ik zou eerder wachten voor je nieuwe cooler ipv risico te lopen voor permanente schade. Maar zo denk ik erover.DaViDoViTsCh schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:19:
Ik heb em wel 2 uurtjes getest met per core prime toegewezen, temp kwam niet boven de 75. Dat was met de verwarming aan en de deur dicht. Mijn PC staat ongeveer daartussen in. Meestal is die deur wel open, dan is de temp idle nog net geen 40 graden en met load 65.
Hoger klokken wil ik nog niet voor ik een andere koeler heb. 75 graden om te testen vind ik meer dan zat...
Ik las wel iets over een betere koeler dan de geminII, maar kan zo niet terugvinden welke dat is...
Edit:
Je zou kunnen zeggen dat even 70 graden niet uit zou moeten maken, echter kom ik er liever niet.Anoniem: 252828 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:11:
[...]
Ben de gij glad van de pot gerukt ? 75 Vind je genoeg ? Ik vind 65 echt al de top, zelfs dat vind ik niet kunnen, ik zou eerder wachten voor je nieuwe cooler ipv risico te lopen voor permanente schade. Maar zo denk ik erover.
62 is de max toch wel qua gevoel hoewel ik 1x een core op 66 graden gehad heb waar de rest een stuk lager lag en ook niet echt heter werd.
Ik heb tot nu toe Prime altijd nog 4-12 uur gedraaid, ik hoor mensen zeggen dat 30 min. voldoende is? Of is dat alleen voor een tussen fase om op die waardes weer verder te OC'n?
Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB
30 minuten geeft denk ik een aardig beeld als je even snel je max temperatuur of benchmarksnelheid wilt bepalen maar geeft geen garantie van een 100% stabiel systeem. Bij sommige overclocks komen er pas fouten naar voren na 10+ uur testen.mushia schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:22:
Hoe lang moet ik orthos (of in dit geval Prime 95) draaien om er zeker van te zijn dat mijn OC stabiel is.
Ik heb tot nu toe Prime altijd nog 4-12 uur gedraaid, ik hoor mensen zeggen dat 30 min. voldoende is? Of is dat alleen voor een tussen fase om op die waardes weer verder te OC'n?
Klopt, de vraag is alleen of je 10 uur lang 100% aan het stressen bent als je hem uiteindelijk gebruikt.KneoK schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:42:
[...]
30 minuten geeft denk ik een aardig beeld als je even snel je max temperatuur of benchmarksnelheid wilt bepalen maar geeft geen garantie van een 100% stabiel systeem. Bij sommige overclocks komen er pas fouten naar voren na 10+ uur testen.
Dat heeft er toch niets mee te maken, het gaat om een bepaalde berekening die je processor maakt. Als je in normale modus een bepaalde berekening uitvoerd die orthos pas na 10+ uitvoerd, kan die alsnog op z'n bek gaan.Anoniem: 149075 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:28:
[...]
Klopt, de vraag is alleen of je 10 uur lang 100% aan het stressen bent als je hem uiteindelijk gebruikt.
ik heb zelf een scythe infinity die ik met m4 boutjes en hele stugge veertjes vastschroef. ik gebruik ook een zelf ontworpen backplate om de druk te verdelen
de koeler had ik eerst zonder de backplate zitten en je kon zien dat het mobo en beetje begon te buigen rondom de socket. dat gaf geen probleem. dat heeft zo bijna een jaartje gezeten met een E6600 eronder.
nu met mijn Q6600 heb ik dus een backplate gebruikt en kan de boel dus strakker aandraaien. maar hoe strak mag je eigenlijk gaan. vooralsnog doe ik het een beetje op gevoel. maar deze vraag rees bij mij nu eenmaal.
Niet met schroevendraaier aandraaien maar met je hand. Totdat je met je handen niet meer kan. Dat is iedergeval hoe ik het altijd doe bij waterblokken monteren wat ook op die manier gaat.murky123 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:50:
is er eigenlijk een maximum voor de druk die je mag uitoefenen op de cpu in zijn socket op het mobo?
ik heb zelf een scythe infinity die ik met m4 boutjes en hele stugge veertjes vastschroef. ik gebruik ook een zelf ontworpen backplate om de druk te verdelen
de koeler had ik eerst zonder de backplate zitten en je kon zien dat het mobo en beetje begon te buigen rondom de socket. dat gaf geen probleem. dat heeft zo bijna een jaartje gezeten met een E6600 eronder.
nu met mijn Q6600 heb ik dus een backplate gebruikt en kan de boel dus strakker aandraaien. maar hoe strak mag je eigenlijk gaan. vooralsnog doe ik het een beetje op gevoel. maar deze vraag rees bij mij nu eenmaal.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Goed punt, ik vraag me alleen af of je er zeker van kunt zijn of je alle berekeningen die je proc kan doen ooit gaat halen binnen 24H, leek mij niet.mushia schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:54:
[...]
Dat heeft er toch niets mee te maken, het gaat om een bepaalde berekening die je processor maakt. Als je in normale modus een bepaalde berekening uitvoerd die orthos pas na 10+ uitvoerd, kan die alsnog op z'n bek gaan.
Ik had het idee dat veel mensen gewoon een combi onder load willen testen. 100% zeker weten doe je het nooit naar mijn idee met een overclock + voltages.
Ligt een beetje aan je contructie denk ik. Mijn Gemini II zit aan de processor kan met rubber voetjes om de schroeven heen, ik weet alleen wel zeker dat ik hem tot op het metaal heb vast gedraaid, het bord staat niet eens krom, zeker niet tenopzichte van wat ik wel eens met stockcoolers heb heb gezien.Zenix schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:51:
[...]
Niet met schroevendraaier aandraaien maar met je hand. Totdat je met je handen niet meer kan. Dat is iedergeval hoe ik het altijd doe bij waterblokken monteren wat ook op die manier gaat.

Gevoelsmatig doen, vast is vast maar te los is ook niet goed, je kunt het vaak wel zien en voelen tegelijk, maar er wordt vaak wat "getrokken" door slangen of zwaardere koelblokken.
List er maar net aan dus.
Ja dat kan ook, het ligt ook beetje aan je handen of je het met je handen kan doenAnoniem: 149075 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 03:18:
[...]
Ligt een beetje aan je contructie denk ik. Mijn Gemini II zit aan de processor kan met rubber voetjes om de schroeven heen, ik weet alleen wel zeker dat ik hem tot op het metaal heb vast gedraaid, het bord staat niet eens krom, zeker niet tenopzichte van wat ik wel eens met stockcoolers heb heb gezien.![]()
Gevoelsmatig doen, vast is vast maar te los is ook niet goed, je kunt het vaak wel zien en voelen tegelijk, maar er wordt vaak wat "getrokken" door slangen of zwaardere koelblokken.
List er maar net aan dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 26-02-2008 10:57 ]
Edit; ik heb wel wat gevonden: BX80562X3220 SLACT. Maar waar vind je die SLACT's?
[ Voor 72% gewijzigd door Format-C op 26-02-2008 20:30 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Vraagje. Ik vind dit een beetje vreemd.
Ik heb een Qaudcore op 3.6ghz. Draait prima. Ik kan de cpu test van 3dmark06 zo vaak draaien als ik wil achter mekaar.. Flight simulator die alle 4 de cores gebruikt ook. en hij wordt niet warmer als 65 graden. Totdat ik OCCT of prima95 opstart. en dan klapt die er vrijwel meteen uit. vlak nadat ik de test gestart heb. Hij heeft nieteens de kans gehad om de cores 100% te laden.
Lijkt me heel sterk dat die dan alsnog instabiel is toch? is dit gewoon een softwareprobleem ofzo?
Ik gebruik vista x64. zal denk ik (wel weer is) daarmee te maken hebben?
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
Probeer deze eens: http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm (Orthos)ikbengoofy schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:17:
Hallo.
Vraagje. Ik vind dit een beetje vreemd.
Ik heb een Qaudcore op 3.6ghz. Draait prima. Ik kan de cpu test van 3dmark06 zo vaak draaien als ik wil achter mekaar.. Flight simulator die alle 4 de cores gebruikt ook. en hij wordt niet warmer als 65 graden. Totdat ik OCCT of prima95 opstart. en dan klapt die er vrijwel meteen uit. vlak nadat ik de test gestart heb. Hij heeft nieteens de kans gehad om de cores 100% te laden.
Lijkt me heel sterk dat die dan alsnog instabiel is toch? is dit gewoon een softwareprobleem ofzo?
Ik gebruik vista x64. zal denk ik (wel weer is) daarmee te maken hebben?
Werkt hier prima met vista 64, je moet hem echter wel 2x draaien en handmatig de affiniteit (via je taskmanager) instellen per Orthos process, dus het eerste process de eerste 2 cores en de 2de de laatste 2 cores.
Zo doe ik het ook altijd op Priority 8 en Blend modus
Overigens kan het ook zijn dat je geheugen het probleem is of je chipset, ik heb dat laatste ook, mijn CPU en geheugen wil wel harder maar mijn chipset trekt het gewoon echt niet..
Zonder boven de 1.4V te gaan lukt het mij namelijk niet om hoger dan de 3.6 te gaan, mischien moet ik daarom het probleem niet bij m'n cpu zoeken, maar bij de chipset aangezien NB+SB op stock voltage loopt.
Pentaxiaan
Ik heb gewoon 450FSB met standaard voltages, ik denk dat je het eerder wel bij je CPU en geheugen moet zoeken. En zoiezo +2 op je chipset kan je gewoon ff proberen of het dan oplost. Ik heb voor mijn Q6600 op 3,6Ghz wel 1,55 nodig. Dus 1,4 is nog niet eens zoveel hoorSirNobax schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 03:12:
Hoe hoog laten de P35 mannen hier nou de SB en NB voltages gaan, en heeft dit enig effect op de OC-resultaten?
Zonder boven de 1.4V te gaan lukt het mij namelijk niet om hoger dan de 3.6 te gaan, mischien moet ik daarom het probleem niet bij m'n cpu zoeken, maar bij de chipset aangezien NB+SB op stock voltage loopt.
Waarom telleurstellend?
Hiervoor had ik een Asus Blitz Formula (P35) met eerst een E6300 die zich doodleuk liet clocken op 550x7 (4.03 Ghz). Dit heeft zo'n paar maanden stabiel gedraait (PC staat 24*7 aan, soms met OGR), toen de CPU vervangen door een oude B3 Q6600. Ook deze ging doodleuk naar de 480x9 (4.4 Ghz). En zelfs nog wel hoger, alleen dan kan mijn WC setje het niet meer bijbenen. (core's niet hoger dan 1.5 anders ging ik boven de 75gr zitten)
Geheugen was 4x512MB Elpida 533Mhz dat zich op 900Mhz liet clocken.
En ja, beiden configs waren uitermate stabiel, Prime95 met In-place large FFT's kunden makkelijk +12uur draaien.
Maargoed, intussen begaf het mainbord (geen idee waarom, ik had mijn PC vanwege afwezigheid 7dgn uitgezet, hierna wilde ie niet meer aan), en heb ik de Q6600 verkocht omdat ik de nieuwe G0 stepping wel wilde proberen.
Zodoende dus nieuwe CPU, mainbord en ram gehaald, ik had eigenlijk toch wel verwacht om minimaal hetzelfde te halen.
Maar ik krijg de CPU gewoon niet hoger geclocked dan 400x9 (3.6 dus). Zeer telleurstellend dus..
Heb al uitgebreid met diverse voltages gespeeld, totaan 1.6volt toe.
400x9 gaat net, de Windows boot, maar Prive95 houd het maar hooguit 15 minuten vol voordat er een core mee ophoud. Overigens is het wel enigzins random welke core ermee stopt, het is dus niet een specifieke core dat de boel aan het tegenhouden is. Temperaturen uit CoreTemp 0.97 komen niet hoger dan 64graden stressed per core.
Ga ik hoger clocken, dan krijg ik in XP random reboots, geen BSOD maar gewoon *poef* reboot.
Omdat ik toen mijn CPU dus als oorzaak zag heb ik mijn good old E6300 even tevoorschijn gehaald.
En wat blijkt, deze krijg ik gewoon NIET boven de 425FSB geclocked.
Hierboven boot of het mainbord niet, of XP loopt tijdens booten vast of een BSOD.
Aan het geheugen kan het bijna niet liggen, ik heb ook de oude 512MB reepjes weer erbij gepakt, zelfde resultaat. Ook met zeer luie timings, geen verschil.
Ik vrees dat ik deze keer een matig mainbord heb getroffen ? Of is de X38 gewoon minder goed in OC dan een P35 ?
Zijn er meer mensen die teleurstellende ervaringen hebben met de Maximus Formula, of nog beter zijn er hier mensen die van een Blitz Formula naar een Maximus Formula zijn overgestapt ?
tja die B3 op 4.4 en die E6300 op 4.1. Daar had je wel erg geluk mee. Ik zie weinig mensen dat doen. En een G0 op 3,6Ghz is niet slecht zijn mensen die het met minder moeten doen. Volgens mij is kwa oc'en een X38 niet minder. Vorige keer had je gewoon getroffen met je cpu/mobo/geheugen combo wat die speeds aankon. Nu niet.Madshark schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 22:17:
Zo, vandaag mijn PC vernieuwd. Asus Maximus Formula (X38), 2x Kingston 1GB Hyper-X 800Mhz Cas4 geheugen en een nieuwe Q6600 G0 gehaald.. En het is gewoon a sad story
Waarom telleurstellend?
Hiervoor had ik een Asus Blitz Formula (P35) met eerst een E6300 die zich doodleuk liet clocken op 550x7 (4.03 Ghz). Dit heeft zo'n paar maanden stabiel gedraait (PC staat 24*7 aan, soms met OGR), toen de CPU vervangen door een oude B3 Q6600. Ook deze ging doodleuk naar de 480x9 (4.4 Ghz). En zelfs nog wel hoger, alleen dan kan mijn WC setje het niet meer bijbenen. (core's niet hoger dan 1.5 anders ging ik boven de 75gr zitten)
Geheugen was 4x512MB Elpida 533Mhz dat zich op 900Mhz liet clocken.
En ja, beiden configs waren uitermate stabiel, Prime95 met In-place large FFT's kunden makkelijk +12uur draaien.
Maargoed, intussen begaf het mainbord (geen idee waarom, ik had mijn PC vanwege afwezigheid 7dgn uitgezet, hierna wilde ie niet meer aan), en heb ik de Q6600 verkocht omdat ik de nieuwe G0 stepping wel wilde proberen.
Zodoende dus nieuwe CPU, mainbord en ram gehaald, ik had eigenlijk toch wel verwacht om minimaal hetzelfde te halen.
Maar ik krijg de CPU gewoon niet hoger geclocked dan 400x9 (3.6 dus). Zeer telleurstellend dus..
Heb al uitgebreid met diverse voltages gespeeld, totaan 1.6volt toe.
400x9 gaat net, de Windows boot, maar Prive95 houd het maar hooguit 15 minuten vol voordat er een core mee ophoud. Overigens is het wel enigzins random welke core ermee stopt, het is dus niet een specifieke core dat de boel aan het tegenhouden is. Temperaturen uit CoreTemp 0.97 komen niet hoger dan 64graden stressed per core.
Ga ik hoger clocken, dan krijg ik in XP random reboots, geen BSOD maar gewoon *poef* reboot.
Omdat ik toen mijn CPU dus als oorzaak zag heb ik mijn good old E6300 even tevoorschijn gehaald.
En wat blijkt, deze krijg ik gewoon NIET boven de 425FSB geclocked.
Hierboven boot of het mainbord niet, of XP loopt tijdens booten vast of een BSOD.
Aan het geheugen kan het bijna niet liggen, ik heb ook de oude 512MB reepjes weer erbij gepakt, zelfde resultaat. Ook met zeer luie timings, geen verschil.
Ik vrees dat ik deze keer een matig mainbord heb getroffen ? Of is de X38 gewoon minder goed in OC dan een P35 ?
Zijn er meer mensen die teleurstellende ervaringen hebben met de Maximus Formula, of nog beter zijn er hier mensen die van een Blitz Formula naar een Maximus Formula zijn overgestapt ?
Ehrm inderdaad, terugdenkfoutjeR-O-Y schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 00:09:
7*550=3850, waar je die 4ghz vandaan haalt weet ik nietDat een E6300 lekker loopt klopt wel, mijn B2 liep ook op 520FSB stabiel 24/7. Als je dat vergelijkt met wat je nu koopt is het niet eens heel erg slecht. Dat bord is blijkbaar gewoon slecht. Waarom vervang je een goed werkend systeem eigenlijk, tot 2 keer toe?

Mijn Blitz Formula ging stuk, RMA hiervan zou wel eens weken kunnen duren, daarom had ik 'alvast' een Maximus Extreme gekocht, bovendien was ik op korte termijn van plan om een 2e 3870 te gaan plaatsen, een X38 heeft meer PCIe lanes.
En de oude Q6600 intussentijd verkocht omdat ik eigenlijk blind vanuit gegaan ben dat een E0 stepping altijd beter zou zijn. Maar ik heb denk ik gewoon dikke pech met dit nieuwe mainbord. Straks beiden maar op marktplaats zetten en het nog eens proberen met een nwe X48 ofzo.
Anoniem: 208041
Ik heb anders zelf ook een Q6600 g0 en een maximus formula, en ik haal de 3.6Ghz (400x9 18 uur getest met prime95) makkelijk met alleen een beetje de Vcore verhogen en rest blijft stock. nu heb ik echter wel al de ervaring dat het boven de 400fsb iets beter ingesteld moet worden want dan krijg ik ineens weer de gekste BSODs.
Tevens klokt dit mijn 800Mhz ram zo door naar 960Mhz wat een leuke boost geeft aan performance
Voorheen klokte ik altijd op boorden met een P965 chipset en ik vind deze X38 set daartegenover echt geweldig.
@ Oet
De P5E is gewoon een maximus in vermoming, kleurtjes zijn anders en mischien de bios ook nog wel maar qua layout zijn ze bijna geheel identiek (volgens reviews die ik heb gelezen)
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 208041 op 14-03-2008 00:23 ]
Ah ok, want ik zit er dus sterk aan te denken dat bord te kopen ter vervanging van mijn i975X bord (Asus P5W DH Deluxe), aangezien deze niet zo goed tegen Q's kan op hogere FSB'sAnoniem: 208041 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 00:22:
@ Oet
De P5E is gewoon een maximus in vermoming, kleurtjes zijn anders en mischien de bios ook nog wel maar qua layout zijn ze bijna geheel identiek (volgens reviews die ik heb gelezen)
Dus de P5E is wel een goede keuze dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Oet op 14-03-2008 09:36 ]
Orthos gaat niet opeens na 13 uur een instructie van je CPU gebruiken die ie daarvoor niet gebruikt heeft hoor.mushia schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:54:
[...]
Dat heeft er toch niets mee te maken, het gaat om een bepaalde berekening die je processor maakt. Als je in normale modus een bepaalde berekening uitvoerd die orthos pas na 10+ uitvoerd, kan die alsnog op z'n bek gaan.
Klopt maar ik had Orthos 9 uur stabiel. Een hogere klok gaf binnen 15 minuten fouten dus terug naar de snelheid gegaan waar Orthos 9 uur stabiel was. Orthos 17 uur laten draaien (slapen en werken) en na circa 16 uur gaf Orthos een fout.LDenninger schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:58:
[...]
Orthos gaat niet opeens na 13 uur een instructie van je CPU gebruiken die ie daarvoor niet gebruikt heeft hoor.
Dus ondanks dat de instructies niet veranderen is het toch nuttig om Orthos lang te draaien. Tuurlijk kan je zeggen dat het na 5 uur Orthos stabiel is maar als ie 100.000.000.000 instructies goed doet maar de instructie die belangrijk is voor je Word document wordt fout afgehandeld baal je wel even.
De temps zijn niet boven de 55 geweest.
[ Voor 2% gewijzigd door Mentox op 14-03-2008 22:24 . Reden: Foute zinsbouw ]
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
CPU fouten bij een overklok werken natuurlijk niet op een hoog instructie niveau; dwz, een potentiele fout kan zich wel voordoen tijdens een instructie, maar het is niet zo dat alles werkt, maar zeg alleen SHL BX,5 het niet zou doen (of welke andere instructie dan ook). Bij een niet stabiele overklok zal gewoon de algehele stabiliteit afnemen, zodat er bv. bit-foutjes optreden, waarbij dus onverwachts ergens een 0 op 1 gezet wordt, of andersom; dat resulteert dan uiteindelijk in een precisie-fout, of erger (ligt eraan waar het misging, natuurlijk).Mentox schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:20:
[...]
Dus ondanks dat de instructies niet veranderen is het toch nuttig om Orthos lang te draaien. Tuurlijk kan je zeggen dat het na 5 uur Orthos stabiel is maar als ie 100.000.000.000 instructies goed doet maar de instructie die belangrijk is voor je Word document wordt fout afgehandeld baal je wel even.
Orthos test dus ook niet echt "de instructie die belangrijk is voor je Word document", maar doet meer eindeloze floating point berekeningen en aanverwante zaken, zodat precisie-fouten gedetecteerd kunnen worden. En daar dan een mooi wiskundig scala van, zodat alles wel een beetje aan bod komt.
Als het echt misgaat kan Orthos het natuurlijk ook niet meer opvangen: fouten die spontane resets veroorzaken, of blue screens.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Hiervoor kun je de windows versie van memtest gebruiken: http://hcidesign.com/memtest/
Deze draai ik bv 3x (2x op 1024mb en 1x op auto), vervolgens laat je deze de hele dag/nacht draaien, als je dan geen fouten krijgt, (boven de 1500% op de 1024mb instanties) dan lijkt het me wel okay
Edit: Ik heb net mijn bios terug geflashed naar de eerste versie die mijn Q6600 ondersteund, wilde eerst de 1707 proberen, maar die begon te zeuren dat ie de Intel CPU uCode niet kon updaten en dat leek met toch niet al te lekker, in de CPU support lijst zag ik vervolgens dat de 2206 de eerste final bios is die de Q6600 ondersteund dus heb ik die maar genomen in de hoop dat deze beter OC-ed dan de bios die ik voorheen had (2602) (Asus P5W DH Deluxe).
Mocht het echt niet helpen ga ik toch eens serieus overwegen om een P5E aan te schaffen, die schijnen toch een flink stuk beter te klokken, tenminste, dat vermoed ik... Iemand die dat kan bevestigen?
[ Voor 47% gewijzigd door Oet op 14-03-2008 23:41 ]
Q6600, G0, L738B000 op 3,6GHz (9x400) met helaas 1,5v op een GA-X38T-DQ6.
Primed goed gedurende 4 uur, meer had ik geen zin in.
Effe inbranden en kijken wat ik er nog van kan maken, tot ik eventueel up ga graden naar een Q9450.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ik wil ook mijn scythe infinity met M4 moeren en bouten vast draaien, maar vraag mij af waar je die mooie stugge veertjes en de plastic M4 plaatjes hebt gekocht? Zijn die ook op het intrenet te bestellen?murky123 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:50:
is er eigenlijk een maximum voor de druk die je mag uitoefenen op de cpu in zijn socket op het mobo?
Wat maakt die 1,5V nou uit ?Tijgert schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 01:52:
Even mijn kleine toevoeging:
Q6600, G0, L738B000 op 3,6GHz (9x400) met helaas 1,5v op een GA-X38T-DQ6.
Primed goed gedurende 4 uur, meer had ik geen zin in.
Effe inbranden en kijken wat ik er nog van kan maken, tot ik eventueel up ga graden naar een Q9450.
Zolang jij maar goed koelt.
Shotje van mijn homebrew...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
ik heb het spulletje los gekocht in een ijzerwarenhandel.Vjenne-ICT schreef op maandag 17 maart 2008 @ 00:17:
[...]
Ik wil ook mijn scythe infinity met M4 moeren en bouten vast draaien, maar vraag mij af waar je die mooie stugge veertjes en de plastic M4 plaatjes hebt gekocht? Zijn die ook op het intrenet te bestellen?
verder had ik ook nog een scythe retention kit liggen
Bedankt voor je antwoord, maar wat is een scythe retention en wat heb je er mee gedaan? Je had ook wat onder het moederbprd geplaatst om het geheel te verstevegen/druk te verdelen? Zijn die spullen ook bij de doe het zelf zaken te krijgen? Wat heeft het voordeel van eventuele veertjes?murky123 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 08:41:
[...]
ik heb het spulletje los gekocht in een ijzerwarenhandel.
verder had ik ook nog een scythe retention kit liggen
Dat heeft niks te maken met een bepaalde instructie.Mentox schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:20:
[...]
Klopt maar ik had Orthos 9 uur stabiel. Een hogere klok gaf binnen 15 minuten fouten dus terug naar de snelheid gegaan waar Orthos 9 uur stabiel was. Orthos 17 uur laten draaien (slapen en werken) en na circa 16 uur gaf Orthos een fout.
"de instructie die belangrijk is voor je word-document" ????Dus ondanks dat de instructies niet veranderen is het toch nuttig om Orthos lang te draaien. Tuurlijk kan je zeggen dat het na 5 uur Orthos stabiel is maar als ie 100.000.000.000 instructies goed doet maar de instructie die belangrijk is voor je Word document wordt fout afgehandeld baal je wel even.
Je systeem is gewoon niet stabiel en er kunnen gewoon fouten optreden, dat heeft niks te maken met een bepaalde instructie !
(Laat staan dat er zoiets bestaat als "de instructie die belangrijk is voor je word-document"
[ Voor 22% gewijzigd door LDenninger op 17-03-2008 10:01 ]
FF me oude 26B eruit en testen
68 is idd nogal veel voor water weet je zeker dat alles goed is?Tijgert schreef op maandag 17 maart 2008 @ 04:13:
Waterkoeling... zit wel snor... je hoort altijd iedereen zo paniekerig doen over de 1,5v grens. Hij wordt idd wel wat warm, 68 graden is toch wel veel voor water...
Shotje van mijn homebrew...
[afbeelding]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
http://forum.clan-beware....gallery_1339_21_99675.jpg
Hier een screen. 3.6ghz op lekker laag voltage. Enkel gek dat 2 cores 10 graden warmer zijn als de andere 2
[ Voor 49% gewijzigd door ikbengoofy op 20-03-2008 22:58 ]
Anoniem: 104097
Op de quad staat er o.a;
SLACR MALAY
L738B065
Als ik naar deze combinaties google vind ik niet echt iets bruikbaars.
Kunnen jullie me wat meer vertellen over wat ik van deze quad kan verwachten.
Mobo : Gigabyte P35C-DS3R
geheugen: 2 reepjes 2Gb TwinX Corsair CM2X2048-6400C5
edit:
op een hongaarse site kom ik wel dit tegen ...
- stepping G0 (SLACR) / FPO L738B065 - VID 1.2250v - 3753MHz (+56.38% oc) - 1.296V - Gigabyte P35-DQ6 - vizhutes (outdoor) 37C° &
Amai ... dat beloofd

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 104097 op 21-03-2008 23:20 ]
Wat wil je nou precies? Google zegt genoeg hoor?Anoniem: 104097 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:12:
Mijn nieuwe spulletjes zijn deze avond ook gearriveerd waaronder dus ook een quad 6600.
Op de quad staat er o.a;
SLACR MALAY
L738B065
Als ik naar deze combinaties google vind ik niet echt iets bruikbaars.
Kunnen jullie me wat meer vertellen over wat ik van deze quad kan verwachten.
Mobo : Gigabyte P35C-DS3R
geheugen: 2 reepjes 2Gb TwinX Corsair CM2X2048-6400C5
edit:
op een hongaarse site kom ik wel dit tegen ...
- stepping G0 (SLACR) / FPO L738B065 - VID 1.2250v - 3753MHz (+56.38% oc) - 1.296V - Gigabyte P35-DQ6 - vizhutes (outdoor) 37C° &
Amai ... dat beloofd
Anoniem: 104097
1 v.d. cores bereikte hierbij een max. temp van 50 gr. terwijl de koelste op max. 40 gr. bleef steken.
Cpu en NB watercooled.
Die cpu hier zal dus nog een pak hoger kunnen.
edit:
nu al aan 8 x 400 en nog steeds op default Vcore ... SuperPi 8M op 4 cores stabiel.
De warmste core komt nog steeds niet boven de 50gr. uit
2de edit:
OCCT 1 uur succesvol afgerond @ 3,2 Ghz. (8x400) default Vcore
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 104097 op 27-03-2008 16:54 ]
Waar haal je die vandaan dan ? Want nergens hebben ze die dingen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Is er nog een manier om lager te gaan met het voltage? Ik draai bios 1004 en kan niet lager in Voltage via bios
Die-hard Brexiteer
Kan niet, dat vind ik ook erg jammer aan dat bord. Mijn andere Asus bord kan ook niet lager. De DFI die ik nu verkocht heb kon vanaf 0.4 volt. Dan kan je lekker undervoltenKingNothing schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:22:
Hebzelf nog een P5B DeLuxe, minimaal voltage is 1.1V, mijn Q6600 draait hier perfect op.
Is er nog een manier om lager te gaan met het voltage? Ik draai bios 1004 en kan niet lager in Voltage via bios
Als je je bord niet helemaal over zijn nek wilt laten met mega hoge FSB's, dan zal je een 9450 volgens mij niet zo gek hoog krijgen... was een 6600 wellicht niet eens zo gek...
400fsb is een eitje voor elke intel chipset. Heb hier genoeg borden die 500fsb stabiel doen bij 24/7 gebruik. Mijn quadcore kan 450 of 475 fsb bij een maximale multi van 8. Daar gaat helemaal niks van over de zeik. Werkt gewoon prima. Het enige nadeel is dat 475*8 wat meer stroom nodig heeft. Dat lees ik zo af op de watt meter. Als ik echt iets ga renderen klok ik dat ding wel wat hoger. Anders draait het spul mooi op 450*8.Tijgert schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:05:
Undervolten? Zonde, lekker op 3,6GHz laten lopen met een 400MHz bus. Super stabiel en retesnel.
Als je je bord niet helemaal over zijn nek wilt laten met mega hoge FSB's, dan zal je een 9450 volgens mij niet zo gek hoog krijgen... was een 6600 wellicht niet eens zo gek...
De limiet zit bij mij altijd nog in de cpu en niet in de borden. Een Q9450 moet echt wel op 4Ghz te klokken zijn. Misschien zelf 4200mhz als het meezit. Die chipsets hebben echt geen moeite met die snelheden. Je processor misschien wel. Niemand heeft er nog een dus dat is nog niet echt duidelijk
Undervolten is trouwens best leuk op cpu's die aardig wat gebruiken. Mijn quadcore loopt op 3600 ipv 2130 mhz. Daarbij is het voltage ipv 1.30 naar 1.28 gegaan. Niks mis mee dus
edit: een xeon X3360 met multi 8,5 is veel interessanter dan een Q9450. Zijn maar iets duurder. Mocht ik nog een nieuwe cpu kopen is dat zo'n Xeon. Ik heb nu ook een X3210 in plaats van een Q6600. Xeon's gaan net zo hard en zijn een stuk goedkoper
[ Voor 27% gewijzigd door R-O-Y op 30-03-2008 03:54 ]
Die X3360 is veel duurder. 417 euro in PW vs 270 dat is nog al wat.R-O-Y schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:45:
[...]
400fsb is een eitje voor elke intel chipset. Heb hier genoeg borden die 500fsb stabiel doen bij 24/7 gebruik. Mijn quadcore kan 450 of 475 fsb bij een maximale multi van 8. Daar gaat helemaal niks van over de zeik. Werkt gewoon prima. Het enige nadeel is dat 475*8 wat meer stroom nodig heeft. Dat lees ik zo af op de watt meter. Als ik echt iets ga renderen klok ik dat ding wel wat hoger. Anders draait het spul mooi op 450*8.
De limiet zit bij mij altijd nog in de cpu en niet in de borden. Een Q9450 moet echt wel op 4Ghz te klokken zijn. Misschien zelf 4200mhz als het meezit. Die chipsets hebben echt geen moeite met die snelheden. Je processor misschien wel. Niemand heeft er nog een dus dat is nog niet echt duidelijk
Undervolten is trouwens best leuk op cpu's die aardig wat gebruiken. Mijn quadcore loopt op 3600 ipv 2130 mhz. Daarbij is het voltage ipv 1.30 naar 1.28 gegaan. Niks mis mee dusOok heb ik een dualcore-bak die best wat zuiniger mag zijn. Het enige jammere is dat een cpu helemaal niet zo'n groot aandeel heeft in het verbruik. Mijn celeron op 3000 mhz of 600mhz geklokt scheelt maar 1-2 watt in idle. Levert dus niks op. Ook niet als een lager voltage gebruikt wordt. Het zou wel leuk zijn als een bord het ondersteund maar veel winst zit er niet meer in helaas.
edit: een xeon X3360 met multi 8,5 is veel interessanter dan een Q9450. Zijn maar iets duurder. Mocht ik nog een nieuwe cpu kopen is dat zo'n Xeon. Ik heb nu ook een X3210 in plaats van een Q6600. Xeon's gaan net zo hard en zijn een stuk goedkoper![]()
X3350 is wel interessant met 256-270 euro misschien maar eens proberen. mits die te krijgen zijn.
Edit X3360 en 50 beide niet leverbaar. Overal 2 weken of meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 31-03-2008 13:23 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
X3360 is bij sommige winkels voor rond 270 te krijgen.Astennu schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:20:
[...]
Die X3360 is veel duurder. 417 euro in PW vs 270 dat is nog al wat.
X3350 is wel interessant met 256-270 euro misschien maar eens proberen. mits die te krijgen zijn.
Edit X3360 en 50 beide niet leverbaar. Overal 2 weken of meer.
No sir, echt niet dus, mijn oude Asus P5W DH Deluxe (Intel 975X) kon wel 400FSB met mijn E6600, maar met een Q6600 kon ie niet hoger van 345FSB. Alles daarboven trok het chipset gewoon niet, zelfs niet op de hoogste voltages of de meest losse settings.R-O-Y schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:45:
400fsb is een eitje voor elke intel chipset. Heb hier genoeg borden die 500fsb stabiel doen bij 24/7 gebruik.
Afgelopen weekend heb ik een Asus P5E (Intel P35) ingebouwd en ik kan met dezelfde processor nu vlekkeloos op 400FSB draaien een stuk beter dus
Link plzZenix schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:44:
[...]
X3360 is bij sommige winkels voor rond 270 te krijgen.
Edit heb wat rond gekeken maar kom overal op 400+ euro uit voor die 60. Dus volgens mij is het een typ fout op de site.
[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 31-03-2008 14:25 ]
Niet leverbaarAstennu schreef op maandag 31 maart 2008 @ 14:23:
[...]
Link plzMaar zeker ook niet leverbaar of wel ?
Edit heb wat rond gekeken maar kom overal op 400+ euro uit voor die 60. Dus volgens mij is het een typ fout op de site.
Ik heb zelf mijne bij azerty besteld voor 270 maar die hebben prijs immidels opgeschroeft
Krijg hem wel voor de 270.
http://www.complus.nl/red....html&what=xxx&by=ice.cgi
topic
[Intel] Core 2 Penryn vs. Xeon (S775) Penryn Prijzen
[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 31-03-2008 15:03 ]
Dan heb je pech met je bordOet schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:49:
[...]
No sir, echt niet dus, mijn oude Asus P5W DH Deluxe (Intel 975X) kon wel 400FSB met mijn E6600, maar met een Q6600 kon ie niet hoger van 345FSB. Alles daarboven trok het chipset gewoon niet, zelfs niet op de hoogste voltages of de meest losse settings.
Afgelopen weekend heb ik een Asus P5E (Intel P35) ingebouwd en ik kan met dezelfde processor nu vlekkeloos op 400FSB draaien een stuk beter dus
[ Voor 4% gewijzigd door R-O-Y op 31-03-2008 15:24 ]
Daarom heb ik ook een X38 bord gekochtR-O-Y schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:23:
[...]
Dan heb je pech met je bordHier draait een P965, 975x en P35 allemaal 400+. Met een dualcore doen ze dat bijna gegarandeerd. Oud of nieuw, maakt niet uit. Quads zijn soms inderdaad moeilijker. Maar een 975 is al wat ouder, dan kan je ook niet verwachten dat ze vlekkeloos overklokken. Alle recente intel chipsets doen het met gemak
Iemand nog tips voor settings in de BIOS? Deze heeft een stuk meer timings en andere spannende dingen die je allemaal in kan stellen en waar ik geen hout van snap
Edit:
Iets wat ik ook niet snap, die P5W DH Deluxe deed op Auto iets heel anders met het Vcore. Als ik op Auto draai met de P5W dan was de vCore lager in idle toestand dan onder load. Iets wat de idle cpu lekker koel laat, de P5E doet dat niet, echter geeft die wel meer vCore als de CPU verder OC'ed wordt...
Eigenlijk vond ik dat gedrag van de P5W ook wel prettig... Maar dat kan de P5E zeker niet?
[ Voor 23% gewijzigd door Oet op 01-04-2008 19:42 ]
Me X38-DQ6 van GA is gister ineens overleden. CPU los getest werkt prima. Erg vaag..... Enige wat verandert is is dat ik 3 dagen terug van 2 naar 4 gb ben gegaan het werkte prima tot gister avond. Zet pc aan en gaat meteen uit en weer aan en uit dat blijft i maar doen tot je de stekker er uit haalt bios reset hielp niet. Alle Hardware los in andere pc's getest ook PSU maar dat is het probleem dus niet.
Dus als de lastige cooler er toch af is meteen maar een nieuwe Xeon er onder.
Heb een Q6600 G0.
Ik kwam zelf uit op 7x400=2800 Mhz, stabiel op 1.193V in BIOS, Idle in CPu-z = 1.152V.
Met de stroommeter van conrad erbij blijkt dus dat de cpu die nu altijd op 2.8Ghz draait, minder stroom verbruikt dan origineel op 1.6 en 2.4Ghz.
Overklok naar 8x400 ging ook prima, maar helaas had ik hier 1.35Vcore in Bios voor nodig en kwam de load temperatuur in de buurt van de 60 graden met de cpu koeler op max speed. Dit was me toch wat te warm, en mede door de hoge Vcore ook wat te energieonzuinig.
Als andere mensen resultaten kunnen posten van overkloks onder of rond stock Vcore, dan houd ik me aanbevolen.
Ik draai 1.275 in bios dat is 1.23v in cpu-z en dan gewoon 8x400. No probs. Wel een Scyte Infinity cooler. Max load kont niet boven de 60c meestal rond de 55. Met 1.4v verdubbelt je cpu verbruik bijna dan zit je meteen 70-80 watt hoger. Daarom ga ik nu naar een 45nm cpu. Lekker 3.6 GHz op nog lagere v-core en dan zo zuinig mogelijk draaien.REDFISH schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:17:
Heb zelf ook eens een dagje geëxperimenteerd met de CPU en was vooral geïnteresseerd in een overklokte processor die undervolt is. Dit is zuiniger, en koeler, en dus stiller (minder gezoem van cpu koeler).
Heb een Q6600 G0.
Ik kwam zelf uit op 7x400=2800 Mhz, stabiel op 1.193V in BIOS, Idle in CPu-z = 1.152V.
Met de stroommeter van conrad erbij blijkt dus dat de cpu die nu altijd op 2.8Ghz draait, minder stroom verbruikt dan origineel op 1.6 en 2.4Ghz.
Overklok naar 8x400 ging ook prima, maar helaas had ik hier 1.35Vcore in Bios voor nodig en kwam de load temperatuur in de buurt van de 60 graden met de cpu koeler op max speed. Dit was me toch wat te warm, en mede door de hoge Vcore ook wat te energieonzuinig.
Als andere mensen resultaten kunnen posten van overkloks onder of rond stock Vcore, dan houd ik me aanbevolen.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 03-04-2008 14:23 ]

Nu zijn er plenty quad opties...En er komen er steeds meer...En weet ik het niet meer. x3210? x3220? Q6600? Q9300? Q9450? (want ze passen allemaal op m'n p5b geloof ik)
lekkere cpu dan met wat voor een cooling is dit ? gewoon air ? want voor 3600 heb ik al 1.5+ nodig.R-O-Y schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:37:
Mijn X3210 doet 3600hzz op 1.28 volt. Die xeon draait standaard op 1.11 volt op 2130mhz. Niet echt undervolten maar het is een best aardige Vcore. Om 4GHz te booten heb ik maar 1.45 in de bios nodigHet gebruik gaat wel flink omhoog. Maar ik heb dat ding dan ook in m'n 2e pc zitten die ik maar af en toe gebruik om wat te renderen en te gamen. Omdat ik verder liever op m'n hackintosh pc-tje werk staat die toch niet zoveel aan
P5B is een P965 chipset en die gaat waarschijnlijk een Quad niet trekken op een hogere FSB dan ~340 (al gezien bij meerdere P5B bordjes hiero.)maratropa schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:56:
Ik zit te denken om m'n E6600 up te graden naar een quad maar ik wil wel minimaal mijn 3,2ghz OC'd singlethreaded snelheid houden. (P5B-deluxe, scythe ninja, 4GB team xtreem ram)
Nu zijn er plenty quad opties...En er komen er steeds meer...En weet ik het niet meer. x3210? x3220? Q6600? Q9300? Q9450? (want ze passen allemaal op m'n p5b geloof ik)
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Vervolgens wil ik de PC weer opnieuw opstarten en ik krijg prompt een BSOD met win32k.sys error. Dit is me daarna twee keer achter elkaar gebeurd. Vervolgens heb ik het voltage op mijn geheugen 4x1GB GEIL Black Dragon 800Mhz PC6400 5-5-5-18 (hoort eigenlijk 4-4-4-12 te draaien, maakt dit wat uit?) verhoogd met +0.25 naar 2.05V en tot nu toe (uurtje verder) geen problemen. Zou het verhogen van het Voltage op het RAM hier wat mee te maken kunnen hebben?
Specs zijn als volgt:
Antec P180 kast
Gigabyte P35-DS3P Mobo
Q6600
Arctic Freezer 7 Pro
4x1 GB Geil Black Dragon geheugen
8800GTS G92 512 MB
36 GB Raptor
500 GB SATA II
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Jazeker het meeste PC6400 geheugen hoor standaard al op 2.1V te draaien. Dus daar kunnen je problemen zeker door komen.frankpaul1 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:00:
Ik heb een vaag probleem. Ik heb mijn Q6600 geklokt naar 3.2 Ghz (8x400) met een Vcore van 1.3250. Prime95 heb ik daarna 11 uur stabiel gedraaid zonder foutmeldingen met temps rond de 61 graden stressed.
Vervolgens wil ik de PC weer opnieuw opstarten en ik krijg prompt een BSOD met win32k.sys error. Dit is me daarna twee keer achter elkaar gebeurd. Vervolgens heb ik het voltage op mijn geheugen 4x1GB GEIL Black Dragon 800Mhz PC6400 5-5-5-18 (hoort eigenlijk 4-4-4-12 te draaien, maakt dit wat uit?) verhoogd met +0.25 naar 2.05V en tot nu toe (uurtje verder) geen problemen. Zou het verhogen van het Voltage op het RAM hier wat mee te maken kunnen hebben?
Specs zijn als volgt:
Antec P180 kast
Gigabyte P35-DS3P Mobo
Q6600
Arctic Freezer 7 Pro
4x1 GB Geil Black Dragon geheugen
8800GTS G92 512 MB
36 GB Raptor
500 GB SATA II
Ben nu MEMtest86+ aan het draaien. Iemand nog andere suggesties of soortgelijke problemen gezien?
PS. Ik realiseer me net dat ik nog wel iets heb gewijzigd aan de PC. Ik heb namelijk net een nieuwe 24" monitor (ipv 19"oude) aangesloten en daarna begonnen de problemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit er iets mee te maken heeft.
[ Voor 36% gewijzigd door frankpaul1 op 04-04-2008 01:58 ]
Na september 2007 kon je hier zeker wel vanuit gaan.maratropa schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 09:51:
Zijn alle q6600's die je nu koopt G0 cores?
Klokt lekker hoor 3,4 Ghz op lucht

pc5300 geheugen doet lekker mee met 1:1 xD (940mhz)
[ Voor 21% gewijzigd door tjtristan op 04-04-2008 11:32 ]
Specs zijn:
Gigabyte ex38-ds4
Q6600 G0
Scythe Mugen cpu cooler
XFX 9600GT XXX
Spinpoint F1 750GB
Coolermaster Centurion 5
Nu zie ik in everest dat de core temps toch wel rond de 34 a 35 graden zitten. (2 casefans + fan op de mugen). Is dit niet enigsinds hoog als ik niet meer draai dan firefox en mediamonkey? (loads rond 10% en mult. keer 6 (1600mhz per core).
Nee mooie temp voor een QuadCore in Idle toestand.Mischa_NL schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:53:
Ik heb ondertussen mijn nieuwe pc in elkaar geschroefd dus kom ook eens in dit topic kijken.
Specs zijn:
Gigabyte ex38-ds4
Q6600 G0
Scythe Mugen cpu cooler
XFX 9600GT XXX
Spinpoint F1 750GB
Coolermaster Centurion 5
Nu zie ik in everest dat de core temps toch wel rond de 34 a 35 graden zitten. (2 casefans + fan op de mugen). Is dit niet enigsinds hoog als ik niet meer draai dan firefox en mediamonkey? (loads rond 10% en mult. keer 6 (1600mhz per core).
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dus besteld:
ASUS Rampage Formula X48
2 x OCZ CL5 6-6-15 - PC2 8800 - 2 modules - OCZ2G11002GK, XTC Gold - 4GB totaal
4GB OCZ FlexXLC PC9600 CL5-5-5-18
Q6600 G0
Meer dan een Q6600 kon ik me helaas niet veroorloven wat budget betreft.
De CPU komt onder mijn Waterkoeling terecht, die zal hem ongetwijfeld goed gekoeld houden. Hij hield mijn zwaar overgeklokte AMD 4400+ op 1,6v onder load onder de 40 graden.
Enige probleem dat ik misschien heb is dat de 8 pin powerkabel van mijn voeding aan de korte kant is, aangezien ik inversed ATX (BTX like) gebruik.
[ Voor 23% gewijzigd door Aapenootjes op 06-04-2008 16:07 ]
Dat is met een alphacool waterblok op de cpu. Full load op die snelheid wordt na een tijdje 48 graden. Als ik wil kan dat nog naar 40 maar dan heb het geluid van een straaljagerAstennu schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:11:
[...]
lekkere cpu dan met wat voor een cooling is dit ? gewoon air ? want voor 3600 heb ik al 1.5+ nodig.
Heeft iemand ervaring met de CM hyper 212? De meeste reviews schrijven er erg positief over, maar ook over de scythe mugen die niet goed schijnt te zijn voor een c2q..
[ Voor 28% gewijzigd door Moortn op 08-04-2008 17:36 ]
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm
Op nr 1 de xigmatek HDT-S1283 en die krijg ik vandaag als het goed is binnen (red scorpion versie). Komt bij mij ook op een Q6600 samen arctic mx-2 koelpasta ter vervanging van mijn arctic freezer pro 7.
Zal de resultaten hier binnenkort posten (als ie in mijn kast past).
Die site klopt geen drol van, een stockcooler welke als 2e op de stilste plaats staat ?luckyjan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:20:
De coolermaster staat op nr 7 hier
http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm
Op nr 1 de xigmatek HDT-S1283 en die krijg ik vandaag als het goed is binnen (red scorpion versie). Komt bij mij ook op een Q6600 samen arctic mx-2 koelpasta ter vervanging van mijn arctic freezer pro 7.
Zal de resultaten hier binnenkort posten (als ie in mijn kast past).
Nee, eigen ervaring is toch beter dan reviews... vriend van me heeft een HyperTX2 op een E6600 gezet en heeft dezelfde coole temps als met zijn watercooling welke hij op moest sturen.
1e Situatie
Antec P180
Intel Q6600 B3 @ 3,6 (9x 400)
TRUE120 met Noctua fan 1200 rpm
Standaard Antec casefans
2e Situatie
Antec P180
Intel Q6600 B3 @ 3,6 (9x 400)
TRUE120 met Papst 1600 fan @ 1200 rpm (voor de vergelijking)
Casefans, Scythe S-flex 1600 @ 800 rpm (ivm geluidsreductie en airflow)
Tussen de twee situaties zit 18-20 graden verschil in temperatuur onder dezelfde omstandigheden. Het mag dan ook duidelijk zijn dat het verschrikkelijk belangrijk is om goede fans te kopen die geschikt zijn voor de taak en om een kast te hebben waarin goede airflow zit.
Al met al kost het wel weer (in mijn geval) 5x een nieuwe fan (15 euro stuk gemiddeld) dus 75 euro om je koeling een stuk beter voor elkaar te hebben.
Ik heb zelf dan ook nog de fan van mijn voeding vervangen door een S-Flex, dus ik heb nog een fan meer dan standaard vervangen.
Ik ben benieuwd of je makkelijk de 4 GHz haalt en met wat voor koeling je wat voor temperaturen hebt.
Vooral die 4 GHz grens lijkt me leuk
Ik heb overigens nu ook 4 S-flex fans besteld, de SFF-21G, die doet standaard 1900rpm. Die komen trouwens wel aan een fancontroller om een stuk langzamer te draaien. Echter, voor het geval dat wil ik de mogelijkheid wel nog hebben om ze even flink te laten draaien. Het grote voordeel van de S-Flex serie is dan ook dat ze een hele lage spanning nodig hebben om te beginnen met draaien.
Maar goed, dit is een beetje offtopic, dit topic gaat volgens mij over Quad OC's.
Gisteren heb ik mijn moederbordje alvast binnen gekregen. Ben erg benieuwd of ik snel wen aan de Asus bios (DFI gewent). Maar ik heb wel een vraag over mijn Asus Rampage Formula welke bijna gelijk is aan de Maximus Formula.
Op internet zie ik veel mensen met H20 de koelblokken die er standaard op zitten vervangen door waterblokken. Op zich zou ik dit ook wel willen, maar het is me te duur als het niet nodig is. Hoe erg beperken de standaard koelblokken in het algemeen eigenlijk de overklok resultaten?
Volgens mij red ik dat niet. Ik heb wat zitten rommelen op 500FSB (wilde niet booten) en iets daaronder. Op 475 wilde het systeem wel booten maar freezde tijdens Orthos. Dus op 3800MHz freezde hij.Suicyder schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:58:
[...]
Ik ben benieuwd of je makkelijk de 4 GHz haalt en met wat voor koeling je wat voor temperaturen hebt.
Vooral die 4 GHz grens lijkt me leuk
Ik probeer even deze 3,7GHz stabiel te krijgen, en van hieruit ga ik proberen hoger te komen.
[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 09-04-2008 11:08 ]
Waarschijnlijk ga ik hem ook lappen, garantie heb ik toch niet.