☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Kan dat dan niet via de wieltjes? Dat was toch het hele principe van ATB-EAW_Bos schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:58:
[...]
Ik denk zelf dat die wel minimale aanpassing aan het treinstel nodig heeft dan.
Er moet ergens contact worden gezocht met de railstaven voor het ATB-signaal...
nu.nlMinister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft 140 miljoen euro uitgetrokken om onderhoud aan het spoor te vervroegen en projecten naar voren te halen.
Dit moet ertoe leiden dat de orderportefeuille van aannemers in deze moeilijke tijden goed gevuld blijft.
Een bedrag van 30 miljoen is gemoeid met het centraal station van Amsterdam, dat in de oude luister wordt hersteld. Ook zal de bouw van fietsenstallingen, liften en roltrappen op stations waar mogelijk sneller worden uitgevoerd.
Besluitvorming over andere versneld uit te voeren investeringen zal rond de zomer plaatsvinden, afhankelijk van de financieringsmogelijkheden, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Een goed plan denk ik.
Virussen? Scan ze hier!
Ik weet al iets. Maak Arnhem centraal nu eens af. Daar is geld te weinig voor het gebouw, waardoor er nu alleen een tunnel komt. Of een extra perron in Nijmegen, lijkt me ook wel een goed doel. Of een extra spoor of twee tussen Nijmegen en Arnhem, met name tussen Elst en Arnhem
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B
http://www.youtube.com/pr...k065&view=videos&start=20
Honderden video's van treinen in HD!
Hmm, nu ben ik erg nieuwschierig wat er in het koreaans op die postzegel staat... De engelse tekst suggereert dat het een Noord-Koreaans product issigma01 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:26:
Aangezien er geen groot postzegel-verzamel topic is, post ik dit bericht maar hier. De VIRM heeft het geschopt tot op een noord-koreaanse postzegel!
[afbeelding]
"Mekker, blaat"
Evenzogoed is het gaaf om te zien, en een opsteker voor VIRM, vereeuwigd worden op een postzegel
We are shaping the future
"Mekker, blaat"
Waarvan dik half uur bij geldermalsen gestaaan wegens 'stukke goederentrein bij houten'..... niets te zien uiteraard.
Wel veel andere treinen die in de wachtrij stonden.
Vandaar dat 't zo waarschijnlijk is dat er gewoon staat dat de DPRK de VIRM ontworpen en gemaakt heeftAlex) schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:23:
Ik heb dat plaatje al vaker gezien, maar iedere keer dat ik 'm zie denk ik dat het gephotoshopt is... waarom zou Korea, een communistisch land waarbij de sfeer toch wel "wij, de geweldige volksrepubliek Korea", een buitenlandse trein op hun postzegels zetten? Een westerse trein nogwel.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Lijkt duidelijk dan he: defecte cargo.Boudewijn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:32:
Wat is er vandaag eigenlijk bij houten gebeurd? Ik heb > 1 uur over ht - ut gedaan.
Waarvan dik half uur bij geldermalsen gestaaan wegens 'stukke goederentrein bij houten'..... niets te zien uiteraard.
Na 12x proberen met omroepen (leve de iCL stelletjes
Aangezien het een post is uit dit verhaal over de treinreis wenen-pyongyang, via rusland (deeplink) vermoed ik dat de foto wel echt zal zijn. Tenzij iemand de moeite heeft genomen al die andere foto's ook te ensceneren natuurlijkAlex) schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:23:
Ik heb dat plaatje al vaker gezien, maar iedere keer dat ik 'm zie denk ik dat het gephotoshopt is... waarom zou Korea, een communistisch land waarbij de sfeer toch wel "wij, de geweldige volksrepubliek Korea", een buitenlandse trein op hun postzegels zetten? Een westerse trein nogwel
[ Voor 26% gewijzigd door Steffie op 10-04-2009 02:54 ]
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Volgens mijn broertje (die op Utrecht Lunetten stond) was er een SLT gestrand. Is uiteindelijk weggereden door Mat'64. Volgens die berichten dus geen cargoBoudewijn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:32:
Wat is er vandaag eigenlijk bij houten gebeurd? Ik heb > 1 uur over ht - ut gedaan.
Wel veel andere treinen die in de wachtrij stonden.
het schijnt dat Railion toch weer van gedachten is veranderd: als ik RolandRail volg dan gaan die 10 terzijde gestelde exemplaren weer in dienst (tenminste, diegene met Indusi, zijn ze dat allemaal?Luccus schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:16:
Wildhagen, de tien loccen die terzijde staan in Venlo is iets anders dan de volgende terzijdestelling. Daar zit met name de ombouw van achttien 189'ers voor de ertsdienst achter.
AW_Bos: afwachten, rústig afwachten.
Virussen? Scan ze hier!
Klopt, de Indusi-loccen komen weer in dienst maar er gaan er straks meer dan tien uit (goed, huidige planning...). In die zin ook opvallend is de vervanging van V100'en in Zeeuws-Vlaanderen door 6400'en...SleutelMan schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:41:
[...]
het schijnt dat Railion toch weer van gedachten is veranderd: als ik RolandRail volg dan gaan die 10 terzijde gestelde exemplaren weer in dienst (tenminste, diegene met Indusi, zijn ze dat allemaal?) om stuivertje te wisselen met evenveel 'normale' 6400's (die met alleen maar ATB dus).
Het gaat om inzet vanuit Nederland en niet de puur Duitse inzet zoals waarvoor de loccen eerst waren verhuurd.wildhagen schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:46:
Een artikel van die strekking stond ook in de OdR van deze maand ja. Zouden mogelijk toch weer in Duitsland worden ingezet na het afronden van wat formaliteiten. En dan moet je dus idd Indusi hebben
[ Voor 25% gewijzigd door Luke! op 10-04-2009 10:51 ]
Check geenstijlAlex) schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:23:
Ik heb dat plaatje al vaker gezien, maar iedere keer dat ik 'm zie denk ik dat het gephotoshopt is... waarom zou Korea, een communistisch land waarbij de sfeer toch wel "wij, de geweldige volksrepubliek Korea", een buitenlandse trein op hun postzegels zetten? Een westerse trein nogwel.
Evenzogoed is het gaaf om te zien, en een opsteker voor VIRM, vereeuwigd worden op een postzegel
Nu ben ik in de war want eerder werd gezegd dat dit de erts 6400'en waren. En die werden in Venlo altijd gewisseld voor twee DB locs. Of zijn ze niet sterk genoeg om met zijn 3'en de tractie in Duitsland te verzorgen?SleutelMan schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:41:
[...]
het schijnt dat Railion toch weer van gedachten is veranderd: als ik RolandRail volg dan gaan die 10 terzijde gestelde exemplaren weer in dienst (tenminste, diegene met Indusi, zijn ze dat allemaal?) om stuivertje te wisselen met evenveel 'normale' 6400's (die met alleen maar ATB dus).
Verwijderd
Via Venlo zijn ze niet sterk genoeg lijkt me. Via Emmerich waarschijnlijk wel.deadlock2k schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:05:
Nu ben ik in de war want eerder werd gezegd dat dit de erts 6400'en waren. En die werden in Venlo altijd gewisseld voor twee DB locs. Of zijn ze niet sterk genoeg om met zijn 3'en de tractie in Duitsland te verzorgen?
Verder voor de liefhebbers die werkplaats Tilburg nog één keer willen zien voordat het gesloten en gesloopt gaat worden.
Op 3 oktober schijnen ze een open dag te houden. Het duurt nog even, maar dan kunnen de treinenliefhebbers het nog eventjes in hun agenda schrijven.
Ik ben benieuwd wat er met de oude maar nog werkende draaischijf gaat gebeuren? Gesloopt, verhuisd?
Voor de nieuwsgierigen die er nog nooit zijn geweest:
Foto's....
En iemand enig idee waar deze Scharfenberg koppeling voor werd gebruikt?
[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 10-04-2009 15:20 ]
En deze is dan van de oude ongereviseerde versie dan (ik heb het er zelf bij neergezet als omschrijving, maar ik had mijn twijfels namelijk?SleutelMan schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:04:
lijkt me er eentje van een SGM als ik het zo goed bekijk.
De ene koppeling heeft de elektrische koppeldoos bovenop, de andere aan de zijkanten. Het lijkt me sterk dat die vervangen zijn bij de revisie. Het is mogelijk natuurlijk, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Als je kijkt naar de foto's zijn ze voor én na de revisie hetzelfde.
Dat betekent dat dit een SGM is en dit iets anders, zo te zien ICM.
Op zich logisch, er al zal namelijk geen plek meer geweest zijn om de elektrische koppeldoos bovenop te doen ivm de doorloopkop.
prutsert
Dat heeft meer te maken met het feit dat je met 6400'en niet rond de Mosel naar Dillingen wil rijden...deadlock2k schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:05:
[...]
Nu ben ik in de war want eerder werd gezegd dat dit de erts 6400'en waren. En die werden in Venlo altijd gewisseld voor twee DB locs. Of zijn ze niet sterk genoeg om met zijn 3'en de tractie in Duitsland te verzorgen?
[ Voor 8% gewijzigd door Luke! op 10-04-2009 21:13 ]
Bij de revisie van SGM zijn die beschermplaten verwijderd. Ik zei ook expres SGM en niet SGMm (geModerniseerd) omdat ik dat bedoelde. Sorry als ik niet zo duidelijk was--WaaZaa-- schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:38:
Lijkt me raar.
De ene koppeling heeft de elektrische koppeldoos bovenop, de andere aan de zijkanten. Het lijkt me sterk dat die vervangen zijn bij de revisie. Het is mogelijk natuurlijk, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Als je kijkt naar de foto's zijn ze voor én na de revisie hetzelfde.
Dat betekent dat dit een SGM is en dit iets anders, zo te zien ICM.
Op zich logisch, er al zal namelijk geen plek meer geweest zijn om de elektrische koppeldoos bovenop te doen ivm de doorloopkop.
Wat betreft die 2e foto: het lijkt wel een fotoshop
Het was even puzzelen, maar een nadere blik op het rooster erboven deed me toch wel bekend voorkomen. Na wat verder speurwerk en geheugengraven kwam ik uit op DM'90, kijkt u maar:

Nog bedankt voor de foto Luc
Aanwezig op deze foto: rooster erboven, koppeldozen aan de zijkant en een beschermingsplaat (die ondanks dat er geen stel aanhangt wel is weggeklapt...)
[ Voor 21% gewijzigd door SleutelMan op 10-04-2009 22:42 ]
Thnx voor de uitleg...
Trouwens, wat doet zo'n (besmeurde) DM'90 daar in Duitsland?
- Hij is niet gesleept
- Heeft geen Indusi (Hoewel ze er op voorbereid waren geloof ik)
[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 10-04-2009 22:47 ]
Rijdt het nu door dan? Ik dacht tot Aachen Hbf en dat het buffels waren. En Aachen West en Herzogenrath worden toch niet meer aangedaan?SleutelMan schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:17:
Deze foto stamt nog uit de tijd dat er op het traject Heerlen - Herzogenrath wel DM'90 reed, hiervoor waren speciaal een aantal stellen aangepast (o.a. uitgerust met Indusi en aangepaste treeplanken). Een aantal jaar geleden is de treindienst doorgetrokken naar Stolberg en de DB had niet zo'n zin in buitenlands materieel op dat stuk (wat ook nog eens buiten profiel was). Sindsdien wordt er gereden met Talent(en/s).
P.S.: Waarom ben je nooit meer op #trivia?
Al jaren en jaren niet meer.deadlock2k schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:45:
[...]
Rijdt het nu door dan? Ik dacht tot Aachen Hbf en dat het buffels waren.
Aan de bediening van Herzogenrath en Aachen west is in al die jaren niks veranderd.En Aachen West en Herzogenrath worden toch niet meer aangedaan?
Nooit geweten trouwens... Van welk jaar tot welk jaar was dat dan (ongeveer) ??SleutelMan schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:17:
Deze foto stamt nog uit de tijd dat er op het traject Heerlen - Herzogenrath wel DM'90 reed, hiervoor waren speciaal een aantal stellen aangepast (o.a. uitgerust met Indusi en aangepaste treeplanken). Een aantal jaar geleden is de treindienst doorgetrokken naar Stolberg en de DB had niet zo'n zin in buitenlands materieel op dat stuk (wat ook nog eens buiten profiel was). Sindsdien wordt er gereden met Talent(en/s).
Dan is je Duits niet goed en/of doe je iets fout, want db.de toont alle stations waar het ding stopt (dus ook Herzogenrath en Aachen west).deadlock2k schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:15:
Hmm. Als ik op bahn.de of ns.nl kijk en ik kies voor Zwischenhalten krijg ik geen zwischenhalten. En als ik een reisadvies vraag van Heerlen naar Herzogenrath dan krijg ik een buslijn
Onder de noemer I11 vallen uitsluitend rijtuigen.AW_Bos schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:24:
Hij zou wel mooi als motoraandrijving voor de I-11 treinstellen kunnen
Google'n op "buffel indusi aachen" om maar eens wat te noemen en het eerste resultaat is meteen prijs...AW_Bos schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:25:
Nooit geweten trouwens... Van welk jaar tot welk jaar was dat dan (ongeveer) ??
Ik had liever de HLE 25.5 (die deze in de goederendienst vervangt) dan dit ding to be honestdeadlock2k schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:16:
De nieuwe HLE 18 van de NMBS is mijn nieuwe lievelingsloc;
[afbeelding]
Luccus schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:29:
[...]
Dan is je Duits niet goed en/of doe je iets fout, want db.de toont alle stations waar het ding stopt (dus ook Herzogenrath en Aachen west).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
A propos 6400: er wordt gepoogd een deel van de in Venlo staande loccen zometeen naar Rotterdam te krijgen.
Deze loc ziet eruit alsof ie op een auto geknald is en alles naar boven toe geschoten is. Hij lijkt erg op de dubbeldekker bs-en die rijden in België. Net zo omhoog geschoten neus. Ziet er niet uit, en die verlichting is ook nog 's donders lelijk geplaatst.
Toch vreemd, want 't is volgens mij nog een van die landen die nog eigen specificaties aan het materieel legt en niet vies is van ombouw, ondanks de kleine grootte van het spoornet.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
En qua rijtuigen: die oude M2's en M4's zien er idd niet uit, maar de nieuwere I6 en I11 enzo vind ik best strak eruitzien in die nieuwe kleuren.
Alleen hun treinstellen (AM66, AM75, AM86, AM96) vind ik dan wel weer lelijk (AM75 is imho de minst lelijke), maargoed.
En in Nederland hebben we ook lelijk materieel (gehad) hoor. Ik vind de 500/600/700-serie (oude 700's) rangeerlocs ook niet bepaald moeders mooisten, en de 6400 is ook niet een loc die de schoonheidsprijs verdient. Idem voor een Plan-W rijtuig enzo. SGM is ook niet echt mooi (SGMm is alweer een stuk beter) etc.
[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 11-04-2009 12:40 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Inderdaad wel vreemd dat ze net na de 2e wereld oorlog niet even de tijd hebben genomen om een mooie design-rangeerloc te ontwerpenwildhagen schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:31:
En in Nederland hebben we ook lelijk materieel (gehad) hoor. Ik vind de 500/600/700-serie (oude 700's) rangeerlocs ook niet bepaald moeders mooisten, ...
Het ontwerp is al uit de jaren 30, dus vóór WO2 zeg maarVerwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:55:
[...]
Inderdaad wel vreemd dat ze net na de 2e wereld oorlog niet even de tijd hebben genomen om een mooie design-rangeerloc te ontwerpen
Serie 500/600/700 is namelijk afgeleid van een serie locs van het Britse War Department, die het op hun beurt hebben geleend (en geupgrade) van een loc-serie van de London Midland and Scottish Railway (LMS). Dat was dus de Class D3/7-serie locs.
Maar daar ging het niet om, het ging erom dat het niet moeders mooiste locs waren
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 11-04-2009 13:04 ]
Virussen? Scan ze hier!
Vooral functioneel. Maar ik merk dat dat in België helemaal niet zo is. Want alle deuren zijn bijvoorbeeld hoog terwijl de perrons allemaal rete laag zijn, je hebt bij de AM soms wel eens letterlijk een trapladder nodig om erin te komen. Ga maar 's om iets op te noemen naar Nijlen toe. Leuk als je in een rolstoel zit of je loopt op krukken. Die trein kom jij dus echt niet in! Zelfs de treedplanken zijn te hoog voor dit soort perrons waar er België echt nog duizenden van zijn.
Dus het ontwerp vs functie is vaak ver te zoeken.
Lelijk is idd een persoonlijk kader, maar aangenomen kan wel worden dat het Fiat Multipla effect wel goed te zien is in België, zeker met deze nieuwste aanwinst.
Dat gezegd hebbende is 't wel erg goed dat men eindelijk weer 's gaat vernieuwen, dat was hard nodig! Af en toe heb ik 't idee dat 't daar net de derde wereld is nagelang er op de baan en naast de baan rondtuft en hangt.
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Van de locs vind ik HLE 13, 18 en 28 mooi, de rest vind ik lelijk. HLE 11 het minst lelijk, maar dan nog... vooral de kleuren doen 't 'm, denk ik...
Die lage perrons en hoge instap is inderdaad erg vreemd, waarom doen ze dat? Waarom verhogen ze de perrons niet, of verlagen ze de treinen? 't Is totaal niet rolstoelvriendelijk, ik wil er niet aan denken hoe ze plannen om mensen de trein in te krijgen, een rolstoelbrug lijkt me niet echt handig met zo'n hoogteverschil.
[ Voor 25% gewijzigd door Alex) op 11-04-2009 15:38 ]
nu.nlVanaf dinsdag gaan de toiletten in de treinen op de lijnen van Veolia in Limburg op slot. Voor het gebruik van de speciale toiletten is een milieuvergunning nodig en die moet nog aangevraagd worden, liet het bedrijf zaterdag weten.
De wc's in de treinen tussen Roermond en Nijmegen en Kerkrade en Maastricht lozen niet op het spoor maar vangen afval op in speciale tanks. Deze tanks worden leeggepompt in het riool.
Spoorbeheerder ProRail is verantwoordelijk voor de milieuvergunning en heeft alle medewerking toegezegd om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Hoe lang dat gaat duren, blijft uit de verklaring van Veolia onduidelijk.
Gauw nog ff naar het toilet voor je de Veolia-trein pakt dus
Virussen? Scan ze hier!
Onzin, dat heeft geen half jaar geduurd. Het afsluiten van de toiletten kwam voort uit het niet tijdig gerealiseerd zijn van de afzuiginstallaties.Tha_T schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:52:
Dat zou je zeggen maar het eerste half jaar hebben ze ook niet gewerkt.
De WC zit aan het balkon, en gezien het open karakter grenst de achterkant aan het zitgedeelte. Dat is bij al het moderne materieel van alle fabrikanten zo.Daarnaast is die WC ook niet zo heel handig geplaatst. Middenin de coupé
Met een paar uur vertraging:

En prioriteiten stellen: zon bij de eerste rit in Nederland van een nieuwe Gay2000:

Bron: http://www.elsevier.nl/web/Artikel.htm?contentid=230297Twee treinen zijn vrijdagmiddag op het spoor bij Maastricht bijna op elkaar gebotst. Het gaat om een personentrein van Veolia en een lege goederentrein van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De trein van Veolia stopte op dertig meter afstand van die van de NS. Bij de bijna-botsing vielen geen gewonden, meldt een woordvoerder van de NS.
Hoe het kon dat de treinen bijna op elkaar botsten, is nog onbekend. Om onduidelijke redenen reden de treinen rond 16.00 uur bij het station in Maastricht op hetzelfde spoor, zegt de woordvoerder van de NS. Een woordvoerder van de KLPD laat weten dat de trein van Veolia om nog onbekende reden dertig meter doorschoot bij een wissel. Bij de bijna-botsing ontstond geen schade. De reizigers in de trein van Veolia hebben wel bijna een uur in de trein moeten wachten. De KLPD onderzoekt de zaak.
Goh... "Hé, het gaat over een trein, dat zal vast wel van de NS zijn!"... journalistiek is tegenwoordig ook niet meer wat het ooit geweest is, feiten natrekken gebeurt kennelijk niet meer.
(Voor de duidelijkheid: de "goederentrein" van de NS, was dus een leeg-materieel trein...)
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 11-04-2009 17:52 ]
Virussen? Scan ze hier!
goederentrein van de Nederlandse Spoorwegen (NS)

Oplevering was in Oktober vorig jaar ergens en de sanitaire voorzieningen is pas iets van Januari dit jaar open. Dan zijn het er idd geen 6 maar 4 maanden. Feit blijft dat er toch genoeg reizigers zijn dat dat gewoon niet begrijpen.Luccus schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:59:
[...]
Onzin, dat heeft geen half jaar geduurd. Het afsluiten van de toiletten kwam voort uit het niet tijdig gerealiseerd zijn van de afzuiginstallaties.
Dat kan dan wel zo zijn maar ik ken niet 1 persoon die daar positief over is.[...]
De WC zit aan het balken, en gezien het open karakter grenst de achterkant aan het zitgedeelte. Dat is bij al het moderne materieel van alle fabrikanten zo.
Ik wel, maar daar ging het niet over.Tha_T schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 19:34:
[...]
Dat kan dan wel zo zijn maar ik ken niet 1 persoon die daar positief over is.
Verder richting Doetinchem van een LINT gebruik gemaakt. Voldeed aan de verwachting. Was wel enigszins verbaast dat het ding daadwerkelijk bleek te schakelen. Ben DE of DH gewend.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik vind 'm eigenlijk best wel mooi, als ze nu alleen de lampen nog zwart gelaten hadden ipv blauw was 't netjes geweest, dit blauwe is niet zo super bij de verlichting. Verder vind ik 'm wel netjes. En deze is beter dan zijn broertje waar bezuinigd is op de cabineLuccus schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:59:
[...]
En prioriteiten stellen: zon bij de eerste rit in Nederland van een nieuwe Gay2000:
Jawel, ik! Ik vind de toiletten erg fijn in die Stadlers. Beter als een mini hokje in bijvoorbeeld bepaalde NSR treinen. Lekker ruim en verder prima, slim ontworpen om ook zo grote ruimte te verkrijgen voor kinderwagens en bagage.Tha_T schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 19:34:
[...]
Dat kan dan wel zo zijn maar ik ken niet 1 persoon die daar positief over is.
Niet zo zeuren!
Nee doden en gewonden bij een snelremming komen niet echt voor...De trein van Veolia stopte op dertig meter afstand van die van de NS. Bij de bijna-botsing vielen geen gewonden, meldt een woordvoerder van de NS.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
De M6 heeft een aparte wagon helemaal aangepast voor rolstoelgebruikers. Daar is de deur gelijk aan het perron, een apart rolstoeltoilet (heel erg groot, systeem zoals in het vliegtuig), ...Alex) schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:36:
Ik ben het eens met zwahiel, bijna alles wat in België rondrijdt vind ik ook lelijk. M6 vind ik wel een uitzondering, al doet M6 me behoorlijk aan DD-AR denken qua vorm.
[afbeelding]
[afbeelding]
Van de locs vind ik HLE 13, 18 en 28 mooi, de rest vind ik lelijk. HLE 11 het minst lelijk, maar dan nog... vooral de kleuren doen 't 'm, denk ik...
Die lage perrons en hoge instap is inderdaad erg vreemd, waarom doen ze dat? Waarom verhogen ze de perrons niet, of verlagen ze de treinen? 't Is totaal niet rolstoelvriendelijk, ik wil er niet aan denken hoe ze plannen om mensen de trein in te krijgen, een rolstoelbrug lijkt me niet echt handig met zo'n hoogteverschil.
Dat is dan de M6 (A)BD
* DinX zit elke morgen in die wagon (doordat het boven een gedeclasseerde 1ste klasse is. Dus nu 2de klasse met dezelfde inrichting en ruimte als de 1ste klasse). De linker ingang is dan voor rolstoelgebruikers (zit bij die van mij achter de loc)
En waarom ze de perrons niet verhogen ? Voornamelijk een kostenkwestie voor zover ik gehoord heb. Daar komen toch de nodige miljoentjes bij kijken om overal de perrons te laten aanpassen.
Het duurt ook enorm lang tegen het tempo van de NMBS. M'n kantoor ligt tegen het station in Leuven (sporen lopen erlangst en een stuk van de perrons) en ze zijn daar dus al 2 maanden bezig met 1 van de perrons te vernieuwen. En nee, ze zijn hem niet aan het verhogen. Gewoon een nieuwe ondergrond en klinkers erop
Lees dit artikel bijvoorbeeld. Eerst een studie doen na de vraag van het gemeentebestuur van Heist-op-den-Berg. Het wordt blijkbaar station per station bekeken en zo gelijdelijk aan (bijvoorbeeld gelijk met het leggen van nieuwe sporen).
Draait dus puur om de euro's Ze zullen wel bekijken hoeveel reizigers er komen, hoeveel de verhoging kost, hoeveel een brug + begeleider kost,... en kijken hoe dat verschilt met het verhogen van de perrons.
[ Voor 38% gewijzigd door DinX op 12-04-2009 15:31 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Pluspuntje voor M6 t.o.v. VIRM die dat dus niet heeft.DinX schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:06:
[...]
De M6 heeft een aparte wagon helemaal aangepast voor rolstoelgebruikers. Daar is de deur gelijk aan het perron, een apart rolstoeltoilet (heel erg groot, systeem zoals in het vliegtuig), ...
Dat is dan de M6 (A)BD
2 maanden daarvoor? Omg...* DinX zit elke morgen in die wagon (doordat het boven een gedeclasseerde 1ste klasse is. Dus nu 2de klasse met dezelfde inrichting en ruimte als de 1ste klasse). De linker ingang is dan voor rolstoelgebruikers (zit bij die van mij achter de loc)
En waarom ze de perrons niet verhogen ? Voornamelijk een kostenkwestie voor zover ik gehoord heb. Daar komen toch de nodige miljoentjes bij kijken om overal de perrons te laten aanpassen.
Het duurt ook enorm lang tegen het tempo van de NMBS. M'n kantoor ligt tegen het station in Leuven (sporen lopen erlangst en een stuk van de perrons) en ze zijn daar dus al 2 maanden bezig met 1 van de perrons te vernieuwen. En nee, ze zijn hem niet aan het verhogen. Gewoon een nieuwe ondergrond en klinkers erop
Volgens mij is NMBS niet bepaald de snelste organisatie als het aankomt op een hele hoop zaken. I might be mistaken, maar zo'n gevoel krijg ik...Lees dit artikel bijvoorbeeld. Eerst een studie doen na de vraag van het gemeentebestuur van Heist-op-den-Berg. Het wordt blijkbaar station per station bekeken en zo gelijdelijk aan (bijvoorbeeld gelijk met het leggen van nieuwe sporen).
Draait dus puur om de euro's Ze zullen wel bekijken hoeveel reizigers er komen, hoeveel de verhoging kost, hoeveel een brug + begeleider kost,... en kijken hoe dat verschilt met het verhogen van de perrons.
Waren ze daar de PVC voor de afwatering aan het aansluiten, zie je 4 man staan kijken terwijl er 1 aan de gang is met lijm.
Heb je ook nog dagen dat je er niemand ziet. Precies of ze er maar 2 dagen per week aan willen werken ofzo.
Kan me inbeelden dat je dat snel afgewerkt wil hebben. Het is toch 1 van de 9 perrons + sporen die niet gebruikt kunnen worden.
Op deze tijd leggen ze een volledige winkelstraat vol met nieuwe klinkers, afwatering,...
[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 12-04-2009 16:55 ]
Ook in Essen zijn ze al eeuwen bezig, op L11 ook L9 idem. Duurt en duurt. Ze staan er vaak gewoon koffie te drinken. In de tijd dat ik nu in België woon erger ik me daar gewoon kapot aan. Alles duurt en duurt maar. Bureaucratie op en top! En zeker bij de NMBS! Die kaartautomaten werken bijvoorbeeld ook voor geen meter.
Komt er een AM aan in een station graf ver weg, kun je echt een lift meenemen om erin te komen. Die dubbeldeks bakken gaan nog wel, die hebben naar mijn inziens ook meer treedplanken die bovendien ook lager hangen. Maar zo'n duikbril, of 'n break (wat een pokke stellen zeg!) kom je echt niet in zonder je bergschoenen en je Sherpa.
't Gekke is dat op sommige lijnen de perrons dan wel weer netjes zijn én de goede hoogte hebben. En op andere stations zijn de perrons verhoogd, maar dan klopt de hoogte weer niet, iets te hoog of iets te laag. Lijkt wel of de NMBS echt slaapt als een malle. Kijk eens naar Antwerpen Centraal. Duurt ook al eeuwen! Of 't feit dat je geen kaartje naar Roosendaal grens kunt kopen uit de automaat (die al überhaupt totaal niet werkt). En om de een of andere reden staat er altijd 't zelfde soort volk voor je in de rij die altijd lang werk hebben en de NMBS medewerker niet begrijpt en vice versa
NMBS

Dat 't überhaupt nog bestaat vind ik al vreemd.
Jazekerwel. Op bahn.de en op ns.nl gaf hij dan geen respons. Zowel met FF als met IE niet. Nu doet ns.nl het nog steeds niet maar bahn.de gaat wel goed. Ik had puur en alleen de verkeerde screenshot gepost.Luccus schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:09:
Ik snap dat niet hoor, want hij zegt n.b. "... en ik kies voor Zwischenhalten". Ik vraag me af: wáár heb je dan iets gekozen? Schijnbaar nergens.
A propos 6400: er wordt gepoogd een deel van de in Venlo staande loccen zometeen naar Rotterdam te krijgen.
Ja, en hoe lang hebben ze wel niet nodig gehad voor de hele ombouw van het station? Denk toch wel een jaar of 10.DinX schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:06:
[...]
Dan is Liege-Guillemins nog in een racetempo gegaan.
Signatures zijn voor boomers.
Vandaar dat er lijnen zijn die in het weekend niet bediend worden, dat station Antwerpen-Noorderkempen nog steeds treinloos is, en dat NMBS nog steeds niet winstgevend is, ondanks de 6 miljard subsidie...
Volgens mij heeft dat niet zozeer met de NMBS te maken, maar meer met het gedoe rondom de hele ECTS-soap. Noorderkempen is namelijk een HSL-shuttlestation, en zoals je misschien wel weet hebben we (de HSA) hier in Nederland op HSL-gebied dus ook met dat ECTS-probleem te makenAlex) schreef op zondag 12 april 2009 @ 22:04:
dat station Antwerpen-Noorderkempen nog steeds treinloos is
Virussen? Scan ze hier!
1.5 uur vertraging door een defecte brug bij Leeuwarden. Met de bus verder na meer dan een half uur wachten naar het volgende station. Toen eindelijk op dat station aangekomen. Komt er een IC aan van de andere kant en ik heb geen flauw idee wat er gebeurde maar de stenen vlogen ons letterlijk om de oren. Daar ga ik morgen even melding van maken want dit kan echt niet.
Daarnaast was de dienstverlening hopeloos... Stonden veel mensen voor die bus te wachten en over vijf minuten zou er nog een trein aankomen die die rij alleen maar deed verlengen. Ik dus voorstellen om de mensen die er al stonden een kaartje of nummer te geven zodat er geen gedring zou ontstaan. Maar toen keek iemand me aan alsof ze water zag branden.
En gelukkig lekker relaxed met de taxi naar huis gebracht
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Het is anders allang bekend dat er ERTMS ligt als enige beveiligingssysteem... toch is men niet eerder gaan testen met ERTMS dan wanneer de HSL is opgeleverd. Dat noem ik wel gebrekkig aan de kant van NMBS.wildhagen schreef op zondag 12 april 2009 @ 22:15:
[...]
Volgens mij heeft dat niet zozeer met de NMBS te maken, maar meer met het gedoe rondom de hele ECTS-soap. Noorderkempen is namelijk een HSL-shuttlestation, en zoals je misschien wel weet hebben we (de HSA) hier in Nederland op HSL-gebied dus ook met dat ECTS-probleem te maken
(Dan heb ik het nog niet over de blamage dat een 189'er maar 140 km/h haalt, dus echt HSL? yeah right... in ieder geval rijdt er wat
Nee, met een A.SleutelMan schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:20:
En vandaar dat er nu als paniekmaatregel wordt gekeken of toevallig de BR 189 niet op de HSL kan rijden... aangezien deze wel een werkende ERTMS heeft van een niet nader te noemen fabrikant (begint met een S.).
[ Voor 175% gewijzigd door Luke! op 13-04-2009 12:27 ]
Siemens bouwt zijn eigen ETCS installaties in de 189's toch?
Wt mij ook verbaast, op station Verviers en diverse andere stations staan op de perrons om de 20 meter een paalje met een slot erin om te 'sleutelen' voor de conducteur. Je kan dan een bepaalde richting op 'sleutelen'?zwahiel schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:29:
.... over de NMBS..
Zijn dit handbediende seinen?

Iemand die me meer uitleg kan geven?
En vandaag op de Watergraafsmeer stond een met twee stickers/borden beplakte 1122 loc die tussenin enkele oude rijtuigen stond? Iemand enig idee waarom?
Helaas kon Somda mij niks vertellen omdat hij/zij plat ligt.
[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 13-04-2009 20:49 ]
AW_Bos schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:47:
[...]
Wt mij ook verbaast, op station Verviers en diverse andere stations staan op de perrons om de 20 meter een paalje met een slot erin om te 'sleutelen' voor de conducteur. Je kan dan een bepaalde richting op 'sleutelen'?
Zijn dit handbediende seinen?Of zijn het gewoon sleutelpalen waarmee de NMBS/Infrabel kan zien waar en waneer een trein vertrekt (omdat Track and Tracing niet bestaat daat).
Iemand die me meer uitleg kan geven?
En vandaag op de Watergraafsmeer stond een met twee stickers/borden beplakte 1122 loc die tussenin enkele oude rijtuigen stond? Iemand enig idee waarom?
Helaas kon Somda mij niks vertellen omdat hij/zij plat ligt.
Komt dus door verouderde wetgeving voornamelijk. De conducteur moet in de open deur het perron in de gaten houden tot de trein op gang gekomen is. Dan pas gaat z'n deur dicht. Je ziet dan inderdaad vaak nog mensen naast de trein op rennen om toch nog die deur binnen te raken, tevergeefs.De vertrekprocedure van een passagierstrein wordt ingeleid als de treinbegeleider de mededeling "verrichtingen gedaan" geeft aan de bestuurder. Dit kan door middel van de AVG (aanwijzer verrichtingen gedaan), een installatie-eigen-aan-het-materieel (afhankelijk van het type materieel) of door het geven van een enkel lang fluitsignaal met opgestoken hand; bij nacht of bij slechte zichtbaarheid in combinatie met een opgestoken witte lamp.
De wijze van het overmaken van de mededeling "verrichtingen gedaan" wordt bepaald door de aard en de samenstelling van het materieel enerzijds en de seininrichting aanwezig op een specifiek perron anderzijds.
De mededeling "verrichtingen gedaan" is geen vertrekbevel. Het vertrek wordt uiteindelijk bepaald door de "open" toestand van het vertreksein.
De treinbegeleider heeft als belangrijkste taak te waken over de veiligheid en orde aan boord van de trein en op de perrons. Daarbij is het van groot belang dat een trein niet vertrekt zonder dat alle instapdeuren volledig gesloten zijn. De bediening van de AVG is een risicovol element in de vertrekpocedure. Op het ogenblik dat hij de AVG bedient is de treinbegeleider fysiek van de trein gescheiden en kan hij de noodrem niet bedienen, mocht er zich aan de trein een veiligheidsincident voordoen.
De treinbegeleider is bij wet verplicht vanuit de laatste openstaande deur toezicht te houden over het perron tot wanneer de trein aanzet en een snelheid van 5 km/uur bereikt. In die fase van het vertrek kunnen zich ongevallen voordoen mochten laattijdige reizigers alsnog proberen in te stappen in de aanzettende trein. Een incident dat zich vaak voordoet, omdat reizigers de zin van die procedure niet begrijpen.
Om die reden streven de treinbegeleiders ernaar het reglement te doen veranderen, zodat de trein met alle deuren gesloten zou vertrekken. Om technische redenen is het echter nog niet bij elk type materieel mogelijk de gesloten toestand van de deuren aan de bestuurder te melden.
Dus kort samengevat:
- het is tijd om te vertrekken
- alle deuren worden gesloten op die van de conducteur na
- de conducteur bekijkt of alles in orde is op het perron
- de conducteur geeft indien alles in orde is het signaal ok door te sleutelen
- de conducteur stapt weer in
- de trein krijgt het signaal dat hij mag vertrekken (staat dus los van AVG)
- de trein begint te rijden met de deur van de conducteur nog geopend
- als hij eenmaal op gang is wordt die deur gesloten
Het is dus eigenlijk langst 1 kant een dubbele veiligheid (pas als AVG bediend is, en het vertreksein open is mag de trein vertrekken), maar het brengt ook extra onveiligheid met zich mee (reizigers die proberen nog snel op te stappen terwijl de trein al traag vooruit gaat).
Dat levert ook nog eens kwade reizigers op. Dan denk je net je trein te halen want alle deuren zijn dicht maar de conducteur staat nog naar je te kijken vanuit z'n open deur, maar in principe kan je de trein dus als "vertrokken" beschouwen. Na het sleutelen mag er in principe niemand meer op. Als zijn de conducteurs vaak flexibel erin. Als AVG in orde is, maar het vertreksein is nog niet open bijvoorbeeld. Maar dat sein kan dus elk moment open gaan. Dan kan je dus hebben dat iemand de trein in springt net op het moment dat het vertreksein open gaat en de trein begint met rijden (die machinist wacht natuurlijk niet).
[ Voor 73% gewijzigd door DinX op 13-04-2009 21:15 ]
De 1122 op Watergraafsmeer is een energieleverancier voor de rijtuigen.AW_Bos schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:47:
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door boaty op 13-04-2009 22:12 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Waarom er kastjes in Verviers (België) op de perrons staan, en dat om de 20 meter zou ik echt niet weten.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Die staan hier in alle stations voor zover ik weet. En zoals ik boven al quote, het is onderdeel van de vertrekprocedure hier. En waarom ze om de 20 meter staan lijkt me logisch, zodat de treinbegeleider niet eerst 100 meter moet gaan nadat hij gesleuteld heeft dat er vertrokken mag worden. Dat is dus sleutelen, een paar stappen gaan en meteen de trein weer op.Onbekend schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:20:
In Nederland worden die kastjes gebruikt om vlak voor het vertrek een dichtbijzijnde spoorwegovergang te sluiten. Hierdoor blijft de spoorwegovergang niet onnodig lang gesloten omdat de trein bij een station stilstaat.
Waarom er kastjes in Verviers (België) op de perrons staan, en dat om de 20 meter zou ik echt niet weten.
Aha, duidelijk.Alex) schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:47:
Nico Spilt heeft een stukje over de Belgische vertrekprocedure: http://www.nicospilt.com/nmbs-beveiliging.htm
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het fluitsignaal is voor de reizigers, het kastje met de krans groene lichten is om de treinbestuurder te laten weten dat de trein (wat de conducteur betreft) klaar is om te vertrekken.Boudewijn schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:35:
Okay, maar waarom zou je dat dan met zo'n kastje doen ipv fluitsignaal? Ik zie het bij een plan V gebeuren, en die zijn niet echt lang oid.
In Nederland wordt dat aan de machinist gesignaliseerd door de groene lamp "deuren dicht" in de cabine, die oplicht als alle deuren dicht zijn (wat voor hem een sein is dat de trein klaar is).
Dan heb je in Nederland nog de witte lamp, het vertrekseinlicht, wat meer voor de conducteur het punt is dat hij de trein klaar kan maken voor vertrek.
Alex) schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:47:
Nico Spilt heeft een stukje over de Belgische vertrekprocedure: http://www.nicospilt.com/nmbs-beveiliging.htm
Onbekend schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:20:
In Nederland worden die kastjes gebruikt om vlak voor het vertrek een dichtbijzijnde spoorwegovergang te sluiten. Hierdoor blijft de spoorwegovergang niet onnodig lang gesloten omdat de trein bij een station stilstaat.
Zie je gelijk waarom ze om de 20 meter staanIn België bedient de conducteur een vertreksein op het perron. Eerst sluit hij de deuren van de trein, op één deur na. Daarna draait hij op het perron een sleutel om en stapt hij zelf in de trein. In het vertreksein gaat een rood lampje branden, terwijl tegelijk de treinaanwijzer dooft. Na 10 seconden (op de noord-zuidlijn in Brussel 7 seconden) dooft het rode lampje en gaan er zes witte lampjes branden. Dat is het teken voor de machinist om te vertrekken. Het vertreksein heet officieel AVG: aanwijzer verrichtingen gedaan.
Als er maar 1 of 2 zouden staan moet je al een snelle conducteur zijn om binnen de 7-10 seconden terug in je trein te staan
DB aan de lijn gisteren, nee die konden niets doen, zagen 't donker in. Vanmorgen om 06.10 toen de trein kwam meteen naar de conducteur gewandeld, totaal geen probleem! Kom maar mee
Goede service, je kon ook zien aan de printtijd dat 't kaartje gewoonweg niet gebruikt had kunnen worden, want er reed geen trein meer naar Düsseldorf. Erg coulante man.
Ook handig (mis ik in NL eigenlijk nog!) dat je in Duitsland uit de automaat ook je reisbeschrijving kunt halen, er zit in de automaat zelf ook een spoorplanner. Dat is erg gemakkelijk. Had ik al 's eerder mee gemaakt met internationale kaartjes (NS takke duur, DB uit de automaat 75% goedkoper!). Je krijgt dan naast je kaartje ook meteen een routebeschrijving erbij. Erg handig.
Voor de fans van breedbek-Gay2000'en:

Ja, hier al sinds 13u bewolkt, dus daar ging m'n plaatje van die coole kar bij Landgraaf...
[ Voor 63% gewijzigd door Luke! op 15-04-2009 19:40 ]
Heb ik ook gemerkt pas geleden. Topservice van de DBzwahiel schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:31:
Ook handig (mis ik in NL eigenlijk nog!) dat je in Duitsland uit de automaat ook je reisbeschrijving kunt halen, er zit in de automaat zelf ook een spoorplanner. Dat is erg gemakkelijk. Had ik al 's eerder mee gemaakt met internationale kaartjes (NS takke duur, DB uit de automaat 75% goedkoper!). Je krijgt dan naast je kaartje ook meteen een routebeschrijving erbij. Erg handig.
Alleen kent hij alleen grote stationsn en stations die vlakbij de grens liggen.
Woerden kent hij helaas weer niet
En oh ja, ik heb een vermoeden dat de V250 vertraagd is. Volgens mij is hij nog niet in Nederland gesignaleerd?
Die remwagens zullen toch al allang geleverd moeten zijn?
Somda is nog in diepe slaap vermoed ik en was er afgelopen dagen ook tussen uit, en daar is nog niks op gemeld.
Iemand die meer weet?
[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 16-04-2009 10:02 ]
Als ik op de ns-site een reis plan van Gvc naar Ut (door de afkortingen in te voeren), stuurt hij me naar Maastricht? Als ik vervolgens op de stationslijst kijk, is Utrecht Centraal toch echt Ut, en Mt lijkt er ook weer niet zo veel op

Niet dat het echt uitmaakt, want dan stap ik stiekem halverwege de reis uit
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Joh! De V250 is al minstens 2 jaar vertraagd, AnsaldoBreda kijkt echt niet op een weekje meer of minder. Pas als het nijpend wordt, gaan ze leveren - zie Denemarken. DSB stelt een ultimatum en 2 maanden voor het ultimatum verstrijkt leveren ze eindelijk eens.AW_Bos schreef op donderdag 16 april 2009 @ 09:57:
[...]
En oh ja, ik heb een vermoeden dat de V250 vertraagd is. Volgens mij is hij nog niet in Nederland gesignaleerd?
Die remwagens zullen toch al allang geleverd moeten zijn?
Somda is nog in diepe slaap vermoed ik en was er afgelopen dagen ook tussen uit, en daar is nog niks op gemeld.
Iemand die meer weet?
De remwagens... tsja... dat lijkt me gewoon kant-en-klaar spul wat alleen nog vervoerd moet worden. Daar gaan geen twee weken overheen, volgens mij is er iets anders aan de hand waardoor de V250 nog niet kan rijden. Ik vind het prima, laat die V250 maar lekker in Tsjechië wegrotten - AnsaldoBreda kennende zit 't ding toch vol met kinderziektes.
Dit topic is gesloten.