Hooglander1 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:30:
De tijden groot? Ik vind het reuze meevallen. Ga maar eens kijken in andere landen, daar zit een marge van 8 minuten op. In Nederland zijn de bomen net max 15 seconden dicht voordat de trein er aankomt is mijn eigen ervaring. (Heb een keer staan tellen).
Daar heb je het dan vaak ook wel over treinen die kilometers lang zijn, in Nederland is dat op een enkele vrachtrein na vrijwel nooit het geval, bovendien rijden we hier ook nog een stuk sneller..
Dat lijkt mij dan een gebrek aan visie, als je paar duizend woningen gaat bouwen moet die ene spoortunnel er ook nog wel bij kunnen imo.
Verder merk ik ook wel eens dat mensen gaan rijden als de bomen net ver genoeg open zijn gegaan. Er kan nog een trein aankomen, maar de bomen moeten eerst helemaal naar boven. Dit geeft ook een zeker risico en daarom zijn sommige sluittijden aangepast.
Het antwoord ligt al in je opmerking. Als je net 10 minuten hebt moeten wachten en de bomen gaan ook maar even open dan wil je
WEG, straks sta je nog eens 5 minuten vast.
Er komt misschien niks aan, maar je veiligheid kan gewoon niet gegarandeerd worden.
Dit is ook weer een leuk gevalletje waarbij ProRail en consorten hun verantwoordelijkheid op andere weggebruikers af schuift. Bij een storing lijkt het mij toch echt de trein die moet wachten en niet de automobilist. Het lijkt me vrij simpel af te vangen dat als de bomen niet dicht zijn het sein op rood blijft staan. De trein kan dus praktisch niet door de overweg rijden. Bij een storing staat de trein dan dus te wachten ipv de automobilist en dan gaat het leuk worden omdat het qua storing een leuk gepingel gaat worden tussen ProRail en de NS.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:14:
Misschien helpt het om knalrode waarschuwingsborden met grote witte letters te plaatsen met iets van '1000 euro boete bij oversteken tijdens rood licht'. Daarmee laat je duidelijk de ernst van de situatie blijken, in tegenstelling tot de typisch Hollandse poldermodelwaarschuwing 'Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen'.
Ik denk niet dat dat mensen zal beletten. Ik geloof namelijk niet dat de boodschap helemaal duidelijk bij je over gekomen is. Als jij een half uur voor een spoorwegovergang staat te wachten dan ga je actie ondernemen, of omrijden of kijken, kijken, kijken, kijken en er doorheen. Word je dan nog geschept is het een gevalletje Darwin Award.
Verder denk ik dat de beste oplossing is om veel strenger handhaven.
Mee eens, maar dan wel handhaven bij de spoorwegen. Zorg ervoor dat spoorwegen alleen met een bepaalde minimumsnelheid mogen worden gepasseerd door de trein (op enkele overwegen te dicht bij een perron na), wordt deze minimumsnelheid niet gehaald automatisch een boete die je in een fonds ten behoeve van de automobilist stopt. De rollen moeten gewoon eens worden omgedraaid.
Dit zijn uitzonderlijke situaties. Veruit de meeste overgangen zijn niet zo lang dicht. Ik vind 45 minuten ook onacceptabel en daar zouden ze toch wat actiever met oplossingen moeten komen.
Dat neemt dus nog steeds niet weg dat in de tussentijd mensen gewoon het risico blijven nemen. Nu hebben ze bij driebergen de overgang zo ingericht dat je er heel moeilijk doorheen kan rijden.
Rond die infrastructuur is bebouwing gekomen, die in de loop der tijd steeds verder is uitgebreid. Het wordt dan drukker op de weg en dus ook op de overwegen.
Dat zijn dus allemaal signalen die men ver van tevoren aan heeft zien kunnen komen.
Helaas is dat soms erg moeilijk (soms onmogelijk) doordat er geen plaats is voor de op- en afritten van een onderdoorgang, omdat de bebouwing dicht bij het spoor staat. In zo'n situatie zou je het spoor onder de grond moeten stoppen. Dat is heel erg duur en ook erg lastig omdat het spoor dan een tijd niet bruikbaar is.
Soms is dat gewoon nodig. Het is dan gewoon te gevaarlijk om nog zo langer door te gaan, ik mis echt op veel plaatsen het gebrek aan visie en overtuiging. Tevens worden dergelijke oplossingen imo door de bouwbedrijven/ProRail kunstmatig duur gemaakt. Het is veel interessanter om een spoorwegovergang te onderhouden die een paar keer per jaar wordt stukgereden dan een onderhoudsvrije tunnel.
Leuk dat de AKI's weg gaan maar imo een beetje een strooman. Pak nou gewoon eens echt die overgangen in steden en naarbij snelwegen aan.