Klopt, voor het stilstaanXyS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:22:
[...]
daarom hebben (nieuwere) autos ook een ventilator ;p
Anoniem: 232954
http://img250.imageshack.us/my.php?image=24012008032mh1.jpg
http://img250.imageshack.us/my.php?image=24012008033be4.jpg
Zoals beloofd de pics...
Ik weet ook wel dat die fan er niet voor niets zit op een auto, ik had de hoeveelheid warmte die een auto genereerd vele malen hoger ingeschat als een Q6600, waardoor hij passief ook wel zou koelen....
http://img250.imageshack.us/my.php?image=24012008033be4.jpg
Zoals beloofd de pics...
Ik weet ook wel dat die fan er niet voor niets zit op een auto, ik had de hoeveelheid warmte die een auto genereerd vele malen hoger ingeschat als een Q6600, waardoor hij passief ook wel zou koelen....
Onzin, die fan is er om de koelvloeistof rond de 90-100 graden te houden.Paprika schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:14:
En een auto koelt door de wind die tegen de radiator komt onder het rijden (daarom zit ie helemaal aan de voorkant). Ze zijn niet gemaakt om passief te draaien. Daarom is een aanstaande auto laten stil staan (vooral als het warm is) ook niet goed.
met andere woorden:
Fan(s)!
Een auto kan prima stationair draaien, en ELKE brandstof auto heeft een fan voor de radiator.
Verder geen zin het helemaal uit te leggen, maar het komt er op neer dat jij even wat meer van auto's moet gaan leren
Audi S3
Hmm... ik dacht dat de thermostaat ervoor was om te zorgen dat de auto op de juiste temperatuur bleef en dat de ventilator aanslaat als de motortemperatuur 105+ wordt ofzo...
Sterker nog.. ik weet t wel zeker...
Thermostaat laat het door de radiator circelen, als de koelvloeistof in de motor de 75 graden berijkt.Anoniem: 232954 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:52:
Hmm... ik dacht dat de thermostaat ervoor was om te zorgen dat de auto op de juiste temperatuur bleef en dat de ventilator aanslaat als de motortemperatuur 105+ wordt ofzo...
om het niet veel verder dan 100 te laten komen gaat de fan draaien.
mja, het gaat hier niet over auto's
[ Voor 4% gewijzigd door MexxT op 24-01-2008 19:15 ]
Audi S3
Dat is waar.... ontopic!
Heb er even een torenventilator op gericht (geen optimale airflow dus) en de temps zijn nu stabiel op 58gr stressed na 3 uur Prime95 en idle na 2 minuten einde stress 28 graden en na 5 minuten stabiel op 24 graden...
Heb er even een torenventilator op gericht (geen optimale airflow dus) en de temps zijn nu stabiel op 58gr stressed na 3 uur Prime95 en idle na 2 minuten einde stress 28 graden en na 5 minuten stabiel op 24 graden...
Leg is uit hoe ik deze Voltage/temps kan zien, oftewel mijn bord (p5k-e) deze sensors eigelijk wel heeft?.rabor schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 03:25:
[...]
Wat zijn de rest van je voltages op 3,6GHz? (NB/FSB VTT/PLL)
Als je op de VID afgaat moet deze makkelijk 3,6GHz met minder dan 1,3V kunnen doen.
Welke Batch/FPO?
In de bios (0602 beta) heb ik deze waardes allemaal op AUTO staan
Ik gebruik zelf Everest ultimate (4.20.1170) om me temps af te lezen en ook TempCore maar Everest laat geen NorthBridge FSB VTT/PLL voltages zien, bij opties ken ik maar niets aanvinken om het werkend te krijgen terwijl ik wel veel pictures zie met deze functies.

Alvast Bedankt, Brandon
Hm, raar probleempje met mijn moederbord...
Mijn systeem is nu 11,5 uur stabiel op (9*400=) 3600 Mhz.
Ik dacht gisteren laat ik eens multi 8 proberen om zo tot een FSB (en dus ook geheugensnelheid) van 450 te komen, maar zodra ik in de bios de multiplier verzet (de FSB blijft staan op 400) wil het systeem meestal niet booten, en als ie boot gaat het in Windows gelijk fout.
Nod32 begint meteen te muiken dat hij niet op kan starten, en zodra ik enkel willekeurig programma opstart of de computer 2 minuten met rust laat --> BSOD.
Het geheugen is Memtest86 10 uur stabiel op 471 Mhz, waar ik nu dus nog veel onder zit.
Iemand een ideetje wat dit kan zijn?
Edit:
Vergeten te vermelden: De LCD poster blijft hangen op DRAM blabla.... dus kennelijk een probleem met het geheugen terwijl de snelheid niet veranderd...
Hoe hebben jullie eigenlijk de FSB strap to northbridge staan? Ik heb hem nu vaststaan op 333Mhz..
Mijn systeem is nu 11,5 uur stabiel op (9*400=) 3600 Mhz.
Ik dacht gisteren laat ik eens multi 8 proberen om zo tot een FSB (en dus ook geheugensnelheid) van 450 te komen, maar zodra ik in de bios de multiplier verzet (de FSB blijft staan op 400) wil het systeem meestal niet booten, en als ie boot gaat het in Windows gelijk fout.
Nod32 begint meteen te muiken dat hij niet op kan starten, en zodra ik enkel willekeurig programma opstart of de computer 2 minuten met rust laat --> BSOD.
Het geheugen is Memtest86 10 uur stabiel op 471 Mhz, waar ik nu dus nog veel onder zit.
Iemand een ideetje wat dit kan zijn?
Edit:
Vergeten te vermelden: De LCD poster blijft hangen op DRAM blabla.... dus kennelijk een probleem met het geheugen terwijl de snelheid niet veranderd...
Hoe hebben jullie eigenlijk de FSB strap to northbridge staan? Ik heb hem nu vaststaan op 333Mhz..
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 232954 op 28-01-2008 15:27 ]
Memory verkeerd staan waardoor dat te hoog geclockt wordt ? gebruik je ook de nieuwste bios ? Want soms zitten er wat multiplers tussen die niet lekker willen.Anoniem: 232954 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:50:
Niemand ook maar enig idee? Het is verdacht stil namelijk.......
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het geheugen wordt niet hoger geklokt, FSB blijft immers hetzelfde...
Bios gebruik ik de laatste, 0907 is dat geloof ik...
Edit:
Iets in me zegt me dat het aan mn geheugen ligt.. ik heb het geheugen getest (Memtest86) toen mn 6000+ er nog inzat op 4-4-4-12-2T @ 471 Mhz, 100% stabiel.
Met dit moederbord/cpu kom ik niet hoger als 410Mhz, daarna loopt ie vast en blijft de bios hangen op "DET DRAM"... Mooi balen dus...
Ik zou anders niet kunnen zeggen waar het aan moet liggen....
Bios gebruik ik de laatste, 0907 is dat geloof ik...
Edit:
Iets in me zegt me dat het aan mn geheugen ligt.. ik heb het geheugen getest (Memtest86) toen mn 6000+ er nog inzat op 4-4-4-12-2T @ 471 Mhz, 100% stabiel.
Met dit moederbord/cpu kom ik niet hoger als 410Mhz, daarna loopt ie vast en blijft de bios hangen op "DET DRAM"... Mooi balen dus...
Ik zou anders niet kunnen zeggen waar het aan moet liggen....
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 232954 op 29-01-2008 21:35 ]
Mag je hier ook vragen stellen naast ervaringen delen?
Heb namelijk een (algemeen) vraagje.
Op toms hardware hebben ze een QX9650 met luchtkoeling op een x38-dq6 bordje van gigabyte op 4GHz weten te krijgen ( linkje ), op 2 manieren:
- multiplier omhoog + voltage --> cpu dag later dood meende ik gelezen te hebben
- fsb omhoog naar 400 (1600) qdr
Nou zit ik mij iets af te vragen. In hoeverre heeft het verhogen van de fsb invloed op de levensduur van de moederdbord/cpu? Verhogen van de voltage kan de cpu beschadigen maar verhogen fsb dan?
Heb namelijk een (algemeen) vraagje.
Op toms hardware hebben ze een QX9650 met luchtkoeling op een x38-dq6 bordje van gigabyte op 4GHz weten te krijgen ( linkje ), op 2 manieren:
- multiplier omhoog + voltage --> cpu dag later dood meende ik gelezen te hebben
- fsb omhoog naar 400 (1600) qdr
Nou zit ik mij iets af te vragen. In hoeverre heeft het verhogen van de fsb invloed op de levensduur van de moederdbord/cpu? Verhogen van de voltage kan de cpu beschadigen maar verhogen fsb dan?
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 30-01-2008 12:47 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Anoniem: 250486
Ik had een kort vraagje over mijn Q6600 G0, welke temps moet ik aanhouden? Intelspecs geven 71C max aan is dit de Tcase temp? Of de Coretemps? En is het verstandig dit als leidraad te houden of wil je toch liever lager zitten? (Heb de stukjes aan het begin van het topic gelezen, maar wordt er niet 100% wijs uit. En vind t zonde om nu al mn processor te vernaggelen 
En is de temperatuur de belangrijkste/enige graadmeter over hoelang je proccessor leeft? Dus anders gezegd: zijn je temps goed dan blijft je proccessor ongeveer net zo lang leven als @ stock?
En is de temperatuur de belangrijkste/enige graadmeter over hoelang je proccessor leeft? Dus anders gezegd: zijn je temps goed dan blijft je proccessor ongeveer net zo lang leven als @ stock?
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 250486 op 30-01-2008 12:52 ]
max 70 graden lijkt me wel ok jaAnoniem: 250486 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:44:
Ik had een kort vraagje over mijn Q6600 G0, welke temps moet ik aanhouden? Intelspecs geven 71C max aan is dit de Tcase temp? Of de Coretemps? En is het verstandig dit als leidraad te houden of wil je toch liever lager zitten? (Heb de stukjes aan het begin van het topic gelezen, maar wordt er niet 100% wijs uit. En vind t zonde om nu al mn processor te vernaggelen
Door alleen het verhogen van de FSB word de processor ook warmer en hoe warmer de processor hoe minder lang de levensduur.bartgrefte schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:55:
Dus na het verhogen van je FSB kun je maar zo'n 20 jaar met je processor.
Over de levensduur van een processor is eigenlijk niets te zeggen. Ik heb een P4 S478 3,06 GHz gehad die naar een jaar kapot was zonder reden is ook de enige van de (ongeveer 15
Preciesbartgrefte schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:29:
Dus, zolang ik het voltage niet (te veel) verhoog en de temps in de gaten hou kan er niks misgaan met het verhogen van de fsb? Tenzij die het gewoon begeeft
[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 30-01-2008 18:34 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dus, zolang ik het voltage niet (te veel) verhoog en de temps in de gaten hou kan er niks misgaan na het verhogen van de fsb? Tenzij de cpu het gewoon begeeft
[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 30-01-2008 18:52 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even nog een vraagje betreffende m'n bovenstaande post:
Hoe kan het eigenlijk dat mijn geheugen op mijn oude moederbord wel stabiel is op hogere snelheden en op dit bord niet? Mijn geheugen staat in de QVL dus dat kan het ook niet zijn.
Kan het misschien iets te maken hebben met de FSB snelheid? Nu staat die op 1600Mhz in CPUZ...
Heb eigenlijk ook nog geen antwoord gehad op dat FSB strap to northbridge verhaal...
Verder valt het me op dat mn computer in winrar langzamer is dan mijn 6000+... ook een beetje vaag.
Edit:
FSB strap to northbridge wordt me iets duidelijker, het rare is alleen dat ik bijna overal lees dat mensen hem op 333 vastzetten (wat ik dus ook gedaan heb) alleen dan kom ik nog niet veel hoger. Zit nu op 400 vast en dan lukt het al iets beter..
Ben wel benieuwd waar jullie op zitten....
Hoe kan het eigenlijk dat mijn geheugen op mijn oude moederbord wel stabiel is op hogere snelheden en op dit bord niet? Mijn geheugen staat in de QVL dus dat kan het ook niet zijn.
Kan het misschien iets te maken hebben met de FSB snelheid? Nu staat die op 1600Mhz in CPUZ...
Heb eigenlijk ook nog geen antwoord gehad op dat FSB strap to northbridge verhaal...
Verder valt het me op dat mn computer in winrar langzamer is dan mijn 6000+... ook een beetje vaag.
Edit:
FSB strap to northbridge wordt me iets duidelijker, het rare is alleen dat ik bijna overal lees dat mensen hem op 333 vastzetten (wat ik dus ook gedaan heb) alleen dan kom ik nog niet veel hoger. Zit nu op 400 vast en dan lukt het al iets beter..
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 232954 op 31-01-2008 20:51 ]
Anoniem: 49416
Draai m'n q6600 nu @ 4x3.2
FSB 400 multiplier 8 (cpu coltage op 1.30v in bios)
Pic:
Als orthos gewoon stabiel blijft draaien voor een uurtje of 8? Wat kan ik dan allemaal proberen om m stabieler (???) of koeler te krijgen.
vcore omlaag ?
Tips over wat ik nog kan verbeteren zijn dus welkom
EDIT:
Na 9 uur orthos geen errors of andere gekke dingen. Lijkt dus op stabiliteit. Wat zou ik nu het best kunnen doen ? Met de snelheid zelf ben ik dik tevreden, dus dan heb ik het meer over temp ed.
FSB 400 multiplier 8 (cpu coltage op 1.30v in bios)
Pic:

Als orthos gewoon stabiel blijft draaien voor een uurtje of 8? Wat kan ik dan allemaal proberen om m stabieler (???) of koeler te krijgen.
vcore omlaag ?
Tips over wat ik nog kan verbeteren zijn dus welkom
EDIT:
Na 9 uur orthos geen errors of andere gekke dingen. Lijkt dus op stabiliteit. Wat zou ik nu het best kunnen doen ? Met de snelheid zelf ben ik dik tevreden, dus dan heb ik het meer over temp ed.
[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 49416 op 01-02-2008 11:40 ]
Anoniem: 225396
Ik heb m'n Q6600 G0 nu op 3600Mhz doch 1 core blijft er steeds uitvliegen , ben nu al tot op een 1.43Vcore gegaan. ( M'n VID is trouwens 1.2625V ). Qua stressed temps heb ik 68 graden op alle core ( cpu en thermalright ultra 120 extreme beiden gelapped. ). Ben aan het oc'en op een Gigabyte P35 DS4.khad gehoopt om net op 1.4 stabiel 3.6 te kunnen halen , niet dus
maximus formula kan je beter met de eerste bios draaien met een Q6600, laat zoveel mogelijk op auto behalve voltage mem/cpu/timings geheugen/divider geheugen, strap niet handmatig instellen dat is zoiezo slechter.Anoniem: 232954 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:32:toon volledige bericht
Even nog een vraagje betreffende m'n bovenstaande post:
Edit:
Oude /eerste bios is 0401 overigens.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hmmm, dacht ik na wat spelen met mijn Q6600'tje hem weer terug op "stock" (imo is dat dus 6x400) te gezet te hebben (3.5ghz was de max wat ik geprobeerd had).
Blijk in al die tijd dat ik dacht dat hij 'stock' was (+- 1-2 weken) dat mijn CPU op 3.6ghz staat
.
Op maar 1.26V, en al dit op een simpel MSI P35 mobo. Met een 9700NT die op zo'n 800rpm (idle dan) draaid. Alle core'tjes Idle'en op 34'c, en full load is 44'c (na 40'c gaat de zalman pas op 2250rpm, van de 2800rpm die hij kan (ik heb echter 80%, 2250rpm, als maximum ingesteld in speedfan), er zit dus nog wat marge in ook).
Not bad, al zeg ik het zelf
.
Denk dat ik per ongeluk een keer extra op pagedown heb gedrukt om de multiplier in te stellen, dus 9x400 ipv 6x400 "stock".
[Edit] VALS ALARM
Na een check in mijn bios zie ik dus dat allerlei programma's de multiplier niet goed uitlezen ofzo, (o.a. 3Dmark en WinXP zelf) want hij staat op 2800mhz... Everest leest het echter wel goed. Naja, toch maar even testen of het mischien toch wel mogelijk is.
Blijk in al die tijd dat ik dacht dat hij 'stock' was (+- 1-2 weken) dat mijn CPU op 3.6ghz staat
Op maar 1.26V, en al dit op een simpel MSI P35 mobo. Met een 9700NT die op zo'n 800rpm (idle dan) draaid. Alle core'tjes Idle'en op 34'c, en full load is 44'c (na 40'c gaat de zalman pas op 2250rpm, van de 2800rpm die hij kan (ik heb echter 80%, 2250rpm, als maximum ingesteld in speedfan), er zit dus nog wat marge in ook).
Not bad, al zeg ik het zelf

Denk dat ik per ongeluk een keer extra op pagedown heb gedrukt om de multiplier in te stellen, dus 9x400 ipv 6x400 "stock".
[Edit] VALS ALARM
Na een check in mijn bios zie ik dus dat allerlei programma's de multiplier niet goed uitlezen ofzo, (o.a. 3Dmark en WinXP zelf) want hij staat op 2800mhz... Everest leest het echter wel goed. Naja, toch maar even testen of het mischien toch wel mogelijk is.
[ Voor 38% gewijzigd door SirNobax op 01-02-2008 12:00 ]
Pentaxiaan
Hmm, dat is ook vreemd of niet? Toen ik het moederbord binnenkreeg stond er bios 0505 op, die dus eigenlijk al te nieuw was volgens jou theorie...Rol-Co schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:56:
maximus formula kan je beter met de eerste bios draaien met een Q6600, laat zoveel mogelijk op auto behalve voltage mem/cpu/timings geheugen/divider geheugen, strap niet handmatig instellen dat is zoiezo slechter.
Oude /eerste bios is 0401 overigens.
Anyways, ik ga er vanuit dat je dit niet uit je duim zuigt dus ik zal het van het weekend eens proberen...
Hmm, m'n CPU had 1.375V nodig om in windows te booten, ....als m'n HDD wat sneller zou zijn kon ik een CPUz screenie maken, maar daar houdt het ook gelijk mee op, aangezien hij het na een aantal seconden Windows het wel weer gezien heeft, met als gevolg een reboot.
Reden genoeg voor mij om hem weer op 2.8ghz te zetten (al is 3.2 @ 1.26V no problemo). Alles na 1.375V vind ik weer wat te riskant/nutteloos, en meer dan 4x2.8ghz heb ik toch niet nodig.
Reden genoeg voor mij om hem weer op 2.8ghz te zetten (al is 3.2 @ 1.26V no problemo). Alles na 1.375V vind ik weer wat te riskant/nutteloos, en meer dan 4x2.8ghz heb ik toch niet nodig.
Pentaxiaan
Anoniem: 225396
Om even terug te komen op mij post ( 5 posts hierboven ) , is het normaal dat ik zoveel vcore moet geven op een G0 om 3.6 te krijgen ? Zit nu al op 1.46 en nog steeds blijft één core der uit vliegen terwijl de temps nog net iets meer toe laten
Bij mijn B3 heb ik 1.6 nodig en dan nog is die niet stabiel genoeg om prime meer dan 4 of 5 uur te draaien.
Dus het kan ja. geef hem nog iets meer zou ik zeggen. tot 1.55 en zolang de temps niet te hoog worden zit je oke.
Dus het kan ja. geef hem nog iets meer zou ik zeggen. tot 1.55 en zolang de temps niet te hoog worden zit je oke.
www.highflow.nl
Tjah, wat is normaal? Zolang geen enkele CPU hetzelfde is, valt daar in principe geen nuttige uitspraak over te doen. Wellicht heb je dus gewoon één brakke core, waar je best veel kans op hebt met 4 cores.Anoniem: 225396 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:57:
Om even terug te komen op mij post ( 5 posts hierboven ) , is het normaal dat ik zoveel vcore moet geven op een G0 om 3.6 te krijgen ? Zit nu al op 1.46 en nog steeds blijft één core der uit vliegen terwijl de temps nog net iets meer toe laten
Ik draai nu op 3GHz met mijn B3 op 1.267V (stock Vcore is 1.32 ofzoiets dacht ik). Het is maar net wat je nodig hebt/rendabel vindt, maar ik vind 24/7 op 1.5V écht van de gekke.BTS schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 21:51:
Bij mijn B3 heb ik 1.6 nodig en dan nog is die niet stabiel genoeg om prime meer dan 4 of 5 uur te draaien.
Prodigys durft niet te posten dus doe ik het maar voor hem. Is aan het spelen gegaan met z'n Q6600 G0, batchnummer weet ik niet van hem maar het schijnt een goede te zijn.
Hij draait dacht ik aircooled en haalde bij de eerste poging 4.0GHz @ 1.4v load (1.53 BIOS, Asus). Net zijn bordje gemod zodat de voltages erg stabiel zijn (load, idle zijn op 0.02v na hetzelfde), 1.41V voor 4.0GHz. Ik heb geen screenies, dus dan moet het maar zo. Ik por hem wel even om hier te posten, want dit is wel errug mooi
Hij draait dacht ik aircooled en haalde bij de eerste poging 4.0GHz @ 1.4v load (1.53 BIOS, Asus). Net zijn bordje gemod zodat de voltages erg stabiel zijn (load, idle zijn op 0.02v na hetzelfde), 1.41V voor 4.0GHz. Ik heb geen screenies, dus dan moet het maar zo. Ik por hem wel even om hier te posten, want dit is wel errug mooi
Was ook maar gewoon een voorbeeld wat mijn cpu kan he, en dat van die 1,5 is opzich niet zo gek, het licht aan de persoon, en zijn koeling.MensionXL schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:01:
[...]
Tjah, wat is normaal? Zolang geen enkele CPU hetzelfde is, valt daar in principe geen nuttige uitspraak over te doen. Wellicht heb je dus gewoon één brakke core, waar je best veel kans op hebt met 4 cores.
[...]
Ik draai nu op 3GHz met mijn B3 op 1.267V (stock Vcore is 1.32 ofzoiets dacht ik). Het is maar net wat je nodig hebt/rendabel vindt, maar ik vind 24/7 op 1.5V écht van de gekke.
www.highflow.nl
He mensen,
Ik heb een vraag over de Vcore. Ik heb een P35-DS4 met een Q6600 G0 en ben zelf ook wat aan het overklokken geslagen. Nu heb ik hem stabiel lopen op 2.8 (rustig beginnen) en heb de Vcore op automatisch staan. Nu viel het me op dat hij best wel veel stroom gebruikt (1.327) , en heb ik de Vcore dus op handmatig gezet. Ik heb gewoon de standaard Vcore gebruikt (1.265) en heb hem vandaag 8 uur laten stressen zonder problemen. Ik krijg nu wel waarschuwingen in mijn bios, dat mijn Vcore niet geoptimaliseerd is, kan ik deze meldingen negeren. Ik krijg deze melding trouwens ook als ik de standaard 2.4 gebruikt, maar wel de Vcore op handmatig.
Ik heb een vraag over de Vcore. Ik heb een P35-DS4 met een Q6600 G0 en ben zelf ook wat aan het overklokken geslagen. Nu heb ik hem stabiel lopen op 2.8 (rustig beginnen) en heb de Vcore op automatisch staan. Nu viel het me op dat hij best wel veel stroom gebruikt (1.327) , en heb ik de Vcore dus op handmatig gezet. Ik heb gewoon de standaard Vcore gebruikt (1.265) en heb hem vandaag 8 uur laten stressen zonder problemen. Ik krijg nu wel waarschuwingen in mijn bios, dat mijn Vcore niet geoptimaliseerd is, kan ik deze meldingen negeren. Ik krijg deze melding trouwens ook als ik de standaard 2.4 gebruikt, maar wel de Vcore op handmatig.
Ja dit komt doordat je zoals je zelf al zegt hem handmatig instelt en de bios dus niet.
Niks aan het aan het handje dus.
Volgens mij geeft hij op auto ook meer Vcore dan nodig is zoals je dus zelf al hebt gezien.
scheelt ook in de temps.
Volgens mij geeft hij op auto ook meer Vcore dan nodig is zoals je dus zelf al hebt gezien.
scheelt ook in de temps.
www.highflow.nl
Anoniem: 88208
Stroom? 1,327 Ampere?Barfman schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:00:
hij best wel veel stroom gebruikt (1.327) ,

Je bedoelt denk ik, volts...1,327volt. Toch?
Bedankt voor het antwoordBTS schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:33:
Ja dit komt doordat je zoals je zelf al zegt hem handmatig instelt en de bios dus niet.
scheelt ook in de temps.
[ Voor 55% gewijzigd door Barfman op 02-02-2008 18:15 ]
Wil even mijn ervaring delen met jullie over het "lappen" van mijn core en cooler.
Ruim half jaar geleden kocht ik een Q6600, helaas een B3 stepping.
In mijn geval dus dramatisch hoge temperaturen, met stockcooler 75c Load @2.4!
Dus andere cooler aangeschaft de Zalman CNPS8700 NT.
Temperatuur ging maar weinig naar beneden, ongeveer 12c.(2.4ghz)
Bij het aanbrengen van de koelpasta zag ik dat mijn CPU extreem hol was.
Ben toen aan het overclocken gegaan, kwam niet veder dan 2.9Ghz, Vcore op 1.400 in bios.
Ga ik met mijn Vcore omhoog freq omhoog te krijgen, dan worden mijn cores dik boven de 70c! Veel te gek.
gisteren heb ik de hele zooi dus weer uit gehaald en ben eens lekker een paar uur op m'n cooler en cpu aan het polijsten gegaan. Kost wat tijd, maar zeker resultaat!
Voor "lappen"
Load: 2.9ghz Idle 2.9ghz
Core 0: 68c 40c
Core 1: 68c 40c
Core 2: 63c 37c
Core 3 63c 37c
Vcore: 1.248v 1.344v (cpuz)
Na "lappen"
Load : 2.9ghz Idle 2.9ghz
Core 0: 59c 36c
Core 1: 58c 36c
Core 2: 55c 35c
Core 3: 54c 35c
Vcore: 1.280v 1.344v (cpuz)
Dus zeker een verbetering, maar nog niet echt geweldig.Temperaturen blijven aan de hoge kant.
De flow door mn kast is prima.
Hoe kijken jullie aan tegen deze temperaturen?
Wil eigenlijk nog wel veder gaan, maar heb gewoon een warmte probleem.....
Suggesties???? Graag!!! Vragen???? Graag!!!
Ruim half jaar geleden kocht ik een Q6600, helaas een B3 stepping.
In mijn geval dus dramatisch hoge temperaturen, met stockcooler 75c Load @2.4!
Dus andere cooler aangeschaft de Zalman CNPS8700 NT.
Temperatuur ging maar weinig naar beneden, ongeveer 12c.(2.4ghz)
Bij het aanbrengen van de koelpasta zag ik dat mijn CPU extreem hol was.
Ben toen aan het overclocken gegaan, kwam niet veder dan 2.9Ghz, Vcore op 1.400 in bios.
Ga ik met mijn Vcore omhoog freq omhoog te krijgen, dan worden mijn cores dik boven de 70c! Veel te gek.
gisteren heb ik de hele zooi dus weer uit gehaald en ben eens lekker een paar uur op m'n cooler en cpu aan het polijsten gegaan. Kost wat tijd, maar zeker resultaat!
Voor "lappen"
Load: 2.9ghz Idle 2.9ghz
Core 0: 68c 40c
Core 1: 68c 40c
Core 2: 63c 37c
Core 3 63c 37c
Vcore: 1.248v 1.344v (cpuz)
Na "lappen"
Load : 2.9ghz Idle 2.9ghz
Core 0: 59c 36c
Core 1: 58c 36c
Core 2: 55c 35c
Core 3: 54c 35c
Vcore: 1.280v 1.344v (cpuz)
Dus zeker een verbetering, maar nog niet echt geweldig.Temperaturen blijven aan de hoge kant.
De flow door mn kast is prima.
Hoe kijken jullie aan tegen deze temperaturen?
Wil eigenlijk nog wel veder gaan, maar heb gewoon een warmte probleem.....
Suggesties???? Graag!!! Vragen???? Graag!!!
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Stuk beter resultaat dan eerst. 59 graden is te doen, je kan nog wel iets hoger maar vanaf de 62 graden wordt het slecht voor je chip om ze zo lang in een oven te laten braden. Ga je nog verder polijsten?
Nou dat zal geen zin hebben, de cpu en de cooler zijn al 100% gevlakt.
Heb m nu op 3.1/ 69c load. eigenlijk nog te hoog. Maar als ik navraag doe bij de computerzaak waar mijn cpu vandaan komt, zeggen zij dat het geen kwaad kan die temperaturen iets boven de 70c.
Zij zeiden dat Orthos een goed programma is om te testen of het systeem stabiel is maar dat het niet in verhouding staat tot normaal tot zware cpu belasting. Want wanneer haalt een Q6600 nu de 100%, toch nooit? Dus haalt hij ook de 70c niet.
Heb dit zelf eens gecontroleerd door een paar uurtjes Crysis te spelen (toch redelijk zwaar gebruik dacht ik) En op de achtergrond Everest. Als ik dan de grafiek nakijk zie ik max cpu 51% en max cputemp. 52c. Vindt ik wel acceptabel
Graag jullie menig
Heb m nu op 3.1/ 69c load. eigenlijk nog te hoog. Maar als ik navraag doe bij de computerzaak waar mijn cpu vandaan komt, zeggen zij dat het geen kwaad kan die temperaturen iets boven de 70c.
Zij zeiden dat Orthos een goed programma is om te testen of het systeem stabiel is maar dat het niet in verhouding staat tot normaal tot zware cpu belasting. Want wanneer haalt een Q6600 nu de 100%, toch nooit? Dus haalt hij ook de 70c niet.
Heb dit zelf eens gecontroleerd door een paar uurtjes Crysis te spelen (toch redelijk zwaar gebruik dacht ik) En op de achtergrond Everest. Als ik dan de grafiek nakijk zie ik max cpu 51% en max cputemp. 52c. Vindt ik wel acceptabel
Graag jullie menig
Temps boven de 70 graden geen kwaad? Laat me niet lachen 
Dat is wel te relativeren, het is gewoon niet goed voor je hardware om zo te draaien in die omstandigheden. Maar goed, wat betreft die 100% cpu-usage hebben ze wel weer gelijk, er zijn weinig programma's die 100% vragen
Unreal TOurnament 3 is ook multi-core-based, probeer die eens?
Dat is wel te relativeren, het is gewoon niet goed voor je hardware om zo te draaien in die omstandigheden. Maar goed, wat betreft die 100% cpu-usage hebben ze wel weer gelijk, er zijn weinig programma's die 100% vragen
Wow, dacht eerst dat ik een kutbatch had... Tot ik de CPU VTT omhoog gooide (nog nooit van gehoord trouwens, iemand een goede uitleg kon niet echt conclusies trekken uit google want daar krijg je 30 verschillende antwoorden).
Mijn Q6600 B3 draait met 1,5V CPU Vcore en 1,5V CPU VTT stabiel (naja werk nu 2 dagen erop en orthos denk een uurtje aangehad) op 3.74Ghz (9*415). Dit met een Zalman 9500AT behaal ik onder load temps van 77 Graden (jaja iets aan de hoge kant) en IDLE 43/45 graden. Echter komt er snel watercooling dus dan wil ik er wel 1,6V op kunnen knallen en de 4Ghz halen. Als ik gewoon me desktop gebruik en/og game komen me temps niet boven de 65 graden uit, 77 graden haalt ie alleen met orthos na 4/5 minuten en daar blijft ie dan op staan.
Het lukt me trouwens (nog) niet om te booten met 9*415 maar met 6*415 en dan met rightmark laat ik hem op 9*415 draaien... ieamand nog tips?
Gebruik een Abit IX38 QuadGT en een B3 Q6600 (batch heb ik geen idee van is gelapped). Het geheugen kan op 1066Mhz volgens de specs en draait nu 950Mhz en dat ga ik pas verhogen als ik de max snelheid van de cpu heb vastgesteld (alles op ze tijd
).
Mijn Q6600 B3 draait met 1,5V CPU Vcore en 1,5V CPU VTT stabiel (naja werk nu 2 dagen erop en orthos denk een uurtje aangehad) op 3.74Ghz (9*415). Dit met een Zalman 9500AT behaal ik onder load temps van 77 Graden (jaja iets aan de hoge kant) en IDLE 43/45 graden. Echter komt er snel watercooling dus dan wil ik er wel 1,6V op kunnen knallen en de 4Ghz halen. Als ik gewoon me desktop gebruik en/og game komen me temps niet boven de 65 graden uit, 77 graden haalt ie alleen met orthos na 4/5 minuten en daar blijft ie dan op staan.
Het lukt me trouwens (nog) niet om te booten met 9*415 maar met 6*415 en dan met rightmark laat ik hem op 9*415 draaien... ieamand nog tips?
Gebruik een Abit IX38 QuadGT en een B3 Q6600 (batch heb ik geen idee van is gelapped). Het geheugen kan op 1066Mhz volgens de specs en draait nu 950Mhz en dat ga ik pas verhogen als ik de max snelheid van de cpu heb vastgesteld (alles op ze tijd
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Das idd een goeie, ga ik eens proberen.Jejking schreef op zondag 03 februari 2008 @ 12:43:
.......
Al werden bij Crysis mijn cores gelijkmatig belast, is UT3 zoveel zwaarder als Crysis?
[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 03-02-2008 14:07 ]
Wordt een processor als ie gelapt is stabieler? Graag wil ik mijn q6600 g0 op 3,6Ghz krijgen
maar het lukt niet echt. Ik moet bij >3GHz de Vcore erg opschroeven om 'm stabiel te krijgen. Hij doet nu 3GHz met 1,25 Vcore, maar voor 3,1 heb ik al gauw 1,35 nodig.
Ook zijn volgens mij mijn temps niet echt in orde. Een tijdje 3,5Ghz gehad met 1,4975 Vcore (niet stabiel trouwens ) waarmee 'ie richting de 73C ging met een Thermalright Extreme. Nu zou ik dat opzich niet eens zo'n probleem vinden, maar het verschil tussen de warmste en koelste core was ~12C. Heb 'm zelfs een keer betrapt op 18C
Heb ik er dus wat aan als ik 'm lap?
Als 'ie toch niet stabieler wordt laat ik 'm net zo lief op 3GHz lopen. Tis jammer, maarja daar valt dan niks aan te doen en dan heb ik in ieder geval m'n garantie nog.
Ook zijn volgens mij mijn temps niet echt in orde. Een tijdje 3,5Ghz gehad met 1,4975 Vcore (niet stabiel trouwens ) waarmee 'ie richting de 73C ging met een Thermalright Extreme. Nu zou ik dat opzich niet eens zo'n probleem vinden, maar het verschil tussen de warmste en koelste core was ~12C. Heb 'm zelfs een keer betrapt op 18C

Heb ik er dus wat aan als ik 'm lap?
Als 'ie toch niet stabieler wordt laat ik 'm net zo lief op 3GHz lopen. Tis jammer, maarja daar valt dan niks aan te doen en dan heb ik in ieder geval m'n garantie nog.
Als je je processor lapt, wordt waarschijnlijk de warmte overdracht tussen je cpu en koelblok beter waardoor je lagere temperaturen krijgt. Door die lagere temperaturen kan je je voltage verder verhogen/ verder overklokken voordat je de maximale temperatuur haalt. De temperatuur zelf heeft niet met stabiliteit te maken zolang het maar niet te hoog is.JVH591 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:24:
Anoniem: 230220
Jawel, dat heeft wel met stabiliteit te maken, las het laatst ergens. Als je hem met ln2 koelt op dezelfde snelheid heb je minder vcore nodig. Hij wordt er dus ook stabieler van.
Hoe lees ik duidelijk en goed mijn vcore uit ?
Volgens cpu-z zit ik nu op 1.360 V. Volgens speedfan zit ik dat ook. Maar in easytune5 zit ik op 1.38V terwijl ik hem heb ingesteld op 1.437.
Ik snap er niks meer van
Volgens cpu-z zit ik nu op 1.360 V. Volgens speedfan zit ik dat ook. Maar in easytune5 zit ik op 1.38V terwijl ik hem heb ingesteld op 1.437.
Ik snap er niks meer van
Ten eerste wil ik je bron wel is wetenAls je hem met ln2 koelt op dezelfde snelheid heb je minder vcore nodig.
@hierboven:
Dat heet Vdrop... Ik stel in me bios 1,5V in en zit ook 'maar' op 1.4(8/9)V in windows. Welke waarde ik moet geloven weet ik niet, maakt ook niet zoveel uit zolang het maar stabiel is en niet te heet wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door watercoolertje op 05-02-2008 20:12 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Dat is gewoon natuurkunde vriend, des te koeler des te minder weerstand, dus minder stroom nodigwatercoolertje schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:10:
[...]
Ten eerste wil ik je bron wel is wetenTen 2de als het waar is dan nog luchtkoeling tegenover LN2 scheelt veel meer dan die 5 tot 10 graden dat het lappen uitmaakt! En zal daardoor niet merkbaar stabieler zijn. Ook worden mijn cores rustig 80 graden, en nog steeds rocksolid
Heb het wel over een B3
@hierboven:
Dat heet Vdrop... Ik stel in me bios 1,5V in en zit ook 'maar' op 1.4(8/9)V in windows. Welke waarde ik moet geloven weet ik niet, maakt ook niet zoveel uit zolang het maar stabiel is en niet te heet wordt.
Ey vriend
het gaat nu toch juist om het merkbare gedeelte... wat kan mij 0.0000001mw nou schele
Verder zeg ik toch ook dat het wel kan maar doordat lappen de temp nou ook weer niet 100 graden laat schelen (ookal zou dat wel uberchill zijn) zal je daar dus niks van merken.
Jij hebt het hier wel over ln2, dat is een temperatuur verschil van zo'n 160graden C (+60 naar -100). Dat is een veel grotere stap dan die paar graadjes die je krijgt van het lappen. Ik denk niet dat je een noemens waardig verschil gaat krijgen.Anoniem: 230220 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:59:
Jawel, dat heeft wel met stabiliteit te maken, las het laatst ergens. Als je hem met ln2 koelt op dezelfde snelheid heb je minder vcore nodig. Hij wordt er dus ook stabieler van.
Oke tnxwatercoolertje schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:10:
[...]
Ten eerste wil ik je bron wel is wetenTen 2de als het waar is dan nog luchtkoeling tegenover LN2 scheelt veel meer dan die 5 tot 10 graden dat het lappen uitmaakt! En zal daardoor niet merkbaar stabieler zijn. Ook worden mijn cores rustig 80 graden, en nog steeds rocksolid
Heb het wel over een B3
@hierboven:
Dat is Vdroop zoals gezegt.Taenadar schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:01:
Hoe lees ik duidelijk en goed mijn vcore uit ?
Ik snap er niks meer van
zo te zien valt het mee bij jou, als ik hier 1,55v instel dan komt er 1,44 uit
Audi S3
Ben er bij mij toch 200mhz per core veder mee gekomen.... Let wel, heb ook mijn Zalman gelapped.bassie schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:30:
[...]
Jij hebt het hier wel over ln2, dat is een temperatuur verschil van zo'n 160graden C (+60 naar -100). Dat is een veel grotere stap dan die paar graadjes die je krijgt van het lappen. Ik denk niet dat je een noemens waardig verschil gaat krijgen.
Snap gewoon niet dat die dingen niet 100% vlak zijn, als ik het thuis op mn kamer wel voor elkaar krijg, waarom doen zij het dan niet?
Hmm, en je weet 100% zeker dat dat het resultaat was van lappen... Om eerlijk te zijn geloof ik het niet, er zal vast ook iets anders zijn veranderd van voor en na lappen behalve de clockspeed. Sorry geen koppigheid maar gewoon moeilijk te geloven dat er met 5 tot 10 graden winst ook meteen minder lekstroom is.
Dat zal ik nog wel een keer testen. Gewoon een of twee fans op de radiator uitzetten als de pc idle is en dan kijken of het stroomverbruik omhoog vliegt. Misschien verdient een waterkoeling zichzelf wel terug omdat de CPU echt minder verbruiktwatercoolertje schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 07:24:
Hmm, en je weet 100% zeker dat dat het resultaat was van lappen... Om eerlijk te zijn geloof ik het niet, er zal vast ook iets anders zijn veranderd van voor en na lappen behalve de clockspeed. Sorry geen koppigheid maar gewoon moeilijk te geloven dat er met 5 tot 10 graden winst ook meteen minder lekstroom is.
ja ik weet het 100% zeker. Vanuit mijn werk weet ik hoe belangrijk het is dat warmtebron(cpu) goed in contact staat met de warmteafvoer(cooler). En 5 a 10 graden is nog aardig wat. Zeker als je kijkt maar de vorige post: vloeistofkoeling -20 graden coretemp.
Ik heb mijn cpu gelapped gelijk met een E6600, die was van zijn eigen al vlakker dan mijn Q6600. Daarom was het verschil bij de E6600 ook kleiner. Zo'n 4 a 5 graden. Ook hij kon hierdoor iets veder geclocked worden.
Daarom weet ik zeker dat het lappen wel degelijk zin heeft.
Ik heb mijn cpu gelapped gelijk met een E6600, die was van zijn eigen al vlakker dan mijn Q6600. Daarom was het verschil bij de E6600 ook kleiner. Zo'n 4 a 5 graden. Ook hij kon hierdoor iets veder geclocked worden.
Daarom weet ik zeker dat het lappen wel degelijk zin heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 06-02-2008 20:19 ]
Hij wordt dus waarschijnlijk wél stabieler, dat is fijn om te weten
ook al is het maar een klein beetje. Dan ga ik het misschien binnenkort toch maar proberen.
Ik weet alleen niet op welke vcore hij 3.6 trekt (en of ie dat uberhaubt wel doet) en of ik er dus veel mee opschiet. Gister even getest op 1,500vcore maar helaas ook niet stabiel. Zal vanavond nog is kijken wanneer ie wel wil. Ik wil 'm best lappen, maar als ik daarmee alsnog boven de 1,4500 moet vind ik het verspilde moeite. Het zou namelijk fijn zijn als ie het wel een tijdje volhoud. Want wat is de max, 1,45@bios of real? Die 1,45 komt vaak voorbij, maar waar
En het is volgens mij ook nogal relatief, de één gaat echt neit boven de 1,4 en anderen zeggen dat 1,55 makkelijk kan. Het gaat mij puur en alleen om de levensduur, >3 jaar, 10 van de 40 jaar eraf is dus geen probleem. Maar als met het verhogen van het voltage de kans op random death veel groter wordt, dan ga ik liever ook niet zo hoog. Is 1,45(bios/real?) een mooie verhouding tussen hoog voltage en levensduur of is het inderdaad relatief en kan het in principe hoger (zonder dat je processor er aan dood gaat)?
Tot zover mijn vragenuurtje
* Morphix blijft bij nader inzien misschien toch maar gewoon op 3,0 zitten
Ik weet alleen niet op welke vcore hij 3.6 trekt (en of ie dat uberhaubt wel doet) en of ik er dus veel mee opschiet. Gister even getest op 1,500vcore maar helaas ook niet stabiel. Zal vanavond nog is kijken wanneer ie wel wil. Ik wil 'm best lappen, maar als ik daarmee alsnog boven de 1,4500 moet vind ik het verspilde moeite. Het zou namelijk fijn zijn als ie het wel een tijdje volhoud. Want wat is de max, 1,45@bios of real? Die 1,45 komt vaak voorbij, maar waar
Tot zover mijn vragenuurtje

offtopic:
En dan zit je ook nog met het verbruik, wat natuurlijk lekker omhoog gaat bij zulke voltages. Leuk die processors
En dan zit je ook nog met het verbruik, wat natuurlijk lekker omhoog gaat bij zulke voltages. Leuk die processors

* Morphix blijft bij nader inzien misschien toch maar gewoon op 3,0 zitten
Dat ligt aan de temps, en inderdaad of je je verbruik laag wil houden.
Temps:
Hoe hoger hoe slechter (lees, boven de 70 graden) dit verkort mede door de hoge Vcore de levensduur, maar koel je echter zo dat de temps beneden de 60 graden stressed zijn, kan dit echter minder tot geen kwaad.
Verbruik:
Zoals je zelf al zegt, hoe hoger de vcore hoe hoger het verbruik in wattage uiteindelijk je pc zal gaan verbruiken.
Maar: geef je hierom, of, heb je zoiets van, zo nee.
Dan: zou ik gewoon kijken tot hoever je komt en letten op de temps.
Dus je moet keuzes maken. en om eerlijk te zijn, 3,6 heb je echt niet zomaar even nodig met een Quad
Temps:
Hoe hoger hoe slechter (lees, boven de 70 graden) dit verkort mede door de hoge Vcore de levensduur, maar koel je echter zo dat de temps beneden de 60 graden stressed zijn, kan dit echter minder tot geen kwaad.
Verbruik:
Zoals je zelf al zegt, hoe hoger de vcore hoe hoger het verbruik in wattage uiteindelijk je pc zal gaan verbruiken.
Maar: geef je hierom, of, heb je zoiets van, zo nee.
Dan: zou ik gewoon kijken tot hoever je komt en letten op de temps.
Dus je moet keuzes maken. en om eerlijk te zijn, 3,6 heb je echt niet zomaar even nodig met een Quad
www.highflow.nl
Gisteren probeerde ik mijn bios terug te flashen van 0907 naar 0401 (Wat volgens vele de beste oc bios is voor mijn maximus formula) maar hij begint te muiken dat de bios ouder is dan degene die nu aanwezig is.
Na wat googelen las ik als tip dat ik dan een oudere versie van AsusUpdate moest installeren en dan de optie "downgradable bios" aan moest vinken. Dus heb ik in Windows AsusUpdate gestart, optie aangevinkt, opnieuw opgestart etc. maar hij is het er nog steeds niet mee eens...
Iemand een ideetje hoe nu verder? Ik kan het nog proberen met Afudos misschien maar het lijkt me dat het ook anders moet kunnen....
Na wat googelen las ik als tip dat ik dan een oudere versie van AsusUpdate moest installeren en dan de optie "downgradable bios" aan moest vinken. Dus heb ik in Windows AsusUpdate gestart, optie aangevinkt, opnieuw opgestart etc. maar hij is het er nog steeds niet mee eens...
Iemand een ideetje hoe nu verder? Ik kan het nog proberen met Afudos misschien maar het lijkt me dat het ook anders moet kunnen....
De 0907 bios werkt hier perfect. Geen problemen met OC onder deze bios, en ik kom van versie 0401 af. De 0907 heeft mij zelfs een betere memory bandwidth gegeven. Timings kunnen veel strakker dan met de oudere versies.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Zoals ergens ver hierboven is te lezen loopt het bij mij niet zo soepel, heb grote moeite om boven de 3.6Ghz te komen. Op meerdere plaatsen op gerenomeerde sites lees ik dat 0401 de overclock bios is.. dus dat wil ik eens proberen...Apoca schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:11:
De 0907 bios werkt hier perfect. Geen problemen met OC onder deze bios, en ik kom van versie 0401 af. De 0907 heeft mij zelfs een betere memory bandwidth gegeven. Timings kunnen veel strakker dan met de oudere versies.
Verder krijg ik het echt niet voor elkaar om de bios terug te flashen... via AsusUpdate in Windows vind ik te riskant, om de een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar een bootable USB te maken met mkbt20 en ook kan ik met een cdrom niet verder komen...
Frustrerend dus...
Ik heb alles via de AsusUpdate gedaan, geen probleem.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=168119
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=160945
Vooral de eerste link is mega handig heb ik zelf ook mega veel info qua settings uit gehaald.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=168119
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=160945
Vooral de eerste link is mega handig heb ik zelf ook mega veel info qua settings uit gehaald.
[ Voor 19% gewijzigd door Apoca op 07-02-2008 21:53 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Nou.. gisteren dus de computer opnieuw moeten installeren...
Ik was aan het pielen in DOS, niets bijzonders, toen ik in DOS op de CDROM wilde kijken bleek dat niet te gaan, dus ik haal de floppy en de CD eruit, reset, en vanaf dat moment blijft te computer zeiken dat ik geen boot drives heb
Na veel gekloot kom ik er, na het opnieuw installeren van windows, achter dat op de een of andere manier mijn drives helemaal door de war lagen... de C was de C niet meer zeg maar..
Anyways... bios 0401 staat erop, clean install, maar nu is mijn systeem niet meer stabiel op exact dezelfde settings als bios 0505/0907. Prime95 opstarten is gegarandeerd een "automatische restart" na 30 seconden, verre van stabiel dus...
Van t weekend maar weer verder kloten...
Ik was aan het pielen in DOS, niets bijzonders, toen ik in DOS op de CDROM wilde kijken bleek dat niet te gaan, dus ik haal de floppy en de CD eruit, reset, en vanaf dat moment blijft te computer zeiken dat ik geen boot drives heb
Na veel gekloot kom ik er, na het opnieuw installeren van windows, achter dat op de een of andere manier mijn drives helemaal door de war lagen... de C was de C niet meer zeg maar..
Anyways... bios 0401 staat erop, clean install, maar nu is mijn systeem niet meer stabiel op exact dezelfde settings als bios 0505/0907. Prime95 opstarten is gegarandeerd een "automatische restart" na 30 seconden, verre van stabiel dus...
Van t weekend maar weer verder kloten...
Ik ben er een tijdje uitgeweest qua tweaken e.d. Nu heb ik een nieuw moederbord, proc en geheugen nodig. Qua moederbord twijfel ik tussen de Asus P5E of de Maximus Formula II SE. De Q9450 krijg ik een dezer dagen binnen dus die heb ik al. Maar wat te kiezen qua geheugen? Wil 2 x 2GB, wat is betaalbaar goed OC geheugen?
Heb een Q6600 en ik wil gaan stressen maar het lukt me niet om met meerdere orthos' de cpu volledig te belasten. En Prime95 kan ik maar eenmaal opstarten?
Ik start een Orthos, stel dan voor het proces in taakbeheer de affiniteit in op processor 1 en 2, vervolgens start ik een nieuwe Orthos en stel daar de affiniteit in op processor 3 en 4. Dan zet ik Orthos 1 aan, wacht heel even zodat 'ie op de eerste twee cores bezig is en dan start ik de tweede. Binnen 20 secs heb ik 100% blijvende processorbelasting.
Ik heb het al kunnen oplossen met OCCT. Maar ik zit met een dilemma, ik heb hier m'n systeem uit m'n kast, uit m'n bureau liggen en ik heb coretemp en speedfan bekeken.
STRESSED
coretemp
core 1: 58
core2: 55
core3: 54
core 4: 58
speedfan
temp1: 58
core1: 40
core2: 41
core3: 41
core4: 42
Het lijkt mij dat speedfan meer klopt omdat m'n koeler helemaal niet warm wordt en hij is correct aangesloten. Wat denken jullie?
STRESSED
coretemp
core 1: 58
core2: 55
core3: 54
core 4: 58
speedfan
temp1: 58
core1: 40
core2: 41
core3: 41
core4: 42
Het lijkt mij dat speedfan meer klopt omdat m'n koeler helemaal niet warm wordt en hij is correct aangesloten. Wat denken jullie?
speedfan is niet helemaal compatible met quadcores.
als je toch speedfan gebruikt met een quadcore, moet je even bij de instellingen er 15 graden bij op tellen bij elke core
als je toch speedfan gebruikt met een quadcore, moet je even bij de instellingen er 15 graden bij op tellen bij elke core
Dus dezelfde temps als coretemp..
Met welk programma kan ik dan de temperatuur van de heatspreader zeg maar vinden?
Met welk programma kan ik dan de temperatuur van de heatspreader zeg maar vinden?
CoreTemp geeft wel de correcte temperaturen aan.
Dus gebruik die gewoon.
Een ander goed programma is everest:
http://www.lavalys.com/pr...ownload.php?ps=UE&lang=en
Die geeft bijna ALLE temperaturen aan van jouw PC.
Ook correcte temps voor Quad Core.
Temp voor heatspreader bedoel je de maximale temp van jouw CPU?
(als dat zo is, dan is dat 65 voor Q6600 B3 en 75 voor Q6600 G0 als ik me goed herinner)
Dus gebruik die gewoon.
(als dat zo is, dan is dat 65 voor Q6600 B3 en 75 voor Q6600 G0 als ik me goed herinner)
Bedankt maar zoals bij speedfan is er ook een sensor die de temperatuur tussen de cores in zit, en die mag véél hoger liggen dan bij de cores dacht ik.YPSUN schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 02:27:
CoreTemp geeft wel de correcte temperaturen aan.
Dus gebruik die gewoon.
Volgens mij is het juist andersom, want de core is het gene wat de temperatuur opwekt.blubbers schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 02:36:
[...]
Bedankt maar zoals bij speedfan is er ook een sensor die de temperatuur tussen de cores in zit, en die mag véél hoger liggen dan bij de cores dacht ik.
Dan lijkt mij het logisch dat die het hoogst is.
En wat is veel hoger??
@YPSUN: Met heatspreader bedoeld Blubbers denk ik het metalen plaatje wat over de cores zit.
Dit is om de warmte te spreiden.....
Ik geloof niet dat deze temperatuur is uit te lezen.
[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 09-02-2008 10:07 ]
De headspreader (metalen plaatje) heeft een "t-junction" die je kan aflezen op coretemp.
Die geeft aan wat de maximale temp is die die kan hebben.
Ik dacht dat hij dat bedoelde
Die geeft aan wat de maximale temp is die die kan hebben.
Ik dacht dat hij dat bedoelde
Als ik dit topic lees dan begint het bij mij ook weer te jeuken. Heb mijn Q6600 G0 pas een paar dagen en uiteraard al geprobeerd het uiterste op te zoeken, ik krijg 'm met ongeveer 1,37V nu 8 uur Orthos stabiel op 3,74GHz met temps die net onder de 60 graden liggen (55/55/59/58), superPi op 1M in 13 secs. Ik heb het vermoeden dat het beestje nog best wel een eindje richting de 4GHz wil, maar dat risico wil ik nog even niet nemen. Ik wil mijn temps onder de 60 graden Celsius houden en het liefst mijn vcore ook onder de 1,4V en ik denk dat ik met een willekeurige andere luchtkoeler dan mijn huidige Zalman CNPS9700 niet veel meer van de temperatuur afkrijg, zal een paar graden zijn. Waterkoeling heb ik geen behoefte aan, dus ik denk dat ik het voorlopig hier bij houd. Ook heb ik het geheugen (Corsair XMS2 PC6400) nog niet hoger getest dan 430MHz dus dat kan ook nog eens een beperkende factor worden als ik de 4GHz wil halen (max zou op dit moment dus 9x430 = 3,87GHz zijn).
Heb zoals meer in dit topic 2 cores die iets warmer worden, heb mijn koeler al eens opnieuw geplaatst maar dit maakt gewoon geen enkel verschil. Ik weet zeker dat heatspreader en heatsink vlak zijn, dat de koeler recht op de processor zit en de koelpasta goed dun verspreid is dus ik denk dat het gewoon te wijten is aan een iets hogere temperatuur van de tweede "C2D".
Beestje draait nu 24/7 op 3,32GHz (8x415) op ongeveer 1,3V (waarbij ik deze nog steeds in stapjes aan het verlagen ben), loeisnel en koel genoeg om mijn Zalman op laagste toeren te kunnen houden en mijn cores ruim onder de 60 graden Celsius onder Orthos/OCCT stress en over het algemeen zelfs onder de 50 graden bij intensief gamen en idle of normaal Windows gebruik tikt de warmste core de 38 graden net aan.
Heb zoals meer in dit topic 2 cores die iets warmer worden, heb mijn koeler al eens opnieuw geplaatst maar dit maakt gewoon geen enkel verschil. Ik weet zeker dat heatspreader en heatsink vlak zijn, dat de koeler recht op de processor zit en de koelpasta goed dun verspreid is dus ik denk dat het gewoon te wijten is aan een iets hogere temperatuur van de tweede "C2D".
Beestje draait nu 24/7 op 3,32GHz (8x415) op ongeveer 1,3V (waarbij ik deze nog steeds in stapjes aan het verlagen ben), loeisnel en koel genoeg om mijn Zalman op laagste toeren te kunnen houden en mijn cores ruim onder de 60 graden Celsius onder Orthos/OCCT stress en over het algemeen zelfs onder de 50 graden bij intensief gamen en idle of normaal Windows gebruik tikt de warmste core de 38 graden net aan.
[ Voor 16% gewijzigd door KneoK op 10-02-2008 16:56 ]
Hoe weet jij dat zo zeker? (met name de heatspreader)KneoK schreef op zondag 10 februari 2008 @ 16:42:
.... Ik weet zeker dat heatspreader en heatsink vlak zijn ...
Bijna zeker, kwestie van twee scheermesjes en wat geduld (scheermesje dus overal voorzichtig op de heatspreader plaatsen en kijken of er kiertjes ontstaan, dit herhalen met het tweede scheermesje, als ik na een uurtje staren geen merkbare kiertjes zie vind ik dat voldoende.).YPSUN schreef op zondag 10 februari 2008 @ 17:23:
[...]
Hoe weet jij dat zo zeker? (met name de heatspreader)
De heatsink spiegelt schitterend, wat natuurlijk geen 100% garantie voor een vlak oppervlak is, maar ik heb in de spiegeling geen rare vervormingen kunnen constateren. Ook hier dus weer bijna zeker.
Temperaturen ondersteunen verder mijn mening wel. Laat ik het zo stellen, als er nog winst te behalen valt dan is dat echt minimaal en dus voor mijn wensen vlak genoeg.
wat een werk 
Ik had dat ook zo gedaan, ik bleef maar lappen om mijn cpu vlak te krijgen.
Achteraf bleek dat mijn mesje niet recht was
(standymes)
(standymes)
Vandaar ook twee mesjesYPSUN schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:24:
wat een werk
(standymes)
Pff,
Ik gebruik een Coolink Silentator en m'n vcore staat op 1.45 3600mhz en de coretemps gaan naar de 80° en m'n mosfets/condenstatoren maken veel piepende geluiden als ik aan het stressen ben.
Ik gebruik een Coolink Silentator en m'n vcore staat op 1.45 3600mhz en de coretemps gaan naar de 80° en m'n mosfets/condenstatoren maken veel piepende geluiden als ik aan het stressen ben.
80 graden is wel erg warm en piepende condensatoren zijn net bommetjes!blubbers schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:39:
Pff,
Ik zou dit niet al te vaak doen
Als ik superpi 32m doet dan worden de cores niet warmer dan 60° en dan maakt m'n mobo helemaal geen geluid. Dus kan geen kwaad.YPSUN schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:57:
[...]
80 graden is wel erg warm en piepende condensatoren zijn net bommetjes!
Anoniem: 252092
Goeie middag, ik krijg een vervelende error als ik Prime95 Multicore draai...
Kheb zelf een Core 2 Quad Q6600 G0 Stepping , die nu op 3,2 GHZ draait.
In de BIOS hebk een core voltage van 1,31 volt gezet... heb een artikel op http://tomshardware.com gelezen over het OC'en van een Q6600. En dit scheen goed te zijn. Zelf ben ik nog niet zo handig in het overclocken en wil ook wel er wat over leren.
Maar nu het probleem,
Dit is wat ik krijg bij Prime95
[Mon Feb 11 16:18:39 2008]
FATAL ERROR: Resulting sum was 2.218330781992878e+017, expected: 1.440061277141145e+017
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Er staat geen stress.txt file in maar in een ander bestandje vind ik dat.
Wat zou het kunnen zijn?
Ook zijn de verschillen in core voltage raar... met CPU-Z geeft hij 1,27 volt aan... speedfan 1,4 maar in speedfan zijn ook me temps 15 graden lager... ik gebruik nu Coretemp 0,96,1
Ik gebruik een FSB op 356 Multi op 9x en draai dus 3,205 ghz.
IDLE @ 25-34 graden
Load @ 63 en dan nokt tie er zo een beetje mee dan loopt 1 tread vast in Prime95 en nokt die ene tread ermee.
Wat zou het kunnen zijn?
Bij voorbaat dank,
Kevin
Kheb zelf een Core 2 Quad Q6600 G0 Stepping , die nu op 3,2 GHZ draait.
In de BIOS hebk een core voltage van 1,31 volt gezet... heb een artikel op http://tomshardware.com gelezen over het OC'en van een Q6600. En dit scheen goed te zijn. Zelf ben ik nog niet zo handig in het overclocken en wil ook wel er wat over leren.
Maar nu het probleem,
Dit is wat ik krijg bij Prime95
[Mon Feb 11 16:18:39 2008]
FATAL ERROR: Resulting sum was 2.218330781992878e+017, expected: 1.440061277141145e+017
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Er staat geen stress.txt file in maar in een ander bestandje vind ik dat.
Wat zou het kunnen zijn?
Ook zijn de verschillen in core voltage raar... met CPU-Z geeft hij 1,27 volt aan... speedfan 1,4 maar in speedfan zijn ook me temps 15 graden lager... ik gebruik nu Coretemp 0,96,1
Ik gebruik een FSB op 356 Multi op 9x en draai dus 3,205 ghz.
IDLE @ 25-34 graden
Load @ 63 en dan nokt tie er zo een beetje mee dan loopt 1 tread vast in Prime95 en nokt die ene tread ermee.
Wat zou het kunnen zijn?
Bij voorbaat dank,
Kevin
Qua voltage en temp moet je die van CPU-Z aanhouden, die is meestal correct.
Die foutmelding is meestal het gevolg van te weinig voltage.
Je kan dus in het BIOS even proberen om de voltage op 1.35 of 1.4 te zetten.
Grote kans dat je dan de foutmelding niet meer krijgt.
--- edit ---
Zorg er ook voor dat jouw geheugen 1:1 loopt met jouw FSB.
Dat helpt ook vaak.
En geheugen voorlopig niet overclocken, eerst jouw CPU stabiel krijgen.
Die foutmelding is meestal het gevolg van te weinig voltage.
Je kan dus in het BIOS even proberen om de voltage op 1.35 of 1.4 te zetten.
Grote kans dat je dan de foutmelding niet meer krijgt.
--- edit ---
Zorg er ook voor dat jouw geheugen 1:1 loopt met jouw FSB.
Dat helpt ook vaak.
En geheugen voorlopig niet overclocken, eerst jouw CPU stabiel krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Akuma2000 op 11-02-2008 16:54 ]
Hm zal dat proberen... maar er zit in mn kast Corsair XMS2 op 1,8 volt 427,5 mhz elk .. ik heb een A-bit IP35 pro "Off limits" moederbord met een oude bios ... kzou in hemels naam niet weten hoe ik hem zou moeten updaten... ik heb al op hun site gekeken maar ja floppy heb ik niet meer... elk hulp is welkom.
Ik zal nu even de voltage increasen en mn geheugen terugzetten naar 800mhz via de verhouding. Ik post zo nog wel even wat
Alvast bedankt,
Kevin
EDIT: FSB 1:1 DDR2 755 geloof ik
Voltage bleek 1,28 te zijn... deze opgeschroeft naar 1,3 nu en ik ga nu even prime draaien.
Ik zal nu even de voltage increasen en mn geheugen terugzetten naar 800mhz via de verhouding. Ik post zo nog wel even wat
Alvast bedankt,
Kevin
Voltage bleek 1,28 te zijn... deze opgeschroeft naar 1,3 nu en ik ga nu even prime draaien.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 252092 op 11-02-2008 17:08 ]
Als je op 3,2GHz wilt draaien kun je ook proberen 8x400MHz te proberen met rond de 1,3V. Snellere FSB dus op dezelfde kloksnelheid theoretisch meer daadwerkelijke snelheid en je geheugen loopt netjes op 400 als je dat 1:1 instelt.Anoniem: 252092 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:59:
Hm zal dat proberen... maar er zit in mn kast Corsair XMS2 op 1,8 volt 427,5 mhz elk .. ik heb een A-bit IP35 pro "Off limits" moederbord met een oude bios ... kzou in hemels naam niet weten hoe ik hem zou moeten updaten... ik heb al op hun site gekeken maar ja floppy heb ik niet meer... elk hulp is welkom.
Alvast bedankt,
Kevin
Ik sta volgens CPU-Z nu effectief op 1,256V om stabiel op 8x400MHz te draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 11-02-2008 20:07 ]
Iemand nog tips om over de 4Ghz te gaan met me B3? Ik heb er nu water op zitten en de max lijkt me 3,72Ghz (8*465) op een multi van 9 kom ik niet voorbij de 415 wat neerkomt op hetzelfde (15Mhz meer
). Voltage heb ik al van 1,5 naar 1,6 gegooit maar mocht niet baten... Ga straks de andere voltage ook nog omhoog gooien, moet ik dan MCH of ICH(I/O) verhogen? CPU VTT heb ik net zo hoog als me Vcore gezet. Volgens abit guru is me Vcore 1.57V en me CPU VTT 1.6V ookal staan ze beide op exact 1.6V ingestelt. Me temp is idle 45 graden en load bijna 70...
Anoniem: 241460
Ik heb op mijn p5e met bios 0602 en kingston pc 8500 geheugen de 30 euro celeron 1.6 tot 3.13 overgeklokt. Ik wacht op de q9450, waar kan ik deze proc het snelst verkrijgen waar is die al beschikbaar.
Ps ik gebruik de thermalright 120 extreme cooler.
Ps ik gebruik de thermalright 120 extreme cooler.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 241460 op 11-02-2008 21:15 ]
Geloof jij maar lekker dat het geen kwaad kan. Je zal er denk ik vrij snel achter komen dat het wel kwaad kan. Een condensator mag best erg warm worden, maar piepen en knerpenblubbers schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:10:
[...]
Als ik superpi 32m doet dan worden de cores niet warmer dan 60° en dan maakt m'n mobo helemaal geen geluid. Dus kan geen kwaad.

ok netjes.. dat ga ik zeker even proberen ! kheb een uur prime 95 gedraait en die nokte er mee... stock fan... en dan 1,29 of 1,3 .. ik kijk nog wel even.. kga de fsb even opkrikken dan.. thnx voor de tip. Alsk ik eenmaal mn Tuniq Tower gevonden zou ik hem dan redelijk cool kunnen houden op 3,6 ? zijn er nog betere coolers voor een redelijk prijsje? of heb je iets anders wat net zo effectief isKneoK schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:03:
[...]
Als je op 3,2GHz wilt draaien kun je ook proberen 8x400MHz te proberen met rond de 1,3V. Snellere FSB dus op dezelfde kloksnelheid theoretisch meer daadwerkelijke snelheid en je geheugen loopt netjes op 400 als je dat 1:1 instelt.
Ik sta volgens CPU-Z nu effectief op 1,256V om stabiel op 8x400MHz te draaien.
Kevin
EDIT: 400 FSB lukt niet
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 252092 op 12-02-2008 19:28 ]
Sorry ik bedoelde eigenlijk dat als hij tijdens al de rest geen lawaai maakt dan maakt het voor mij niet uit dat hij enkel tijdens het stressen wat piept. Ik lig niet elke dag te stressen. Enkel als ik overklok, en overklokken die je toch enkel als je de cpu in het begin hebt, je komt op je max. te zitten en daarna kan je toch niet meer verder en waarom zou je daarna nog gaan liggen stressen?Oxellaar schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:13:
[...]
Geloof jij maar lekker dat het geen kwaad kan. Je zal er denk ik vrij snel achter komen dat het wel kwaad kan. Een condensator mag best erg warm worden, maar piepen en knerpen
Zijn er hier mensen die hun Q6600 (G0) hoger dan 3,1Ghz hebben geklokt op een Asus P5W DH Deluxe bord?
Ik krijg echt het idee dat dit bordje gewoon slecht met Q's om kan gaan, mijn E6600 ging als een speer op 3,6Ghz, maar 3,3Ghz is bij de Q al een probleem (terwijl de CPU het volgens mij makkelijk aan moet kunnen). Het chipset wordt dan echt vet onstabiel enz heb ik het idee...
Volgens mij wordt het echt tijd voor een ander bord, een P5K ofzo, die schijnen best lekker te klokken met Q's
Ik krijg echt het idee dat dit bordje gewoon slecht met Q's om kan gaan, mijn E6600 ging als een speer op 3,6Ghz, maar 3,3Ghz is bij de Q al een probleem (terwijl de CPU het volgens mij makkelijk aan moet kunnen). Het chipset wordt dan echt vet onstabiel enz heb ik het idee...
Volgens mij wordt het echt tijd voor een ander bord, een P5K ofzo, die schijnen best lekker te klokken met Q's
[ Voor 12% gewijzigd door Oet op 12-02-2008 23:34 ]
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Haha! Je hoeft geen sorry te zeggen. Het is jouw pc. En idd iedereen zoekt z'n max op. Ben ook nog bezig, kom met lucht nog niet veel veder dan 3.4ghz. Zit dan op 75c, veel te gek dus. Ga binnenkort maar eens aan de WC. Tis een echte heet hoofd die Q6600!blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:43:
[...]
Sorry ik bedoelde eigenlijk dat als hij tijdens al de rest geen lawaai maakt dan maakt het voor mij niet uit dat hij enkel tijdens het stressen wat piept. Ik lig niet elke dag te stressen. Enkel als ik overklok, en overklokken die je toch enkel als je de cpu in het begin hebt, je komt op je max. te zitten en daarna kan je toch niet meer verder en waarom zou je daarna nog gaan liggen stressen?
MwoahOet schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:33:
Zijn er hier mensen die hun Q6600 (G0) hoger dan 3,1Ghz hebben geklokt op een Asus P5W DH Deluxe bord?
[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 13-02-2008 00:29 ]
Ik heb hem nu ook op stock lopen en wat geundervolted.Oxellaar schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:03:
[...]
Haha! Je hoeft geen sorry te zeggen. Het is jouw pc. En idd iedereen zoekt z'n max op. Ben ook nog bezig, kom met lucht nog niet veel veder dan 3.4ghz. Zit dan op 75c, veel te gek dus. Ga binnenkort maar eens aan de WC. Tis een echte heet hoofd die Q6600!
Hmm, mijn bordje luistert niet naar een ander ingestelde Multiplier. Hoe doe jij dat dan?KneoK schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:25:
[...]
MwoahZit op het moment mijn geheugen even te testen en draai stabiel op 8x435. Hoogste wat ik tot nu toe gehaald heb is 3,74Ghz stabiel (2xOrthos om en nabij de 8 uur) op lucht, 9x415. Vandaar ook dat ik nu mijn geheugen even wil testen (wil nog even op multiplier 7 proberen) om te zien of ik richting de 4GHz kom.
Op dit moment wordt ie al onstabiel nabij de 366Mhz, terwijl ik met mijn E6600 wel op 400 kon draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door Oet op 14-02-2008 10:44 ]
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
Welke koeler heb jij momenteel op je proc zitten? Ik heb hier een Q6600 B3 met de Thermalright Ultra 120 Extreme, maar de temperaturen die jij noemt haal ik op 3,8 GHz @ 1,35V (bios)Oxellaar schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:03:
[...]
Haha! Je hoeft geen sorry te zeggen. Het is jouw pc. En idd iedereen zoekt z'n max op. Ben ook nog bezig, kom met lucht nog niet veel veder dan 3.4ghz. Zit dan op 75c, veel te gek dus. Ga binnenkort maar eens aan de WC. Tis een echte heet hoofd die Q6600!
Normaal draait mijn bak @ 3,2 GHz, dan blijven de temps onder de 60 graden, mooi genoeg. Maar het valt me gewoon op dat de jouwe veel warmer wordt.
Wel moet ik zeggen dat mijn simpel clocked, want ik hoef tot de 3,2 GHz niet hoger te gaan dan 1,3V.
nou mijn P5B fluit ook hoorYPSUN schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:57:
[...]
80 graden is wel erg warm en piepende condensatoren zijn net bommetjes!
idle gaat wel, draai 3,6GHz @ 1,44v met een B3.
Als ik ga stressen begint die te fluiten. Dat doet die nu al ruim een half jaar, en het leeft nogsteeds
Audi S3
Ja fluiten kan wel is gewoon de trilling van wat dingen, weet niet precies wat maar dat las ik ergens
Ik kan op 2 verschillende plaatsen in het BIOS de multiplier veranderen. Wel alleen omlaag.Oet schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:44:
[...]
Hmm, mijn bordje luistert niet naar een ander ingestelde Multiplier. Hoe doe jij dat dan?
Op dit moment wordt ie al onstabiel nabij de 366Mhz, terwijl ik met mijn E6600 wel op 400 kon draaien.
De eerste zit bij het overclock gebeuren, de ander zit bij CPU settings. Als ik een van beide verander dan worden ze beide netjes aangepast.
Wat gebeurt er overigens als je de multiplier verzet ? Start je systeem niet of gebeurt er gewoon niets met de multiplier en blijft die bijvoorbeeld op default staan ?
Ik begin overigens wel in de gaten te hebben dat ik gewoon hartstikke veel geluk heb met zo'n rockstable P5K en ontzettend goed klokkende Q6600 want ik lees nogal wat over de P5K wat probleempjes betreft en garantie dat elke Q6600 op 400MHz FSB loopt is er ook absoluut niet.
De airflow in de kast is overigens wel bijna optimaal. Alle componenten op het moederbord (alle heatsinks in ieder geval) blijven lauw (als ze al merkbaar opwarmen) en de lucht die uit de kast komt bij zware belasting is gewoon netjes aan de warme kant en dat draagt ook zeker bij aan stabiliteit.
@watercoolertje >>> Voor wat ik begrepen heb van piepen uit appratuur dat het spoeltjes kunnen zijn die inderdaad trillen op de een of andere manier. Heb zo'n piep in mijn tv gefixt door het juiste spoeltje te voorzien van een laagje blanke nagellak maar dat zijn geen trucjes die ik zomaar op een moederbord zou willen uitvoeren.
[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 14-02-2008 19:20 ]
Zoals je ziet:KneoK schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:16:toon volledige bericht
[...]
Ik kan op 2 verschillende plaatsen in het BIOS de multiplier veranderen. Wel alleen omlaag.
De eerste zit bij het overclock gebeuren, de ander zit bij CPU settings. Als ik een van beide verander dan worden ze beide netjes aangepast.
Wat gebeurt er overigens als je de multiplier verzet ? Start je systeem niet of gebeurt er gewoon niets met de multiplier en blijft die bijvoorbeeld op default staan ?
Ik begin overigens wel in de gaten te hebben dat ik gewoon hartstikke veel geluk heb met zo'n rockstable P5K en ontzettend goed klokkende Q6600 want ik lees nogal wat over de P5K wat probleempjes betreft en garantie dat elke Q6600 op 400MHz FSB loopt is er ook absoluut niet.
De airflow in de kast is overigens wel bijna optimaal. Alle componenten op het moederbord (alle heatsinks in ieder geval) blijven lauw (als ze al merkbaar opwarmen) en de lucht die uit de kast komt bij zware belasting is gewoon netjes aan de warme kant en dat draagt ook zeker bij aan stabiliteit.
@watercoolertje >>> Voor wat ik begrepen heb van piepen uit appratuur dat het spoeltjes kunnen zijn die inderdaad trillen op de een of andere manier. Heb zo'n piep in mijn tv gefixt door het juiste spoeltje te voorzien van een laagje blanke nagellak maar dat zijn geen trucjes die ik zomaar op een moederbord zou willen uitvoeren.
Had ik het ook over een Asus P5W DH Deluxe bord, niet een P5K, volgens mij zijn er wel meer mensen die problemen hebben met het omlaag stellen van de multiplier met de P5W DH Deluxe.Oet schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:33:
Volgens mij zijn er ook uberhaupt weinig mensen die een Q6600 OC'ed hebben op dat bord.
Maar goed, ik heb net een bios update gedaan, multiplier werkt nog steeds niet, en ik moest nu zelfs extra power geven op de ICH anders bootte ie niet eens meer op 333mhz FSB....
Heb de Zalman CNPS9500 AT, dus dat zit wel snor.Suicyder schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:05:
[...]
Welke koeler heb jij momenteel op je proc zitten? Ik heb hier een Q6600 B3 met de Thermalright Ultra 120 Extreme, maar de temperaturen die jij noemt haal ik op 3,8 GHz @ 1,35V (bios)
Normaal draait mijn bak @ 3,2 GHz, dan blijven de temps onder de 60 graden, mooi genoeg. Maar het valt me gewoon op dat de jouwe veel warmer wordt.
Wel moet ik zeggen dat mijn simpel clocked, want ik hoef tot de 3,2 GHz niet hoger te gaan dan 1,3V.
Ik moet mn vcore in de bios op 1.550v zetten, maar die dropt load naar 1.336v (cpuz) Dan draait ie nog maar op 3.2ghz. Na een half uur blijft de temp stabiel op 73c max in coretemp.
Geloof nooit dat ik met mijn Q6600 ooit de 4Ghz zal halen op WC. Ben al wel bezig om een costum made setje te bouwen.
Ik ga die koeler ook aankopen, de Coolink Silentator heb ik er nu inzitten en die presteert zo'n 20° slechter.Suicyder schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:05:
[...]
Welke koeler heb jij momenteel op je proc zitten? Ik heb hier een Q6600 B3 met de Thermalright Ultra 120 Extreme, maar de temperaturen die jij noemt haal ik op 3,8 GHz @ 1,35V (bios)
Anoniem: 208041
Ik heb sinds kort een Q6600 g0 maar bij deze processor valt me al sinds de eerste keer dat ik me systeem bootte iets vreemds op... terwijl de quad onder een thermalright12 ultra extreme zit wijken core 2 en 3 +- 5 graden af van core 0 en 1 dit alles gemeten met het welbekende coretemp en everest die beide hetzelde zeiden. (tijdens stress met prime95)
nu ben ik toch 100% zeker dat ik de thermaright perfect heb gemonteerd, dun laagje zooi en de schroeven kruislings aangedraaid.
Is dit temperatuurverschil tussen cores een bekend feit of zal ik mischien me schroefjes iets moeten aanspannen omdat me thermalright leidt onder zwaartekracht ?
heb helaas weinig info over dit topic kunnen vinden bijna alle topics (ook op andere forums) waar temperatuur "problemen" waren met een Q6600 hield het vaak een scythe mugen in waarvan de pinnen niet goed waren vastgemaakt of een andere gekke fout 
overigens zijn ze nog wel heerlijk cool tijdens stress (55 - 55 - 49 - 49) @ 3.33Ghz 1.35Vcore (work in progress
)
nu ben ik toch 100% zeker dat ik de thermaright perfect heb gemonteerd, dun laagje zooi en de schroeven kruislings aangedraaid.
Is dit temperatuurverschil tussen cores een bekend feit of zal ik mischien me schroefjes iets moeten aanspannen omdat me thermalright leidt onder zwaartekracht ?
overigens zijn ze nog wel heerlijk cool tijdens stress (55 - 55 - 49 - 49) @ 3.33Ghz 1.35Vcore (work in progress
Heb exact hetzelfde. Voor wat ik begrepen heb zitten er gewoon 2 Conroes onder en het zal best zo zijn dat de temperatuurmarges van de ene anders zijn dan van de ander. Bij mij op dit moment exact 45/45/50/50.Anoniem: 208041 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:54:
Ik heb sinds kort een Q6600 g0 maar bij deze processor valt me al sinds de eerste keer dat ik me systeem bootte iets vreemds op... terwijl de quad onder een thermalright12 ultra extreme zit wijken core 2 en 3 +- 5 graden af van core 0 en 1 dit alles gemeten met het welbekende coretemp en everest die beide hetzelde zeiden. (tijdens stress met prime95)
Is dit temperatuurverschil tussen cores een bekend feit of zal ik mischien me schroefjes iets moeten aanspannen omdat me thermalright leidt onder zwaartekracht ?heb helaas weinig info over dit topic kunnen vinden bijna alle topics (ook op andere forums) waar temperatuur "problemen" waren met een Q6600 hield het vaak een scythe mugen in waarvan de pinnen niet goed waren vastgemaakt of een andere gekke fout
overigens zijn ze nog wel heerlijk cool tijdens stress (55 - 55 - 49 - 49) @ 3.33Ghz 1.35Vcore (work in progress)