Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.084 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Of je bouwt druksensortjes in iedere stoel in zodat je echt kunt tellen hoeveel plaatsen er vrij zijn ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Alex) schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:23:
Of je bouwt druksensortjes in iedere stoel in zodat je echt kunt tellen hoeveel plaatsen er vrij zijn ;)
Ook zetten mensen wel eens tassen op stoelen etc... ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De eenmalige kosten van z'n systeem zijn natuurlijk veel lager (een simpel druk sensortje of een camera systeem zo ontwikkelen/aanpassen/doorontwikkelen dat hij mensen herkent en telt in een trein).
Echter de variabele kosten (dus de aanleg per coupe) zijn veel goedkoper gok ik en het is een stuk makkelijker achteraf in te bouwen zonder dat je het interieur moet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:52
Mja je zou zelfs nog eventueel met een gekleurde rand kunnen komen die langs het perron loopt. Groen betekent instappuuh!!1!, Geel: Wellicht vind je een plaats, Rood: Vergeet het maar. Wel fraudegevoelig maar het ziet er wel leuk uit dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Goederenvervoerders op het spoor moeten de mogelijkheid krijgen met spoorbeheerder ProRail te onderhandelen over tarieven.

Dat heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven bepaald in een al jaren voortslepende zaak.

Vervoersbedrijf DB Schenker was vier jaar geleden naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gestapt, omdat ProRail sommige tarieven ''exorbitant'' had verhoogd.

Het bedrijf betwistte daarbij het recht van de spoorbeheerder tarieven eenzijdig vast te stellen. Het College van Beroep, het hoogste rechtsorgaan in economische kwesties, beperkt nu dit monopolie. Vervoerders moeten met ProRail kunnen onderhandelen over prijs en kwaliteit.

''Wij willen niet de hoofdprijs betalen als we omrijden en drie keer moeten stoppen'', zo beschreef een woordvoerder van DB Schenker (voorheen Railion) de huidige situatie. Het bedrijf hoopt volgend jaar al te profiteren van de gerechtelijke uitspraak.

ProRail kwam onlangs ook onder vuur te liggen van de Nederlandse Spoorwegen. De NS is het niet eens met een prijsverhoging van 17 procent die ProRail wil doorvoeren voor het vervoer over het spoor.

Treinkaartjes dreigen daardoor duurder te worden. De NS heeft deze kwestie bij de NMa aangekaart.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

AW_Bos schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:29:
[...]
Ook zetten mensen wel eens tassen op stoelen etc... ;)
Als je die sensor pas bij 25KG laat activeren dan los je dat wel op. Het hoeft ook niet perfect te werken maar het gaat om een indicatie. Ik denk dat het met camera's nooit zal gaan werken en het lijkt mij ook onwenselijk ivm privacy.

Je kan er mooie dingen van maken waarbij je dmv van lichtsignalen op het perron al aangeeft waar je het beste op kan gaan stellen. Al hoewel mijn keuze voor bak meestal gebaseerd is op waar ik eruit wil.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Ik woon sinds een aantal maanden langs het spoor achter het NAC stadion in Breda en heb vrij zicht over een tweetal spoorlijnen. Zeg maar een soort kruising Eentje naar Breda-Prinsenbeek en de ander gaat naar Belgie zo te zien (Naar o.a. Meer) Hoe kom ik erachter welke treinen (rijden veel goederentreinen en passagierstreinen) er op dit spoor rijden :? Ben wel nieuwsgierig...

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vanuit Breda lopen er geen binnenlandse lijnen richting België, alleen de HSL, en daar rijden nog geen treinen over. Waarschijnlijk is dat de lijn die je ziet.

Welke passagierstreinen er op de reguliere lijn rijden kan je hier vinden.

Voor goederentreinen heb ik zo geen overzicht, maar Breda ligt aan een belangrijke lijn richting Duitsland, dus er gaat genoeg overheen.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 01-05-2009 16:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Passagierstreinen heb je de intercity Roosendaal - Zwolle (3600), Venlo - Den Haag Centraal (1900), en de sneltrein Breda - Amsterdam. In de toekomst gaat daar de HST naar Rotterdam/Den Haag/Antwerpen nog bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor goederentreinen kun je het beste op RolandRail (ook wel als "de flutsite" bekend) kijken.
Hier heb je een overzicht van dienstregelingen. Ik denk dat de passeerlijst van Roosendaal en Tilburg het handigste zijn om uit te zoeken wat er allemaal in Breda langs komt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) leuk treinen topic, mijn pa is de werkplaatschef van Voith in Leeuwarden, doet onderhoud van de GTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:51:
:) leuk treinen topic, mijn pa is de werkplaatschef van Voith in Leeuwarden, doet onderhoud van de GTW
Leuk :). Zo heeft mijn vader een neef die chef is op de schadeafdeling van NedTrain Haarlem. :)
over de GTW, ze zijn geloof ik in de 306 of de 308 aan het experimenteren met draadloos internet en informatieschermen a la Arriva in de E-GTW's tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je komt in de buurt:

er was een proef van arriva om in de treinstellen 306 en 307 draadloos internet te installeren, tussen Lw-Gr maar de 307 had weer eens pech (ja het zijn echt kl*te treinen op dat punt) ze zijn allemaal wel eens kapot gegaan en het zijn steeds weer nieuwe problemen ( dat achterwege latend)

en hebben ze in de 308 ook ingebouwd omdat er anders maar 1 3tje beschikbaar was, maar dit is nu al over A( was volgens mij) http://www.tvnoord.nl/nie...e=totaalbericht&pid=79099
NOS had het netwerk gehackt, alleen ja de KPN had als username en ww admin gedaan :P daar kan arriva/voith niks aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:12

Luke!

#Treinbaas
Om de pijn van de regen wat te verzachten maar een terugblik naar vorige week vrijdag, toen de MWB met een van hun ES 64 U2's eens bij daglicht uit Venlo wilde vertrekken. Ok, haalt het niet bij een Gay2000, maar toch. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009472.jpg

A propos, iemand de 9590 al zien binnenvallen vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Nice :) iig een zonnig plaatje!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan spam ik ook even een eigen plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.maasluip.nl/trein/albums/D20090425/IMG_2374.sized.jpg

Een week geleden geschoten op Coevorden Euroterminal tijdens een uitstapje over de Bentheimer Eisenbahn.
V200's zijn zoooo :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 06-05-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
Rijden die v200s eigenlijk ook in nederland?
Het zijn echt mooie locs, heb er ook 2 in H0; maar met een effen kleur vind ik ze toch wat mooier, met zwarte bovenkant natuurlijk ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Lennart_1337 op 06-05-2009 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02

djidee

Mr. Slungel

Wat doet dat personenstelletje daar? Coevorden-Bentheim heeft toch geen reizigersdienst? Toch?
Ik moet lezen 8)7
* djidee haalt koffie

[ Voor 24% gewijzigd door djidee op 06-05-2009 08:29 . Reden: pfffffff ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lennart_1337 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 01:51:
Rijden die v200s eigenlijk ook in nederland?
Nee. Ik wil niet zeggen nooit, maar iig niet in normale dienst (er is er bij mijn weten geen enkele met ATB).
djidee schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 07:34:
Wat doet dat personenstelletje daar? Coevorden-Bentheim heeft toch geen reizigersdienst? Toch?
Zoals ik zei: uitstapje over de Bentheimer Eisenbahn. Met een Talent werd even het hele net van de BE bereden. We zijn ook even in Coevorden (NS) geweest, maar daar mochten we er niet uit.
En ze kregen het voor elkaar om een foto-opportunity met een plan V op 30 seconden te missen. Prutz0rs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 07:58:
[...]

Nee. Ik wil niet zeggen nooit, maar iig niet in normale dienst (er is er bij mijn weten geen enkele met ATB).

[...]

Zoals ik zei: uitstapje over de Bentheimer Eisenbahn. Met een Talent werd even het hele net van de BE bereden. We zijn ook even in Coevorden (NS) geweest, maar daar mochten we er niet uit.
En ze kregen het voor elkaar om een foto-opportunity met een plan V op 30 seconden te missen. Prutz0rs.
Leuk tochtje iig :) Die V200 is nog niet toegelaten in NL. Daarover staat ook een stukje in de laatste (of inmiddels een-na-laatste) Rail Magazine 263.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar niet realistisch. Gaat echt niet gebeuren hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat denk ik ook niet nee, althans niet op korte of middellange termijn. Wat er later gebeurt kun je nu natuurlijk nog niet goed inschatten.

[ Voor 37% gewijzigd door Commendatore op 06-05-2009 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IMHO zeer onrealistisch. Een reden om elektrisch te rijden is het ongelofelijke formaat aan verbrandingsmotoren dat je nodig hebt om een beetje trein te rijden. De zwaarste diesellocs in Europa hebben 2500 kW, een beetje passagierstrein die 200 moet halen wordt getrokken door locs tussen de 5000 en 6400 kW, een ICE heeft al 8000 kW.
En die treinen stoppen niet zo vaak om langs de baan te tanken.

Daarbij kunnen zulke treinen ook niet even makkelijk remenergie terugleveren aan het net. Dat is ook een grote kostenbesparing!
En zolang ik de cijfers niet gezien heb geloof ik eigenlijk niks van de effeciëntiewinst en CO2 reductie. Waterstof moet je ook produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:03
Maasluip schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:28:
IMHO zeer onrealistisch. Een reden om elektrisch te rijden is het ongelofelijke formaat aan verbrandingsmotoren dat je nodig hebt om een beetje trein te rijden.
:? Er wordt nog steeds elektrisch gereden, maar dan wordt de elektriciteit geleverd door waterstof.

Ik zie het zo voor me: er komt een extra wagon aan de trein te hangen die de elektriciteit levert. Deze bevat de waterstof en de generator die dat omzet naar elektriciteit.

Ik denk dat het wel een aardig idee is. In ieder geval een betere efficientie als bij de kleinere auto. Ik denk dat je nog zal schrikken hoeveel energie er verloren gaat bij het huidige systeem met bovenleidingen, zeker vanwege het lage voltage wat in Nederland gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Arnout schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:55:
[...]
:? Er wordt nog steeds elektrisch gereden, maar dan wordt de elektriciteit geleverd door waterstof.

Ik zie het zo voor me: er komt een extra wagon aan de trein te hangen die de elektriciteit levert. Deze bevat de waterstof en de generator die dat omzet naar elektriciteit.
Afbeeldingslocatie: http://speelgoedcadeau.nl/img/45/2761.jpg

Zo'n idee zegmaar? Ik ben juist wel blij dat we dat allang niet meer hebben :)
Ik denk dat het wel een aardig idee is. In ieder geval een betere efficientie als bij de kleinere auto. Ik denk dat je nog zal schrikken hoeveel energie er verloren gaat bij het huidige systeem met bovenleidingen, zeker vanwege het lage voltage wat in Nederland gebruikt wordt.
Er gaat zeker de nodige energie verloren, maar het huidige systeem werkt volgens mij prima, anders had men allang iets gedaan zoals het bovenleidingvoltage verhogen, of en-masse naar diesel overstappen, enz.

Het idee is misschien geinig, maar ik zie er geen brood in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arnout schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:55:
[...]
Net zoals een GTW ook elektrisch rijdt maar dan wordt de elektriciteit geleverd door diesel. Maar er is een reden dat snelle treinen geen verbrandingsmotoren hebben, die zijn zo groot dat je te veel plaats nodig hebt en teveel brandstof mee moet nemen.
Zie mijn voorbeeld: twee diesellocs leveren (nog niet eens) hetzelfde vermogen als één elektrische loc.
En wat voor formaat heb je nodig om 5000kW aan energie te leveren? En hoeveel waterstof heb je nodig om dat te genereren?

Ik lees dat 50 volumeliter bij 200 bar goed is voor 10 kWh. Een trein die 5000 kW levert draait dat er in 7 seconden doorheen.
Met een kubieke meter aan gas doe je 2,5 minuut. Dan ben je net op snelheid en dan moet je weer tanken, laat staan dat je een half uur kunt rijden.

Ter vergelijking: een kubieke meter diesel heeft een energieinhoud van 8900 kWh. Een kubieke meter waterstof 200 kWh. Dat is nog een heel erg groot verschil om zelfs op kleine schaal een practische toepassing te hebben als mobiele krachtbron in het spoorwegverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:49:
[...]

Net zoals een GTW ook elektrisch rijdt maar dan wordt de elektriciteit geleverd door diesel. Maar er is een reden dat snelle treinen geen verbrandingsmotoren hebben, die zijn zo groot dat je te veel plaats nodig hebt en teveel brandstof mee moet nemen.
Zie mijn voorbeeld: twee diesellocs leveren (nog niet eens) hetzelfde vermogen als één elektrische loc.
Maar waar komt die verbrandingsmotor ineens vandaan? Het ging over bovenleiding vs waterstof?

Er is trouwens wel een ICE met dieselmotor die 200km/u doet. Uiteraard dieselelektrisch, mechanische koppelingen op zulke motoren zijn waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat loopt iedereen nou te zeuren... Er is niets mis met bovenleiding. Een loc op waterstof wordt 2x zo zwaar, 2x zo duur en 2x zo groot als een gelijkwaardige loc op bovenleiding. Denkt iemand nu echt dat die paar draadbreuken danwel de kosten van aanleg van bovenleiding daar tegen opwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:28:
Daarbij kunnen zulke treinen ook niet even makkelijk remenergie terugleveren aan het net. Dat is ook een grote kostenbesparing!
Beetje jammer dat dat nog steeds niet zo goed gaat als jij misschien denkt :) In NL zijn de onderleverstations daar gewoon nog niet geschikt voor (remenergie terug voeren het net in). Het voordeel van rem-energie gaat enkel op als in dezelfde "energiesectie" net een trein aan het optrekken is. Anders gaat al die remenergie gewoon :w
Maar ik vindt het ook een erg onrealistisch idee hoor.. Naast dat het erg onpraktisch is wat betreft tanken, is er echt niet bij elk treinstel plek voor. Bij een VIRM zou het mogelijkerwijs heel misschien nog kunnen, maar bij andere stellen is het vrijwel uitgesloten (ICMm hangt van onderen bijvoorbeeld al aardig vol). Daarnaast zal men er stoelen voor moeten inleveren waarschijnlijk, en dat is wat ze natuurlijk niet willen. Ze zijn niet voor niets al moeilijk aan het doen over toiletten in de trein (die weer 2 of 3 extra plaatsen opleveren)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat dacht je dat waterstof kost???

Ik kan je vertellen, een veelvoud van elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02

djidee

Mr. Slungel

Is de VSM onderweg? Hoor hier in Zwolle net een stoomtrein aan zn fluit hangen

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De VSM is inderdaad onderweg, naar Sneek, waar dit weekend gestoomd wordt.
Vertrek in Zwolle zou volgens plan om 15:32 zijn geweest, aankomst in Leeuwarden is 17:09

http://www.somda.nl/www/drgl/587/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Er is alleen een verstoring tussen Zwolle en Leeuwarden :)
Zwolle-Leeuwarden
Melding vrijdag 8 mei 2009, 15:53 uur:
Oorzaak: defecte brug

Tussen Akkrum en Leeuwarden rijden geen treinen door een defecte brug.
De extra reistijd is meer dan 60 min.
De verstoring is naar verwachting rond 17:45 uur verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Even een crosspostje:

Zijn er mensen die ergens tussen 11 en 16 mei naar Frankrijk gaan? SNCF houdt dan een open dag week, waarbij 1001 dingen te doen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een Transilien besturen (simulator), de cockpit van een TGV in, onderhoudswerkplaatsen bezoeken, enzovoorts.

Voor meer info, zie:
- SNCF.fr - J'aime le train
- Press release
- De agenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze al gezien? http://sncfpassion.com/art-ferroviaire/

Allemaal handgeschilderd, als je 2x doorklikt zie je ze in volledige resolutie.

In miniatuurweergave en zelfs in de iets grotere weergave kan je amper geloven dat het geschilderd is, in volledige weergave kan je het wel zien. Echt prachtig. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat ziet er wel erg mooi uit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Als de zon in de prut duikt dán komt ERSR met suffe klaas opdagen op de Maaslijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009476.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Gerucht gaat dat er vandaag of morgen weer een AnsaldoBreda V250 de grens over komt.. Gerucht is gebaseerd op een post van een user op Drehscheibe online die em gezien heeft in duitsland vandaag:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,4264043

[ Voor 24% gewijzigd door IJnte op 12-05-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

IJnte schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:46:
Gerucht gaat dat er vandaag of morgen weer een AnsaldoBreda V250 de grens over komt.. Gerucht is gebaseerd op een post van een user op Drehscheibe online die em gezien heeft in duitsland vandaag:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,4264043
Ik lees daar niks (voor zover mijn passieve duitse woordenschat dat toestaat) dat het een zuurstokgekleurde trein is. Wel erg vaag dus.
Maar als dat zo is dan is het wel een goed teken vind ik. Lelijk of niet, er moet gewoon eens wat gaan rijden over die lijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 20:21

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

PeaceNlove schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:50:
[...]

Ik lees daar niks (voor zover mijn passieve duitse woordenschat dat toestaat) dat het een zuurstokgekleurde trein is. Wel erg vaag dus.
Maar als dat zo is dan is het wel een goed teken vind ik. Lelijk of niet, er moet gewoon eens wat gaan rijden over die lijn!
Helemaal onderaan beweert iemand dat er deze week een tweede V250 naar Amsterdam vervoerd zal worden (voorzover ik begrijp met míjn steinkohlen-Deutsch :P):
geschrieben von: Trabantfahrer
Datum: Heute, 12:09:36

Es soll bereits einen zweiten V250 geben und der soll tatsächlich diese Woche nach Amsterdam überführt worden.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Klopt, tweede stel is onderweg, ik vermoed tegen het avonduur de grens overstekend.
SLeT 2408 is nu op weg van Sittard naar Amersfoort, nu ergens bij 's-Hertogenbosch.

[ Voor 68% gewijzigd door Luke! op 13-05-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 20:21

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Inderdaad: zit nu in de trein en reed m net voorbij te Arnhem (vijf min geleden) :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 16:40

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

W'rom een tweede stel dan?

Over dat waterstof gebeuren. Ik zie 't nog niet gebeuren dat treinen op waterstof gaan rijden. Wat ik wel zie gebeuren is dat NS zelf waterstof energiecentrales gaat neerzetten, of eigenlijk ProRail (wat tegen die tijd wel weer bij NS zal zitten). En die energiecentrales zullen dan de massieve rekening wat NSR nu heeft wat verkleinen. Door dingen langzaam weer inhouse en naar zich toe te trekken kan dat.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, het is gebruikelijk dat als je 16 stellen bestelt, je er ook 16 krijgt. Aangezien na de eerste meestal het tweede stel volgt, heb je daar het antwoord op je vraag, twee komt namelijk na één ;)
ProRail en gelegenheidscombinatie HanzaRailTeam hebben dinsdag het belangrijkste contract voor de aanleg van de Hanzelijn getekend. Het vertegenwoordigt een waarde van 164 miljoen euro, zo maakte ProRail bekend.

Het gaat om de aanleg van de bovenbouw voor de spoorlijn. De bouw begint in 2010 en neemt naar verwachting twee jaar in beslag.

In totaal worden 13.000 spoorstaven, 133.000 dwarsliggers, 400 kilometer bovenleiding, 1500 masten en 22 kilometer geluidsscherm aangelegd.

De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle die het noorden en noordoosten van Nederland en de Randstad beter met elkaar moet verbinden.

De combinatie HanzaRailTeam bestaat uit Strukton Rail, VolkerRail, Arcadis en Alstom.
nu.nl

[ Voor 53% gewijzigd door wildhagen op 12-05-2009 19:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Betere vragen lijken me over dat tweede stel:
Heeft de tweede al wel een interieur?
Gaat de tweede ook voor het testen gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
PeaceNlove schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:13:
Betere vragen lijken me over dat tweede stel:
Heeft de tweede al wel een interieur?
Ja, zoals ik al eerder aanhaalde in dit topic.
Gaat de tweede ook voor het testen gebruikt worden?
Als het nodig is om met twee stellen testen te doen wel ja. Waarom ook niet, gebeurt met VIRM, SLT en eender welk mat. toch?

Hm, op Sombaaa te lezen dat weer iemand in Hvs is gaan kijken... briljant, nog maar een keer wat popcorn bestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 13-05-2009 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
:o Lol! Treinfan weer zeker 8) Een ezel stoot zich niet 2x aan dezelfde steen, maar hij dus wel :D

Edit:
Vandaag ook een transploft van DH stellen naar Polen, via Bad Bentheim.. Stellen 3102 en 3206 gaan om ongeveer 14:00 op pad naar de duitse grens.

[ Voor 43% gewijzigd door IJnte op 13-05-2009 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een reminder voor eventuele belangstellenden: aanstaande zaterdag (16 mei 2009) wordt in Alkmaar de treinenmanifestatie TreiNS georganiseerd. Meer informatie: http://www.treinshow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:25
En de eerste twee wadjes hebben nu officieel het land der Wadlopers verlaten :W

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Daarstraks nog een leuke gespot in de Reisplanner Xtra, waar m.ns.nl het wel goed had (zie trouwens ook de klok bovenin die 17:30 meldt, waar iets lager wel 19:30 staat):

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/24bm5wj.pngAfbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ru2lhv.png

Door een persoonsongeval geen treinen tussen Dordrecht en Rotterdam-Lombardijen, maar Reisplanner Xtra had daar weinig zin in. De trein Breda - Amsterdam reed over 's-Hertogenbosch (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zie sowieso niet echt het nut van de reisplanner xtra. De browser werkt bij mij sneller en net zo goed verder.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat ik vervelend vind aan Reisplanner Xtra is dat het Java is (en trager), en dat ik niet het on-screen toetsenbord kan gebruiken. Wat ik wél handig vind is de geolocation-plugin, waarmee ik snel zie welk station in de buurt is... al kan dat ook met Google Gears en www.johandekoning.nl/treinplanner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Mja, zoals Hooglander1 al zegt, dat ding is tering traag (zeker op SE telefoons). Geolocatie heb ik niet echt nodig, ik weet zelf wel uit mn hoofd welk station het dichtste bij is. Bovendien zit dat ding er bij mij regelmatig naast, ik heb in Veenendaal, Den Haag, en Delft gezien dat er vrolijk: "Enschede Drienerlo" werd weergeven :X. Ook de extra aanvullende reisadviezen kun je veel makkelijker van mobiel.9292ov.nl trekken...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Het voordeel van geknutsel aan diverse ACTS-kleurige loccen is dat ik die PortFeeders-karren tenminste eens voor de lens krijg...
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/009478.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:52:
Het voordeel van geknutsel aan diverse ACTS-kleurige loccen is dat ik die PortFeeders-karren tenminste eens voor de lens krijg...
[afbeelding]
Heb jij voor mij, in de catagorie zelfde foto's op zelfde plekken op zelfde tijdstip de ACTS/PortFeeder 7101:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3538/3531090028_81f112a0f5.jpg?v=0

Van: http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/3531090028/

[ Voor 11% gewijzigd door IJnte op 14-05-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

De tekst "Luc Peulen" is er netjes afgeknipt, en een andere copyright eronder gezet....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat nou ook weer niet :) Hij stond een trapje lager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Over trapje gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/29pyqeu.jpg
Snap niet echt wat dan nog de lol is, je komt thuis en hebt alle 4 identieke foto's. Kan niet 1 iemand op het trapje gaan staan en de rest lekker thuis een biertje blijven drinken. Daarna kun je de foto's alsnog kopiëren.

[ Voor 5% gewijzigd door jelmervos op 14-05-2009 20:27 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ach ieder zijn ding :) Ik vind et ook wel es leuk om foto's te maken, maar ik ga er geen trapje voor meenemen. Sommige mensen (zoals Luccus) leveren ook nog wel eens input aan bladen, en dan is het wel van belang dat je een goede foto hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Onbekend schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:11:
De tekst "Luc Peulen" is er netjes afgeknipt, en een andere copyright eronder gezet....
Dan moet je toch eens beter kijken... Marcel stond braaf naast me. :P
jelmervos schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:27:
Over trapje gesproken:
[afbeelding]
Snap niet echt wat dan nog de lol is, je komt thuis en hebt alle 4 identieke foto's. Kan niet 1 iemand op het trapje gaan staan en de rest lekker thuis een biertje blijven drinken. Daarna kun je de foto's alsnog kopiëren.
Voor mij is dat heel makkelijker: ik fotograaf omdat ik zelf een bepaalde foto wil hebben c.q. moet maken. Wat anderen doen moeten ze zelf weten; als zij ook een dergelijke foto willen maken verandert dat niks aan waarmee ik thuis wil komen.

[ Voor 58% gewijzigd door Luke! op 14-05-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Luccus schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:16:
[...]
Dan moet je toch eens beter kijken... Marcel stond braaf naast me. :P
De verschillen zijn bijna niet te zien, behalve dat de andere foto wat aan de gele kant is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Onbekend schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:30:
[...]
De verschillen zijn bijna niet te zien, behalve dat de andere foto wat aan de gele kant is.
En de lantaarnpaal is opeens gekrompen en hangt dan in het portaal? En de IRM is een stukje naar achteren gesprongen? :P
/non-issue

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 14-05-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
"Eco-driving for traindrivers"

Filmpje

Welicht leuk voor alle treinmensen hier? :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Leuk. Ik weet dat het inderdaad een issue is bij sommige vervoerd, o.a. bij de Belgen die hier met dieseltjes door Nederland karren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zijn er nog meer Tweakers die morgen Alkmaar gaan bezoeken? :w...
Ik zal er zijn.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

* mambo No5 is weer terug uit Alkmaar. Leuk om eens 't materieel op deze manier te zien en de diverse verhalen van het personeel aan te horen. :)

Snapshots van 't geheel:

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/treinshow2009/treinshow_alkmaar.20.jpg

En nog 2 filmpjes van de stoomtrein die er ook rondreed. :)

Wat mij betreft hadden ze het tentoongestelde materieel van wel wat beter van buiten mogen wassen; met name de oranje VIRM en een 1700/1800 serie waren ronduit vuil van voren.. :X

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En ook jammer dat er weinig ruimte tussen alle geparkeerde treinen is, Zo kan je toch geen mooie foto's maken ;)?

Anyway, ik heb nog even een leuk filmpje gemaakt vanuit de ICL:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En voor de liefhebbers van de V250. Er zijn foto's opgedoken van de eerste V250 op de Watergraafsmeer. Hoewel NedTrain verboden heeft om foto's te maken, is deze policy door ene Steelwheel overtreden:

http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157600093120333/
Op deze foto's kan je diverse gedetailleerde dingen zien, en zo ook de stuurstand die erin zou kunnen worden gezet (welke nog onderhevig is aan aanpassingen. Ik vraag me af hoe snel hij in deze situatie gaat proefrijden :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Treinbotsing Gouda door samenloop

Nieuwsbericht | 18-05-2009

De zijdelingse aanrijding bij Gouda tussen de intercity en de Thalys op zaterdag 11 oktober 2008 is het gevolg geweest van een opeenvolging van onjuiste handelingen door de conducteurs en machinist van de intercity. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Bij de aanrijding met lage snelheid vielen geen gewonden, wel was de materiele schade groot.

De Inspectie concludeert dat de hoofdconducteur van de intercitytrein ten onrechte de vertrekprocedure heeft ingezet en hierbij niet gecorrigeerd is door zijn collega. De machinist zag vervolgens niet dat het sein nog op rood stond en is vertrokken richting Utrecht. De intercity botste enkele tientallen meters later tegen de passerende Thalys. Beide treinen ontspoorden.

Daarnaast stelt de Inspectie vast dat door werkzaamheden en een stoomtreinevenement sprake was van een veel drukkere treindienst dan normaal met veel omgeleide en extra treinen. Ook werd de doorgaande Thalys om onduidelijke redenen langs een perronspoor en niet over een voor de hand liggend doorrijdspoor gepland. De inspectie is van mening dat de aangepaste dienstregeling vooraf onvoldoende wordt afgestemd en getoetst op spoorwegveiligheidsaspecten. NS Reizigers besteedt mede naar aanleiding van deze aanrijding meer aandacht aan de vertrekprocedure en de rol daarbij van het personeel.

Meer informatie
Rapport Gouda
Pdf-document, 1057 kB
Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat, http://www.ivw.nl/actueel...nggoudadoorsamenloop.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessante pdf :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Interessante PDF, maar vervelend dat alles 5x herhaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb afgelopen week voor de tweede keer een internationale treinreis geboekt; de eerste keer was vorig jaar naar Parijs, nu gaan we naar Londen. Er is iets wat ik niet kan begrijpen. Waarom kunnen ze je bij het reisbureau niet vooraf exact vertellen wat het kost? Wat ik bedoel: er is een soort staffel 1/staffel 2 (weet de exacte naam niet meer), afhankelijk van de beschikbaarheid. Pas een dag (of twee) nadat je geboekt hebt laat NS aan het reisbureau weten wat het is geworden, maar dan zit je er dus aan vast. En, je snapt het al, zowel de keer dat we naar Parijs gingen als nu naar Londen heeft de NS besloten dat we het hoogste tarief moesten betalen.

Ik voel me genaaid. Ik moet vooraf vastleggen dat ik akkoord ga met een eventueel hogere prijs (die ik dus nu al in 100% van de gevallen heb moeten betalen) voor redenen de me absoluut niet duidelijk zijn. Het is niet alsof ik eerste klas mag reizen of zo. Ik denk dat ik mijn baas ook ga adviseren: bij al onze producten de clausule "ja, het kan zomaar 15% duurder zijn, moet je wel vooraf akkoord mee gaan". Da's makkelijk verdiend :/

Ik snap best dat vliegen populairder is dan met de trein gaan; niet alleen is het bijna altijd goedkoper en over het algemeen sneller maar je weet ten minste vooraf exact wat het kost.

Mijn vraag: wat is de reden hierachter? Gewoon afzetterij of heeft het een echte reden?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje vreemd? Op de website van NS Hispeed zie je meteen wat je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik vind dat treinreizen sowieso duurder is i.v.m. vliegen, en de tarieven zijn soms ook ondoorzichtig. Bijvoorbeeld de "Naar Parijs voor €25 (enkele reis)"-actie.... wil je een retourtje, dan verwacht je €50 kwijt te zijn, wat ik schappelijk noem. Die treinen zijn wel te vinden, maar dan vertrek je om 6.30 en zeker vanuit Parijs is dat niet bepaald ideaal, moet je dan maar een nacht in de stad / op het station doorbrengen? Kies je een latere trein, dan ben je minstens het dubbele kwijt.

NS Hispeed adverteert wel leuk met "niet wachten voor bagage" en "niet in de file staan", maar als de trein meer dan 2x zo duur is als het vliegtuig of de auto, dan snap ik wel waarom mensen niet de trein als eerste keuze hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR zat in VIRM4 9591 vandaag. Zo nieuw dat ik hoofdpijn kreeg van de new-train-smell... Volgens Somda nog geen week oud.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:23:
Ik vind dat treinreizen sowieso duurder is i.v.m. vliegen, en de tarieven zijn soms ook ondoorzichtig. Bijvoorbeeld de "Naar Parijs voor €25 (enkele reis)"-actie.... wil je een retourtje, dan verwacht je €50 kwijt te zijn, wat ik schappelijk noem. Die treinen zijn wel te vinden, maar dan vertrek je om 6.30 en zeker vanuit Parijs is dat niet bepaald ideaal, moet je dan maar een nacht in de stad / op het station doorbrengen? Kies je een latere trein, dan ben je minstens het dubbele kwijt.

NS Hispeed adverteert wel leuk met "niet wachten voor bagage" en "niet in de file staan", maar als de trein meer dan 2x zo duur is als het vliegtuig of de auto, dan snap ik wel waarom mensen niet de trein als eerste keuze hebben...
Ik vind niet dat je kunt stellen dat treinreizen duurder is dan vliegen. De tarieven lopen nogal uiteen. De ene keer is vliegen goedkoper, de andere keer (en bij mij heel vaak) is de trein goedkoper.

Het is wel zo dat er vaak met lage tarieven wordt geadverteerd en dat er geen plaatsen meer vrij zijn voor dat tarief. Maar dat is niet specifiek in de spoorsector, ik kom dat ook tegen bij vliegtickets. Ook is het bij vliegtickets, net zoals treintickets, regelmatig het geval dat de 'ongure' tijdstippen goedkoper zijn. Ik heb een hekel aan vroeg opstaan en betaal daardoor regelmatig meer voor een ticket.

Overigens is de doorzichtigheid van de tarieven van HS Hispeed de laatste jaren verbeterd. Op de site kun je tegenwoordig duidelijk met kleurcodes zien wanneer er goedkope en dure tickets beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:57:
[...]

Ik vind niet dat je kunt stellen dat treinreizen duurder is dan vliegen. De tarieven lopen nogal uiteen. De ene keer is vliegen goedkoper, de andere keer (en bij mij heel vaak) is de trein goedkoper.
Ik reis nogal wat dwars door Europa en heb een voorkeur voor treinen als het enigszins kan, maar de laatste paar jaren doe ik om kostentechnische redenen bijna niets anders dan vliegen. Treinprijzen zijn in vergelijking met lijnvluchten interessant, maar budgetvluchten zijn -zelfs na de gare heffingen die NL vorig jaar invoerde- op vrijwel elk traject veel goedkoper, ook als je de kosten met vervoer van/naar vliegveld meerekent.

Afgelopen jaar ben ik 4 of 5 keer naar Romania geweest. Totale kosten vliegen gemiddeld rond de EUR 100 retour (afhankelijk van benzinekosten naar vliegveld). Met de trein ben je alleenreizend minimaal EUR 250 kwijt. Ook ben ik naar Finland gegaan. Totale kosten vliegen rond de EUR 200pp. Met de trein tot Stockholm en dan boot (om de Botnische golf heenrijden kan maar is niet realistisch) zou het EUR 300pp voor drie personen gekost hebben. Naar London is het verschil nog het kleinst, maar dan nog is het vaak een paar tientjes duurder. Zelfs naar Berlin (nota bene een rechte lijn van een paar honderd km) was rijden naar Düsseldorf, daar in de buurt parkeren en vliegen op Tegel goedkoper geweest dan de trein die we uiteindelijk toch genomen hebben 8)7
Het is wel zo dat er vaak met lage tarieven wordt geadverteerd en dat er geen plaatsen meer vrij zijn voor dat tarief. Maar dat is niet specifiek in de spoorsector, ik kom dat ook tegen bij vliegtickets.
Het speelt er zeker, maar de mate van onzekerheid bij treintickets is frappant. Ook op de site van NS HiSpeed krijg je een lijst met tijden en prijzen te zien, maar als je een van die opties kiest en verder gaat om daadwerkelijk te kopen is de prijs vaak hoger. Zelfs Ryanair flikt dat niet...
Ook is het bij vliegtickets, net zoals treintickets, regelmatig het geval dat de 'ongure' tijdstippen goedkoper zijn. Ik heb een hekel aan vroeg opstaan en betaal daardoor regelmatig meer voor een ticket.
Dat is alleen maar logisch, net zoals het voordeeluren-verschijnsel. Eigenlijk is het alleen maar mooi dat ze zo de bezetting van treinen beter spreiden, maar je de keuze hebt om te betalen voor een beter tijdstip als je dat wilt :)
Overigens is de doorzichtigheid van de tarieven van HS Hispeed de laatste jaren verbeterd. Op de site kun je tegenwoordig duidelijk met kleurcodes zien wanneer er goedkope en dure tickets beschikbaar zijn.
OK, maar zoals gezegd, ik heb laatst nog (kaartjes begin december geboekt voor een reis in de eerste week van januari) gehad dat de prijzen bij afrekening anders waren dan de prijzen waar ik op geklikt had om te kopen. En als ik zo lees ben ik niet de enige met soortgelijke ervaringen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is iig goedkoper, als je vergelijkbare aankomsttijden wilt, om met KLM (!) te vliegen van Schiphol (!) naar Tegel dan om de trein te nemen van asd naar berlijn hbf. €215 vs €254. Dat laatste kan goedkoper maar dan heb je 't niet over praktische tijden. En dan hebben we 't nog niet gehad over onpraktische vliegtijden. Transavia kan 't voor minder dan €100. (Maar dan moet ik om 5 uur op 't vliegveld zijn en dat ga ik nevernooitniet redden :P) Oh, en dan doe je er dus 6 a 7 uur over versus een uurtje vliegen. (En dit alles met Voordeelurenkaart voor 't Nederlandse deel natuurlijk, wat ook niet iedereen heeft.)

Ik zat net weer even te kijken trouwens, die kleurtjes zijn ook niet alles. Low-fixed is duurder dan mid-flex of zelfs vol tarief. Noem dat dan anders, want dit is misleidend. (CNL versus NS/ICE).

Een alternatief voor mensen met vliegangst wellicht, maar niet voor mij..

Die site van NS is nog onduidelijk ook trouwens. Als ik aangeef op een bepaalde dag in de ochtend aan te willen komen dan zoekt 'ie, op zich heel slim, een CNL trein voor me op. Op de dag dat ik aan wil komen. Dus ben ik er de volgende ochtend pas.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeR op 20-05-2009 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:14:
Leuk. Ik weet dat het inderdaad een issue is bij sommige vervoerd, o.a. bij de Belgen die hier met dieseltjes door Nederland karren.
Zo te horen hebben we in Nederland nog een grote slag te slaan. Is het met de 25 kV systemen wel mogelijk om energie terug te leveren aan het net hier?

Wat ik wel jammer vind in het filmpje is dat ze alleen de rendementen aan de gebruikerskant bekijken niet aan de kant waar de energie wordt opgewekt. Behalve dan in Switserland.
Alex) schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:23:
Tja het grootste voordeel van de trein vind ik dat je geen gedoe hebt met bagagecontroles e.d.. Op een vliegveld ben je toch al snel de nodige uurtjes kwijt aan inchecken en in wachtrijen staan. Een van de redenen waarom ik eigenlijk niet meer met in te checken koffers wil reizen per vliegtuig omdat die eigenlijk alleen maar kwijt kunnen raken cq voor extra wachttijd zorgen.

Een trein is gewoon duidelijk, je zorgt dat je op tijd bent en dan kan je lekker achterover leunen en klaar. Met een vliegtuig moet je toch heel wat meer geduld hebben. De daadwerkelijke reis is misschien korter maar van al dat getaxi e.d. word ik iig niet vrolijk. Tja het is maar wat je gewend ben zullen we maar zeggen.

Men is wel bezig om binnen de EU op de korte afstanden alles via hoge snelheidstreinen te gaan regelen. Het is onzin om van Amsterdam naar Brussel te gaan vliegen, dat kan beter per trein. Het is denk ik een kwestie van tijd dat dit fors goedkoper gaat worden tov vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Amsterdam-Brussel is dan ook al fors goedkoper met de trein, waarschijnlijk sneller (alles meegerekend) en je zit direct in 't centrum. Maar de vraag is of dat zo blijft met de HSL want ik heb 't over beneluxtreinprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 01:31:
Amsterdam-Brussel is dan ook al fors goedkoper met de trein, waarschijnlijk sneller (alles meegerekend) en je zit direct in 't centrum. Maar de vraag is of dat zo blijft met de HSL want ik heb 't over beneluxtreinprijzen.
Zo fors goedkoper is het niet want nog niet veel vliegtuigmaatschappijen bieden het aan. Als je transatlantisch gaat bijvoorbeeld dan zul je toch vaak via Brussel of Londen oid moeten overstappen. Er zou eigenlijk gewoon een voorkeursbeleid moeten komen voor treinreizen. Dit soort korte afstand vliegreizen belasten onnodig de luchthavens en zorgen ook voor extra geluidsoverlast. Ik denk dat je zeker 10-20% van de vluchten op Schiphol kan schrappen als je die mensen in een trein stopt. En nee, Schiphol hoeft niet steeds maar te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij KLM kun je ook het stuk AMS-BRU laten vervangen door een treinticket. Moet je wel gebruiken, anders ben je fucked. Probleem bij LHR is dat 't veel en veel sneller is om een uurtje te vliegen dan om te treinen aangezien dat via Frankrijk (Calais) moet.

Jij bent wel echt overal tegen trouwens he? :P Schiphol mag prima groeien. Is namelijk erg goed voor de economie in Nederland, met niet als minste voordeel de werkgelegenheid die het 'veroorzaakt'.

(En ga niet zeuren over 'geluidsoverlast'-- de polderbaan ligt bijna in mijn achtertuin ik ik heb nergens last van.)

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 20-05-2009 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 01:55:
Jij bent wel echt overal tegen trouwens he? :P Schiphol mag prima groeien. Is namelijk erg goed voor de economie in Nederland, met niet als minste voordeel de werkgelegenheid die het 'veroorzaakt'.
Neehor, ik ben niet overal tegen. Ik ben wel tegen zaken die neigen naar zwendel en kunstmatig in stand gehouden omzetparadijsjes. En wat is Schiphol nou eigenlijk? Ik steek af: een slecht lopend sorteerbedrijf, slecht management, dure parkeermogelijkheden, veel milieuproblematiek/overlast, overgewaardeerd winkelcentrum met torenhoge horecaprijzen en als klapper op de vuurpijl mag je er eigenlijk niet zijn als je niet gaat vliegen of werkt daar. Het enige echt positieve vind ik de treintunnel, die is geniaal ;) .

Ik zou zeggen strip Schiphol tot het strikt noodzakelijke en zorg gewoon dat die korte vluchten lekker per trein gaan, dat is milieutechisch veel interessanter. Die capaciteit die vrij komt kan je dan eventueel weer gebruiken om te gaan concurreren op de langere vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

LauPro schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 01:23:
Zo te horen hebben we in Nederland nog een grote slag te slaan. Is het met de 25 kV systemen wel mogelijk om energie terug te leveren aan het net hier?
Bij dezelfde stroom heeft een Belg bij 3000V dubbel zoveel vermogen als een Nederlander bij 1500V. Een Belgische trein kan dan in Nederland op beperkt vermogen rijden en een Nederlandse trein rijdt alleen in Nederland, dus altijd op beperkt vermogen.

Als er te weinig vermogen is, dan wordt er gewoon gedieseld.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Foto_van_de_HLR_77.JPG/600px-Foto_van_de_HLR_77.JPG
Zoiets heeft 1150kW, een VIRM vanaf 1608 kW en een AM96 1400 kW.

Eco driving heeft dus een nut, de elektricificatie niet zo snel plattrekken.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 20-05-2009 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
CyBeR schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:33:
* CyBeR zat in VIRM4 9591 vandaag. Zo nieuw dat ik hoofdpijn kreeg van de new-train-smell... Volgens Somda nog geen week oud.
De 9591 is volgens mij op 7 mei geland, gevolgd door de 9592 op 15 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 03:58:
[...]
Neehor, ik ben niet overal tegen. Ik ben wel tegen zaken die neigen naar zwendel en kunstmatig in stand gehouden omzetparadijsjes.
'zwendel en kunstmatig in stand gehouden omzetparadijsjes'?
En wat is Schiphol nou eigenlijk? Ik steek af: een slecht lopend sorteerbedrijf, slecht management, dure parkeermogelijkheden, veel milieuproblematiek/overlast, overgewaardeerd winkelcentrum met torenhoge horecaprijzen en als klapper op de vuurpijl mag je er eigenlijk niet zijn als je niet gaat vliegen of werkt daar.
Ik denk dat je de economische effecten van het hebben van een grote, internationaal zeer goed aangeschreven luchthaven met goede verbindingen (zowel luchtvaarttechnisch als verder vervoer) zwaar onderschat. De Amsterdamse Zuidas zit vol met grote bedrijven (veel werkgelegenheid en belastinginkomsten) die daar niet zouden zitten ware het niet voor Schiphol.
Het enige echt positieve vind ik de treintunnel, die is geniaal ;) .
Dat snap ik dan weer niet... Tunnels vin'k niet superspeciaal eigenlijk :P
Ik zou zeggen strip Schiphol tot het strikt noodzakelijke en zorg gewoon dat die korte vluchten lekker per trein gaan, dat is milieutechisch veel interessanter. Die capaciteit die vrij komt kan je dan eventueel weer gebruiken om te gaan concurreren op de langere vluchten.
Mwah, ik weet niet of de trein [i]per definitie[i] milieutechnisch beter is. Bij gebruik van normale kerosine mischien, maar d'r zijn al aardig wat proefbalonnetjes aan het opgaan voor milieuvriendelijkere brandstof. Voor kortere afstanden met veel reizigers (amsterdam-brussel is een mooi voorbeeld) is de trein absoluut beter, maar daar houdt 't wel op vind ik eigenlijk. Daarna krijg je de situatie dat er maar een trein per dag gaat die er dan ook nog 's zo lang over doet dat je een dag vantevoren en een dag later weg moet gaan (heen, terug) wil je nog iets nuttigs met de tijd ertussen kunnen doen. En vergeet het maar als je op één dag heen en weer wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
'HSL Amsterdam-Breda rijdt eind 2009'
Uitgegeven: 20 mei 2009 10:11
Laatst gewijzigd: 20 mei 2009 10:30

AMSTERDAM – De HSL gaat eind dit jaar rijden tussen Amsterdam en Breda. Dat meldt Breda Vandaag op de website.

Wethouder Wilbert Willems zei dat dinsdag tijdens een commissievergadering.

De wethouder van GroenLinks sprak eerder op dinsdag al met de betrokken partijen. Uit dit gesprek kwam naar voren dat iedereen vond dat het eerste traject vóór 2010 in werking moet zijn.

Amsterdam-Brussel

“Uiteraard alleen als aan alle veiligheidsvoorschriften voldaan kan worden”, aldus Willems.

De wethouder houdt het zelfs voor mogelijk dat de lijn Amsterdam-Brussel eind 2009 al in gebruik is. “Dat is onder voorbehoud. Daarover zijn we nog in onderhandeling.”
Bron: Nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp niet echt wat een wethouder van Breda te onderhandelen heeft over de treindienst Amsterdam-Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:50:
Ik begrijp niet echt wat een wethouder van Breda te onderhandelen heeft over de treindienst Amsterdam-Brussel.
Die wil Breda graag op de kaart zetten door er een internationale hogesnelheidstrein te laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maasluip schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:50:
Nou, die HSL-lijn loopt langs/door Breda, zeg maar ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:00:
[...]

Die wil Breda graag op de kaart zetten door er een internationale hogesnelheidstrein te laten stoppen.
Ik denk dat hij zich dan eerst eens kwaad moet gaan maken over welk materieel er komt en of dat toegelaten is/wordt. Het is niet te verwachten dat de V250 die dienst binnenkort gaat opnemen, eerder Belgisch materieel. En dat is (officieel) nog niet toegelaten.

Ik kwam afgelopen weekend trouwens langs Breda. Wat een afschuwelijk hok hebben ze daar op het nieuwe perron geplaatst. Goed, er is nu tenminste een overkapping, maar blijkbaar was er geld te kort want de overkapping is aan de spoorzijdes een meter te kort. Erg handig :/
En dan wordt er een klein beetje nagedacht dat het wachthokje met een rand onder de overkapping staat zodat je droog het wachthokje in zou kunnen komen, zit de deur aan de lange kant zodat je nog altijd natregent. Ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Niet te begrijpen dat een HSL moet stoppen in een 'dorp' als Breda.... Geinig voor Breda, waardeloos voor alle andere reizigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elwood Blues schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:21:
Niet te begrijpen dat een HSL moet stoppen in een dorp als Breda.... Geinig voor Breda, waardeloos voor alle andere reizigers.
Je moet het niet zien als het station van Breda. Het station bedient een agglomeratie (Brabantse stedenrij, Breda/Eindhoven/Tilburg/Den Bosch) van 1,5 miljoen mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Elwood Blues schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:21:
Niet te begrijpen dat een HSL moet stoppen in een 'dorp' als Breda.... Geinig voor Breda, waardeloos voor alle andere reizigers.
De reguliere HSL (Amsterdam<>Brussel) stopt ook helemaal niet in Breda, daar stoppen alleen de HSL-Shuttles (Amsterdam<>Breda en Den Haag<>Brussel)

En Breda is geen dorp, het is een stad van behoorlijk belang. Zoals gezegd word niet alleen Breda bedient hiermee, maar zo'n beetje hele Brabant als je het achterland meerekent.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

rapture schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:08:
[...]
Bij dezelfde stroom heeft een Belg bij 3000V dubbel zoveel vermogen als een Nederlander bij 1500V. Een Belgische trein kan dan in Nederland op beperkt vermogen rijden en een Nederlandse trein rijdt alleen in Nederland, dus altijd op beperkt vermogen.
Dat lijkt mij dan een kwestie van het aanpassen van de loks uit BE zodat die ook op 1500V goed kunnen presteren.

Waar ik meer moet doelde is dat men in het buitenland veelal gebruik maakt van regeneratief remmen. Daar waar we in Nederland veel uit moeten rollen om zo energie te besparen kunnen ze daar vol optrekken en vol remmen zonder dat er heel veel energie verloren gaat. En dit is toch echt wel significant want men kan tot 90% van de energie die anders verloren gaat in warmte terugzetten in het net. Hierdoor kan je gewoon een nog strakker spoorboekje rijden, trajecten als Amsterdam-Utrecht kunnen richting de 20 minuten gaan.

Dus iemand enig idee wanneer we gaan beginnen met regeneratief remmen in Nederland?
CyBeR schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 09:37:
'zwendel en kunstmatig in stand gehouden omzetparadijsjes'?
Je misquote mij nu. Waar ik mij vooral aan erger is dat Schiphol zogenaamd een een 24-uurs economie moet zijn (wat internationaal ongeveer vereist is) maar dat de lokale bevolking hier nauwelijks profijt van heeft.
Ik denk dat je de economische effecten van het hebben van een grote, internationaal zeer goed aangeschreven luchthaven met goede verbindingen (zowel luchtvaarttechnisch als verder vervoer) zwaar onderschat. De Amsterdamse Zuidas zit vol met grote bedrijven (veel werkgelegenheid en belastinginkomsten) die daar niet zouden zitten ware het niet voor Schiphol.
Ik zeg niet dat Schiphol moet verdwijnen maar dat die korte afstand vluchten weg mogen.
Mwah, ik weet niet of de trein [i]per definitie[i] milieutechnisch beter is. Bij gebruik van normale kerosine mischien, maar d'r zijn al aardig wat proefbalonnetjes aan het opgaan voor milieuvriendelijkere brandstof.
Dit zijn gewoon zoethoudertjes van de luchtvaartindustrie. Op dit moment is vliegen per vliegtuig op korte afstanden per km nog steeds factor 3-4 meer energie belastend dan per (moderne) trein.
Voor kortere afstanden met veel reizigers (amsterdam-brussel is een mooi voorbeeld) is de trein absoluut beter, maar daar houdt 't wel op vind ik eigenlijk. Daarna krijg je de situatie dat er maar een trein per dag gaat die er dan ook nog 's zo lang over doet dat je een dag vantevoren en een dag later weg moet gaan (heen, terug) wil je nog iets nuttigs met de tijd ertussen kunnen doen. En vergeet het maar als je op één dag heen en weer wilt.
Dat komt gewoon door de vliegverslaving, die moet worden omgebogen naar treinen. En het kan best zijn dat die trein van eens per dag dan naar een dienst van 4 keer per dag kan. Kijk eens wat er allemaal richting Duitsland gaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LauPro schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:24:
[...]

Waar ik meer moet doelde is dat men in het buitenland veelal gebruik maakt van regeneratief remmen. Daar waar we in Nederland veel uit moeten rollen om zo energie te besparen kunnen ze daar vol optrekken en vol remmen zonder dat er heel veel energie verloren gaat. En dit is toch echt wel significant want men kan tot 90% van de energie die anders verloren gaat in warmte terugzetten in het net. Hierdoor kan je gewoon een nog strakker spoorboekje rijden, trajecten als Amsterdam-Utrecht kunnen richting de 20 minuten gaan.

Dus iemand enig idee wanneer we gaan beginnen met regeneratief remmen in Nederland?
Ik heb de specs ff niet bij de hand, maar DD/V-IRM deed toch ook al aan recuperatief remmen waarbij energie word teruggeleverd?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

wildhagen schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:40:
Ik heb de specs ff niet bij de hand, maar DD/V-IRM deed toch ook al aan recuperatief remmen waarbij energie word teruggeleverd?
Ik begreep eerder dat dit alleen maar kon worden gebruikt als er nog een trein op hetzelfde segment rijdt? Ik heb het dus over het echt terugvloeien in het net, dat is met DC stromen natuurlijk wat lastig omdat je dan moet gaan omvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Mjah op dit moment kan alleen het eerste namelijk het terugleveren van energie aan treinen in dezelfde voedingssectie. Anders gaat de energie gewoon verloren (warmte :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar het Nederlandse net is toch helemaal niet opgedeeld in secties? Ik heb begrepen dat dat wel het geval is bij het Franse 25kV net (verschillende fases) en bij het Oostduitse net (waarschijnlijk ook bij het Nederlandse 25kV net), maar het 1500V net hangt toch overal aan elkaar? Ik zie tenminste nergens scheidigssecties.

Pagina: 1 ... 39 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.