die extra loc rijd alleen naar mee als overbrenging en niet als reserve. sowieso worden er tegenwoordig nauwelijks angstloccen gebruikt,meerdere locs zijn voor dubbeltractie of overbrengingAlex) schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:48:
[...]
True. Maar vergeet niet, het is een HLE 11.8.
(Bron: Nu.nl)SP pleit voor goedkopere treinreis buiten spits
DEN HAAG - De SP wil dat iedereen die buiten de spits in de trein stapt, slechts de helft van de normale prijs betaalt. Een medereiziger krijgt dan nog eens de helft korting op deze verlaagde prijs. De lage tarieven moeten mensen de trein in lokken, waar nog plaats is voor groei buiten de spitsuren.
ANP
Dat stelt SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer in het 'Spoorboekje', dat hij maandag presenteert. Daarin staat een aantal plannen om het reizen per trein beter en betaalbaarder te maken.
Roemer vindt dat een beter gebruik van de trein Nederland in beweging kan houden, de files kan bestrijden en het milieu kan verbeteren. De overheid moet wat hem betreft weer de touwtjes in handen nemen over het spoor.
Kortingkaart
De SP'er stelt dat met zijn plannen reizen per trein goedkoper wordt dan de auto. Ook wil hij forenzen lokken door hen jaar- en maandabonnementen met 50 procent korting te geven als zij buiten de spits reizen. De kortingkaart, die nu 40 procent korting geeft na de ochtendspits, kan opgeheven worden.
Verder wil de SP dat meer treinen van de sporen gebruik kunnen maken. Dat kan volgens Roemer als het betere beveiligingssysteem ERTMS snel wordt ingevoerd.
Om de bereikbaarheid en capaciteit te vergroten, moeten er achttien nieuwe stations langs bestaande lijnen komen en moet op twintig bestaande trajecten het spoor worden verdubbeld of een extra inhaalspoor worden aangelegd. Ook denkt de SP aan de aanleg van elf nieuwe spoortrajecten.
(c) ANP
Lekker realistisch ja, even een bewezen systeem (ATB) vervangen door een gloednieuw systeem waar een hoop problemen mee zijn op de HSL-Zuid...
We are shaping the future
Problemen die zo'n beetje allemaal zijn terug te voeren op een (1) leverancier. Op de Betuweroute (andere leverancier) werkt het per slot van rekening als een zonnetje.Alex) schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:02:
[...]
(Bron: Nu.nl)
Lekker realistisch ja, even een bewezen systeem (ATB) vervangen door een gloednieuw systeem waar een hoop problemen mee zijn op de HSL-Zuid...
Signatures zijn voor boomers.
Bombardier had toch een hoop problemen met ERTMS, als ik het me goed herinner? De Betuweroute is Alstom waar het wel goed ging, toch?Maasluip schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:21:
[...]
Problemen die zo'n beetje allemaal zijn terug te voeren op een (1) leverancier. Op de Betuweroute (andere leverancier) werkt het per slot van rekening als een zonnetje.
"Spoorboekje" van de SP
Er zitten mooie ideeën bij, maar ze zijn wel onhaalbaar. Stelletje grappenmakers daar.
Er zitten mooie ideeën bij, maar ze zijn wel onhaalbaar. Stelletje grappenmakers daar.
"Zeker ook als dit in combinatie gebeurt met het verhogen van de stroom naar 25kV, zodat treinen ook snellerAlex) schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:53:
"Spoorboekje" van de SP
kunnen optrekken."

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Station Barneveld Noord bestaat ook al. Verder ben ik het er wel mee eens dat er meer treinen moeten rijden, en sneller. Liever eigenlijk kortere treinen die snel optrekken dan gigantisch lange. Maar het berijden van langere treinen is natuurlijk relatief goedkoper en het spoor blijft minder bezet. In een volle IRMv4 gaat maximaal 750 mensen als ik zo even reken. Dat betekent dus ook dat je op het station meteen een groot aantal in/uitstappers hebt. Eigenlijk moeten er ook bij de IRM meer deuren komen zoals ik al eerder opperde.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ik lees eigenlijk weinig echt nieuws in het SP verhaal en weinig onderbouwing over hoe het betaald wordt.
In de VIRM kan je echt niet meer deuren kwijt.. Het ontwerp opzich is prima.Het probleem zit hem niet zozeer in de deuren van de VIRM, maar in de doorstroming op het peron. Je ziet dagelijks dat wanneer er een volle intercity op Ut aankomt rijden, dat iedereen die dan al op het peron staat voor de deur gaat staan. zo ontstaat er een trechter waarin alle uitstappende mensen terecht komen. Dit doet de doorstroming geen goed. Op sommige plekken op b.v. Ut is het peron ook te small (b.v. bij het wachthokje aan de noord zijde op spoor 5/6.. Daar is het peron een meter of anderhalf/twee breedt en als mensen dan naar de stationshal willen onstaat daar ook weer een opstopping..
Eerst kijken naar het probleem en daarna naar de oplossing, ipv andersom:)
Eerst kijken naar het probleem en daarna naar de oplossing, ipv andersom:)
Dan moet je nog eens rekenenLauPro schreef op maandag 01 december 2008 @ 12:12:
In een volle IRMv4 gaat maximaal 750 mensen als ik zo even reken.
VIRM-4: 393 zitplaatsen, 16 klapstoeltjes en 186 staanplaatsen.
VIRM-6: 574 zitplaatsen, 26 klapstoeltjes en 276 staanplaatsen.
Verwijderd
Zou het kunnen kloppen dat er na de herindienststelling van het spoor Muiderpoort-Bijlmer nog geen cargo's op dat stuk hebben gereden? Ik woon in de buurt van Amsterdam Amstel en hoor meestal de cargo's langsrijden en soms de CNL ook. De SGMm'en en VIRM'en flitsen alweer veelvuldig voorbij, maar cargo's heb ik nog niet gehoord. Moet ik wat beter luisteren of rijden ze nog een andere route?
Zomaar een vermoeden hoor, maar ik denk dat ze eerst de lichtere treinen het nieuwe spoor laten berijden, en dat cargo pas later komt. Als het überhaupt komt voordat die brug grondig geïnspecteerd/hersteld/vervangen is.Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:29:
Zou het kunnen kloppen dat er na de herindienststelling van het spoor Muiderpoort-Bijlmer nog geen cargo's op dat stuk hebben gereden? Ik woon in de buurt van Amsterdam Amstel en hoor meestal de cargo's langsrijden en soms de CNL ook. De SGMm'en en VIRM'en flitsen alweer veelvuldig voorbij, maar cargo's heb ik nog niet gehoord. Moet ik wat beter luisteren of rijden ze nog een andere route?
Als je naar het kaartje kijkt (dat ook in het boekje staat) zie je dat Barneveld Noord niet ligt aan het Hollands Spoor maar aan het "Kippenlijntje". Althans, het perron (1).LauPro schreef op maandag 01 december 2008 @ 12:12:
Station Barneveld Noord bestaat ook al. Verder ben ik het er wel mee eens dat er meer treinen moeten rijden, en sneller. Liever eigenlijk kortere treinen die snel optrekken dan gigantisch lange. Maar het berijden van langere treinen is natuurlijk relatief goedkoper en het spoor blijft minder bezet. In een volle IRMv4 gaat maximaal 750 mensen als ik zo even reken. Dat betekent dus ook dat je op het station meteen een groot aantal in/uitstappers hebt. Eigenlijk moeten er ook bij de IRM meer deuren komen zoals ik al eerder opperde.
Overigens is verdubbeling van het spoor tussen Amersfoort - Ede wel echt nodig naar mij mening.
Vanmorgen (Barneveld Centrum) had de trein richting Amersfoort 5 minuten vertraging. Gevolg is dat we nog 7 minuten hebben moeten wachten op de tegentrein. En dat gebeurt vaker.
Verwijderd
Dat er op dit moment wat problemen mee zijn wil niet zeggen dat het een goed idee is om in de nabije toekomst (nadat die problemen opgelost zijn) dat systeem in te voeren. Lijkt me logisch.Alex) schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:02:
[...]
(Bron: Nu.nl)
Lekker onderbouwde opmerking. Grappenmaker.Alex) schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:53:
"Spoorboekje" van de SP
Persoonlijk vind ik het idee om treinen buiten de spits goedkoper te maken om ze aantrekkelijker te maken wel een aardig plan, alleen 50% is wel een flinke daling meteen. Ik zal het boekje eens lezen voor meer informatie hoe ze dat precies voor zich zien, ik ben benieuwd.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 17:59 ]
Ik vind het maar vreemd hoor. Op pagina 7 van het spoorboekje van de SP staat dit:
Dat was maar pagina 7.
Ik zie heel weinig punten staan dit voor elkaar krijgen.De trein als onderdeel van het openbaar vervoer is van groot belang om Nederland in beweging te krijgen én te houden. Om de files te bestrijden en het milieu te verbeteren. De SP wil met investeringen en innovaties in en op het spoor het reizen met de trein weer toekomst geven.
Prima, maar dat lukt toch niet. Het liefst staan mensen ook niet in de file en rijden ze daarom ook het liefst buiten de spits. De mensen die dat kunnen doen dat al. De mensen die in de file staan kunnen op een of andere manier hier niet onderuit komen. Dit gaat ineens niet verbeteren als de trein buiten de spits 50% goedkoper wordt.Verder moeten alle mensen tegen de halve prijs buiten de spits kunnen rijden, omdat er dan toch
voldoende treincapaciteit beschikbaar is.
Er zijn mensen die carpoolen. In de trein levert dat het zelfde effect op. Het zou echt goedkoper moeten worden om die mensen de trein in te krijgen.Verder zou er nog eens een extra korting moeten zijn voor mensen die gezamenlijk reizen. Zo kan de trein qua kosten echt tegen de auto op.
En waar zitten die 16 en 17 jarigen nu? Staan die in de file en rijden ze auto? Ze zijn verplicht om met het openbaar vervoer te reizen en dat helpt niet om het aantal files te verminderen.En om mensen vroeg kennis te laten maken met de trein, moet er ook voor MBO-studenten van 16- en 17-jaar een OV-studentenkaart komen.
De meeste vertragingen ontstaan doordat er materieel te laat of defect is. Als alles volgens het spoorboekje zou rijden, heb je geen vertragingen en genoeg capaciteit dus. Een nieuw beveiligingssysteem verkort niet de remweg van een trein en zal de baanvakken ook niet korter maken. Oftewel, er moet geïnvesteerd worden in het spoor, en niet zomaar een nieuw beveiligingssysteem geïnstalleerd worden.Reizigersgroei dient gepaard te gaan met het vergroten van de capaciteit op het spoor. Deze capaciteit kan vooral vergroot worden door treinen beter achter elkaar aan te laten rijden met behulp van het beveiligingssysteem ERTMS.
Nieuwe stations is een goed idee. Doe dat dan wel op de rustige lijnen waar weinig mensen wonen, want als je op de drukke lijnen nieuwe stations neerzet, heb je minder capaciteit beschikbaar.En op sommige plekken moeten zelfs geheel nieuwe spoorlijnen of nieuwe stations komen.
De lengte van de perrons is het probleem niet. Er moet meer materieel en machinisten komen om die treinen te laten rijden. (Verderop wordt gesproken over meer treinen per uur.)Verder moet de NS meer treinen gaan inzetten om voldoende zitplaatsen te garanderen. Op enkele stations betekent dit dat de perrons verlengd dienen te worden.
Hier gaan we vanuit dat de trein overal komt. Dat is dus niet zo, en de meeste mensen hebben nog een busreis nodig. En op sommige plaatsen rijd de bus nog maar 1x per uur of rijden ze niet meer omdat er te weinig mensen daar gebruik van maken. Dit is dus iets voor de busmaatschappij en moet niet op de NS afgeschoven worden.Door middel van goede overstapmogelijkheden op aansluitend vervoer moet er gezorgd worden dat de reiziger ook snel bij zijn/haar bestemming aankomt.
Dat internet is bijzaak. Eerst maar kijken naar treinen waarop je kan vertrouwen dat ze aankomen en op tijd vertrekken. Daarna moeten ze maar eens kijken naar luxe.Tot slot moeten de reizigers betere toegang krijgen tot informatievoorzieningen in de treinen, met actuele reistijden en gratis internet voor elke reiziger.
Dat was maar pagina 7.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nog ingelegd via Hilversum - Utrecht (Maliebaan) ja.Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:29:
Wel degelijk relevant voor treinopvolging (ETCS level 3).Onbekend schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:13:
De meeste vertragingen ontstaan doordat er materieel te laat of defect is. Als alles volgens het spoorboekje zou rijden, heb je geen vertragingen en genoeg capaciteit dus. Een nieuw beveiligingssysteem verkort niet de remweg van een trein en zal de baanvakken ook niet korter maken. Oftewel, er moet geïnvesteerd worden in het spoor, en niet zomaar een nieuw beveiligingssysteem geïnstalleerd worden.
Wel degelijk een issue op bepaalde lijnen. Hoewel ik meer zie in "meer perrons" op diverse knooppunten.De lengte van de perrons is het probleem niet. Er moet meer materieel en machinisten komen om die treinen te laten rijden. (Verderop wordt gesproken over meer treinen per uur.)
En hier zitten we dan in de middle of knowwhere, maar wel met een open AP'tje 
IC vanuit A'dam naar Brussel staat nu bij St. Mariaburg stil omdat die graf Belgische loc stuk is...
Hij ging al +15 (praktisch alle Beneluxen gaan nu standaard al met minimaal +15 of +22/+23/+26). Gaat goed met die loc's. Kan NSR niet wat meer Traxxen huren?
Nahja, wel internet en redelijk snel ook nog
IC vanuit A'dam naar Brussel staat nu bij St. Mariaburg stil omdat die graf Belgische loc stuk is...
Hij ging al +15 (praktisch alle Beneluxen gaan nu standaard al met minimaal +15 of +22/+23/+26). Gaat goed met die loc's. Kan NSR niet wat meer Traxxen huren?
[ Voor 6% gewijzigd door zwahiel op 01-12-2008 21:22 ]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Mee eens, maar het het is niet zo dat met een nieuw beveiligingssysteem de capaciteit ineens toeneemt. Een nieuw (lees: beter) beveiligingssysteem is natuurlijk beter dan de ATB dat we hier nu hebben, maar het implementeren van een nieuw beveiligingssysteem gaat ook weer zoveel geld en tijd kosten.Luccus schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:16:
[...]
Wel degelijk relevant voor treinopvolging (ETCS level 3).
[...]
Wel degelijk een issue op bepaalde lijnen. Hoewel ik meer zie in "meer perrons" op diverse knooppunten.
Da's mazzel.zwahiel schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:22:
En hier zitten we dan in de middle of knowwhere, maar wel met een open AP'tje
NSR kan zoveel Traxxen huren als ze wilt, maar daar heeft NS Hispeed weinig aanIC vanuit A'dam naar Brussel staat nu bij St. Mariaburg stil omdat die graf Belgische loc stuk is...
Maar al worden er 2000 Traxxen besteld, zolang ze niet worden goedgekeurd om in België te mogen rijden zal dat niet gebeuren. En de Belgen stribbelen nogal tegen, omdat ze volgens mij niet voor de leaseprijs willen meebetalen. "We hebben de HLE 11.8 toch nog?" zal de gedachte bij de NMBS-top zijn.
Ergens wel begrijpelijk, als de HSL-Zuid (eindelijk) opengaat willen ze zo snel mogelijk de klassieke route sluiten en alleen maar op de HSL-Zuid gaan rijden, met Traxx en later met onze vogelbekdieren (V250, als AnsaldoBreda dan nog niet failliet is).
Zeau weer in Antwerpen... Hendig dat AP'tje ja. Jammer dat de loc die volgens mij stuk was een van de Traxxen was, vooraan zat een 11.8 en achteraan een Traxx, waar die volgens mij normaal toch echt een van de panto's omhoog heeft stonden die nu echt allebei omlaag. Ook rookte ie nogal en kwam er een vrij merkwaardig luchtje uit de tunnel waar we uit kwamen richting Antwerpen SK.
Ben dus erg benieuwd want de trein reed wel vrolijk verder.
Overigens moet NSR geen loc's kopen maar NSHighspeed natuurlijk
En de Belgen zijn zowieso erg traag in dit soort meuk. De lijn wordt door hun niet opgeheven, ze zijn aan het proberen om de lijn te behouden maar dan eventueel enkel naar Roosendaal, dus niet de L trein maar een volwaardige IC naar Roosendaal en terug naar Brussel. Om een vorm van concurrentie te vormen. Ben dus wel benieuwd Hoorde dit zojuist van een van de conducteurs waarmee ik een praatje maakte op 't perron (verdacht veel personeel op 't perron...)
Ben wel blij dat we d'r niet uithoefde om eerlijk te zijn. Zie me al stilstaan in die Antwerpse spoortunnel, liever niet! En dat weiland was ook niet echt een spetterende plek om stil te staan...
Ben wel blij dat we d'r niet uithoefde om eerlijk te zijn. Zie me al stilstaan in die Antwerpse spoortunnel, liever niet! En dat weiland was ook niet echt een spetterende plek om stil te staan...
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Weet je zeker dat de Traxx rookte? Als er een HLE 11.8 voorhangt verzorgt die volgens mij meestal de tractie, terwijl de Traxx er alleen maar ter overbrenging aanhangt.zwahiel schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:01:
Zeau weer in Antwerpen... Hendig dat AP'tje ja. Jammer dat de loc die volgens mij stuk was een van de Traxxen was, vooraan zat een 11.8 en achteraan een Traxx, waar die volgens mij normaal toch echt een van de panto's omhoog heeft stonden die nu echt allebei omlaag. Ook rookte ie nogal en kwam er een vrij merkwaardig luchtje uit de tunnel waar we uit kwamen richting Antwerpen SK.
Als je rook zag en een vreemde lucht rook, kan dat evenzogoed van de HLE komen... rook blijft in een tunnel wel even hangen en komt dan langzaam richting een open ruimte - denk ik
Dat klopt, verschillende organisaties bekijken momenteel of de Beneluxtrein behouden kan blijven. De NMBS wil de stopper Antwerpen - Roosendaal sowieso behouden, en als het kan de Benelux in huidige vorm ook. Ook Rover (en ik dacht Locov) wil(len) dit.Overigens moet NSR geen loc's kopen maar NSHighspeed natuurlijkEn de Belgen zijn zowieso erg traag in dit soort meuk. De lijn wordt door hun niet opgeheven, ze zijn aan het proberen om de lijn te behouden maar dan eventueel enkel naar Roosendaal, dus niet de L trein maar een volwaardige IC naar Roosendaal en terug naar Brussel. Om een vorm van concurrentie te vormen. Ben dus wel benieuwd Hoorde dit zojuist van een van de conducteurs waarmee ik een praatje maakte op 't perron (verdacht veel personeel op 't perron...)
Die tunnel, daar kom je wel uit. Als je er al uit zou moeten, dan begeleidt een machinist/conducteur/iemand anders je, naar de dichtsbijzijnde uitgang. Een weiland daarentegen is niet echt een geweldige plek nee.Ben wel blij dat we d'r niet uithoefde om eerlijk te zijn. Zie me al stilstaan in die Antwerpse spoortunnel, liever niet! En dat weiland was ook niet echt een spetterende plek om stil te staan...
De benelux had vandaag sowieso zijn dag niet, rond half 5 had de 9237 ri Asd een probleempje met de stuurstand en de boel viel stil (het leek niet aan te loc te liggen hoorde ik). Duurde alsnog 1 uur (!) voordat de 1774 van de NSR ter plaatse was en de boel terug kon duwen richting het perron. De Bs'en zijn er ook niet al te best meer aan toe geloof ik... 
edit: fototje:
edit: fototje:

[ Voor 11% gewijzigd door SleutelMan op 01-12-2008 22:17 ]
De Bs'en van de Benelux zijn niet voor niets niet gemoderniseerd, die worden na de buitendienststelling van de huidige Benelux gesloopt.SleutelMan schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:16:
De benelux had vandaag sowieso zijn dag niet, rond half 5 had de 9237 ri Asd een probleempje met de stuurstand en de boel viel stil (het leek niet aan te loc te liggen hoorde ik). Duurde alsnog 1 uur (!) voordat de 1774 van de NSR ter plaatse was en de boel terug kon duwen richting het perron. De Bs'en zijn er ook niet al te best meer aan toe geloof ik...
Enig idee hoe die 9237 z'n weg heeft vervolgd? Waarschijnlijk opgeheven en vervangen door een binnenlandse trein?
Voor zover ik begreep is die trein opgeheven nadat hij Roosendaal weer aan het perron was gezet (en daarna aannemlijk ri Wgm gesleept). De reizigers konden dus weer verder reizen met de binnelandse intercity's...Alex) schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:20:
[...]
De Bs'en van de Benelux zijn niet voor niets niet gemoderniseerd, die worden na de buitendienststelling van de huidige Benelux gesloopt.
Enig idee hoe die 9237 z'n weg heeft vervolgd? Waarschijnlijk opgeheven en vervangen door een binnenlandse trein?
[...]
Trouwens, de Bs'en zijn niet gemoderniseerd omdat ze niet overweg kunnen met de Traxxen en omdat ze niet zo hard meer nodig zijn. Vroeger moest je op Antwerpen kopmaken maar tegenwoordig heb je Antwerpen -2 en daar kun je gewoon doorkarren richting Brussel. Kopmaken te Brussel zuid gebeurd gewoon met omlopen op het rangeerterrein of daar aan de andere kant een loc plaatsen.
De Bs'en zijn alleen met flinke kosten geschikt te maken voor combinaties met een 1700, en dan is het nog niet lonend want de NS beschikt al over een overschot aan BDs'en. Wat de NMBS gaat doen met de 11.8 serie straks weet ik niet maar ik vrees gezien de conditie en het beperkte vermogen die de serie heeft dat er niet veel actieve inzet van terecht zal komen...
[ Voor 38% gewijzigd door SleutelMan op 01-12-2008 22:31 ]
Ah ok, mooi.SleutelMan schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:28:
[...]
Voor zover ik begreep is die trein opgeheven nadat hij Roosendaal weer aan het perron was gezet (en daarna aannemlijk ri Wgm gesleept). De reizigers konden dus weer verder reizen met de binnelandse intercity's...
Wat ik heb begrepen is dat 11.8 gemoderniseerd zal worden (renovatie) en daarna het goederenvervoer in zal verdwijnen. Leuk voor Railion, als de treinen van B-Cargo steeds stil komen te staan[...]
De Bs'en zijn alleen met flinke kosten geschikt te maken voor combinaties met een 1700, en dan is het nog niet lonend want de NS beschikt al over een overschot aan BDs'en. Wat de NMBS gaat doen met de 11.8 serie straks weet ik niet maar ik vrees gezien de conditie en het beperkte vermogen die de serie heeft dat er niet veel actieve inzet van terecht zal komen...
Wel dus, want de Witz van ETCS level 3 is dat je geen baangebonden vaste blokken meer hebt zoals nu met seinen en de levels 1, 2 en STM.Onbekend schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:39:
[...]
Mee eens, maar het het is niet zo dat met een nieuw beveiligingssysteem de capaciteit ineens toeneemt.
Eerder de leasemaatschappij.zwahiel schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:01:
De enige reden dat de ICR Bs'en niet zijn gereviseerd is het aanstaande opheffen van de Beneluxdiensten en de toen voorziene materieelinzet. In een later stadium is besloten ICRm ook in korte(re) stammen in te zetten, waarvoor extra stuurstandrijtuigen zijn gebouwd. Dat daarbij de verbouwing van ICRm BD is gekozen en niet de ICR Bs'en was puur uit kostenoogpunt. Met 186'ers e.d. heeft het dus niks te maken.SleutelMan schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:28:
Trouwens, de Bs'en zijn niet gemoderniseerd omdat ze niet overweg kunnen met de Traxxen en omdat ze niet zo hard meer nodig zijn. Vroeger moest je op Antwerpen kopmaken maar tegenwoordig heb je Antwerpen -2 en daar kun je gewoon doorkarren richting Brussel. Kopmaken te Brussel zuid gebeurd gewoon met omlopen op het rangeerterrein of daar aan de andere kant een loc plaatsen.
Zie boven.De Bs'en zijn alleen met flinke kosten geschikt te maken voor combinaties met een 1700, en dan is het nog niet lonend want de NS beschikt al over een overschot aan BDs'en.
Damals werd een toekomst in de grensoverschrijdende goederendienst (naar Nederland) voorzien, maar met een toelatingsaanvraag voor de Cobra Rail 186'ers zal dat er mijns inziens niet van komen.Wat de NMBS gaat doen met de 11.8 serie straks weet ik niet maar ik vrees gezien de conditie en het beperkte vermogen die de serie heeft dat er niet veel actieve inzet van terecht zal komen...
[ Voor 16% gewijzigd door Luke! op 01-12-2008 22:47 ]
Die Traxx rookte ja, hij gaf ook geen sluitseinen, wat hij normaal wel hoort te doen... De trein remde ook vrij bruusk waarbij tijdens het rijden al een aantal keer de stroom uitviel en niet alle deuren open gingen in Roosendaal.Alex) schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:07:
[...]
Weet je zeker dat de Traxx rookte? Als er een HLE 11.8 voorhangt verzorgt die volgens mij meestal de tractie, terwijl de Traxx er alleen maar ter overbrenging aanhangt.
Als je rook zag en een vreemde lucht rook, kan dat evenzogoed van de HLE komen... rook blijft in een tunnel wel even hangen en komt dan langzaam richting een open ruimte - denk ik
[...]
Dat klopt, verschillende organisaties bekijken momenteel of de Beneluxtrein behouden kan blijven. De NMBS wil de stopper Antwerpen - Roosendaal sowieso behouden, en als het kan de Benelux in huidige vorm ook. Ook Rover (en ik dacht Locov) wil(len) dit.
[...]
Die tunnel, daar kom je wel uit. Als je er al uit zou moeten, dan begeleidt een machinist/conducteur/iemand anders je, naar de dichtsbijzijnde uitgang. Een weiland daarentegen is niet echt een geweldige plek nee.
Die stopper (L-trein naar Roosendaal) blijft zowieso, die staat ook in het nieuwe spoorboekje nog gewoon. Eens per uur rijdt hij door naar Roosendaal en het andere half uur gaat hij enkel naar Essen. Maar vanuit Essen is een poep en een scheet naar Roosendaal.
Lijkt me overigens sterk dat die mach, me zou kunnen begeleiden aangezien ik achterin zat
Ok, apart... maar kan gebeuren natuurlijk.zwahiel schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:48:
[...]
Die Traxx rookte ja, hij gaf ook geen sluitseinen, wat hij normaal wel hoort te doen... De trein remde ook vrij bruusk waarbij tijdens het rijden al een aantal keer de stroom uitviel en niet alle deuren open gingen in Roosendaal.
Precies.Die stopper (L-trein naar Roosendaal) blijft zowieso, die staat ook in het nieuwe spoorboekje nog gewoon. Eens per uur rijdt hij door naar Roosendaal en het andere half uur gaat hij enkel naar Essen. Maar vanuit Essen is een poep en een scheet naar Roosendaal.
Dat heb ik ook gezien ja... 't is én grappige handige verlichting, én 't is functioneelLijkt me overigens sterk dat die mach, me zou kunnen begeleiden aangezien ik achterin zatDe tunnels zijn praktisch nieuw en de systemen daarin ook, dus die vertrouw ik wel hoor. Ik wil alleen liever niet 'gevangen' zitten in een tunnel met een half fikkende trein. Da's nou niet iets waar op zit te wachten... In de tunnel hangen van die lampen met pijlen erop die wijzen je naar de dichts bijzijnde uitgang. Als er iets gebeurd lichten de pijlpunten op naar welke kant je moet gaan (kunnen beide kanten op) De pijlstam is altijd verlicht.
De achteroplopende loc doet niets als er voor een loc aan het trekken is. Alleen remmen als er geremd wordt.
Sowieso kan een vooroplopende 11.8 geen Traxx aansturen, en multiple rijden is met de Traxxen nog niet toegestaan (ja, dat ligt ook aan die fabrikant). Misschien komt dat in januari.
Dus wat er dan kapot aan gegaan is? Vastzittende remmen lijkt me dan het meest logische.
Sowieso kan een vooroplopende 11.8 geen Traxx aansturen, en multiple rijden is met de Traxxen nog niet toegestaan (ja, dat ligt ook aan die fabrikant). Misschien komt dat in januari.
Dus wat er dan kapot aan gegaan is? Vastzittende remmen lijkt me dan het meest logische.
Verwijderd
Waarom rijden de cargo's niet over het 'nieuwe' spoor? Ik wil ze terug, ik mis het geluidLuccus schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:14:
[...]
Nog ingelegd via Hilversum - Utrecht (Maliebaan) ja.
Wat is het verband daartussen? Het niet inschakelen van sluitseinen (= verbruiker) maar het plaatsen van sluitseinborden of knipperbollen is "common practice".zwahiel schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:48:
[...]
Die Traxx rookte ja, hij gaf ook geen sluitseinen, wat hij normaal wel hoort te doen...
Nogmaals: wat is het verband met het voorgaande? Wat heeft het openen van de deuren met remmen te maken?De trein remde ook vrij bruusk waarbij tijdens het rijden al een aantal keer de stroom uitviel en niet alle deuren open gingen in Roosendaal.
Capaciteitstoedeling hoofdzakelijk voor zover ik heb opgevangen. Het gaat zelfs zover dat bepaalde treinen worden opgeheven als andere cargo's moeten rijden.Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 00:33:
Waarom rijden de cargo's niet over het 'nieuwe' spoor? Ik wil ze terug, ik mis het geluid
By the way en en passant: afgelopen weekend is er een proef geweest met een dozentrein van een kilometer lengte (exclusief loccen). Only by night, via Emmerich en de BetuweRoute.
[ Voor 30% gewijzigd door Luke! op 02-12-2008 00:57 ]
Verwijderd
Een kilometer, dat is echt lang. Gunstig voor de capaciteit op het spoor; langere treinen betekent ruimte voor meer treinen. Wordt dit voortbewogen door een BR189 of zijn er meer nodig om dit in beweging te krijgen?Luccus schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 00:53:
[...]
By the way en en passant: afgelopen weekend is er een proef geweest met een dozentrein van een kilometer lengte (exclusief loccen). Only by night, via Emmerich en de BetuweRoute.
Voor de algemene beeldvorming: een kilometer is ongeveer de loop/fietsafstand van Rembrandtplein naar Leidseplein of drie keer de overkapping van Amsterdam Centraal.
Zie ook: http://www.railcargo.nl/index.cfm/menuid/6/Product/2756Luccus schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 00:53:
Dat het geheel 't niet deed en dat ik naar koeien keek en die terug kekenLuccus schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 00:53:
[...]
Wat is het verband daartussen? Het niet inschakelen van sluitseinen (= verbruiker) maar het plaatsen van sluitseinborden of knipperbollen is "common practice".
[...]
Nogmaals: wat is het verband met het voorgaande? Wat heeft het openen van de deuren met remmen te maken?
[...]
Geen idee of de deuren met de remmen te maken hebben, maar er werd bruusk geremd en even van te voren werkten niet alle deuren meer die 't station ervoor nog wel allemaal open gingen...
Trouwens die Belgische loc's mogen ook in Frankrijk rondtuffen, wellicht zet B ze straks daarvoor in. Ze zijn allemaal toegelaten voor SNCF netten.
Verwijderd
Haighton, M. (2008, 2 december). Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug. de Volkskrant, p. 7.Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Van onze verslaggever Michiel Haighton
Utrecht - NS en Prorail gaan op een aantal onderdelen veel nauwer samenwerken dan nu het geval is. De ondernemingen willen sommige bedrijfsonderdelen zelfs weer fysiek bij elkaar voegen. De bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.
‘Die splitsing was rigoureus. Nu het steeds drukker wordt op het spoor en storingen een steeds grotere inktvlekwerking hebben, zoeken wij naar samenwerkingsvormen waarbij, met respect voor ieders verantwoordelijkheid, de reizigers in dit soort situaties beter worden bediend’, zegt Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail.
‘We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Kraaijeveld.
Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. ‘De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld.’
Bij de splitsing van de NS is bepaald dat het beheer van het spoor volledig los moet staan van het feitelijke treinvervoer. De NS moet sindsdien zorgen voor treinmaterieel, machinisten en conducteurs, Prorail voor het beheer en onderhoud van het spoor en voor de verdeling van de capaciteit en de verkeersleiding. Prorail is in 2001 van start gegaan.
NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken. De verkeersleiding draagt zorg voor de dagelijkse verdeling van de capaciteit op het spoor. Met ruim een miljoen reizigers per dag is de NS veruit de grootste gebruiker van het Nederlandser spoor.
‘Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch. Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen’, zegt Kraaijeveld. Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
Ook op andere terreinen wordt de samenwerking geïntensiveerd. Zoals bij omroepberichten en de dienstregeling voor 2010.
Daar hebben ze erg weinig aan. In Frankrijk zijn er dan wel gebieden met 1500V, maar dat is allemaal ten zuiden van Parijs. Als je in België de grens over gaat kom je geheid eerst 25kV tegen.zwahiel schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 11:45:
[...]
Trouwens die Belgische loc's mogen ook in Frankrijk rondtuffen, wellicht zet B ze straks daarvoor in. Ze zijn allemaal toegelaten voor SNCF netten.
En dan is een 11.8 nutteloos, want alleen geschikt voor 3000 en 1500 V.
Het enige inzetgebied van die locs is België en Nederland.
Lijkt een beetje op klok+klepel. Er lopen bij ProRail diverse projecten. Er is een tijd terug een proef geweest met een OOCL (check Google), die is mislukt. Nu zijn er proeven waarbij NSR bijstuurders op een andere manier gegroepeerd inzetgebieden krijgen om ze de communicatie met ProRail te vergemakkelijken.Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 11:48:
Haighton, M. (2008, 2 december). Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug. de Volkskrant, p. 7.
Kwatsj. Het enige waarmee NMBS in Frankrijk kan hobbelen zijn de reeks 20 en reeks 57. Ja, naar grensbaanvakken kan her en der vast ook maar dat is niet echt "buitenlandse inzet".zwahiel schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 11:45:
[...]
Reed met 2x189 als de Angaben kloppen.Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 02:08:
[...]
Een kilometer, dat is echt lang. Gunstig voor de capaciteit op het spoor; langere treinen betekent ruimte voor meer treinen. Wordt dit voortbewogen door een BR189 of zijn er meer nodig om dit in beweging te krijgen?
[ Voor 44% gewijzigd door Luke! op 02-12-2008 12:39 ]
Net in Amersfoort was het wat raar allemaal.
Om 11.31 zou de Protos vertrekken naar Barneveld Noord. Aan de reizigers werd gemeld dat ze uit konden stappen omdat er een technisch mankement was. Daarna reed de trein weg richting werplaats (ofzo).
Oom 11.46 zou een MAT64 vertrekken richting Ede-Wageningen. Het bord gaf opeens +10 aan. Machinisten en anderen gingen in de trein een of andere hendel omzetten. Na nog wat geleuter en gebel heen en weer kon de trein opeens wél wegrijden.
Ik snap er niets van
Om 11.31 zou de Protos vertrekken naar Barneveld Noord. Aan de reizigers werd gemeld dat ze uit konden stappen omdat er een technisch mankement was. Daarna reed de trein weg richting werplaats (ofzo).
Oom 11.46 zou een MAT64 vertrekken richting Ede-Wageningen. Het bord gaf opeens +10 aan. Machinisten en anderen gingen in de trein een of andere hendel omzetten. Na nog wat geleuter en gebel heen en weer kon de trein opeens wél wegrijden.
Ik snap er niets van
Wat snap je niet dan?Cheesy schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:16:
Net in Amersfoort was het wat raar allemaal.
<...>
Ik snap er niets van
Als je daar meer over wilt weten n.a.v. mijn bericht kun je dat ook gewoon hier vragen i.p.v. op een ander forum.
[ Voor 42% gewijzigd door Luke! op 02-12-2008 15:54 ]
Als je meer weet kun je het ook direkt zeggen
Ben blij dat ik het kort meld; ik heb geen bordje "nieuwsdienst" achter me staan.
Verwijderd
Er komt NU een cargo langs richting Asd. EindelijkLuccus schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:14:
[...]
Nog ingelegd via Hilversum - Utrecht (Maliebaan) ja.
Ik zag vanochtend ter hoogte van duivendrecht ook al een goederentrein richting utrecht rijden vanaf amstel.
Lijkt me dat die ook over het bewust stukje spoor is gekomen?
Was een wagon of 6.
Lijkt me dat die ook over het bewust stukje spoor is gekomen?
Was een wagon of 6.
Omdat er aan de zijkant een redelijk plakkaat opgeplakt zit (op alle reeks 11-en) waarop in 't Frans staat te lezen dat 't toegelaten is op het SNCF netwerk met daarachter een grote Franse vlag.Luccus schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:35:
[...]
Lijkt een beetje op klok+klepel. Er lopen bij ProRail diverse projecten. Er is een tijd terug een proef geweest met een OOCL (check Google), die is mislukt. Nu zijn er proeven waarbij NSR bijstuurders op een andere manier gegroepeerd inzetgebieden krijgen om ze de communicatie met ProRail te vergemakkelijken.
[...]
Kwatsj. Het enige waarmee NMBS in Frankrijk kan hobbelen zijn de reeks 20 en reeks 57. Ja, naar grensbaanvakken kan her en der vast ook maar dat is niet echt "buitenlandse inzet".
[...]
Reed met 2x189 als de Angaben kloppen.
Ze zitten er nog niet zo lang op, voorheen zat er een kleinere sticker driehoekje erop met een rondje met daarachter de Belgische vlag, daarvoor zat er niets. Nu zitten deze erop.
Misschien met het oog op mogelijke verkoop aan SNCF of zo als de dienst wel opgeheven gaat worden, ik weet 't niet. Maar dat staat aan de zijkanten van alle Reeks 11 loc's die op de Benelux tuffen.
Als ik het zo lees had geen enkele moeite met vertrekken. De PROTOS met een defect werd afgerangeerd en de storing in de Plan V werd verholpen. Problemen met vertrekken had dan toch geen van beide?Cheesy schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:08:
Dat 2 treinen ná elkaar op hetzelfde spoor moeite hebben met vertrekken.
Zegt me helemaal niks... Interessant, zal 's navragen.zwahiel schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:57:
<...>
Misschien met het oog op mogelijke verkoop aan SNCF of zo als de dienst wel opgeheven gaat worden, ik weet 't niet. Maar dat staat aan de zijkanten van alle Reeks 11 loc's die op de Benelux tuffen.
Daarstraks 20 minuten stilgestaan voor de tunnel bij Best, mijn trein (de 1900 van Ehv - Bd) stond achter een defecte trein. Uiteindelijk met +24 aangekomen in Bd.
Nog even terugkomend op die dozentrein van een kilometer lengte: dat reed met één 189 voorop en één 189 in het midden. Die laatste reed plat mee en was - jawel - een soortement angstloc. Tractie dus door één 189.
Doe 's want ik ben ook wel benieuwd, die krengen zitten er nog niet zo lang op, want op foto's van 't begin van dit jaar online zitten ze nog op zo te zien. Was nog op zoek naar een foto maar die kon ik dus niet vinden (een duidelijke althans)Luccus schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 17:17:
[...]
Zegt me helemaal niks... Interessant, zal 's navragen.
U vraagt, wij draaien; inmiddels al een antwoord binnen en dat bevestigt mijn vermoeden dat dit naar het rijk der fabelen kan. Er is recent niks aan die dingen gewijzigd v.w.b. buitenlandinzet en dus kunnen ze nog steeds niet naar Frankrijk. Maak eens een foto van wat jij als aanknopingspunt meent te zien als je wilt. Overigens heeft 't meer nut om naar het UIC-raster te kijken: daarin staan de landen waarin de loc is toegelaten (behalve bij Siemens, die plakken er willekeurig wat op kun je soms denken...)
Op de HLE 11.8 zit wel een sticker "sluitseinen type SNCF", ofzo - misschien bedoelde zwahiel dat?
Da's die vierkantige sticker, maar d'r zit d'r eentje op met zo'n soort pijl.
* zwahiel wil nu een camerafoon
* zwahiel wil nu een camerafoon
Pfft, aanrijding met een persoon bij Tilburg-Reeshof, rond 8.50. Er hebben sindsdien ook geen treinen gereden tussen Breda en Tilburg, de stoptrein Breda - Utrecht ging niet verder dan Gilze-Rijen. Volgens mij werd die ook gedaan door ICRm, dat weet ik niet zeker.
NS verwacht dat tegen 11.30 alles weer normaal is.meldt dat alles weer normaal is, maar dat er een langere reistijd kan zijn.
NS verwacht dat tegen 11.30 alles weer normaal is.meldt dat alles weer normaal is, maar dat er een langere reistijd kan zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Alex) op 03-12-2008 10:51 ]
Volgens mij is dat een Kameel. Een directievoertuig.
Waarom heeft deze geen bulten dan? 
edit:
Hmm, lijkt er wel op trouwens. Vooral deze:
http://www.nicospilt.com/divers/HvM20080315_54.JPG
edit2:
Lijkt meer op de DE1 waarvan hij is afgeleid.
edit3
Bedankt (boven en onder me). Ik heb ze gevonden
Wikipedia: Blauwe Engel
Wikipedia: Stroomlijnpostrijtuig
edit:
edit2:
edit3
Bedankt (boven en onder me). Ik heb ze gevonden
Wikipedia: Blauwe Engel
Wikipedia: Stroomlijnpostrijtuig
[ Voor 104% gewijzigd door Kixtart op 03-12-2008 11:24 ]
☻/
/▌
/ \
De DE1 is een Blauwe Engel (net als de DE2). En idd, de Kameel is een op de DE1 gebaseerd treinstel.Kixtart schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:16:
Waarom heeft deze geen bulten dan?
edit:
edit2:
De verbouwde DE2's (die nog tot 2002 voor Oostnet/Syntus hebben gereden) hebben als officiele naam Plan-X trouwens.

In de kleur Dieselrood ziet hij er trouwens ook wel leuk uit (station = Groningen):

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 03-12-2008 18:20 ]
Virussen? Scan ze hier!
Wat was er vandaag aan de hand tussen Zaandam en Purmerend?
Facts don't care about your feelings
Verwijderd
Overvallers schieten op politie tijdens achtervolgingYoshiBignose schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:37:
Wat was er vandaag aan de hand tussen Zaandam en Purmerend?
DE GOORN - Tijdens een wilde achtervolging woensdagmiddag hebben overvallers in Zaandam tweemaal vanuit hun auto het vuur geopend op de politie. Niemand raakte gewond.
Drie verdachten zijn inmiddels aangehouden. De politie onderzoekt of er nog meer verdachten zijn.
De politie kreeg op de snelweg A7 een auto in het vizier waarin zich de vermoedelijke daders bevonden van een gewapende overval in het Noord-Hollandse De Goorn, vlakbij Hoorn. Die overval was kort daarvoor gepleegd.
De politie zette de achtervolging in en werd binnen de gemeentegrenzen van Zaandam op twee plekken beschoten. Tijdens de achtervolging wisten de verdachten ook nog een auto te stelen van een toevallige passant. Daarbij hebben zij de bestuurder letterlijk uit zijn auto getrokken.
Tijdens de zoektocht naar de verdachten werd een helikopter ingezet en werd het treinverkeer tussen Purmerend Overwhere en Zaandam tijdelijk stilgelegd.
De omvang van de buit is niet bekend.
Bron: Televaag.
Kameel reed vandaag rond kwart over 6 door a'dam arena richting duivendrecht.
Is wel flink actief de laatste tijd ?
Is wel flink actief de laatste tijd ?
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:16:
[...]
Overvallers schieten op politie tijdens achtervolging
DE GOORN - Tijdens een wilde achtervolging woensdagmiddag hebben overvallers in Zaandam tweemaal vanuit hun auto het vuur geopend op de politie. Niemand raakte gewond.
Drie verdachten zijn inmiddels aangehouden. De politie onderzoekt of er nog meer verdachten zijn.
De politie kreeg op de snelweg A7 een auto in het vizier waarin zich de vermoedelijke daders bevonden van een gewapende overval in het Noord-Hollandse De Goorn, vlakbij Hoorn. Die overval was kort daarvoor gepleegd.
De politie zette de achtervolging in en werd binnen de gemeentegrenzen van Zaandam op twee plekken beschoten. Tijdens de achtervolging wisten de verdachten ook nog een auto te stelen van een toevallige passant. Daarbij hebben zij de bestuurder letterlijk uit zijn auto getrokken.
Tijdens de zoektocht naar de verdachten werd een helikopter ingezet en werd het treinverkeer tussen Purmerend Overwhere en Zaandam tijdelijk stilgelegd.
De omvang van de buit is niet bekend.
Bron: Televaag.
Verwijderd
Oei... Ik vind het triest voor het kind. Met de vrouw vind ik het moeilijk medelijden hebben, mensen weten dondersgoed dat ze niet mogen oversteken als de spoorbomen omlaag zijn...Vrouw met kind geschept door intercity
Uitgegeven: 4 december 2008 09:15
Laatst gewijzigd: 4 december 2008 11:34
KAPELLE - Een vrouw en een kind van 4 jaar oud zijn donderdagmorgen in het Zeeuwse Kapelle geschept door een intercity. Daarbij zijn beiden om het leven gekomen. Dat meldt de politie.
De vrouw stond in de auto te wachten voor een dichte spoorwegovergang. Daar zou een stoptrein passeren, maar dat duurde lang.
Daarop besloot ze toch over te steken, maar op dat moment werd ze geschept door een intercity die van de andere kant kwam.
Het ongeluk op de bewaakte spoorwegovergang gebeurde rond 08.15 uur. Het kind werd buiten de auto gereanimeerd en de brandweer probeerde de beknelde volwassene uit de auto te bevrijden, maar rond 08.30 uur werden zij beiden opgegeven.
(c) ANP
Ik blijf het niet begrijpen:
- Meerdere malen per jaar vallen er doden en/of zwaargewonden bij spoorwegovergangen
- Een spoorwegovergang is nu eenmaal voor je eigen veiligheid
- Die bomen gaan echt niet dicht om iedere keer een automobilist te pesten
- Zoveel spoorwegovergangen zijn er nu ook weer niet die meer dicht dan open zijn omdat er zoveel treinen per uur doorkomen
Dus die ene minuut dat mevrouw niet wilde wachten heeft haar en haar kind het leven gekost. Mooie kosten/baten afweging.
- Meerdere malen per jaar vallen er doden en/of zwaargewonden bij spoorwegovergangen
- Een spoorwegovergang is nu eenmaal voor je eigen veiligheid
- Die bomen gaan echt niet dicht om iedere keer een automobilist te pesten
- Zoveel spoorwegovergangen zijn er nu ook weer niet die meer dicht dan open zijn omdat er zoveel treinen per uur doorkomen
Dus die ene minuut dat mevrouw niet wilde wachten heeft haar en haar kind het leven gekost. Mooie kosten/baten afweging.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Voor veel mensen is het de kans op het verliezen van hun leven wel waard hoor, als ze met dit soort dingen een minuut, of zelfs maar enkele seconden, tijdwinst kunnen boeken.Dus die ene minuut dat mevrouw niet wilde wachten heeft haar en haar kind het leven gekost. Mooie kosten/baten afweging.
Niet alleen in het kader van spoorwegen overigens, ook in het wegverkeer vind men dat een acceptabel risico.
Veelgehoord argument: "Ja, maar mij gebeurt dat niet, ik kijk goed uit!". Ja, dat dachten die andere figuren die geschept waren dus ook...
Wat mij betreft mag bij dit soort gevallen de rekening van het opruimen gewoon verhaald worden op de dader die dit heeft veroorzaakt, die vrouw dus. In dit geval naar de nabestaanden dus. Ik denk dat dit de enige manier is om dit soort wangedrag in de toekomst te bestrijden.
Wel triest voor het kind, die is het slachtoffer van zijn/haar moeders wangedrag.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
De preventieve werking van dergelijke maatregelen is zeer minimaal, juist om:wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:38:
[...]
Wat mij betreft mag bij dit soort gevallen de rekening van het opruimen gewoon verhaald worden op de dader die dit heeft veroorzaakt, die vrouw dus. In dit geval naar de nabestaanden dus. Ik denk dat dit de enige manier is om dit soort wangedrag in de toekomst te bestrijden.
Vervolgens zadel je de betrokkenen met nog meer ellende op, terwijl die maatregel eigenlijk geen effect heeft.Veelgehoord argument: "Ja, maar mij gebeurt dat niet, ik kijk goed uit!". Ja, dat dachten die andere figuren die geschept waren dus ook...
Op korte termijn is het effect waarschijnlijk minimaal idd, maar mogelijk heeft het op de langere termijn wel een positieve invloed/afschrikwekkend effect.Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:44:
[...]
De preventieve werking van dergelijke maatregelen is zeer minimaal, juist om:
[...]
Vervolgens zadel je betrokkenen met nog meer ellende op, terwijl die maatregel eigenlijk geen effect heeft.
En nu word de maatschappij als geheel er mee opgezadeld, vind je dat wel normaal dan? Alleen maar door een stel egoisten dat denkt dat die slagbomen niet voor hen gelden en dat ze boven de wet staan.
Lullig voor de nabestaanden, maar die hadden de dader (in dit voorbeeld die vrouw) ook een stukje kunnen opvoeden dat je zoiets (slingeren langs slagbomen) dus niet hoort te doen.
Virussen? Scan ze hier!
Dankzei die aanrijding met die auto vanmorgen stond ik zonder te weten wat er loos was een half uur in de kou op een trein te wachten die maar niet komen ging.
De trein zelf leek trouwens niet echt beschadigd..
De trein zelf leek trouwens niet echt beschadigd..

[ Voor 6% gewijzigd door Joshua op 04-12-2008 15:56 ]
Je kan nabestaanden niet verantwoordelijk houden voor wat iemand doet. Bovendien betwijfel ik het of mensen die toch al bereid zijn met hun leven te spelen rekening houden met nabestaanden.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:48:
[...]
Op korte termijn is het effect waarschijnlijk minimaal idd, maar mogelijk heeft het op de langere termijn wel een positieve invloed/afschrikwekkend effect.
En nu word de maatschappij als geheel er mee opgezadeld, vind je dat wel normaal dan? Alleen maar door een stel egoisten dat denkt dat die slagbomen niet voor hen gelden en dat ze boven de wet staan.
Lullig voor de nabestaanden, maar die hadden de dader (in dit voorbeeld die vrouw) ook een stukje kunnen opvoeden dat je zoiets (slingeren langs slagbomen) dus niet hoort te doen.
Misschien is een mooi terugtelklokje wel een goed idee, zoals dat ook op verkeerslichten wordt toegepast. Als mensen weten dat ze wat langer moeten wachten dan zullen ze blijven staan.
Dat soort dingen begrijp ik soms echt niet
zie je gvd die trein niet aankomen ofzo...
Erg stom allemaal inderdaad. Een jongen van m'n school is vorig jaar bij Putten (dacht ik) ook omgekomen omdat hij bij het perron overstak naar vrienden, terwijl er een Intercity aan kwam.
Trouwens, altijd al willen weten wat dat belletje doet bij de machinist. Hoor ik soms zo vaak
Trouwens, altijd al willen weten wat dat belletje doet bij de machinist. Hoor ik soms zo vaak
Verwijderd
Goed plan, ik merk hier in de stad dat die terugtelklokjes goed helpen tegen door rood fietsen. Ik vrees alleen dat het bij een overweg technisch wat ingewikkelder is, omdat er geen vaste programmering in zit zoals dat bij verkeerslichten vaak wel het geval is.rutgerw schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:24:
[...]
Misschien is een mooi terugtelklokje wel een goed idee, zoals dat ook op verkeerslichten wordt toegepast. Als mensen weten dat ze wat langer moeten wachten dan zullen ze blijven staan.
De snelheid van een trein wordt al snel onderschat. Met 140 km/h komt een trein bijna 40 meter per seconde dichterbij. Veel mensen zijn niet gewend om dergelijk hoge snelheden in te schatten. Daarom, waar dat weet iedereen met ook maar een heel klein beetje gezond verstand, nooit gesloten spoorbomen negeren...YoshiBignose schreef op donderdag 04 december 2008 @ 17:55:
Dat soort dingen begrijp ik soms echt nietzie je gvd die trein niet aankomen ofzo...
Verwijderd
Dat is de ATB-bel. Nadat het belletje gaat heeft de machinist nog x seconden om af te remmen, om zodoende een snelremming te voorkomen.Cheesy schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:51:
De meeste verkeerslichten zijn tegenwoordig toch 'slim', d.w.z. dat ze reageren op het verkeersaanbod dmv lussen in de weg, ipv in vaste schema's rond te gaan?Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:51:
[...]
Goed plan, ik merk hier in de stad dat die terugtelklokjes goed helpen tegen door rood fietsen. Ik vrees alleen dat het bij een overweg technisch wat ingewikkelder is, omdat er geen vaste programmering in zit zoals dat bij verkeerslichten vaak wel het geval is.
Maar voor een trein zou het technisch toch ook vrij simpel moeten zijn? Gewoon een kwestie van sensoren op de rails zetten. Zet ze op een bepaalde afstand van elkaar, en je kan aan de hand van de tijd tussen twee sensoren bepalen hoe hard de trein rijd, en aan de hand van de snelheid bepalen hoever het nog is (en hoeveel tijd het nog kost) voor ze de overgang bereikt hebben.
Vraag is alleen of het wel gaat helpen, en of het zelfs niet averechts gaat werken: als men ziet dat het nog 20 seconden duurt dat men denkt 'ik kan er nog wel ff langs', terwijl dat misschien toch iets meer tijd kost dan gedacht.... *splasj*...
Virussen? Scan ze hier!
Ah oké, tnx!Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:54:
[...]
Dat is de ATB-bel. Nadat het belletje gaat heeft de machinist nog x seconden om af te remmen, om zodoende een snelremming te voorkomen.
Heb wel 'ns gezeten een IC van Utrecht naar Amersfoort. De trein maakte toen net na vertrek een noodstop, dus ik dacht: oh jee, weer een ongeluk. Toen werd er iets rondgemompeld wat ik niet kon verstaan, waarna we weer verder konden.
Hogere boetes (400 euro ipv 90 euro) en dan niet gaan waarschuwen zullen meer uithalen denk ik.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:56:
[...]
Vraag is alleen of het wel gaat helpen, en of het zelfs niet averechts gaat werken: als men ziet dat het nog 20 seconden duurt dat men denkt 'ik kan er nog wel ff langs', terwijl dat misschien toch iets meer tijd kost dan gedacht.... *splasj*...
Net als dit soort acties:
http://www.ad.nl/utrecht/...bij_spoorwegovergang.html
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Dat rondmompelen was waarschijnlijk iets als "HC, ATB!". (HC = Hoofdconducteur). Waardoor de conducteur weet dat hij niet hoeft te zoeken naar een idioot die de noodrem gebruikt heeft. Scheelt weer tijd enzo.Cheesy schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:57:
[...]
Ah oké, tnx!
Heb wel 'ns gezeten een IC van Utrecht naar Amersfoort. De trein maakte toen net na vertrek een noodstop, dus ik dacht: oh jee, weer een ongeluk. Toen werd er iets rondgemompeld wat ik niet kon verstaan, waarna we weer verder konden.
Kan trouwens ook gebeuren als de machinist niet op tijd is om de Dodemans-knop in te drukken. Dan krijgt hij nog één waarschuwing, en negeert hij ook die, dan zet de ATB een snelremming in.
[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 04-12-2008 19:01 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ze zijn niet slim. De lichten lopen volgens een bepaald patroon. Pas als ze geen verkeer detecteren, slaan ze een stukje van het patroon over.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:56:
De meeste verkeerslichten zijn tegenwoordig toch 'slim', d.w.z. dat ze reageren op het verkeersaanbod dmv lussen in de weg, ipv in vaste schema's rond te gaan?
Een spoorwegovergang gaat ruim van tevoren dicht. Een trein kan dan nog versnellen of vertragen waardoor je soms 30 of 40 seconden staat te wachten.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:56:
Maar voor een trein zou het technisch toch ook vrij simpel moeten zijn? Gewoon een kwestie van sensoren op de rails zetten. Zet ze op een bepaalde afstand van elkaar, en je kan aan de hand van de tijd tussen twee sensoren bepalen hoe hard de trein rijd, en aan de hand van de snelheid bepalen hoever het nog is (en hoeveel tijd het nog kost) voor ze de overgang bereikt hebben.
Daarnaast, komen er dan aanklachten dat het klokje verkeerde waarden geeft en gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:56:

Weinig relevant voor overwegen langs de vrije baan en niet in de nabijheid van een station. Het is op enkele uitzonderingen na echt niet zo dat je minutenlang voor een overweg staat te wachten.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:56:
[...]
Weet ik en mee eens, maar daar ging het niet om. Het argument was dat zoiets lastig was te realiseren voor een trein, en ik kwam met een potentieel idee (geen idee of het haalbaar is trouwens, ben niet echt een techneut).Luccus schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:07:
[...]
Weinig relevant voor overwegen langs de vrije baan en niet in de nabijheid van een station. Het is op enkele uitzonderingen na echt niet zo dat je minutenlang voor een overweg staat te wachten.
Het lijkt mij gewoon een geval van 'common sense' dat je niet gaat slalommen rondom AHOB-jes, of door het knipperlicht (in geval van een AKI) rijd.
Net zoals je ook niet gaat wandelen midden op de snelweg omdat het de kortste weg is, of je niet vanuit je flat 10-hoog uit het raam springt omdat je dan sneller beneden bent.
Virussen? Scan ze hier!
Blijkbaar niet. Ik heb dit jaar een meisje bij Bunnik voor m'n ogen zien worden aangereden door een ICE welke daar een aantal keer per dag langs komt. Ze wou nog even snel de stoptrein halen nog op Bunnik stond door tussen de bomen door de fietsen. Haar zusje ging net voor de ICE langs, zij haalde dat dus niet. Beide hebben ze de ICE of niet gezien, of vekeerd ingeschat. Ik denk niet gezien, omdat de ICE er niet elk uur voorbij komt en ze hem daarom niet verwachten. Helaas heeft ze het met de dood moeten bekopen, er ligt nog wel een steen met foto voor haar bij de overweg.YoshiBignose schreef op donderdag 04 december 2008 @ 17:55:
Dat soort dingen begrijp ik soms echt nietzie je gvd die trein niet aankomen ofzo...
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Verschil is dat van 10-hoog springen bijna altijd fout gaat. Maar door rood rijden of een gesloten overweg oversteken gaat bijna altijd goed, het wordt pas echt gevaarlijk als je er een gewoonte van maakt en dan een keer niet oplet.wildhagen schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:10:
Net zoals je ook niet gaat wandelen midden op de snelweg omdat het de kortste weg is, of je niet vanuit je flat 10-hoog uit het raam springt omdat je dan sneller beneden bent.
Verwijderd
jelmervos schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:19:
er ligt nog wel een steen met foto voor haar bij de overweg.
offtopic:
Dat vind ik nou zoiets belachelijks, is ze zo stom haar eigen dood te veroorzaken, richten ze een monument voor d'r op!
Je ziet het steeds vaker, als het zo door gaat zijn de bermen van de wegen bij wijze van spreken over tien jaar bezaaid met monumenten. Ik dacht dat we daar begraafplaatsen voor hadden. 
Dat vind ik nou zoiets belachelijks, is ze zo stom haar eigen dood te veroorzaken, richten ze een monument voor d'r op!

Ontopic: echt weer zo'n belachelijk ongeluk. Dat mens en haar dochter zijn nu dood omdat ze geen minuutje wilde wachten. Ik snap daar helemaal niks van. Het zou me trouwens niks verbazen als er weer zo'n overdreven reactie op komt en die spoorwegovergang aangepast moet worden of weg moet of zoiets. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer tegenwoordig.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 23:02 ]
Verwijderd
Bron: Prorail, http://www.prorail.nl/per...verhalenoverhetspoor.aspxPersbericht
04-12-2008
Andere verhalen over het spoor
‘Femke op de tast door station Leiden’
Het spoor heeft niet alleen een sterke economische betekenis, maar het heeft ook een grote impact op het leven van mensen. Over dat thema gaat de nieuwe RTL 4-serie Spoor van Leven. Met het programma wil ProRail het spoorbewustzijn in Nederland vergroten en daarmee onder meer op de risico’s van het spoor te wijzen.
Het spoor heeft niet alleen een sterke economische betekenis, maar het heeft ook een grote impact op het leven van mensen. Over dat thema gaat de nieuwe RTL 4-serie Spoor van Leven. Met het programma wil ProRail het spoorbewustzijn in Nederland vergroten en daarmee onder meer op de risico’s van het spoor te wijzen.
Presentatrice Corine Boon gaat in Spoor van Leven wekelijks op zoek naar de meest uiteenlopende verhalen van omwonenden, reizigers, medewerkers en bestuurders om meer te horen over hun leven over, op, langs en rond het spoor: Verhalen met een persoonlijke inslag waarbij het spoor een belangrijke rol speelt. Nederland en het spoor zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Corine reist onder meer naar proefstation Leiden. Op dit station worden alle nieuwe stationsideeën uitgeprobeerd. In het najaar is op het station de toegankelijkheid, ofwel gebruiksgemak, voor mensen met een zintuiglijke beperking getest. Femke Krijger is slechthorend, vrijwel blind en volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Met Corine test Femke de toegankelijkheid van station Leiden.
In de eerste aflevering op 7 december a.s. neemt Corine een kijkje op het schoonste toilet in Nederland, bezoekt ze diergaarde Blijdorp die al hun hele bestaan vervlochten is met het spoor en gaat zij in gesprek met de stationsbeheerder over de maatregelen die genomen zijn om het veiligheidsgevoel op Rotterdam Centraal te verhogen.
Reis en kijk mee met Spoor van Leven. Het programma wat een intrigerend kijkje biedt in de wereld over, op, rond en langs het spoor. Het spoor dat de samenleving niet alleen doorkruist maar ook samenbrengt en verbindt.
Uitzending zondag 7 december 2008 tussen 16.25 en 16.55 uur bij RTL 4 en herhaling zondag 14 december tussen 09.00 en 09.30 uur bij RTL 4: www.spoorvanleven.nl .
Edit: ik lees nu pas de tijdstippen van de uitzendingen, wat een bespottelijke tijden

Ik zag vandaag ergens reclame hangen. Volgens mij was dat op station Zwolle. Ik zal 'ns kijken of het leuk is.
Om daar nog even verder op in te gaan: een langgerekte tring (triiiiiing) betekend inderdaad dat er afgeremd moet worden, 3x korte tring (tring, tring, tring) betekent dat er voldoende geremd is (d.w.z., de snelheid is laag genoeg) en dat de remmen kunnen worden gelostVerwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:54:
[...]
Dat is de ATB-bel. Nadat het belletje gaat heeft de machinist nog x seconden om af te remmen, om zodoende een snelremming te voorkomen.
Tnx voor de opheldering. In de Protos hoor je dat erg goed als je voorin zit, en af en toe hoor je het in de IC's ook als er omgeroepen wordt.
Als je in de Beneluxtrein zit, en de stuurstand gebruikt wordt, en je helemaal voorin zit, dan hoor je een hele lange tring zodra de trein weg is uit Roosendaal - uitschakeling ATB, lijkt me?
Hoe zit het trouwens met die varkensneuzen... zit daar ook een ATB-installatie in, of hebben die een ontheffing om het stukje Essen - Roosendaal te mogen rijden?
Hoe zit het trouwens met die varkensneuzen... zit daar ook een ATB-installatie in, of hebben die een ontheffing om het stukje Essen - Roosendaal te mogen rijden?
Da's 't sein dat ze met vertraging mogen rijden 
Nee volgens mij is dat idd de uitschakeling van ATB, want na Roosendaal is er geen ATB of ETCS meer. ProRail en NMBS zouden er Crocodile icm ATB-EG installeren, maar dit ligt al een jaartje of twee stil. Dus voorlopig is er helemaal niets. Volgens mij liggen op delen van de L lijn ín België zelf wel Kroko's en de Benelux maakt er ook wel gebruik van, maar op het grensstuk tot een redelijk eind in België en in Nederland ligt dus niets. Zowel de Varkensneuzen (m75's) als de Benelux hebben op dat stukje tussen de stations Roosendaal en Essen niets.
Ze hebben dus geen ontheffing nodig want er is simpelweg geen beveiliging op het stuk waarop gereden wordt. De m75's mogen natuurlijk niet verder rijden NL in. Dan kunnen ze wel want ze werken prima op 1500V. 't Gaat dan lekker met Belgische logica op halve kracht
Nee volgens mij is dat idd de uitschakeling van ATB, want na Roosendaal is er geen ATB of ETCS meer. ProRail en NMBS zouden er Crocodile icm ATB-EG installeren, maar dit ligt al een jaartje of twee stil. Dus voorlopig is er helemaal niets. Volgens mij liggen op delen van de L lijn ín België zelf wel Kroko's en de Benelux maakt er ook wel gebruik van, maar op het grensstuk tot een redelijk eind in België en in Nederland ligt dus niets. Zowel de Varkensneuzen (m75's) als de Benelux hebben op dat stukje tussen de stations Roosendaal en Essen niets.
Ze hebben dus geen ontheffing nodig want er is simpelweg geen beveiliging op het stuk waarop gereden wordt. De m75's mogen natuurlijk niet verder rijden NL in. Dan kunnen ze wel want ze werken prima op 1500V. 't Gaat dan lekker met Belgische logica op halve kracht
[ Voor 18% gewijzigd door zwahiel op 05-12-2008 01:02 ]
En dan heb je nog een dong die aangeeft dat er een snelheidswisseling is, en een ding-dong als de deuren sluiten (hoewel ik niet weet of die nog klinkt sinds de vertrekprocedure is aangepast).SleutelMan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 23:57:
[...]
Om daar nog even verder op in te gaan: een langgerekte tring (triiiiiing) betekend inderdaad dat er afgeremd moet worden, 3x korte tring (tring, tring, tring) betekent dat er voldoende geremd is (d.w.z., de snelheid is laag genoeg) en dat de remmen kunnen worden gelost.
Beetje dom inderdaad. Ook leuk voor machinisten als ze over een traject rijden: "ah, die had ik doodgereden, die en die daar ook nog."Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 23:01:
[...]
offtopic:
Dat vind ik nou zoiets belachelijks, is ze zo stom haar eigen dood te veroorzaken, richten ze een monument voor d'r op!Je ziet het steeds vaker, als het zo door gaat zijn de bermen van de wegen bij wijze van spreken over tien jaar bezaaid met monumenten. Ik dacht dat we daar begraafplaatsen voor hadden.
Het is ook meer een signaal naar andere weggebruikers toe dat er een ongeluk is gebeurd en om nog maar weer eens te herinneren aan de gevaren. Een bord '50' of 'spoortwegovergang' helpt daar veel minder tegen, je moet mensen gewoon met de neus op de feiten drukken.Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 23:01:
[...]
offtopic:
Dat vind ik nou zoiets belachelijks, is ze zo stom haar eigen dood te veroorzaken, richten ze een monument voor d'r op!Je ziet het steeds vaker, als het zo door gaat zijn de bermen van de wegen bij wijze van spreken over tien jaar bezaaid met monumenten. Ik dacht dat we daar begraafplaatsen voor hadden.
Ik begrijp daar wel wat van.Dat mens en haar dochter zijn nu dood omdat ze geen minuutje wilde wachten. Ik snap daar helemaal niks van.
Mensen begrijpen blijkbaar nog steeds niet dat spoorlijnen als een soort mes door verschillende kernen snijden. Als het een rustig lijntje is is dat niet erg. Maar bijvoorbeeld bij Driebergen-Zeist is het gewoon kansloos. In de spits kunnen die bomen rustig 45 minuten van het uur dicht zijn, onacceptabel.
Volwassenen weten daar wel rekening mee te houden en kiezen een andere route. Maar veel scholieren hebben toch een bepaalde druk (absenties) om juist nog wel net die trein/tijd te halen en die spoorwegovergang mee te pikken.
Voor veel mensen is het verkeer een onaangenaam iets, men wil er het liefst zo min mogelijk mee bezig zijn en zo snel mogelijk op bestemming. En zeker dat gecombineerd met een intrinsieke motivatie om elke mogelijke vertraging te voorkomen ontstaan er dus deze situaties.
De marges bij veel spoorwegovergangen zijn inmiddels overdreven groot. DIt is deels historisch zo gegroeid (ongeluk > meer veiligheidsmarge etc). Het is werkelijk van de gekke en ik snap niet dat men zich niet realiseert hoeveel irritaties dit veroorzaakt. Wat is het nut van een overgang die 45 minuten dicht is waarvan misschien 5 minuten een trein passeert. Nu zal het gros wel zeggen dat dit een incident is maar ik denk dat er toch nog veel overgangen zijn die makkelijk meer dan 10 minuten dicht zijn. Met name in de buurt van stations. Ik vind dat gewoon onacceptabel en de ellende is dat het vaak een gebrek is aan visie in het bestemmingsplan. Kijk eens hoe mooi bijvoorbeeld Almere is ingericht qua rails, daar zijn praktisch geen spoorwegovergangen.
Ik zou er wel voor voelen als er een commissie komt die eens kritisch gaat kijken naar de tijden omtrend spoorwegovergangen. Verder lijkt me dat klokje een goed idee, dit wel gecombineerd met strakke tijden. Mocht een trein dan toch te laat bij de overgang komen dan kan er wat mij betreft een boete opgelegd worden. De NS moet de frustraties bij overgangen eens inzien.Het zou me trouwens niks verbazen als er weer zo'n overdreven reactie op komt en die spoorwegovergang aangepast moet worden of weg moet of zoiets. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer tegenwoordig.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
De tijden groot? Ik vind het reuze meevallen. Ga maar eens kijken in andere landen, daar zit een marge van 8 minuten op. In Nederland zijn de bomen net max 15 seconden dicht voordat de trein er aankomt is mijn eigen ervaring. (Heb een keer staan tellen).
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Ik heb het voor een deel met je eens. Echter komt dit ook doordat een stad groeit er soms te weinig rekening gehouden wordt met de drukte van een bepaalde toegangsweg die na een nieuwbouwwijk over die weg moet.
Verder merk ik ook wel eens dat mensen gaan rijden als de bomen net ver genoeg open zijn gegaan. Er kan nog een trein aankomen, maar de bomen moeten eerst helemaal naar boven. Dit geeft ook een zeker risico en daarom zijn sommige sluittijden aangepast.
De spoorwegovergangen zijn ingericht op veiligheid. Als het systeem een onveilig iets detecteert, dan worden de bomen gesloten. Dit gebeurd in het geval van een naderende trein, maar ook wanneer het systeem de veiligheid niet kan waarborgen (bijv. een storing). Als de bomen dan 10 minuten dicht zijn, is en blijft het gevaarlijk om over te steken. Er komt misschien niks aan, maar je veiligheid kan gewoon niet gegarandeerd worden.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Verwijderd
Misschien helpt het om knalrode waarschuwingsborden met grote witte letters te plaatsen met iets van '1000 euro boete bij oversteken tijdens rood licht'. Daarmee laat je duidelijk de ernst van de situatie blijken, in tegenstelling tot de typisch Hollandse poldermodelwaarschuwing 'Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen'. Met 'kan' geef je meteen ook aan dat het ook niet kan. Verder denk ik dat de beste oplossing is om veel strenger handhaven. Je ziet dat hier in de stad met de fietsverlichting; steeds meer fietsers hebben werkende verlichting omdat de pakkans de laatste jaren is toegenomen. De politie heeft het al zo druk, misschien kunnen boa's van Prorail boetes uitschrijven ofzo? Of flitspalen, maar die zijn vast niet rendabel omdat de meeste automobilisten wel wachten. Bovendien pak je daar geen fietsers en voetgangers mee.LauPro schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:28:
[...]
Het is ook meer een signaal naar andere weggebruikers toe dat er een ongeluk is gebeurd en om nog maar weer eens te herinneren aan de gevaren. Een bord '50' of 'spoortwegovergang' helpt daar veel minder tegen, je moet mensen gewoon met de neus op de feiten drukken.
Dit zijn uitzonderlijke situaties. Veruit de meeste overgangen zijn niet zo lang dicht. Ik vind 45 minuten ook onacceptabel en daar zouden ze toch wat actiever met oplossingen moeten komen.[...]
Mensen begrijpen blijkbaar nog steeds niet dat spoortlijnen als een soort mes door verschillende kernen snijden. Als het een rustig lijntje is is dat niet erg. Maar bijvoorbeeld bij Driebergen-Zeist is het gewoon kansloos. In de spits kunnen die bomen rustig 45 minuten van het uur dicht zijn, onacceptabel.
Dat komt doordat Almere 30 (?) jaar geleden helemaal nieuw is gebouwd. Er was nog helemaal niets. Daardoor heeft men een soort 'ideale' infrastructuur kunnen ontwerpen. Met alle andere bestaande steden is het een totaal ander verhaal, daar is het langzaam gegroeid naar de huidige situatie. Veel sporen en wegen liggen al meer dan 100 jaar op precies dezelfde plek. Rond die infrastructuur is bebouwing gekomen, die in de loop der tijd steeds verder is uitgebreid. Het wordt dan drukker op de weg en dus ook op de overwegen. Bovendien is in de loop der tijd het spoor veel drukker geworden. Prorail en overheden werken ook op veel plaatsen (bijvoorbeeld Uitgeest en Hilversum) aan verbetering door aanleg van onderdoorgangen. Helaas is dat soms erg moeilijk (soms onmogelijk) doordat er geen plaats is voor de op- en afritten van een onderdoorgang, omdat de bebouwing dicht bij het spoor staat. In zo'n situatie zou je het spoor onder de grond moeten stoppen. Dat is heel erg duur en ook erg lastig omdat het spoor dan een tijd niet bruikbaar is.Kijk eens hoe mooi bijvoorbeeld Almere is ingericht qua rails, daar zijn praktisch geen spoorwegovergangen.
http://www.prorail.nl/Pub...chillende%20partijen.aspx en[...]
Ik zou er wel voor voelen als er een commissie komt die eens kritisch gaat kijken naar de tijden omtrend spoorwegovergangen.
http://www.prorail.nl/Pub...d%20rond%20overwegen.aspx
Waarom maken ze niet gewoon spoorbomen die volledig sluiten. Meer een soort hekken dus, zodat je er met je fiets of auto ook helemaal niet meer door kan? Dicht is dicht, lijkt me de simpelste oplossing 
Te beginnen met overgangen die zulke slagbomen hebben:

Enige probleem zijn dan nog fietsers en voetgangers die er onderdoor kruipen.
En dus niet zoiets:
Te beginnen met overgangen die zulke slagbomen hebben:

Enige probleem zijn dan nog fietsers en voetgangers die er onderdoor kruipen.
En dus niet zoiets:

[ Voor 46% gewijzigd door YoshiBignose op 05-12-2008 13:56 ]
Dit topic is gesloten.