Inleiding
Welkom in het Intel Core 2 Quad OC topic!
Hier kun je je vragen kwijt over het overklokken van een Core 2 Quad CPU, en je ervaringen delen met mede tweakers. Bij verzoeken voor toevoegingen in de TS mail me maar even dan zal ik het er in plaatsen.
Vorige delen:
Dit topicreeks is begonnen als het Quadcore (Kentsfield) overklok topic. Na de sluitmessage van Apen-nootjes heb ik dit topic gemaakt. Het is nu allemaal nog erg basic, maar zodra ik tijd heb zal ik hem verbeteren en uitbreiden.
[OC] Core 2 Quad OC/ info Topic door GoTa©count
Handige links
Frequently Asked Questions T&C
Hier is uitleg te vinden van alle mogelijke BIOS settings op de P5B Deluxe:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=115217
Enkele artikelen m.b.t. het geheugen:
Artikel van X-bit Labs.
Artikel van Anandtech.
Ook hier op GoT is een heel goed topic over DDR/DDR2/DDR3 geheugen, en waar je op moet letten bij de aanschaf:
Het DDR/DDR2/DDR3 Informatie- en Overklokresultaten-topic
-Uitleg van Rol-Co over hoe je BIOS te flashen op een ASUS mobo:
Rol-Co in "[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 2]"
Dit kan je echter ook vanuit windows doen met de ASUS update utility tool.
Hier staat een tutorial gemaakt door Reg-Edit (Umut Ozen @ HWI)
Core 2 Duo Overklok Tutorial
Hier een leuke video van Reg-Edit die aan het overklokken is:
http://www.hardware.info/...ties_voor_hetzelfde_geld/
IHS Lapping
Sommige C2D/C2Q processors hebben een IHS (Integrated Heat Spreader) die niet helemaal vlak is, waardoor de temperaturen erg hoog kunnen zijn, wat het overklokken bemoeilijkt. Hierover is een topic op GoT. Een optie om de temperaturen te verlagen, is om de IHS te "lappen". Dit betekent het vlak en glad maken van de IHS dmv schuurpapier. HIER staat uitgelegd hoe dit werkt en hoe dit moet.
HIER nog een soortgelijk artikel.
Temperaturen?
Mocht je je afvragen hoe warm een C2D/C2Q processor mag worden, dan is er een Core 2 Duo Temperature Guide. Interessant om eens door te nemen.
Onthoud wel dat je in principe 2 Core2Duo's onder je IHS hebt zitten. Deze processoren worden dus ook erg warm (60 graden+ is geen uitzondering!)
680i chipset en overklokken:
Bij moederborden met 680i chipsets is het mogelijk om het geheugen afzonderlijk van de FSB te klokken. Je zou als je bijvoorbeeld geheugen hebt dat 1000MHz kan, gewoon in de BIOS in kunnen stellen dat het geheugen ook daadwerkelijk op 1000MHz draait. Hierdoor krijg je automatisch een divider, wat de prestaties iets drukt. 1:1 met de FSB overklokken is gewoon het snelst.
Ook is het mogelijk met de 680i chipset om op 1T te draaien. Dit betekent dat het geheugen nog strakker staat afgesteld.
HIER een artikeltje over 680i overclocking.
HIER op Got is ook een nVidia nForce 6xx SLi/ Ultra topic.
HIER op de site van nVidia staan ook een hoop links/ reviews van de 600i series.
Core's en CPU's
Op dit moment zijn er eigenlijk 2 C2Q core's, namelijk de Kentsfield (met serverversie) en de Yorkfield (met serverversie). Voor zover ik weet zijn er nog geen tweakers in het bezig van de laatstgenoemde CPU's, ze zijn officieel ook nog niet gereleased maar ze komen eraan.
Kentsfield: 65nm, 4x266/333MHz FSB en 8MB L2 (verdeeld over 2 setjes van 2 CPU's)
Q6600
Q6700
QX6700
QX6800
QX6850
Yorkfield: 45nm, 4x333/400MHz FSB en 6/12MB L2 (verdeeld over 2 setjes van 2 CPU's)
Q9300
Q9450
Q9550
QX9650
QX9770
Overzicht van CPU's in de pricewatch
Koelers
Gelinkt met Pricewatch:
ThermalTake Big Typhoon
Arctic Freezer 7 Pro
Tuniq Tower 120
Zalman CNPS9500
Zalman CNPS9700
Thermaltake Sonic Tower
Scythe Ninja
Coolermaster Gemini II
Tip
Moederborden:
Op het moment zijn er veel LGA775 moederborden vekrijgbaar, maar niet allemaal even geschikt voor OC'en. Ik heb geen tijd om een hele lijst te maken met goede borden, maar waar je op moet letten:
Chipset:
Intel 975X, 965P, P35, X38 of nVidia NF6xx
Voltages:
Instelbaar, en kijk ook of er bekende problemen zijn met de vDroop. Een overgeclockte QuadCore trekt al gauw zo'n 200W en dat vinden niet alle borden even leuk, dan gaat de vCore bijvoorbeeld heel erg hard dalen.
Uitgebreide timings in de BIOS:
Als je gaat OC'en is het leuk/handig/nodig om je timings handmatig in te kunnen stellen.
FSB:
Google rond of er op je bord hoge FSB's gehaald kunnen worden met je C2Q. Over het algemeen houden Intel's quadcores niet zo van een hoge FSB. Als je op een C2D een hoge FSB haalt is dit absoluut geen garatie dat dat je op een C2Q ook lukt.
Tot slot
Heel veel hiervan heb ik ge-copy paste uit het C2D OC topic. Wellicht worden deze 2 topics straks samen genomen als de QuadCore's echt mainstream worden.
Ik wil dan ook RappieRappie bedanken voor de mooie TS van dat topic, waaruit ik veel gehaald heb. Deze topicstart zal nog grondig ge-update worden. DM (of liever nog: mail) me met suggesties, dan zal ik deze verwerken.
offtopic:
Geopend na overleg met GoTtac©count
Geopend na overleg met GoTtac©count