Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.053 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Maar ik probeerde juist argumenten te ontlokken van jullie waarom het zo moeilijk is en waar ik overheenkijk bij museum materieel kan bijv. wel ATB-E erbij kan worden gezet en blijkbaar geen ETCS, ik doe nog een poging; graag opbouwende kritiek waar ik fout zit:

Wat ik weet dat op de verschillende spoor secties bij ATB een signaal staat tussen de 75hz en de 270hz wat opgepikt word,

De ATB kast heeft dus nodig:
- Stroom :p
- ATB signaal uit de rails
- Actuele snelheid
- Remkraan bediening
- Tractie controle

En ETCS1 heeft nodig:
- Stroom
- ETCS signaal uit de balizen tussen de rails
- Actuele snelheid
- Remkraan bediening
- Tractie controle

Kunnen ATB en ETCS1 niet gebruik maken van dezelfde interface tussen de trein en het veiligheids systeem aangezien dezelfde informatie nodig hebben (buiten het ATB signaal en balizen) en (zover ik gelezen heb) bijna dezelfde communicatie met de trein zelf hebben.
Met ETCS2 is het toch niet veel anders dan dat het ETCS kastje een GPRS modem ingebouwd heeft en het onderliggende systeem dan anders werkt, wat verder niks aan het inbouwen in de trein veranderd lijkt mij.

Wat ik wel weet is dat bij ETCS de remcurve en gewicht van de trein van te voren bekend moeten zijn, maar dit is bij het inbouwen toch in te voeren?

Dus in het kort, beide systemen hebben dezelfde input nodig op 1 verschil na en beide bedienen de remkraan en tractie alleen de abracadabra in het kastje werkt anders.

Is niet toevallig iemand op het forum hier die mij kan uitleggen wat er bij ETCS meer of anders nodig is in een trein dan bij ATB-EG of ATB-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Alex) schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 04:08:
[...]
Je bedoelt een stuurstandrijtuig, denk ik?
Ja precies!
Als we dit idee zouden volgen, zou dat betekenen dat je loc + BAB + BDs krijgt. Dit houdt in dat je minstens 2 tot 3x zoveel stuurstandrijtuigen nodig hebt. Dat kost veel geld, een investering die niet te verantwoorden is. Niet voor NS, niet voor de overheid, niet voor ProRail. Een stuurstandrijtuig is meer dan een rijtuig met een extra stoel: er zit vrij veel elektronica e.d. in om die loc aan de andere kant aan te kunnen sturen.
Op dit moment moet je je af gaan vragen of je niet beter mat '64 kan upgraden ipv allemaal nieuwe stuurstanden te laten maken/ontwikkelen.
Verder is intercitymaterieel gebruiken voor een stoptreindienst ook niet wenselijk: hoewel het comfort beter is (wat de reizigers op prijs zullen stellen) zijn de rij-eigenschappen heel anders. Stoptreinmaterieel (zoals Mat '64 en SGMm) trekt snel op en kan ook snel afremmen. Het is gemaakt om op korte afstanden snel mensen te vervoeren.
Ik snap werkelijk niet waarom het comfort zoveel slechter is in die stoptreinen dan in de IC's. Het is gewoon een kwestie van de stoeltjes uit VIRM in mat '64 te bouwen en dan ben je klaar.
ERTMS blijft een beetje een kip-en-ei-verhaal: je kunt locs huren met ERTMS, maar als je nergens gaat rijden waar je ERTMS nodig hebt is het een beetje zonde. En zolang er weinig baanvakken met ERTMS zijn motiveert dat ook niet om ERTMS in de locs in te gaan bouwen.
Daarom imo gewoon verplichten vanuit ProRail.
Luccus schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:46:
[...]
En wie moet dat betalen?
Dat hoort toch gewoon bij vooruitgang?
Ik snap de link tussen beleidskeuzes, ProRail en technische beperkingen in deze niet.
Ik denk dat het een beleidskeuze is om nog geen ERTMS te implementeren. Dit terwijl men dit allang had kunnen doen.
Waarom dat? Als die niet willen investeren daarin en Nederland niet als belangrijke afzetmarkt zien, dan komt het er dus niet in.
Dan doe je het toch lekker op Europees niveau? Ik snap niet wat er zo moeilijk is, we hebben een nieuw systeem alleen nu moet *ff* iedereen nog even over.

En zoals meneer 1337 aan geeft boven mij kan dat echt niet zo heel veel ingewikkelder zijn imo.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

LauPro schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:22:
[...]
Ja precies!
[...]
Op dit moment moet je je af gaan vragen of je niet beter mat '64 kan upgraden ipv allemaal nieuwe stuurstanden te laten maken/ontwikkelen.
[...]
Lolbroek, mat '64 upgraden? de NS is geen liefdadigheidsinstelling, al dat spul moet in 2013 weg zijn. Daarvoor hebben we SLT...
Ik snap werkelijk niet waarom het confort zoveel slechter is in die stoptreinen dan in de IC's. Het is gewoon een kwestie van de stoeltjes uit VIRM in mat '64 te bouwen en dan ben je klaar.
Liever de weg andersom a.u.b. (maar daarover verschillen de meningen :P).
Ik denk dat het een beleidskeuze is om nog geen ERTMS te implementeren. Dit terwijl men dit allang had kunnen doen.
Misschien, maar gezien de niet altijd even lekker lopende implementatie op de Betuweroute (werkt inmiddels goed) en de HSL-Zuid snap ik dat Prorail er niet al te happig op is om dit ook op het normale spoorwegnet uit te voeren. Dat moet toch echt ergens worden getest (bijv. op Eindhoven-Venlo, dat wordt ook al veel voor proefritten van nieuw materieel gebruikt). En natuurlijk uitgebreide testen met de verschillende materieelsoorten die de NS rijk is enz. enz.
Dan doe je het toch lekker op Europees niveau? Ik snap niet wat er zo moeilijk is, we hebben een nieuw systeem alleen nu moet *ff* iedereen nog even over.
ff? Zoals ik al eerder aangaf, de invoer van ATB was ook niet van de 1 op de andere dag gebeurd, na 30 jaar lag er op de meeste plekken ATB (op de diesellijnen vaak nog later!). Ik zeg niet dat ERMTS zo lang gaat duren maar dat het een jaar of 10 kost zou me niet verbazen. En dan heb ik het alleen over Nederland. Laat staan een land zoals Duitsland, of Frankrijk...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

DDX

Ik snap werkelijk niet waarom het confort zoveel slechter is in die stoptreinen dan in de IC's. Het is gewoon een kwestie van de stoeltjes uit VIRM in mat '64 te bouwen en dan ben je klaar.
wat is er mis met T interieur ?
(heel wat beter dan DDAR en ook beter dan SGMm)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Plan_T_interieur_2e_klas.jpg

maar plan V is idd weinig comfort

Afbeeldingslocatie: http://www.mat64.nl/Plan-V-0050.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
[...]
Je weet niet dat dat materieel allang is afgeschreven en dat het absoluut niet te verantwoorden is om daar nu nog ERTMS in te bouwen? Dat kost een hoop geld wat nooit meer terugverdiend gaat worden.
Zoals Luccus al opmerkte - ik neem aan dat ProRail eerst even de kat uit de boom gaat kijken gezien de enorme perikelen bij zowel Betuweroute als HSL-Zuid met dit systeem. Dat het elders wel goed gaat betekent niet automatisch dat het hier ook goed gaat.

Ik kan me ProRail's houding prima voorstellen - niet altijd voorop willen lopen, want de treinenloop zodanig verstoren door een niet haperend beveiligingssysteem is onverantwoordbaar.
Wat als men nu Europees besluit om overal de 230 volt te vervangen door 2300 volt, dan vind jij ook dat dat maar *ff* gedaan moet worden en dat iedereen maar *ff* moet volgen?
En zoals meneer 1337 aan geeft boven mij kan dat echt niet zo heel veel ingewikkelder zijn imo.
Toch wel dus. Het is meer dan alleen een spoel en een aansluiting op een remkraan. Je hebt met computers te maken, met verschillend materieel, enz.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDX schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:21:
[...]

wat is er mis met T interieur ?
(heel wat beter dan DDAR en ook beter dan SGMm)

[afbeelding]
Nou, bijvoorbeeld het feit dat iemand van gemiddelde lengte (ik bijv, 1m86) met z'n knieen klem zit tegen de volgende stoel... :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:09:
[...]

Nou, bijvoorbeeld het feit dat iemand van gemiddelde lengte (ik bijv, 1m86) met z'n knieen klem zit tegen de volgende stoel... :X
Inderdaad, met mijn 1m85 zit ik daar absoluut niet comfortabel en al helemaal niet ergonomisch verantwoord. Heb nooit begrepen dat een bedrijf dit zijn klanten aandoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Toen Plan T bedacht werd, waren de mensen kennelijk nog niet zo groot als tegenwoordig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lennart_1337 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 20:12:
Maar ik probeerde juist argumenten te ontlokken van jullie waarom het zo moeilijk is en waar ik overheenkijk bij museum materieel kan bijv. wel ATB-E erbij kan worden gezet en blijkbaar geen ETCS, ik doe nog een poging; graag opbouwende kritiek waar ik fout zit:

Wat ik weet dat op de verschillende spoor secties bij ATB een signaal staat tussen de 75hz en de 270hz wat opgepikt word,
Nee, het is een 75Hz signaal dat aan en uitgeschakeld wordt met een frequentie van tussen de 75 en 270 1/min (dus 1,25 tot 3,6 Hz)
Kunnen ATB en ETCS1 niet gebruik maken van dezelfde interface tussen de trein en het veiligheids systeem aangezien dezelfde informatie nodig hebben (buiten het ATB signaal en balizen) en (zover ik gelezen heb) bijna dezelfde communicatie met de trein zelf hebben.
Nee, dat gaat niet werken. Alleen al omdat een ATB spoel en een ETCS opnemer fysiek op een andere plaats zitten.
ATB-NG en ETCS gaat wel! ATB-NG is technisch gezien heel erg gelijk aan ETCS.
Met ETCS2 is het toch niet veel anders dan dat het ETCS kastje een GPRS modem ingebouwd heeft en het onderliggende systeem dan anders werkt, wat verder niks aan het inbouwen in de trein veranderd lijkt mij.
Het is ook absoluut geen probleem om een trein met ATB en ETCS uit te voeren. Kom op zeg, er rijden nu treinen rond met ATB, ETCS, TBL, PZB en LZB tegelijkertijd ingebouwd. Wat wil je nog meer? TVM. Ja, die zijn er ook, maar ik weet niet of die dan ook ETCS en ATB hebben.
De enige drempel is tijd en geld om het in te bouwen. Met ETCS op de Hanzelijn komt er gelukkig weer een reden bij om meer materieel met ETCS te gaan uitrusten, ik hoop toch dat het er van komt dat de komende 10 jaar alles omgebouwd wordt.
Het zou ook een goede (tijdelijke) oplossing zijn om meer treinen te kunnen rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het is ook absoluut geen probleem om een trein met ATB en ETCS uit te voeren. Kom op zeg, er rijden nu treinen rond met ATB, ETCS, TBL, PZB en LZB tegelijkertijd ingebouwd. Wat wil je nog meer? TVM. Ja, die zijn er ook, maar ik weet niet of die dan ook ETCS en ATB hebben.
Straks de Thalys PBKA-treinstellen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Vandaag iets gehoord van een vriendin bij ProRail....

Ze zag de president-directeur op de werkvloer, waar toen aan werd gevraagd wat hij van de Fyra vond..

Reactie:
"Zo'n lelijk ding heb ik nog noooit gezien"
:P

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

YoshiBignose schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:19:
[...]

Zal eens tijd worden idd. Die dingen zijn al jaren afgeschreven, dat ze er uberhaupt nog mee rijden is een schande. Met 30 graden in die overvolle trein zitten is echt MARTELING, want er lijkt nergens een zuchtje wind vandaan te komen (alleen als ie stil staat op station).
idd, gelukkig op de trajecten waar ik op reis worden ze enkel ingezet als er nood aan de man is.
Maar met 30 graden op een overvol balkon als haringen in een ton word je goed ziek van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al toen ik het ding voor de 1e keer zag, dacht ik dat de lelijkheid wel met de tijd zal inslijten. Maar toen zag ik hierboven die foto van de Fyra tussen de ICE en de Thalys .. Wat een ongelooflijk lelijk ding. De neus is werkelijk een complete misser :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Er is groen licht gegeven voor vervoer over de HSL met Traxx + ICRm per 7 september. Bron: PDF op NSHispeed.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik dan de enige die de Fyra er wel mooi uit vind zien? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:20:
Ben ik dan de enige die de Fyra er wel mooi uit vind zien? _/-\o_
De enige? Ik denk het niet. Wel één van de weinigen.

"Isn't she lovely?"
~ Michiel van Roozendaal (NS Hispeed) bij de perspresentatie van de V250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rond 2011 zou Barneveld-Zuid klaar moeten zijn.
Dat betekent dat Barneveld 3 stations heeft. Bizar eigenlijk. Vast een compensatie op de slechte busverbindingen ;)

http://www.barneveldsekra...j-wijk-Veller.390380.news

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alex) schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:26:
Toen Plan T bedacht werd, waren de mensen kennelijk nog niet zo groot als tegenwoordig... :)
Toen Plan T bedacht werd hadden ze deze stoelen er niet in zitten maar iirc iets wat meer leek op wat ook in Plan U zat:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Interieur_Plan_U.jpg

Niet bepaald luxe, maar je zat nooit klem tegen de volgende bank. De renovatie van Plan T waar die stoelen erin kwamen is van 10 jaar terug, en toen waren we echt al zo groot als nu alleen iets minder bierbuik :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

dion_b schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:09:
[...]

Mja dan moet je gewoon in zo'n 4 zits gaan zitten, is in SGMm niet heel anders.
(en zoals ik in de IRM altijd bovenin zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDX schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:15:
[...]

Mja dan moet je gewoon in zo'n 4 zits gaan zitten, is in SGMm niet heel anders.
(en zoals ik in de IRM altijd bovenin zit)
Helaas heb je niet altijd de luxe om je zitplek uit te kiezen. SGMm is niet heel anders, maar die paar cm scheelt wel :)

* dion_b zit gelukkig veel vaker in SGMm dan Plan T

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Gelukkig heb ik die luxe vaak wel :)
En dan zit ik liever op de zachtere T stoelen dan de SGMm.
(naja nog liever gewoon in een IRM)

helaas ook regelmatig een ddar plankenbank :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dion_b schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:58:
[...]

Toen Plan T bedacht werd hadden ze deze stoelen er niet in zitten maar iirc iets wat meer leek op wat ook in Plan U zat:

[afbeelding]
Klopt, zie onderstaande foto uit 1964, van Plan-TT (Treinstel Toekomst), oftewel de (inmiddels gesloopte) 501. Daar is duidelijk te zien dat hij meer op het Plan-U interieur leek dan het huidige interieur. Dit is waarschijnlijk wel 1e klas, kon zo ff geen foto van 2e klas vinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/scans/kon1964a.JPG

Foto van koningin Juliana ter gelegenheid van 125 jaar spoorwegen in Nederland. Het treinstel was hier toen nét officieel in dienst gekomen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NS Hispeed zet nu vervangende treinen in. Als het goed is gaan de echte snelle treinen, van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, in de tweede helft van 2010 rijden. Dan kan de snelheid worden opgevoerd naar 250 kilometer per uur. De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.
Dit staat in net NRC. Dat had ik niet gedacht, 300 km/h dit jaar. Of is het een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ergens anders had ik juist gelezen dat de thalys voorlopig nog over het oude spoor bleef rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 23:29

Luke!

#Treinbaas
Van regen gaan treinen mooi glimmen (en worden fotografen nat als ze in de haast een paraplu vergeten...):
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/temp/009655k.jpg
Aan de snelweg is af te leiden waar het is. :P

Bonus:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/temp/009665k.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Luke! op 10-07-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/temp/009673k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/temp/009677k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het echt een mooi ding (en mooie foto's). Kan die opening voor de koppeling trouwens ook dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
GoldenSample schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 18:15:
[...]

idd, gelukkig op de trajecten waar ik op reis worden ze enkel ingezet als er nood aan de man is.
Maar met 30 graden op een overvol balkon als haringen in een ton word je goed ziek van :P
Kheb mensen zien flauwvallen, wat ook eigenlijk helemaal niet vreemd is. Zit je daar op zo'n balkon en dan nog mensen die aan een paal ofzo vasthouden, zodat je het zweet mooi onder die oksels ziet druppelen :X langleve de auto.

Die Fyra is best lelijk, maar heeft wel wat schattigs :9

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 12-07-2009 13:11 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:00:
Ik vind het echt een mooi ding (en mooie foto's). Kan die opening voor de koppeling trouwens ook dicht?
Van horen zeggen heb ik gehoord dat er een grill in hoort?
Maar dat heb ik nog nooit eerder gezien.

En waarom krijg ik er een Ford gevoel bij :+ ?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YoshiBignose schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:10:
[...]

Kheb mensen zien flauwvallen, wat ook eigenlijk helemaal niet vreemd is. Zit je daar op zo'n balkon en dan nog mensen die aan een paal ofzo vasthouden, zodat je het zweet mooi onder die oksels ziet druppelen :X langleve de auto.
Ervan uitgaane dat je auto airco heeft...

* dion_b rijdt met alle ramen open op 115km/u nog steeds met bezwete rug on oksels bij >25C :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dion_b schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:39:
[...]

Ervan uitgaane dat je auto airco heeft...

* dion_b rijdt met alle ramen open op 115km/u nog steeds met bezwete rug on oksels bij >25C :/
offtopic:
Komt ook mischien door jouw auto? :+ Die 115 moet vast wel berg af zijn trouwens ...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:00:
Smaken daarover verschillen, en die kan helaas niet dicht. Of dat moet een trucje zijn wat ze nog niet eerder hebben gepresenteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Wat ik zojuist las, viel me wel op. We weten dat de Bs-stuurstanden die in de Beneluxtreinen nog worden ingezet grootswaarschijnlijk naar de sloop gaan, en zijn nog t/m dec. 2009 toegelaten op het spoor.

Nu las ik de oude HOV-RN op internet van vijf jaar terug, en ik las dit:
Overigens heeft Rb Haarlem een fors aantal afgesneden kopeinden van BKD-rijtuig bewaard. De stukken casco staan op platte wagens op het buitenterrein. Naar verluidt worden ze in de toekomst mogelijk gebruikt om de 11 Bs-stuurstandrijtuigen te verbouwen tot normale B(D)-rijtuigen. Zoals bekend worden de 11 Bs-en, die nu in de Benelux rijden, vooralsnog niet gemoderniseerd. Met de komst van de HSA die de HSL-Zuid gaat berijden, zullen de stammen met de NMBS-locs reeks 11 van deze verbinding verdwijnen. Hoewel het verbouwen van de Bs-en tot BDs zeker in technisch opzicht ook duur zal zijn (het interieur en de techniek van de cabine zullen volledig moeten worden vervangen), lijkt het zinvoller dan het verwijderen van de kop. NSR krijgt dan beschikking over 10 stammen met een BDs-rijtuig.
Conclusie: Er waren dus plannen om de Bs stuurstanden weer om te bouwen tot B(D) rijtuigen. Maar dat zal er niet meer in zitten naar verwachting.

Edit:
later las ik dit:
De kopeinden die van tot BDs omgebouwde BKD’s zijn afgesneden en werden bewaard om eventueel van Bs- BD-rijtuigen te maken
(blz. 223), zijn eind september alsnog naar de sloper vervoerd.
Naja, alsnog interessant om de plannen te hebben kunnen lezen.

Verder zouden ze w.m.b die Bs'en alsnog tot BDs kunnen ombouwen :p. Want die HSL-PRIO rijtuigen, die worden ook weer binnen enkele jaren weer terugverbouwd als de Fyra volledig ingestroomd is, zodat er weer wat stammetjes kunnen worden gecreeërd. En veel reserve BDs'en staan er ook niet volgens mij ;).

Tot zover mijn gedachtes ;).

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 12-07-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:38
Ik wil hier toch even een onderwerp aankaarten wat wellicht al besproken is maar neem het mij niet kwalijk dat ik niet de voorgaande 180 pagina's en de voorgaande 16 delen van dit topic geheel ga doorlezen.

Het punt is; ik ben een groot autoliefhebber en reis dan ook vaak op die wijze. 2 dagen terug stond mijn auto echter bij de garage en was ik genoodzaakt de trein te nemen; geen slechte ervaringen maar wel stond ik verbaasd van de prijs; 12,60 euro (zonder korting/2e klas/retour) voor een ritje van Goes naar Bergen op zoom (een ritje dat met de auto 40 km is/ totaal 80 km). Nu ging ik die prijzen eens even vergelijken met de auto.

Benzine: Totaalkosten goes-bergen op zoom 12,69 euro
80 km / verbruik 1/15 x benzineprijs 1,30 = 6,29
Verrekening verzekering/wegenbelasting +- 80 euro / 1000 km per maand gemiddeld = 0,08 per km
80 x 0,08 = 6,40

Lpg: Totaalkosten goes-bergen op zoom 12,49 euro
80 km / verbruik 1/13 x lpgprijs 0,60 = 3,69 euro
Verrekening verzekering/wegenbelasting +- 110 euro / 1000 km per maand gemiddeld = 0,11 per km
80 x 0,11 = 8,80

Natuurlijk weet ik dat deze vergelijking niet eerlijk is omdat ik standaardcijfers gebruik; sommige auto's zijn zuiniger of minder zuinig, sommige mensen zijn meer kwijt aan wegenbelasting of verzekering bij een duurdere of zwaardere auto. Maar ik vond het verbazingwekkend dat toen ik de prijzen ging narekenen voor mijn vaders en mijn auto's op een ogenschijnlijk willekeurig traject dat je dan met lpg met 1 persoon in de auto goedkoper uitbent en met benzine nauwelijks duurder. Uiteraard zul je als je regelmatiger per trein reist een kortingskaart gebruiken maar dit voordeel wordt weer teniet gedaan door het reizen met 2 personen in de auto.

Mijn voornaamste conclusie was dan ook; waarom de overheid in hemelsnaam geld uitgeeft aan een vrijwel nutteloze sloopregeling ipv aan de NS omdat dit milieuvoordeel en filevoordeel oplevert ipv enkel een verwaarloosbaar milieuvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De kosten van een auto zitten niet alleen in het brandstofverbruik. Afschrijving, onderhoud en belastingen moet je ook meenemen in je berekening.

@Luccus: mooie foto's, maar die grote nummers op iedere bak maken 'm er niet bepaald mooier op.

[ Voor 25% gewijzigd door Alex) op 12-07-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boudewijn schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:34:
[...]

offtopic:
Komt ook mischien door jouw auto? :+ Die 115 moet vast wel berg af zijn trouwens ...
offtopic:
Valt best mee hoor, hij haalt op een vlakke autobahn netjes z'n 170km/u fabrieksopgave, al zul je dan die andere fabrieksopgave (1:17) definitief gedag moeten zeggen.

On-topic:
Is er overigens dat iemand weet een plek waar je suggesties/opmerkingen mbt NS materieel kunt geven?

Iets totaal onbenulligs maar wel "dom" qua detailontwerp dat vanaf de allereerste IRM opvalt en nog steeds aanwezig is: in de non-invalidetoiletten komt er altijd een kleine maar merkbare luchtstroom *uit* de afvalbak. Gevolg is dat als je een stukje tissuepapier niet goed genoeg erin duwt, het wel eens terug kan komen waaien. Totaal geen major issue, maar typisch het soort detail waar bij evt herziening wat mee gedaan kan worden. Als de mensen die ermee bezig zijn op de hoogte zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

dion_b schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:32:
[...]

offtopic:
Valt best mee hoor, hij haalt op een vlakke autobahn netjes z'n 170km/u fabrieksopgave, al zul je dan die andere fabrieksopgave (1:17) definitief gedag moeten zeggen.

On-topic:
Is er overigens dat iemand weet een plek waar je suggesties/opmerkingen mbt NS materieel kunt geven?

Iets totaal onbenulligs maar wel "dom" qua detailontwerp dat vanaf de allereerste IRM opvalt en nog steeds aanwezig is: in de non-invalidetoiletten komt er altijd een kleine maar merkbare luchtstroom *uit* de afvalbak. Gevolg is dat als je een stukje tissuepapier niet goed genoeg erin duwt, het wel eens terug kan komen waaien. Totaal geen major issue, maar typisch het soort detail waar bij evt herziening wat mee gedaan kan worden. Als de mensen die ermee bezig zijn op de hoogte zijn :)
Je kan het bij de online klantenservice van de NS kwijt.
De vraag is alleen of er wat mee wordt gedaan. Ik heb nog steeds geen reactie van ze over de verkeerde foto's die ze op hun site hebben staan bij het kopje: 'spreekbeurt informatie'.
Een Plan-U behoort immers niet tot de mat '64 generatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Laatst online: 15-09 18:48
[...]

Zal eens tijd worden idd. Die dingen zijn al jaren afgeschreven, dat ze er uberhaupt nog mee rijden is een schande. Met 30 graden in die overvolle trein zitten is echt MARTELING, want er lijkt nergens een zuchtje wind vandaan te komen (alleen als ie stil staat op station).
Ook in een SGMm ging ik van de week nog zo ongeveer dood door de hitte, dus helaas heeft meer materieel hier nog steeds last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, dat is het probleem - reguliere klantenservice is per definitie niet zo geschikt voor dit soort dingen. Zij zijn er om 80% van de vragen binnen korte tijd op te lossen. Ze hebben vast een tweede lijn om de resterende 20% op te pakken, maar daar gaat het om operationele escalaties, dingen waar mensen echt last van hebben, dingen met hoge prio dus. Idem voor evt derdelijns zaken. Er zijn weinig organisaties die goed overweg gaan met dingen die daar niet in passen, dus dingen die niet tot die eerste 80% behoren, maar niet dringend genoeg zijn om hogerop geescaleerd te worden :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Alex) schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:26:
Het zit toch ietsjes anders. Tot 1998 hadden de T'jes hetzelfde interieur als plan V (wat overigens heerlijk zit ;)), bij een revisie kwamen de huidige stoelen erin met meer coach-opstelling (wat dus behoorlijk krap is, dat geef ik toe :P). Ook werd toen de BD verbouwd naar B (daarmee verdween ook de HC ruimte en werden er zwenk/zwaaideuren geinstalleerd).

Overigens is stel 501 (Treinstel Toekomst, het prototype) niet gereviseerd en is op 18 september 2000 aan de kant gezet en vervolgens 28 mei 2002 gesloopt.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Silvos schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:12:
Natuurlijk weet ik dat deze vergelijking niet eerlijk is omdat ik standaardcijfers gebruik; sommige auto's zijn zuiniger of minder zuinig, sommige mensen zijn meer kwijt aan wegenbelasting of verzekering bij een duurdere of zwaardere auto. Maar ik vond het verbazingwekkend dat toen ik de prijzen ging narekenen voor mijn vaders en mijn auto's op een ogenschijnlijk willekeurig traject dat je dan met lpg met 1 persoon in de auto goedkoper uitbent en met benzine nauwelijks duurder. Uiteraard zul je als je regelmatiger per trein reist een kortingskaart gebruiken maar dit voordeel wordt weer teniet gedaan door het reizen met 2 personen in de auto.
Neem nog onderhoud, afschrijving en reservepotje voor herstellingen erbij. Dan betaal je vrij snel 200 à 300 euro per maand om een auto voor je deur te hebben. En nu begin je pas met brandstof te rekenen.
Mijn voornaamste conclusie was dan ook; waarom de overheid in hemelsnaam geld uitgeeft aan een vrijwel nutteloze sloopregeling ipv aan de NS omdat dit milieuvoordeel en filevoordeel oplevert ipv enkel een verwaarloosbaar milieuvoordeel.
Omdat er geen politieke reden erachter zit. In België kost het pendelen met de trein niet teveel (zeker als je de werkgeversbijdrage erbij neemt) wegens een politieke reden. In opa's tijd kon de mijnwerker treinkaartjes permitteren.

Vlaanderen was een katholiek gebied, waar de mensen braafjes onder de veilige kerktoren leefden. De steenkoolmijnen zaten voornamelijk in Wallonië met steden vol socialisten. Om te voorkomen dat de katholieke Vlamingen teveel met de Waalse socialisten in contact kwamen, moest men ervoor zorgen dat de Vlaamse mijnwerkers 's avonds onder de veilige kerktoren konden slapen.

In Nederland was er geen politieke nood om mensen goedkoop en met grote zekerheid met treinen naar huis te krijgen. Stel je voor dat ze een andere ideologie aanhangen en de partij wegstemmen.

Moet wel erbij zeggen dat een losse rit met de trein geen representatieve prijskaartje oplevert. Je moet al over meerdere ritten spreken. Anders zit je 200 à 300 euro per maand voor een auto te betalen omdat je elke vrijdagavond 5km verder rijdt voor boodschappen. Dat zijn nogal dure boodschappen?

Een maandje 50km heen en 50km terug kost bij NS 222,40 euro en bij NMBS 128,00 euro. Voor de prijs van NS zet je geen auto voor de deur en bij NBMS-prijzen helemaal niet.

Voor 27 euro per maand kan je in Vlaanderen met alle bussen en trams rondtoeren. Naast OV en treinen heb je nog werknemers die buiten de normale uren/routes gaan. Brommers en motoren zijn fiscaal aftrekbaar. Er was discussie over het afschaffen van motorkleding aftrekken.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 12-07-2009 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Stel 9597 is in NL :) Was dat niet de laatste van et spulletje (op wat losse bakken na :? )

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SleutelMan schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:41:
[...]

Overigens is stel 501 (Treinstel Toekomst, het prototype) niet gereviseerd en is op 18 september 2000 aan de kant gezet en vervolgens 28 mei 2002 gesloopt.
En om helemaal volledig te zijn: dat was omdat Plan-TT 501 iets afweek van de produktie-serie (502-531), de afmetingen van de bakken waren bijvoorbeeld iets anders, en nog meer constructie zaken.

Werd gewoon te duur om afwijkende (tov de rest van de serie) onderdelen voor één treinstel op voorraad te houden, en dan ook nog eens een revisie uit te voeren.

Overigens nog een klein detail over de 501: oorspronkelijk had deze een lage Scharffenbergkoppeling, zie foto hieronder uit begin jaren '60:

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/scans/Treinstel501.JPG

Dit is dus dezelfde koppeling als ouder materieel zoals Mat'36, Mat'40, Mat'46, Mat'54 en ook zoals bijvoorbeeld Plan-U. Toch kon hij niet gekoppeld worden met dat oudere materieel.

Later is ook de 501 voorzien van de hoge Scharffenberg-koppeling zoals de rest van het materieel (niet alleen Mat'64) die heeft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik geloof dat NedTrain misschien nog een nieuwe VIRM in elkaar wou gaan zetten met wat schade/terzijde bakken plus wat losse bakken. In Amf in de werkplaats staan nog een aantal kale en deels gevulde bakken VIRM.

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 13-07-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Silvos schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:12:
Het punt is; ik ben een groot autoliefhebber en reis dan ook vaak op die wijze. 2 dagen terug stond mijn auto echter bij de garage en was ik genoodzaakt de trein te nemen; geen slechte ervaringen maar wel stond ik verbaasd van de prijs; 12,60 euro (zonder korting/2e klas/retour) voor een ritje van Goes naar Bergen op zoom (een ritje dat met de auto 40 km is/ totaal 80 km). Nu ging ik die prijzen eens even vergelijken met de auto.

Benzine: Totaalkosten goes-bergen op zoom 12,69 euro
80 km / verbruik 1/15 x benzineprijs 1,30 = 6,29
Verrekening verzekering/wegenbelasting +- 80 euro / 1000 km per maand gemiddeld = 0,08 per km
80 x 0,08 = 6,40

Lpg: Totaalkosten goes-bergen op zoom 12,49 euro
80 km / verbruik 1/13 x lpgprijs 0,60 = 3,69 euro
Verrekening verzekering/wegenbelasting +- 110 euro / 1000 km per maand gemiddeld = 0,11 per km
80 x 0,11 = 8,80
Je rekent verkeerd. Doe hetzelfde sommetje nog eens overnieuw, maar dan moet je de auto HUREN.

Als je dat niet doet, dan moet je autobezit tegen OV-jaarkaart-bezit afmeten.

Mijn auto kostte me ooit 100 euro pmnd voor verzekering, 100 voor wegenbelasting, 100 euro voor brandstof en nog eens 100 voor reparaties, afschrijvingen etc. Per jaar 4800. De OV-jaarkaart die ik daarna kocht was net iets meer dan 3000. En dan kan je nog 3 ofzo mensen met 40% korting meenemen.

De tweede OV-aarkaart is nog eens veel goedkoper (en vergelijkbaar met een tweede auto). En de derde en vierde (voor kinderen ofzo, maar in principe gelijkstaand aan een derde en vierde auto) kosten al helemaal geen drol meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Varienaja op 13-07-2009 20:46 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 22:43
Had vandaag ook nog wat leuks (nou ja :+ )
Moest nog ff naar school, dus ging naar het station op m'n dorp waar alleen een stoptrein stop. Kom daar aan en hoor de trein al aankomen dus denk ik lekker op tijd, maar dan merk ik dat die trein toch wel aardig snel aankomt rijden. Uiteindelijk rijd deze stoptrein dus gewoon door. 8)7 Achja het was lekker weer om een stukje te fietsen. Misschien was de machinist ff in slaap gevallen ofzo :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat kan wel eens gebeuren ja. Zo hangt er naar het schijnt in Boxtel een plakkaat dat de IC 3500 doordeweeks ook in Best stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op maandag 13 juli 2009 @ 22:19:
Dat kan wel eens gebeuren ja. Zo hangt er naar het schijnt in Boxtel een plakkaat dat de IC 3500 doordeweeks ook in Best stopt.
Hooglander1 in "Het grote spoorwegentopic deel 17" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Alex) schreef op maandag 13 juli 2009 @ 22:19:
maar dat is een IC, geen stopper ;).

@Prolution: op welk station was dat? Als het tussen Nijmegen en Arnhem is kan dat voorkomen (laat staan bepaalde stations rond Amsterdam :P :X )
wildhagen schreef op maandag 13 juli 2009 @ 18:12:
[...]

En om helemaal volledig te zijn: dat was omdat Plan-TT 501 iets afweek van de produktie-serie (502-531), de afmetingen van de bakken waren bijvoorbeeld iets anders, en nog meer constructie zaken.

Werd gewoon te duur om afwijkende (tov de rest van de serie) onderdelen voor één treinstel op voorraad te houden, en dan ook nog eens een revisie uit te voeren.

Overigens nog een klein detail over de 501: oorspronkelijk had deze een lage Scharffenbergkoppeling, zie foto hieronder uit begin jaren '60:

[afbeelding]

Dit is dus dezelfde koppeling als ouder materieel zoals Mat'36, Mat'40, Mat'46, Mat'54 en ook zoals bijvoorbeeld Plan-U. Toch kon hij niet gekoppeld worden met dat oudere materieel.

Later is ook de 501 voorzien van de hoge Scharffenberg-koppeling zoals de rest van het materieel (niet alleen Mat'64) die heeft.
zie trouwens ook RM 264 geloof ik :P

[ Voor 55% gewijzigd door SleutelMan op 14-07-2009 00:42 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Wat is er leuker dan één G 2000?
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009702.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik zie die blauwe Falns steeds vaker op het Nederlandse spoor.. D8 dat die dingen verboden waren, sinds die grote ontsporing bij muiderpoort (ook al waren die groen :) )... En tja die 2 G2k's ervoor... Past mooi bij het groen eromheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Welnee, dat had meer te maken met de oude draaistellen. Dit is nieuwbouwspul. Bovendien is Falns een beschrijving van wagenkenmerken, niet een identificatie van het wagentype.

[ Voor 38% gewijzigd door Luke! op 16-07-2009 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Mm ok :) Ze waren vandaag trouwens nog steeds saampjes, met dezelfde lading :) Kzag ze rijden om 17:30 uit Arnhem richting Utrecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Thalys, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs, wordt vanaf 13 december een stukje sneller.

NS Hispeed heeft donderdag besloten dat de trein vanaf die datum over de hogesnelheidslijn (HSL) kan gaan rijden.

In de praktijk betekent dit dat een ritje van Amsterdam naar Parijs voortaan drie uur en 18 minuten duurt.

Reizigers zijn in tweeënhalf uur tijd van Rotterdam in Parijs. De reistijd op beide trajecten wordt daarmee dik een half uur verkort.

Vanaf Amsterdam tot Rotterdam rijdt de trein met 160 kilometer per uur in plaats van maximaal 140 kilometer per uur, wat nu het geval is.

Na Rotterdam wordt de snelheid opgevoerd naar 300 kilometer per uur. Tussen Antwerpen en Brussel wordt ook 160 kilometer per uur gereden.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Betere nieuws, hopenlijk laten ze de ski thalys dan op een normalere tijd vanuit amsterdam vertrekken (ipv tijd dat je alleen per auto op station kan komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

mja, het is nog een beetje met kunst- en vliegwerk: op het gedeelte Shl-Rtd kan er maar 160 km/h worden gereden omdat de pendels Asd-Rtd (met BR 186) allleen op level 1 werken. ETCS Level 1 + 2 mixen kan niet, dus de Thalys blijft op 160 km/h hangen (courtesy of our IVW). Vanaf Rtd heeft de Thalys het rijk alleen (pendel rijdt daar niet) en kan dus op level 2 door naar de HSL4 in België. Zie daar de 300 km/h :P.

Als de V250's allemaal zijn geleverd en in dienst zijn dan kan die limiet op het noordelijk deel van de HSL-Zuid verdwijnen (neem aan dat die dingen ietsjes soepeler om kunnen gaan met ETCS level 2 :P) en krijg je nog meer rijtijdbesparing. Alleen jammer van dat stukje tussen Atw en Brusz (waar op sommige stukken ook wel wat trager dan 160 km/h wordt gereden :X)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er dan tussen Antwerpen en Brussel aan de hand? Daar ligt toch ook een hsl neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, daar liggen twee klassieke lijnen, lijn 25 en lijn 27. Lijn 25 is de oude lijn die deels voor 160 km/h geschikt is, lijn 27 is de nieuwe lijn die voor 120 km/h geschikt is.
Beide lijnen liggen er niet florissant bij en vlechten zelfs om elkaar heen (bij Mechelen).
In het kader van project Diabolo wordt er nu een lijn 25N aangelegd van Schaarbeek naar Mechelen, in de middenberm van de E19.

Ik hoop wel dat de Belgen inzien dat Antwerpen-Brussel nu een missing link is en dat een van de lijnen opgewaardeerd wordt naar 250 of 300 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Minimaal jaartje of 10 verder dus ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zou ProRail eens naar moeten kijken, kunnen ze nog wat van leren:

http://www.youtube.com/watch?v=iAQPmjM2WnY&NR=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:06

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:06:
Hier zou ProRail eens naar moeten kijken, kunnen ze nog wat van leren:

http://www.youtube.com/watch?v=iAQPmjM2WnY&NR=1
Binnen 4 minuten een stuk rails gerepareerd. :+
Maar dat spoor is natuurlijk wel anders dan hier. (Geen beveiliging, geen bovenleiding en daar rijden ze niet met 140 km/u)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

4 minuten? Ik zag toch heel wat cuts in het filmpje.
En het spoor is een stuk lichter, en je moet er stapvoets overheen. Dat is leuk voor hobbybaantjes, maar Prorail kan daar niet veel van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Plus ik vind de verkanting van dat spoor op dat rechte stuk toch wel aan de enge kant. Dat spoor hoeft maar iets te verzakken en je hebt je stoomloc op zijn kant.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Maasluip schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:46:
Nee, daar liggen twee klassieke lijnen, lijn 25 en lijn 27. Lijn 25 is de oude lijn die deels voor 160 km/h geschikt is, lijn 27 is de nieuwe lijn die voor 120 km/h geschikt is.
Beide lijnen liggen er niet florissant bij en vlechten zelfs om elkaar heen (bij Mechelen).
In het kader van project Diabolo wordt er nu een lijn 25N aangelegd van Schaarbeek naar Mechelen, in de middenberm van de E19.

Ik hoop wel dat de Belgen inzien dat Antwerpen-Brussel nu een missing link is en dat een van de lijnen opgewaardeerd wordt naar 250 of 300 km/h.
er zit naar mijn weten zelfs een stukje 80 km/h in :X. Weet niet precies meer waar...

Sowieso kun je maar 100 km/h rijden door de tunnel bij Antwerpen...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er ligt ergens een mottige brug als ik het goed heb. En de rijtijden zijn er ook nog eens heel goed op aangepast, vertragingen worden er daar gewoon uitgereden.

Ik heb eens gemeten, het is 44 km van Antwerpen naar Brussel Noord. Zelfs zonder HSL (dus max 160) moet dat met 120 km/h gemiddeld kunnen als je niet in Mechelen stopt. Dat is dan al 10 minuten sneller dan nu.

[ Voor 39% gewijzigd door Maasluip op 18-07-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Mja. Aan de andere kant moest ik recent zakelijk met de trein. Zag tot mijn afgrijzen inderdaad mat64 aan komen kachelen... totdat ik besefte dat de 1e klas hier nog iets voorstelt :D.
LauPro schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:41:
Toch vind ik die sprinters veel kutter zitten dan die mat '64. Dus wat mij betreft mogen ze het interieur 1:1 overzetten.
Beste zetels in de SGMm zijn de klapstoeltjes. In de nieuwe Sprinters ben ik er nog niet uit, maar de normale zetels zijn nog een orde van grootte beroerder dan de SGMm.
--
Het vervelende van de auto vs OV prijs discussies is dat voor de meeste mensen geldt dat de auto er al staat. In de afweging OV vs auto wordt dan alleen gekeken naar de meerprijs van de extra kilometers voor de auto, zeker omdat men inderdaad naar een enkele rit kijkt. Gaan we naar oma met de trein of met de auto. Als je geen vervoer hebt wordt het plaatje in elk geval een stuk makkelijker :D

Voor structurele verplaatsingen (woon-werk) wordt dat een stuk gunstiger, doordat de autokosten dan wel veel meer worden meegenomen (want dit wordt opeens een zeer signifikant deel van de kilometrage), en het OV tarief daalt. Daarbij zijn de regelingen voor OV vaak gunstiger dan die voor eigen vervoer.

...en dat is dan nog los van de kwestie gemak. (en daarom pak ik dus de trein als ik naar het centrum moet :P)

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 18-07-2009 23:50 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die Fyra zag ik vrijdag ook , echt zo super lelijk vond ik `m niet eens maar wat me wel opviel (gevoel) is dat hij meer geluid maakte dan de ICE3 die hier (abcoude) ook altijd langskomt.
Kan iemand dit bevestigen ???

Sprinters zijn overigens gewoon zwaar slecht.
Gaan vaak kapot.
Zitten inderdaad niet lekker ,de gewone stoelen hebben de rug bobbel net iets te hoog voor mij,
de klapstoeltjes zijn zelfs ook net iets te kort.
Zien er niet uit .
Klinken niet .
enz...

Geef mij maar gewoon een loc met dubbeldekwagons , is vele malen beter in elk opzicht.

[ Voor 44% gewijzigd door enchion op 19-07-2009 00:24 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ik neem aan dat je SGMm bedoelt met de sprinters? Dat ze niet zo lekker zitten is iedereen het wel over eens geloof ik. Je moet behoorlijk lang zijn als die klapstoeltjes te kort zijn, voor mij (1.85) zijn ze prima. Ze gaan niet vaker kapot dan enig ander materieel van de NS, dat is een fabeltje. Wat wel zo is dat er op het moment meer diensten zijn voor SGMm/SLT dan er materieel beschikbaar is (komt door SLT-debacle) waardoor er vaak vervangend materieel voorbij komt. Ze klinken net zo lekker als ICM (choppers :)). En uiterlijk, tja, meningen verschillen. Doe mij die SGMm maar, beter ontwerp dan de Fyra ;). (tip: kijk vooral eens naar de neus recht van de zijkant. Ziet er dan echt hoekig uit :P).

DD-AR, waar je het over hebt (DDM-1 komt niet langs abcoude :P) is op zich goed materieel, maar juist voor lange mensen niet zo geschikt wegens het lage plafond. En daar vind ik de zittingen eigenlijk weer te kort van :P. Maar goed, zo heeft ieder zijn favoriete trein.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Mijn favoriete treinen zijn Benelux Prio, dan ICRm en daarna VIRM. SGMm komt hier (Breda) vrijwel nooit voor... volgens mij heb ik er zelfs nog nooit in gereden.

Vrijdag in een nog niet gereviseerde Koploper gezeten, en woensdag in de Bs van een Benelux-stam... zit eigenlijk best lekker, al doet 't oud aan. Waarom is dat allemaal vervangen door stoffen bekleding? Leer/nepleer lijkt me makkelijker schoon te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Zijn de stoelen in de BS vervangen dan? Ik dacht dat dat hetzelfde was als in de oude ongemoderniseerde koplopers, en de oude ICR rijtuigen?
BS gaat toch naar de sloop, hoogswaarschijnlijk. Vanaf december kan je ze gedag zeggen. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

nee stoelen in de Bs zijn niet vervangen. Hoewel de Bs'en waarschijnlijk worden gesloopt snijdt de NS zichzelf hiermee wel in de vingers uiteindelijk, er zijn immers niet genoeg BDs'en om alle stammen ICR aan te sturen als die terugkomen van NS Hispeed. (hoewel het ombouwen van Bs naar BDs een behoorlijk rotklus schijnt te zijn :P).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ijdod schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 23:42:
Het vervelende van de auto vs OV prijs discussies is dat voor de meeste mensen geldt dat de auto er al staat. In de afweging OV vs auto wordt dan alleen gekeken naar de meerprijs van de extra kilometers voor de auto, zeker omdat men inderdaad naar een enkele rit kijkt. Gaan we naar oma met de trein of met de auto. Als je geen vervoer hebt wordt het plaatje in elk geval een stuk makkelijker :D
Sommige mensen hebben een nieuwe auto van € 20.000,-- en andere mensen een 2e hands auto van € 1.000,-- voor de deur staan. De mensen met nieuwe auto's willen gewoon wat luxe en dan valt (natuurlijk) het ov meteen af. Daarnaast heb je ook mensen die vaak met een aanhanger/caravan/trailer rijden. Ook voor hun is een auto een must en is het ov zeker geen optie. :) Natuurlijk bestaat ook nog de mogelijkheid om een auto te huren, maar dat kan op een gegeven moment ook in de papieren lopen.
Veel mensen hebben dus al een auto staan, nog voordat ze de andere mogelijkheden van het ov hebben bekeken. Tja, en als je een auto hebt staan gebruik je hem natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Laatst online: 16-09 18:57
Onbekend schreef op zondag 19 juli 2009 @ 11:52:
[...]

Sommige mensen hebben een nieuwe auto van € 20.000,-- en andere mensen een 2e hands auto van € 1.000,-- voor de deur staan. De mensen met nieuwe auto's willen gewoon wat luxe en dan valt (natuurlijk) het ov meteen af. Daarnaast heb je ook mensen die vaak met een aanhanger/caravan/trailer rijden. Ook voor hun is een auto een must en is het ov zeker geen optie. :) Natuurlijk bestaat ook nog de mogelijkheid om een auto te huren, maar dat kan op een gegeven moment ook in de papieren lopen.
Veel mensen hebben dus al een auto staan, nog voordat ze de andere mogelijkheden van het ov hebben bekeken. Tja, en als je een auto hebt staan gebruik je hem natuurlijk ook.
Grappig, ik vind het best luxe dat ik onderweg even mijn mail kan checken. Dan is de "luxe" van de auto opeens snel ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik zat gisteren met een Amerikaan te chatten, en zij was er stellig van overtuigd dat de NS een overheidsbedrijf is, en dat er een onbeperkte stroom aan subsidies richting NS gaat. Ook zou volgens haar NS gewoon gratis op de rails mogen rijden, en zouden de private cargovervoerders ook allemaal in overheidshanden zijn.

Toen ik vervolgens vertelde over Veolia's machinisten, die vaker dan anderen door rood rijden, en ik vertelde dat dat kan worden opgelost maar dat Veolia geen zin heeft om voor ATB-Vv te betalen, was het antwoord "Maar Veolia krijgt toch subsidies?". Het wilde er i.i.g. niet in dat al die bedrijven privaat zijn (en NS verzelfstandigd). Volgens haar zijn wij een stel communisten hier (al werd me niet duidelijk waarom).

Ik heb op verschillende plekken gezocht en wat ik kon vinden is dat NS alleen subsidie krijgt als een lijn onrendabel blijkt te zijn, maar dat ze verder afhankelijk zijn van de opbrengsten van o.a. het hoofdrailnet. In het jaarverslag kan ik niks vinden over subsidies e.d.

Kan iemand mij toevallig vertellen, hoe dat precies zit? Ben wel benieuwd eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op zondag 19 juli 2009 @ 15:40:
Ik zat gisteren met een Amerikaan te chatten, en zij was er stellig van overtuigd dat de NS een overheidsbedrijf is, en dat er een onbeperkte stroom aan subsidies richting NS gaat. Ook zou volgens haar NS gewoon gratis op de rails mogen rijden, ...
Is in feite natuurlijk gewoon waar, want het tarief dat NS moet betalen is absoluut niet kostendekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Enfer schreef op zondag 19 juli 2009 @ 12:25:
Grappig, ik vind het best luxe dat ik onderweg even mijn mail kan checken. Dan is de "luxe" van de auto opeens snel ver te zoeken.
Je hebt óf de ene luxe, óf de andere. Jij verkiest je e-mail lezen boven bijvoorbeeld het luisteren naar harde muziek. Zo maakt iedereen zijn eigen keuze.

Reactie op Alex:
Tot zover ik weet krijgt de NS alleen subsidie om onrendabele lijnen te exploiteren. Daarnaast zijn er variabele subsidies voor bijvoorbeeld internet in de trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 16:48:
[...]

Is in feite natuurlijk gewoon waar, want het tarief dat NS moet betalen is absoluut niet kostendekkend.
Maar die subsidies gaan dan naar ProRail, niet naar NS. NS betaalt een vast bedrag (gemiddeld iets van €0,70 per trein per kilometer en €3 per stop op een station) en daarvoor mogen zij dus hun treinen laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar het railvervoer kan dus niet haar eigen broek ophouden. In feite is ongeveer 50% van het bedrag dat de overheid jaarlijks aan *Rail betaalt subsidie aan NS.

Dat er subsidie gegeven moet worden is ook bijna onvermijdelijk, omdat de overheid een enormr hoeveelheid regels oplegt aan het railvervoer. Een km in een trein is veiliger dan een km in bijv. een taxi, maar dat kost dus ook wat.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:45:
Ja, maar het railvervoer kan dus niet haar eigen broek ophouden. In feite is ongeveer 50% van het bedrag dat de overheid jaarlijks aan *Rail betaalt subsidie aan NS.
Je bedoelt misschien hetzelfde maar ik zet het even anders neer:
Een bedrijf streeft ernaar om zoveel mogelijk winst te maken. De NS zou dan de onrendabele lijnen eruit gooien, en dan is het overige railvervoer prima winstgevend. Echter, om te voorkomen dat al die lijnen afgestoten worden (en de overheid het ov wil stimuleren) wordt er subsidie gegeven om op onrendabele lijnen elk halfuur een trein te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik heb het nergens over de lijntjes in het achterland. Ook voor het gebruik van de lijnen A'dam - R'dam en A'dam - Utrecht betaalt de NS (voor hun % gebruik) minder dan de werkelijke kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 13:24
Toen ik vervolgens vertelde over Veolia's machinisten, die vaker dan anderen door rood rijden, en ik vertelde dat dat kan worden opgelost maar dat Veolia geen zin heeft om voor ATB-Vv te betalen, was het antwoord "Maar Veolia krijgt toch subsidies?".
Linkje naar een tekst waar dat staat? Niet om te flamen maar uit intresse :). Wil wel eens weten waarom ik iedere dag mijn leven waag in een Veolia-trein ( ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nou...

Treinmachinisten Veolia met notitieblok in cabine
FNV Spoor: Machinisten regiotreinen rijden vaak door rood
FOK!: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

Connexxion en Veolia zitten dus relatief vaak in de fout... wat ernstige gevolgen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ah, dus verzin je maar dat Veolia niet wil betalen voor ATB-vv ? *snap*

Modbreak:Nutteloze toevoeging verwijderd. Users neme aanstoot van dergelijke trollerige reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door Steffie op 20-07-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat zijn zaken die ik elders heb gelezen, onder andere op OHIH. Maar als Van Setten zegt dat "het beveiligingssysteem niet werkt onder 40 km/h" (wat correct is bij ATB-EG, niet bij -Vv), dan betekent dat dus dat die GTW's niet van ATB-Vv zijn voorzien. Of ze zijn dat wel, maar Van Setten weet dat zelf niet.

Hoe dan ook, een slechte zaak als je het mij vraagt.

[ Voor 70% gewijzigd door Alex) op 19-07-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

erhm, even iets in die richting. Ik weet dat treinen met ATB-NG ook ATB-EG geschikt zijn. Nu weet ik ook dat ATB fase 4 installatie en hoger (SLT heeft fase 5) met een simpele software-upgrade geschikt zijn te maken voor ATB-vv. Gezien de leeftijd van de GTW's zou ik gokken dat de NG/EG installatie gewoon een fase 4 is en dus simpel aan te passen moet zijn. Of is dat wishful thinking? :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

SleutelMan schreef op zondag 19 juli 2009 @ 11:21:
nee stoelen in de Bs zijn niet vervangen. Hoewel de Bs'en waarschijnlijk worden gesloopt snijdt de NS zichzelf hiermee wel in de vingers uiteindelijk, er zijn immers niet genoeg BDs'en om alle stammen ICR aan te sturen als die terugkomen van NS Hispeed. (hoewel het ombouwen van Bs naar BDs een behoorlijk rotklus schijnt te zijn :P).
En de 1800 locs gaan ook langzamerhand terzijde :P.
Misschien dat de NS van een paar ICR's dan weer een BDs maakt ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

er is nu een licht overschot geloof ik (enkele reserve exemplaren), maar Hispeed heeft iets van 12 stammen in gebruik. Gezien de leeftijd en recente revisie neem ik aan dat ze gewoon door de NS worden gebruikt, alleen is het wel getrokken materieel wat ze liever niet in bepaalde series hebben (langere stationnementen, trager optrekken etc.). Probleem is dat 10 bakken ICR op sommige trajecten in de spits niet genoeg capaciteit hebben. Naast een tekort aan ICR is dat volgens mij 1 van de redenen waarom de serie 1900 (Den Haag-Venlo( nog niet helemaal met ICR rijdt. andere IC series waarin je ze eventueel kan hebben zijn 3500 (Eindhoven-Schiphol) en...?

In de 3500 wil je ze eigenlijk niet hebben wegens de spitsdrukte (VIRM zit dan al nokvol) en in de serie 800 Alkmaar-Maastricht/Heerlen is het niet handig wegens het splitsen in Heerlen (of het moet weer zoals vroeger om het uur naar Maastricht/Heerlen zijn). Alle andere IC series zijn alleen met ICM of VIRM te rijden i.v.m. perronlengte of drukte op het traject of het keren op een andere serie.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In de 3600 (Roosendaal - Zwolle) rijdt er een hoop ICRm rond (7 bakken). Alleen in de spits rijdt er geloof ik VIRM. En soms, bijvoorbeeld als het laat is of in de weekenden, een VIRM-IV'tje.

[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 20-07-2009 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Volgens haar zijn wij een stel communisten hier (al werd me niet duidelijk waarom).
Een hoop Amerikanen hebben nogal extreme opvattingen over alles wat met overheid te maken heeft en men heeft nogal vaak de gewoonte om te overdrijven. Zo wordt heel Europa vaak afgeschilderd als een Marxistische heilstaat.

Maar je kan het ze niet kwalijk nemen, zo'n enorm rotsvast vertrouwen in je eigen systeem is ook wel noodzakelijk wil men er nog enigszins achter hun eigen systeem staan, gezien bijvoorbeeld de staat van de meeste infrastructuur in Amerika.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

defiant schreef op maandag 20 juli 2009 @ 02:07:
Maar je kan het ze niet kwalijk nemen, zo'n enorm rotsvast vertrouwen in je eigen systeem is ook wel noodzakelijk wil men er nog enigszins achter hun eigen systeem staan, gezien bijvoorbeeld de staat van de meeste infrastructuur in Amerika.
IK zou eerder zeggen vanwege de staatsschuld van $10.000.000.000,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 13:24
Ah ja die had ik ook met Google gevonden. Ik lees OHIH nog eens door. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hehe, zoek de fout

http://blog.bab2501.nl/2008/06/gele-borden-spoorloos.html

[ Voor 39% gewijzigd door Cheesy op 21-07-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Nee, Ze zijn niet weg gehaald ze staan er nog steets,
[...]
Fout gevonden! :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zoek de (eigen dubbele) fout, deel 2.

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/amersfoort_harderwijk_amsterdam.jpg
Hint: we staan op station Amersfoort

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 22-07-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Dat dit ook mogelijk is met de digitale versie :X.
Bij de CTA's is het wel bekend.

Oh ja, voor de geinteresseerden, een beetje laat, maar toch nog een mooi fotoboek met foto's van de opendag welke twee maanden geleden was in Alkmaar. :>

>> Klik hier <<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Het grappige is dat het connexxion logo er nog wel staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Cheesy schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 18:58:
Het grappige is dat het connexxion logo er nog wel staat :P
En hoe had je gedacht van Amersfoort naar Harderwijk te gaan via de getoonde via-locaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Luccus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:15:
[...]
En hoe had je gedacht van Amersfoort naar Harderwijk te gaan via de getoonde via-locaties?
Vandaar dat ik typte "dubbele fout" ;)

Harderwijk is volgens mij ook nooit een eindstation. Zou van de stoptrein Utrecht-Zwolle moeten zijn
En die andere 2 stops zijn volgens mij van de IC's naar Schiphol.
Pagina: 1 ... 46 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.