Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.110 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Parool meldt vanavond:
Noord/Zuidlijn ingrijpend gerepareerd

Afbeeldingslocatie: http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/18/7/3/art_xlarge_35928.jpg
De kosten van de herstelwerkzaamheden en vertragingen, inclusief het herstel van de verzakte panden, bedragen tussen de vijftig en zeventig miljoen euro. Foto GPD/David van Dam

AMSTERDAM - Amsterdam gaat een grote reparatie uitvoeren aan de nieuwe stations aan de Vijzelgracht en op het Rokin voor de Noord/Zuidlijn. Alle voegen tussen de panelen van de damwanden die nog niet zijn uitgegraven, worden waterdicht gemaakt met een stalen strip. Het gaat om meer dan honderd voegen per station.

Afbeeldingslocatie: http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/14/9/11/art_large_35981.jpg

Deze aanpak staat in het herstelplan voor de metrobouw, dat het college van b. en w. maandagmiddag presenteert. Met de nieuwe werkwijze hoopt de gemeente verzakkingen en lekkages tegen te gaan, zoals die aan de Vijzelgracht voorkwamen op 19 juni en op 10 september. Daarbij verzakten enkele monumentale panden.

De kosten van de herstelwerkzaamheden en vertragingen, inclusief het herstel van de verzakte panden, bedragen tussen de vijftig en zeventig miljoen euro. Gekozen is, stelt de gemeente, voor een van de zorgvuldigste - en dus kostbaarste - varianten die mogelijk waren.

Omdat de reparatie vanaf de binnenkant van de bouwput gebeurt, na 'bevriezing' van de grond, zullen bewoners zo min mogelijk overlast ondervinden. Er hoeven, aldus PvdA-wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer), geen wegen te worden opengebroken, geen kabels of riolen opnieuw te worden omgelegd of bruggen te worden aangepast. Gekozen werd uit zes scenario's, bedacht en uitgewerkt door het Projectbureau Noord/Zuidlijn, bijgestaan door diverse binnenlandse en buitenlandse experts.

De operatie kan pas na enkele weken voorbereiden beginnen. Het behandelen van de eerste serie voegen duurt acht weken. Daarna, in het voorjaar, neemt het college pas een definitief besluit of tijdens de verdere reparatie ook de uitgraafwerkzaamheden in de stations worden hervat.

Honderden voegen moeten worden verstevigd. In de diepwanden aan de Vijzelgracht zitten er nog 114 in het zand. Op het Rokin gaat het om 104 voegen. Het station in de Ferdinand Bolstraat is bijna klaar en kent vrijwel geen riskante voegen meer. (TON DAMEN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:44
Zoals beloofd, als het artikeltje er zou zijn:

NS doet proef met LED-verlichting in treinen

Van de verslaggever van Opeenshadikhet

UTRECHT - Dit najaar voeren de Nederlandse Spoorwegen een proef uit met een nieuw type verlichting in de front- en sluitseinen van treinstellen. Voor de proef die volgens woordvoerder John Krijgsman drie maanden duurt zijn vijf treinstellen uitgerust met zogeheten LED-verlichting.

Lees meer...
Bron: Opeenshadikhet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:16:
[...]
Na nou prima, maar in de tussentijd mag de overweg dan wel even open indien dat kan. Als het heel storend is dan moet er een minimum opentijd komen van de overweg. Bijvoorbeeld 5 minuten, per uur kan de overweg dan maar een half uur dicht zijn (met een sensor van als er geen verkeer is hij wel dicht gaat).
Dergelijke maatregelen leggen zo'n beslag op de spoorinfracapaciteit dat ze er echt niet zomaar zullen komen.
[...]
Nogmaals, in stedelijke gebieden waar dit een issue is zijn geen 'beestjes'. Kan je een voorbeeld noemen van een tunnelproject dat wordt gefrustreerd door hippies? Of doelde je dan op de Betuwelijn?
BetuweRoute. De BetuweLijn loopt ergens anders zoals je weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Weer een sterk staaltje railmanagement vandaag...

De IC van Venlo naar Den Haag net achter Eindhoven: stilstand achter 't station. Blijft leuk 8 minuten staan, en wordt rechts ingehaald door een goederentrein. Na een paar minuten de mededeling dat de IC (120 km/h) ingehaald moet worden door een goederentrein (80km/h) die nog een aantal stations voor de IC blijft rijden... Vertraging van +8 loopt op naar +13 uiteindelijk bij Dordrecht. Heb maar net mijn Beneluxtrein kunnen pakken door die ONZIN!

Je snapt als treinleider toch ook verdomme wel dat een IC 120 km/h doet en dat die dus makkelijk voor die goederentrein kan blijven met zijn 80km/h... |:(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe is het eigenlijk afgelopen met die stukke brug tussen amstel en a'dam centraal?
Moet die er alsnog uit worden gehaald? Laatste week oid niets meer van gehoord.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Overigens weer momenteel op BBC2 de serie over de Britse spoorwegen :)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Cargo rules. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Niet als 't voor me zit en ik daardoor vertraging krijg.
Cargo mag wel rulen maar Prorail met hun achterlijke beslissingen en debiele omlopen niet!

Democratie, de meerderheid beslist, en de meerderheid is GEEN cargo >:)

[ Voor 22% gewijzigd door zwahiel op 08-12-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Treinen beslissen dan ook niet zelf iets. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Dat is dus een puntje Luccus, ik vraag me af of die Mc niet half doordraaien door die achterlijke ingrepen van Prorail? Ik bedoel ik zou echt na een keer of tien mijn foon pakken en zo'n TD de huid vol schelden, je zou toch gek worden. Ze zijn compleet afhankelijk van Prorail en die zitten lekker veilig op hun kantoortje voor de verwarming, maar het NS personeel wordt 'aangesproken' (lees uitgescholden) door de treinreizigers. Je hoort nu 't laatste jaar ook steeds vaker dat men wacht op een rood sein doordat "we moeten wachten tot we toestemming hebben van Prorail" ipv alleen door een rood sein. Medewerkers spelen de bal nu zo af en toe eens door, maar van mij mogen ze 't steeds vaker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Je moest eens weten... Ik heb wel eens een Telerail-haak ("hoorn" voor de niet-Limburgers) door een cabine zien vliegen na een prutsactie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
Kan je als machinist dan bellen als je voor een rood sein staat? Lijkt me nogal primitief. Stel als elke machinist dat gaat doen, ik denk dat ze snel de telefoon opheffen dan?

Ik sta wel eens voorin zo'n VIRM en soms hoor je dan voor Schiedam C (vanaf Delft, kruising A20) de machinist bellen terwijl we dan voor rood staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Arnout schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 08:37:
Kan je als machinist dan bellen als je voor een rood sein staat?
Er is zelfs een apart netwerk voor: GSM-R.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Hoezo primitief? Bellen helpt hoor... hoe vaak een seintje niet "opeens" veilig komt als je na x minuten maar eens belt (en dan wordt er *natuurlijk* niet opgenomen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Luccus schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:53:
Hoezo primitief? Bellen helpt hoor... hoe vaak een seintje niet "opeens" veilig komt als je na x minuten maar eens belt (en dan wordt er *natuurlijk* niet opgenomen)...
Ik weet er helemaal niets van... maar: ik stel me zo voor dat er ergens in Nederland een regelcentrale is waar je dan bijv. heen kunt bellen. Ik mag hopen dat ze daar een overzicht hebben van alle treinen die op dat moment rijden en alle seinen. En dat ze dan bij de seinen die op rood staan, én waar een trein voor staat te wachten, actie ondernemen.

't Komt zo passief (eerder zei ik primitief) over, dat je als machinist zelf moet bellen om iemand wakker te schudden? Want hoe dan ook, die trein zal ooit door moeten, dus dat werk moet toch gebeuren.

't Lijkt mij dat als je als centrale regeleenheid goed werk wilt afleveren en pro-actief te werk gaat: ow die trein rijdt over vijf minuten tegen dat rode sein aan, laat ik alvast regelen dat die op groen kan.

Ik ben maar een totale leek / normale reiziger, dus het kan allemaal veel genuanceerder liggen, daar ben ik me zeker van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Arnout schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:26:
[...]
't Lijkt mij dat als je als centrale regeleenheid goed werk wilt afleveren en pro-actief te werk gaat: ow die trein rijdt over vijf minuten tegen dat rode sein aan, laat ik alvast regelen dat die op groen kan.
Je belt vanaf de loc naar de treindienstleider van het gebied waar je je op dat moment bevindt. Vooruitdenken is niet de sterkste kant van het gros van de treindienstleiders bij ProRail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:29:
[...]
Je belt vanaf de loc naar de treindienstleider van het gebied waar je je op dat moment bevindt. Vooruitdenken is niet de sterkste kant van het gros van de treindienstleiders bij ProRail...
Dat vooruit mag je er af laten, want volgens mij is denken überhaupt niet 't sterkste punt van deze spetterende organisatie.

Zou ook knettergek worden van zo'n acties, bedoel denk eens in hoe je jezelf voelt in een file en je ergert aan de rest van de weggebruikers als je weer eens in de file staat. Als Mc heb je dus niks te willen en moet je maar dom staan te wachten. Zou d'r persoonlijk moordneigingen van krijgen en zou echt wel eens zo'n tdl opzoeken op kantoor om die eens de waarheid te zeggen. maar ja dat mag dan weer niet, mag alleen in zo'n klankbord groep die verder ook geen zak gedaan krijgt bij Prorail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is te hopen dat de machinisten zich niet zo enorm druk maken als zwahiel. Ik vermoed namelijk dat dit de levensverwachting van machinisten ernstig zou doen dalen. Voor een machinist maakt het opzich ook weinig uit. Die doet zijn werk gewoon goed, maar wordt (kennelijk) gedwarsboomd door Prorail. Juist omdat het niet aan de machinisten ligt en ze er niets aan kunnen doen, zou ik ze toch aanraden rustig te blijven. Voor de eigen gezondheid...

In de file zou ik me ook vooral flink gaan lopen ergeren aan de weggebruikers. Die creëren namelijk opzettelijk een file voor jou alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

En wat denk je dat ProRail doet door een cargo van 80km/h voor een IC waar jij dan Mc van bent te laten rijden.

't Is niet druk maken maar gewoon een normale doorstroom willen hebben. Dat 't druk is normaal, maar als je dag in en dag uit met incompetentie te maken krijgt, wordt je dat op een gegeven moment moe. Je werkt voor een bedrijf dat een dienstverlening wil handhaven, denk dat die Mc-en ook wel te horen krijgen dat ze vertragingen in moeten proberen te halen. Ze worden dus gemaand tot oplossingen voor problemen waartoe zij geen oorzaak zijn. De dienst die zij aanbieden, hun imago, het imago van de baas en het gehele spoorimago brokkelt af door acties buiten het toedoen van de mensen die er wel de schuld van krijgen door de reizigers.

Kijk eens naar jezelf, je maakt je wel druk om files, dus als je Mc was doe je dat toch ook, want er wordt zonder dat 't nodig is, zonder enige reden, behalve de koffiepauzes van TDL-ers filevorming gecreëerd. En jij staat er elke dag in...

Het is niet druk maken, maar pislink worden om zoveel gedoe dat je je eigen werk niet uit kunt voeren.

Beetje vergelijkbaar met mijn oude baas, die verkocht een tapestreamer waarop in koeienletters stond "Not compliant with Windows 2000" met een windows 2000 server. En wie kreeg alle rotzooi over zich heen? Degene die in 't zicht van de klant staat, in NS termen het vloerpersoneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwahiel, probeer eens te denken aan 'ironie' en lees dan die zin over de file nog eens... Lees de zin dan nog eens opnieuw en plaats hem in de context van de posting.

Ik merk dus dat mijn boodschap helaas niet goed is overgekomen. Mijn boodschap is namelijk dat ik machinisten aanraad zich niet druk te maken in zo'n mate als jij je hier druk maakt. Ik zal echter geen verdere pogingen ondernemen om mijn boodschappen te verduidelijken, want als het niet gaat om 'druk maken', maar wel om 'pislink worden', wordt de discussie erg onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik snap je punt en de ironie wel ;) . Ik zou me als mens zelf niet rustig neer kunnen leggen dat ik zou moeten wachten. Dag in en dag uit. Op een gegeven moment moet je toch gek worden dat je wéér moet staan te wachten op bijvoorbeeld niets? Dat is 'n beetje mijn punt. Na een tijdje zal het wel wennen, maar je wil toch ook 't liefste doorgaan?

Wellicht is 't eens een plan dat Mc-en gaan staken voor betere TD-en? I.p.v. alleen maar voor loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:26

ericding

Altijd de eerste.

zwahiel schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 20:21:
Wellicht is 't eens een plan dat Mc-en gaan staken voor betere TD-en? I.p.v. alleen maar voor loon.
Staken komt eigenlijk neer op een hele dag wachten. (En in geval van machinisten ook een hele dag ervoor zorgen dat anderen moeten wachten). Slecht plan dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
wildhagen schreef op zondag 07 december 2008 @ 13:04:
Mwah, dat is maar een snowplow voor beginners, je kan beter voor het echte spul gaan:

Ook mooi winters sfeervol sneeuwplaatje trouwens (spoorlijn Bergen<>Oslo):

[afbeelding]

Leuk pakje sneeuw :)

Maargoed, dit soort dingen zijn in Nederland een beetje overkill lijkt me. Zovaak komt het hier niet voor dat de hele baan onder zo'n pak sneeuw ligt dat er geruimd moet worden, lijkt me het geld voor het op voorraad houden en onderhouden van dit soort apparatuur niet waard.
Afgelopen zomer heb ik daar ook met de trein gereden. Ook precies het plaatsje wat in de foto wordt genoemd. Dat is echt een schitterende locatie. Ook heb de complete rit met de trein gemaakt tussen Oslo en Bergen. In één woord: SCHITTEREND !!

Midden in de zomer ligt dus in Finse ook nog gewoon sneeuw. Er staan dus ook diverse treinen met een sneeuw schuiver ervoor.

Het traject Oslo <-> Bergen is dus ook nagenoeg helemaal enkelspoor. Ook als de trein even moet wachten op een station om de trein van de andere kant voor te laten gaan, wordt dat netjes omgeroepen.

Wat ik de Noorse spoorwegen wel moet nageven is dat ze de reizigers enorm goed op de hoogte houden. We stonden op het station te wachten op de trein. Daar kwam op een moment de stationsbeheerder naar buiten met de medeling dat de trein vertraging had. We konden met z'n allen een kop koffie komen halen.

Toen de trein eenmaal aankwam, kwam ook de conducteur ook nogmaals persoonlijk zijn excuses aanbieden. Halverwege de rit werd er ook omgeroepen dat er gestopt zou worden op een station alwaar een bus klaar zou staan, die reizigers per bus naar het vliegveld zou vervoeren. De trein zou namelijk derhalve laat in Oslo aankomen, dat bepaalde vluchten zeker gemist zouden worden. De bus was geregeld op kosten van de Noorse spoorwegen. Iedereen die dus naar het vliegveld moest, kon met deze bus kosteloos meerijden.

De trein had op dat moment nog een uur nodig ( volgens het spoorboekje ) om vanuit dat plaatsje naar Oslo te komen. Vanaf Oslo "CS" ben je dan ook nog een half uur bezig om op het vliegveld te komen.

Nu wil ik niks zeggen over NS, maar ik heb nog nooit gehoord dat dergelijke zaken geregeld worden.

Op het traject Oslo <-> Bergen rijden dus 2 type treinen:

Afbeeldingslocatie: http://www.dasicinter.com/images/Norway-train-m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.visitnorway.com/ImageVault/Images/id_1665/conversionFormat_13/ImageVaultHandler.aspx

Ook hebben we de "beruchte" Flam-railway genomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.fjordtravel.no/images/pic13.jpg

Meer info: http://www.fjordtravel.no/images/fjords/fjords_pic13.html
Als je ooit in Noorwegen bent, is dat echt een aanrader !!

Wat ik een ander voordeel vind, is dat je je stoel kunt reserveren op het traject Oslo <-> Bergen. Hiermee weet je zeker dat je een zitplaats hebt. Je kunt ook zonder reservering met de trein mee uiteraard. Maar als je dan op een stoel zit en er komt iemand die een reservering voor die zitplaats heeft, ben je verplicht op te staan en die andere persoon daar te laten zitten.

Maar dit is maar even side-info. Het ging hier volgens mij met name over de NS ;)

Edit:

Op verzoek nog een plaatje wat je ziet, als je in Fläm de trein uitstapt:
Afbeeldingslocatie: http://z.about.com/d/cruises/1/0/o/J/4/Jewel_Flam_2.JPG

Er ligt dus gewoon een gigantische cruiseboot midden in de fjord. De trein stopt dus nagenoeg bijna naast de boot. Maar nogmaals: als je in Noorwegen bent, probeer zeker een keer een rit te maken in de Fläm-treinbaan. Onder watervallen door, door diepe dalen en hoge bergen. Ik geloof dat er op het traject iets van 13 tunnels zijn. Echt zeer zeker de moeite waard !!

Als je dan deze trip wil maken, dan kun je het station bereiken via de route Oslo <-> Bergen.

[ Voor 14% gewijzigd door nextware op 10-12-2008 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee hoor, het gaat over spoorwegen en over hoe NS er een potje van maakt ;)

Ik kan ook wel begrijpen waarom de NS niet zoveel doet. Je moet bij een verstoring dan voor zoveel mensen wat regelen, dat is gewoon niet te doen. En met de frequentie in Nederland is het ook heel makkelijk om te zeggen "je kunt beter een half uur eerder van huis gaan".

Ik heb het ook wel een paar keer meegemaakt hoe de service in het buitenland beter is.
Ik stond een keer in Pitlochry (aan de Highland Main Line in Schotland) te wachten op de ochtendtrein naar Inverness. Die was heel erg vertraagd (het was de dag ervoor noodweer) en de stationmanager kwam ook naar buiten om alle wachtenden (ik) in onvervalst Schots mede te delen dat "The trreen wil be a wee bit late sirr". Dat "wee bit" was drie kwartier en daarmee miste ik in Inverness mijn aansluiting naar het noorden.
In Nederland niet zo erg, maar daar reden 4 treinen per dag. Dus Scotrail regelde voor iedereen die naar het noorden moest (4 personen) een taxi. En zo gingen ik met een medereiziger op weg. Ik moest naar Wick, 180 km in een taxi. En ik was er (inclusief de vertraging!) eerder dan de trein.

Onlangs nog wat meegemaakt wat nu in Nederland hopelijk ook vaker gaat gebeuren: Ik kwam met de stoptrein aan in Minden (Duitsland) en wilde met de IC naar Berlijn. De IC kwam uit Amsterdam "dus" was veel te laat. Wat deed DB? Een ICE die uit het Ruhrgebiet kwam kreeg een extra stop in Minden, iedereen in de trein en op naar Berlijn. En ook daarmee was ik eerder op mijn bestemming dan volgens plan.

De NS heeft nu het plan om bij verstoringen minder treinen op te heffen maar ze toch proberen te rijden, al is het dan met vertraging. Jemig, er wordt aan de klant gedacht en niet meer doelloos met treintjes gereden *O*

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nextware schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:18:
[...]

Maar dit is maar even side-info. Het ging hier volgens mij met name over de NS ;)
Wat mij betreft meer van dit soort verhalen, zeker met foto's erg leuk! Dit is het spoorwegentopic en niet het NS-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maasluip schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:34:
De NS heeft nu het plan om bij verstoringen minder treinen op te heffen maar ze toch proberen te rijden, al is het dan met vertraging. Jemig, er wordt aan de klant gedacht en niet meer doelloos met treintjes gereden *O*
Ik had eigenlijk het idee dat ze dat vroeger vaker deden, maar toen onder druk van de prestatiecijfers daar mee zijn opgehouden. Nu de hete adem van die cijfers er niet meer is of iig minder, gaan ze weer aan de klant denken door middel van aansluitingen garanderen.

Ik zie wel wat er van komt. Tot nu toe vind ik het eigenlijk best goed gaan, al mag er beter gecommuniceerd worden welke trein eerder vertrekt IC/stopper. Want dat is vaak nog maar gokken, ook voor het treinpersoneel overigens.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oudere treinstellen gevoelig voor ontsporing na aanrijding

Nieuwsbericht | 10-12-2008

Een aantal oudere NS-treinstellen is gevoelig voor ontsporing na aanrijding met een wegvoertuig. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar een ontsporing van een treinstel na aanrijding met tractor en oplegger op de overweg Monierweg bij Coevorden op woensdag 5 december 2007. De aanrijding ontstond doordat de motor van de tractor stilviel.

Het handelt hier om materieeltype '64, waarvan bekend is dat het ontsporingsgevoeliger is door de relatief lichte draaistellen aan de kop van de trein en het ontbreken van baanschuivers. Dit type treinstel werd echter niet meer voorzien van baanschuivers omdat de NS voorzag dat ze binnen een aantal jaar uit dienst genomen zouden worden.

Er raakte niemand gewond. Maar volgens de inspectie was er wel risico voor treinreizigers en omstanders. Daarom dringt de Inspectie erop aan dat de NS op korte termijn duidelijkheid verschaft over de termijn van buitendienststelling van dit materieeltype. ProRail wordt gevraagd te bestuderen of het mogelijk is om bij overwegen een noodvoorziening aan te brengen, waarmee de chauffeur van een wegvoertuig in dit soort gevallen een alarm kan geven aan de treindienstleiding.

Het KLPD heeft onderzoek gedaan naar de technische staat van de tractor en de rol van de bestuurder van het wegvoertuig.

Meer informatie
Onderzoeksrapport botsing overweg Coevorden
Pdf-document, 362 kB
Bron: http://www.ivw.nl/actueel...tsporingnaaanrijding.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ook hebben we de "beruchte" Flam-railway genomen:
[afbeelding]
Ik ben niet zo bekend met de NSB, maar wat is er zo berucht aan de Flam-spoorweg dan? :)

Mooie plaatjes en verhaal verder hoor! Dit soort verhalen mogen best, het is hier een algemeen spoorwegentopic, buitenlandse verslagen/foto's zijn ook gewoon welkom wat mij betreft :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Die stellen gaan binnenkort toch aan de kant, ze rijden al 44 jaar. Komen ze nu mee, stelletje vingerververs bij IVW...

Dit noem ik echt onderzoeken om het onderzoeken :')

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja er rijden redelijk wat van die mat64 stelletjes rond.
Zo erg hard willen ze er niet vanaf, ze rusten er zelfs een stel uit met led-verlichting ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

Alex) schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:05:
[...]

Die stellen gaan binnenkort toch aan de kant, ze rijden al 44 jaar. Komen ze nu mee, stelletje vingerververs bij IVW...

Dit noem ik echt onderzoeken om het onderzoeken :')
Je kan wel met deze resultaten rekening houden bij het ontwerpen van nieuwe stellen of de bestelling van een nieuwe serie treinstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

[...]
Nu wil ik niks zeggen over NS, maar ik heb nog nooit gehoord dat dergelijke zaken geregeld worden.
Paar maanden terug zat ik in de trein richting schiphol, bij hardewijk in de buurt zaten we zonder bovenleiding en dus stil. Mensen die naar schiphol moesten voor een vlucht kregen een taxi/bus geregeld zodat ze op tijd zouden zijn. Uiteindelijk duurde het ruim 4 1/2 uur voordat we weer terug in Zwolle waren gesleept (waar gratis koffie op ons wachtte, maar wel een enorme rij, en iedereen had eigenlijk honger). Ik moest naar Maastricht en dreigde dat niet te gaan halen, de conducteur zei dat als ik ergens geraakte en niet meer verder kwam ik een perronwachter aan moest spreken en die zou voor mij een taxi regelen. Gelukkig was dat niet nodig, uiteindelijk heb ik wel 9 uur gedaan over Groningen->Maastricht :+

De volgende keer mogen ze die loc wel wat sneller laten komen, duurde echt lang voordat dat ding er was, net zoals dat koppelstuk :X
Uiteindelijk kon ik er nog wel om lachen, altijd leuk om te vertellen dat ze er 2 uur over deden om een loc over te laten rijden en nog eens een uur om een koppelstuk te brengen en te koppelen etc. Oja we stonden stil in een bocht, lekker scheef zitten :P

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Arm1n schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:45:
De volgende keer mogen ze die loc wel wat sneller laten komen, duurde echt lang voordat dat ding er was, net zoals dat koppelstuk :X
Tja, dan moet eerst een goederenvervoer een dieselloc in de buurt hebben, personeel beschikbaar hebben en willen meewerken, anders heb je pech. Als er op Zwolle niks staat en vanuit Amersfoort is je trein niet bereikbaar, dan is Onnen of Hengelo de eerste plek waar je een dieseltje gaat vinden waarschijnlijk. Sleepkoppelingen zitten niet standaard op locs, die liggen her en der in het land dus dat duurt ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Boudewijn schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:28:
Nou ja er rijden redelijk wat van die mat64 stelletjes rond.
Zo erg hard willen ze er niet vanaf, ze rusten er zelfs een stel drie stellen bij wijze van proef uit met led-verlichting ;).
De NS laat zich niet echt uit over de achtergrond van deze drie maanden durende proef, maar waarom zou je bepaalde dingen niet op oude stelletjes testen ? De resultaten kunnen ze prima toepassen in andere typen materieel ;)

Overigens gaat het om vijf stellen, drie maal Plan V, een SGMm-III en een DD-AR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mediabeast schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:42:
[...]

Je kan wel met deze resultaten rekening houden bij het ontwerpen van nieuwe stellen of de bestelling van een nieuwe serie treinstellen...
Net nu nieuwe stellen instromen (SLT), komen ze op tijd mee ja.
IMHO ook echt een onderzoek omdat we ons bestaansrecht willen proberen te bevestigen.

Mat'64 rijdt al sinds 1964 rond. Godsjezus zeg, na 44 jaar kom je met "gevoelig voor ontsporen".

Ben benieuwd hoe de GTW's tegen aanrijdingen kunnen. Plan-U kan al simpel omgeduwd worden door een busje.
Terugkerend thema bij IVW: Treinen zijn gevaarlijk. Zo mogelijk tegenwerken. Bij voorkeur in een kwaad daglicht stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Maasluip schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:55:
[...]
Mat'64 rijdt al sinds 1964 rond. Godsjezus zeg, na 44 jaar kom je met "gevoelig voor ontsporen".
Vroeger had je nog geen sterke tractoren met aanhanger. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Onbekend op 10-12-2008 23:33 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Alex)
[...]
Terugkerend thema bij IVW: Treinen zijn gevaarlijk. Zo mogelijk tegenwerken. Bij voorkeur in een kwaad daglicht stellen.
All hail king auto?

Nee sorry hoor, maar als ik met OV (=trein + bus/te voet) sneller ter plaatse ben dan met de auto, dan verkies ik het OV. Een beetje mezelf zitten ergeren aan de zoveelste file en de zoveelste irritante DJ die olijk meldt dat er wel 458 km staat en dat het ergste nog moet komen.

Nee dank u. Zit ik liever in een ICRm, VIRM of zélfs een ICK.

• mace
  • Laatst online: 20:35

mace

Sapere Aude

Ik vind ICK's wel prettig want het is lekker rustig door die coupés.

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Alex) schreef op donderdag 11 december 2008 @ 00:16:
[...]

All hail king auto?

Nee sorry hoor, maar als ik met OV (=trein + bus/te voet) sneller ter plaatse ben dan met de auto, dan verkies ik het OV. Een beetje mezelf zitten ergeren aan de zoveelste file en de zoveelste irritante DJ die olijk meldt dat er wel 458 km staat en dat het ergste nog moet komen.

Zelfs ICK? Ik zit liever in ICK dan in VIRM hoor :P. (ach, alles beter dan SGMm, laten we het daar op houden).

Die weg richting venlo heb ik trouwens niet bewandeld, ik zat in de trein op weg daarna en ik heb mn opa aan de lijn die zegt dat hij net onderweg is naar Delft. mmm. Handig. Goed, ik stap in Rotterdam uit en ga weer terug richting delft. Dus die trip naar Venlo komt nog wel een keertje (in de vakantie misschien :P).

Logius | Somda | Twitter

• Spotter
  • Laatst online: 22-09 13:12

Spotter

Lichtnicht

[...]
Wees gerust, in de (kleine) luchtvaart zijn ze net zo geliefd ;) :X

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op donderdag 11 december 2008 @ 00:16:
[...]

All hail king auto?

Oh begrijp me niet verkeerd! Ik rant tegen IVW (en ook V&W) juist vanwege hun auto- en betonfixatie. IMHO doet IVW en V&W alsof railvervoer gevaarlijk is en waar mogelijk tegengewerkt moet worden. V&W zit gewoon vuistdiep in de achterwerken van de grote bouwbedrijven, en die zitten vooral wegenbouw (en huizenbouw) te pushen. Railbouw is niet interessant omdat het specialistisch werk is waar de gemiddelde bouwer geen kaas van heeft gegeten (alleen van het storten van grote hoeveelheden overbodig beton zoals bij de Betuweroute).

Zelf reis ik graag met de trein.

• Arnout
Telegraaf:
Beneluxtrein drukt prestaties NS

DEN HAAG - De vertragingen waarmee de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kampt, drukken behoorlijk de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen.

Verkeersminister Camiel Eurlings zei woensdag in de Tweede Kamer dat de slechte punctualiteit van de Beneluxtrein de totale punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen naar beneden duwt. „De NS schiet zich ermee in eigen voet.” Hij eist dat het spoorwegbedrijf de zaken op orde brengt. De Beneluxtrein moet een alternatief blijven totdat de nieuwe hogesnelheidslijn, de HSL-Zuid, kan gaan rijden.

De problemen zijn volgens Eurlings technisch van aard. Ze zouden liggen aan de Traxx-locomotieven. Van wegtreiteren van reizigers is volgens hem geen sprake.

Voor SP-Kamerlid Emile Roemer is de maat echter vol. De minister concludeerde eerder volgens hem terecht dat een punctualiteit onder de 50 procent „onaanvaardbaar laag “ is. „Maar er gebeurt niets. Het wordt alleen maar erger. De minister eist niet hard genoeg.”

Roemers mailbak loopt elke keer vol als de Beneluxtrein in het nieuws komt, met veertig tot zestig mailtjes met klachten van reizigers.

De SP'er maakt zich al veel langer zorgen over de dienst. De NS doet volgens hem wel degelijk alles om mensen in de duurdere HSL-Zuid te krijgen zodra die klaar is. „De NS maakt de Beneluxtrein onaantrekkelijk en de dienst is daarom onbetrouwbaar en de treinen overvol.”

Hij wil ook dat de trein een jaar naast de HSL-Zuid blijft doorrijden om reizigers een echte keus te bieden. De minister heeft hem tot nu toe alleen toegezegd zijn best te doen om ervoor te zorgen dat de Belgische NMBS de sneltrein tussen Antwerpen en Essen doortrekt naar Roosendaal zodat die stad een snelle verbinding met België houdt.

De NS erkent dat de Beneluxtrein een negatieve invloed heeft op de totale punctualiteitsscores, maar noemt het „te belachelijk voor woorden te veronderstellen dat reizigers weggejaagd zouden moeten worden”, aldus een woordvoerder. „Er zijn sinds november aanpassingen in de dienstregeling doorgevoerd en er zijn strakke scenario's afgesproken voor afhandeling van de treinen bij vertragingen. Sindsdien is de punctualiteit weer flink gestegen.”
Wat is er precies aan de hand dan? Op dit moment heeft de Beneluxtrein ook alweer een vertraging van +43.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het grootste probleem is niet zozeer de Traxx loc, maar de 11.8 (de rood-gele Belgische loc). Die is erg onbetrouwbaar en wordt in België blijkbaar niet erg goed onderhouden. De Traxx is een tussenoplossing die er voor moet zorgen dat zolang de HSL stellen niet geleverd zijn de Benelux toch over de HSL kan gaan rijden (de 11.8 kan dat niet). De Traxxen zijn nog niet echt betrouwbaar, maar zolang er nog over het klassieke net gereden wordt is de slechte punctualiteit toch echt aan de 11.8 te wijten.

En ik ben wel van mening dat NS (Int) en de NMBS (of Infrabel) er alles aan doet om de reizigers uit de Benelux te jagen. De ongelofelijk trage besluitvorming rond het inzetten van Traxx locs, het slechte onderhoud, de te korte treinen (toegegeven: dat komt voornamelijk doordat de 11.8 niet meer kan trekken, dat is echt een licht locje), alles lijkt erop te wijzen dat er ofwel een totale breakdown in besluitvorming is, of er echt tegenwerking is.

• Kalentum
  • Laatst online: 22:51
[...]
IMHO ook echt een onderzoek omdat we ons bestaansrecht willen proberen te bevestigen.
Ze hebben als taak dit soort ongevallen te onderzoeken. Dus dat levert een rapport op en daar moeten aanbevelingen in. De conclusie is ook niet echt dramatisch of schokkend (natuurlijk is een trein met baanschuiver minder gevoelig voor ontsporingen dan 1 zonder), het is alleen jammer dat ze op die manier een persbericht naar buiten brengen ("Mat 64 is onveilig" blijft een beetje hangen in de beeldvorming).

• Alex)
Het probleem met de Benelux is echt de 11.8-reeks. Die is erg oud, en zou allang opgeknapt moeten zijn. De NMBS begint hier niet aan omdat de HSL binnenkort gaat rijden (hopelijk...) en dat zou dan weggegooid geld zijn, wat ergens wel te begrijpen is.

De inzet van Traxx i.p.v. 11.8 is iets wat ook zo moeizaam gaat, omdat de NMBS niet mee wil betalen aan de lease van die locs, en Infrabel (en de verantwoordelijke Vlaamse autoriteiten) NS Hispeed enorm pesten met toelating van die Traxx'en in België. Er zijn slechts 3 locs toegestaan voor dienst in België, terwijl er veel meer zijn...

Het probleem ligt dus niet zozeer bij NS Hispeed, maar bij onze Belgische vrienden die niet willen investeren in de treindienst.

*Alle informatie op basis van informatie die ik heb vernomen op www.hgbtf.net.

• Arnout
Alex) schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:08:
Het probleem met de Benelux is echt de 11.8-reeks. Die is erg oud, en zou allang opgeknapt moeten zijn. De NMBS begint hier niet aan omdat de HSL binnenkort gaat rijden (hopelijk...) en dat zou dan weggegooid geld zijn, wat ergens wel te begrijpen is.

De inzet van Traxx i.p.v. 11.8 is iets wat ook zo moeizaam gaat, omdat de NMBS niet mee wil betalen aan de lease van die locs, en Infrabel (en de verantwoordelijke Vlaamse autoriteiten) NS Hispeed enorm pesten met toelating van die Traxx'en in België. Er zijn slechts 3 locs toegestaan voor dienst in België, terwijl er veel meer zijn...

[...]
Dus er wordt geld uitgespaard door onderhoud uit te stellen, en vervolgens wordt er niet meebetaald aan de inzet van nieuwe loc's... lekker is dat dan. Nahja de tijd zal het wel oplossen... laatst was er toch weer eentje afgebrand?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:08:
Het gaat niet alleen om de loccen, maar ook om de niet-gereviseerde ICR Bs'en.
Dat, maar ook de ETCS-softwareversie levert problemen op. De versie die in België is goedgekeurd kan niet gebruikt worden voor de HSL en andersom. Er zijn echter wel loccen nodig voor de inzet op de BetuweRoute.

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 11-12-2008 10:40 ]

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:39:
[...]
Het gaat niet alleen om de loccen, maar ook om de niet-gereviseerde ICR Bs'en.
Die kun je eraf laten, en dan een 'gewone' ICRm erachter. Dan heb je geen stuurstand en moet je omlopen, maar ach...
[...]
Dat, maar ook de ETCS-softwareversie levert problemen op. De versie die in België is goedgekeurd kan niet gebruikt worden voor de HSL en andersom. Er zijn echter wel loccen nodig voor de inzet op de BetuweRoute.
Dat is weer typisch gepruts ja... bij een internationaal project als de HSL toch verschillende softwareversies gebruiken.

Ze kunnen natuurlijk alle 11.8'en vervangen door Traxx zonder ETCS, en die ETCS pas later inbouwen wanneer het echt nodig is.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:00:
[...]
Die kun je eraf laten, en dan een 'gewone' ICRm erachter. Dan heb je geen stuurstand en moet je omlopen, maar ach...
ICRm'en liggen natuurlijk oneindig voor het oprapen.
[...]
Dat is weer typisch gepruts ja... bij een internationaal project als de HSL toch verschillende softwareversies gebruiken.

Ze kunnen natuurlijk alle 11.8'en vervangen door Traxx zonder ETCS, en die ETCS pas later inbouwen wanneer het echt nodig is.
En waarmee wil je dan de proefritten t.b.v. certificatie op de HSL rijden? Met Bs'en en spierkracht? :P

Verwijderd

Luccus schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:00:

[...]
En waarmee wil je dan de proefritten t.b.v. certificatie op de HSL rijden? Met Bs'en en spierkracht? :P
Jazeker

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luccus schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:00:
[...]
ICRm'en liggen natuurlijk oneindig voor het oprapen.
ICK wel. Met een slimme doorschuifactie (ICK in de 1900, VIRM in de 3600, ICRm in de 9200) heb je een hele sloot ICRm over.
Maar goed, NS-Int != NSR, en NS-Int is sowieso niet in voor creatieve oplossingen dus men blijft een beetje aanmodderen.

Ik lach me een balverzakking als straks blijkt dat de Albatros stellen net zulke problemen met ETCS krijgen en er nog langer met getrokken materieel gereden moet worden. Wie doet daar de inbouw eigenlijk van?

Wat eigenlijk de gemiste kans is is dat AM96 niet geschikt is gemaakt om in Nederland te rijden. Dan had je het perfecte concept gehad om te kunnen rijden: comfortabel materieel (goed, niet al te ruim), treinstellen, doorloopkop. En nu de NMBS ook plannen heeft om naar ETCS over te gaan was inbouw daarvan op dit moment ook geen weggegooid geld, had NSR de ICR uit de Benelux over kunnen nemen zodat er minder ICK gehuurd had moeten worden, had je de Benelux door kunnen trekken naar Lille... Kolere wat was dat een goed plan geweest.
Tja, hindsight is 20/20 vision. Maar volgens mij bestaat er geen toekomstvisie binnen NS. Daar gaat alles volgens het "de groei is jaarlijks 3%" plan. En als de groei meer is dan doen we er alles aan om de groei tegen te gaan.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:42:
[...]

Ik lach me een balverzakking als straks blijkt dat de Albatros stellen net zulke problemen met ETCS krijgen en er nog langer met getrokken materieel gereden moet worden. Wie doet daar de inbouw eigenlijk van?
Ansaldo STS.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, ik zie dat die nu de rechten van TVM hebben (kan me niet indenken dat ze dat zelf ontwikkeld hebben dat zal de SNCF toch wel gedaan hebben?). Hebben ze ook al een ETCS ingebouwd in railvoertuigen? Ik zie eigenlijk alleen baanbeveiliging op hun website.

• Alex)
Ansaldo STS is dacht ik redelijk op peil wbt ETCS enzo - ze hebben toch ook ETCS op de Italiaanse hogesnelheidslijn(en) gedaan?

Verwijderd

Alex) schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:01:
Ansaldo STS is dacht ik redelijk op peil wbt ETCS enzo - ze hebben toch ook ETCS op de Italiaanse hogesnelheidslijn(en) gedaan?
Wat betreft baanbeveiliging hebben ze inderdaad ruime ervaring, LGV Est hebben ze ook gedaan. Maar in railvoertuigen volgens mij veel minder.

De IVW beleeft drukke weken:
Inspectie VenW constateert problemen met stootjukken

Nieuwsbericht | 11-12-2008

Een deel van de stootjukken op het Nederlandse spoor is niet geschikt om een reizigerstrein gecontroleerd en veilig tot stilstand te brengen. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar aanrijdingen met stootjukken in Amsterdam, Maastricht en Enkhuizen. De gevolgen zijn ontsporingen en gewonden in de trein.

Op het eindstation Enkhuizen komt op maandag 31 maart 2008 een trein abrupt tot stilstand tegen een stootjuk aan het einde van het spoor en raken 11 reizigers en de machinist gewond. Uit onderzoek blijkt dat de machinist onwel raakt en daardoor te laat remt. De snelheid is relatief laag. Maar het verouderde stootjuk is onvoldoende schokabsorberend.

Op zaterdag 15 december 2007 heeft in Amsterdam Zuid ook een aanrijding met een stootjuk plaatsgevonden. Volgens de inspectie werd de machinist afgeleid door de kerstversiering op een gebouw. Als hij het einde van het kopspoor nadert is de remweg te kort en de snelheid te hoog om nog tijdig tot stilstand te komen. Gebleken is dat het ontwerp van het stootjuk niet geschikt is voor het gebruikte materieeltype.

De botsing met een stootjuk in Maastricht op zaterdag 29 december 2007 wordt veroorzaakt doordat de machinist, ondanks gladheid door regenval, met te hoge snelheid het kopspoor nadert. Daardoor is de uiteindelijk ingezette remming niet voldoende om de trein tot stilstand te brengen. Dit stootjuk is van een sterk verouderd model. De machinist en acht reizigers raken gewond. Er is grote schade aan materieel en infrastructuur.

ProRail en NS Reizigers hebben toegezegd om naar aanleiding van deze en eerdere aanrijdingen met stootjukken maatregelen te nemen. ProRail en NS Reizigers loopt inmiddels een project om de problemen met stootjukken aan te pakken. Dit project zal in 2009 afgerond zijn.
Bron: http://www.ivw.nl/actueel...blemenmetstootjukken.aspx
Bij de link zijn ook weer van die mooie pdf-jes te downloaden ;)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:42:
[...]

ICK wel. Met een slimme doorschuifactie (ICK in de 1900, VIRM in de 3600, ICRm in de 9200) heb je een hele sloot ICRm over.
Dan moet ICK gereviseerd gaan worden en dat is nou nét niet de bedoeling.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees net op de tam-tam (OVL) dat er een TRAXX in de tunnel van Antwerpen stuk is gegaan. 20 minuten stil.
Gaat goed met de Benelux :|

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Er gaat eens een 186 stuk en de trein is schijnbaar binnen twintig minuten weg; in hoeverre zegt dát nou iets over "de Benelux"? Mein Guter...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij Mechelen waren er weer problemen en Brussel was uiteindelijk met +45 bereikt.
En tja, het is de Benelux die veel vertraagd is. Dan is het natuurlijk makkelijk om te zeggen "weer de Benelux".

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maar aan dergelijke generalisatiekwatsj doen we niet in dit topic, toch? :P

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goed, dan een ander punt op het HSL/Beneluxvlak: ga er maar van uit dat de Thalys eerder met ERTMS op de HSL rijdt dan de Benelux. Sterker nog: kijk niet vreemd op als straks toch de Albatros eerder met ERTMS op de HSL rijdt dan de Traxxen.

Het blijkt dus dat Ansaldo STS ook de boordapparatuur van de Thalys doet en dat ze daar best wel ver mee zijn.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Maasluip schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:56:
Bij Mechelen waren er weer problemen en Brussel was uiteindelijk met +45 bereikt.
En tja, het is de Benelux die veel vertraagd is. Dan is het natuurlijk makkelijk om te zeggen "weer de Benelux".
psssssst. De keren dat de Benelux op tijd in Brussel komt zijn op een hand te tellen. Dat is niet alleen door materieel, maar vooral door de prutsige manier van werkzaamheden die NOG STEEDS op het traject van Essen naar Antwerpen plaats vinden. En dat heeft zijn oorsprong van de manier hoe men in België werkt. Want hier voor de deur is men nu als sinds september bezig aan beide zijden van de straat de stoep te vervangen. En guess what? Een kant is pas klaar (half, niet afgewerkt!).
Dat drukt bij Infrabel ook door. Ze zijn de leidingbakken aan het vervangen aan de zijkant van de baan en daar doet men nogal lang over.

Daarnaast is net zoals Luccus zegt de helft van de Bs-en stuk, dus moet er kop gemaakt worden in Brussel. Nou weet ik niet of je wel 's in Brussel geweest bent? Welkom in de Belgische landsstrijd. Alles wat uit Nederland komt is smerig en dient maar te wachten. En dat is geen grapje.
Dus kopmaken kán nogal lang duren (en duurt ook lang!).

De Traxxen zijn wat ik mee krijg (en ik zit er wekelijks drie keer in) niet zo zeer het probleem, die tuffen vaak vrolijk door. Maar die vervloekte werken na Roosendaal, dan heb je nog de onzin wat we ProRail noemen, volledig klaar staande trein in Rotterdam geen vertreksein geven, voorrang geven aan cargo's. Verkeerd binnen laten komen in Rotterdam en dan lekker lang d'rover doen over de wissels te schakelen. Rode lichten in de middle of knowwhere (zowel in NL als in België) én dan natuurlijk de 11.8 serie die soms knipperend als een kerstboom aan komt tuffen. Net een discotheek vooraan de loc. Zoals hier al vaker gezegd is heeft die serie moeite met de hellingsgraad van Antwerpen SK. Dát is een foutje van België en Infrabel, dat hadden ze moeten voorzien, hebben ze dus niet gedaan. Ze worden nog wel onderhouden, er is alleen geen reserve materieel. En zoals ook al ter sprake gekomen wil NMBS niet meer mee betalen, ze verdienen er niets mee en het kost hun alleen maar geld. Want Prorail wil tot nu toe nu dat de L lijn doorgetrokken wordt. Stond hier een hele reportage in (ik geloof) de Humo.

Dat reiziger pesten, dat doet NS voor een deel wel. NMBS doet dat nog even veel meer. Want van een kaartautomaat zoals in Nederland heeft men hier nog niet gehoord. Waar je eerst in Antwerpen Kieviet (2 loketten bovenaan de roltrap op niveau 0) nog internationale kaarten kon kopen, kan dat nu nog alleen bij 2 loketten. Dat is dus gehalveerd. Daarnaast sta je nog steeds in Antwerpen SK op perron 22 en het enige wat je hoort zijn treingeluiden. Een dingdong, en wat gebrabbel. Je hoort verder niets, omdat de boxen op het perron wederom niet meer werken. Het heeft vier dagen gewerkt maar inmiddels niet meer. Je ziet dan reizigers rondom de monitor en lekker met z'n alleen voor de trappen staan. Ook rijden treinen ineens maar halverwege het perron, blijven vaak genoeg met een paar bakken in de tunnel staan én worden stations überlaat omgeroepen en soms zelfs helemaal niet. Gevolg van dat laatste, een hele hoop irritatie want iedereen heeft koffers, tassen en troep bij zich en dat moet er allemaal uit. De trein zelf is een groot succes en hij zit praktisch altijd vol.

Prachtig is overigens de railcatering :9 Love 'm. Het comfort is ook echt super, alleen zonde dat er altijd vertraging is. En vaak vanuit Brussel.

• LauPro
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Maasluip schreef op donderdag 11 december 2008 @ 07:49:
[...]
Oh begrijp me niet verkeerd! Ik rant tegen IVW (en ook V&W) juist vanwege hun auto- en betonfixatie. IMHO doet IVW en V&W alsof railvervoer gevaarlijk is en waar mogelijk tegengewerkt moet worden. V&W zit gewoon vuistdiep in de achterwerken van de grote bouwbedrijven, en die zitten vooral wegenbouw (en huizenbouw) te pushen. Railbouw is niet interessant omdat het specialistisch werk is waar de gemiddelde bouwer geen kaas van heeft gegeten (alleen van het storten van grote hoeveelheden overbodig beton zoals bij de Betuweroute).
Het lijkt mij een vrij logisch gevolg dat specialistische bouw automatisch een ondergeschikte rol heeft. Verder ben ik ook van mening dat veel railbouwers gewoon de prijzen kunstmatig hoog houden door allemaal rare constructies. Tevens mis ik gewoon innovatie op veel punten, misschien tegengehouden door ProRail deels, maar ik vind het goed dat V&W toezicht houdt omdat het anders een rommel gaat worden - dat is wel gebleken.
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:38:
De IVW beleeft drukke weken:
[...]
Bron: http://www.ivw.nl/actueel...blemenmetstootjukken.aspx
Bij de link zijn ook weer van die mooie pdf-jes te downloaden ;)
Als je goed hebt gelezen ligt het probleem toch echt bij de machinisten danwel het materieel. Met een auto kan je ook een klif afrijden, daar is geen beveiliging tegen. En eerlijk gezegd lijkt het me een tamelijk onmogelijke opgave om tonnen aan staal met een demper tot stilstand te brengen. Je zal dan toch echt hulp van de zwaartekracht moeten hebben (dus bijvoorbeeld einde spoor omhoog laten lopen).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:13:
[...]
Het lijkt mij een vrij logisch gevolg dat specialistische bouw automatisch een ondergeschikte rol heeft. Verder ben ik ook van mening dat veel railbouwers gewoon de prijzen kunstmatig hoog houden door allemaal rare constructies. Tevens mis ik gewoon innovatie op veel punten, misschien tegengehouden door ProRail deels, maar ik vind het goed dat V&W toezicht houdt omdat het anders een rommel gaat worden - dat is wel gebleken.
[...]
Goed, voordat we weer een discussie beginnen van 3 dagen, 5 pagina's en rants over en weer, zou je die statements wat meer willen onderbouwen? :)

• Carpento
LauPro schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:13:

[...]

Als je goed hebt gelezen ligt het probleem toch echt bij de machinisten danwel het materieel. Met een auto kan je ook een klif afrijden, daar is geen beveiliging tegen. En eerlijk gezegd lijkt het me een tamelijk onmogelijke opgave om tonnen aan staal met een demper tot stilstand te brengen. Je zal dan toch echt hulp van de zwaartekracht moeten hebben (dus bijvoorbeeld einde spoor omhoog laten lopen).
Lees zelf eens goed kerel. In het rapport over het geval in Enkhuizen staat dat de machinist onwel is geworden en daardoor is de botsing veroorzaakt. Dat wordt echter door IVW niet als verwijtbaar gezien. Vervolgens blijkt dat ProRail de zaken niet goed voor elkaar had: er stond daar een verkeerd type stootjuk. Dat was in Amsterdam ook zo. Het probleem ligt dus op z'n minst óók bij de infrastructuur. En ja: die goede stootjukken kunnen tot op zekere hoogte een trein tot stilstand brengen. Zie ook de bijlagen in bijvoorbeeld het rapport over het ongeval in Enkhuizen.

Natuurlijk: veiligheidsvoorzieningen heb je niet nodig als alles goed gaat, maar als het dan mis gaat moeten de voorzieningen wel goed voor elkaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Carpento op 12-12-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:26:
Goed, voordat we weer een discussie beginnen van 3 dagen, 5 pagina's en rants over en weer, zou je die statements wat meer willen onderbouwen? :)
Met 'kunstmatig' hoog houden refereer ik naar de begrotingsoverschreidingen bij de Betuweroute. Verder over de 'innovatie':
The Betuweroute is the largest infrastructure construction project in the Netherlands, comparable only to the Delta Works in scope. Just as with the flood defences, the project has generated solutions that can be applied elsewhere in the world. Tunnelling technology in particular has made great strides forward. Nowhere else is there as much knowledge of tunnelling in soft soils as in the Netherlands. The construction of the Betuweroute has also led to new knowledge in areas such as archaeology, earth moving and project management. Innovative systems are being used and developed as well. Examples of these are the safety system and the 25 kV tractive energy system (also called the overhead line system).
• Elke vorm van tunnelbouw geniet speciale expertise in onze zompige grond.
• 'Project management' vind ik werkelijk hilarisch, sorry.
• Het 25 kV-systeem is ook niet bepaald nieuw of een speciale innovatie.

Het is best een prestatie dat er 160 km spoor is gelegd maar zet het ook even in de context. En het leuke is dat dergelijke verkoopsites natuurlijk alleen hun pluspunten tonen. Aan de bouwers ligt het natuurlijk ook niet want klant is koning. Ach ja, wel genoeg stof zo denk ik.
Carpento schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:37:
Lees zelf eens goed kerel. In het rapport over het geval in Enkhuizen staat dat de machinist onwel is geworden en daardoor is de botsing veroorzaakt. Dat wordt echter door IVW niet als verwijtbaar gezien. Dat ProRail niet de goede stootjukken had staan wordt wel als verwijtbaar gezien. Het probleem ligt dus bij de infrastructuur.
Stootjukken zijn in essentie niet bedoeld om bewust tegenaan te rijden. Je zou schokabsorberende stootjukken moeten plaatsen welke afhankeljik zijn van de gewicht van de trein, een dynamisch stootjuk dus. Lijkt me een beetje het doel voorbij schieten. Ik ben persoonlijk van mening dat het voorkomen van een botsing een taak is van het materieel zelf, wat mij betreft zetten ze een bepaalde infraroodlampje op de stootjukken die indien opgepakt de trein laat snelremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 00:18:
[...]
Met 'kunstmatig' hoog houden refereer ik naar de begrotingsoverschreidingen bij de Betuweroute. Verder over de 'innovatie':
[...]
De budgetoverschrijdingen zijn ook door de opdrachtgever veroorzaakt. Deze heeft het nodig gevonden om dure aanpassingen te doen zodat de spoorlijn beter in de omgeving past. Aanpassingen die eerder niet in de begroting waren opgenomen.

Zoals Wezz6400 dus zegt: kun je het onderbouwen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 00:28:
De budgetoverschrijdingen zijn ook door de opdrachtgever veroorzaakt. Deze heeft het nodig gevonden om dure aanpassingen te doen zodat de spoorlijn beter in de omgeving past. Aanpassingen die eerder niet in de begroting waren opgenomen.
Klopt, maar ook tijdens de commisie die later is geweest is naar voren gekomen dat sommige bouwers maar gewoon blindelings daarin mee gingen. Ook heeft men constructies bedacht waar je van tevoren wel kon verwachten dat er opmerkingen over zouden komen (met name over afrasteringen en nooddoorgangen).
Zoals Wezz6400 dus zegt: kun je het onderbouwen?
Ik heb al een aantal punten gegeven in mijn vorige post, welk punt bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 20:52
wildhagen schreef op woensdag 10 december 2008 @ 17:50:
[...]

Ik ben niet zo bekend met de NSB, maar wat is er zo berucht aan de Flam-spoorweg dan? :)

Mooie plaatjes en verhaal verder hoor! Dit soort verhalen mogen best, het is hier een algemeen spoorwegentopic, buitenlandse verslagen/foto's zijn ook gewoon welkom wat mij betreft :)
De Fläm spoorbaan is niet zo zeer berucht, maar een ontzettend mooie ervaring.
Gedurende het traject kom je door 13 tunnels heen. Je rijdt meerdere malen over een bergrand, waarbij je dan recht langs de afgrond rijdt 8)

Wat ook heel mooi is, is dat je vlak langs een waterval rijdt. De trein stopt hier dan ook waarbij je dan de tijd hebt om enkele mooie foto's te maken.

Heel veel mensen gaan dan ook naar het speciaal daarvoor gemaakte platform en komen dus zeiknat weer terug naar binnen :9 Ook mensen die in de trein blijven zitten maar toch even het raampje openzetten, zijn binnen de kortste keren drijfnat :)

Ik heb even gezocht voor een foto van die waterval:

Afbeeldingslocatie: http://www.freefoto.com/images/1602/01/1602_01_5---The-Flam-Railway--Norway_web.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f8/pilotcyxh/DSC02147.jpg

Hierbij een kleine foto impressie van de rit:
Foto van de trein komend uit het dal:
Afbeeldingslocatie: http://www.virginmedia.com/images/flam-railway_431.jpg
Afbeeldingslocatie: http://z.about.com/d/cruises/1/0/v/L/4/Flam_to_Voss_Norway_05.JPG

Uitzicht uit één van de 13 tunnels:
Afbeeldingslocatie: http://img5.travelblog.org/Photos/35642/214313/t/1630813-We-had-now-swapped-from-the-Bergen-Railway-to-the-Flam-Railway-0.jpg

Side shot van de trein:
Afbeeldingslocatie: http://www.freefoto.com/images/25/02/25_02_3---The-Flam-Railway--Norway_web.jpg

Als je dus de laatste tunnel hebt gehad, rij je de Fläm fjord vallei binnen en zie je dit:
Afbeeldingslocatie: http://z.about.com/d/cruises/1/0/f/M/4/Alesund_17.JPG

Dit is een overzicht kaartje hoe de spoorbaan loopt:
Afbeeldingslocatie: http://www.singlestravel.com.au/images/Flam%20railway.JPG

Maar nogmaals: als je in de buurt bent en je hebt de kans, neem de Fläm spoorweg !

Disclamer: De foto's zijn niet van mijzelf, maar even van het internet afgeplukt.

[ Voor 4% gewijzigd door nextware op 12-12-2008 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:07:
[...]

psssssst. De keren dat de Benelux op tijd in Brussel komt zijn op een hand te tellen. Dat is niet alleen door materieel, maar vooral door de prutsige manier van werkzaamheden die NOG STEEDS op het traject van Essen naar Antwerpen plaats vinden. En dat heeft zijn oorsprong van de manier hoe men in België werkt. Want hier voor de deur is men nu als sinds september bezig aan beide zijden van de straat de stoep te vervangen. En guess what? Een kant is pas klaar (half, niet afgewerkt!).
What. The. Fuck. :|
Dat drukt bij Infrabel ook door. Ze zijn de leidingbakken aan het vervangen aan de zijkant van de baan en daar doet men nogal lang over.
En daar ondervindt het treinverkeer dus hinder van, wat logisch is, maar wel erg vervelend.
Daarnaast is net zoals Luccus zegt de helft van de Bs-en stuk, dus moet er kop gemaakt worden in Brussel. Nou weet ik niet of je wel 's in Brussel geweest bent? Welkom in de Belgische landsstrijd. Alles wat uit Nederland komt is smerig en dient maar te wachten. En dat is geen grapje.
Dus kopmaken kán nogal lang duren (en duurt ook lang!).
Kan de NS van de NMBS/Infrabel niet iets van een boete eisen: als de Benelux veel vertraging ondervindt bij het kopmaken, zonder dat er een goede reden voor is (technisch bijvoorbeeld), bijvoorbeeld omdat de trein lang moest wachten voor hij kon kopmaken.
De Traxxen zijn wat ik mee krijg (en ik zit er wekelijks drie keer in) niet zo zeer het probleem, die tuffen vaak vrolijk door. Maar die vervloekte werken na Roosendaal, dan heb je nog de onzin wat we ProRail noemen, volledig klaar staande trein in Rotterdam geen vertreksein geven, voorrang geven aan cargo's. Verkeerd binnen laten komen in Rotterdam en dan lekker lang d'rover doen over de wissels te schakelen. Rode lichten in de middle of knowwhere (zowel in NL als in België) én dan natuurlijk de 11.8 serie die soms knipperend als een kerstboom aan komt tuffen. Net een discotheek vooraan de loc. Zoals hier al vaker gezegd is heeft die serie moeite met de hellingsgraad van Antwerpen SK. Dát is een foutje van België en Infrabel, dat hadden ze moeten voorzien, hebben ze dus niet gedaan. Ze worden nog wel onderhouden, er is alleen geen reserve materieel. En zoals ook al ter sprake gekomen wil NMBS niet meer mee betalen, ze verdienen er niets mee en het kost hun alleen maar geld. Want Prorail wil tot nu toe nu dat de L lijn doorgetrokken wordt. Stond hier een hele reportage in (ik geloof) de Humo.
Humo kennen we hier niet :p

Over die hellingsgraad: als alle treinen 'm kunnen hebben, behalve sommige 11.8'jes, lijkt me niet per sé dat die hellingsgraad fout is, maar eerder de (slecht onderhouden) 11.8. Die zou 't in principe gewoon moeten kunnen (en 't lukt ook vaak).
Dat reiziger pesten, dat doet NS voor een deel wel. NMBS doet dat nog even veel meer. Want van een kaartautomaat zoals in Nederland heeft men hier nog niet gehoord. Waar je eerst in Antwerpen Kieviet (2 loketten bovenaan de roltrap op niveau 0) nog internationale kaarten kon kopen, kan dat nu nog alleen bij 2 loketten. Dat is dus gehalveerd. Daarnaast sta je nog steeds in Antwerpen SK op perron 22 en het enige wat je hoort zijn treingeluiden. Een dingdong, en wat gebrabbel. Je hoort verder niets, omdat de boxen op het perron wederom niet meer werken. Het heeft vier dagen gewerkt maar inmiddels niet meer. Je ziet dan reizigers rondom de monitor en lekker met z'n alleen voor de trappen staan. Ook rijden treinen ineens maar halverwege het perron, blijven vaak genoeg met een paar bakken in de tunnel staan én worden stations überlaat omgeroepen en soms zelfs helemaal niet. Gevolg van dat laatste, een hele hoop irritatie want iedereen heeft koffers, tassen en troep bij zich en dat moet er allemaal uit. De trein zelf is een groot succes en hij zit praktisch altijd vol.
Dat over die omroepberichten herken ik ja: toen ik voor het eerst op Antwerpen-C aankwam, vond ik het heel goed te verstaan. Een week later was er niets meer van over. Ik heb geen idee waarom, zonde is het wel: infovoorziening is belangrijk.

Ik vind het ook stom dat je bij de kaartautomaten die de NMBS wél heeft (voor 'binnenverkeer'), niet met Maestro kunt betalen. Alleen maar die Belgische systemen, Bancontact en Mr. Cash, waar ik als Nederlander niets aan heb.

(Ik wilde van Antwerpen-C naar Antwerpen-Berchem reizen op een dag dat De Lijn staakte)
Prachtig is overigens de railcatering :9 Love 'm. Het comfort is ook echt super, alleen zonde dat er altijd vertraging is. En vaak vanuit Brussel.
Helemaal geinig is in een stampvolle Benelux, dan komen ze toch nog langs met dat karretje. Iedereen aan de kant, mannetje/vrouwtje erdoor, iedereen terug. Geweldig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nextware schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 07:45:
De Fläm spoorbaan is niet zo zeer berucht, maar een ontzettend mooie ervaring. Gedurende het traject kom je door 13 tunnels heen. Je rijdt meerdere malen over een bergrand, waarbij je dan recht langs de afgrond rijdt [..]
* benoni : het is Flåm, met 'oaa' klank, niet 'Flèm' O-)

Prachtig gebied inderdaad. Je kunt ook de fiets meenemen op de trein om de onderhoudsweg langs het spoor te kunnen verkennen, de Rallarwegen. Volgens veel fietsers het mooiste wat ze gereden hebben. Zelf heb ik een rondje daarlangs gefietst, over Haukelifjell en de Trollstigen, maar toen heb ik niet de tijd genomen om de Rallarwegen erbij te pakken... ik moest me een beetje op het asfalt houden anders had ik een stukje met de trein moeten doen om op tijd thuis te zijn, en daar had ik die vakantie geen zin in :)

Dit jaar hebben we trouwens een fietstochtje afgesloten met een rit met de City Night Line vanaf Basel naar Nederland. Mijn vriendin en ik hadden een tweepersoons cabine geboekt. Het is een prettige manier van reizen voor een hele nette prijs. Ze hebben echt alle ruimte voor de fietsen en je wordt prima begeleid. Het enige grote nadeel is dat het nogal gehorig is vanwege de constructie en de luchtverversingskanalen. Onze bovenburen wilden blijkbaar iets in het wasbakje wegkieperen wat niet makkelijk wegspoelde dus we zaten in de late avond een tijd met loodgietersgeluiden opgescheept. Verder was dat niet zo'n ramp, ik wilde graag even wakker blijven om het Rijndal langs de Lorelei nog even te zien. Dat was die nacht op zijn mooist: een volle maan, met flarden mist over het water waar af en toe een boot uit opduikt en het eilandje met kasteel net tussendoor priemt. De Efteling is er niets bij :P En dan nog dat je ongestoord vanuit je bed kunt genieten van het uitzicht :) De trein werd in Duisburg lang in de wacht gezet en bleek 's ochtends een klein uur achter op schema. Voor ons geen probleem, meer tijd voor het ontbijt, en een station eerder uitgestapt (Arnhem) om het laatste stukje met de fiets te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Alex) schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:59:
[...]
What. The. Fuck. :|

[...]
En daar ondervindt het treinverkeer dus hinder van, wat logisch is, maar wel erg vervelend.

[...]
Kan de NS van de NMBS/Infrabel niet iets van een boete eisen: als de Benelux veel vertraging ondervindt bij het kopmaken, zonder dat er een goede reden voor is (technisch bijvoorbeeld), bijvoorbeeld omdat de trein lang moest wachten voor hij kon kopmaken.

[...]
Humo kennen we hier niet :p

Over die hellingsgraad: als alle treinen 'm kunnen hebben, behalve sommige 11.8'jes, lijkt me niet per sé dat die hellingsgraad fout is, maar eerder de (slecht onderhouden) 11.8. Die zou 't in principe gewoon moeten kunnen (en 't lukt ook vaak).

[...]
Dat over die omroepberichten herken ik ja: toen ik voor het eerst op Antwerpen-C aankwam, vond ik het heel goed te verstaan. Een week later was er niets meer van over. Ik heb geen idee waarom, zonde is het wel: infovoorziening is belangrijk.

Ik vind het ook stom dat je bij de kaartautomaten die de NMBS wél heeft (voor 'binnenverkeer'), niet met Maestro kunt betalen. Alleen maar die Belgische systemen, Bancontact en Mr. Cash, waar ik als Nederlander niets aan heb.

(Ik wilde van Antwerpen-C naar Antwerpen-Berchem reizen op een dag dat De Lijn staakte)

[...]

Helemaal geinig is in een stampvolle Benelux, dan komen ze toch nog langs met dat karretje. Iedereen aan de kant, mannetje/vrouwtje erdoor, iedereen terug. Geweldig. :D
Jep welkom in de bureaucratie die België heet, er worden hier wel vaker meer leidinggevende ingezet dan werkende. Dat grapje wat in Nederland heerst klopt jammer genoeg erg.
Toen ik hier net kwam wonen zaten er geen slagen in mijn voor en achterwiel van mijn fiets, nu wel...

Ook fijn: de Benelux wordt ook zo af en toe gewoon geschrapt, dat komt er gewoon niets, althans niets dat stopt. Want aan de overzijde van het perron zien je dan de zuurstokexpress ineens voorbij zoeven mét passagiers. Gebeurd ook vaker dan eens per maand.
NS heeft weinig kans om bij Infrabel of NMBS iets terug te vorderen, want ze verprutsen 't zelf ook regelmatig. Mc-s die te laat zijn, wachten op ProRail tot de koffiepauze bij hen op kantoor voorbij is.

Voorbeeldje, je komt met een vertraagde zuurstok vanuit Antwerpen aan op Roosendaal. Dan mag je niet weg, want binnenlands verkeer heeft voorrang. Logisch ja. Máár als je dan 10 minuten moet wachten tot dat binnenlandse verkeer (in dit geval de IC richting Den Bosch) weg is, en daarna NOG 's 10 minuten moet wachten dat slaat natuurlijk nergens op! Je had meteen ook door kunnen rijden om vóór die IC te blijven, maar ja, dat is te moeilijk voor de koffieleuters...

Dat gebeurd overigens met de regelmaat van de klok.

Over die helling nog, die is gewoonweg niet berekend op optrekkend verkeer wat door de 11.8 serie getrokken wordt. En nu denk ik dat 't dan met name gaat over de huidige stammen, die zijn natuurlijk met die Airco en alle andere voorzieningen een stuk zwaarder dan de vorige stammen voor de ombouw. Ze dachten denk ik dat de onze vogelbekdieren al in gebruik waren of zo.

Daarnaast doet niet alleen Infrabel lastig over de Traxxen, maar ook de overheid zelf, ze zijn hier nogal euhm... chauvinistisch om het zo maar te zeggen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vandaag was er in baarn een of andere eikel voor de trein gesprongen.
Erg naar.
Ik zat echter in een trein daarna en was net een minuut of 10 uit Amersfoort vertrokken. Pas na een tijdje hoorden we dat we weer terug moesten ivm die aanrijding. Echter zei de conducteur dat dit nog even ging duren omdat de beveiliging oid nog niet op orde was.
Later reden we weer achteruit terug naar amersfoort en bij de 1 spoorweg overgang kwam ik tot de rare conclusie dat we die overgang over gingen terwijl de boom nog dalende was! (en ik zat niet eens helemaal voorin!)
Verder vraag ik me af, de DB stellen waar ik in zat (zijn dat nu de ICL of ICK die tussen amsterdam cs en amersfoort rijden?) hebben geen stuurstand, dus hebben ze 'm eerst kop moeten maken oid, of een extra lok want het lijkt me niet dat ze blind gaan rijden? (Ben helaas vergeten te kijken bij 't uitstappen, moest namelijk haasten om de trein naar utrecht te pakken).
Goed we gingen dus langzaam terug en echt super langzaam voor spoorweg overgangen.

Ik dacht dat bijna elk dubbel/driedubbel etc. spoor in Nederland gewoon dubbel/driedubbel etc. enkelspoor was maar tussen Amersfoort en Hilversum dus blijkbaar niet helemaal? (ivm het niet optijd dicht gaan van de overwegen)
En ik vraag me verder af waarom ze 'm dan niet met een wissel over een andere baan hebben laten rijden (er kwam uit de richting van hilversum toch geen trein meer en we waren al een flink stuk onderweg dus lijkt me dat daar ergens nog wel een wissel tussen hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Nederland zijn ze niet zo scheutig met wissels, that's why. En het kan best dat ze dat stuk blind hebben gereden, het zou de lage snelheid goed verklaren. Conducteur helemaal achteraan de trein die uitkijkt over het spoor, machinist die langzaam rijdt, en ze houden contact via de intercom.

Gebeurt er iets, kan de trein remmen en vallen er geen gewonden. En onder 40 km/h heb je sowieso geen last van ATB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maar ook echt dat hele stuk? en gewoon ook de eerste overgang die nog open was zo door gereden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Tsja, als het geen dubbel enkelspoor is, moet je wel. Politie zal de boel wel in de gaten hebben gehouden, denk ik zo. De overweg afgezet tot de trein voorbij is, o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
GoldenSample schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 03:20:
maar ook echt dat hele stuk? en gewoon ook de eerste overgang die nog open was zo door gereden :X
Why not? Als je ziet dat er niks aankomt...? Als daar inderdaad linkerspoorbeveiliging ligt dan moet je de overwegen inderdaad aanrijden, lees: ze sluiten pas als je in de overwegsectie zelf staat (bij linkerspoor rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Spoorbeheerder ProRail gaat vanaf zondag het spoor alleen nog maar inspecteren met behulp van een zogenoemde videoschouwtrein, waardoor meer treinen kunnen blijven rijden.

Inspecteurs hoeven niet meer langs het spoor te lopen, zodat de sporen minder lang bezet zijn voor onderhoud. Hierdoor kunnen er in de nieuwe dienstregeling van de NS, die zondag ingaat, 100.000 extra treinen per jaar rijden.

Dat heeft ProRail zaterdag bekendgemaakt.

Doorgaans is 5 procent van het spoorwegnet niet in gebruik vanwege onderhoud aan het spoor. Door de inzet van de videoschouwtrein kan de spoorbeheerder ook sneller dreigende mankementen aan het spoor en wissels constateren. Bovendien is de nieuwe controlemethode veiliger voor de medewerkers.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 09:58
ik neem aan dat het hier alleen maar om de 'baan' controleurs gaat? Want dingen als seinen, wissels en energievoorziening moeten toch echt met de hand getest en gecontroleerd worden. Zo bespaar je dus die twee inspecteurs 'baan' per regio. Nou is het zo dat je andere vakgebieden niet een buitengebruikstelling nodig hebben, maar de mededeling 'geen controleurs meer' is natuurlijk te kort door de bocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:00
Vanavond trouwens Gouda aangesloten op het nachtnet. Ben ik persoonlijk wel blij mee. (woon in Gouda ;) )

Dus we gaan vannacht de verbinding Gouda - Rotterdam eens proberen. Hopelijk rijden ze met (de oude) Koplopers, kan je lekker je roes uitslapen op de bankjes. ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zojuist heb ik de foto's geuploadt van de Opendag van Nedtrain in Leidschendam:

>> Klik hier voor het fotoalbum <<

Het was erg gezellig vond ik, maar helaas waren bijna alle treinen haast stroomloos. Dus niet met de koersdisplay's en RIS-systemen kunnen spelen. (ook betreurend voor de kleintjes).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mooie serie man! Onderschrift is ook heel fijn! Compliment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:38
@ Ariën Clay: Ah, dus jij bent Aar op het TSDB forum :P

Leuke fotos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Wat niet moet gebeuren is de zon uitgaan bij de passage van een PortFeeders-kar. Daarom slechts dit beeld van RN's rode anonieme ding:Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008626.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens, Gisterochtend rond 10:36, Hondekop in Hlm. Iemand?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CyBeR schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 22:49:
Overigens, Gisterochtend rond 10:36, Hondekop in Hlm. Iemand?
Dit misschien?
Op vrijdag 12 december wordt de 766 overgebracht van Utrecht Cartesiusweg naar werkplaats Leidschendam waar zaterdag 13-12 de werkplaats haar open dag heeft van 10.00-15.00uur. Komt allen en bewonder het diverse historische materieel dat speciaal hiervoor naar Leidschendam is gekomen. Zie dienstregeling voor de overbrengingsritten.

Op deze open dag zal een demo draaien van de serie DVD's 'Cabineritten met de 766'. Binnenkort komt de hele serie uit. Houd de site in de gaten!
Van http://www.mat54.nl/pivot/nieuws.php

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:00:
[...]
Why not? Als je ziet dat er niks aankomt...? Als daar inderdaad linkerspoorbeveiliging ligt dan moet je de overwegen inderdaad aanrijden, lees: ze sluiten pas als je in de overwegsectie zelf staat (bij linkerspoor rijden).
Luccus schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:04:
[...]
Nee hoor, hij heeft gelijk. Dubbel enkelspoorbeveiliging is common practice.
Lekkere verhalen hou je hier weer op. Bij dubbel enkelspoor zou er toch geen verschil moeten zijn tussen 'links' en 'rechts'? Er kan dus nooit op hoge snelheid een trein op het linker spoor tijden 'tegen de richting in'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hlm staat niet in hun lijstje. Is de 766 geel gespoten of is 'ie nog groen? Want wat in Hlm stond was geel.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 13-12-2008 23:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:38
CyBeR schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:30:
[...]

hlm staat niet in hun lijstje. Is de 766 geel gespoten of is 'ie nog groen? Want wat in Hlm stond was geel.
Als ik deze foto zie gaat het om een gele:

http://fotoalbum.claij.nl...ndekop766vanachteren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Hij is een beetje haastig (slordig) geverfd voor de filmopnamen, dat was duidelijk te zien in Ldd vandaag (gold ook voor de 121 van de HIJSM). Ik zal nog wel foto's uploaden ervan, maar ik ben nu te gaar om dat te doen, ik ga maffen :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:17:
[...]

[...]
Lekkere verhalen hou je hier weer op. Bij dubbel enkelspoor zou er toch geen verschil moeten zijn tussen 'links' en 'rechts'? Er kan dus nooit op hoge snelheid een trein op het linker spoor tijden 'tegen de richting in'?
Bij dubbel enkelspoor niet, maar dat ligt daar dus niet. Volgens sporenplan.nl ligt daar linkerspoorbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:17:
[...]

[...]
Lezen jongen, lezen. Linkerspoorbeveiliging is iets anders dan dubbel enkelspoorbeveiliging. (En verhalen houd je niet op.) Edit: wat Firefly hierboven dus zegt, scusi.

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 14-12-2008 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ariën Clay schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:58:
Zojuist heb ik de foto's geuploadt van de Opendag van Nedtrain in Leidschendam:

>> Klik hier voor het fotoalbum <<

Het was erg gezellig vond ik, maar helaas waren bijna alle treinen haast stroomloos. Dus niet met de koersdisplay's en RIS-systemen kunnen spelen. (ook betreurend voor de kleintjes).
Leuke plaatjes hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

EDIT schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 22:22:
@ Ariën Clay: Ah, dus jij bent Aar op het TSDB forum :P

Leuke fotos!
Klopt helemaal.
Voor de mensen die willen ik al hoor denken: "TSDB"? Dat is de nieuwe naam waarvandaan het oude inmiddels verloren gegane ChrisTrains Forum weer verder is gaan leven. TrainSim(ulator)DataBase

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:00
S2801 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:54:
Vanavond trouwens Gouda aangesloten op het nachtnet.
Nou dat ging dus niet door. -O-

Volgens de site van de NS reden de nacht treinen wel, alleen op het station hingen echter briefjes dat ze nog niet reden. Dus in Rotterdam aan een conducteur gevraagd, en hij zag op zijn PDA dat ze weldegelijk reden. De briefjes zijn zeker van een grapjas zij hij. :+

Dus wij om 04:00 op het station, geen nacht treinen naar Gouda. Enkel de IC van 4:02 die er met een omweg via Schiphol 2,5 uur over doet om in Utrecht te komen.

Maar de NS heeft voor ons 2 taxi's geregeld die ons naar Gouda station brachten. Op kosten van de NS, en dat is toch 2x 65 euro.

Dat doen ze dan toch wel netjes daar bij de NS! d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Marcusso op 14-12-2008 14:22 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Een van de nieuwe brommertjes van ERSR werd vandaag uitgelaten met de Mainz-shuttle.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008645.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008650.jpg

En omdat het zo reteactueel is: een plaatje van een VST.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008653.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op zondag 14 december 2008 @ 10:02:
Lezen jongen, lezen. Linkerspoorbeveiliging is iets anders dan dubbel enkelspoorbeveiliging. (En verhalen houd je niet op.) Edit: wat Firefly hierboven dus zegt, scusi.
Op een druk spoortje als bij Bilthoven waar alleen al per uur 8 treinen stoppen en ook nog 2 intercity's richting Hilversum, 3 intercity's richting Amersfoort en 5 IC's richting Utrecht Centraal lijkt me toch wel onder 'common practice' verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
LauPro schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:18:
[...]
Op een druk spoortje als bij Bilthoven waar alleen al per uur 8 treinen stoppen en ook nog 2 intercity's richting Hilversum, 3 intercity's richting Amersfoort en 5 IC's richting Utrecht Centraal lijkt me toch wel onder 'common practice verstaan'.
Bepalend voor welk soort beveiliging is ook hoe de infra gebruikt wordt en zeker niet alleen maar treintjes tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luccus schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:21:
[...]
Bepalend voor welk soort beveiliging is ook hoe de infra gebruikt wordt en zeker niet alleen maar treintjes tellen.
Juist op zo'n druk spoor moet je toch uitwijkmogelijkheden hebben? Als er ook maar 1 trein ergens stuk gaat en je kan er niet fatsoenlijk langs heb je meteen weer de befaamde olievlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die goederentransporten door Groningen...welke locs zitten daar nou voor? 6400? BR 203/204?
Pagina: 1 ... 23 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.