Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 54 Laatste
Acties:
  • 172.747 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 9449 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:01:
[...]

Gelukkig rijdt NSR wel met schone 1600'en:

[afbeelding]
Hmm, niks met NSR te maken hoor.... 1621 == Raillion, geen NSR, want dan zou het 1821 zijn geweest.

Staat trouwens ook op de zijkant van de loc dat het er een van Raillion is, weliswaar niet supergoed te zien op die foto maar toch...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

wildhagen schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:32:
Staat trouwens ook op de zijkant van de loc dat het er een van Raillion is, weliswaar niet supergoed te zien op die foto maar toch...
Ik weet dat deze loc van Railion is (zie ook eerdere post Luccus). Alleen gokte ik dat de trein erachter iets te maken zou hebben met NSR. Naar nu blijkt was deze gok onjuist.

In ieder geval zijn we allemaal weer wat wijzer geworden over de status van de 1600'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CyBeR schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:22:
[...]

Dat hoort. Op 't moment dat je positief saldo hebt (0.00 is dat blijkbaar, imo is dat een fout) kun je reizen. Dan wordt er een vervoerderafhankelijk bedrag afgeschreven. Op het moment dat je vervolgens weer uitchecked wordt de ritprijs berekend, van dat eerdere bedrag afgetrokken en het restant weer terug op de kaart gezet. Dit is zodat als je wel inchecked maar niet uitchecked, je toch betaalt (alleen dan een vast bedrag dat per definitie hoger is dan de ritprijs). Op deze manier is het mogelijk om onder de 0 euro saldo uit te komen. Dat moet je dan, voordat je nog een keer wilt reizen, corrigeren met de oplaadautomaten.

Dat je nu 4 euro kwijt bent betekent dat je dom bezig was: je had ook meteen (ik geloof dat dat de volgende minuut moet) uit moeten checken, dan had die 4 euro er weer op geschreven geworden zodat je weer op 0 uitkwam. (Hoewel dat gedrag wellicht uitgeschakeld is voor paaltjes, aangezien 't meer van toepassing is op poortjes.)

[...]

In/Uitchecken vs. saldo-informatie.
Hmz. de laaste keer dat ik langs dat blauwe chipkaart-lezer apparaat ben gagaan gaf hij netjes weer 0 euro aan :).
Verder is die OV-chipkaart gedoe veels te omslachtig op dit moment. Je kan voor de Metro ook al chipkaarten kopen en opladen, "maar dat werkt nog niet voor de NS" zegt een sticker op de Metro-kaartjes oplaad automaat.

Verder werkt het uitlezen niet altijd even goed vanuit je jaszak of portomonee...

Ik hoop dat NS binnenkort meer duidelijkheid gaat geven over hoe het precies werkt, want nu is het voor velen een raadsel zonder een brochure te hebben gelezen ("wat is het verschil tussen de gele en de blauwe dan", om maar als voorbeeld te noemen).

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luccus schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 22:19:

[...]
Nee hoor, het ding rijdt fijn, maar ik ben er - vanuit fotografisch oogpunt - op uitgekeken.
In het geel: ja. Maar ga eens naar Frankrijk, dan wordt hij opeens weer interessant:
De "oude" SNCF kleur:
Afbeeldingslocatie: http://maasluip.xs4all.nl/trein/albums/D20071110/IMG_0979_004.sized.jpg

De "nieuwe" SNCF kleur:
Afbeeldingslocatie: http://maasluip.xs4all.nl/trein/albums/D20061022/IMG_0061.sized.jpg

En nu dacht ik dat ik hem ook en de "En Voyage" kleurstelling had, maar helaas, je moet het met een plaatje van Railfaneurope doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/ac/15000/en_voyage/15055_POISSY_150_1.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:41

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:34:
[...]
In het geel: ja. Maar ga eens naar Frankrijk, dan wordt hij opeens weer interessant:
Nou, daar vind ik nou echt niks aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet ook zeggen dat ik hem in het geel mooier vind.

Dit kan ik trouwens echt niet aanzien, een soort omgekeerde mishandeling:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NRbO5yLXrYoN2BWgcbG0hUiV/full.jpg

Zonde van een toch heel aardige loc.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 17-03-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Anoniem: 9449 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 00:12:
Ik moet ook zeggen dat ik hem in het geel mooier vind.

Dit kan ik trouwens echt niet aanzien, een soort omgekeerde mishandeling:

[afbeelding]

Zonde van een toch heel aardige loc.
mmm, als ik goed kijk is dat de 7364 erachter :P. Maar inderdaad zonde, dat een mDDM de helft van het vermogen van een 1700 heeft en het daarmee prima red geeft al weer aan dat de 1700 ervoor overkill is. Maar ja, waarvoor heb je ze anders nodig? ICRm is al voorzien van genoeg locs en verder heeft NS(R) geen goederentak etc :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het spoortracé HSL-Zuid ligt er vooralsnog ongebruikt bij, maar toch is Nederland de komende dagen hét centrum van het wereldwijde HSL-netwerk.

In de RAI in Amsterdam heeft tot en met woensdag het zesde wereldcongres plaats van UIC, waarin alle belangrijke spoorbedrijven ter wereld zijn verenigd. De vorige editie had in 2005 plaats in Milaan. In Amsterdam gaan de komende dagen topmensen van spoorbedrijven uit landen als Frankrijk, Duitsland, Japan, Italië en Nederland met elkaar en met bestuurders praten over de toekomst van hogesnelheidsvervoer per trein.

Vanmorgen houden Jacques Barrot, de vice-voorzitter van de Europese Commissie, NS-topman Aad Veenman, minister Camiel Eurlings van Verkeer en ProRail-bestuursvoorzitter Bert Klerk toespraken. Het onderwerp van het wereldcongres is 'Snel spoor naar duurzame mobiliteit'.

Het wereldwijde netwerk van hogesnelheidstreinen groeit de komende twee decennia explosief. Dat blijkt uit gegevens van de organisatie van het HSL-congres.

Zo telt Europa op dit moment 5.566 kilometer rails waar treinen met 250 kilometer per uur of sneller overheen kunnen rijden. In 2025 moet er in heel Europa 17.541 kilometer HSL-spoor liggen. Met name Frankrijk, Duitsland, Spanje en Turkije hebben grootschalige plannen. Frankrijk en Duitsland tellen op dit moment verreweg het meeste HSL-spoor. Frankrijk, dat in 1981 het eerste Europese land was met een hogesnelheidstrein (TGV), is koploper met 1840 kilometer snel spoor. Op dit moment werkt Frankrijk aan nieuwe trajecten met een lengte van 299 kilometer, die in 2012 klaar moeten zijn. Tussen 2013 en 2025 wil Frankrijk het netwerk met nog eens 2616 kilometer uitbreiden.

Nederland speelt slechts een bescheiden rol en beschikt met 120 kilometer HSL-Zuid. Vooralsnog rijden er echter alleen testtreinen over deze spoorlijn tussen Amsterdam en de grens met België. De eerste reizigerstreinen zijn pas eind dit jaar ingepland en kenners in de branche sluiten vertraging tot het voorjaar van 2009 niet uit.

De meest spectaculaire ontwikkeling op HSL-gebied heeft plaats in China. Dat land wil in 2010 ruim 8.300 kilometer snel spoor hebben.
BN/DeStem

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Leuk en aardig maar ik denk dat er op HSL-gebied in Nederland niet echt veel gaat veranderen. Men is al kritisch of de specificaties wel gehaald gaan worden straks. Bovendien is Nederland eigenlijk gewoon te klein voor dergelijke treinen, een 600 300 meter lange V-IRM rijden tussen stations die 10 km uit elkaar liggen is al redelijk waanzin.

Op zich is het wel prettig dat andere landen zoals Frankrijk veel aan het investeren zijn waardoor een vakantie met de trein weer wat meer keuze krijgt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

600 meter voor een V-IRM lijkt me wat overdreven, er zijn nauwelijks perrons die zo lang zijn. Het langste perron in NL is net geen 700 meter lang (Sittard, 695 meter).

Ff rekenen... maximale treinlengte met passagiers was dacht ik 15 bakken (geen zin om het ff op te zoeken). Aangezien er geen drietjes meer rondrijden, laten we het dan voor het rekengemak op 16 bakken houden. Een zesje is 162 meter lang, een viertje 108 (afgerond). Twee zesjes en een viertje (of 4 viertjes) is dus (2x162) + 108 = 432 meter maximaal. Voor de lengtes heb ik even de maten op deze site gehanteerd.

En dat is nu niet bepaald een gemiddelde V-IRM qua lengte, de meesten zullen een heel stuk korter zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:15
wildhagen schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:04:
600 meter voor een V-IRM lijkt me wat overdreven, er zijn nauwelijks perrons die zo lang zijn. Het langste perron in NL is net geen 700 meter lang (Sittard, 695 meter).

Ff rekenen... maximale treinlengte met passagiers was dacht ik 15 bakken (geen zin om het ff op te zoeken). Aangezien er geen drietjes meer rondrijden, laten we het dan voor het rekengemak op 16 bakken houden. Een zesje is 162 meter lang, een viertje 108 (afgerond). Twee zesjes en een viertje (of 4 viertjes) is dus (2x162) + 108 = 432 meter maximaal. Voor de lengtes heb ik even de maten op deze site gehanteerd.

En dat is nu niet bepaald een gemiddelde V-IRM qua lengte, de meesten zullen een heel stuk korter zijn.
Geen drietjes :? ICM ? ICMm ? of doelde je op de VIRM :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

IJnte schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:40:
[...]

Geen drietjes :? ICM ? ICMm ? of doelde je op de VIRM :?
Het ging hier om V-IRM ja. Alle drietjes (8201-8281) zijn al een poosje omgebouwd/verlengd naar viertjes (9401-9481).

Uiteraard zijn er bij ICM(m) en SGM(m) nog wel drietjes ja.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

om precies te zijn, de maximale lengte bij VIRM is dus 2x 6 (of 3x 4) bakken oftewel 324 meter. 15 bakken ICM maken ongeveer 400 meter (401,9 :P). In de praktijk is het meestal maximaal 14 aangezien sommige perrons langer niet leuk vinden (en het een heel gepuzzel word om de ICM-3's en ICM-4's omlooptechnisch bij elkaar te houden voor slechts 1 extra bak tussen Ut en Amf :P).

En tja, nog even terugkomend op dat argument van LauPro, die 324 meter VIRM is weliswaar niet nodig tussen bijvoorbeeld Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen :P, maar terwijl er hemelsbreed enkele kilometers tussen die stations zitten maken er toch veel meer mensen gebruik van de trein sinds de 3000 ook stopt in Klp :P. En vol genoeg is het zeker ;). ICM ritjes naar de randstad of naar het noorden zitten (zeker in de spits) ook barstensvol, dus langere treinen juich ik alleen maar toe. Gezien de beperkte lengte van de perrons echter lijkt me dubbeldeks materieel wel beter. Alleen dan mag het wel beter zitten dan VIRM :P :X.

schijnt dat die extra VIRM 4-tjes die eind dit jaar zouden komen wel zouden zijn ingericht op intercitydiensten ipv AggloRegio. Dus meer comfort? :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom de fuck heeft sittard, of all places, zo'n absurd lang perron dan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geen idee? Sittard is wel een vrij belangrijk knooppunt in die regio. Nogal wat Intercity's en stoptreinen stoppen daar.

Perron kan natuurlijk ook opgedeeld zijn in een A- en een B-deel (spoor 2a, 2b etc), zodat het meer treinen tegelijk (en per uur) kan handlen.

Ik zou verder anders niet weten waarom het perron daar zo lang is.

Handig overzicht met alle peronlengten in NL: http://www.prorail.nl/NR/...eperronlengtesdec2007.pdf

Sittard staat op pagina 54.

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 17-03-2008 21:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31
Ik heb inderdaad het idee dat je in Sittard zonder problemen twee intercity treinen (vIRM 2* 6bakken) makkelijker achter elkaar kunt neerzetten op 1 perron!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Pittie schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:53:
Ik heb inderdaad het idee dat je in Sittard zonder problemen twee intercity treinen (vIRM 2* 6bakken) makkelijker achter elkaar kunt neerzetten op 1 perron!
zoals al gezegd is 2x VIRM-VI dus 324 meter, met die 695 meter kun je dus 2 van die setjes kwijt, zo ben je maar 1 spoor kwijt aan een trein (en tegentrein) :).

Maar de perronlengte is meestal niet bepaald logisch te noemen, sommige stations hebben achterlijk lange perrons voor korte treintjes en andersom. Meestal is dat nog een erfenis uit het verleden. Bij sommige van de grotere stations (en dan vooral in Gn of Lw) levert het nog wel eens problemen op als er langere treinen binnenkomen (bijv in de spits bij Arriva) en die dus aan een langer perron moeten :P.

Maar om even op de HSL terug te komen: Als ik het goed begreep gaat op termijn de Benelux-trein er ook uit, en eigenlijk vind ik dat wel zonde. Niet heel erg qua materieel (serie 11 en de Bs-jes zijn regelmatig defect), of misschien wel :P. Maar waarom moet het worden vervangen door een dienst die en Den Haag en Leiden overslaat (geloof ik) etc. etc. Natuurlijk heb je wel de binnenlandse intercity Amsterdam-Vlissingen maar de Benelux gold nu ook als een binnenlandse intercity geloof ik.

stiekem vind ik het gewoon jammer dat er weer een getrokken serie rijtuigen verdwijnt :+ :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SleutelMan schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:24:
stiekem vind ik het gewoon jammer dat er weer een getrokken serie rijtuigen verdwijnt :+ :P
Ehm.... dit begrijp ik dan toch even niet. Die getrokken serie rijtuigen gaat toch juist rijden op de HSL?

Of was het verhaal nu dat dit tijdelijk was en daarna die Italiaanse stellen zouden komen? In dat geval zijn de getrokken serie rijtuigen i.i.g. nu nog niet verdwenen, dat gebeurt dan pas over een tijdje. En wie weet wat er dan weer veranderd is waardoor ze alsnog ingezet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Getrokken treinen op de HSL zijn tijdelijk, omdat AnsaldoBreda, de Italiaanse leverancier van de HSL Shuttle-stellen, niet op tijd konden leveren. Deze worden geloof ik pas eind 2009, begin 2010 geleverd. Dit zijn de dan de Shuttles, die dan de diensten Breda<>Den Haag, Breda<>Antwerpen etc gaan rijden. Deze gaan max 250 km/h rijden.

De 'gewone' HSL-treinen worden door Thalyssen gereden (die rijden nu ook al over bestaand spoor, op lagere snelheid) op 300 km/h. Stopplaatsen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Parijs. Dat zou dus als het goed is eind dit jaar moeten starten.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 17-03-2008 21:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Anoniem: 9449 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:33:
[...]

Ehm.... dit begrijp ik dan toch even niet. Die getrokken serie rijtuigen gaat toch juist rijden op de HSL?

Of was het verhaal nu dat dit tijdelijk was en daarna die Italiaanse stellen zouden komen? In dat geval zijn de getrokken serie rijtuigen i.i.g. nu nog niet verdwenen, dat gebeurt dan pas over een tijdje. En wie weet wat er dan weer veranderd is waardoor ze alsnog ingezet gaan worden.
sowieso heeft de NSR er weinig aan, er is een loccenoverschot en dankzij de instroom van de nieuwe VIRM en SLT is er niet echt een tekort. ICM gaat ook nog wat jaartjes mee, het enige wat ik kan bedenken is ICK/ICL eruit werken voor ICR (nu weet ik uit mn hoofd even niet hoeveel rijtuigen er in de BNL zitten). De Bs'en worden denk ik wel gesloopt aangezien ze technisch teveel afwijken van de BD's en (o.a. verschil in aansturing, HLE 11 serie ipv 1700 en nog wat dingen in de cabine (mcn zit links en niet in midden en de daarbij behorende knoppenbende :+ ))

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
SleutelMan schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:54:
[...]

sowieso heeft de NSR er weinig aan, er is een loccenoverschot en dankzij de instroom van de nieuwe VIRM en SLT is er niet echt een tekort. ICM gaat ook nog wat jaartjes mee, het enige wat ik kan bedenken is ICK/ICL eruit werken voor ICR (nu weet ik uit mn hoofd even niet hoeveel rijtuigen er in de BNL zitten). De Bs'en worden denk ik wel gesloopt aangezien ze technisch teveel afwijken van de BD's en (o.a. verschil in aansturing, HLE 11 serie ipv 1700 en nog wat dingen in de cabine (mcn zit links en niet in midden en de daarbij behorende knoppenbende :+ ))
Ze zijn juist net bezig met de ICL in te voeren :) Dit jaar moeten iig er nog een hele zwik nieuwe VIRM's komen. Komen die niet april dit jaar het land in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29

djiwie

Wie?

SleutelMan schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:54:
nu weet ik uit mn hoofd even niet hoeveel rijtuigen er in de BNL zitten
10 composities van 7 rijtuigen, uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 20-06 22:27

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

ICL's zijn een beetje jammer, van die Arriva / Connexxion achtige praktijken. Gewoon je rijtuigen en treinen in jouw huiskleuren houden, geen bonte stoet rijden. Da's niet goed voor je imago zou een bedrijfsmarketeer zeggen. En dat ben ik stiekem wel met 'm eens. Want 't blijft jammer.

Moet overigens wel zeggen dat die Nederlandse 16/18 17xx loc's d'r beter uitzien dan die Franse. Of 't door dat extra lichtje komt, weet ik niet, maar ze ogen wel vriendelijker. Dacht trouwens dat die botsneuzen in de eerste serie niet standaard waren? Maar dat ze er in NL opgezet waren, of zit ik nu even in de war met de 1100 serie?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Dat was de 1100 inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
zwahiel schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:52:
ICL's zijn een beetje jammer, van die Arriva / Connexxion achtige praktijken. Gewoon je rijtuigen en treinen in jouw huiskleuren houden, geen bonte stoet rijden. Da's niet goed voor je imago zou een bedrijfsmarketeer zeggen. En dat ben ik stiekem wel met 'm eens. Want 't blijft jammer.
ICL's worden allemaal in Huisstijl gemaakt (iig qua kleuren aan de buitenkant). Je ziet een stam rijden met ICL (ns) en ICL (db whatever) stijl.. De eerste zijn dus al opnieuw gespoten in deutschland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:22:
En tja, nog even terugkomend op dat argument van LauPro, die 324 meter VIRM is weliswaar niet nodig tussen bijvoorbeeld Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen :P, maar terwijl er hemelsbreed enkele kilometers tussen die stations zitten maken er toch veel meer mensen gebruik van de trein sinds de 3000 ook stopt in Klp :P. En vol genoeg is het zeker ;).
Mja ik vind het gewoon belachelijk. De Klomp ligt misschien net 6 km vanaf Ede-Wageningen. Laat daar gewoon lekker een stoptrein rijden en stop alleen op 3b. Bedoel ze hebben al een trein richting Rhenen helemaal. Of trek even de spoorlijn richting Rhenen door naar Wageningen en geef ze een eigen station, zal ook een hoop mensen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:15:
[...]
Mja ik vind het gewoon belachelijk. De Klop ligt misschien net 6 km vanaf Ede-Wageningen. Laat daar gewoon lekker een stoptrein rijden en stop alleen op 3b. Bedoel ze hebben al een trein richting Rhenen helemaal. Of trek even de spoorlijn richting Rhenen door naar Wageningen en geef ze een eigen station, zal ook een hoop mensen schelen.
Leuk en aardig dat jij het belachelijk vindt, maar het is juist een van de belangrijkste peilers onder dienstregelingen vanaf 2007: het naar elkaar toetrekken van de gemiddelde snelheden van verschillende treinsoorten om meer capaciteit op het net te krijgen. Daardoor is het product sneltrein in principe gesneuveld en stoppen IC's vaker - dus ook bij De Klomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:43:
Leuk en aardig dat jij het belachelijk vindt, maar het is juist een van de belangrijkste peilers onder dienstregelingen vanaf 2007: het naar elkaar toetrekken van de gemiddelde snelheden van verschillende treinsoorten om meer capaciteit op het net te krijgen. Daardoor is het product sneltrein in principe gesneuveld en stoppen IC's vaker - dus ook bij De Klomp.
Dit schiet gewoon niet op, het kost misschien 2 kilometer spoor om op te trekken en 2 om af te remmen. Dan kan je dus nog geen 20 seconden (!) op volle snelheid rijden voordat er weer afgeremd mag worden. Dat de stoptrein moest verdwijnen, prima. Maar ga niet dit soort vertragingen inbouwen. Het is op het tracé Ede-Utrecht gewoon een kwestie van 30 of 25 minuten (die extra stop in Veenendaal).

Dus laat hem óf stoppen in Ede, óf in Veenendaal, maar niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:15:
[...]
Mja ik vind het gewoon belachelijk. De Klomp ligt misschien net 6 km vanaf Ede-Wageningen. Laat daar gewoon lekker een stoptrein rijden en stop alleen op 3b. Bedoel ze hebben al een trein richting Rhenen helemaal. Of trek even de spoorlijn richting Rhenen door naar Wageningen en geef ze een eigen station, zal ook een hoop mensen schelen.
Over welke 3B hebben we het? Ede-wageningen ? Dan wil je dus een stopper daar b.v. 10 min laten staan ofzo ? Ik weet niet wat je bedoeling is van jou plan maar ik zie er geen mogelijkheid in. Vanaf Klp naar Edw kan je hem niet op spoor 1 kwijt, en spoor 3 en 4 is doorgaand spoor dus daar zet je geen trein neer voor 10 min b.v.
Volgens mij zit je hier nu gewoon te ratelen en geen zinnige argumenten te geven. Volgens de visie van de NS is het de bedoeling dat Klp een soort corridor is voor de randstad. Mensen kunnen daar vanaf de A12 over op de trein naar de randstad. Dan ga je mensen echt niet in een stopper zetten. Ze hebben er niet voor niets een flink aantal parkeerplaatsen bijgebouwd. Het stukje tussen de Klomp en Ede is wellicht niet veel maar je ontgaat het hele idee dat ede wageningen slecht te bereiken is vanaf de snelweg en de klomp ligt er praktisch naast.
Wil je een stopper tussen Ede en de Klomp hebben dat zou er ergens kop gemaakt moeten worden. Waar wil je dat doen op het drukke traject tussen Utrecht en Arnhem ? Op Maarn of Ede ? Beide gaat je niet lukken omdat je gewoon de trein niet kwijt kan en ander treinverkeer hinderd. Wellicht spoor 5 op ede maar dan kan je geen passagiers afzetten en je trein laten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

3b = Driebergen ;)
Volgens mij zit je hier nu gewoon te ratelen en geen zinnige argumenten te geven. Volgens de visie van de NS is het de bedoeling dat Klp een soort corridor is voor de randstad. Mensen kunnen daar vanaf de A12 over op de trein naar de randstad. Dan ga je mensen echt niet in een stopper zetten. Ze hebben er niet voor niets een flink aantal parkeerplaatsen bijgebouwd. Het stukje tussen de Klomp en Ede is wellicht niet veel maar je ontgaat het hele idee dat ede wageningen slecht te bereiken is vanaf de snelweg en de klomp ligt er praktisch naast.
Dat 'corridor' idee zie ik anders niet echt lukken, zou daar erg graag statistiek van willen zien, maar het is nu veel handiger om in Utrecht een Transferium in te duiken (met een tram 4-5 keer per uur) dan bij een gat als De Klomp (met een trein 2 keer per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:32:
[...]
3b = Driebergen ;)
[...]
Dat 'corridor' idee zie ik anders niet echt lukken, zou daar erg graag statistiek van willen zien, maar het is nu veel handiger om in Utrecht een Transferium in te duiken (met een tram 4-5 keer per uur) dan bij een gat als De Klomp (met een trein 2 keer per uur).
Tja zou 3B (ook spoor 3 aldaar)maar wat vaker gebruikt worden daar, maar dat terzijde. Wat je dus zegt is een stopper Driebergen Ede wageningen :? of Driebergen Arnhem.. In het eerste geval kan je de trein dus niet kwijt op Ede, en het tweede (en ook eerste) geval hinder je het normale "IC/CNL/ICE/CARGO vervoer en maak je deels te stopper naar Zutphen overbodig. Dan zou je nog kunnen zeggen verkort de stopper van Zutphen naar het traject Arnhem Zutphen maar daarmee creer je weer problemen op Arnhem omdat daar de spoorcapaciteit zal dalen vanwege de nieuwbouw.
Wellicht als het Cargo vervoer over de betuweroute gaat heb je wat meer lucht op het baanvak.

De tweede mogelijkheid is gebruikt te maken van het Transferium bij Nieuwegein. Natuurlijk zijn die transferia daarvoor aangelegd maar de capaciteit en de betrouwbaarheid van de tram naar Utrecht zijn belabbert te noemen. De tram zit in de spits al bomvol en extra trams hebben ze niet. Je blijft regelmatig achter op de halte omdat de tram helemaal vol zit. Ook is de reistijd naar het centraal station ook niet over om naar huis te schrijven. Ik vondt het al reuze irritant om in een slakkengangetje van Utrecht naar het 24 oktoberplein te reizen.
Verder lok je daarmee mensen nog steeds in de file's rondom utrecht en los je het probleem dus niet op. Je kunt wel zeggen dat "de klomp" een gat is, maar het is al met al beter bereikbaar dan b.v. Ede, Utrecht en Driebergen (waar ze al helemaal nauwelijks parkeerplek hebben). 2x per uur is inderdaad niet super te noemen, maar het concept is een goed alternatief voor de mensen die dagelijks in de file staan bij Maarn (A12), Utrecht (A12), evt Amsterdam (A2).
Het is juist goed dat er geprobeerd wordt met dit soort stations een mogelijkheid te creeren om mensen uit de auto in de trein te krijgen.
Marcel Niggebrugge: “Wij willen in een ring rond de randstad een aantal
overstappunten bouwen, vlak voor beruchte fi lelocaties.
Wij noemen dat regiopoorten. Van daaruit reizen automobilisten
met hoogfrequente, snelle treinen de steden in.
In 2007 hebben wij een eerste bescheiden variant gerealiseerd,
het overstappunt Veenendaal.”
Jaarrapport 2007 NS

[ Voor 8% gewijzigd door IJnte op 18-03-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

over die discussie met 3b, zeg dan gewoon Db, das duidelijker :P. Maar goed, ik klaag niet, traject vnd-nm is met een uur verkort (of stopper naar Ah en IC naar Nm of stoptrein naar Db en dan IC naar Nm). En het is best wel druk, zeker als straks de 2e afslag bij Vnd er is, dan is de bereikbaarheid nog beter (maar goed, genoeg offtopic geluld :P)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
SleutelMan schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:29:
over die discussie met 3b, zeg dan gewoon Db, das duidelijker :P. Maar goed, ik klaag niet, traject vnd-nm is met een uur verkort (of stopper naar Ah en IC naar Nm of stoptrein naar Db en dan IC naar Nm). En het is best wel druk, zeker als straks de 2e afslag bij Vnd er is, dan is de bereikbaarheid nog beter (maar goed, genoeg offtopic geluld :P)
Je bedoelt aansluiting op de rondweg oost :? Ik weet niet of de bereikbaarheid daar beter van wordt (voor de klomp dan) maar voor de ontsluiting van wat verkeer op de A12 biedt het zeker uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een aantal mensen hier weet blijkbaar uit het hoofd hoe lang de perrons en treinstellen in NL zijn (waarvoor hulde _/-\o_), maar weet iemand ook hoe hang (goederen)treinen maximaal mogen zijn? Ik heb wel eens begrepen dat deze minder lang mogen zijn dan in onze buurlanden.

Deze zal de maximumlengte i.i.g. benaderen lijkt me:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YnqswBf43gEIixpP33K9hjDA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:46:
Tja zou 3B (ook spoor 3 aldaar)maar wat vaker gebruikt worden daar, maar dat terzijde. Wat je dus zegt is een stopper Driebergen Ede wageningen :? of Driebergen Arnhem.. In het eerste geval kan je de trein dus niet kwijt op Ede, en het tweede (en ook eerste) geval hinder je het normale "IC/CNL/ICE/CARGO vervoer en maak je deels te stopper naar Zutphen overbodig. Dan zou je nog kunnen zeggen verkort de stopper van Zutphen naar het traject Arnhem Zutphen maar daarmee creer je weer problemen op Arnhem omdat daar de spoorcapaciteit zal dalen vanwege de nieuwbouw.
Met 3b bedoelde ik voor de duidelijkheid dus het station Driebergen-RijsenburgZeist en niet een spoor. Volgens mij loopt spoor 3 op Db ook dood richting arnhem? Je zou daar enkel een stoptrein kunnen parkeren om wat voor een reden dan ook. Maar mijn punt is eigenlijk dat je een IRM niet om de 6 kilometer moet laten stoppen, dat is gewoon zonde van de capaciteit. Gebruik voor dat soort afstanden dan kortere treinen die snel kunnen optrekken.
Wellicht als het Cargo vervoer over de betuweroute gaat heb je wat meer lucht op het baanvak.
Ik snap eigenlijk niet waarom dit niet meteen het geval is, er is nu behoorlijk wat overlast van goederentreinen rond het hele tracé en tevens heb ik het idee dat ik maar wat vaak achter een goederentrein zit waardoor het totaal niet opschiet.
De tweede mogelijkheid is gebruik te maken van het Transferium bij Nieuwegein. Natuurlijk zijn die transferia daarvoor aangelegd maar de capaciteit en de betrouwbaarheid van de tram naar Utrecht zijn belabbert te noemen. De tram zit in de spits al bomvol en extra trams hebben ze niet. Je blijft regelmatig achter op de halte omdat de tram helemaal vol zit. Ook is de reistijd naar het centraal station ook niet over om naar huis te schrijven. Ik vondt het al reuze irritant om in een slakkengangetje van Utrecht naar het 24 oktoberplein te reizen.
Het ligt er geheel aan waar je naar toe wil, ik snap niet helemaal waarom iemand uit bijv. Arnhem eerst met de auto naar Veenendaal zou gaan om daar vervolgens op de trein te stappen. Bijna voor elke plaats tussen Arnhem en Utrecht kost het meer tijd om bij Veenendaal op de trein te stappen, zelfs een Wageningenaar is sneller af om bij Ede op de trein te stappen. Er zijn maar een paar kleine kernen die daar baat bij hebben (opstappen in Veenendaal). Daarnaast komt er binnenkort een extra afrit aan de oostkant van Ede (voor een nieuwe wijk), waardoor het station ook weer bereikbaarder zal worden.
Verder lok je daarmee mensen nog steeds in de file's rondom utrecht en los je het probleem dus niet op. Je kunt wel zeggen dat "de klomp" een gat is, maar het is al met al beter bereikbaar dan b.v. Ede, Utrecht en Driebergen (waar ze al helemaal nauwelijks parkeerplek hebben). 2x per uur is inderdaad niet super te noemen, maar het concept is een goed alternatief voor de mensen die dagelijks in de file staan bij Maarn (A12), Utrecht (A12), evt Amsterdam (A2).
Het is juist goed dat er geprobeerd wordt met dit soort stations een mogelijkheid te creeren om mensen uit de auto in de trein te krijgen.
Ik denk het tegendeel en dat is dat de NS eens moet stoppen om automobilisten in de trein te krijgen, dat lukt namelijk niet. Je moet ervoor zorgen dat het complete OV-stelsel aantrekkelijk is en niet een klein stukje.
Jaarrapport2007 NS
Mja bescheiden dus, ik ben zeer benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:31:
Ik snap eigenlijk niet waarom dit niet meteen het geval is, er is nu behoorlijk wat overlast van goederentreinen rond het hele tracé en tevens heb ik het idee dat ik maar wat vaak achter een goederentrein zit waardoor het totaal niet opschiet.
Dan moet je er misschien maar eens iets over opzoeken; dat is echt al tot in den treure uitgelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:36:
[...]
Dan moet je er misschien maar eens iets over opzoeken; dat is echt al tot in den treure uitgelegd...
Het is leuk dat 1 firma dicteert wie er op het spoor mag, maar de lijn is toevallig wel in het kader van 'landsbelang' aangelegd, veel mensen hebben hun huis moeten verlaten. Het lijkt me dan ook wel redelijk dat andere mensen die tientalle jaren worden geterroriseerd door geluidsoverlast eindelijk worden ontzien. De capaciteit is er blijkbaar maar de commerciële visie nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:31:
[...]
Met 3b bedoelde ik voor de duidelijkheid dus het station Driebergen-Rijsenburg en niet een spoor. Volgens mij loopt spoor 3 op Db ook dood richting arnhem? Je zou daar enkel een stoptrein kunnen parkeren om wat voor een reden dan ook. Maar mijn punt is eigenlijk dat je een IRM niet om de 6 kilometer moet laten stoppen, dat is gewoon zonde van de capaciteit. Gebruik voor dat soort afstanden dan kortere treinen die snel kunnen optrekken.
[...]
[...]
Het ligt er geheel aan waar je naar toe wil, ik snap niet helemaal waarom iemand uit bijv. Arnhem eerst met de auto naar Veenendaal zou gaan om daar vervolgens op de trein te stappen. Bijna voor elke plaats tussen Arnhem en Utrecht kost het meer tijd om bij Veenendaal op de trein te stappen, zelfs een Wageningenaar is sneller af om bij Ede op de trein te stappen. Er zijn maar een paar kleine kernen die daar baat bij hebben (opstappen in Veenendaal). Daarnaast komt er binnenkort een extra afrit aan de oostkant van Ede (voor een nieuwe wijk), waardoor het station ook weer bereikbaarder zal worden.
[...]
Ik denk het tegendeel en dat is dat de NS eens moet stoppen om automobilisten in de trein te krijgen, dat lukt namelijk niet. Je moet ervoor zorgen dat het complete OV-stelsel aantrekkelijk is en niet een klein stukje.
[...]
Mja bescheiden dus, ik ben zeer benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van maken.
Om hier nog even op terug te komen, de situatie voor Klp (Veenendaal-de Klomp) is juist ontworpen dat bij geval van file er met (digitale) borden word aangegeven dat er ook een alternatief is om de file te ontwijken en dus bijvoorbeeld op Klp de trein te nemen. Maar het zorgt wel voor een toename van reizigers met de trein. Bovendien is de dienstregeling van de 3000 (Den Helder-Nijmegen) tussen Utrecht en Arnhem zo ruim dat die stop er makkelijk in kan. Sterker nog, als die stop er niet in zou zitten komt er direct een conflict bij de Haar aansluiting (vanwaar de treinen vanuit Rhenen en Veenendaal Centrum bij de spoorlijn Utrecht-Arnhem komen) omdat er dan tegelijkertijd 2 treinen op hetzelfde blok moeten en bij vertraging voor de 7400 (Rhn-Asdz) direct de 17400 (Vndc-Ut) erachteraan moet hobbelen. Nu is het vaak zat al krap genoeg en zit of de 3000 achter de stopper te hangen of moeten er 2 treinen wachten op de IC.

Met de auto weet ik het niet, maar een directe busverbinding vanuit vdnc naar ed duurt ongeveer 25 min en is (naar mijn ervaring) redelijk onbetrouwbaar. Doe mij dan maar de trein :P.

Maar ik denk dat dit onderwerp een beetje tot in den treure zal worden bediscussieerd op deze manier :P. De wegen van de NS zijn ondoorgrondelijk dus wat we eraan kunnen veranderen is weinig (niets :P).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SleutelMan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:36:
Om hier nog even op terug te komen, de situatie voor Klp (Veenendaal-de Klomp) is juist ontworpen dat bij geval van file er met (digitale) borden word aangegeven dat er ook een alternatief is om de file te ontwijken en dus bijvoorbeeld op Klp de trein te nemen. Maar het zorgt wel voor een toename van reizigers met de trein. Bovendien is de dienstregeling van de 3000 (Den Helder-Nijmegen) tussen Utrecht en Arnhem zo ruim dat die stop er makkelijk in kan. Sterker nog, als die stop er niet in zou zitten komt er direct een conflict bij de Haar aansluiting (vanwaar de treinen vanuit Rhenen en Veenendaal Centrum bij de spoorlijn Utrecht-Arnhem komen) omdat er dan tegelijkertijd 2 treinen op hetzelfde blok moeten en bij vertraging voor de 7400 (Rhn-Asdz) direct de 17400 (Vndc-Ut) erachteraan moet hobbelen. Nu is het vaak zat al krap genoeg en zit of de 3000 achter de stopper te hangen of moeten er 2 treinen wachten op de IC.
Interessant, maar ik zou zeggen verdubbel dan het spoor tussen Utrecht en Arnhem, in de tussentijd is het een leuke workaround, maar als dit 5 minuten kost, als je ziet hoeveel mensen er gebruik van maken zijn dit heel wat uren bij elkaar opgeteld.
Met de auto weet ik het niet, maar een directe busverbinding vanuit vdnc naar ed duurt ongeveer 25 min en is (naar mijn ervaring) redelijk onbetrouwbaar. Doe mij dan maar de trein :P.
Ik wil helemaal niet Veenendaal uitsluiten, dat is best een grote plaats ook, maar je zou prima met een sneltrein van Veenendaal naar Ede kunnen ipv een intercity. De bus is redelijk rampzalig inderdaad, maar niet onmogelijk. De bus van Ede naar Wageningen bijv. doet er ook 25 minuten over.
Maar ik denk dat dit onderwerp een beetje tot in den treure zal worden bediscussieerd op deze manier :P. De wegen van de NS zijn ondoorgrondelijk dus wat we eraan kunnen veranderen is weinig (niets :P).
Mee eens, maar dat wil niet zeggen dat je er niet over zou kunnen praten. En als er uiteindelijk toch een oplossing uit rolt weet je maar nooit wat dat kan betekenen. Misschien leest 'NS' wel dagelijks dit topic ook (denk het wel aangezien er mensen zijn die er werken of bij onderhoudsbedrijven) en komt het ergens tot een interne disccusie.

Maar voor de meeste beslissingen is de NS afhankelijk van de overheid/Prorail natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:41:
[...]
Het is leuk dat 1 firma dicteert wie er op het spoor mag, maar de lijn is toevallig wel in het kader van 'landsbelang' aangelegd, veel mensen hebben hun huis moeten verlaten. Het lijkt me dan ook wel redelijk dat andere mensen die tientalle jaren worden geterroriseerd door geluidsoverlast eindelijk worden ontzien. De capaciteit is er blijkbaar maar de commerciële visie nog niet.
Nou, nou, nou, je kunt het ook overdrijven natuurlijk. Zo veel huizen zijn er niet gesloopt, en voor die geluidsoverlast is het ding over grote afstanden met geluidswallen uitgerust. Je klinkt nu net als zo'n groenfront figuur die zakken stenen op het spoor zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 59888 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 01:05:
Nou, nou, nou, je kunt het ook overdrijven natuurlijk. Zo veel huizen zijn er niet gesloopt, en voor die geluidsoverlast is het ding over grote afstanden met geluidswallen uitgerust. Je klinkt nu net als zo'n groenfront figuur die zakken stenen op het spoor zet.
Wat ik probeer te zeggen is dat het meten met 2 maten is. Veel onteigeningsprocedures zijn pijnlijk verlopen, dat is een feit. De aanleg van de Betuwe Route is voor veel mensen een ramp (daling huizenprijs), ik ben het er helemaal mee eens dat het is aangelegd in het belang van het land (de economie). De keerzijde daarvan is wel dat ik ook een vorm van redelijkheid verwacht. En op dat moment kan ik het niet uitstaan dat iemand die aan de touwtjes trekt zo'n slap besluit neemt.

Als je alleen al de ellende ziet bij de diverse spoorwegovergangen tussen Arnhem<>Utrecht zou er toch een belletje moeten rinkelen dat daar geen lange goederentreinen meer moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:29:
Een aantal mensen hier weet blijkbaar uit het hoofd hoe lang de perrons en treinstellen in NL zijn (waarvoor hulde _/-\o_), maar weet iemand ook hoe hang (goederen)treinen maximaal mogen zijn? Ik heb wel eens begrepen dat deze minder lang mogen zijn dan in onze buurlanden.

Deze zal de maximumlengte i.i.g. benaderen lijkt me:

[afbeelding]
Gewoon ff Googlen ;)
De maximale lengte van een goederentrein is 650 meter. Dit is de lengte van een inhaalspoor waar een goederentrein moet kunnen stilstaan om een reizigerstrein voorbij te laten rijden. Er lopen proeven om treinen van maximaal 1.000 meter in te zetten.
Zie http://www.railcargo.nl/index.cfm/menuid/6/Product/120

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LauPro schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:52:
[...]
Interessant, maar ik zou zeggen verdubbel dan het spoor tussen Utrecht en Arnhem, in de tussentijd is het een leuke workaround, maar als dit 5 minuten kost, als je ziet hoeveel mensen er gebruik van maken zijn dit heel wat uren bij elkaar opgeteld.
Begin dan met het spoor van Ut naar Har. Tot daar heb je namelijk 8 treinen per uur. Als je vanaf daar de IC en de stoptrein van elkaar kunt scheiden dan krijg je al heel wat meer lucht. Dan kun je kiezen om de 7500 (Zp-Ed) door te trekken naar Ut en daarmee weer een fatsoenlijk stoptreindienst over de zuidelijke Veluwe aan te bieden (kijk maar eens hoe je van Wf naar Mrn moet reizen. Twee keer overstappen voor 3 stations :X)
Dan schrap je de stop van de 2000 in Db (want daar stoppen dan 6 stoptreinen per uur) en die van de 3000 in Klp (want dat wordt door de verlengde 7500 gedaan). Je kunt er ook voor kiezen om de 7500 in Mrn aan de 7400 of 17400 te hangen zodat je in Ut niet nog een extra spoorbezetting hebt.

Een beetje visie is nodig voor het spoor. Je ziet hoe lang de verdubbeling Ut-Htn duurt, dus voor 2015 hoef je geen viersporigheid richting Ah te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Maasluip schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 08:18:
[...]
Dan kun je kiezen om de 7500 (Zp-Ed) door te trekken naar Ut en daarmee weer een fatsoenlijk stoptreindienst over de zuidelijke Veluwe aan te bieden (kijk maar eens hoe je van Wf naar Mrn moet reizen. Twee keer overstappen voor 3 stations :X)
Hoeveel reizigers zouden er van Wolfheze naar Maarn (of omgekeerd) reizen? Die stoptrein zou alleen een uitkomst zijn voor de reizigers van en naar Maarn richting Arnhem, alle overige stations worden goed bediend door de intercities. De rijtijd van de 3000 tussen Ede en Utrecht kun je niet verkleinen door het conflict bij de Haar aansluiting (zoals SleutelMan al uitlegde), dus daar hoef je geen aparte stoptrein voor te laten rijden.
Waarom zou je dan nu een stoptrein tussen Utrecht - Ede - Arnhem willen laten rijden? :? En ik "ik vind Klp stom en mijn trein moet doorrijden" is natuurlijk geen argument :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je Ut-Har viersporig maakt dan heb je helemaal geen last van de stoptrein naar Rhn. Als je dan ook nog zorgt dat een trein niet tegelijk in Ed en Klp stopt dan haal je daar al wat rijdtijd winst, en als je de 7500 doortrekt geef je Klp een kwartiersdienst naar Ut i.p.v. de huidige halfuursdienst.
Versnel daarbij het baanvaak tot 160 km/h, dan krijg je ook het psychologische effect van de automobilist die 120-140 rijdt en nog altijd ziet dat de trein hem voorbij rijdt. VIRM kan 160 en de nieuwe sprinters ook, dus dat zou heel goed passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:41:
[...]
Nee, de capaciteit is er juist nog niet, daarom raad ik je ook aan er eens over te lezen, want juist dít ontaardt in een zinloze discussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:52:
Als je Ut-Har viersporig maakt dan heb je helemaal geen last van de stoptrein naar Rhn. Als je dan ook nog zorgt dat een trein niet tegelijk in Ed en Klp stopt dan haal je daar al wat rijdtijd winst, en als je de 7500 doortrekt geef je Klp een kwartiersdienst naar Ut i.p.v. de huidige halfuursdienst.
Versnel daarbij het baanvaak tot 160 km/h, dan krijg je ook het psychologische effect van de automobilist die 120-140 rijdt en nog altijd ziet dat de trein hem voorbij rijdt. VIRM kan 160 en de nieuwe sprinters ook, dus dat zou heel goed passen.
Heb je alleen nog het probleem dat je vanaf spoor 1B te Ede-Wageningen niet op het spoor ri utrecht komt :) Maar goed, als het toch ooit viersporig mag worden dan zullen ze dat ook wel aanpassen :) Zeg aan toch al iets met station Ede-wageningen doen qua verbouwing dus daar zal dan wel over nagedacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je met de 7500 doorrijdt hoef je natuurlijk niet op spoor 1 te halteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Maasluip schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:38:
Als je met de 7500 doorrijdt hoef je natuurlijk niet op spoor 1 te halteren ;)
idd :) zit ook weer wat in. Maar als een IC de stopper in wilt halen dan kan dat niet bij ede op dit moment maar alleen bij driebergen (wordt nooit gebruikt overigens), maarn goederen (ook nooit gebruikt) en wolfheze (zelden gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is ook allemaal gebaseerd op mijn toekomstvisie van viersporigheid Utrecht-De Haar Aansluiting.

In de huidige situatie kun je niet veel nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Kwam vanavond een van de nieuwe sprinters tegen, geloof ik Helmond (uit mijn hoofd). Waren ze van alles mee aan het doen, ding zat volgepakt met kabels een sensoren zag ik.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djiwie schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 09:08:
Hoeveel reizigers zouden er van Wolfheze naar Maarn (of omgekeerd) reizen? Die stoptrein zou alleen een uitkomst zijn voor de reizigers van en naar Maarn richting Arnhem, alle overige stations worden goed bediend door de intercities...
O ja? En Oosterbeek dan?

Bedenk dat Oosterbeek bijna 10x zo groot is als Wolfheze.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 20-03-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

IJnte schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:57:
[...]

idd :) zit ook weer wat in. Maar als een IC de stopper in wilt halen dan kan dat niet bij ede op dit moment maar alleen bij driebergen (wordt nooit gebruikt overigens), maarn goederen (ook nooit gebruikt) en wolfheze (zelden gebruikt).
not so fast, spoor 3 word in de avondspits (bij vertraging 7400/2000) nog wel eens gebruikt. Je ziet het niet vaak, maar als ik op traphic kijk dan zie ik af en teo wel spoor 3 voorbij komen op Db :P.

De viersporigheid Ut-Ah was al een onderdeel van Rail 21. Dit (beruchte/befaamde) plan is natuurlijk niet doorgegaan (alhoewel gedeeltelijk in fasen wel). Wat bijvoorbeeld ook een knelpunt is op de spoorlijn Ut-Ah is de spoorwegovergang bij Db (voor automobilisten dan). Zoals Maasluip al zei is dat in de spits 8 treinen per uur en dus staat continu die overgang dicht. Er word tussen provincie en gemeente al tijden gesteggeld of het een tunnel eronder moet worden of een verhoging van het spoorbed. Wat ook knelt, is inderdaad dat de enige passeermogelijkheid bij Db is, terwijl een inhaalspoor bij bijv. Har een oplossing is. (Dit zou dan mooi gecombineerd kunnen worden met de reactivering van de Ponlijn, mocht het ooit zover komen :P :X).

Kijk, ik vind een sneltrein op Klp ipv de intercity helemaal niet erg, zolang dat ding in beide richtingen maar een beetje aansluiting geeft. Ik moest vorig jaar elke dag op en neer naar Nm, en dat is vanuit Klp natuurlijk ideaal met de 3000. Maar voor mij part mag een sneltrein naar Ah ook wel en dan daar overstappen. Enige gezeik is: in die richting is het bij Ed meestal ook vrij druk (ook met het incidentele goederenvervoer daar + de kippenlijn). Wolfheze is de ideale passeermogelijkheid natuurlijk met die stoptrein. Maar het knelt wel op diverse punten (dit is gewoon wat hierboven werd gezegd in mijn eigen woorden :P).

Enige theoretische bezwaar die ik zie is inderdaad de perroncapaciteit en de inrijtijden in Ut. Voor zover ik weet is vanuit de richting Arhem spoor 4 t/m 15 te bereiken (en dus vice versa). Enige spoor die in de spits vrij zou kunnen zijn voor een stoptrein Ut-Ah is eigenlijk spoor 4b, maar daar staat de 17400 al. In principe zijn de perrons lang genoeg om bijv. 9 of 12 bakken toe te staan voor een gecombineerde serie 17400/stoptrein ut-Ah (met een splitsing in Mrn bijvoorbeeld). Buiten de spits rijd de stoptrein gewoon los. Dit bied extra capaciteit voor de stations Bk, Db, en Mrn tijdens de spits. Wat nu ook gedoe is en wat in de toekomst gelukkig word opgelost is het vele goederenvervoer over deze lijn, dat verhuist nu al redelijk snel naar de Betuweroute (Cargo's die vroeger altijd met 3x 6400 reden zie ik nu heel vaak met een 192'er, die ook geschikt zijn voor 25kV)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SleutelMan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 08:50:
(Cargo's die vroeger altijd met 3x 6400 reden zie ik nu heel vaak met een 192'er, die ook geschikt zijn voor 25kV)
Ik neem aan dat je 189'er bedoelt?

Het is trouwens definitief geworden dat Maarstricht - Hasselt doorgaat. Leuk dat deze mooie verbinding weer geactiveerd wordt (wel jammer dat de romantiek van verlaten spoorbanen en emplacementen dan weer verdwijnt, maar het is maar beter zo, anders is er straks helemaal niets meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
SleutelMan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 08:50:
[...]
not so fast, spoor 3 word in de avondspits (bij vertraging 7400/2000) nog wel eens gebruikt. Je ziet het niet vaak, maar als ik op traphic kijk dan zie ik af en teo wel spoor 3 voorbij komen op Db :P.
[...]
Wat nu ook gedoe is en wat in de toekomst gelukkig word opgelost is het vele goederenvervoer over deze lijn, dat verhuist nu al redelijk snel naar de Betuweroute (Cargo's die vroeger altijd met 3x 6400 reden zie ik nu heel vaak met een 192'er, die ook geschikt zijn voor 25kV)
Het gebeurd echt zelden dat spoor 3 gebruikt wordt op Db. Zeker wanneer een 2k of een 3k vertraging heeft wordt je nog steeds vrolijk achter de 7400 gegooit zonder dat spoor 3 of het inhaalspoor bij maarn gebruikt wordt. Ik heb het sinds het begin van dit jaar nog niet meegemaakt en ben toch echt dagelijks gebruiker van het traject klp-ut. Zeker wanneer de 7400 (Amsterdam Zuid - Rhenen) een paar minuten vertraging heeft bij het uitrijden van Utrecht dan ben je met de 3000 (Den-Helder - Nijmegen) vaak 10 minuten te laat in de Klomp / Ede wageningen.

Een 192 voor kolen :? Wat is een 192'er? Ik neem aan dat je de BR189 bedoelt ;) Gisteren waren nog 2x BR189 voor de kolen ri Arnhem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

IJnte schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:23:
[...]

Het gebeurd echt zelden dat spoor 3 gebruikt wordt op Db. Zeker wanneer een 2k of een 3k vertraging heeft wordt je nog steeds vrolijk achter de 7400 gegooit zonder dat spoor 3 of het inhaalspoor bij maarn gebruikt wordt. Ik heb het sinds het begin van dit jaar nog niet meegemaakt en ben toch echt dagelijks gebruiker van het traject klp-ut. Zeker wanneer de 7400 (Amsterdam Zuid - Rhenen) een paar minuten vertraging heeft bij het uitrijden van Utrecht dan ben je met de 3000 (Den-Helder - Nijmegen) vaak 10 minuten te laat in de Klomp / Ede wageningen.

Een 192 voor kolen :? Wat is een 192'er? Ik neem aan dat je de BR189 bedoelt ;) Gisteren waren nog 2x BR189 voor de kolen ri Arnhem :)
jaja al goed, ik bedoelde de 189 serie :P. En tja, in Db is het een kwestie van een wisseltje omgooien en het is gebeurd (zeker vanaf de richting Ah is het makkelijk, je hoeft niet het tegenspoor te kruisen). Wat ik nog wel eens op spoor 3 zie staan zijn schouw- en/of werktreinen die dan een ritje doen van Db naar Ed etc.

Dat inhaalspoor bij Maarn is ook grote onzin, het hele emplacement is opgeknapt en dat extra spoor met waslijn erbij en alsnog ligt het er compleet verlaten bij.

Zelf heb ik nog zoiets van: Intercity voor stopper. Alleen de trdl in Ut heeft klaarblijkelijk andere ideeën. Het punt blijft dat de 3000 gewoon rek in de dienst heeft om de vertraging van de 7400 op te vangen. Ik geloof dat ie een dikke 20 min heeft, en ik heb een vertraagde 3000 nog wel eens een kleine 10 min (bijna) goed zien maken op het traject Klp-Ut. Dus is er voor de trdl geen reden om de 7400 te laten wachten, want de 3000 is toch wel op tijd...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 23:34

vooghel

Cunning linguist

Vanmorgen vanuit mijn kantoor de 6-delige SLT 2602 'in het wild' gezien, kwam uit Rai richting Asdz. Hopelijk gaat hij op de 7400 rijden, of is al bekend waar hij ingezet gaat worden?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:11:
[...]
Het is trouwens definitief geworden dat Maarstricht - Hasselt doorgaat.
Waar heb je dat vandaan? Goed nieuws in ieder geval, nu Nijmegen-Kleve nog.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens SOMDA heb je geluk ;)

In het forum daar wordt gesproken van de eerste inzet in de (1)9800 (Gvc-Ut), daarna (1)7400 (Asb-Rhn).
Inzet vanaf het najaar 2008 (niet bekend of dat september of december wordt), (1)7400 vanaf 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Maasluip schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:49:
Volgens SOMDA heb je geluk ;)

In het forum daar wordt gesproken van de eerste inzet in de (1)9800 (Gvc-Ut), daarna (1)7400 (Asb-Rhn).
Inzet vanaf het najaar 2008 (niet bekend of dat september of december wordt), (1)7400 vanaf 2009.
Asb-Rhn? Rijden ze dan niet meer door over de Schipholboog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je bedoelt de Utrechtboog neem ik aan?

Er staat zelfs
7400 Breukelen - Rhenen (vanaf 2009)
1740[sic] (Amsterdam Bijlmer -) Breukelen - Utrecht Centraal (- Veenendaal Centrum) (vanaf 2009)
Verder in de plannen voor 2009:
Verder in de plannen: het doortrekken van de 17400 uit Rhenen naar Breukelen en het inkorten van de 7400 tot Breukelen (waarbij het idee is om in de brede spits de 17400 toch door de rijden naar Amsterdam Bijlmer en mogelijk ook Amsterdam C.
Ik heb zo snel niks kunnen vinden over stoptreinen die over de Schipholboog gaan, er is wel sprake dat de 2000 (Ah-Gvc) naar Schiphol gaat rijden en dus met de 3500 de kwartiersdienst over de Utrechtboog overeind houdt. Beide treinseries liggen nu al een kwartier versprongen van elkaar, dus dat zou zonder weinig aanpassingen kunnen (800 en nieuwe 2000 gaan dan waarschijnlijk achter elkaar aan rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Maasluip schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:29:
Je bedoelt de Utrechtboog neem ik aan?
Ja, foutje :$
Er staat zelfs

[...]

Verder in de plannen voor 2009:

[...]

Ik heb zo snel niks kunnen vinden over stoptreinen die over de Schipholboog gaan, er is wel sprake dat de 2000 (Ah-Gvc) naar Schiphol gaat rijden en dus met de 3500 de kwartiersdienst over de Utrechtboog overeind houdt. Beide treinseries liggen nu al een kwartier versprongen van elkaar, dus dat zou zonder weinig aanpassingen kunnen (800 en nieuwe 2000 gaan dan waarschijnlijk achter elkaar aan rijden).
Dat zou niet fijn zijn, nu kan ik makkelijk van Ut naar Rai zonder overstap in Dvd (zoals anderhalf jaar geleden), maar dan zou ik moeten overstappen in Asb? Dan ben ik benieuwd hoe ik dan van Asb naar Rai zou moeten, tenzij ze de 17400 door laten rijden naar Asd zodat ik weer op Dvd kan overstappen. Ik was juist zo blij met die 1x (later 2x) p.u. rechtstreekse verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien dat de 2000 of de 3500 (of allebei?) voor stoptrein gaat spelen? Bijlmer, Rai, Zuid, Schiphol? Een stop extra zal de kop niet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wokschotel schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:46:
Was vanmorgen op het radio-journaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

SLT in de 7400 is voor zover ik heb gehoord ook niet echt zeker. Het leek in eerste instantie wel zo maar van een vriend (ook actief op somda en OHIH) hoorde ik dat we alsnog moesten wachten en dat sowieso er eerst andere series van werden voorzien waar er mat '64 werd weggedrukt. Alleen is niets nog zeker over de SLT inzet :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Wokschotel schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:46:
[...]
http://www.l1.nl/L1NWS/_r...ckpage/1_1013/_pid/links4

[ Voor 69% gewijzigd door Luke! op 21-03-2008 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

wildhagen schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:41:
Getrokken treinen op de HSL zijn tijdelijk, omdat AnsaldoBreda, de Italiaanse leverancier van de HSL Shuttle-stellen, niet op tijd konden leveren.
Het eerste stel komt binnen enkele maanden het land binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
FYI: Driebergen-Rijsenburg is geen bestaand station, Driebegen-Zeist wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 18023 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 01:53:
[...]

Het eerste stel komt binnen enkele maanden het land binnen.
Ja, maar toch nog niet in dienst? iirc willen ze er eerst een poos mee gaan testen, toch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat me vandaag overkomen is, * AW_Bos not amused is.

Ik sta vanochtend op het station om een weekendretourtje te kopen, ik had gehoord dat deze op goede vrijdag ook geldig was (donderdagavond zelfs).
Ik sta daar bij het loket om dat ding te kopen, zegt die jongen achter de balie dat die pas om 19 uur ingaat :? :?.
Afijn, "okay?" dacht en koop een enkele reis...

Krijg ik in de trein te horen dat die wel geldig was :( :(.
Nu kan ik dus de klantenservice van de NS bellen en restitutie of iets dergelijks aanvragen.
En het 'leukste' was dat die jongen achter de balie een oud schoolgenoot was... (die ik zelden sprak) :o
Heb ik weer :'(

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Ariën Clay schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:43:
Ik sta vanochtend op het station om een weekendretourtje te kopen, ik had gehoord dat deze op goede vrijdag ook geldig was (donderdagavond zelfs).
Ik sta daar bij het loket om dat ding te kopen, zegt die jongen achter de balie dat die pas om 19 uur ingaat :? :?.
Zorg dan ook gewoon dat je het zeker weet, dan kun je je niet van slag laten brengen door onwetende Wizzl-medewerkers.

Wat het feit dat het een oud-schoolgenoot van je is hier mee te maken heeft ontgaat me eerlijk gezegd..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ariën Clay schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:43:
Wat me vandaag overkomen is, * IJnte not amused is.

Afijn, "okay?" dacht en koop een enkele reis...

Krijg ik in de trein te horen dat die wel geldig was :( :(.
Nu kan ik dus de klantenservice van de NS bellen en restitutie of iets dergelijks aanvragen.
En het 'leukste' was dat die jongen achter de balie een oud schoolgenoot was... (die ik zelden sprak) :o
Heb ik weer :'(
Nog leuker: Je had helemaal geen kaartje hoeven kopen als je een week-OV had :P
Nu.nl
Wel stom dat het nu pas op internet staat... Je kan je geld dus terug krijgen mr Clay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djiwie schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:55:
Wat het feit dat het een oud-schoolgenoot van je is hier mee te maken heeft ontgaat me eerlijk gezegd..?
offtopic:
Laten we hier nu geen woord-voor-woord analyse gaan doen op elke post. Jij zult vast ook wel eens iets zeggen dat niet strikt noodzakelijk is. Hij vertelt gewoon wat hem vandaag is overkomen, en daar hoorde dit ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hmmm, volgens mij komen ze in Maastricht met 7,5 miljoen net de A2 over...
Beetje een erg mager bedrag voor een verbinding naar Hasselt.

Ze proberen altijd zo hard daar helemaal in 't zuiden :P

* zwahiel bedenkt zich dat ie nog een bulk overgangsbewijzen van 2e naar 1e klasse heeft liggen die maar geldig zijn t/m 31-03-2008, toch weer even met de trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zwahiel schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 15:57:
Hmmm, volgens mij komen ze in Maastricht met 7,5 miljoen net de A2 over...
Beetje een erg mager bedrag voor een verbinding naar Hasselt.
Hoezo? Qua infrastructuur (rails) hoeft er aan de Nederlandse kant toch weinig of niets te gebeuren? Lijn in NL gedeelte wordt sowieso al gereactiveerd, dit heeft volgens mij weinig te maken met verbinding naar Hasselt (hoewel het wel mooi meegenomen was natuurlijk). Alleen beveiliging en eventueel bovenleiding zal geld gaan kosten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:34

Spotter

Lichtnicht

zwahiel schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 15:57:
* zwahiel bedenkt zich dat ie nog een bulk overgangsbewijzen van 2e naar 1e klasse heeft liggen die maar geldig zijn t/m 31-03-2008, toch weer even met de trein :)
offtopic:
als je hulp nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spotter schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:39:
[...]

offtopic:
als je hulp nodig hebt ;)
offtopic:
Me too. Ik ga volgende week toch naar het spoorwegmuseum, dus als je iets onder de armen wil verdelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:16:
[...]

Hoezo? Qua infrastructuur (rails) hoeft er aan de Nederlandse kant toch weinig of niets te gebeuren? Lijn in NL gedeelte wordt sowieso al gereactiveerd, dit heeft volgens mij weinig te maken met verbinding naar Hasselt (hoewel het wel mooi meegenomen was natuurlijk). Alleen beveiliging en eventueel bovenleiding zal geld gaan kosten lijkt me.
Wie heeft 't alleen over de Nederlandse kant. En die bovenleidingen zullen ook wel wat dieper in de buidel voelen dan die 7,5 miljoen. Aangezien iedereen aan iedereen geld moet verdienen. Beveiliging idem ditto.

Overigens heb ik gisteren en vandaag alweer 2 overgangsbewijzen opgemaakt, in zo'n Veolia ding is eerste klasse echt wel beter dan in zo'n 3-zits ding gepropt te zitten kan ik melden! Heb er nu nog 4 over en naar alle waarschijnlijkheid zijn die deze week ook al op. Morgen richting Landgraaf of Arhnem met de trein en dinsdag weer naar Utrecht, vrijdag weer naar Venlo en zaterdag weer terug naar Utrecht :Y) Sorry jongens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:10:
[...]

Wie heeft 't alleen over de Nederlandse kant.
Ik denk niet dat Nederland de kosten van reactivering van het Belgische deel voor rekening neemt. In 't eerder aangehaalde nieuwsbericht op de L1-site staat ook een bedrag voor het Belgische deel genoemd.

[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 23-03-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Prachtig geluid:
http://video.google.nl/vi...o=0&type=search&plindex=8
http://video.google.nl/vi...o=0&type=search&plindex=0

Morgen eens proberen om een stukje uit een film te posten waarin het echt nog mooier klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Er word op somda lustig erop los gespeculeerd, maar het schijnt dat ACTS 4 1600's van Raillion koopt/least voor de vervanging van de 1200's. Dus helaas Luccus, als het waar is blijven ze nog wel even op de baan :P.

Dus, MOCHT het waar zijn dan heeft grizzlybeer toch goed gegokt. Maar 1 april komt er weer aan, so we will see :P :+

[ Voor 21% gewijzigd door SleutelMan op 24-03-2008 13:16 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:10:
Er word op somda lustig erop los gespeculeerd, maar het schijnt dat ACTS 4 1600's van Raillion koopt/least voor de vervanging van de 1200's. Dus helaas Luccus, als het waar is blijven ze nog wel even op de baan :P.

Dus, MOCHT het waar zijn dan heeft grizzlybeer toch goed gegokt. Maar 1 april komt er weer aan, so we will see :P :+
Ja, ik zal nog eens wat voorspellen. ;) Maar op Sombaaa loopt men as always weer vér op de zaken vooruit. Het betreft de huur van enkele machines met als doel de tijd tót de aankomst van de nieuwe e-loccen te overbruggen. Aanvangsdatum ligt volgens de huidige stand van zaken in mei (dat is niet maart...).

Welke speculaties zou je krijgen als ik dít op Sombaaa zet?
Afbeeldingslocatie: http://www.limburglos.nl/limburglos/data/treinen/groot/007631.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:14:
[...]
Ja, ik zal nog eens wat voorspellen. ;) Maar op Sombaaa loopt men as always weer vér op de zaken vooruit. Het betreft de huur van enkele machines met als doel de tijd tót de aankomst van de nieuwe e-loccen te overbruggen. Aanvangsdatum ligt volgens de huidige stand van zaken in mei (dat is niet maart...).

[afbeelding]
LM-ritje zou ik zeggen of een leuke fotoshop :+ (of een foto van oudere datum dan 24 maar 2008 :P)

Dat gezeik over Veolia etc. mag van mij direct de prullebak in, word dat wel eens zat :P.

[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 24-03-2008 19:18 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SleutelMan schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:17:
[...]

LM-ritje zou ik zeggen of een leuke fotoshop :+ (of een foto van oudere datum dan 24 maar 2008 :P)
Het is 14:10 en de CTA staat voor een trein van 14:32. Verder rijdt de DM'90 daar met rangeersein dus is duidelijk niet in reizigersdienst.

Maar wat deed hij daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Edit: dubbel.

[ Voor 99% gewijzigd door Luke! op 24-03-2008 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:30:
[...]
Ja, ik zal nog eens wat voorspellen... Maar op Sombaaa loopt men as always weer vér op de zaken vooruit. Het betreft de huur van enkele machines met als doel (zoals nu voorzien) de tijd tot de aankomst van de nieuwe e-loccen te overbruggen. Aanvangsdatum ligt volgens de huidige stand van zaken in mei.

[afbeelding]
erhm, dubbel? :+
Maasluip schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:29:
[...]
Het is 14:10 en de CTA staat voor een trein van 14:32. Verder rijdt de DM'90 daar met rangeersein dus is duidelijk niet in reizigersdienst.

Maar wat deed hij daar?
Onderhoud van die dingen is in Onnen geloof ik, enige diesellijn daar in de buurt is inderdaad de maaslijn. Misschien testritje Venlo-Eindhoven e.d.? (hoewel ik daarvoor geen reden kan bedenken)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Allemaal fout: Voith klust tegenwoordig ook aan die treinstellen. :P
Stel 3410 (Zwolle-Kampen-ding) werd gebracht door de 3418+3446.
Afbeeldingslocatie: http://www.limburglos.nl/limburglos/data/treinen/groot/007624.jpg

@ Maasluip: zo slim zijn ze niet en het plaatje is ook met volwaardig frontsein leverbaar.
@ Sleutel: Mij lijken de lijnen Gronigen-Veendam, Groningen-Roodeschool, Groningen-Leeuwarden en Gronigen-Delfzijl dichterbij Onnen liggen dan de Maaslijn. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Luke! op 24-03-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@Lucces, leuke plaatjes schiet je. Maar mag je wel op het spoorbed staan om dat te doen eigenlijk, of is het vanaf het perron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:08:
Allemaal fout: Voith klust tegenwoordig ook aan die treinstellen. :P
Stel 3410 (Zwolle-Kampen-ding) werd gebracht door de 3418+3446.
[afbeelding]

@ Maasluip: zo slim zijn ze niet en het plaatje is ook met volwaardig frontsein leverbaar.
@ Sleutel: Mij lijken de lijnen Gronigen-Veendam, Groningen-Roodeschool, Groningen-Leeuwarden en Gronigen-Delfzijl dichterbij Onnen liggen dan de Maaslijn. ;)
ik bedoelde natuurlijk met 'daar' Blerick en omstreken, zie nu pas de verwarring :+ :P :X.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 08:17
Vanochtend geen treinverkeer vanaf Den Haag naar Rotterdam. Gevolg: als reiziger wordt je "gedumpt" op Den Haag CS.

Gelukkig ging er om 7:58 een stoptrein naar Rotterdam.

Vraagje: waarom wordt er dan toch met de normale trein (2x hondekop) gereden, terwijl er 2 of 3 intercity's aan mensen in willen stappen. Die trein zat direct bomvol en het gevolg was dat hij bijna drie kwartier erover deed omdat op elk station iedereen probeerde in te stappen.
Ik snap dat er niet afgeweken kan worden, maar je zou er zoveel mee winnen door een lange dubbeldekker in te zetten in plaats van 2x hondekop. Er was sowieso al maximale uitval aan treinen dus die ene intercity maakt dan ook niet uit.

Er stonden honderden mensen op Den Haag CS en de Randstadrail (die dan door de NS gebruikt wordt als alternatief voor de reiziger) was ook zo afgeladen dat er geen mensen meer bij pasten na Den Haag CS.

Edit: nagekomen bericht :P : 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage' (nu.nl)

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 25-03-2008 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Het is al langer bekend dat we het niet bepaald van prorail moeten hebben, elke keer dat we wat afwijkend weer hebben (storm, onweer, sneeuw) blijkt dat weer. Ik vraag me toch af wat er in het contract staat dat de NS die gasten niet al lang aangeklaagt heeft wegens wanprestatie. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vraagje: waarom wordt er dan toch met de normale trein (2x hondekop) gereden, terwijl er 2 of 3 intercity's aan mensen in willen stappen. Die trein zat direct bomvol en het gevolg was dat hij bijna drie kwartier erover deed omdat op elk station iedereen probeerde in te stappen.
Ik snap dat er niet afgeweken kan worden, maar je zou er zoveel mee winnen door een lange dubbeldekker in te zetten in plaats van 2x hondekop. Er was sowieso al maximale uitval aan treinen dus die ene intercity maakt dan ook niet uit.
Omdat dat materieel niet zomaar voorhanden is. Als het er al staat kan het al ingeplanned zijn voor andere routes. Je kan niet zomaar even materieel door ander materieel vevangen zonder de hele materiaalplanning, en dus een groot deel van de dienstregeling, overhoop te halen.

Overigens zijn er geen hondekoppen ingezet, want die bestaan al ruim 10 jaar niet meer. Het zal wel Plan-V of Plan-T zijn geweest.

En over dat nagekomen bericht: dat is van Rover, dus ik zou het allemaal niet te serieus nemen. Die hebben namelijk allemaal 'azijnpisser' als beroep.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 08:17
wildhagen schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:32:
[...]
Overigens zijn er geen hondekoppen ingezet, want die bestaan al ruim 10 jaar niet meer. Het zal wel Plan-V of Plan-T zijn geweest.
Even uitgezocht, het was 2x Plan T (Mat '64) met de krappe bus bankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

wildhagen schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:32:
Omdat dat materieel niet zomaar voorhanden is. Als het er al staat kan het al ingeplanned zijn voor andere routes. Je kan niet zomaar even materieel door ander materieel vevangen zonder de hele materiaalplanning, en dus een groot deel van de dienstregeling, overhoop te halen.
Hier ging de NS wel de fout in. Op Dordrecht bijvoorbeeld kwam een intercity uit het zuiden binnen, maar werd afgerangeerd (uitgerangeerd?), omdat het zo gepland was. Terwijl er géén enkele trein meer beschikbaar was, het station bomvol stond, de dienstregeling allang niet meer gehandhaafd werd en dan vooral gewoon de planning aanhouden en het materieel niet meer inzetten. Ze maakten op dat moment geen vrienden :X :P
En over dat nagekomen bericht: dat is van Rover, dus ik zou het allemaal niet te serieus nemen. Die hebben namelijk allemaal 'azijnpisser' als beroep.
Het bericht op nu.nl stond wel vol prachtige uitspraken. Normaal móet Rover het e.e.a. hebben om tegen aan te schoppen, maar nu hadden ze wel een paar goede punten. De antwoorden van Prorail waren om te janken. Verkeerd type sneeuw? 8)7

Ik heb er 3 uur er over gedaan om van Dordrecht voorbij Rotterdam te komen, hemelsbreed 40km :X . Informatievoorziening op de stations was bijzonder beroerd dit keer. Men kon alleen melden dat er een wisselstoring was, een tijd tot oplossing kon niet worden gegeven en men wist absoluut niet wanneer er iets ging rijden. Dan zou er vanaf Schiedam Centrum wel wat rijden, via de metro er naar toe. Mooi niet bruikbaar, aangezien de stoptrein plots wel vanaf Rotterdam Centraal kon komen en stampvol zat. Dat soort dingen maken je niet blij als je twee uur in de kou staat.

Maar goed, de auto was ook niet echt een goed alternatief vanmorgen. Dat maakt het weer een beetje goed :+

[ Voor 24% gewijzigd door Motrax op 25-03-2008 18:36 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Motrax schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:31:
[...]
Hier ging de NS wel de fout in. Op Dordrecht bijvoorbeeld kwam een intercity uit het zuiden binnen, maar werd afgerangeerd (uitgerangeerd), omdat het zo gepland was. Terwijl er géén enkele trein meer beschikbaar was, het station bomvol stond, dan vooral gewoon de planning aanhouden en het materieel niet meer inzetten. Ze maakten geen vrienden :X :P
Even vooropgesteld dat ik verder niet weet wat er vandaag allemaal in Dordrecht is gebeurd.

Het kan zijn dat die trein afgerangeerd werd omdat hij in een latere trein zou worden aangekoppeld, of als zelfstandige trein ingezet zou gaan worden richting een andere bestemming.

Als dat treinstel een zelfstandige trein is, zou er dus een andere trein compleet uitvallen (immers, treinstel zit in een andere trein). Leuk voor die reizigers (plus, hún volgende trein zit dan ook stampvol). Als het een onderdeel van een andere trein zou geweest zijn, is die trein dus ook te kort. Leuk voor die reizigers...

Dat om te beginnen. Maar dan gaan we even door. Als jouw trein zonder afrangeren op zijn eindpunt aan zou komen zou er daar dus materieel staan waar geen behoefte aan is (of zou als ledig materieel moeten worden ingezet, niet echt rendabel, plus dat je daar de dienstregeling nog verder mee verstoort (het spoor is al druk genoeg)). Plus dat die dan ook weer niet in volgende aansluitende treinen kan worden verwerkt, waardoor niet alleen de oorspronkelijke trein tekort is, maar dus ook alle vervolgtreinen voor die hele dag.

Dan staat het materieel op den duur door het hele land verspreid, en dan moet je 's nachts alles nog eens naar de juiste plaatsen gaan rijden, want anders zit je de volgende dag met hetzelfde probleem.

En er zal vast wel ergens wat reservematerieel zijn, maar dat moet a) terplekke gebracht worden (kost mensen, plus dat er weinig ruimte op het spoor is), b) moet van het goede type zijn, en c) moet al niet ergens anders ingezet zijn.

"Even een trein aanpassen qua lengte of materieel" is dus wat erg simplistisch gedacht, er zit namelijk nog heel wat meer aan vast aan consequenties. Zo'n materieelplanning is er niet omdat iemand zich verveelde en dacht "laten we eens een planning opstellen". Nee, die is er met een goede reden, zodat de juiste treinstellen op de juiste plek in de juiste hoeveelheden en de juiste tijd aanwezig zijn voor verdere inzet. En planningen (in het algemeen, niet alleen op het spoor) worden gebaseerd op gemiddelde, normale, waarden. Niet op extremen zoals het kennelijk vandaag het geval was.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 25-03-2008 18:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Motrax schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:31:
[...]
Hier ging de NS wel de fout in. Op Dordrecht bijvoorbeeld kwam een intercity uit het zuiden binnen, maar werd afgerangeerd (uitgerangeerd?), omdat het zo gepland was. Terwijl er géén enkele trein meer beschikbaar was, het station bomvol stond, de dienstregeling allang niet meer gehandhaafd werd en dan vooral gewoon de planning aanhouden en het materieel niet meer inzetten. Ze maakten op dat moment geen vrienden :X :P
Er eindigen in Dordrecht überhaupt geen IC's komende uit het zuiden, dus gepland kan dat al niet zijn. Je punt is dus? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:42:
@Lucces, leuke plaatjes schiet je. Maar mag je wel op het spoorbed staan om dat te doen eigenlijk, of is het vanaf het perron?
't is toch vrij duidelijk te zien dat die foto vanaf 't perron genomen is..?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dat ze maar door moeten rijden met wat ze hebben :+

Maar inderdaad, nou je het zegt, het was vreemd. Als ik het me goed herinner was het van dat verbouwde voormalig Duitse materieel, dat stopt in Dordrecht en kachelt weer door. Het werd zowat geënterd door geheel naar Rotterdam gaande passagiers die allemaal weer konden uitstappen omdat ie niet verder reed.

Een kwartier later werd er omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk was tussen Dordrecht en Rotterdam, maar dat was op dat moment nog niet bekend. Als ze dan materieel van de baan gooien, enigzinds begrijpelijk om het station leeg te houden. Je kan maar 1-2 treinen per spoor kwijt natuurlijk :P

Maar uitrangeren omdat het volgens de planning zou moeten is onzin met een dergelijk grote storing. Ik kan me niet voorstellen dat alle treinen goed rijden of op de juiste plek terecht komen wanneer Dordrecht <-> Rotterdam er voor twee uur uit ligt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Motrax schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:14:
Dat ze maar door moeten rijden met wat ze hebben :+

Maar inderdaad, nou je het zegt, het was vreemd. Als ik het me goed herinner was het van dat verbouwde voormalig Duitse materieel, dat stopt in Dordrecht en kachelt weer door. Het werd zowat geënterd door geheel naar Rotterdam gaande passagiers die allemaal weer konden uitstappen omdat ie niet verder reed.

Een kwartier later werd er omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk was tussen Dordrecht en Rotterdam, maar dat was op dat moment nog niet bekend. Als ze dan materieel van de baan gooien, enigzinds begrijpelijk om het station leeg te houden. Je kan maar 1-2 treinen per spoor kwijt natuurlijk :P

Maar uitrangeren omdat het volgens de planning zou moeten is onzin met een dergelijk grote storing. Ik kan me niet voorstellen dat alle treinen goed rijden of op de juiste plek terecht komen wanneer Dordrecht <-> Rotterdam er voor twee uur uit ligt.
De NS is het overzicht in dit soort situaties al snel kwijt, dat ze op somda kijken bij grote verstoringen omdat de mensen daar beter weten waar de treinen uithangen dan zij geeft het al aan :P :X. Anders word het echt complete chaos. Crisismanagement bij Prorail is niet het beste werk dat er geleverd word, maar het knulligst vandaag wat de oorzaak was: ingesneeuwde wissels. Ik dacht dat alle belangrijke wissels toch wel verwarming hadden tegenwoordig? Een beetje sneeuw en het halve spoorwegnetwerk ligt plat :X.

Trouwens, dat duitse materieel is ICK (was de 1900 uit Venlo die wegens te grote vertraging waarschijnlijk werd weggerangeerd). De reden waarom werd hierboven al aangegeven, niet dat ik het ermee eens ben of het leuk vind maar aan de andere kant is het wel begrijpelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 26-03-2008 09:22 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Het materieel is volgens mij na gisteren nog steeds niet helemaap op orde; de sprinter 7480 (Rhn - Asdz) werd gerden door een V-IRM. wat overigens een stuk comfortabeler was dan de reguliere SGM(m) :)

Pagina: 1 ... 4 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.