Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.078 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Nieuwsflits:
Op het station in Zwolle is zojuist een goederentrein in botsing gekomen met een personentrein.

Daarbij zijn vermoedelijk gewonden gevallen. De hulpdiensten zijn met groot materieel uitgerukt. Nadere informatie volgt.
Bron: RTV Oost
En hier is uw verslaggever uit Zl: een stopper naar Ut, vermoedelijk trein 5634, gereden door de LED-DD-AR, is in botsing gekomen met een ACTS-containertrein ri Amf, getrokken door een 1600, welke over sp1 reed. De aanrijding heeft waarschijnlijk op wissel 79B plaats gevonden. Er staan voertuigen naast de rails, in ieder geval van de ACTS-trein, want er zit ook een knik in sp12 (perron Kamperlijntje). Verder zijn alle hulpdiensten vertegenwoordigd. Meer weet ik ook niet dus ga ook niet vragen.
Aldus een mod van Somda. Sporenplan van Zwolle
Gewonden bij treinbotsing in Zwolle
Uitgegeven: 29 mei 2009 10:53
Laatst gewijzigd: 29 mei 2009 10:55

ZWOLLE - Bij een botsing tussen een goederentrein en een personentrein op het station in Zwolle zijn enkele gewonden gevallen.

Dat meldde de politie vrijdag. Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail bevestigde het ongeval maar kon nog geen details melden.
Nu.nl

[ Voor 71% gewijzigd door IJnte op 29-05-2009 10:59 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu.nl artikel is geupdate:
Een woordvoerster van ProRail zegt dat van de goederentrein drie wagons zijn ontspoord. Er zitten geen gevaarlijke stoffen in.

Alle reizigers hebben de stoptrein verlaten. Het ongeluk gebeurde op de lijn tussen Zwolle en Utrecht. Er is daar geen treinverkeer mogelijk.
Lijkt dus allemaal mee te vallen. Dat iedereen de trein verlaten heeft wekt iig de indruk dat de verwondingen licht zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het betreft inderdaad tr 5634 en de goederentrein is ACTS tr 50063 uit Lw.
Voor de statistieken.. 1 lichtgewonde overigens (iets met een hand ofzo..). 3 Wagons van de cargo liggen uit de rails..
Afbeeldingslocatie: http://rtvoost.nl/images/T3/Origineel/27704.jpg
De politiewoordvoerder heeft het over een "ontsporende goederentrein" .. Dus dat zou betekenen dat die cargo al ontspoord was, voordat de stoptrein erin gereden was (of dus geraakt was door de ontspoorde wagsons)..

[ Voor 70% gewijzigd door IJnte op 29-05-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJnte schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:29:
De politiewoordvoerder heeft het over een "ontsporende goederentrein" .. Dus dat zou betekenen dat die cargo al ontspoord was, voordat de stoptrein erin gereden was (of dus geraakt was door de ontspoorde wagsons)..
99% kand dat deze man ook maar wat zegt, en dat je er niets uit kan concluderen.
Alle reizigers hebben de stoptrein verlaten. Het ongeluk gebeurde op de lijn tussen Zwolle en Utrecht. Er is daar geen treinverkeer mogelijk.
Er liggen zo te zien i.d.d. maar iets van 12 sporen naast ofzo, dat is veel te krap om nog een trein over te laten rijden. Of ze hebben voor de veiligheid maar het hele traject Amersfoort - Zwolle stroomloos gemaakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens TT751 is er geen treinverkeer mogelijk vanuit alle richtingen naar Zwolle :X Crisismanagment en impactbestrijding bij Prorail -O-

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prorail heeft vandaag ook helemaal geen tijd voor dit soort onzin, ze zijn net hun site aan het updaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens de actuele vertrektijden van mobiel.ns.nl is het iets minder dramatisch: IJssellijn en Zwolle-Enschede rijden nog, de rest is geschrapt.

Snap ik alleen nog niet waarom Emmen niet rijdt.

En op twitter. Zo te zien is het toch een eind buiten het station.

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 29-05-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1dz7faagslv.jpg
DDAR staat toch wel wat scheef :X

[ Voor 24% gewijzigd door IJnte op 29-05-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zo, dat is me het OV-dagje wel.

Eerst een wisselstoring ergens tussen Amersfoort en Barneveld-Noord, waardoor ik 45 minuten in de bus zit.
Kom je op Amersfoort blijkt precies bij Zwolle het ongeluk zijn te gebeurd waardoor er alleen 1 stoptrein rijdt naar Wezep.
Natuurlijk zit die al overvol vakantiegangers, en dan nog zou ik in totaal zo'n 3 uur moeten rijzen naar Zwolle.
Ik besluit om terug te gaan naar Barneveld-Centrum, maar natuurlijk is er weer nergens Connexxion info te vinden.
Gelukkig blijkt de seinstoring voorbij en kan ik een half uur later weer naar huis...
Lekker thuis-werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:04

djidee

Mr. Slungel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:01:
Er liggen zo te zien i.d.d. maar iets van 12 sporen naast ofzo, dat is veel te krap om nog een trein over te laten rijden. Of ze hebben voor de veiligheid maar het hele traject Amersfoort - Zwolle stroomloos gemaakt.....
Het ongeval is gebeurd in de wisselstraat die de toegang bied vanaf de hoofdsporen vanuit Amersfoort naar de perron sporen. Er ligt 1 spoor naast, welke volgens mij meestal als opstelterrein gebruikt wordt, dus ik weet niet of men daar treinen langs kan laten rijden. De achterkant van de containertrein staat waarschijnlijk nog in de wisselstraat aan de oostkant. Tevens denk ik dat zowieso de sporen 1 en 3 stroomloos staan... Lange treinen naar Groningen kun je dus ook niet kwijt (er wordt gependeld tussen Zwolle en Meppel met DM'90), vandaar naar Groningen/Leeuwarden.

edit: Enschede (diesel) en Deventer (spoor 6/7 vanuit Oost goed te bereiken) rijden ook, Emmen niet... Gok dat er een flink deel stroomloos is... Dat men met DM'90 gaat pendelen vind ik wel getuige van goede bijsturing..

[ Voor 11% gewijzigd door djidee op 29-05-2009 13:03 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Maasluip schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:12:
Snap ik alleen nog niet waarom Emmen niet rijdt.
Dat spoor ligt in het verlengde, dus ga er vanuit dat daar de stoom van de bovenleiding vanaf gehaald is.

[ Voor 3% gewijzigd door silverstorm op 29-05-2009 13:23 ]

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2s182zm.jpg
:w spoor 12 Zwolle :w + :w stroomafnemer 1600 :w

[ Voor 15% gewijzigd door IJnte op 29-05-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:36

DDX

Maar die trein heeft toch nooit over dat stukje spoor gereden ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Klopt, maar is waarschijnlijk door de zijdelingse impact van de DDAR op de goederentrein verschoven, samen met spoor 11 (wat dus niet te zien is omdat er een trein op staat).. Het zit allemaal aan elkaar vast, en zeker rondom zo'n wissel hoeft er maar 1 kant te verschuiven (in dit geval door een aanrijding), en iets anders schuift mee..
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3335/3575135467_aced463412_o.jpg

Hoop foto's van Stefanuzz: Flickr

[ Voor 22% gewijzigd door IJnte op 29-05-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Mooie foto's op Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Aangezien ik in Zwolle woon ook wat plaatjes van mijn hand:
Afbeeldingslocatie: http://i213.photobucket.com/albums/cc298/il_commendatore/Aanrijding%20Zwolle%2029%20mei%202009/Zl_aanrijding20090529_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i213.photobucket.com/albums/cc298/il_commendatore/Aanrijding%20Zwolle%2029%20mei%202009/Zl_aanrijding20090529_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i213.photobucket.com/albums/cc298/il_commendatore/Aanrijding%20Zwolle%2029%20mei%202009/Zl_aanrijding20090529_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i213.photobucket.com/albums/cc298/il_commendatore/Aanrijding%20Zwolle%2029%20mei%202009/Zl_aanrijding20090529_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i213.photobucket.com/albums/cc298/il_commendatore/Aanrijding%20Zwolle%2029%20mei%202009/Zl_aanrijding20090529_5.jpg

Het nog in de rails staande gedeelte van de goederentrein werd trouwens weggesleept door een Strukton-loc net op het moment dat ik weer naar huis ging.

[ Voor 8% gewijzigd door Commendatore op 29-05-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 22:23

Luke!

#Treinbaas
Vandaag over de grens gevallen: de SLeTten 2409 (via Herzogenrath) en 2609 (via Venlo).

Mooi weer-foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009486.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009490.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009492.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009495.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009499.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009503.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009505.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009510.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 29-05-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Verbaast me dat de SLT nog wordt afgeleverd aangezien de firmware/software veel fouten gaf.

Trouwens, de verstoringen in Zwolle kunnen nog wel het hele weekend duren..

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Kun je die computers enzo dan niet gewoon uitschakelen? Een bevriende machinist vertelde me dat hij wel eens problemen heeft met de software van een VIRM, en dat hij dan de boel uitschakelt en gewoon lekker verderrijdt en dan geen enkel probleem heeft.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Bij de SLT is het zowiezo niet alleen het diagnose systeem, maar ook de software voor de aansturing van de trein, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 04:46:
Kun je die computers enzo dan niet gewoon uitschakelen? Een bevriende machinist vertelde me dat hij wel eens problemen heeft met de software van een VIRM, en dat hij dan de boel uitschakelt en gewoon lekker verderrijdt en dan geen enkel probleem heeft.
Knappe machinist. Je kunt het ding hooguit resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

GoldenSample schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:43:
Nee want een andere oplossing is zo simpel hè? en zo veilig, moeten ze lekker de overweg open houden en de volgende keer hebben ze met een beetje pech een touringcar met 2 schoolklassen er in te pakken.
Nee, de oplossing zou zijn: de bomen gaan 5 minuten dicht, daarna gaat het sein op rood (voor de trein) en de spoorbomen open. De overweg kan dan alleen nog met een lage snelheid worden 'opengereden' totdat de storing is opgelost.
nee maar geloof je nu echt dat dit al tientallen jaren pure onwil is?
Het is gewoon een verdomd starre houding bij railrijdend Nederland en die moet eens worden omgebogen. Ik ben - nogmaals - van mening dat een groot gedeelte interstedelijk fileleed voorkomen kan worden als overwegen nog strakker worden afgesteld en zeker als er veel adequater wordt gereageerd op dergelijke storingen.
jaja, jij hebt er verstand van hoe snel een zware ertstrein oid stopt?
Tja ook die moeten binnen een bepaalde wettelijke afstand kunnen stoppen lijkt mij. En uiteindelijk moet gewoon het goederen en personenvervoer compleet gescheiden zijn imo. Bedoel die oorverdovende ijzerwinkel door utcs elke keer is ook nergens goed voor.
silverstorm schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:50:
LauPro, waarom jij een overwegfobie hebt, ontgaat me...
Goed lezen, ik heb geen overwegfobie. Hoe meer overwegen (liever ongelijkvloers) hoe beter aangezien menig stadskern nog steeds in stukken wordt gereten voor spoor (geldt ook voor wegen). Ik denk wel dat de onbewaakte overwegen van nog extra borden/gevarensymbolen moeten worden voorzien.
Het systeem is zo gebouwd dat het de veiligheid garandeert, mits men de waarschuwingen niet negeert. Is een overweg lang dicht, dan keer je je auto en rijdt je om. Daarvoor is tomtom uitgevonden.
Die veiligheid komt in het geding als overwegen te lang gesloten zijn. Zoals eerder gezegd: Wolf.
Ik vraag mij af hoevaak en hoelang jij echt voor een overweg staat te wachten. Ik denk dat prorail erg wil weten. Blijkbaar veroorzaakt jij of jouw auto iets waardoor er regelmatig overwegen in storing vallen.
Ja nu je het zegt is het wel frappant! Elke keer als ik de luxe grill van mijn bus (was nog 300 euro extra destijds) zo net even tegen die spoorboom parkeer dan weigert die vaak om nog open te gaan waardoor ik er tientallen minuten vast sta!
Tja als de communicatie faalt, accepteer je dat er een trein met 140km/h in een schoolbus rijdt, de trein ontspoort en de tegemoetkomende trein (140km/h) ook vol treft. Als jij zo'n verantwoordelijkheid op je durft te nemen, heb je echt lef.
Zie bovenstaande oplossing.
Als mijn kinderen door zoiets gezeur zouden krijgen op school dan zou ik wel even contact opnemen met de school.
Dit geeft dus maar weer aan hoeveel maatschappelijke impact dergelijke overgangen hebben. Kinderen komen te laat op school, telaat briefje, decaan gaat bellen, ouders gaan praten etc etc. Allemaal dingen die niet nodig zouden moeten zijn.
Luccus schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:58:
[...]
Gewoon zekering eruit trekken?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:49:
[...]
Het is gewoon een verdomd starre houding bij railrijdend Nederland en die moet eens worden omgebogen.
Nee, jij vindt dat dat moet, en anderen zijn het schijnbaar niet met jou eens.
[...]
Gewoon zekering eruit trekken?
Waardoor je complete diagnosesysteem en wie weet ook de ATB eruit ligt? Wer keine Ahnung hat...

[ Voor 40% gewijzigd door Luke! op 30-05-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:16:
[...]
Waardoor je complete diagnosesysteem en wie weet ook de ATB eruit ligt? Wer keine Ahnung hat...
Meestal zit dat toch allemaal op gescheiden groepen? Dus kan kan je ATB aanlaten. Tja dat diagnosesysteem is denk ik niet zo heel erg als je nog een paar ritten moet. Of zitten hier ook de deuren op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:20:
[...]
Meestal zit dat toch allemaal op gescheiden groepen? Dus kan kan je ATB aanlaten. Tja dat diagnosesysteem is denk ik niet zo heel erg als je nog een paar ritten moet. Of zitten hier ook de deuren op?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb wel eens een foto gezien van een kastje in een cabine dat met 4 schroefjes vast zat. Menig machinist zal een schroevendraaier bij zich hebben om even het eea te inspecteren. In dit bewuste kastje zat alleen een kabeltje naar een communicatiemodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:34:
[...]
Ik heb wel eens een foto gezien van een kastje in een cabine dat met 4 schroefjes vast zat. Menig machinist zal een schroevendraaier bij zich hebben om even het eea te inspecteren. In dit bewuste kastje zat alleen een kabeltje naar een communicatiemodule.
En de verband met het voorgaande is?

Iemand al fatsoenlijke foto's gezien van de GTW-lawine op de Heuvellandlijn vanwege Pinkpop deze dagen of moet ik daar zelf weer naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens mij is het zo dat wat de V-IRM heeft een uitgebreid diagnose systeem is. De V-IRM kan geloof ik wel zonder dit systeem rijden (hoewel het niet practisch is vanwege de missende diagnostiek).

Maar ik geloof dat de SLT dit hele systeem niet alleen als diagnose systeem gebruikt, maar als complete boordcomputer. Je moest eens weten wat er allemaal geautomatiseerd gaat als de je VIRM vergelijkt met de SLT. De remproef gaat o.a bij de SLT volledig automatisch, en de manier van tractie geven is ook stukken simpeler (zonder zwakveld-schakelaars en weet ik veel wat).

Maar goed, nu nog een keer de MCN lief aankijken als er binnenkort weer een trein uit de 9800-serie kop gaat maken op Ut, zodat ik eens de SLT nader kan bestuderen :P. Op de open dag in Amr was er haast niks boeiends aan te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 30-05-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luccus schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:58:
[...]
Ik herhaalde ook alleen maar wat hij zei, ik heb niet zoveel verstand ervan, terwijl hij al 28 jaar als mcn werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

AW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:47:
Volgens mij is het zo dat wat de V-IRM heeft een uitgebreid diagnose systeem is. De V-IRM kan geloof ik wel zonder dit systeem rijden (hoewel het niet practisch is vanwege de missende diagnostiek).

Maar ik geloof dat de SLT dit hele systeem niet alleen als diagnose systeem gebruikt, maar als complete boordcomputer. Je moest eens weten wat er allemaal geautomatiseerd gaat als de je VIRM vergelijkt met de SLT. De remproef gaat o.a bij de SLT volledig automatisch, en de manier van tractie geven is ook stukken simpeler (zonder zwakveld-schakelaars en weet ik veel wat).

Maar goed, nu nog een keer de MCN lief aankijken als er binnenkort weer een trein uit de 9800-serie kop gaat maken op Ut, zodat ik eens de SLT nader kan bestuderen :P. Op de open dag in Amr was er haast niks boeiends aan te zien.
qua bediening bedoel je? Het is met SLT nog veel makkelijker geworden, gecombineerde tractie/rem bediending op 1 pookje :P.

Wat betreft de vergaande automatisering van SLT (en VIRM), het scheelt aardig wat werk maar in geval van een storing (waar de SLT's in de proefperiode aardig last van hadden) kun je als mcn vrijwel niets, dan moet direct een storingsmonteur erbij komen...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Die veiligheid komt in het geding als overwegen te lang gesloten zijn. Zoals eerder gezegd: Wolf.
Nee. De veiligheid komt in het geding omdat mensen toch over de gesloten overwegen gaan rijden.

Vroeger werd er meer gecontroleerd door de spoorwegpolitie bij overwegen. Ze hadden ook een rechtstreekse lijn met de tdl. Nu moet het via een backoffice van prorail, die niet/onder- bemand schijnt te zijn.

Het punt om overwegen een bepaalde tijd te sluiten en vervolgens weer open te laten gaan, om veilig het toeleidend sein op rood te krijgen, lijkt me een goed punt. Waarom dit niet ingevoerd is weet ik niet. Vermoedelijk heeft het iets te maken met de kosten omdat je wel heel veel complexiteit toevoegt. Maar LauPro opper het idee eens bij prorail. Misschien doen ze er iets mee.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:36:
[...]
Dat men soms maar gewoon kastjes plaatst omwille van tijdsbesparing. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat het uitschakelen van zo'n systeem zo'n helse opgave is.
silverstorm schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:26:
[...]
Het punt om overwegen een bepaalde tijd te sluiten en vervolgens weer open te laten gaan, om veilig het toeleidend sein op rood te krijgen, lijkt me een goed punt.
Volgens mij liep de hele discussie stuk op dit punt. Ik zal het Prorail eens overleggen.

* LauPro overigens stiekem zelf ook trainspotter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52

DinX

Motormuis

Hier in België heeft de NMBS z'n eerste geval van trainsurfen ...
Een jongetje van 13 jaar heeft twintig minuten lang voor de kick aan de buitenkant van een rijdende trein gehangen. De trein haalde intussen snelheden tot 160 kilometer per uur. De jonge treinsurfer viel in de buurt van het station van Halle van de trein, raakte ernstig gewond en werd pas een uur later gevonden. De NMBS is in alle staten. Het parket van Brussel is een onderzoek gestart. (belga/vsv)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:00
[...]
Nee, de oplossing zou zijn: de bomen gaan 5 minuten dicht, daarna gaat het sein op rood (voor de trein) en de spoorbomen open. De overweg kan dan alleen nog met een lage snelheid worden 'opengereden' totdat de storing is opgelost.
[...]
Er staat niet altijd een sein bij een overweg en als die er wel staat heeft die meestal geen directe relatie met de overweg.
Het sein kan op groen staan bij een open overweg.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
DinX schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:35:
Hier in België heeft de NMBS z'n eerste geval van trainsurfen ...

[...]
Tot 160 km/h? Was hij dan aan een hogesnelheidstrein gaan hangen ofzo? De baanvaksnelheid van spoorlijn 94 is 140 km/h... al ligt de HSL-1 er wel vlakbij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Alex) schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:55:
[...]

Tot 160 km/h? Was hij dan aan een hogesnelheidstrein gaan hangen ofzo? De baanvaksnelheid van spoorlijn 94 is 140 km/h... al ligt de HSL-1 er wel vlakbij natuurlijk.
Ik dacht dat er een stuk ongebruikt HSL traject is dat gebruikt wordt door normale treinen.
Een I11 zou daar 160 kunnen lijkt me ?
Dat kan dan IC H (19xx - Mouscron - Tournai - Ath - Enghien - Halle - Brussel - Schaarbeek) geweest zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door DinX op 30-05-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hmm, nu je het zegt... er liggen 2 doorgaande HST-sporen bij Halle... waarschijnlijk hing hij er daar dan aan.

Edit:
Lijn 96N is de verbinding tussen Brussel-Zuid en HSL 1. Het baanvak Y Ruisbroek - Halle werd einde 1997 geopend. De verbinding tussen Brussel-Zuid en Y Ruisbroek, met een "fly-over" in Brussel-Zuid, werd later aangelegd en eind 2006 in dienst genomen. Geëlektrificeerd dubbelspoor, Vmax 160 km/u (wordt 220 km/u).
Dan zal het wel op 96N zijn geweest...

[ Voor 63% gewijzigd door Alex) op 30-05-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Alex) schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 18:03:
Hmm, nu je het zegt... er liggen 2 doorgaande HST-sporen bij Halle... waarschijnlijk hing hij er daar dan aan.
Klopt. Welke juist weet ik niet. Er zijn enkele verbindingen die bijvoorbeeld niet met M6 rijtuigen gereden kunnen worden omdat die te hoog zijn voor HSL trajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 11:44
[...]
Iemand al fatsoenlijke foto's gezien van de GTW-lawine op de Heuvellandlijn vanwege Pinkpop deze dagen of moet ik daar zelf weer naartoe?
Heb het niet gezien maar logisch beredeneerd en van hetgeen ik van vrienden gehoord heb was het een groot drama. Vorig jaar hebben ze daar VIRM voor ingezet. Veolia denkt een VIRM in een GWT te kunnen krijgen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
[...]

Ik weet niet wat jij onder "fatsoenlijk" verstaat, maar bij deze een aantal foto's :
Klik
Klik

Daarnaast ook 12 bakken VIRM naar Heerlen (niet naar Maastricht dit keer)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Tha_T schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 18:09:
[...]
Heb het niet gezien maar logisch beredeneerd en van hetgeen ik van vrienden gehoord heb was het een groot drama. Vorig jaar hebben ze daar VIRM voor ingezet. Veolia denkt een VIRM in een GWT te kunnen krijgen :')
Het vervoer verloopt prima; de pendel Heerlen - Landgraaf wordt met tien bakken GTW gereden. Overigens is er vorig jaar toch geen IRM ingezet? Toen pendelde Veo ook en was het stukje naar Kerkrade verbust meen ik me te herinneren.

Diesels in actie:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009514.jpg

@ IJnte: Niet dat in ieder geval. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 30-05-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

2 foto's van de schaduwkant van een trein zodat je niet veel ziet. Dan heb je nog de etiquette van de treinfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

rapture schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 20:00:
2 foto's van de schaduwkant van een trein zodat je niet veel ziet. Dan heb je nog de etiquette van de treinfotografie.
Wauw. Zo krijg je echt elke creativiteit uit een op zich creatieve bezigheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Die tips zijn allemaal een beetje open deur, niet tegen de zon in fotograferen en een beetje leuke unieke compositie verzinnen zijn toch wel de basisregels van fotografie. De rest van de richtlijnen zijn daar allemaal afgeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Kort vraagje, deze trein staat al een aantal dagen bij ons op t spoor voor de deur. Waarom staat deze hier :? (houdt immers al t hele weekend een spoor bezet en normaliter is t aardig druk hier) en wat doet ie :?

Trein

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Wordt er nu in de praktijk ook met diesel GTW's en elektrische GTW's gecombineerd gereden? Pinkpop lijkt me namelijk een uitgelezen kans daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Tekn0z schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:38:
Kort vraagje, deze trein staat al een aantal dagen bij ons op t spoor voor de deur. Waarom staat deze hier :? (houdt immers al t hele weekend een spoor bezet en normaliter is t aardig druk hier) en wat doet ie :?

[afbeelding]
Dat is een werktrein voor werkzaamheden aan het spoor, ze zullen dus wel aan het spoor bezig zijn daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Normaliter begin je met te vermelden waar "'t spoor voor de deur" is. ;) Gezien de Brabantportalen vermoed ik Breda - Roosendaal en daar zijn dit weekend werkzaamheden zoals je op o.a. Teletekst kunt zien.
Commendatore schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:39:
Wordt er nu in de praktijk ook met diesel GTW's en elektrische GTW's gecombineerd gereden? Pinkpop lijkt me namelijk een uitgelezen kans daarvoor.
Nee, geen noodzaak toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Luke! op 31-05-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Wellicht zou het een nuttige toevoeging zijn als je vermeldt waar 'bij ons op t spoor voor de deur' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Commendatore schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:39:
het is wel een optie natuurlijk, maar voor zover ik begrijp worden de E-GTW's uit de sneltreindienst onttrokken voor de zogenaamde pinkpop-pendel (Heerlen-Landgraaf) en worden ze in de normale dienst vervangen door setjes D-GTW's. Vind het zelf ook jammer dat er geen combinatie voorkomt.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

CyBeR schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:23:
[...]

Inderdaad, laten we allemaal dezelfde 45-graden plaat gaan schieten. Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Frank Martin schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:39:
[...]
Inderdaad, laten we allemaal dezelfde 45-graden plaat gaan schieten. Wauw.
Dan begrijp je duidelijk de essentie van die pagina niet, nl. het voorkomen van hopeloze bagger zoals de hier gelinkte foto's van die E-GTW's. Dat heeft niks met wel of geen creativiteit te maken maar het niet niet begrijpen en/of kunnen toepassen van de basis(regels) van fotografie.

[ Voor 17% gewijzigd door Luke! op 31-05-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
Ik reis iets van 15000 km per jaar met de trein, en ik vraag me als leek al een tijdje een paar dingen af:

- Hoe worden wissels bediend? Doet de machinist dat, of gebeurt dat vanuit een centraal punt?
- Als er een wissel verkeerd staat, wat gebeurt er dan? De trein zal dan verkeerd afslaan, maar ziet de machinst dat vooraf op een beeldscherm o.i.d.?
- Hoeveel ziet de machinst 's nachts op donkere stukken? Treinen rijden vaak door écht donkere stukken, wat zie je van de rails, bv. of er een koe of een voorwerp op de rails staat?
- Het is besturen van een trein niet dodelijk saai? Ik bedoel, zeker op lange stukken zie je alleen maar rails, je hoeft niet te sturen, alleen maar 'gas' te geven en remmen. Of valt dat wel mee?
- Hoe hard kan een trein nou een noodstop maken? Ik heb het nooit meegemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat stalen wielen op stalen rails nu echt veel grip hebben. Ik neem aan dat een trein op volle snelheid wel een flinke afstand nodig zal hebben om tot stilstand te komen.
- Weet iemand wanneer die HSL in gebruik genomen wordt? Volgend weekend ga ik met de trein naar Londen, maar het gedeelte van Schiphol naar Brussel neemt ongeveer twee derde van de totale reistijd in. Ik ging gisteren met de trein naar Leiden heen en weer, en het HSL-spoor ziet er eigenlijk wel voltooid uit...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:49:
[...]
Wellicht zou het een nuttige toevoeging zijn als je vermeldt waar 'bij ons op t spoor voor de deur' is.
Ja achteraf gezien wel ja :) Maar zoals eerder opgemerkt is het het spoor naast het NAC stadion. Ene kant gaat richting Breda-Prinsenbeek en daarna Dordrecht, Rotterdam geloof ik. Andere kant gaat naar... (geen idee) Woon op 6 hoog tegenover een splitsing van sporen.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

JeroenH schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:52:
Ik reis iets van 15000 km per jaar met de trein, en ik vraag me als leek al een tijdje een paar dingen af:

- Hoe worden wissels bediend? Doet de machinist dat, of gebeurt dat vanuit een centraal punt?
De treindienstleider plant een soort van weg (rijweg) waar welke trein langs moet. De wissels gaan dan automatisch in de goede stand.
- Als er een wissel verkeerd staat, wat gebeurt er dan? De trein zal dan verkeerd afslaan, maar ziet de machinst dat vooraf op een beeldscherm o.i.d.?
De rijweg kan niet worden ingesteld. De beveiliging meldt dat ook terug naar de TDL (treindienstleider) en die kan proberen handmatig de wissel goed te krijden. Of laat een trein een wissel aanrijden (mits dat kan/mag etc). Als een wissel verkeerd ligt, maar het wordt niet gedetecteerd, zit je met een heel groot probleem. 2 treinen kunnen tegen over elkaar komen staan.
- Hoeveel ziet de machinst 's nachts op donkere stukken? Treinen rijden vaak door écht donkere stukken, wat zie je van de rails, bv. of er een koe of een voorwerp op de rails staat?
Weinig. Maar hoevaak staat er een koe op de rails? En een trein overleeft een koe wel
- Het is besturen van een trein niet dodelijk saai? Ik bedoel, zeker op lange stukken zie je alleen maar rails, je hoeft niet te sturen, alleen maar 'gas' te geven en remmen. Of valt dat wel mee?
En goed opletten welke stand de seinen hebben. Communicatie met de tdl, backoffice etc. Verder kan je wel mooie naar buiten kijken.
- Hoe hard kan een trein nou een noodstop maken? Ik heb het nooit meegemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat stalen wielen op stalen rails nu echt veel grip hebben. Ik neem aan dat een trein op volle snelheid wel een flinke afstand nodig zal hebben om tot stilstand te komen.
Klopt, daarom wordt krijgen treinen ook een stuk rails toegewezen waar alleen zij mogen rijden. Maar een goede goederentrein stopt idd in kilometers als hij op volle snelheid is.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JeroenH schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:52:

- Weet iemand wanneer die HSL in gebruik genomen wordt? Volgend weekend ga ik met de trein naar Londen, maar het gedeelte van Schiphol naar Brussel neemt ongeveer twee derde van de totale reistijd in. Ik ging gisteren met de trein naar Leiden heen en weer, en het HSL-spoor ziet er eigenlijk wel voltooid uit...
Je reist nooit op een lang baanvak zeker? Ik heb wel eens gehad dat ze tussen Amersfoort en Apeldoorn zeiden dat de trein zo een noodremming ging maken voor een machinist in opleiding. Remt nog wel behoorlijk (een halfvol halfliterflesje zeilt gegarandeerd van tafel) maar in vergelijking met een auto is 't natuurlijk helemaal niks. Dat is ook het probleem als er bijvoorbeeld een auto op een overweg nog staat als de trein langs komt. Als de machinist van veilige afstand begint te remmen dan moet dat zo ver van te voren dat hij elke rit wel ergens vertraging heeft (bij wijze van spreken).

bij * GoldenSample Zijn toen hij nog op de middelbare school zat 2 machinisten langs geweest
Dit voor oa voorlichting over langs 't spoor fietsen/lopen en 'ff snel voor de trein langs'.
Was erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Nee opleidingsnoodremming heb ik nog nooit meegemaakt. Wel eens dat de ATB ingreep bij 120 omdat een machinist in slaap was gevallen. Ik zat op het eerste balkon en conducteur was er ook. Die ging naar de machinist: Hee wakker worden.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverstorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:22:
Nee opleidingsnoodremming heb ik nog nooit meegemaakt. Wel eens dat de ATB ingreep bij 120 omdat een machinist in slaap was gevallen. Ik zat op het eerste balkon en conducteur was er ook. Die ging naar de machinist: Hee wakker worden.
Was dat "Hee wakker worden" als in niet slapen, of "Hee wakker worden" als in "Let is even op!"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Dat klonk verdacht veel op "hee doe eens niet slapen". Het was ook de laatste trein, dus denk dat de interne klok van de machinist al de slaapstand had bereikt.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
silverstorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:22:
De ATB doet niks als een machinist in slaap valt. En zo'n uitspraak wordt meestal figuurlijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Amersfoort - Zwolle een keer een noodstop gedaan voor een machinist in opleiding (trein van 7.08)
Ergens tussen Amersfoort - Utrecht een noodstop wegens een aanrijding met vrachtauto.
Zwolle - Amersfoort noodstop vanwege aanrijding met een haas (:+)
Gebeurt echt regelmatig bij mij.
Bij uitrijden van station Utrecht, toen riep de machinist nog wat om
Bij binnenrijden van station Zwolle, halverwege perron noodstop, en toen we stil stonden reden we 100 meter verder om uit te stappen.
Super vaak vorig jaar toen er zo veel blaadjes op de rails lagen (Traject Zwolle-Amersfoort 3 automatische noodstops).

Vind het dus wel bijzonder dat je 15k km per jaar reist en nog nooit een noodstop hebt meegemaakt.
Misschien merk je het ook niet, want persoonlijk vind ik een noodstop echt bijzonder langzaam gaan. Alleen op het laatst sta je in 1 schok stil.

Trouwens even uitgerekend, ik reis rond de 30.000 km per jaar per trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
Bedankt voor de antwoorden!
Cheesy schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:07:
Vind het dus wel bijzonder dat je 15k km per jaar reist en nog nooit een noodstop hebt meegemaakt.
Nee, echt nog nooit meegemaakt. Wel een enkele keer dat de machinist bij het stoppen naast het perron op het laatst de rem hard intrapt, maar nog nooit tijdens het rijden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Luccus schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:48:
[...]
De ATB doet niks als een machinist in slaap valt. En zo'n uitspraak wordt meestal figuurlijk gebruikt.
Wel als je terug moet omdat je een boog ingaat waar je max 70km/h mag. Dan krijgt de trein netjes van te voren een codewisseling. Als de machinist nog niet remt, dan klinkt er een constant belsignaal. Dat merk je wel. Pas daarna grijpt de ATB in.

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
silverstorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:54:
[...]

Wel als je terug moet omdat je een boog ingaat waar je max 70km/h mag. Dan krijgt de trein netjes van te voren een codewisseling. Als de machinist nog niet remt, dan klinkt er een constant belsignaal. Dat merk je wel. Pas daarna grijpt de ATB in.
Ja, dat is de essentie van ATB, maar die ingreep krijg je dan omdat een snelheidsverlaging niet wordt opgevolgd, niet doordat de machinist in slaap valt. Als je een groene golf hebt kun je in slaap vallen zonder dat de ATB iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
silverstorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:54:
[...]

Over een boog gesproken.
Waarom gaan sommige intercity's bij Harderwijk op "full speed", en waarom remmen andere machinisten behoorlijk af? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

CyBeR schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:23:
Het gaat meer over "Dit, dit en dat willen we in de treinfotografie niet zien.". Net zoals je geen dt-fouten in een sollicitatiebrief mag zetten, maar een brief zonder dt-fouten is geen garantie op kwaliteit.

Zo hoor je weleens de bewering "Van die treintype zijn er geen fatsoenlijke foto's". Er zijn inderdaad geen foto's van die treintype dat niet onder de lat ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 31-05-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Volgens mij maakt de trein tussen Schiedam en Rotterdam Centraal (richting R'dam) ook regelmatig een noodstop. Ik merk het regelmatig, altijd het oude stoptrein materieel. Dan rij je over zo'n bocht-viaduct (boog?) en dan gaat de trein opeens vrij hard remmen, en kom je met een harde schok tot stilstand.

Het rare is dat alleen die hele oude treinen dat doen. Al het andere materieel heb ik het nog nooit zien doen.

Één keer kondigde de machinist zelfs aan. "Door een technische tekortkoming komen wij zometeen met een schok tot stilstand".

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Misschien een sein dat opeens van groen naar rood gaat? Dat de blokbeveiliging daar nog niet echt optimaal is afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:29:
Volgens mij maakt de trein tussen Schiedam en Rotterdam Centraal (richting R'dam) ook regelmatig een noodstop. Ik merk het regelmatig, altijd het oude stoptrein materieel. Dan rij je over zo'n bocht-viaduct (boog?) en dan gaat de trein opeens vrij hard remmen, en kom je met een harde schok tot stilstand.

Het rare is dat alleen die hele oude treinen dat doen. Al het andere materieel heb ik het nog nooit zien doen.

Één keer kondigde de machinist zelfs aan. "Door een technische tekortkoming komen wij zometeen met een schok tot stilstand".
Dat is in deze topics wel eens vaker voorbij gekomen. Ik weet zo 123 niet meer waar het aan lag maar als ik het me goed herinner hadden we op z'n minst een educated guess. Nja hoe dan ook, misschien de moeite waard om het even op te zoeken. :)
LauPro schreef op maandag 01 juni 2009 @ 03:56:
Misschien een sein dat opeens van groen naar rood gaat? Dat de blokbeveiliging daar nog niet echt optimaal is afgesteld?
Ja en misschien is het bolle wel die stiekem elke keer als er een stoptrein aan komt turtle wax op de rails smeert waardoor de trein niet op tijd af kan remmen voor een baanvak met een lagere snelheid waardoor er een ATB-remming in werking treed. 8)7
Serieus: waar baseer je dit op? Ik begrijp het namelijk niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Commendatore schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:40:
[...]

Dat is een werktrein voor werkzaamheden aan het spoor, ze zullen dus wel aan het spoor bezig zijn daar.
Om precies te zijn een Stopmachine van Strukton als je goed kijkt

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
_Christiaan_ schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:29:
Ik meen me van ooit, lang geleden te herinneren dat bij Schiedem ergens een berucht punt is waar de snelschakelaar er nog wel eens uit wil vliegen met dit als resultaat. Het zou me niks verwonderen... In ieder geval geen seinen die willekeurig afvallen naar rood, of dergelijke fratsen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op maandag 01 juni 2009 @ 09:56:
[...]
Ik meen me van ooit, lang geleden te herinneren dat bij Schiedem ergens een berucht punt is waar de snelschakelaar er nog wel eens uit wil vliegen met dit als resultaat. Het zou me niks verwonderen... In ieder geval geen seinen die willekeurig afvallen naar rood, of dergelijke fratsen. :P
Als de snelschakelaar eruit gaat dan kan een trein toch nog wel gewoon uitrollen? Of is het zo dat het ATB circuit dan ook meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

* AW_Bos ook benieuwd is....

Doet me denken aan de proefritten op de HSL. Als er een HSL-trein daar op het traject langsreed, ging bij het naastgelegen normale hoofdspoor de ATB van een voorbijrijdende trein voluit in de remmen 8)7.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 01-06-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:21:
[...]
Als de snelschakelaar eruit gaat dan kan een trein toch nog wel gewoon uitrollen? Of is het zo dat het ATB circuit dan ook meegaat?
Voor zover ik me kan herinneren uit de praktijk destijds gaat ook de ATB dan onderuit, lijkt me ook logisch.

Aangaande gemengde tractie: morgen (vanochtend) gaat D+E-GTW de reizigersdienst in op Heerlen - Landgraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 01:01:
[...]
Voor zover ik me kan herinneren uit de praktijk destijds gaat ook de ATB dan onderuit, lijkt me ook logisch.
Zo logisch vind ik dat niet. Als er een diesel over dat spoor heen gaat en om een of andere reden knalt die snelschakelaar eruit dan staat de dieseltrein dus stil? Hier kan ik weer geen touw aan vastknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Zou zeggen, kijk eerst eens even wat een snelschakelaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Komt de gevraagde stroom boven de ingestelde waarde zal de snelschakelaar uitschakelen, wat inhoudt dat de groepen welke de snelschakelaar voedt spanningsloos worden.[..]We komen in Nederland waardes tegen van 3000 tot 4500 Ampere. Dit was tot voor kort de maximale stroom welke we konden leveren ivm de ohmse weerstand van het circuit.

Met de nieuwe DCP gestuurde snelschakelaars welke kunnen communiceren met elkaar is het mogelijk om instelingen te halen tot +/- 8000 amp.
Ik mag hopen dat ATB niet zo inefficiënt is dat ze duizenden amps nodig heeft om te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
LauPro schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:30:
[...]
Ik mag hopen dat ATB niet zo inefficiënt is dat ze duizenden amps nodig heeft om te functioneren.
Dat lijkt me niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:30:
[...]
Je hebt het nu ook over de snelschakelaar in een onderstation. Er zit er ook nog 1 in de trein zelf :) Die kan er ook uit klappen waardoor de trein verder spanningsloos wordt. Er is nog wel een accu aanwezig, die voor een 120V (uit mijn hoofd) spanning zorgt maar daar kan je niet op rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:24:
[...]
Je hebt het nu ook over de snelschakelaar in een onderstation. Er zit er ook nog 1 in de trein zelf :) Die kan er ook uit klappen waardoor de trein verder spanningsloos wordt. Er is nog wel een accu aanwezig, die voor een 120V (uit mijn hoofd) spanning zorgt maar daar kan je niet op rijden :)
Dat snap ik, maar aangezien het probleem optrad op een specifiek baanvak lijkt het mij een kwestie van de voeding in die sectie. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de spanning op de bovenleiding verkeerd is en daardoor de snelschakelaar triggert (omdat het aantal amps teveel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Aantal ampère en voedingsspanning zijn toch 2 verschillende dingen? Waarom schiet die schakelaar uit als de spanning te hoog wordt?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Klopt. Als de MCN b.v. ineens heel veel vermogen vraagt (welke gelimiteerd is) kan de snelschakelaar in de trein afvallen (circuit onderbroken tussen bovenleiding en aanstuurelektronica). Als er b.v. kortsluiting in de bovenleiding plaatsvindt, of er wordt te veel vermogen getrokken uit de bovenleiding dan zal de snelschakelaar van het onderstation eruit vliegen. Deze snelschakelaars zijn voornamelijk stroomgestuurd lijkt me, maar als een trein onder een te hoge bovenleidingsspanning komt te staan dan doet de snelschakelaar daar denk ik weinig tegen (tijdje geleden nog in Venlo gebeurd :) ) De bovenleiding spanning zal wel gecontrolleerd worden, maar voornamelijk op een te lage spanning. De bovenleidingspanning in NL is zoals bekend 1500 DC, maar kan zomaar fluctureren tussen de 1300V en 1800V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 01:26:
[...]
Zo logisch vind ik dat niet. Als er een diesel over dat spoor heen gaat en om een of andere reden knalt die snelschakelaar eruit dan staat de dieseltrein dus stil? Hier kan ik weer geen touw aan vastknopen.
Wie heeft het hier over dieseltreinen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro.. Die hoopt wellicht weer op een overweg rel ;)
note the smiley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Zullen we alvast popcorn en prik halen, IJnte? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Afbeeldingslocatie: http://www.popandroll.com/coke-art/Coca-Cola_SW9.jpg
Ik heb de alvast de coca cola trein aan laten rukken :)

Ow hier Luccus:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.picapp.com/ftp/Images/0277/27fac187-4304-438f-b45c-2ca9b7260054.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door IJnte op 02-06-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

_Christiaan_ schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:37:
Aantal ampère en voedingsspanning zijn toch 2 verschillende dingen? Waarom schiet die schakelaar uit als de spanning te hoog wordt?
Als het voltage te hoog is dan kan het opgenomen vermogen teveel worden.
Luccus schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:54:
[...]
Wie heeft het hier over dieseltreinen? :?
Je had het er over dat de snelremming in zou treden omdat het ATB-signaal zou wegvallen. Dit ivm uitschakeling van de snelschakelaar. Mijn redenatie is dus waarom het ATB-signaal gekoppeld zou zijn aan het wel/niet aanwezig zijn van een bovenleidingsspanning. Diesels hebben immers geen bovenleiding nodig en zouden onafhankelijk daarvan moeten kunnen rijden. Ik neem aan dat diesellocs ook ATB hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

ja, maar denk eens even na. ATB is niet een systeem dat op black magic draait ;). (m.a.w. als de bovenleidingspanning wegvalt is er bij diesel niets aan de hand, bij elektrisch materieel valt de spanning weg van... juist, (o.a.) de ATB)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:36:
ja, maar denk eens even na. ATB is niet een systeem dat op black magic draait ;). (m.a.w. als de bovenleidingspanning wegvalt is er bij diesel niets aan de hand, bij elektrisch materieel valt de spanning weg van... juist, (o.a.) de ATB)
Ik was even in de veronderstelling dat het de opwekking betrof. In de trein zelf zijn toch ook reservesystemen? En waarom zou ATB een snelremming inschakelen als de spanning weg valt? Er zijn toch ook verschillende locaties waar er de bovenleiding er tijdelijk niet is, denk aan bruggen en/of grensovergangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
LauPro schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:52:
[...]
Ik was even in de veronderstelling dat het de opwekking betrof. In de trein zelf zijn toch ook reservesystemen? En waarom zou ATB een snelremming inschakelen als de spanning weg valt? Er zijn toch ook verschillende locaties waar er de bovenleiding er tijdelijk niet is, denk aan bruggen en/of grensovergangen?
Ik denk dat SleutelMan de ATB-installatie in de trein bedoelt, en niet die in de baan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SleutelMan schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:36:
Nee hoor. ATB (en alle boordapparatuur) wordt vanuit de boordspanning gevoed, en dat gaat via een accu.
Het is echt niet zo dat een elektrische lok compleet dood is als de HS uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Daar had ik al over gebeld :) Boordspanningen zijn overigens 24VDC, 48VDC, 72VDC en 110VDC.
Bekend probleem overigens met de boordspanningen is, dat als deze te laag is dat je ook niet meer de pantograaf tegen de bovenleiding kan krijgen. Dit moet dat weer mechanisch.. De 1800 heeft hier regelmatig last van, en staat ook 99/100 keer altijd met zijn pantograaf tegen de bovenleiding om te voorkomen dat de accu leeg raakt en de lok dus niet opgebouwd kan worden. Je kan dit vaak zien als een lok met een stam ergens op een rangeerterein staat en beide pantograven omhoog staan :)

[ Voor 73% gewijzigd door IJnte op 02-06-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Bij aantal bruggen, wat is wel zeker weet bij Zwolle als hij net van station vertrekt richting Amersfoort, hoor je te ventilatie uitvallen. Lijkt ook of de aandrijving wegvalt, en evenlater weer doorgaat zodra hij weer op land bevind. Waarom is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don3k schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:13:
Bij aantal bruggen, wat is wel zeker weet bij Zwolle als hij net van station vertrekt richting Amersfoort, hoor je te ventilatie uitvallen. Lijkt ook of de aandrijving wegvalt, en evenlater weer doorgaat zodra hij weer op land bevind. Waarom is dit zo?
Ik ken die bruggen niet, maar waarschijnlijk is er geen bovenleiding op die bruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zou kunnen dat hij over een brug rijd waar geen bovenleiding boven loopt, dan is hij dus een klein stukje spanningsloos. Geen idee of dat bij Zwolle het geval is overigens.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 15:47
Dat is zo bij Zwolle. Het beweegbare stuk heeft geen bovenleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik dat dit een spanningsloze brug is, oftewel geen bovenleiding...
Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/2006/20060525_6219X.JPG
Je kan dit wel zien als je in de trein zit door op te letten of je dit bord ziet langs de baan:
Afbeeldingslocatie: http://www.energievoorziening.info/borden/sein08-03.gif
Zie ook nog: dit voorbeeld

[ Voor 16% gewijzigd door IJnte op 02-06-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

IJnte schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:19:
Is dit misschien een spanningsloze brug, oftewel geen bovenleiding :?
[afbeelding]
Ja, nogal een duidelijke zelfs, je ziet duidelijk de pantograaf ergens doelloos zweven :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Was geen vraag van mij hoor :) Ik weet wel wat een spanningsloze brug is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spanningsloze brug te Alkmaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/2005/20050409_7973.JPG
Bron: Nico Spilt, http://www.nicospilt.com/Ritten2005_alkmaar.htm
Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.