dion_b schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:39:
[...]
Ja, het is minder "veilig", maar het overgrote deel van de generatie van onze ouders heeft het decennialang overleefd om in die treinen te rijden. Belangrijkste factor in de veiligheid ben je zelf. De trend van de laatste jaren is alles op technische veiligheid te gooien en iedere eigen verantwoordelijkheid weg te nemen. IMHO het omgekeerde van wat je zou moeten willen.
Nee, mensen hebben aangetoond die eigen verantwoordelijk tegenwoordig niet meer aan te kunnen, daarom word hij weggenomen.
Ik reed vroeger (1993-1998) elke dag naar school met de trein, en tot 1996 was dat vrijwel altijd een Mat'54. Regelmatig werden die deuren al opengetrokken voor de trein stilstond, en dan bedoel ik niet bij stapvoets snelheid, nee, soms werd er rustig 50+ km/h gereden en trok men de deuren al open...
Moge duidelijk zijn dat dat erg gevaarlijk is, je moet er niet aandenken als iemand er uitvalt wat er dan gebeurd. Of wat als er een andere trein passeert en er iemand door de luchtdruk uit word geblazen/gezogen? Heb genoeg linke situaties gezien destijds...
Dan zal je wel iets moeten doen om dit soort situaties te voorkomen, voor er echte ongelukken gebeuren. Hence die pneumatische toestanden.
Plan-W is volgens mij nog aangepast dat bij snelheden van (ik dacht) > 10 km/h de deur niet meer open getrokken kon worden, maar ik kan me niet herinneren dat Mat'54 die modificatie ook nog gehad heeft.
Toen in 1996 het Mat'54 buiten dienst ging werd de eerste stoptrein meestal gereden door een ICM-viertje (soms een drietje), en waren deze problemen dus opgelost.
Dit alles overigens op de Zeeuwse lijn, wellicht dat het in andere delen van het land beter ging/gaat...