Om hier nog even op terug te komen: Veolia heeft geen ATB-vv nodig bedenk ik me net. ATB-NG heeft, in tegenstelling tot ATB-EG, een beveiliging waardoor er wel wordt gestopt voor een stoptonend sein (ook onder 40 km/h). Dus je hebt helemaal geen ATB-vv nodigSleutelMan schreef op zondag 19 juli 2009 @ 22:40:
erhm, even iets in die richting. Ik weet dat treinen met ATB-NG ook ATB-EG geschikt zijn. Nu weet ik ook dat ATB fase 4 installatie en hoger (SLT heeft fase 5) met een simpele software-upgrade geschikt zijn te maken voor ATB-vv. Gezien de leeftijd van de GTW's zou ik gokken dat de NG/EG installatie gewoon een fase 4 is en dus simpel aan te passen moet zijn. Of is dat wishful thinking?
En welke ATB-variant is er geïnstalleerd op de baanvakken rond Heerlen en Maastricht?SleutelMan schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:53:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: Veolia heeft geen ATB-vv nodig bedenk ik me net. ATB-NG heeft, in tegenstelling tot ATB-EG, een beveiliging waardoor er wel wordt gestopt voor een stoptonend sein (ook onder 40 km/h). Dus je hebt helemaal geen ATB-vv nodig.
oeps, zat even met alleen met de Maaslijn in mijn gedachten
. Maar alsnog, het zal wel ATB fase 4 zijn in de E-GTW's, en dan is het een kwestie van een software-update.
[ Voor 45% gewijzigd door SleutelMan op 23-07-2009 00:52 ]
Amf -> Via Utrecht CS Richting Schiphol kom je zo bij Amsterdam Zuid en Duivendrecht.Luccus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:15:
En hoe had je gedacht van Amersfoort naar Harderwijk te gaan via de getoonde via-locaties?
Dan kopmaken en terug via Utrecht CS, Arnhem, zupthen, deventer naar zwolle, daar kopmaken en dan naar Hardewijk.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
ATB-EG. En daar is het dus een keer bijna goed mis gegaan.Luccus schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:07:
[...]
En welke ATB-variant is er geïnstalleerd op de baanvakken rond Heerlen en Maastricht?
Waar het helemaal mis is gegaan is in het NS-tijdperk in Roermond. Of de oorzaak een hartaanval van de machinist was, of dat hij een hartaanval kreeg vanwege de schrik voor de botsing is nooit vastgesteld kunnen worden, dus de oorzaak is ook niet zeker. Maar dat was dus ook in EG gebied, net zoals Nijmegen en Venlo-Blerick EG gebied zijn (okee, dat laatste weet ik niet zeker, maar er was een tijd dat Prorail vond dat EG en NG niet tegelijkertijd op het zelfde baanvak actief kon zijn).
Juist de overgang van NG naar EG blijkt erg gevaarlijk te zijn.
ATB-vv kan in een fase-4 kast met een softwareaanpassing geactiveerd worden. ATB-NG is fase-4.
Signatures zijn voor boomers.
Ja, de andere bak is in 2005/2006 vanuit Haarlem afgevoerd nadat de kop er al was vanaf gesneden.SleutelMan schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:39:
dat was toch ook de oorzaak dat de 3405 voor de helft is gesloopt? (Bk zou nog in Amersfoort moeten staan)
De rest staat inderdaad in de voormalige wagenwerkplaats in Amf.
Volgens mij is het cabineraam ook al stuk, aangezien er een plank voor lijkt te zijn gespijkerd..
Ik heb geen idee wat de plannen ermee zijn? Waarschijnlijk als reservebak?
Ik weet wel dat er destijd op Somda (??) een heftige discussie was nadat iemand zonder toestemming van NS het treinstel had betreden. Er lagen zelfs nog de nodige verbanden van de hulpverlening en oude kranten en brood wat ver over datum was.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
silverstorm schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:39:
[...]
Amf -> Via Utrecht CS Richting Schiphol kom je zo bij Amsterdam Zuid en Duivendrecht.
Dan kopmaken en terug via Utrecht CS, Arnhem, zupthen, deventer naar zwolle, daar kopmaken en dan naar Hardewijk.

Nieuw vervoertje:

Kapot lelijk ding:

kapot? Ow, vandaar dat ie voorbijkwam tussen die 2 V100's
. Naar Blerick?
leuke foto van die klaas trouwens
leuke foto van die klaas trouwens
[ Voor 21% gewijzigd door SleutelMan op 23-07-2009 20:47 ]
Dat ding wordt de hele meetcampagne inderdaad al zo rondgesleept. Het spul staat inmiddels in Maastricht en gaat morgen nogmaals in deze regio op tournee.
Afsluiten met een Gay 2000:
Afsluiten met een Gay 2000:

Wow, dat ding komt echt met een noodgang voorbij zetten; die brandweerman (?) word ook bijna meegepakt..

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Wat is daar precies gebeurd? En wat komt er uit die langskomende loc? Diesel?

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 26-07-2009 01:20 ]
Wat ik uit de comments kan halen is dat er iets mis was gegaan met de rails al een paar km eerder waardoor de trein onbestuurbaar geworden zou zijn. Door de grote hitte zouden de rails verbogen zijn, ik snap alleen niet hoe de trein dan zo half op de rails terecht is gekomen waardoor die niet meer kan remmen.
Kwade tongen spreken er al van dat het 'tilting' systeem in de treinen (van AEG) gewoon niet werkt in de stijle gebieden daar.
Mijn gevoel zegt gewoon gebrek aan onderhoud. Als twee treinen op hetzelfde stuk de mist in lopen dan is er wel iets goed mis. Tevens vraag ik mij af wat die servicewagen überhaupt had kunnen doen, tenzij deze gewoon achter de trein reed in een reguliere rit.
Kwade tongen spreken er al van dat het 'tilting' systeem in de treinen (van AEG) gewoon niet werkt in de stijle gebieden daar.
Mijn gevoel zegt gewoon gebrek aan onderhoud. Als twee treinen op hetzelfde stuk de mist in lopen dan is er wel iets goed mis. Tevens vraag ik mij af wat die servicewagen überhaupt had kunnen doen, tenzij deze gewoon achter de trein reed in een reguliere rit.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
Dit is puur speculatief, onder het mom van "jouw gevoel". Laten we ons voor de verandering eens baseren op feiten.LauPro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 01:43:
De oorzaak van het ongeluk is onbekend. Er is duidelijk te zien dat het hier gaat om modern materieel, dus geen oude rommel. De onderhoudsstaat is onbekend. Bij het hulpvoertuig gaat er overduidelijk ook iets mis, ook daar is de oorzaak onbekend. De oorzaak zou hetzelfde kunnen zijn maar dit is niet vast te stellen, er kan niet uitgesloten worden dat beide ongelukken een verschillende oorzaak hebben. Onderbuikopmerkingen als "die kans is wel heel klein, dat kan nooit" e.d. hebben geen statistische onderbouwing.
Geruchten over kanteltechnieken en/of remmen die niet zouden werken zijn niets meer dan dat, geruchten. Daar kun je dus niets mee. Zonder verdere gegevens valt er niets zinnigers over te zeggen dan dat we het simpelweg niet weten en zullen moeten wachten op meer gegevens c.q. onderzoeksresultaten.
Je kunt speculeren wat je wil maar totdat er meer bekend is, is het pure luchtfietserij die met een inhoudelijke discussie of feiten niets te maken heeft.
Het klinkt misschien een beetje cru als je weet dat er zes doden te betreuren vallen, maar in het filmpje is duidelijk te zien dat dat er makkelijk meer hadden kunnen zijn. Het is dan nog een geluk bij een triest ongeluk dat het bij die zes gebleven is.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2009 04:06 ]
Vraagje: mijn vriendin heeft een trajectkaart van Hilversum -> Amsterdam-Zuid. We gaan straks Hilversum -> Amsterdam CS. Volgens mijn vriendin hoeft ze alleen maar een kaartje te kopen Weesp -> Amsterdam CS, omdat Hilversum -> Weesp onder haar trajectkaart valt. Dat klopt inderdaad, maarrrr.... de trein die we nemen (IC) stopt helemaal niet op Weesp.
Is een kaartje Weesp -> Amsterdam CS voldoende in deze situatie?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Lijkt me wel. Als je de stoptrein Hilversum-CS had genomen had het immers sowieso gemogen. Geen enkele conducteur die daar moeilijk over gaat doen lijkt me.
Ja dat mag. Het maakt NS niet uit of je IC of de stoptrein neemt.JeroenH schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:07:
Volgens mij heb je voldoende aan een kaartje Duivendrecht <-> Amsterdam CS.
Daarna ga je via de kortste route naar Amsterdam.
Daarna ga je via de kortste route naar Amsterdam.
Een kaartje is toestemming om op een traject te rijden, niet iets wat je per halte af moet stempelen oid. Als jij toestemming hebt om te rijden van A naar B en je wilt naar C heb je alleen een kaartje B-C nodig. Dat staat totaal los van de vraag of de trein va A naar C daadwerkelijk op B stopt.JeroenH schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:07:
Vraagje: mijn vriendin heeft een trajectkaart van Hilversum -> Amsterdam-Zuid. We gaan straks Hilversum -> Amsterdam CS. Volgens mijn vriendin hoeft ze alleen maar een kaartje te kopen Weesp -> Amsterdam CS, omdat Hilversum -> Weesp onder haar trajectkaart valt. Dat klopt inderdaad, maarrrr.... de trein die we nemen (IC) stopt helemaal niet op Weesp.
Oslik blyat! Oslik!
Ik zag gisteren SGMm rijden op Gd - Apn. Weet iemand of er iets aan de hand is met de A32's?
Dit is toch wel ongelofelijk... Ik heb er zelfs expliciet erbij gezet dat ik het baseer op de comments. En verder is dit hele topic 90% gevoel en 10% feiten, dus ik zie het probleem niet.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 04:01:
Dit is puur speculatief, onder het mom van "jouw gevoel". Laten we ons voor de verandering eens baseren op feiten.
Soms moet ik wat rondreisjes maken, ik had een keer gehad dat ik van Arnhem naar Amsterdam ging (over Utrecht). Toen later op de dag van Amsterdam naar Tilburg ging (via Utrecht/Den Bosch), er achter kwam dat ik nog wat moest ophalen in Amsterdam (dion_b schreef op zondag 26 juli 2009 @ 12:45:
Een kaartje is toestemming om op een traject te rijden, niet iets wat je per halte af moet stempelen oid. Als jij toestemming hebt om te rijden van A naar B en je wilt naar C heb je alleen een kaartje B-C nodig. Dat staat totaal los van de vraag of de trein va A naar C daadwerkelijk op B stopt.

Had gekocht: 1 keer dagretour Arnhem <> Amsterdam en 1 keer dagretour Utrecht <> Tilburg. Omdat mijn kaartje niet was gecontroleerd op Utrecht-Amsterdam kon ik het hergebruiken
Ik zat te twijfelen of ik over Nijmegen zou gaan naar Arnhem (omdat dat de eerste keus was in Den Bosch), maar ik denk dat dat wel gedonder had gegeven als ze zouden controleren (omdat ik alleen en retour Den Bosch <> Utrecht had en Utrecht <> Arnhem).
Die rijden al een paar weken niet wegens onderhoud.ericding schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:24:
Ik zag gisteren SGMm rijden op Gd - Apn. Weet iemand of er iets aan de hand is met de A32's?
En wegens de bouw van een tunnel in Alphen. De lightrail kan nu bij het lage perron komen.asmi schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:58:
[...]
Die rijden al een paar weken niet wegens onderhoud.
nee, juist niet
. Daarom rijdt de lightrail niet. Hoewel de dienst is gepland met SGMm kan er van alles rijden, Plan T en 2x V is ook al gespot (materieel komt van de Binckhorst).
.
Als je een retour Utrecht-Arnhem via Den Bosch had gekocht dan zat je goedLauPro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:33:
[...]
Ik zat te twijfelen of ik over Nijmegen zou gaan naar Arnhem (omdat dat de eerste keus was in Den Bosch), maar ik denk dat dat wel gedonder had gegeven als ze zouden controleren (omdat ik alleen en retour Den Bosch <> Utrecht had en Utrecht <> Arnhem).
[ Voor 55% gewijzigd door SleutelMan op 26-07-2009 19:21 ]
Verwijderd
Oké je snapt de hint dus niet. Dan maar expliciet. Ik probeer de discussie op feiten aan te sturen om te voorkomen dat er weer een nieuwe 'LauPro vs de wereld' discussie van 10 pagina's ontstaat, omdat ik heel sterk de indruk heb dat daar inmiddels helemaal niemand meer op zit te wachten.LauPro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:33:
[...]
Dit is toch wel ongelofelijk... Ik heb er zelfs expliciet erbij gezet dat ik het baseer op de comments. En verder is dit hele topic 90% gevoel en 10% feiten, dus ik zie het probleem niet.
Hergebruik, oftewel een van beide keren heb je "gratis" gebruik gemaakt van de diensten van de NS. Als je "gratis" een product meeneemt uit een winkel noem je dat diefstal. Bij een dienst noemen we dat geen diefstal maar het komt natuurlijk feitelijk op hetzelfde neer. Het is maar waar je trots op bent.LauPro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:33:
Omdat mijn kaartje niet was gecontroleerd op Utrecht-Amsterdam kon ik het hergebruiken

Tja... diefstal. Lastig dit. Voor veel mensen is dit aanvaardbaar om te doen omdat ze 'niet te pakken' zijn, want het vervoerbewijs is in principe gewoon geldig. Dit valt meer onder grijs rijden dan zwart rijden.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:22:
Hergebruik, oftewel een van beide keren heb je "gratis" gebruik gemaakt van de diensten van de NS. Als je "gratis" een product meeneemt uit een winkel noem je dat diefstal. Bij een dienst noemen we dat geen diefstal maar het komt natuurlijk feitelijk op hetzelfde neer. Het is maar waar je trots op bent.
Zo'n vervoersbewijs geeft je recht op 1 reis tussen die twee stations.
Voor een tweede reis is deze dus niet geldig, ook al hebben ze het kaartje niet gecontroleerd.
(Het is geen diefstal, maar je maakt gewoon gebruik van mogelijkheden die niet toegestaan zijn.)
Voor een tweede reis is deze dus niet geldig, ook al hebben ze het kaartje niet gecontroleerd.
(Het is geen diefstal, maar je maakt gewoon gebruik van mogelijkheden die niet toegestaan zijn.)
[ Voor 22% gewijzigd door Onbekend op 26-07-2009 20:52 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
OK, iedereen bedankt voor de antwoorden.asmi schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:40:
Ja dat mag. Het maakt NS niet uit of je IC of de stoptrein neemt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat het vervelende met de huidige treinkaartjes, dat het niet echt is ingesteld op wijzigingen. Ik weet niet altijd van tevoren waar ik allemaal heen ga die dag. Natuurlijk kan ik naar het loket gaan maar dat duurt mij allemaal te lang. Ik erger mij al aan het feit dat het afdrukken van de treinkaartjes godsgruwelijk veel tijd in neemt, zeker als je net een 5-retourkaart eruit wil.SleutelMan schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:20:
Als je een retour Utrecht-Arnhem via Den Bosch had gekocht dan zat je goed.
Beschouw je dat filmpje wel als een feit dan? Dat is toch ook alleen maar een momentopname en emotie? Het internet is gebaseerd op het feit dat iedereen zijn bijdrage kan leveren. En ik merk dat ik op sommige punten wellicht een afwijkende mening heb, desalniettemin zijn er ook mensen die het wel degelijk met mij eens zijn maar het misschien niet hardop durven te zeggen. Zeker binnen railrijdend Nederland merk ik dat men gewoon met een partij oogkleppen allemaal standpunten aan het innemen is - dit terwijl ze meerdere keren zijn teruggeroepen voor bijvoorbeeld de veiligheidsraad en andere organisaties. ATB was er anders nooit geweest als het van de spoorwegen zelf had moeten komen.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:22:Oké je snapt de hint dus niet. Dan maar expliciet. Ik probeer de discussie op feiten aan te sturen om te voorkomen dat er weer een nieuwe 'LauPro vs de wereld' discussie van 10 pagina's ontstaat, omdat ik heel sterk de indruk heb dat daar inmiddels helemaal niemand meer op zit te wachten.
Dus jij gaat een nieuw kaartje kopen als diegene die je hebt niet geknipt is? Volgens mij ben je dan geen rasechte hollander want die zou zoiets nooit doen.Hergebruik, oftewel een van beide keren heb je "gratis" gebruik gemaakt van de diensten van de NS. Als je "gratis" een product meeneemt uit een winkel noem je dat diefstal. Bij een dienst noemen we dat geen diefstal maar het komt natuurlijk feitelijk op hetzelfde neer. Het is maar waar je trots op bent.
Overigens wordt maar 60% van mijn kaartjes daadwerkelijk geknipt als ik de laatste 10 steekproefsgewijs even check. Misschien komt het ook omdat ik dus vaker buiten de spits reis en het dus een totaal ander treinreizen is dan in de spits.
Tja het mag niet, maar hoever ga je daarin ?
Gebruik jij je kaartje volgend jaar als hij dit jaar niet geknipt is ?
Of koop je een internationaal ticket die 2 maanden geldig is en gebruik je die totdat je een keer een knipje erop krijgt ?
Gebruik jij je kaartje volgend jaar als hij dit jaar niet geknipt is ?
Of koop je een internationaal ticket die 2 maanden geldig is en gebruik je die totdat je een keer een knipje erop krijgt ?
Dat geeft nogsteeds geen vrijbrief om ongegeneerd maar wat te blaten.
Ik heb in mijn portemonnee nog een retourtje Breda - Antwerpen zitten wat nog niet is afgestempeld. Het is 2 maanden geldig, inmiddels heb ik het al tweemaal gebruikt. Is dit stelen? In mijn ogen niet. Is het gebruik maken van de mogelijkheden die worden geboden? Jazeker.
Er staan tenslotte stempelautomaten op alle (Nederlandse) stations - als die kaartjes gewoon net zo breed zouden zijn, en verplicht afgestempeld zouden moeten worden, zou ik dat gewoon doen en braaf iedere keer een nieuw kaartje kopen. Dat ik dat nu niet doe is omdat de mogelijkheden er zijn om het niet te hoeven doen.
Overigens, wat ik me afvraag... op bijvoorbeeld het traject Breda - Dordrecht-Zuid (ik schat zo'n 30 km) kom je 4 overwegen tegen. Verder nog station Breda-Prinsenbeek (twee perrons die aan de buitenzijde liggen en waar de meeste treinen hard doorknallen) en Lage Zwaluwe (eilandperrons).
Volgens mij zou men dit stuk spoor als proeftuin kunnen gebruiken om materieel met 160 km/h te laten rijden (het meest gangbare daar is VIRM, ICRm en DD-AR/DDM wat volgens mij daar allemaal voor is toegelaten). De hoeveelheid overwegen daar is (naar verhouding) minimaal, wat in de kosten scheelt wbt aanpassingen.
En de reizigers winnen er toch wel aardig wat reistijd mee volgens mij. (En voor treinreizigers is het dan nóg leuker om de auto's op de A16 voorbij te zoeven).
Er staan tenslotte stempelautomaten op alle (Nederlandse) stations - als die kaartjes gewoon net zo breed zouden zijn, en verplicht afgestempeld zouden moeten worden, zou ik dat gewoon doen en braaf iedere keer een nieuw kaartje kopen. Dat ik dat nu niet doe is omdat de mogelijkheden er zijn om het niet te hoeven doen.
Overigens, wat ik me afvraag... op bijvoorbeeld het traject Breda - Dordrecht-Zuid (ik schat zo'n 30 km) kom je 4 overwegen tegen. Verder nog station Breda-Prinsenbeek (twee perrons die aan de buitenzijde liggen en waar de meeste treinen hard doorknallen) en Lage Zwaluwe (eilandperrons).
Volgens mij zou men dit stuk spoor als proeftuin kunnen gebruiken om materieel met 160 km/h te laten rijden (het meest gangbare daar is VIRM, ICRm en DD-AR/DDM wat volgens mij daar allemaal voor is toegelaten). De hoeveelheid overwegen daar is (naar verhouding) minimaal, wat in de kosten scheelt wbt aanpassingen.
En de reizigers winnen er toch wel aardig wat reistijd mee volgens mij. (En voor treinreizigers is het dan nóg leuker om de auto's op de A16 voorbij te zoeven).
[ Voor 39% gewijzigd door Alex) op 27-07-2009 01:14 ]
We are shaping the future
160 km/h t.o.v. 140 km/h heeft maar een beperkt nut, en dan ook op een beperkt aantal trajecten. Op Ehv-Dn wordt er ook harder dan dat gereden voor toelatingsritten. Het zit m niet in de aankondigingen van de overweg maar in de ATB. Die is simpelweg slechts geschikt tot 140 km/h. Je hebt wel de halfbakken oplossing met ATB-NG en balises die ze op Hoofddorp-Den Haag Mariahoeve gebruiken maar dat is ook niet ideaal. Eigenlijk heb je voor die snelheden ECTS nodig, en dat duurt wel wat langer
.
De tijdswinst die de AsdRo shuttles straks halen zit m niet zozeer in de 160 km/h (wel iets natuurlijk) maar meer in de kortere afstand via de HSL. Gezeik op Breda-Dordrecht Zuid is trouwens ook nog wel dat het er stikt van de cargo's (met 100/120 km/h) waarmee je ook nog op een (2-sporige) spoorlijn zit
.
De tijdswinst die de AsdRo shuttles straks halen zit m niet zozeer in de 160 km/h (wel iets natuurlijk) maar meer in de kortere afstand via de HSL. Gezeik op Breda-Dordrecht Zuid is trouwens ook nog wel dat het er stikt van de cargo's (met 100/120 km/h) waarmee je ook nog op een (2-sporige) spoorlijn zit
[ Voor 5% gewijzigd door SleutelMan op 27-07-2009 02:42 ]
Verwijderd
LauPro schreef op zondag 26 juli 2009 @ 22:45:
Dus jij gaat een nieuw kaartje kopen als diegene die je hebt niet geknipt is? Volgens mij ben je dan geen rasechte hollander want die zou zoiets nooit doen.
En dat is nou precies waarom we in dit land steeds meer als kleuter behandeld worden. Omdat we ons alleen aan de regels houden als we daar - net zoals een kleuter - te allen tijde toe gedwongen worden. Je betaald een kaartje om een traject een bepaald aantal keren af te mogen leggen, variërend van één maal (enkeltje) tot vijf keer heen en weer terug (vijfretour). Ga je vaker dan dat dan moet je dus weer opnieuw betalen. Of dit nu afgedwongen wordt met een systeem of niet, de bedoeling is helder, de dienst is niet gratis dus je betaald of je reist niet. Sim-pel.Alex) schreef op maandag 27 juli 2009 @ 01:03:
Ik heb in mijn portemonnee nog een retourtje Breda - Antwerpen zitten wat nog niet is afgestempeld. Het is 2 maanden geldig, inmiddels heb ik het al tweemaal gebruikt. Is dit stelen? In mijn ogen niet. Is het gebruik maken van de mogelijkheden die worden geboden? Jazeker.
Maar nee, we moeten ons zo nodig als een stelletje kleutertjes gedragen. Om het geld hoeven we het niet te doen maar toch zijn we te belazerd om gewoon netjes te betalen. Dus wat gebeurt er? Juist, we worden behandeld als de kleuters die we zijn en er komt een nieuw systeem waarbij je het perron niet eens meer op komt zonder te betalen. Helemaal dichtgetimmerd met toegangspoortjes omdat de kleutertjes dat nou eenmaal nodig hebben. 100% controle omdat we niet meer in staat zijn ons een heel klein beetje fatsoenlijk te gedragen.
Dus ja, of ik nou gecontroleerd wordt of niet, de volgende keer dat ik reis trek ik een nieuw kaartje uit de automaat, en gaat het oude de prullenbak in. Ik koop mijn kaartjes ook op de datum, hoef ik ook niet meer te stempelen. Het gemak dient de (fatsoenlijke) mens. En nee, daar hoef ik geen applaus voor, ik vind dat normaal.
Ga niet lopen betogen dat zwart rijden normaal is of "gebruik maken van de mogelijkheden die worden geboden". Dat je iets doet wat verkeerd is moet je lekker zelf weten, maar ga het niet goed lopen praten. Iedereen weet dat zwart rijden niet de bedoeling is. Sim-pel.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 02:35 ]
Loop je hier nu een partij te trollen en mij voor kleuter uit te maken??Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 02:23:
En dat is nou precies waarom we in dit land steeds meer als kleuter behandeld worden. Omdat we ons alleen aan de regels houden als we daar - net zoals een kleuter - te allen tijde toe gedwongen worden.
Het is heel simpel: geven en nemen. Soms komt de NS/Connexxion/Veolia/etc zijn afspraken niet na, sta je uren vast op een plek waar je niet wil zijn. We hebben zo'n 1-2 dagen per jaar dat het hele OV-net ongeveer plat ligt door stormen en/of andere 'onvoorziene' zaken, laat mij dan eens in de zoveel tijd lekker mijn kaartje twee keer gebruiken.
Overigens helpen die toegangspoortjes niet zoveel, je kan inchecken en gewoon vroegtijdig uitchecken als je wil. En op een aantal stations staan de OVC terminals gewoon op het station, even de trein uitlopen om uit te checken en dan weer erin en je kan weer verder als het zou moeten. In de tram is het nog makkelijker omdat de terminals in het voertuig zelf staan.
Ik wil niemand aansporen om structureel zwart te rijden, maar ik denk dat het gematigd grijs rijden als compromis voor de soms te huilen dienstverlening zeker wel in verhouding is.
Als je eens moest weten hoeveel keer ik hoorde van mensen die bijvoorbeeld stranden op Barneveld-Noord (in the middle of all places, WTF

Als het je niet bevalt moet je een andere manier van reizen zoeken en niet zelf maar wat gaan aankloten.
En als de NS er een puinhoop van maakt heb je je geld terug.
Ik betaal ook gewoon altijd de bakker ondanks dat ze soms het halfje bruin niet meer hebben of ik 2 minuten moest wachten omdat er veel andere klanten waren.
Ik betaal ook gewoon altijd de bakker ondanks dat ze soms het halfje bruin niet meer hebben of ik 2 minuten moest wachten omdat er veel andere klanten waren.
Dat valt nog maar te bezien, je moet daar tig formulieren voor invullen. Als het zo zou zijn dat je bijvoorbeeld automatisch een korting krijgt op treinritten die te laat vertrekken (en dit goed is geïmplementeerd) dan zou ik er mee vrede mee hebben om wel voor iedere losse rit een kaartje te betalen.GoldenSample schreef op maandag 27 juli 2009 @ 03:23:
Als het je niet bevalt moet je een andere manier van reizen zoeken en niet zelf maar wat gaan aankloten.
Ik merk nu nog teveel dat we gewoon naast loonslaafjes ook gewoon pinslaafjes aan het worden zijn, iedereen wil maar geld hebben zonder dat er eens goed wordt nagedacht over goede dienstverlening etc. Het is toch belachelijk dat je bij menig kraampje op het station 3,50 mag aftikken voor een uitgedroogd broodje rotzooi?
Mja sorry hor, ik heb geen tijd meer om in rijen te gaan staan, ik plan het zo dat ik op de minder drukke momenten naar de supermarkt e.d. ga, en gewoon zorgen dat je ruime hoeveelheden neemt. Of wat te denken van Hoogvliet/AH met kassa's die je zelf kan bedienen (helaas wel alcoholcontrole). Maar dit gaat echt offtopic.Ik betaal ook gewoon altijd de bakker ondanks dat ze soms het halfje bruin niet meer hebben of ik 2 minuten moest wachten omdat er veel andere klanten waren.
Ik weet niet wat jouw definitie van 'tig' is, maar bij mij valt 'een' er niet onder.LauPro schreef op maandag 27 juli 2009 @ 04:16:
[...]
Dat valt nog maar te bezien, je moet daar tig formulieren voor invullen.
Speaking of poortjes: wtf op amsterdam centraal opeens? Je bent twee weken weg en ze hebben opeens een hele batterij poortjes geplant? Ik dacht dat grotere stations zoals asd die niet gingen krijgen?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Pff wat een discussie weer zeg.. Ik ben het eens met Wezz6400.. Je betaald voor een dienst, en daar moet je geen misbruik van maken. Als we met z'n allen zo gaan denken als LauPro, dan gaan de prijzen van het OV straks weer omhoog, vanwege het grote aantal "grijsrijders".. Ik gebruik een maandtrajectkaart om dagelijks van en naar mijn werk te komen. Het voordeel van die kaart is dat er geen beperkingen op zitten, en ik dus zo vaak mag reizen op dat traject als ik wil (dat is immers ingecalculeerd in de prijs). Ik betaal daar nu genoeg voor in de maand, en ik zou niet willen dat het nog veel duurder gaat worden dan dat het nu is...
[edit]
En inderdaad. Het GTBV formulier van de NS is het enige formulier wat je nodig hebt.. Als je een account aanmaakt op Mijn-NS kan je het volgens mij zelfs online doen...
[edit]
En inderdaad. Het GTBV formulier van de NS is het enige formulier wat je nodig hebt.. Als je een account aanmaakt op Mijn-NS kan je het volgens mij zelfs online doen...
[ Voor 12% gewijzigd door IJnte op 27-07-2009 08:38 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Ik reis elke dag op en neer tussen Hilversum en Utrecht (met een abonnement, dus geen gezeur met kaartjes kopen en erg flexibel) maar weet iemand of er nu al eens zicht op is dat deze oude treinen geschrapt gaan worden?

Ik nam laatst mijn moeder mee naar Utrecht, ze is erg gehecht aan haar autootje maar voor een keertje kunnen overtuigen om met de trein te gaan, en deze ouwe meuk is nou niet echt reclame voor comfortabel vervoer per spoor. Lawaaierig, schokkerig en bloedheet bij warm weer.
Wanneer gaan ze eruit? Ze zouden nog minder veilig zijn ook, dat was althans een tijdje terug in het nieuws (staan sneller naast de rails meen ik...?).

Ik nam laatst mijn moeder mee naar Utrecht, ze is erg gehecht aan haar autootje maar voor een keertje kunnen overtuigen om met de trein te gaan, en deze ouwe meuk is nou niet echt reclame voor comfortabel vervoer per spoor. Lawaaierig, schokkerig en bloedheet bij warm weer.
Wanneer gaan ze eruit? Ze zouden nog minder veilig zijn ook, dat was althans een tijdje terug in het nieuws (staan sneller naast de rails meen ik...?).
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 27-07-2009 08:55 . Reden: rare spelfout verwijderd ]
Er zijn al een aantal van die stellen aan de kant gezet, maar door de problemen met de SLT (nieuwe sprinter) is deze terzijdestelling vertraagd. Daardoor blijven de Plan V en Plan T nog wel eventjes rijden
Verwijderd
EEN formulier ja.LauPro schreef op maandag 27 juli 2009 @ 04:16:
[...]
Dat valt nog maar te bezien, je moet daar tig formulieren voor invullen. Als het zo zou zijn dat je bijvoorbeeld automatisch een korting krijgt op treinritten die te laat vertrekken (en dit goed is geïmplementeerd) dan zou ik er mee vrede mee hebben om wel voor iedere losse rit een kaartje te betalen.
Belachelijk? Daar is niets belachelijks aan: de consument bepaalt de prijs. Kennelijk zijn er genoeg klanten bij deze winkeltjes die 3,50 betalen voor 'een uitgedroogd broodje rotzooi'. Als de consument dat te duur vindt en dus geen broodje meer koopt op het station, gaan de prijzen vanzelf wel omlaag.Ik merk nu nog teveel dat we gewoon naast loonslaafjes ook gewoon pinslaafjes aan het worden zijn, iedereen wil maar geld hebben zonder dat er eens goed wordt nagedacht over goede dienstverlening etc. Het is toch belachelijk dat je bij menig kraampje op het station 3,50 mag aftikken voor een uitgedroogd broodje rotzooi?
Dat heeft natuurlijk niets te maken met gebrek aan concurrentiemogelijkheden op dergelijke locaties he...Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:27:
Belachelijk? Daar is niets belachelijks aan: de consument bepaalt de prijs. Kennelijk zijn er genoeg klanten bij deze winkeltjes die 3,50 betalen voor 'een uitgedroogd broodje rotzooi'. Als de consument dat te duur vindt en dus geen broodje meer koopt op het station, gaan de prijzen vanzelf wel omlaag.
Als de consument een aantrekkelijk alternatief voor 'een gedroogd broodje rotzooi' kon kopen voor minder geld op die locatie, dan pas kun je stellen dat de consument de prijs bepaalt.
Verwijderd
LauPro schreef op maandag 27 juli 2009 @ 03:18:
[...]
Loop je hier nu een partij te trollen en mij voor kleuter uit te maken??
offtopic:
Nee, dat staat er overduidelijk niet. Ik ventileer simpelweg mijn mening over het gedrag wat veel mensen, waaronder jij, vertonen. Ja dat stel ik met ietwat scherpe bewoordingen ja, ik was in de veronderstelling dat een stevige doch faire discussie hier mogelijk is. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag want het is niet mijn bedoeling de boel hier te laten ontsporen (pun intended
).
Mocht je daar verder nog problemen mee hebben lijkt het mij trouwens beter die discussie via DM voort te zetten, aangezien die hier wel heel erg offtopic is. Dat had ik zelf misschien ook moeten bedenken maar de post staat er inmiddels al.
Nee, dat staat er overduidelijk niet. Ik ventileer simpelweg mijn mening over het gedrag wat veel mensen, waaronder jij, vertonen. Ja dat stel ik met ietwat scherpe bewoordingen ja, ik was in de veronderstelling dat een stevige doch faire discussie hier mogelijk is. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag want het is niet mijn bedoeling de boel hier te laten ontsporen (pun intended
Mocht je daar verder nog problemen mee hebben lijkt het mij trouwens beter die discussie via DM voort te zetten, aangezien die hier wel heel erg offtopic is. Dat had ik zelf misschien ook moeten bedenken maar de post staat er inmiddels al.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 13:04 ]
Tsja, niemand houdt je tegen om zelf eten mee te nemen of om het station uit te stappen, naar een broodjeswinkel te lopen en voor minder geld een broodje te kopen. Ja, een broodje op het station kopen is gemakelijk, en voor dat gemak betaal je.EgMaf schreef op maandag 27 juli 2009 @ 11:47:
[...]
Dat heeft natuurlijk niets te maken met gebrek aan concurrentiemogelijkheden op dergelijke locaties he...
Als de consument een aantrekkelijk alternatief voor 'een gedroogd broodje rotzooi' kon kopen voor minder geld op die locatie, dan pas kun je stellen dat de consument de prijs bepaalt.
Dat had ik ook gisterenCyBeR schreef op maandag 27 juli 2009 @ 05:10:
[...]
Speaking of poortjes: wtf op amsterdam centraal opeens? Je bent twee weken weg en ze hebben opeens een hele batterij poortjes geplant? Ik dacht dat grotere stations zoals asd die niet gingen krijgen?
ook mooi,wil je ff naar de appie in de oostgang,dan moet je dus inchecken en als je eruit wil,weer uitchecken
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Hm. Ik vind het maar knap beroerd dat ik in treinen moet rijden die ouder zijn dan ikzelf.... Niet echt een visitekaartje IMO. Je zou op dergelijke trajecten eigenlijk korting moeten krijgenIJnte schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:19:
Er zijn al een aantal van die stellen aan de kant gezet, maar door de problemen met de SLT (nieuwe sprinter) is deze terzijdestelling vertraagd. Daardoor blijven de Plan V en Plan T nog wel eventjes rijden
Hoezo dat? Ik zit liever in een Plan V of Plan T, dat 40 jaar oud is , dan in een DDm hok dat uit '85 ofzo is (en daarmee ongeveer even oud als ik).JeroenH schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:53:
[...]
Hm. Ik vind het maar knap beroerd dat ik in treinen moet rijden die ouder zijn dan ikzelf.... Niet echt een visitekaartje IMO. Je zou op dergelijke trajecten eigenlijk korting moeten krijgen
Leeftijd van de trein boeit me niet, comfort des te meer.
Ik weet niet of 't zo blijft, maar op dit moment kun je er iig ook gewoon langs lopen.mrsar schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:18:
[...]
Dat had ik ook gisterenecht zo'n wtf
![]()
ook mooi,wil je ff naar de appie in de oostgang,dan moet je dus inchecken en als je eruit wil,weer uitcheckenals je naar de trein moet kan je gelijk weer inchecken ernaast..haha
Wel eens in een SGMm gezeten? De tweetjes zijn ouder dan sommige Plan V''s (hoge 900'en) hoorJeroenH schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:53:
[...]
Hm. Ik vind het maar knap beroerd dat ik in treinen moet rijden die ouder zijn dan ikzelf.... Niet echt een visitekaartje IMO. Je zou op dergelijke trajecten eigenlijk korting moeten krijgen
Nah dat telt niet
Alleen de metalen bak is hergebruikt.. de rest is allemaal vernieuwd. Als gewone reiziger denk je dat je in een "nieuwe" trein stapt..
Nou... Mat'54 beter zitten? Zeker, de treinstellen met coach-opstelling zijn imho nog steeds bijna perfect qua zitcomfort:

Maar doe stoelen in de oude layout, vis-a-vis dus, waren aanzienlijk minder comfortabel

Dit is dan 1e klas, en dat was wel OK (kon ff geen 2e klas pic meer vinden).
De stoelen in de tweede klas waren een tikje te hard en te glad, als je pech had en het hobbelde ff liep je het risico opeens op schoot bij de buurman of buurvrouw te zitten...
Edit: ok, toch nog een pic van Mat'54 2e klasse vis-a-vis gevonden:
Maar doe stoelen in de oude layout, vis-a-vis dus, waren aanzienlijk minder comfortabel

De stoelen in de tweede klas waren een tikje te hard en te glad, als je pech had en het hobbelde ff liep je het risico opeens op schoot bij de buurman of buurvrouw te zitten...

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 28-07-2009 18:05 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dat kan natuurlijk ook als voordeel gezien wordenwildhagen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:48:
als je pech had en het hobbelde ff liep je het risico opeens op schoot bij de buurman of buurvrouw te zitten...
Vis-a-vis-opstelling vind ik niet erg fijn, wanneer ik alleen reis. Te weinig beenruimte wanneer er iemand tegenover me zit en vaak ook geen plek voor m'n netbook
Is dat niet Plan W? Of ook?wildhagen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:48:
[afbeelding]
* CyBeR vindt vis-a-vis meestal fijner. Meer beenruimte.
Die eerste pics zien er idd nog wel redelijk comfortabel uit. De laatste heb ik een aantal jaren geleden nog eens in mogen zitten, van Eindhoven naar helemaal Den Haag (1u38min). Het zit kei en keihard, zeker vergeleken met wat er toen normaal reed (VIRM danwel oude SCNF of DB stellen met een 1800 d'r voor) en je kunt elkaar nauwelijks verstaan door de herrie. Geloof me, dan ben je echt _heel_ blij dat je er bentwildhagen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:48:
Nou... Mat'54 beter zitten? Zeker, de treinstellen met coach-opstelling zijn imho nog steeds bijna perfect qua zitcomfort:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Pikant detail: een paar maanden daarna heb ik ook nog eens in zo'n ding mogen zitten, van Utrecht naar Eindhoven. Daar zat een dubbele deur in, en die was op zijn zachtst gezegd _niet_ vergrendeld tijdens het rijden. Na vertrek trok iemand hem zo open, deze persoon heeft hem wijselijk meteen weer dichtgetrokken en is er bij blijven staan
Het zit keihard
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat je ICK bedoelt? Dat was oorspronkelijk van de Deutsche Bahnoude SCNF of DB stellen met een 1800 d'r voor
Dat klopt. Hoort ook zo.The Eagle schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:47:
[...]
Pikant detail: een paar maanden daarna heb ik ook nog eens in zo'n ding mogen zitten, van Utrecht naar Eindhoven. Daar zat een dubbele deur in, en die was op zijn zachtst gezegd _niet_ vergrendeld tijdens het rijden. Na vertrek trok iemand hem zo open, deze persoon heeft hem wijselijk meteen weer dichtgetrokken en is er bij blijven staan
Grappige is dat dat toen heel normaal was en geen enkel probleem, en vrij recent er weer 's zo'n ding rondgereden heeft voor een of andere gelegenheid en er toen een mannetje bij elke deur is gezet omdat het nu opeens 'onveilig' is
Plan-W had een enigszins vergelijkbaar interieur ja (hoewel de bagagerekken iets anders waren). Deze foto is wel degelijk een Hondekop
Maar er waren toch wel verschillen hoor, dit is een Plan-W interieur:

Als het een paar jaar geleden is, heb je waarschijnlijk niet in een Mat'54 gezeten, maar in een Plan-W. Die hebben namelijk nog tot 2003 gereden (een klein aantal), terwijl de Mat'54 (hondekop) treinstellen buiten dienst gegaan zijn in 1991 (stellen met asbest) en 1996 (stellen met glaswol).The Eagle schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:47:
[...]
Die eerste pics zien er idd nog wel redelijk comfortabel uit. De laatste heb ik een aantal jaren geleden nog eens in mogen zitten, van Eindhoven naar helemaal Den Haag (1u38min). Het zit kei en keihard, zeker vergeleken met wat er toen normaal reed (VIRM danwel oude SCNF of DB stellen met een 1800 d'r voor) en je kunt elkaar nauwelijks verstaan door de herrie. Geloof me, dan ben je echt _heel_ blij dat je er bent
Plan-W was idd erg oncomfortabel ja, was eerder een martelwerktuig dan een rijtuig.....
Plan-W was ook vrij eenvoudig te herkennen aan de deuren, die je met grendels moest opentrekken (net als bij de Hondekoppen), terwijl bij moderner materieel (mat'64 en jonger) dat met pneumatische drukknoppen (geel en blauw) werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 28-07-2009 21:07 ]
Virussen? Scan ze hier!
Grijze loc, grijze trein, grijze lucht, maar nu onder de draad en wél zonneschijn:

Idd.CyBeR schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:56:
[...]
Dat klopt. Hoort ook zo.
Grappige is dat dat toen heel normaal was en geen enkel probleem, en vrij recent er weer 's zo'n ding rondgereden heeft voor een of andere gelegenheid en er toen een mannetje bij elke deur is gezet omdat het nu opeens 'onveilig' is
Ja, het is minder "veilig", maar het overgrote deel van de generatie van onze ouders heeft het decennialang overleefd om in die treinen te rijden. Belangrijkste factor in de veiligheid ben je zelf. De trend van de laatste jaren is alles op technische veiligheid te gooien en iedere eigen verantwoordelijkheid weg te nemen. IMHO het omgekeerde van wat je zou moeten willen.
* dion_b rijdt vrij vaak in Romania op lange-afstandstreinen die op de Wallachische vlakte vrolijk 160km/u doen met open deuren - wat gezien gebrek aan airco in de oudere bakken zeer wenselijk is zelfs
Oslik blyat! Oslik!
Nee, mensen hebben aangetoond die eigen verantwoordelijk tegenwoordig niet meer aan te kunnen, daarom word hij weggenomen.dion_b schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:39:
[...]
Ja, het is minder "veilig", maar het overgrote deel van de generatie van onze ouders heeft het decennialang overleefd om in die treinen te rijden. Belangrijkste factor in de veiligheid ben je zelf. De trend van de laatste jaren is alles op technische veiligheid te gooien en iedere eigen verantwoordelijkheid weg te nemen. IMHO het omgekeerde van wat je zou moeten willen.
Ik reed vroeger (1993-1998) elke dag naar school met de trein, en tot 1996 was dat vrijwel altijd een Mat'54. Regelmatig werden die deuren al opengetrokken voor de trein stilstond, en dan bedoel ik niet bij stapvoets snelheid, nee, soms werd er rustig 50+ km/h gereden en trok men de deuren al open...
Moge duidelijk zijn dat dat erg gevaarlijk is, je moet er niet aandenken als iemand er uitvalt wat er dan gebeurd. Of wat als er een andere trein passeert en er iemand door de luchtdruk uit word geblazen/gezogen? Heb genoeg linke situaties gezien destijds...
Dan zal je wel iets moeten doen om dit soort situaties te voorkomen, voor er echte ongelukken gebeuren. Hence die pneumatische toestanden.
Plan-W is volgens mij nog aangepast dat bij snelheden van (ik dacht) > 10 km/h de deur niet meer open getrokken kon worden, maar ik kan me niet herinneren dat Mat'54 die modificatie ook nog gehad heeft.
Toen in 1996 het Mat'54 buiten dienst ging werd de eerste stoptrein meestal gereden door een ICM-viertje (soms een drietje), en waren deze problemen dus opgelost.
Dit alles overigens op de Zeeuwse lijn, wellicht dat het in andere delen van het land beter ging/gaat...
Virussen? Scan ze hier!
Hee leuk allemaal hoor, zeggen dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet meer aankunnen. Sommige veiligheidsontwikkelingen zijn toe te juichen. Het niet meer kunnen openen van deuren tijdens de rit is er daar één van. Zullen we ook maar airbags weer uit auto's halen, want dat 'ontneemt mensen hun eigen verantwoordelijkheid'? En de stelling van Wildhagen is er eentje in de categorie 'm'n opa rookte 3 pakjes per dag en is 90 geworden, dus roken is niet slecht voor de gezondheid'.
Verwijderd
Het probleem is niet zozeer het nemen van veiligheidsmaatregelen, dat is op zich goed. Het probleem is dat de illusie wordt gewekt dat mensen geen eigen verantwoordelijkheid meer hebben en alles maar met technische maatregelen veilig gemaakt moet worden. Dat is natuurlijk onzinnig. Een spoorwegovergang is niet onveilig tenzij mensen onder de bomen door gaan en platgereden worden. Deuren die tijdens het rijden op kunnen zijn niet onveilig tenzij mensen zo gek zijn daadwerkelijk tijdens het rijden de deur open te doen (dat doen ze in de auto ook altijd natuurlijk
).

Geniet nog maar goed van de 11.8'jes... het gerucht gaat dat ze na de dienstregelingswijziging in december allemaal vervangen zullen zijn door B-Cargo-Traxx'en.
Bron: Somda.nl- Deze dienst [de Amsterdammer] zal worden gereden met een mix tussen de 11.8-loc's en de rode traxxen en hst-prio's. Vanaf 7 september zullen alle rode traxxen naar bovenstaande serie [de HSL-shuttle Amsterdam - Rotterdam] gaan, zal het merendeel van de dienst door de groene Cargo-traxxen reeks 2800 van de NMBS/SNCB gereden worden en zullen er nog maar 4 HLE 1100 locs meerijden (met belgische mcn'en). Vanaf 15 december zullen ook deze 11.8 loc's vervangen worden door de groene cargo-traxxen.
je hebt maar 3 composities nodig voor de AsRo-shuttle, met een wisselloc in Rotterdam (in Amsterdam wordt er omgelopen. dus 4 locs. In totaal heeft de HSA er nu 11 locs BR186 geloof ik. Reserve oke, maar je houdt er nog genoeg over om samen met de serie 11.8 de Benelux-dienst te rijden. Dus dat het merendeel met reeks 28 gaat rijden lijkt me een tikkie overdreven
.
ahum genieten? Snel dat materieel door de schredder doen. Ze stinken, zijn onbetrouwbaar en ze zijn gewoonweg lelijk! Snel Traxx'en op die lijn zetten. Kom ik ook eens op tijd misschien.Alex) schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 07:16:
Geniet nog maar goed van de 11.8'jes... het gerucht gaat dat ze na de dienstregelingswijziging in december allemaal vervangen zullen zijn door B-Cargo-Traxx'en.
[...]
Bron: Somda.nl
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Ik ben daarstraks met de Benelux van Amsterdam naar Dordrecht gegaan, en de 1188 die ervoor hing blonk en het rooster aan de zijkant was zilverkleurig ipv bruinachtig. Voor zover mij bekend hebben 11.8'jes met een blinkend rooster een revisie gehad.
Wordt tijd ook...
Wordt tijd ook...
Hmmf zullen de onderdelen die erachter gehuisd zaten wel weggebrand zijn (schijnt een standaard brand lucht uit die helle loc's te komen volgens een NMBS-er). Hebben ze 't rooster vervangen omdat ze weer 's hebben laten vallen in de werkplaats. Beuh, snel weg die troep!
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Tsja, de locs krijgen natuurlijk wel redelijk wat te verduren. Het is een flinke afstand, de keertijden zijn redelijk kort, en er zijn ook niet veel locs in overschot. Tijd voor onderhoud is er dus minder, en dat laat zich merken aan de locs.
mja de 1188 is hersteld na brandschade, de rest van de reeks ziet er niet zo glimmend uit hoor ,).Alex) schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 21:14:
Ik ben daarstraks met de Benelux van Amsterdam naar Dordrecht gegaan, en de 1188 die ervoor hing blonk en het rooster aan de zijkant was zilverkleurig ipv bruinachtig. Voor zover mij bekend hebben 11.8'jes met een blinkend rooster een revisie gehad.
Wordt tijd ook...
Het probleem is vooral veel kilometers, weinig reserves en krappe tijden voor onderhoud. De serie BR186 was bij de HSA oorspronkelijk alleen bedoeld voor inzet op de HSL-zuid, maar door de defectenstand bij de 11.8's rijden ze tegenwoordig ook in de Benelux dienst.
Gespot in Utrecht, bij de intercity van Utrecht naar Amsterdam, Alkmaar en kennelijk heel veel verder:

Laten we het eens omkeren:Frank Martin schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:37:
Hee leuk allemaal hoor, zeggen dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet meer aankunnen. Sommige veiligheidsontwikkelingen zijn toe te juichen. Het niet meer kunnen openen van deuren tijdens de rit is er daar één van. Zullen we ook maar airbags weer uit auto's halen, want dat 'ontneemt mensen hun eigen verantwoordelijkheid'? En de stelling van Wildhagen is er eentje in de categorie 'm'n opa rookte 3 pakjes per dag en is 90 geworden, dus roken is niet slecht voor de gezondheid'.
Is er aantoonbaar bewijs dat-
1) er ongevallen gebeurd zijn tgv het op willekeurige snelheid openen van deuren die zeker voorkomen hadden kunnen worden door deuren die niet open konden?
2) er bij die ongevallen sprake was van onschuld van de betrokkenen?
Ik gok dat er al hooguit een handjevol zaken in categorie 1 voorgekomen zijn, en dat dat aantal niet eens hoger zal zijn dan slachtoffers van automatisch sluitende deuren (meegesleepte passagiers en/of conducteurs

Wat ik mis is de mogelijkheid om mensen de vrijheid te geven om domme sukkels te zijn op eigen verantwoordelijkheid. In de trein staat duidelijk dat deuren pas na stilstand open mogen. Doe je het toch eerder? Prima, maar zeur dan niet als je eruit dondert of als je hoofd tegen een paal geplamuurd wordt.
Dan kunnen de mensen die wel verstandig met die vrijheid om weten te gaan genieten van de voordelen ervan...
Oslik blyat! Oslik!
haha, die heb ik al een tijdje niet meer gezien. Komt op Amsterdam CS ook nog wel eens voor (binnenlandse CTA met buitenlandse bestemmingen). Meest briljante CTA die ik ooit heb gezien is trouwens eentje op Arnhem, met een Intercity naar Den Haag centraal die stopte op Oosterbeek, Wolfheze, Driebergen-Zeist en Gouda (foto heb ik hier in Noorwegen even niet bij de handAlex) schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 01:01:
Gespot in Utrecht, bij de intercity van Utrecht naar Amsterdam, Alkmaar en kennelijk heel veel verder:
[afbeelding]
Ik zat gisteren in de trein van maastricht naar amsterdam centraal.. Op station s'hertogenbosch stond de rit naar Amsterdam echter gepland naar Zandvoort aan Zee
Technisch niet onmogelijkIJnte schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:59:
Ik zat gisteren in de trein van maastricht naar amsterdam centraal.. Op station s'hertogenbosch stond de rit naar Amsterdam echter gepland naar Zandvoort aan Zee
nu.nlEen passagierstrein van ov-bedrijf Veolia is dinsdagavond op het station Maastricht-Randwyck op een stootblok gereden.
De trein reed rond 23.30 uur op de eindbestemming te ver door en kwam tegen de blokkade tot stilstand. De vier passagiers in de trein kwamen met de schrik vrij.
Ook de 41-jarige machinist uit het Belgische Lanaken bleef ongedeerd, meldt de politie.
De trein was vertrokken vanaf station Maastricht liep nauwelijks schade op. Het doorgaande treinverkeer tussen Maastricht en Visé in België werd niet gehinderd.
Virussen? Scan ze hier!
Voor de mensen die zich verheugd hebben op de opendagen van NedTrain in Tilburg en Haarlem:
Het gaat NIET door, het is afgelast vanwege de Mexicaanse Griep.
* AW_Bos ziet twee leuke fotoreportages de lucht in vliegen
Dan maar bootjes kijken in Leidschendam de week daarvoor, als dat tenminste maar wel doorgaat.
Het gaat NIET door, het is afgelast vanwege de Mexicaanse Griep.
Op zich kan ik dit wel begrijpen, maar aangezien het toch om een milde variant tot nu toe gaat die te vergelijken is met een normaal griepje? Tja? Wat moet ik hierop toch zeggen?Ze stonden op de agenda voor eind september en begin oktober: de open dagen bij NedTrain Tilburg en NedTrain Haarlem. De NS-brede stuurgroep Mexicaanse Griep heeft geadviseerd geen grote evenementen te laten plaatsvinden. Op dat advies heeft de directie van NedTrain besloten om beide open dagen af te gelasten.
Naar de open dagen werd door medewerkers en treinliefhebbers al een tijd uitgekeken. Daarom was het een lastige beslissing om te nemen voor de directie. Echter, de gezondheid van medewerkers en bezoekers staat voor NedTrain voorop. Beide open dagen stonden gepland voor de periode waarin de Mexicaanse Griep zich naar verwachting substantieel zal verspreiden door ons land. Evenementen waar veel mensen voor meerdere uren samenkomen, zullen in die periode de grootste risicohaarden vormen voor verspreiding. Dat risico wil NedTrain niet lopen. Beide open dagen zijn hierbij definitief afgelast.
* AW_Bos ziet twee leuke fotoreportages de lucht in vliegen

Dan maar bootjes kijken in Leidschendam de week daarvoor, als dat tenminste maar wel doorgaat.
[ Voor 88% gewijzigd door AW_Bos op 07-08-2009 23:19 ]
offtopic:
Mja, zit nu in Noorwegen en daar zijn ze ook al panisch wat betreft de Mexicaanse griep, overal anti-bacteriële doekjes en sommige Noren willen geeneens buitenlanders een hand geven omdat ze bang zijn voor besmetting
.
Mja, zit nu in Noorwegen en daar zijn ze ook al panisch wat betreft de Mexicaanse griep, overal anti-bacteriële doekjes en sommige Noren willen geeneens buitenlanders een hand geven omdat ze bang zijn voor besmetting

Heeft Leidschendam dan wel een open dag? Niet dat ik er echt zin in heb, 1x per jaar is genoeg voor mij
Ja, buiten NedTrain om dan, een botenparade in de stad.SleutelMan schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 03:39:
offtopic:
Mja, zit nu in Noorwegen en daar zijn ze ook al panisch wat betreft de Mexicaanse griep, overal anti-bacteriële doekjes en sommige Noren willen geeneens buitenlanders een hand geven omdat ze bang zijn voor besmetting.
Heeft Leidschendam dan wel een open dag? Niet dat ik er echt zin in heb, 1x per jaar is genoeg voor mij
En ja, je kan altijd langs het hek van NedTrain lopen over de Vlietweg
Verder had NedTrain daar vorig jaar een Open Dag in Leidschendam.
Het was alweer ruim een half jaar geleden, maar vandaag kwam dan weer eens een ES 64 F4 met de lege kalk naar het Zuiden.

Momenteel worden nog een aanzienlijke hoeveelheid van deze loccen van DB Schenker voorzien van NL-systemen zodat ook de ertstreinen binnenkort over de BetuweRoute gereden gaan worden.

Momenteel worden nog een aanzienlijke hoeveelheid van deze loccen van DB Schenker voorzien van NL-systemen zodat ook de ertstreinen binnenkort over de BetuweRoute gereden gaan worden.
Verwijderd
O, ik dacht dat die juist via Venlo zouden blijven rijden omdat ze naar Dillingen moeten. Logischer leek me dat (een deel van) de kolentreinen (eerst) over de BR zouden gaan rijden. Maar dat is dus niet zo?Luccus schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:08:
^^ Het zou mij dan ook niks verbazen als ze nog op die plannen terugkomen...
Erg fraaie combinatie, en ook een erg fraaie fotoLuccus schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:08:
Het was alweer ruim een half jaar geleden, maar vandaag kwam dan weer eens een ES 64 F4 met de lege kalk naar het Zuiden.
[afbeelding]
Leuk gat in de dienstregeling op www.ns.nl
Stel je wilt om 3 uur vanuit Utrecht naar Delft toe. Dan rijdt er een trein om 3:07. Als je die niet redt moet je de volgende pakken die om 5:23 vertrekt volgens de dienstregeling. Dat betekend dat je dan ongeveer 2.5 uur kunt wachten op een trein richting de randstad.
Mij overkwam dat afgelopen woensdag. Ik was in Utrecht in de kroeg en wilde naar huis toe. Het was toen 3:00 en iemand keek voor me en zag de laatste trein dus om 7 minuten over drie vertrekken. Ik kon niet in zeven minuten naar het station lopen dus toen maar gebleven. Daarna toch maar richting station gegaan omdat ik kapot was. Toen kwam ik om 4:05 op het perron en zag ik 4:07 naar HS toe. Dus ik sprinten en de trein in. En uiteindelijk ging op HS 20 minuten later de trein naar Delft (zelf de tram gepakt die meteen aan kwam rijden). Dus dan ben je rond 6 uur op Delft. Vreemd dat deze mogelijkheid niet aangegeven staat bij de NS.
Ik heb ze gemeld dat ik het makkelijk zou vinden als deze reis er tussen komt te staan. Voornamelijk omdat het nachtreizigers zijn die het niet uitmaakt of je nou 1 of 2 uur in de trein zit, je wilt gewoon naar huis toe.
Een tip aan de rest, pas op met mobiel internet als je het nachnet wil hebben. Dat klopt dus niet altijd.
Stel je wilt om 3 uur vanuit Utrecht naar Delft toe. Dan rijdt er een trein om 3:07. Als je die niet redt moet je de volgende pakken die om 5:23 vertrekt volgens de dienstregeling. Dat betekend dat je dan ongeveer 2.5 uur kunt wachten op een trein richting de randstad.
Mij overkwam dat afgelopen woensdag. Ik was in Utrecht in de kroeg en wilde naar huis toe. Het was toen 3:00 en iemand keek voor me en zag de laatste trein dus om 7 minuten over drie vertrekken. Ik kon niet in zeven minuten naar het station lopen dus toen maar gebleven. Daarna toch maar richting station gegaan omdat ik kapot was. Toen kwam ik om 4:05 op het perron en zag ik 4:07 naar HS toe. Dus ik sprinten en de trein in. En uiteindelijk ging op HS 20 minuten later de trein naar Delft (zelf de tram gepakt die meteen aan kwam rijden). Dus dan ben je rond 6 uur op Delft. Vreemd dat deze mogelijkheid niet aangegeven staat bij de NS.
Ik heb ze gemeld dat ik het makkelijk zou vinden als deze reis er tussen komt te staan. Voornamelijk omdat het nachtreizigers zijn die het niet uitmaakt of je nou 1 of 2 uur in de trein zit, je wilt gewoon naar huis toe.
Een tip aan de rest, pas op met mobiel internet als je het nachnet wil hebben. Dat klopt dus niet altijd.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Ik zie niet in wat daar vreemd aan is. De NS-reisplanner is er voor het treinverkeer. Wil je overige vormen van OV meenemen, dan is daarvoor de website 9292ov.nl.Coldcat schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:03:
Vreemd dat deze mogelijkheid niet aangegeven staat bij de NS.
Als ik z'n verhaal goed lees kan je op Den Haag HS trein-trein doen met 20 minuten wachttijd, maar heeft hij ervoor gekozen om de tram te pakken.Luccus schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 00:24:
[...]
Ik zie niet in wat daar vreemd aan is. De NS-reisplanner is er voor het treinverkeer. Wil je overige vormen van OV meenemen, dan is daarvoor de website 9292ov.nl.
[ Voor 9% gewijzigd door Spotter op 12-08-2009 00:43 ]
Ja als je het nachtnet van 4:07 pakt kom je rond half zes in Holland Spoor aan. Dan moet je ongeveer een half uur wachten op de trein naar Rotterdam toe en ben je nog veel eerder in Delft dan de rechtstreekse trein van 5:23. Ik snap eigenlijk niet waarom die trein niet gewoon doorrijdt tot aan Rotterdam zoals de rest van het nachtnet. Misschien dat ze het materieel nog nodig hebben de volgende dag en het eerst schoongemaakt dient te worden.Luccus schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 00:24:
[...]
Ik zie niet in wat daar vreemd aan is. De NS-reisplanner is er voor het treinverkeer. Wil je overige vormen van OV meenemen, dan is daarvoor de website 9292ov.nl.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Ach so, dat had ik er niet uit opgemaakt.Coldcat schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 08:23:
[...]
Ja als je het nachtnet van 4:07 pakt kom je rond half zes in Holland Spoor aan. Dan moet je ongeveer een half uur wachten op de trein naar Rotterdam toe en ben je nog veel eerder in Delft dan de rechtstreekse trein van 5:23.
Mmm dat moet wel een nieuwe zijn, of erg goed gewassen
D'r zit geen vliegje op de voorkant.. Maar het is idd wel een boos "kijkend" geval ja
Interessant:
Geachte heer vooghel,
Reist u in de ochtend- en avondspits op het traject Eindhoven – Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal of tussen Geldermalsen en Utrecht Centraal? Dan krijgt u van maandag 31 augustus t/m vrijdag 4 september een voorproefje op de toekomst van treinreizen!
Waarom deze proef?
Om treinreizen gemakkelijker te maken, willen NS en ProRail in de toekomst elke 10 minuten een trein laten rijden. Dat betekent dat u nooit meer hoeft te kijken hoe laat uw trein vertrekt.
Die gaat immers elke 10 minuten! Na afloop van de komende proef zijn we weer een stapje dichter bij dit doel.
Wat betekent dit?
Tijdens de proef kunnen uw vaste treintijden, vertrekperrons en aansluitingen wisselen.
Check daarom vóór u vertrekt de Reisplanner op ns.nl of maak gebruik van de SMS Reisplanner. Die is tijdens de proefweek helemaal gratis!
Kijk voor meer informatie op ns.nl/elke10minuteneentrein.
[ Voor 6% gewijzigd door vooghel op 13-08-2009 14:00 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Alleen jammer dat de link het niet doetvooghel schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:39:
Interessant:
Kijk voor meer informatie op ns.nl/elke10minuteneentrein.
[...]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zijn dat LED-koplampen? Kan het trouwens zijn dat ik die al een enkele keer op een sprinter zie?
Dat kan zijn; er is een Sprinter (2973) die als proef met LED-verlichting in uitgerust.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Dit topic is gesloten.